(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 12 مهر 1391 - شماره 20322

پيونگ يانگ :
شبه جزيره كره يك قدم تا جنگ اتمي فاصله دارد
طرد سفير جديد اردن در اسرائيل از سوي عشاير شمال امان
بشار اسد
شخصا فرماندهي عمليات عليه تروريست ها در حلب را برعهده گرفت
تظاهرات عليه فيلم موهن در پيشاور
كاخ سفيد بايد عذرخواهي كند
امير قطر از نتانياهو خواست در حمله به سوريه شركت كند
معترضان وال استريت
خواستار آزادي زندانيان سياسي در آمريكا شدند
دبيركل ناتو:
اعتماد ميان ما و ارتش افغانستان از بين رفته است
شهادت جوان 23 ساله زير شكنجه ماموران آل خليفه
20شهيد و 75 مجروح در سلسله انفجارهاي عراق
حزب مخملي گرجستان در انتخابات پارلماني شكست خورد
پايگاه تحليلي گلوبال ريسرچ:
بهترين راه نجات اروپا از بحران قيام عليه نظام سرمايه داري است
در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي
كاركنان شبكه هاي راديو و تلويزيون فرانسه دست از كار كشيدند
دفتر حماس در تهران
اظهارات خالدمشعل در آنكارا را تكذيب كرد


پيونگ يانگ :

شبه جزيره كره يك قدم تا جنگ اتمي فاصله دارد

يك مقام كره شمالي در ديدار با دبيركل سازمان ملل اعلام كرد شبه جزيره كره در يك قدمي جنگ اتمي است.
به گزارش ايسنا «پاك كيل يون» معاون وزير خارجه كره شمالي در ديدار با بان كي مون گفت: موضع خصمانه آمريكا در قبال «پيونگ يانگ» موجب شده كه شبه جزيره كره تنها يك قدم با جنگ اتمي فاصله داشته باشد.
وي تاكيد كرد: شبه جزيره كره تبديل به خطرناك ترين مكان جهان شده و اين موجب مي شود تا كره شمالي از ارتش قدرتمند خود عليه هرگونه حمله اي استفاده كند.
معاون وزير خارجه كره شمالي همچنين در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: امروز به دليل سياست خصمانه آمريكا عليه كره شمالي يك چرخه رويارويي و تنش در شبه جزيره كره به وجود آمده است و اين مكان را به نقطه ناامني تبديل كرده است كه يك جرقه مي تواند شعله جنگ اتمي را فروزان كند.
 


طرد سفير جديد اردن در اسرائيل از سوي عشاير شمال امان

طايفه سفير جديد اردن در اسرائيل از وي اعلام برائت كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه اردني الدستور، نورگان طايفه «وليد عبيدات» سفير جديد اردن در اسرائيل به دليل انتخاب وي به اين سمت اعلام كردند اين انتخاب با مواضع ضد صهيونيستي اين طايفه در تعارض است و از وي برائت مي جويند.
طايفه «عبيدات» كه يكي از بزرگترين عشاير شمال اردن است در بيانيه اي با اشاره به ضرورت مقابله با دشمن صهيونيستي هرگونه عادي سازي روابط با تل آويو را به شدت محكوم كرد. در اين بيانيه تاكيد شده است، كساني كه با اشغالگران، قاتلان و آواره كنندگان مردم فلسطين همدست شوند خط قرمز را زير پا گذاشته و جزو اين طايفه محسوب نمي شوند. طايفه «عبيدات» همچنين خواستار ادامه مقاومت بر ضد اشغالگران صهيونيست تا آزادي كامل سرزمين هاي فلسطيني شد.
 


