(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 27 مهر 1391 - شماره 20335

انتقاد راشد الغنوشي
از روند گفت وگوهاي ملي در تونس
فعال بحريني:
آل خليفه به مخالفان اعلام جنگ داده است
در اقدامي مداخله جويانه
اتحاديه اروپا آسمان خود را به روي هواپيماهاي سوريه بست
ادامه اعتصاب و تظاهرات
در پرتغال، اسپانيا، يونان و آلمان
رسانه هاي صهيونيستي خبر دادند
 رسوايي ديگري براي سران اسرائيل قطعات پهپاد پس از 10 روز پيدا شد
5 شهيد و 15 مجروح
در دور تازه عمليات تروريستي عراق
انفجار پايگاه ناتو در شرق افغانستان
45 مجروح برجاي گذاشت
چين اوباما و رامني را فريبكار خواند
مشاور محمد مرسي :
معاهده كمپ ديويد بايد لغو شود
عفو بين الملل از آل سعود خواست
به حق اعتراض مردم عربستان احترام بگذارد
روسيه تعدادي از مقامات آمريكايي را تحريم كرد
آمريكا از وحشت سفارت خود را در سوئد تخليه كرد


انتقاد راشد الغنوشي

 از روند گفت وگوهاي ملي در تونس

رهبر اسلامگراي تونس از سازوكار گفت وگوهاي ملي با حضور رئيس جمهور و نخست وزير تونس به شدت انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «راشد الغنوشي» با انتقاد از حضور نخست وزير اسلامگراي تونس در گفت وگوهاي ملي اظهار داشت: بعضي از دشمنان انقلاب تونس در اين گفت وگوها حضور دارند و ده ها حزب هم به آن دعوت نشده اند.رهبر اسلامگراي تونس متذكر شد: به نظر مي رسد كه اين اقدام در جهت حذف بعضي از احزاب انجام شده است و هدف آن گفت وگو براي آشتي ملي نيست.اين در حالي است كه «المنصف المرزوقي» رئيس جمهور و «حمادي الجبالي» نخست وزير تونس روز سه شنبه در نشست گفت وگوهاي ملي اين كشور خواستار توافق جامع احزاب سياسي براي تكميل هرچه سريع تر تدوين قانون اساسي و تعيين زمان انتخابات آينده در تونس شدند.نزديك به 50 حزب و 22 نهاد سياسي در تونس روز سه شنبه نشست گفت وگوهاي ملي را آغاز كردند كه هدف از آن گفت وگو و رايزني براي دستيابي به توافق كلي در كشور است.
 


فعال بحريني:

آل خليفه به مخالفان اعلام جنگ داده است

 مسئول مركز نظارت بر حقوق بشر بحرين گفت: آل خليفه جنگ تمام عياري را عليه مردم آغاز كرده است.
به گزارش شبكه خبري العالم، يوسف المحافظه تاكيد كرد، اقدامات ضدبشري آل خليفه در كشتار، سركوب و زنداني كردن مردم اعلام جنگ به انقلابيون است.
وي افزود: آل خليفه با اعلام جنگ عليه همه فعالان سياسي و حقوق بشري تلاش مي كند هيچ كس نتواند درباره تجاوزاتش عليه ملت بحرين در رسانه ها و سازمان هاي حقوقي حرفي بزند.
يوسف المحافظه همچنين گفت، رژيم آل خليفه نبيل رجب رئيس مركز حقوق بشر بحرين را به دليل پرده برداشتن از اقدامات ضد بشري اين رژيم بازداشت و محاكمه كرده است. از سوي ديگر رئيس جنبش المراطبين تونس گفت كه غرب عليه مردم بحرين همدست شده است.
وي افزود، برقراري دموكراسي حق بحريني ها است و آل خليفه بايد از شيوه هاي تروريستي خود عليه ملت مظلوم بحرين دست بردارد.
 


