(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 27 مهر 1391 - شماره 20335

كوتاه اقتصادي
معاونت سرمايه انساني رئيس جمهور:
موانع استخدام رسمي ماه آينده برطرف مي شود
طي 6 ماه اول سال صورت گرفت
 رشد 30درصدي صادرات غيرنفتي علي رغم تحريم ها
عضو ستاد مزد خبر داد
طرح افزايش حق مسكن كارگران
3 برنج فروش محتكر 250 ميليون تومان جريمه شدند
1400 ميليارد ريال برآورد خسارت كشاورزي در خوزستان
توليدكنندگان فرآورده هاي لبني خواستار شدند
اختصاص ارز مرجع به اقلام بسته بندي فرآورده هاي شيري
يك مقام آگاه در شبكه بانكي خبر داد
شناسايي يك بانك اخلالگر در بازار ارز
در ديدار با وزير صنعت معدن و تجارت
تجار مصري خواهان توسعه روابط اقتصادي با ايران شدند
معاون وزير نفت خبر داد
جزئيات تشكيل بازارچه هاي مرزي عرضه سوخت
انتقاد از دريافت تعهدنامه ارزي
بانك ها شرايط حاكم بر بنگاه هاي اقتصادي را درك نمي كنند
قيمت هر كيلو تخم مرغ
در بازار 3300 تومان تعيين شد
دو خطه شدن سالانه 500 كيلومتر خطوط ريلي


كوتاه اقتصادي

¤ بانك مركزي قيمت انواع ارزهاي عرضه شده براي روز 26 مهر ماه را اعلام كرد. ديروز قيمت انواع ارز قابل عرضه در مركز مبادلات به شرح زير بود: يك دلار آمريكا 25 هزار و 455 ريال، يورو 33هزار و 319ريال و درهم 6930 ريال، همچنين يكصد ين ژاپن 32هزار و 200ريال، روبل 8250 ريال، يوان 4 هزار و 69 ريال، هزار وون 23هزار ريال و لير تركيه 14هزار و 130ريال قيمت گذاري شد.
¤ يك مقام ارشد بانك مركزي از تصويب پرداخت تسهيلات خريد و ساخت مسكن خبرنگاران در شوراي پول و اعتبار خبر داد.اين مقام آگاه در گفت وگو با فارس در مورد مصوبه پرداخت تسهيلات خبرنگاران، اظهار داشت: شوراي پول و اعتبار پرداخت تسهيلات مسكن خبرنگاران را تصويب كرد.وي افزود: بانك عامل پرداخت اين تسهيلات هنوز مشخص نشده است.
¤ در نيمه اول سال جاري 601 هزار و 521 نفر از تسهيلات قرض الحسنه بانك ملي ايران به ارزش 9 هزار و 965ميليارد و 957 ميليون ريال بهره مند شدند.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، بيشترين تسهيلات قرض الحسنه در مدت مذكور به جوانان تازه ازدواج كرده كشور پرداخت شده كه بر اين اساس 151هزار و 876 فقره تسهيلات ازدواج و تهيه جهيزيه به مبلغ چهار هزار و 985 ميليارد و 983 ميليون ريال پرداخت گرديد.
¤ در چهارمين كنفرانس بين المللي بازاريابي خدمات بانكي كه با حضور جمع كثيري از صاحب نظران، مديران، كارشناسان حوزه بازاريابي و روابط عمومي شبكه بانكي كشور در روزهاي 23 و 24مهر ماه سال جاري برگزار شد از عملكرد اين بانك به دليل بسترسازي در جهت علمي نمودن بازاريابي و ارايه مقالات علمي تقدير و تشكر به عمل آمد. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، چهارمين كنفرانس با حضور بيش از 700 تن از اساتيد، مديران و كارشناسان شبكه بانكي با محوريت بازاريابي خدمات بانكي در عمل برگزار و با اهداي لوح تقدير و تنديس از عملكرد و تلاش اين بانك در حوزه بازاريابي و همچنين تهيه و ارايه مقالات متعدد در حوزه بازاريابي تقدير شد.
¤ معاون كالاهاي مصرفي سازمان حمايت اعلام كرد: با تخلف برخي توليدكنندگان نوشابه در افزايش قيمت برخورد شده است.عليرضا رفيعي با اعلام اينكه متأسفانه برخي توليدكنندگان خودسرانه قيمت محصولات خود را افزايش داده بودند، گفت: طي يك برخورد فوري قيمت انواع محصولات اين كارخانه ها كاهش يافت. او ادامه داد: از روز گذشته قيمت انواع نوشابه 5 تا 10درصد كاهش يافت و با متخلفان در اين حوزه نيز برخورد شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2208، 2209 2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 5569، 5557، 5558، 5580، 5581، 5589، 5560 الي 5563، 8840 الي 8847، 2223، 2224، 2220، 2221، 2239، 2267 الي 2269، 6559، 6510 الي 6519 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ نخستين محموله تختال فولادي ديروز از سوي فولادخوزستان روي ميز فروش بورس فلزات قرار گرفت و به قيمت 1486تومان فروش رفت. صبح ديروز براي نخستين بار تختال فولادي (اسلب) فولادخوزستان در رينگ فلزات بورس كالا به قيمت پايه هر كيلوگرم هزار و 380 تومان عرضه شد كه به طور ميانگين به قيمت هر كيلو هزار و 486 تومان فروخته شد كه اين آمار نشان مي دهد، در جريان رقابت قيمت آن 100 تومان افزايش يافته است.
 


