(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 20 مهر 1391 - شماره 20329

وضعيت اسفبار مواد مخدر در افغانستان
از زمان حضور كشورهاي غربي
افزايش 50 درصدي قيمت بليت هواپيما تا 2 هفته آينده
تمديد طرح تعويض كارت هاي پايان خدمت
پليس فتا اعلام كرد:
درآمد 300 ميليارد دلاري مجرمان از اينترنت
ريزش ساختمان 6 طبقه در حال ساخت
رويداد هاي خارجي
وزارت بهداشت:
يك دهم محصول كارخانه هاي توليدي مواد بهداشتي كشور آرايشي است
مردم از خريد طلاهاي بدون كد رديابي خودداري كنند
جراحي بلند كردن قد، جرم است
آغاز تكميل ظرفيت دكتري 91
در شهرستان هريس پيرزن زلزله زده در سانحه آتش سوزي جان باخت
سرقت جسد!
مرد اسيدپاش دستگير شد
تعطيلي غرفه 18+
در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال
مرگ 154 انگليسي بر اثر گرسنگي و تشنگي
رسوايي اخلاقي مجري برجسته بي بي سي
مرد بدون صورت
4 متجاوز به عنف در تبريز به دار آويخته شدند


وضعيت اسفبار مواد مخدر در افغانستان

از زمان حضور كشورهاي غربي

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در ديدار با معاون سياسي نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور افغانستان، وضعيت مواد مخدر در آن كشور را از زمان حضور كشورهاي غربي (2001) اسفبار دانست.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ بابك دين پرست صبح امروز در اين ديدار كه در محل ستاد برگزار شد، با بيان اينكه وضعيت مواد مخدر از زمان حضور كشورهاي غربي بعد از سال 2001 روند اسفباري داشته است، گفت: ميزان توليد مواد مخدر در افغانستان طي 11 سال گذشته از 187 تن در سال 2001 تاكنون حتي به 8200 تن نيز رسيده است.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران هرگاه در سطح جامعه جهاني به اين موضوع اعتراض مي كرد كه چرا با وجود 120 هزار نيروي نظامي در افغانستان، كشت مواد مخدر در آن كشور افزايش بي رويه داشته است، همواره با اين پاسخ روبرو بود كه جامعه جهاني هيچ مسئوليتي در زمينه مبارزه با مواد مخدر ندارد.
معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت هاي مردمي ستاد با بيان اينكه طي 11 سال گذشته، فقط 2 سال پيش، آن هم به دليل شيوع آفت طبيعي كشت مواد مخدر كاهش يافت، افزود: ما معتقديم كه كنترل از هم گسيخته توليد مواد مخدر امكان پذير است و مي توان آن را به حد نازل تري رساند و اين امر در گرو همكاري كشورهاي منطقه است.
معيشت جايگزين يكي از راهكارهاي مبارزه با مواد مخدر است
دين پرست يادآور شد: بازار مصرف مواد مخدر سنتي در جهان مشخص و ثابت است اما اكنون رويكرد جهان به سمت مواد صنعتي تغيير يافته است.
وي با بيان اينكه معيشت جايگزين يكي از راهكارهاي مبارزه با مواد مخدر است، افزود: متاسفانه در برنامه ملي كه در سال 2007 با كمك برخي كشورها در افغانستان تنظيم شد گفته شده بود كه اقدامات امحاء كشت خشخاش در مناطقي انجام شود كه در آن مناطق مشكل معيشتي وجود ندارد و اين به معناي اين است كه هر جا مشكل معيشتي وجود دارد، مي توان خشخاش كاشت و آزادانه مواد مخدر توليد كرد.
اين مقام مسئول در ستاد ادامه داد: امحاء كشت خشخاش، مهم ترين برنامه اي است كه توسط كشورها در طول 8 سال گذشته توسط كشورهاي حاضر در افغانستان مديريت شده، ليكن تنها بين 4 تا 5 درصد از كشت خشخاش امحاء شده است.
دين پرست گفت: طبق گزارشات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، براي تبديل 60 درصد ترياك در افغانستان به هروئين حدود 12 هزار تن انواع مواد شيميايي و غيرشيميايي نياز است و مهم ترين آن اسيد انيدريد و با حجم 1300 تن مي باشد و اين در حالي است كه حتي يك ليتر از اين اسيد نه در افغانستان توليد مي شود و نه مصرف قانوني دارد و بايد مشخص شود اين مواد چگونه به افغانستان حمل مي شود.
وي افزود: كنوانسيون 1998 وظيفه اش نظارت بر مواد شيميايي است و اين در حالي است كه خيلي راحت مواد شيميايي به افغانستان وارد و توليد و ترانزيت مي شود.
خسارت 10 ميليون دلاري مواد مخدر و اعتياد در ايران
دين پرست با بيان اينكه خسارات ناشي از مواد مخدر و اعتياد در ايران سالانه حداقل ده ميليارد دلار است، گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري كه در مسير ترانزيت مواد مخدر قرار گرفته است بايد داراي تجهيزات مدرني باشد تا از ورود مواد مخدر به كشورهاي اروپايي (مقصد قاچاق مواد مخدر) جلوگيري كند اما اين كشورها حاضر نيستند حتي براي حفاظت از مردمشان قدمي بردارند و اين تجهيزات را در اختيار ايران بگذارند.
وي در ادامه آموزش پليس و پزشكان افغاني، تاسيس مركز تبادل اطلاعات (JPC) و تقويت آن را از جمله اقدامات جمهوري اسلامي ايران در افغانستان در جهت مبارزه با مواد مخدر ذكر كرد و افزود: اميدواريم بحث مشاركت ايران در اجراي معيشت جايگزين در يكي از ولايات افغانستان به زودي اجرايي شود، اين طرح مشتركي از سوي ايران، افغانستان و دفتر UNODC است كه اميد است در سفر بعدي ضرار احمد مقبل وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان در آبان ماه به كشورمان اجرايي شود.معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت هاي مردمي ستاد در ادامه، بازنگري برنامه هاي اجرا شده در افغانستان در دهه گذشته را يكي از اقدامات مهم برشمرد.دين پرست در پايان سخنان خود با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران براي همكاري با دولت افغانستان و مبارزه با پديده جهاني مواد مخدر از هيچ كوششي دريغ نخواهد كرد، گفت: ايران همواره در كنار دفتر UNODC كمك هايش را به افغانستان توسعه خواهد داد تا هرچه زودتر توليد مواد مخدر در آن كشور كنترل شود.
افغان ها هم به دنبال جايگزيني كشت خشخاش هستند
همچنين نيكلاي هيسوم معاون سياسي نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور افغانستان در اين ديدار گفت: جايگزيني كشت خشخاش در افغانستان موضوعي است كه خود افغان ها هم به دنبال آن هستند.
وي افزود: كم كردن كاشت نيز يكي از راه حل ها در كنار راه حل هاي ديگر است و بايد اقدامات جدي تري در جامعه محلاتي آن كشور در راستاي مبارزه با مواد مخدر صورت بگيرد و جلوگيري از حمل و نقل مواد مخدر و ورود پيش سازها به آن كشور نياز به همكاري جدي كشورهاي منطقه دارد.
 


