(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 مهر 1391 - شماره 20333

گفت وگو با دكتر بيژن رنجبر رئيس دانشگاه تربيت مدرس
بازگشت به رسالت از ياد رفته

 


گفت وگو با دكتر بيژن رنجبر رئيس دانشگاه تربيت مدرس

بازگشت به رسالت از ياد رفته

سيد محمد عماد اعرابي
اشاره
همين چند روز قبل بود كه موسسه اعتبارسنجي علمي «اسكوپوس»، آخرين وضعيت رتبه بندي دانشگاه هاي جهان و ايران را اعلام كرد و بار ديگر به جهانيان و البته به خودمان ثابت شد كه «ما مي توانيم». رسيدن به قله بلند دانش و قرار گرفتن در جايگاه شانزدهمين توليدكننده علم جهان و عبور از سد رقباي جدي و پرتلاش ثمره مجاهدت هاي جانانه دانشمندان ايراني و ميوه ارزشمند نظام جمهوري اسلامي در مديريت برنامه هاي علمي و دانشگاهي است. همين براي اميدوار شدن به آينده اي پرافتخار كافي ا ست هر چند كه مي دانيم و مي دانند كه ايراني متوقف شدني نيست و «باش تا صبح دولتش بدمد كاين هنوز از نتايج سحر است» اما در داخل و در رقابت بين دانشگاه هاي مهم و مطرح كشور هم اتفاق جالبي افتاد و آن جايگاه تحسين برانگيز و غرورآفرين «دانشگاه تربيت مدرس» در بين دانشگاه هاي صاحب نام ايران بود. اگر از دانشگاه علوم پزشكي تهران- به عنوان زيرمجموعه وزارت بهداشت- بگذريم، دانشگاه تربيت مدرس رتبه دوم را در بين تمامي دانشگاه هاي غيرپزشكي كشور كسب كرده است. افتخار ارزشمندي كه وقتي با سن و سال اين دانشگاه در كنار هم ديده مي شود غرورانگيزتر هم مي شود.
حدود سي سال پيش «مدرسه تربيت مدرس» با پيگيري و خواست رهبر عزيز انقلاب و با فرمان امام راحل عظيم الشان براي تربيت اساتيد مومن و معتقد تاسيس شد. با اين حساب بايد تربيت مدرس را «مولود انقلاب» ناميد. مولود مباركي كه در سي سالگي به كمال رسيده و شاخ و برگش بر سر طالبان علم سايه انداخته است و البته همه مي دانيم كه سي سال در برابر دانشگاه هايي كه عمري بيش از نيم قرن دارند، روزگار جواني است و اين افتخار در اين سن و سال مايه مباهات. هر چند در دوره هايي مثل دوره اصلاحات اين دانشگاه با نگاه افراطيون سياسي از هدف اصلي خود فاصله گرفت اما بدنه مومن دانشگاه و به ويژه اساتيد ارزشي و دانشمند آن، هرگز رسالت خود را فراموش نكردند و اين پايبندي به اهداف انقلاب را در سالهاي اخير به خوبي نشان دادند.
براي اطلاع از چگونگي نيل به اين موفقيت ها، در بعد از ظهر آرام و خنك نخستين روز پاييز ميزبان دكتر بيژن رنجبر رئيس دانشگاه تربيت مدرس بوديم. او درست همان كسي بود كه شنيده بوديم: گشاده رو، صبور و پرحوصله، دقيق و البته سخت گير و جدي در حوزه كاري و مديريتي. رنجبر كه هنوز صفاي مردم خونگرم لرستان را دارد، دانش آموخته مقطع دكترا در رشته بيوفيزيك است. رزمنده و البته دانشمندي برجسته كه مي توان فروتني و تواضعش را از ميدان دادن به جوانان و تجليل از آنها كشف كرد. وضع دانشگاه، ضرورت تحول در علوم انساني، اقتصاد مقاومتي ، تأثير تحريم ها بر دانش ايراني و دهها مطلب خواندني ديگر موضوعات گفت وگوي طولاني و صميمي ما با دكتر رنجبر است. حتما شما هم از خواندن آن لذت مي بريد:
جناب آقاي دكتر رنجبر خوش آمديد به عنوان اولين سوال لطفا تاريخچه دانشگاه تربيت مدرس را بيان بفرماييد ظاهرا اين دانشگاه با فرمان حضرت امام و بعد با توصيه و پيگيري رهبر عزيز انقلاب تاسيس شده است.
دكتر رنجبر: بسم الله الرحمن الرحيم. اصل شكل گيري دانشگاه تربيت مدرس برگرفته از تفكرات حضرت امام (ره) بود البته اول به اسم مدرسه تربيت مدرس در سال 1360 شكل گرفت و در سال 61 شروع كرد به پذيرش دانشجو در رشته هاي علوم انساني و سال 62 در بعضي از رشته هاي علوم پزشكي در مقطع كارشناسي ارشد دانشجو گرفت و در سال 63 هم در بعضي از رشته ها و گروه هاي ديگر.
اولين دانش آموخته مقطع كارشناسي ارشدش در سال 64 بود. لذا دانشگاه تربيت مدرس همان طور كه مشخص است مولود و پروريده انقلاب و زاييده تفكرات حضرت امام (ره) و بعد حضرت آقا هست. تمام هدف و رسالت دانشگاه تربيت مدرس هم همان طور كه از اسمش مشخص است،تربيت مدرسين انقلابي براي دانشگاه هاي كشور بوده است. اصلا با اين هدف تشكيل شد. البته بعدا توضيح خواهم داد كه به دلايلي يك مقداري از اين هدفش و از اين رسالتش فاصله گرفت و شد به شكل دانشگاه هاي ديگري كه الان موجود هستند. قرار بر اين بود كه اين دانشگاه دانشگاهي شود كه مدرسيني كاملا وفادار به نظام و انقلابي معتقد و مدافع نظام و دقيقا با همان تفكراتي كه انقلاب اسلاميمان شكل گرفته است تربيت كند و وارد شوند در دانشگاه هاي ديگر. اين را كه مي گويم سوء تفاهم نشود كه دانشگاه هاي ديگرمان اين گونه افراد را تربيت نمي كنند منظورمان اين نيست. به هرحال قطعي نيست كه فارغ التحصيلان دانشگاه هاي ديگر حتما مدرس شوند. ممكن است فرد دكترايش را بگيرد و جذب بازار كار، شركت ها يا دستگاه هاي مختلف شود اما در اين جا قرار بود معلم و مدرس تربيت شود. و اين كار دقيقا بحثي است كه امروز دارد پيگيري مي شود. وقتي گفته مي شود دانشگاه هايمان بايستي اسلامي شود يعني اين كه دانشجويان ما با يك نگرش توحيدي فارغ التحصيل شوند و مدرس شوند. من قبلا هم در جاهاي مختلف گفته ام كه اگر آلان نگاه كنيم محصولات دانشگاه هاي ما( همه دانشگاه هايمان) چه تيپي هستند؟ واقعا ما داريم دانشجو را چه تيپي فارغ التحصيل مي كنيم؟ ما هم داريم عين دانشگاه هايي مثل MIT، استنفورد،بركلي عمل مي كنيم فرقي نمي كند. ببينيد MIT دارد كارش را خوب انجام مي دهد. يعني چه؟ يعني آنها يك سري نگرش هاي مبتني بر بينش مادي گرايانه دارند و بر همان اساس هم نيروي انساني تربيت مي كنند. يعني فارغ التحصيلشان مانند سولو، آمارتياسن، تمامي مفاهيم معنوي را ابزار اهداف مادي قرار دادند. آنچه حاصل اين تفكر است رعايت چهارچوب مادي در تمام تحصيل است و آن چيزي كه مي خواهند دارد مي آيد بيرون. ما چه؟ ما هم دقيقا داريم همان كار را مي كنيم، خروجي ما هم شبيه همان متفكرين است. در صورتي كه وظيفه ما چيز ديگري است. ما بايد امثال شهيد چمران را تربيت مي كرديم.