معاونت سرمايه انساني رئيس جمهور:

موانع استخدام رسمي ماه آينده برطرف مي شود

معاون حقوقي معاونت سرمايه انساني رئيس جمهور از رفع مشكل استخدام رسمي دستگاههاي اجرايي طي يك ماه آينده خبر داد.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با فارس، در مورد مشكلاتي كه براي مجوزهاي استخدام رسمي در سال جاري با وجود رديف بودجه و مصوبه مجلس به وجود آمده بود، گفت: يك جلسه با معاونان منابع انساني دستگاه ها برگزار شد و سهميه استخدامي استانها در آن مورد بحث قرار گرفت.وي افزود: در زمان حضور آقاي فروزنده در معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور مجوز استخدام به استان ها داده شد و در بسياري از استانها آزمون استخدامي برگزار و افراد انتخاب شدند، اما بعد از اينكه آقاي عزيزي به جاي آقاي فروزنده قرار گرفت، برخي ايرادهاي حقوقي به اين مجوزها وارد كرد، در نتيجه روند استخدام ها متوقف شد.
تاجي افزود: اما به دليل درخواست دستگاه هاي اجرايي، نمايندگان مجلس و افراد شركت كننده در آزمون استخدامي جلسه اي در معاونت توسعه مديريت باحضور معاونان منابع انساني دستگاه هاي اجرايي برگزار شد كه طي آن 5 كارگروه استاني در كشور تشكيل شد.
وي گفت: اولين كارگروه منطقه 5 كشور شامل استان هاي كرمان، يزد، خراسان رضوي، خراسان جنوبي و هرمزگان برگزار و قرار بر اين شد كه معاونان منابع انساني دستگاهها احكام قانون برنامه پنجم در مورد منابع انساني را اجرا كنند. اين احكام الزام مي كند كه سالانه 2 درصد از نيروي انساني دستگاهها كاهش يافته و در بخش مشاغل تصدي گري هم 4 درصد كم شود.
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: بعد از اينكه دستگاه هاي اجرايي حكم قانون برنامه پنجم در كاهش نيرو را اجرا كردند، سپس پست هاي مورد نياز استان مشخص مي شود و بر اين اساس رديف هاي استخدامي در اختيار آنها گذاشته خواهد شد. آقاي عزيزي معاون رئيس جمهور هم فرمتي (چارچوبي) تهيه كرده است كه مجوز استخدامي و پست هاي سازماني براي استان ها در آن مشخص شده است.
ناجي افزود: همچنين جلسه اي بين معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور با وزير كشور و استانداران تشكيل شد كه در آن جلسه آقاي عزيزي اختيارات و مجوز استخدامي را از معاونت توسعه به وزارت كشور و استانداران واگذار كرد و قرار شد مجوز استخدامي هر استان توسط وزارت كشور و استانداران بررسي و صادر شود.وي افزود: اگر اين فرآيندي كه تعريف شد عملياتي شود، ديگر نيازي به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور نيست و خود استانداران و وزارت كشور راسا مي توانند مجوز استخدام در استانها را صادر كنند و سهميه سال 91 را كه قبلا تصويب شده بود، اجرا كنند.
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور اظهار اميدواري كرد: ظرف ماه آينده كل سهميه استاني و استخدام ها انجام شود و مشكل استخدامي ها برطرف شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه در مجموع سهميه استان ها از استخدام چه مقدار است؟ گفت: اين سهميه از 500 نفر تا 8 هزار نفر در استان ها متفاوت است.
تاجي گفت: البته يك سري سهميه ملي استخدامي براي سازمان امور مالياتي، وزارت بهداشت و درمان و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براساس بند «ب» ماده 20 قانون برنامه پنجم صادر شده است.
وي افزود: به همه استان هاي كشور مجوز استخدام نيرو در سال جاري داده شده است، اما بايد فرآيندي كه تاكنون معطل مانده بودطي شود و موانع استخدامي برطرف گردد چون قانون برنامه اذعان دارد به ازاي هر 3 نفر در مشاغل تصدي گري يك نفر و به ازاي هر يك نفر در مشاغل حاكميتي، يك نفر جديد استخدام شود.تاجي افزود: خلاصه كلام اينكه اختيار انجام استخدام در استانها به استانداري ها و وزارت كشور واگذار شده است و اميدواريم ظرف يك ماه آينده تمام موانع استخدام برطرف شود و افراد انتخاب شده در آزمون به استخدام دولت درآيند.

