(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 مهر 1391 - شماره 20328

چرا در مقابل شكلات مقاومت نمي كنيم؟
ليزر ليپوليز خوب يا بد؟
راز هاي حفظ سلامتي
ماموت 30 هزار ساله
درمان بيماريها با زهرمار
ساختمان هاي چوبي به صرفه و بادوام
خطر سرطان با مصرف ذرت


چرا در مقابل شكلات مقاومت نمي كنيم؟

محققان با مطالعه مغز شواهد جديدي يافتند كه توضيح مي دهد چرا مقاومت در مقابل خوردن شكلات بسيار دشوار است.
به گزارش مهر، براساس تحقيق جديدي كه در مجله «زيست شناسي امروز» منتشر شده، ميل به خوردن بيش از حد شكلات به عنوان يك خوردني چرب، شيرين و لذيذ به بخش غيرقابل انتظاري از مغز و توليد يك ماده شيميايي طبيعي و شبه افيون بازمي گردد.
مغز بيش از چيزي كه قبلا تصور مي شد، داراي سيستمهاي وسيعي است كه افراد را به بيش از حد خوردن وادار مي كند و شايد اين امر يكي از علل مصرف بيش از حد غذا و چاقي در دنياي امروز باشد.
يك تيم تحقيقاتي اين اكتشاف را با مطالعه روي موشها به دست آورده است. آنها به موشها دارويي دادند كه مستقيم به يك منطقه مغزي به نام نئوسترياتوم منتقل مي شود.
اين حيوانات كه دارو را دريافت كرده بودند تعداد شكلات هايي كه در مقايسه با گذشته مصرف كردند را دو برابر كردند، در نتيجه دانشمندان كشف كردند كه ماده شيميايي طبيعي و شبه افيون enkephalin در همان منطقه از مغز اين موشها توليد و موجب شده كه آنها تمايل بيشتري براي خوردن شكلات داشته باشند.
براساس اظهارات محققان مسئله اصلي اين نيست كه ماده شيميايي enkephalin يا داروهاي مشابه موشها را وادار به خوردن شكلات بيشتر كرده اند بلكه مسئله اصلي اينجاست كه مواد شيميايي مغز تمايل و انگيزه آنها را براي خوردن بيشتر افزايش داده است.
نتايج اين تحقيقات نشان دهنده نقش گسترده و مهم منطقه نئوسترياتوم است و همان طور كه محقق اين تيم تحقيقاتي اظهار داشته است اين منطقه از مغز با اين حركت ارتباط مستقيم دارد. اين نتايج در موشها مي تواند اطلاعاتي را درباره تمايلات خوردن بيش از حد در انسانها نيز منتقل كند.
بنا به اين تحقيق همين منطقه مغزي كه در اين آزمايش بررسي شد زماني كه افراد فربه و چاق غذا مي بينند و زماني كه معتادان مواد مخدر مي بينند فعال مي شوند. به نظر مي رسد كه نتايج اين تحقيقات در موشها به اين معنا است كه اين انتقال دهنده هاي عصبي ممكن است برخي از انواع مصرف گرايي بيش از حد درغذا و اعتياد در افراد را ايجاد كند.
محققان اكنون اميدوارند كه بتوانند پديده اي را آشكار كنند كه به ما كمك كند در مقابل اين مسئله كنترل بيشتري داشته باشيم، چه اتفاقي در مغز رخ مي دهد اگر ما از كنار رستوران محبوب خود عبور مي كنيم و توجهي به آن نداشته باشيم.
 


