(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 20 مهر 1391 - شماره 20329

شليك 55 فروند موشك مقاومت
در پاسخ به تجاوزات اخير اسرائيل
تيراندازي ماموران آل خليفه به روي معترضان در منامه
چها رسوي پنج قاره
استقرار نيروهاي ضربت آمريكا در اردن
همزمان با افزايش تنش هاي مرزي با سوريه
انتقاد راشد الغنوشي از تسلط لائيك ها در تونس
يورش پليس تركيه به تجمع ضددولتي كارگران در آنكارا
سياستمدار مخالف دولت قاهره
از حضور نظاميان آمريكايي در مصر انتقاد كرد
تجمع مخالفان آل سعود در رياض زندانيان سياسي را آزاد كنيد
بررسي همكاري هاي نظامي روسيه و عراق در ديدار مالكي با پوتين
سركوب تظاهرات معدنچيان در آفريقاي جنوبي
حمله سربازان افغان به اشغالگران محور مذاكرات اجلاس ناتو در بروكسل
پرواز يك پهپاد ناشناس ديگر
همه چيز را در اسرائيل به هم ريخت
زد و خورد يوناني ها با پليس همزمان با مذاكرات مركل در آتن


شليك 55 فروند موشك مقاومت

در پاسخ به تجاوزات اخير اسرائيل

جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي فلسطين در پاسخ به تجاوزات رژيم صهيونيستي به مناطق مختلف غزه بيش از 55 موشك به سوي شهرك هاي صهيونيستي شليك كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، گردان هاي شهيد عزالدين قسام شاخه نظامي حماس و گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين با برعهده گرفتن مسئوليت شليك بيش از 55 موشك به سوي شهرك اشكول و ديگر شهرك هاي رژيم صهيونيستي آن را پاسخ طبيعي به تجاوزات اخير اين رژيم عنوان كردند.اين گردان ها همچنين اعلام كردند عمليات مشترك گروه هاي مقاومت فلسطين پيام قوي به رژيم اشغالگر اسرائيل است.اين در حالي است كه عمليات مشترك گروه هاي مقاومت كه براي اولين بار صورت مي گيرد مقامات تل آويو را به شدت نگران كرده است و اعلام كردند اين اقدام خطرناك همه محاسبات و معادلات اسرائيل را برهم خواهد زد.
 


تيراندازي ماموران آل خليفه به روي معترضان در منامه

نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه با پشتيباني نيروهاي سپر جزيره به تعقيب گسترده انقلابيون پرداخته و با تيراندازي مستقيم به سوي آنان تعدادي را مجروح كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، نيروهاي امنيتي رژيم بحرين با پشتيباني نيروهاي سعودي و خودروهاي زرهي به تعقيب جوانان انقلابي بحرين پرداختند و با پرتاب گاز اشك آور، نارنجك هاي گازي و گلوله هاي جنگي تظاهركنندگان را مجروح كردند.در اين درگيري ها كه در منامه پايتخت بحرين و شهرها و روستاهاي اطراف منامه صورت گرفت تظاهركنندگان با شعار «مرگ بر آل خليفه» و پرتاب كوكتل مولوتوف به دفاع از خود پرداختند.
گزارشگر شبكه خبري المنار با ارائه گزارشي از جريان تعقيب و گريز نيروهاي امنيتي و تظاهركنندگان اعلام كرد شب كه فرا مي رسد تظاهركنندگان به خيابان ها مي آيند و با نيروهاي سركوبگر آل خليفه درگير مي شوند.
 


