(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 مهر 1391 - شماره 20328

گزارش رويترز از غلبه ايران بر مشكلات ارزي
ماه آينده انجام مي شود
برگزاري مزايده واگذاري 3 معدن طلا به بخش خصوصي
كوتاه اقتصادي
معامله 47 ميليون دلاري قير در تالار صادراتي بورس كالا
واگذاري زمين رايگان براي احداث نيروگاه در شهرك هاي صنعتي
با حضور 11 هزار راهدار انجام مي شود
 اجراي طرح زمستاني در جاده هاي كشور
هشدار صندوق بين المللي پول درباره شكست اقتصادي آمريكا و اروپا
قيمت جهاني نفت از 112 دلار گذشت
از امروز آغاز مي شود
خروج 40 هزار خودروي سواري فرسوده به روش نقدي
راهيابي 95 زن برگزيده به مسابقات ملي مهارت كشوري
يارانه مهرماه فردا قابل برداشت است
محدوديت براي واردات كالاهاي لوكس و غيرضرور


گزارش رويترز از غلبه ايران بر مشكلات ارزي

خبرگزاري رويتر در گزارشي پيش بيني كرد، دولت ايران مشكلات ارزي خود را پشت سر مي گذارد.
به گزارش فارس، رويترز در اين گزارش نوشت: احتمالا كشمكش اراده ها بين دولت ايران و دلالان بازار ارز به نفع دولت ايران پايان خواهد يافت و اين مسئله به در اختيار گرفتن تمام مبادلات قانوني ريال توسط دولت منجر خواهد شد.
اين گزارش افزود: بسياري از اقتصاددانان برآورد كرده اند كه ايران احتمالا بيش از آنكه براي واردات هزينه كند، درآمد صادراتي دارد و همين موضوع تهران را به مقاومت بيشتر در مقابل غرب تشويق مي كند. اما از بين رفتن اعتماد به ريال بدين معناست كه دولت قصد دارد داد و ستد ارز توسط بخش خصوصي را محدود كند تا جلوي تشديد اين بحران را بگيرد.
يك تحليلگر در اين باره به رويترز گفت: «نتيجه نهايي اين خواهد بود كه دولت خريد و فروش ارز را خود در اختيار خواهد گرفت.»
براساس اعلام صندوق بين المللي پول، در پايان سال گذشته، ميزان ذخاير ارزي كشور حدود 106ميليارد دلار بود. ميزان دقيق ذخاير ارزي ايران در حال حاضر مشخص نيست. به گفته تحليلگران، حدود يك سوم اين ذخاير در نزد بانك هاي خارجي سپرده گذاري شده اند.
براساس آمارهاي مربوط به تجارت خارجي و ميزان ذخاير ارزي ايران، به نظر نمي رسد كه كشور در كوتاه مدت از جهت تامين كالاهاي ضروري با مشكل ارزي خاصي مواجه باشد.
دريافت ارز از مركز مبادله سقف ندارد
در همين حال سخنگوي مركز مبادلات ارز تاكيد كرد دريافت ارز از اين مركز سقف ندارد.
صمد كريمي در پاسخ به اين سوال كه برخي متقاضيان دريافت ارز غير مرجع براي دريافت يورو به مركز مبادلات مراجعه كرده ولي به آنها ارزي تعلق نگرفته و به آنها اعلام شد كه پرداخت يورو به متقاضيان سقف دارد گفت: در اين مركز سقفي را مشخص نكرديم بلكه گروه كالايي مشخص شده است، منتهي اگر با مشكلاتي در حين انجام كار مواجه شويم و در يك زماني كمبودهايي وجود داشته باشد، موقتي است.
وي در گفت وگو با ايسنا افزود: اين اطمينان را مي دهم كميته اي كه در اين مركز وجود دارد مشكلات را رفع خواهد كرد و ما نسبت به تامين نياز متقاضيان ارز اقدام خواهيم كرد.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي همچنين در پاسخ به اين سوال كه ظاهرا ارائه ارز به اولويت هاي گروه شش در مركز مبادله ارزي متوقف شده گفت: اينطور نيست و براساس تعهدي كه با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و براساس آمار گرفته شده عملكرد ما نشان مي دهد كه تعداد قابل توجهي از گروه هاي ششم از روز پانزدهم مهرماه تاكنون ثبت سفارش كرده و نسبت به تامين ارزشان اقدام شده است.از سوي ديگر مركز مبادله ديروز هم در ادامه روند نزولي نرخ ارز، قيمت دلار را باز هم كاهش داد و به 2548 تومان رساند.
بر همين مبنا نرخ ساير ارزها هم با روند كاهشي مواجه بود و مثلا يورو 3308 تومان، لير تركيه 1407 تومان، روبل روسيه 82 تومان و يوان چين 405 تومان تعيين قيمت شد.
 


