(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 15 مهر 1391 - شماره 20324

توقف ممنوع
گزارشي از توان هواپيماهاي بدون سرنشين كشور
تعظيم رقبا به بهپادهاي ايراني
انديشكده (واشنگتن) بررسي كرد
توانايي بالاي نظامي ايران و نتيجه نامشخص جنگ براي آمريكا
اهداف پيدا و پنهان آمريكا در القاي ترس از ايران در كشورهاي منطقه
بيداري اسلامي نقطه پاياني بر پروژه ايران هراسي (قسمت دوم)


توقف ممنوع

رهبر انقلاب در جريان سفر اخيرشان به نوشهر در بياناتي با اشاره به آياتي از كلام الله مجيد فرمودند: «وقتي از كار فراغت پيدا كردي، يعني كارت تمام شد، تازه قامت راست كن، يعني شروع كن به كار بعدي؛ توقف وجود ندارد».
¤¤¤
بعضي درختها سرحالند، بانشاطند، شادابند؛ ده سال، بيست سال، سي سال بيشتر عمر نمي كنند، بعد پوك مي شوند. پوك كه شدند، احتياج ندارد كه كسي زحمت بكشد براي انداختن آنها، يك باد تندي كه بيايد، سرنگون مي شوند، از كمر مي شكنند؛ اما درختي كه استعداد ماندن دارد، داراي اين قدرت و ظرفيت هست كه بماند، شما مي بينيد دو قرن، سه قرن از عمر اين درخت مي گذرد، سرسبزي او از روز اولي كه برگ كرده، بيشتر است و كمتر نيست، نشاط او در بهار، درختهاي ديگر را هم تحت تأثير قرار مي دهد. «تؤتي اكلها كلّ حين باذن ربّها»
هيچ وقت هم نبايد خسته بشويم. شنفتيد آيه ي قرآن را «فاذا فرغت فانصب»؛ وقتي از كار فراغت پيدا كردي، يعني كارت تمام شد، تازه قامت راست كن، يعني شروع كن به كار بعدي؛ توقف وجود ندارد.
28/06/1391
در راه پيشرفت، توقف ممنوع است؛ خودشگفتي ممنوع است؛ غفلت ممنوع است؛ اشرافيگري ممنوع است؛ لذت جويي ممنوع است؛ به فكر جمع كردن زخارف دنيا افتادن، براي مسئولين ممنوع است. با اين ممنوعيتهاست كه مي توانيم به قله برسيم. ما داريم در دامنه حركت مي كنيم. ما هنوز به قله نرسيده ايم؛ با آن فاصله داريم. آن روزي كه ملت ايران به قله برسد، دشمني ها تمام خواهد شد. آن روزي كه ملت ايران به قله برسد، معارضه هاي خباثت آلود به پايان خواهد رسيد. ما تا آن روز فاصله داريم. حركت را بايد بي وقفه ادامه دهيم .
14/03/1391


گزارشي از توان هواپيماهاي بدون سرنشين كشور

تعظيم رقبا به بهپادهاي ايراني

متخصصان كشورمان از همان ابتداي راه صنعت پهپاد، در تحريم دولت ها و صنايع خارجي قرار داشته و با اتكا به توان داخلي موفق به توسعه و توليد بيش از 500 فروند از انواع هواپيماهاي بدون سرنشين در اين سال ها شده اند .
پهپادها يا همان پرنده هاي هدايت پذير از دور در زمينه هاي مختلف عمليات هاي نظامي و غيرنظامي وسيله اي شناخته شده هستند كه در برخي موارد حتي گوي سبقت را از ماهواره ها و هواپيماهاي سرنشين دار نيز ربوده اند .
مأموريت شناسايي و نظارت هوايي بيشترين حجم كاري پهپادها را در سراسر دنيا به خود اختصاص داده است. يكي از مزيت هاي مهم اين وسائل در مأموريت هاي شناسايي، توانايي پرواز چند ساعته تا چند روزه روي هدف به صورت مداوم است، كاري كه از عهده ماهواره هاي جاسوسي كه عموماً در ارتفاعات نه چندان بالا مستقر هستند بر نمي آيد و هواپيماهاي سرنشين دار هم بيشتر به دليل محدوديت هاي تحمل انسان امكان پرواز طولاني مدت را ندارند .
در عمليات هاي رزمي هم كه بخش مهم ديگر مأموريت هاي پهپادها را تشكيل مي دهد، حذف خطر آسيب ديدن خلبان به عنوان بخشي از توان دفاعي كه هم به سرعت قابل جايگزيني نيست و هم هزينه اي چند ميليون دلاري براي آموزش و تمرين وي صرف مي شود، حذف تبعات ناشي از به اسارت در آمدن او توسط دشمن، ارزانتر تمام شدن طيفي از مأموريت هاي تهاجمي در صورت اجرا توسط پهپاد و آماده به كار بودن بالاتر آنها نسبت به هواپيماهاي سرنشين دار برخي از مزيت هاي مهم اين وسائل هوايي هستند .
به علاوه در كاربردهاي پليسي و امنيتي، مأموريت هاي جست وجو و نظارت هوايي، پايش مرزها و حفاظت از منابع طبيعي هم پهپادها روز به روز بيشتر جاي خود را باز مي كنند در حالي كه اغلب، نياز به افزودن امكانات بيشتر و تغييرات طراحي نسبت به نمونه نظامي ندارند .
