(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 مهر 1391 - شماره 20321

شمار مردان در سن ازدواج از زنان پيشي مي گيرد
سوداگران مرگ در كمين زنان و دختران جوان
تهران رتبه دار كاهش تلفات رانندگي


شمار مردان در سن ازدواج از زنان پيشي مي گيرد

براساس آمارهاي رسمي ثبت احوال شاهد افزايش سن ازدواج در چند سال اخير در كشوربوده ايم به شكلي كه در سال 90 نسبت به سال 84، گروه سني كه بيشترين ازدواج در آن واقع شده، جهش پنج ساله اي دارد. در اين ميان سرعت افزايش سن ازدواج در زنان بيش از مردان است و اين مسئله مي تواند آثار و تبعات سويي همچون تغيير الگوي باروري به دنبال داشته باشد. پيشي گرفتن شمار مردان در سن ازدواج نسبت به زنان، هشدار نگران كننده ديگري است كه در صورت ادامه روند فعلي الگوي ازدواج در كشور، تا سال 97 رخ خواهد داد.
صرف نظر از آثار سوء اجتماعي كه پديده افزايش سن ازدواج به دنبال دارد، تبعات جمعيتي اين پديده هم مي تواند نگران كننده باشد. كمترين تاثير افزايش سن ازدواج، بر هم خوردن تعادل هرم جمعيتي كشور و در نتيجه، بروز شكل جديدي از چالش هاي مربوط به سن ازدواج در كشور است.
سازمان ثبت احوال از سال 83 آمارهاي منسجم جمعيتي از وقايع حياتي از جمله ازدواج و طلاق را گردآوري كرده است و بر اين اساس امكان تحليل آماري اين وقايع فراهم شده است.
علي اكبر محزون- مديركل آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال- با اشاره به وقوع 787 هزار و 818 ازدواج در سال 84، اظهار كرد: در اين سال 5/49درصد مردان در سن 20 تا 24 سالگي و 43 درصد زنان در سن 15 تا 19 سالگي ازدواج كرده اند.
وي ادامه داد: در سال 90 آمار مرداني كه در سن 20 تا 24 سالگي ازدواج كرده اند با 9/38 درصد همچنان در صدر است، اما در عين حال اين آمار 11 درصد نسبت به هفت سال قبل از آن كاهش يافته و بخشي از آن به گروه سني 25 تا 29 ساله انتقال يافته است.
به گفته محزون اين در حالي است كه سرعت افزايش سن ازدواج در زنان بيشتر بوده و در ازدواج هاي سال 90، آمار زناني كه در گروه سني 25 تا 29 ساله ازدواج كردند، با 6/34 درصد در صدر قرار گرفته است.
به اين ترتيب گروه سني كه بيشترين ازدواج در آن واقع مي شد، پنج سال افزايش يافته و از 15 تا 19 سالگي در سال 84، به 20 تا 24 سالگي در سال 90 رسيده است.
البته محزون به اين نكته هم اشاره كرد كه آمار ثبت احوال، حاصل برآيند كل آمارهاي مربوط به ازدواج در كشور است. در نتيجه قطعا سن ازدواج در شهر بزرگي همچون تهران با شهرهاي كوچك و سنتي متفاوت است. اما به هر حال، برآيند آمار در كل كشور نسبت به افزايش سن ازدواج هشدار مي دهد.
مديركل آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال تصريح كرد: 8/85 درصد مرداني كه در سال 90 ازدواج كردند، 20 تا 34 ساله بودند و 8/84 درصد زناني كه در اين سال ازدواج كردند نيز 15 تا 29 سال سن داشته اند.
محزون در گفت وگو با ايسنا به آثار و تبعات جمعيتي افزايش سن ازدواج اشاره كرد و گفت: هرم سني جمعيت كشور هم اكنون شكل متقارني دارد و اين بدان معناست كه هم اكنون در هر گروه سني، جمعيت زن و مرد تقريبا برابر است.
وي ادامه داد: برابر آمار متوسط جهاني، به ازاي هر 100 دختر، 104 پسر متولد مي شود و اين آمار در ايران هم به متوسط جهاني نزديك است و به ازاي هر 100 دختر، 105 پسر متولد مي شود. البته تعداد دختران و پسران در سن 25 سالگي تقريبا برابر مي شود.
محزون با اشاره به اينكه كشور در دوره گذار سني جمعيت به سر مي برد، اظهار كرد: بيشترين جمعيت كشور در حال حاضر در گروه سني 30 سال به بالا قرار دارد و به اين ترتيب، جمعيت كشورمان كه پيش از اين در گروه سني جواني قرار داشت، هم اكنون وارد دوره ميانسالي شده است.
وي ادامه داد: در سال هاي گذشته شمار مرداني كه در سن ازدواج قرار داشتند، كمتر از زنان بود، اما اين آمار در سال هاي 88 تا 90 به تعادل رسيد و تقريبا جمعيت مردان و زنان در سن ازدواج برابر شد.
محزون افزود: با ورود جمعيت كشور به ميانسالي، با توجه به اختلاف پنج ساله سن زوج و زوجه كه در بسياري از ازدواج ها رعايت مي شود، به مرور اختلاف آمار جمعيتي بين زنان ومردان پديدار مي شود و اگر روند فعلي ادامه پيدا كند، تا سال 97 تعداد مردان در سن ازدواج (20 تا 34 ساله) حدود دو ميليون نفربيش از زنان در سن ازدواج (15 تا 29 ساله) خواهد شد.
به اعتقاد اين مقام مسئول در ثبت احوال، تغيير در برخي سياست گذاري هاي كلان مي تواند از بروز عدم تعادل در هرم جمعيتي كشور و مشكلات بعدي آن جلوگيري كند.
وي اعتقاد دارد كه رعايت اختلاف سني چهار تا پنج ساله در اغلب ازدواج ها اين چالش را تشديد مي كند؛ اين در حالي است كه با ترويج «هم سن گزيني» در ميان جوانان، آمار زنان و مردان در آستانه ازدواج به تعادل مي رسد و پديده هايي همچون پيشي گرفتن آمار مردان در آستانه ازدواج بر زنان، مهار مي شود.
محزون يكي ديگر از آثار سوء افزايش سن ازدواج را، افزايش تجرد قطعي دانست و گفت: افزايش سن ازدواج موجب افزايش خطر تجرد قطعي به ويژه در زنان مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اگر زني تا سن 49 سالگي ازدواج نكند، مجرد قطعي محسوب مي شود، چرا كه پس از اين سن، ازدواج او نقشي در افزايش جمعيت ندارد.