در اقدامي مداخله جويانه

اتحاديه اروپا آسمان خود را به روي هواپيماهاي سوريه بست

در پي تحريم هوايي سوريه از سوي تركيه، اتحاديه اروپا هم حريم هوايي خود را بر روي هواپيماهاي سوري بست.
به گزارش واحد مركزي خبر، «آگمن باغيش» وزير اتحاديه اروپاي تركيه با اعلام اين خبر گفت، تركيه از تصميم اتحاديه اروپا در ممنوعيت ورود هواپيماهاي سوريه به حريم هوايي كشورهاي عضو اين اتحاديه استقبال مي كند.
باغيش بدون اشاره به كمك هاي تسليحاتي آنكارا به تروريست هاي سوريه ادعا كرد، تركيه قصد جنگ با سوريه را ندارد بلكه مهمترين مسئله برقراري آرامش در شهرهاي اين كشور است.
معاون دبيركل اتحاديه عرب نيز با اشاره به طرح ابتكاري عراق درباره بحران سوريه آن را مهم توصيف كرد و گفت كه اين طرح در اولويت است.
وي تاكيد كرد، عراق كشور مهمي است و طرح ابتكاري مهمي را كه براي حل بحران سوريه ارائه كرده بايد مورد توجه همه كشورها قرار بگيرد.
گفتني است مقامات عراق در ديدار با اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه تاكيد كردند كه تنها راه حل برون رفت از بحران سوريه انتقال مسالمت آميز قدرت است.
وزير خارجه مصر نيز بر حمايت كامل كشورش از ماموريت اخضر ابراهيمي براي حل بحران سوريه تاكيد كرد.
اخضر ابراهيمي پس از ديدار با مقامات مصري در سفري غيرمنتظره وارد بيروت پايتخت لبنان شد و به رايزني با مقامات اين كشور پرداخت.
منابع آگاه معتقدند رايزني اخضر ابراهيمي با مقامات كشورهاي منطقه پيرامون طرح آتش بس در سوريه است.
دولت روسيه نيز اعلام كرد به تلاش ها براي حل مسالمت آميز مناقشه سوريه ادامه خواهد داد.
از سوي ديگر «فيصل مقداد» جانشين وزير خارجه و مهاجرين سوريه از كشورهاي عرب حوزه خليج فارس به خاطر دستور گرفتن از آمريكا و ارائه حمايت هاي مالي به تروريست ها انتقاد كرد.
وي تاكيد كرد، سوريه تاوان دفاع از آرمان هاي عادلانه و بحق خود را مي پردازد.
«ميخائيل بوگدانف» معاون وزير خارجه و نماينده رئيس جمهور روسيه در مسائل خاورميانه نيز اعلام كرد مسكو حاضر است طرح خود را براي برون رفت از بحران سوريه در اختيار نماينده سازمان ملل قرار دهد.
بوگدانف گفت: آنطور كه ما متوجه شده ايم، ابراهيمي فعلا هيچ طرح خاصي براي حل و فصل مناقشه در سوريه درنظر ندارد. البته وي داراي نقطه نظرات كلي در اين خصوص است. در واقع نماينده سازمان ملل قصد دارد حداكثر تلاش خود را براي ادامه طرح «كوفي عنان» نماينده سابق و همچنين توافقات حاصله در نشست «گروه اقدام» در ژنو انجام دهد.
معاون وزير خارجه روسيه افزود: در حال حاضر ابراهيمي در حال انجام مذاكراتي با همه طرفين درگير در مناقشه سوريه و همچنين نقش آفرينان خارجي در اين زمينه است تا ديدگاه و نظر دقيق تري از اوضاع سوريه و راه حل بحران در اين كشور بدست آورد.
اين در حالي است كه رئيس جمهور روسيه و وليعهد امارات متحده عربي روز گذشته در مسكو با يكديگر ديدار و درباره بحران سوريه گفت وگو كردند.
بر اثر انفجار يك خودروي بمب گذاري شده و انتحاري در شهر حماه در مركز سوريه تعدادي كشته و مجروح شدند.
هنوز از آمار دقيق كشته ها و ميزان خسارت هاي اين انفجار گزارشي منتشر نشده است.
ارتش سوريه در عملياتي موفق شد يك تونل متعلق به مهاجمان مسلح در استان حمص را كشف و منهدم كند.
نيروهاي نظامي و امنيتي سوريه نيز در چند عمليات جداگانه 5 تبعه عربستاني، 5 تبعه افغاني، يك تبعه مصري و يك تبعه قطري را در شهر حلب در شمال سوريه و منطقه الحجيره در نزديك دمشق كشتند.
ساير رويدادها
¤ سفير آمريكا در تركيه گفت، آنكارا به سمت جنگ با سوريه پيش نخواهد رفت.
¤ كميته بررسي نقض حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشي نسبت به احتمال افزايش دخالت گروه هاي افراطي در درگيري هاي سوريه هشدار داد.
¤ نمايندگان مجلس عراق تاكيد كردند كه اقدام عربستان و قطر عليه سوريه به معناي تجاوز به اين كشور است.
¤ بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي ادعا كرد كه در صورت لزوم گزينه مداخله نظامي در سوريه بررسي خواهد شد.
¤ واتيكان اعلام كرد رهبر كاتوليك هاي جهان در هفته آينده نماينده اي را به سوريه اعزام مي كند.
¤ يك تحليلگر لبناني گفت، مهمترين مانع اجراي طرح سازمان ملل براي حل بحران سوريه، دولت تركيه است.
 