ليزر ليپوليز خوب يا بد؟

ليزر ليپوليز كه چند سالي است آرام آرام وارد روند مقابله با چاقي و ايجاد اندامي مناسب در افراد شده است، همچون عمل ليپوساكشن عوارض زيادي دارد و تنها براي رفع چاقي هاي موضعي مي تواند كاربرد داشته باشد.
استفاده از ليزر ليپوليز براي از بين بردن چربي هاي زايد بدن به عنوان روشي نو با اما و اگرهاي زيادي روبه رو است.
اين روش هنوز به قدر كافي در كشور ما در بين مردم شناخته شده نيست و افرادي كه از چاقي رنج مي برند در مورد استفاده از آن با شك و ترديدهايي مواجه هستند.
در روش ليزر ليپوليز ابتدا اندام موردنظر به صورت موضعي بي حس و سپس سوراخ هاي 1تا2ميلي متري روي پوست ايجاد مي شود و يك فيبر نوري باريك وارد قسمت زيرين پوست مي شود.
ليزر از طريق اين فيبر به بافت موردنظر تابيده مي شود. در اثر تابش اشعه ليزر، چربي ها به صورت نيمه مايع در مي آيد كه پس از آن مي تواند در بدن جذب و يا با فشار از بدن خارج شود.
به طور متوسط هر جلسه ليزر ليپوليز 1 تا 3 ساعت به طول مي انجامد.
اين روش در چاقي هاي خفيف و موضعي كاربرد دارد و در اين زمينه مي تواند جايگزين عمل ليپوساكشن شود؛ در چاقي هاي شديدتر براي از بين بردن لايه هاي سطحي چربي از ليزر استفاده مي شود ولي از بين بردن لايه هاي عميق چربي نياز به انجام عمل ساكشن است.
روش استفاده از ليزر براي مقابله با چربي ها در 13 اكتبر سال 2006 در سازمان دارو و غذاي آمريكا (FDA) به تاييد رسيده است.
در تبليغات تجاري شركت هاي توليدكننده تجهيزات ليزر ليپوليز در مورد فوايد استفاده از اين روش ادعا مي شود كه در اين روش خلاف ليپوساكشن كه عوارضي همچون ناهمواري و شلي پوست، تورم و كبودي را به دنبال دارد، به دليل تابش ليزر و تحريك كلاژن سازي و جمع شدگي كلاژن، پوست سفت مي شود و تورم و كبودي بسيار كمتري نسبت به روش ليپوساكشن دارد.
اما عوارض و فوايد هر يك از اين روش ها همچنان مورد بحث است و اتفاق نظر واحدي بر اولويت هر كدام بر ديگري به صورت قاطع وجود ندارد.
عضو هيئت مديره انجمن متخصصان پوست ايران در گفت وگو با ايرنا در اين مورد توضيح داد: در استفاده از ليزر ليپوليز عوارضي كه در ليپوساكشن ايجاد مي شود، كماكان وجود دارد اما ميزان آن كمتر و خفيف تر است.
«محمد گلشن» گفت: عمل ليپوساكشن براي رفع چاقي هاي عمومي، موضعي و سلوليك استفاده مي شود. در اين روش ابتدا با تزريق مواد بي هوش كننده و ضدخونريزي در داخل بافت، بيمار آماده مي شود. سپس ساكشن توسط جراح عمومي و يا متخصص پوست انجام مي شود.
به گفته اين متخصص اين روش عوارضي همچون ايجاد ناهمواري هايي در سطح پوست كه نارضايتي بيمار را به دنبال دارد، عفونت، خونريزي هاي ناخواسته و آمبولي چربي را به دنبال دارد.
وي با بيان اينكه نارضايتي بيمار و ايجا آمبولي چربي از مهم ترين و خطرناك ترين عوارض اين عمل به شمار مي رود، افزود: در هنگام سونداژ مقداري از چربي وارد خون مي شود و ممكن است آمبولي ريوي ايجاد كند كه در اين صورت مرگ بيمار حتمي خواهد بود.
گلشن در مورد ليزر ليپوليز اظهار داشت: در اين روش نيز بدون ساكشن نتيجه مورد نظر به دست نخواهد آمد و در نهايت ساكشن نيز بايد انجام شود.
وي در مورد تفاوت استفاده از ليزر و ليپوساكشن گفت: در ليزر ليپوليز، ليزر دايود (Diode) با طول موج 810 نانومتر و ليزر (Ndyag) با طول موج 1064 نانومتر همزمان وارد بافت مي شود؛ اين امواج چربي ها را مي شكند و عروق را منقبض مي كند و به اين ترتيب از خونريزي جلوگيري مي شود.
عضو هيئت علمي انجمن متخصصان پوست افزود: در اين روش با جمع تر شدن رگ ها نسبت به عمل ليپوساكشن، آمبولي چربي كمتري ايجاد مي شود اما كماكان احتمال بروز آن وجود دارد.
گلشن يادآور شد كه در اين روش عفونت و خونريزي نيز به ميزان كمتري نسبت به ليپوساكشن ايجاد مي شود، اما بيشترين مشكل اين عمل، نارضايتي بيمار از ايجاد ناهمواري هاي احتمالي است. وي تاكيد كرد كه براي رفع چاقي هاي عمومي بهتر است افراد تحت رژيم غذايي مناسب زير نظر متخصصان تغذيه قرار بگيرند و يا جراحي هايي مانند كم كردن حجم معده را انجام دهند چرا كه استفاده از ليزر در اين افراد نمي تواند مؤثر باشد.
گلشن گفت: استفده از ليزر ليپوليز تنها در رفع چاقي هاي موضعي در اندم هايي مانند غبغب، بازوها، پهلوها، رانها و شكم توصيه مي شود.
 