بشار اسد

شخصا فرماندهي عمليات عليه تروريست ها در حلب را برعهده گرفت

رئيس جمهور سوريه شخصا فرماندهي عمليات پاكسازي تروريست ها در شهر حلب را برعهده گرفت و تاكيد كرد تا يكسره كردن كار تروريست ها به دمشق بازنمي گردد.
به گزارش خبرگزاري مهر، منابع سوري اعلام كردند، بشار اسد شخصا فرماندهي عمليات عليه تروريست ها در شهر حلب را برعهده گرفت و بر لزوم پاكسازي اين شهر از افراد مسلح تاكيد كرد.
اين منابع افزودند، معاونان بشار اسد تلاش كردند مانع رفتن وي به حلب شوند اما رئيس جمهور سوريه بر اين كار اصرار ورزيد و ابتدا با هلي كوپتر در استاديوم حلب به زمين نشست و سپس با نفربرهاي ارتش وارد شهر شد.
به گفته اين منابع ارتش سوريه بر سه چهارم حلب مسلط است در حالي كه گروه هاي مسلح موسوم به ارتش آزاد بر يك چهارم باقي مانده مسلط هستند و شديدترين درگيري ها پس از آن آغاز شد كه رئيس جمهور سوريه دستور خود مبني بر لزوم پاكسازي شهر حلب را صادر كرد.
لشكرهاي هشتم و دهم ارتش سوريه از ادلب و ديرالزور براي يكسره كردن نبرد حلب فراخوانده شدند.
در اين حال وزير خارجه سوريه تاكيد كرد، دمشق با تروريسم سازمان يافته اي روبه رو است كه شهروندان، منابع انساني، علمي، ملي و تاريخي اين كشور را هدف قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه عربستاني الرياض، وليد المعلم در سخناني در مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كرد، آمريكا، فرانسه، عربستان سعودي، قطر و تركيه از گروه هاي تروريستي موجود در سوريه حمايت كرده و آنها را براي ادامه فعاليت هايشان در اين كشور تشويق مي كنند.
وي افزود، برخي از كشورهاي منطقه نيز مي كوشند تا از طريق به شكست كشاندن تلاش ها براي آغاز مذاكرات ملي در سوريه بحران موجود در اين كشور را پيچيده تر كنند.
المعلم تصريح كرد، اين كشورها با بستن عمدي چشم هايشان بر روي فعاليت گروه هاي تروريستي و با تجهيز و كمك به آنها در امور داخلي سوريه دخالت مي كنند.
وي درخواست ها براي كناره گيري اسد را نيز دخالت آشكار در امور داخلي سوريه خواند.
المعلم گفت، جاي تعجب نيست كه تاكنون شوراي امنيت سازمان ملل متحد بمب گذاري هاي شورشيان را محكوم نكرده چرا كه اعضاي آن از چنين اقداماتي حمايت مي كنند.وزير خارجه سوريه به ماموريت اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل اشاره كرد و گفت، موفقيت ابراهيمي و تلاش هاي بين المللي در سوريه منوط به اين است كه در كنار ملزم ساختن دولت سوريه به انجام اصلاحات، دولت هاي حامي گروه هاي مسلح نيز كمك هاي تسليحاتي خود را متوقف كرده و به آموزش و پناه دادن به گروه هاي تروريستي پايان دهند.
وي همچنين تاكيد كرد دولت سوريه از آغاز درگيري ها در اين كشور همواره آماده مذاكره با مخالفان بوده اما تاكنون از سوي گروه هاي مخالف پاسخي دريافت نكرده است. اين در حالي است كه كارشناسان امنيتي آلمان تاكيد كردند كه فقط پنج درصد از عناصر مسلح در خاك سوريه، سوري هستند و بقيه عناصر بيگانه هستند.
اين كارشناسان اعلام كردند عناصر تروريستي در سوريه تحت عنوان جهاد به سوريه اعزام مي شوند و بيشتر آنها از كشورهاي ليبي و چند كشور آفريقايي هستند كه در عربستان و افغانستان آموزش ديده اند.