 


طي 6 ماه اول سال صورت گرفت

رشد 30درصدي صادرات غيرنفتي علي رغم تحريم ها

معاون سازمان توسعه تجارت ايران از رشد 30درصدي صادرات كالاهاي غيرنفتي كشور در 6 ماهه نخست سال جاري خبر داد.
كيومرث فتح اله كرمانشاهي در گفتگو با مهر گفت: هدف دولت در تجارت خارجي كشور، برابري صادرات غيرنفتي با واردات است، اين در شرايطي است كه شاكله اصلي اقتصاد كشور، نفتي است و از صادرات نفت، اين سرمايه خدادادي به عنوان صادرات نعمت ياد مي شود، اما بايد از آن براي سرمايه گذاري در طرح هاي زيربنايي و زيرساختي بهره گرفت.
وي خاطرنشان كرد: در اين راستا دولت به شدت نسبت به حمايت از صادرات غيرنفتي توجه و عنايت ويژه اي مبذول داشته اند و اين مقوله در اقتصاد ايران نيز رنگ واقعيت به خود گرفته است، به گونه اي كه در پايان برنامه چهارم توسعه اقتصادي، عملكرد صادرات غيرنفتي به ميزان 149درصد از اهدافي كه در برنامه پيش بيني شده بود، پيشي گرفت كه آمار قابل توجه و موفقيت آميزي است.
اين مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ايران، به ميزان صادرات غيرنفتي در سال 90 اشاره كرد و يادآور شد: ميزان صادرات 8/6 ميليارد دلاري در سال 83 كه به صادرات 20ميليارد دلاري در سال 86 مبدل شد، در سال 90 از سقف 8/43ميليارد دلار عبور كرده و توانسته است ركورد قابل توجهي را به ثبت برساند كه اين ميزان صادرات تنها مربوط به صادرات كالايي بوده و صادرات خدمات فني و مهندسي هم جداگانه در قالب پروژه هاي مختلف در كشورهاي هدف با رشد مناسبي شكل گرفت.
به گفته كرمانشاهي؛ حجم صادرات خدمات فني و مهندسي در سال گذشته كه با همت مهندسان ايراني در حوزه هاي مختلف ساختمان سازي، راه، ايجاد سدسازي و تونل و پروژه هاي نيروگاهي انجام پذيرفته است، معادل
2/4ميليارد دلار است.
كرمانشاهي گفت: آمارهاي 6 ماهه صادرات غيرنفتي نشان مي دهد كه از حجم 47ميليارد دلار تجارت خارجي در سال جاري، 21ميليارد دلار حجم صادرات كالاهاي غيرنفتي و 26ميليارد دلار حجم واردات كشور است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، به جهت تحريم هاي اعمال شده، در بخش پتروشيمي در 6 ماهه سال جاري 27درصد رشد منفي، در بخش ميعانات گازي 18درصد رشد منفي و در بخش ساير كالاهاي غيرنفتي 30درصد رشد مثبت نشان مي دهد؛ اين در حالي است كه علي رغم مشكلات محدوديت هاي تجاري، حجم تجارت خارجي در سال جاري قابل توجه بوده است. وي تصريح كرد: سهم كشورها و شركاء تجاري اصلي از ميزان صادرات كالاهاي غيرنفتي به ترتيب عراق 18درصد، امارات 16درصد، چين 16درصد، افغانستان 8 درصد و هند 5درصد بوده و همچنين سهم كشورهاي اصلي از ميزان واردات ايران، 20درصد امارات، 14درصد چين، 10درصد تركيه، 9 درصد كره جنوبي و 5 درصد سوئيس است.
معاون سازمان توسعه و تجارت ايران با بيان اين مطلب كه توليدات كشور بايستي صادراتي و صادرات محور باشد از واردات به عنوان ابزاري در جهت حمايت و كمك به توليد كشور ياد كرد و افزود: مقوله واردات در كشور به گونه اي مديريت شده كه درصد بالايي از واردات به واردات كالاهاي سرمايه اي، مواد اوليه، ماشين آلات و قطعات يدكي تعلق گيرد و واردات كالاهاي مصرفي به حداقل ممكن خود برسد.
وي ادامه داد: در سال حمايت از توليد ملي بايد نگاه توليدكنندگان به بازارهاي صادراتي معطوف شود و حتماً دو مؤلفه كيفيت و قيمت مي بايست در دستور كار توليد رقابتي قرار گيرد.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: از كليه دست اندركاران بخش اقتصادي كشور انتظار داريم تا از سند ملي صادرات كه مقوله تقسيم كار ملي نيز در آن منعقد شده است حمايت و پشتيباني كرده و هر كجا كه مشكل و يا چالشي بر سر راه صادركنندگان وجود دارد بايد حل و فصل كرده تا صادرات روان تر از گذشته به كار خود ادامه دهد.
كرمانشاهي، جلوگيري از خام فروشي و صادرات با ارزش افزوده بالا، تامين نياز صنايع پائين دستي صادراتي، صدور كالا و خدمات دانش بنيان، بسته بندي و برندسازي محصولات توليدي را از جمله فاكتورهاي اساسي در امر توليد صادراتي دانست و خاطرنشان كرد: اگر كالايي كه توليد مي شود متناسب با استانداردها و معيارهاي جهاني باشد نه تنها به بازارهاي هدف راه پيدا كرده بلكه مي تواند نياز داخل را نيز برطرف سازد كه در اين راستا توجه به دو مقوله بسته بندي و برندسازي محصولات توليدي بسيار حائز اهميت است.
 


