(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 15 مهر 1391 - شماره 20324

كاهش شديد قيمت ارز و سكه در بازار آزاد
راهكارهاي مقابله با بازار سياه پتروشيمي
تشكيل كارگروه اجراي هوشمند
فاز دوم هدفمندي يارانه ها در وزارت نيرو
تا پايان سال جاري صورت مي گيرد
افتتاح 120هزار واحد مسكوني جديد در بافت هاي فرسوده كشور
كوتاه اقتصادي
سرانه ايجاد شغل در تعاوني هاي خدماتي 10 نفر شد
افزايش توليد گردو در سالجاري
فائو:
توليد گندم ايران به مرز 14ميليون تن رسيد
دكل هاي حفاري در ميادين مشترك نفت 2 برابر شد
تشريح دلايل تغيير فرآيند معاملات عمده در بورس تهران
عصبانيت مقامات آمريكا و اسرائيل
از بي اعتنايي سوئيس به تحريم ها عليه ايران


كاهش شديد قيمت ارز و سكه در بازار آزاد

افت قيمت سكه و ارز در بازار آزاد آغاز شد.
بنابه گزارش ها نرخ دلار روز پنج شنبه با كاهش 700 توماني نسبت به روز قبلش به حدود 2900 تومان رسيد و شنيده ها حاكي است كه روز شنبه هم اين روند ادامه مي يابد و 200 تومان ديگر نرخ دلار كاهش مي يابد.
همچنين همزمان با افت قيمت ارز، بهاي سكه و طلا هم رو به نزول گذاشت و عليرغم افزايش جهاني قيمت طلا روز پنج شنبه بهاي هر قطعه سكه بهار آزادي حدود 400 هزار تومان ارزان شد.
بازار سكه و طلا
رو به ثبات مي رود
در همين رابطه رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در پاسخ به اين پرسش كه آيا به نظر شما ثبات بازار سكه و طلا برمي گردد، گفت: به نظر مي رسد قيمت طلا و سكه رو به ثبات باشد، وضعيت بازار سكه و طلا هم رو به ثبات و درست شدن قيمت ها پيش مي رود.
محمد كشتي آراي در گفت وگو با فارس افزود: البته ارز ارتباط زيادي به ما ندارد، اما چون سكه براساس نرخ جهاني اونس طلا محاسبه مي شود، بنابراين قيمت دلار هم در قيمت سكه اثر مي گذارد.
وي تاكيد كرد: ظرف 2 روز گذشته نرخ ارز تا حدي تثبيت شده و در بازار رسمي داد و ستد نمي شود و بسياري از مغازه داران سكه نيز خريد و فروش را متوقف كرده بودند، تا قيمت ثابت شود.
كشتي آراي افزود: براساس اونس هزار و 792 دلاري قيمت واقعي هر قطع سكه بهار آزادي
1/1 ميليون تومان است، در حالي كه تا چند روز گذشته به 5/1 ميليون تومان رسيده بود و اين كاهش 400 هزار توماني در قيمت سكه به خاطر كاهش قيمت ارز اتفاق افتاده است.
نرخ ارز در روزهاي آينده نزولي خواهد بود
از سوي ديگر رئيس كل گمرك هم پيش بيني كرد نرخ ارز در روزهاي آينده كاهشي خواهد بود.
معمارنژاد به ايسنا گفت: مركز مبادلات ارزي امكان جديدي است كه ايجاد شده و ما هرچه بتوانيم امكانات جديد را در بازار ارز براي واردكنندگان داشته باشيم قطعا خواهيم توانست در كنترل بازار ارز موفق باشيم.
وي تاكيد كرد: قطعا استراتژي اين است كه در روزهاي آينده نرخ ارز روند نزولي را طي كند.
همچنين سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد كه تمركز دولت در مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز اين است كه توليدكننده ها بتوانند ارز مورد نياز را به سادگي و اطمينان تهيه كنند.
شجاعي با اشاره به اين كه اين روند قطعا بازار را سامان مي دهد و باعث مي شود كه بازار آزاد و احيانا كاذب از روند قيمت در مركز تبعيت كند، افزود: به هر حال يك ميزان ارز در اين مركز به واردكننده يا توليدكننده تخصيص مي يابد و دريافت كننده ارز بايد آن را صرف خريد كالا يا مواد اوليه كند و آن را به بازار داخلي عرضه كند. اين روند ممكن است كمي زمان ببرد، بنابراين نبايد در ارزيابي اثرات ناشي از راه اندازي اين مركز عجله كرد.
سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اين كه مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز حامي توليد است، گفت: گرچه نمي توان زمان مشخصي براي مشخص شدن تاثير زياد ايجاد اين مركز تعيين كرد، اما مي توان گفت هر چه سهم اين مركز در تامين ارز بيشتر شود، سهم بازار آزاد و دلالي كاهش خواهد يافت.
محمود دودانگه عضو هيات عامل صندوق توسعه ملي هم در گفت وگو با ايسنا درباره آثار مركز مبادلات ارز بر بازار اظهار كرد: مركز مبادلات ارزي يكي از گزينه هايي است كه مي تواند در اداره فعاليتش با استفاده از شبكه گسترده اي كه پيش بيني كرده و با كمك نظام بانكي به عنوان عامل ايجادكننده نياز ارزي متقاضيان مختلف را پوشش دهد.
دودانگه در ادامه در پاسخ به اين سوال كه چرا با توجه به بالاتر بودن نرخ ارز در بازار آزاد چرا صندوق توسعه ارز خود را از اين طريق به ريال تبديل نمي كند خاطرنشان كرد: قيمت موجود در بازار آزاد مبناي قضاوت نيست و دو نرخ مرجع و نرخ مبادلاتي مبناي عمل قرار مي گيرد و صندوق توسعه ملي موظف به رعايت چارچوب نظام ارزي كشور است و بازار آزاد را به رسميت نمي شناسد.
آغاز پرداخت ارز
مركز مبادله به اولويت 6
در همين حال معاون كل سازمان توسعه تجارت ايران از آغاز پرداخت ارز مركز مبادله به كالاهاي با اولويت 6 خبر داد.
كيومرث فتح اله كرمانشاهي در گفت وگو با مهر با بيان اينكه از روز پنج شنبه اتاق مبادلات ارزي، علاوه بر تامين ارز مورد نياز اولويت هاي 3، 4 و 5، اولويت 6 را نيز تامين ارز مي كند، گفت: با توجه به مجموعه اقداماتي كه در اتاق مبادله ارز به منظور تامين ارز مورد نياز مراجعه كنندگان صورت مي گيرد، هم اكنون وضعيت به نحوي است كه به پيشرفت ثبت سفارشاتي كه مورد تائيد سازمان توسعه تجارت ايران و بانك مركزي است، ارز تعلق مي گيرد.
معاون كل سازمان توسعه تجارت ايران افزود: البته رويكرد اتاق مبادلات ارزي، تامين ارز مورد نياز توليدكنندگان است، چرا كه در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني بايد رويكرد تامين ارز براي متقاضياني باشد كه توليد مي كنند.
 


