(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 مهر 1391 - شماره 20321

رئيس سازمان صنعت استان تهران:
تخلفات بازار كالا 5 برابر شده است
شبكه تحليلگران تكنولوژي ايران ارائه دادند
 14 پيشنهاد براي حل معضل بازار ارز و تورم
كوتاه اقتصادي
سازمان حمايت:
پرونده متخلفان ارزي خارج از نوبت بررسي مي شود
پيشنهاد اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان ايراني شبه قاره هند؛
ارز دولتي غيربورسيه ها را تدريجي قطع كنيد
پس از وقفه اي 6 ماهه صادرات محصولات كشاورزي
ايران به 4 كشور از سر گرفته شد
معاون حقوقي معاونت توسعه اعلام كرد
 مقاومت دستگاه ها در واگذاري امور به دفاتر پيشخوان الكترونيك
نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران:
بهترين راهكار تنظيم بازار ارز سيستم شناور است
براساس صورت هاي مالي سال 90
 500 شركت برتر كشور معرفي مي شوند
يك مقام مسئول:
ساختمان فاقد بيمه كيفيت ، كلنگي محسوب مي شود


رئيس سازمان صنعت استان تهران:

تخلفات بازار كالا 5 برابر شده است

رئيس سازمان صنعت استان تهران گفت: تخلفات در بازار كالايي نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 برابر شده است.
يدالله صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در واكنش به اين سؤال كه اقدامات شما به عنوان مسئول تنظيم بازار پايتخت در قبال افزايش بي ضابطه قيمت ها در همه گروه هاي كالايي به چه صورتي بوده است اظهار داشت: وظيفه ما مقابله با گرانفروشي است ما به دنبال دلايل گراني و يا مبارزه با گراني نيستيم اگر واحد صنفي و يا توليدكننده و يا كارخانه اي بالاتر از قيمت تمام شده خودش كالايي را بفروشد بازرسين ما با آن برخورد مي كنند.
وي افزود: ما آنچه كه توسط مسئولان تصويب شده و به ما ابلاغ مي شود را اجرا مي كنيم، در حدي اختيار نداريم كه در خصوص دلايل برخي افزايش قيمت ها در بازار پاسخگو باشيم.
رئيس سازمان صنعت استان تهران گفت: بايد دلايل آنچه را كه شما امروز بيان مي كنيد در حوزه پولي جستجو كرد بايد ببينيد در حوزه پولي چه اتفاقي دارد مي افتد و چه اشكالاتي وجود دارد.
صادقي افزود: اگر افزايش قيمتي رخ دهد با آن مقابله مي شود و اگر كارخانه يا توليدكننده اي با افزايش قيمت تمام شده مواجه است بايد اسناد و مدارك خود را به سازمان حمايت ارائه كند.
وي تاكيد كرد: ما از تمام ظرفيت هاي خودمان براي كنترل بازار استفاده مي كنيم.
رئيس سازمان صنعت استان تهران در پاسخ به اين سؤال كه چرا قيمت شير عليرغم اعلام دولت كاهش پيدا نكرده و همچنان شير پاستوريزه بسته بندي شده با قيمت بالا عرضه مي شود گفت: در آنچه كه ابلاغ شده ميزان توزيع كارخانجات تعيين نشده است و بسياري از كارخانجات ظرفيت توليد شير نايلوني ندارند. امروز شير پاستوريزه از 1400 تا 1850 تومان در بازار است و تنها شركت پگاه مي تواند شير نايلوني عرضه كند.
صادقي گفت: اگر كالايي در بازار عرضه نشود با تخلف عدم عرضه به تعزيرات معرفي مي شود.
وي در واكنش به اين سؤال كه اقدامات صورت گرفته از سوي سازمان شما براي تنظيم بازار پايتخت تاكنون تاثيرگذار نبوده است و مردم به طور ملموس افزايش روزانه قيمت ها را در همه گروه هاي كالايي تجربه مي كنند اظهار داشت: آنچه تصميم گرفته مي شود و به ما ابلاغ مي كنند را ما اجرا مي كنيم اگر تصور مي كنيد در اجرا مشكل داريم تشريف بياوريد تا آمار و عملكرد خودمان را اعلام كنيم.
رئيس سازمان صنعت استان تهران در واكنش به اين سؤال كه تنها اتكا كردن به آمار و عملكرد نمي تواند پاسخگوي مشكلات اقتصادي مردم باشد گفت: ما در حد اختيارات خودمان عمل مي كنيم. ما نمي توانيم كلان اقتصاد را تحليل كنيم.
 


