(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 مهر 1391 - شماره 20337

مخالفت كرزاي با اعطاي مصونيت قضايي به نظاميان آمريكايي
چامسكي محاصره نوارغزه را اقدامي جنايتكارانه خواند
بحريني ها در خيابان هاي منامه فرياد «آزادي، آزادي» سر دادند
واكنش مقامات و گروه هاي سياسي لبنان
جمعه خونين كار اسرائيل است مردم لبنان در دام نيفتند
سازمان ملل فرستاده ويژه به ليبي فرستاد
تظاهرات ضد حكومتي و ضد صهيونيستي در چند شهر اردن
در اعتراض به طرح رياضتي دولت رم
كاركنان مخابرات ايتاليا دست از كار كشيدند
روسيه موشك قاره پيما با برد 6000 كيلومتر آزمايش كرد
آتش بحران اقتصادي اروپا دامن انگليس را هم گرفت
مذاكرات اخضر ابراهيمي در دمشق براي اجراي طرح آتش بس سوريه
تحليلگران مسايل راهبردي:
پهپاد حزب الله سامانه دفاع موشكي اسرائيل را به هم ريخت
11شهيد و50 زخمي درانفجارهاي كاظمين


مخالفت كرزاي با اعطاي مصونيت قضايي به نظاميان آمريكايي

رئيس جمهوري افغانستان ضمن هشدار درباره دادن مصونيت قضايي به سربازان آمريكايي و ناتو پس از سال 2014 اين اقدام را منوط به تضمين امنيت، ثبات و حفاظت از مرزهاي افغانستان توصيف كرد.
به گزارش نيشن، «حامد كرزاي» هشدار داد كه مصونيت قضايي سربازان آمريكايي و ناتو پس از سال 2014 باعث بروز مشكلاتي در افغانستان مي شود.
بيش از 100 هزار سرباز ناتو قرار است كه به عمليات نظامي خود در افغانستان و مبارزه عليه طالبان در سال 2014 پايان دهند اما گفته مي شود كه 1000 سرباز به بهانه آموزش و كمك به نيروهاي افغاني در اين كشور باقي مي مانند.در صورتي كه دولت افغانستان و ناتو نتوانند به توافقنامه اي براي مصونيت قضايي نظاميان خارجي دست يابند، تمامي سربازان آمريكايي همچون عراق افغانستان را ترك مي كنند.مردم افغانستان بارها مخالفت خود را با اعطاي مصونيت قضايي به نظاميان آمريكايي ابراز داشته اند.
 


چامسكي محاصره نوارغزه را اقدامي جنايتكارانه خواند

نويسنده معروف آمريكايي محاصره نوارغزه را اقدامي جنايتكارانه خواند.
نوام چامسكي كه در نوار غزه به سر مي برد در ديدار از مناطقي در خان يونس (جنوب نوارغزه) ادامه محاصره نوارغزه را غيرقابل توجيه و جنايتكارانه عنوان كرد و افزود: «اين حق مردم فلسطين است كه در آزادي و كرامت زندگي كنند.» وي با انتقاد از سازمان ملل متحد گفت: «امروز يك قدرت حامي اشغالگري بر قانون بين الملل حاكم شده است به همين منظور اسرائيل به اين درك رسيد كه مي تواند هر جنايتي را مرتكب شود هيچ كس توان محاكمه او را ندارد». به گزارش خبرگزاري رسمي مصر (منا)، چامسكي ادامه داد: « اسرائيل در نوارغزه جنايت مي كند تا مردم اسرائيل زندگي راحتي داشته باشند». وي با تقدير از تداوم مبارزه مردم فلسطين ماموريت خود در غزه را انتقال پيام صلح و عدالت به مردم جهان و بازگو كردن نياز مردم فلسطين به زندگي آزادانه و آبرومندانه دانست.
 