اعضاي يك تيم تروريستي در سوريه نيز پس از دستگيري اعتراف كردند كه در عربستان آموزش ديده اند و پول و سلاح خود را از اين كشور تامين مي كردند.
در اين حال يك مقام امنيتي سوريه اعلام كرد، يك گروه تروريستي با حمايت مستقيم اسرائيل در مرز جولان طي دو ماه گذشته 150سرباز سوري را كشتند.
وي افزود، فعالان صلح سازمان ملل هيچ اقدامي عليه اسرائيل انجام ندادند.
از سوي ديگر دبير كل حزب بعث سوريه امير قطر را مجري دستورات آمريكا در منطقه دانست و از توطئه رژيم هاي عربي براي تجزيه سوريه به 6 امارات كوچك پرده برداشت.
فايز عزالدين گفت، برخي رژيم هاي عربي نمي خواهند جمهوري سوريه به بقاي خود ادامه دهد به همين دليل تمام تلاش خود را براي نابودي سوريه به كار بسته اند.
در همين رابطه هفته نامه فلسطيني المنار نوشت، قطر موافقت پنچ كشور عربي براي مشاركت در حمله عليه سوريه را كسب كرده است و علاوه بر آن تركيه نيز حمايت هاي خود را از اين كشورها به عمل آورد و سرمايه گذاري اين عمليات بر عهده قطر و عربستان سعودي است.
المنار افزود، ديدارهاي محرمانه نظاميان و افسران اطلاعاتي اين كشورها در پايتخت هاي سه كشور شركت كننده در اين تجاوز كه از حمايت واشنگتن و تل آويو نيز برخوردار است، برگزار مي شود.
همچنين قرار است امير قطر و نخست وزير آن به منظور تدوين برنامه هاي اين تجاوز به برخي كشورها سفر كنند و اين در حالي است كه برخي كشورها معتقدند كه اين تهاجم در برابر ارتش و ملت سوريه شكست خواهد خورد.
بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد نيز اظهار داشت: بي اعتمادي گروه هاي مختلف سوري به يكديگر مانع تلاش اخضر ابراهيمي براي حل بحران سوريه شده است.
وي از مخالفان دولت سوريه خواست به اين وضعيت نگران كننده در كشور پايان دهند و به گفت و گو روي بياورند.
از سوريه هم خبر مي رسد كه ارتش سوريه با به هلاكت رساندن شماري از تروريست هاي مسلح در حلب، حمص، ادلب، درعا و شهرهاي ديگر آرامش را به اين شهرها بازگردانيده و مردم زندگي طبيعي و عادي خود را از سرگرفته اند.
روزنامه الوطن سوريه با اشاره به كشته شدن بيش از 5000 فرد مسلح طي دو ماه گذشته در نبردهاي حلب و تضعيف روحيه تروريست ها به همراه قطع راه هاي كمك رساني به آنها تأكيد كرد ارتش سوريه كار تروريست ها در حلب را يكسره خواهد كرد.
ساير رويدادها
¤ يك روزنامه لبناني نوشت، مخالفان دولت سوريه هنگامي كه زائران لبناني را در سوريه ربودند تصور مي كردند كه فرزند دبير كل حزب الله در اين كاروان است.
¤ اخبار ضد و نقيضي از كشته شدن دو مخالف سرشناس سوري در ادلب منتشر شده است.
¤ يك روزنامه آمريكايي نوشت، تظاهرات ضد آمريكايي در اقصي نقاط جهان باعث شد كه ناتو از موضع مداخله نظامي خود در سوريه عقب نشيني كند.
¤ نخست وزير عراق بار ديگر تأكيد كرد موضع دولتش حل و فصل سياسي بحران سوريه و مخالفت با اقدام نظامي و توسل به خشونت است.
¤ نيروهاي امنيتي اردن با پناهندگان سوري درگير شدند.
¤ مردم تركيه نارضايتي خود را از حضور گروهك هاي تروريستي در استان حتاي تركيه محل استقرار پناهندگان سوري ابراز كردند.
 


