(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 مهر 1391 - شماره 20327

دانشگاه در جبهه (15)
 دانشجوي شهيد ناصر فولادي
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جشن آغاز سال تحصيلي دانشگاه تربيت مدرس:
علم براي تعالي بشر است نه براي سلطه بر ملت ها
بازي دوگانه غرب در موضوع تروريسم
طبيب دوار زندان ها
نامه انجمن هاي اسلامي دانشجويان 12 دانشگاه خطاب به رئيس قوه قضائيه
عدالت را اجرا كنيد بدون هيچ ملاحظه اي
به همت دفتر نهاد رهبري در دانشگاه تهران:
سلسله نشست برترين ها «با تقدير از سيدناصر حسيني» برگزار شد
معاون سياسي فرهنگي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري
در دانشگاه ها:آغاز ثبت نام هاي ازدواج دانشجويي
آشنايي با انديشه هاي مقام معظم رهبري
چراغ راه


دانشگاه در جبهه (15)

دانشجوي شهيد ناصر فولادي

شهيد ناصر فولادي در سال 1338 در كرمان ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي را در دبستان جيحون و دوره متوسطه را در دبيرستان علوي به پايان رسانيد؛ دبيرستاني كه به علت فعاليت هاي همين دانش آموزان توسط ساواك تعطيل شد ولي با اوج گيري انقلاب بازگشايي شد.
وي در سال 57 ديپلم گرفت و در كنكور همان سال شركت كرد و در رشته متالورژي دانشگاه صنعتي شريف پذيرفته شد. او در اشغال لانه جاسوسي جزو دانشجويان پيرو خط امام بود و نقش فعالي را در انقلاب ايفا نمود. بعد از تحويل گروگان ها و بسته شدن دانشگاه ها در جريان انقلاب فرهنگي، به سپاه پاسداران منطقه 6 كرمان ملحق شد و پس از گذراندن دوره تعليمات نظامي، جهت كمك رساني به مردم فقير مهاباد و كامياران به آنجا اعزام شد.
پس از آغاز جنگ تحميلي، ناصر به سومار اعزام شد و مسئوليت انتقال شهدا و مجروحين به كرمان را برعهده گرفت. پس از آن به مدت هفت ماه بخشدار جبالبارز در شهرستان جيرفت شد و با رسيدگي فعال به امور روستاييان در جهت تامين رفاه آنان قدم هاي موثري برداشت. از جمله خدماتي كه ارائه كرد، برق كشي، جاده سازي و احداث تعداد زيادي حمام براي روستاييان بود ناصر مي دانست كاري كه مي كند جهاد است ولي جهاد بالاتر را جبهه مي دانست. به همين دليل استعفا داد و به سپاه رفت. مدتي مسئول تربيت بدني سپاه منطقه 6 شد.شهيد فولادي در هيچ زماني دست از تبليغ اسلام بر نمي داشت و همواره به تزكيه نفس و ترغيب ديگران به اين امر مهم مي پرداخت. شعار دل و زبانش در هر جا كه حضور مي يافت پيروي از خط امام و دفاع از اسلام و دعايش توفيق شهادت بود و با تمام وجود خود را براي شهادت آماده مي كرد.او كم غذا مي خورد، براي تقويت اراده به كوهنوردي مي رفت و در جاي سخت مي خوابيد. از دروغ دوري مي جست و براي پايداري بر راه شهدا در هر شهر كه قدم مي گذاشت اول به گلزار شهداي آن شهر مي رفت. زياد عبادت مي كرد و حتي در شب قبل از شهاتش هم تا صبح نخوابيده و به عبادت مشغول بود. چه بسا كه خود را براي ملاقات با معبودش آماده مي كرد و مي خواست كه پاك و منزه با خدايش ديدار كند.ناصر مسئول تبليغات جنگ در خط اول شده بود و در عمليات فتح خرمشهر به هنگام سيم كشي براي بلندگوهايي كه به منظور دعوت نيروهاي عراقي جهت تسليم به جبهه حق در كنار اروند رود نصب مي شدند، به وسيله تركش خمپاره به آرزوي ديرين خود يعني شهادت رسيد.
 


وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جشن آغاز سال تحصيلي دانشگاه تربيت مدرس: علم براي تعالي بشر است نه براي سلطه بر ملت ها

مراسم جشن آغاز سال تحصيلي 92-1391 و تقدير از پذيرفته شدگان ممتاز دانشگاه تربيت مدرس با حضور وزير علوم، هيئت رئيسه، مسئولان دانشگاه و دانشجويان ورودي جديد، در مجموعه ورزشي اين دانشگاه برگزار شد.
كامران دانشجو وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري در جشن آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاه در سخناني اظهار داشت: وظيفه دانشگاه، تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد است، اما بايد تعريف درستي از متخصص و متعهد داشته باشيم. وي افزود: تمامي تعريف ها از يك فرد متخصص تقريبا مشابه است اما تعريف از فرد متعهد در نظام جمهوري اسلامي با تعريف در نظام سكولار و سوسياليست متفاوت است. فرد متعهد در نظام جمهوري اسلامي كسي است كه ولايتمدار و دوستدار اهل بيت باش، نه اينكه سربند و نماد عشق و اهل بيت را به عنوان نماد تاريكي و جهل معرفي كند. وزير علوم تأكيد كرد: رمز عاقبت به خيري ولايتمداري است و كم نداريم وزرا، وكلا، نخست وزير، رئيس جمهور، علما و حتي مراجع تقليدي كه با زاويه گرفتن از ولايت عاقبت بخير نشده اند.
وي همچنين با اشاره به فضاسازي برخي رسانه ها درباره كيفيت پايين دوره هاي تحصيلات تكميلي در ايران، تصريح كرد: اساتيد دانشگاه هاي ايران از لحاظ علمي بالاتر از دانشگاه هاي برتر جهان هستند و با توجه به اينكه توليد علم توسط دانشجويان تحصيلات تكميلي و اساتيد راهنما انجام مي شود، چگونه ممكن است هم كيفيت دوره ها كاهش يابد و هم توليد علم ما افزايش پيدا كند.
مقام عالي وزارت علوم افزود: اين مسائل سياه نمايي در برخي رسانه ها است كه توهين به اساتيد، دانشگاه ها و دانشجويان ماست.
وي همچنين با اشاره به ارتقاي رتبه كشور در حوزه نانو فناوري از رتبه 16 در سال 88 به رتبه 8 در سال گذشته و همچنين ارتقاي رتبه هوافضا از 20 به 12 و ماكروالكترونيك از 27 به 20، تصريح كرد: ما در هر حوزه از سال 88 تاكنون، بين 8 تا 15 رتبه ارتقا پيدا كرديم و درصد توليد علم ايران از 8/0درصد به 2درصد ارتقا يافته است.
عده اي مدعي هستند كه كيفيت آموزش در كشور كاهش يافته است؛ بايد از اين افراد پرسيد اگر اين گونه است پس چرا طي سه سال گذشته ايران رشد چشمگيري در عرصه هاي علمي و فناوري داشته است.
وي همچنين درباره انتقادها به افزايش ظرفيت دوره هاي تحصيلات تكميلي، گفت: با حضور 35 هزار استاد و دانشيار به بالا در دانشگاه ها در پذيرش تحصيلات تكميلي هنوز يك سوم ظرفيت دانشگاه ها را تكميل نكرده ايم.
وزير محترم علوم تأكيد كرد: اگر استادي مي تواند يك دانشجو بگيرد و اين كار را انجام ندهد، به كشور خيانت كرده است، چرا كه خروج دانشجويان از كشور، هم از لحاظ ارزي و هم فرهنگي مشكل ساز مي شود.
