(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 27 مهر 1391 - شماره 20335

پشت پرده انتقال دفتر انستيتو كشتي چيست؟
كسي مي خواهد پست بگيرد!
نگاهي كوتاه به ماجراجوترين ورزشكاران جهان
سقوط آزاد از فاصله 39 كيلومتري زمين!
مشكلات مالي مانع از اعزام ووشوكاران به جام جهاني شد
بسته شدن پرونده بازي هاي دوستانه با يك بازي
 14 نفر اصلي تيم ملي فوتسال فردا معرفي مي شوند


پشت پرده انتقال دفتر انستيتو كشتي چيست؟

كسي مي خواهد پست بگيرد!


دفتر انستيتو بين المللي كشتي ايران در حالي با اقدامي غافلگيركننده به مجموعه ورزشي آزادي منتقل شد كه هنوز مسئولان اين فدراسيون دلايل اين جابجايي را اعلام نكرده اند و مشخص نيست پشت پرده اين اتفاق چيست؟
انستيتو بين المللي كشتي به عنوان تنها مركز علمي و تحقيقاتي اين رشته، سالها بود كه كارايي و پويايي لازم را نداشت و بسياري از مسئولان وقت فدراسيون هم توجه چنداني به اين موضوع نداشتند. تا اينكه انستيتو كشتي در زمان رياست محمدرضا يزداني خرم با تغيير و تحولات بنيادين روبرو و وارد مرحله تازه اي از فعاليت خود شد.
بدين ترتيب دفتر انستيتو كشتي از خانه كشتي تهران به طبق زيرين فدراسيون در خيابان ورزنده انتقال يافت و رياست آن هم به سيد جواد رفوگر دبير پيشين فدراسيون سپرده شد. رفوگر در همان ابتدا دست به تغييرات ساختاري گسترده اي در اين مركز علمي و تحقيقاتي زد و با به روز كردن بسياري از فعاليت هاي انستيتو، روند كاري اين مركز را از درجا زدن و سنت گرايي خارج كرد. پس از چندي پاي بسياري از افراد تحصيلكرده در علوم مختلف ورزشي و پزشكي هم به انستيتو باز شد و ساختار اين مركز به واقع در حد و اندازه هاي يك مجموعه علمي تحقيقاتي اثرگذار در عرصه كشتي قرار گرفت.
اين روند با فعاليت هاي داخلي در عرصه ساماندهي و آموزش مربيان كشتي و برخي رايزني هاي بين المللي و ديپلماتيك با مسئولان كنفدراسيون كشتي آسيا و فدراسيون جهاني (فيلا) ادامه يافت تا اينكه حجت اله خطيب از راه رسيد و به عنوان سرپرست موقت فدراسيون بر صندلي رياست نشست.
متعاقب آن هم رسول خادم به عنوان مدير فني تيم هاي ملي وارد عرصه شد و از آن زمان به بعد بود كه زمزمه تغييرات در راس امور انستيتو كشتي به گوش رسيد. البته اين تغييرات احتمالي نيز چندان دور از ذهن نبود، چرا كه رسول خادم در بدو ورود نشان داد كه قصد دارد ميدان عمل را به بسياري از دوستان و ياران قديمي خود بسپارد تا ضمن برخورداري از مجموعه اي يكدست، به نوعي رفاقت را در حق اين دوستان و همكاران قديمي تمام كند. رسول خادم پس از ايجاد تغيير و تحولات كلي در كادر فني تيم ملي كشتي آزاد، همچنان نيم نگاهي هم به اطراف داشت و با توجه به حضور يكي از مشاورانش در زمينه مسايل فني، بهتر ديد تا او را نيز به نوعي وارد مردان اجرايي خود كند.
از آن روز به بعد دفتر انستيتو كشتي در فدراسيون به عنوان هدف بعدي خادم مشخص شد و زمينه يك جابجايي به ظاهر كوچك در آن بوجود آمد. اين روند همچنان ادامه داشت تا اينكه ظهر روز دوشنبه كاميون حمل اثاثيه جلوي درب فدراسيون در خيابان ورزنده توقف كرد و شايعات را از حالت فرضيه، به يك حكم لازم الاجرا تبديل كرد!
اين بود كه دفتر انستيتو كشتي با نظر رسول خادم از طبقه زيرين فدراسيون به خانه كشتي تهران و مجاورت اردوگاه دائمي تيم هاي ملي منتقل شد. هر چند مجريان اين جابجايي پيش از اين بارها اعلام كرده بودند هدف اصلي شان از اين كار، ايجاد ارتباط بيشتر انستيتو كشتي با اردونشينان و برنامه هاي تيم ملي است، اما به واقع آخر اين داستان چيز ديگري است كه بزودي مشخص خواهد شد. به گفته بسياري از اهالي كشتي، اين تغيير و تحولات نه چندان ضروري، هيچ دليلي نداشت به جز نزديك كردن «صادق محبوبي» مشاور رسول خادم به صندلي رياست انستيتو بين المللي كشتي كه اتفاقا مدتهاست مدير فني تيم هاي ملي در انديشه سپردن يك مسئوليت رسمي به او بود.
به هر ترتيب نتايج مثبت يا منفي اين نقل مكان و تغييرات احتمالي در انستيتو كشتي در آينده اي نزديك مشخص خواهد شد، اما آنچه مسلم است اين اتفاقات ما را دوباره به ياد اظهارات برخي گوش شكسته هاي صريح اللهجه مي اندازد كه معتقدند فدراسيون كشتي را رسول خادم اداره مي كند، نه خطيب.