از اين رو كشورهاي مختلفي براي رفع نيازهاي داخلي و كسب منافع اقتصادي از طريق فروش سامانه هاي بدون سرنشين در بازارهاي نظامي و غيرنظامي دست به كار ساخت نمونه هاي مختلفي از پهپادها شده اند. در اين گزارش به معرفي پهپادهاي ساخته شده توسط چند كشور مهم منطقه و مقايسه اي كوتاه با مشابه ايراني آنها مي پردازيم. پيش از اين در گزارش هاي مستقلي نمونه هاي گوناگون پهپادهاي ايراني را معرفي كرده بوديم .
هند؛ همكاري هاي مشترك از ابتدا
كشور تاريخي هندوستان سابقه اي به نسبت طولاني و بيش از نيم قرن در صنايع هوافضايي دارد. مونتاژ هواپيماهاي جنگي روسي و انگليسي اولين تلاش هاي اين كشور در اين عرصه را شكل داد كه با تلاش هاي ناموفق براي ساخت نمونه بومي هواپيماي جنگنده پيگيري شد .
فعاليت هاي اين كشور در زمينه پهپادها از همان ابتدا به كارهاي صهيونيست ها در اين عرصه گره خورد. به عقيده برخي كارشناسان پس از موفقيت رژيم اشغالگر قدس در استفاده عملياتي از پهپاد در 1982، هندي ها هم در سال بعد اولين نمونه پهپاد را با كمك گرفتن از اين رژيم براي بسترسازي در جهت راه اندازي زيرسامانه هاي مختلف لازم، به توليد رساندند، تا 4 سال بعد مشغول كار روي بخش هايي نظير ارسال و دريافت تصاوير و كنترل و هدايت بوده و در 1988 برنامه طراحي و ساخت يك پهپاد شناسايي را آغاز نمودند .
حاصل اين برنامه پهپاد »نيشهات« بود كه در 1995 اولين پرواز خود را به انجام رساند. اين پهپاد از يك طرح ساده و شناخته شده استفاده نموده و مانند بسياري از پروژه هاي دفاعي هندي، مسيري بسيار طولاني را براي توسعه و رسيدن به توليد انبوه پيموده است به طوري كه بخشي از آزمايش هاي نهايي آن در سال 2002 به پايان رسيد .
شايد دليل اين امر دسترسي اين كشور به محصولات صنايع غربي و شرقي و خريداري پهپادهاي مختلف خارجي خصوصاً نمونه هايي مانند هرمس اسرائيلي باشد در حالي كه كشورهايي مانند آفريقاي جنوبي كه از نظر منابع با هند چندان قابل مقايسه نيستند سريع تر از هندي ها طرح هايي در اين رده رابه نتيجه رساندند .
رقابت تاريخي هند با چين و پاكستان خصوصاً در زمينه موازنه قواي نظامي باعث شد تا با ادامه دادن همين مسير و ارتباط با صنايع هوافضايي كشورهاي ديگر خصوصاً روسيه و البته رژيم صهيونيستي، در عصر دسترسي كشورهاي در حال توسعه به فناروي هاي پيشرفته، كاستي هاي خود را تا حدود زيادي جبران كرده و امروزه نمونه هاي جديدي از پهپاد را با كمك شركت هاي خارجي ساخته و به خدمت بگيرند .
در زمينه پهپادهايي با موتور جت،«لاكشيا» نخستين نمونه هندي است كه در سال 1985 براي اولين بار پرواز كرد و با 15 سال تأخير در سال 2000 وارد توليد شد. مأموريت هاي آن شامل هدف پروازي سرعت بالا و شناسايي است. بيشينه سرعت اين پهپاد كمتر از 850 كيلومتر بر ساعت و برد آن نيز كمتر از 150 كيلومتر است .
خانواده پهپادهاي «راستوم» با سه نمونه مختلف، دسته ديگري از پهپادهاي هندي هستند كه نام خود را از يك متخصص هوافضايي هندي گرفته اند. راستوم-1 كه با الهام از هواپيماي «لانگ-ئي-زد» طراحي شده توسط برت روتان ساخته شد، در سال 2009 نخستين پرواز خود را انجام داده و طبق طراحي بايد به مداوت پروازي 12 ساعت دست يابد. اين پهپاد 5.12 متر طول، 7.9 متر دهانه بال، بيشينه سرعت 225 كيلومتر بر ساعت و سقف پرواز 8000 متر دارد .
« راستوم-اچ» با طراحي كاملاً متفاوت با راستوم-1، پهپادي بزرگ براي مأموريت هاي طولاني به مدت 24 ساعت است كه به برد و سقف پرواز بالاتري نيز دست مي يابد. اين پهپاد 9.5 متري با دهانه بال 20.6 متر، قادر به حمل 350 كيلوگرم محموله بوده، به بيشترين برد 1000 كيلومتر و سقف پرواز 10668 متر دست مي يابد .
راستوم-اچ شباهت بسياري به پهپاد اسرائيلي«هرون» دارد كه باز هم نشان دهنده ارتباط صنعت پهپادي آنها با هند است. نمونه اي از اين پهپاد با نام راستوم-2 براي اجراي مأموريت هاي تهاجمي تحت توسعه قرار دارد .
مهم ترين طرح پهپادي هندي ها كه در مراحل ابتدايي طراحي است، پهپاد تهاجمي «آئورا» نام دارد كه با استفاده از طرح بال پرنده شباهت هاي زيادي با پهپادهايي نظير «آر-كيو-170»، «نئورون» و «فانتوم ري» يافته است. هم از نظر علوم مختلف هوافضا و هم از بابت زيرسامانه هاي عملياتي، اين پهپاد يك جهش رو به جلو براي صنعت پهپادي هند به شمار مي رود. قرار است اين پهپاد كمتر از 15 تن جرم و دست كم 9هزار متر سقف پرواز داشته و در سال 2015 نخستين پرواز خود را به انجام برساند.
