(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 20 مهر 1391 - شماره 20329

هنرمندان زن بهابادي براي حرم حضرت عباس(ع) فرش مي بافند
تجليل امام جمعه بابل از جشنواره وارش
پژواك
زندگي همرزم رئيسعلي دلواري فيلم مي شود
جشنواره تئاتر كودك و نوجوان همدان ثبت جهاني شد
در جشنواره نشريه نگاري رضوي
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فيروزآباد دوم شد
برپايي همايش بين المللي استاد شهريار در نخجوان
كتاب شاعر يزدي اثر برگزيده جشنواره كتاب سال رضوي شد
معرفي برگزيدگان بيست و چهارمين جشنواره تئاتر استان مركزي
احداث بزرگترين موزه مردم شناسي گلستان در آزادشهر
شهردار اصفهان:
فرهنگ و هنرناب ايراني بايد در فيلمنامه ها تاثيرگذار باشد
آثار صداوسيماي خراسان رضوي در جشنواره بين المللي برگزيده شد
شركت 400 ناشر در نمايشگاه كتاب گيلان
نهضت مطالعه مفيد در مدارس يزد برپا شد
برگزاري جشنواره سرود «آفتاب مهرباني» در طبس
راهيابي 2 عكاس جوان گنابادي به جشنواره ملي و بين المللي عكس
بهترين هاي بيست و سومين جشنواره تئاتر استان سمنان معرفي شدند
در اواخر مهر جشنواره فيلم وارش در بابل برگزار مي شود
راهيابي «سور سوگ» و «خون و خيانت» به جشنواره منطقه اي تئاتر
جشنواره فيلم كودك حامل پيام كودكان آسيب پذير اجتماعي خواهد بود


هنرمندان زن بهابادي براي حرم حضرت عباس(ع) فرش مي بافند

يزد- خبرنگار كيهان:
بزرگ ترين فرش استان يزد براي اهدا به حرم حضرت عباس(ع) توسط تعدادي از زنان هنرمند بهابادي در حال بافت است.
به گزارش خبرنگار ما بافت اين فرش به منظور ارسال به حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) توسط تعدادي از زنان هنرمند بهابادي از اول مهرماه امسال آغاز شده است و اين فرش بزرگترين فرشي است كه تاكنون در استان يزد بافته شده است.
«خواجه زاده» از كارشناسان فرش گفت: از خصوصيات اين فرش تراكم بالاي آن است كه اين فرش با تراكم 32 رج و در مدت زمان هشت ماه بافته خواهد شد.
وي با بيان اين كه حدود 35 نفر از هنرمندان بهابادي براي بافت اين فرش ثبت نام كرده اند، اظهار كرد: تاكنون يك متر از اين فرش توسط هنرمندن قاليباف بهابادي بافته شده است.
شايان ذكر است ابعاد اين فرش 4*6 است.
 


تجليل امام جمعه بابل از جشنواره وارش

بابل- خبرنگار كيهان:
امام جمعه بابل با تأكيد بر توجه به محتوي و پيام جشنواره وارش گفت: با انتقال پيام فرهنگي جشنواره وارش مي توان زمينه شكوفايي استعدادهاي هنري جوانان را فراهم كرد.
به گزارش روابط عمومي هفتمين جشنواره سراسري فيلم كوتاه وارش، حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار عوامل اجرايي جشنواره وارش اظهار داشت: جشنواره وارش، يك رويداد بزرگ فرهنگي در كشور است كه اثرگذاري اين جشنواره بايد توسط همه افراد هنري و غيرهنري لمس شود.
وي با اشاره به اينكه رويكرد فرهنگي جشنواره وارش بر رفتار و باورهاي افراد تأثير زياد دارد، افزود: محتوي و پيامي كه از برگزاري يك جشنواره حاصل مي شود بر قداست جشنواره افزوده و تاثيرگذاري آن در مدت زمان طولاني نمايان مي شود.
روحاني بيان داشت: شاهد برگزاري جشنواره هاي مختلف فرهنگي و هنري در سطح استان و كشور بودم اما متأسفانه بسياري از اين جشنواره ها تنها در ايام برگزاري خلاصه شده و نتوانستند پيام اصلي جشنواره را به مخاطب ارائه كنند اما انتظار داريم تاثيرگذاري رويكرد فرهنگي وارش در جامعه ملموس باشد.
امام جمعه بابل تصريح كرد: با توجه به اينكه شعاع جشنواره وارش استاني است مجموعه تلاش عوامل اجرايي اين جشنواره بايد به گونه اي باشد كه علاوه بر مازندران، استان هاي مختلف كشور را تحت تاثير قرار دهد.
روحاني برگزاري موفق كنگره سيدالعلما در بابل را يك رويداد مهم فرهنگي مازندران برشمرد و افزود: ساير كنگره ها و جشنواره ها در سطح استان و شهرستان بابل بايد به گونه اي برگزار شود كه متناسب با مخاطب قداست لازم را داشته باشد.
وي خطاب به عوامل اجرايي جشنواره افزود:
عوامل اجرايي جشنواره وارش با توجه به همه كاستي ها بايد با اتحاد و يكپارچگي اين جشنواره را به نحو مطلوبي در سطح كشور برگزار كنند.
روحاني با بيان اينكه در جشنواره وارش احترام و شأن هنرمندان بايد حفظ شود، تصريح كرد: هنرمندان از روحيه حساس تري نسبت به ساير اقشار جامعه برخوردار بوده بنابراين بايد به نيازهاي روحي و عاطفي هنرمندان توجه ويژه شود.
 