ادامه اعتصاب و تظاهرات

در پرتغال، اسپانيا، يونان و آلمان

اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي بار ديگر خيابان هاي يونان، پرتغال، اسپانيا و آلمان را فرا گرفت.
كاركنان بخش درماني يونان روز سه شنبه در حالي كه در سر كار خود حاضر نشده بودند، سوار بر آمبولانس و موتورسيكلت در خيابان هاي آتن تظاهرات و مقابل ساختمان وزارت بهداشت اين كشور تجمع كردند.
طبق روال معمول، بحران اقتصادي و سياست هاي رياضتي دولت براي مقابله با كسري بودجه دليل برپايي اين اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي بود. معترضان خواستار افزايش حقوق و دستمزد هستند.
دولت اين بار نيز براي جبران كسري بودجه، به قول معترضان «دست در جيب مردم» كرده تا با كاهش حقوق و دستمزد بخشي از خواسته تروئيكاي اروپا را پاسخ دهد، تا بدين ترتيب آنها نيز با پرداخت وام به اسم «بسته كمكي» به همان ميزان بر بدهي هاي دولت بيفزايند!
يونان بيش از 2 سال است كه از كشورهاي اروپايي بسته هاي كمكي مالي مي گيرد تا فارغ از اينكه چگونه اين بسته ها را پس خواهد داد، مشكلات بي پايان فعلي خود را هرچند به طور موقت حل كند. نخست وزير يونان كمتر از يك ماه پيش گفته بود، اگر پول به اين كشور تزريق نشود، تضمين نمي كند كه بتواند تا پايان ماه اكتبر از پس هزينه هاي اداره كشور برآيد!
خبرنگاران سراسر يونان نيز با صدور بيانيه اي اعتصاب 24 ساعته خود را به نشانه اعتراض به اوضاع اقتصادي آغاز كردند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اتحاديه هاي خبرنگاران سراسري يونان (يسه)، كاركنان رسانه هاي گفتاري، رسانه هاي نوشتاري و گفتاري بخش دولتي و... در اعتراض به ادامه سياست هاي رياضتي اعتصاب خود را از صبح روز چهارشنبه آغاز كردند.
براساس بيانيه اتحاديه خبرنگاران و سنديكاها و اصناف خبرنگاران، ادامه و تشديد رياضت اقتصادي كه با درخواست اتحاديه اروپا، بانك جهاني و صندوق بين المللي پول در دست تهيه است، زندگي و معيشت كاركنان اين صنف را نيز به چالش كشيده است.
اصحاب رسانه در يونان اعلام كرده اند عليه طرح هاي تحميلي به يونان و تا لغو كامل خواسته هاي نامعقول تروئيكا به مبارزات خود ادامه خواهند داد.
اتحاديه خبرنگاران در ادامه بيانيه خود خواستار برقراري ساير حقوق از جمله جلوگيري از اخراج و تعديل نيرو در كشور شده اند.
خبرنگاران روز چهارشنبه با تجمع در مقابل وزارت اقتصاد و دارايي واقع در مركز شهر آتن دست به راهپيمايي و تحصن زدند.
در همين حال اتحاديه خبرنگاران در بيانيه هاي خود اعلام كرده اند، به اعتصابات سراسري خواهند پيوست.
خبر ديگر اينكه دانش آموزان اسپانيايي براي نشان دادن عمق نارضايتي خود از سياست هاي اقتصادي دولت اعتصاب كردند.
اين اعتصاب كه با فراخوان اتحاديه هاي دانش آموزي و انجمن اوليا و مربيان صورت گرفته به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.
در بيانيه اي كه در همين رابطه صادر شده آمده، رياضت اقتصادي دولت كه از سال 2010 شروع شده تاكنون حدود 5 ميليارد يورو از بودجه آموزشي كاسته كه نتيجه اين سياست اخراج ده ها هزار معلم، حذف كلاس هاي تقويتي و كمك هاي دولتي به خانواده هاي دانش آموزان بوده است.
پرتغالي ها نيز سه شنبه شب با ريختن به خيابان ها خواستار توقف رياضت هاي اقتصادي از سوي دولت شدند.
قربانيان سياست هاي اقتصادي دولت اسپانيا دولت خود را متهم به «استثمار» كردند.
كاركنان سازمان رفاه اجتماعي آلمان موسوم به «اي دابليو او» نيز سه شنبه در شهر «ركلينگ هاوزن» تظاهرات كردند تا بدين ترتيب نارضايتي ها از اوضاع معيشتي و كمي حقوق و دستمزد خود را به نمايش بگذارند. براساس گزارش هاي دريافتي معترضان خواستار افزايش 5/6 درصدي حقوق خود هستند اما مسئولين آلماني با آن مخالفت مي كنند. آلمان در ميان كشورهاي اروپايي قويترين اقتصاد را دارد!
 