ماه آينده انجام مي شود

برگزاري مزايده واگذاري 3 معدن طلا به بخش خصوصي

معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت از وجود 4هزار و 953 معدن فعال در ايران خبر داد.
وجيه الله جعفري در يك نشست خبري با بيان اينكه هم اكنون از 12 معدن فعال، طلا استخراج مي شود افزود: در حال حاضر ايران 15 معدن طلا دارد كه 3 معدن آن غيرفعال است.
وي با بيان اين كه توليد طلا هم اكنون سالانه بين 2 تا 5/2 تن است، گفت: تا پايان آبان ماه امسال مزايده عمومي واگذاري 3 محدوده طلا در استان كردستان به بخش خصوصي برگزار خواهد شد.
جعفري با بيان اينكه 255 معدن نيز هم اكنون در حال تجهيز هستند افزود: يك هزار و 671 معدن غيرفعال در ايران وجود دارد كه اين فعال نبودن آنها به خاطر عدم صلاحيت بهره بردار و علل ديگر است.
وي افزود: ميزان استخراج از معادن كل كشور در سال گذشته 341 ميليون تن بود كه نسبت به سال 89 (290 ميليون تن) رشد 18 درصدي را نشان داد.
معاون معدني وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اكنون 12 معدن فعال طلا، 39 معدن فعال مس و 133 معدن فعال آهن در كشور عمليات استخراج را انجام مي دهند.
جعفري افزود: معادن فعال در سال گذشته در مقايسه با سال 89 بيش از 13 درصد افزايش داشته است و در بخش اكتشاف نيز 7 درصد رشد داشتيم.
وي ادامه داد: همچنين در بخش معادن فلزي نيز 21 درصد رشد، در بخش غيرفلزي 5درصد و در بخش سنگ ساختماني 10 درصد رشد توليد داشته ايم.
وي در بخش ديگري از سخنانش همچنين از ابلاغ آيين نامه اجرايي قانون اصلاح قانون معادن در آينده نزديك خبر داد.
جعفري با اشاره به اينكه اين آيين نامه اجرايي در دو جلسه آينده كه با حضور كارشناسان سازمان انرژي اتمي برگزار مي شود، نهايي و براي تصويب به دولت ارائه خواهد شد، افزود: در قانون اصلاح قانون معادن و آيين نامه اجرايي آن بر اصلاح فرآيند قبلي اكتشاف و تشويق بخش خصوصي در امر اكتشاف و بهره برداري از معادن تاكيد شده است.
وي گفت: براساس اين قانون، اكتشاف كنندگان بخش خصوصي حداقل تا 25 سال مجوز بهره برداري خواهند داشت. همچنين ورود افراد ذيصلاح كه داراي توان مالي هستند براي اكتشاف و بهره برداري معادن غيرفلزي و ورود افراد متخصص براي اكتشاف و بهره برداري معادن فلزي مورد توجه است.
معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در بخش قانون اصلاح قانون معادن براي حمايت از بهره برداران دو اقدام تعريف شده است، اقدام اول جلوگيري از برداشت هاي غيرمجاز كساني است كه بدون اجازه فعاليت مي كنند كه جرم تلقي خواهد شد و اقدام دوم مربوط به كساني است كه پروانه دارند، بنابراين هر كسي بدون اجازه و بدون حكم قضايي امكان تعطيلي واحد را نخواهد داشت و اين مورد نيز جرم تلقي خواهد شد.
جعفري گفت: در اقدامات جديد براي جلوگيري از بلوكه شدن فضاي اكتشافي اقدام به كاهش پروانه هاي اكتشاف كرديم و براي شناسايي كاملتر معادن و بهره برداري مناسب از آنها بلوك هاي بزرگتري در قالب شركت هاي بزرگ تعريف شده است.
وي افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معادن براي كساني كه واحد فرآوري دارند و نيازمند مواد اوليه هستند، زمينه مناسبي براي جذب سرمايه ايجاد كرده است كه در پي آن در مناطق محروم مانند سيستان و بلوچستان سرمايه گذاري هاي جديدي براي ايجاد واحدهاي فرآوري جذب شده است.
معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره طرح بازرسي و نظارت در روند بهره برداري و اكتشاف معادن گفت: در اين بخش اقدامات مهمي در قالب نظارت بر معادن و ساماندهي فعاليت هاي معدني انجام شده كه در نتيجه آن فقط در يك مرحله بازرسي شرايط 540 معدن زغال روباز و زيرزميني بازديد شد كه گزارش آن در دست تحليل و بررسي است.
جعفري افزود: براساس گزارش اين بازرسي 98 درصد از كارگران اين معادن از مزاياي بيمه برخوردار بودند.
معاون معدني وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنانش درخصوص 7 طرح فولادي استاني و تامين مالي آن از طريق فاينانس چين گفت: قرار بود براي اجراي 7 طرح فولادي از فاينانس چين استفاده شود و در اين زمينه مجوزهاي قانوني از وزارت اقتصاد گرفته شده است كه اين اسناد براي طرف چيني ارسال شد.
وي افزود: قرار است هيات كارشناسي چين دوباره به ايران سفر كند و مذاكرات مربوط به مسائل فني پروژه ها بررسي شود.
وي همچنين در خصوص طرح مهرماندگار نيز گفت: 3 طرح فولادي تا پايان امسال كه از طرح هاي مهر ماندگار است به بهره برداري مي رسد.
جعفري گفت: اين 3 طرح كه توسط بخش خصوصي راه اندازي مي شود تاكنون بيش از 90 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
وي گفت: اين طرح ها با ظرفيت يك ميليون تن در استان فارس، 780 هزار تن در نطنز و 500 هزار تن در رشت تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
وي همچنين افزود: هم اكنون 114 هزار نفر در بخش معدن كشور به فعاليت مي پردازند.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مشاور وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه 150 هزار خانه خالي از سكنه در تهران وجود دارد گفت: پيشنهاد دولت براي وضع ماليات از خانه هاي خالي از سكنه براساس ارزش اجاره اي ملك براي تصويب به مجلس رفته است.
¤ مدير امور اعتباري و سرمايه گذاري بانك مسكن از ساخت يك ميليون و631 هزار واحد مسكوني با اعتباري بالغ بر 351 هزار ميليارد ريال تاكنون خبر داد و گفت: 2325 نفر براي مسكن ويژه تهرانسر ثبت نام و 182نفر انصراف دادند.
¤ بانك ملي ايران در خصوص كلاهبرداري افراد فرصت طلب از كارت هاي هديه بانكي هشدار داد.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، بر اين اساس اخيرا فردي ضمن مراجعه به يكي از بانك ها و خريد تعدادي كارت هديه و پس از برداشت وجوه كارت ها از خودپرداز، برگه هاي توضيحات همراه كارت هاي هديه را با مهرهاي جعلي بانكي تحت عنوان «اين كارت از ساعت 24 به بعد فعال خواهد شد» منقوش كرده و از آن به جاي وجه نقد در مبادلات استفاده نموده كه اين امر موجب وارد شدن خسارات به گروهي از مردم شده است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران روز سه شنبه با جابجايي 55 ميليون اوراق بهادار به 214ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را سهام ذوب آهن در بازار دوم با جابجايي شش ميليون و 322 هزار سهم و با نرخ 2 هزار و98 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را افرانت در بازار اول فرابورس با جابجايي 2 هزار و 593 سهم و با قيمت پاياني 8 هزار و 439 ريال كسب كرد.
¤ جمهوري اسلامي ايران سال گذشته سه ميليارد و 419 ميليون دلار كالا به هفت كشور عضو گروه دي-هشت صادر كرد. به گزارش شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا)، اين ميزان صادرات 10درصد صادرات غيرنفتي ايران را در سال گذشته شامل مي شود كه نسبت به سال 1389 رشد 37درصدي را نشان مي دهد. همچنين ميزان واردات ايران از كشورهاي عضو گروه دي هشت در سال گذشته به چهار ميليارد و 480 ميليون دلار رسيد كه اين ميزان 3/7 درصد از كل واردات ايران را در سال گذشته شامل مي شود.
¤ سازمان خواربار و كشاورزي سازمان ملل (فائو) در گزارشي اعلام كرد شمار مردمي كه در جهان از گرسنگي رنج مي برند به 870 ميليون نفر رسيده است. به گزارش ايرنا از فائو، يك هشتم مردم جهان از گرسنگي رنج مي برند كه البته خوشبينانه ترين پيش بيني هاي صورت گرفته مبني بر رسيدن و يا نزديك شدن به هدف، نصف كردن گرسنگان جهان تا سال 2015 است.در اين گزارش كه همزمان از سوي سازمان فائو، صندوق بين المللي توسعه كشاورزي «ايفاد» و برنامه جهاني غذا «پام» منتشر شد، آمده است: اين اميد وجود دارد كه با تلاش بيشتر بتوان به هدف هزاره يعني نصف كردن شمار گرسنگان در جهان تا سال 2015 رسيد.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي نتيجه فعاليت مركز مبادلات ارزي است به گونه اي كه ارز پرداختي صندوق توسعه ملي به واردكنندگان، تبديل به ريال شده و در نهايت براي سرمايه در گردش واحدهاي توليدي هزينه مي شود. مهدي غضنفري پيش از سفر به بنگلادش در جمع استانداران سراسر كشور با اشاره به راه اندازي مركز مبادلات ارزي از سوم مهرماه جاري در محل ساختمان ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، كالاهاي وارداتي به كشور را به سه خانواده كالايي تقسيم كرد.