چها رسوي پنج قاره

همكاري هاي هسته اي عربستان-آرژانتين
مقامات بلندپايه عربستان و آرژانتين درباره همكاري هاي هسته اي گفت وگو كردند. در اين گفت وگوها، كه در سطح وزراي خارجه دو كشور انجام شد، موضوعاتي چون رآكتورهاي تحقيقاتي، زيرساخت هاي متعلق به نيروگاه هاي هسته اي و توليد تجهيزات هسته اي را شامل مي شد.
پست جديد پرودي
شوراي امنيت سازمان ملل «رومانو پرودي» نخست وزير سابق ايتاليا را به عنوان فرستاده ويژه جديد اين سازمان در منطقه ساحل شمال آفريقا منصوب كرد. بررسي وضعيت بحران زده كشور مالي، در صدر برنامه هاي پرودي قرار دارد.
ممانعت از سفر حجاج
رژيم صهيونيستي مانع از سفر حجاج فلسطيني به عربستان براي اداي مناسك حج شد. بهانه تل آويو براي انجام اين كار، پرداخت نكردن ماليات توسط اين فلسطيني ها اعلام شده است.
طبق قانون جديد رژيم صهيونيستي، ساكنان بيت المقدس ملزم به پرداخت ماليات هستند.
وضعيت نگران كننده يك ميليون كودك سوري
سازمان يونيسف با اعلام اينكه يك ميليون كودك سوري قرباني ناآرامي ها در اين كشور هستند، از اقدامات فوري اين سازمان براي كودكان داخل سوريه در آينده نزديك خبر داد. به گزارش اين سازمان، حدود 100 هزار كودك سوري نيز به همراه خانواده خود به كشورهاي همسايه مانند لبنان، اردن، تركيه و عراق پناهنده شده اند.
هواپيماي انتحاري
دولت كره جنوبي با رونمايي از يك هواپيماي بدون سرنشين با نام «قاتل شيطان»، اعلام كرد كه اين هواپيما پس از شناسايي هدف، به سوي آ ن شيرجه مي رود و به محض برخورد منفجر مي شود. اين هواپيما به علت شيوه عملش، هواپيماي كاميكار (انتحاري) ناميده مي شود.
حمله به مناطق قبايلي پاكستان
هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي با حمله به مناطق قبايلي ايالت وزيرستان شمالي پاكستان، پنج غيرنظامي را كشتند. خانه هاي اين افراد در روستاي «ميرعلي» هدف هشت فروند موشك هوا به زمين قرار گرفت.
كابينه جديد در اردن
«عبدالله النسور» از طرف شاه اردن مامور تشكيل كابينه جديد شد. در پي اعتراضات گسترده ضددولتي مردم، شاه اردن پارلمان را منحل كرده بود.
 