افزايش 50 درصدي قيمت بليت هواپيما تا 2 هفته آينده

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري از افزايش 50درصدي قيمت بليت هواپيما تا دو هفته آينده خبر داد.
به گزارش مهر، كاپيتان حميدرضا پهلواني در جمع خبرنگاران درباره افزايش قيمت بليت هواپيما گفت: با توجه به افزايش هزينه هاي شركت هاي هواپيمايي با افزايش قيمت نرخ ارز مذاكراتي را براي تعيين قيمت بليت داخلي و خارجي داشتيم كه تا دو هفته آينده اعلام مي شود.
وي با بيان اينكه با توجه به تغييرات نرخ ارز نرخ گذاري مجدد اجتناب ناپذير است، اظهار داشت: اگر سوخت هواپيما با نرخ 200تومان ثابت بماند، قيمت بليت هواپيما حدود 50درصد افزايش پيدا مي كند.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به اينكه جلسه اي براي كاهش قيمت سوخت نداشته ايم، گفت: براي تامين سوخت هواپيماها در پروازهاي خارجي بايد تدابيري انديشيده شود اما فعلا موضوع كاهش قيمت سوخت مطرح نيست.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه مهمترين فاكتور براي تعيين قيمت بليت نرخ ارز است، گفت: در صنعت هوايي شركت ها نيازمند ارز هستند و ملاك اصلي براي تعيين قيمت بليت و هزينه شركت ها، هزينه هاي ارزي آنها است. بنابراين اگر ملاك هاي سال 90 ثابت مي ماند نيازي به افزايش قيمت بليت نداشتيم.
وي با اشاره به برگزاري جلسات براي تعيين نرخ 200توماني سوخت بيان كرد: براساس جلساتي كه سازمان برگزار كرده نرخ سوخت تا پايان سال قبل 200 تومان محاسبه مي شود و از يك زماني به بعد مبناي محاسبات 400 تومان خواهد بود كه سازمان آن را به شركت ها اعلام كرده است.
پهلواني با اشاره به ورود 11 فروند هواپيماي جديد گفت: در ماه هاي آينده ميزان واردات هواپيما افزايش پيدا مي كند كه برخي از اينها ملكي و برخي اجاره به شرط تمليك هستند.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه برگشت زائران حج از 10 آبان ماه آغاز مي شود، اظهار داشت: هر روز 3هزار زائر در حال جابجايي از 17 نقطه كشور هستند.
 


تمديد طرح تعويض كارت هاي پايان خدمت

معاون وظيفه عمومي فرماندهي انتظامي استان لرستان از تمديد طرح تعويض كارت هاي پايان خدمت خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، «سرهنگ طيبي» با اعلام اين خبر گفت: كليه افرادي كه پايان خدمت آن ها از تاريخ 1/1/1385 به بعد مي باشد، از بيست و دوم مهر ماه سال جاري به بعد براي تعويض كارت هاي پايان خدمت خود به مراكز پليس +10 مراجعه كنند.
سرهنگ طيبي اضافه كرد: به جاي كارت هاي پايان خدمت قديمي، كارت هوشمند صادر خواهد شد.
معاون وظيفه عمومي فرماندهي انتظامي لرستان گفت: افرادي كه داراي كارت دوره احتياط مي باشند نيز بايد نسبت به تحويل كارت هاي خود با مراجعه به مراكز پليس+10 جهت صدور كارت هوشمند اقدام كنند.
 