يك وقتي به عنوان بسيجيان خدمت حضرت آقا رسيده بوديم حضرت آقا فرمودند كه شما بايد شهيد چمران تربيت كنيد. نگاه كنيد ببينيد اگر ما بخواهيم شهيد چمران ها تربيت كنيم بايد اساتيد ما هم اينچنين باشند. خودشان شهيد چمران باشند. بر مبناي اساسنامه دانشگاه تربيت مدرس قرار بود كه مدرسيني تربيت كند كه اين مدرسين اصطلاحا كاملا آشنا باشند با مباني فقه جواهري و خروجي دانشگاه به عنوان فيزيك دان، شيمي دان، مهندس برق و متخصصين مختلف، افرادي باشند كه كاملا آشنا با مباني فقهي باشند و اين ها به عنوان مدرس كه وارد مي شوند آن جنبه هاي لازم مباني اسلامي را هم داشته باشند. قرار بود دانشگاه تربيت مدرس اين گونه شود. روزهاي اول هم كه تشكيل شده بود حتي تعداد واحدهاي مقاطع فوق ليسانس و دكترا با دانشگاه هاي ديگر تفاوت مي كرد. ولي باز اين را هم تغييرش دادند و عين دانشگاه هاي ديگر شد.
كيهان: يعني الان دروس فقهي و مباني ديني افزون بر برنامه اصلي رشته ها تدريس نمي شود؟
دكتر رنجبر: نه ديگر الان نيست. يك مقطعي آن اوايل بود كه بچه ها تعداد واحد بيشتري مي گذراندند. حالا من الان دقيقا حضور ذهن ندارم. ولي مي دانم كه بچه هاي تربيت مدرس از دانشجويان هم مقطع و هم رشته در دانشگاه هاي ديگر واحدهاي بيشتري مي گذراندند. عين روالي كه الان در دانشگاه امام صادق(ع) هست اين ها يك سري واحدها براي استحكام آن مبانيشان مي گذرانند. تربيت مدرس هم قرار بود يك چنين روالي داشته باشد و خب اصلا كلا به اسم مدرسه تربيت مدرس شكل گرفت بعد آمد جلو و البته تكميل اساسنامه اش و تغيير نامش به دانشگاه در سال 1365 صورت گرفت و اولين دانش آموخته دكترايش هم در سال 71 فارغ التحصيل شد. يك جمله اي را ما از حضرت آقا در مورد دانشگاه تربيت مدرس داريم. من لازم مي دانم اين را بخوانم كه به هر حال دانشگاه تربيت مدرس يك چنين وضعيتي دارد و نظر حضرت آقا را بهتر است بدانيم. حضرت آقا فرمودند كه« محيط دانشگاه بايد محيط اسلامي باشد محيطي براي رشد انسان طراز اسلام يعني كساني كه الگويش فاطمه زهرا(س) است و اين براي آينده كشور فوق العاده مهم است. مخصوصا بعضي از دانشگاه ها مثل دانشگاه تربيت مدرس كه در حقيقت يك نهاد انقلابي است بايد عنايت بيشتري داشته باشد. من هميشه گفته ام انتظاري كه ما از دانشگاه تربيت مدرس داريم حتي از دانشگاه هاي ديگر ما بيشتر است.» لذا به حسب تربيت مدرسين، اين دانشگاه از حساسيت بالاتري برخوردار است.
كيهان: آماري داريد از اين كه چند درصد از فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت مدرس جذب دانشگاهها شده اند؟
دكتر رنجبر: از 3هزار فارغ التحصيل دكتري حدود 1300 نفر جذب دانشگاهها شده اند كه دقيقا از اسم و آدرس آنها دانشگاه مطلع است و حدود 700 نفر از مربيان و 200 نفر از دانشوران شاغل در دانشگاه ها هم از فارغ التحصيل تربيت مدرس هستند و در حال حاضر هم حدودا 300 نفر از مربيان دانشگاه كه براي ادامه تحصيل در مقطع دكترا وارد دانشگاه تربيت مدرس شده اند در حال فارغ التحصيلي اند و در كل حدود 80% از فارغ التحصيلان تربيت مدرس جذب دانشگاه هاي ديگر شده اند.