استقرار نيروهاي ضربت آمريكا در اردن

همزمان با افزايش تنش هاي مرزي با سوريه

در پي افزايش تنش ها در مرز سوريه و تركيه، ارتش آمريكا يك گروه ويژه ضربت خود را به اردن اعزام كرد تا در صورت گسترده شدن درگيري ها وارد عمل شود.
روزنامه نيويورك تايمز در اين باره فاش كرد ارتش آمريكا به طور محرمانه نيروهاي ضربت متشكل از 150 برنامه ريز و متخصص را به اردن فرستاده تا در صورت نياز وارد عمل شوند.
اين گروه ضربت كه رهبري آن را افسر بلندپايه ارتش آمريكا به عهده دارد در مركز آموزش اردن واقع در يك معدن سنگ در شمال شهر امان مستقر شده اند.
مقامات آمريكايي آگاه به اين عمليات اظهار داشتند: اين ماموريت همچنين شامل ترسيم طرح هايي به منظور محافظت از اردن به عنوان هم پيمان مهم آمريكا در منطقه از آشوب ها در سوريه و جلوگيري از درگيري هايي از نوع درگيري هاي رخ داده در مرز سوريه و تركيه است.
به گزارش ايسنا، اين مقام ها همچنين تاكيد كردند: پيشنهاد ايجاد يك منطقه حائل ميان سوريه و اردن كه توسط نيروهاي اردني در طرف سوريه اجرا خواهد شد و احتمالا مورد حمايت سياسي و شايد لجستيكي آمريكا قرار گيرد، مورد بحث قرار مي گيرد اما در حال حاضر پيشنهاد منطقه حائل فعلا به عنوان يك احتمال مطرح است.
دولت آمريكا از مداخله در درگيري سوريه فراتر از ارائه تجهيزات ارتباطي و كمك هاي غيرنظامي به شورشيان مخالف بشار اسد، اجتناب كرده است، اما نيروهاي حاضر در پايگاه نزديك به شهر امان در صورت تغيير سياست هاي آمريكا نقشي گسترده تر ايفا مي كنند. اين پايگاه تنها كمتر از 35مايل با مرز سوريه فاصله دارد و نزديكترين حضور نظامي آمريكا به درگيري هاي سوريه است.
مقامات پنتاگون و فرماندهي مركزي ارتش آمريكا و همچنين سخنگوي سفارت اردن در واشنگتن از اظهار نظر درباره استقرار اين گروه ضربت خودداري كردند.
در همين رابطه «آندرس فوگ راسموسن» دبيركل ناتو از جامعه بين الملل به ويژه شوراي امنيت سازمان ملل خواست فشارها به دولت سوريه را افزايش دهند.
راسموسن در نشست وزراي دفاع ناتو در بروكسل گفت: زمان آن رسيده كه شوراي امنيت سازمان ملل يك پيام واحد و خيلي قوي براي پايان دادن به خشونت ها و تعهد به يك راه حل سياسي به رهبران سوريه ارسال كند.
راسموسن از شكست شوراي امنيت براي رسيدن به يك توافق و راه حل سياسي براي بحران سوريه ابراز تاسف كرد.
در اين حال رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه بار ديگر به سوريه درباره حملات مرزي هشدار داد.
وي اظهار داشت، تركيه درباره هرگونه حمله به خاك اين كشور ترديد نخواهد كرد.
اين در حالي است كه ارتش سوريه اقدام مردان مسلح در نفوذ به خاك اين كشور از طريق مرز تركيه را ناكام گذاشت.
در همين حال ميخائيل بوگدانف معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد مسكو با ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه مخالف است و نمي خواهد سناريوي ليبي درباره سوريه تكرار شود.
وي تاكيد كرد، بحران سوريه نه از راه حل نظامي بلكه از طريق سياسي قابل حل است.
همچنين سخنگوي سازمان ملل متحد با اشاره به كشف محموله سلاح هاي ارسال شده از سوي عربستان براي گروه هاي تروريستي در سوريه تاكيد كرد، نظامي كردن سوريه نه تنها كمكي به حل بحران سوريه نمي كند بلكه اوضاع را پيچيده تر خواهد كرد.
از سوي ديگر ارتش سوريه در ادامه پاكسازي مناطق و شهرها از وجود تروريست هاي مسلح كنترل شهر حمص را در دست گرفت.
يگان هاي ارتش سوريه پس از ورود به منطقه «الخالديه» به عنوان دژ تروريست هاي مسلح در سوريه وارد شهر حمص شدند و پس از درگيري با تروريست ها و به هلاكت رساندن آنها بيش از 30 خيابان اين شهر را پاكسازي كردند و كنترل حمص را بر عهده گرفتند.
نيروهاي ارتش سوريه همچنين به پيشروي خود در شهر حلب ادامه داده و كنترل مناطق مختلف اين شهر را به دست گرفتند.
نظاميان ارتش با انهدام چهار اتوبوس متعلق به تروريست ها و همچنين چندين دستگاه خودرو مجهز به سلاح هاي سنگين در اين شهر 120 نفر از تروريست ها را كشتند و شمار ديگري را مجروح كردند.
در ريف دمشق نيز وضعيت به حالت عادي بازگشته است و مردم در حال برگشت به خانه هاي خود هستند.
شهرداري ريف در حال بازسازي زيرساخت هاي اين منطقه است و مغازه ها و مراكز تجاري به تدريج در حال بازگشايي هستند.
سخنگوي وزارت خارجه سوريه در واكنش به اظهارات اخير نخست وزير تركيه تاكيد كرد كه دمشق خواستار رويارويي و مقابله با هيچ كشوري نيست اما از ذره ذره خاك سوريه دفاع خواهد كرد.
جهار مقدسي گفت، تنها مرجع تصميم گير در سوريه مردم هستند و زماني كه نظام را نخواهند، نظام از قدرت كناره گيري خواهد كرد.
وي خاطرنشان كرد، كسي كه سلاح برمي دارد نمي تواند به خواسته ها و مطالبات خود برسد.
گفتني است رجب طيب اردوغان اخيراً طي اظهاراتي از اعلام آمادگي كشورش براي جنگ با سوريه خبر داده بود و از مردم خواسته بود تا براي جنگ احتمالي آماده باشند.
ساير رويدادها
¤ يك روزنامه ترك افشا كرد تروريست ها اعضاي بدن سوري هاي ربوده شده را به فروش مي رسانند.
¤ رئيس جمهور سوريه سفير جديد كشورش در عراق را معرفي كرد.
¤ گروهي از احزاب سياسي سوري خواستار حل مسالمت آميز بحران سوريه شدند.
¤ رئيس جمهور ونزوئلا آمريكا را مسئول بحران سوريه معرفي كرد.
¤ مخالفان سوري بر سر تشكيل كميته اي براي دوره پس از بشار اسد توافق كردند.
 


