(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 12 مهر 1391 - شماره 20322

كوتاه اقتصادي
وزير صنعت و تجارت خبر داد
تصميم جديد ارزي بانك مركزي
گزارش خبري
افت و خيز قيمت ها در بازار ارز و سكه
مديرعامل جديد خبر داد
عضويت فرابورس در فدراسيون بورس هاي اروپايي
ايران، كارخانه سيمان ونزوئلا را مي سازد
با راه اندازي سيستم الكترونيك تبادل اطلاعات انجام شد
تفاهم اتاق تهران و گمرك براي دارندگان كارت بازرگاني
به منظور پوشش نوسانات نرخ ارز صورت مي گيرد
اختصاص 10 درصد منابع صندوق توسعه به بخش صنعت و معدن
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت
قيمت خودرو آزاد نمي شود
بهره برداري از 47 ميليون يورو سرمايه گذاري در يك پروژه ريلي
مديرعامل كشتيراني:
شركت هاي خارجي بايد هزينه هاي خود را ارزي پرداخت كنند


كوتاه اقتصادي

¤مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي سراسري لبني ايران گفت: اعضاي اين اتحاديه قيمت هاي جديد محصولات لبني پر مصرف اعلامي از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان را قبول ندارند. محمدرضا اسماعيلي درخصوص اعمال قيمتهاي محصولات جديد لبني پرمصرف كه اخيرا از سوي سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان به كارخانجات توليد فرآورده هاي لبني ابلاغ شده است، اظهار داشت: هنوز ابلاغيه رسمي در رابطه با اعلام قيمتهاي جديد محصولات لبني پرمصرف كه ممهور به امضاي مسئولان سازمان حمايت باشد به دست ما نرسيده است تا بتوانيم محصولات خود را با قيمتهاي مصوب به بازار عرضه كنيم.
¤معاون بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت اثرات تحريم و افزايش نرخ ارز را علت اصلي افزايش قيمت لوازم خانگي در بازار اعلام كرد.حسن رادمرد با بيان اين كه برخي مواد اوليه توليد لوازم خانگي داخلي وارداتي هستند، گفت: با وجود اين كه توليد داخل نبايد چندان تحت تاثير مسائل خارجي قرار گيرد، اما به دليل اين كه واردات مواد اوليه با مشكلاتي رو به رو شده، روي قيمت تمام شده محصولات توليد داخل نيز تاثير گذاشته است.
¤ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 441 ميليون اوراق بهادار به 790 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 28 ميليون و 973 هزار سهم و با نرخ 2 هزار و 267 ريال داشت.كمترين حجم معاملات را افرانت در بازاراول فرابورس با جابجايي 2 هزار و 455 سهم و با قيمت پاياني 8 هزار و 707 ريال كسب كرد.
¤با انعقاد قرارداد بين همراه اول و اپراتور سوئيس كام (Swisscom)، تعداد اپراتورهاي طرف قرارداد رومينگ اعتباري همراه اول به 45 رسيد.به گزارش شركت ارتباطات سيار ايران، با قرارداد منعقد شده ميان همراه اول و اپراتور سوئيس كام، مشتركان اعتباري هر دو اپراتور مي توانند از مزاياي يك ارتباط بين المللي استفاده كنند.شركت بازرسي و كيفيت و استاندارد ايران نتايج ارزشيابي هاي سال 90 خود درباره خودروهاي ساخت داخل را اعلام كرد. اتومبيل نيسان تيانا پارس خودرو با كسب 3/8 امتياز منفي باكيفيت ترين و پرايد 131 سايپا با 4/128 نمره منفي بي كيفيت ترين خودرو اعلام شده است.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 5564 الي 5568، 5546، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 2200 و 2260 الي 2264 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


