(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 12 مهر 1391 - شماره 20322

از قرص برنج دوري كنيد
بو كردن آن هم مرگ آور است
عوامل ناشناخته سرفه
ماست سوياي پروبيوتيك ميوه اي با خواص ضد سرطاني
نوع جديد آنفلوآنزاي خوكي خطرناك
مهار سوختگي بدون استرس
نوشيدن چاي جوشيده ممنوع!
گوش آزمايشگاهي از سلول هاي انساني
تندترين راه لاغر شدن


از قرص برنج دوري كنيد

بو كردن آن هم مرگ آور است

هر چند قرص برنج براي از بين بردن آفت هاي برنج مورد استفاده قرار مي گيرد اما سوء مصرف آن توسط برخي افراد باعث مرگ آنان شده و كارشناسان مي گويند حتي بو كردن آن هم ممكن است شخص را به ديار باقي بفرستد.
اعلام آمارهاي مختلف از قربانيان اين ماده خطرناك و سمي كه يا براي خودكشي مورد استفاده قرار مي گيرد و يا براي ايجاد توهم كاذب، باعث تاسف و تاثر بسياري از مردم مي شود اما آنچه مهم به نظر مي رسد كسب آگاهي از اثرات كشنده اين قرص مرگبار است.
براساس آمارهاي اعلام شده ميزان مرگ و ميرهاي ناشي از سوء مصرف قرص برنج كه در سال 87، 214 نفر در كل كشور بود در سال 88، به 228 نفر، در سال 89، 406 نفر و در سال 90 به رقم 463 نفر رسيد كه از ميان آنان (آخرين آمار) 259 نفر مرد و 204 نفر زن بودند.
دكتر «فراز مجاب» عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و متخصص داروسازي گياهي در اين باره به ايرنا گفت: نه تنها مصرف قرص برنج كشنده است، بلكه چشيدن و استنشاق آن نيز منجر به مرگ مي شود. وي افزود: قرص برنج داراي ساختار شيميايي به نام «فسفيد آلومينيوم» است كه خاصيت حشره كشي دارد و در كشاورزي و انبار غلات براي از بين بردن جونده ها استفاده مي شود. اين متخصص داروسازي گياهي اضافه كرد: در حال حاضر اين قرص از خارج كشور به صورت قاچاق وارد ايران مي شود، البته در گذشته به طور رسمي وارد بازار مي شد اما به دليل مسموميت هاي بسياري كه با مصرف اين قرص گزارش شد، از بازار جمع آوري شد.
مجاب ادامه داد: قاچاق اين ماده سبب شده تا قرص هاي برنج وارداتي قوي تر و كشنده تر باشد، اين مواد در قالب بسته هاي 10 تايي و با وزن هاي سه گرمي به رنگ خاكستري تيره عرضه مي شود.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: اين قرص در مكان هايي كه رطوبت وجود داشته باشد، تجزيه مي شود و از آن گازي به نام «فسفين» توليد مي شود كه بسيار خطرناك است و باعث كشته شدن جونده ها مي شود. مجاب تاكيد كرد: ازسوي ديگر اين گاز روي تنفس سلولي اثر گذاشته و آن را از كار مي اندازد و در نهايت منجر به مرگ سلولي مي شود. اين گاز در سلول هايي كه به اكسيژن بيشتري نياز دارند مثل قلب، مغز، كليه و كبد، اثرات كشندگي بيشتري دارد.
اين متخصص داروسازي گياهي اضافه كرد: مصرف اين قرص منجر به ايجاد بوي نامطبوعي مي شود و از آنجا كه محيط معده مرطوب است گاز حاصل از تجزيه اين قرص در معده آزاد و جذب سلول ها شده و به سمت سلول هاي قلبي پيش مي رود و تنفس فرد را دچار مشكل مي كند.
مجاب گفت: اين قرص، ماده اي بسيار خطرناك و كشنده است به گونه اي كه مصرف نصف آن در ظرف چند ساعت انسان را از پاي درمي آورد و به صورت نادر پيش مي آيد كه فردي نجات يابد.
وي اضافه كرد: متاسفانه در گذشته مرگ و مير ناشي از مصرف اين قرص در كشورمان زياد بود و هنوز هم زياد است.
به گفته مجاب، سردرد، احساس سوزش، ناراحتي گوارش و درد معده، حالت تهوع شديد، تشنگي و خستگي مفرط، گيجي، سرفه و اختلالات حركتي از علايم ظاهري و افت فشار خون، بي نظمي ضربان قلب، اختلالات تنفسي، كبدي و كليوي از علايم باليني مصرف اين قرص است كه در نهايت منجر به مرگ مصرف كننده آن مي شود.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: چنانچه مسمومين اين قرص به موقع به مراكز درماني منتقل شوند شايد بتوان در موارد نادر از مرگ آنان جلوگيري كرد اما معمولا فرصتي براي نجات نيست و افراد مسموم فوت مي كنند. مجاب، درباره درمان سريع ناشي از مصرف اين قرص گفت: استفاده از ذغال فعال (ذغال سياه) كه به صورت قرص براي درمان مواردي مثل مصرف قرص برنج، توليد شده مي تواند كمك كننده باشد زيرا مصرف ذغال فعال باعث مي شود تا سم ناشي از مصرف اين قرص به مقدار زيادي جذب ذغال شود. وي ادامه داد: اين دارو بيشتر در بيمارستان هاي مسمومين تجويز و باعث شست و شوي سريع معده مي شود اما ناراحتي تنفسي را بايد با استفاده از اكسيژن بهبود بخشيد. مجاب گفت: در برخي موارد از داروي بي كربنات سديم نيز براي بهبود مصرف كننده قرص برنج استفاده مي شود.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: متاسفانه شايع شده كه اين قرص خاصيت توهم زايي دارد و برخي افراد از اين قرص به عنوان قرص هاي موسوم به «اكس» استفاده مي كنند كه تصورات باطل اين دسته از افراد منجر به مرگ آنها شده است.
مجاب با بيان اينكه استنشاق اين قرص توسط برخي اطفال منجر به مرگ آنها شده است، گفت: استنشاق و حتي چشيدن اين قرص كشنده است و بايد از دسترس اطفال دور نگه داشته شود.
وي تاكيد كرد: در برخي افراد علايم ظاهري ناشي از مصرف اين قرص بروز نمي كند بنابراين مصرف اين قرص در برخي از افراد بدون علايم ظاهري است. مجاب به والدين توصيه كرد از نگهداري اين ماده سمي در منزل خودداري كنند و مواظب باشند تا فرزندان آنها بخصوص اطفال از چشيدن و استنشاق آن خودداري كنند.
 