راز هاي حفظ سلامتي

همه ما دوست داريم كه زندگي بسيار آرام و بدني سالم داشته باشيم. اما داشتن چنين موقعيتي به معناي داشتن برنامه هايي مهم براي حفظ سلامتي و آرامش روحي است.
همه افراد از جوان گرفته تا كهنسال درونشان به طور ذاتي به سمت طبيعت گرايش دارد و نيرويي آنها را به سوي طبيعت بكر سوق مي دهد و در نتيجه باعث حفظ تعادل روحي و فيزيكي آنها مي شود.
بيماراني كه آنها را براي مراقبت به فضاي باز و چشم اندازهاي سبز مي برند، زودتر از بيماراني كه در داخل خانه و فضاي بسته نگهداري مي شوند؛ مداوا مي شوند و حتي كمتر به بيماري هاي كشنده مبتلا مي شوند.
محيط بيروني مخصوصا جاهايي كه نزديك جريان آب يا ارتفاعات هستند، به انسان انرژي و نيروي بسيار مي بخشد.
از سوي ديگر استفاده از انواع ميوه و سبزي يكي از راه هايي است كه به بهترين شكل ممكن موجب تضمين سلامتي تان مي شود. نتيجه تحقيقات متخصصان تغذيه و كارشناسان برنامه هاي غذايي نشان مي دهد اگرچه مصرف ميوه و سبزي در حال افزايش است اما ميانگين مصرف آن هنوز هم كمتر از سه بار در وعده هاي غذايي افراد در يك روز است. بنابراين سعي كنيد تا حداقل، خوردن يك ميوه را هر روز در وعده غذاي تان جاي دهيد و بعد تعداد ميوه را به دو عدد در روز برسانيد يا مقدار بيشتري سبزي بخوريد. به علاوه توجه داشته باشيد تا هميشه يك نوع ميوه يا سبزي را امتحان نكنيد. در خوردن ميوه و سبزي تنوع به خرج دهيد.
قانون مهم تندرستي اين است كه ميوه و سبزي هاي رنگارنگ را امتحان كنيد به جاي اينكه آنها را از يك رنگ انتخاب كنيد؛ مثلا انگور قرمز را به جاي انگور سبز بخوريد. در ضمن نيازي نيست كه ميوه و سبزي هايي كه تهيه مي كنيد حتما تازه باشند. شما مي توانيد از ميوه يا سبزي خشك شده كنسروي يا حتي يخ زده براي مصرف روزانه خود استفاه كنيد.
سعي كنيد هميشه فعاليت هاي ذهني داشته باشد. مطالعه كنيد تا مغزتان همواره پردازش كند. وقتي سن شما به ميان سالي مي رسد، مغزتان هر روز 30هزار سلول در قسمت قشر مغز از دست مي دهد.
اما فعال نگه داشتن مغز به عملكرد شناختي آن كمك بسياري مي كند. سعي كنيد با انجام كارهايي مثل حل جدول، معما، مطالعه و تست هاي هوشي و يادگرفتن زبان هاي جديد كه مغز را وادار به فعاليت مي كنند، حافظه تان را به چالش بكشيد و آن را فعال كنيد. يك نكته كوچك ديگر اينكه يادگيري فقط يك لغت جديد از يك زبان خارجي نيز به فعاليت مغزتان كمك مي كند.
شادابي بدن با آب
هنگامي كه فعاليت بدني بالايي داريم يا ورزش مي كنيم بدن مان مقدار زيادي آب از دست مي دهد. همه افراد چه فعاليت داشته باشند يا كار خاصي انجام ندهند بايد در برنامه روزانه خود مقدار بيشتري آب بخورند. وقتي آب بدن تان كم مي شود به مرور زمان احساس كسالت و تنبلي مي كنيد و اين موضوع حتي در عملكرد روحي شما نيز تاثير مي گذارد.
هميشه يك بطري آب، دم دست خود روي ميز، كيف يا ماشين تان بگذاريد، با اين كار مي بينيد كه ديگر به طور ناخودآگاه آب بيشتري مي خوريد و به نوشيدن كم كم آب عادت مي كنيد. خوردن حدود دو ليتر مايعات در روز براي بدن بسيار سودمند است و موجب شادابي شما مي شود. البته اين مايعات مي توانند شامل نوشيدني هاي ديگر نيز باشد.
در صورتي كه احساس چاقي كرده و كاملا سنگيني بدن تان را حس مي كنيد يا وقتي مي خواهيد لباس بپوشيد احساس كرختي و خشكي مي كنيد، بدانيد كه وقت آن رسيده تا تنبلي را كنار بگذاريد و وقتي را به ورزش اختصاص دهيد تا اعضاي بدن تان را انعطاف پذير كنيد.
از 20 سالگي به بعد، انعطاف بدن كم مي شود به طوري كه محل اتصال بافت ها خشك مي شود، ماهيچه ها كوتاه تر و مفصل ها خشك تر مي شوند و اگر بدن حركت نداشته باشد در اصطلاح مثل چوب سخت و بدون انعطاف مي شود.
بعضي روزها كه از نظر كاري سرتان خلوت است از اين فرصت استفاده كنيد و به انجام تمريناتي مثل حركات چرخشي، كششي و دراز و نشست بپردازيد. چنين نرمش هايي به شما كمك مي كند تا نرمي بدن تان را حفظ كنيد. حال اگر در روز وقت آزاد براي انجام چنين تمرين هايي نداريد سعي كنيد تا به خودتان عادت دهيد تا در زمان هاي آزاد يا بعد از كار چند حركت ورزشي انجام دهيد.
بر استرس غلبه كنيد