محزون در ادامه به آثار افزايش سن ازدواج بر الگوي باروري اشاره كرد و افزود: الگوي باروري به معناي تعداد ولادت هاي رخ داده در گروه هاي سني مختلف مادران بوده كه اين آمار هم به نوعي متاثر از سن ازدواج است.
وي سپس با ذكر آمارهايي اثر سن ازدواج بر الگوي باروري مادران در سال 85 را با سال 90 مقايسه كرد و گفت: پيك الگوي سني باروري مادران در سال 85، 20 تا 24 سال بوده كه اين رقم در سال 90 به 25 تا 29 سال افزايش يافته است. بنابراين الگوي باروري مادران در سال هاي اخير تحت تأثير مستقيم افزايش سن ازدواج بوده است.
به گفته وي افزايش سن الگوي باروري مادران مي تواند در ميان مدت موجب كاهش نرخ مواليد شده و به مرور ميزان رشد جمعيت را به صفر و حتي منفي برساند.افزايش خطر تجرد قطعي، تغيير الگوي باروري و كاهش رشد جمعيت، از بين رفتن تعادل هرم جمعيتي و در نتيجه پيشي گرفتن شمار مردان در سن ازدواج نسبت به زنان تنها بخشي از آثار سوءافزايش سن ازدواج بوده كه ناظر بر ساختار جمعيتي است. آثار اجتماعي اين پديده و تبعات ناشي از آن مي تواند به مراتب خطرناك تر باشد و در چنين شرايطي، ضرورت تغيير در سياست گذاري هاي كلان براي جلوگيري از روند افزايش سن ازدواج بيش از پيش نمود پيدا مي كند.

 


سوداگران مرگ در كمين زنان و دختران جوان

زهرا كريمي
عشق به لاغري و مانكن شدن چنان در وجود مهتاب رخنه كرده بود كه به گودال بزرگي كه در مسير زندگي اش پهن شده بود فكر نمي كرد!
او در اولين روز پاييز بغض يكساله اش را مي شكند و به كيهان مي گويد: «تابستان سال گذشته بود كه به پيشنهاد دوستم براي تناسب اندام در باشگاهي ورزشي نزديك خانه مان ثبت نام كرديم و هر روز چند ساعت از وقتم را در باشگاه مي گذراندم. من هميشه بيشترين تلاش را براي لاغر شدن داشتم اما كمتر نتيجه مي گرفتم و به همين خاطر هر راهي كه ديگران به من پيشنهاد مي كردند، مي پذيرفتم از خوردن قرص هاي لاغري گرفته تا استفاده از دستگاه هاي مختلف! اواخر تابستان بود كه يكي از دوستانم در باشگاه مرا صدا كرد و گفت راهي جديد براي لاغري در كوتاه ترين زمان ممكن پيدا كرده ام و من نيز مشتاقانه منتظر بودم تا اين راه را تجربه كنم.
بسته كوچكي پر از كپسول از كيفش بيرون آورد و بدون اينكه كسي متوجه شود در كيفم قرار داد و گفت اين برعكس بقيه قرص هاست زود جواب مي دهد! خيلي هاي ديگر در اين باشگاه براي لاغري از اين روش استفاده مي كنند و اسم چند تا از آن ها را هم گفت و از من خواست روزي يك بار از اين كپسول ها بخورم.
يادم مي آيد آن شب وقتي كپسول را خوردم بي خوابي تمام وجودم را فرا گرفته بود. احساس شادي و انرژي زيادي داشتم اما اين شادي و انرژي براي دفعه هاي بعد كمتر و كمتر مي شد و توهم جاي آن را مي گرفت و اين توهمات مرا تا مرز جنون كشاند.»
حكايت مهتاب دردناك و غريب است، او درسن بيست و هشت سالگي و با وجود داشتن تحصيلات آكادميك دچار مرگ تدريجي مي شود! مصرف كپسول هايي كه درون آن از ماده شيشه پر شده بود او را تا مرز مردن به شيوه اي غيرمعمول پيش مي برد، مرگي كه امروزه نسخه آن در آرايشگاه ها و باشگاه هاي زنانه پيچيده مي شود تا مانكن شدن به گذاشتن جان در تابوتي از جنس شيشه ختم شود.
چرا زنان معتاد مي شوند؟
فرهاد عبادي، روان شناس و كارشناس اعتياد معتقد است اين روزها اعتياد در زنان به دو دسته تقسيم مي شود: نخست گرايش به موادمخدر سنتي و دوم گرايش به موادمخدر شيميايي و صنعتي.
وي درباره منشا اعتياد زنان به هر گروه از موادمخدر ياد شده مي گويد: در مورد مرفين ها مانند كراك، شيشه و هروئين، خانواده زن اعم از پدر، مادر، خواهر، برادر و شوهر به دليل اعتيادشان، زمينه گرايش فرد به موادمخدر را فراهم مي كنند، اما در ارتباط با موادمخدر صنعتي و شيميايي، شركت در مهماني هاي خاص، همچنين تلاش براي لاغر شدن، موجب اعتياد برخي ديگر از زنان مي شود. اما از سوي ديگر، در برخي نقاط كشور، استعمال موادمخدر، جزو رسوم مردم منطقه است و براي استعمال روزانه و انجام كارهاي درماني از موادمخدر زياد استفاده مي شود. در اين نواحي نيز تعداد زنان معتاد به مرفين ها زياد است.
تجويز شيشه در آرايشگاه ها و باشگاه هاي زنانه به بهانه لاغري اين روزها برخي از آرايشگاهها و باشگاه هاي زنانه پا را از عادتهاي مرسوم زيبايي فراتر گذاشته اند و نسخه هاي لاغري و تناسب اندام براي مشتريان خود مي پيچند و خبرها حاكي از آن است كه تجويز ماده مخدر شيشه به عنوان روشهاي لاغري توصيه شده در اين اماكن به فروش مي رسد.
به گفته كارشناسان شايد مصرف شيشه در نگاه اول باعث لاغري شود چون اشتهاي فرد را كور مي كند اما عوارض مصرف آن بسيار شديد است و درصد قابل توجهي از مصرف كنندگان اين ماده دچار جنون، خودكشي و حالتهاي رواني شديد غيرقابل بازگشت مي شوند. آنها معتقدند مصرف شيشه براي لاغري بين زنان به دليل تبليغاتي كه توسط فروشندگان مواد صورت مي گيرد باعث افزايش استفاده از اين ماده در ميان زنان شده است. اين تركيب ذهني غلط كه شيشه اعتيادآور نيست حالا شيوه اي شده در دست كساني كه مي خواهند به نام لاغري پول هنگفتي را با معتاد كردن زنان به جيب بزنند.