پژواك

نمايش آثار تجسمي
سلماس- خبرنگار كيهان: به مناسبت گراميداشت هفته دفاع مقدس، نمايشگاه آثار هنرهاي تجسمي هفت نفر از هنرمندان سلماس در محل مجتمع فرهنگي و هنري اين شهرستان برگزار شد. در اين نمايشگاه بيش از 100 اثر تجسمي در رشته هاي طراحي و نقاشي با موضوع دفاع مقدس و آزاد در معرض نمايش قرار گرفت.
آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه با تكنيك رنگ و روغن به نمايش گذاشته شد.
برگزاري نمايشگاه عكس دفاع مقدس
جاسك- خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دفاع مقدس نمايشگاه عكس دفاع مقدس با موضوع دريايي و 8 سال اقتدار اين نيرو در منطقه دوم دريايي ولايت برگزار شد.
اين نمايشگاه كه گوشه اي از رشادتها و دليرمردي هاي نيروي دريايي در 8 سال دفاع مقدس در قالب تصاوير به نمايش گذاشته شد، مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفت.
برپايي جشنواره فيلم مقاومت در گناباد
گناباد- خبرنگار كيهان: دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس در گناباد برگزار شد. در اين جشنواره كه به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد، 10 فيلم بلند سينمايي 15 فيلم كوتاه و 11 فيلم مستند با موضوع انقلاب اسلامي و دفاع مقدس به نمايش عمومي درآمد. اين جشنواره با همكاري انجمن سينماي دفاع مقدس و سپاه ناحيه گناباد برگزار شد.
اجراي نمايش خياباني
طرقبه شانديز- خبرنگار كيهان: همزمان با دهه كرامت و برپايي جشن هاي عيد رضوي نمايش هاي خياباني در شهرستان طرقبه شانديز برگزار و از هنرمندان فعال و شاخص در حوزه فرهنگ رضوي تقدير شد. برگزاري نمايشگاه نقاشي و عكس با موضوع رضوي، اجراي دو نمايش خياباني با موضوع فرهنگ رضوي در آينه دفاع مقدس و جشن هاي رضوي در روستاهاي شهرستان از جمله اين برنامه ها بود.
نمايش تابلوهاي نقاشي هنرمند كاشاني
كاشان- خبرنگار كيهان: نمايشگاه نقاشي خط هنرمند كاشاني در نگارخانه آزادي اين شهرستان برگزار شد.
در اين نمايشگاه 22 تابلو نقاشي خط از آثار مهدي اكبري براي علاقه مندان به اين هنر به نمايش گذاشته شد. سبك نقاشي خط، سبك جديدي است و تكنيك بكار رفته در آن رنگ روغن، تركيب مواد، ورقه طلا و ورقه نقره است.
برگزاري كلاس هاي هنري
آبادان- خبرنگار كيهان: كلاس ها و كارگاه هاي آموزشي در رشته هاي فرهنگي، هنري و سينمايي در اروندكنار برگزار مي شود.
در كارگاه هنرهاي تجسمي؛ كلاس نقاشي، كاريكاتور، حجم سازي، گرافيك و در كارگاه ادبي نيز كلاس هاي آموزش و آشنايي با شعر و داستان برگزار خواهد شد.
در كارگاه نمايش نيز بازيگري و نمايشنامه نويسي آموزش داده خواهد شد و در كارگاه سينمايي، دوره فيلم نامه نويسي، عكاسي، تدوين، بازيگري و فيلمبرداري برگزار مي شود.
 