پليس فتا اعلام كرد:

درآمد 300 ميليارد دلاري مجرمان از اينترنت

درحال حاضر روزانه 100 هزار سايت در كل جهان متولد مي شود كه هفته اي 80 هزار سايت تنها با هدف و مقاصد مجرمانه شكل مي گيرد.
در سال 2011 بيش از 388 ميليارد دلار در جهان درآمد از جرايم رايانه اي عايد مجرمان اين فضا شده كه اين مبلغ در حد رقابت با درآمدهاي برخي از كشورهاست.
رئيس پليس فتاي ناجا گفت: درآمد ناشي از اعمال مجرمانه در فضاي مجازي بالغ بر 300 ميليارد دلار در جهان است.
سردار سيد كمال هاديانفر در اين باره اظهار كرد: تنها در سال 2011، 388 ميليارد دلار در جهان از طريق اجراي اعمال مجرمانه عايد بزهكاران فضاي سايبر شد.
وي با اشاره به اينكه انسجام و يكپارچگي تمام افراد و مسئولان در كاهش تهديدات و خطرات فضاي مجازي مي تواند راهگشا باشد، گفت: يكسري از آسيب ها و تهديدات از خارج از كشور است، اما در عين حال يكسري از تهديدات از داخل توسط مجرمان و متخلفان بر ما تحميل مي شود.
رئيس پليس فتاي ناجا با بيان اينكه امنيت توليد جمعي است، اظهار داشت: تمام آحاد جامعه به خصوص جوانان مي توانند در پيشگيري، كنترل و مقابله با جرائم نقش آفرين باشند، چون بر اساس سند افتاي دولت 75 ميليون شغل در فضاي مجازي ايجاد مي شود كه به همين ميزان نيز مخاطرات و تهديدات اين فضا نيز افزايش مي يابد.
هاديانفر با اشاره به اينكه به تناسب رشد محيط مجازي موضوعات مجرمانه نيز در آن رشد مي كند، اذعان داشت: در حال حاضر روزانه 100 هزار سايت در كل جهان متولد مي شود كه هفته اي 80 هزار سايت تنها با هدف و مقاصد مجرمانه شكل مي گيرد.
وي ادامه داد: در سال 2011 بيش از 388 ميليارد دلار در جهان درآمد از جرائم رايانه اي عايد مجرمان اين فضا شده كه اين مبلغ در حد رقابت با درآمدهاي برخي از كشورهاست.
رئيس پليس فتا با اشاره به تعامل و همكاري ميان دستگاه ها اظهار داشت: همه نهادها، از كاربري فردي تا كانون خانواده و سازمان ها و نهادها در توليد امنيت دست دارند، البته اين امنيت جز با همبستگي و همكاري توليد نمي شود.
 


ريزش ساختمان 6 طبقه در حال ساخت

سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني از ريزش ناگهاني يك ساختمان شش طبقه در حال ساخت در خيابان خيام شمالي خبر داد.
سيدجلال ملكي در تشريح جزئيات اين خبر گفت: يك ساختمان شش طبقه در حال ساخت سه شنبه به دلايل نامعلومي ريزش كرد كه ستاد فرماندهي پس از اطلاع از وقوع آن در ساعت 38:17 آتش نشانان ايستگاه 67 و نجات 1 را به محل حادثه واقع در خيابان خيام شمالي كوچه مهدويان اعزام كرد.
سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران ادامه داد: آتش نشانان پس از حضور در محل متوجه شدند كه يك ساختمان شش طبقه در حال ساخت با اسكلت هاي بتني كه سقف شش طبقه آن نيز ساخته شده بود به طور ناگهاني ريزش كرد.
وي با بيان اينكه تمام اين ساختمان تخريب شد گفت: خوشبختانه با توجه به زمان وقوع اين حادثه كه در ساعات پايان كار كارگران بود هيچ مورد مجروح يا فوتي گزارش نشد.
به گفته ملكي تنها در پي ريزش اين ساختمان براي تعدادي از واحدهاي مسكوني مجاور خسارات مختصر وارد شد.
سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران علت وقوع اين حادثه را نامعلوم دانست و گفت: آتش نشانان پس از اتمام عمليات و ايمن سازي محل ساختمان را به عوامل شهرداري تحويل دادند.
وي افزود: ساختمان سازان و پيمانكاران پروژه ها بايد در رعايت قوانين ايمني دقت كافي را داشته باشند تا شاهد بروز چنين حوادثي نباشيم.
 