وزير صنعت و تجارت خبر داد

تصميم جديد ارزي بانك مركزي

وزير صنعت معدن و تجارت از تصميم جديد بانك مركزي براي اختصاص ارز به صرافان مجاز جهت تامين نيازهاي خرد خبر داد.
مهدي غضنفري گفت: تصميم اخير بانك مركزي و صرافان كه اميدواريم تا پايان هفته جاري اجرايي شود، بسيار خوب بوده و قطعا مي تواند بخشي از نيازهاي خرد را كه در تقاضاي بازار نيز تاثيرگذار است، پاسخگو باشد.
وزير صنعت، معدن و تجارت كه اين سخنان را در حاشيه بازديد از 2 طبقه جديد پيش بيني شده براي پاسخگويي به پرسش هاي مراجعه كنندگان و همچنين استقرار نمايندگان بانك هاي عامل در طبقات زيرين مركز مبادلات ارزي عنوان مي كرد، افزود: صرافان مجاز و معتبر براي تامين نيازهاي خرد (اين ميزان از نظر تعداد زياد است اما از جهت رقم چندان بالا نيست) ارز را با قيمتي حول و حوش مركز مبادلات ارزي كه هر روز بانك مركزي اعلام مي كند، عرضه خواهند كرد.
غضنفري افزود: اين شيوه به نوعي خريد و فروش هاي ارز توسط مردم يا بانك هاي عامل را در مقادير كمي كه مربوط به خدمات است و به واردات ارتباطي ندارد، رسميت مي بخشد.
وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه مركز مبادلات ارزي با استقبال خوب توليدكنندگان و واردكنندگان مواد اوليه مواجه شده، افزود: از ابتداي راه اندازي مركز هر روز شاهب مراجعه افراد بيشتري از فعالان اقتصادي هستيم به اين دليل برخي توسعه ها در فضاي مركز انجام داديم و ارايه سرويس هاي جديد را آغاز كرده ايم.
غضنفري افزود: انتظار مي رود علاوه بر افزايش تعداد بانك هاي عامل به محض اينكه اولويت هاي 3 تا 5 واردات به نقطه قابل قبولي برسد، به سراغ اولويت هاي 6 و 7 از گروه 10 گانه كالاهاي وارداتي، برويم.وي همچنين در مصاحبه با راديو، بخشي از نابساماني هاي اخير ارز را موضوع امنيتي، سياسي و فرهنگي عنوان كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در بخش مربوط به موضوع اقتصادي مركز مبادلات ارزي راه اندازي شده و اگر ساير عامل هاي موثر سياسي و امنيتي كنترل شوند اين مركز مي تواند در كاهش نرخ ارز تاثيرگذار باشد.
وي افزود: از نهاده هاي امنيتي انتظار بيشتري براي كنترل سرشاخه ها و سرمنشاء هاي ايجاد اختلال در بازار ارز داريم.
غضنفري تصريح كرد: علاوه بر آن دلال هايي كه در بازار وجود دارند همواره به دنبال افزايش قيمت هستند چرا كه در هر حالت براي آنها سودده خواهد بود و كسي نيست آنها را كنترل كند.
وزير صنعت گفت: در حال حاضر دولت از ارز بانك مركزي استفاده اي نكرده و تنها از ارزهاي مربوط به پتروشيمي و صندوق توسعه ملي در صورت نياز از ارز بانك مركزي هم استفاده خواهد كرد.
وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر نبود نظارت در بازار گفت: بيش از يك ميليون پرونده تعزيراتي در زمينه تخلفات بازار تشكيل شده است و طي ماه هاي گذشته نظارت بر بازار به شدت افزايش يافته است.
غضنفري ادامه داد: اما واقعيت اين است كنترل بازار تنها با نظارت عملي نيست و بايد بازار به صورت علمي اصلاح شود اما مفهوم آن اين نيست كه بازرسان تعزيرات نااميد شده اند.
نرخ دلار ثابت ماند
در همين حال از مركز مبادله ارز خبر رسيد كه نرخ دلار قابل معامله در اين مركز ديروز ثابت ماند و از 672 2 تومان روز قبلش فراتر نرفت.
همچنين يكصد ين ژاپن 34 هزار و 200 ريال، لير تركيه 14 هزار و 914 ريال، روبل روسيه 859 ريال، يوان چين 4 هزار و 252 ريال، يك هزار وون كره جنوبي 24 هزار ريال و يورو 34 هزار و 454 ريال در مركز مبادله قيمت گذاري شد.
تزريق 500 ميليون دلار
به مركز مبادله
از سوي ديگر قائم مقام صندوق توسعه ملي از تزريق 500 ميليون دلار به مركز مبادله ارز از سوي اين صندوق خبر داد.
سيدمحمد قاسم حسيني در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: حضور صندوق توسعه در اين بازار به دليل تبديل 20 درصد از منابع صندوق است كه بايد طبق قانون بودجه به صورت ريالي به بخش هاي صنعت، معدن و كشاورزي پرداخت شود.
قائم مقام صندوق توسعه ملي با اشاره به اين كه در گام اول به بانك مركزي اعلام كرديم كه 500 ميليون دلار از منابع صندوق توسعه را از طريق بازار مبادلات ارزي به ريال تبديل كند، تصريح كرد: هنوز گزارش عملكرد نگرفته ايم كه چه ميزان عرضه شده است.
حسيني با بيان اين كه تبديل ارز به ريال به طرح هايي كه به بانك ارائه مي شود بستگي دارد و ما كاري به كشش بازار نداريم، تصريح كرد: ما در حدي كه مجوز قانوني داريم ارز را عرضه مي كنيم.
دولت با تمام توان
به صحنه بيايد
همچنين پورابراهيمي نائب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با مهر از دولت خواست براي آرامش بازار ارز با تمام توان وارد صحنه شود.
وي با اشاره به مركز مبادله ارز گفت: بايد قبل از اينگونه اقدامات اعتماد بازار ارز را برگردانيم چرا كه اگر مردم احساس كنند دولت با تمام توان به صحنه آمده قطعا در بهبود وضعيت بازار ارز كمك خواهد كرد.
نائب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس افزود: مديريت ارزي كشور بايد به مردم بگويد با چه رقم، مبنا و مديريت مي خواهد فضاي آينده بازار ارز را ايجاد و براساس آن وعده ها را عملياتي كند.
وي به مطرح شدن طرح فوريتي ممنوعيت فروش ارز آزاد توسط برخي نمايندگان مجلس نيز اشاره كرد و گفت: اين طرح هيچگونه منطق و استدلالي ندارد و نمي دانم طراحان آن چگونه آن را مطرح كردند.
تجهيزات پزشكي
ارز مرجع مي گيرند
در همين حال معاون مدير كل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت از اختصاص ارز مرجع براي واردات كالاهاي پزشكي خبر داد.
ساسان خدايي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه اولويت دوم كالاهاي وارداتي شامل داروهاي ساخته شده، مواد اوليه ساخت دارو و تجهيزات پزشكي و دندانپزشكي است، گفت: با اين وجود برخي از اين اقلام هم استفاده پزشكي و هم استفاده غيرپزشكي دارند.
وي ادامه داد: براساس توافق انجام شده قرار شد موادي كه استفاده پزشكي دارند بتوانند از ارز مرجع براي واردات استفاده كنند، اما ساير مواد يا كالاها بايد از ارز موجود در مركز مبادله بهره ببرند.
خدايي ادامه داد: قرار بر اين شد كه افراد واردكننده اين كالاها ابتدا مشخصات آن را به وزارت بهداشت اظهار و براي آن تاييديه دريافت كنند. در اين صورت اگر اين كالاها بنا به تاييد وزارت بهداشت مواد اوليه ساخت دارو يا داروي ساخته شده باشند، ارز مرجع دريافت خواهند كرد و در صورتي كه استفاده اي غير از اين داشته باشند نمي توانند از ارز مرجع استفاده كنند.

