(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 مهر 1391 - شماره 20333

يادداشت خبرنگار
مدير كل استاندارد استان:
50 نوع استاندارد ملي در همدان در دست تدوين است
ايران در كيهان
نمايشگاه عفاف و حجاب در نيشابور برگزار شد
برگزاري جشن قرآن آموزي در مدارس يزد
مديركل ثبت احوال هرمزگان خبرداد
ثبت وقايع حياتي در شبكه اعلام
شناسايي 7 منطقه بحران خيز در رشت
استاندار خوزستان:
شيلات و دامپروري اشتغال زايي بيشتري دارند
اشتغال به كار يك هزارو 400 زنداني در قزوين
برگزاري كنگره علمي امام سجاد(ع) در البرز
معاون پشتيباني آموزش و پرورش استان خبر داد
تغذيه رايگان دانش آموزان در مناطق محروم مازندران
خطر نابودي 50 گونه گياهي در آذربايجان غربي
تخصيص تسهيلات 50ميلياردريالي به صنايع خراسان رضوي
اتصال كاشان به سامانه مديريت كتابخانه هاي كشور
با حضور اساتيد تركيه اي لرزه خيزي گسل تبريز بررسي شد
لرستان رتبه اول كشور در پرداخت تسهيلات طرح هاي كشاورزي
25 اثر تاريخي خوسف مرمت شدند


يادداشت خبرنگار

لزوم توجه به امكانات آموزشي مدارس سمنان
برخلاف ادعاي مديركل آموزش و پرورش استان سمنان در نشست مطبوعاتي با رسانه ها كه تراكم دانش آموزان هركلاس را 30نفر اعلام كرد، در سال تحصيلي جاري تعداد دانش آموز پايه هاي اول و در برخي كلاس هاي پايه دوم مقطع متوسظه در شهرستان سمنان تا 40نفر افزايش يافته است. حضور اين تعداد دانش آموز در يك كلاس تاثير مستقيم و غيرقابل اجتنابي بر افت تحصيلي آنها دارد. زيرا از يك طرف كنترل اين همه دانش آموز آن هم در سن و سالي كه در اوج تحرك و هيجان روحي و جسمي قرار دارند كارآساني نيست و از سوي ديگر وقت كافي براي انجام كار پرسش، آزمون و سنجش علمي و كشاندن دانش آموزان به تحقيق و تحصيل وجود ندارد.
علاوه بر اين تغيير مقطع تحصيلي دانش آموزان نيز افت تحصيلي آنها را درپي دارد. بر اساس گزارش ها اين وضعيت در برخي ديگر از شهرها و مناطق استان نيز وجود دارد و اعتراض جدي دانش آموزان و خانواده هاي آنان را در پي داشته است.
وجود اين مشكل اگر چه قصوري را متوجه دستگاه آموزش و پرورش نمي كند، زيرا تغييرات جدي در وضعيت جمعيت و مواليد در سالهاي گذشته موجب به هم خوردن روند طبيعي ورودي و خروجي دانش آموزان در مقطع متوسطه شده است. اما مردم انتظار دارند مسئولان آموزش و پرورش استان هر چه سريع تر با انديشيدن تدبيري ويژه اين مشكل را مرتفع سازند و اجازه ندهند فرصت رقابت علمي، تربيتي دانش آموزان تبديل به سراشيبي سقوط علمي و تربيتي شود.
سمنان- خبرنگار كيهان
 


مدير كل استاندارد استان:

50 نوع استاندارد ملي در همدان در دست تدوين است

همدان- خبرنگار كيهان:
مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي همدان گفت: پايه گذارو تدوينگر 50 نوع استاندارد ملي در استان هستيم.
مهندس فرهاد تيموري در گفت وگو با خبرنگاران افزود: تدوين استانداردهاي كشوري براي اولين بار در همدان با كار بر روي 50 مورد آن پيگيري شده و تا پايان سال جاري تكميل و براي استفاده بهره برداران ارائه خواهد شد.
وي ادامه داد: همچنين صدور 80 پروانه استاندارد براي واحدهاي مختلف توليدي و صنعتي و خدماتي استان در دستور كار ما قرار داشته كه تاكنون 40 مورد آن محقق شده و مابقي تا پايان سال صادر مي شود.
تيموري با اشاره به نامگذاري روزهاي هفته استاندارد در ايران اظهار داشت: روز چهارم اين هفته به نام استاندارد و كاهش اثرات بلاياي طبيعي نامگذاري شده است كه با توجه به زلزله خيز بودن كشور، توجه به استفاده از مصالح استاندارد در ساخت وسازها بسيار تاثيرگذار خواهد بود.
وي در مورد تاثير استاندارد بر تحقق اهداف شعار سال نيز گفت: حمايت از توليدملي و كار و سرمايه ايراني با مصرف محصولات داخلي ميسر مي شود اما عدم توجه به كيفيت در توليدات ما را از هدف دور مي سازد.
مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي همدان شعار امسال سازمان جهاني استاندارد را «ضايعات كمتر، نتايج بهتر و افزايش كارايي با استانداردها» اعلام كرد و افزود: بيشترين ضايعات و خسارات به اقتصاد ما ناشي از كار غير بهره ورانه است، اما مطابق برنامه پنجم توسعه سهم بهره وري در توليد ناخالص داخلي بايد به يك سوم برسد و تحقق اين هدف نيز با كاهش ضايعات به ويژه در بخش هاي توليدي اتفاق مي افتد.
 