شبكه تحليلگران تكنولوژي ايران ارائه دادند

 14 پيشنهاد براي حل معضل بازار ارز و تورم

شبكه تحليلگران تكنولوژي ايران در نامه اي به رئيس جمهور 14 پيشنهاد براي حل معضل بازار ارز و تورم افسار گسيخته ارائه دادند.
در اين نامه ابتدا با اشاره به اتفاقات اخير در وضعيت اقتصادي كشور خطاب به احمدي نژاد آمده است: اين اتفاقات يادآور عملكرد بانك مركزي و سياست هاي تعديل در سال هاي 73 و 74 است. شبكه مذكور در ادامه نامه اش به رئيس جمهور 14 پيشنهاد خود را به اين شرح مطرح كرده است:
1- كاهش هزينه توليد، راهبرد اصلي «حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني» است. هرگونه سياست براي كمك به توليد بايد به كاهش هزينه آن منجر شود. اين قاعده بايد اصلي ترين ملاك سنجش تصميمات كشور باشد.
2- افزايش تورم عمومي كشور مهمترين عامل افزايش هزينه توليد در كشور است كه انگيزه فعاليت هاي مولد اقتصادي را كاهش مي دهد و بنگاه هاي موجود توليدي را وادار به كاهش ظرفيت توليد يا تعطيلي مي كند، تورم، سرمايه هاي موجود را به سمت فعاليت هاي غير مولد اقتصادي مانند دلالي در بازار زمين و مسكن هدايت مي كند.
3- برخي به غلط فكر مي كنند از طريق تورم و افزايش سطح قيمت ها مي توان توليد را رونق بخشيد. با اين استدلال كه توليدكننده مي تواند محصولش را با قيمت بيشتري به فروش رساند ولي بايد دقت كرد كه در شرايط تورمي نه تنها هزينه توليد نيز به همان ميزان بالا خواهد رفت بلكه به دليل ايجاد شوك در اقتصاد و كاهش ارزش پول ملي و در نتيجه افزايش هزينه هاي تامين مالي و ميزان مخاطرات آن، سرمايه گذاران نمي توانند در توليد سرمايه گذاري كنند.
4- طبق اعلام بانك مركزي، تورم عمومي كشور در سال
90، 5/21 درصد بوده است. بر اين اساس، در سه زير گروه اصلي «كالا»، «خدمات» و «مسكن، آب، برق و ساير سوخت ها» نرخ تورم به ترتيب 3/27، 7/14 و
3/18 درصد اعلام شده است كه نشان مي دهد تورم گروه «كالا» در سال 90 بيش از تورم عمومي كشور بوده است. در نتيجه «افزايش قيمت كالا» عامل اصلي افزايش تورم در سال 90 نسبت به سال 89 بوده است كه در سال 91 نيز همچنان ادامه دارد.
5- دليل افزايش قيمت كالاها، از يك سو، افزايش قيمت مواد اوليه و كالاهاي واسطه اي (بواسطه افزايش نرخ ارز) و از سوي ديگر، افزايش انتظارات تورمي (ناشي از كاهش ارزش پول ملي و افزايش قيمت كالاهاي وارداتي) است. به تبع افزايش قيمت كالا هزينه نيروي انساني و عوامل خدماتي نيز در حال افزايش است كه باعث افزايش چند باره قيمت كالاها شده است. چنانكه ملاحظه مي شود همه اين عوامل به «افزايش قيمت ارز» مربوط مي شود.
6- بنابراين در شرايط فعلي عامل اصلي تورم عمومي كشور، افزايش قيمت ارز است. شاخص اصلي براي سنجش اثر نقدينگي در اقتصاد كشور قدر مطلق آن نيست بلكه نسبت نقدينگي به توليد ناخالص داخلي است و آمارهاي رسمي نشان مي دهد اين شاخص طي سال هاي اخير افزايش چشمگيري نيافته است. بنابراين در شرايط فعلي نبايد افزايش قدر مطلق نقدينگي در كشور را عامل اصلي ايجاد و تشديدكننده تورم عمومي دانست. اگرچه هدايت بيش از پيش نقدينگي موجود به بخش توليد، مي تواند به توليد كالا و خدمات بيشتر و در نتيجه كاهش تورم عمومي منجر شود.
7-در حال حاضر ابزارهاي لازم و مناسب براي كنترل نرخ ارز در اختيار دولت قرار دارد و طي چند هفته گذشته هيچ اتفاق جديدي در عرصه داخلي و بين المللي رخ نداده است كه توجيه كننده افزايش قيمت دلار از 2000 تومان به 2500 تومان و 3000 تومان باشد. حفظ ارزش پول ملي از جمله وظايف حاكميت است و نمي توان از اين حق مردم كه بر گردن حاكميت است به راحتي چشم پوشي كرد؛ به خصوص در دين مبين اسلام كه ارزش ذاتي به «عدالت» داده شده است، اين وظيفه سنگين تر است چون با ادامه روند كاهش ارزش پول ملي، شكاف طبقاتي و فاصله فقير و غني بيشتر خواهد شد.
8- براي نمونه در شرايط حاضر مي توان با فروش وسيع ارز به صورت اعتباري براي واردات كالا، با نرخي كمتر از قيمت بازار آزاد، به التهاب كنوني اين بازار خاتمه داد. مثلا با فرض قيمت 2500 توماني ارز در بازار، بانك مركزي به صورت نامحدود با فروش ارز به صورت اعتباري به قيمت 2400 تومان به واردكنندگان كالا اقدام مي نمايد.
