(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 12 مهر 1391 - شماره 20322

ضرورت بررسي راهكارهاي حمايتي از توليدات داخلي
كالاي ايراني در قربانگاه تبليغات كالاي خارجي (بخش دوم)




ضرورت بررسي راهكارهاي حمايتي از توليدات داخلي

كالاي ايراني در قربانگاه تبليغات كالاي خارجي (بخش دوم)

تبليغات انبوه لوازم خانگي خارجي در گوشه و كنار شهرها و خيابان ها مويد اين مطلب است كه شايد از هر 10 تابلوي تبليغاتي كالاي خارجي فقط يك مورد تبليغات داخلي به چشم مي خورد! در حالي كه كيفيت، ظرافت، زيبايي و دوام و مهم تر از همه صادرات كالاي ايراني قرباني نبود تبليغات شده و اين كالاها خيلي كم به مردم معرفي شده است.
متأسفانه از زمان رژيم منحوس پهلوي اين مسئله در ذهن مردم شكل گرفت كه كالاي خارجي بهتر از كالاي داخلي است و پس از انقلاب هم آن طور كه بايد و شايد نه تنها تبليغات خوبي در مورد كالاهاي توليد داخل صورت نگرفت بلكه به شدت از كالاي خارجي تعريف شد و اين ذهنيت غلط بين برخي از مردم رايج شد كه كيفيت كالاي ايراني پايين تر از كالاي خارجي است. حال آنكه واقعيت چيزي غير از اين بيلبوردهاي تبليغاتي فريبنده و خوش رنگ و لعاب است و طي اين سالها صنايع و كارخانه هاي مهم لوازم خانگي موجود در كشور نه تنها بر كيفيت كالاها افزودند و در حد استانداردهاي جهاني قرار گرفتند، كه جوايز متعددي از جمله 9002ISO و بالاتر از آن را به خود اختصاص دادند. به نظر مي رسد صداوسيما در اين شرايط مي تواند نقش كليدي و مؤثري در تصحيح اذهان مردم ايفا كند و با دريافت هزينه هاي كم تبليغاتي از شركت هاي توليدكننده به معرفي كالاهاي ايراني بپردازد.
دست از كالاي ايراني برنداريم
به اعتقاد كارشناسان مسائل اقتصادي، تاكيد بر مصرف كالاي ايراني فقط توصيه اي براي مصرف كنندگان نيست، بلكه توليدكننده هم بايد با ارائه كيفيت برتر و قيمت پايين تر، اجازه ندهد كه مشتريان به كالاي خارجي تمايل پيدا كنند.
توليدكننده بايد حق و حقوق مصرف كننده را محترم بشمارد و كالاي مرغوب به او بدهد و مصرف كننده هم بايد تا جنس ايراني هست جنس خارجي نخرد. البته اين به اين معنا نيست كه مردم، چشم بسته كالاي نامرغوب و گران بخرند بلكه منظور اين است كه مشتريان ضمن خريد كالاي داخلي، عيب و ايراد آن را هم بگيرند، انتقاد كنند و به توليدكنندگان داخلي براي بهبود كيفيت فشار بياورند ولي دست از كالاي ايراني برندارند و از سوي ديگر همه دستگاه هاي اجرايي و تصميم گير بايد از توليد داخلي و توليدكننده ايراني حمايت جدي نمايند.
خريد كالاي ايراني افتخار ملي
محمود فلاحتي نژاد، كارشناس مسائل اقتصادي با بيان اين نكته كه در مبارزه با عادت زشت خريد كالاي خارجي بايد از همه راهكارهاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي، حقوقي، جزايي و... بهره جست به گزارشگر كيهان مي گويد: «بايد اذعان داشت كه اين پديده يك پديده چند بعدي است و مبارزه بايد همه ابعاد آن را فراگيرد.»
وي اضافه مي كند: «در اين مبارزه بايد از كار فرهنگي، تبليغات و آماده سازي فكر و رفتار نوجوانان و جوانان و حتي كودكان بهره جست و از تأثير رسانه هاي ديداري و شنيداري و مكتوب براي اصلاح رفتار اجتماعي استفاده كرد.
آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صداوسيما، و... مي توانندنقش مهم و ارزنده خود را در اين راه ايفا كنند تا ايراني با افتخار از كالاي ايراني استفاده كند.»