 


گزارش خبري

افت و خيز قيمت ها در بازار ارز و سكه

بازار سكه و ارز ديروز براي اولين بار در چند روز اخير با افت قيمتي مواجه شد اما پس از گذشت ساعتي دوباره به نرخ هاي قبلي بازگشت.
به گزارش خبرنگار ما، بازار ارز و طلا حوالي ساعت 13ديروز با كاهش قيمت ها همراه شد به گونه اي كه بهاي هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد با 100 هزار تومان كاهش به يك ميليون و 260هزار تومان رسيد. اين در حالي بود كه اين نوع سكه روز دوشنبه حدود يك ميليون و 360 هزار تومان معامله شده بود.
همچنين ديروز علاوه بر كاهش مقطعي قيمت سكه، نرخ دلار نيز براي ساعتي روند نزولي به خود گرفت و با 300 تومان كاهش به 3300 تومان رسيد.
البته اين افت قيمتي چندان دوام نداشت و همچون نرخ طلا و سكه پس از گذشت حدود يك ساعت بهاي هر دلار به حدود 3500 تومان افزايش يافت.
بهر ترتيب اين افت و خيز قيمت ها، بازار آزاد طلا و ارز را ديروز به نوعي از سكه انداخت و باعث شد تابسياري از معامله گران دست از خريد و فروش بردارند و حتي تعدادي از صرافي هاي معتبر نيز اقدام به توقف معامله كردند.
در همين ميان برخي پيش بيني ها حاكي است با توجه به اينكه بازار سكه و ارز از لحاظ قيمتي فعلا اشباع شده است بنابراين احتمالا در روزهاي آتي به مرور شاهد كاهش قيمت ها در اين بازار خواهيم بود.
ورود دستگاه هاي امنيتي
يكي از صرافي هاي داراي مجوز درباره وضعيت بازار اين روزهاي ارز به خبرنگار ما گفت: آنچه كه اين روزها ما در اين بازار مشاهده مي كنيم، روندي غيرطبيعي دارد. به نظر مي رسد افرادي خاص با برنامه اي از پيش تعيين شده ميزان قابل توجهي دلار را كه از قبل ذخيره كرده اند، وارد بازار نموده اند. وي افزود: ميزان دلاري كه روزانه وارد بازار مي شود نرمال نيست و با تجربه اي كه بنده از اين بازار دارم، عده اي با اميال خاص ضمن به هم ريختن بازار، مي خواهند از آب گل آلود ماهي بگيرند كه تا حدودي نيز موفق بوده اند. وي بر ضرورت ورود دستگاه هاي امنيتي براي شناسايي اين افراد تاكيد دارد و مي گويد: بالاخره بايد به اين وضع پايان داده شود، تا كي بايد مردم چوب اين آشفتگي را بخورند، زيرا اين امر بهانه اي براي عده اي سودجو شده تا ديگر اجناس خود را با مقايسه نرخ ارز در اختيار مردم قرار دهند. اين صراف خاطرنشان مي كند: ما كه شغل مان خريد و فروش پول است نيز از اين وضعيت رضايت نداريم، و اميدواريم مسئولين هرچه سريعتر به اين وضعيت پايان دهند.
تعيين سقف
ورود و خروج ارز
بانك مركزي اعلام كرد: ورود و خروج ارز تا سقف 5000 دلار يا معادل آن به ساير ارزها توسط مسافران مجاز است.
بانك مركزي گزارش داد: ورود ارز توسط هر مسافر از خارج يا از مناطق آزاد تجاري- صنعتي به سرزمين اصلي به صورت اسكناس تا سقف 5000 دلار و يا معادل آن به ساير ارزها مجاز است.
براي ورود اسكناس بيش از 5000 دلار، مسافر بايد در مبادي ورودي اظهارنامه ارزي تكميل و اطلاعات مربوطه نيز توسط بانك مستقر در مبادي ورودي گمرك ثبت شود.
خروج اسكناس به خارج از كشور (از سرزمين اصلي يا مناطق آزاد تجاري- صنعتي) تا سقف 5000 دلار و يا معادل آن به ساير ارزها مجاز است؛ ليكن خروج بيش از ميزان تعيين شده، موكول به ارائه اظهارنامه ارزي و يا اعلاميه (هر نوع سند) بانكي معتبر توسط مسافر خواهد بود كه مبين پرداخت وجه به صورت اسكناس از محل حساب ارزي و يا فروش ارز باشد.
 