دكتر كامران دانشجو افزود: تنها تفاوت دانشگاه هاي ايران و دانشگاه هاي برتر دنيا، در سرعت دسترسي به اطلاعات علمي است.
وي همچنين با انتقاد از برخي رسانه هاي كشور، گفت: در برخي از رسانه ها، يك جمله و يا تيتر مثبت وجود ندارد، انگار كه ما در سياهي محض هستيم. البته درست است كه مشكل و نقد وجود دارد، اما نه به اين شكل.
وزير محترم علوم در اين باره افزود: در برخي رسانه ها صحبت از حضور كساني در انتخابات مي شود كه حتي يك جمله عليه فتنه 88 نگفته اند.
دانشجو درباره ورود دانشگاه در بحث انتخابات رياست جمهوري، تأكيد كرد كه اين يك فرصت است، اما شأن دانشگاه با يك سكوي تبليغاتي متفاوت است، اگر كسي در دانشگاه نقدي دارد آن را بايد به منطق آراسته كند و راهكاري نيز براي آن ارائه دهد.
وي افزود: در دانشگاه بايد صحبت ها علمي و در چارچوب مقررات باشد. نشاط سياسي در دانشگاه با بحث علمي و منطقي پيش مي رود.
وزير دانشمند علوم همچنين در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه در برخي مجلات علمي كشور رابطه و داد و ستد وجود دارد، تأكيد كرد: من شأن اساتيد و داوران را دور از اين مطلب مي بينم، شايد افراد معدودي اين كار را انجام دهند، اما نبايد همه را به يك چشم ببينيم. اما اگر كسي را در اين مجلات مي شناسيد كه چنين كاري انجام مي دهند، بايد به ما معرفي كنيد تا پيگيري كنيم.
وي با بيان اينكه علم براي تعالي بشر است نه براي سلطه بر ملت ها، گفت: اگر قرار است تربيت ما در راستاي انقلاب اسلامي صورت گيرد، بايد محيط اسلامي باشد و اساتيد نيز قائل به جهان بيني اسلامي باشند.
وزير محترم علوم افزود: كساني بايد در دانشگاه تربيت شوند كه از علم براي تعالي بشر استفاده كنند، نه براي توليد بمب اتم يا سلطه بر ديگران و باتوجه به اينكه همه مسائل تربيتي از علوم انساني آغاز مي شود، بايد علوم انساني بازنگري شود، اما به صورت تطبيقي.
وزير محترم علوم در پايان افزود: علم نور است اما حركت جهت مي خواهد و اين ايمان است كه به حركت ما جهت مي دهد.
پيش از سخنان وزير علوم، تحقيقات و فناوري، دكتر بيژن رنجبر رئيس دانشگاه در سخناني ضمن تبريك آغاز سال تحصيلي و خيرمقدم به دانشجويان جديد با اشاره به اينكه يكي از شاخص هاي مهم علم و فناوري، توليد اسناد علمي در دانشگاه ها مي باشد، اظهار داشت: در ايران از سال1960 تا سال 1978 (17سال قبل از پيروزي انقلاب) توليد سند علمي دو هزار و 103 عنوان بوده است. از ابتداي انقلاب تا سال 2005، حدود 25هزار سند علمي توليد شده است و از سال 2005 تا 2012، حدود 169هزار و 571سند علمي در ايران توليد شده است.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس يادآور شد: قبل از انقلاب يك صدم درصد توليد علم در دانشگاه ها صورت مي گرفت از ابتداي انقلاب تا سال 2005، 13درصد و طي هفت سال اخير 87درصد اسناد علمي در دانشگاه هاي كشور توليد شده است و اين امر نشان از جهت گيري هاي صحيح و سياست گذاري هاي مناسب وزارت علوم با بهره گيري از رهنمودهاي مقام معظم رهبري و حمايت هاي دولت دارد.