پاكستان؛ آهسته و پيوسته
سابقه پاكستان در صنايع هوايي هر چند با همسايه شرقي اش هند چندان قابل مقايسه نيست اما در زمينه پهپادها به مراتب بيشتر تلاش كرده است .
پاكستاني ها از اوائل دهه 1980 فعاليت هاي پهپادي خود را آغاز نموده و هر دو بخش خصوصي و دولتي آن در اين زمينه فعاليت مي كنند.
بيش از 30 نمونه پهپاد مختلف در اين كشور ساخته شده كه بيشتر شامل پهپادهاي كوچك و متوسط با مداوت پرواز چند دقيقه تا كمتر از 8 ساعت است. برخي نمونه ها مانند پهپاد «فالكو» كه تحت امتياز ايتاليا ساخته مي شود، به مداومت پرواز 14 ساعت دست يافته و البته از نظر زيرسامانه ها نيز در رده پيشرفته ترين پهپادهاي پاكستان قرار مي گيرند.
ظاهراً ساختار محبوب طراحان پاكستاني، بدنه استوانه اي يا
مكعب مستطيلي، بال بالا، دم H شكل متصل به بالها و يك موتور ملخي در انتهاي بدنه است كه البته در بسياري از پهپادهاي متوسط دنيا نيز از گذشته تاكنون استفاه شده است .
به جز يك نمونه پهپاد هدف با نام »نيشان-تي-جي-1000» با موتور توربوجت به نظر مي رسد بقيه نمونه هاي پاكستاني از موتورهاي ملخي استفاده مي كنند .
از جمله پهپادهاي طراحي شده توسط اين كشور مي توان به «فلامينگو» با برد بيش از 200 كيلومتر، سقف پرواز تا 4200 متر، طول 5.18 و دهانه بال 7.31 متر و مداومت پروازي 6 تا 8 ساعت اشاره نمود.
نمونه اي ديگر از محصولات پاكستاني، پهپاد «جاسوس» با دهانه بال نزديك به 5 متر، سرعت 130 كيلومتر بر ساعت، برد 80 تا 100 كيلومتر، سقف پرواز حدود 3050 متر و مداوت پروازي 4 تا 5 ساعت است .
پهپادهاي عملياتي پاكستان در مأموريت هاي شناسايي، هدف پرنده، عملياتي انتحاري و آموزش هدايت پهپاد به كار مي روند و طرح هايي براي ساخت پهپادهاي مسلح نيز در اين كشور دنبال مي شود .
عمده انواع بومي پهپادهاي پاكستاني داراي ساختار مشابهي هستند و در واقع هر چند از نظر كميت، محصولات اين كشور قابل توجه است اما سطح پيشرفتگي آنها تفاوت قابل توجهي با يكديگر ندارند .
تركيه؛ حركت بلند پروازانه
كشور تركيه با مونتاژ جنگنده آمريكايي اف-16 تجارب خوبي در برخي زمينه هاي توليد يك محصول پيشرفته هوايي به دست آورد هر چند كه اين به هيچ وجه به معني ايجاد توانمندي طراحي بومي نبود .
تنوع محصولات پهپادي ترك ها با بيش از 10 نمونه مختلف، كم نيست اما جدي ترين حركت اين كشور در عرصه پرنده هاي بدون سرنشين با رونمايي از پهپاد آنكا(كه تيها هم ناميده مي شود) مشخص گرديد .
صنايع هوايي تركيه سال هاست در سايه ارتباط با صنايع پيشرفته دنيا اعتبار مناسبي براي خود كسب كرده كه مونتاژ جنگنده اف-16 براي نيروي هوايي ارتش اين كشور از نتايج چنين ارتباطي بود هر چند تاكنون حضور بين المللي پررنگي در مقايسه با صنايع كشورهاي غربي از تركيه ديده نشده است. به علاوه سابقه ساخت تجهيزات و زيرسامانه هاي هواگردها نيز در تركيه وجود دارد نظير برخي سامانه هاي مخابراتي و يا تسليحات هوايي .
به جز چند نمونه پهپاد كوچك و دست پرتاب، نمونه هايي هم در رده متوسط در بين محصولات اين كشور ديده مي شود. البته فرماندهان نظامي و سياسي ترك به در اختيار گرفتن سريع بهترين محصولات غربي و البته رژيم صهيونيستي بيشتر اعتقاد داشته اند تا توسعه بومي محصولات. البته پهپادهاي هدف نيز توسط صنايع اين كشور ساخته شده است .
طرح پهپاد آنكا با دو نمونه اصلي شناسايي با مداوت پروازي بالا و رزمي برنامه ريزي شده است كه نمونه اول در سال 2010 نخستين پرواز خود را انجام داده و طبق زمان بندي بايد تا قبل از پايان سال 2012 به توليد برسد .
اين پهپاد بزرگ با طول 8 متر، دهانه بال 17.3 متر، جرم 1600 كيلوگرم و برخورداري از يك موتور توربوپراپ به بيشترين سرعت 217 كيلومتر بر ساعت، برد نهايي 4896 كيلومتر، سقف پرواز 9144 متر و مداومت پروازي 24 ساعت دست مي يابد .
برخي كارشناسان نظامي عقيده دارند طراحان تركيه اي با استفاده از مشاوران آمريكايي و اسرائيلي موفق به طراحي اين پهپاد شده اند كه تفاوت فاحشي با ساير محصولات تركيه از نظر ابعاد و مقدورات پروازي دارد. حتي در صورت صحت نداشتن اين مدعا، شباهت ساختاري آنكا با پهپادهايي چون پريديتور آمريكا و هرمس-450 اسرائيل(كه در اختيار تركيه نيز هست) مشهود بوده و الگو برداري از اين پهپادها را تأييد مي كند كه البته امري مرسوم براي كشورهاي در حال توسعه تلقي مي شود .