عضو ستاد مزد خبر داد

طرح افزايش حق مسكن كارگران

عضو ستاد مزد و نماينده كارگران از احتمال افزايش حق مسكن كارگران پس از سالها ثابت ماندن در رقم 10 هزار تومان خبر داد.
ابوالفضل فتح الهي در گفتگو با مهر در ارتباط با برنامه ريزي هاي صورت گرفته به منظور افزايش حمايتهاي جانبي از كارگران و تقويت سبد معيشت خانوار، گفت: با توجه به اينكه بيش از 7 سال از آخرين افزايش حق مسكن كارگران مي گذرد، تغيير حق مسكن ماهيانه كارگران در دستور كار جدي نمايندگان كارگري كشور قرار دارد.
نايب رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران ايران اظهار داشت: در صورت تحقق اين امر، افزايش حق مسكن كارگران در سال آينده قبل از مصوبه افزايش حداقل دستمزد 92 در شوراي عالي كار خواهد بود.
فتح الهي با تاكيد بر اينكه با افزايش هزينه هاي خريد و اجاره مسكن در چند سال گذشته ديگر 10 هزار تومان ماهيانه هيچگونه اثر و كاربردي در زندگي كارگران ندارد، بيان داشت: در هر صورت هرگونه افزايش در اين بخش به صورت جداگانه خواهد بود.
اين مقام مسئول كارگري ادامه داد: در حال حاضر اينكه تا چه ميزان مي توان حق مسكن كارگران را افزايش داد، اعداد و ارقامي مشخص نشده است اما نمايندگان كارگري كشور توقع دارند كه شوراي عالي كار بتواند چنين امكان جديدي را براي كمك به بهبود معيشت كارگران در نظر بگيرد.
بنابراين گزارش حداقل 7 سال از آخرين افزايش حق مسكن كارگري مي گذرد كه طبق قانون كار همراه با دستمزد ماهيانه كارگران و مشمولان قانون كار به حساب آنها واريز و در فيش هاي حقوقي ثبت مي شود.
با اين حال، افزايش سرسام آور قيمت خريد و اجاره مسكن در چند سال گذشته و افزايش هاي جهش وار قيمت مسكن باعث بي اثر شدن رقم ناچيز 10 هزارتومان در سبد معيشت كارگران شده است.
در حال حاضر 10 هزار تومان نه تنها هيچ كمكي به كارگران در تامين هزينه مسكن نخواهد كرد، بلكه به عنوان يك آيتم حاشيه اي و بي اثر در فيش هاي حقوقي مشمولان قانون كار وجود دارد و به جرات مي توان گفت آنقدر ناچيز و بي اهميت است كه هيچيك از كارگران حتي حداقل بگير نيز به آن توجهي ندارند و اساسا در حسابهاي آنان لحاظ نمي شود.
 


3 برنج فروش محتكر 250 ميليون تومان جريمه شدند

گرانفروشي و احتكار منجر به پرداخت بيش از 5/2ميليارد ريال جريمه نقدي براي سه واحد عمده فروش برنج در تهران شد.
به گزارش شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران، اين اقدام در راستاي برخورد با فرصت طلبان و محتكران كالاهاي اساسي انجام شد.
بر اساس اين گزارش بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به همراه قاضي تعزيرات حكومتي به محل عمده فروشان برنج مراجعه و پس از بازرسي، سه واحد عمده فروش برنج را به اتهام گرانفروشي و احتكار 346هزار كيلوگرم برنج جريمه نقدي كردند.
بدين منظور ضمن تشكيل پرونده تخلف، راي نهايي به ارزش ريالي 2ميليارد و 685ميليون ريال صادر و جهت اجرا به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال شد.
 


1400 ميليارد ريال برآورد خسارت كشاورزي در خوزستان

 خسارت وارده به بخش كشاورزي خوزستان در سال جاري يك هزار و 400 ميليارد ريال پيش بيني شده است.
جهانپور معماريان، مدير گروه خدمات بيمه اي بانك كشاورزي استان خوزستان با بيان اين مطلب گفت: نيمي از اين ميزان به كشاورزان پرداخت و مابقي در صورت اختصاص اعتبار از سوي دولت، پرداخت خواهد شد.
وي با بيان اينكه صندوق بيمه كشاورزي نيازمند حمايت جدي دولت مي باشد افزود: تعهد دولت براي پرداخت مازاد خسارت به كشاورزان در سال جاري يك هزار و 400 ميليارد ريال مي باشد كه هنوز پرداخت نشده است.
وي در خصوص ميزان خسارت اختصاص يافته براي پرداخت غرامت تصريح كرد: اين خسارت شامل يك هزار و 200 ميليارد ريال در بخش زراعت، 100 ميليارد ريال در بخش باغات، 17 ميليارد ريال براي واحدهاي دامي، 2 ميليارد ريال براي خسارت هاي وارده به مراتع، 102 ميليارد ريال براي جبران خسارات در بخش طيور و 7 ميليارد ريال در بخش آبزيان است.
 