رسانه هاي صهيونيستي خبر دادند

رسوايي ديگري براي سران اسرائيل قطعات پهپاد پس از 10 روز پيدا شد

رسانه هاي رژيم صهيونيستي پيدا شدن قطعات پهپاد حزب الله در فلسطين اشغالي پس از 10 روز را رسوايي بزرگي براي اين رژيم توصيف كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني المنار، رسانه هاي اسرائيلي فاش كردند قطعاتي از پهپاد حزب الله در جنوب فلسطين اشغالي پيدا شده و منطقه سقوط اين هواپيما به منطقه بسته نظامي تبديل شده است.
رسانه ها اين موضوع را رسوايي رژيم صهيونيستي توصيف و اعلام كردند كه قطعاتي كه پيدا شده بسيار مهم است و حزب الله شماره رمز 12را براي آن انتخاب كرده و همين مسئله نيز باعث حيرت و سردرگمي كارشناسان اسرائيلي شده است.
مجري شبكه 10 اسرائيل مي پرسد چگونه است كه پس از گذشت 10روز از سرنگوني هواپيماي شناسايي حزب الله هنوز قطعاتي از آن جمع آوري نشده و همچنان روي زمين مانده است.
ارتش اسرائيل از رسانه ها خواست به هنگام پخش تصاوير قطعات پهپاد حزب الله آن را شطرنجي كنند.
يك كارشناس نظامي اسرائيلي در اين باره گفت، شطرنجي كردن اين تصاوير بر شكست ارتش سرپوش نمي گذارد. بدون ترديد نيروي هوايي دچار سردرگمي شده و نمي داند چگونه شكست خود را توجيه كند.
در همين رابطه يك هيئت از جنبش حماس با يك مسئول حزب الله ديدار و عمليات موفقيت آميز ارسال پهپاد را تبريك گفت.
در اين ديدار كه در جنوب لبنان صورت گرفت «جهاد طه» از رهبران حماس گفت، ما اين دستاورد بزرگ را به تمامي گروه هاي مقاومت تبريك گفته و آن را انگيزه و نيروي محركه اي براي مقاومت فلسطين مي دانيم.
موسي ابومرزوق نايب رئيس دفتر سياسي حماس نيز تاكيد كرد كه جنبش حماس ارتش مسلح و قدرتمندي را براي مقابله با رژيم صهيونيستي در جنگ هاي آينده آماده كرده است.
گروه اسلامي انصار بيت المقدس نيز به رژيم صهيونيستي درباره كشتار مبارزان فلسطيني هشدار داد و تاكيد كرد از اين رژيم خونخوار انتقام خواهد گرفت.
اين گروه اسلامي با انتشار بيانيه اي اعلام كرد خون برادران فلسطيني خون ماست و انتقام آنها برعهده ماست پس منتظر پاسخ و انتقام سخت ما باشيد.
گروه انصار بيت المقدس يك گروه اسلامي مستقر در شبه جزيره سينا است كه مسئوليت چندين مورد حمله به فلسطين اشغالي را برعهده گرفته است.
گروه هاي مقاومت فلسطين نيز روز گذشته در پاسخ به حملات هوايي رژيم صهيونيستي به نوار غزه شش فروند موشك به سرزمين هاي اشغالي شليك كردند.
اين گروه ها شليك موشك به سرزمين هاي اشغالي را پاسخ طبيعي به جنايات رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني ها عنوان كردند.
در حمله هوايي و زميني روز گذشته به نوار غزه از سوي رژيم صهيونيستي دو فلسطيني مجروح شدند.
از سوي ديگر كارشناسان نظامي مصر اعلام كردند در صورت تشكيل ارتش متحد عربي اسلامي، اسرائيل ظرف 24ساعت شكست خواهد خورد.
اين كارشناسان همچنين خاطرنشان كردند، رژيم صهيونيستي تاب مقاومت در برابر ارتش مشترك عربي و اسلامي را ندارد و در صورت حمله طي ساعت هاي اوليه نابود خواهد شد.
 