ايران در كيهان

تقدير از مربيان قرآني
جاسك- خبرنگار كيهان: از مربيان نمونه قرآني منطقه دوم دريايي ولايت تقدير شد.
در اين مراسم كه همزمان با شب ولادت امام رضا(ع) در مسجد امام حسن مجتبي(ع) برگزار شد، به 51 نفر از مربيان نمونه قرآني كه با آموزش عقيدتي سياسي منطقه دوم دريايي ولايت در برگزاري كلاس هاي قرآني همكاري داشتند با اهداي هدايايي تقدير شدند.
طراحي سيستم ابزار دقيق
سرخس- خبرنگار كيهان: طراحي سيستم كنترل ابزار دقيق كوره گاز احيا در پالايشگاه خانگيران به خودكفايي رسيد.
رئيس تعميرات ابزار دقيق شركت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد از طراحي، نصب و اجراي سيستم كنترل ابزار دقيق كوره جديد گاز احيا نم زدايي جمالي نيا در اين شركت خبر داد.
علي بيات با اعلام اين خبر افزود: ما در گذشته براي انجام كارهاي عملياتي پالايشگاه سيستم را از سازنده آن يعني كشورهاي اروپايي و آمريكايي خريداري مي كرديم اما در حال حاضر توليد نرم افزار و برنامه نويسي آن به دست متخصصان داخلي اجرا شده است.
آمار تردد در جاده ها
بندرعباس- خبرنگار كيهان: 16 نقطه از محورهاي مواصلاتي هرمزگان مجهز به تردد شمار شدند.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي هرمزگان با اعلام خبر فوق گفت: طي 15 روز آخر شهريورماه سال جاري بيشترين تردد در استان در محورهاي بندرعباس- بندر شهيد رجايي و كمترين تردد در محور پارسيان- بندرعباس بوده است.
جهانبخش افزود: طي گزارشي كه از دستگاه هاي ترددد شمار برخط (online) مركز مديريت راه هاي اين اداره كل در محورهاي مواصلاتي استان به دست آمده تعداد 314979 دستگاه وسايل نقليه مربوط به محور بندرعباس- بندر شهيد رجايي بوده كه از اين تعداد 113392 دستگاه مربوط به وسايل نقليه سنگين مي باشد سرعت متوسط در اين محور 56 كيلومتر در ساعت بوده كه تعداد 6619 دستگاه وسيله نقليه سرعت غيرمجاز داشته اند.
نقش مردم در امنيت اجتماعي
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: نيروي انتظامي در سايه اعتماد مردم مي تواند به وظيفه خود عمل كند.
فرمانده نيروي انتظامي استان كرمانشاه به مناسبت هفته نيروي انتظامي در جمع خبرنگاران با اعلام مطلب فوق گفت: ارتباط هر چه بيشتر مردم با نيروي انتظامي مي تواند اين نهاد را در انجام وظيفه خود به منصه ظهور برساند. سرتيپ كشوري در ادامه به مقوله امنيت در جامعه اشاره كرد و اظهار داشت: نيروي انتظامي تنها بخش كوچكي از برقراري امنيت را برعهده دارد لذا توليد امنيت برعهده همه آحاد جامعه است.
تأمين سوخت بخش كشاورزي
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: تأمين سوخت بخش كشاورزي در شهرستان گنبدكاووس نيازمند برنامه ريزي جدي است.
معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري شهرستان گنبدكاووس، در جلسه كميته سوخت اين شهرستان با اعلام خبر فوق گفت: براساس پيش بيني هاي كارشناسان امسال زمستان سردي در پيش خواهيم داشت لذا توزيع سوخت در شهرستان بايد با ديد كارشناسي دقيق تر انجام بگيرد.
جعفري توسعه بخش كشاورزي را از اولويت هاي شهرستان گنبدكاووس ذكر كرده و اظهار داشت: بايد براي سوخت موردنياز دامداري ها، مرغداري ها و چاه هاي آب، تراكتور و وسايل مكانيزه كشاورزي كه بيشترين مصرف سوخت در كشاورزي را دارند برنامه ريزي منسجم صورت بگيرد تا با كمبود سوخت در اين بخش ها مواجه نشويم.
برداشت ذرت علوفه اي
هشترود- خبرنگاركيهان: 3536 تن ذرت علوفه اي در شهرستان هشترود توليد شد.
سرپرست مديريت جهاد كشاورزي شهرستان هشترود با بيان اين خبر گفت: در بهار سال جاري 52هكتار ذرت علوفه اي در اين شهرستان كشت گرديده كه 40هكتار آن در اراضي پاياب سد سهند كشت شده است.
مهندس كريمي اصل ارائه الگوي كشت مناسب براي اراضي پاياب سد سهند و نيز توسعه كشاورزي پايدار و تأمين علوفه موردنياز دامداري هاي صنعتي منطقه را از سياست كاري و اهداف مديريت جهاد كشاورزي عنوان نمود.
احداث كانال آب
سنقر- خبرنگاركيهان: به همت جهادگران كانال انتقال آب روستاي چشمه سنگي احداث شد. دهيار روستاي چشمه سنگي با اعلام خبر فوق گفت: پروژه احداث كانال انتقال آب سنگي ملاتي روستاي چشمه سنگي به طول 800متر با فعاليت 20نفر از جهادگران همين روستا انجام شد. مدت عمليات ساخت كانال انتقال آب روستاي چشمه سنگي يك ماه بوده و سراسر روستا را دربر مي گيرد.
سهراب بادي راحت افزود: هزينه ساخت كانال انتقال آب روستاي چشمه سنگي حدود 80ميليون ريال است كه نيمي از هزينه هاي اجراي اين طرح را جهاد كشاورزي و بقيه هزينه ها را سازمان بسيج سازندگي تأمين كرده است.
رفع مشكلات برقي
بهاباد يزد- خبرنگاركيهان: مشكلات حوزه برق شهرستان بهاباد در آينده نزديك برطرف مي شود.
فرماندار بهاباد با اعلام خبر فوق گفت: عدم تجهيز اداره برق به يك دستگاه جرثقيل بالابر و وسيله نقليه براي بازديد از خطوط و رفع مشكلات فني برق در مناطق روستايي و صعب العبور، افت ولتاژ مناطق روستايي بخش آسفيچ، كمبود كابل براي برق رساني به منازل و برخي از موارد ديگر از مشكلاتي است كه اميدواريم هرچه زودتر برطرف شود.
تقدير از نمونه هاي ترافيكي
بندرعباس- خبرنگاركيهان: از نمونه هاي ترافيكي استان هرمزگان تجليل شد.
به مناسبت گراميداشت هفته نيروي انتظامي و به منظور نهادينه كردن قوانين راهنمايي و رانندگي و آموزش فرهنگ ترافيك و قدرداني از چهره ها و نمونه هاي ترافيكي استان، همايش همياران، فرهنگياران پليس و پليس ياران جوان با حضور جمعي از فرماندهان انتظامي و ديگر مسئولان استان در سالن همايش هاي طلوع در بندرعباس برگزار شد.
گفتني است در پايان مراسم از تعدادي همياران و فرهنگيان پليس، پليس ياران نوجوان و چهره ها و نمونه هاي ترافيكي با حضور فرماندهان انتظامي استان، مديركل آموزش و پرورش و ديگر مسئولان حاضر در جلسه تجليل و تقدير شد.
حجاب ضامن سلامت خانواده
ساري- خبرنگاركيهان: مديركل امور بانوان و خانواده استانداري مازندران گفت: عفاف و حجاب مايه شخصيت و سلامت خانواده است.
زهرا شرف الدين در اولين گردهمايي سازمان هاي مردم نهاد جوان حوزه عفاف و حجاب سراسر كشور با عنوان (رايحه نجابت) برگزار شد با تاكيد بر اينكه خانواده براي انسان سازي است نه انسان سوزي اظهار داشت: نهادينه سازي فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان يكي از ضرورت هاي باورهاي ديني مستلزم برنامه ريزي صحيح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.
وي يادآور شد: رعايت حجاب اوج كمال و مسئوليت پذيري زن است و بدحجابي نيز سقوط جامعه و دلمردگي مؤمنان و مسلمانان را به دنبال دارد.
زهرا شرف الدين در ادامه تصريح كرد: خداوند عفاف و حجاب را در نماز بر انسان واجب كرده است به گونه اي كه نماز انسان بدون حجاب پذيرفته نيست.