انتقاد راشد الغنوشي از تسلط لائيك ها در تونس

رهبر اسلامگراي «النهضه» از تسلط لائيك ها بر اقتصاد، ارتش و رسانه هاي خبري تونس انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در پي انتشار يك فيلم ويدئويي كه در آن «راشد الغنوشي» رهبر اسلامگراي تونس از سلطه لائيك ها بر اقتصاد، نيروهاي مسلح و رسانه هاي جمعي تونس انتقاد كرده بود، مخالفان دولت، وي را متهم به قبضه كردن امور در كشور كردند.رهبر اسلامگرايان تونس در جريان ديدار با رهبران جنبش سلفي گفت: به رغم اينكه جنبش النهضه نتايج خوبي را در انتخابات گذشته كسب كرد و امور سياسي در كشور را به دست دارد اما ابزارهاي كليدي تونس همچنان در دست لائيك ها است.به گفته رهبر جنبش اسلامگراي النهضه، لائيك ها بر بخش هاي اداري، رسانه اي، ارتش، پليس و غيره در تونس تسلط دارند و اين مانع بزرگي براي پيشرفت كشور است.الغنوشي طي سخنان خود، از سلفي ها خواست تا با پيشه كردن صبر در تونس، از افراط گرايي براي به دست آوردن مقاصد سياسي خودداري كنند.
رهبر اسلامگراي تونس خطاب به جوانان سلفي متذكر شد: اكنون كشور تونس داراي وزارت امور ديني است و به جوانان سلفي مي گويم كه مساجد در دستان ماست و هرچه كه در آن مي خواهيد انجام دهيد از ارائه درس گرفته تا راه اندازي راديو و تلويزيون و مدارس.الغنوشي افزود: اسلامگراها هم بايد با راه اندازي مدارس قرآني و ايجاد گروه هاي مذهبي، اسلام را به مردم به نحو خوبي معرفي كنند.رهبر اسلامگرايان تونس با يادآوري تجربه تلخ اسلامگرايان در انتخابات الجزاير در دهه هاي گذشته، خواستار حفظ اهداف و آرمان هاي انقلاب مردمي 14ژانويه شد.انتشار اين نوار ويدئويي موجب انتقاداتي از سوي مخالفان وي شد و در آن الغنوشي به سازش با سلفي ها متهم شده است.
 


يورش پليس تركيه به تجمع ضددولتي كارگران در آنكارا

پليس ضدشورش تركيه با كارگراني كه مقابل پارلمان اين كشور در آنكارا تجمع كرده بودند درگير شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، پليس ضدشورش آنكارا با باتوم و گاز فلفل به كارگراني حمله كرد كه مقابل پارلمان اين كشور تجمع كرده بودند و خواستار تجديدنظر دولت در قوانين و مقررات جديد كاري بودند.
كارگران دولت را متهم كردند كه در قانون جديد كار كه تصويب كرده است منافع و حقوق كارگران لحاظ نشده است.
كارگران ترك همچنين از دولت خواستند به جاي آتش افروزي در سوريه و كوبيدن بر طبل جنگ با دمشق به مشكلات داخلي توجه كند.
 