وي تصريح كرد: در گذشته سهم توليد علم مختص چند دانشگاه بزرگ در تهران بود ولي اكنون تمام دانشگاه هاي كشور در اين امر سهيم هستند.
دكتر رنجبر گفت: ازنظر توليد علم، كشور ما اكنون رتبه 16 در جهان و رتبه يك در منطقه را كسب كرده است و اين يعني اينكه ما 13سال زودتر به اهداف سند چشم انداز 20ساله دست يافته ايم.
وي در ادامه افزود: حركت در جهت توليد پديده هاي روزآمد و خودكفايي در بسياري از زمينه هاي علمي و تحقيقاتي، ايجاد روحيه خودباوري در بسياري از عرصه هاي آموزشي و پژوهشي حاصل نگاه نو به مفهوم علم آموزي در ايران اسلامي است و در اين حركت مقدس رشد و فناوري، دانشگاه تربيت مدرس كه به فرموده مقام عظماي ولايت مولود و پروريده انقلاب است نيز نقش به سزايي را ايفا نموده است.
رنجبر ادامه داد: اين دانشگاه جوان و پرنشاط 31 ساله كه با هدف پرورش اساتيد متعهد و متخصص ايجاد شده است داراي 13 دانشكده، 134 گروه آموزشي، 150 رشته كارشناسي ارشد، 120 رشته دكتري، 14 مركز تحقيقاتي و 567 هيئت علمي تمام وقت شامل 112 استاد تمام، 220 دانشيار، 219 استاديار و 16 مربي مي باشد.
دكتر رنجبر در ادامه يادآور شد: توليد سالانه 1400 پايان نامه و رساله، 1800 مقاله علمي پژوهشي، 1600 مقاله ارايه شده در كنفرانس هاي داخلي و خارجي، ارتباط موثر با صنعت، ثبت اختراع، تأليف و تصنيف كتاب، توليد و نشر مجلات علمي و پژوهشي از جمله فعاليت هاي علمي و پژوهشي دانشگاه تربيت مدرس است.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس در پايان سخنان خود گفت: براساس اعلام موسسه علمي اسكوپوس در سال 2012 دانشگاه تربيت مدرس رتبه سوم را در ميان دانشگاه هاي كشور كسب كرده است.
وي در پايان خطاب به دانشجويان توصيه كرد: در عين ضرورت توجه به عرصه هاس فرهنگي، اجتماعي و سياسي، بالاترين تكليف شما دانشجويان، كسب علم در بالاترين رتبه همراه با تهذيب نفس و دقت در اصول اخلاقي است. حضور در عرصه هاي انقلابي-ديني و تقويت جبهه مقابله با هرگونه كژمنشي از مسير نوراني حضرت امام خميني(ره) و حضرت آقا مدظله العالي وظيفه اي بزرگ بر دوش همگي شما و ماست. توجه به تحول در حوزه علوم انساني و حركت دقيق و مبتني بر مطالعات وسيع در اصلاح كليات، ادبيات و محتواي علوم انساني پديده اي ضروري در نظام آموزش عالي امروز است. پرسش گري، دقت و روش نقادي در برخورد با نهادهاي علمي و فكري امري پسنديده و مطلوب شرع مقدس است، به شرط آنكه اين پرسش گري بر پايه اعتدال، احترام و ادب بوده و مسير انتقادي خداي ناكرده به وهن حوزه و دانشگاه منجر نشود.
همچنين در پايان اين مراسم از پذيرفته شدگان ممتاز دانشگاه در سال 90 تقدير به عمل آمد.
گفتني است صفحه دانشگاه مصاحبه اي با دكتر رنجبر رياست محترم دانشگاه تربيت مدرس انجام داده است كه ان شاءالله در شماره آتي اين صفحه خدمت مخاطبان عرضه خواهد شد.