 


نمايشگاه عفاف و حجاب در نيشابور برگزار شد

نيشابور- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه عطر و زندگي با موضوع عفاف و حجاب در ساختمان دانشگاه پيام نور نيشابور با حضور مسئولان و دانشجويان برگزار شد.
مسئول فرهنگي دانشگاه پيام نور مركز نيشابور با اعلام اين خبر اظهار داشت: غرفه حجاب و لباس با معرفي لباس هاي اسلامي و ايراني و پذيرش سفارش انواع مقنعه، چادر و مانتو در آن و غرفه معرفي كتاب با محوريت حجاب، زن و مهدويت از ديگر غرفه هاي اين نمايشگاه است.
علي عزيزي افزود: در اين نمايشگاه 120 قطعه عكس رنگي با موضوع حجاب، تاريخچه حجاب در ايران، حجاب در كشورهاي خارجي، يكسان بودن زن و مرد و مهدويت به نمايش گذاشته شده است.
وي خاطر نشان كرد: گفتمان و پاسخگويي به سوالات هر روز به مدت دو ساعت، پخش كليپ، ارسال بلوتوث و برگزاري مسابقه كاريكاتور با محوريت حجاب در بين دانشجويان از ديگر برنامه هاي جانبي اين نمايشگاه است.
وي تصريح كرد: اين نمايشگاه به همت حوزه بسيج دانشجويي شهيد سيدمرتضي آويني و دارالقرآن اين دانشگاه بر پا شده و براي بازديد عموم دانشجويان داير است
 


برگزاري جشن قرآن آموزي در مدارس يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
جشن قرآن آموزي همزمان با هفته كودك و آغاز طرح مطالعه مفيد در مدارس ابتدايي استان يزد برگزار شد.
مدير كل آموزش و پرورش استان در جشن قرآن آموزي كه در دبستان قرآني المهدي ناحيه يك يزد با اعلام خبر فوق گفت: رمز سعادت مسلمانان را در گرو عمل و توجه به قرآن و پاي بندي به دستورات آن دانست.
به گزارش خبرنگار ما؛ محمد كاظم رحيمي نژاد با برشمردن برنامه هاي قرآني آموزش و پرورش، افزود: اين برنامه ها حركت خوبي براي عجين شدن فكر، ذهن و رفتار دانش آموز با دستورات قرآن است.
در اين مراسم، دانش آموزان با اجراي برنامه هاي شاد هفته كودك، آغاز قرآن آموزي دانش آموزان پايه اول و آغاز طرح مطالعه مفيد را جشن گرفتند.
طرح مطالعه مفيد نيز در 30 دبستان شهر يزد آغاز شده و دانش آموزان پايه هاي اول تا سوم ابتدايي در آن شركت كردند.
در طرح نهضت مطالعه مفيد براي پايه هاي اول تا سوم ابتدايي در طول هفته يك ساعت از ساعات آموزشي درس فارسي و هنر اين پايه ها به موضوع مطالعه اختصاص مي يابد و دانش آموزان پس از خواندن يا گوش دادن به كتابي كه براي آنها قرائت مي شود برداشت خود را به صورت نقاشي ارائه مي دهند يا كتاب خوانده شده را خلاصه نويسي مي كنند.
 