5 شهيد و 15 مجروح

در دور تازه عمليات تروريستي عراق

همزمان با افشا شدن طرح آنكارا و دوحه براي انجام دور تازه حملات تروريستي در عراق سه انفجار در بغداد پنج شهيد و 15زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش واحد مركزي خبر، ديروز در سه نقطه بغداد بمب منفجر شد. در اين انفجارها نيروهاي امنيتي و مردم در فروشگاه ها هدف قرار گرفتند از پنج شهيد اين حادثه، دو نفر از آنها نيروي پليس هستند. 15 نفر هم مجروحان اين انفجارها هستند. تروريست هاي فعال در عراق به اين خاطر فروشگاه ها و نيروهاي پليس را هدف قرار مي دهند كه اعتماد عمومي را نسبت به جديت دولت براي استقرار امنيت خدشه دار كنند.
همزمان با اين انفجارها، خبرگزاري فارس به نقل از «المستقبل العراقي» گزارش داد، تركيه و قطر براي انجام عمليات تروريستي در عراق برنامه ريزي كرده اند. اين حملات تروريستي همزمان با عيد قربان صورت مي گيرد. المستقبل العراقي به نقل از منابع آگاه سياسي و امنيتي افزود، تروريست هايي كه القاعده عراق ناميده مي شوند، قصد انجام اين عمليات را دارند.
ديروز يك پاسگاه پليس در منطقه «هيث» واقع در غرب عراق نيز هدف شليك خمپاره و تيربار افراد ناشناس قرار گرفت. نيروهاي پليس هم با شليك گلوله، به حمله مهاجمان پاسخ دادند. در مورد تلفات و زخمي هاي احتمالي اين حمله گزارشي نرسيده است.
ناآرامي هاي روز سه شنبه در غرب و جنوب بغداد و استان «دياله» نيز جمعاً دو شهيد و 11 زخمي برجاي گذاشت.
 


انفجار پايگاه ناتو در شرق افغانستان

 45 مجروح برجاي گذاشت

يك پايگاه مشترك نظاميان افغان و ناتو در شرق افغانستان هدف حمله انتحاري قرار گرفت و 45 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، صبح ديروز در يك پايگاه نظامي مشترك نيروهاي ناتو و افغان در شهر «زرمت» استان «پكتيا» عمليات انتحاري صورت گرفت. در اين عمليات فردي يك خودرو بمب گذاري شده را به داخل پايگاه هدايت و آن را منفجر كرد. «ذبيح الله مجاهد» سخنگوي طالبان ضمن پذيرش مسئوليت اين حادثه مدعي شد، پس از انفجار شماري از شبه نظاميان طالبان توانستند به داخل پايگاه نفوذ كنند و با نيروهاي مستقر در آنجا درگير شوند. به گفته منابع رسمي، اين حمله 45 زخمي برجاي گذاشت. ظاهراً حمله فوق، به كشته شدن شماري از افراد نيز انجاميده است، ولي آمار دقيقي در مورد آن گزارش نشده است. زخمي هاي اين حادثه نيز نظاميان افغان هستند. يك كودك خردسال در روستاي مجاور پايگاه از وحشت حمله به پايگاه، جان خود را از دست داد.
اظهارات كرزاي
به گزارش واحد مركزي خبر، دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري افغانستان با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: «حامد كرزاي» در دوازدهمين اجلاس سران سازمان همكاري هاي منطقه اي (اكو) گفت: با خروج نيروهاي خارجي از افغانستان نه تنها در اين كشور حادثه اي غيرقابل پيش بيني روي نخواهد داد، بلكه امنيت بهتر خواهد شد و نهادهاي دولتي و حكومتي افغانستان تواناتر خواهند بود. كرزاي تاكيد كرد: اوضاع امنيتي در تمام مناطقي كه مسئوليت آن از نظاميان خارجي به نيروهاي افغان واگذار شده، بهبود قابل ملاحظه اي يافته است. وي گفت: نهادهاي ملي افغانستان اكنون به مراتب توانايي بيشتري براي خدمت به مردم و حفاظت از خاك اين كشور را دارند. كرزاي افزود: مشاركت همه شهروندان افغان در روندهاي سياسي، توسعه اقتصادي و اجتماعي دستاوردهايي است كه همه مردم از آن بهره مي برند. رئيس جمهور افغانستان همچنين گفت: نابودي تروريسم بدون مشاركت صادقانه همه كشورهاي منطقه دشوار خواهد بود. وي از كشورهاي منطقه خواست در اين زمينه با قاطعيت عمل كنند.
 