راهكارهاي مقابله با بازار سياه پتروشيمي

معاون وزير نفت با تشريح راهكارهاي ايجاد بازار سياه خريد و فروش محصولات پتروشيمي، اعلام كرد: در بازار جهاني نبايد شركت هاي پتروشيمي ايراني با هم رقابت كنند و قيمت محصولات را پايين بياورند.
به گزارش مهر، عبدالحسين بيات در جمع مديران صنعت پتروشيمي با بيان اينكه واگذاري شركت هاي پتروشيمي به بخش خصوصي منجر به رونق فضاي كسب و كار در اين صنعت استراتژيك خواهد شد، گفت: در اين فضا لازم است با تشكيل هلدينگ ها و انجمن هاي صنفي پيوستگي و انسجام كارها حفظ شود.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با تاكيد بر اينكه در يك فضاي رقابتي كسب و كار حتي توليدكنندگان محصولات مشابه پتروشيمي مي توانند براي افزايش قدرت در بازار جهاني به صورت مشترك و در قالب يك برند فعاليت كنند، تصريح كرد: در اين شرايط امكان افزايش صادرات پتروشيمي و رقابت با ساير كشورها بيش از گذشته فراهم مي شود.
معاون وزير نفت با اشاره به ضرورت فروش عادلانه محصولات پتروشيمي و فرآورده هاي پليمري در كشور اظهار داشت: امروز عادلانه ترين مسير عرضه محصولات پتروشيمي بورس است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه در شرايط فعلي محصولات توليدي اكثر مجتمع هاي پتروشيمي در بورس عرضه مي شود، بيان داشت: با اين وجود، در حال حاضر مسئوليت مديريت عرضه محصولات پتروشيمي متوجه صنعت پتروشيمي است.
به گفته وي، بايد به نحوي محصول پتروشيمي در بازار عرضه شود تا همواره به ميزان كافي براي تامين نياز خريداران محصول وجود داشته باشد تا از ايجاد بازار سياه و سوءاستفاده در بازار جلوگيري شود.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با اعلام اينكه در عمليات فروش محصولات پتروشيمي اقتصاد و منافع خريداران خرد هم بايد مورد توجه قرار بگيرد، گفت: در اين زمينه جلسات زيادي با مديران بورس و وزارت صنعت،معدن و تجارت برگزار شده تا مشكلات موجود هم رفع شود.معاون وزير نفت بر عدم رقابت شركت هاي داخلي در صادرات محصولات پتروشيمي هم تاكيد كرد و گفت: در بازار جهاني نبايد با هم رقابت كنيم و قيمت محصولات را پايين بياوريم، بلكه در اين زمينه با تشكيل شركت هاي همكار مي توانيم اين نقص را برطرف كنيم.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي صنايع پتروشيمي همچنين از رفع مشكل بيمه حمل محصولات پتروشيمي ايران خبر داد و خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي شركت هاي پتروشيمي براي حمل، صادرات دريايي و بيمه كشتي ها با هيچگونه مشكلي روبرو نيستند.
 