مديركل ثبت احوال هرمزگان خبرداد

ثبت وقايع حياتي در شبكه اعلام

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
نخستين هم انديشي ثبت ياران با هدف توسعه و پوشش ثبت بموقع وقايع حياتي- ولادت و فوت- در اداره كل ثبت احوال استان هرمزگان برگزار شد.
مديركل ثبت احوال هرمزگان، با اشاره به ماده 5قانون ثبت احوال كه ساير ادارات و نهادها را ملزم به همكاري با ثبت احوال كرده است گفت: وظيفه ثبت ياران وظيفه خطيري است و نتيجه آن ثبت به موقع وقايع حياتي به صورت 100 درصد در آينده اي نه چندان دور است.
مدير كل ثبت احوال استان هرمزگان با اشاره به رفع مشكل ثبت وقايع حياتي در مناطق دورافتاده با فعاليت شبكه اعلام، اظهارداشت: اين شبكه براي ثبت آمار حياتي در مناطق دورافتاده روستاها و عشايرنشين راه اندازي شده است و براساس آن از اين پس تمام وقايع در ثبت احوال به ثبت قانوني مي رسد.
وي با بيان اينكه مهلت قانوني در نظر گرفته شده براي ثبت ولادت 15روز و براي ثبت وفات 10 روز است، گفت: در گذشته براي روستاييان و عشاير در مناطق دورافتاده امكان مراجعه جهت ثبت به موقع وقايع حياتي خود وجود نداشت و آنان با مشكلاتي مواجه بودند. به همين دليل سازمان ثبت احوال با راه اندازي «شبكه اعلام» اين مشكل را برطرف كرد.
عسكري زاده گفت: اعضاي شبكه اعلام كه به عنوان معتمدان محلي فعاليت مي كنند بايد وقوع ولادت و وفات را ظرف مدت سه روز به ادارات ثبت احوال اطلاع دهند.
 


شناسايي 7 منطقه بحران خيز در رشت

رشت- خبرنگار كيهان:
شهردار رشت گفت: 7 منطقه بحران خيز شهر رشت در زمان بارندگي هاي شديد شناسايي شده و قرار است با حمايت مالي از سوي استانداري و بخشي نيز از بودجه شهرداري مشكل زيرساختي اين مناطق مرتفع شود.
محمدعلي ثابت قدم افزود: بررسي ها نشان مي دهد مسير ديلمان به دليل زيرساخت هاي مناسب در بارندگي اخير دچار آبگرفتگي نشده و بخشي از آبگرفتگي هاي شهر مربوط به عدم لايروبي رودخانه ها در محدوده هاي بالاي شهر و آبگرفتگي محدوده جماران به دليل عدم زيرساخت هاي شهري در پروژه مسكن مهر بوده است.
وي ادامه داد: در محلات كم برخوردار عمده مشكل شهروندان، وضعيت اسفبار آب و فاضلاب شهري است چرا كه بهداشت ساكنان اين محلات را با مخاطره جدي روبه رو كرده است.
 


استاندار خوزستان:

شيلات و دامپروري اشتغال زايي بيشتري دارند

اهواز- خبرنگار كيهان:
با توجه به اينكه طرح هاي بزرگي همچون شيلات و دامپروري اشتغال زايي بيشتري به دنبال خواهند داشت، بايد براي جذب اعتبارات اين طرح ها تلاش كرد تا در صورت مواجه با كمبود منابع در كشور، خوزستان دچار اين مشكل نشود.
استاندار خوزستان با بيان مطلب فوق در جلسه كار گروه كشاورزي استان افزود: مفهوم توسعه كشاورزي رسيدن به موازنه مثبت در توليد در كنار توسعه باغات و زراعات مي باشد و پرداختن به طرح هاي كوچك و عدم توجه به طرح هاي بزرگ استان را از رسيدن به اين هدف دور مي سازد.
سيدجعفر حجازي خاطرنشان ساخت: ميزان توسعه كشاورزي خوزستان در بخش باغات و زراعات 2هزار و 560طرح است كه جذب اعتبار اين طرح ها، كشاورزي استان را به سمت توسعه سوق مي دهد.
در ادامه اين جلسه رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان خوزستان با بيان اينكه اين استان به لحاظ دريافت تسهيلات بانكي در جايگاه دوم كشوري قراردارد، گفت: استان خوزستان در زمينه ميزان اعتبارات مصوب نيز با 1هزار و شش صدو ده ميليارد ريال در جايگاه نخست كشور قرار دارد كه نشان دهنده تلاش مجموعه براي رسيدن به توسعه كشاورزي است.
كيخسرو چنگلوايي در ادامه افزود: فرمانداران، مديران كشاورزي و شعب بانك هاي شهرستان ها بايد نسبت به جذب اعتبارات اقدام كنند زيرا در صورت عدم جذب به موقع، از اعتبارات استان كاسته خواهد شد.
 