شيوع اين روش براي لاغري تنها مختص افراد ساده و كم سواد نيست، بلكه خانم هاي با تحصيلات بالاي دانشگاهي نيز جزو مصرف كنندگان اين مواد هستند. البته خيلي از اين افراد مصرف كننده نمي داند كه در حال مصرف شيشه هستند، بلكه فكر مي كند در حال استفاده يك عدد كپسول لاغري است.
در صورتي كه اين كپسول ها دست ساز بوده و با مواد شيشه پر شده است و به عنوان قرص هاي لاغري كه ظرف مدت يك هفته 6 تا 8 كيلو وزن كم مي كند به مشتريان داده مي شود. در مناطق غرب تهران نيز، برخي از آرايشگاه هاي زنانه، با استفاه از شيشه، مشتريان خود را به كاهش وزن ترغيب مي كنند يا قرص هاي لاغري در اختيار آنها مي گذارند كه حاوي مواد فراوان محرك و مخدر است.
اعتياد پنهان
چندي پيش حميد صرامي مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر نسبت به اين قضيه هشدار داد و گفت: سوداگران تلاش مي كنند تا با تبليغ مواد صنعتي و شيميايي، كسب انرژي مضاعف، تمركز و خلاقيت، تقويت قواي جنسي، تناسب اندام، كاهش وزن و لاغري، از بين بردن چين و چروك و شفاف كردن پوست در آرايشگاه ها، زنان را به دام اعتياد بكشانند.
وي در خصوص اعتياد پنهان در آرايشگاه ها و باشگاه هاي زنانه و برنامه هاي مورد نظر براي پيشگيري از اعتياد اظهار داشت: در عصر حاضر جوامع با شيوع نگرش ها و باورهاي غلط در خصوص سوءمصرف مواد مواجه شده اند، در حالي كه سيستم هوشمند و پويايي موادمخدر و روانگردان ها به منظور جذب مشتريان جديد با اشاعه باورهاي غلط، از روش هاط جديدي براي تبليغ استفاده مي كنند.
صرامي افزود: تبليغاتي چون عدم اعتيادآور بودن مواد صنعتي و شيميايي، كسب انرژي مضاعف، تمركز و خلاقيت، تقويت قواي جنسي، تناسب اندام، كاهش وزن و لاغري، از بين بردن چين و چروك و شفاف كردن پوست، از مواردي است كه با اين عناوين سوداگران تلاش مي كنند تا با ترويج مواد محرك شيشه، ضمن كسب سود، نسبت به نشانه روي و ضربه زدن به زنان كه از جايگاه ويژهاي در بنيان خانواده برخوردار هستند، اقدام كنند.
مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر تصريح كرد: دراين راستا بعضا شاهد انتشار اخباري هستيم كه در برخي از آرايشگاه هاي زنانه و سالن هاي بدنسازي فاقد مجوز تبليغاتي براي ترويج ماده شيشه صورت پذيرفته است.
وي تصريح كرد: مصرف شيشه پيامدهاي سوئي همچون سوء ظن، توهم، خشونت، كاهش شديد حافظه، افسردگي شديد، جنون، اختلالات عصبي، پرخاشگري، توهم شنوايي و بينايي و ناتواني شديد جنسي را در پي خواهد داشت كه انتظار مي رود آحاد جامعه به اين موضوع توجه ويژه داشته باشند.
صرامي عواملي همچون فقدان اعتماد به نفس، افسردگي، بي هدفي، دلبستگي كم و طرد از خانواده.
كنجكاوي، هيجان كاذب، كمبود عاطفي، اعتياد همسر، نگراني درباره ظاهر و انواع اختلالات جنسي را از عوامل موثر در گرايش زنان به مواد محركي دانست.
آمفتامين؛ مهم ترين تركيب شيشه
يكي از انواع مواد مخدر كه امروزه متاسفانه از مواد نسبتا پرمصرف مي باشد، آيس، شيشه يا كريستال است. تحقيقات نشان مي دهد كه مهم ترين تركيب اين ماده مخدر آمفتامين است، شايد اولين و مهم ترين ماده مخدري كه از آمفتامين به دست آمد و در سطح وسيع مورد مصرف قرارگرفت اكستازي باشد. اين قرص دركشور ما به ندرت مشاهده و مصرف مي شد اما درسال هاي اول دهه هشتاد، مصرف آن افزايش يافت و انواع و اقسام اين قرص در بازار قاچاق مشاهده مي شد.
آنچه كه درحال حاضر بسيار خوشايند است كاهش مصرف اكستازي تا حد قابل ملاحظه اي است تا جايي كه اكستازي به عنوان يك ماده مخدر بيس و پايه درمصرف كنندگان مواد مخدر مشاهده نمي شود، اما متاسفانه درسال هاي اخير مصرف شيشه تا حد زيادي افزايش يافته و اين امر بسيار جاي تأمل دارد.
سابقه مصرف آمفتامين به جنگ جهاني دوم برمي گردد
كورش محمدي جامعه شناس و رئيس انجمن آسيب شناسي اجتماعي ايرانيان دراين خصوص به كيهان مي گويد: گمان مي كنم بايد نخست مقدمه اي درخصوص تاريخچه و معرفي ماده شيشه بيان كنم چرا كه معتقدم شناخت اين ماده به درك بهتر مطالب پيرامون آن كمك مي كند. ماده شيشه آن گونه كه درتحقيقات و بررسي هاي آزمايشگاهي نشان داده است ماده اي توهم زا و محركي اعتيادآور و خطرناك است كه به شكل كريستال هاي ريز مثل شكر و شايد هم بزرگ تر از آن توليد مي شود و مهم ترين تركيب اين ماده مخدر آمفتامين است.
وي ادامه مي دهد: سابقه توليد و مصرف آمفتامين به قبل از جنگ جهاني دوم مي رسد و در زمان جنگ جهاني دوم به عنوان يك داروي موثر در رفع افسردگي سربازاني كه مشغول جنگ بودند و يا نيروهايي كه قرار بود چندين شبانه روز را به صورت پيوسته به نبرد مشغول باشند و فرصت استراحت نداشتند براي بالا بردن سطح انرژي آنان استفاده مي شد تا اينكه باگذشت زمان و مشخص شدن عوارض خطرناك اين ماده و اعتيادآور بودن آن، كاربرد اين ماده به عنوان دارو به تدريج كنار گذاشته شد اما سوداگران و توليدكنندگان مواد مخدر، فرصت را غنيمت شمرده و با توجه به خواص انرژي زائي كاذب آن، استفاده از اين ماده را در تهيه مواد مخدر جديد در دستور كار خود قرار دادند.