مديرعامل جديد خبر داد

عضويت فرابورس در فدراسيون بورس هاي اروپايي

مديرعامل جديد فرابورس، برنامه هاي اين بازار را اعلام كرد.
امير هاموني ديروز در نخستين نشست خبري خود با ارائه برنامه ها و گزارش كار اين بازار اظهار داشت: فرابورس در حال حاضر وارد چهارمين سال كاري خود شده و با چهار بازار در حال فعاليت است.
وي ادامه داد: از 6 مهر سال 88 كه بازار فرابورس راه اندازي شده تاكنون نزديك 50 ميليارد برگه بهادار به ارزش 20 هزار ميليارد تومان معامله شده است.
مديرعامل فرابورس ايران با اشاره به اينكه ارزش اوراق تسهيلات مسكن از ابتدا تاكنون 570 ميليارد تومان است، گفت: طي 6 ماه ابتدايي سال جاري 13 ميليارد برگه اوراق بهادار به ارزش 4 هزار و 200 ميليارد تومان معامله شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم 50 درصد و از نظر ارزش 7 درصد افزايش يافته است.
هاموني تصريح كرد: از ابتداي سال 320 هزار نفر خريدار و 234 هزار نفر فروشنده در فرابورس اقدام به خريد و فروش كرده اند كه با توجه به نوسانات بازار اين آمار مناسب بوده و نشان دهنده حضور مخاطبين جديد است.
وي با اشاره به اينكه 250 هزار وام تسهيلات مسكن از طريق اين اوراق فروخته شده كه 150 هزار وام آن استفاده و مابقي معاملات ثانويه آن در حال انجام است، تصريح كرد: در بازار اول و دوم و ابزارهاي نوين مالي 56 نماد معاملاتي و در بازار پايه نيز 85 شركت تاكنون درج شده است. همچنين نماد 55 شركت نيز براي معاملات توافقي در فرابورس در حال انجام است.
هاموني درخصوص برنامه هاي فرابورس اظهار داشت: نخستين اقدامي كه انجام شد، بازار مذاكره در ابزارهاي نوين مالي بود كه هفته گذشته راه اندازي شد.
مديرعامل جديد فرابورس ادامه داد: پذيرش سهام عدالت، اوراق متنوع با درآمد ثابت از جمله اوراق مرابحه، اوراق مشاركت رهني و پذيرش شركت هاي زيرمجموعه نهادهاي عمومي غيردولتي، بحث توسعه بازار و ايجاد بازار كاملا نقدشونده براي كاهش زمان تسويه اوراق با درآمد ثابت از جمله برنامه هايي است كه قرار است در فرابورس انجام شود.
هاموني ادامه داد: بازار مالي معاملات توافقي در آينده نزيك بر روي سايت نمايش داده مي شود تا سهام شركت هاي مختلف از جمله فرابورس، بورس كالا، بورس اوراق بهادار و سپرده گذاري مركزي بر روي سايت فرابورس قابل نمايش باشد. همچنين تدوين سند راهبردي از جمله برنامه هاي فرابورس است و به دنبال عضويت فرابورس در فدراسيون بورس هاي اروپايي هستيم.
وي خاطرنشان كرد: افزايش صددرصدي سرمايه فرابورس از محل سود انباشته نيز در مجمع فوق العاده فرابورس كه بيست و دوم ماه جاري برگزار مي شود انجام خواهد شد. راه اندازي كميته حسابرسي داخلي و برنامه انتقال فرابورس به ساختمان جديد نيز در حال پيگيري است.
مديرعامل فرابورس درخصوص حضور بانك ها در فرابورس گفت: در حال حاضر 8 بانك و موسسه مالي و اعتباري در فرابورس حضور دارند كه بانك سامان و موسسه عسگريه و موسسه توسعه در بازار پايه معاملات آنها به طور توافقي انجام مي شود. همچنين موسسه كوثر نيز كه مدتي پيش پذيره نويسي اش در فرابورس انجام شد پس از گذراندن مراحل قانوني وارد انجام معاملات ثانويه مي شود.
هاموني درخصوص ارزش اوراق با درآمد ثابت كه در فرابورس معامله مي شود بيان كرد: هزار و 430 ميليارد تومان ارزش اين اوراق است كه نسبت به سال گذشته 5 برابر شده است.
وي درخصوص پذيرش سهام عدالت در فرابورس خاطرنشان كرد: پذيرش اين سهام ابتدا به تصميمات شوراي عالي اصل 44 بستگي دارند و قرار است در جلسات خود درخصوص قابل معامله شدن و مسائل مربوط به مجامع اين شركت ها تصميم گيري شود. پس از آن مابقي كارها به عهده بازار سرمايه خواهد بود و ما سعي مي كنيم به سرعت پذيرش اين شركت ها را انجام دهيم.
 