تشكيل كارگروه اجراي هوشمند

فاز دوم هدفمندي يارانه ها در وزارت نيرو

وزير نيرو از تشكيل 8 كارگروه جديد در وزارتخانه متبوعش خبر داد.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر با اشاره به سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، گفت: 8 كارگروه براي رسيدگي به موضوعات مختلف در وزارت نيرو تشكيل شد.
وزير نيرو اين كارگروه ها را شامل كارگروه رسيدگي به امور مربوط به استفاده از ظرفيت هاي قانون بودجه 91، كارگروه حل مشكل اقتصاد آب و برق، كارگروه حمايت از ساخت داخل با ايجاد نشاط كامل در بخش خصوصي و حمايت از سرمايه گذاري و كارگروه كميته آب هاي مرزي براي مهار اين آب ها، اعلام كرد.
نامجو خاطرنشان كرد: همچنين كارگروهي نيز براي رسيدگي به اجراي هوشمندانه و با درايت مرحله دوم هدفمندي يارانه ها، كارگروه امور مربوط به تحويل يك ميليون و 200 هزار واحد مسكن مهر، كارگروه تامين آب كشاورزي و كشاورزي صنعتي و در نهايت كارگروه رسيدگي به امور مربوط به پروژه هاي مهر ماندگار تشكيل شده است.
وي با اشاره به آغاز بهره برداري از سد كارون 4 و آبگيري سد گتوند؛ در ارتباط با اجراي طرح آبرساني به قم در سال گذشته، گفت: وزارت نيرو با اجراي چنين پروژه هاي بزرگي، به موفقيت هاي عظيمي دست يافته است.
وزير نيرو همچنين بر لزوم فروش اموال و دارايي هاي مازاد، فروش اوراق مشاركت، قرارداد با سازمان حسابرسي براي تعيين بدهي پيمانكاران براي استفاده از ظرفيت هاي خصوصي سازي، پيگيري فاينانس چين براي پيشبرد پروژه ها و استفاده از ظرفيت هاي قانوني براي خريد تضميني و اتمام كارها تاكيد كرد.
نامجو همچنين به كاهش شديد حجم مخزن سد زاينده رود اشاره كرد و گفت: از آنجايي كه به دليل شدت كاهش منابع آب، امكان كشت پاييز در پايين دست زاينده رود وجود ندارد، بايد از هم اكنون زمينه سازي براي اين امر انجام شود.
 


تا پايان سال جاري صورت مي گيرد

افتتاح 120هزار واحد مسكوني جديد در بافت هاي فرسوده كشور

معاون وزير راه و شهرسازي از بهره برداري از 120 هزار واحد مسكوني در محدوده بافت هاي فرسوده تا پايان سال خبر داد.
مجيد كيان پور در گفت وگو با مهر به ضرورت تعامل و همكاري نزديك و گسترده ادارات بافت فرسوده با استانداري ها، شوراي شهر، دفاتر فني، شهرداري هاي سراسري كشور و شركت هاي عمران و مسكن سازان تاكيد كرد و گفت: بايد با جديت و تلاش بيشتر به سمت خدمت به اقشار آسيب پذير و انقلابي كه در محدوده بافت هاي فرسوده زندگي مي كنند گام برداريم.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران نقش مردم را در نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده شهري اساسي و مهم خواند و گفت: شهرداري ها با ارائه تخفيفات و ارائه پروانه ساخت در بافت هاي فرسوده نقش قابل توجهي را در نهضت نوسازي بافت هاي فرسوده شهري دارند.
كيان پور از افتتاح و بهره برداري 120 هزار واحد مسكوني در محدوده بافت هاي فرسوده تا پايان سال خبر داد و اظهار داشت: مديران ادارات بافت فرسوده بايد تمامي مسائل و مشكلات در درون بافت هاي فرسوده را با جديت پيگيري كنند تا به اهداف از پيش تعيين شده در سال جاري دست پيدا كنيم.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: ادارات بافت فرسوده با تدبير و تعامل مي توانند اقدامات شايسته در امر نوسازي بافت هاي فرسوده داشته باشند.
كيان پور در رابطه با نقش ادارات بافت فرسوده در رابطه با توانمند سازي و ساماندهي سكونت گاه هاي غير رسمي گفت: پيش نگري و پيشگيري از توسعه سكونت گاه ها و بهره گيري از جلسات ستاد توانمندسازي استان ها و مشاركت شهرداري ها در رابطه با توانمندسازي و ساماندهي سكونت گاه هاي غير رسمي؛ از وظايف مهم ادارات بافت فرسوده به شمار مي آيد.
 