ممكن است در ابتداي انجام تمرين هاي ورزشي ماهيچه هاي بدن تان منقبض شود و كمي احساس ناراحتي كنيد. پس از گذشت دو ساعت مي بينيد كه حالت ماهيچه ها به حالت اوليه خود برمي گردد و تنها پس از چند دقيقه خواهيد ديد كه چقدر راحت تر و سريع تر مي توانيد حركات ورزشي را ادامه دهيد.
از استرس تا آنجايي كه امكان دارد دوري كنيد. اگر مشكلات زيادي در محل كار يا خانه داريد، دست نگه داريد يا حداقل خودتان را فراموش نكنيد و در شتاب و شلوغي روزمرگي غرق نشويد. خاطرتان باشد با مشغول شدن در چنين برنامه هايي بسياري از چيزهاي زيباي زندگي كه اطراف شما هستند را از دست مي دهيد بياييد از همين فردا شروع كنيد. به جاي اينكه صبح در وقت هميشگي بيدار شويد و با عجله خودتان را به محل كارتان برسانيد، كمي زودتر از خواب بيدار شويد تا در كمال آرامش صبحانه اي كامل بخوريد و به جاي اينكه از ميان شلوغي و تردد مردم براي رسيدن به مقصدتان رد شويد از ميان يك پارك باصفا عبور كنيد و از ديدن طبيعت لذت ببريد.
خاصيت مواد غذايي را درك كنيد
خواب كافي يكي از نيازهاي مهم بدن ماست. در صورتي كه زمان كافي به خواب تان اختصاص نمي دهيد اين به آن معناست كه ما در ساعات روز احساس خستگي مي كنيم و به همين نسبت انرژي از دست مي دهيم. علاوه بر اين بدن تان از لحاظ فيزيكي و روحي عملكرد مناسبي ندارد.
با توجه به اينكه نمي توان ساعات مشخصي را براي شغل هر كس در نظر گرفت، متخصصان معتقدند هر كسي به طور متوسط به هفت تا هشت ساعت خواب شبانه احتياج دارد. بنابراين سعي كنيد كه برنامه هايتان را طوري تنظيم كنيد تا به همين ميزان در شب بخوابيد.
موضوع مهم ديگري كه در مورد الگوي خواب وجود دارد اين است كه حتي اگر شب در ساعات مختلف مي خوابيد سعي كنيد هر روز در يك ساعت معين از خواب بيدار شويد.
بدن ما به انواع ويتامين ها و موادمعدني نياز دارد. اين نكته را هميشه به ياد داشته باشيد و چيزي بخوريد به سلامت و خاصيت آن هم فكر كنيد. بسياري از مواد غذايي داراي مزه مصنوعي، رنگ خوراكي و نگهدارنده هستند.
كارشناسان تغذيه بر خوردن ماهي كه به حفظ عملكرد ذهني كمك مي كند، تأكيد زيادي مي كنند. همچنين مواد غذايي كه داراي بافت هاي زيادي هستند به افزايش انرژي بدن كمك مي كنند و خوردن ميوه و سبزي نيز از سيستم ايمني بدن دفاع مي كنند.
سعي كنيد تا كمتر مواد سرخ كردني، شيريني و نوشيدني هاي كربني بخوريد. خودتان را عادت دهيد تا برچسب روي بسته بندي موادغذايي را بخوانيد و از اطلاعات مربوط به هر موادغذايي آگاه شويد و انگيزه تان را براي خوردن خوراكي هايي كه براي بدن ضرر دارند به حداقل برسانيد. مواظب اسيدهاي چرب اشباع باشيد اين ماده يكي از مضرترين نوع چربي هاست و اغلب مي توان آن را در خوراكي هاي بي فايده و بسته بندي برخي محصولات پيدا كرد.
خطر آفتاب را جدي بگيريد
نورخورشيد همان اندازه كه براي ما مفيد است براي پوست مان خطرساز هم هست اما نبايد اين نكته را هم فراموش كنيد كه خيلي مهم است در برابر اشعه فرابنفش خورشيد از پوست تان محافظت كنيد.
پس بايد از ضدآفتاب هاي قوي براي جلوگيري از اين اتفاق استفاده كنيد. شايد برخي فكر كنند نيازي به ضد آفتاب ندارند اما همه افراد حتي كساني كه عينك مي زنند در معرض خطر سوختن پيري زودرس و حتي سرطان پوست در اثر اشعه آفتاب قرار مي گيرند.
نور آفتاب بين ساعت 11 صبح تا سه بعدازظهر به حداكثر نيروي خود مي رسد، از قرار گرفتن زير آفتاب در اين ساعات اجتناب كنيد. نبايد زير نور آفتاب كنار دريا دراز بكشيد. حتي پياده روي زير نور آفتاب به اندازه كافي مضر است. اگر متوجه تغييري در خال هاي بدن تان شديد يا روي سطح پوست تان خال هاي بيشتر از حد عادي ديديد، سريعا به پزشك مراجعه كنيد. اين موضوع ممكن است نشانه سرطان پوست باشد و اگر زودتر پي به اين بيماري ببريد قابل درمان خواهد بود.
ورزش كردن داشتن فعاليت بدون شك بهترين كار براي شادابي و سلامتي است و هنوز درصد بالايي از مردان و زنان چه جوان و چه ميان سال نتوانستند به حد مطلوب فعاليت هاي فيزيكي براي حفظ سلامت شان دست پيدا كنند.
براي كم كردن خطر ابتلا به بيماري قلبي بايد هر روز پياده روي كنيد؛ وزن تان را به حد مناسب برسانيد تا باعث سلامتي ماهيچه و استخوان هايتان شويد. هميشه به دنبال فرصت براي انجام فعاليت هاي روزانه باشيد. مثلا مي توانيد به جاي اينكه سوار ماشين شويد پياده روي كنيد.
 