در هر صورت پهپاد آنكا براي كشور تركيه يك گام جهشي محسوب مي شود و سطح كيفي طراحي و توليد قابل قبول آن و اعتماد نظاميان ترك نشان دهنده عزم جدي اين كشور در به نتيجه رساندن اين برنامه است. خصوصاً كه نمونه رزمي آن و تبليغات گسترده براي ارائه آنكا در بازارهاي بين المللي نيز مؤيد همين مطلب است .
و اما ايران ...
كشورمان ايران نيز كه امروزه يكي از مهم ترين قدرت هاي در منطقه غرب و جنوب غرب آسيا محسوب مي شود از سال ها پيش و در واقع اواسط جنگ تحميلي 8 ساله و تقريباً همزمان با هند و پاكستان فعاليت هاي خود بر روي هواپيماهاي بدون سرنشين را آغاز كرده و امروز با گذشت بيش از دو دهه، ده ها نمونه از پهپادهاي كوچك تا بزرگ را به توليد انبوه و استفاده عملياتي در مناطق مختلف كشور رسانده است. محصولاتي كه طي شدن روند گام به گام در توسعه آنها قابل تشخيص است .
خانواده پهپادهاي متوسط مهاجر و ابابيل در نقش هاي شناسايي و هدف پرنده، پهپادهاي موتور جت و دوربرد شاهد و كرار با همين مأموريت ها و طرح هاي جديدي همچون پهپاد سفره ماهي از معروف ترين نمونه هاي ايراني هستند كه پيش از اين به معرفي آنها پرداخته بوديم. سفره ماهي داراي يك طراحي پيشرفته از نوع نزديك به طرح هاي تلفيقي بال و بدنه است كه در پهپادهاي جديد و در حال توسعه در دنيا ديده مي شود.
پهپادهاي كوچك و متوسط هر سه كشور هند و پاكستان و تركيه مشخصات قابل مقايسه و قابل رقابتي دارند و پرداختن به مقايسه اي جزئي بين آنها هدف اين گزارش نيست .
دو كشور ايران و پاكستان در زمينه تنوع محصولات رده متوسط به هم بيشتر نزديك هستند و هند و تركيه به دلايلي كه گفته شد كمتر بر روي تأمين نياز از طريق محصولات صرفاً بومي تأكيد داشته اند .
همچنين به جز محصولات پاكستاني جديد كه فقط مونتاژ اين كشور بوده و نه بومي، ضعف در زيرسامانه هاي لازم براي كنترل از راه دور در محصولات اين كشور مشهود است. در حالي كه بيشترين برد اعلام شده براي پهپاد هاي ايراني كه بدون كمك كشورهاي خارجي توسعه يافته اند به 1000 كيلومتر مي رسد .
پهپادهاي شاهد با برد 700 و كرار با برد 1000 كيلومتر، هر دو مشخصات عملياتي برتري هم از نظر سرعت و هم از برد و سقف پرواز نسبت به لاكشياي هندي و نيشان پاكستاني دارند در حالي كه ترك ها هيچ نمونه قابل رقابتي با اين دو محصول ايراني ندارند .
با مقايسه اي بين ساير محصولات ايراني كه حاصل كار چندين مجموعه مختلف صنعتي هستند و بر مبناي اطلاعات رسمي منتشر شده مشاهده مي شود در تمامي رده هاي پهپاد از نمونه هايي با دهانه بال كوچك تر از 20 سانتيمتر تا بيش از 10 متر، محصولاتي در كشورمان ساخته شده است و تنها در رده پهپادهايي مانند راستوم-اچ هند و آنكاي تركيه تاكنون اطلاعات زيادي اعلام نشده هر چند كه در بين پهپادهاي جديد نمايش داده شده در حاشيه رزمايش پيامبر اعظم-7، دست كم يك نمونه مي تواند در اين رده قرار بگيرد .
رسمي ترين اطلاعات منتشر شده از پهپادهاي ايراني با مداومت پرواز بالا در مورد پهپاد شاهد129 است كه قابليت پرواز به مدت 24 ساعت را داشته و همچنين امكان شليك موشك سديد را دارد. بنابر اين بايد گفت تنها همين نمونه از پهپادهاي كشورمان از هم اكنون با نسل بعدي راستوم-اچ و آنكاي تركيه كه قرار است قابليت شليك موشك پيدا كنند رقابت مي كند. البته از نوع پيشران مورد استفاده در شاهد129 صحبتي به ميان نيامده و در صورت استفاده از موتور توربوجت يا توربوفن بايد آن را در سطحي بالاتر از آنكا و راستوم-اچ قرار داد زيرا توان رسيدن به سرعتهاي بالاتري نسبت به اين دو را خواهد داشت كه با موتور توربوپراپ به دليل محدوديت هاي ذاتي آن نمي توان رسيد. برد بسيار زياد اين پهپاد كه 1700 تا 2000 كيلومتر عنوان شده، ديگر موضوعي است كه بايد به عنوان يك ويژگي مهم به آن اشاره كرد .
نكته مهم اينجاست كه متخصصان كشورمان از همان ابتداي راه صنعت پهپاد، در تحريم دولت ها و صنايع خارجي قرار داشته و با اتكا به توان داخلي موفق به توسعه و توليد بيش از 500 فروند از انواع مختلف هواپيماهاي بدون سرنشين در اين سال ها شده اند .