آثار رواني و جسماني مصرف شيشه
اينكه مصرف مواد مخدر آثار سويي براي فرد به همراه دارد شكي نيست اما اينكه چقدر از اين آثار مي تواند جبران پذير باشد حائز اهميت است. چيزي كه شايد در مصرف مواد مخدر سنتي كمتر به چشم مي خورد آثار رواني و جسماني خطرناكي ست كه تمامي مواد مخدر صنعتي به ويژه شيشه به همراه دارند و همين امر زنگ خطري ست كه شايد به صراحت مي توان گفت چند سالي ست كه به صدا درآمده است.
محمدي اضافه مي كند: به طور كلي از نظر رواني مصرف اين ماده مخدر در آغاز مصارف اوليه باعث افزايش هوشياري و انرژي كاذب، بي خوابي شديد، كابوسهاي شبانه، آشفتگي و سراسيمگي و تمركز بالا مي شود اما با ادامه مصرف، عوارض رواني آن شدت يافته و در قالب اختلالات رواني از قبيل افكار پارانوئيدي يا سوءظن شديد، هذيان گويي، توهمات شديد، افسردگي و اضطراب، تشنج و تحريك پذيري شديد، افكار خودكشي و گاهي نيز دگركشي و علائم خطرناكي شبيه شيزوفرني كه از حالات روان پريشي به شمار مي رود، در فرد ظاهر مي شوند.
وي مي افزايد: البته از نظر جسماني نيز عوارضي مانند افزايش فشارخون، ايجاد زخم هاي عفوني در بدن، تحليل رفتن برخي بافتها، لاغري مفرط، خرابي دندان و لثه، آسيبهاي جدي قلبي كه گاهي به سكته قلبي هم منجر مي شود، پرخوابي، لرزش دستها و بدن، گرفتگي فك ها و پارگي زبان، سرگيجه و حالاتي مانند گرسنگي و خستگي شديد فرد را احاطه مي كنند كه گاهي بروز چندين علامت از اين عوارض به صورت توأم، فرد را غير قابل كنترل مي نمايد و موجب بروز رفتارهاي خشونت آميز و خصمانه از سوي سوءمصرف كننده مي شود.
رئيس انجمن آسيب شناسي اجتماعي ايرانيان تصريح مي كند: از طرفي معمولا تحت تاثير اختلالات رواني مانند پارانويا و شيزوفرني، افراد مصرف كننده شيشه به طور غير ارادي نسبت به همه افراد از جمله همسر و فرزندان خود بي اعتماد شده و با بدبيني شديدي نسبت به آنها برخورد مي كنند كه گاهي وجود اين عوارض در فرد، به حدي شديد هستند كه منجر به بروز واكنشهاي فيزيكي از جمله آسيب رساندن به خود يا ديگر اعضاي خانواده شان مي شود.
محمدي در خصوص عوارض اين ماده خطرناك مي گويد: يكي از عوارض شيشه اختلال در خواب است به طوري كه مصرف كنندگان آن در دفعات اوليه مصرف، گاهي تا 72 ساعت نمي خوابند. علاوه بر اين، علائمي همچون سطح انرژي بسيار بالا، توهم شديد و خيره شدن به يك نقطه خاص براي چندين ساعت و نيز رفتارهاي بي پروا، از حالات نشئگي اين ماده محسوب مي شود كه پس از بين رفتن اثر اين ماده شخص مصرف كننده به شدت احساس خستگي و كوفتگي مي كند به طوري كه ممكن است حدود 48 ساعت به صورت پيوسته خواب باشد اما پس از آنكه بيدار شد دچار سردردهاي شديد، حالات بي قراري، لرزش و حركات غيرعادي اعضاء بدن مثل دست و سر مي شود كه براي غلبه بر اين حالات فرد مجبور به مصرف مجدد مي شود. بروز اين حالات در ادامه مصرف و پس از هر بار نشئگي به حدي شدت مي يابند كه فرد را ترغيب به افزايش دوز مصرف مي كند.
ايدز و هپاتيت؛ كمترين آسيبي ست كه متوجه فرد معتاد مي شود
اين پژوهشگر اعتياد ادامه مي دهد: گاهي دوز مصرفي افراد پس از مدتي، به حدي بالا مي رود كه توانائي تأمين ماده مورد نيازشان را براي مصرف روزانه از دست مي دهند و به همين خاطر علاوه بر اينكه شغل، خانواده و تقريبا تمامي فرصت هاي موجود را از دست مي دهند، به رفتارهاي بزهكارانه، آسيب رساندن به ديگران، سرقت، تكدي گري و باج گيري، چاقوكشي، قتل، زورگيري و ضرب و جرح ديگران نيز متوسل مي شوند. در اين ميان ظهور زخم هاي چركين بر تمامي بافت هاي بدن و نيز ابتلا به بيماري هاي رفتاري همچون ايدز و هپاتيت، كمترين آسيبي است كه متوجه فرد معتاد مي شود. اين افراد اگر به موقع از مسير تاريكي كه در پيش گرفته اند باز نگردند، يقينا سرانجامي جز مرگ در اثر خودكشي يا سكته و يا بيماري هاي عفوني نخواهند داشت.
علت رواج مصرف شيشه در برخي از اقشار جامعه
رئيس انجمن آسيب شناسي اجتماعي ايرانيان درخصوص دليل افزايش مصرف اين ماده خطرناك در بين جوانان و بزرگسالان مي گويد: اين امر به اعتقاد بنده مي تواند ناشي از عوامل متعددي باشد، از جمله مي توان به تبليغات اغواگرايانه اي كه سوداگران و مافياي توليد و عرضه اين ماده به راه مي اندازند مبني بر اينكه ماده شيشه اعتيادآور نيست، ماده شيشه براي تقويت ميل جنسي و يا لاغري مفيد است، اشاره كرد كه متأسفانه برخي جوانان و حتي بزرگسالان را به سمت خود جذب مي كند، البته از وجود عوامل ديگري از قبيل روند نزولي قيمت ماده شيشه كه طي سال هاي اخير به ميزان 150 درصد كاهش قيمت داشته است و نيز سهل الوصول بودن و دسترسي آسان به اين ماده كه امروزه به صورت انبوه در لابراتوارهاي خانگي توليد مي شود، نبايد غافل شد كه اينها هم نقش بسزائي در افزايش گرايش افراد به سمت شيشه دارند.