كيهان: آقاي دكتر! به هرحال يك هدف متعالي اي بوده است ولي مي بينيم كه تدريجا از آن هدف دور شديم و براساس فرمايش شما الان دانشگاه تربيت مدرس با دانشگاه تهران در اين حوزه تفاوتي نمي كند. خب اين حتما يك آسيب هايي براي ما داشته است كه شما در فرمايش هاي خودتان به آن اشاره كرديد كه نتيجه اش اين شد كه يك روالي كه آن طرف دارد دكارت تربيت مي شود اينجا هم چيزي تغيير نكرده است ما نيامديم نوسازي و نوزايي كنيم و رسيد به اينجا كه حالا رهبر عزيز انقلاب دستور اين كار را مي دهند و از همگان مي خواهند كه اين خلأ را با جديت پر كنند تاثير اين آسيب ها را بررسي كنيد و بفرماييد كه آيا برنامه اي هست كه دانشگاه تربيت مدرس برگردد به آن جايگاه و اهداف اوليه اش و چقدر اين را چشم اندازي قابل دسترس مي بينيد؟
دكتر رنجبر: سوال خيلي خوبي است. ابتدا من از جانب همه دانشگاهها پاسخ مي دهم چرا؟ چون همه دانشگاهها الان مخصوصا با اين بحثي كه حضرت آقا فرمودند همه عزمشان را جزم كرده اند كه در اين راستا قرار گيرند. بنابراين قطعا همه دانشگاهها برنامه هاي مفصلي را تدارك ديده اند كه در اين مسير بهتر از سابق حركت كنند اما من از جانب دانشگاه تربيت مدرس صحبت مي كنم. دانشگاه تربيت مدرس به نظر من در اين قضيه وظيفه اش چندبرابر است. توجه بفرماييد به اين كه اساسنامه دانشگاه ما در سال 1386 اصلاحيه اي داشت. يعني رئيس محترم وقت دانشگاه اساسنامه را بردند و يك مصوبه جديدي گرفتند از شوراي عالي انقلاب فرهنگي. يعني اساسنامه در قسمت هايي تغييراتي كرد علي الخصوص در جذب اعضاء محترم هيئت علمي. حال بررسي كنيم اين تغييرات چگونه است؟ مي دانيم كه همه دانشگاه ها براي جذب اعضاي هيئت علمي يك سري ضوابط مشخص دارند كه آن ضوابط بايد رعايت شود. اما در اصلاح اساسنامه دانشگاه تربيت مدرس، علاوه بر آن شرايط يك سري شرايط خاص هم ديده شد. اگر اشتباه نكنم چند شرط خاص هست براي هيئت علمي تربيت مدرس. مثلا فردي را كه داريد جذب مي كنيد بايد آشنايي كامل به مباني فقهي داشته باشد. يعني همان قضيه اي را كه از اول جزو رسالات دانشگاه تربيت مدرس بود و در مقطعي كنار گذاشته شده بود، دو مرتبه احيا شد. يا مثلا فردي كه دارد جذب مي شود بايد مدافع نظام و انقلاب باشد. فقط كفايت نمي كند التزام داشته باشد اعتقاد داشته باشد مدافع هم بايد باشد. يك چنين شروطي اضافه بر شروطي كه همه دانشگاه ها براي جذب هيئت علمي دارند براي تربيت مدرس اضافه شد. همين امر باعث مي شود كه دانشگاه تربيت مدرس در جذب نيروها دقت بيشتري نسبت به دانشگاه هاي ديگر بكند و با سرعت كندتري جذبش صورت گيرد چون خب بايد دقت خاصي بكند روي اجراي مفاد اساسنامه كه ميثاق مقدس دانشگاه ماست، البته اين يك مورد از مواردي است كه در حال اصلاح است، وليكن برنامه هاي كاملي در اين خصوص در حال تدوين است.
كيهان: يعني مي فرماييد با اصلاح اساسنامه دوباره به سوي همان اهداف اوليه برگشته ايد و بر همان رسالت مورد نظر حضرت امام رحمه الله عليه و مقام معظم رهبري تاكيد شده است؟
دكتر رنجبر: بله تأكيد شده است و دقيقا در اساسنامه آمده است كه بايد اعضاي هيئت علمي و محققان مؤمن و متعهد به انقلاب اسلامي در رشته هاي علمي مورد نياز دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و تحقيقاتي كشور به منظور ارتقاي كيفيت علمي و آموزشي و پژوهشي و كمك به گسترش تحصيلات عالي و تحول اساسي در آن، در دانشگاه تربيت مدرس تربيت شوند. خب تأكيد هم دارند روي بحث مدرسش. براي همين هم در دانشگاه تربيت مدرس، معمولا دانشجوياني كه فارغ التحصيل مي شدند يك امتحان صلاحيت مدرسي هم داشتند. يعني در واقع يك سري دروس مي گذراندند و بعد مصاحبه مي دادند تا به اين وسيله يك مدرك صلاحيت مدرسي هم به اين ها داده شود. يعني اصلا هدف همين است. حقيقتا ما مسئوليتمان را در عملياتي كردن فرمان رهبر عزيز انقلاب چندبرابر ديگران مي دانيم. لذا ما برنامه هايي را در همه حوزه ها ديديم. در حوزه فرهنگي دانشگاه در حوزه آموزش، در حوزه پژوهش و خلاصه در همه حوزه ها شروع به برنامه ريزي كرديم. دقت بفرماييد اين مهم است كه اگر ما در حوزه آموزشي و پژوهشي، نگرشمان نگرش توحيدي باشد نگرش اسلامي باشد آن موقع مي شود گفت كه دانشگاه را داريم سوق مي دهيم به سمت اسلامي شدن. اما من هميشه از حوزه فرهنگي يك نقش پررنگ تري را انتظار دارم. حوزه فرهنگي بايد به صورت ويژه در اين قضيه ظاهر شود. بخاطر همين با اينكه معاونت فرهنگي دانشگاه خودش برنامه هاي بسيار منظم و مفصلي را در اين زمينه تدارك ديده است، به همين مقدار اكتفا نكرده ايم و در حوزه رياست هم يك بخش ويژه فرهنگي را باز كرده ايم و يك سري كارها و برنامه ريزيهايي را شروع كرده ايم.
كيهان: مي توانيد به بعضي اقدامات اين بخش ويژه اشاره بفرماييد؟
دكتر رنجبر: يكي از كارهايي را كه با توجه به اساسنامه دانشگاه تربيت مدرس انجام داديم، تدوين طرح احياي نقش فرهنگي تربيتي استادان بود. اين را از حوزه رياست و همين بخش ويژه پيگير شديم. اين امر در ابتدا يك سند-اجتماعي بود كه براساس آن بر نقش فرهنگي اساتيد در كنار نقش آموزشي و پژوهشي شان تاكيد شده بود. طرح پيشنهادي احياي نقش فرهنگي تربيتي اساتيد بين مسئولين دانشگاه ها و البته با تاكيد بر نقش محوري تربيت مدرس در سطح كشور ارائه شد. ما هم تا سال گذشته به صورت عملياتي دو تا كارگاه برگزار كرديم تحت عنوان «كارگاه آموزشي رسالت تربيتي فرهنگي استادان با حضور اعضاي هيئت علمي داوطلب» كه تاكنون دو دوره دو جلسه اي آن برگزار شده است. تعداد زيادي از اساتيد دانشگاه داوطلبانه در اين كارگاه ها شركت كردند كه زير نظر معاونت آموزشي دانشگاه و همكاري و حضور رياست محترم نهاد رهبري در دانشگاه اين قضيه جلو رفت و يك طرح پيشنهادي هم ارائه شد. نمونه ديگر از فعاليت هاي اين بخش تبيين رسالت دانشگاه در سال توليد ملي با ارائه و تدوين برنامه ضدتحريم يعني تبيين اصول اقتصاد مقاومتي بود. اين امر از حوزه رياست پيگيري شد. اينها و بعضي برنامه هاي ديگر برنامه هاي محتوايي ما بودند ولي ما از برنامه ريزي تبليغي- فرهنگي هم غافل نيستيم مهم ترين اين برنامه ها اين بوده كه تلاش كرديم مسجد دانشگاه را كانون و محور برنامه ها قرار دهيم. در برگزاري خيلي از مناسبت هاي مختلف فرهنگي مذهبي مسجد دانشگاه را فعال كرديم آن هم به صورت عمومي. به عنوان مثال دهه اول محرم سال گذشته مراسمي را در دانشگاه برگزار كرديم كه شركت عموم در آن آزاد بود با اينكه مراسم عمومي براي اولين بار در دانشگاه ما شكل مي گرفت ولي استقبال بسيار خوبي شد. دانشگاه همچنين رابطه نزديكي هم با علما برقرار نمود. به عنوان مثال از علماء بزرگواري مثل آيت الله علم الهدي (امام جمعه محترم مشهد)، آيت الله قرهي رئيس حوزه علميه امام مهدي (عج)، حجت الاسلام والمسلمين ميرلوحي مديركل روابط بين المللي و عمومي دانشگاه امام صادق(ع) و حاج آقا فلاح رفيع رئيس محترم نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه در اين شب ها دعوت كرديم و حالا به همان سبكي كه مساجدي مثل مسجد دانشگاه تهران يا دانشگاه امام صادق به عنوان مراكز علمي- تبليغي مي باشد امروز در دانشگاه تربيت مدرس شاهد هستيم اين ها در حوزه رياست شروع شده است. البته معاونت فرهنگي خودش برنامه هاي مفصلي را دارد كه بهتر است با خودشان يك گفت وگويي صورت بگيرد.