البته الگوبرداري از طرح هاي موفق و مطرح خارجي نيز در برخي پهپادهاي جديد ايراني مشهود است كه به عنوان يك راه حل ميانبر پذيرفته شده در طراحي محصولات، مورد قبول است اما توسعه زيرسامانه هاي مختلف حتي موتور و توليد انبوه آنها در داخل كشور به انجام مي رسد كه سبب سرپا ماندن صنعت پهپاد در كشورمان حتي با وضع تحريم هاي شديدتر در چند سال اخير شده است .
به گزارش مشرق به جرأت مي توان گفت جايگاه جمهوري اسلامي ايران در اين صنعت نه تنها در منطقه بلكه در دنيا بسيار بالا بوده همان گونه كه افتخاراتي نظير تصويربرداري طولاني مدت و عبور از روي ناوهاي هواپيمابر و ناوشكن هاي نيروي دريايي آمريكا و پايگاه هاي اين كشور در زمان اشغال عراق در چند سال گذشته نيز اثبات عملي اين جايگاه بوده است .


انديشكده (واشنگتن) بررسي كرد

توانايي بالاي نظامي ايران و نتيجه نامشخص جنگ براي آمريكا

انديشكده «واشنگتن» با بررسي نقاط ضعف آمريكا در
خليج فارس نوشت: نقطه ضعف ارتش آمريكا مقابله با مهم ترين تهديد دريايي خليج فارس يعني مين گذاري مخفي در تنگه هرمز و در نزديكي لنگرگاه هاي كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي خليج فارس است .
در اين گزارش ضمن تاكيد بر توانايي بالاي نظامي ايران ، ضعف نيروي دريايي آمريكا و هزينه سنگين مقابله با جمهوري اسلامي در خليج فارس بر اين نكته تاكيد شده است كه نتيجه جنگ براي آمريكا در اين منطقه حساس به هيچ وجه مشخص نيست .
اين انديشكده در مقاله اي به قلم »مايكل نايتز« مي نويسد: در ده روز گذشته بيش از سي كشور جهان در رزمايش بين المللي مقابله با مين گذاري (آي ام سي ام ايكس) شركت كردند. اين مانور در منطقه خليج فارس برگزار شد. همزمان با تقويت نيروي دريايي آمريكا در خليج فارس، برگزاري »آي ام سي ام ايكس« اين پيام را به ايران مخابره مي كند كه براي جلوگيري از انسداد تنگه هرمز راه هاي بسياري وجود دارد. اين رزمايش انجام عمليات ضد مين در تنگه اي كم عرض و دشواري هاي پيش روي آن را به معرض نمايش گذاشت. مانور هاي بعدي بايد جاه طلبانه تر بوده و كشورهاي بيشتري در آن مشاركت كنند .
توانايي ايران در انسداد تنگه هرمز
بر اساس اين گزارش در روز اول ماه جولاي و همزمان با آغاز اجراي تحريم هاي اتحاديه اروپا بر ضد ايران، كميته سياست خارجه و امنيت ملي مجلس ايران، قانوني را به مجلس ارائه داد كه به موجب آن از عبور نفتكش هاي حامل محموله نفت كشورهايي كه در تحريم ايران مشاركت كرده اند، جلوگيري شود .
در 15 ماه جولاي سرلشكر فيروزآبادي رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح ايران اظهار كرد: ما آماده انسداد تنگه هرمز هستيم. در اين راستا، دريادار «علي فدوي» فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت : از زمان جنگ ايران و عراق، بر تنگه هرمز كنترل كامل داشته و در صورت لزوم مانع از عبور حتي يك قطره نفت از اين تنگه خواهيم شد .
در ادامه اين موضوع، در 17 سپتامبر، سرلشكر جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اظهار داشت: در صورت بروز جنگ و دخالت ايران در آن، تنگه هرمز و بازار انرژي جهان دچار گرفتاري هاي فراواني خواهند شد.
توانايي رزمي بالاي ايران
انديشكده واشنگتن با برشمردن موارد فوق اعتراف كرد : ممكن است ايران موفق به انسداد كامل تنگه هرمز نشود ولي اين كشور مي تواند با بهره گيري از اقدامات مختلف، رفت و آمد نفتكش هاي تجاري را با مشكل رو به رو ساخته و باعث افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني شود. تهران قادر است با استفاده از موشك هاي ضد كشتي، توپ خانه، حملات هوايي، زير دريايي، قايق هاي تندرو، قايق هاي كوچك و مين گذاري از تردد
نفت كش ها جلوگيري كند. علاوه بر مين هاي خوشه اي قديمي
(كه مي توان آنان را نيز، شناور ساخت)، ايران مجموعه اي از
مين هاي پيچيده «ام دي ام-6» و مين هاي زير سطحي
«اي ام-52» (كه به سمت سطح آب موشك شليك مي كنند) را در اختيار دارد .
توان مين گذاري بالاي ايران
گزارشگر انديشكده واشنگتن ادامه داد : ايران مي تواند با
بهره گيري از قايق هاي ماهي گيري و لنج هاي تجاري اقدام به مين گذاري در تنگه هرمز كند. اين كشور در دهه 1980 دست به چنين اقدامي زد. با وجود پيشرفت سرويس هاي اطلاعاتي و مراقبتي نسبت به گذشته، ممكن است، سپاه پاسداران از
تاكتيك هاي سري براي نيل به اين هدف استفاده كند.
تجربيات مقابله با دزدان دريايي در درياي سرخ، بيانگر دشواري مقابله با اين قبيل اقدامات حتي در مناطق تحت نظر است. علاوه بر اين، ايران مي تواند با بهره گيري از سيستم هاي جهاني هدايت ماهواره اي و روش هاي معمول، مين ها را دورتر از اهداف مورد نظر مستقر كند. به اين ترتيب شعاع عملياتي ناو هاي مين گذار گسترده تر مي شود .