چين اوباما و رامني را فريبكار خواند

پكن با «شرم آور» خواندن فضاي انتخاباتي آمريكا نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اين كشور را «فريبكار» خواند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، به نقل از رسانه هاي دولتي چين، باراك اوباما و ميت رامني، نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا براي سرپوش گذاشتن بر ناتواني هاي خود در حوزه مسائل اقتصادي به كشورهاي ديگر حمله مي كنند.
در گزارش رسانه هاي دولتي چين همچنين آمده، اين دو چين را به عنوان مقصر اصلي بيكاري فزاينده و اقتصاد ضعيف كشورشان معرفي مي كنند تا با اين حربه به فريب افكار عمومي آمريكا پرداخته و خود را از اين امر مبرا كنند.
در اين گزارش ها همچنين آمده، آمريكايي ها، چين را يك تهديد امنيتي معرفي مي كنند و بر اين باورند كه استقلال اقتصادي اين كشور به خاطر سرمايه گذاري هاي چين به خطر افتاده است... در حالي كه سياست آمريكا فلج شده و بحران مالي همه جا را گرفته، سياستمداران آمريكايي هنوز درك نكرده اند كه انتقاد از كشورهاي ديگر راهكار مناسبي نيست. ارگان حزب حاكم چين در همين رابطه مطلبي منتشر كرد با عنوان «شرم بر سياست آمريكا».
گفتني است، واكنش هاي انتقادي رسانه هاي دولتي چين كه مواضع حاكميت اين كشور را منتشر مي كنند ناظر به مناظره سه شنبه اوباما و رامني است كه در دانشگاه «هوفسترا» نزديك نيويورك برگزار شد.
هر دو كانديدا در اين مناظره كه به طور زنده پخش مي شد به سؤالات يكديگر و حاضران پاسخ دادند. يكي از محورهاي اصلي اين مناظره مسئله بيكاري و ضعف اقتصادي آمريكا بود كه رامني بسيار روي آن متمركز شد.
البته در اين مناظره كه دومين مناظره نامزدهاي جمهوريخواه و دموكرات بود هر دو كانديدا بر سر اين كه چه كسي در صورت پيروزي در انتخابات سختگيري بيشتري نسبت به چين نشان خواهد داد، با يكديگر رقابت كردند.
هر يك از اين دو سعي داشتند نشان دهند پس از پيروزي با شدت بيشتري با سياست هاي تجاري چين كه به گفته آنها باعث از بين رفتن مشاغل زيادي در آمريكا شده، مقابله خواهند كرد. مثلا رامني گفت براي نجات اقتصاد آمريكا آنقدر به كالاهاي چيني تعرفه مي بندد كه جريان صدور كالاهاي اين كشور به آمريكا كم شود! طبيعي است اينگونه اظهارات اعتراض چين را برمي انگيزد.
 