رويداد هاي خارجي

ترور دختر پاكستاني ضد طالبان
طالبان يك دختر پاكستاني را ترور كردند.
به گزارش مشرق «مالاها يوسفزي» 14 ساله به سبب تشويق دختران به تحصيل و تبليغ عليه تفكر طالباني، مشهور بود. وي همچنين به دليل مطلبي كه ضد اقدامات طالبان در اينترنت منتشر كرده، نامزد دريافت جايزه صلح كودكان شده است.
بنابراين گزارش، مردي ناشناس از همكلاسي هاي «يوسفزي» سراغ او را گرفت و او را كه منتظر سرويس مدرسه بود به گلوله بست. خوشبختانه گلوله فقط به جمجمه آسيب رسانده و وارد مغز نشده و فعلاً در يك بيمارستان نظامي در پاكستان تحت مراقبت است. همكلاسي اين دختر نيز در اين حادثه زخمي شد.
فردي كه خود را از طالبان معرفي كرده، در تماس با يكي از رسانه ها گفته است، اگر اين دختر نميرد باز هم ترور مي شود.
 


وزارت بهداشت:

يك دهم محصول كارخانه هاي توليدي مواد بهداشتي كشور آرايشي است

مدير كل نظارت بر فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: 12 هزار كارخانه توليدكننده مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي، در كشور وجود دارد كه 80 هزار محصول توليد مي كنند كه يك دهم آن مربوط به لوازم آرايشي است.
به گزارش ايرنا، «عبدالعظيم بهفر» ديروز در مراسم گشايش سومين همايش «علوم و فناوري مواد فعال سطحي و صنايع شوينده» در دانشگاه صنعتي شريف افزود: تعداد زياد كارخانه هاي توليدي در كشور مي طلبد تا روند توليد و توزيع به گونه اي طراحي شود كه بار زيادي بر عهده سيستم دولتي نباشد و خود كارخانه ها و بخش خصوصي با رعايت تمام نكات مورد نياز فعاليت كنند.
وي اظهار داشت: از زمان تشكيل سازمان غذا و دارو، نظارت و ارزيابي بر فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي بسيار جدي شده و ايجاد شبكه ملي پايش غذا و دارو يكي از محورهاي فعاليت اين سازمان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.
وي افزود: يكي از مشكلات و معضلاتي كه در مورد فرآورده هاي بهداشتي و آرايشي در كشور وجود دارد نحوه توزيع آنهاست كه امسال شركت هاي توزيعي ملزم شدند خود را به وزارت بهداشت معرفي كنند تا از لحاظ صلاحيت مورد بررسي قرار گيرند.
بهفر اظهار داشت: همچنين از دو سال گذشته شركت هاي فرآورده هاي بهداشتي ملزم شدند براي برخي مكمل ها و داروها برچسب كنترل و اصالت كالا نصب كنند و از بهمن ماه سال گذشته نصب اين برچسب ها براي فرآورده هاي آرايشي هم اجباري شد.
وي در ادامه به توليد و وارد كردن محصولات حلال در كشور اشاره كرد و گفت: در حال حاضر بحث فرآورده هاي حلال در كشورهايي كه جامعه مسلمان آنها بسيار كم است به شدت پيگيري مي شود، در حالي كه مركز تحقيقات حلال سال گذشته در كشور راه اندازي شده و با كمي تلاش مي توانيم به قطب فرآورده هاي حلال تبديل شويم.
مدير كل نظارت بر فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي افزود: همچنين در نظر گرفتن عوارض جانبي محصولات آرايشي و بهداشتي يكي ديگر از اهداف سازمان غذا و داروست كه در حال حاضر اين كار فقط براي داروها انجام مي شود كه راه اندازي سامانه اي به اين منظور براي تمام فرآورده هاي بهداشتي و سلامت جزو برنامه هاي اين سازمان است.
وي گفت: حمايت از توليد ملي از طريق گسترش شركت هاي دانش بنيان و بنگاه هاي اقتصادي كوچك و متوسط محصولات سلامت محور از ديگر برنامه هاي سازمان غذا و داروست و بر اين اساس قرار شد براي اين بنگاه ها تسهيلاتي در نظر گرفته شود تا علاوه بر ايجاد فناوري در توليد محصولات نيز نقش داشته باشند.
بهفر با اشاره به ايجاد رشته هاي تخصصي و بين رشته اي در مورد فرآورده هاي آرايشي افزود: از لحاظ وجود اين رشته ها در زمينه فرآورده هاي بهداشتي در شرايط خوبي قرار داريم اما در مورد فرآورده هاي آرايشي شرايط مناسبي نداريم كه بر اين اساس چند رشته تخصصي را به وزارت علوم تحقيقات و فناوري پيشنهاد داديم كه مورد موافقت قرار گرفت.
 


مردم از خريد طلاهاي بدون كد رديابي خودداري كنند

كرج-خبرنگار كيهان:
مردم به هر عنوان از خريد طلاهاي بدون كد رديابي از طلا فروشي ها خودداري كنند.
مدير كل اداره استاندارد استان البرز با اعلام خبر فوق گفت: مراكز توليد و عرضه طلا و مسكوكات طلا بايد الزامات اداره استاندارد را رعايت كنند و بر روي طلاي توليد شده بايد كدرديابي ديده شود.
به گزارش خبرنگار ما؛ علي سعادتي افزود: از ابتداي سال جاري 13 واحد توليدي طلا در استان البرز از اين اداره كدرديابي دريافت كرده اند.
 