 


معامله 47 ميليون دلاري قير در تالار صادراتي بورس كالا

در پي معامله 72 هزار و 600 تن انواع قير در تالار صادراتي بورس كالاي ايران، ارزش معاملات اين كالا براي صادرات به بازارهاي جهاني از 47 ميليون دلار فراتر رفت.
به گزارش روابط عمومي بورس كالاي ايران، ديروز در تالار صادراتي، شركت نفت جي توانست 50 هزار تن قير 70 ،60 را به متوسط نرخ 7/655 دلار در هر تن و با ارزشي افزون بر 32 ميليون دلار در حالي به فروش برساند كه تقاضا براي اين كالا در بازار صادراتي بالغ بر 70 هزار تن بود. همچنين عرضه 15 هزار تن قير 100، 85 اين شركت نيز با تقاضايي معادل 21 هزار و 800 تن مواجه و در نهايت كل عرضه به متوسط نرخ 3647. دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت. ارزش معاملات قير 100، 85 نفت جي نيز در اين روز از مرز 7/9 ميليون دلار گذشت.
تالار صادراتي بورس كالاي ايران در اين روز همچنين شاهد معامله 200 تن قير 70، 60 شركت بام گستر زرين شرق به نرخ 630 دلار در هر تن، يك هزار تن قير 70، 60 شركت ايزوگام تبريز به نرخ 650 دلار در هر تن، يكهزار و 900 تن قير 70، 60 شركت توسعه كروس انرژي به نرخ 620 دلار در هر تن، 2500 تن قير 70،60 قير آكام به نرخ 630 دلار در هر تن و 2 هزار تن قير 70، 60 شركت نگين فخر آذربايجان به نرخ 650 دلار در هر تن بود.
شايان ذكر است از ابتداي سال جاري تاكنون يك ميليون و 690 هزار و 671 تن انواع كالا با ارزشي افزون بر 917 ميليون دلار در تالار صادراتي بورس كالاي ايران براي صادرات به بازارهاي جهاني مورد معامله قرار گرفته است كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش از رشد 8/11 درصدي برخوردار بوده است.