كيهان: برداشتم از اين فرمايش اين بود كه با توجه به همين نقص شما آمديد و يك رسالت ويژه براي خودتان تعريف كرديد از اين چارچوب اداري كه تنها معاونت فرهنگي كار خودش را پيش مي برد، خارج كرديد و موضوع رسالت فرهنگي و تبليغي دانشگاه به صورت ستادي در حوزه رياست و ديگر معاونت ها نيز همراهي و پيگيري نموديد ضمن اين كه در بدنه دانشگاه در حوزه هاي مختلف اداري دارد كارها انجام مي شود.
دكتر رنجبر: دقيقا به همين منوال حركت كرديم.
كيهان: آقاي دكتر درباره جايگاه و موقعيت دانشگاه تربيت مدرس و صعود و ارتقاء علمي دانشگاه چه نكاتي را براي ما بيان مي كنيد؟
دكتر رنجبر: همان طوري كه عرض كردم و مي دانيد، دانشگاه تربيت مدرس دانشگاهي جوان و مولود انقلاب است. با اينكه تنها 13 سال از عمرش مي گذرد، بحمدالله در بين سه دانشگاه برتر كشور قرار دارد و اگر دانشگاه علوم پزشكي تهران را استثنا كنيم در بين دانشگاه هاي زيرمجموعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سال 2012 الان در بين دو دانشگاه برتر كشور قرار دارد. اين قضيه پيشرفت هم مختص امروز نيست يعني دانشگاه ما از شروع تاسيسش كه سال 06 بوده است به اسم مدرسه تربيت مدرس تاكنون بحمدالله پيشرفتش و رشد علمي اش صعودي بوده است و اين پيشرفت علمي در سال هاي اخير به ويژه در دولت هاي نهم و دهم رشد چشمگيري داشته است. آماري را دارم كه درخصوص تعداد كل اسناد علمي اي كه توليد مي شود به صورت مقاله كامل مقاله كوتاه، مقالات كنفرانس، به صورت Letter، به صورت يادداشت به صورت هاي مختلف درواقع اسناد كلي اي كه توليد مي شود براساس پايگاه داده اي اسكوپوس كه به هر حال موسسه الزويز راه اندازي كرده است و كارش هم اين است كه مي آيد اين آمار علم جهاني را آناليز مي كند كه اين مطلب را تا حدودي نشان مي دهد: دانشگاه تربيت مدرس در سال 2005 در بين دانشگاه هاي كشور رتبه پنجم را داشته است. 2006 رتبه چهارم را پيدا مي كند. 2007 در رتبه چهارم مي ماند. 2008 باز در رتبه پنجم، 2009 هم رتبه پنجم، 2010هم رتبه پنجم، 2011 رتبه چهارم و 2012 رتبه سوم. اين امر نشان مي دهد كه دانشگاه تربيت مدرس بحمدالله رشد صعودي خودش را ادامه داده است امروز بحمدالله در جايگاه بسيار عالي اي قرار گرفته است. حتي ما از 2005تا 2012 به صورت مجموع كليه اسناد را كه درنظر گرفتيم كليه اسناد چيزي حدود 169571 سند علمي مي شود كه اگر مقالات كنفرانسي را از آن كم كنيم 138986 سند علمي مي شود كه به صورت مجموع اگر نگاه كنيم بحمدالله دانشگاه باز در مقام سوم قرار مي گيرد كه البته در دانشگاه هاي زير مجموعه وزارت علوم در مقام دوم قرار مي گيرد. اين را هم دقت بفرماييد كه رشد علمي اش را بايد در كنار جوان بودنش ببينيم اين چه چيزي را نشان مي دهد؟ نشان مي دهد كه نيروهاي انساني ارزشي و نيروهاي وفادار به نظام در اين دانشگاه بحمدالله بسيار بوده است و با غيرت و تعصب خاصي مشغول جهاد علمي هستند و همه اينها يعني موفقيت نظام مقدس جمهوري اسلامي در به ثمر نشاندن نهال سي ساله دانشگاه تربيت مدرس.
كيهان: آقاي دكتر! اشاره داشتيد كه طبق اساسنامه اصلي ترين هدف دانشگاه تربيت مدرس، تربيت اساتيد برجسته و مسلمان و انقلابي است. در كنار اين هدف مقدس و متعالي، شاهد فعاليت هاي علمي و فنآوري دانشجويان و اساتيد هم هستيم. مي خواستم ببينم در سياست گذاري هاي دانشگاهتان، به سمت اين كه دانشگاه قطب علمي در حوزه خاصي شود رفته ايد يا اصلا قصد داريد برويد؟
دكتر رنجبر: دانشگاه ما داراي رشته هاي مختلف فني مهندسي، علوم انساني، علوم پايه، پزشكي، كشاورزي، هنر و معماري، علوم دريايي و رشته هاي ميان رشته اي است. ما در برخي رشته ها در بالاترين جايگاه قرار داريم و اين از بركات جمهوري اسلامي است مثلا در رشته بيوتكنولوژي كه بايد بگويم قطب علمي بيوتكنولوژي كشور الان در دانشگاه تربيت مدرس وجود دارد. اين قطب شايد حدود ده سال قبل شكل گرفته و هر روز هم درحال پيشرفت و بالندگي بيشتر است. اين قطب از دانشكده علوم زيستي و دانشكده علوم پزشكي و دانشكده مهندسي شيمي تشكيل شده است يعني اعضاي اين قطب در واقع از اين سه دانشكده جمع شده اند. براي تشريح اين سرمايه گرانبها و ذي قيمت بايد عرض كنم كه دانشگاه تربيت مدرس حدود 560 هيئت علمي تمام وقت دارد از اين تعداد استاد، حدود 08نفر متخصص در زمينه بيوتكنولوژي هستند كه اين سرمايه اي ارزنده و بي نظير است. اينها افتخارات زيادي براي جمهوري اسلامي كسب كرده اند. البته تنها بيوتكنولوژي نيست در زمينه هاي ديگر هم وضع چنين است. مثلا در زمينه فرايندهاي هيدروكربوري هم باز دانشگاه تربيت مدرس قطب علمي است. يا در زمينه جغرافياي سياسي هم باز اخيرا شاهد بوديم كه دانشگاه تربيت مدرس بحمدالله قطب علمي شد. در زمينه نانو، دانشگاه داراي رتبه بالايي است و بين سه دانشگاه برتر كشور مي باشد. اين است كه دانشگاه تربيت مدرس در شاخه هاي مختلف خود به خود اين حالت را دارد. ما هم سعي مي كنيم همين زمينه ها را بيشتر تقويت كنيم. درعين حال سياست كلي وزارت علوم و معاونت پژوهشي آن وزارت اين است كه هر دانشگاهي در يكي دو حوزه قطب باشد. ما هم كاملا براساس اين سياست داريم حركت مي كنيم.