جراحي بلند كردن قد، جرم است

عضو هيئت انتظامي سازمان نظام پزشكي گفت: انجام دادن عمل جراحي براي بلند كردن قد روي افرادي كه سلامت كامل دارند، جرم محسوب مي شود.
دكتر نوربخش در نشست خبري بيستمين همايش انجمن ارتوپدي ايران با خبرنگاران افزود: اين عمل جراحي عارضه بسيار دارد و فقط در افرادي قابل قبول است كه به علت مشكلاتي، يكي از دست ها يا پاهاي وي كمي كوتاه تر از اندام قرينه خود شده باشد و در اين موارد نيز با روش پذيرفته شده بين المللي استفاده مي شود.
وي گفت: اين بيماران بخصوص در شرايطي كه يكي از پاهاي فرد كوتاه تر از پاي ديگر وي باشد با خطر انحراف ستون فقرات و مشكلات مفصلي روبرو هستند و انجام دادن اين عمل جراحي براي آنها كم عارضه تر از وضع كنوني آنها خواهد بود.
اين عضو هيئت انتظامي سازمان نظام پزشكي افزود: اين عمل جراحي در مواقعي كه فقط براي زيبايي و بلندتر شدن قد طبيعي فرد ايجاد شود چون بايد در هر دو پاي وي انجام شود مي تواند مشكل جدي در راه رفتن و لنگي براي فرد ايجاد كند و وي ناچار باشد هنگام راه رفتن از عصا استفاده كند.
نوربخش گفت: تعداد اينگونه اعمال جراحي در كشور و جهان زياد نيست ولي تبليغ زياد و نادرستي در اين زمينه مي شود.
وي همچنين درباره ميزان شكايت از متخصصان ارتوپد گفت: پس از «پزشكان عمومي و دندانپزشكان» و «متخصصان زنان و زايمان»، شكايت از متخصصان ارتوپد در جايگاه سوم قرار دارد ولي ميزان محكوميت اين پزشكان كم است و در جايگاه دوم از آخر اين جدول در رشته هاي مختلف پزشكي قرار دارد.
اين عضو هيئت انتظامي سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه توريسم درماني يكي از زمينه هاي مناسب براي ارزآوري و ارائه خدمت به كشورهاي كمتر بهره مند است، گفت: در كشور اراده منسجم و مركز متمركزي براي اجراي برنامه اي در اين زمينه نداريم و كارهاي پراكنده اي انجام شده است.
دكتر نوربخش با اشاره به آمار بالاي تلفات و صدمات حوادث جاده اي و صرف هزينه 700 تا 800 ميليارد توماني سالانه براي درمان مصدومان اين حوادث نيز گفت: در مباحث اجرايي و برنامه ريزي هاي كشور، درمان در اولويت قرار ندارد و به همين دليل براي تخصص ارز و منابع و توسعه درمان، سرمايه گذاري نمي شود.
وي افزود: بيمه ها بايد تعهدات خود را افزايش دهند و منابع بيشتري نيز در اختيار آنها قرار داده شود.
 


آغاز تكميل ظرفيت دكتري 91

معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به آغاز مهلت انتخاب رشته مرحله تكميل ظرفيت آزمون دكتري 91، خبر از پذيرش يك هزار و 603 داوطلب در اين مرحله داد.
جلال طباطبايي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اينكه در مرحله تكميل ظرفيت آزمون دكتراي 91 داوطلبان مي توانند از بين 644 كد رشته محل اعلامي انتخاب رشته كنند، گفت: تعدادي از دانشگاه ها پس از اعلام نتايج نهايي آزمون براي پذيرش دانشجو اعلام ظرفيت كردند، همچنين ظرفيت برخي از كد رشته محل هاي تحصيلي آزمون تكميل نشده بود بر همين اساس داوطلباني كه در آزمون دكتراي 91 ثبت نام و شركت كرده اند و در اعلام نتايج نهايي پذيرفته نشده اند، مي توانند در مرحله تكميل ظرفيت اين آزمون شركت كنند.
وي با اشاره به ادامه داشتن مهلت تكميل ظرفيت آزمون دكتراي 91 تا روز 22مهرماه، افزود: گزينش نهايي در هر يك از كد رشته هاي تحصيلي اعلام شده، مطابق شرايط و ضوابط دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي آزمون دكترا و اطلاعيه هاي قبلي است.
به گفته معاون سازمان سنجش آموزش كشور، داوطلباني كه اسامي آنها به عنوان پذيرفته شده نهايي در يكي از كد رشته محل هاي تحصيلي اعم از دوره هاي روزانه، شبانه، غيرانتفاعي، مجازي، بين الملل و پيام نور اعلام شده است حق انتخاب كد رشته محل هاي تكميل ظرفيت را ندارند.
وي همچنين با اشاره به دوره هاي آموزشي پژوهش محور، گفت: اين دوره ها با محوريت پژوهش برگزار مي شود و دستاورد آن ارائه فناوري، نظريه و ايده جديد، توليد دانش فني، ثبت اختراع و غيره و مشتمل بر اخذ واحدهاي درسي محدود و الزام به ارائه پايان نامه است.
به گفته طباطبايي تعداد واحدهاي درسي در شيوه پژوهش محور 6 تا 10واحد است و دانشجو مي تواند همزمان با واحدهاي آموزشي، واحدهاي پژوهشي خود را انتخاب كند.
وي زمان آغاز تحصيل پذيرفته شدگان تكميل ظرفيت آزمون دكتراي نيمه متمركز 91 را متناسب با امكانات و نظر دانشگاه يا موسسه محل قبولي، در اولين ترم تحصيلي ممكن اعلام كرد و گفت: داوطلبان متقاضي بايد در زمان ورود به سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور و انتخاب رشته محل، نسبت به واريز مبلغ 28 هزار ريال از طريق سيستم پرداخت اينترنتي اقدام كنند.
 