محمدي مي افزايد: ويژگي هاي اختصاصي ماده شيشه نيز از قبيل بي بو و بي رنگ بودن، سهولت مصرف در هر جا و هر زماني و نيز ايجاد انرژي، سرخوشي و شادابي كاذبي كه در مصارف آغازين تحت تأثير مصرف اين ماده به فرد دست مي دهد، مي تواند از جمله عواملي باشند كه سبب افزايش آمار گروندگان به سوي اين مواد مي شوند. علاوه بر همه اين عوامل بنده معتقدم كه كاهش شديد عرضه مواد سنتي مانند ترياك و افزايش چشمگير قيمت آنها نيز مي تواند برخي افراد از جمله جوانان و نيز بزرگسالاني را كه قبلا معتاد به مواد سنتي بوده اند، را به تغيير الگوي مصرف مواد مخدر خود و سوء مصرف اين ماده ترغيب نمايد. معمولا قرباني اصلي تبليغات دروغين شيشه مبني بر موثر بودن آن در لاغري، زنان هستند و بزرگ ترين قرباني تبليغات اغواءكننده عرضه كنندگان اين ماده مبني بر شادي آفريني و اعتيادآور نبودن ماده شيشه، قشر جوان جامعه هستند.
آمفتامين و ريتالين بلاي جان دانشجويان در شب هاي امتحان
آمفتامين ها و از جمله ريتالين متابوليسم كلي بدن را افزايش مي دهد و نوعي حالت نشاط آور كاذب را به وجود مي آورد و بنا بر باور غلط نسل جوان، هوشياري را زياد مي كند و حس افزايش انرژي به مصرف كننده مي دهد، اما واقعيت چيز ديگري است.
محمدي نسبت به استفاده دانشجويان از آمفتامين ها در شب هاي امتحان و يا كنكور هشدار داد و گفت: فشار بالاي روحي و جسمي نزديك ايام امتحانات و كنكور سبب مي شود داوطلبان با نوعي كمبود انرژي مواجه شوند كه از همين رو به دنبال راهي باشند كه براي چند ساعتي هم كه شده اين كمبود انرژي را جبران كنند. عموما ديده شده به اين دسته از افراد توصيه مي شود از روز قبل از امتحان هر چند ساعت يك قرص ريتالين مصرف كنند تا از اين طريق، ميزان هوشياري و تمركز خود را افزايش دهند. 6 تا 12 ساعت بعد از مصرف اولين دوز ريتالين يا هرگونه تركيب آمفتامين شروع عوارض جانبي و علائم و وايتسكين را داريم كه اولين علامت آن، تجربه نوعي خستگي بسيار مفرط است. سپس انگيزش شديدي در فرد ايجاد مي شود كه مجدداً مصرف ريتالين را تكرار كند، اما هميشه در دوزهاي بالاي ريتالين نيار فرد بيشتر از قبل مي شود و به همين راحتي پس از مدت كوتاه اعتياد شديد در فرد شكل مي گيرد.
وي ادامه مي دهد: معمولا مصرف كنندگان فرم خوراكي اين تركيبات را استفاده مي كنند، اما اشكال استنشاقي، كشيدن و حتي تزريقي اين تركيبات نيز در بازار مواد مخدر وجود دارد. مصرف كنندگان دوز پايين و خوراكي ريتالين به سرعت اثرات نشاط آور آن را از دست مي دهند و از همين روست كه به اشكال كشيدن و تزريق آن رو مي آورند كه متأسفانه با پيوستن اين افراد به فرم هاي كشيدني و تزريقي در حقيقت راه را براي برگشتن خود تقريباً ناممكن مي سازند. قطعا تصورش هم هولناك است كه يك نوجوان پس از ماه ها تلاش و كوشش آنجا كه بايد خود را براي رفتن به دانشگاه آماده كند، بايد خود را براي رفتن به يك كمپ ترك اعتياد آماده سازد.
مصرف شيشه حتي براي مدت كوتاهي اعتيادآور است
محمدي تأكيد مي كند: در واقع برخلاف تصور برخي و نيز به رغم تبليغات دروغين پيرامون اين ماده، مصرف شيشه حتي براي مدت كوتاهي نيز مي تواند اعتياد و وابستگي شديدي در فرد ايجاد نمايد و ويژگي مخرب اين ماده به گونه اي است كه فرد مصرف كننده دائما ناچار به افزايش ميزان و دفعات مصرف خود مي شود تا بتواند تعادل نسبي خود را حفظ كند و همين امر پس از مدتي با تغييرات سريع در فيزيك بدن فرد معتاد همراه مي شود كه معمولا به صورت اندام لاغر، صورت رنگ پريده، دندان هاي سياه شده يا ريخته شده و چشم هاي گود رفته خود را نشان مي دهد.
سه درصد زنان به مواد مخدر صنعتي روي آورده اند
رئيس انجمن آسيب شناسي اجتماعي ايرانيان به آمار تعداد مصرف كنندگان اين ماده اشاره مي كند و مي گويد: گمان مي كنم با مكانيزم هاي موجود هرگز نمي توان آمار دقيقي از مصرف كنندگان شيشه ارائه داد. چراكه مصرف كنندگان شيشه از پراكندگي وسيعي در ميان قشرهاي مختلف جامعه برخوردارند و اغلب اين افراد به اين دليل ماده شيشه را انتخاب كرده اند كه به تصور خويش اعتيادآور نبوده و فاقد علامت هاي ظاهري مانند بو و رنگ است. با اين حال برخي آمارها حكايت از اعتياد بالاي 30درصد معتادان به شيشه دارد. ما در انجمن آسيب شناسي اجتماعي ايرانيان در سال90 پژوهشي را پيرامون مواد مخدر صنعتي انجام داديم كه نتايج آن حاكي از تغيير الگوي مصرف 63درصدي معتادان به مواد سنتي به سمت مواد صنعتي از جمله شيشه بود. براساس اين نتايج حدود 3درصد از معتادان به مواد مخدر صنعتي را زنان تشكيل مي دهند.
وقتي زني معتاد شود، شدت بحران بيشتر است
عبادي درخصوص پيامدهاي متفاوت اعتياد در زنان و مردان مي گويد: نتايج مطالعه اي كه درباره مصرف مرفين انجام شده است، نشان مي دهد، يك زن پس از 2سال به مرحله شديد اعتياد مي رسد، اين زمان براي يك مرد 8سال طول مي كشد. به دليل ساختار متفاوت، جسم و روان زنان نمي تواند مواد مخدر را به مقدار زياد و براي مدت طولاني تحمل كند و به سرعت آثار خود را نشان مي دهد. همين موضوع موجب مي شود كه هم جسم آنان تحليل رود و هم با سرعت و شدت بيشتري در معرض آسيب هاي رواني قرار گيرند.