توليدكنندگان فرآورده هاي لبني خواستار شدند

اختصاص ارز مرجع به اقلام بسته بندي فرآورده هاي شيري

رشد قيمت مواد اوليه داخلي مورد استفاده در بسته بندي فرآورده هاي شيري مشابه رشد قيمت اقلام بسته بندي وارداتي است.
حسين چمني مشاور انجمن صنفي صنايع فرآورده هاي لبني ايران در گفت وگو با مهر با اشاره به اينكه دو گروه مواد بسته بندي مورد استفاده اين صنعت قرار مي گيرد، در گروه اول سه محصول «پلي استايرن، پروپيلن و پرو اتيلن» كه توسط صنايع پتروشيمي در داخل كشور تامين مي شود، از ابتداي سال 90 به ترتيب 220 درصد، 235 درصد و 164 درصد افزايش قيمت داشته اند.
وي اضافه كرد: افزايش قيمت محصولات پتروشيمي در داخل كشور به قدري شديد بود كه به عنوان مثال قيمت يك دبه ماست 3 كيلوگرمي از 270 تومان در ابتداي سال جاري به 600 تومان در مهر ماه 1391 رسيده است.
مشاور انجمن صنايع شير ايران ادامه داد: در گروه دوم كه مربوط به محصولات بسته بندي توليد خارج از كشور است عمدتا نياز صنايع لبني به بسته بنديها و پاكتهاي محصولات استريل است كه در سايزها و اشكال مختلفي است كه بيشترين بسته بنديهاي مورد استفاده شامل پاكتهاي 200 سي سي، يك ليتر و يك و نيم ليتري استريل مي باشد كه به كشور وارد مي شود.
به گفته چمني اقلام مذكور مستقيما تحت تاثير برابري ارزش ريال با ارزش ارزهاي خارجي و عوامل ديگري چون تحريمها قرار دارند.
وي با بيان اينكه اين 3 كالاي اصلي از ابتداي سال 90 تاكنون به ترتيب 263 درصد، 257 درصد و 269 درصد افزايش قيمت داشته اند، گفت: موضوع قابل توجهي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه رشد قيمت مواد اوليه داخلي مورد استفاده در بسته بندي فرآورده هاي شيري تقريبا مشابه رشد قيمت اقلام بسته بندي وارداتي است در حاليكه نبايد اينطور باشد.
مشاور انجمن صنفي صنايع فرآورده هاي لبني ايران افزود: توليدكنندگان انتظار دارند در سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» حداقل كالاهايي كه در داخل توليد مي شوند از الگوهاي متفاوتي براي تغيير قيمت خود استفاده كنند تا در نتيجه فشار كمتري به توليدكنندگان و مصرف كنندگان وارد شود.
وي با بيان اينكه به دليل حساسيت و فسادپذيري بالاي فرآورده هاي شيري بسته بندي نقش مهمي را در اين صنعت ايفاء مي كند، گفت: به دليل خطراتي كه در اين صنعت وجود دارد امكان كاهش كيفيت در بسته بندي اين محصولات وجود ندارد.
اين فعال بخش صنايع لبني كشور با تاكيد بر اينكه دولت بايد براي كنترل قيمتها به صنعت توليد فرآورده هاي شيري توجه ويژه اي كند، گفت: با توجه به نگاهي كه دولت به افزايش سرانه مصرف فرآورده هاي شيري در كشور دارد توجه به تامين ارزان قيمت مواد مصرفي بسته بندي در اين صنعت مي تواند كمك بسيار بزرگي به كنترل قيمت اين محصولات داشته باشد.وي تصريح كرد: بر اين اساس از دولت مي خواهيم كه ارز مرجع (دلار 1226 توماني) را براي واردات اقلام بسته بندي مورد نياز اين صنعت تخصيص دهد.
 