ماموت 30 هزار ساله

 جسد يك ماموت با قدمت 30 هزار سال كه بخش عمده اعضاي آن نسبتا سالم مانده است، در روسيه كشف شد.
به گزارش ايرنا به نقل خبرگزاري ايتارتاس، جسد ماموت در منطقه اي در شمال استان «كراسنايارسك» در سيبري روسيه يافت شد.
جسد ماموت را نوجوان 11 ساله اي به نام «ژنيا» پيدا كرده و به همين دليل نام اين نوجوان بر روي ماموت گذاشته شده است .
جسد ماموت برخلاف بقاياي ماموت هاي قبلي پيدا شده كه فقط استخوان هايشان باقي مانده بودند تا اندازه اي سالم است و نيم تن وزن دارد.
اين كشف بسيار ارزشمند است و در روسيه تنها يك بار در سال 1901 جسد ماموتي با چنين اعضاي سالمي در منطقه «كوليمي» پيدا شد.
در حال حاضر دانشمندان آكادمي علوم روسيه مشغول تحقيق بر روي جسد ماموت «ژنيا» هستند.
جسد ماموت كشف شده داراي كوهان كوچك چربي همانند شتر است كه منحصر به فرد است.
در حال حاضر مقدمات براي انتقال جسد ماموت ژنيا به موزه منطقه «تايمور» فراه شده و قرار است دانشمندان موسسات جانورشناسي مسكو و سنت پترزبورگ به تحقيقات گسترده اي درباره آن بپردازند.
 