تظاهرات عليه فيلم موهن در پيشاور

كاخ سفيد بايد عذرخواهي كند

ده ها هزار نفر از مردم پاكستان در اعتراض به انتشار فيلم موهن آمريكايي در شمال غرب اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش فارس، در تظاهرات اعتراض آميز مردم شهر پيشاور كه به دعوت و سازماندهي احزاب سياسي و مذهبي برگزار شد، رهبران مذهبي حاضر در اين تظاهرات، ضمن محكوميت شديد ساخت فيلم موهن، انتشار آن را جنگ عليه اسلام دانستند.
براساس اين گزارش، با اينكه تظاهرات مردم پيشاور به صورت كاملا آرام و صلح آميز برگزار شد پليس و نيروهاي امنيتي به حالت آماده باش درآمده بودند و از ورود معترضين به برخي از خيابان هاي اصلي شهر جلوگيري كردند.
اين گزارش حاكي است، «حافظ سعيد» رهبر حزب «جماعت الدعوه» طي سخناني انتشار اين فيلم موهن را بدترين نوع تروريسم عنوان كرد و خواستار ادامه اعتراضات مردمي تا عذرخواهي آمريكا از مسلمانان شد. «ژنرال حميد گل» رهبر سابق سازمان اطلاعات ارتش پاكستان نيز در اين مراسم متذكر شد: انتشار اين فيلم موهن، باعث افزايش وحدت ميان مسلمانان در سراسر جهان شده است.
وي با محكوم كردن فيلم موهن آمريكايي، خواستار مجازات عوامل سازنده آن و عذرخواهي كاخ سفيد از مسلمانان شد.
اين تظاهرات در حالي برگزار شد كه از زمان انتشار فيلم موهن «موسوم به برائت مسلمانان» در فضاي مجازي، پاكستان روزانه شاهد برپايي تظاهرات گسترده مردمي عليه آن در جاي جاي اين كشور است.
دومين جايزه پاكستاني ها
در تظاهرات گسترده مردم پيشاور پاكستان در روز دوشنبه، «اكرام الله شاهد» دبير كل حزب جمعيت علماي اسلام و نماينده سابق مجلس پاكستان، طي سخناني از اختصاص 200 هزار دلار به عنوان جايزه براي بازداشت سازنده فيلم موهن خبر داد و گفت: هر كس بتواند «سامي باسيل» كارگردان صهيونيست را بكشد 200 هزار دلار پاداش دريافت خواهد كرد.
تعيين جايزه جديد در حالي صورت مي گيرد كه پيش از اين نيز «احمد بلور» وزير راه آهن پاكستان براي كشتن سازنده اين فيلم 100 هزار دلار جايزه تعيين كرده بود.
گزارش شبكه خبري پرس تي وي حاكي است: شركت كنندگان در تظاهرات پيشاور از كشورهاي اسلامي در سراسر جهان خواستند در صورتي كه آمريكا با سازندگان فيلم موهن برخورد نكند، روابط خود را با كاخ سفيد قطع كنند.
تظاهركنندگان پيشاور از دولت پاكستان خواستند تا همه جاده هاي مواصلاتي مورد استفاده نيروهاي ناتو را مسدود و از ارسال تجهيزات براي كشتار مردم افغانستان جلوگيري كند.
همچنين توقف حملات هواپيماهاي بدون سرنشين از ديگر خواسته هاي معترضان در شهر پيشاور بود كه با فرياد تكبير حاضرين مورد تائيد قرار گرفت.
 


امير قطر از نتانياهو خواست در حمله به سوريه شركت كند

هفته نامه فلسطيني المنار فاش كرد در ديدار امير قطر با نخست وزير رژيم صهيونيستي توطئه پنج كشور عربي عليه سوريه با همدستي آمريكا و اسرائيل مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از المنار، امير قطر در يك ديدار محرمانه كه در منزل يكي از رهبران لابي صهيونيستي در آمريكا و پس از چند ساعت از سخنراني وي در مجمع عمومي سازمان ملل صورت گرفت از بنيامين نتانياهو خواست كه پنج كشور عربي را در حمله نظامي به سوريه ياري كند.
در اين ديدار امير قطر فوايد بر چيده شدن ارتش سوريه و براندازي نظام بشاراسد براي تل آويو را تشريح و تاكيد كرد كه با تلاش هاي دوحه توافقنامه صلح با اسرائيل سرانجام امضا خواهد شد.
هفته نامه المنار افزود: مقدمات اين ديدار محرمانه پيش ا ز سفر امير قطر به نيويورك فراهم شد.
 