كوتاه اقتصادي

¤ سخنگوي خريد تضميني گندم، برنج و چاي بانك سپه از خريد 6500 تن برنج پرمحصول به ارزش حدود 109ميليارد ريال با مشاركت اين بانك خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني بانك سپه، محسن دارايي افزود: خريد برنج پر محصول از شاليكاران از اواخر مرداد ماه سال جاري آغاز شده كه تاكنون عمليات خريد از حدود 1100 شاليكار در 3 مركز خريد در استان مازندران به انجام رسيده كه طي ماه هاي آينده در ساير استان هاي برنج خيز كشور نيز ادامه خواهد يافت. وي همچنين به واريز وجوه مربوط به شاليكاران در كمترين زمان ممكن اشاره كرد و گفت: تاكنون كليه وجوه مربوط به حساب اين افراد واريز شده و بانك سپه هيچگونه بدهي به اين مشتريان ندارد.
¤ مدير كل امور سرمايه گذاري راه آهن با اشاره به سرمايه گذاري 800 ميليون دلاري ايران و تركيه در توسعه ريلي، گفت: راه اندازي مسير ترانزيتي جديد در دستور كار مذاكرات ريلي راه آهن هاي ايران و تركيه قرار گرفت. به گزارش روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، عباس نظري با اشاره به برگزاري هفتمين اجلاس كميسيون مشترك حمل و نقل جمهوري اسلامي ايران و تركيه، اظهار داشت: براساس ارزيابي هاي صورت گرفته موضوع ساخت خط آهن ترانزيتي مسير كارس- ايگدير- بازرگان- جلفا به عنوان پروژه اولويت دار در يادداشت تفاهم همكاري راه آهن هاي ايران و تركيه مورد تأكيد مقامات ريلي ايران و تركيه قرار گرفته است.
¤ قائم مقام وزير نيرو گفت: كاهش بدهي وزارت نيرو به پيمانكاران به خاطر كاهش پروژه ها نيست، بلكه پرداخت ها روال پيدا كرده و طرف هاي قرارداد وزارت نيرو به خوبي مي دانند كه پرداخت ها از محل واگذاري هاي اصل 44 بوده است. علي ذبيحي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: سياست دولت و وزارت نيرو در سال جاري بر پروژه هاي مهر ماندگار متمركز است. وي افزود: دولت در پروژه هاي مهر ماندگار سعي كرده است پروژه هايي كه 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارند و اتمام آنها براي كشور و مردم مناسب است را به اتمام برساند، اين 270 پروژه يك چهارم پروژه هاي مهر ماندگار است كه بايد زودتر به اتمام برسند.
¤ معاون وزير نفت با اشاره به توانايي هاي متخصصان ايراني در ساخت پالايشگاه هاي نفتي از درخواست هاي برخي از كشورها براي ساخت پالايشگاه توسط متخصصان ايراني خبر داد.عليرضا ضيغمي در گفت و گو با ايسنا با اظهار اين كه متخصصان ايراني علاوه بر توانايي به روز كردن پالايشگاه هاي قديمي اكنون دانش ساخت و اجراي يك پالايشگاه نفتي را نيز دارند، گفت: با توجه به توانايي هاي كسب شده توسط متخصصان و كارشناسان داخلي برخي از كشورها پيشنهاد دادند كه ايران براي آنها پالايشگاه بسازد.وي با اشاره به اين كه آنها خواهان ساخت پالايشگاه نفتي به صورت EPCF هستند، گفت: با توجه به اين كه در اين نوع قراردادها بايد كليه هزينه ها توسط مجري طرح تامين شود فعلاً امكان حضور ايران در كشورهاي ديگر براي ساخت پالايشگاه وجود ندارد.
¤ رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي با بيان اينكه گمرك براي وارد كردن هر قطعه هواپيما تأييديه وزارت صنعت و سازمان استاندارد را مي خواهد، گفت: در شرايط پيش روي ايرلاين ها، دولت بايد راهكار مناسبي براي آنها در نظر بگيرد. سيدعبدالرضا موسوي در گفت و گو با فارس در خصوص اخذ حقوق گمركي براي هواپيما و قطعات آن اظهار داشت: از دولت و مجلس انتظار داريم كه تعرفه گمركي را كه براي هواپيما به تصويب رسانده اند، اجرايي كنند.
 