در شهرستان هريس پيرزن زلزله زده در سانحه آتش سوزي جان باخت

چادرهاي زلزله زدگان بامدادديروز در روستاي «قراجا» در شهرستان هريس طعمه حريق شد و پيرزني 70 ساله در اثر اين آتش سوزي درگذشت.
به گزارش خبرگزاري فارس از هريس، با گذشت 60 روز از زلزله 6 ريشتري ورزقان و 2/6 ريشتري اهر و نزديك 3هزار زلزله و پس لرزه بعد از آن كه موجب تخريب منازل مسكوني و شهري شد، مردم اين مناطق همچنان در چادرها زندگي مي كنند.
براساس اين گزارش حدود ساعت 3بامداد ديروز چادرهاي زلزله زدگان روستاي «قراجا» در شهرستان هريس طعمه حريق شد و حدود 10 چادر زلزله زدگان در آتش سوخت.
اين حادثه از اتصال برق يكي از چادرها شروع شده و به چادرهاي ديگر زلزله زدگان سرايت كرده است. بر اثر اين آتش سوزي پيرزني 70 ساله به نام «تلي ناز نوروزي» جان باخت.
احد باقرپور دهيار روستاي قراجا با انتقاد از اداره برق گفت: اداره برق كم كاري كرده، سيم هاي مورد استفاده در چادرهاي زلزله زدگان در برابر استفاده از روشنايي و بخاري برقي براي گرمايش مقاوم نيست و موجب آتش سوزي مي شود.
روستاي «قراجا» در 17 كيلومتري خواجه قرار دارد در زلزله 21 مرداد اهر و ورزقان 70درصد خانه هاي اين روستا تخريب شد و 10 نفر كشته شدند. اين روستا نزديك يك هزار و 100نفر جمعيت دارد.
به دليل كاهش دما مردم زلزله زده براي گرم كردن چادرهاي خود از بخاري برقي و والور استفاده مي كنند و به دليل كاهش شديد دما در روزهاي گذشته مردم براي در امان ماندن از سرماي منطقه در برخي موارد از چند بخاري برقي همزمان استفاده مي كنند كه اغلب اوقات موجب گرم شدن سيم هاي برق و جرقه زدن آنها و در نهايت آتش سوزي مي شود.
 


سرقت جسد!

رسانه هاي داخلي مكزيك اعلام كردند: در پي كشته شدن يكي از رهبران باندهاي قاچاق اين كشور جسد او به سرقت رفت.
به گزارش ايسنا، پليس اين كشور با تيراندازي به «هريبرتو لازكانو» يكي از رهبران اصلي باند قاچاق مواد مخدر «زيتاس» و كشتن او اعلام كرد، بررسي هاي انگشت نگاري نشان مي دهد، جسد متعلق به «هريبرتو» است.بنابر اعلام پليس مكزيك، «هريبرتو» در جريان تيراندازي روز يكشنبه به قتل رسيد اما جسد او توسط يك گروه مسلح به سرقت رفت.پليس اين كشور گفت كه در زمان انجام عمليات دستگيري «هريبرتو» با مقاومت او روبرو شديم، به همين دليل به سمتش شليك كرديم اما در مورد نحوه چگونگي سرقت جسد اين قاچاقچي صحبتي به ميان نياورده است.
«هريبرتو» علاوه بر فعاليت در باندهاي قاچاق مواد مخدر به كشتن صدها تن نيز محكوم بوده است.گفتني است، طي 6 سال گذشته بيش از 50 هزار تن در خشونت هاي ناشي از فعاليت هاي باندهاي تبهكار در اين كشور كشته شده اند.
 