بانك مركزي مي تواند ارز مذكور را صرفا در قالب حساب هاي بانكي واردكنندگان اعطا نمايد و پس از اطمينان از تحقق واردات و تأييد وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرك، تعهدات واردكننده را تسويه نمايد. اين اقدام كافي است تا قيمت ارز به سمت ثبات حركت كرده و از سوي ديگر نقدينگي نيز در سطح وسيع جمع آوري شود كه به نوبه خود منجر به كاهش تورم عمومي مي شود.
پس از كاهش نرخ ارز بانك مركزي مي تواند در مرحله دوم ارز نامحدود را به صورت اعتباري به قيمت 2300 تومان عرضه كند و به همين صورت نسبت به كاهش پلكاني فاصله نرخ ارز مرجع و بازار آزار اقدام نمايد.
9- ظاهرا راه اندازي اتاق مبادلات ارزي باعث شده است تا بانك مركزي بهانه لازم را براي كاهش عرضه ارز در روزهاي اخير بدست آورد كه به تبع آن قيمت دلار به 3000 تومان افزايش يافته است. اين در حالي است كه وجود اتاق مبادلات ارزي كه بيشتر تمركز خود را معطوف به اسكناس هاي ارزي كرده است هيچ منافاتي با عرضه وسيع اعتباري ارز در حساب هاي بانكي متقاضيان ندارد.
10- اين گمانه در رسانه ها مطرح شده است كه افزايش نرخ دلار توسط دولت طي هفته هاي اخير به جهت تأمين منابع لازم براي افزايش يارانه نقدي در جهت شروع گام دوم هدفمندي يارانه ها است.
در اين راستا لازم است توجه شود كه كسري بودجه ناشي از كاهش فروش نفت، با افزايش قيمت ارز تا 1500 تومان قابل جبران بوده و نيازي به افزايش قيمت تا 2500تومان نيست؛ بنابراين بعيد است كه دولت به خاطر جبران كاهش صادرات نفت، اقدام به افزايش نرخ ارز كرده باشد؛ بنابراين افزايش شديد قيمت ارز بويژه در روزهاي اخير بيشتر گمانه تأمين منابع لازم جهت دو برابر كردن پرداخت يارانه هاي نقدي را تقويت مي كند تا جبران كسري بودجه كه اين اقدام با هر نيتي به ضرر اقتصاد ملي است.
.11 افزايش قيمت ارز، از آنجا كه به افزايش تورم عمومي كشور مي انجامد هزينه هاي دولت را نيز به عنوان بزرگترين مصرف كننده در كشور افزايش داده و باعث افزايش هزينه هاي پروژه عمراني مي شود و افزايش درآمد را براي جبران كسري بودجه عملاً بي اثر مي كند. براي مثال قيمت هر كيلوگرم ميلگرد از 850 تومان با افزايش قيمت دلار به 1900 تومان افزايش يافته است. هزينه دستمزد و ساير مصالح عمراني نيز تابع تورم عمومي كشور است.
.12 اقدامات دولت در سال هاي گذشته در جهت هدفمندي يارانه ها شجاعانه و لازم بود و اين اصلاح ساختاري در اقتصاد بايد با قوت ادامه يابد. اما دولت مي تواند به جاي سياست «افزايش يارانه نقدي» با تخصيص «سبدي از يارانه هاي نقد شونده و قابل توزيع آسان مثل انرژي و طلا» به مردم كمك كند كه ارزش آن بيش از پرداخت نقدي است.
بايد دقت كرد كه كاهش ارزش مستمر يارانه نقدي براي مردم كاملاً محسوس شده است لذا با افزايش مستمر قيمتها، آنها در واقع از هدفمندي يارانه ها متضرر شده اند؛ اما اگر به آنها سهميه مشخصي به صورت انرژي يا طلا يا هر كالاي نقد شونده اي كه ارزش آن در اثر تورم كاهش نيابد تخصيص يابد، مي توان گام هاي تكميلي هدفمندي يارانه ها را در زمان كوتاه تر و كم هزينه تر برداشته و تعهدات دولت در پرداخت نقدي يارانه ها را كاهش داد.
در اين راستا دولت مي تواند به ازاي هر نفر ماهانه، يك سكه نيم گرمي طلا ضرب بانك مركزي يا حواله آن را تخصيص دهد و مي توان اين حواله را به حساب بانكي آنها منتقل نمايد يا دولت مي تواند با تخصيص «سهميه انرژي رايگان» به هر خانوار ايراني، درصد قابل توجهي از يارانه ارزي را به صورت غيرنقدي به هر خانوار اختصاص دهد.
«سهميه انرژي» مشتمل بر برق و گاز خانگي است كه از طريق كنتور (و در سقف مصرف حداقلي) قابل توزيع است و سهميه بنزين نيز از طريق كارتهاي سوخت قابل توزيع است يا اينكه معادل نقدي آن را دريافت مي كند.
.13 ضروري است بخش هاي صنعتي و كشاورزي كشور در مرحله دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه ها از افزايش قيمت انرژي معاف گردند تا از افزايش مجدد هزينه توليد جلوگيري و ما نع خروج سرمايه از اين بخش ها شود. همچنين اين فرصت ايجاد مي شود تا با اصلاح خطوط توليد، بهره وري مصرف انرژي افزايش يافته و آسيب پذيري نسبت به افزايش هزينه هاي انرژي در سال هاي آتي كاهش يابد.
.14 در پايان تأكيد مي شود در شرايط حاضر با توجه به ذخاير بالاي ارزي و طلاي كشور و منابع مسدود شده در صندوق توسعه ملي هيچگونه بن بست و وضعيت بحراني در اقتصاد كشور وجود ندارد و مي توان با تدبير صحيح دولت و همراهي توأمان مجلس، نسبت به كنترل و تثبيت نرخ ارز اقدام و به تبع آن تورم عمومي كشور را كنترل كرد تا بيش از اين هزينه معيشت مردم افزايش پيدا نكند.
 