سياستمدار مخالف دولت قاهره

از حضور نظاميان آمريكايي در مصر انتقاد كرد

يك نماينده پارلمان مصر از سكوت دولت در مورد حضور نيروهاي آمريكايي در كشورش انتقاد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از پايگاه خبري «محيط»، «محمد ابوحامد» سياستمدار مصري و نماينده پارلمان منحل شده مصر گفت: اطلاعات به دست آمده نشان مي دهد كه نيروهاي آمريكايي در مصر حضور دارند، اما دولت در اين مورد سكوت اختيار كرده است.
وي اظهار داشت: در روزهاي اخير شاهد سكوت دولت در مورد حوادث صحراي سينا و حضور نيروهاي آمريكايي در مصر بوده ايم، اما اطلاعات به دست آمده حاكي از زدو بندهايي در اين مورد است.
ابوحامد افزود: براساس اطلاعاتي كه از منابع وابسته به يكي از شركت هاي زيرنظر ارتش آمريكا به دست آمده است، اين شركت موفق شده است با امضاي توافقنامه اي 95 ميليون دلاري با نيروهاي آمريكايي، پشتيباني يك ساله از نيروي هوايي آمريكا مستقر در مصر را به دست آورد.
اين سياستمدار مصري با انتقاد شديد از حضور نيروهاي خارجي در كشورش خاطرنشان كرد: مسئولان بايد دليل حضور نيروهاي آمريكايي در مصر و تعداد آنها را براي مردم توضيح دهند و به مردم بگويند كه پنتاگون در مصر به دنبال چيست؟ و چرا اين نيروها بدون آگاهي افكار عمومي در كشور حضور يافته اند؟
وي زمان امضاي توافقنامه شركت زير نظر ارتش آمريكا را در ماه مارس 2012 دانست و گفت: اين تاريخ مربوط به زماني است كه هنوز پارلمان در كشور فعال بود و راي انحلالش از طرف دادگاه صادر نشده بود، هر چند كه اهميت اين موضوع به حدي است كه حتي پارلمان هم صلاحيت تصميم گيري درباره آن را ندارد و بايد به همه پرسي گذاشته مي شد.
سخنان اين سياستمدار مصري در حالي عنوان شده است كه مصر و آمريكا همكاري تنگاتنگي را در زمينه تسليحاتي و مسائل نظامي دارند و در اين راستا كاخ سفيد سالانه مبالغي را به قاهره اختصاص مي دهد. اما اين موضوع پس از پيروزي اسلامگرايان در انتخابات رياست جمهوري دچار جزر و مدهاي شديدي شده است.
 


تجمع مخالفان آل سعود در رياض زندانيان سياسي را آزاد كنيد

شماري از خانواده هاي بازداشت شدگان با تجمع در خيابان هاي اصلي پايتخت عربستان خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري «يونايتدپرس»، ده ها زن و مرد عربستاني روز سه شنبه در خيابان «ملك فهد» تجمع كرده و با حمل پلاكاردهايي خواستار آزادي بازداشت شدگان شدند. براساس اين گزارش، شاهدان عيني گفتند اين تجمع باعث بسته شدن خروجي اين خيابان شد كه جنوب رياض را به شمال آن متصل مي كند و در نتيجه نيروهاي امنيتي و نيروهاي ضد شورش در محل حاضر شدند تا تظاهركنندگان را متفرق كنند.
از سوي ديگر، تجمع مشابهي مقابل ساختمان شوراي عالي قضايي در پايتخت عربستان برگزار شد و شركت كنندگان در اين تجمع خواستار آزادي يا محاكمه بازداشت شدگاني شدند كه از سال ها پيش بدون تفهيم اتهام در زندان به سر مي برند. يكي از تظاهركنندگان كه خواست نامش فاش نشود گفت: من از ده سال پيش تاكنون از سفر به خارج منع شده ام و اين اقدام دولت باعث شده عربستان براي ساكنان آن تبديل به زندان بزرگي شود. در همين حال منابع آگاه اعلام كردند: شماري از زنان شركت كننده در تجمع روز سه شنبه در شهر «بريده» واقع در مركز عربستان با سردادن شعارهايي آزادي زندانيان سياسي در اين كشور را خواستار شدند، اما بلافاصله به محاصره نيروهاي امنيتي درآمدند. معترضان در شهر «بريده» با اتوبوس هاي نيروهاي امنيتي به بازداشتگاه موقت منتقل و برخي از آنها بازداشت شدند. به گزارش خبرگزاري آمريكايي يونايتد پرس، تعدادي از بازداشت شدگان در اقدامي ابتكاري، پلاكاردهايي بالاي پل كويري «خليج فارس» در رياض نصب كرده و خواستار آزادي بازداشت شدگان به ويژه «هيله القصير» معروف به «ام رباب» شدند كه به 15 سال زندان محكوم شده است.
اين در حالي است كه فعالان حقوقي، مقام هاي عربستان را به بازداشت هزاران نفر بدون تفهيم و محاكمه در زندان متهم مي كنند.
اعتراضات در عربستان كه طي هفته هاي اخير گسترش بي سابقه اي داشته است، رژيم آل سعود را با چالش هاي جدي روبه رو كرده است و خاندان حاكم بر اين كشور با شدت بخشيدن به سركوب ها تلاش كرده اند تا مخالفان را ساكت كنند، اما تاكنون در اين كار موفق نشده اند.
همچنين از آغاز ناآرامي ها در عربستان تاكنون علاوه بر شهادت 15 جوان شيعي، ده ها تن ديگر نيز زخمي و بازداشت شده اند. سازمان هاي طرفدار حقوق بشر رژيم آل سعود را به بازداشت 30 هزار نفر در بازداشتگاه هاي مخوف متهم كرده اند.
در همين حال پايگاه اينترنتي «شهاره نت» از پخش تراكت عليه سياست هاي خاندان آل سعود در شهر «مكه مكرمه» خبر داد.
به گزارش اين پايگاه خبري يمني، به دنبال نصب تراكت هايي عليه سياست هاي خاندان حاكم بر عربستان و ملك عبدالله در چند روز گذشته در برخي مناطق شهر مكه مكرمه توسط افراد ناشناس، دستگاه هاي امنيتي سعودي تلاش گسترده اي را براي شناسايي و بازداشت عاملان آن آغاز كرده اند.
برپايه اين گزارش،در اين تراكت ها، توقف ظلم به ساكنان منطقه «القطيف» در شرق عربستان، دخالت نكردن در امور سوريه و عقب نشيني نظاميان عربستاني از بحرين درخواست شده است. پايگاه خبري «شهاره نت» خاطرنشان كرد: نيروهاي امنيتي عربستان بلافاصله پس از كسب اطلاع درباره نصب و توزيع تراكت هاي مزبور در برخي اماكن و خيابان هاي مكه، مناطق مذكور را تحت محاصره خود درآوردند.
 