عوامل ناشناخته سرفه

حتماً بارها اتفاق افتاده كه مدام سرفه كنيد تا جايي كه به جز مراجعه به پزشك راه حل ديگري نداشته باشيد. اما دليلي كه باعث مي شود در اين وضعيت قرار بگيريم حساسيت بسيار زياد ناي و حنجره است.
حنجره و محلي كه در آن ناي به دو برونش تقسيم مي شود بسيار حساس هستند و بخش هاي انتهايي ريه و حتي حبابچه هاي بسيار كوچك در ريه ها به محرك هاي شيميايي سوزانده از قبيل دي اكسيد گوگرد و گاز كلر حساس هستند.
رشته هاي اعصاب به سمت مغز از مجاري تنفسي و به طور عمده از طريق اعصاب واگ به محل موردنظرشان مي روند ودر آنجا يك رشته از زنجيره هاي بزرگ به وسيله مدارهايي نوروني مغز شروع شده و در نهايت باعث سرفه مي شود. سرفه مفرط يا مزاحم، شايع ترين علامتي است كه ما را به نزد پزشك مي كشاند.
سرفه در اثر مكانيزم حفاظتي ريه عليه اجسام خارجي كه از طريق تنفس دود سيگار، گردو غبار و يا ترشحات مجاري هواي فوقاني، شيره معدي و اجسام خارجي ديگر كه وارد ريه مي شوند، آغاز مي شود.
زماني كه سرفه به علت ترشحات مجاري هوايي فوقاني پديد مي آيد، امكان دارد عامل اوليه ناشناخته باقي مانده و سرفه به طور مرتب ادامه يابد. قرار گرفتن طولاني مدت در برابر برخي محرك ها، سبب التهاب مجاري هوايي شده و سبب تشديد سرفه مي شود.
هر بيماري كه به التهاب، تنگي يا تحت فشار قرار دادن مجاري هوايي بينجامد، مي تواند با سرفه همراه باشد. عفونت سياه سرفه، يكي از علل احتمالي سرفه مداوم در بزرگسالان است. عموماً تشخيص بيماري براساس وضعيت باليني بيمار صورت مي گيرد.
به طور مثال بيماري آسم علت شايعي براي سرفه است. نمونه هايي از بيماري هاي پارانشيمي ريه كه سبب سرفه مي شوند، عبارتند از بيماري بافت بينابيني ريه، پنوموني يا سينه پهلو و آبسه هاي ريوي. امكان دارد نارسايي احتقاني قلب نيز به دليل تورم بافت بينابيني و نيز بافت دوربرونشي، با سرفه همراه باشد.
بيماري مزمن ريه
باتوجه به طول مدت سرفه، مي توان شايع ترين علل سرفه را دسته بندي كرد. سرفه حاد كه معمولاً حدود دو هفته است اغلب در اثر عفونت دستگاه تنفسي فوقاني به ويژه سرماخوردگي، سينوزيت باكتريايي حاد و سياه سرفه پديد مي آيد. سرفه مزمن كه بيش از دو هفته است در يك فرد سيگاري، احتمال وجود بيماري انسدادي مزمن ريه بوده و در يك فرد غيرسيگاري كه راديوگرافي سينه اش طبيعي است، به دنبال ترشحات قسمت خلفي بيني و آسم، پديد مي آيد.
عوارض شايع سرفه مزمن عبارتند از ايجاد درد در قفسه سينه و ديواره شكم، همراه با خستگي. بعضي وقت ها، حملات سرفه مي تواند سبب مرگ شود كه اين امر مي تواند در اثر فشار بسيار مثبت داخل قفسه سينه كاهش بازگشت وريدي و كاهش برون ده قلبي صورت پذيرد.
با وجود آنكه در بيماراني كه از ساير جهات سالم هستند، سرفه مي تواند سبب شكستگي دنده شود، اما وقوع اين عارضه احتمال وقوع شكستگي هاي پاتولوژيك ناشي از بيماري هاي ديگر مثل ميلوم و استئوپروز (پوكي استخوان) را افزايش مي دهد.
درمان قطعي سرفه، به تشخيص علت بيماري زمينه اي و سپس شروع درمان اختصاصي بستگي دارد. حذف عامل محرك خارجي يا عامل تشديدكننده داخلي در صورت تشخيص مفيد خواهد بود.
درمان هاي ساده
ديگر موارد تشخيصي مهم عبارتند از درمان عفونت هاي اختصاصي دستگاه تنفسي، مصرف بازكننده هاي برونش ها در شرايطي كه دچار انسداد برگشت پذير مجاري هوايي شده ايم، فيزيوتراپي قفسه سينه به منظور افزايش پاكسازي ترشحات در بيماران دچار برونشيكتازي و درمان تومورهاي داخل برونشي يا بيماري بينابيني ريه در زماني كه درمان مناسب و در دسترس وجود داشته باشد.
روش هاي درمان عادي سرفه، زماني به كار مي رود كه علت سرفه مشخص نبوده يا درمان اختصاصي ممكن نباشد و سرفه فاقد هرگونه كاركرد مفيدي بوده يا آنكه ناراحتي قابل توجهي را براي بيمار پديد آورد. سرفه هاي تحريكي ساده را هم مي توان با تجويز يك داروي ضدسرفه كه آستانه مركز سرفه را افزايش مي دهد، مهار كرد.
 