نگاهي كوتاه به ماجراجوترين ورزشكاران جهان

سقوط آزاد از فاصله 39 كيلومتري زمين!


فليكس باوم گارتنر از آن دسته انسا ن هايي است كه نه بلندي كوه ها را مي شناسند نه ارتفاع موج ها را. همان هايي كه ديوانه هيجان هستند و دست به هر كاري مي زنند؛ حتي پرش از فاصله 39 كيلومتري زمين!
پايگاه اينترنتي روزنامه «ولت » آلمان در هياهوي پرش دور از انتظار «باوم گارتنر» اتريشي، فهرستي از 10 ماجراجوي نادر جهان را ارائه كرده است.
1. فليكس باوم گارتنر: سقوط آزاد
اين ورزشكار اتريشي يكشنبه همين هفته از فراز جو زمين و فاصله اي 39 كيلومتري به پايين پريد تا نخستين انساني باشد كه ديوار صوتي را بدون استفاده از وسايل پروازي شكسته است. او از درون بالني بالاي شهر رزول ايالت نيومكزيكو سقوط آزاد خود را انجام داد.
در اين ارتفاع هوا بسيار رقيق بوده، سرعت او افزايش پيدا كرده و به چيزي در حدود 1110 كيلومتر بر ساعت رسيد. اين ماجراجوي 43 ساله به خاطر سقوط آزادهايش معروف است. فشار هوا در اين ارتفاع 2 درصد سطح دريا و تنفس بدون ماسك اكسيژن ناشدني است.
ديگراني كه قصد داشتند، ركوردهاي جذاب، بلندترين، سريع ترين و طولاني ترين سقوط آزاد را بشكنند، جان خود را از دست داده اند ولي باوم گارتنر پيش از پرش خود گفته بود: «اگر چيزي اشتباه شود، تنها خدا مي تواند به داد شما برسد، زيرا اگر خوش شانس نباشيد و مهارت اين كار را نداشته باشيد، هيچ نداريد و فقط بايد اميدوار باشيد، او شما را نااميد نكند.»
ركورد سقوط آزاد از آن »جو كيتينگر«، خلبان بازنشسته نيروي هوايي آمريكاست. او سال 1960 از بالني در ارتفاع 31 كيلومتري سطح زمين به پايين پريد. پيرمرد هشتاد ساله بازنشسته، عضوي از تيم پرش باوم گاتنر و تنها صدايي بود كه با او در صعود دو ساعت و نيمي و سقوط 10 دقيقه اي اش ارتباط داشت.
پژوهشگران پروژه «رد بول استراتوس» باور دارند كه تكنولوژي به كار رفته در سقوط آزاد باوم گارتنر به كار نجات اضطراري در وسيله هايي با شتاب و سرعت بالا مي آيد؛ تكنولوژي اي كه ناسا و صنايع فضايي به دنبال آن هستند.
براي بررسي دقيق نتايج اين پرش، دوربين هايي با بالاترين كيفيت اين عمليات را دنبال كرده و برخي ديگر نيز به طور خاص روي باوم گارتنر تمركز داشتند. تا به حال موارد اندكي بوده كه خلبانان از هواپيماهايي كه با سرعت مافوق صوت حركت مي كردند، بيرون پريده باشند اما هنوز دقيقا روشن نيست كه اين سرعت چه تاثيري بر بدن انسان مي گذارد.
پخش كنندگان تلويزيوني اين رخداد براي جلوگيري از پخش هرگونه تصوير دلخراش، تاخيري 20 ثانيه اي را براي پخش مستقيم تلويزيوني در نظر گرفته بودند؛ پروژه اي كه بستگي مستقيمي با وضعيت جوي داشت.
باوم گارتنر پيش از اين 130 پرش ديگر را انجام داده بود كه از جمله آنها مي توان به پرش از برج هاي پتروناس در كوالامپور مالزي يا آسمانخراش 509 متري تاپيه اشاره كرد.
2. رابي مديسون: موتورسواري