بحريني ها در خيابان هاي منامه فرياد «آزادي، آزادي» سر دادند

 هزاران نفر از مردم بحرين با برپايي تظاهرات گسترده عليه آل خليفه، فرياد «آزادي» سردادند.
هزاران نفر از مردم بحرين روز جمعه با برپايي راهپيمايي گسترده ضد دولتي و در حالي كه تصاوير «شهداي انقلاب بحرين» را حمل مي كردند بر ادامه انقلاب خود تأكيد كردند. «آزادي، اين است در خواست ما» عنوان دست نوشته انقلابيون بحرين بود كه در خيابان هاي منامه به اهتزاز درآمد.
«خشونت و سركوب» اما پاسخ نيروهاي آل خليفه و آل سعود بر اين تقاضا بود كه طبق معمول تظاهرات مسالمت آميز در اين كشور را به صحنه درگيري هاي سنگين تبديل كرد.
به نوشته سايت شبكه تلويزيوني فرانس 24، در جريان اين درگيري ها يك بمب كنار جاده اي منفجر شد كه بر اثر آن دو تن از نيروي نظامي بحريني به شدت مجروح شدند. وزارت كشور بحرين ساعاتي پس از آغاز اين درگيري ها اعلام كرد يكي از نيروهاي پليس بحرين بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.
بحرين بيش از 19 ماه است كه درگير ناآرامي هاي ضد دولتي است و كشورهاي غربي مدعي دموكراسي به نفع رژيم ديكتاتوري اين كشور وارد كارزار شده اند. اهميت ادامه حاكميت ديكتاتورها در اين كشور براي غرب به حدي است كه به نيروهاي آل سعود اجازه لشگركشي و سركوب مسلمانان اين كشور را هم داده است. سياست هاي متناقض غرب در برخورد با تحولات كشورهاي منطقه كار را به جايي رسانده كه چندي پيش صداي شماري از نمايندگان احزاب سياسي مختلف انگليس را هم درآورد. به اعتقاد اين افراد، نگاهي به عملكرد غرب در برخورد با حوادث دو كشور سوريه و بحرين اين تناقض را به وضوح نمايش مي دهد.
رهبران انقلاب بحرين تأكيد كرده اند به مبارزات مسالمت آميز خود تا رسيدن به «آزادي حقيقي» ادامه خواهند داد.
 