هزينه زياد ممانعت از انسداد تنگه هرمز
از نقطه نظر راهبردي، ممكن است ايران اقدام به اجراي عمليات مين گذاري دراز مدت كند. در صورت بروز اين امر آمريكا به منظور پيشگيري از انسداد تنگه هرمز، متحمل هزينه هاي سنگيني خواهد شد. كشتي هاي حساس و كند روي «ام سي ام» و بالگرد به پشتيباني دريايي و هوايي گسترده آمريكا و متحدانش نياز خواهند داشت. همزمان با تلاش براي دستيابي به راه حل نظامي يا ديپلماتيك، انجام اين مأموريت ها با در نظر گرفتن خطر موشك ها و قايق هاي تندروي ايران بسيار زياد است .
ضعف نيروي دريايي آمريكا
ضعف نيروي دريايي آمريكا متغير ديگري است كه در گزارش انديشكده واشنگتن به آن اشاره شده است.
بر اساس اين گزارش دهه هاست كه آمريكا به طور سيستماتيك گسترش جنگ افزارهاي ضدمين را كند كرده و اين وظيفه را به عهده متحدان اروپايي گذاشته است (اين تقسيم وظايف در دوران جنگ سرد صورت گرفت). نقطه ضعف ارتش آمريكا همواره مقابله با مهم ترين تهديد دريايي خليج فارس يعني مين گذاري مخفي ايران در تنگه هرمز و در نزديكي لنگرگاه هاي كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي خليج فارس، بوده است. اين در حالي است كه نيروي دريايي سلطنتي بريتانيا از 4 كشتي «ام سي ام» كوچك در شمال خليج فارس استفاده مي كند، ناوگان دريايي آمريكا در بحرين مستقر است و از
2 كشتي مين روب جديد بهره برده و 2 مين روب قديمي تر را در حالت آماده باش نگه داشته است. به گفته كارشناسان براي پاك نگه داشتن تنگه هرمز به 16 كشتي مين روب نياز است.
 


اهداف پيدا و پنهان آمريكا در القاي ترس از ايران در كشورهاي منطقه

بيداري اسلامي نقطه پاياني بر پروژه ايران هراسي (قسمت دوم)

حسين سوري و علي عبدلي
در قسمت نخست اين مقاله به اين نكته پرداخته شد كه «مادامي كه اعراب خليج فارس ( نسبت به مسئله ايران ) نگران هستند اين فرصت براي سياست آمريكا وجود دارد تا جبهه مخالفان جمهوري اسلامي را بيش از پيش تقويت كنند؛ فرصتي كه واشنگتن بايد هرچه سريع تر ازآن استفاده كند و از اين منظر است كه ايالات متحده ي آمريكا در تداوم تاكتيك دو سويه «تحريم ومذاكره» در قبال برنامه هسته اي ايران - در چهار چوب راهبرد هميشگي خود در قبال كشورمان موسوم به « چماق وهويج » مرحله جديدي از سياست «ايران هراسي» را در منطقه خاور ميانه آغاز كرده است...
محورهاي ايران هراسي
راهبرد در ايران هراسي آمريكا مشتمل بر هفت محور اصلي مي باشد كه عبارتند از :
1- القاي دسترسي ايران به سلاح هاي هسته اي 2- حمايت ايران از تروريسم 3- نقض حقوق بشر در ايران4- القاي تهاجمي بودن فناوري هاي ايران 5- دخالت جمهوري اسلامي ايران در ديگر كشورهاي 6- اسلامي بودن نظام سياسي در ايران7- القاي مخالفت ايران با صلح و ثبات منطقه اي
نقطه ي مشترك تمام محورهاي ذكر شده اين است كه در ذهن مخاطب آماجي ترسيم مي كند كه بر پيش فرض و انگاره ايجاد هول و هراس استوار است.
اهداف پيدا و پنهان ايران هراسي
1- انتقال بحران از مديترانه به خليج فارس
كاخ سفيد با تأكيد بر راهبرد ايران هراسي در واقع سعي دارد بر تحولات منبسط از پيروزي بزرگ حزب الله در جنگ جولاي 2006 مديريت نمايد در اين راستا با تمركز بر اين راهبرد و انتقال بحران به خليج فارس عملاً سعي دارد تا وضعيت امنيتي رژيم جعلي اسرائيل را بهبود بخشيده و همانند موج اول ايران هراسي براي اين رژيم جعلي فرصت سازي نمايد در اين رابطه اظهارات بشار اسد در جمع گروهي از فرهيختگان عرب به درك بهتر وضعيت رژيم صهيونيستي كمك مي نمايد.
وي گفته بود رژيم اسرائيل پس از پيروزي مقاومت لبنان بر اين رژيم وارد دوران پيري خود شداست.
2-سرعت بخشيدن به روند سازش اعراب و رژيم جعلي اسرائيل
واشنگتن در موج دوم ايران هراسي به دنبال اين هدف بود كه با ايجاد هول و هراس در كشورهاي عربي از قدرت نفوذ ايران در منطقه اين كشور را وادار به بازي كردن در ميدان بازي تعيين شده نمايد
3- تشكيل ناتوي عربي از عمان تا لبنان
بازدارندگي در مقابل قدرت ايران از طريق همكاري دولت هاي عربي منطقه يكي از اهداف ديگر راهبرد ايران هراسي و اساس سياست خارجي ايالات متحده آمريكاست در واقع هدف واشنگتن از تأكيد بر موج سوم ايران هراسي جدا كردن ايران از همسايگان عرب و ايجاد بلوك عربي (( ناتوي عربي )) متشكل از شش كشور حاشيه ي خليج فارس ، مصر ، اردن و آمريكا (1+2+6) در برابر ايران مي باشد .