 


واگذاري زمين رايگان براي احداث نيروگاه در شهرك هاي صنعتي

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران از واگذاري اراضي رايگان تا سقف حداكثر 2 هزار متر مربع به منظور احداث نيروگاه برق در شهرك ها و نواحي صنعتي خبر داد.
فخرالله مولايي با اشاره به سياست هاي حمايتي سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران براي ساخت نيروگاه (مقياس كوچك) در شهرك ها و نواحي صنعتي گفت: در راستاي تامين برق واحدهاي صنعتي مستقر در شهرك ها و نواحي صنعتي و همچنين به منظورتشويق و ترغيب فعالان بخش خصوصي به سرمايه گذاري در زيرساخت هاي توليدي تا سقف 2هزار مترمربع حق بهره برداري اراضي صنعتي شهرك ها و نواحي صنعتي در قبال ارائه مجوز احداث نيروگاه مقياس كوچك از وزارت نيرو به صورت رايگان به متقاضيان واگذار مي شود.
وي افزود: همچنين واگذاري اراضي صنعتي افزون بر 2 هزار مترمربع نيز با تعرفه صنعتي و به صورت نقد و اقساط محاسبه و دريافت مي شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه به ازاء توليد هر يك مگاوات برق، 100مترمربع زمين در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد، افزود: براي توليد هر يك مگاوات برق حدود 600 تا 700 هزار دلار سرمايه نياز است كه سرمايه گذاران با توجه به تسهيلاتي كه از بانك هاي عامل به ويژه صنعت، معدن دريافت مي كنند، مي توانند در اين مناطق صنعتي سرمايه گذاري كنند.
مولايي در ادامه خاطرنشان كرد: در حال حاضر يك شركت خصوصي در شهرك صنعتي نظرآباد با احداث نيروگاه توانسته بخش عمده اي از برق آن شهرك را تامين كند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه شهرك ها و نواحي صنعتي به لحاظ تامين برق، با مشكلاتي مواجه هستند، گفت: در حال حاضر 5 هزار و 810 مگاوات برق براي شهرك ها و نواحي صنعتي تامين شده اما هم اكنون نيازمند 117 پست برق جديد در شهرك هاي صنعتي هستيم.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران در بخش ديگري از سخنانش كاهش تلفات انرژي در خطوط انتقال برق و حذف هزينه اجراي خطوط انتقال برق و پست هاي فوق توزيع را از مزاياي احداث نيروگاه (مولد مقياس كوچك) در شهرك هاي صنعتي عنوان كرد و افزود: تامين آب، برق و گاز تا ورودي شهرك هاي صنعتي به ميزان مورد نياز همواره از سخت ترين بخش هاي ايجاد شهرك هاي صنعتي بوده است.
مولايي تصريح كرد: تامين اين دسته از امكانات مرتبط با ساير دستگاه هاي اجرايي كشور است اما ساير عمليات عمراني نظير زيرسازي، روسازي، شبكه هاي آب، برق، گاز، فاضلاب، تصفيه خانه ها، مخازن كه در حيطه وظايف زيرمجموعه صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي قرار دارد با مانع جدي روبه رو نيست.
وي در پايان اظهار اميدواري كرد: با همكاري وزارت نيرو كسري برق مورد نياز شهرك ها و نواحي صنعتي در آينده اي نزديك تامين شود.
 