ايران، كارخانه سيمان ونزوئلا را مي سازد

ايران يك كارخانه سيمان به ظرفيت يك ميليون تن در ونزوئلا احداث مي كند.
مجيد توكلاني مديرعامل شركت احداث صنعت در اين باره گفت: اين كارخانه با سرمايه گذاري طرف ونزوئلايي احداث مي شود و 30 سازنده ايراني اجراي آن را عهده دار خواهند شد.
وي افزود: فاز نخست اين كارخانه با تامين كلينكر از واحدهاي توليدي اين كشور، مي تواند روزانه تا يك هزار و 500 تن سيمان را به بازار تحويل دهد.
مدير عامل شركت احداث صنعت خاطرنشان ساخت: مرحله دوم اين طرح حداكثر تا 4 ماه آينده به بهره برداري مي رسد و استخراج ماده معدني و توليد كلينكر تكميل مي شود.
توكلاني با اشاره به اين كه احداث خط جديد كارخانه يك ميليون تني سيمان در ونزوئلا توسط اين شركت، به مرحله امضاي تفاهم نامه رسيده است، تصريح كرد: با انعقاد قرارداد نهايي، اجراي اين طرح به سرعت آغاز خواهد شد.
ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي ايران سال گذشته به 4 ميليارد و 100 ميليون دلار رسيد و براساس آمار منتشر شده از سوي سازمان توسعه تجارت ايران ظرف 8 سال گذشته ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي ايران به 20 ميليارد دلار رسيده است.
 