محمدرضا پورابراهيمي، نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس و نماينده مردم كرمان هم در اين خصوص به گزارشگر كيهان مي گويد: «بايد با يك رويكرد جديد در زمينه فرهنگ سازي استفاده از كالاي ايراني كار شود و مردم عزيز كشورمان بدانند كه مصرف هر كالاي خارجي مساوي با از دست دادن يك فرصت شغلي است.»
وي تاكيد مي كند: «اگر جوانان ما براي اشتغال مشكل دارند، خانواده ها بايد از خريد محصولات خارجي انصراف دهند و در اين مسير قرار بگيريم كه توليد ملي را تقويت كنيم.»
نايب رئيس كميسيون اقتصادي با اظهار تأسف از اينكه دلار صرف واردات چه كالاهايي مي شود، اضافه مي كند: «وقتي شاهد اين هستيم كه در برخي از فروشگاه هاي زنجيره اي از ريزترين و كم ارزش ترين وسيله خانگي مثل چنگال تا لوازم خانگي ديگر مثل قابلمه و يخچال و اجاق گاز خارجي مورد استقبال برخي از مردم است، بايد صادقانه بگوييم اين جفا به كشور است.»
پورابراهيمي مي گويد: «توليد چيزي جز اشتغال جوانان نيست و اگر مردم دنبال رونق در توليد هستند بايد با اين رويكرد كه ايراني كالاي خوب ايراني بخر، به جلو بروند و زمينه را براي توليد و اشتغال فراهم كنند.»
از نماينده مردم كرمان در مورد نقش دولت و مسئولان در راستاي حمايت از توليد ملي سؤال مي كنم. وي به مسئله بهره وري نيروي انساني در اين زمينه اشاره مي كند و مي گويد: «نرخ رشد اقتصادي در جريان در كشور 4 تا 5 درصد است و ميانگين آن 8درصد، يعني رشد ناخالص سالانه كشور 8 درصد است و براي رسيدن به اين ميزان نرخ، تلاش بايد كرد كه دو راهكار در اين خصوص مدنظر قرار گيرد، 1-سرمايه گذاري 2-بهره وري نيروي انساني.»
پورابراهيمي مي گويد:«يكي از عوامل مغفول مانده براي رسيدن به رشد شاخص اقتصادي، توجه به ساختار توليد ملي است كه براي رسيدن به وضع مطلوب بايد به عامل بهره وري توجه خاص و ويژه اي شود. اگر بتوانيم روي آنها برنامه ريزي كنيم قطعا اثرات ناشي از افزايش توليد ملي را خواهيم ديد.»
نمايشگاه تخصصي لوازم خانگي
دومين نمايشگاه تخصصي لوازم خانگي به منظور معرفي كالاهاي ايراني ازسوي اتحاديه صنف فروشندگان لوازم خانگي هفته گذشته در هتل المپيك برگزار شد.
به همراه محمدعلي شيخ زاده عكاس روزنامه چند ساعتي را در غرفه هاي لوازم خانگي گذرانديم تا از نزديك شاهد عرضه محصولات باكيفيت و خوب ايراني باشيم و از نقطه نظرات مردم در مورد راهكارهاي حمايت از كالاهاي ايراني جويا شويم. خانم مژگان عباسي شغل پرستار در مورد برپايي چنين نمايشگاههايي مي گويد: «اين فضا اين موقعيت را در اختيار ما مصرف كنندگان قرار مي دهد تا با انواع و اقسام محصولات داخلي آشنا شده و بهترين ها را انتخاب كنيم.»
به او مي گويم شما كالاي ايراني مي خريد يا خارجي؟ خيلي با صراحت و قاطعانه مي گويد: «تمام وسايل آشپزخانه و منزل ما ايراني است. ترجيح مي دهم وسايل با كيفيت ايراني را به جاي اجناس درجه 2 و 3 خارجي بخرم.»
خانم باقري كه دانشجو است و ظاهرا براي تهيه جهيزيه به اين نمايشگاه آمده است سوژه بعدي گزارشم مي شود و مي گويد: «كيفيت كالا براي من خيلي مهم است فرقي نمي كند داخلي باشد يا خارجي، اما ترجيح مي دهم كالاي باكيفيت ايراني را با قيمت مناسب بخرم.»