معترضان وال استريت

خواستار آزادي زندانيان سياسي در آمريكا شدند

اعضاي جنبش ضدسرمايه داري وال استريت در لس آنجلس، با برپايي تجمعات ضددولتي خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
ميدان «پرشينگ» لس آنجلس روز دوشنبه (اول اكتبر) ميزبان صدها تن از اعضاي جنبش تسخير وال استريت بود كه براي برگزاري اولين سالگرد تولد اين جنبش جمع شده بودند.
معترضان با حمل دستنوشته هايي خواستار آزادي تمام 7435 زنداني سياسي شدند كه در طول يك سال مبارزه عليه نظام سرمايه داري، بازداشت شده و در زندان به سر مي برند.
17 سپتامبر نيز شمار زيادي از اعضاي اين جنبش در نيويورك، نخستين سالگرد تولد جنبش تسخير وال استريت را جشن گرفتند، اما پليس آمريكا با حمله به جشن معترضان اقدام به سركوب و بازداشت شماري از آنها كرد.
جنبش «وال استريت را اشغال كنيد» يكسال پيش با شعار معروف « ما 99 درصديم» عليه حاكميت يك درصد ثروتمند بر جامعه آمريكا اعلام موجوديت كرد. اين جنبش با وجود هجمه هاي سنگين پليس آمريكا و وجود موانع بسيار همچنان توانسته به مبارزات خود ادامه دهد.
وال استريتي ها خواهان پايان سياست هاي جنگي، عدالت اجتماعي، پايان نفوذ و حاكميت ثروتمندان بر مراكز قدرت و دموكراسي حقيقي هستند. آمريكا با وجود تلاش هاي زياد تاكنون موفق به مصادره يا انحراف اين جنبش نشده است. معترضان پس از مواجهه با خشونت هاي گسترده پليسي و موانع زياد تجمعات خود را به صورت مناسبتي برگزار مي كنند.
از جمله اتفاقات نادر در جريان برگزاري تجمعات معترضان در لس آنجلس، زير پا انداختن پرچم آمريكا از سوي اعضاي جنبش تسخير وال استريت بود كه توجه رسانه ها را جلب كرد. معترضان سپس پرچم آمريكا را زير پا له كردند. پيش از اين نيز رسانه هاي آمريكايي از آتش زدن پرچم آمريكا به دست معترضان وال استريت خبر داده و تصاويري منتشر كرده بودند.
 


دبيركل ناتو:

اعتماد ميان ما و ارتش افغانستان از بين رفته است

دبيركل ناتو اعتراف كرد حملات مكرر ارتش افغانستان به نظاميان ناتو، اعتماد متقابل را از بين برده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، «آندرس فوك راسموسن» گفت: حملات نيروهاي سبز (ارتش ملي افغانستان) به نيروهاي آبي (نظاميان ناتو) در افغانستان، اعتماد و اطمينان ميان دو طرف را از بين برده است.
راسموسن كه در يك كنفرانس مطبوعاتي در بروكسل سخن مي گفت: بي اعتمادي دليل پشت پرده تدابير پيشگيرانه مشخص نظير افزايش نيروها و پرسنل ضداطلاعات و رسته هاي پزشكي و درماني است.
دبيركل ناتو در ادامه اعتراف كرد احتمالا نيروهاي ناتو زودتر از موعد مقرر از افغانستان خارج شوند، چرا كه استراتژي جديد طالبان (حمله از درون پادگان ها عليه اشغالگران) براي تضعيف نيروهاي خارجي موفقيت آميز بوده است.
به گزارش ايرنا، راسموسن در گفت و گو با روزنامه «گاردين» افزود: اين موضوع (مسئله خروج زودهنگام) در حال بررسي است و طي سه ماه آينده در مورد آن تصميم گرفته مي شود.
خبرگزاري فارس نيز گزارش داد، در پي افزايش حملات نظاميان افغان عليه نيروهاي اشغالگر، مقامات آمريكايي از وزير دفاع افغانستان خواستند كه به واشنگتن سفر كند. «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا هدف از دعوت از «بسم الله محمدي» براي سفر به واشنگتن گفت كه قرار است با وي در مورد برخي مسائل از جمله حملات سربازان افغان به نظاميان خارجي گفت و گو كند.
در همين حال، نارضايتي مردم آمريكا از ادامه جنگ در افغانستان افزايش يافته است؛ براساس نظرسنجي «شوراي امور جهاني شيكاگو» 82 درصد آمريكايي ها خواستار بازگشت نيروهاي اين كشور از افغانستان هستند.
خبر ديگر از افغانستان اينكه، نيروهاي دولتي كابل 14 شبه نظامي طالبان را طي يكشنبه در افغانستان كشتند و 30 تن ديگر را نيز دستگير كردند.
 