واكنش مقامات و گروه هاي سياسي لبنان

جمعه خونين كار اسرائيل است مردم لبنان در دام نيفتند

جنبش حزب الله، گروه ها، كارشناسان و مقامات لبنان و تحليلگران خارجي انفجار بيروت را توطئه رژيم صهيونيستي دانستند و از مردم خواستند در دام فتنه صهيونيست ها گرفتار نشوند.
به گزارش خبرگزاري مهر، جنبش حزب الله لبنان در واكنش به انفجار عصر جمعه بيروت بيانيه اي صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: انفجار منطقه اشرفيه بيروت يك جنايت تروريستي دردناك است. در ادامه اين بيانيه از سرويس هاي امنيتي و اطلاعاتي لبنان خواسته شده است تمامي تلاش خود را براي شناسايي عاملان انفجار و كساني كه خواستار بي ثباتي در اين كشور هستند، به كارگيرند و دست متجاوزان به امنيت و آرامش در اين كشور را قطع كنند.
انفجار مذكور كه در يك منطقه مسيحي نشين رخ داد، 11 كشته و 100 مجروح برجاي گذاشت. «وسام الحسن» رئيس اداره اطلاعات و امنيت داخلي لبنان يكي از كشته شدگان است.
جنبش حزب الله ترور وسام الحسن را عملي به شدت مجرمانه توصيف كرد و خواستار مجازات فوري عاملان آن شد.
«ميشل سليمان» رئيس جمهور لبنان، از مردم اين كشور خواست در دام فتنه و نااميدي گرفتار نشوند. به گفته سليمان، هدف عاملان اين انفجار، بي ثبات كردن و از بين بردن امنيت كشور است. سليمان همچنين طي تماس مسئولان قضايي، امنيتي و نظامي لبنان، از آنها خواست عاملان اين انفجار را دستگير كنند.
ديروز «نجيب ميقاتي» نخست وزير لبنان، به همراه اعضاي كابينه اش نشست امنيتي برگزار كرد. در اين نشست سليمان نيز حضور داشته است. ديروز همچنين در لبنان عزاي عمومي اعلام شد.
در همين حال، با توجه به شيوه انفجار و موقعيت زماني و مكاني آن، محافل سياسي و خبري لبنان انگشت اتهام را به سمت رژيم اسرائيل گرفتند؛ «وليد بركات» دبيركل حزب دموكرات لبنان، طي يك مصاحبه تلويزيوني، گفت: من از لبناني ها مي خواهم به اين قضيه (انفجار) نگاهي بخردانه و منطقي داشته باشند. به گفته وي، اسرائيل در ترور وسام الحسن دست داشته است، چرا كه الحسن قصد داشت ميان «سعدالدين حريري» نخست وزير سابق لبنان و «بشاراسد» رئيس جمهوري سوريه آشتي برقرار كند. علاوه بر آن، وسام الحسن كسي بود كه بيش از 36 شبكه جاسوسي وابسته به موساد را در لبنان شناسايي كرده بود.
دكتر «حسن جوني» استاد دانشگاه بيروت نيز به خبرگزاري فارس گفت: اين نوع توطئه ها از سوي دشمن اين منطقه يعني اسرائيل سرچشمه مي گيرد. وي افزود: كاملا براي ما آشكار است كه پشت تمامي رويدادها و ترورهايي كه در منطقه روي مي دهد اسرائيل قرار دارد.
«ميشل عون» رئيس حزب مسيحي آزادملي نيز از مردم و سياسيون خواست سوريه را بي دليل محكوم نكنند.
اين اظهارات در واكنش به مواضع 14 مارس صورت گرفت. سران جريان 14 مارس از جمله سعدالدين حريري، وليد جنبلاط، امين جميل و سمير جعجع ساعتي پس از انفجار بدون اينكه منبعي رسمي ادعاي آنها را تأييد كرده باشد؛ دولت سوريه را به دست داشتن در حادثه جمعه متهم كردند.
در همين حال، «عمران الزعبي» وزير اطلاع رساني سوريه عليه اتهامات 14 مارس موضع گرفت و آن را مضحك دانست.
الزعبي گفت: تروريسم همواره محكوم است و اقدامي بزدلانه و غيراخلاقي به شمار مي آيد و سوريه قبل از همه و پيش از آنكه مشخص شود (انفجار بيروت) كار كيست، آن را محكوم كرده است.
واكنش جريان ها
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي وقوع انفجار در بيروت، اين شهر و شماري از شهرهاي بزرگ لبنان شب پرالتهابي را پشت سر گذاشتند. در بيروت شماري از جوانان كه چهره هاي خود را پوشانده بودند با اجتماع در برخي معابر، اقدام به آتش زدن لاستيك و بستن راه ها كردند. اين وضعيت در ديگر شهرها نيز تكرار شد. ديروز نيز بيشتر شهرها از جمله بيروت، عكار، صيدا، طرابلس و چندين منطقه در دره بقاع شاهد اعتراضات خياباني بود. آخرين خبرها از طرابلس حاكي است، سه نفر در تيراندازي هاي پراكنده معترضان خياباني، زخمي شدند.
«محمد حريري» دبيركل جريان «المستقبل» نيز با حضور در صيدا، با مسئولان اين جريان جلسه تشكيل داد و از هواداران اين جريان خواست دست به اعتصاب عمومي بزنند.
سلفي هاي افراطي هم با 14 مارس و المستقبل همصدا شدند و جنبش حزب الله و دولت سوريه را عامل اين انفجار دانستند و حتي از دولت ميقاتي خواستند استعفا بدهد.
جزئيات انفجار
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، كارشناسان اعلام كرده اند، در انفجار بيروت معادل 60 تا 70 كيلوگرم موادمنفجره «تي.ان.تي» به كار رفته است.
براثر اين انفجار، از خودروي وسام الحسن و محافظش چيزي باقي نمانده است. او و محافظش دو روز قبل در آلمان بودند. انفجار فوق كه مقابل منزل وسام الحسن رخ داده است، به قدري قوي بود كه از اين مقام امنيتي فقط قطعه هايي از كفش ورزشي، ساعت مچي و كلت كمري باقي ماند و خسارات زيادي نيز به ساختمان هاي اطراف وارد آمد. ناظران سياسي منطقه مي گويند كه موساد با اين جنايات مي خواهد در لبنان جنگ داخلي راه بيندازد.
استعفاي ميقاتي
به گزارش خبرگزاري فارس و براساس آخرين گزارش ها، نخست وزير لبنان ديروز پس از پايان جلسه هيئت دولت استعفا كرد. وي در اين رابطه گفت: منتظر پاسخ رئيس جمهوري در اين باره هستم. اما پيش از استعفا خواستار تشكيل دولت وحدت ملي شده ام. وي در مورد ترور وسام الحسن نيز اظهار تاسف كرد و گفت: دولت پرونده ترور «وسام الحسن» را به دستگاه قضايي لبنان ارجاع مي دهد. جريان 14 مارس ضمن درخواست استعفاي ميقاتي، از طرفداران خود نيز خواسته بود عصر امروز در مركز بيروت حضور يابند و همزمان با مراسم تشييع «وسام الحسن» بر سر مزار «رفيق حريري» نخست وزير پيشين لبنان نيز اجتماع كنند.
به گفته ناظران سياسي منطقه، در حالي كه سوريه درگير يك بحران فراگير است و نيروهاي مقاومت در تلاشند تا آتش فتنه را خاموش كنند، معقول نيست سوريه و حزب الله را به اين آتش افروزي متهم كرد.
كساني آتش افروزي مي كنند كه از اين بحران ها سود مي برند و رژيم صهيونيستي بارها مرتكب چنين آتش افروزي هايي شده است.
برخي كارشناسان ماجراي بيروت را به شكست خفت بار رژيم صهيونيستي در شناسايي هواپيماي بدون سرنشين حزب الله ربط مي دهند و مي گويند تل آويو از اين طريق خواسته است كه انتقام خودش را بگيرد.
ساير رويدادها
¤ رالف شوئنمان، تحليلگر آمريكايي به پرس تي وي گفت، موساد عامل اصلي انفجار بيروت است.
¤ بان كي مون، دبيركل سازمان ملل ضمن محكوم كردن اين انفجار، از گروه هاي لبناني خواست آرامش خود را حفظ كنند.
¤ اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان همكاري اسلامي از لبناني ها خواست از خشونت بپرهيزند.
 