كوتاه اقتصادي

¤معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي با بيان اينكه تلاش ما اين است كه بخشنامه تا پانزدهم مهر ماه به دستگاه ها ابلاغ شود، گفت: نرخ دلار در بودجه 92 مشخص نيست و در مورد سال 91 اعلام كسري بودجه نكرده ايم.
¤رئيس اتحاديه كشوري توليدكنندگان و فروشندگان لوازم خانگي سوءاستفاده برخي فروشندگان لوازم خانگي را تائيد كرد و گفت: تا دلار تثبيت نشود بازار لوازم خانگي كنترل نمي شود.
¤رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور از كاهش شش درصدي تلفات جاده اي در نيمه نخست سال جاري خبر داد. شهريار افندي زاده گفت: در پنج ماه نخست امسال بيش از 2/5 درصد كاهش تلفات داشتيم كه اميدواريم آمار اين بخش تا پايان شهريور به 6 درصد رسيده باشد.
¤ به ميمنت فرا رسيدن ميلاد با سعادت حضرت امام رضا عليه السلام، باشگاه مشتريان شركت پرداخت الكترونيك بانك پاسارگاد، طي مراسمي در مشهد مقدس افتتاح شد. به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، اين باشگاه با هدف تكريم هرچه بيشتر مشتريان و ايجاد ارتباطي صميمي و پويا آغاز به كار كرده است. اين باشگاه به منظور ارتقاء سطح رضايت مندي پذيرندگان و بر پايه سه رده بندي بلورين، سيمين و زرين به مشتريان خود خدماتي ويژه نظير اعطاي سهام بانك پاسارگاد، اعطاي كارت اعتباري، اعطاي انواع تخفيفات بيمه و ارائه خواهد داد.
¤براي نخستين بار در كشور كوره هاي حرارت مستقيم در صنايع نفت و گاز با همت متخصصان صنعت نفت طراحي و در ميدان نفتي سروستان به بهره برداري رسيد.
¤عمليات بارگيري نخستين سكوي فاز 12 پار س جنوبي در خرمشهر آغاز شد و قرار است از طريق آبهاي خليج فارس، براي نصب به عسلويه منتقل شود.نخستين سكوي فاز 12 پارس جنوبي كه بزرگترين فاز طرح توسعه پارس جنوبي است در كمتر از يك ماه آينده بر روي پايه A12 نصب خواهد شد.در برنامه طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبي، سه سكوي اصلي و يك سكوي اقماري پيش بيني شده كه سه سكوي اصلي توسط شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران ساخته و نصب خواهد شد.
¤معاون توسعه مديريت و منابع وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد: بنابر گزارش معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور، وزارت راه و شهرسازي رتبه نخست در بين 29 وزارتخانه ها، شركت ها و سازمان هاي وابسته به رياست جمهوري را در ارزيابي عملكرد سال 1390 كسب كرد.
¤تعداد مشتريان استفاده كنندگان از خدمات سيستم همراه بانك صادرات ايران تا پايان مرداد ماه سال جاري نسبت به مقطع مشابه سال گذشته 71 درصد رشد را نشان مي دهد. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك ارائه خدمات از طريق همراه بانك را از سال 1387 آغاز نمود. آمارهاي سال گذشته نشان مي دهد كه تعداد كاربران اين سامانه 365 هزار كاربر بود. تعداد كاربران تا پايان اسفند ماه سال 90 از مرز 70 هزار كاربر گذر كرد و آمارها طي 5 ماه گذشته از سال 91، نشان دهنده رشد 24 درصدي تعداد كاربران بوده و تا پايان مرداد ماه سال جاري حدود 62 هزار مشتري به استفاده كنندگان از اين سامانه پيوسته و در مجموع تعداد كاربران به 862 هزار مشتري بالغ شده اند.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2201 الي 2205، 2620، 2621، 2265، 2266، 3390 الي 3395، 3311، 3397، 5504 الي 5509، 5530 الي 5535 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤موسسه اعتباري توسعه به عضويت انجمن مهندسي مالي ايران درآمد.به گزارش روابط عمومي موسسه اعتباري توسعه، به موجب مصوبه هيأت مديره انجمن مهندسي مالي ايران موسسه اعتباري توسعه به عنوان عضو حقوقي ويژه انجمن معرفي شد و گواهي نامه عضويت اين انجمن را دريافت كرد.