درمان بيماريها با زهرمار

دانش پژوهان مي گويند زهر خزندگان مي تواند منبع مطلوبي براي ساخت داروهاي جديد براي درمان بيماري هاي انساني باشد.
به گزارش مهر، در حال حاضر از زهر برخي خزندگان براي ساخت دارو استفاده مي شود اما مواد شيميايي موجود در آنها اغلب براي مصارف انساني كشنده و مهلك است. با اين حال تحقيقاتي كه نتايج آن در نشريه Nature Communications منتشر شده است نشان مي دهد مي توان برخي سموم مار و مارمولك را از ديگر نقاط بدن اين جانوران بازيابي و به طور ايمني از آن استفاده كرد.
دانشمندان فكر مي كنند مي توان از اين سموم بازيافت شده داروهاي بي خطر و موثري ساخت.
محققان ژنوم زهرمار و مارمولك را براي بررسي چگونگي تكامل زهر اين خزندگان مقايسه كردند.
گونه هاي زهردار با نيش يا گزيدن قربانيانشان، زخم هاي سمي در آنها ايجاد و سم را به بدن آنها تزريق مي كنند.
محققان مي گويند اين يك فرآيند به طور غيرمنتظره پويا است؛ در اين فرايند مواد شيميايي موجود در زهر از طريق تكامل شكل مي گيرد و بعدا توسط بخش هايي از بدن براي كاربردهاي ديگري، سازگار مي شود.
دكتر نيكلاس كيس ول از دانشكده پزشكي حاره اي دانشگاه ليورپول گفت: نتايج ما نشان مي دهد روند تكامل زهر خزندگان بسيار فرايند پيچيده اي است.
وي افزود: به نظر مي رسد اين زهر تكامل يافته است تا عملكردهاي جديد بسياري را از جمله براي غلبه بر مقاومت در طعمه ايجاد كند. غده زهر در مارها به نظر مي رسد مانند يك ديگ درهم جوش، براي شكل گيري عملكردهاي جديد براي مولكول هاست، يك عملكرد اين سم براي كشتن طعمه به كار مي رود، در حالي كه بقيه سموم در بافت هاي ديگر بدن عملكردهاي ديگري دارند.
دكتر والفانگ وستر از دانشگاه بنگور گفت: بخش عمده اي از زهرمار مسيرهاي فيزيولوژيكي خاصي را هدف قرار مي دهند كه پزشكان مي خواهند براي درمان گستره وسيعي از بيماريها اين مسيرها را هدف قرار دهند.
سيستم قلب و عروق يكي از مهم ترين اهداف زهر مار در زمان حمله به طعمه است. اين سم نقش مهمي را در منشا برخي داروهاي فشار خون مانند مهاركننده هاي ACE دارد. سيستم عصبي منطقه مشابه ديگري است.
اين به آن معنا است كه توليدكنندگان دارو، سم ها را براي دستيابي به توانايي شان و بي خطر كردن آنها براي استفاده دستكاري كرده اند. با اين حال دانشمندان حاضر در اين بررسي معتقدند احتمالا طبيعت خودش اين كار سخت دستكاري سموم را با خزندگاني كه اين سموم را براي استفاده خودشان بي خطر كرده اند، انجام داده است.
 