ماست سوياي پروبيوتيك ميوه اي با خواص ضد سرطاني

محققان پارك علم و فناوري بوشهر موفق به توليد ماست سوياي ميوه اي پروبيوتيك شدند كه داراي خواص ضد سرطاني است.
ابوالفضل روزي طلب، مديرعامل شركت دانش بنيان توليدكننده اين محصول در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: در سال 89 براساس پژوهش انجام شده به اين نتيجه رسيديم كه حدود 500 هزار نفر از ايرانيان به دلايل مختلف مانند تحمل نكردن لاكتوز يا كازئين شير قادر به مصرف آن نيستند از اين رو درصدد بر آمديم كه شيرگياهي بدون چنين معايبي را توليد كنيم به همين جهت شير از سويا را در دستور كار قرار داديم.
وي با بيان اينكه از هر كيلوگرم دانه سويا، پنج تا هشت ليتر شير سويا به دست مي آيد، تصريح كرد: شير تهيه شده از سويا به عنوان يك منبع ارزان پروتئين حدود 7/2 درصد پروتئين دارد، بدون كلسترول است و خواص ضد سرطاني و ضد جهش زايي دارد.
روزي طلب ادامه داد:يكي از مشكلات ماست سويا اين است كه نفخ زا و گس است و براي حل اين مشكل از باكتري هاي پروبيوتيكي استفاده كرديم تا بتوانيم از خواص سودمند سويا و اين باكتري ها بهره ببريم و نهايتا اين امكان فراهم شده كه قندهاي نفخ زا را به عنوان ماده غذايي براي پروبيوتيك استفاده كنيم.
مدير عامل شركت دانش بنيان توليدكننده اين محصول با اشاره به استفاده از پوره هاي ميوه هايي مانند زردآلو و توت فرنگي كه سبب رشد پروبيوتيك ها مي شود، افزود: پروبيوتيك ها توانايي كمي در استفاده از منابع پروتئيني دارند به همين سبب پروتئين پيچيده اي مانند كازئين شير لبني سبب رشد آنها نمي شود؛ اما پروتئين هاي ساده سويا رشد آنها را افزايش مي دهد، از همين رو در ماست پروبيوتيك به دلايل بالا بودن اسيديته محصول، قدرت زنده ماني پروبيوتيك ها افزايش پيدا مي كند چرا كه پروبيوتيك ها بايد به ميزان كافي حداقل 10 به توان 6 سلول درهر ميلي گرم به صورت زنده و فعال به روده برسند تا خواص سلامت بخش را خود ايفا كنند.
 


