(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 27 مهر 1391 - شماره 20335

نگاهي به شيطنت هاي استكبار جهاني در كشورهاي اسلامي (بخش نخست)
خواب هاي آشفته اي كه هيچ گاه تعبير نمي شود


نگاهي به شيطنت هاي استكبار جهاني در كشورهاي اسلامي (بخش نخست)
خواب هاي آشفته اي كه هيچ گاه تعبير نمي شود

 
پريسا جلالي
برنارد لوئيس 90 ساله مورخ برجسته خاورميانه كه ايده ها و باورهاي ايدئولوژيك دولت بوش عليه خاورميانه به بهانه جنگ با تروريسم بود، را تاثيرگذارترين تاريخ داني مي دانند كه بعد از جنگ جهاني دوم در مورد دنياي اسلام و خاورميانه كار كرده است. كسي كه به طرح تفرقه بيانداز و حكومت كن جامه عمل پوشاند و به عنوان طراح تجزيه كشورهاي خاورميانه درصدد است از طريق جدا سازي و تجزيه اين منطقه جدايي را كه در يمن، سوريه ، پاكستان ، ليبي ، عراق و تركيه به دنبال آن است اجرا كند تا صهيونيست ها و متحدان آمريكايي اش را به نيات شوم شان برساند. با وجود چنين خطراتي چقدر از مردم دنيا و يا بهتر بگوييم افكار عمومي جهان از وجود چنين فردي با اين نيات و ايده ها اطلاع دارند و به خطرات اقداماتش آگاهند؟
به راستي آيا افكار عمومي دنيا حقيقت ماجرا را مي دانند؟ چقدر از اين افراد به نقشه هاي رژيم صهيونيستي براي خاورميانه پي برده اند؟
در پاسخ به اين سوال بايد گفت اگرچه آغاز جريان بيداري اسلامي از صدور انقلاب اسلامي ايران نشات گرفت اما ادامه آن متاثر از بيداري افكار عمومي در خاورميانه و تغيير ادبيات سياسي ايران در قبال تهديدات رژيم صهيونيستي بود.
اما راز ديگري هم وجود دارد.
سياست هاي منفعت طلبانه غرب
چندي پيش امانوئل والرشتاين پژوهشگر ارشد دانشگاه آمريكايي نيل در گزارشي انگيزه هاي كشورهاي مختلف در تعامل با بحران سوريه را بررسي كرد. او به اين نتيجه رسيد كه مباني ارزشي هيچ جايگاهي در سياست گذاري غرب ندارد مگر اين كه آن تمايلات با منافع شان سازگار باشد.
وي در مقاله اش مي نويسد: جرج كنينگ وزير خارجه بريتانياي بزرگ طي يادداشتي به دوك ولينگتون نخست وزير وقت اين كشور، نظر خود را درباره اصل اساسي سياست خارجي بريتانيا اظهار داشت و گفت: نبايد هيچ ارزشي براي تمايلات دولت ها يا منافع ملت هاي ديگر قائل شويم مگر اينكه آن تمايلات يا منافع، سازگار با منافع بريتانيا باشد.
والرشتاين در پژوهش خود دريافت : بخش زيادي از توجهات ژئوپولتيك معطوف به سوريه است و دولت سوريه هر گونه دخالت خارجي در كشمكش هاي داخلي اين كشور را رد مي كند. ايالات متحده - ابرقدرت سابق جهان - بشار اسد را به كناره گيري از مقام خود فراخواند و خواستار برقراري حكومتي شد كه از نظر آمريكا، نماينده واقعي تر مردم سوريه باشد. همچنين ايالات متحده از دولت سوريه درخواست كرد كه عمليات نظامي عليه اپوزيسيون را متوقف كند، از سوي ديگر آمريكا تلاش كرد شوراي امنيت را با خود همراه سازد و مجازات هاي يك جانبه اي نيز عليه سوريه وضع كرد. آمريكا مدعي شد كه كمك هاي انساني براي سوري هاي داخل و خارج سوريه، فراهم كرده و به تناوب در مورد پيشبرد امور، با ساير قدرت ها رايزني مي كند.
جنگي ميان گفتمان حق و باطل
«بيداري اسلامي ريشه در پيروزي انقلاب اسلامي دارد و آن جنگ بين گفتمان حق و باطل است و اين فضا با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و نابودي كمونيست بيشتر شده است.»