ساختمان هاي چوبي به صرفه و بادوام

در حال حاضر براي ساخت و ساز بسياري از برج ها و ساختمان هاي مسكوني بزرگ از مقادير زيادي آهن و فولاد استفاده مي شود. دليل اين كار هم بسيار ساده است زيرا اين ابزارها مقاومت و استحكام بسيار زيادي دارند.
اما در ساخت خانه هاي كوچك در بسياري از كشورها چوب هاي مقاوم به كار مي رود. هر چند به استحكام فولاد نيستند، اما براي منازل كوچك مناسب اند. چوب در مقايسه با مصالحي كه امروزه وارد عرصه ساخت و ساز شده، به ظاهر ماده اي كم مقاومت و بدون استفاده است كه اگر هم در ساختماني مورد استفاده قرار گيرد، بيش از هر چيز كاربرد تزييني دارد.
چوب كاربرد بسيار زياد و تقريباً نامحدودي دارد و عمر آن طولاني است. چوب خاصيت انعطاف پذيري دارد و به راحتي پرداخت مي شود. اين ماده سبك داراي مقاومت بالايي است. ساختمان ها، برج ها و پل هاي چوبي در سراسر دنيا، تاكيدكننده اين واقعيت هستند.
ساختمان ها، سازه هاي كوچك، ديوارها، سقف ها و پله هاي چوبي، قرن هاست كه مورد استفاده قرار مي گيرند. در حال حاضر، خانه هاي مسكوني با بيش از چند صد سال قدمت كه هنوز هم قابل استفاده هستند، نشانگر عمر طولاني چوب به عنوان مصالح ساختماني است. جداي از اين، مردم خانه هاي چوبي را به خاطر اينكه داراي معماري بسيار زيبا، مقرون به صرفه، سالم براي زندگي و در عين حال زيباست، انتخاب مي كنند.
مصالحي با كيفيت و كارا
از سوي ديگر خانه هاي چوبي در رابطه با حفاظت گرما بيشترين كارايي را دارند. به علاوه، با به كاربردن روش هاي مدرن ساخت و ساز با چوب، احتياجي براي به كار گرفتن مواد شيميايي براي حفاظت آنها نيست.
در حال حاضر مصالح چوبي مدرن تحت آزمايش و كنترل كيفيت مستمر هستند. كيفيت مصالح و توليدات چوبي از طريق گواهينامه ها و استانداردهاي موجود كنترل و تضمين مي شود.
مزايايي مانند پيش سازي هاي موثر و سريع قطعات ساختمان، آساني تهيه و پرداخت، ساخت و ساز با چوب را مقرون به صرفه كرده است. به همين دليل ساخت و ساز با چوب همواره انتخابي صحيح و مطمئن است.
از آنجايي كه منابع انرژي فسيلي در حال پايان است و هنوز منبع قابل اعتماد براي جايگزيني انرژي وجود ندارد ، بنابراين آينده به روش هاي ساخت و سازي كه اقتصادي و صرفه جو در مصرف انرژي باشد، تعلق دارد.
در اين زمينه، ساختمان هاي چوبي مدرن، دورنماي جديدي را براي ساخت و سازهاي صرفه جو محور مي گشايد و به اين دليل آنكه چنين ماده اي عايق گرمايي است، مي تواند صرفه جويي كلاني در مصرف انرژي داشته باشد.
صرفه جويي مفيد در انرژي
براساس آمارهاي سازمان انرژي مصرف سالانه خانه هاي مسكوني كه چند ده سال پيش ساخته شده اند، 300 كيلووات انرژي حرارتي براي هر مترمربع است. خانه هاي معمولي با عايق بندي خوب، سالانه 60 تا 80 كيلووات انرژي حرارتي براي هر مترمربع به كار مي برند.
اين مقدار براي خانه هاي غيرفعال از لحاظ انرژي كه با روش هاي مدرن ساخت و ساز با چوب ساخته شده اند كمتر از 15 كيلووات انرژي حرارتي براي هرمترمربع است.
خانه هاي غيرفعال، خانه هاي با انرژي بسيار كم هستند كه ضوابط و دستورالعمل هاي شديد موجود در استانداردها را برآورده مي كنند. اين خانه ها از لحاظ عايق بندي، جاگذاري پنجره ها و كاهش حرارت طوري بهينه سازي شده اند كه احتياج به تاسيسات مكانيكي حرارتي شوفاژ، بخاري و... ندارند. دماي مطبوع لازم از طريق سيستم تهويه بهبود حرارت، فراهم مي شود.
عايقي قوي در برابر آتش
در ساختمان هاي چوبي، لايه هايي براساس مقاومت در برابر آتش و شرايط موجود در استانداردهاي مصالح ساختماني (آتش زا يا نسوز) پيش بيني شده است .
ديوارهاي باربركه داراي پوشش دو لايه پانل گچي يا فرآورده هاي چوبي هستند، در فضاي مابين دو لايه از مواد عايق بندي استفاده شده است كه در برابر آتش اشتعال ناپذيرند و شرايط لازم براي مقاومت بالا را فراهم مي كنند.
ساخت وسازهاي چوبي نوين در ارتباط با موضوع حفاظت در برابر آتش سوزي بهترين كارايي را دارند.
برخلاف ساخت و ساز مرسوم بتن، در ساخت وساز هاي چوبي مدرن، روش لايه هاي تركيبي در جدار بيروني ساختمان براي محافظت در برابر صدا به كار برده مي شود. در سازه هاي چوبي نوين، طرح اجزاي ساختمان است كه آرامش را به همراه مي آورد نه اندازه و حجم آن. اجزاي بيروني اين سازه ها با توجه به تركيب مواد اوليه شان و نيز تركيب قرار گرفتن لايه ها طوري طراحي شده است كه صرفه جويي در هزينه را به همراه دارد.
تعداد زيادي از قطعات پيش ساخته ساختماني را مي توان از توليدات چوبي مقاوم، خشك و مدرن توليد كرد. سازه هاي چوبي احتياج به خشك شدن ندارند و فورا قابل استفاده هستند كه اين ويژگي موجب ساخت سريع، موثر و اقتصادي را مي دهد. چوب، حمل و نقل آساني دارد، سبك است و در مقايسه با سازه هاي بتني و فلزي، هزينه كمتري را بر سازنده تحميل مي كند.
 