شهادت جوان 23 ساله زير شكنجه ماموران آل خليفه

يك جوان بحريني به دليل شكنجه در زندان هاي رژيم آل خليفه به شهادت رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمد مشيمع» جوان 23 ساله بحريني كه به خاطر شركت در تظاهرات عليه آل خليفه دستگير و به 7 سال زندان محكوم شده بود به دليل شكنجه زندانبانان در زندان هاي رژيم بحرين به شهادت رسيد.
اين جوان بحريني بيش از يك سال در زندان هاي رژيم آل خليفه به سر مي برد وي از اهالي روستاي الديه بحرين بود و يك فرزند خردسال از وي به جاي مانده است.
مردم بحرين چند روز پيش نيز پيكر شهيد علي نعمه را تشييع كردند كه به ضرب گلوله نيروهاي رژيم بحرين به هنگام تظاهرات زخمي شد و بر اثر شدت جراحات به شهادت رسيد.سازمان هاي حقوق بشري اعلام كردند شماري از معترضان زير شكنجه شديد رژيم آل خليفه جان خود را از دست داده يا دچار نقص عضو شده اند. با شهادت محمد مشيمع تعداد شهداي انقلاب بحرين به 93 تن مي رسد.
اين در حالي است كه مردم بحرين با وجود سركوبگري هاي آل خليفه كه با همدستي آل سعود صورت مي گيرد به خيابان ها آمده و بر مطالبات مشروع خود تاكيد مي كنند.
معترضان بحريني تاكيد كرده اند به مقاومت در برابر رژيم آل خليفه ادامه مي دهند.
از سوي ديگر در ادامه موج بازداشت ها در بحرين پنج پزشك ديگر در اين كشور بازداشت شدند.
اتهام اين افراد اجتماعات غيرقانوني و پنهان كردن سلاح در بيمارستان عنوان شده است.
 


20شهيد و 75 مجروح در سلسله انفجارهاي عراق

عمليات تروريستي در مناطق مختلف عراق 20 شهيد و 75 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش شبكه خبري العالم، ديروز مناطق «سبع النور»، «التجاري»، «العامل»، «الشعله»، «الكراده» واقع در بغداد و مناطق مركزي عراق و همچنين استان هاي «المدائن»، «نينوا»، «دياله» و «ديوانيه» شاهد انفجار بمب و يا حملات تروريستي بود. شمار شهداي اين حملات جمعا 20 نفر و مجروحان نيز 75 نفر اعلام شد.
در استان «واسط» نيروهاي امنيتي توانستند يك خودروي بمب گذاري شده را قبل از انفجار خنثي كنند.
حملات تروريستي در عراق طي روزهاي اخير افزايش يافته است. برخي ناظران اين افزايش حملات را به محكوميت معاون فراري رئيس جمهوري عراق ربط مي دهند؛ «طارق الهاشمي» كه در تركيه به سر مي برد، به جرم فعاليت هاي تروريستي از طرف دادگاه بغداد غيابا به اعدام محكوم شده است.
 