سرانه ايجاد شغل در تعاوني هاي خدماتي 10 نفر شد


مدير كل دفتر تعاوني هاي خدماتي وزارت تعاون، كار و رفاه با اعلام حضور 30 درصدي زنان در فعاليت بنگاه هاي خدماتي كشور، گفت: سرانه ايجاد شغل در هر تعاوني خدماتي، 10 نفر است.
علي حسين شهريور در گفتگو با مهر با تشريح جديدترين برنامه ها و اقدامات تعاوني هاي فعال در عرصه خدماتي كشور، گفت: در مجموع از طريق دفتر تعاوني هاي خدماتي به 2 گروه از تعاوني ها خدمات ارائه مي شود و موارد مربوط به سياست گذاري در مورد تعاوني هاي خدماتي و تعاوني هاي نوع جديد دنبال مي شود.
شهريور ادامه داد: سرانه متوسط اشتغال در هر تعاوني خدماتي كشور 10 نفر است و متوسط سرمايه هر تعاوني به صورت ثبت شده حدود 514 ميليون ريال و بيشترين تعداد تعاوني هاي خدماتي در استان تهران با 1800 تعاوني و كمترين آنها در قم با حدود 210 تعاوني فعاليت دارند.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، بيان داشت: بيشترين تعاوني هاي خدماتي در بخش فني و مهندسي و مشاوره اي بوده و كمترين نيز مربوط به بخش خدمات ايمني است. با اين حال شاهد حضور پررنگ زنان در تعاوني هاي خدماتي كشور هستيم.
وي تاكيد كرد: هم اكنون حدود 30 درصد از كل اعضاي تعاوني هاي بخش خدمات را زنان تشكيل مي دهند. تعاوني هاي خدمات عموما در گرايش هاي مختلف از جمله آموزش و تحقيقات، پژوهش، بهداشت و درمان، چاپ و نشر، رايانه، فعاليت هاي زيست محيطي و خدمات تكنولوژي اطلاعات، خدمات پست و همچنين مكانيزاسيون كشاورزي، گردشگري و هتلداري و مدارس غيرانتفاعي و در حوزه هاي فرهنگي، هنري و تبليغاتي فعال هستند.
مدير كل دفتر تعاوني هاي خدماتي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، بيان داشت: دسته ديگر از تعاوني ها، بنگاه هايي هستند كه طي سنوات اخير تشكيل شدند كه بخشي از اينها تعاوني هاي دانش بنيان هستند و تاكنون بيش از 230 تعاوني دانش بنيان با عضويت بيش از 2 هزار و 200 نخبه در سطح كشور تاسيس و در حال فعاليت است.
شهريور ادامه داد: بعضا در تعاوني هاي دانش بنيان بيش از 100 اختراع وجود دارد. علاوه بر تعاوني هاي دانش بنيان، تعاوني هاي سهامي عام نيز نوع جديدي از تعاوني ها هستند كه براساس اصل 44 قانون اساسي، در چارچوب قانون تجارت تشكيل و فعاليت خواهند داشت. اين بنگاه ها استفاده از سرمايه هاي مردمي در توسعه بخش تعاون را فراهم مي كنند.

 


افزايش توليد گردو در سالجاري

 رئيس اتحاديه باغداران از افزايش 25درصدي توليد گردو با پوست چوبي و افزايش 40 درصدي توليد مغزگردو خبر داد.
مجتبي شادلو در گفت وگو با ايسنا از آغاز برداشت گردو در مناطق مختلف كشور خبر داد و گفت: با توجه به مناسب بودن شرايط اقليمي و طبيعت خوب، امسال يكي از استثنايي ترين سال ها براي توليد گردو بوده و اين محصول با كيفيت بسيار عالي عرضه خواهد شد.
وي افزود: گردوي امسال با رشد مطلوبي به ميوه هاي درشت تبديل شده كه پيش بيني مي شود از هر 5/2 كيلوگرم گردو با پوست چوبي يك كيلوگرم مغز گردو به دست آيد.
رئيس اتحاديه باغداران پيش بيني كرد هر كيلوگرم گردو 5 تا 6 هزار تومان فروخته شود.
وي اظهار كرد: زمستان سال گذشته گردو با پوست چوبي كيلويي 5000 تومان فروخته شد اما از اواسط فصل بهار قيمت گردو با پوست چوبي به 3000 تومان كاهش يافت و از اواخر تابستان نيز به دليل پايين آمدن قيمت با افزايش تقاضا و مصرف مواجه شد و قيمت آن روند افزايشي گرفت.
به گفته شادلو با توجه به اينكه از هر 5/2كيلوگرم گردو يك كيلوگرم مغز به دست مي آيد قيمت تمام شده مغز گردو 12 هزار و 500 تومان بوده كه با احتساب دستمزد كيلويي 15 هزار تومان بايد بفروش مي رسيده است.
سالانه نزديك به 2 ميليون تن گردو در كشورهاي مختلف جهان برداشت مي شود كه كشورمان با برداشت حدود 300 هزار تن پس از چين، آمريكا و تركيه در رتبه چهارم توليد اين محصول قرار دارد.
همچنين طبق آمار وزارت جهادكشاورزي بالغ بر 182 هزار هكتار باغ گردو و 85 هزار بهره بردار در توليد اين محصول اشتغال دارند كه 10درصد گردوي جهان را توليد مي كنند.
 