مهدي اقراريان كارشناس مسايل سياسي هم با بيان اين عبارات مي گويد: استكبار آرزو داشت با جنگ تحميلي بتواند ابعاد انقلاب اسلامي را مهار كند و از گسترش آن جلوگيري كند. اصلي ترين و مهم ترين رويكردي كه انقلاب اسلامي در منطقه ايجاد كرد حس خودباوري در ملت ها بود كه ثمره آن را در بيداري اسلامي شاهديم.
اما ريشه تحولات در سوريه و در اثناي انقلاب هاي منطقه چيست؟
وي ترجيح مي دهد پاسخ اين سوال مان را اين طور بدهد كه اصلي ترين مساله موضوع مصر به عنوان كشور تاثيرگذار در جهان عرب است كه همواره در يك رقابت سنتي با عربستان سعودي بود و بعد از عبدالناصر كمي به حاشيه رفت حال بايد عربستان جايگزين او شود تا امنيت خليج فارس را تضمين كند. عربستان هم سعي كرد با ترويج بهائيت و دلارهاي ناشي از فروش نفت و ظرفيت هاي ديگرش مثل استفاده از ظرفيت هاي خانه خدا و حج مركزيت جهان اسلام را مدعي شود تا سرمايه گذاري براي ايجاد پايگاه هاي نظامي غرب در منطقه را تسهيل كند .
شيطنت هاي غرب عليه سوريه
اما چرا بايد در اين برهه شيطنت هايي در سوريه ايجاد شود.
اقراريان مي گويد: مهم ترين ريشه تشنجات سوريه را بايد در بحرين جست و جو كنيم. اگر اكثريت شيعه در بحرين اقدامي مثل مصر و تونس را رقم بزنند عملا نظام امنيتي حوزه خليج فارس از ديدگاه غربي ها دچار مشكل خواهد شد چون يكي از اعضاي مهم شوراي همكاري خليج فارس از دايره آنها خارج مي شود و آنها نگرانند. عملا كشورهاي اصلي ايران، عراق و عربستان سعودي است و اگر بحرين از هم پيماني عربستان خارج شود به خاطر اكثريت شيعه اش به عراق وايران خواهد پيوست و بسيار براي منافع غربي ها مي تواند خطرناك باشد. يكي از اهداف غرب از متشنج كردن اوضاع سوريه انحراف افكار عمومي دنيا و افكار مردم منطقه از موضوع بحرين است به همين علت سعي در تشديد درگيري و جنگ در سوريه دارند.
اقراريان موضوع ديگر را موازنه قوا در منطقه مي داند كه به نفع جريان مقاومت در حال تغيير است و در ادامه اظهار مي دارد: موضوع امنيت خليج فارس كه مقدمه بحث نفت است، پيش مي آيد. با خروج بحرين از دايره فعلي به سرعت مناطق نفتي را از دست مي دهند بنابراين وضعيت سوريه وضعي چند وجهي است كه كمتر به اين مساله پرداخته مي شود. حتي عربستان اعلام كرده حاضريم هزينه هاي جنگ تركيه با سوريه را بپردازيم حتي هزينه هاي بازنشستگي سربازان ترك را هم مي پردازند چون اگر توجهات از سوريه برداشته شود عملا يكي از انقلاب هاي در ميانه راه انقلاب بحرين است و آنها بحرين را از دست مي دهند و دچار چالش خواهند شد. توانمندي حاكم شده در جريان مقاومت طي مدت اخير هم ديگر چالش آنهاست و سعي مي كنند موازنه قوا را بدست بياورند.
وي ادامه مي دهد: اگر در مساله سوريه موفق شوند با قطع عقبه حزب الله و ايجاد دشمن فرضي جديد در برابر عراق دشمنان جديدي بعد از بشار اسد فراهم مي كنند و با ظرفيت هاي تركيه فشارهايي به عراق مي آورند و موضوعات كردها را نسبت به گذشته دنبال مي كنند. ضمن اين كه غرب به دنبال سرپوش گذاشتن بر مشكلات داخلي و بحران اقتصادي است.
اما حتي كارشناسان غربي هم به اين موضوع اذعان دارند كه بشار اسد كاملا براي ايجاد تحولات سياسي در كشورش آماده است و روسيه نيز به هيچ عنوان ازوي رويگردان نمي شود. از اين رو نمايش مطبوعات غربي از تحولات سوريه مغرضانه و متناسب با علايق استراتژيك غرب و برخي كشورهاي عربي است .