با راه اندازي سيستم الكترونيك تبادل اطلاعات انجام شد

تفاهم اتاق تهران و گمرك براي دارندگان كارت بازرگاني

سيستم الكترونيك تبادل اطلاعات بين اتاق بازرگاني تهران و گمرك جمهوري اسلامي راه اندازي شد.
صبح ديروز و در نوزدهمين نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران در تفاهمنامه اي كه به امضاي آل اسحاق و معمارنژاد رسيد، سيستم الكترونيك تبادل اطلاعات بين اتاق تهران در گمرك راه اندازي شد.
با تبادل الكترونيك اطلاعات بين اتاق بازرگاني تهران و گمرك جمهوري اسلامي ايران، دارندگان كارت بازرگاني نيازي به مراجعه به گمرك براي تأييديه صدور و تمديد كارت ندارند.
با اجراي اين تفاهم نامه، تمامي اطلاعات پروانه هاي گمركي به صورت الكترونيكي به اتاق تهران منتقل مي شود و صادركنندگان نيازي به ارائه پروانه گمركي و حضور در اتاق تهران جهت صدور گواهي مبدأ نخواهند داشت.
عباس معمارنژاد رئيس كل گمرك هنگام امضاي اين تفاهم نامه با تقدير از تلاش هاي دبير كل اتاق تهران براي راه اندازي اين سيستم به تسهيل امور فعالان اقتصادي و كاهش نياز به رفت و آمد آنان بين اتاق تهران و گمرك اشاره كرد و گفت: پيش از اين اشخاص حقيقي و حقوقي دارنده كارت بازرگاني براي صدور و تمديد كارت خود لازم بود به گمرك مراجعه و تأييديه دريافت كنند و بين گمرك و اتاق رفت و آمد داشته باشند اما اكنون قرار شده تا اين كار به روش الكترونيك انجام شود تا نيازي به مراجعه اشخاص به گمرك وجود نداشته باشد.
رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران همچنين با تأكيد بر تلاش براي تسهيل روند اجرايي صادرات كالا از كشور به عدم نياز مراجعه صادركنندگان به اتاق تهران براي ارائه پروانه صادراتي اشاره داشت و افزود: پس از امضاي اين تفاهم نامه صادركنندگاني كه براي دريافت گواهي مبدأ لازم بود به اتاق تهران مراجعه تا پروانه صادراتي ارائه كنند ديگر نيازي به اين كار ندارند چرا كه تمامي اطلاعات به صورت الكترونيك در اختيار اتاق تهران قرار مي گيرد.
معمارنژاد تبادل الكترونيكي آمار و اطلاعات بين گمرك و اتاق تهران را يك گام رو به جلو در تسهيل روند فعاليت هاي اقتصادي عنوان كرد. وي تبادل الكترونيك اطلاعاتي چون ميزان و حجم ورود و خروج كالا در گمركات بين اتاق تهران و گمرك را از ديگر اهداف اين تفاهم نامه عنوان كرد.
اصابت موشك
به وسط ميدان ارزي
رئيس اتاق بازرگاني تهران در اين نشست با تأكيد بر اينكه اگر كسي قدرت حل بحران را ندارد نبايد بماند و متخلفان اقتصادي بايد در دادگاه نظامي محاكمه شوند، گفت: در اين جنگ اقتصادي موشك به وسط ميدان ارزي خورده است.
يحيي آل اسحاق در خصوص وضعيت ارزي كشور گفت: امروز كشور در شرايط جنگي قرار دارد و در شرايط جنگي اگر تخلفي صورت گيرد بايد دادگاه نظامي تشكيل شود.
وي افزود: تصور كنيد يك موشك بخورد در وسط عسلويه چه اتفاقي مي افتد مطمئناً شوراي امنيت تشكيل جلسه مي دهد تا در مورد اين موضوع بهترين تصميم را بگيرد امروز هم موشك در وسط ميدان ارزي كشور خورده پس چرا شوراي امنيت تشكيل جلسه نمي دهد.
رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: روزي كه براي افتتاح مركز مبادلات ارزي ما را دعوت كردند اعلام كرديم كه اين مركز مي تواند بخشي از مشكلات را حل كند اما بايد شرط و شروطي در آن رعايت شود. يكي از شروط مهم اين است كه نرخ ارز در مركز مبادلات ارزي بايد نزولي باشد نبايد تأييد كننده محيط متلاطم بازار آزاد باشد.
وي افزود: براي آرام كردن بخش توليد بايد تلاش كرد و نرخ ارز بايد در مركز مبادلات ارزي روند نزولي داشته باشد.
آل اسحاق تأكيد كرد: ما از اين دوران عبور مي كنيم و هيچگاه دشمن شاد نمي شويم و اگر در اين شرايط مديريت ارز به درستي صورت گيرد مي توان همه مشكلات را حل كرد.
آل اسحاق گفت: گاهي بايد جسارت داشت اگر بحث منافع ملي مطرح است عدم تصميم گيري و يا تصميم به موقع نگرفتن جرم و گناه محسوب مي شود.
وي افزود: اتاق بازرگاني عقل مطلق نيست امنا بايد به توصيه هاي اتاق بازرگاني هم گوش كرد.
آل اسحاق تأكيد كرد: بايد مسئولان اجرايي كشور به موقع تصميم گيري بكنند.
رئيس اتاق بازرگاني تهران اظهار داشت: در حالي كه اوضاع اقتصادي كشور مراحل سخت و حساس خود را طي مي كند بايد همه اراده ها براي حل مشكلات به كار گرفته شود از اين رو هيچكس حق ندارد مانع اظهارنظر و ارائه راهكارهاي اصولي از سوي كارشناسان اقتصادي شود چرا كه امروز منافع يك ملت به خطر افتاده است.
رئيس اتاق بازرگاني تهران تأكيد كرد: كسي كه قدرت حل بحران را نداشته باشد خود نبايد بماند در حالي كه منتقدان نيز بايد تلاش كنند تا فضا بحراني تر نشود.
رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: در شرايط امروز كشور قدرت خريد مردم به شدت كاهش يافته است لذا دلسوزان كشور بايد دست به دست هم بدهند تا شرايط بحراني را حل كنند.
وي پيشنهاد داد تا در كشورهايي كه منابع ارزي وجود دارد نظام تهاتري راه اندازي شود و گفت: كشورهاي پاكستان، هند و چين اين پتانسيل را دارند و از موضوع تهاتر كالا استقبال مي كنند.وي افزود: تجربه تهاتر كالا در دوره هاي گذشته نيز براي عبور از شرايط بحراني به كار گرفته شده و نتايج مثبتي داشته است.آل اسحاق گفت: جهش نقدينگي از 90 هزار ميليارد تومان به 400 هزار ميليارد تومان فعلي آثار مخرب و تورم فزاينده را به دنبال دارد و بر روي نظام ارزي كشور نيز تأثير منفي مي گذارد.
 