كيهان: اينجا بحث ارتباط با صنعت كه خروجي اصلي و ميوه درخت علم است پيش مي آيد. بحث علم كاربردي. متخصصين بعضي رشته ها مي آيند يك كار شاخص انجام مي دهند و مردم مستقيما با علم كاربردي روبرو مي شوند بحمدالله در اين سالها فراوان هم شده مثل ماهواره يا خدمات بي نظير موسسه رويان (كه در اينجا بايد ياد ي از مرحوم دكتر كاظمي آشتياني هم بكنيم اينها را مردم به صورت ملموس درك مي كنند و تاثيرش را در جامعه مي بينند. دانشگاه شما هم در يك سري رشته ها مرجعيت علمي دارد. در چنين شرايطي و باتوجه به رتبه ممتاز تربيت مدرس شما با چه صنعتي با چه گروه هاي صنعتي با چه گروه هاي علمي كه نياز پژوهش و تحقيق شما دارند بيشتر ارتباط داريد؟ خروجي اين جايگاه رفيع در جامعه چيست؟ آيا مي توانيد مصاديقي ملموس براي مخاطبان كيهان بيان كنيد؟
دكتر رنجبر: در حوزه بيوتكنولوژي دانشگاه ما خيلي خوب جلو رفته و الان استادانش نقش هاي كليدي را در مؤسسات مختلفي كه در اين زمينه ها كار مي كنند دارند. مثلا همين مؤسسه ارزشمند رويان كه اشاره كرديد خوب همه شاهديم كه خيلي عالي دارد كار مي كند. جالب است بدانيد كه بچه هاي دانشگاه تربيت مدرس آنجا نقش كليدي داشته و دارند. اين خيلي مهم است. اين يعني علم كاربردي. خيلي از متخصصين ما در توليد پروتئين هاي ريكامبيننت، داروهاي پروتئيني و پپتيدي حرف اول را مي زنند. در جاهاي مختلفي كه دارند اين داروها را توليد مي كنند نخبگان تربيت مدرس هم به جهاد علمي و تلاش مشغولند. يا در دانشكده فني مان در بعضي از تخصص هاي فرايندهاي هيدروكربوري كه عرض كردم ارتباط قوي با وزارت نفت دارند متخصصين اين گرايش در پروژه هاي بزرگ در حوزه نفت نقش محوري دارند. بخش هوا فضاي ما در بحث موشك ها و در بحث ماهواره ها بسيار فعال و پرتلاش است و ماموريتهاي مهمي را به عهده دارد. قطعات بسيار حساس و گرانبها و پيشرفته اي را طراحي و توليد مي كنند، يا در بخش صنايع هميشه متخصصين برجسته ما در صنايع خوروسازي- مثلا ايران خودرو- حضور موثر داشته اند و دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر و پژوهشكده فناوري اطلاعات در حوزه IT و ICT همكاري هاي نزديكي با دستگاه هاي ذي ربط داشته و دارند و مثال هاي ديگر كه به جهت رعايت وقت از آن گذر مي كنيم.
كيهان: يعني ظرفيت علمي دانشگاه تربيت مدرس در بخش فني كمك كار و مورد استفاده جريان صنعت كشور است از رويان تا صنايع نظامي و دفاعي تا ايران خودرو. حالا اين سؤال مطرح مي شود كه با توجه به اين گستره حضور دانشمندان شما در نقاط مختلف، آيا تجربياتي كه نيروهاي دانشگاه تربيت مدرس در بخش صنعت دارند اينها جمع آوري و تبديل به يك مجموعه مدون مي شود يا نه. يعني نوعي كه انتقال تجربه به نسل بعدي باشد.
دكتر رنجبر: الان معاونت پژوهشي يكي از وظايفش اين شده است و دارد اين كار را مي كند كه به نسل بعدي منتقل مي شود چون واقعاً حيف است كه اين سرمايه عظيم علمي و انساني مدون و جمع آوري نشود. ما در اين رابطه با حساسيت بالايي مشغول كاريم.
كيهان: آقاي دكتر در خصوص چگونگي ايجاد پارك علم و فن آوري دانشگاه تربيت مدرس توضيحي بفرماييد.
دكتر رنجبر: محل پارك علم و فن آوري دانشگاه در اتوبان شهيد بابايي است. يك زميني را در اوايل تاسيس دانشگاه تربيت مدرس، به دانشگاه واگذار كردند. قرار بر اين بود كه دانشگاه تربيت مدرس بتواند آنجا ساخت و ساز كند و يك سري كارها را جلو ببرد. از سال هفتاد و شش به بعد يك سري مراكز رشد و شركت ها را آنجا برديم. حدود 07 شركت پذيرش شده اند. منتها به علت هاي مختلف آنجا ساخت و ساز صورت نگرفت. مهم ترين علت آن اين است كه آنجا به لحاظ جغرافيايي در ارتفاعاتي قرار گرفته كه شهرداري براساس ضوابط شهرسازي اجازه ساخت و ساز نمي دهد. به همين دليل پارك علم و فن آوريمان آن رشد و توسعه سريعش را پيدا نكرد. يعني عملا متوقف شد. البته شركت هايمان كه از قبل بودند هستند و دارند كار مي كنند منتها اگر ما اجازه ساخت و ساز داشتيم خب الان يك توسعه بسيار خوبي داده بوديم و از اين منظر هم در جايگاه قابل قبولي قرار داشتيم. البته الان مشغول مذاكره ايم كه اگر بتوانيم زمين معوضي بگيريم و پارك را منتقل كنيم و به آن حدي كه شايسته دانشگاه تربيت مدرس هست، رشدش بدهيم. اين است كه اگر ان شاءالله محقق شود برنامه هاي خيلي خوبي را اجرا خواهيم نمود براي رشد و توسعه پارك علم و فن آوريمان. باتوجه به پتانسيل هاي علمي اي كه دانشگاه تربيت مدرس دارد و همين بحثي را كه الان گفتيم گروه هايمان را تشويق كرديم كه شركت هاي دانش بنيان را راه اندازي كنند. ما خيلي مايليم كه اين شركت ها در پارك خودمان تاسيس شود چون مي دانيد كه پارك ها يك سري تسهيلات دارند. مثل اين كه از پرداخت ماليات و عوارض معاف مي شوند علاوه بر آن، يك سري معافيت ها در پارك ها اعمال مي شود و اين خيلي به نفعشان هست. خيلي هم خوب مي شود كه اين شركت هاي دانش بنيان كه از دل گروه هاي آموزشي بيرون مي آيد در داخل پارك علم و فن آوري تاسيس شده و توسعه پيدا كنند.