زندگي همرزم رئيسعلي دلواري فيلم مي شود

بوشهر-خبرنگاركيهان:
مدير كل صدا و سيماي مركز بوشهر گفت:داستان زندگي زاير خضرخان اهرمي از همرزمان شهيد رئيسعلي دلواري توسط اين مركز توليد خواهد شد.
منصور لاوري در بازديد از قلعه تاريخي زايرخضر خان اهرمي مي افزود: در اين فيلم مستند ابعاد شخصيتي اين مبارزه گر با استعمار پير انگليس و نقش اثر ملي قلعه كلات (قلعه زاير خضرخان اهرمي) درمبارزات دليران تنگستان در قالب گفت و گو با بازماندگان اين شخصيت به تصوير كشيده خواهد شد.
وي يادآور شد: افزون بر شخصيت اين مبارز نقش قلعه زاير خضرخان اهرمي نيز كه نماد مبارزاتي مردم تنگستان استان بوشهر است به درستي معرفي نشده است.
مدير كل صدا و سيماي مركز بوشهر اظهار داشت: معرفي اين اثر تاريخي توسط رسانه ملي نقش مهمي در جذب گردشگر و رونق اقتصادي منطقه خواهد داشت.
فرماندار تنگستان نيز گفت: تاكنون هفت ميليارد ريال براي فاز نخست قلعه تاريخي زاير خضرخان هزينه شده است. احمد جعفري نسب افزود: عمليات اجراي مرمت و بازسازي فاز دوم اين قلعه بزودي آغاز خواهد شد و تا پايان دولت دهم به اتمام مي رسد.
 


جشنواره تئاتر كودك و نوجوان همدان ثبت جهاني شد

همدان- خبرنگار كيهان:
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان گفت: جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان همدان در تقويم رسمي رويدادهاي هنري جهان به ثبت رسيد.
خسرو بيات در گفت وگو با خبرنگاران افزود: به ثبت جهاني رسيدن اين رويداد هنري، ويژگي مهم نوزدهمين دوره جشنواره تئاتر كودك و نوجوان نسبت به دوره هاي قبلي آن به شمار مي رود.
وي ادامه داد: امسال براي نخستين بار بخش تئاتر كودك و نوجوان از يكديگر جدا شده است و بنا داريم از سال آينده بخش خردسالان را نيز به جشنواره اضافه كنيم.
بيات تعداد آثار ارسالي اوليه به دبيرخانه جشنواره را 302 اثر در چهار بخش اعلام كرد و اظهار داشت: پس از بررسي آثار رسيده، مجموعا 46 اثر نمايشي براي حضور در بخش هاي صحنه اي، خياباني، بين الملل و ويژه برگزيده شدند.
وي يادآور شد: در بخش مسابقه جشنواره نمايش هايي از استانهاي تهران، البرز، اصفهان، قزوين، آذربايجان شرقي، فارس، خراسان رضوي، قم و همدان شركت كردند.
وي خاطرنشان ساخت: در بخش بين الملل نيز 6 اثر نمايشي از چهار كشور شامل ايتاليا، آلمان، اسپانيا و سوئيس آثار خود را به نمايش گذاشتند.
مدير اجرايي نوزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان همدان، اضافه كرد: در مجموع 400 هنرمند داخلي و 60 هنرمند خارجي براي شركت در اين جشنواره به همدان آمده و از 16 تا 22 مهرماه مهمان ما خواهند بود.
بيات در ادامه، گفت: امسال مراسم افتتاحيه جشنواره به صورت غيرمتمركز و در پنچ نقطه شهر همدان برگزار شد.
وي برگزاري نشست ها و كارگاه هاي آموزشي، اجراي نمايش در شهرستانها، حركت كارناوال شادي در سطح شهر، اجراي تئاتر به صورت سيار با استفاده از يك اتوبوس مجهز به امكانات صحنه اي در روستاها، اهداي 5 هزار جلد كتاب به كودكان و نوجوانان همزمان با آغاز جشنواره را از جمله برنامه هاي جانبي جشنواره نوزدهم اعلام كرد.
 


در جشنواره نشريه نگاري رضوي

كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فيروزآباد دوم شد

فيروزآباد- خبرنگار كيهان:
در جشنواره نشريه نگاري رضوي كه بمناسبت ميلاد امام رئوف امام رضا(ع) در سراسر كشور برگزار شد، گروه نشريه نگاري الكترونيكي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهرستان فيروزآباد موفق به كسب مقام دوم كشوري شد.
عنوان نشريه كانون فيروزآباد عطر امام رضا بود كه تحقيقي از آداب و رسوم زيارت است و در شهر فيروزآباد توسط آيدا روشن، بيتا شمشيري و فاطمه رضايي و با راهنمايي فاطمه جعفري زاده مربي كانون تهيه شده بود.
هديه و جايزه اين جشنواره طي مراسمي با حضور مدير عامل كانون كشور، استاندار و جمعي از مديران كشوري و استاني به آنان اهدا شد.
 