خطر سرطان با مصرف ذرت

انتشار گزارشي درباره تأثير مصرف ذرت تراريخته بر افزايش خطرابتلا به سرطان، زنگ هاي خطر را براي تمام كشورها از جمله ايران در مورد مصرف بي رويه اين گونه محصولات تغيير ژنتيك داده شده به صدا درآورده است.
ايران يكي از كشورهاي داراي مصرف بالاي ذرت تراريخته در دنياست؛ آن طور كه اغلب خبرگزاري هاي معتبر دنيا گزارش دادند تحقيقي كه به تازگي منتشر شده است نشان مي دهد كه ذرت هاي تراريخته خطر ابتلا به سرطان و مرگ ومير ناشي از آن را افزايش مي دهد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آتلانتيكوي فرانسه، «سيل اريك سرليني» در تحقيق خود نشان داده است كه خطر ابتلا به سرطان و مرگ وميرناشي از آن در صورت مصرف ذرت تراريخته در موش ها افزايش مي يابد.
طبق نتايج اين مطالعه علمي، وي معتقد است كه خطر ابتلا به اين بيماري با مصرف اين نوع ذرت بين انسان ها بيشتر خواهد بود.
ذرت هاي تراريخته با ژن BT تلفيق و حاوي پروتئين 1Bb3Cry هستند؛ اين پروتئين سبب مي شود كه آفات در صورت تغذيه از اين نوع ذرت ها، نابود شوند؛ اين ذرت هاي مهندسي شده از سال 2003 وارد بازار شدند و قرار بود كه انقلابي در مقابله با آفات به وجود آورند؛ امروزه توليد اين نوع ذرت ها را اقدامي شكست خورده مي دانند، زيرا همان آفاتي كه قرار بود توسط ذرت ها نابود شوند، توانسته اند خود را با اين ذرت ها تطبيق دهند، و جمعيت خود را افزايش دهند كه به معني پيدايش نسل جديدي از آفات مقاوم به سموم يا همان ابرآفات است.
اكثر مجامع علمي معتقدند كه قوانين علمي به كار برده شده در اين تحقيق، مناسب نيستند؛ چرا كه «سرليني» ذرت تراريخته را طبق قوانين علمي كه معمولا براي آزمايش هاي دارويي مورد استفاده قرار مي گيرند آزمايش كرده است و اين قوانين در مورد مواد غذايي كاربرد ندارد.
از سوي ديگر،«سرليني» ذرت هاي تراريخته را به موش ها خورانده است اما افرادي كه ذرت تراريخته خورده باشند، مورد آزمايش قرار نگرفته اند.
برخي از مواد غذايي تراريخته در غذاهاي مصرفي بين انسان ها جايگاهي ندارند و تنها براي حيوانات مصارف غذايي دارند؛ پيش از اين نيز آزمايش هايي روي موش هايي كه ذرت تراريخته مصرف كرده بودند، انجام شده بود.
نتايج حاصل از اين آزمايش ها نيز ميزان ابتلا به سرطان را بين اين موش ها قابل توجه دانسته بود؛ اين تحقيق تازه منتشر شده، مي تواند شروعي براي بحث ها و مطالعات علمي باشد.
گياهان تراريخته گياهاني هستند كه از نظر ژنتيك در آنها دستكاري ها و تغييراتي صورت گرفته يا در برابر آفات يا كم آبي مقاوم شوند يا استفاده هاي دارويي يا غذايي متنوعي از آنها بشود؛ البته در كنار فوايدي كه براي اين نوع محصولات برشمرده مي شود، دسترسي به اين علم و امكانات حاصل از آن، خالي از خطر و اشكال نيست.
برخي كارشناسان مي گويند: اينكه مصرف محصولات تراريخته خطرساز خواهد بود يا نه، احتياج به سال ها تحقيق آن هم از سوي مؤسسات واجد شرايط، مطمئن و بي طرف دارد و به اين سؤال كه آيا تغييرات ژنتيك به انسان منتقل مي شود يا نه، خيلي صريح و واضح نمي شود پاسخ داد.
نبود قوانين مناسب و نظارت دقيق و بي اغماض بر اجراي آن و تخلفات احتمالي يا احيانا سهل انگاري، مي تواند سلامت بشر را تحت الشعاع قرار دهد؛ از اين رو در تمام نقاط جهان براي پيشگيري از وقوع اين مخاطرات، قوانين كنترل كننده و سختگيرانه اي بر اين فرايند پيچيده نظارت و عوارض و پيامدهاي آن اجرا مي كنند.
به منظور استفاده ايمن از فوايد و مزاياي اين فناوري، مجموعه تدابير و مقرراتي اتخاذ شده است كه به آن ايمني زيستي مي گويند.

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14