 


سازمان حمايت:

پرونده متخلفان ارزي خارج از نوبت بررسي مي شود

مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از بررسي خارج از نوبت پرونده متخلفان ارزي خبر داد.
سيدجواد تقوي خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه فاصله قيمت ارز رسمي و غيررسمي بيشتر از حد انتظار است سازمان به اين حوزه ورود پيدا كرده تا كساني كه ارز مرجع دريافت مي كنند به تعهداتشان عمل كنند و كالا را بر مبناي ارز تخصيصي و شبكه رسمي كه تعريف مي شود عرضه كنند.
مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: سازمان از زماني كه نوسانات نرخ ارز حادث شد كار خود را در اين حوزه شروع كرده و پرونده هايي را از تخلفات صورت گرفته در دست بررسي دارد كه خارج از نوبت به آنها رسيدگي مي كند.
خاطر نشان مي شود طي روزهاي اخير نرخ دلار در بازار آزاد بدون هيچ دليل منطقي به طور لحظه اي افزايش مي يابد و به طور مثال ديروز تا بيش از 3200 تومان هم رفت.
اين وضعيت بسياري از مردم و دلسوزان كشور را نگران ساخته و خواهان برخورد هرچه سريعتر مسئولان ذيربط با اين وضع آشفته هستند.
وعده بهمني براي بازار ارز
در همين حال رئيس كل بانك مركزي وعده داد آثار فعاليت مركز مبادله ارز به تدريج در بازار آزاد مشخص مي شود.
محمود بهمني كه در نشست مشترك با وزير صنعت و مديران عامل بانك هاي دولتي و خصوصي سخن مي گفت باشنيدن سؤالات مديران درباره مركز ارز دستور داد تا كارگروه ويژه اي تعهدات قبلي بانك ها براي اختصاص ارز به مردم را مورد بررسي قرار دهد و چگونگي تأمين ارز آنها نيز ميسر شود.رئيس كل بانك مركزي همچنين اعلام كرد به تدريج با بالا رفتن حجم عمليات ارزي مركز مبادلات ارزي آثار آن در قيمت ارز در بازار پديدار مي شود.
در نشست مشترك مديران بانك ها مقرر شد همچنين بانك هاي عامل به تدريج نمايندگان خود را در مركز مبادلات ارزي مستقر كنند، اين افراد قبل از شروع به كار، در همان محل آموزش هاي لازم راخواهند ديد.
انتظار مي رود پس از استقرار نمايندگان بانك هاي عامل و فعال شدن آنها در مركز مبادلات ارزي حجم ارز مبادله شده به عنوان شاخص مهمي ارزيابي عملكرد مركز مبادلات ارزي، افزايش چشمگيري پيدا كند.
بانك هاي عامل نيز در اين نشست از راه اندازي مركز مبادلات ارزي استقبال كرده و آن را راهكار قابل قبول براي غلبه بر مشكلات ارزي فعلي ارزيابي كردند.
وزير صنعت، معدن و تجارت هم در اين نشست طي سخناني از بانك ها خواست تا با توجه به سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني تمام توان خود را براي واردات به موقع مواد اوليه، كالاهاي اساسي و واسطه اي به كشور به كار بندند.
مهدي غضنفري همچنين گفت: لازم است قبل از رايانه اي شدن همه فعاليت هاي مركز مبادلات ارزي منطق كار در اين مركز در قالب متكامل تري شكل گيرد و موضوع اولويت ها، اولويت گذاري و نوبت گذاري به درستي در سامانه ها پيش بيني شود.
وي توضيح داد: از اين به بعد در فاز دوم فعاليت مركز مبادلات واردكنندگان داراي ثبت سفارش معتبر و با اولويت بالا بهتر است به جاي مراجعه مستقيم، به شعب بانك هاي عامل مراجعه و درخواست خود را مطرح كنند، بويژه اين تصميم براي توليدكنندگان در شهرستان ها موجب صرفه جويي در وقت خواهد شد.
خاطر نشان مي شود ميزان عرضه ارز در مركز مبادلات ارزي تا روز گذشته از مرز 181 ميليون دلار گذشت و پيش بيني مي شود در روزهاي آتي ارقام مبادلات ارزي در اين مركز از ميليارد فراتر رود.
قيمت دلار
حتماً كاهش مي يابد
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي معتقد است با اجراي مراحل بعدي طرح مبادلات ارزي، قيمت ارز در بازار كاهش خواهد يافت هر چند ميزان اين كاهش مشخص نيست.
غلامرضا مصباحي مقدم در گفت و گو با مهر، افزود: طرح مبادلات ارزي در حال اجراست و در صورتي كه مراحل بعدي اين طرح اجرايي شود قيمت ارز كاهش خواهد يافت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه اين كاهش تا چه ميزاني خواهد بود و آيا به قيمت ارز مدنظر دولت نزديك خواهد شد، گفت: ميزان كاهش مشخص نيست اما حتماً قيمت كاهش پيدا مي كند.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه در خصوص افزايش قيمت سكه نيز گفت: همانطور كه آقاي بهمني رئيس بانك مركزي گفته است قيمت طلا در بازار جهاني افزايش يافته و قيمت سكه هم تحت تأثير آن افزايش مي يابد، اما همه ماجرا اين نيست و بخشي از اين افزايش قيمت مربوط به افزايش نرخ ارز در بازار است.
 