به منظور پوشش نوسانات نرخ ارز صورت مي گيرد

اختصاص 10 درصد منابع صندوق توسعه به بخش صنعت و معدن

10 درصد منابع صندوق توسعه ملي به صورت ريالي به منظور پوشش نوسانات نرخ ارز به بخش صنعت و معدن اختصاص يافته است.
سيدرضا فاطمي امين معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران گفت: نوسان نرخ ارز باعث مي شود بنگاه هاي توليدي پيش بيني مناسبي از قيمت تمام شده توليدات خود نداشته باشند و اين مسئله، مشكلاتي را در تامين مالي آنها ايجاد مي كند براي حل آن 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صورت ريالي به بخش صنعت و معدن اختصاص يافته است.
وي گفت: هفته گذشته 240 بنگاه توليدي براي دريافت 700 ميليارد تومان سرمايه در گردش به بانك ها معرفي شده اند، هرچند برخي واحدها با كاهش توليد و تعديل نيرو روبه رو شده اند.
وي افزود: انتشار اوراق صكوك براي 50 بنگاه بزرگ توليدي نيز در حال پيگيري است و بخشي از سرمايه در گردش واحدها نيز از طريق فروش اموال مازاد وزارت صنعت تامين خواهد شد كه بخشي از سهام سازمان گسترش در سايپا به همين منظور در بورس عرضه مي شود.
معاون وزير صنعت در ادامه با اشاره به ايجاد مركز مبادلات ارزي در وزارت صنعت گفت: تقاضاهاي فوري كه براي دريافت ارز وجود دارد اگر جواب داده نشوند وارد بازار آزاد مي شوند و چون برخي اوقات تقاضاهاي غيررسمي نيز وارد اين بازار مي شود، قيمت ارز در بازار آزاد بالا مي رود و در اين شرايط جامعه نيز به دنبال سرمايه گذاري در اين بخش خواهد بود.
وي در ادامه با ارائه آمار توليد محصولات صنعتي و معدني طي 5 ماه اول امسال گفت: در اين مدت توليدات فولاد خام نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/8 درصد رشد داشته اما توليد كاتد مس منفي 3/0، توليد شمش آلومينيوم منفي 2/0 و توليد سيمان نيز منفي 2 درصد كاهش داشته است.
وي در مورد آمار توليد خودرو نيز گفت: در اين مدت توليد خودرو كاهش 36 درصدي را نسبت مدت مشابه سال قبل تجربه كرد ولي اميدواريم ميزان توليد در مهرماه معادل توليد مهر سال گذشته باشد.
معاون وزير صنعت در مورد اجراي طرحهاي نيمه تمام صنعتي و معدني نيز گفت: حدود 90 هزار طرح بر روي كاغذ وجود دارد كه در راستاي ساماندهي آنها حدود 6 هزار و 800 طرح نيمه تمام شناسايي شده است.
وي افزود: طرح هاي نيمه تمامي كه بيش از 3 سال از جواز تاسيس آنها مي گذرد و كمتر از 20 درصد پيشرفت فيزيكي دارند با ابطال جواز تاسيس روبرو مي شوند.
معاون برنامه ريزي وزير صنعت در مورد اجراي طرح هاي نيمه تمام صنعتي و معدني در قالب طرح مهر ماندگار نيز گفت: 184 پروژه صنعتي و معدني در طرح مهر ماندگار قرار دارند كه 157 طرح خصوصي و 31 طرح دولتي محسوب مي شود.
وي تصريح كرد: تاكنون 20 طرح به اجرا رسيده و تا پايان امسال نيز 88 طرح به بهره برداري خواهد رسيد.
وي افزود: طرح هاي بزرگي كه از لحاظ سرمايه گذاري يا زنجيره تامين براي كشور مهم هستند، در قالب مهر ماندگار اجرايي مي شود.
فاطمي امين تاكيد كرد: اجراي اين طرح ها ممكن بود در حالت ايده آل تا پايان سال 92 عملي شود اما چون وجود برخي مشكلات، اجراي آنها را طولاني مي كرد، در قالب طرح مهر ماندگار قرار گرفتند.
وي افزود: از 7 طرح فولادي نيز 4 طرح در بخش احيا جزء طرح هاي مهر ماندگار قرار دارند.
وي در ادامه ميزان صادرات محصولات صنعتي را با احتساب ميعانات گازي در 5 ماهه اول امسال 7/15 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: صادرات صنعتي بدون احتساب ميعانات به 5/12 ميليارد دلار مي رسيد.
وي ميزان واردات را نيز طي اين مدت 8/21 ميليارد دلار اعلام كرد.

 


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت

قيمت خودرو آزاد نمي شود

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اينكه موضوع آزادسازي قيمت خودرو به هيچ وجه مطرح نيست، مباحث مطرح شده در خصوص قطع عرضه خودرو از سوي برخي خودروسازان را نيز تكذيب كرد.
محسن صالحي نيا در گفت وگو با ايسنا افزود: تعيين قيمت خودرو در كميته قيمت گذاري و ستاد تنظيم بازار در حال بررسي بوده و نتيجه آن به زودي اعلام خواهد شد.
وي در پاسخ به اينكه مباحث مطرح شده درباره احتمال آزادسازي قيمت خودرو صحت دارد يا خير؟ اظهار كرد: موضوع تعيين قيمت خودرو در كميته خودرو و ستاد تنظيم بازار در حال بحث و جمع بندي است و آزادسازي قيمت اين محصول نيز مطرح نشده است.
معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره انتقادات مطرح شده از توقف عرضه خودرو از سوي سايپا و ايران خودرو، گفت: منطق اين است كه عرضه خودرو متوقف نشود مگر اينكه توليدي نباشد در حاليكه خودرو در سايپا و ايران خودرو در حال توليد است و امكان نگهداري و عرضه نشدن آن در بازار نيز محال است.
وي با بيان اينكه ايران خودرو و سايپا در حال فروش خودرو هستند، تصريح كرد: بسياري از واريزكنندگان و كساني كه براي دريافت خودرو ثبت نام كرده اند خودروي خود را در مقطع تعيين شده دريافت مي كنند در غير اين صورت مگر مي شود روزانه دو هزار خودرو توليد شود و عرضه نشود.
صالحي نيا درباره تاثير افزايش نرخ ارز بر قيمت خودرو اظهار كرد: مگر نوسانات قيمت دلار پيش از اينها در بازار مطرح نبوده است؟ ما همواره به دنبال برابري و تبديل نرخ دلار و ريال به يكديگر بوده ايم. اين موضوع هيچ گاه باعث دست زدن و تغيير قيمت خودرو نبوده است. قيمت خودرو تابعي از افزايش و كاهش مقطعي نرخ ارز طي چند ماه نبوده و تغييرات ناگهاني مبناي تغيير قيمت خودرو نيست.
 