مثلا گونتر ماير كارشناس مسائل خاورميانه و از اساتيد دانشگاه يوهانس گوتنبرگ آلمان كه مي گويد: در ماه مي انتخابات پارلماني در سوريه برگزار شد و در آن ملت براي اولين بار از بين احزاب مختلف انتخاب كردند. اين انتخابات نشانگر اين بود كه مانند گذشته يك حمايت نسبتا شديدي از روند اصلاحات اسد بخصوص در شهرهاي بزرگي مانند دمشق وجود دارد. اما اولين قرباني در جنگ همواره حقيقت است.
وي مي گويد: در مطبوعات غربي به صورت گسترده اي نمايش يكجانبه اي از تحولات سوريه ديده مي شود اخباري كه ما از سوريه دريافت مي كنيم عمدتا توسط مخالفان سوري منتشر مي شوند. به اين ترتيب طرف مقابل به صورت خودكار از اخبار محو مي شود و استدلالهاي رژيم اسد و همچنين روسيه توسط مطبوعات غربي ناديده گرفته مي شوند .
اتحاد ميان دولت ها؛ آغاز مناقشه
موضوع ديگر قابل اهميت، اتحاد ميان دولي است كه در خاورميانه حضور دارند و رمز پايداري و دوام شان در وحدت و همدلي آنهاست چون مي دانند جرقه تمام تحركات سياسي و فرهنگي عليه جوامع اسلامي به نوعي از محافل صهيونيستي خارج مي شود؛ توليد فيلم و كاريكاتور در توهين به مقدسات اسلامي تا اقدامات تروريستي عليه دانشمندان هسته اي و تهديدات رواني شروع جنگ و يا ناامن جلوه دادن خاورميانه براي توجيه حضور بيشتر در منطقه و اكنون به انحراف كشاندن جريان بيداري اسلامي در بحرين و سوريه و تقويت گروه هاي تروريستي عليه دولت اسد و تحريك همسايگان اين كشور به نزاع بيشتر.
موضوعي كه مجيد صفاتاج تحليل گر مسايل خاورميانه بدان اذعان دارد و مي گويد: رژيم صهيونيستي در راستاي تضعيف جبهه مقاومت در منطقه عمل كرده و نقش مخرب اين رژيم جعلي در تحولات خاورميانه و كشور سوريه كاملا آشكار است. به همين علت همراهي تركيه با غرب در تشديد بحران سوريه خودكشي سياسي است. تركيه با دخالت در امور داخلي سوريه و دامن زدن به ناآرامي ها در پي ارتقاء جايگاه و موقعيت منطقه اي و بين المللي خود بوده در حالي كه شواهد حاكي از اين است كه اين مداخلات، تركيه را در باتلاق ساخته شده توسط غرب فرو برده و تبعات منفي آن در داخل اين كشور در قالب اعتراضات مردمي ديده مي شود .
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان ادامه مي دهد: راهبرد اين دولت با خواسته هاي ملت و گرايش هاي
ضد صهيونيستي آنها متفاوت است و به زيان اين دولت تمام خواهد شد. سياست هاي تركيه جهان بيني و اصول خاصي ندارد. در سال هاي اخير همراهي اين دولت با آمريكا و غرب در مخالفت با دولت بشار اسد و كمك به معارضان تروريست جايگزين محكوميت اقدامات رژيم غاصب صهيونيستي از سوي دولت تركيه شده است .
اين تحليل گر مسايل سياست خارجي سوريه را پيروز نهايي فتنه هاي غرب و شرق مي داند كه باعث تضعيف رژيم صهيونيستي در منطقه شده است. همچنين سوريه تقويت كننده محور مقاومت و پايداري محسوب مي شود. به همين علت هم هست كه آمريكا، غرب و برخي از كشورهاي مرتجع عرب با ارسال تجهيزات نظامي به گروه هاي تروريستي و احتمال تصويب بيانيه اي بر ضد سوريه در مجمع عمومي سازمان ملل، قصد ايجاد بحران و جنگ داخلي در اين كشور را دارند .
رژيم صهيونيستي و آمريكا براي سرپوش گذاردن بر قدرت از دست رفته در خاورميانه فكر مي كنند با فشار عليه سوريه بتوانند جايگزيني براي دولت هاي از دست رفته شان در منطقه پيدا كنند. دولت سوريه تنها دولت عربي بوده كه يك دولت ضد استعماري است و در مقابله با رژيم صهيونيستي ايستادگي كرده است و طبيعي است در مقابل تعدادي اغتشاش گر هم موفق عمل خواهد كرد.
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14