اشتغال به كار يك هزارو 400 زنداني در قزوين

قزوين- خبرنگاركيهان:
از ابتداي سال جاري تاكنون به طور ميانگين روزانه يك هزار و 400 نفر از زندانيان در زندانهاي استان مشغول به كار شده اند.
مديركل زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي قزوين با اعلام اين خبر افزود: در سال جاري با اعزام نيروي كار به شركت ها و كارخانه ها ظرفيت اشتغال و حرفه آموزي زندانيان گسترش يافته و در مجموعه زندان هاي استان هيچ زنداني واجدشرايط بيكار نيست.
حميدرضا فراست طلب اظهارداشت: اعزام نيروي كار با مشاركت بخش خصوصي، تحول بزرگي در برنامه هاي اشتغال و حرفه آموزي زندانيان ايجاد كرده است.
اين مسئول خاطرنشان كرد: هم اكنون زمينه اشتغال 110 نفر از زندانيان در 2واحد صنعتي ايجادشده و با اجراي كامل تفاهم نامه، حداقل 300 نفر از زندانيان داراي شغل خواهندشد.
وي همچنين با اشاره به فعاليت هاي اشتغالزايي ساير زندانها گفت: در اردوگاه كار درماني و حرفه آموزي آراسنج علاوه بر كشاورزي و دامداري، پرورش شتر جايگاه مناسبي را به خود اختصاص داده و مددجويان شرايط خوبي را براي اشتغالزايي در اين بخش خواهند داشت.
فراست طلب اعلام كرد: در كارگاه خرد و بسته بندي قند و شكر، روزانه مقدار پنج تن قند خرد و بسته بندي و همچنين مقدار دوتن شكر بسته بندي و آماده عرضه به بازار مي شود و در اين كارگاه 30 نفر از مددجويان زندان مركزي مشغول به كارند.
 


برگزاري كنگره علمي امام سجاد(ع) در البرز

كرج- خبرنگار كيهان:
كنگره علمي امام سجاد(ع) براي شناساندن ابعاد زندگي علمي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي آن امام همام امسال در استان البرز برگزار مي شود.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان البرز در نشست خبري با خبرنگاران گفت: براي ارتقاء سطح علمي اين كنگره برنامه هاي ويژه در سطح آموزش و پرورش و دانشگاه و حوزه علميه در حال برگزاري است.
حجت الاسلام والمسلمين ابوالفضل بني احمدي اظهار داشت: سال گذشته در استان البرز اولين كنگره علمي امام زمان عصر(عج) در شهرستان كرج برگزار شد.
وي حقوق طبيعي از ديدگاه امام سجاد(ع)، حقوق انسان در فرهنگ اسلامي با نگاه به رساله حقوق امام سجاد، بررسي جايگاه صحيفه سجاديه در فرهنگ اسلامي، شيوه تبليغ در سيره امام سجاد(ع)، نقش دعا در سلامت روحي انسان با نگاه به صحيفه سجاديه را از محورهاي اين كنگره خواند.
 


معاون پشتيباني آموزش و پرورش استان خبر داد

تغذيه رايگان دانش آموزان در مناطق محروم مازندران

ساري-خبرنگار كيهان:
معاون پشتيباني آموزش و پرورش مازندران از تغذيه رايگان دانش آموزان در مدارس مناطق محروم استان خبر داد.
حسنعلي شيري به خبرنگار كيهان گفت: امسال سرانه هر دانش آموز در مرحله اول 24 هزار ريال است.
وي افزود: دانش آموزان روستايي مناطق محروم در 2 هزار و 400 واحد آموزشي تحت پوشش تغذيه رايگان قرار خواهند گرفت.
شيري تصريح كرد: ترويج تغذيه صحيح، تامين بخشي از نيازهاي غذايي روزانه دانش آموزان، حفظ و ارتقاي سطح سلامت آن ها از اهداف تغذيه رايگان در مدارس مناطق محروم استان است.
وي اظهار داشت:اولين مرحله از تغذيه رايگان دانش آموزان مناطق محروم استان شامل انواع كلوچه، بيسكويت و خوراكي هاي مجاز است.
شيري با بيان اينكه اعتبار اوليه در نظر گرفته شده براي اين طرح 4 ميليارد و 220 ميليون ريال است تصريح كرد: دانش آموزان در مرحله اول 24 نوبت از ميان وعده بهره مند خواهند شد.
 