4- مهار منطقه اي ايران عملياتي شده
راهبرد ايران هراسي ناظر بر تلاش واشنگتن براي سوزاندن برگ هاي برنده ايران در منطقه است كاخ سفيد با ايجاد هول و هراس در كشورهاي عربي سعي دارد آنان را وادار به نقش آفريني در عراق ، لبنان و فلسطين مطابق با سياست هاي خود نمايد تا فقط صداي ايران به عنوان همسايه عراق به گوش نرسد .
5- منزوي ساختن ايران در عرصه بين المللي
زمينه سازي براي منزوي ساختن ايران در عرصه بين المللي هدف ديگر اجراي راهبرد ايران هراسي مي باشد واشنگتن با تأكيد بر راهبرد مذكور در واقع سعي دارد مدل كره شمالي را براي متوقف ساختن فعاليت هاي هسته اي ايران پياده سازي كند ضمن آنكه اجراي راهبرد ايران هراسي به زعم آمريكا مي تواند باعث شكل گيري اجتماع ضد ايراني در جهان نيز باشد .
6-ايجاد مسابقه تسليحاتي در منطقه
ميليتاريزه شدن سياست خارجي آمريكا هزينه هاي زيادي را متوجه اين كشور كرد به گونه اي كه جنگ عراق تا كنون 700 ميليارد دلار براي كاخ سفيد هزينه در برداشته و دست كم 3 هزار ميليارد بر اقتصاد آمريكا خسارت وارد كرده است از اين منظر راهبرد ايران هراسي در واقع وادار كردن كشورهاي عربي به مسابقه تسليحاتي به ايران مي باشدتا واشنگتن از محل فروش تسليحات بتواند بازار سود آوري را براي خود مهيا سازد .
انعقاد قرارداد تسليحاتي 20ميليارد دلاري في مابين آمريكا عربستان سعودي و برخي امير نشين هاي منطقه ناظر بر تحقق اين هدف است اظهارات نيكلاس برنز معاون وزير خارجه آمريكا به خوبي رابطه فروش جنگل افزار به كشور هاي منطقه و راهبرد ايران هراسي را مشخص مي سازد وي هدف از فروش تسليحاتي به كشورهاي منطقه را توانمند ساختن آنان در برابر توسعه طلبي ها و تجاوزگري هاي ايران عنوان مي كند .
7- تسلط بر منابع نفتي منطقه
آمريكا با عملياتي كردن راهبرد ايران هراسي علاوه بر اينكه حضور خود را در منطقه توجيه و تثبيت مي نمايد امكان تسلط خود را بر منابع انرژي منطقه را مهيا مي سازد
از اين منظر راهبرد ايران هراسي رابطه مستقيمي با تأمين انرژي مورد نياز آمريكا در كمتر از ربع قرن آينده دارد چرا كه چند سال آينده به دليل مصرف فزاينده داخلي امكان صادرات نفت از كشورهاي صادر كننده گرفته خواهد شدو تنها عربستان ، عراق و ايران كشورهايي خواهند بود كه 30 سال آينده مي توانند صادرات نفت داشته باشند.
تحولات فعلي در كشورهاي عربي و شكست پروژه ايران هراسي
با برپايي قيام هاي مردمي در مصر ، تونس ، مراكش ، ليبي ، بحرين و يمن فضايي فراهم شده كه در آن مردم در حال رسيدن به حاكميت هستند و روساي جمهوري مادام العمر و پادشاهان منطقه و حتي كساني مانند قذافي كه خود را رهبري انقلابي مي دانست يكي پس از ديگري در حال سقوط هستند تمامي كشورهاي عربي كه قيام مردم عليه آنها صورت گرفته از دوستان نزديك آمريكا و رژيم صهيونيستي بوده است حتي قذافي كه سابقاً از وابستگان شوروي محسوب مي شد ظرف چند سال گذشته در برابر آمريكايي ها تسليم شد و رابطه گسترده اي را با غرب به ويژه برخي كشورهاي اروپايي بر قرار كرد بنابراين سقوط رژيم هاي وابسته به غرب در خاورميانه فضا را براي آزادي مردم مهيا مي كند مردم در تمام شعارهاي كه در اين تظاهرات دادند نوك تيز ترين شعارهايشان عليه راس حاكميت بوده و با شعار محوري« ارهب » يا «برو» توانسته اند ضمن ابزار انزجار و مخالفت خويش با سياست هاي غرب گرايانه و اسلام ستيزانه حاكمين خود برخي از روساي غرب گرايانه كشورهاي خود را كنار بگذارند.
اگر نتايجي را كه قيام مردم مصر تاكنون از نظر تحولات منطقه اي داشته بررسي شود مشاهده مي شود كه اولين ثمره اين قيام ، تغيير سياست دولتمداران فعلي مصر كه از عوامل مبارك هستند، داشته است و آنها براي اولين بار به دو ناو جنگي در ايران اجازه دادند كه از كانال سوئد عبور كند و به درياي مديترانه برود.
طبيعتاً فروپاشي رژيم مبارك در مصر به معني تضعيف معاهده كمپ ديويد و از بين رفتن اعتماد رژيم صهيونيستي به شرايط مصر خواهد بود ودر چنين شرايطي بايد گفت كشور مصر كه در سال هاي گذشته خط مقدم سازش با سردمداران اسرائيلي و فروپاشي جبهه پايداري بوده است، در حال تبديل شدن به كشوري است كه حامي مردم مصر و مخالف سياست هاي اسرائيلي در منطقه است.