مشاور محمد مرسي :

معاهده كمپ ديويد بايد لغو شود

مشاور رئيس جمهور مصر خواستار لغو معاهده صلح كمپ ديويد با رژيم صهيونيستي شد.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) به نقل از پايگاه خبري،«اخبار ملي» رژيم صهيونيستي، «محمد عصمت سيف الدوله» مشاور «محمد مرسي» طي سخناني در كنفرانسي كه با موضوع «كمپ ديويد و تأثير آن بر امنيت ملي مصر» برگزار شد، اظهار داشت: معاهده امضا شده بين مصر و رژيم صهيونيستي در سال 1979 تنها به نفع دشمن صهيونيستي است.
وي گفت: اين توافقنامه، به جاي اينكه تامين امنيت ملي مصر را مدنظر داشته باشد، در جهت تامين امنيت و مصالح دشمن صهيونيستي است.
اين مقام مصري با اشاره به حوادث اخير در مرز مشترك با رژيم اشغالگر قدس خاطرنشان كرد: لغو توافقنامه كمپ ديويد براي احياي كنترل مصر بر صحراي سينا بسيار بيش از هر زمان ديگر احساس مي شود.
سخنان اين مقام مصري در حالي بيان مي شود كه پس از پيروزي انقلاب مردمي 25 ژانويه و سقوط حسني مبارك ديكتاتور مخلوع اين كشور، انقلابيون مصري بارها خواستار لغو تمامي قراردادها و توافقنامه هاي امضا شده مصر با رژيم صهيونيستي شدند.
از سوي ديگر «عبدالمنعم ابوالفتوح» نامزد سابق انتخابات رياست جمهوري مصر، توافقنامه كمپ ديويد با رژيم صهيونيستي را فاجعه آميز توصيف كرد و خواستار لغو آن شد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني «الميادين»، اين سياستمدار مصري عنوان كرد: توافقنامه كمپ ديويد ، حاكميت ملي مصر را نقض مي كند و بايد لغو شود.
به گفته ابوالفتوح، لغو كمپ ديويد با اسرائيل يكي از خواسته هاي انقلاب مصر است و اين درخواست پس از اوضاع اخير در صحراي سينا قوت گرفت.
اين نامزد سابق انتخابات رياست جمهوري مصر متذكر شد: هر رئيس جمهوري در مصر چه محمد مرسي يا هر فرد ديگري زير فشارهاي داخلي و خارجي براي دست نزدن به اين توافقنامه قرار دارد.
سياستمدار مصري با اشاره به فشارهاي آمريكا به مصر براي پايبندي به توافقنامه كمپ ديويد يادآور شد: ما شاهد پررويي دولت آمريكا هستيم و اين كشور روابط خود با مصر را به حفظ توافقنامه مذكور، منوط كرده است.
از سوي ديگر، منابع خبري مصر از به رأي گذاشتن قانون اساسي جديد مصر در ماه آينده خبر دادند. به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، اعضاي مجلس موسسان تدوين قانون اساسي جديد مصر، ماه آينده به پيش نويس نهايي قانون اساسي جديد رأي خواهند داد و پس از آن به همه پرسي عمومي گذاشته خواهد شد.
به گفته «حسام العرياني» رئيس مجلس موسسان تدوين قانون اساسي پس از اينكه اعضاي مجلس به پيش نويس رأي دادند، در هفته دوم نوامبر همه پرسي در مورد قانون اساسي مصر در سراسر اين كشور برگزار خواهد شد.
 


عفو بين الملل از آل سعود خواست

به حق اعتراض مردم عربستان احترام بگذارد

سازمان عفو بين الملل خواستار احترام دولت عربستان به حق برپايي تظاهرات و اعتراضات مسالمت آميز در آن كشور شد.
به گزارش خبرگزاري ها، به دنبال هشدار هفته گذشته رياض به خانواده بازداشت شدگان، عفو بين الملل با صدور بيانيه اي از مسئولان عربستاني خواست تا به حق برگزاري تظاهرات مسالمت آميز مردم احترام بگذارد.
براساس اين گزارش، سازمان عفو بين الملل در اطلاعيه اي كه به همين منظور در روز چهارشنبه صادر كرد، متذكر شد: بايد به حق مردم در برگزاري اعتراضات مسالمت آميز احترام گذاشته شود و نيروهاي امنيتي از بازداشت و به كارگيري اقدامات خشونت آميز عليه معترضان خودداري كنند.
سازمان عفو بين الملل همچنين از مسئولان رژيم سعودي خواسته است تا اقدام هاي مداوم خود براي جلوگيري از برگزاري اعتراضات مردم به «بازداشت هاي گسترده» در عربستان را متوقف كنند.
وزارت كشور عربستان هفته گذشته با صدور بيانيه شديداللحني به افرادي كه در تجمع ها براي آزادي افراد بازداشت شده شركت كرده بودند، هشدار داد و به عزم نيروهاي امنيتي براي برخورد جدي با مخالفان تأكيد كرد: همچنين از 5/1سال گذشته تاكنون شهرهاي مختلف عربستان شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمي مسالمت آميز براي ايجاد اصلاحات است، اما رژيم آل سعود با استفاده از ابزار سركوب ارسالي از سوي ايالات متحده، مخالفان خود را به شدت سركوب كرده است. اقدامات رژيم آل سعود، بارها، اعتراض سازمان هاي طرفدار حقوق بشر و نهادهاي بين المللي را برانگيخته است.
 