سازمان ملل فرستاده ويژه به ليبي فرستاد

همزمان با افزايش تنش در «بني وليد»، دبيركل سازمان ملل «طارق متري»، را به عنوان فرستاده ويژه اين سازمان در ليبي انتخاب كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «بان كي مون» يك وزير سابق لبناني را به عنوان فرستاده ويژه جديد اين سازمان در ليبي انتخاب كرد. «طارق متري» با اين حكم دبيركل، جانشين «ايان مارتين» انگليسي شد. متري در مورد ماموريت خود در ليبي اظهار داشت: اميدوارم شاهد تغييرات تاريخي در ليبي باشم.
همزمان با اين انتصاب، ناآرامي ها در شهر بني وليد ابعاد تازه اي گرفت؛ اين شهر كه تحت كنترل طرفداران رژيم سابق ليبي قرار دارد، از چهارشنبه گذشته تاكنون شاهد درگيري ميان شورشيان و ارتش است. طي اين مدت 14 نفر جان خود را از دست داده اند و 100 نفر نيز زخمي شده اند. طبق آخرين گزارشات، ارتش ليبي تا دروازه هاي شهر پيشروي كرده است.
در اين ميان شماري از منازل مردم بر اثر حمله توپخانه اي ارتش ويران شده است. گفته مي شود طرفداران قذافي در اين شهر «عمران شعبان» كسي كه توانست مخفيگاه «معمر قذافي» را پيدا كند، را به شدت شكنجه كرده و كشته اند.
«محمد المقريف» رئيس كنگره ملي ليبي روز پنجشنبه به بني وليد رفت تا از طريق مذاكرات، درگيري ميان قبايل مختلف و انقلابيون را حل و فصل كند، اما اين مذاكرات با شكست رو به رو شد؛ چرا كه ساكنان بني وليد و قبايل آن حاضر نشدند افراد تحت پيگرد را تحويل دهند.
 