در چنين شرايطي تحولات منطقه بيش از هر چيز به نفع جمهوري اسلامي ايران خواهد بود هم تضعيف آمريكا در خاورميانه عربي و شمال آفريقا و هم به قدرت رسيدن مردم مستقل از خواست آمريكا و هم از دست رفتن هم پيمانان رژيم صهيونيستي نظير مبارك ، ضمن اينكه تحقق يافتن شعارهاي انقلاب اسلامي است كه امام خميني (ره) از ابتداد انقلاب مطرح مي كردند ، شكست پروژه اسلام هراسي و ايران هراسي غرب به ويژه آمريكا در منطقه است.
امام به دنبال اين بودند كه مردم در كشورهاي خودشان ديكتاتورهاي حاكم را سرنگون كنند و به آزادي به ويژه آزادي سياسي دسترسي پيدا كنند.
از طرفي ديگر امام خميني (ره) رژيم غاصب صهيونيستي را غده سرطاني در منطقه ناميد كه در شرايط كنوني به نظر مي رسد اين رژيم بيش از پيش تضعيف خواهد شد.
در حال حاضر در همجواري اسرائيل ، از يك طرف حزب الله لبنان وجود دارد كه قدرت عظيم خود را در چند سال گذشته به ويژه در جنگ 33 روزه به صهيونيستها نشان داده است. همسايه ديگر رژيم صهيونيستي ، سوريه است كه تا كنون در برابر خواست اين رژيم تسليم نشده است.
در طرف مصر بود كه متحد اصلي و تكيه گاه مهم آن به شمار مي آمد كه فروپاشيد. همسايه ديگر رژيم صهيونيستي ، اردن است كه در آنجا هم مردم در التهاب خواسته هاي جديد خودشان كه تغيير دولت است به سر مي برند .
بنابراين با توجه به تحولات كنوني در آينده شرايط براي بقاء و امنيت رژيم صهيونيستي سخت تر خواهد شد.
هر چه حكومت هاي منطقه مردمي تر باشند ، شعارهاي انقلاب اسلامي بيشتر محقق مي شود و عرصه فعاليت براي آمريكا و رژيم صهيونيستي تنگ تر و براي جمهوري اسلامي بازتر خواهد شد. اگر روند كنوني از بين رفتن پادشاهان و روساي جمهور مادام العمر و رهبران انقلابي ديكتاتور تداوم پيدا كند ، مردم منطقه همگرايي بيشتري را با هم پيدا خواهند كرد و ريشه بحث ايران هراسي هم خشك خواهد شد.
ايران هراسي در واقع پلي است كه واشنگتن سعي دارد با عبور از آن ازيك سو تحولات آينده داخلي خود را مديريت نمايد و از سوي ديگر بحران هاي منطقه اي و بين المللي فرا روي آمريكا را مهار و كنترل نمايند .
در اين ميان روي كار بودن حاكميني وابسته و سر سپرده در بسياري از كشورهاي اسلامي راه را براي تحقق اهداف ايالات متحده هموار كرد.
وحدت كشورهاي اسلامي به واسطه حضور سران غربگرا به فراموشي سپرده شد و البته در اين ميان كشورهاي غربي و در رأس آن آمريكا از طريق پروژه ايران هراسي به اهداف اقتصادي خود در قالب فروش تسليحات به كشورهاي اسلامي دست يافتند . افزايش تمايل كشورهاي عربي حاشيه
خليج فارس براي خريد هاي تسليحاتي و تهيه تجهيزات نظامي با توجه به توان انساني اندكي كه دارند نتيجه سياست ايران هراسي آمريكا در منطقه مي باشد اگر چه برخي آن را تلاش اعراب براي پيشي گرفتن از ايران و تبديل شدن به قدرت برتر خاورميانه مي دانند .
در زمينه مسابقه تسحيلاتي مي توان گفت نوعي رقابت ميان كشورهاي منطقه ايجاد شده است كه نه تنها ناامني و بيسوادي را در منطقه به ارمغان آورد بلكه علاوه بر كاهش ذخاير مالي اين دولت ها گامي در جهت واگرايي و حتي عدم همكاري هاي دو جانبه يا چند جانبه به شمار مي روند . عربستان سعودي در حالي كه 28 ميليارد دلار معادل 5/8 در صد توليد ناخالص ملي خود را در سال 2006 صرف خريدهاي تسليحاتي كرده است ، در اواخر مردادماه 1389 ، وزارت دفاع آمريكا ( پنتاگون) از اجرايي شدن قرار داد فروش تسليحات پيش رفته به عربستان سعودي به ارزش 60 ميليارد دلار خبر داد.
برخي گزارش ها از قرار دادن فروش سامانه هاي دفاع موشكي پاتريوت به كويت به ارزش 900 ميليون دلار حكايت دارد . خاورميانه به تنهايي 5/91 ميليارد دلار از خريد هاي تسحيلاتي جهان در سال 2007 رابه خود اختصاص داد . بر اساس اعلام «مركز كنترل و عدم گسترش تسليحات » ، از سال 2003 تا 2010، كشورهاي خاورميانه در مجموع 495 ميليارد دلار تسليحات خريداري كرده اند.كسب اين درآمدهاي هنگفت بيش از همه نتيجه سياست ايران هراسي و اختلاف افكني ميان كشورهاي اسلامي است.
تاكنون بحث از تغيير رژيم در كشورهاي مخالف آمريكا از جمله در ايران و سوريه بود ولي امروز ايجاد ايران هراسي در زمينه كاستن از نفوذ و پيشروي ايران در دل ملت هاي منطقه است.
منابع و مآخذ در دفتر روزنامه موجود است


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14