به او مي گويم مگر قيمت كالاهاي داخلي پايين تر از لوازم خارجي نيست حرفم را تاييد مي كند و مي گويد:«البته در اين نمايشگاه كه قيمتها را مقايسه مي كنم خيلي اختلاف قيمت وجود دارد مثلا يك اجاق گاز ايراني 800 هزارتومان، همان نوع اجاق گاز با همان كيفيت اما خارجي نزديك به 2 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد، اما در بيرون و فروشگاهها قيمت برخي لوازم خانگي ايراني خيلي فرقي با مشابه خارجي ندارد. نمي دانم چرا قيمت كالاهاي ايراني هم اين قدر افزايش يافته است؟»
خانم محمدي كه همراه ايشان است مي گويد: دولت براي حمايت از ما مصرف كنندگان بايد قيمتها را كاهش دهد تا مردم به سمت لوازم خانگي خارجي نروند. چون برخي معتقدند اگر قرار باشد قيمت مثلا يك ماشين لباسشويي ايراني يا خارجي 100 تا 200 هزارتومان تفاوت داشته باشد، خوب چرا جنس خارجي نخرند كه تبليغات دهن پركني دارند! واقعا چشم و هم چشمي و پرستيژ چه ها كه با توليدات داخلي نمي كند!!»
كالاهاي ايراني با قدمتي 75 ساله
از بيژن فاميلي مسئول روابط عمومي شركت ارج در خصوص اثرات سازنده و مثبت برپايي اين نمايشگاه در راستاي حمايت از توليدكننده و تشويق مصرف كنندگان به كالاهاي ايراني سؤال مي كنم. وي در توضيحاتي با اشاره به اينكه محصولات اكثر كارخانه هاي لوازم خانگي مثل همين غرفه با قدمتي 75 ساله در خانه پدران و مادران ما ديده مي شود، مي گويد:«همه رقابت كنندگان ايراني خود واقف شده اند كه رقابت در شرايط فعلي فشرده است و بايد همه محصولات خود را به روز كنند و اين فضا فرصت را به توليدكنندگان ايراني مي دهد كه بيدار شوند و محصولات خود را زيباسازي و به روز كنند. لذا برپايي اين نمايشگاهها صددرصد به نفع توليد و اقتصاد كشور است.»
وي با اشاره به استقبال خوب مردم از اين نمايشگاه و بخصوص محصولات داخلي مي گويد: «با توجه به اينكه مردم به ظاهر و شكل وسايل خانگي خيلي توجه مي كنند، لذا بايد به اين سمت برويم كه اين عقب ماندگي كم را هم جبران كنيم چون برخي مصرف كنندگان تنها دليل انتخاب وسايل خانگي خارجي را شكل ظاهري آن بيان مي كنند و چنانچه اين نقطه ضعف رفع شود هيچ مشكلي در زمينه استقبال صددرصدي مردم از محصولات داخلي نخواهيم داشت چون از نظر كيفيت صددرصد از محصولات خارجي جلوتر هستيم.»
به او مي گويم اما خيلي از مصرف كنندگان از خدمات پس از فروش محصولات داخلي گله مند هستند و شايد تنها دليل عمده شان براي خريد وسايل خارجي همين موضوع باشد، فاميلي در توضيحاتي مي گويد:«در مورد محصولات خودمان در 24 استان كشور خدمات پس از فروش داريم و در اسرع وقت به مشكلات رسيدگي مي شود اما در مورد ساير وسايل هم سعي بر اين است كه اين خدمات به روزرساني شود.»
محمد راده ائي مدير فروش گروه فني و توليدي تهران سبحان هم دليل بي توجهي و كم لطفي تعدادي از مردم به لوازم خانگي داخلي را تبليغ بيش از اندازه وسايل خارجي ذكر مي كند و مي گويد: «تبليغات گسترده لوازم خانگي خارجي در سطح بزرگراه ها همچنان نظر مشتري را به خود جلب مي كند، بايد در اين زمينه فرهنگ سازي بيشتري از سوي رسانه ها انجام گيرد.»