با حضور 11 هزار راهدار انجام مي شود

اجراي طرح زمستاني در جاده هاي كشور

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان جزئيات طرح زمستاني راهداري در كشور گفت: حدود 11 هزار راهدار در قالب 1057 اكيپ در محورهاي شرياني كشور حضور دارند.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با مهر، با بيان اينكه تجهيزات سازمان راهداري در محورهاي كوهستاني افزايش يافته است، گفت: 625 راهدارخانه با امكانات مناسب در راه هاي كشور وجود دارد كه محل استقرار ماشين آلات و ديگر وسايل مورد نياز در مواقع ضروري است.
وي به ساخت انبارهاي نمك و شن در راه هاي كوهستاني اشاره كرد و افزود: اين انبارها با توجه به ضرورت ماشين هاي نمك پاش ايجاد شده تا عمليات نمك پاشي در جاده ها با شرايط جوي خاص امكان پذير باشد.
افندي زاده تصريح كرد: سالن هايي در راهدارخانه ها به عنوان پناهگاه براي مسافران ايجاد شده تا در صورت لزوم مسافران در آنها ساكن شوند و راهداران، عمليات پاكسازي راه ها را با سرعت بيشتري انجام دهند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه امسال بنابر بخشنامه وزير راه و شهرسازي در تمام راه هاي جديد، محل تجهيز كارگاه راهدارخانه مي شود، گفت: سازمان راهداري نقشه اي را به شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور ارائه كرد تا اين شركت در راه هاي جديد، محل تجهيز كارگاه را طوري بسازد كه پس از پايان عمليات راهسازي، از آن براي راهدارخانه استفاده كرد.
وي به افزايش سالانه 450 تا 500 ماشين جديد برف خور، گريدر، لودر، نمك پاش و كاميون هاي مختلف به استان ها اشاره كرد و افزود: در حال حاضر 8 هزار ماشين آلات راهداري در كشور وجود دارد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصريح كرد: قراردادي با سازمان هواشناسي منعقد شده تا 58 گردنه با شرايط سخت كه مجهز به دستگاه هاي هواشناسي هستند اطلاعات را بصورت آنلاين در اختيار سازمان راهداري قرار دهند.
افندي زاده با اشاره به سيستم هاي هوشمند در جاده ها، بيان كرد: ما بايد اطلاعات سطح جاده هاي كشور را وارد مركز مديريت كشور كنيم كه به همين منظور، 18 استان مجهز به مركز مديريت راه ها شده اند كه تا پايان سال اين تعداد به 25 مركز افزايش مي يابند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه 260 دوربين تصويري و 950 دستگاه تردد شمار در محورهاي كشور نصب شده اند، اظهار داشت: زمستان امسال 2 هزار گشت راهداري در جاده ها حضور دارند كه در مواقع مورد نياز بكار گرفته شوند.
وي به تجهيز راهدارخانه به 82 دستگاه برف خور اشاره كرد و گفت: ما حدودا از 30 هزار كيلومتر راه هاي شرياني 6600 كيلومتر راه كوهستاني داريم كه 502 گردنه در اين راه ها وجود دارد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصريح كرد: به دليل اينكه 90 درصد جابجايي ها در كشور ما از طريق جاده اي است بنابراين در زمستان با مشكلات زيادي در جاده ها روبرو هستيم.
 