اين كارشناس اعتياد درباره پيامدهاي خانوادگي و اجتماعي متفاوت اعتياد در زنان مي گويد: «پدر و مادر به عنوان دو الگوي مهم در خانواده اگر هر يك دچار اعتياد شوند، فرزندان يكي از الگوهاي درست را در زندگي از دست مي دهند، چرا كه با قبح زدايي از مصرف مواد مخدر در خانواده، فرزندان براحتي گرايش به مصرف پيدا مي كنند، اما وقتي در يك خانواده مادر معتاد مي شود، شدت گرايش فرزندان به اعتياد چند برابر بيشتر است. تجربه نشان مي دهد، اگر فقط پدر خانواده معتاد شود، مادر به عنوان يك عامل كنترل كننده براي محافظت فرزندان در مقابل اعتياد به شكل هاي مختلف تلاش مي كند، اما وقتي يك زن معتاد مي شود، شدت بحران چند برابر است. فرزندان در معرض آسيب بيشتري قرار مي گيرند و ممكن است اعتياد به همه اعضاي خانواده كشيده شود.
درمان اعتياد در زنان به مراتب دشوارتر از مردان است
زنان اولين و بيشترين قربانيان بسياري از آسيب ها و انحراف هاي اجتماعي هستند. در اين ميان اعتياد، نه نخستين بلكه يكي از مهم ترين اين آسيب هاست. هر جا كه پاي اعتياد به موادمخدر بازمي شود، در صف نخست قربانيان آن، زنان قراردارند. جدا از زناني كه با معضل اعتياد همسر و خانواده پدري مواجه هستند، به اعتقاد كارشناسان، زنان معتاد بسيار آسيب پذيرتر از مردان معتادند، چرا كه مصرف مواد در زنان با آسيب هاي اجتماعي ديگري از جمله فرار از خانه، روسپيگري و فقر توأم است. از سوي ديگر زماني كه يك زن معتاد مي شود، تنها خود گرفتار پيامدهاي فردي و اجتماعي آن نمي شود، بلكه فرزندان و خانواده نيز تحت تأثير قرار مي گيرند و اركان خانواده به سمت فروپاشي پيش مي رود.
شايد يكي از عواملي كه ترك اعتياد در زنان را در مقايسه با مردان دشوارتر مي كند، اين است كه جامعه نسبت به اعتياد زنان حساس تر است. به همين دليل، درمان اعتياد در زنان به مراتب دشوارتر از مردان است، چون تصور عمومي اين است كه وقتي يك زن اعتياد پياد مي كند. به امور غيراخلاقي كشيده مي شود و معمولا نخستين واكنش خانواده ها در مقابل اعتياد يك زن يا دختر، انكار موضوع است.
فرهاد عبادي درباره تفاوت درمان اعتياد در زنان در مقايسه با مردان مي گويد: اعتياد يك بيماري جسمي و رواني است، اما همان طور كه گفته شد، پيامدهاي جسمي و رواني آن در زنان بيشتر است و سريع تر اتفاق مي افتد، به همين دليل درمان اعتياد در زنان هم دشوار است، اما آنچه در جامعه ايران درمان اعتياد را براي زنان دشوارتر مي كند، آن است كه تعداد مراكز درمان اعتياد بويژه كمپ هاي درماني براي اين عده، بسيار كم است و هزينه هاي آن در مقايسه با كمپ هاي درماني مردان بسيار بيشتر است. اين موضوع دامنه حمايت از زنان معتاد را براي ترك كمتر مي كند و بسياري از خانواده ها پس از چندبار تلاش بي نتيجه، زن را رها مي كنند و روشن است كه چه آسيب هايي در انتظار چنين زناني است.
پيشگيري از اعتياد با تقويت ساختار خانواده
كوروش محمدي به ضرورت پيشگيري در حوزه اعتياد زنان تأكيد مي كند و مي گويد: در هر حال با توجه به مطالعات ميداني و حضور چندين ساله ام در حوزه اعتياد پژوهي مي توانم اعلام كنم كه آمار معتادان به شيشه با سرعت بالائي رو به افزايش است و قطعا زنان و دختران جوان و جوانان نيز از آسيب هاي اين ماده خطرناك در امان نخواهند بود، به همين دليل اگر بموقع چاره اي براي پيشگيري و كنترل رشد روزافزون گروندگان به اين ماده انديشيده نشود با احتمال بسيار بالائي درآينده با يك فاجعه انساني ناشي از سوءمصرف شيشه مواجه خواهيم شد. اگر چه هم اكنون تلاشهاي مجدانه و بسيار خوبي توسط عزيزانمان در نيروي انتظامي و ساير دستگاه هاي مرتبط با اين موضوع صورت گرفته است اما به نظر من هنوز راه بسيار داريم تا رسيدن به يك مبارزه پايدار.
به گفته كارشناسان پيشگيري بسياري از آسيب هاي اجتماعي نه از برخورد با خانواده معتادان بلكه از زيرساخت هاي اجتماع آغاز مي شود. تقويت ساختار خانواده، حمايتگري از خانواده هاي بي سرپرست، كودكان آسيب ديده، دختران فراري و خانواده هاي آسيب پذير گام اول است.
خوشبختانه مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، سازمان بهزيستي و ستاد مبارزه با مواد مخدر به اين قضيه ورود پيدا كرده و فعاليت هايي را در دستور كار قرار داده اند.
به گفته سجادي معاون خانواده مركز امور زنان تفاهم نامه اي با سازمان بهزيستي در اين خصوص امضا شده است تا طرح پيشگيري از سوء مصرف مواد در آرايشگاه هاي زنانه و سالن هاي ورزشي بانوان اجرا شود و بر اين اساس بروشور و سي دي هاي خاصي در آرايشگاه هاي زنانه استان تهران براي هشدار به زنان توزيع مي شود تا بر اين اساس نظارتي در اين خصوص صورت گيرد.