حزب مخملي گرجستان در انتخابات پارلماني شكست خورد

حزب مخملي و غرب گراي حاكم گرجستان به رهبري ساكاشويلي در انتخابات پارلماني روز دوشنبه اين كشور از ائتلاف مخالفان شكست خورد.
به گزارش خبرگزاري ها براساس اطلاعيه كميته مركزي انتخابات گرجستان ائتلاف مخالفان به رهبري «بيدزينا ايوانيشويلي» ميلياردر معروف گرجي با كسب بيش از 56 درصد آرا در انتخابات پارلماني روز دوشنبه اين كشور به پيروزي رسيد.
براساس اين اطلاعيه حزب حاكم «جنبش ملي متحد» به رهبري ميخائيل ساكاشويلي، رئيس جمهور غربگراي گرجستان تنها 39درصد آرا را به دست آورده است. به دنبال قطعي شدن شكست حزب حاكم، ساكاشويلي با حضور در تلويزيون اين كشور شكست خورد و پيروزي مخالفان را در انتخابات پارلماني پذيرفت.
اين گزارش حاكي است هزاران نفر از طرفداران جناح پيروز انتخابات ديروز با جمع شدن در ميدان آزادي تفليس جشن پيروزي گرفتند.
انتشار تصاوير ويدئويي مربوط به شكنجه زندانيان در زندان تفليس بخش زيادي از آرا حزب جنبش ملي متحد گرجستان را از بين برد.
نظرسنجي ها پيشتر از كسب 37 درصد آرا توسط حزب حاكم خبر داده بود.
اين دوره از انتخابات پارلماني گرجستان به اين دليل از اهميت فراواني برخوردار بود كه چند ماه بعد دور دوم رياست جمهوري «ميخائيل ساكاشويلي» به پايان مي رسد و در اين مدت اصلاحيه هاي قانون اساسي هم اجرايي مي شود كه براساس آن در سايه انتقال قدرت به حكومت پارلماني از اختيارات رئيس جمهور كاسته خواهد شد.
بر اين اساس مي توان گفت كه ائتلاف مخالفان دولت گرجستان به رهبري «ايوانيشويلي» با پيروزي در كسب كرسي هاي بيشتر پارلمان اين كشور در عمل خود را براي معرفي نخست وزير آينده آماده مي كند.
تحليلگران مسايل سياسي مي گويند ساكاشويلي كه رهبري انقلاب مخملي «گل رز» در گرجستان را از سال 2003 بر عهده داشت، به هيچ وجه تصور نمي كرد كه در انتخابات پارلماني در برابر مخالفان خود به چنين شكست بزرگي تن در دهد.
 


پايگاه تحليلي گلوبال ريسرچ:

بهترين راه نجات اروپا از بحران قيام عليه نظام سرمايه داري است

پايگاه تحليلي «گلوبال ريسرچ» ازمردم اروپا خواست براي نجات از بحران اقتصادي عليه نظام هاي سرمايه داري قيام كنند.
به گزارش فارس، پايگاه تحليلي «گلوبال ريسرچ» به قلم «جولي هايلند» به بررسي بحران سنگين اقتصادي حاكم بر اروپا و نحوه مقابله با اين بحران پرداخت.
در اين مقاله آمده: در شرايط كنوني كه ثروتمندان در اروپا ثروتمندتر و فقرا فقيرتر مي شوند تنها راه چاره اقدام انقلابي قشر كارگر و سرنگون كردن نظام هاي كاپيتاليستي اين قاره است.
در اين مقاله همچنين به اوضاع اقتصادي حاكم بر انگليس اشاره و نتيجه گرفته شده كه خانواده هاي انگليسي منتظر بدتر شدن اوضاع باشند: «دو گزارش جديدي كه از اوضاع آلمان و انگليس منتشر شده نشان مي دهد تفاوت طبقاتي بين اين دو كشور به شدت افزايش يافته است. در اين گزارش كه از سوي موسسه مطالعات مالي «آي اف اس» و موسسه تحقيقات اقتصادي «آي اي آر» منتشر شده است پيش بيني شده كه سطح زندگي در خانواده هاي با درآمد پايين و متوسط در انگليس طي 8 سال آينده به شدت كاهش خواهد يافت، حتي اگر اين كشور موفق به خروج از بحران شديد كنوني شود.»
اين مقاله پس از بررسي مفصل اوضاع اقتصادي انگليس و چند كشور اروپايي ديگر سرانجام با اين جمله مقاله خود را به پايان رسانده است: تنها راه شكستن شاخ سياست هاي اقتصادي و اجتماعي حكومت هاي خواص گرا در اروپا، تلاش عاقلانه و انقلابي اقشار مختلف جامعه براي سرنگون كردن نظام سرمايه داري است.
 