كيهان: پيشرفت روزافزون دانشگاه، انتظاراتي براي جامعه ايجاد مي كند چه براي جامعه علمي چه براي مسئولين اجرايي در اثر اين پيشرفت توقعات بيشتر مي شود و رسالت اصلي تان كه اول فرموديد كه تربيت مدرسين متدين و انقلابي اين انتظارات با امكانات فعلي هم خواني دارد و آيا اگر شما مي بينيد كه اين هم خواني ندارد برنامه و طرح توسعه اي براي دانشگاه داريد. چه به لحاظ فضاي فيزيكي امكانات آزمايشگاه ها ساختمان ها و چه به لحاظ جذب اساتيد با آن ويژگي هاي چندگانه اضافه بر دانشگاه هاي ديگر كه اول صحبتتان فرموديد. اين دو تا را مي خواهم بدانم كه شما برنامه اي در دستور كار خودتان داريد كه به طرف توسعه دانشگاه تربيت مدرس براي جواب دادن به نيازها حركت كنيد الان يا در آينده؟
دكتر رنجبر: قطعا، با توجه به اينكه الحمدالله دانشگاه تربيت مدرس جايگاه بسيار عالي اي را دارد در بين دانشگاه هاي كشور از نظر علمي و فن آوري و با توجه به اين كه باز براساس سياست هايي كه وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري تعريف كرده است در بحث جذب هيأت علمي و افزايش جذب دانشجويان در مقاطع تحصيلات تكميلي خب دانشگاه تربيت مدرس در سال هاي اخير كاملا تبعيت كرده است از سياست هاي وزارت علوم و اين افزايش را ما در جذب دانشجوهايمان چه در مقطع كارشناسي ارشد و چه در مقطع دكترا داريم مي بينيم و حتي در جذب اعضاي هيأت علمي اين اتفاق دارد كاملا مي افتد. با توجه به اين كه ما از نظر نيروي انساني رو به رشديم چه از نظر اعضاي هيأت علمي مان و چه از نظر دانشجوهايمان و اين كه ما سالانه معمولا داريم تعداد رشته هاي جديدمان را و تعداد گروه هايمان را زياد مي كنيم. قطعا فضاي فيزيكي موجود دانشگاه تربيت مدرس جوابگو نخواهد بود كه ما در يك مقطعي سال گذشته دنبال بحث طرح جامع دانشگاه رفتيم كه خب آن را ديديم كه توسعه دانشگاه در وضعيت فعلي اش به راحتي امكان پذير نيست در اين مكاني كه الان هستيم چرا؟ چون يك طرفش به دانشكده مديريت دانشگاه تهران از يك طرف دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و از يك طرف هم پادگان هست. و اين ها هم هيچ كدام تغيير نمي كند. حتي من در يك مقطعي با رياست محترم دانشگاه تهران وارد مذاكره شدم كه اگر بشود اين دو دانشكده را با بخش هايي از زمين هاي تربيت مدرس در جاهاي ديگر معاوضه نمايند، يا مثلا دنبال خريد نقدي برويم. در مرحله اول ما به دنبال اين روش توسعه بوديم. منتها نشد. يعني دانشگاه تهران هم مشكلات خاص خودش را دارد. در اين قضيه فعلا جلو نتوانستيم برويم. وگرنه دنبال اين بوديم كه مقداري فضايمان را در همان جايي كه هستيم گسترش دهيم. يا موضوع پادگان حتي اين قضيه را تا اينكه برويم گردش كار تا سطح فرماندهي معظم كل قوا، موارد را آماده كرديم و فرستاديم. در يك مقطعي موافقت حضرت آقا را هم گرفتيم. منتها باز هم اين جلو نرفت. با اين بحثي كه الان داريم. لذا تا حد ممكن در جاي فعلي امكان توسعه در حد ساخت و سازهايي كه در خود اين فضاي فعلي مان مي توانيم انجام دهيم، را در حال كار هستيم. منتها براي توسعه دو سه تا بحث را در پيش گرفتيم يكي اين كه با همان معوضي كه الان دنبالش هستيم از آن زمين اتوبان شهيد بابايي با آن معوضي كه داريم مي گيريم مثلا اگر بتوانيم با شهرداري ان شاءالله موفق شويم معوض مناسبي را بگيريم خب قطعا يك سري از دانشكده هاي جديدمان را به اضافه پارك علم و فناوريمان را در آن فضا كه در حال گرفتن هستيم تأسيس مي كنيم. البته براي يك سري از دانشكده ها هم، در واقع فضاهايي را در حال خريداري هستيم براي بعضي از دانشكده هايمان كه مي توانند در بيرون از اين پرديس فعلي كه داريم قرار بگيرند. لكن بحث اصلي ما اين است كه بتوانيم يك زميني را معوض بگيريم كه حداقل زميني صدهكتاري يا 150هكتاري باشد و بتوانيم در آن جا علاوه بر پارك علم و فناوري مان، دانشكده هاي جديدمان را بنا كنيم. زيرا كه دانشگاه تربيت مدرس بحمدالله در اين هفت هشت سال اخير از 7دانشكده به 31 دانشكده رسيده است. يعني در دانشكده هاي خود، گروه ها و بخش هايي را در حوزه هاي مباحث علمي در دانشكده هاي قديمي داشتيم. به علت توسعه، هر كدام را تبديل به دانشكده نموديم. يعني بحمدالله از نظر تعداد اعضاي هيئت علمي، پتانسيل علمي شان و تعداد دانشجويان توانستند اين ها تبديل به دانشكده شوند. ما الان بعضي از اين دانشكده ها را كه كلنگشان به زمين خورده است در همين پرديس مركزي در حال احداث هستيم. ساخت و سازشان مثل دانشكده رياضي الان دارد انجام مي شود. دانشكده مديريت و اقتصاد از دل دانشكده علوم انساني در حال خروج است كلنگش هم خورده است و در حال ساخت مي باشد. دانشكده علوم زيستي از دل دانشكده علوم پايه متولد شد و كلنگش به زمين خورده است و در حال ساخت است. دانشكده مهندسي عمران، دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر، اين ها از دل دانشكده فني متولد شده و در همان پرديس اصلي دانشگاه قرار است دانشكده هايشان ساخته شود. يعني بعضي از اين دانشكده ها در همين فضاي فعلي ساخته مي شوند ولي مابقي ان شاءالله دنبال اين هستيم كه در جاي ديگري كه در چهارچوب بحث توسعه دانشگاه قطعي نماييم براي پي گيري مسائل دانشگاه بحمدالله دارد با سرعت بالايي رشد علمي خودش را طي مي كند. و جلو مي رود. لذا قطعا نياز به فضاهايي دارد كه ما بايد ان شاءالله توسعه اش دهيم.