فائو:

 توليد گندم ايران به مرز 14ميليون تن رسيد

فائو اعلام كرد: توليد گندم ايران در سال 2012 به مرز 14ميليون تن رسيد.
به گزارش فارس سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي ملل متحد در جديدترين گزارش خود موسوم به «چشم انداز محصولات و وضعيت غذايي» از افزايش نيم ميليون تني توليد غلات ايران در سال زراعي گذشته خبر داد.
براساس اين گزارش در حالي كه توليد جهاني غلات در سال 2012 حدود 5/2 درصد كاهش داشته و به 2347 ميليون تن رسيده است توليد غلات ايران با رشد 6/2 درصدي در اين سال مواجه شده است.
براين اساس ايران در سال 2011 حدود 1/20 ميليون تن غلات توليد كرده بود كه اين رقم در سال زراعي 2012 كه در مهرماه پايان يافت به 6/20 ميليون تن افزايش يافته است.
گندم ايران با افزايش 300هزارتني توليد در اين سال مواجه شده است. ايران در سال 2011 بالغ بر 5/13 ميليون تن گندم توليد كرده بود. توليد گندم ايران در سال 2012 به 8/13 ميليون تن رسيده است.
توليد برنج ايران نيز با 100هزارتن افزايش از 3/2 ميليون تن به 4/2 ميليون تن افزايش يافته است.توليد ساير غلات ايران نيز از 3/4 ميليون تن به 4/4 ميليون تن در سال 2012 رسيده است.
 


دكل هاي حفاري در ميادين مشترك نفت 2 برابر شد

معاون وزير نفت با بيان اينكه تعداد دكل هاي حفاري ايران در ميادين مشترك تا پايان سال گذشته در مقايسه با سال 89 به بيش از 2 برابر افزايش يافته است، جزئيات انقلاب افزايش دكل هاي حفاري در ميادين مشترك را تشريح كرد.
محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت تامين دكل هاي حفاري به منظور توسعه ميادين مشترك نفت و گاز ايران، گفت: از 2 سال گذشته تاكنون تعداد كل دكل هاي حفاري توسعه اي و اكتشافي ايران در ميادين مشترك نفت و گاز 2 برابر شده است.
معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت با اعلام اينكه تا پايان سال 89 حدود 26 دكل در ميادين مشترك نفت و گاز مستقر بود، تصريح كرد: اين در حالي است كه تا پايان سال گذشته تعداد كل دكل ها در ميادين مشترك به 53 دستگاه افزايش يافت.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري حتي تعداد كل دكل هاي حفاري در ميادين مشترك به مرز 70 دستگاه افزايش يابد، اظهار داشت: در 2 سال گذشته با مجموع اقدامات وزارت نفت يك انقلاب دكلي در سطح صنعت نفت به وقوع پيوسته است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر از مجموع 12 دستگاه دكل حفاري اكتشافي تعداد 10 دستگاه در مناطق مرزي و ميادين مشترك مستقر شده اند، بيان داشت: افزايش فعاليت دكل هاي حفاري در ميادين مشترك منجر به كشف چندين سازند جديد هيدروكربوري در مناطق مرزي شده است.
خجسته مهر با يادآوري كشف 2 موقعيت جديد هيدروكربوري در اطراف ميادين نفتي آزادگان جنوبي و يادآوران، تبيين كرد: با اين وجود تدابيري براي افزايش تعداد دكل هاي حفاري اكتشافي در دستور كار قرار دارد.
معاون برنامه ريزي وزير نفت همچنين با اعلام اينكه بايد تا پايان سال جاري وضعيت قرارداد و توسعه تمامي ميادين مشترك نفت و گاز كشور تعيين تكليف شود، تاكيد كرد: تاكنون وضعيت قرارداد و فعاليت اكتشافي تمامي ميادين مشترك نفت و گاز در بخش دريا نهايي شده است.
اين مقام مسئول از نهايي شدن وضعيت نهايي فعاليت اكتشافي 67 درصد ميادين مشترك نفت و گاز ايران در بخش خشكي خبر داد و افزود: علاوه بر اين، تاكنون قرارداد و توسعه 98 درصد ميادين مشترك نفت و گاز هم نهايي شده است.
وي با بيان اينكه در يك سال گذشته ظرفيت توليد نفت از ميادين مشترك در مقايسه با سال 89 حدود 2 درصد افزايش يافته است، گفت: همچنين توليد گاز از ميادين مشترك در مقايسه با سال 89 بيش از 22 درصد رشد داشته است.
امضاي قراردادهاي جديد پتروشيمي با خارجيها در آبان ماه
از سوي ديگر مدير بازرگاني داخلي شركت بازرگاني پتروشيمي با اعلام اينكه هم اكنون يكسري طرح هاي افزايش ظرفيت توليد اتيلن، پلي اتيلن سبك و سنگين خطي پتروشيمي در حال اجرا است، تصريح كرد: با راه اندازي اين خطوط جديد توليد، در آينده هم افزايش ظرفيت توليد و توسعه گريدهاي پلي اتيلن پتروشيمي مورد نياز بازار در دستور كار قرار گرفته است.
جمشيد محمدي با تاكيد بر اينكه در گذشته اغلب گريدهايي مورد توجه قرار گرفته كه نياز بيشتري به آنها بوده و پر مصرف محسوب مي شدند، اظهار داشت: اما در سال هاي آينده با اشباع شدن بازار از گريدهاي پرمصرف، توليدكنندگان به سمت توليد گريدهاي ويژه و كم مصرف پتروشيمي حركت خواهند رفت.
به گفته مدير بازرگاني داخلي شركت بازرگاني پتروشيمي، در بخش محصولات شيميايي نيز طرح هاي توسعه اي براي توليد متانول، كود اوره و آمونياك در نظر گرفته شده است.
محمدي با اشاره به آغاز شمارش معكوس براي برگزاري نمايشگاه بين المللي ايران پلاست، يادآور شد: نمايشگاه ايران پلاست ميعادگاهي براي توليدكنندگان و مصرف كنندگان محصولات پتروشيمي است زيرا توليدكنندگان مي توانند در اين فرصت طلايي تمام محصولات پتروشيمي و توانمندي هاي خود را به صورت مستقيم به نمايش بگذارند.
وي با بيان اينكه در مدت برگزاري اين گردهمايي بين المللي جلسات مشتركي بين توليدكنندگان و خريداران داخلي و خارجي محصولات پتروشيمي ايران برگزار خواهد شد، بيان كرد: در اين بين، اگر موانعي در مسير توليد و عرضه باشد يا بازار به محصولات جديدي نياز داشته باشد يا تغييرات مشخصات فني محصولات موردنظر خريداران باشد، در جلسات هم انديشي مطرح و مورد بررسي قرار مي گيرد.
 