خطر نابودي 50 گونه گياهي در آذربايجان غربي

اروميه -خبرنگاركيهان:
مديركل منابع طبيعي آذربايجان غربي نسبت به خطر نابودي 50 گونه گياهي ناشي از برداشت بي رويه هشدار داد.
«علي پيرمرادي» افزود: «يمليك»،«شنگ»،« بولاغ اوتي»، «مندي»، «كهليك اوتي»، «گندله»، «نعناع» و «جعفري كوهي»، «ريواس»، «كنگر»، «اسفناج وحشي»، «گيافه»، «گل گاو زبان»، «قارياغي»، «سولان»، «موسير»، «پونه»، «قارچ كوهي» و «پيچك» نمونه هايي از گياهان وحشي آذربايجان غربي است كه به دليل برداشت بي رويه و غير اصولي موجبات به خطر افتادن اين گونه ها شده است.
وي با بيان اينكه آذربايجان غربي داراي 37 هزار كيلومتر مربع مرتع است ادامه داد: آب و هواي مناسب استان، شرايط مناسبي را براي رويش گياهان وحشي و دارويي به وجود آورده به طوري كه 60 گونه گياهي در حال حاضر به عنوان گياه خوراكي و دارويي توسط بهره برداران در استان برداشت مي شود.
مدير كل منابع طبيعي آذربايجان غربي تصريح كرد: بيشترين برداشت غير اصولي در مراتع و جنگل هاي سردشت و اشنويه انجام گرفته است.
 


تخصيص تسهيلات 50ميلياردريالي به صنايع خراسان رضوي

مشهد- خبرنگاركيهان:
استاندار خراسان رضوي، از تخصيص 50ميليارد ريال يارانه تسهيلات به بخش صنايع استان خبر داد.
محمود صلاحي، در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران خراسان رضوي با اعلام اين خبر گفت: دولت براي كمك به آن دسته از صنايعي كه از لحاظ مالي دچار مشكلات اقتصادي شده اند، اعتباري بالغ بر 3هزار ميليارد ريال درنظر گرفته كه سهم خراسان رضوي از اين مبلغ 150ميليارد ريال است.
وي با بيان اينكه اين مبلغ در قالب يارانه تسهيلات اختصاص مي يابد، افزود: با اعتباري كه براي استان درنظر گرفته شده است، مي توان هزار و 500ميليارد ريال تسهيلات در اختيار صنايع قرار داد.
صلاحي تصريح كرد: در مرحله نخست 50ميليارد ريال از اين مبلغ، به استان اختصاص يافته است.
 


اتصال كاشان به سامانه مديريت كتابخانه هاي كشور

كاشان- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره كتابخانه هاي شهرستان كاشان از اتصال كتابخانه هاي عمومي اين شهرستان به سامانه مديريت كتابخانه هاي كشور خبر داد.
مهدي كريمي مشكاتي گفت: در حال حاضر 9 كتابخانه از 21 كتابخانه شهرستان كاشان به سامانه مديريت كتابخانه هاي كشور متصل شده اند.
وي، آماده نبودن زيرساخت هاي بقيه كتابخانه هاي شهرستان از جمله اتصال به اينترنت پرسرعت را يكي از مشكلات موجود در گسترش اين مكان دانست و اظهار داشت: انتظار مي رود با همكاري مخابرات شهرستان كاشان، مشكلات پيش رو برطرف و مابقي كتابخانه هاي شهرستان نيز هرچه زودتر به سامانه مديريت كتابخانه هاي كشور متصل شود.
 