يك مقام آگاه در شبكه بانكي خبر داد

شناسايي يك بانك اخلالگر در بازار ارز

يك مقام مسئول در شبكه بانكي از خريد ميلياردي سكه و ارز توسط يك بانك در بازار آزاد خبر داد.
اين مقام مسئول شبكه بانكي در گفت و گو با فارس با اشاره به تشديد نوسانات ارزي طي ماه هاي اخير در بازارها اظهار داشت: اين بانك در اقدامي عجيب و تأمل برانگيز در اين مدت دست به خريد سكه و ارز در اين بازار پرالتهاب زده است.
وي با بيان اينكه مديرعامل بانك مذكور در بحبوحه التهاب و نوسانات شديد ارزي اقدام به خريد ميلياردي ارز در بازار كرده گفت: اين حجم از خريد بي تأثير بر نوسانات قيمتي بازار ارز نبوده است.
دامن زدن به نوسانات شديد قيمت در بازار ارز، تأثيرات منفي بسياري در رونق توليد و افزايش قيمت كالا در سطح كشور داشته و باعث شده است طي ماه هاي اخير افراد بسياري با دسترسي به اطلاعات پنهان اقتصادي، در بازار سودهاي ميلياردي به جيب زنند.
اقدام اين بانك در خريد ميلياردي ارز با هر عنواني كه صورت گرفته باشد دليل منطقي و توجيه اقتصادي ندارد زيرا حتي در صورت نياز ارزي براي مبادلات و معاملات خارجي اين بانك مي تواند بخش قابل توجه آن را از طريق بانك مركزي تامين كند اما خريد ارز از بازار صرافان به صورت عمده و كلان شائبه سودجويي و تحقق اهداف مدنظر مديران ارشد اين بانك را به همراه دارد و اين اقدام با رسالت و وظايف بانك مذكور مغاير است.
طي چند روز گذشته رئيس قوه قضائيه به اخلالگران بازار ارز هشدار داد كه دستگاه قضايي به هيچ وجه تحمل نخواهد كرد كه عده اي سودجو در شرايط موجود، با ايجاد التهاب در بازار ارز موجب وارد آمدن فشار به مردم شوند.
 


در ديدار با وزير صنعت معدن و تجارت

تجار مصري خواهان توسعه روابط اقتصادي با ايران شدند

تجار و فعالان اقتصادي مصر در ديدار با وزير صنعت، معدن و تجارت، خواستار توسعه روابط اقتصادي با ايران شدند.
به گزارش شاتا، آنها در اين ديدار با ارائه ديدگاه هاي خود جهت بازآفريني مناسبات اقتصادي و تجاري با جمهوري اسلامي ايران، پشتيباني مسئولان كشور را خواستار شدند.
مهدي غضنفري نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه بخش خصوصي ايران و مصر نقش مهمي در ترسيم افق هاي روشن همكاري فيمابين دارند، افزود: حوزه همكاري ها بسيار گسترده است و بايد از فرصت ها استفاده كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: با وجودي كه در دهه هاي اخير روابط تهران و قاهره چندان رضايت بخش نبود اما ملت هاي دو كشور به هيچ عنوان حاضر به قطع روابط خود نبوده اند.
وي حجم مبادلات ايران با ديگر كشورها را سالانه حدود 200 ميليارد دلار عنوان كرد و گفت: رقم مبادلات مصر نيز با نقاط مختلف جهان 100 ميليارد دلار است و از اين حجم بزرگ تنها 100 ميليون دلار سهم مناسبات دو كشور است.
غضنفري با اشاره به برخي مطالب ارائه شده در اين جلسه از سوي فعالان اقتصادي ايران و مصر گفت: پيشنهادات ارائه شده و ابراز تمايل براي توسعه روابط قطعا زمينه ساز يك جهش و رشد تجاري خوبي خواهد بود.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در پاسخ به درخواست هاي مكرر فعالان اقتصادي مصر مبني بر كمك ايران به توسعه روابط گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران آماده هرگونه همكاري براي گسترش و بهبود روابط تجاري است و به نظر مي رسد در گام نخست بايد به سمت امضاي موافقتنامه تعرفه ترجيحي با هدف كاهش تعرفه ها حركت كرد.
وي توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه خدمات فني و مهندسي را يادآور شد و گفت: هم اكنون ايران با بهره مندي از دانش متخصصان و مهندسان مجرب خود 300 پروژه را در 50 كشور در حال اجرا دارد.
وي با بيان اينكه مي توان از توانمندي هاي خدمات فني و مهندسي در كشورهاي يكديگر بهره برد، افزود: توسعه روابط نيازمند توافقات زيادي همچون اجتناب از اخذ ماليات مضاعف، موافقتنامه گمركي، بانكي و امثال آن است.
پيش از سخنان وزير صنعت، معدن و تجارت، مشاور رئيس اتحاديه اتاق هاي بازرگاني مصر، رئيس حمل و نقل اتاق بازرگاني دريايي اسكندريه و چند تن از تجار مصري و ايراني به ارائه ديدگاه هاي خود براي ارتقاء روابط تجاري دوجانبه پرداختند.
 