مرد اسيدپاش دستگير شد

رشت-خبرنگار كيهان:
مرد 68 ساله كه پس از اسيدپاشي بر روي همسر سابقش متواري شده بود توسط كارآگاهان آگاهي استان گيلان دستگير شد.
اين مرد 68 ساله رشتي حدود 2 ماه قبل به علت عدم تمايل همسر صيغه اي سابقش براي صيغه مجدد، بر روي وي اسيد پاشيد و سپس متواري شد كه سرانجام توسط كارآگاهان آگاهي استان گيلان دستگير شد.
به گزارش خبرنگار ما اين مرد 68 ساله در اعترافات خود درباره علت اسيدپاشي به زن 36 ساله اظهار داشت: در چند سالي كه اين زن صيغه ام بود برايش خانه، خودرو و اموال ديگر خريدم و به نامش كردم ولي 2 ماه پيش وقتي با عدم تمايل وي به استمرار صيغه مواجه شدم بر رويش اسيد پاشيدم.
گفتني است قاضي پرونده كه اين مرد 68 ساله را به خاطر اسيدپاشي با قرار 500 ميليون ريالي روانه زندان كرده بود پس از اطلاع از فوت همسر صيغه اي اين مرد به علت سوختگي و عفونت ناشي از پاشش اسيد در بيمارستان، قرار اوليه را به اتهام قتل عمد و قرار بازداشت موقت تبديل كرد.

 


تعطيلي غرفه 18+

در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال

نيروي انتظامي غرفه 18+ در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال را به دليل ارائه محتواي نامناسب تعطيل كرد.
به گزارش فارس، نيروي انتظامي شب گذشته با حضور در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال، غرفه 18+ در اين نمايشگاه را به دليل نشان دادن محتواي مطالب و عكس هاي نامناسب تحت قالب ارائه تهديدات فضاي مجازي تعطيل كرد.ظاهرا ورود به اين غرفه تنها براي مسئولان و افراد خاص ميسر بوده است.نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال 6 روز است كه در مصلاي تهران برپاست و تا 22 آبان نيز فعاليت مي كند.
 


مرگ 154 انگليسي بر اثر گرسنگي و تشنگي

آمارهاي رسمي در انگليس نشان مي دهد كه 154 نفر بر اثر مراقبتهاي ناكافي پزشكان و پرستاران در بيمارستانها و خانه هاي سالمندان در اين كشور جان خود را از دست داده اند.
به گزارش فارس، دولت انگليس اين آمار را در بحبوحه نگراني هاي شديد درباره عزت و كرامت بيماران در بخش هاي سيستم بهداشت ملي انگليس فاش شد.
اين آمارها نشان مي دهد كه 43 نفر سال گذشته بر اثر گرسنگي و 111 نفر بر اثر تشنگي در بيمارستانها و خانه هاي سالمندان جان باختند.دولت انگليس همچنين درباره وضعيت خانه هاي سالمندان نيز ابراز نگراني كرد زيرا فاش شد كه 8 نفر از سالمندان بر اثر گرسنگي و 21 نفر بر اثر تشنگي جان خود را از دست داده اند.
مسئولان دولت انگليس با اعلام هشدار، خواستار اقدامات فوري سيستم خدمات بهداشت ملي در خصوص مراقبت و جلوگيري از مرگ و مير بيشتر بيماران شده اند.
دفتر ملي آمار و ارقام انگليس همچنين نشان داد كه 43 نفر بر اثر گرسنگي مرده اند و پزشكان اسامي 287 نفر ديگر را ثبت كرده اند كه به هنگام مرگ در بيمارستان، از سوء تغذيه رنج مي برده اند.در همين حال، 558 مورد نيز توسط پزشكان ثبت شده است كه بيمار در حالت كم آبي شديد در بيمارستان جان خود را از دست داده است.
78 بيمار بستري شده در بيمارستان و 39 سالمند در خانه سالمندان بر اثر زخم بستر جان خود را از دست داده اند و اين در حالي است كه گواهي فوت 650 نفر ثبت شده است.يك كارشناس گفت: 21 هزار و 696 مورد نيز ثبت شده است كه افراد به هنگام مرگ دچار عفونت خون به وسيله ارگانيسم هاي چركي بوده اند كه اغلب همراه با زخم هاي عفوني است.سوابق دفاتر آمار ملي يكسري رسوايي ها را در ارتباط با مراقبت از سالمندان بر ملا كرده است به گونه اي كه پزشكان وادار شده اند به بيماران آب آشاميدني تجويز يا به آنها تزريق كنند تا مطمئن شوند كه بدن اين بيماران بيش از اندازه آب از دست نداده است.كاترين مورفي مدير اجرايي انجمن بيماران گفت: بازتاب اين آمارها براي انگليس در قرن بيست و يكم مايه سرافكندگي و شرمساري است.
 