تشريح دلايل تغيير فرآيند معاملات عمده در بورس تهران

رئيس سازمان بورس دلايل تغيير فرآيند معاملات عمده در بورس و فرابورس را تشريح كرد.
به گزارش ايسنا، علي صالح آبادي افزود: موضوع ايجاد برخي تغييرات در دستورالعمل معاملات عمده، در جلسه اخير شوراي عالي بورس و اوراق بهادار مطرح و مقرر شد، سازمان بورس دستورالعمل جديد را تصويب و به بورس تهران و فرابورس ابلاغ كند.
وي پياده سازي الزامات مرتبط با مقررات پولشويي در دستورالعمل معاملات عمده در بورس اوراق بهادار و فرابورس را يكي از علل ايجاد برخي تغييرات در اين دستورالعمل عنوان كرد و گفت: براي اجراي قانون پولشويي به عنوان يكي از مهمترين و جديدترين قوانين و مقررات كشور لازم بود برخي تغييرات در دستورالعمل معاملات عمده ايجاد شود.
سخنگوي سازمان بورس ادامه داد: دومين علت تغيير در دستورالعمل معاملات عمده، موضوع آگهي مزايده هاي سازمان خصوصي سازي است كه براساس اين آگهي ها، خريداران نبايد به اين سازمان بدهكار باشند.
وي افزود: مواردي مشاهده شده است كه خريداري در يك رقابت برنده مي شود، اما به دليل بدهي به سازمان خصوصي سازي، معامله باطل مي شود، به همين علت براساس تصميم جديد شوراي عالي بورس مقرر شد از اين پس قبل از اينكه فردي در رقابت شركت كند اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد تا ديگر مشكلي در اين زمينه به وجود نيايد.
سخنگوي سازمان بورس گفت: بنابراين به جاي اينكه ابتدا معامله عمده در بورس يا فرابورس انجام و سپس اين معامله به دليل معوقات شخص به سازمان خصوصي سازي و يا مغايرت با قوانين پولشويي باطل شود، قبل از معامله موارد بالا بررسي خواهد شد.
صالح آبادي خاطر نشان كرد: دستورالعمل معاملات عمده متناسب با قوانين و مقررات جديد اصلاح خواهد شد و هفته آينده به بورس تهران و فرابورس ابلاغ مي شود.
وي گفت: بر همين اساس، تمام معاملات عمده در بورس و فرابورس تا ابلاغ دستورالعمل جديد متوقف خواهد بود كه معاملات عمده باغميشه، آ.اس.پ و ذوب آهن در فرابورس نيز پس از ابلاغ دستورالعمل جديد معاملات عمده، در چارچوب همين دستورالعمل انجام خواهد شد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در خاتمه، با اشاره به جلسه چهارشنبه گذشته شوراي عالي اصل 44 قانون اساسي كه با حضور رئيس جمهور برگزار گرديد، گفت: در اين جلسه، ضمن ارائه گزارشي از آخرين وضعيت بازار سرمايه، موضوع تغيير ضوابط معاملات عمده در بورس و فرابورس نيز مطرح شد كه با استقبال اعضاي شورا مواجه شد.
 