پيشنهاد اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان ايراني شبه قاره هند؛

ارز دولتي غيربورسيه ها را تدريجي قطع كنيد

اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان ايراني شبه قاره هند از قطع ارز دولتي براي دانشجويان غير بورسيه انتقاد كرد.
در بخشي از اين بيانيه تأكيد شده است، دانشجويان ايراني خارج از كشور به ويژه در مقاطع تحصيلات تكميلي سهم سترگي از هزينه آموزش عالي را كه بايد دولت و مراجع آموزش عالي به دوش بكشند با هزينه شخصي خود و خانواده هاي خويش پرداخت مي كنند و اين گروه از دانشجويان نه تنها از حقوق و دستمزد در دوران تحصيل محرومند بلكه بايد هزينه هاي تحصيلي خود را نيز از طريق خريد ارز از دولت و بخشي را نيز از بازار آزاد تامين كنند.
اين دانشجويان از مسئولان خواستند تا مشكلات موجود را مرتفع كنند.
در بخش ديگري از اين بيانيه پيشنهاد شده كه تصميم قطع ارز تحصيلي براي غير بورسيه ها در يك فرصت زماني به تدريج صورت گيرد.
در اين بيانيه همچنين پيشنهاد شده است كه مسئولان كشور تصميم قطع كردن ارز دانشجويي براي دانشجويان غير بورسيه را كه زندگي خود را براساس دلار 900 توماني برنامه ريزي كرده اند؛ اجرايي نكنند و به جاي آن ارز براساس قيمت مرجع، در اختيارشان گذاشته شود.
گفتني است كه مدتي است ناهماهنگي ميان سه مثلث وزارت علوم، بانك مركزي و وزارت اقتصاد باعث سردرگمي شديد دانشجويان غيربورسيه متقاضي ارز تحصيلي شده است.
معرفي نامه هاي ارز تحصيلي همچنان از طريق وزارت علوم و مؤسسات اعزام دانشجو به خارج از كشور براي دانشجويان غير بورسيه صادر مي شود و بانك مركزي نيز بخشنامه اي را براي مشخص شدن تكليف ارز تحصيلي به غير بورسيه ها صادر نكرده است.
تنها اظهارنظر در اين زمينه مربوط به وزير اقتصاد بود كه چندي پيش اعلام كرد: عده اي خودشان تصميم گرفتند براي تحصيل از كشور خارج شوند و بورسيه نيستند كه طبيعي است بانك مركزي هيچ وقت براي تأمين ارز آنها تعهدي نداشته و آنها مي توانند از بازار استفاده كنند.
بنابر اين گزارش هم اكنون 80 هزار دانشجوي ايراني در دانشگاه هاي خارج از كشور تحصيل مي كنند كه از اين تعداد 48 هزار دانشجو با مشكلات جديد ارزي در ايران دست و پنجه نرم مي كنند.
اكثر اين دانشجويان قشر معمولي جامعه هستند و از درآمد بالايي هم برخوردار نيستند و مجبورند از ارز به نرخ روز براي تامين هزينه هايشان استفاده كنند.
 


پس از وقفه اي 6 ماهه صادرات محصولات كشاورزي

ايران به 4 كشور از سر گرفته شد

رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي گفت: پس از قطع 6 ماهه، صادرات محصولات كشاورزي از بندر بوشهر به 4 كشور منطقه از سر گرفته مي شود.
سيدرضا نوراني در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در پي تعطيلي سفرهاي 6 ماهه كشتيراني والفجر به كشورهاي كويت، بحرين، قطر و عربستان سعودي صادرات محصولات كشاورزي از بوشهر به اين كشورها تعطيل و موجب از دست رفتن بازارهاي چندين ساله شده بود.
رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي افزود: معاونت كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران براي رفع اين مشكل به اتحاديه ملي محصولات كشاورزي ماموريت داد يك شركت كشتيراني خصوصي را به سازمان توسعه تجارت ايران براي صادرات مجدد از بوشهر به كشورهاي حوزه خليج فارس معرفي كند، اتحاديه در مدت يك هفته يك شركت كشتيراني كانتينربر را به سازمان توسعه تجارت ايران معرفي كرد.
نوراني گفت: سازمان توسعه تجارت ايران روز گذشته يك تفاهم نامه با اتحاديه و شركت خارجي كشتيراني كانتينربر منعقد كرد و مقرر شد قبل از روز ملي صادرات اولين حركت از بوشهر به كويت راه اندازي شود و بعد از آن به كشور قطر برنامه ريزي شود.
وي تصريح كرد: سازمان توسعه تجارت ايران در اين تفاهم نامه متعهد شد تمام مشكلات سر راه صادرات محصولات كشاورزي را براي اين شركت كشتيراني در بندر بوشهر برطرف كند.
رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي تاكيد كرد: اين اقدام از سوي سازمان توسعه تجارت ايران در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني يك گام جدي براي صادرات محصولات كشاورزي به كشورهاي حوزه خليج فارس محسوب مي شود.
 