روسيه تعدادي از مقامات آمريكايي را تحريم كرد

در پاسخ به تحريم تني چند از مقامات روس از سوي واشنگتن، مسكو نيز شماري از مقامات آمريكايي را تحريم كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، به نقل از منابع خبري روسيه، مسكو فهرستي از مقام هاي آمريكايي تهيه و اعلام كرده اين افراد اجازه سفر به روسيه را نخواهند داشت.
روسيه اين فهرست را در پاسخ به تحريم برخي مقاماتش از سوي آمريكا كه در ارتباط با پرونده موسوم به «ماگنيتسكي» صورت گرفته است، تهيه مي كند.
«سرگئي ماگنيتسكي» وكيل روسي يك شركت سرمايه گذاري انگليسي با نام «هرميتاژ» بود كه در سال 2009 به جرم فرار مالياتي از سوي پليس مسكو دستگير و پس از مدتي بنا به دلايل نامعلوم درگذشت. مرگ اين فرد بهانه اي شد براي آمريكا و برخي كشورهاي همپيمان آن براي راه انداختن موج تازه اي عليه مسكو. واشنگتن 60 مقام ارشد روس را به اتهام «دخالت در مرگ» اين وكيل تحريم و اعلام كرد آنها اجازه ورود به آمريكا را ندارند.
بر اساس گزارش هاي دريافتي، اقدام متقابل روس ها در تحريم مقامات آمريكايي واشنگتن را غافلگير كرد، طوري كه وزارت خارجه اين كشور تهيه چنين فهرستي را «بي دليل» خواند.
وزارت خارجه آمريكا با صدور گزارشي اعلام كرد، افرادي را كه روسيه در ليست تحريمي خود قرار داده، از نظر آمريكا ارتباطي به اين پرونده ندارند. هنوز اسامي مقام هاي تحريم شده آمريكايي منتشر نشده است.
يادآور مي شود مسكو پيش از اين هشدار داده بود در صورت ادامه مداخلات آمريكا در امور داخلي اين كشور و تصويب تحريم هاي مربوط به پرونده «ماگنيتسكي» در كنگره، پاسخ مناسبي به آمريكايي ها خواهد داد!
 


آمريكا از وحشت سفارت خود را در سوئد تخليه كرد

كشف نامه اي مشكوك در سفارت آمريكا در سوئد، باعث شد نيروهاي امنيتي، سفارتخانه را تخليه كنند.
به گزارش فارس در پي كشف نامه اي مشكوك در سفارت آمريكا در استكهلم كه حاوي پودري سفيدرنگ بود، نيروهاي پليس و امداد سوئد ساختمان محل سفارتخانه را تخليه كردند.
«جف اندرسون» سخنگوي سفارت آمريكا در استكهلم در اين مورد گفت: «اين به صورت بالقوه حادثه اي امنيتي است كه ما در حال تحقيق درباره آن هستيم و در حال حاضر به طور موقت سفارت را تخليه كرده ايم.»
اين اولين بار نيست كه ساختمان هاي ديپلماتيك متعلق به ايالات متحده در اروپا به دليل مسائل امنيتي و ترس از حملات تروريستي تعطيل مي شوند. حمله به سفارتخانه هاي آمريكا در كشورهاي اسلامي نيز اخيرا و به دنبال ساخت فيلم موهن ضداسلامي توسط يك كارگردان آمريكايي تشديد شده است. مردم خشمگين در ليبي با حمله به سفارتخانه آمريكا، سفير را كشتند.
در ليبي، يمن و مصر نيز به دنبال بروز حملات مشابه، آمريكا اعضاي كادر ديپلماتيك خود را از محل سفارت تخليه كرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14