برپايي همايش بين المللي استاد شهريار در نخجوان

اروميه- خبرنگار كيهان:
سومين همايش بين المللي شاعر بلند آوازه كشورمان مرحوم استاد شهريار در جمهوري خودمختار نخجوان برگزار شد.
اين همايش شهريارشناسي كه با همكاري سركنسول گري كشورمان در دانشگاه دولتي نخجوان برگزار شد شهريارشناساني از ايران، آذربايجان، ژاپن، تركيه، كره جنوبي، نيجريه و قزاقستان حضور داشتند كه آثار خود را به صورت سخنراني ارائه كردند.
به گفته طالبي وابسته فرهنگي كنسولگري ايران و دبير همايش در اين گردهمايي 30 مقاله درباره استاد شهريار و اشعار او ارائه شد كه 8مقاله به عنوان مقابله برتر برگزيده و در همايش قرائت شد.
رئيس دانشگاه دولتي نخجوان هم در حاشيه اين همايش از همكاري هاي خوب علمي جمهوري خودمختار نخجوان و جمهوري اسلامي خبر داد و افزود: شهريار پل ارتباطي محكمي براي دوستي و همكاري فرهنگي دو ملت است و در اشعار اين شاعر بلندآوازه صلح، دوستي و آرامش براي بشريت موج مي زند و علت جهاني شدن شهريار توجه به اين مضامين است.
 


كتاب شاعر يزدي اثر برگزيده جشنواره كتاب سال رضوي شد

يزد- خبرنگاركيهان:
اثر شاعر حوزه هنري استان يزد به عنوان تنها كتاب شعر شايسته چاپ پنجمين جشنواره كتاب سال رضوي انتخاب شد.
مجموعه شعر رضوي باعنوان «يك نفر دارد صدايت مي زند» سروده طوبي زارع در بخش آثار شايسته چاپ پنجمين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي به عنوان تنها اثر شعري شايسته چاپ برگزيده شد.
اين مجموعه شامل 40رباعي درخصوص امام رضا(ع) و فرهنگ و معارف رضوي است كه به دو زبان فارسي و انگليسي در حدود 85صفحه، در قطع رقعي آماده انتشار است.
به گزارش خبرنگار ما، 240كتاب با موضوع امام رضا(ع) به پنجمين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي ارسال شده بود كه از اين تعداد 40اثر در بخش آثار شايسته چاپ حضور داشتند.
در بخش آثار شايسته چاپ، هشت اثر برگزيده شد كه در بخش شعر، كتاب «يك نفر دارد صدايت مي زند» به عنوان اثر شايسته چاپ معرفي شد.
لازم به ذكر است آثاري از كشورهاي حاشيه خليج فارس، عراق، سوريه، اندونزي، تاجيكستان و پاكستان نيز به اين جشنواره ارسال شده بود.
 