اين بدلكار اهل استراليا ركورد جهاني پرش طولي با موتور را در اختيار خود دارد. او 29 مارس 2008 با موتورش در ملبورن پرشي 106/98 متري و در نهايت فرودي موفقيت آميز داشت. مديسون در تازه ترين فيلم از مجموعه«جيمز باند» با نام «سقوط آسماني» بدل «دنيل كريگ» - جيمز باند - خواهد بود.
3. ژان ايو بلوندو: اسكيت
اين ماجراجوي فرانسوي با لباسي كه 31 چرخ در آن دوخته شده جاده ها و خيابان ها را درمي نوردد. سرعت او با اين لباس گاه تا 116 كيلومتر در ساعت نيز مي رسد. او در روزگار دانشجويي، اين لباس را به عنوان بخشي از پايان نامه اش طراحي كرده بود.
4. ديرك آوئر: اسكيت
اين آلماني در سال 2009 در اشتوتگارت با اسكيت هايش از مسير ترن هوايي گذشت و در پايان شيب تند مسير توانست با مهارت تمام بايستد. او در آن زمان 37 سال داشت و سرعتش در بخشي از مسير به 88 كيلومتر بر ساعت رسيد. او سال 1997 نيز با پورشه اي كه 307 كيلومتر بر ساعت سرعت داشت، يدك كشيده شد!
5. سيمونه اوريگونه: اسكي
اين اسكي باز ايتاليايي با دو اسكي تنها از نوك كوهي به پايين سر خورد؛ آن هم با شتابي كه سابقه نداشت. او سال 2006 در فرانسه به سرعت 251/4 كيلومتر رسيد. شيب پيست 76 درصد بود. اوريگونه فرانسوي در اسكي سرعت چهار قهرماني جهان را در كارنامه دارد.
6. دني وي: اسكيت برد
اين آمريكايي در ميان اسكيت برد سواران جهان ركورد بلندترين پرش را از آن خود دارد: او نخستين انساني است كه بدون كمك هاي فني از ديوار چين پريده است. وي هشتم اوت 2004 در رقابت هاي X-Games ركورد جهاني 24 متر را در سطح شيب دار دست ساز خودش به ثبت رساند.
7. گرت مك نامارا: موج سواري
موج سوار 45 ساله آمريكايي نوامبر 2011 ركوردي را در كتاب ركوردهاي جهاني گينس از خود به جا گذاشت و آن سوار شدن بر بزرگ ترين موج در پرتغال بود. او با جت اسكي سوار بر موجي شد كه 27/4 متر بلندي داشت. مك نامارا سال 2007 در آلاسكا سوار بر موجي شد كه از يخچالي طبيعي سرچشمه گرفته و به دريا فرو مي ريخت.
8. جردن رومرو: كوهنوردي
اين جوان كاليفرنيايي در 13 سالگي بر بلنداي قله اورست ايستاد. او دو سال بعد ركورددار جهان شد و در سال 2011 جوان ترين فرد تاريخ شد كه به هفت قله بلند جهان در هفت قاره جهان صعود كرده است. جردن 5 سال پيش از آن اين كار را هدف خود خوانده بود.
9. يوخن شوايتسر: بانجي جامپينگ
اين ورزشكار آلماني در سال 1997 ركوردي جهاني را به جاي گذاشت. او از بالگردي كه 2500 متر اوج گرفته بود، بيرون پريد. طول طناب اين پرش 380 متر بود و تا يك هزار متر هم كش مي آمد. شوايتسر در حال حاضر 55 سال داشته و بازرگاني موفق است. او اداره ايستگاه هاي پرش بانجي جامپينگ را بر عهده داشته و به صدور مجوز لازم براي انجام اين رشته مي پردازد.
10. جد ميلدن: دوچرخه سواري نمايشي ( BMX )
ميلدن نيوزيلندي در ژوئن 2011 موفق شد نخستين پشتك سه باره را در اين رشته انجام دهد. اين ورزشكار 24 ساله براي انجام اين پرش بي سابقه پيستي 20 متري را تدارك ديده بود.
 