نمايشگاه لوازم خانگي فرصتي مغتنم براي توليدكنندگان
در طول زمان بازديد از نمايشگاه تخصصي لوازم خانگي اين سؤال در ذهنم بود كه برپايي غرفه هاي لوازم خانگي خارجي با رنگ و لعابي بهتر در كنار غرفه هاي لوازم خانگي داخلي چه معني و مفهومي دارد؟ مگر قرار نيست لوازم ايراني در اين نمايشگاه به مردم معرفي شود؟
محمد طحانپور رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي در حاشيه اين نمايشگاه كه زحمات زيادي هم براي برپايي آن كشيده بود علي رغم مشغله زياد كاري در پاسخ به اين سؤالم مي گويد:«حضور كالاهاي خارجي در اين نمايشگاه قدرت و توانايي توليدكنندگان داخلي را در مقايسه با كالاهاي مشابه خارجي به نمايش گذاشت. وقتي بازديدكنندگان ديدند محصولات داخلي در حد كيفيت عالي و يا برچسب انرژي A را مي توانند با قيمت بسيار مناسب تري خريداري كنند، در انتخاب خود شكي به دل راه نمي دهند.»
وي اضافه مي كند: «ضمن اينكه حضور اين دو نوع محصولات داخلي و خارجي در كنار هم اين فرصت را براي توليدكنندگان هم به وجود آورد كه با جديدترين محصولات روز دنيا آشنا شده و نياز مصرف كننده را بشناسند و بتوانند نقطه نظر آنها را در توليد محصولات خود لحاظ كنند.»
آقاي طحانپور مي گويد: «در اين نمايشگاه مجموعه اي از بهترين هاي روز دنيا جمع شدند و فرصت مغتنمي را براي توليدكننده و مصرف كننده به وجود آوردند تا نقايص برطرف شود. اما يك نكته را نبايد فراموش كرد كه توليدكننده داخلي نبايد قيمت اجناس خود را نزديك قيمت خارجي قرار دهد و قيمت لوازم بالاتر از اجناس وارداتي باشد چون در چنين شرايطي برخي دنبال سوءاستفاده هستند و وقتي واردات كم شد اجناس را از جنس وارداتي هم گران تر مي فروشند. در حال حاضر كساني هستند كه 45 درصد كالاهاي خود را گران كرده و به مردم فشار مي آورند. ما معتقديم در هر شرايطي حق و حقوق مصرف كننده بايد رعايت شود چه آن زمان كه واردات زياد است و چه وقتي واردات كم مي شود.»
راه حضور در بازار هدف، افزايش كيفيت
با توجه به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در سال توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني، تمام محوريت بايد بر توليد باشد، تمام فكر و نگاه ما همه و همه به سوي حمايت از توليد و كار و كارگر ايراني باشد و مسئولان بايد بر جذب سرمايه هاي ايراني در خارج از كشور براي حمايت از توليد فرهنگ سازي كنند.
ارسلان فتحي پور عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت وگو با گزارشگر كيهان مي گويد:«اگر قصد ما حضور در بازار هدف است بايد كيفيت كالاها بالاتر رود وقتي ما ولايت پذير هستيم همه هدفها بايد به سمت توليد پيش برود نه واردات كالاهاي ديگر.»
وي با اشاره به اينكه تحريم براي ما يك فرصت تلقي مي شود تا بتوانيم پس از يك سال به خودكفايي برسيم، خاطرنشان مي كند:«در چنين شرايطي نبايد دست و پاي خود را گم كنيم ما زمان سخت تر از اين دوران را هم تحمل كرديم، وقتي هر بشكه نفت از 24 دلار به 8 دلار رسيد، آن شرايط را هم پشت سر گذاشتيم، اما امروز بايد از اين حربه دشمن كه جنگ اقتصادي را براي ما راه انداخته تا عرصه را بر ما تنگ تر كند، استفاده كرده و از اين تنگه به آساني عبور كنيم و رمز موفقيت ما هم استفاده از توليدات داخلي است اين كار دشمن را به زانو درمي آورد.»
وي در اين ميان به نقش نظارتي مسئولان بر كيفيت كالاها هم تاكيد مي كند و مي گويد: «دستگاههاي نظارتي بايد بر كنترل كيفيت كالاهاي داخلي بيفزايند، تا توليدكنندگان توان حضور در بازارهاي هدف را داشته باشند ما بايد به فكر صادرات باشيم ضمن اينكه تمام كالاهاي اساسي مردم را تامين نماييم و اين يك كار فرهنگي مي خواهد.»
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14