 


بازي دوگانه غرب در موضوع تروريسم

طبيب دوار زندان ها

زهرا طباخي
اين هفته آمريكا نام سازمان مجاهدين خلق (منافقين) را از ليست سازمان هاي تروريستي وزارت خارجه اش حذف كرد تا بار ديگر ثابت كند تروريست ها هيچ اختلافي با يكديگر ندارند. هر چه هست دلخوري هاي ساده و مقطعي است كه دير يا زود حل خواهند شد!
بخش تأثيرگذار موضوع اينجاست كه منافقين به علت ماهيت تروريستي و جنايت كارانه شان در اين ليست قرار نگرفته بودند. يك وضعيتي بين تروريست هايي كه جنايت حرفه شان محسوب مي شود وجود دارد به نام «چند اربابي»! فرقه رجويه تنبيه شد چون زماني كه مبلغ «سگ سبيل صدامي» شده بود دم اش را براي چند جبهه هم زمان مي جنباند و نان به نرخ روز مي خورد. استكبار سگ چند صاحب مي خواهد چه كار؟! ارباب اعظم تصميم گرفت سر خر را بگيرد و يك مدت مبادلات اقتصادي منافقين را معطل نگاه دارد.
ايام گذشت و هنگامه بحران سوريه فرا رسيد. منافقين بدون اين كه دستي بر سبيل صدامي شان بكشند تصميم گرفتند قول و قرارهاي چاكري شان را مجددا براي هيلاري كلينتون يادآوري كنند. پيغام و پسغام فرستادن ها ادامه يافت تا آنجا كه «اوكي» حضور در سوريه را از بالا دريافت كردند. تروريسم كنترل شده خيلي هم مناسب و خوب است! فعلا كه آمريكا در حال مذاكره با طالبان و القاعده هم هست! ديگر منافقين با جمعيت سه هزار نفري از القاعده كه نزد آمريكايي ها بدنام تر نيستند!
خلاصه اين رفت و آمدهاي رسانه اي مزدوران سابق و فعلي منافقين به شبكه صداي آمريكا را نبايد جدي گرفت اما تاريخ را بايد براي نسل هاي جديدي كه دهه 60 را نديده اند، دقيق و كامل ذكر كرد. شبكه هاي رسانه اي دشمن در چند هفته گذشته مدعي شدند «لاجوردي» مظهر كينه و تنفر بود و بارها براي شكنجه منافقين شخصا به زندان مراجعه مي كرد!
دختر شهيد لاجوردي در مصاحبه اي گفته بودند: پدرم عادت داشت توابين را به منزل دعوت مي كرد. يك روز مادرم وارد شد و ديد اسلحه كمري اش را روي طاقچه رها كرده و مشغول پذيرايي است. سوال كرد نمي ترسي دست به اسلحه شوند!؟ كمي رعايت كن حاجي! شهيد رو به خانواده اش كرد و گفت: اگر واقعا توبه كرده اند كه فرقي با من و شما ندارند. اگر هم توبه شان مصلحتي بوده بگذار همين جا خودشان را نشان دهند و من را بكشند نه مردم!»
در زندان سه گروه با يكديگر دربند حضور داشتند. توابين، منفعلين و سر موضعي ها! همه اين افراد با گزارشات مردمي يا در حين عمليات، در خانه تيمي يا هنگام فرار از مرز شناسايي و دستگير شده بودند. بعضي كلهم مجرم بودند چرا كه كسي را به واسطه اين كه به مجاهدين علاقه داشت يا هوادار آنها بود دستگير نمي كردند.
جرم ها هم متنوع بود؛ از ترور حزب اللهي، ريش دار يا افرادي كه شلوار سبز پوشيده بودن بگيريد تا تيم هايي كه وظيفه داشتند صبح تا شب، شب تا صبح در خانه مردم بمب دست ساز به نام «سه راهي» پرتاب كنند. هدف شان ايجاد رعب و وحشت و نهادينه كردن ناامني در جامعه بود.
باتوجه به متنوع بودن جرائم افرادي كه در خانه تيمي يا سر عمليات دستگير مي شدند «بازجويي» امري اجتناب ناپذير بود. بعد از بازجويي مشخص مي شد كه چه كسي قاتل فلان سردار سپاه در شهرستان بهمان بوده و در مرز هنگام فرار دستگير شده يا ديگري «بريده» است و به زور در خانه تيمي زنداني بوده. قاتل ها با حكم قاضي اغلب اعدام مي شدند و سايرين زنداني.
در زندان هم شرايط متنوع بود. شركت در كلاس هاي عقيدتي اجباري نبود و امكانات رفاهي مثل تختخواب، هواخوري، ملاقات با اقوام نزديك براي همه يكسان بود. اما توابين از امتيازات ويژه اي مثل شركت در اردوهاي عبرت و مرخصي نيز برخوردار بودند. غذا در شرايطي كه كشور درگير جنگ بود به اندازه اي خوب بود كه كادر زندان و مبلغين از همان جيره استفاده مي كردند. مجرمين لباس زندان نمي پوشيدند و كاملا عادي در بند زندگي مي كردند. حتي مسئوليت اداره بندها به عهده برگزيدگان خودشان بود و شب ها درب سلول ها قفل نمي شد، تنها «بند» به وسيله زندان بان تا صبح قفل مي شد. كلاس هاي پاسخ به شبهات، اخلاق، معارف و تفسير قرآن و تحليل سياسي به صورت روزانه و هفتگي برگزار مي شد اما امتيازي در بر نداشت. امكانات مطالعاتي ديگري هم در اختيار همه بود. به طور مثال عده اي زبان انگليسي يا عربي مي خواندند يا صنايع دستي تهيه مي كردند. حتي نمايشگاه هايي از آثارشان نيز در طول سال برگزار مي كردند. تسبيح هاي تهيه شده با هسته خرما و ماكت هاي چوب كبريتي مد آن دوران زندان قزلحصار بود!