تظاهرات ضد حكومتي و ضد صهيونيستي در چند شهر اردن

مردم اردن با تجمع مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در امان، خواستار لغو پيمان صلح با اين رژيم و محدود شدن اختيارات پادشاه شدند.
به گزارش خبرگزاري ها شهرهاي مختلف اردن روز جمعه شاهد تظاهرات گسترده مردمي در حمايت از اصلاحات ساختاري و محدود شدن اختيارات ملك عبدالله پادشاه اين كشور بود.
در امان پايتخت، تظاهرات مردم رنگ و بوي ضد صهيونيستي نيز گرفت و معترضان با تجمع مقابل سفارت رژيم صهيونيستي خواستار لغو پيمان صلح امان- تل آويو موسوم به «وادي عربه» شدند.
در اين تجمع مردم خواستار نبرد مشترك اردني ها و فلسطيني ها با رژيم اسرائيل همانند نبرد الكرامه شدند.
نبرد الكرامه، نبردي بود كه ارتش اردن و فداييان فلسطيني به طور مشترك عليه نظاميان صهيونيست در سال 1968انجام دادند و ضربات سنگيني به اين نظاميان وارد كردند. روزنامه الاتحاد امارات نيز درباره اعتراضات مردمي روز جمعه اردن نوشت: تظاهركنندكان اردني همچنين با سر دادن شعارهايي به حضور نظامي آمريكا در اردن و تعيين سفير جديد اسرائيل اعتراض كردند. اين تظاهركنندگان فرياد مي زدند «با اخراج سفير رژيم صهيونيستي از شهر امان، اين شهر را پاك كنيد.»
در همين حال هزاران تن از اهالي شهر «اربد» در شمال اردن با برگزاري تظاهرات خواستار تغييراصول 36 و 35 و 34 قانون اساسي اين كشور يعني اصولي كه به اختيارات پادشاه اردن مربوط است، شدند. اين اصول به اختيارات پادشاه درباره انحلال مجلس، تعيين رئيس و اعضاي مجلس اعيان و تعيين نخست وزير و اعضاي كابينه اردن ارتباط دارد كه مورد اعتراض تظاهركنندگان اردني قرار گرفت.
 