نوع جديد آنفلوآنزاي خوكي خطرناك

محققان كره جنوبي و آمريكا يك نوع ويروس آنفلوآنزاي خوكي خطرناك را در كره جنوبي يافتند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري هلث دي نيوز آمريكا، محققان در تحقيقات خود متوجه شدند كه نوعي آنفلوآنزاي خوكي خطرناك در كره جنوبي وجود دارد.
محققان كره جنوبي با همكاري نزديك با محققان آمريكايي متوجه شدند: يك گونه خاص از آنفلوآنزا كه در ميان خوك ها رايج است و به نام 1204/SW معروف شده، بعد از گذشت 10 روز از سرايت به راسوها، موجب مرگ آنها شد.
اين ويروس از طريق ذرات تنفسي در هنگام سرفه يا عطسه قابل انتقال است و به شدت مسري است.
راسوها براي بررسي آنفلوآنزا حيوانات مناسبي هستند زيرا نسبت به گونه هاي مشابه اين ويروس (همانند انسان ها) آسيب پذيرند و علائم مشابهي را نشان مي دهند.
آنفلوآنزاي خوكي بيماري همه گير خوك ها است و مي تواند از خوكي به خوك ديگر، پرندگان و انسان ها انتقال يابد.
محققان گفتند: اين يافته ها نشان مي دهد كه ويروس آنفلوآنزاي TRSW كه آنها، آن را منحصر به كشتارگاه خوك در كره جنوبي مي دانند، مي تواند ويروسي همه گير باشد.
ويروس TRSW و ويروس هاي H1N2 و H1N3 خوكي نوتركيب سه گانه كره اي هستند كه به طور ژنتيك به سويه هايي كه در آمريكاي شمالي ديده شده اند؛ مرتبط مي شوند.
ويروس هاي سه گانه كه ابتدا در سال 1998 در آمريكا مشاهده شدند داراي بخش هاي ژنتيكي مشابه با ويروس هاي خوك، انسان و پرندگان هستند.
محققان از فرايندي به نام ژنتيك معكوس استفاده كردند كه اين امكان را به آنها مي داد تا ژنوم ويروس را براي فهم بهتر بيماري زايي و قابليت انتقال آن بررسي كنند.
اين تحقيقات روي دو جهش خاص از اين ويروس كه مسئول قابليت بيماري زايي آن بودند، تمركز كرد.
احتمال اينكه اين ويروس هاي خاص روي انسان ها تأثير بگذارند كم است اما اين امكان وجود دارد. آيا اين ويروس با اين دو جهش، خوك و سپس انسان ها را آلوده مي كند و در جهان همه گير مي شود؟ از آنجا كه بدن خوك ها نسبت به اين ويروس ها بسيار ايمن است؛ احتمال اينكه به انسان ها انتقال يابد بسيار كم است.
دكتر بروس هيرش متخصص بيماري هاي واگيردار در بيمارستان دانشگاه نورث شور در مانهاست نيويورك گفت: آنفلوآنزا يك تهديد واقعي و يك بيماري تا حد بسيار زيادي پويا است كه به طور مرتب تكامل و تغيير شكل مي دهد.
ريچارد وبي مدير مركز همكاري سازمان جهاني بهداشت گفت: بهتر است پاييز امسال واكسن آنفلوآنزا بزنيد.
وي افزود: اگر چه نگران گسترش اين ويروس نيستيم اما واكسيناسيون مي تواند بدن را در برابر ويروس هاي خوكي ايمن كند.
 