امروز اگر به سالمندان ايراني بگوييد سال 67 صدهزار مجاهد در ايران اعدام شدند حتما خواهند خنديد! ارقام عجيبي مثل 50 هزار نفر اعدامي و... بيشتر شبيه يك جوك است تا واقعيت! كلا منافقين از اين حجم هوادار برخوردار نبودند. اصلا منزوي شدن در خانه هاي تيمي نيز به همين جهت رخ داد چرا كه پيوستن به منافقين به سرعت تبديل به يك صفت بد سياسي-اجتماعي در جامعه شد. خصوصا خانواده هايي كه دختران شان هوادار سازمان بودند به سرعت از آنها اعلام برائت كردند چرا كه فساد در خانه هاي تيمي همه گير بود. همين مقبوليت نداشتن موجبات روي گرداني جمع كثيري را فراهم كرد. مجرمين به تدريج تبديل به منفعلين مي شدند. بعضي از منفعلين بعد از آزادي دوباره به منافقين پيوستند و جمع كثيري هم درگير زندگي شده و از كاركرد حزبي و گروهي ديگر برخوردار نبودند. بخشي از منفعلين نيز تواب مي شدند. با توبه كاران و منفعلين مثل افراد عادي برخورد مي شد تا زماني كه پايان دوران محكوميت شان به علت جرائم مختلف فرارسد. «سرموضعي ها» مشمول عفو نمي شدند و تا پايان دوران محكوميت شان مجرم محسوب مي شدند.
خيلي ها از بزرگان نقل كرده اند كه در كل موفق ترين فرد در حل مشكلات زنداني ها خود «لاجوردي» بود. براي حل بحران هاي روحي شان بسيار ساعي بود و شخصا ملاقات با اقوام و خانواده سر موضعي ها يا منفعلين را برنامه ريزي مي كرد. براي هدايت گروه هاي مختلف «اخلاق خوب» را ضروري مي دانست و خود به عنوان الگو هم چون پيامبر خوبي ها در زندان حاضر مي شد. ظرف مي شست، بند را جارو مي كرد و در جلسات گپ و گفت شركت مي كرد. اصلا اين دست تهمت ها بر ضد لاجوردي مد رايج آن زمان بود كه امروز از زير خروارها خاك دوباره بيرون كشيده شده. مي گفتند عادت داشت نامحسوس به زندان ها سركشي كند. يك بار از خانمي در ميان زندانيان سؤال كرد مشكل خاصي نداريد؟ شكايتي نداريد؟ زن گفت: بله! شكايت دارم! اينجا مرتب ما را شكنجه مي كنند. لاجوردي گفت: كدام بازجو شما را شكنجه كرده؟ اسمش را بگوييد برخورد خواهم كرد. زن گفت: لاجوردي! خيلي خشن است و هر روز بچه ها را به شدت شكنجه مي كند. لاجوردي لبخندي زد و گفت: شما تا به حال بنده را ديده بوديد؟ زن گفت: نه!
بعضي از هواداران مجاهدين از شهرستان هاي دور به تهران آمده و در دام گروهك منافقين گرفتار شده بودند. اين ها براي بازگشت نيازمند پذيرش خانوادگي بودند. در چنين مواردي هم خود شهيد لاجوردي وارد مي شد و مثل يك روانشناس خبره خانواده منفعلين يا توابين را با زبان شيرينش مجبور مي كرد كه برخورد تندي در ملاقات ها نداشته باشند. بزرگ ترين هدفش اين بود كه راه بازگشت به جامعه را براي جوانان سرخورده از يك گروهك كه به نام انقلابي گري و اسلام پا در عرصه سياست گذاشت و سرانجامش به آدم كشي و جنايت پيشگي ختم شد، هموار كند. سركردگان منافقين حق داشتند كه كينه اش را به دل بگيرند چرا كه هيچ كس مثل لاجوردي تاثيرات شست وشوي مغزي گروهگ رجوي را خنثي نمي كرد. آنها كه امروز دم از شكنجه هاي شديد و بازجوهاي خشن مي زنند از ضعف ايدئولوژي هواداران شان ناراضي اند. از آموزش هاي ويژه منافقين مقاومت تا پاي جان براي ايدئولوژي بوده و هست. چطور ممكن است گروه گروه هواداران چنين تفكري با «شكنجه فيزيكي مقطعي» از پاي درآيند به گونه اي كه بعد از سال ها گذشت زمان هم هيچ رغبتي براي هواداري مجدد از فرقه رجويه در دل نداشته باشند!اين رسم جمهوري اسلامي است... خيلي ها از داخل و خارج تلاش مي كنند تاريخش را مشوش و كينه توزانه از نو بنويسند! اما فراموش كرده اند تاريخ حقيقت مدارانه جمهوري اسلامي ايران در سينه پيران و جوانان اين سرزمين حك شده است. قطعا اين داستان ادامه دارد اما شكي نيست كه حقيقت ماندگار است.
¤ دانشجوي دكتراي داروسازي دانشگاه تهران