در اعتراض به طرح رياضتي دولت رم

كاركنان مخابرات ايتاليا دست از كار كشيدند

كاركنان مخابرات ايتاليا در اعتراض به اوضاع معيشتي خود اعتصاب و تظاهرات كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، بيش از 3000 نفر از كاركنان شركت مخابرات ايتاليا روز جمعه با برپايي تظاهرات و اعتصاب، اعتراض خود عليه سياست هاي رياضتي دولت «ماريو مونتي» را به نمايش گذاشتند.
براساس اين گزارش اعتصابيون نسبت به تصميم مديران مخابرات براي تمديد نكردن قراردادهاي كاري به شدت نگرانند.
اين دومين بار در طول ماه جاري است كه كاركنان مخابرات ايتاليا دست به اعتصاب و تظاهرات مي زنند.
يكي از معترضان به خبرنگار واحد مركزي خبر گفت: ادامه بحران اقتصادي در ايتاليا بخش مخابرات اين كشور را با مشكلات زيادي روبه رو كرده است. دولت مي گويد قادر به تمديد قراردادهاي كاري نيست و اين در حالي است كه بسياري از كاركنان اين بخش در وضعيت بحران معيشت و امنيت شغلي قرار دارند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اين تظاهرات كه از ميدان «ريپابليكا» رم آغاز شد، با سازماندهي اتحاديه هاي كاري «سي جي آي ال»، «سي آي اس ال» و «يو آي ال» انجام گرفت. اعتصاب كاركنان مخابرات به شكل سراسري برگزار شد.
از اسپانيا، يكي از بحران زده ترين كشورهاي اتحاديه اروپا نيز خبر مي رسد، اتحاديه هاي كارگري اعلام كرده اند در اعتصاب سراسري كه قرار است در پرتغال و يونان عليه سياست هاي اقتصادي تروئيكاي اروپايي برگزار شود، مشاركت مي كنند.
چندي پيش رهبران اتحاديه هاي كارگري و برخي احزاب مخالف سياسي در پرتغال و يونان اعلام كردند، براي جلوگيري از تصويب و اجراي پي درپي بسته هاي رياضت اقتصادي 14 نوامبر (24 آبان) يك اعتصاب سراسري برگزار مي كنند. تاكنون اسپانيا به اين اعتصاب سراسري پيوسته اما با توجه به موج سنگين بحران اقتصادي اين احتمال وجود دارد ساير كشورهاي اروپايي نيز در اين اعتصاب مشاركت كنند.
سازمان دهندگان اعتصاب در اسپانيا با صدور بيانيه اي اعلام كردند، هدف از برپايي اين اعتصاب بزرگ تحت فشار قرار گرفتن دولت براي تغيير سياست هاي رياضت طلبانه و توقف روند كاهش خدمات رفاهي است. معاون نخست وزير انگليس در واكنش به اين خبر گفت: اعتصاب كمكي به كارگران نخواهد كرد!
به نوشته بوستون، اسپانيا در سه سال گذشته دو بار با ركود اقتصادي مواجه شده و نرخ بيكاري در اين كشور اكنون از مرز 25 درصد گذشته است.
يادآور مي شود، برخي كشورهاي اروپايي طي چند روز گذشته شاهد تظاهرات همراه با خشونت بود كه از سوي پليس ضدشورش به شدت سركوب شد.
انتشار تصاوير سركوب وحشيانه معترضان در كشورهاي اروپايي كه ادعاي دفاع از آزادي بيان آنها گوش فلك را كر كرده باعث نگراني مقامات اروپايي شده است.
در همين رابطه خبر رسيده كه مقامات اسپانيايي به تازگي اعلام كرده اند تصويربرداري و عكاسي از پليس اسپانيا حين انجام وظيفه بخوانيد سركوب معترضان - ممنوع خواهد شد. به نوشته سايت شبكه تلويزيوني پرس تي وي، مقامات اسپانيا مي گويند كه دولت، قانوني را طراحي كرده كه براساس آن هرگونه عكاسي، تصويربرداري با بازسازي تصاوير اعضاي پليس كشور و ديگر نيروهاي امنيتي در زماني كه آنها مشغول انجام وظيفه هستند، قدغن مي شود.
«خورخه فرناندز دياز» وزير داخلي اسپانيا در اين باره اعلام كرد دولت قصد دارد گرفتن تصوير، پخش و پردازش تصاوير، صداها يا اطلاعاتي را كه مربوط به نيروهاي امنيتي در حال انجام وظيفه است، ممنوع كند!
اين طرح دولت كه روز جمعه 28 مهر (19 اكتبر) توسط دولت ارائه شد، در بحبوحه سركوب اعتراضات عليه اقدامات رياضتي سخت و كاهش هزينه ها در سراسر اين كشور بحران زده، مطرح مي شود.
منتقدان، اين اقدام دولت اسپانيا را نقض آزادي بيان در اين كشور مي دانند، ولي مقامات اسپانيا اصرار دارند كه اجراي اين قانون براي حفظ شان و جايگاه پليس و نيروهاي امنيتي ضروري به نظر مي رسد.
 