بررسي همكاري هاي نظامي روسيه و عراق در ديدار مالكي با پوتين

نخست وزير عراق در آخرين روز از سفر سه روزه خود به روسيه با رئيس جمهور اين كشور در مسكو ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «نوري مالكي» ديروز با «ولاديمير پوتين» ديدار و در مورد افزايش مناسبات دوجانبه، با وي گفت وگو كرد و طرفين مسايل سياسي، تجاري و نظامي را مورد بررسي قرار دادند.
روسيه قصد دارد مناسبات خود را با عراق احيا كند و به دوره قبل از حمله آمريكايي ها به عراق برساند.
يكي از محورهاي اصلي مذاكرات، توسعه همكاري هاي دو كشور در زمينه سرمايه گذاري و مشاركت روسيه در طرح هاي بزرگ انرژي عراق بود.
مالكي و پوتين همچنين درباره شرايط حساس كنوني سوريه گفت وگو كردند.
نخست وزير عراق قبل از اين با «ديمتري مدودف» نخست وزير روسيه نيز ديدار و مذاكره داشته است. در اين ديدار كه دوشنبه انجام شده بود، طرفين يك قرارداد تسليحاتي 2/4 ميليارد دلاري امضا كرده اند.
در چارچوب اين قرارداد، روسيه شماري هلي كوپتر تهاجمي، سيستم هاي دفاع هوايي و تجهيزات نظامي مدرن ديگر به عراق مي فروشد. با امضاي اين قرارداد، روسيه رتبه دومين فروشنده سلاح به عراق را به خود اختصاص داده است.
در همين حال «ويكتوريا نولاند» سخنگوي وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد، مناسبات نظامي بغداد- واشنگتن بسيار گسترده است. وي گفت، ارزش فروش ادوات نظامي آمريكا به عراق، به 12ميليارد و 300ميليون دلار مي رسد.
وي در ارتباط با معاملات جديد مالكي با روس ها نيز گفت كه آمريكا با چنين معاملات نظامي بزرگي كه با عراق انجام داده است، نگران ايجاد خدشه در مناسبات نظامي في مابين نيست و اين مناسبات بسيار گسترده و قوي است.
 