 


نامه انجمن هاي اسلامي دانشجويان 12 دانشگاه خطاب به رئيس قوه قضائيه عدالت را اجرا كنيد بدون هيچ ملاحظه اي

رياست محترم قوه قضاييه آيت الله آملي لاريجاني
سلام عليكم
مسئله عدالت از ازل يكي از مهم ترين خواست هاي بشر بوده است تا جايي كه يكي از اصلي ترين فلسفه بعثت انبيا به پا داشتن عدالت در بين مردم ذكر شده است (لقد أرسلنا رسلنا بالبينات و أنزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط...، الحديد 25) و چه بسيار مكتب ها و ادياني كه در طول تاريخ با شعارهاي عدالتخواهانه شكل گرفتند و براي استقرار آن جانفشاني ها كردند.
اما عدالت از جنبه سياسي اهميت خاصي دارد ودولت ها به اين مسئله به چشم مهم ترين فلسفه وجودي خود مي نگرند و اصلا دولت به وجود آمد تا باني برقراري عدالت در جامعه باشد.
هيچ مكتب يا ايدئولوژي اي به اندازه اسلام در باب اهميت برقراري عدالت محور بودن حكومت سخن نرانده است و حكومت پيامبر در مدينه و دوره كوتاه خلافت مولاي متقيان، امام عارفان، علي(ع) بهترين نمونه حكومت حق و عدل در اين عالم خاكي است، به طوري كه همواره حكومت هاي بعدي اين شيوه حكومت را الگوي رفتاري خود قرار داده اند.
با وقوع انقلاب اسلامي در ايران در بند استبداد، نظام مقدسي بر سر كار آمد كه بر سلطه 2500 ساله سلاطين جاه طلب پايان بخشيد و به فقير و دارا به يك چشم نگاه كرد و حكومت علوي را به عنوان سرمشق رفتاري خويش برگزيد.
پس از گذشت چند سال از انقلاب، انقلابي كه با خون صدها هزار شهيد آبياري و حفظ شد، عده اي به قيمت ناچيزي اين ايثارگري هاي و از خودگذشتگي ها را در بازار فاني دنيا فروختند و متاسفانه به دليل سهل انگاري برخي مسئولان، برقراري روابط ناسالم و ناديده گرفتن توصيه ها و هشدارهاي مكرر رهبري در زمينه هاي مختلف شاهد وقوع تخلفات نابخشودني بزرگي در جامعه بوديم، بي قانوني هايي كه دل هر شنونده اي را به درد مي آورد.
هر چند كه پيشگيري بهتر از درمان است اما در چنين زماني كه تخلف رخ داده هيچ علاجي بهتر از برخورد قاطع، سريع و عادلانه با اين تخلف وجود ندارد.
ما انجمن هاي اسلامي دانشجويان از دستگاه قضا به عنوان بازوي توانمند انقلاب خواهان برخورد با تخلفات صورت گرفته از سوي قانون شكنان فارغ از پست و روابط آنها هستيم حال چه يك آقازاده لندن نشين و چه يك جنوب شهري و تنها برخورد عادلانه بدون هيچ گونه اغماض و تبعيض مي تواند علاجي براي اين مشكل باشد به خصوص آنكه مسئله، مسئله نظام اسلامي است كه در سال 88 به واسطه فتنه انگيزي ها و برخي اقدامات دشمن شاد كن مورد طمع بيگانگان قرار گرفت و از دستگاه قضا خواستار برخورد جدي با چنين افرادي هستيم تا هم مرحمي بر دل محرومين و تيري بر قلب استكبار باشد.
انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي همدان، شهيد چمران اهواز، دريانوردي و علوم دريايي چابهار، علوم پزشكي زاهدان، سيستان و بلوچستان، مهرگان محلات، فني و حرفه اي كرمانشاه، علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، علوم و فنون دريايي خرمشهر و انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي بوعلي سينا همدان، آزاد اسلامي واحد اهواز، هرمزگان



 


به همت دفتر نهاد رهبري در دانشگاه تهران:

سلسله نشست برترين ها «با تقدير از سيدناصر حسيني» برگزار شد

به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران جلسه اي از سلسله نشست برترين ها «با تقدير از سيدناصر حسيني» برگزار شد
سيدناصر حسيني نويسنده كتاب «پايي كه جا ماند» است؛ كه از داستان هاي برگزيده و جذاب حوزه دفاع مقدس مي باشد.
در اين مراسم نويسنده كتاب و حجت الاسلام كلانتري مسئول دفتر نهاد رهبري در دانشگاه تهران سخنراني كردند.

 


معاون سياسي فرهنگي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري

در دانشگاه ها:آغاز ثبت نام هاي ازدواج دانشجويي

معاون فرهنگي سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها گفت: ثبت نام از زوج هاي دانشجو براي شركت در مراسم ازدواج دانشجويي از هفته آينده آغاز مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين ميرمجيد سيدقريشي افزود: در اين دوره هر دانشگاه به صورت مستقل برنامه هاي آموزشي، فرهنگي و روانشناسي را براي زوجين برگزار مي كند.
وي تصريح كرد: مراسم ازدواج هاي دانشجويي توسط دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه ها اجرا مي شود و در صورتي كه دانشگاه بتواند، براي سفر مشهد مقدس زوج هاي دانشجو اقدام خواهند كرد.
حجت الاسلام قريشي خاطر نشان كرد: امسال هر مركز دانشجويي به صورت مستقل براساس وضعيت دانشگاه ها برنامه ازدواج دانشجويي را برگزار مي كند و مانند سال هاي گذشته ثبت نام ازدواج هاي دانشجويي به صورت متمركز انجام نمي شود.
 