هشدار صندوق بين المللي پول درباره شكست اقتصادي آمريكا و اروپا

صندوق بين المللي پول در گزارشي نسبت به شكست برنامه هاي اقتصادي در اروپا و آمريكا هشدار داد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، صندوق بين المللي پول با كاهش پيش بيني رشد اقتصادي جهان براي دومين بار از ماه آوريل اعلام كرد كه وضعيت ركود اقتصادي جهان بدتر خواهد شد.
اين نهاد بين المللي به آمريكا و سياست گذاران اروپايي هشدار داد: شكست در ايجاد ثبات در اقتصادهاي بيمارشان اين ركود را طولاني تر مي كند.
صندوق بين المللي پول در گزارش خود موسوم به چشم انداز اقتصادي جهان تصريح كرد: رشد اقتصادي اقتصادهاي پيشرفته براي غلبه بر بيكاري بسيار ضعيف است.
اين سازمان بين المللي خاطرنشان كرد: مسئله اصلي اين است كه ركود اقتصاد جهاني كوتاه مدت است يا بلندمدت و پاسخ اين پرسش به اين بستگي دارد كه سياست مداران اروپايي و آمريكايي چالش هاي اقتصادي كوتاه مدت اصلي خود را به طور فعالانه حل كنند.
كارشناسان اقتصادي كسري مالي آمريكا و حل بحران بدهي منطقه يورو را به عنوان مسائل مهمي كه اقتصاد جهان با آن مواجه است، مطرح مي كنند. جيم فلاهرتي وزير دارايي كانادا هفته گذشته گفت: بحران بدهي اروپا يك خطر واضح و موجود است.
صندوق بين المللي پول پيش بيني كرد: اقتصاد جهاني در سال 2012 تنها رشد 3/3 درصدي خواهد داشت كه از برآورد ماه جولاي برابر با 5/3 درصد كمتر است.
اين ميزان رشد، سال جاري ميلادي را به كندترين سال از لحاظ رشد اقتصادي از سال 2009 تاكنون تبديل مي كند. اين سازمان پيش بيني كرده است كه اقتصاد جهان در سال آينده تنها 6/3 درصد رشد داشته باشد؛ پيش بيني ماه جولاي براي رشد اقتصادي در سال آينده برابر با 9/3 درصد بوده است.
براساس گزارش اين سازمان،رشد اقتصادي آمريكا در سال جاري و سال آينده ميلادي كمي بيش از 2 درصد خواهد بود اما رشد اقتصادي اروپا كاهش مي يابد و در سال جاري برابر با منفي 4/0 درصد خواهد بود و در سال 2013 رشد نسبتاً كمي برابر با 2/0 درصد خواهد داشت.
رشد اقتصادي بازارهاي نوظهور 4 برابر رشد اقتصادي كشورهاي پيشرفته برآورد شده است اما اين صندوق كاهش زيادي در پيش بيني هاي خود در مورد هند و برزيل صورت داده است بطوري كه رشد اقتصادي برزيل در سال جاري را كندتر از آمريكا برآورد كرده است. رشد اقتصادي كشورهاي صنعتي در سال 2012 بالغ بر 3/1 درصد و اين رقم براي كشورهاي در حال توسعه و نوظهور 3/5 درصد پيش بيني شده است.
همچنين گزارش صندوق بين المللي پول با پيش بيني كاهش رشد براي چين در سال هاي 2012 و 2013 در مورد چشم انداز نااميد كننده اين اقتصادها كه موتورهاي اصلي رشد در متن بحران مالي جهان هستند، هشدار داده است.
براساس اين گزارش،عواملي كه رشد اقتصادهاي پيشرفته را كند مي كنند، عبارتند از: بي ثباتي مالي و سيستم مالي ضعيف؛ مشكلاتي مشابه سال 2008 كه بحران مالي جهاني را دربرداشت.
به گزارش صندوق بين المللي پول، وضعيت مالي در كوتاه مدت بسيار شكننده خواهند ماند چرا كه حل مشكلات منطقه يورو زمان بر است و در مورد اينكه چگونه اقتصاد آمريكا خود را با كاهش هزينه ها و افزايش ماليات هاي مورد انتظار وفق خواهد داد،نگراني هايي وجود دارد.
اين گزارش مي نويسد، اولويت هاي سياست اضطراري آمريكا بايد شامل كاهش كسري مالي باشد به طوري كه صندوق بين المللي پول اعلام كرد: در نهايت اين كسري به بيش از 4 درصد توليد ناخالص داخلي در سال 2013 خواهد رسيد.
صندوق بين المللي پول پيش بيني خود از رشد اقتصادي ايران را نيز كاهش داده است. در حالي كه براساس گزارش ماه فروردين اين سازمان رشد اقتصادي ايران در سال جاري ميلادي 4/0 درصد پيش بيني شده بود در گزارش جديد رشد منفي 9/0 درصدي براي اقتصاد ايران در سال 2012 پيش بيني شده است. در سال 2013 وضعيت اقتصادي ايران بهبود خواهد يافت و رشد اقتصادي ايران در اين سال به 8/0 درصد خواهد رسيد. رشد اقتصادي ايران در سال 2011 نيز 2 درصد اعلام شده است.
اين گزارش متوسط رشد اقتصادي خاورميانه در سال هاي 2012 و 2013 را به ترتيب 3/5 درصد و 6/3 درصد پيش بيني كرده است.
براساس اين گزارش نرخ تورم ايران كه در سال 2011 به 5/21 درصد رسيده بود در سال 2012 از 2/25 درصد تجاوز نخواهد كرد و در سال آينده ميلادي به 8/21 درصد كا هش خواهد يافت.
نرخ تورم خاورميانه نيز در سال 2011 بالغ بر 7/9 درصد بوده كه انتظار مي رود اين رقم در سال هاي 2012 و 2013 به ترتيب به 4/10 درصد و 1/9 درصد برسد.
صندوق بين المللي پول در بخش ديگري از گزارش خود با هشدار نسبت به افزايش قيمت نفت در اثر مخاطرات ژئوپلتيك از جمله مسائل مرتبط با ايران وضعيت تراز حساب هاي جاري ايران را همچنان مثبت برآورد كرده است. تراز حساب هاي جاري ايران در سال 2011 به 5/12 درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور رسيده بود و براساس پيش بيني ها اين رقم در سال 2012 به 4/3 درصد و در سال 2013 به 3/1 درصد خواهد رسيد.
نرخ بيكاري ايران نيز 3/12 درصد در سال 2011 بوده است كه پيش بيني مي شود اين رقم امسال به 1/14 درصد برسد و در سال 2013 به 6/15 درصد افزايش يابد.
به عقيده تحليلگران پيش بيني بدبينانه صندوق بين المللي پول از شاخص هاي كلان اقتصاد ايران مشروط به موفقيت تحريم ها است، در حالي كه اخبار و گزارش هاي اخير نشان مي دهد ايران توانسته است با اتخاذ اقدامات و سياست هاي تأثير تحريم ها بر اقتصاد خود را به حداقل برساند.
 