معرفي برگزيدگان بيست و چهارمين جشنواره تئاتر استان مركزي

اراك- خبرنگاركيهان:
بيست وچهارمين جشنواره تئاتر استان مركزي، با معرفي برترين ها در اراك به كار خود پايان داد.
در مراسم اختتاميه اين جشنواره، سينا دلشادي رئيس انجمن نمايش و دبير بيست وچهارمين جشنواره تئاتر گفت: از بين 33اثر ارسالي به دبيرخانه هفت اثر موفق شد به همراه منتخب جشنواره استاني دفاع مقدس (ياقوت هاي سرخ) به مرحله مسابقه و اجرا راه يابند.
وي افزود: همچنين از شش نمايش متقاضي بخش جنبي كه چهار نمايش در خارج از مهلت قانوني درخواست خود را ارائه داده بودند، شامل دو اثر نمايشي «مجلس نامه اميركبير» به كارگرداني مهدي دريالي و نمايش خياباني «مين ياب» برگزيده جشنواره استاني بسيج به كارگرداني رضا يونس فرد در بخش جنبي اجرا شدند.
در پايان نتايج هيئت داوران در بخش مسابقه به اين ترتيب اعلام شد.
بازيگر زن:
لوح تقدير و جايزه نقدي بازيگري سوم زن مشتركا به زهرا مومني و نازنين صالحي بازيگران نمايش «پپروني» از دليجان و نمايش «وقتي از بريدگي هاي خونبار عصب مي گذرد» از خمين اهدا شد.
لوح تقدير و جايزه نقدي بازيگري دوم زن به طور مشترك به معصومه باقري و فاطمه قاسمي بازيگران «وقتي از بريدگي هاي خونبار عصب مي گذرد» از خمين اهدا شد.
لوح تقدير جايزه نقدي و تنديس جشنواره به مهناز حسيني بازيگر اول زن براي بازيگري در نمايش «وقتي از بريدگي هاي...» از خمين اهدا شد.
¤ بازيگري مرد
لوح تقدير و جايزه نقدي بازيگري سوم مرد مشتركا به «ميثم سرآباداني» براي بازي در نمايش «زير باران از تو مي خوانم» از تفرش و احمد اعتمادي فر براي بازي در نمايش «پپروني» از دليجان اهدا شد.
لوح تقدير و جايزه نقدي بازيگري دوم مرد مشتركا به مرتضي عليدادي و اميد عباسي براي بازي در نمايش «لير شاه به روايت مردم كوچه و بازار» از اراك اهدا شد.
ديپلم افتخار، تنديس جشنواره و جايزه نقدي بازيگري اول مرد به «مهدي ملكي بيگدلي» براي بازي در نمايش «زير باران از تو مي خوانم» از ساوه اعطا شد.
¤ كارگرداني
لوح تقدير و جايزه نقدي كارگرداني سوم به جواد روستايي براي نمايش «زير باران از تو مي خوانم» از ساوه اهدا شد. لوح تقدير و جايزه نقدي كارگرداني دوم به افق ايرجي براي نمايش «لير شاه به روايت مردم كوچه و بازار» از اراك اهدا شد.
ديپلم افتخار، تنديس جشنواره و جايزه نقدي اول به سيدمهدي محمدي براي نمايش «وقتي از بريدگي هاي خونبار عصب مي گذرد» از خمين اهدا شد.
نمايش نويسي
لوح تقدير و جايزه نقدي نمايش نويسي سوم مشتركا به نمايش نامه «طاعون» نوشته سيدمحمد محمدي از اراك و «لير شاه به روايت مردم كوچه و بازار» نوشته افق ايرجي از اراك اهدا شد.
لوح تقدير و جايزه نقدي نمايش نويسي دوم به نمايش نامه «زير باران از تو مي خوانم» نوشته آرش منصوري از ساوه اهدا شد.
ديپلم افتخار، تنديس جشنواره و جايزه نقدي نمايش نويسي اول به نمايشنامه «وقتي از بريدگي هاي خونبار عصب مي گذرد» نوشته رضا شاه بداغي اهدا شد.
هيئت داوران با تشكر از اجراي موسيقي، طراحي صحنه و چهره پردازي نمايش هاي جشنواره، هيچ انتخابي در اين بخش ها را نداشتند. نمايش «وقتي از بريدگي هاي خونبار عصب مي گذرد» به كارگرداني «سيدمهدي محمدي و نويسندگي رضا شاه بداغي» از خمين به جشنواره منطقه اي راه يافت.
گفتني است، تنديس جشنواره بيست و چهارم تئاتر استان مركزي، «ابريق سلجوقي» بود كه نماد دولت و نعمت است. اين تنديس به رتبه هاي اول و نمايش برگزيده اهدا شد.
 


احداث بزرگترين موزه مردم شناسي گلستان در آزادشهر

شرق گلستان- خبرنگار كيهان:
براي احداث موزه مردم شناسي در آزادشهر تاكنون يك ميليارد و پانصد ميليون ريال هزينه شده و براي تجهيز آن به 500 ميليون ريال ديگر اعتبار نياز است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي گنبدكاووس گفت: سعي خواهيم كرد كه امسال اين موزه را راه اندازي و درآمدهاي آن را در اختيار شهرداري قرار دهيم.
قدرت الله شاكري آزادسازي محوطه هاي تپه هاي تاريخي، مرمت آسياب قديمي روستاي فارسيان به عنوان يك سفره خانه سنتي و تحويل آن به صاحب آن از جمله برنامه ها در آزادشهر بيان كرد.
شاكري همچنين افزود: تاكنون پنج هزار نفر از روستاي تاريخي فارسيان براي بازديد ثبت نام كرده اند كه دو هزار نفر خارجي هستند.
رئيس اداره ميراث فرهنگي گنبدكاووس گفت: با فعال شدن سايت برج قابوس سعي كرديم كه اماكن تاريخي شرق گلستان نيز در اين سامانه ثبت شود تا بتوانيم از پتانسيل منطقه به نحو احسن استفاده كنيم.
 


شهردار اصفهان:

فرهنگ و هنرناب ايراني بايد در فيلمنامه ها تاثيرگذار باشد

اصفهان -خبرنگاركيهان:
شهردار اصفهان با تاكيد بر بومي سازي هنر هفتم اظهارداشت: با برگزاري جشنواره فيلم كودك و نوجوان در اصفهان تلاش مي شود هنر هفتم را بومي سازي كنيم.
سيد مرتضي سقائيان نژاد با بيان اين كه فرهنگ و هنر ناب ايراني بايد در فيلمنامه ها تاثيرگذار باشد، افزود: اصفهان داراي فرهنگ و تمدني غني است و جوانان مي توانند با استفاده از ظرفيت هاي فرهنگي و تاريخي اصفهان فيلمنامه ها را بومي سازي كنند و لزومي ندارد بدآموزي هاي غربي وارد مكتب كشورمان شود.
سقائيان نژاد اظهارداشت: هنر هفتم تاثير بسزايي در تربيت كودكان و نوجوانان دارد، بنابراين با نوشتن فيلمنامه هاي بومي مي توان در پرورش و تربيت كودكان و نوجوانان كه در آينده مسئوليت هاي بزرگي در جامعه خواهند داشت تاثيرات بسزايي را برجاي گذاشت.
 