معاون حقوقي معاونت توسعه اعلام كرد

مقاومت دستگاه ها در واگذاري امور به دفاتر پيشخوان الكترونيك

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور گفت: دستگاه هاي اجرايي دولتي در مقابل واگذاري تصدي خود به دفاتر پيشخوان دولت الكترونيك مقاومت مي كنند.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با خبرگزاري فارس تاكيد كرد: در حال حاضر پيشخوان هاي دولت الكترونيك راه اندازي شده است، اما دستگاه ها براي واگذاري خدمات به پيشخوان مقاومت مي كنند، همچنين در روستاها دفاتر ICT روستايي احداث شده، اما دستگاه اجرايي از دادن خدمات به اين دفاتر خودداري مي كنند.
تاجي افزود: مثلا مردم براي گرفتن يك استعلام از اداره ثبت ممكن است چند روز معطل شوند، اما اگر اين خدمات به پيشخوان واگذار شود، ظرف يك ساعت كار انجام مي شود و اگر اداره ثبت دو، سه شعبه دارد، اما صدها دفتر پيشخوان الكترونيك در سطح شهر گسترده هستند و نيازي نيست مردم از غرب و شرق شهر مراجعه كنند.
وي تاكيد كرد: دستگاه هاي اجرايي برخي از خدمات خود را به پيشخوانهاي دولت الكترونيك داده اند، اما متاسفانه در نظام اداري يك مقاومت هايي وجود دارد كه حاضر نيستند، وظايف تصدي خود را به دفاتر پيشخوان دولت الكترونيك واگذار كنند.
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تاكيد كرد: برخي از دفاتر پيشخوان الكترونيك با ارتباطاتي كه دارند، حدود 40 تا 50 خدمت گرفته اند، اما برخي چهار، پنج خدمت بيشتر دريافت نكرده اند و در اين صورت اين دفاتر توجيه اقتصادي خود را از دست مي دهند، چون در يك نقطه تجاري و يا اداري مستقر هستند و بايد كار آنها داراي توجيه اقتصادي باشد.
تاجي افزود: دستگاه هاي اجرايي بايد در ارائه خدمات تصدي خود به پيشخوان هاي دولت الكترونيك پيشقدم شوند وگرنه توجيه اقتصادي اين دفاتر از بين مي رود و مردم نيز در راهروهاي ادارات سرگردان مي شوند.
تاجي در مورد سرنوشت استخدامي دستگاه هاي دولتي گفت: هنوز خبري از استخدام نيروهاي جديد نشده و شوراي توسعه مديريت تشكيل جلسه نداده است.
وي در مورد وضعيت انتقال كارمندان از تهران گفت: بحث مربوط به انتقال كارمندان از تهران به شهرها و مراكز استانها از معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور به وزارت كشور واگذار شد و بايد از معاون وزير كشور آقاي محمودزاده سوال شود.
 


نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران:

بهترين راهكار تنظيم بازار ارز سيستم شناور است

بهترين راهكار در شرايط كنوني براي تنظيم بازار ارز سيستم شناور مديريت شده است.
محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران در حاشيه جلسه شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي در خصوص ميزان موفقيت مركز مبادلات ارزي خاطرنشان كرد: تا هنگامي كه اين مركز تامين كننده 10 تا 20درصد ارز مورد نياز بازار باشد نمي توان توقع داشت كه نقش آفريني بيش از اين در بازار ارز داشته باشد. به اعتقاد نهاونديان، در شرايط كنوني بهترين راهكار براي تنظيم بازار ارز استفاده از سيستم شناور مديريت شده و لازم است دولت به بازار رقابتي كمك كند. وي در ادامه از تقسيط 920 هزار ميليارد ريال از بدهي هاي معوق بانكي توليدكنندگان خبر داد و گفت: جرايم آنها نيز بخشوده شده است.
وي از بررسي بند 28 قانون بودجه سال گذشته و 29 قانون بودجه امسال در جلسه ديروز شوراي گفت وگو خبر داد و تصريح كرد: تقسيط بدهي هاي معوق امسال در بند 29 قانون بودجه قرار گرفته و پيش از اين بانك هاي خصوصي به دليل اينكه در دستورالعمل بانك مركزي نامي از آنها ذكر نشده بود مورد اجراي قانون قرار نگرفتند اما به زودي بخشنامه اي از سوي بانك مركزي صادر مي شود كه براساس آن، بانك هاي خصوصي بتوانند طلب هاي معوق خود را تقسيط كنند.به گفته سخنگوي شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي، براساس بخشنامه جديد بانك مركزي مطالبات مشكوك الوصول توليدكنندگان نيز مي تواند با نظر مساعد هيات مديره بانك ها تقسيط شود. نهاونديان ادامه داد: بنگاه ها نبايد در تامين مالي خود صرفا به بانك ها اتكا داشته باشند بلكه مي توانند از طريق بورس نيز به منابع جديدي دست يابند.
 