معاون وزير نفت خبر داد

جزئيات تشكيل بازارچه هاي مرزي عرضه سوخت

معاون وزير نفت از تشكيل بازارچه هاي مرزي براي فروش فرآورده هاي نفتي به مرز نشينان خبر داد و گفت: با اجراي اين سازوكار، قاچاق فرآورده هاي نفتي به كشورهاي همسايه كاهش مي يابد.
عليرضا ضيغمي در گفت وگو با ايسنا با اظهار اين كه مصوبه و مجوز براي عرضه سوخت به مرزنشينان صادر شده است گفت: با اجراي آزمايشي اين طرح در استان سيستان و بلوچستان و آسيب شناسي و كارشناسي لازم در آينده نزديك اين طرح اجرايي خواهد شد.
ضيغمي در مورد قيمت عرضه انواع فرآورده هاي نفتي در بازارچه هاي مرزي با اعلام اين كه نرخ عرضه فرآورده هاي نفتي در بازارچه هاي مرزي را نرخ سوخت در كشورهاي همسايه مشخص مي كند توضيح داد: با توجه به اين كه قيمت فرآورده در كشورهاي همسايه بيشتر از نرخ عرضه داخلي آن است سياست فروش بر اين است كه قيمت فرآورده ها براي فروش در بازارچه هاي مرزي كمتر از قيمت عرضه فرآورده در كشورهاي همجوار تعيين شود تا اين گونه براي عرضه جاذبه ايجاد شود. بر اين اساس قيمت سوخت عرضه شده به مرزنشينان ايران - تركيه و افغانستان متفاوت خواهد بود.
معاون وزير نفت با بيان اين كه با شكل گيري بازارچه هاي مرزي در شعاع 20 كيلومتري از مرز، اشتغالزايي نيز صورت مي گيرد گفت: فرآورده هاي نفتي مي تواند از طريق افراد حقيقي و يا در قالب شركت هاي تعاوني و مرزنشينان عرضه شود البته استانداري و شركت پخش فرآورده هاي نفتي مناطق مرزي بر عملكرد اين عرضه كنندگان نظارت خواهند كرد.
او با بيان اين كه قاچاق بنزين به دليل ريسك بالا بسيار كم است، گفت: قاچاق گازوييل بيشتر از بنزين است؛ چرا كه اختلاف قيمت گازوئيل در ايران نسبت به كشورهاي همسايه بسيار زياد است؛ به طوري كه ميانگين تفاوت قيمت گازوئيل عرضه شده در كشورهاي همسايه ايران نسبت به نرخ عرضه داخلي براي هر ليتر حدود 2500 تومان است.
ضيغمي با اعلام اين كه 85 درصد كشفيات قاچاق فرآورده هاي نفتي گازوئيل است، گفت: قيمت پايين و كيفيت بالاي اين فرآورده در ايران موجب شده است كه گازوئيل نسبت به ساير فرآورده ها جاذبه بيشتري براي قاچاق داشته باشد كه اميدواريم با اصلاح قيمت اين مشكل هم حل شود.
 


انتقاد از دريافت تعهدنامه ارزي

بانك ها شرايط حاكم بر بنگاه هاي اقتصادي را درك نمي كنند

رئيس مجمع عالي واردات با انتقاد از تعهدنامه ارزي كه بانك ها از تجار و بازرگانان مي خواهند را كمتر از عهدنامه تركمانچاي ندانست.
محمدحسين برخوردار در گفت وگو با مهر با اشاره به تعهدنامه اي كه به تازگي برخي بانك هاي عامل از توليدكنندگان و واردكنندگان براي ارايه تسهيلات اخذ مي كنند، گفت: چنين رويه هايي، نتيجه اي جز تخريب دستاوردهاي ملي در حوزه توليد، بهبود فضاي كسب و كار و دامن زدن به خود تحريم ها ندارد و در نهايت، افزايش بيكاري را سبب خواهد شد.
رئيس مجمع عالي واردات افزود: در هيچ جاي دنيا اسناد رسيده را در بانك نگهداري نمي كنند؛ حال آنكه توليدكننده براي آنكه بتواند فعاليت خود را ادامه دهد و بيكاري در مجموعه توليدي اش ايجاد نشود، مجبور به امضاي اين تعهدنامه مي شود در حالي كه اين تعهدنامه ها از عهدنامه تركمانچاي نيز بدتر است.
وي ضمن گلايه جدي از وضعيتي كه بانك هاي عامل، پيش روي توليدكنندگان و واردكنندگان قرار داده اند، تصريح كرد: برخي بانك هاي عامل به هنگام دريافت مابقي مبلغ اعتبارات اسنادي خود و تسويه حساب با واردكنندگان و توليدكنندگان اقدام به اخذ تعهد مبني بر دريافت مابه التفاوت ريالي نرخ ارزي مي كنند كه بايد جايگزين كنند.
برخوردار گفت: اين در حالي است كه اين موضوع مشخصا با مفاد بند الف-3-4 از بخش اول مجموعه مقررات ارزي ابلاغي از سوي بانك مركزي كه بر قطعي بودن فروش ارز با نرخ روز معامله اسناد تاكيد دارد، مغايرت تام دارد و در واقع اين ماده به صورت شفاف تصريح مي كند كه بانك مجاز نيست مازاد بر نرخ روز قطعي شدن معامله، وجوه ديگري را مطالبه كند.عضو هيئت رئيسه اتاق بازرگاني تهران اضافه كرد: در شرايطي كه دشمنان به دنبال ايجاد محدوديت در فضاي تجارت بين المللي و صدمه زدن به توليد ملي هستند، چرا بانكهاي عامل شرايط حاكم بر بنگاههاي اقتصادي را درك نمي كنند، حال سوال اينجا است كه آيا معناي مشوق هاي توليد و تسهيل تجارت اين گونه است كه بانكها رفتار مي كنند و آيا آنها مي خواهند در مسير فرمايشات مقام معظم رهبري گام بردارند يا خير. اين سوالها بايد پاسخ داده شود.
وي خاطرنشان كرد: سياستگذاري بانكهاي عامل در خصوص مباحث ارزي، نيازمند بازخواني منطبق با شرايط تحريم ها است؛ چرا كه هم اكنون به ابزارهاي نوين مالي و بانكي براي مديريت فشار تحريم ها و پياده سازي اقتصادي مقاومتي نياز داريم، نه به افزودن يك محدوديت داخلي بر محدوديت هاي خارجي كه دردسر ساز باشد.
 