مهار سوختگي بدون استرس

در بسياري مواقع به مشكلي كه احتمال بسياري دارد گريبانگيرمان شود اصلا فكر نمي كنيم فقط به اين دليل كه تاكنون به آن دچار نشده ايم.
يكي از اين مشكلات سوختگي حتي به صورت خفيف و جزيي است. براستي اگر چنين اتفاقي براي ما يا اطرافيان مان رخ دهد بايد چه كار بكنيم؟ آمارها نشان مي دهد از هر 14 نفري كه در جهان بستري هستند يك نفر دچار سوختگي است.
بنابراين هر فردي بايد آمادگي و اطلاعات لازم راجع به روش هاي برخورد با اين اتفاق را داشته باشد.
سوختگي در سراسر دنيا يك معضل مهم بهداشتي محسوب مي شود. اين پيامد بيش از هر نوع بيماري براي بيمار و خانواده اش اختلالات جسمي و رواني را به وجود مي آورد و مشكلات اقتصادي را براي آنها و سيستم بهداشتي در پي دارد. سوانح سوختگي در كشورهاي توسعه يافته و همچنين در حال توسعه روزبه روز افزايش مي يابد. علت اصلي آن بي توجهي افراد به رعايت نكات ايمني و اصول استانداردهاي لازم براي تهيه وسايل گرمازا و ناآشنايي با اين مقوله است.
در تعريف كلي، سوختگي به معناي آسيب پوست يا غشاهاي مخاطي سطح بدن توسط عواملي مثل حرارت، مواد شيميايي، اشعه و جريان الكتريسته است.
سوختگي ها به سه دسته تقسيم مي شوند:
سوختگي درجه 1: در اين نوع سوختگي پوست بدن كمي التهاب پيدا مي كند و قرمز مي شود و ممكن است در محل سوختگي درد نيز احساس شود.
سوختگي درجه 2: وسعت سوختگي بيشتر مي شود و سطح آن فراتر از سوختگي درجه يك است و علاوه بر غشاي مخاطي، سطح داخل پوست را نيز درگير مي كند و به صورت تاول خود را نشان مي دهد.
سوختگي درجه 3: شديدترين نوع سوختگي است و عصب و عضلات را نيز درگير مي كند و گاهي ممكن است سطح سوختگي به استخوان ها هم سرايت كند.
محيط اطراف ما در به وجود آوردن چنين پيامدي بسيار مهم است. در واقع نوع وسايلي كه در پيرامون زندگي افراد وجود دارد موجب پيدايش سوانح سوختگي مي شود. در خانواده ها شايع ترين نوع سوختگي، به وسيله مايعات اتفاق مي افتد و كودكان و اطفال بيشترين درصد قربانيان را تشكيل مي دهند.
به طور كلي علت عمده اين حوادث ناگوار بي اطلاعي و بي احتياطي والدين است. ما همواره در مورد كودكان مخصوصا آنهايي كه نوپا هستند و تازه راه رفتن را تجربه مي كنند، شاهد هستيم كه دوست دارند به همه چيز دست بزنند و به اطرافشان دسترسي پيدا كنند.
اگر ظرف داغي نزديكشان باشد براي اينكه آن را لمس كنند ظرف را به طرف خود مي كشند و ناخودآگاه در معرض سوختگي قرار مي گيرند.
بنابراين والدين بايد هميشه حواس شان به كودكان شان باشد و سعي كنند ظروفي را كه حاوي مايعات داغ است در محل رفت و آمد قرار ندهند. گاهي ديده مي شود برخي رانندگان ليوان چاي داغ را در ماشين در حال حركت در دست مي گيرند به اين ترتيب در يك حركت ناگهاني شخص راننده يا كساني كه در رديف جلو ماشين نشسته اند در معرض سوختگي قرار مي گيرند.
يادتان باشد اگر در ناحيه اي از بدن تان دچار سوختگي شدند روي آن خميردندان يا سيب زميني نماليد.
شايد در نگاه اول اين طور به نظر برسد كه خميردندان باعث التيام درد مي شود، اما اين طور نيست. اين احساس به اين دليل است كه مواد افزودني موجود در خميردندان شدت سوزش را كم مي كند اما بايد درنظر داشت مخاط پوستي كه در اثر سوختگي آزرده شده مستعد عفونت است. بنابراين توصيه مي شود به هيچ وجه از خميردندان يا سيب زميني براي التيام درد سطح سوختگي استفاده نكنيد.
بهترين كار قرار دادن محل سوختگي در آب است، شست وشو با مايعات خنك راه حلي مناسب براي جلوگيري از ايجاد تاول و آسيب بيشتر به پوست است. البته اگر شدت سوختگي درحد وسيع باشد استفاده از پمادهاي سوختگي توصيه مي شود. اگر خطر اين وجود داشته باشد كه عفونتي در ناحيه زخم ايجاد شود بايد حتماً به پزشك مراجعه كنيد، چون احتمال دارد نياز به پانسمان و پوشش براي سطح سوختگي باشد.
از سوي ديگر در مواردي كه محل سوختگي عفونت مي كند حتماً علاوه بر پماد نياز به آنتي بيوتيك هم هست. آنتي بيوتيك هاي موضعي كه به صورت پماد هستند از عفونت زخم سوختگي جلوگيري مي كنند. درمورد كساني كه شغل شان به گونه اي است كه با مواد آلوده يا گرد و خاك در تماس هستند يا كساني كه تاكنون واكسن كزاز نزده اند، حتماً بايد واكسن كزاز تزريق كنند تا دچار بيماري كزاز نشوند.
دستپاچه نشويد
درصورتي كه كسي در منزل دچار سوختگي شد بقيه افراد خانواده خونسردي خود را حفظ كنند. رعايت اين مسئله باعث عكس العمل مناسب و بهبودي وضعيت بيمار هم مي شود. در مرحله بعد به سرعت با اورژانس تماس بگيرند.