كيهان: يكي از چيزهايي كه امروزه در دانشگاه ها شاهد هستيم، علاقه زايدالوصف بعضي دانشجويان به بورس شدن و در حقيقت خارج رفتن است از نظر شما اين بورس شدن و خارج رفتن در شرايط كنوني چقدر ضروري به نظر مي رسد و ما چقدر بايد براي اين بورس ها هزينه بدهيم. منظور از شرايط كنوني هم روشن است يعني يك زماني بوده كه ما به رشته هايي نياز داشتيم كه در ايران مشابه آن را نداشتيم اما الان جمهوري اسلامي رتبه61 علمي دنيا و رتبه اول منطقه را احراز نموده است با اين شرايط چه نظري داريد؟
دكتر رنجبر: در اين خصوص دو تا نكته بايد ذكر كنم. يك زماني مي دانيد ما از نظر علمي ضعف داشتيم. چرا؟ زيرا همه دانشگاه هاي ما در مقطع ليسانس دانشجو تربيت مي كردند. تعداد كمي دانشگاه را هم داشتيم كه در بعضي از رشته ها در مقطع فوق ليسانس دانشجو تربيت مي كردند. منظورم دهه06 و اوايل دهه07 است. ما تقريبا بضاعتي بيش از اين نداشتيم و در آن شرايط دانشجويان ما به خارج مي رفتند. حضرت امام رحمه الله عليه از اين وضع خرسند نبودند و با اينكه ما در سطح نازل علمي قرار داشتيم ايشان گلايه هوشمندانه و اميدبخشي مطرح كردند (نه گلايه از سرتخريب) فرمودند كه ان شاءالله زماني برسد كه ما ديگر بچه هايمان براي ادامه تحصيل به خارج نروند بلكه از خارج به داخل كشور بيايند. حالا من دارم نزديك به بيانات حضرت امام صحبت مي كنم جمله دقيقش يادم نيست. امروز آن روز رسيده است و آرزوي امام محقق شده است. اما در آن مقطعي كه حضرت امام صحبت كردند ما در بسياري از رشته ها واقعا نياز داشتيم كه برويم تخصص را بگيريم و بياييم در مملكتمان كار كنيم. پيغمبر اكرم(ص) مي فرمايند: علم را فرا بگيريد حتي اگر در چين باشد. يك مقطعي لازم بود و اين اعزام دانشجو به صورت بورس خيلي هم لازم بود خيلي هم ضروري بود براي كشور. حالا بياييم امروز را نگاه كنيم؛ امروز من با قاطعيت تمام به شما مي گويم كه در اكثر رشته ها نيازي نداريم دانشجو به خارج از كشور بفرستيم. خوشبختانه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هم همين كار را مي كند و همين ديدگاه را دارد. ما امروز به لطف خدا و در سايه نظام مقدس جمهوري اسلامي در اكثريت رشته ها داريم به مرجعيت علمي مي رسيم اين شوخي نيست. يعني حقيقتا اين را به صورت صوري بيان نمي كنم رتبه يك منطقه را داريم رتبه 61 دنيا را داريم. اينها واقعي است. براساس شاخص هايي هم كه خود مؤسسات علمي بين المللي مثل ISI مثل اسكوپوس مثل ساي مگو اعلام مي كنند ما داريم مي بينيم رتبه ما اين گونه است. خيلي از كشورها هستند كه ما 51 سال قبل دانشجو به آن كشورها اعزام مي كرديم. حال سؤال اين است براي ادامه تحصيل آيا الان باز هم اين كار را بكنيم؟ نه خير. الان كه ما از نظر علمي جلوتر از آنها افتاده ايم براي چه دانشجو به آن كشورها بفرستيم؟ البته اين به آن معني نيست كه ما ارتباطات علمي مان را در سطح بين المللي قطع كنيم و يا تصور نماييم كه كاملا در حد ارضاكننده اي هستيم و خداي نكرده مغرور شويم. بالعكس الان كه توان علمي بالا داريم بايد در تبادل دانشجو و در تبادل استاد قراردادهاي خاص بسته شود و در اين قضايا يك ارتباط بين المللي برابر داشته باشيم. سياست هاي وزارت علوم هم همين است كه ما به جاي اين كه دانشجو بفرستيم براي ادامه تحصيل در مقطع دكترا دانشجو براي فرصت شش ماهه مي فرستيم. خيلي از اين دانشجويان وقتي برمي گردند اظهار مي نمايند كه دانشگاه هاي ايران وضعيتش مناسب است. يعني اين فرصت شش ماهه رفته باعث شده كه اطمينانش و اعتقادش به دپارتمان هاي علمي كشورمان بيشتر شود. الان جهت گيري و فضاي علمي فرهنگي بحمدالله مناسب است. اين ها همه حقيقتا از بركات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران با هدايت هاي حكيمانه رهبر فرزانه انقلاب است كه اين اتفاق الان شكر خدا افتاده است. اگر آمار توليد اسناد علمي قبل از انقلاب را ملاحظه نماييم از 1960 تا 1978 حدود 2013 سند علمي توليد كرده ايم و از 1978 يعني اول انقلاب تاكنون 194571 سند علمي توليد شده است كه نشان دهنده رشد سريع، مناسب و قاطعانه جمهوري اسلامي ايران در عرصه علم و فناوري مي باشد.
كيهان: حتما دلايل زيادي براي اين رشد و پيشرفت قابل شمارش است شما كدام دليل ها را مؤثرتر مي دانيد؟
دكتر رنجبر: نگاه كنيد! يكي از اتفاقات بسيار مهم در كشور ما بحث دفاع مقدس بود. الان هم در هفته دفاع مقدس هستيم حقيقت اين است كه دفاع مقدس در كسب خودباوري مبتني بر داشته هاي بومي بسيار تأثير گذاشت مثلا در روند علمي كشور باعث اقتدار براي كشورمان شد. امروزه مي بينيم كه بحمدالله در وزارت دفاع و در خيلي از مراكز تحقيقاتي وابسته به سپاه و در دانشگاه ها رشد علمي به جايي رسيده است كه از كشورهاي ديگر در خيلي از زمينه هاي خاص از حركت هاي علمي ايران الگو گرفته و مي آموزند. در خيلي از زمينه ها قبلا وقتي كه مي رفتيد جستجو مي كرديد نامي از ما نبود، اما بعد از بحث دفاع مقدس وضع فرق كرد. بخواهم مثال بزنم بحمدالله مثالهاي فراواني وجود دارد كه فرصت بحث نيست، در بخش دفاعي همين بحث قايق هاي تندرويي كه الان ناوگان نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران به آن مجهز هست. شما برويد نگاه كنيد قبل از توليد اين قايق هاي تندرو توسط نهاد مقدس سپاه پاسداران اسلامي، هيچ يك از اين بحث ها را نمي بينيد اما بعد از توليد و ساخته شدن اين قايق ها پايان نامه ها و رساله هاي بسياري در دانشگاه هاي مختلف در اين زمينه ها تدوين شد. يعني آنها دارند در دانشگاه هايشان در اين زمينه ها كار مي كنند. البته اين نبود جز به بركت انفاس قدسي امام راحل عظيم الشان و مقام معظم رهبري. من دائم بر اين جمله تأكيد مي كنم كه كليد اصلي پيشرفت ها، تأكيد و تدبير حضرت امام(ره) و حضرت آقاست و تمام اين تهديدها و اين نارسايي ها، همه تبديل به فرصت شد و حقيقتا من رهبري را سراغ ندارم كه به اندازه حضرت آقا در خصوص علم و فن آوري صحبت كرده باشد. اين خيلي مهم است كه رهبر نظام اين قدر تأكيد بر مسئله علم و علم آموزي دارند و عامل ديگر غيرت و تلاش شبانه روزي و هوش فراوان جوانان و مسئولين عزيز اين مرز و بوم با هدف اقتدار نظام ارزشي جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
كيهان: آقاي دكتر اجازه بدهيد كمي از اين مسائل فاصله بگيريم و سؤال متفاوتي بپرسيم. درباره خودتان هم توضيحاتي بفرماييد
دكتر رنجبر: من متولد خرم آباد لرستان در سال 1345هستم و تا سال 1363هم در خرم آباد بودم. خانواده ما يك خانواده مذهبي بود و من از همان دوران كودكي با مسائل ديني و مذهبي آشنا شدم. بعد از دوره دبيرستان وارد دانشگاه اصفهان شدم در رشته شيمي. بعد هم در مقطع كارشناسي ارشد در رشته بيوشيمي وارد دانشگاه تهران شدم. به دنبال آن هم مقطع دكترا براي رشته بيوفيزيك عازم مسكو شدم.