قيمت هر كيلو تخم مرغ

در بازار 3300 تومان تعيين شد

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام تاكيد كرد: نهاده هاي دامي لازم براي توليدكنندگان تخم مرغ تامين مي شود.
مصيب محمديان شمالي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه هم اكنون توليدكنندگان تخم مرغ، كنجاله سويا را با قيمت 1100 تومان در هر كيلوگرم و ذرت را با قيمت 780 تومان در هر كيلوگرم از بازار آزاد تهيه مي كنند گفت: اين در حالي است كه ما كنجاله را با قيمت 900 تومان و ذرت را با قيمت 600 تومان در اختيار آن ها قرار مي دهيم.
او با اشاره به اين كه دولت در تامين نهاده هاي دامي مشكلي ندارد افزود: ذخاير ما به اندازه كافي پر شده و توليدكنندگان تخم مرغ مي توانند با مراجعه به دفاتر استاني نهاده ها را با قيمت دولتي دريافت كنند.
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام با اشاره به توافق انجام شده با توليدكنندگان تخم مرغ براي دخيره گردشي اين كالا گفت: قرار بر اين شده كه با تامين نهاده هاي لازم قيمت تخم مرغ افزايش نداشته باشد.
او ادامه داد: هم اكنون تخم مرغ در مرغداري كيلويي 2850 تومان و در بازار 3300 تومان است كه اين رقم منطقي است.
محمديان با اشاره به اين كه هر سال توليدكنندگان تخم مرغ در شش ماهه اول يا متضرر مي شوند يا درآمد و هزينه آن ها برابر است، گفت: اين روند در شش ماهه دوم سال به نفع سود تغيير مي كند و در نهايت توليدكنندگان در طول يك سال به سود مناسبي دست پيدا مي كنند.
وي همچنين از هموطنان خواست براي حمايت از توليد داخل ميزان مصرف خود را كم نكنند و افزايش حدود 200 توماني هر كيلوگرم تخم مرغ را ناديده بگيرند.
 


دو خطه شدن سالانه 500 كيلومتر خطوط ريلي

قائم مقام راه آهن اعلام كرد: به منظور افزايش ظرفيت جابه جايي مسافر و حمل كالا در ناوگان ريلي، دو خطه شدن بيش از هزار و 200 كيلومتر خطوط راه آهن كشور در دستور كار قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري مهر، طالب زارع با اعلام اين مطلب گفت: بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه دو خطه شدن بيش از هزار و 500كيلومتر خطوط ريلي كشور هدفگذاري شده است.
وي از اتمام دوخطه شدن حدود 300 كيلومتر خط راه آهن طي سال اول برنامه پنجم در سال گذشته خبر داد و افزود: عمده پروژه هاي دو خطه سازي خطوط ريلي در محور بافق-بندرعباس انجام شده است.
قائم مقام راه آهن افزود: همچنين ساير پروژه هاي دو خطه سازي خطوط ريلي در مسيرهايي از جمله بافق- ميبد يزد، زرين شهر اصفهان- محمديه قم و قم- اراك كه در مجموع حدود هزار و 200 كيلومتر برآورد مي شود انجام خواهد شد.
وي با اشاره به آغاز مقدمات اجرايي دوخطه شدن خطوط مذكور در سال جاري، گفت: منابع مالي اين پروژه ها از اعتبارات بودجه عمومي و درآمد فروش اوراق مشاركت تامين مي شود.
زارع افزود: براي تامين اعتبار بخش عمده اي از منابع مالي پروژه هاي دو خطه سازي هزار و 200 كيلومتر خطوط ريلي، فروش حدود هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت مدنظر قرار دارد.
وي با بيان اين كه دو خطه شدن هزار و 200 كيلومتر خطوط ريلي، بخشي از تعهدات باقيمانده از سال جاري تا پايان برنامه پنجم است، تصريح كرد: در شرايط كنوني براساس منابع بودجه عمومي و مجوز اخير براي انتشار اوراق مشاركت امكان دوخطه سازي سالانه حدود 300 كيلومتر خط راه آهن وجود دارد.
قائم مقام راه آهن تاكيد كرد: در صورت افزايش اعتبارات بودجه عمومي و ارائه مجوز براي تداوم فروش اوراق مشاركت، مي توان سالانه حداقل 500 كيلومتر عمليات دوخطه شدن خطوط ريلي را انجام داد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14