اگر سوختگي با آتش اتفاق افتاده باشد هرگز براي درآوردن لباس مجروح تلاش نكنيد چون اگر لباس داراي مواد نايلوني يا نفتي باشد به تن مي چسبد و وقتي شما سعي مي كنيد تا آن را از تن مجروح جدا كنيد آسيب پوستي شديدتري وارد مي كنيد.
در واقع شست وشو با آب بهترين گزينه است همچنين اگر ساعتي در دست مجروح قرار دارد، سعي نكنيد آن را از بدن مجروح جدا كنيد، چون پوست آسيب ديده به دنبال كمي فشار صدمه بيشتري مي بيند. اگر سوختگي در ناحيه گردن رخ دهد، به دليل فشار زياد به حنجره و ايجاد مشكل در راه تنفسي بايد در اولين فرصت فرد مجروح را به اولين مركز درماني نزديك محل سكونت شان منتقل كنيد تا باعث خفگي مجروح نشود.
تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه باز كردن تاول در ترميم و التيام محل سوخته مي تواند بسيار موثر و مفيد باشد ولي اين حركت بايد در فضاي بهداشتي و استريل انجام گيرد. پس هرگز سعي نكنيد تا خودتان به وسيله سوزن، قيچي يا وسايل نوك تيز اقدام به باز كردن تاول كنيد چرا كه خطر ابتلا به عفونت بسيار زياد مي شود.
در سوختگي هاي درجه يك بهترين گزينه براي ناحيه قرمز و آسيب ديده پوست شست وشو با آب و استفاده از پمادهاي رايج سوختگي هستند.
در مورد روش هاي پيشگيري از آسيب هاي پوستي و كارهايي كه نبايد، انجام دهيم هم بايد آگاهي لازم را داشته باشيم. پوست، بزرگترين عضو بدن انسان است و بعضي از مواد مغذي هستند كه از پوست در برابر نور ماوراي بنفش محافظت مي كنند. براي پوست بسيار مفيد هستند و به علاوه از پوست در برابر نور ماوراي بنفش نگهداري مي كنند و درصد آسيب آن را كاهش مي دهند.
سيگار كشيدن به الاستين، ماده اي كه پوست صورت را نرم نگه مي دارد، آسيب وارد مي كند. پس اگر مي خواهيد پوستي جوان داشته باشيد سيگار را كنار بگذاريد. به علاوه با داشتن خواب مناسب مي توانيد زيبايي و نرمي پوست خود را تضمين كنيد. سلول هاي پوست با سرعت زياد ساخته مي شوند اما به هر حال به زمان احتياج دارند تا بازسازي شوند. سعي كنيد از مواد غذايي مثل انواع ميوه و سبزيجات كه حاوي منابع غذايي غني است مصرف كنيد.
كمك به ترميم پوست آسيب ديده
در واقع ما با دو نوع معضل پوستي مواجه هستيم، بيولوژيكي و زماني. در مورد زماني وابسته به زمان، كاري نمي توان انجام داد، اين فرآيند در طول زمان و بر حسب طبيعت اتفاق مي افتد. ولي در مورد بيولوژيكي عوامل بسياري مثل سيگار، كمبود خواب، تغذيه نامناسب و در معرض آفتاب بودن در روند آن تأثير مي گذارد.
مطمئنا با داشتن برنامه غذايي سالم همه چيز تغيير مي كند. اينكه تغذيه سالم و مناسب داشته باشيد به ساخت سلول هاي جوان به جاي سلول هاي آسيب ديده و ترميم پوست كمك مي كند.
ويتامين ها نقش هاي حياتي در ترميم پوست دارند. گاهي در بعضي غذاها تركيباتي وجود دارد كه در سلامت پوست تاثير بسياري مي گذارند.
برخي مواد غذايي به طور طبيعي داراي استروژن هستند و باعث زيبايي و نرمي پوست مي شوند. سويا يكي از اين منابع غذايي است، معمولا لوبيا و سبزيجات نيز سرشار از استروژن هستند. ولي در اينجا يك نكته مهم وجود دارد و آن اينكه يك دفعه مقدار زيادي از اين مواد خوراكي را نخوريد، سعي كنيد تا از مقدار كم شروع كنيد و از خوردن آنها لذت ببريد.
وقتي بدن در معرض محرك هاي فيزيكي زياد مثل انجام ورزش هاي حرفه اي قرار مي گيرد، مقدار اندكي از چربي را به دست مي آورد بنابراين پوست اين طور كه بايد نرم و جوان به نظر نمي رسد. از سوي ديگر كساني كه ورزش مي كنند عمري طولاني دارند و كمتر در برابر آسيب هاي فيزيكي قرار مي گيرند.
مطالعه و آموزش را جدي بگيريد
در صورتي كه آسيب سوختگي آن قدر نباشد كه مخاط پوست دچار صدمه شديد شود معمولا نشانه اي از محل سوختگي باقي نمي ماند؛ پوست بدن مرتبا در حال ساختن سلول هاي زنده و جديد است. البته اگر سوختگي در سطح درجه 2 يا 3 باشد به دليل اينكه بافت پوست جديد از نظر ظاهر و شكل با حالت اوليه خود فرق مي كند، ممكن است جاي سوختگي روي بدن مشخص باشد.
در مواقعي كه شدت سوختگي بسيار زياد باشد جراحي پيوند پوست صورت مي گيرد و براي بازسازي ناحيه اي از پوست كه در اثر سوختگي كاملا از دست رفته از پوست قسمتي از بدن همان فرد يا فرد ديگري كه از لحاظ ساختار پوستي شباهت داشته باشد، استفاده مي كنند و آن موضع را با پوستي جديد پيوند مي زنند.
 