با حضور اساتيد تركيه اي لرزه خيزي گسل تبريز بررسي شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
تمركز تنش، لرزه خيزي و مخاطرات گسل تبريز با حضور اساتيد گروه زمين شناسي دانشگاه تبريز و تركيه بررسي شد.
دكتر «ضياءالدين چاكر» از اساتيد دانشگاه صنعتي استانبول، با اشاره به لغزش هاي جزيي در امتداد گسل تبريز به عنوان ابزاري براي تعيين احتمالي فعاليت بعدي گسل فوق و زمين لرزه هاي احتمالي، مروري بر روش هاي اندازه گيري اين حركات رفتاري كرد و مقادير اندازه گيري شده با جي پي اس توسط محققان را توضيح داد.
وي با اشاره به نتايج تحقيقات خود گفت: در اين روش كه INSAR ناميده مي شود با مقايسه عكس هاي بسيار دقيق تهيه شده توسط ماهواره هاي ويژه در مدت 7 سال، گسل تبريز مورد مطالعه قرار گرفته است.
وي به مقادير حركات اين گسل كه از سال 2003 تا 2010 ميلادي ثبت شده اشاره و اظهار كرد: بر اين اساس تبريز منطقه لرزه خيزي است كه براي كاهش اثرات زمين لرزه هاي احتمالي بايد تمهيدات ويژه براي مستحكم سازي بناها و مديريت بناها انديشيده شود.
همچنين دكتر «گول تكين توپوز»، يكي ديگر از استادان دانشگاه صنعتي استانبول تركيه به سخنراني در زمينه واحدهاي مختلف زمين شناسي از غرب تركيه تا شرق آن و ارتباط آنها با واحدهاي زمين شناسي شمال غرب ايران پرداخت.
در ادامه اين نشست زمين لرزه اخير «تبريز، ورزقان، اهر و هريس» نيز مورد بحث و سئوال و جواب قرار گرفت.
 


لرستان رتبه اول كشور در پرداخت تسهيلات طرح هاي كشاورزي

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
لرستان رتبه اول پرداخت تسهيلات طرح هاي مصوب كشاورزي را در كشور كسب كرد.
معاون برنامه ريزي استاندار لرستان در جلسه كارگروه كشاورزي استان با اعلام خبر فوق گفت: براساس اعلام بانك كشاورزي كشور، لرستان اين رتبه را در بين استانهاي كشور بدست آورده و از ته جدول به صدر صعود كرده است.
به گزارش خبرنگارما مهندس علي هادي چگني با بيان اين مطلب كه از مجموع 3967 پرونده تقاضاي تسهيلات اشتغالزايي در بخش كشاورزي، مبلغ سه هزار و 700 ميليارد ريال تسهيلات در خواست شده است. افزود: در حالي كه لرستان در ته جدول رده بندي استانها قرار داشت با تدبير دكتر دهمرده استاندار لرستان نيروهاي تحصيل كرده از سازمان نظام مهندسي جذب شدند و پس از ارائه آموزش هاي لازم در اختيار سازمان جهاد كشاورزي و بانك كشاورزي استان قرار گرفتند كه با مشاركت پرسنل اين دستگاه ها موفق شديم لرستان را كه از لحاظ پرداخت تسهيلات به طرح هاي مصوبه در ته جدول رده بندي استانهاي بود به صدر جدول ارتقا دهيم.
وي در ادامه اظهار داشت: لرستان از لحاظ اجراي طرح مسكن مهر روستايي در كشور رتبه دوم را كسب كرده است. وي افزود: طرح ستاد مواد مخدر استان با اجراي طرح احياي قربانيان اعتياد و ايجاد مجتمع فرهنگي تربيتي نور به عنوان الگو در كشور پذيرفته شده كه حاصل برنامه ريزي استانداري لرستان است.
 


25 اثر تاريخي خوسف مرمت شدند

بيرجند- خبرنگار كيهان:
اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان جنوبي در راستاي حفظ و صيانت از مواريث فرهنگي در سال گذشته موفق به مرمت 25 اثر تاريخي در اين شهرستان شد كه ركوردي بي سابقه در مرمت اين آثار از خود برجاي گذاشت.
شهرستان خوسف در 36 كيلومتري غرب بيرجند مركز استان خراسان جنوبي و در حاشيه كوير قرار گرفته و با اقليمي بياباني معدن توليد گلهاي نرگس است.
بافت قديمي خوسف با مساحتي حدود 120 هكتار جايگاه بناهاي باارزش تاريخي و فرهنگي است كه باداشتن دهها اثر ثبت شده ملي از مهم ترين بافتهاي تاريخي خراسان بزرگ محسوب مي شود.
آثاري كه با داشتن ويژگي هاي منحصر به فرد خود جلوه هاي چشم نوازي را در اين قسمت از استان خراسان جنوبي به جاي گذاشته است.
گفتني است، شهرستان كوچك و تازه تاسيس خوسف با داشتن 82 اثر تاريخي ثبت شده مقام دوم در استان خراسان جنوبي را به خود اختصاص داده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14