مشكلات مالي مانع از اعزام ووشوكاران به جام جهاني شد


در پي اعزام نشدن تيم هاي ملي ووشوي ايران به جام جهاني چين، رييس فدراسيون ووشو دليل اين اقدام را مشكلات مالي اعلام كرد.
مهدي علي نژاد اظهار كرد: به خاطر مشكلات مالي كه داريم قطعا در اين رقابت ها شركت نخواهيم كرد. اين مسابقه ها اواخر مهر و اوايل آبان طبق روال همه ساله قرار بود در چين برگزار شود كه امسال ما به اين رقابت ها نخواهيم رفت. تيم ايران در دوره قبل نايب قهرمان شده بود.
وي افزود: به خاطر مسائل و مشكلات مالي به اين رقابت ها نخواهيم رفت كه البته اين تنها برنامه اي است كه از تقويم فدراسيون ووشو به دليل مسائل مالي حذف مي شود و ما بقيه برنامه ها را طبق تقويم با قوت برگزار خواهيم كرد. دليل ديگر اينكه به مسابقه هاي جام جهاني چين نمي رويم اين است كه اين رقابت ها حساسيت مسابقه هاي قهرماني جهان را ندارد و در ايران هم به مسابقه هاي جام جهاني آن تسهيلات و پاداش مربوط به مسابقه هاي قهرماني جهان اختصاص داده نمي شود.رييس فدراسيون ووشو با اشاره به اينكه با در نظر گرفتن تمام اين موارد اعزام تيم هاي ملي به جام جهاني چين توجيهي نداشت، گفت: مشكلات مالي اجازه هر گونه توجيه بيشتر را گرفت. علي نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا اين مشكلات مالي در روند كاري آينده فدراسيون هم تاثير منفي مي گذارد؟ گفت: فدراسيون ووشو تاكنون تمام برنامه ها را طبق تقويم با قدرت انجام داده و مشكلي نبوده است و تنها مسابقه اي كه از ليست تقويم حذف شده حضور در رقابت هاي جام جهاني بوده است اما اگر مشكلات مالي به همين شكل ادامه داشته باشد قطعا در آينده به مشكل برمي خوريم. اميدوارم مشكلات مالي با كمك وزارتخانه حل شود هرچند كه مي دانم آن ها هم دچار اين مشكلات مالي هستند.وي ادامه داد: در حالي كه هفت ماه از سال را سپري كرده ايم، تنها 34 درصد بودجه ما پرداخت شده است. در حالي كه اگر طبق روال سال هاي قبل بودجه پرداخت مي شد، ما در همين ماه حدود هفت دوازدهم بودجه كه حدود 60 درصد مي شود را بايد دريافت مي كرديم.


بسته شدن پرونده بازي هاي دوستانه با يك بازي

 14 نفر اصلي تيم ملي فوتسال فردا معرفي مي شوند

 
كميته فوتسال كه به دنبال هماهنگي با يكي از تيم هاي حاضر در جام جهاني براي انجام بازي دوستانه بود، موفق به اين كار نشد تا ملي پوشان تنها با انجام يك ديدار برابر استراليا به استقبال جام جهاني بروند.
تيم ملي فوتسال ايران كه خودش را براي حضور در جام جهاني 2012 تايلند آماده مي كند پس از انجام دو بازي دوستانه برابر روسيه قرار بود با اوكراين هم بازي كند اما اين تيم در اقدامي غير حرفه اي انصراف داد تا شاگردان علي صانعي يك محك جدي را از دست بدهند.
همچنين كميته فوتسال پس از لغو ديدار با اوكراين به دنبال هماهنگي با يكي از تيم هاي حاضر در جام جهاني بود تا بتواند در ايران يا تايلند بازي تداركاتي انجام دهد اما هيچ تيمي حاضر به اين كار نشد و به اين ترتيب ملي پوشان پيش از حضور در جام جهاني تنها يك بازي را با استراليا، تيم سي ام جهان انجام مي دهند.
عباس ترابيان، رييس كميته فوتسال درباره حاضر نشدن هيچ تيمي براي بازي با ايران به ايسنا گفت: علت اصلي اين اتفاق، صادر شدن بليت هاي پرواز از طريق فيفاست. به هر حال مسير پروازي تيم ها را فيفا تعيين مي كند و هيچ تيمي نمي تواند در بين راه به كشور ديگري برود. به اين ترتيب بازي كه قرار بود با مصر در تايلند داشته باشيم منتفي است. به هر حال ديگر چاره اي نيست و ما فقط بازي با استراليا را به عنوان ديداري تداركاتي خواهيم داشت.
در حال حاضر 21 ملي پوش در اردوي فوتسال حضور دارند كه از اين جمع تنها 14 نفر به تايلند خواهند رفت. اسامي اين 14 نفر نيز به گفته ترابيان روز جمعه (فردا) به فيفا ارسال مي شود و پس از ارسال نيز در اختيار رسانه ها قرار خواهد گرفت.تيم ملي فوتسال ايران براي حضور در جام جهاني 2012 تايلند هفتم آبان پرواز خواهد داشت و اولين بازي اش را هم روز سيزدهم برابر اسپانيا انجام مي دهد. پاناما و مراكش حريفان ديگر ايران در گروه B اين مسابقه ها هستند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14