قيمت جهاني نفت از 112 دلار گذشت

قيمت جهاني نفت براي نخستين بار در 3روز گذشته با افزايش روبرو شد و به
4/112دلار در هر بشكه رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي بيزينس ويك، قيمت نفت سبك آمريكا كه در دو روز گذشته با افت 6/2درصدي روبه رو شده بود ديروز بار ديگر با رشد
1/1درصدي مواجه شده است. اختلاف قيمت بين نفت برنت درياي شمال و نفت سبك آمريكا به بيش از
49/22دلار رسيده كه اين ميزان اختلاف از اكتبر 2011 ميلادي بي سابقه است.
گزارش اداره اطلاعات انرژي آمريكا درخصوص وضعيت ذخاير انرژي اين كشور قرار است امروز (چهارشنبه) منتشر شود. براين اساس قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك براي تحويل در ماه نوامبر با يك دلار افزايش به بيش از 33/90 دلار رسيده است. قيمت نفت آمريكا روز هشتم اكتبر با 55سنت كاهش به كمتر از 33/89 دلار رسيد كه اين پايين ترين قيمت از سوم اكتبر به شمار مي رود. قيمت نفت آمريكا از ابتداي امسال تاكنون 9درصد كاهش داشته است.
اين گزارش افزود: هر بشكه نفت برنت درياي شمال در بازار لندن نيز براي تحويل در ماه نوامبر با 58سنت افزايش به بيش از 40/112 دلار رسيده است. قيمت نفت برنت امسال
7/4درصد رشد داشته است. برخي كارشناسان انرژي براين باورند كه اختلاف قيمت بين نفت برنت و نفت آمريكا تا پايان امسال به بيش از 30دلار خواهد رسيد.
 


از امروز آغاز مي شود

خروج 40 هزار خودروي سواري فرسوده به روش نقدي

معاون نوسازي ناوگان حمل و نقل و مديريت سوخت كشور از آغاز طرح ويژه خروج 40 هزار خودروي سواري شخصي فرسوده به روش نقدي خبر داد.
اميررضا رجبي با تشريح جزئيات مربوط به طرح ويژه 40 هزار خودروي فرسوده گفت: يكي از اولويت هاي شش ماهه دوم امسال اجراي طرح هاي بدون جايگزين است كه به روش نقدي انجام مي شود و با توجه به اينكه پيشنهاد اجراي طرح ويژه خروج خودروهاي سواري شخصي فرسوده به تصويب رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور رسيده است اين طرح از امروز به مدت 2 ماه اجرا مي شود.
وي با بيان اينكه مبلغ پرداخت گواهي اسقاط خودروهاي شخصي فرسوده در اين طرح افزايش يافته گفت: براساس اين طرح ويژه دارندگان خودروهايي با مدل 56 تا 70 مي توانند در مراكز اسقاط و در طرح نقدي ثبت نام كرده و نسبت به خروج خودروهاي فرسوده خود اقدام و مبالغ گواهي اسقاط را دريافت كنند.
رجبي تصريح كرد: بر اين اساس مقرر شده در طرح ويژه خروج 40 هزار خودروي فرسوده سواري شخصي براي خودروهاي مدل 56 تا 62 يك ميليون و 300 هزار تومان، مدل 63 و 64 يك ميليون و 400 هزار تومان و براي خودروهاي مدل 65 تا 70 نيز يك ميليون و 500 هزار تومان ارزش گواهي اسقاط پرداخت مي شود.
وي هدف از اجراي اين طرح را حمايت از اقشار كم درآمد جامعه عنوان كرد و گفت: اين طرح براي تسريع در روند نوسازي و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده اي است كه باعث آلايندگي محيط زيست، افزايش مصرف سوخت، و افزايش تلفات و تصادفات مي شود صورت مي گيرد.
به گفته معاون نوسازي ناوگان حمل ونقل و مديريت سوخت كشور اين طرح 2 ماهه است، اما با توجه به اينكه ظرفيت اعلام شده براي خروج خودروهاي سواري شخصي فرسوده 40 هزار خودرو است لذا در صورت تكميل ظرفيت قبل از مهلت اعلام شده سايت به طور خودكار بسته خواهد شد.وي گفت: ثبت نام براي اين طرح از طريق دفاتر مجاز اسقاط به تفكيك هر استان در سايت
www. noosazinavgan.ir انجام مي شود.رجبي تأكيد كرد: دارندگان خودروهاي سواري شخصي فرسوده از اين طرح ويژه استفاده كنند چرا كه از سال 92 كمك بلاعوض به دارندگان خودروهاي سواري فرسوده براي برخي خودروها به صفر مي رسد و براي برخي خودروها نيز كاهش قابل توجهي خواهد داشت لذا از اين فرصت باقي مانده براي خروج خودروهاي فرسوده خود اقدام كنند.
وي همچنين درباره تردد خودروهاي كلكسيوني كه سن آنها از سن فرسودگي بالاتر است، گفت: براساس مصوبه كميسيون ميراث فرهنگي و گردشگري، تنها خودروهاي كلكسيوني و خاص مي توانند با مجوز اين سازمان مشمول اسقاط خودرو نبوده و عليرغم اينكه در سن بالاتر از فرسودگي هستند تردد كنند.
رجبي درباره اينكه در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده برخي از شعبات به بهانه نبود اعتبار وام به متقاضيان ارائه نمي دهند گفت: در حال حاضر 10 هزار شعبه بانك هاي مختلف با ستاد نوسازي ناوگان همكاري مي كنند و ممكن است بخشي از اين شعب تخلفاتي را مرتكب شوند اما آنچه كه مهم است روند خروج خودروهاي فرسوده به قوت خود باقي است و انجام مي شود اما متقاضياني كه با چنين مشكلاتي مواجهند مي توانند آن را به شماره تلفن 88549420 الي 23 اطلاع دهند.
رجبي در مورد برنامه ستاد نوسازي ناوگان درباره اجراي طرح هاي خروج خودروهاي فرسوده تا پايان برنامه پنجم، گفت: در حال حاضر 270 هزار خودروي سواري شخصي فرسوده در كشور وجود دارد كه به ترتيب از رده خارج مي شود.
به گفته وي سن منع تردد خودروها براي سال 92 در تهران و شهرهاي آلوده 20 سال و در ساير شهرها 25 سال تعريف شده است.
 