آثار صداوسيماي خراسان رضوي در جشنواره بين المللي برگزيده شد

مشهد- خبرنگاركيهان:
برخي از آثار راديويي و تلويزيوني و برون مرزي صداوسيماي خراسان رضوي در چهارمين دوره جشنواره بين المللي توليدات اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي، به عنوان آثار منتخب برگزيده شد.
«قندك و خانم جان» در بخش كودك و نوجوان به تهيه كنندگي مجيد خليل زاده، «زائران غريب» در بخش پويانمايي، «امتداد خون» در بخش گزارش به تهيه كنندگي علي داها و «خراسان من» در بخش نماهنگ به تهيه كنندگي عباس مهاجران از سيماي خراسان رضوي به عنوان آثار منتخب معرفي شد.
در برنامه راديو تاجيكي، «نقش زن در بيداري اسلامي» در بخش خبري بيداري اسلامي به تهيه كنندگي «هاشم خال اف» و «پيك بهاري» در بخش تركيبي آزاد به تهيه كنندگي سيد مجتبي فتاحي و در برنامه راديو دري نيز، «شاپرك در بخش كودك و نوجوان» به تهيه كنندگي منصوره افضلي از ديگر آثار منتخب خراسان رضوي در اين جشنواره است.
همچنين «دست وطندار» در بخش نمايش راديويي به تهيه كنندگي اميرحسن روحاني، «ستوده آسمان» در بخش آرم و آنونس آزاد به تهيه كنندگي نسرين حيدري، «ميزگرد سياسي» در بخش ميزگرد بيداري اسلامي به تهيه كنندگي سلمان حسيني نيز جزو آثار منتتخب اين جشنواره قرار گرفت.
 


شركت 400 ناشر در نمايشگاه كتاب گيلان

رشت- خبرنگاركيهان:
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان از شركت 400ناشر كشوري به همراه 50 هزار عنوان كتاب در نمايشگاه كتاب گيلان خبر داد.
محمد پورحسن گفت: اين نمايشگاه كتاب با 200 غرفه 24مهرماه در محل دايمي نمايشگاه بين المللي كتاب گيلان برگزار خواهدشد.
وي با اشاره به كيفيت بالاي نمايشگاه كتاب گيلان در سال گذشته افزود: امسال قيمت كتاب هاي ارائه شده در نمايشگاه با 40 درصد تخفيف به بازديدكنندگان عرضه مي شود.
وي برگزاري نمايشگاه كتاب را فرصت مناسبي براي ارتقاي فرهنگ كتابخواني دانست و خاطرنشان كرد: با همكاري شهرداري رشت آمد و شد بازديدكنندگان از نمايشگاه با سرويس هاي رايگان انجام مي شود.
 


نهضت مطالعه مفيد در مدارس يزد برپا شد

يزد- خبرنگاركيهان:
طرح نهضت مطالعه مفيد در مدارس يزد اجرايي مي شود.
كارشناس فرهنگي و هنري اداره كل آموزش و پرورش استان يزد با اعلام خبر فوق گفت: اين طرح در راستاي اجراي بند 2 از ماده 5 سند نهضت مطالعه مفيد و با اختصاص ساعت مطالعه در برنامه درسي دانش آموزان و با همكاري اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان اجرا مي شود.
به گزارش خبرنگار ما علي رضا بهجت افزود: اجراي اين طرح در 30 دبستان شهر يزد از روز يكشنبه 16مهر ماه آغاز مي گردد و دانش آموزان پايه هاي اول تاسوم ابتدايي در آن شركت خواهند كرد.
وي در مورد نحوه اجراي اين طرح اظهارداشت: در طول هفته يك ساعت از ساعات آموزشي درس فارسي و هنر اين پايه ها به موضوع مطالعه اختصاص مي يابد و دانش آموزان پس از خواندن يا گوش دادن به كتابي كه براي آنها قرائت مي شود برداشت خود را به صورت نقاشي ارائه مي دهند يا كتاب خوانده شده را خلاصه نويسي مي كنند.
 