عصبانيت مقامات آمريكا و اسرائيل

از بي اعتنايي سوئيس به تحريم ها عليه ايران

روزنامه صهيونيستي جروزالم پست با اشاره به عصبانيت مقامات آمريكايي و اسرائيلي از بي اعتنايي سوئيس به تحريم هاي غرب عليه ايران تصريح كرد راه هاي فرار از تحريم ها براي ايران كم نيستند.
به گزارش فارس، اين روزنامه صهيونيستي طي گزارشي با اذعان به امتناع سوئيس از مشاركت در تحريم هاي غرب عليه ايران نوشت: خودداري دولت سوئيس از پذيرش تحريم هاي جامع اتحاديه اروپا عليه بخش هاي انرژي و سرمايه گذاري ايران و افشاي اين مسئله كه شركت سوئيسي ويتول در خريد و فروش ميليونها بشكه نفت با تهران همكاري داشته، نگراني سفارت آمريكا در برن را برانگيخته و موجب انتقاد شديد واشنگتن و تل آويو شده است.
جاش بلاك، از مقامات سابق آمريكايي و مدير فعلي سازمان آمريكايي اسرائيلي پروجكت در واشنگتن روز پنجشنبه گفت: «اين كاملاً شرم آور است كه دولت سوئيس به كمك خود به ايران براي فرار از تحريم هاي اتحاديه اروپا ادامه مي دهد.»
رويترز ماه گذشته گزارش داد كه شركت ويتول، بزرگترين شركت معامله كننده نفت در جهان به تحريم هاي ايران بي اعتنايي كرده و «2 ميليون بشكه نفت كوره كه براي استفاده در نيروگاه ها مناسب است از ايران خريداري نموده و پيشنهاد فروش آن را به تجار چيني مطرح ساخته است.»
الكساندر دانيلز، سخنگوي سفارت آمريكا در برن روز پنجشنبه گفت: «ما از گزارشاتي مطلع شده ايم كه احتمالاً شركت ويتول نفت كوره ايران را خريد و فروش كرده است. ما از تعهد ويتول براي توقف مبادلات با ايران استقبال مي كنيم. ما گزارشاتي را شنيده ايم كه شركت ويتول احتمالاً در معاملات نفت كوره با ايران دست داشته است.»
جاناتان كروتنر، رئيس جامعه يهوديان سوئيس نيز روز پنجشنبه گفت: «برخلاف اتحاديه اروپا، سوئيس معاملات نفتي و سرمايه گذاري در ايران را ممنوع اعلام نكرده است.»
وي افزود: «ما معتقديم كه تنها تحريم هاي سفت و سخت عليه ايران مي تواند از وخيم تر شدن اوضاع خاورميانه جلوگيري كند... به علاوه ما از اين نگرانيم كه شعبه هاي شركت هاي سوئيسي تحريم ها را ناديده بگيرند. بنابراين ما از شوراي فدرال سوئيس مي خواهيم كه تحريم هاي فعلي عليه ايران را به شعبه هاي خارجي شركت هاي سوئيسي نيز تعميم دهد.»
سوئيس به عنوان يك كشور غير عضو اتحاديه اروپا، تعهدي به پيروي از تحريم هاي اتحاديه اروپا ندارد.
ماري آوت، سخنگوي وزارت اقتصاد سوئيس به جروزالم پست گفت، سوئيس بخش اعظمي از مجازات هاي اتحاديه اروپا عليه ايران را از ژانويه و مارس 2012 به اجرا گذاشته است.آوت گفت: شركت ويتول به ما اعلام كرده كه «شعبه ژنو اين شركت در معامله با ايران دست نداشته و اين معامله توسط شعبه شركت در بحرين انجام شده است.»
وي افزود: تحريم هاي سوئيس قابل تعميم به شعبه هاي خارجي شركت هاي سوئيسي نيستند.
آوت در پاسخ به سؤالي در خصوص تحريم هاي احتمالي اي كه اتحاديه اروپا قرار است در 15 اكتبر عليه ايران به تصويب برساند گفت: «سوئيس در زمان مناسب در مورد پذيرش تحريم هاي جديد تصميم گيري خواهد كرد.»
آوت اضافه كرد: «دولت سوئيس تصميم گرفته به دليل اهميت بانك مركزي براي اقتصاد ايران اين بانك را تحريم نكند.»
تامي استينر، كارشناس مؤسسه سياست و استراتژي در هرزليا گفت: «موضوع شركت ويتول نشان مي دهد كه راه هاي فرار از تحريم هاي ايران كم نيستند.»
محموله 2 ميليون بشكه اي نفت ايران
به كره جنوبي رسيد
از سوي ديگر پالايشگاه اس كي اينوويشن كره جنوبي ديروز اعلام كرد پس از وقفه اي يك ماهه نخستين محموله نفت صادراتي ايران به حجم 2 ميليون بشكه را دريافت كرده است.در اين باره يكي از مقامات اس كي انرژي، شعبه پالايشگاهي شركت اس كي اينوويشن كره به داوجونز گفت: اين شركت اوايل اين هفته يك محموله 2 ميليون بشكه اي نفت ايران را دريافت كرده است. همچنين يك محموله 2 ميليون بشكه اي ديگر از نفت ايران براي اين شركت در حال بارگيري است.
نفت ايران با نفتكش ها و بيمه ايراني به كره جنوبي فرستاده مي شودبه گزارش فارس، يك مقام مسئول ديگر كه نخواست نامش فاش شود، گفت: انتظار مي رود هيوندا اويل بانك، ديگر شركت پالايشگاهي كره نيز در طي ماه جاري يك محموله 2 ميليون بشكه اي نفت از ايران دريافت كند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14