رسوايي اخلاقي مجري برجسته بي بي سي

يك مجري برجسته بي بي سي كه بيش از چهار دهه به عنوان ستاره شبكه دولتي انگليس شناخته مي شد اكنون بعد از مرگش متهم شده كه در طول فعاليت خود به ده ها دختر نوجوان انگليسي كه در برنامه هاي اين شبكه شركت كرده بودند، تجاوز كرده است.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري رويترز، پليس انگليس اعلام كرد كه «جيمي ساويل» كه سال گذشته در سن 84 سالگي مرد، دست كم به 25 دختر نوجوان كه برخي از آنها 13 سال بيشتر نداشتند، تجاوز كرده است.
پرونده فساد اخلاقي «ساويل» اكنون موجي از شكايت و بي اعتمادي را در ميان مردم انگليس ايجاد كرده است و حتي برخي مردم معتقدند كه شبكه بي بي سي از فساد اخلاقي وي در طول چند دهه فعاليت در اين شبكه باخبر بوده اما بر آن سرپوش گذاشته است.
رسوايي جنسي ساويل تنها هفته گذشته و بعد از شكايت برخي قربانيان اين پرونده افشا شد.
برپايه اين گزارش، تعدادي از زنان انگليسي با شكايت به دادگاه اعلام كرده اند كه در دوران نوجواني هنگام شركت در برنامه هاي اين مجري از سوي وي اغفال شده اند.
تاكنون هشت زن انگليسي رسماً كيفرخواست جنايي عليه ساويل اقامه كرده اند و گفته اند برخي ديگر از مجريان مشهور اين شبكه نيز به اين كار مبادرت مي كرده اند.«جرج انتوئيستل»، رئيس جديد بي بي سي روز دوشنبه در پي افشاي اين پرونده اخلاقي از عموم زناني كه در سال هاي گذشته مورد تعرض ساويل قرار گرفته اند عذرخواهي كرد.
پيتر اسپيندلر، مسئول اين پرونده در پليس انگليس، اذعان كرده است كه تعداد شاكيان اين پرونده روز به روز بيشتر مي شود. وي همچنين گفته است كه هشت نفر شاكي رسمي اين پرونده در زماني كه هتك حرمت شده اند، 13 تا 16 سال داشته اند. وي گفت كه رفتار شنيع ساويل ابعادي ملي دارد.

 


مرد بدون صورت

برخي بيماري ها و اختلالات هورموني در بدن انسان باعث مي شود تا زندگي بعضي انسانها بسيار سخت جلوه كند و اكنون محمد لطيف خاتانا،مردي 32 ساله كه از اهالي كشمير هندوستان است، به دليل ابتلا به يك بيماري نادر تقريباً شكل صورت خود را به طور كامل از دست داده است.
اين مرد 32 ساله كه با همسر خود زندگي مي كند و قرار است دو ماه ديگر نيز پدر شود، اگرچه از به دنيا آمدن فرزند خود بسيار خوشحال است اما در عين حال مي گويد كه نگران است كه فرزندش با ديدن او وحشت زده شود.لطيف در حال حاضر شغلي ندارد و 4 ماه از سال را به شهرهاي اطراف رفته و با گدايي درآمد كسب مي كند. او در زمان تولد يك غده بسيار كوچك بر روي صورتش داشت كه به مرور بزرگ شد. به طوري كه كل صورت او را پوشانده و بينايي اش را گرفته است.
او كه مردي قوي است، دوست داشت بتواند با كار كردن براي خود كسب درآمد كند اما هيچ كس به او شغلي نداده است. وي مجبور شد كه به گدايي روي آورد. با اين حال وي در سال 2008 ميلادي با همسر خود «سليما» آشنا شد. او نيز يك پا ندارد و به نوعي معلول به حساب مي آيد.وي به رسانه هاي هندي گفته كه در حال حاضر هيچ پولي براي رفتن پيش پزشك و دريافت خدمات درماني ندارد و پزشكان تنها به او گفته اند كه مشكلش به دليل عوارض خورشيد گرفتگي بر مادرش در زماني كه او را باردار بوده بروز كرده است.

 


4 متجاوز به عنف در تبريز به دار آويخته شدند

تبريز-خبرنگار كيهان:
4 نفر كه زنان و دختران را در تبريز ربوده و در بيابان هاي اطراف، به آنان تجاوز مي كردند، صبح ديروز، در زندان مركزي تبريز، اعدام شدند.
به گزارش دادگستري آذربايجان شرقي اين 4 متجاوز به نواميس مردم با استفاده از خودرو سواري پيكان و استفاده يكي از آنان از لباس زنانه براي جلب اعتماد دختران و زنان، آنان را ربوده و مورد ضرب و شتم قرار مي دادند سپس به طرف مرند رفته و در بيراهه ها به صورت گروهي به آنان تجاوز مي كردند. متجاوزان پس از ساعات نيمه شب قربانيان خود را در ميدان آذربايجان تبريز و ديگر ميادين شهر رها مي كردند.
مجرمان اعتراف كردند كه اقدامات خود را از اواسط سال گذشته آغاز كرده بودند و نزديك به 20 فقره آدم ربايي و تجاوز داشته اند.
اين گزارش حاكي است تعدادي از قربانيان بنابه ملاحظات حيثيتي، از اعلام شكايت خودداري كرده ولي بعضي از افراد شكايت كردند كه با همكاري قابل تقدير پليس متجاوزان شناسايي و دستگير شدند. حكم محكوميت اين 4 نفر كه اسامي آنان از سوي دادگستري اعلام نشده است به اتهام تجاوز به عنف و آدم ربايي توسط شعبه 2 دادگاه كيفري آذربايجان شرقي صادر و توسط شعبه 11 ديوان عالي كشور تاييد و به امضاي رئيس قوه قضائيه رسيده و ديروز در ميدان مركزي تبريز به اجرا گذاشته شد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14