براساس صورت هاي مالي سال 90

 500 شركت برتر كشور معرفي مي شوند

مدير عامل سازمان مديريت صنعتي از معرفي 500 شركت برتر ايران براساس صورت هاي مالي سال 1390 داد.
محمود كمالي در نشست خبري گفت: اول اسفند ماه امسال طي همايشي رتبه بندي 500 شركت برتر ايران از نظر 25 شاخص اعلام مي شود.
وي افزود: امسال براي نخستين بار يك شاخص جديد به نام شاخص ارزش افزوده بنگاه ها نيز در رتبه بندي شركت هاي برتر لحاظ شده است.
مدير عامل سازمان مديريت صنعتي با اشاره به اين كه كليه شركت هاي بورسي و غيربورسي با فروش بيش از 40 ميليارد تومان مي توانند در رده بندي شركت هاي برتر شركت كنند، گفت: رده بندي سال قبل 400 شركت برتر ايران اعلام شدند كه امسال اميدواريم اين رقم به 500 شركت برسد.
كمالي با بيان اين كه شركت ها براي ورود به فرايند رتبه بندي تا پايان مهر ماه امسال فرصت دارند، گفت: اعلام رتبه بندي شركت هاي برتر براساس اهدافي مانند شفاف سازي فضاي كسب و كار، ميزان تاثير شركت ها بر اقتصاد ملي و ايجاد رقابت بين شركت ها انجام مي شود.
او در پاسخ به اين سوال كه آيا سازمان مديريت صنعتي برنامه اي براي رتبه بندي شركت هاي منطقه خاورميانه دارد، يا خير گفت: در حال مذاكره با سفارتخانه ها هستيم تا رتبه بندي شركت هايي كه در ايران سرمايه گذاري كرده اند را انجام دهيم. همچنين گواهي نامه شركت هاي برتر به صورت انگليسي در اختيار آنها قرار مي گيرد.
 


يك مقام مسئول:

ساختمان فاقد بيمه كيفيت ، كلنگي محسوب مي شود

مديرعامل بيمه ميهن معتقد است هر ساختماني كه بيمه كيفيت ساخت ندارد از همان اول كلنگي محسوب مي شود.
علي موسي الرضا در نشستي براي امضاي تفاهم نامه با باشگاه نظام مهندسي به اهميت بيمه ساختمان ها به عنوان عامل پيش گيرنده از عوامل تخريب اشاره كرد.
به گفته وي در مركز پژوهش هاي مجلس هفته گذشته اعلام شد 1300 ميليارد تومان در زلزله آذربايجان خسارت به وجود آمده است كه حجم اندكي از آن به كل بيمه هاي كشور اعلام شده و اين يعني ساختمان هاي ما بيمه نيستند.
مديرعامل شركت بيمه ميهن با تاكيد بر اين كه چند سال است در مسئله كيفيت ساختمان و شهرسازي اقدام مي كنيم، گفت: بيمه آخرين كاري كه مي تواند انجام دهد جبران خسارت است، بايد به بيمه ساختمان به عنوان پيش گيرنده نگاه كرد.
موسي الرضا به عنوان كسي كه از ابتداي راه اندازي بيمه ساختمان در اين حوزه حضور داشته است، گفت: براي بيمه كردن يك ساختمان، بايد مولفه هاي خاصي هم چون رعايت مقررات ملي، استفاده از مصالح استاندارد، استفاده از كارگر ماهر، مشخص بودن نظام حقوقي و شناخت قصور و ريسك حوادث غيرمترقبه در ساخت مسكن رعايت شده باشد تا آن خانه بيمه شود در غير اين صورت هيچ شركت بيمه اي چنين ساختماني را بيمه نخواهد كرد.
وي تاكيد كرد: هر ساختماني كه بيمه نيست كيفيت ساخت ندارد و از همان ابتداي تحويل به مالك كلنگي محسوب مي شود، زيرا معلوم نيست مصالح استاندارد در آن استفاده شده است و يا كارگران سازنده آن متخصص بودند يا خير.
مديرعامل شركت بيمه ميهن با يادآوري ابلاغ رئيس كل بيمه مركزي مبني بر افزايش كيفيت بيمه هاي ساخت گفت؛ امروز علاوه بر كيفيت ساخت شركت بيمه تمام خطرات و ريسك هايي كه از ابتداي ساخت تا 10 سال
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14