نوشيدن چاي جوشيده ممنوع!

يك جراح و متخصص كليه و مجاري ادراري با تأكيد بر اينكه چاي دم كرده به دليل مقدار كم اگزالات آسيب كمتري به بافت كليوي وارد مي كنند گفت: چاي نبايد بيش از حد جوشيده شود، چون جوشيدن زياد موجب بالا رفتن اگزالات آن مي شود.
يك جراح و متخصص كليه و مجاري ادراري با اشاره به اينكه مصرف شير همراه با چاي براي بيماران سنگ ساز مناسب است گفت: مصرف شير همراه با چاي موجب مي شود اگزالات چاي با كلسيم شير تركيب بزرگي ايجاد كند كه اين تركيب به علت بزرگي نمي تواند از روده جذب خون شود و باعث كاهش جذب اگزالات چاي شده، مانع از جذب كلسيم شير از طريق خون مي شود كه اين واكنش براي بيماراني كه دچار سنگ هاي كليوي كلسيمي هستند، بسيار مناسب است.
دكتر سيمين وحيدي با اشاره به اينكه يخ چاي حاوي مقدار فراواني اگزالات است، گفت: افراط در مصرف قهوه فوري و يخ چاي به دليل بالا بودن مواد نگهدارنده نيترات موجب ايجاد آسيب دربافت هاي مختلف بدن از جمله سيستم ادراري مي شود.
وي در ادامه افزود: افرادي كه تمايل به مصرف چاي فوري دارند بهتر است چاي سبز مصرف كنند، زيرا اين نوع چاي حاوي آنتي اكسيدان بيشتري است.
اين جراح و متخصص كليه و مجاري ادراري با تأكيد بر اينكه چاي دم كرده به دليل مقدار كم اگزالات آسيب كمتري به بافت كليوي وارد مي كند، گفت: چاي نبايد بيش از حد جوشيده شود، جوشيدن زياد موجب افزايش اگزالات موجود در آن مي شود.
دكتر وحيدي با بيان اينكه چاي دفع ويتامينC را از بدن تشديد مي كند، گفت: مصرف چاي كم رنگ مانع از دفع ويتامينC مي شود، لذا بهتر است براي افزايش فوايد چاي همراه با آن از تركيبات ليمو، برگ به ليمو و ادويه هايي مانند: دارچين، هل، بهارنارنج و تخم كشنيز استفاده كرد.
وي با بيان اينكه مصرف متعال ميوه ها در بيماران سنگ ساز مناسب است يادآور شد:مركبات با افزايش سطح سيترات ادرار تشكيل سنگ را مهار كرده، مصرف ميوه ها با جذب كلسيم و اگزالات همراه است و موجب مي شود كلسيم به صورت نامحلول در روده درآمده و جذب خون نشود.
اين جراح و متخصص كليه و مجاري ادراري با تأكيد بر اينكه بيماران سنگ ساز بهتر است مصرف ماءالشعير را جايگزين چاي كنند گفت: چاي به دليل دارا بودن تانين به شدت دافع آهن از بدن است ولي ماءالشعير حاوي مقادير فراواني از ويتامين هاي گروهB و سيترات و بيكربنات فراوان است كه براي بيماران سنگ ساز بسيار مفيد است.
وي گفت: مصرف انواع نوشابه هاي صنعتي كه حاوي اسيدفسفريك هستند، موجب مي شود كلسيم از استخوان ها برداشته شده، محيط خون قليايي شود و كلسيم بدن به سمت كليه ها هدايت شده زمينه ايجاد سنگ هاي كليوي تشديد شود.
 


گوش آزمايشگاهي از سلول هاي انساني

دانشمندان در حال پرورش گوش هاي پروتز با استفاده از سلول هاي انسان براي سربازان كهنه كار و آسيب ديده در جنگ ها هستند.
به گزارش ايسنا، يك گوش سازگار توليد شده از سلولهاي خود فرد مي تواند پيشرفت بسيار عظيمي براي اصلاح گوشهاي پروتزي گذشته محسوب شود كه شكل كامل يك گوش عادي را نداشته اند.
اين محققان در 20 سال گذشته به كار براي پرورش گوش مشغول بوده اند اما نتوانسته اند بر موانع موجود در ساخت نمونه كاربردي آن فائق آيند.اكنون محققان آزمايشگاه مهندسي بافت بيمارستان عمومي ماساچوست در بوستون بر اين باورند كه موفق به شناسايي يك راه حل شده اند.
آنها با استفاده از يك نمونه رايانه اي از گوش سالم بيمار، يك چارچوب تبتانيومي پوشيده شده در كلاژن ساخته اند كه يك پروتئين طبيعي عامل كشساني و استحكام پوست است.
اين محققان يك برش از غضروف را از داخل بيني يا بين دنده ها برداشته و داخل چارچوب اوليه را با اين سلولها پر كردند. اين تركيب براي دو هفته در ظرف آزمايشگاهي باقي مي ماند تا غضروف بيشتري توليد شود.
هنگامي كه محصول نهايي آماده شد، يك تكه پوست از بدن بيمار برداشته شده و پس از پوشش دادن غضروف با آن در جاي سابق گوش قرار داده مي شود.
دانشمندان براي 20 هفته اين گوشهاي آزمايشگاهي را بر روي گوسفند آزمايش كرده و نشان دادند كه مي توان از آن به صورت موفق و دائمي استفاده كرد.
آنها همچنين توانسته اند گوشهاي انساني با صحت آناتوميكي را از سلولها پرورش دهند.
اين مدلها در موشهاي آزمايشگاهي نيز كاشته شد تا تحقيقات بيشتري بر روي آن صورت گيرد؛ اما بر روي گوش انساني انجام نشده است. محققان در صددند پس از توليد اين گوش در آزمايشگاه، آن را بر روي انسان آزمايش كنند.
دانشمندان پس از آن به دنبال دريافت تائيديه از سوي سازمان غذا و داروي آمريكا براي كاشت اين گوشها بر روي بيماران در ظرف يك سال آينده خواهند بود.
 