راهيابي 95 زن برگزيده به مسابقات ملي مهارت كشوري

مشاور رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور از راهيابي 95 نفر از برگزيدگان زن در مرحله استاني در 13 رشته مهارتي، به مرحله كشوري سيزدهمين مسابقات ملي مهارت خبر داد.
محبوبه رنجبر در گفت وگو با ايرنا افزود: مسابقات ملي مهارت از 16 تا 18 مهرماه برگزار شد و شركت كنندگان زن در اين دوره از مسابقات در رشته هاي آشپزي، خياطي (فناوري مد)، قنادي (شيريني پزي)، طراحي فضاي سبز، الكترونيك، رباتيك، فناوري طراحي گرافيك، فرز CNC، تراش CNC، طراحي وب، مكاترونيك، فناوري اطلاعات و راهكارهاي نرم افزاري براي تجارت، ساخت و توليد تيمي با يكديگر به رقابت پرداختند.رنجبر در خصوص آمار شركت كنندگان گفت: بيشترين آمار شركت كننده زن به ترتيب در رشته هاي خياطي (فناوري مد) با 27 نفر، قنادي (شيريني پزي) با 16 نفر، آشپزي با 14 نفر، فناوري گرافيك با 12 نفر و طراحي فضاي سبز با 11 نفر است.
وي اضافه كرد: در اين دوره از مسابقات مهارت براي نخستين بار زنان در رشته هاي تراش CNC، مكاترونيك و ساخت و توليد تيمي در مسابقات ملي مهارت به رقابت پرداختند.
مشاور رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بيان داشت: راه يافتگان زن در مرحله كشوري به سيزدهمين مسابقات ملي مهارت راه يافتند.
اين گزارش حاكي است: معاون فني آموزشي مركز تربيت مربي استان البرز گفت: تعداد شركت كنندگان در مسابقات ملي مهارت كه امسال در مركز تربيت مربي اين استان شركت كرده اند نسبت به دوره قبلي 35 درصد، افزايش يافته است.برهان آزاد افزود: امسال 480 شركت كننده در اين مركز به رقابت مي پردازند كه به همين تعداد كارشناس مسئول و داور شركت كنندگان را همراهي مي كنند.وي تأكيد كرد: امتيازدهي به رقابت كنندگان براساس سيستم پرتال «سي آي اس» انجام مي شود كه روشي بسيار دقيق است.
 


يارانه مهرماه فردا قابل برداشت است

يارانه نقدي مهرماه بامداد پنج شنبه به حساب سرپرستان خانوار واريز و همان روز قابل برداشت مي باشد.
به گزارش ايسنا، دبيرخانه ستاد هدفمندسازي يارانه ها از واريز يارانه نقدي مرحله بيستم چهارشنبه شب به حساب سرپرستان خانوار خبر داده و اعلام كرد: يارانه 45هزار و 500توماني از بامداد پنجشنبه قابل برداشت خواهد بود.
براين اساس يارانه نقدي ماه گذشته نيز در تاريخ نوزدهم به حساب سرپرستان خانوارها واريز شد و از روز بيستم شهريورماه قابل برداشت بود.
اكنون 5/74 ميليون ايراني يارانه نقدي مرحله اول را دريافت مي كنند.
 


محدوديت براي واردات كالاهاي لوكس و غيرضرور

به منظور اعمال محدوديت براي ورود كالاهاي لوكس و غيرضرور به كشور حقوق ورودي اين كالاها دو برابر نرخ فعلي شد.
كيومرث كرمانشاهي معاون سازمان توسعه و تجارت در اين باره به فارس گفت: براي واردات كالاهاي با اولويت 9 و 10 طرح جديدي طراحي شده است كه طي روزهاي آتي اجرا مي شود.
وي افزود: تاكنون همه اولويت هاي ده گانه حقوق ورودي خود را برمبناي ارز 1226 توماني پرداخت مي كردند اما از اين پس و در راستاي ايجاد محدوديت براي واردات كالاهاي غيرضروري و لوكس كه عمدتاً در اولويت هاي 9 و 10 قرار دارند حقوق ورودي براي اين دو اولويت برمبناي نرخ دلار در مركز مبادلات ارزي محاسبه مي شود.وي افزود: تاكنون حقوق ورودي اولويت هاي 9 و 10 برمبناي دلار 1226 تومان بوده است اما با اجراي اين طرح حقوق ورودي اين دو اولويت بر مبناي دلار مركز مبادلات ارزي كه اين روزها دو برابر نرخ 1226 است محاسبه مي شود.كالاهاي با اولويت 9 و 10 عمدتاً شامل خودروي سواري، سيگار برگ، كيف، چمدان، لباس، كاغذ ديواري، موبايل، رايانه، حيوانات زنده، ادويه جات، تخم پرندگان، اسباب بازي، لوازم آرايش و تزئيني است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14