حميد صرامي نيز به فعاليت هاي صورت گرفته در ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره مي كند و مي افزايد: بر اساس ابلاغي كه از سوي اداره كل فرهنگي و پيشگيري ستاد و با مشاركت دستگاه هاي فرهنگي و پيشگيري ستاد و با مشاركت دستگاه هاي فرهنگي و پيشگيري در سطح كليه مراكز استان هاي كشور و همكاري موثر اتحاديه آرايشگران صورت گرفته،كارگاه هاي آموزشي پيشگيري اوليه از اعتياد ويژه آرايشگران زن، برگزار شده و اقدامات مناسبي براي ارتقا ميزان آگاهي، دانش و تغيير نگرش آنان نسبت به عوارض و پيامدهاي سوء مصرف شيشه در ابعاد مختلف صورت گرفته است.
به گفته وي همچنين با هماهنگي اتحاديه مربوطه، شركت آرايشگران زن در دوره هاي آموزشي پيشگيري از اعتياد و اخذ گواهي به عنوان يك ضرورت تلقي شده كه تاثير بسزايي در اين امر دارد.
صرامي ادامه مي دهد: استمرار نظافت و بازديد از آرايشگاه ها توسط اداره نظارت بر اماكن عمومي، مراكز مرتبط بهداشتي و برخورد قانوني با آرايشگاه هاي غيرمجاز، نقش اساسي در پيشگيري وضعي و مبارزه سخت افزاري با پديده مواد مخدر و روان گردان ها داشته كه بعنوان تكميل كننده اقدامات پيشگيري اجتماعي از مصرف مواد به شمار مي رود.
افتتاح اولين كمپ ترك اعتياد شيشه در ورامين
چندي پيش اولين كمپ ترك اعتياد شيشه مخصوص زنان در شهرستان ورامين افتتاح شد. اين مركز ظرفيت سرويس دهي به 40نفر را به طور همزمان دارد و به عنوان كمپ ترك شيشه و تنها مركز مراجعه زناني است كه معتادبه شيشه هستند. خانواده هاي زنان و دختران معتاد به شيشه مي توانند براي پذيرش، بستري و درمان افراد معتاد به اين كمپ مراجعه كرده و از كارشناسان كمك بخواهند.
مدت اقامت در كمپ بهبودي مهر مادر از يك تا 3ماه است كه اين زمان بسته به شرايط روحي و جسمي فرد متفاوت است اما حداكثر زمان اقامت سه ماه است و اداره اين كمپ عموما توسط معتادان بهبود يافته انجام مي شود.
فريد براتي سده مديركل پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي با حضور در محل اين كمپ گفت: هفت تا 9درصد جمعيت معتادان كشور را زنان تشكيل مي دهند و به همين دليل تاسيس مراكز ترك اعتياد زنان از اهميت برخوردار است.
براتي سده با ابراز نگراني از ابتلاي اين گروه از معتادان به بيماري هاي تفاوت افزود: افراد ساكن در اين كمپ مرحله غربالگري را پشت سر نگذاشته اند و علاوه بر علائم روان پريشي (توهم و هذيان) به بيماري هاي جسمي نيز مبتلا هستند و با اينكه تيم وزارت بهداشت مسئوليت انجام غربالگري را برعهده گرفته اما در اين زمينه همكاري لازم انجام نشده است.
 


تهران رتبه دار كاهش تلفات رانندگي

سردار حسين رحيمي در خصوص برنامه هاي مهم ترافيكي پليس براي نيمه باقي مانده سال گفت: طرح هاي ويژه اي را در قالب طرح مهر به اجرا مي گذاريم كه برخورد با موتورسواران متخلف، ساماندهي گذرگاه هاي عابر پياده و برخورد با سرعت و سبقت غيرمجاز از مهم ترين آنها است. ضمن اينكه ماموران در اطراف مدارس مستقر مي شوند و با همكاري آنها سعي مي كنيم حوادث ترافيكي براي دانش آموزان را به حداقل برسانيم.
وي در خصوص دغدغه والدين در خصوص سرويس مدارس گفت: برنامه هاي بسياري براي رانندگان سرويس مدارس در نظر گرفته شده است و قبل از بازگشايي مدارس تمام آنها در كلاس هاي آموزشي شركت كرده اند. معتقديم اگر رانندگان سرويس را تحت آموزش قرار دهيم دانش آموزان نيز از آنها الگو گرفته و شاهد رفتارهاي نمونه ترافيكي خواهيم بود.
رحيمي افزود: در سال تحصيلي گذشته هيچ حادثه اي براي سرويس مدارس در پايتخت رخ نداد اما نداشتن معاينه فني و سوار كردن بيش از ظرفيت خودرو دو تخلف عمده سرويس مدارس است. امسال خط قرمز پليس نداشتن معاينه فني يا رعايت نكردن قوانين توسط راننده سرويس است.
رئيس پليس راهور تهران در خصوص آخرين وضعيت ترافيكي اتوبان رسالت با توجه به راه اندازي خط 5 اتوبوس هاي تندرو از ميدان آرژانتين تا مترو دردشت تاكيد كرد: با راه اندازي اين خط قشر زيادي از مردم در فاصله اي 10 دقيقه اي از متروي دردشت به ميدان آرژانتين مي رسند. پيش بيني مي كنيم تعداد مسافربرهاي شخصي با راه اندازي اين خط كاهش يافته، ضمن اينكه خطوط عادي اتوبوس كه با بي آرتي موازي مي شوند از چرخه حذف و اين عامل باعث كاهش ترافيك مي شود. از نظر پليس تغيير محسوسي در خصوص ترافيك اين مسير نبايد رخ دهد.
رحيمي از برخورد با خودروهاي پارك شده در حاشيه بزرگراه خبر داد و افزود: طبق قانون توقف در بزرگراه ها ممنوع است و نبايد هيچ خودرويي به جز شرايط اضطرار در حاشيه بزرگراه ها توقف كند. متاسفانه رانندگان عادت كرده و اين موضوع را به اشتباه فرا گرفته اند. در بزرگراه رسالت اصناف نيز فكر مي كنند مي توانند پياده روها را به تسخير خود درآورند به همين دليل بسياري از پياده روهاي حاشيه اي اين بزرگراه توسط اصناف اشغال شده است. توقف در حاشيه بزرگراه ها ممنوع است و پليس براساس قانون خودروي متخلفان را به پاركينگ منتقل مي كند.
رئيس پليس راهور تهران تصريح كرد: خوشبختانه ديگر پاركبان تقلبي نداريم و برخي پاركبان ها تنها مرتكب تخلفات اندكي مي شوند. مديران شركت ها روي رفتار پاركبان ها نظارت دارند ولي پليس نيز بر كار پاركبان ها نظارت كرده و با تخلفات آنها برخورد مي كند. خوشبختانه با نصب 15 هزار دستگاه پارك حاشيه اي ميزان تخلفات پاركبان ها كاهش يافته است. البته بار ديگر به پاركبان هاي متخلف هشدار مي دهيم كه در صورت ارتكاب تخلف جلوي ادامه فعاليت آنها گرفته مي شود.