برگزاري جشنواره سرود «آفتاب مهرباني» در طبس

طبس- خبرنگار كيهان:
به مناسبت ميلاد با سعادت امام هشتم«عج»، دومين جشنواره سرود خواهران منتخب دانش آموز و هنرمند بسيجي از شهرستانهاي استان يزد تحت عنوان «آفتاب مهرباني» در آستان مبارك حضرت حسين بن موسي الكاظم(ع) طبس برگزار شد.
در اين جشنواره كه با همكاري حوزه مقاومت بسيج سپاه طبس برگزار شد، 6 گروه سرود از شهرستان هاي ميبد و بهاباد، آموزشگاه هاي كوثر، حضرت فاطمه(س) و حضرت سميه(س) طبس و آسيه ديهوك به اجراي سرودهاي امام رضا(ع)، عالم آل محمد(ص)، باران و بي حضور نور پرداختند.
در پايان مراسم اختتاميه جشنواره هيئت داوران سرود آسيه ديهوك،پايگاه مقاومت بسيج آيت الله اعرافي ميبد، آموزشگاه حضرت فاطمه(س) طبس، پايگاه مقاومت بسيج حجاب مستقر در آموزشگاه حضرت سميه(س)، پايگاه مقاومت بسيج مريم بهاباد و آموزشگاه كوثر رتبه هاي اول تا ششم را كسب كردند.
از سوي آستان مبارك حضرت حسين بن موسي الكاظم(ع) به تمامي سرپرستان، مربيان و اعضاي گروه هاي سرود تنديس جشنواره و هديه متبرك فرهنگي و به گروه برتر، لوح سپاس و هداياي ويژه اهدا شد.

 


راهيابي 2 عكاس جوان گنابادي به جشنواره ملي و بين المللي عكس

گناباد- خبرنگار كيهان:
سرپرست انجمن سينماي جوان گناباد گفت: آثار دو عكاس جوان گناباد به دو جشنواره بين المللي و ملي عكس در اروميه و اراك راه يافت.
محمد برادران افزود: براساس اعلام دبيرخانه اولين جشنواره بين المللي عكس اعتياد نام مهدي ذوالفقاري و اكبر محمدزاده دو هنرمند عكاس گناباد در فهرست اسامي پذيرفته شدگان اين جشنواره قرار گرفته است. وي افزود: به نمايشگاه جشنواره اعتياد 19 و 20 مهرماه جاري در مجتمع فرهنگي امام علي(ع) اروميه برگزار و از عكاسان برگزيده تجليل شد.
وي گفت: همچنين قطعه عكس ديگري از اكبر محمدزاده عكاس جوان اين شهرستان به جشنواره ملي عكس زمان راه يافت. وي افزود: جشنواره ملي عكس زمان با حمايت حوزه هنري استان مركزي در اراك برگزار شد. و همزمان با آن نمايشگاه هايي از عكس هاي اين جشنواره در استان هاي خراسان جنوبي، بوشهر، قزوين، اصفهان و همدان نيز برپا شد.
 


بهترين هاي بيست و سومين جشنواره تئاتر استان سمنان معرفي شدند

شاهرود- خبرنگاركيهان:
بيست و سومين جشنواره تئاتر استان سمنان پس از 3 روز و با انتخاب بهترين ها به كار خود پايان داد.
در اين جشنواره بهترين اثر از سوي تماشاگران نمايش وكيل تسخيري به كارگرداني محسن حسين نيا و هادي آقاحسيني معرفي شد.
همچنين طيبه پاكدل بازيگر اثر جيرجيرك ها خاموش نمي شوند و هادي آقاحسيني بازيگر نمايش وكيل تسخيري و محمدعلي دانشگر بازيگر نمايش قصه شهربي خواب به عنوان بهترين بازيگران زن و مرد شناخته شدند.
در بخش كارگرداني محسن حسين نيا و هادي آقاحسيني براي نمايش وكيل تسخيري بهترين ها شدند و دربخش موسيقي، گروه موسيقي قصه نمايش قصه شهر بي خواب همچنين از بازيگران زن شهر قصه بي خواب و مهدي چوبداري، برزو عشقي، نيما رزاق، محمدعلي دانشگر و بهروان بازيگران نمايش قصه شهر بي خواب تقديرشد.
رضا فوادي كارگردان اثر سرباز آمريكايي و حسين نصيري كارگردان اثر جيرجيرك ها خاموش نمي شوند رتبه سوم را كسب كردند و محسن حسين نيا و هادي آقاحسيني براي كارگرداني مشترك اثر وكيل تسخيري رتبه دوم و مصطفي باقرآبادي براي اثر قصه شهربي خواب رتبه اول را كسب كردند.
همچنين لوح تقدير به محسن اسماعيلي براي نمايشنامه نويسي جيرجيرك ها خاموش نمي شوند اهدا شد. دو اثر وكيل تسخيري و قصه شهر بي خواب نيز به بخش منطقه اي راه يافتند.
 