تندترين راه لاغر شدن

براساس يك تحقيق جديد مصرف فلفل تند مي تواند در كاهش وزن بسيار مفيد باشد. همچنين تحقيقات اخير نشان مي دهد، مصرف فلفل قرمز يا فلفل تند با كاهش ناراحتي هاي مفصلي و آرتروز رابطه مستقيمي دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، براساس تحقيقاتي كه توسط دانشمندان دانشگاه «اوكلاهاما» در آمريكا صورت گرفت، اين موضوع مشخص شد كه مصرف روزانه يك حب قرص و يا دو گياه فلفل قرمز تند مي تواند به راحتي و به سرعت باعث كاهش وزن فرد شود؛ به طوري كه مصرف اين گياه و يا يك حب قرص از آن به ميزان 80 دقيقه پياده روي از وزن كم مي كند.
در اين تحقيق همچنين به اين موضوع اشاره شده است كه مصرف اين قرص و يا خوردن يك يا دو گياه فلفل قرمز در روز براي افرادي كه وقتي براي ورزش و يا پياده روي ندارند، بسيار مفيد است.
تحقيقات ديگري هم كه ساليان متمادي است بر روي فلفل قرمز تند و مشتقات آن صورت مي گيرد، نشان از اين موضوع دارد كه مصرف اين ماده يكي از راه هاي طبيعي در كاهش وزن و لاغر شدن است. همچنين فلفل قرمز در لاغر شدن، كنترل وزن و سريع تر شدن فعاليت هاي بدني بسيار مفيد است.
امروزه باور غلطي كه فلفل قرمز و فلفل تند باعث ايجاد زخم معده يا تحريك آن مي شوند، كاملا رد شده و فوايد اين ماده غذايي از مضرات آن پيشي گرفته است.
تحقيقات جديد بر ساختار اين ماده غذايي و چگونگي عملكرد آن در سيستم بدن نشان داده، استفاده از فلفل تند مي تواند كمك بزرگي به كاهش وزن بكند.
جالب است بدانيد نوعي عصاره كه از فلفل تند گرفته مي شود در درمان بسياري از امراض پوستي مانند رفع التهاب و برافروختگي پوست، رفع لك و انواع كك و مك موثر است. فلفل تند داراي خواص ضدسرطاني است. انواع اكسيدان موجود در اين ماده غذايي در مبارزه با راديكال هاي آزاد در بدن نقش چشمگيري دارند. همچنين فلفل چيلي يا فلفل تند در جلوگيري از رشد سلول ها موثر است.
قطعا همه افرادي كه رژيم غذايي خاصي را دنبال مي كنند با شنيدن اينكه قرص هاي لاغري جديد حاوي تركيب DCT وارد بازار شده، خيلي خوشحال مي شوند. تركيبات اين قرص ها مواد موجود در فلفل قرمز تند است كه باعث افزايش سوخت و ساز بدن و در نتيجه كاهش وزن مي شود. با نوش جان كردن فلفل تند، احساس گرما و آتش گرفتن مي كنيد. علت اين است كه كاپساسين موجود در فلفل باعث ترشح آدرنالين مي شود؛ اين هورمون در بالا رفتن دماي بدن نقش موثري دارد. بالا رفتن دماي بدن متابوليسم را افزايش مي دهد كه در بسياري افراد، باعث عرق كردن هم مي شود. پس از اينكه اين حالت به وجود آمد، بدن كالري بيشتري مي سوزاند و فرد لاغر مي شود.
قطعا فلفل بدون هيچ دليلي تند نيست؛ تندي آن هم علتي دارد! اين ماده غذايي، حاوي كالري بسيار كمي است، به همين خاطر مهمان تمام بشقاب هاي رژيمي است. فلفل تند براي درمان افراد مبتلا به آرتروز نيز موثر است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14