پل هاي عابر پياده استاندارد نيست
وي با اعلام اينكه برخي از پلي هاي تهران براي سالمندان استاندارد نيست تاكيد كرد: پل هاي عابر پياده به صورت كامل استاندارد نيست و براي سنين مختلف پيش بيني نشده است.ما تاكيد كرديم كه بايد از پله هاي برقي استفاده كنند البته بخشي از عابران خود نيز رعايت نمي كنند و از سر غفلت از حصارهاي ورودي بزرگراه ها عبور كرده و وارد مسير راه مي شوند. يكي از عيوب مهم در خصوص پل هاي هوايي اين است كه فرهنگ استفاده از آن در ميان شهروندان جا نيفتاده است.
تهران رتبه نخست
كاهش تلفات
رحيمي در مورد مهم ترين برنامه هاي پليس براي كاهش تصادفات گفت: مهمترين اقدام فرهنگ سازي در ميان رانندگان است. بايد رفتارهاي ترافيكي را در ميان رانندگان پياده كرد و از سامانه هاي مكانيزه براي كنترل ترافيك استفاده كنيم. به دنبال فرهنگ سازي هستيم اما اين اقدام آرام آرام رخ داده و زمان بر است. خوشبختانه طي 5/2سال گذشته تهران رتبه نخست كاهش تلفات رانندگي را در كشور به دست آورده است. متأسفانه برخي رانندگان رفتارهاي غلط ترافيكي برايشان عادت شده است كه ترك اين امر نياز به شش ماه تا يك سال فرهنگ سازي دارد.
وي با اشاره به اينكه طرح راه اندازي مناطق نمونه ترافيكي ادامه دارد، افزود: اين طرح متوقف نشده است و پليس اجراي برنامه هاي خود را در مناطق براي بهبود وضعيت ترافيك دنبال مي كند پس از ساماندهي پارك حاشيه اي به دنبال كنترل عبور و مرور عابران و ساماندهي گذرگاه هاي عابر پياده هستيم.
به گفته رئيس پليس راهور، كار بررسي و اصلاح تابلوهاي ترافيكي سطح شهر با همكاري شهرداري آغاز شده است و تيمي مشترك هر هفته تابلوهاي يك خيابان را اصلاح مي كند. اين اقدام در سراسر تهران در حال انجام است و به زودي تمام تابلوهاي سطح شهر آمايش و اصلاح مي شود.
رحيمي در مورد آخرين وضعيت نصب دوربين در خروجي هاي طرح ترافيك و محدوده زوج و فرد اظهار داشت: هم اكنون كار تابلوگذاري خروجي هاي طرح محدوده طرح ترافيك آغاز شده است و به زودي دوربين هاي نظارتي نصب مي شود. البته در محدوده زوج و فرد به جهت اينكه محدوده جديدي را پيشنهاد داده ايم اما شوراي عالي ترافيك نظري در مورد آن نداده است طرح نيمه كاره مانده است.
برخورد با تخلفات شبانه
وي با اعلام اينكه طرح ويژه برخورد با تخلفات شبانه تداوم مي يابد افزود: خوشبختانه با اجراي طرح ويژه برخورد با تخلفات شبانه در طول فصل تابستان تخلفات رانندگي به شدت كاهش يافت. در هفته آخر شهريور ماه ديگر شاهد ترافيك هاي شبانه نيستيم و حضور مردم براي خريد ترافيك عصرگاهي در تهران افزايش يافته است. ساعت پيك ترافيك تغيير كرده و از غروب آفتاب آغاز و تا ساعتي از شب ادامه دارد. تخلفات شبانه آثار بدي را به همراه دارد و حوادث آن عمدتا دلخراش است. بعد از بازگشايي مدارس نيز پليس همانند گذشته با تخلفات شبانه قاطعانه برخورد مي كند. هم اكنون گشت شبانه در بزرگراه هاي پايتخت فعال است و پليس سخت تر از گذشته با تخلفات برخورد مي كند.
رحيمي به اجراي طرح كنترل گذرگاه هاي پايتخت اشاره كرد و گفت: اجراي اين طرح را موفقيت آميز مي دانم چرا كه در گذشته از هر 10نفر كه پشت عابر مي ايستادند 8نفر عبور مي كردند اما خوشبختانه هم اكنون بيش از 8نفر هنگامي كه چراغ عابر قرمز است پشت خط مي ايستند. كار سختي نيست و فكر مي كنيم بتوانيم اين فرهنگ را در ميان عابران پياده جا بيندازيم.
آموزش اجباري رانندگان متخلف تهراني
رئيس پليس راهور تهران از اجراي طرح آموزش اجباري رانندگان متخلف تهراني خبر داد و تصريح كرد: براساس طرح كه از چندي قبل به اجرا درآمد تمامي رانندگاني كه مرتكب تخلف شوند و خودروي آنها توقيف شوند قبل از ترخيص بايد آموزش هاي اجباري را براي ترخيص خودرو ببينند. در گذشته به صورت رندومي رانندگان تحت آموزش قرار مي گرفتند اما هم اكنون تمام رانندگاني كه خودروي آنها توقيف شود بايد آموزش هاي لازم را ببينند در غير اين صورت خودروي آنها ترخيص نمي شود. علاوه بر متخلفان پليس آمادگي دارد آموزش هاي لازم را به كاركنان سازمان ها ارائه كند. امروز در لايه هاي مختلف جامعه از حوزه هاي علميه تا مهدكودك ها و اصناف حضور داريم و آموزش هاي لازم را به آنها ارايه مي كنيم.

برخورد با افرادي كه با جان مردم بازي مي كنند
وي در پايان با بيان اينكه پليس بر سر جان مردم با كسي تعارف ندارد و با جديت به دنبال افزايش ايمني راه و خودرو است، افزود: در تصادفات منجر به جرح و فوت پس از بررسي اگر دستگاهي سهل انگاري كرده باشد موضوع به مراجع قضايي اعلام و با متخلفان برخوردهاي لازم مي شود. در مورد راه ها نيز بايد گفت ايمن سازي معابر شهر تهران پس از برگزاري جلساتي با شهرداري آغاز شده است و كار ايمن سازي اتوبان يادگار امام انجام شد ضمن اينكه چندي قبل با ايمن سازي تونل توحيد ميزان حوادث ترافيكي در اين تونل به صفر رسيد.


 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14