در اواخر مهر جشنواره فيلم وارش در بابل برگزار مي شود

ساري- خبرنگار كيهان:
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران گفت: جشنواره «وارش» با رويكرد فرهنگ عامه با زبان هنر به هجمه هاي رسانه هاي غربي پاسخ مناسب مي دهد.
حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي ابراهيمي در بازديد از دبيرخانه جشنواره وارش در بابل اظهار داشت: با توجه به اينكه در آستانه برگزاري هفتمين جشنواره سراسري فيلم كوتاه در مازندران به سر مي بريم مشاركت جدي همه مسئولان در برگزاري مطلوب اين جشنواره ضروري است.
وي با اشاره به اينكه هفتمين دوره جشنواره سراسري وارش بايد متمايز از سال هاي گذشته در مازندران برگزار شود، افزود: جشنواره وارش كه هر دو سال يك بار در مازندران برگزار مي شود يكي از جشنواره هاي ملي با رويكرد فرهنگ عامه است كه امروزه برگزاري اين جشنواره نقش بسيار مهمي در پر كردن خلاء هاي فرهنگي جامعه دارد. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران تصريح كرد: جشنواره وارش شناسنامه فرهنگي مازندران است لذا از نمايندگان مردم اين استان در مجلس شوراي اسلامي مي خواهيم در هرچه باشكوه تر برگزار شدن جشنواره وارش مشاركت جدي داشته باشند و كمك كنند تا اين جشنواره در سال هاي آينده در سطح بين المللي برگزار شود.
گفتني است: هفتمين دوره جشنواره سراسري فيلم كوتاه وارش در تاريخ 26 الي 28 مهرماه در شهرستان بابل برگزار مي شود.
 


راهيابي «سور سوگ» و «خون و خيانت» به جشنواره منطقه اي تئاتر

بوشهر- خبرنگار كيهان:
برگزيدگان بيست و چهارمين جشنواره تئاتر استان بوشهر با حضور رضا فياضي و داوود رشيدي از هنرمندان تئاتر و سينما توسط هيئت داوران معرفي شدند.
در اين مراسم قادر آشنا مديركل مركز هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوشهر را داراي سابقه طولاني در تئاتر دانست و گفت: آينده تئاتر بوشهر موفق و روشن است.
ايرج صغيري پيشكسوت تئاتر بوشهر نيز از معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر و رئيس انجمن هنرهاي نمايشي استان به خاطر حمايت هاي همه جانبه شان از تئاتر استان تشكر كرد.
در اين مراسم داوود رشيدي گفت: قبل از اينكه يك بازيگر سينما باشم، خود را تئاتري مي دانم و امسال نيز قصد دارم كاري را روي صحنه ببرم.
در ادامه مراسم پاياني بيست و چهارمين جشنواره تئاتر استان، دكتر يونس محمدي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر گفت: جشنواره تئاتر، تبلور انديشه هاي فرهنگي هنرمندان نمايشي است كه زمينه ساز پويايي و خلق آثار فاخر متون ديني و ملي مي شود.
در پايان نمايش هاي سورسوگ (حسن رضايي) و خون و خيانت (جواد متين) از بوشهر براي حضوردر جشنواره منطقه اي تئاتر معرفي شدند.
 


جشنواره فيلم كودك حامل پيام كودكان آسيب پذير اجتماعي خواهد بود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
براي نخستين بار جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان در اصفهان با همكاري اداره كل بهزيستي استان حامل پيام كودكان آسيب پذير اجتماعي خواهد بود.
معاون اجتماعي اداره كل بهزيستي استان اصفهان با بيان مطلب اظهار داشت: در اين طرح كودكان زير 6سال مهدهاي كودك، كودكان بي سرپرست، معلول، خياباني و كودكان كار و كودكان ساكن در محله هاي حاشيه شهر، براي نخستين بار مخاطب جشنواره فيلم كودك و نوجوان خواهند بود.
«سعيد صادقي» افزود: هدف از مخاطب قراردادن كودكاني كه به دليل شرايط اجتماعي دسترسي به فيلم و سينما را ندارند اين است كه عنوان كنيم جشنواره فارغ از سن و جنس و شرايط اجتماعي متعلق به همه كودكان است.
وي افزود: برگزاري اين جشنواره در اصفهان كه شهري تاريخي و مهد فرهنگ و تمدن ايران است، حامل پيام فرهنگ ايراني و اسلامي براي همه دنيا خواهد بود.
شايان ذكر است، بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان تا 21مهرماه سال جاري در اصفهان برپاست.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14