در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي

كاركنان شبكه هاي راديو و تلويزيون فرانسه دست از كار كشيدند

موج اعتصاب عليه رياضت هاي اقتصادي شبكه هاي راديو و تلويزيون فرانسه را هم فرا گرفت.
كاهش بودجه شبكه هاي راديو تلويزيون فرانسه در بودجه 2013 كافي بود تا كاركنان شبكه هاي راديويي فرانس اينتر، فرانس انفو، فرانس كولتر، فرانس موزيك، فيپ و همچنين شبكه هاي يك، دو و سه تلويزيون اين كشور دست از كار كشيده و بدين ترتيب موجب به وجود آمدن اختلالات جدي در پخش برنامه هاي اين شبكه ها شوند.
آنطور كه خبرگزاري فرانسه نوشته، بودجه شبكه هاي تلويزيوني دو، سه، فرانس 4، فرانس5 و فرانس زيرو كه مهمترين استفاده كنندگان منابع مالي دولتي در ميان رسانه هاي فرانسه هستند نيز به شدت كاهش يافته است.
واحد مركزي خبر نيز با انتشار اين خبر به نقل از منابع دولتي فرانسه نوشت: اين شبكه هاي تلويزيوني قرار است در سال 2013 دو ميليارد و453 ميليون يورو بودجه دريافت كنند كه اين رقم در مقايسه با بودجه سال جاري
3/2 درصد (معادل 85 ميليون يورو) كمتر است.
 


دفتر حماس در تهران

اظهارات خالدمشعل در آنكارا را تكذيب كرد

دفتر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در گفت وگوي تلفني با خبرنگار كيهان، خبر برخي رسانه ها در مورد اظهارات خالدمشعل مبني بر اينكه اردوغان رهبر جهان اسلام است را تكذيب كرد.
به دنبال انتشار خبري مبني بر اينكه خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس در آنكارا نخست وزير تركيه را رهبر جهان اسلام معرفي كرده. كيهان براي دريافت صحت و سقم اين خبر با دفتر حماس در تهران تماس گرفت. حسيني، مسئول فرهنگي، رسانه اي حماس در تهران در اين گفت وگوي تلفني كه روز سه شنبه انجام شد، اين خبر را تكذيب كرد و گفت: برخي خبرگزاري ها اظهارات حماس را اشتباه ترجمه و منتشر كردند كه پس از انتقاد ما، اقدام به اصلاح خبر خود كردند.
به گفته حسيني، خالد مشعل در جريان سخنراني خود در كنگره حزب عدالت و توسعه تركيه خطاب به اردوغان گفته بود، ايشان يكي از رهبران جهان اسلام است اما متاسفانه برخي رسانه ها نوشتند مشعل، اردوغان را رهبر جهان اسلام معرفي كرده است! مسئول فرهنگي حماس اما در خصوص لزوم مشاركت كسي كه خود را نماينده مقاومت مي داند در اين مراسم، صحبتي نكرد.
تركيه از زمان آغاز ناآرامي هاي سوريه در جبهه ضد مقاومت يعني رژيم صهيونيستي، آمريكا و گروه هاي تروريستي قرار گفته و عليه سوريه، يكي از محورهاي اصلي مقاومت قيام كرده است. اردوغان در اين مراسم كه براي سومين بار به رهبري حزب حاكم عدالت و توسعه رسيد اظهارات تندي عليه حكومت بشاراسد ايراد كرد كه در رسانه هاي صهيونيستي و غرب بازتاب گسترده اي داشت.

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14