بهره برداري از 47 ميليون يورو سرمايه گذاري در يك پروژه ريلي

با تكميل عمليات اجرايي دوخطه شدن راه آهن تزرج - بندرعباس مسير ريلي بافق تا بندرعباس به طول 620 كيلومتر دوخطه شد.
مصطفي معيني - معاون فني و زير بنايي راه آهن - با اعلام اين خبر، افزود: با اجرا و تكميل پروژه دوخطه شدن محور ريلي تزرج - بندرعباس شاهد افزايش 100 درصدي ظرفيت حمل و نقل بار و مسافر در محور بافق - بندرعباس و افزايش حمل و نقل كالا از مسير ترانزيتي مذكور به 40ميليون تن در سال خواهيم بود.
معيني با اشاره به اينكه دو خطه شدن كريدور ريلي شمال - جنوب در مسير تهران - بندرعباس به طول 1600 كيلومتر در دستور كار جدي راه آهن است، گفت: در حال حاضر 150كيلومتر اول از اين مسير يعني از تهران تا قم به صورت دو خطه فعال است و بيش از 620كيلومتر انتهاي مسير نيز امروز با تكميل پروژه محور تزرج - بندرعباس در دو خط، آماده ارائه سرويس به مسافر و كالاهاي ترانزيتي عبوري است.
معاون فني و زير بنايي راه آهن از جمله ويژگي هاي بارز عمليات اجرايي دو خطه كردن راه آهن تزرج - بندرعباس را مدت زمان كوتاه اجراي طرح و قيمت تمام شده پايين پروژه در نتيجه مديريت منابع و زمان اعلام كرد و گفت: اجراي 180 كيلومتر عمليات ريل گذاري در طول كمتر از يك سال، به واسطه اجراي اين پروژه به عنوان يك ركورد بي سابقه در كارنامه راه آهن جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيد.
معيني خاطر نشان كرد: سرعت طراحي مسير در خط آهن تزرج - بندرعباس براي قطارهاي مسافري، 160 كيلومتر بر ساعت پيش بيني شده است كه با توجه به شيب و فراز و هندسه و شعاع مسير و ناوگان راه آهن اين سرعت مي تواند متفاوت باشد.
معاون شركت راه آهن با اشاره به اينكه مسير ريلي تزرج - بندرعباس به عنوان بخش مهمي از كريدور ترانزيتي شمال - جنوب كشور همواره مورد توجه وزارت راه و شهرسازي و راه آهن جمهوري اسلامي ايران بوده است، هزينه اجراي اين طرح را در بخش روسازي 47ميليون يورو سرمايه گذاري از محل اعتبارات طرح هاي عمراني اعلام كرد.
 


مديرعامل كشتيراني:

شركت هاي خارجي بايد هزينه هاي خود را ارزي پرداخت كنند

رئيس هيئت مديره و مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: دريافت هزينه خدمات از شركت هاي كشتيراني خارجي به صورت ارزي اقدام بسيار درستي است.
محمدحسين داجمر در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه به طور طبيعي بايد شركت هاي خارجي هزينه هاي خود را به صورت ارزي پرداخت كنند، گفت: مخصوصا در شرايطي كه التهابات ارزي ايجاد شده، بخشنامه اخير سازمان بنادر اقدام درستي محسوب مي شود.
وي افزود: پس از اين كه تفاوت هايي در نرخ ارز به وجود آمد، برخي طرف هاي خارجي يا شركت هاي طرف قرارداد با آنها از اين وضعيت سوءاستفاده كردند، به طوري كه هزينه ها را از طرف خارجي به صورت ارزي دريافت مي كردند، اما معادل ريالي آن را آن هم با نرخ ارز مرجع به حساب دولت ايران واريز مي كردند.
داجمر گفت: اين اتفاقات باعث شده بود كه هزينه قابل توجهي از سوي آنها به صورت ارزي دريافت نشود و به جاي آن كشور متضرر شود؛ بنابراين ابلاغ الزام پرداخت هزينه هاي خدماتي به شركت هاي كشتيراني خارجي به صورت ارزي كاملا درست است.
مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر اين كه البته اجراي اين بخشنامه درباره شركت هاي داخلي غيرمنطقي است، گفت: تا جايي كه من مطلع هستم اين بخشنامه فقط شركت هاي خارجي را در برمي گيرد و درباره شركت هاي داخلي غيرقابل اجرا است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14