كيهان: چرا مسكو!؟
دكتر رنجبر: آن موقع يادم هم هست كه استاد مشاور بچه هاي علوم زيستي در وزارت علوم، اعتقادش اين بود كه براي رشته بيوفيزيك يا بايد آمريكا درس خواند يا روسيه زيرا معتقد بودند كه آنها مرجعيت دارند و توليدكننده علم در اين رشته ها هستند كشورهاي اروپايي نمي فرستادند.
اين است كه توفيق اجباري نصيبمان شد كه عازم روسيه شديم كه اين خودش باعث شد كه زبان روسي را ياد بگيريم و در روسيه سه سال و هشت ماهي براي تحصيل مهمان روس ها بوديم. در انستيتوي فيزيك و تكنولوژي مسكو كه بعدا تبديل شد به دانشگاه فيزيك و تكنولوژي مسكو. پس از بازگشت به كشور، در دانشگاه تربيت مدرس جايابي و به عنوان عضو هيئت علمي مشغول به كار شدم. البته قبل از اين قضيه به عنوان دانشجوي نخبه معرفي شديم واين امر باعث شد كه با آمدن رئيس محترم وقت دانشگاه تهران به مسكو از طرف ايشان دعوت شويم و توصيه كردند كه ما حتما برگرديم و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران شويم. منتها خب بعد كه ما برگشتيم به توصيه همان استاد مشاورمان در وزارت علوم در تربيت مدرس مشغول به كار شديم. از سال 67 من مشغولم تاكنون. از نظر سوابق علمي پژوهشي هم بحمدالله مراحل ارتقاء را به طور منظم طي كرديم و الان درمرتبه استادي قراردارم. به لحاظ مقالات و كارهاي پژوهشي هم به لطف خدا حدود 721 مقاله علمي پژوهشي در مجلات خارجي و داخلي تأليف نموده ام كه حدود 011 تا از آنها در مجلات معتبر خارجي است و 61و 71تا هم در مجلات داخلي.
تعداد ارجاعاتي هم كه به اين مقالات شده، بيش از 079 ارجاع است و البته تعدادي هم كارهاي علمي جديد كه بايد بصورت كامل به ثمر برسد تا اعلام كنم. فكر مي كنم اين شرايط علمي پژوهشي و رزومه بدي نيست. يعني براي 41، 51سال كار علمي در دانشگاه با لحاظ مسئوليتهاي اجرايي در دانشگاه روند مناسبي است. علاوه بر آن بايد عرض كنم كه در سالهاي گذشته در جايگاه معاون دانشكده نيز فعاليت مي كرده ام. يعني معاون دانشكده علوم در پايه بودم. از سال 48 به بعد كه دولت نهم فعاليتش را شروع كرد يك مقداري فعاليت هاي اجرايي ما هم در دانشگاه پر رنگ تر شد و مديريت دفتر پژوهش هاي كاربردي و فن آوري دانشگاه را به عهده گرفتم كه بحمدالله يكي از دوره هاي بسيار موفقيت آميز دانشگاه بود چون موفق شديم سقف قراردادهاي ارتباط با صنعت دانشگاه را از حدود يك ميليارد تومان به حدود ميانگين ده ميليارد تومان ارتقا بخشيم و همچنين درآمد وصولي از حدود 009 ميليون تومان به حدود 4 ميليارد تومان ارتقا يافت. به نظر مي رسد يكي از مقاطع زماني خوب دانشگاه است كه توانستيم فعاليت هاي مناسبي را در اين زمينه ارائه كنيم.
بعد از اين قضيه رئيس وقت دانشگاه تربيت مدرس از من خواست كه معاونت پشتيباني و منابع انساني دانشگاه را برعهده بگيرم. حدودا 7، 8 ماه قبل از اينكه مسئوليت دانشگاه را برعهده بگيريم قائم مقام رئيس دانشگاه شدم. بعد از آن وزير محترم علوم، تحقيقات و فن آوري رياست دانشگاه را برعهده اينجانب نهادند كه تا به امروز در خدمت خانواده بزرگ و معزز دانشگاه تربيت مدرس و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستم. از نظر فعاليت هاي سياسي هم كه از دوره ليسانس اوائل در انجمن اسلامي و بعد هم به صورت فعال در پايگاه هاي بسيج حضور داشتم و در دوره ليسانس اين توفيق را داشتم كه در جبهه هاي نبرد و در كنار رزمندگان عزيز اسلام حضور داشته باشم. آن موقع در محور فاو- ام القصر و برخي محورهاي ديگر به عنوان نيروي لشكر 41 امام حسين(ع) در جبهه ها حضور داشتم. بعد از جنگ هم كه به صورت فعال در پايگاه هاي بسيج بودم. در دانشگاه هم به لطف خدا عضو فعال بسيج اساتيد بوده ام. الان هم در سازمان بسيج اساتيد كل كشور به عنوان مسئول مجمع نخبگان سازمان بسيج اساتيد مشغول فعاليت هستم. البته در كميته علوم زيستي سازمان هم عضو بودم و چند سالي هم رئيس كميته بودم و بالاخره از حدود دو سال و نيم گذشته هم مسئوليت رياست دانشگاه تربيت مدرس را برعهده گرفته ام دقيقا از روز سوم خرداد 98 كه روز بسيار مبارك و عزيزي است و روز آزادي خرمشهر توفيق اين خدمت را يافته ام.
اميدوارم خداوند اين تلاش هاي علمي را قبول فرمايند. ان شاءالله
كيهان: از اينكه دراين مصاحبه شركت كرديد سپاسگزارم.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14