سركوب تظاهرات معدنچيان در آفريقاي جنوبي

پليس و نيروهاي امنيتي آفريقاي جنوبي با توسل به زور و خشونت، اعتصاب و تظاهرات هزاران كارگر معدنچي را در اين كشور سركوب كردند.
به گزارش ايرنا به نقل از «راديو گفت وگو 702»، اين كارگران در اعتراض به تصميم شركت انگلو امريكن كه بزرگترين توليدكننده پلوتونيوم جهان است، اقدام به تجمع در برابر اتحاديه ملي معدنكاران آفريقاي جنوبي در شهر «روستنبرگ» كرده بودند.
اين گزارش حاكي است، كارگران معدنچي، ضمن محكوم كردن اخراج جمعي از همكاران خود از سوي مديران شركت انگلو امريكن، بر ضد دولت و ساير مسئولان شعارهايي را سر دادند، اما پليس ضد شورش با يورش به تجمع معترضان، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد.
سخنگوي پليس آفريقاي جنوبي در توجيه اين اقدام نداشتن مجوز تظاهرات كارگران معدنچي را بهانه كرد و گفت: پليس تجمع اعتراض آميز كارگران را به دليل نداشتن مجوز برهم زده است.
نمايندگان كارگران اعتصابي در واكنش به ادعاي پليس عنوان كردند كه در جريان اين تجمع قصد داشتند كه عضويت خود را در اتحاديه معدنكاران به صورت حضوري لغو كنند.
در همين حال نمايندگان معدنچيان اعتصابي گفتند كه درصدد گرفتن مجوز براي برگزاري يك تجمع در برابر دفتر اتحاديه ملي معدنكاران در روز پنجشنبه هستند.
اعتراضات و آشوب هاي روز چهارشنبه از آنجا آغاز شد كه معدنچيان خواستار افزايش حقوق خود براساس توافق قبلي با نمايندگان شركت هاي معدن كار و دولت شدند.
شركت انگلو امريكن، چند روز پيش اعلام كرد كه قصد دارد 12هزار كارگر اعتصابي اين شركت را در آفريقاي جنوبي اخراج كند. اين شركت با صدور بيانيه اي گفته است كه اخراج اين معدنچيان به دليل بي توجهي به اولتيماتوم هاي صورت گرفته براي بازگشت به كار بوده است.
نمايندگان كارگران اعتصابي هشدار دادند: در صورت عملي شدن اخراج معدنچيان، آفريقاي جنوبي با آشوب هاي بيشتري در آينده مواجه خواهد شد.
اعتصاب و ناآرامي هاي اخير در آفريقاي جنوبي از زمان سقوط آپارتايد در سال 1994 تاكنون در اين كشور بي سابقه بوده و آن را در مقابل چالش جديدي قرار داده است.
هم اكنون بيش از 750 هزار كارگر در بخش معدن آفريقاي جنوبي در اعتصاب به سر مي برند و دولت نيز نتوانسته است راه حلي براي بازگشت به كار معترضان پيدا كند.
 


حمله سربازان افغان به اشغالگران محور مذاكرات اجلاس ناتو در بروكسل

وزراي دفاع سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در بروكسل نشست برگزار كردند تا در رابطه با حملات نظاميان افغان به نيروهاي ناتو در افغانستان چاره جويي كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي حملات پي در پي نظاميان و نيروهاي پليس افغان به اشغالگران كه طي سال جاري ميلادي (11 دي تاكنون) به 40 مورد حمله رسيد و جان 55 نظامي اشغالگر را گرفت، وزراي دفاع كشورهاي عضو ناتو تحت رياست «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا در بروكسل جلسه تشكيل دادند تا در اين مورد چاره اي بيابند.
مسئله آموزش نيروهاي افغان و وضعيت افغانستان پس از پايان سال 2014 در اين نشست مورد بحث قرار گرفت. پانتا در اين نشست از اعضاي ناتو خواست 58 تيم ويژه تشكيل دهند و به اين تيم ها تا پايان ماه آتي ميلادي (10 آذر) مسئوليت آموزش نيروهاي افغان سپرده شود، تا در پايان سال 2014 بتوان مسئوليت امنيتي اين كشور را به پليس و ارتش افغانستان سپرد.
پانتا با حساس خواندن شرايط جنگ در افغانستان، گفت: آمريكا طي سال هاي اخير تعداد كمي از اين تيم ها را تشكيل داده است، و من از شما مي خواهم كه اين شكاف را پر كنيد.
انفجار مين
بر اثر انفجار مين در استان هلمند افغانستان، شش پليس محلي افغان كشته شدند. اين انفجار در منطقه «نادعلي» به وقوع پيوست.
خبر ديگر اينكه، شوراي امنيت سازمان ملل ماموريت ناتو در افغانستان را به مدت يكسال ديگر تمديد كرد. شوراي امنيت شرايط كنوني افغانستان را نيز مورد بررسي قرار داد و نسبت به افزايش ناامني در اين كشور ابراز نگراني كرد.
فرمانده جديد
در جريان جلسه وزراي دفاع 28 كشور عضو ناتو در بروكسل ژنرال «جوزف دانفورد» به عنوان فرمانده جديد نيروهاي آمريكايي در افغانستان منصوب شد. تاكنون «جان آلن» اين منصب را برعهده داشت. جان آلن همچنان فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان است.