آشنايي با انديشه هاي مقام معظم رهبري

چراغ راه

رقيه فاضل
ترديدي نيست كه هر كس براي رسيدن به سرمنزل مقصود، نيازمند شاخص و راهنما است فرقي هم نمي كند كه مقصد چيست مهم اين است كه شاخص در هر زمينه اي لازم است اين روزها كه مصادف با بازگشايي دانشگاه هاست، بار ديگر اين پرسش در اذهان دانشجويان و دلسوزان فرهنگي و علمي نقش مي بندد كه هدف از حضور در دانشگاه چيست؟ صرف روزگار شيرين جواني پشت ميزهاي دانشگاه براي چيست؟ يا نه دانشجو چه رسالتي براي خود قائل است؟ جامعه از دانشجو چه مي خواهد و دهها و صدها سوال مشابه، سؤالاتي است كه اين روزها بيشتر ذهن ها را مشغول مي كند و البته اگر كسي چنين سوالهايي برايش مطرح نيست بايد در خودش و افكارش تجديدنظر كند. اما اينكه به كدام سو بنگريم و كدام شاخص را برگزينيم، امر مهم و موضوع تعيين كننده اي است. به گواه دوست و دشمن رشد و پيشرفت علمي امروز ايران و بالندگي جامعه جوان دانشگاهي، رهين تاكيدات دائم و حمايت هاي دلسوزانه و مجدانه رهبر عزيز انقلاب از جامعه علمي كشور است. اين حمايت ها، رهنمودها، اندرزها و انتظارات در مجموعه سخنان ايشان در ساليان گذشته بيان و در كتابهايي در قطع هاي مختلف منتشر شده است. بعضي از اين مطالب در كتابچه هاي كوچكي هر كدام حدودا 50 صفحه اي منتشر شده است. توصيه مي شود در همين ابتداي سال تحصيلي به اين كتابها مراجعه كنيم فهرست كتابهاي منظم كوچك به اين شرح است:
تا انقلاب مهدي (انقلاب)
دانشجو بايد سيب زميني نباشد (دانشجو و جنبش دانشجويي)
شاخه طوبي (زن)
حرفي براي تمام فصول (قرآن)
اخلاق بايد محمدي باشد (سيره نبوي)
اشك بايد رازدار باشد (قيام عاشورا و عزاداري)
هنر بايد متعالي باشد (هنر انقلابي)
آخوند بايد روحاني باشد (روحانيت و تبليغ)
شرح غم پنهان (شعر انقلابي)
كتاب بايد هلو باشد (كتاب و كتابخواني)
ريخت و پاش نبايد باشد (الگوي مصرف)
برويد با هم بسازيد (ازدواج)
امواج بيداري (صدا و سيما)
بهترين (نماز)
پهلوانان نمي ميرند ورزش مي كنند (ورزش)
به غير از اين كتابها، 5 جلد كتاب هم توسط نشر معارف منتشر شده است تحت عنوان «نكته هاي ناب» اين كتابها هم خواندني و پرجاذبه است.
جلد 1 با موضوع: (دانشگاه، تشكلهاي دانشجويي، دانشجو)
جلد 2 با موضوع (جوانان، هنر و موسيقي، توليد علم)
جلد 3 با موضوع (نظام و انقلاب، استكبار جهاني)
جلد 4 با موضوع (روشنفكري، مسائل سياسي و اجتماعي، ارزش هاي ديني و اسلامي، فرهنگ و تهاجم فرهنگي)
جلد 5 با موضوع (ويژگي هاي فرهنگ و تمدن غربي، نگرش اسلام و غرب نسبت به زن، نگرش اسلام و غرب نسبت به خانواده)
بعد از خواندن كتابهاي توصيه شده فوق مي توانيد يك سير موضوعي و يا ترتيبي را شروع كنيد
اينكه سير، ترتيبي باشد يا موضوعي، به ذائقه خودتان بستگي دارد؟
اگر ترتيبي شروع كرديد، مي توانيد با كتابهاي حديث ولايت، از جلد 1 شروع كنيد و به صورت زماني جلو برويد. با هر مطالعه سوالات ذهني تان را هم دربياوريد و دنبال جواب باشيد. مباحث را دسته بندي و خلاصه برداري كنيد.
اگر هم موضوعي مي خواهيد پيش برويد، مي توانيد به كتابهايي كه فهرست بخشي از آنها را اكنون ارائه مي كنم مراجعه بفرمائيد.
معارف انقلاب (انقلاب اسلامي)
زن و بازيابي هويت حقيقي (زن)
روشناي علم (علم)
امنيت اخلاقي (امنيت اخلاقي در اجتماع)
قاموس عدالت (عدالت و عدالتخواهي)
هفتاد و دو سخن عاشورايي (قيام عاشورا)
انسان 250 ساله (سيره مبارزاتي ائمه)
شش گفتار در ولايت (ولايت)
پيشواي صادق (سيره مبارزاتي تشكيلاتي
امام صادق «ع»
طرح كلي انديشه اسلامي (مباحثي كلي در توحيد، معاد، امامت، ولايت...)
منشور دولت اسلامي (انتظارات از قوه مجريه)
دغدغه هاي فرهنگي
از ژرفاي نماز
و...
¤ دانشجوي حقوق- دانشگاه امام صادق(ع)

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14