 


پرواز يك پهپاد ناشناس ديگر

همه چيز را در اسرائيل به هم ريخت

رسانه هاي صهيونيستي از برقراري حالت فوق العاده و توقف حمل و نقل هوايي به دليل پرواز يك پهپاد در آسمان فلسطين اشغالي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، رسانه هاي اسرائيل اعلام كردند از ساعت 5 بامداد روز گذشته تمامي پرواز هواپيماهاي مسافربري از فرودگاه بن گوريون واقع در تل آويو متوقف شده است. در همين حال مقامات رژيم صهيونيستي از پرواز چند جنگنده براي شناسايي اين پهپاد خبر دادند. هنوز گزارش تازه اي از پرواز اين پهپاد ناشناس گزارش نشده است.
طي چند روز گذشته مقامات رژيم صهيونيستي در فرودگاه ها و مناطق حساس اين رژيم به دليل ورود چند پهپاد به فلسطين اشغالي حالت فوق العاده اعلام كردند. اخيرا يك پهپاد ناشناس تا 40 كيلومتري تاسيسات هسته اي اسرائيل به پرواز درآمد كه اين موضوع سران صهيونيست را به شدت دچار وحشت كرد.
رسانه هاي صهيونيستي اعتراف كرده اند كه پرواز اين پهپادها در حقيقت تحقير اسرائيل است.
در زمان پرواز پهپاد ناشناس در آسمان اسرائيل سيستم رادار نتوانستند اين پهپاد را رهگيري كنند و اين نشانگر ضعف سيستم هاي راداري رژيم صهيونيستي است.
 


زد و خورد يوناني ها با پليس همزمان با مذاكرات مركل در آتن

پليس يونان در جريان ديدار صدر اعظم آلمان با رهبران اين كشور تظاهرات گسترده مردمي را به شدت سركوب كرد.
هفت هزار پليس ضد شورش يوناني كه اطراف ساختمان پارلمان و محل ديدار «آنگلا مركل»، صدر اعظم آلمان با «آنتونيوس ساماراس» نخست وزير يونان مستقر شده بودند، به شدت اقدام به سركوب و بازداشت قربانيان بحران اقتصادي اين كشور كردند.
تصاوير و گزارش هاي منتشر شده حاكي است، دستكم 40 هزار نفر در اين تظاهرات كه در اعتراض به سفر مركل، از معماران اصلي سياست هاي رياضت اقتصادي برگزار شد، شركت داشتند.
پليس با استفاده از باتوم و گاز اشك آور اقدام به پراكندن معترضان كرد.
نكته جالب اينجاست كه مركل با وجود آگاهي از اين اعتراض هاي گسترده و در جريان ديدار با رهبران يونان بر اجراي رياضت هاي اقتصادي براي برون رفت از بحران اقتصادي تأكيد كرد!«براي ما گريه نكن مركل و به اينجا خوش نيامدي» از جمله دستنوشته هاي معترضان يوناني بود كه همزمان با حمل پرچم صليب شكسته نازي ها صدر اعظم آلمان را ديكتاتور خطاب مي كردند.
گفتني است، بحران بدهي كه از سال 2009 دامن بسياري از كشورهاي اروپايي را گرفته تاكنون به سقوط دولت ها در كشورهاي ايرلند، ايتاليا، پرتغال، اسپانيا و يونان منجر شده است. بدين شكل كه احزاب مخالف در اين كشورها از بحران به وجود آمده نهايت بهره برداري سياسي را كرده و به قدرت مي رسند.
اما از آنجايي كه بحران اقتصادي بسيار جدي است و از طرفي اتحاديه اروپا بر اجراي اين سياست ها تأكيد دارد، اين دولت ها نيز به ناچار براي مقابله با مشكل اقتصادي به اجراي همان سياست هاي رياضتي روي مي آورند. فرانسه، يك نمونه از اين كشورهاست «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور سوسياليست اين كشور كه با بهره برداري از بحران اقتصادي «ساركوزي» را شكست داد، اكنون به يكي از مجريان همين سياست ها تبديل شده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14