روسيه موشك قاره پيما با برد 6000 كيلومتر آزمايش كرد

روسيه يك فروند موشك قاره پيما با برد 6000كيلومتر را با موفقيت آزمايش كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، سخنگوي نيروي موشك هاي راهبردي روسيه روز جمعه در جمع خبرنگاران از آزمايش موفقيت آميز موشك «ار،اس،12-م» موسوم به «توپول» از پايگاه فضايي «پلستسك» در استان« آرخانگلسك» اين كشور خبر داد.
به گفته سرهنگ «واديم كووال» اين موشك پس از طي مسافتي بالغ بر 6000 كيلومتر، به هدف مورد نظر در محدوده نظامي «كورا» در شبه جزيره «كامچاتكا» در خاور دور اصابت كرد.
به گفته اين مقام نظامي روس، هدف از پرتاب اين موشك آزمايش و تاييد مشخصات فني و پروازي آن بود كه انجام شد. اين موشك پيشرفته در شرايطي آزمايش مي شود كه موضوع استقرار سپر موشكي آمريكا در اروپا بر روابط واشنگتن و مسكو تاثير منفي گذاشته است.
 


آتش بحران اقتصادي اروپا دامن انگليس را هم گرفت

ده ها هزار نفر از مردم انگليس در اعتراض به سياست هاي رياضتي دولت محافظه كار «كامرون» در مركز لندن تظاهرات كردند.
روز گذشته مركز لندن شاهد حضور گسترده و اعتراضي مردم انگليس با شعارهاي ضد دولتي بود كه يك صدا خواستار توقف سياست هاي رياضت اقتصادي بودند.
«محافظه كاران را بيرون بيندازيد، رياضت اقتصادي ممنوع، ائتلاف مقاومت تشكيل دهيم و...» از جمله دستنوشته ها و شعارهاي معترضان انگليسي بود كه بازتاب زيادي در رسانه هاي بين المللي داشت.
زير دست نوشته هاي معترضان همچنين از مردم سراسر انگليس خواسته شده بود براي متوقف كردن سياست هاي رياضتي دولت لندن دست به اعتصاب عمومي بزنند.
انگليس يكي از كشورهاي اروپايي است كه تاكنون در آن بحران اقتصادي به طور جدي نمود پيدا نكرده بود. برپايي چنين تظاهرات گسترده اي نشان مي دهد بحران كم سابقه اقتصادي فقط دامن كشورهاي ضعيفي چون يونان و پرتغال را نگرفته و رهبران قدرت هاي اقتصادي اين قاره را نيز دچار چالش كرده است.
پيش از اين خبرهايي نيز از برپايي تظاهرات ضد دولتي به خاطر رياضت هاي اقتصادي در فرانسه، آلمان، ايتاليا و ديگر اقتصادهاي برتر اروپا منتشر شده بود.
گفتني است يك روز قبل از برپايي اين تظاهرات كه با سازماندهي «كنگره اتحاديه هاي صنفي » برگزار شد، صدها نفر از تفنگداران انگليس مقابل پارلمان و در اعتراض به سياست هاي رياضتي دولت راهپيمايي كردند. چندي پيش دولت انگليس اعلام كرده بود چاره اي ندارد جز اينكه براي مقابله با بحران، دست به سياست هاي رياضتي بزند كه قطعاً خوشايند مردم نيست!
به نوشته سايت اينترنتي «فايننشال تايمز» تظاهرات مشابهي نيز در شهرهاي «گلاسگو» و «بلفاست» برنامه ريزي شده است.
يادآور مي شود تابستان گذشته انگليس شاهد وقوع شورش هاي ناگهاني گسترده اي بود كه بسياري آن را حاصل سياست هاي تبعيض آميز انگليسي ها عنوان كردند. بسياري از تحليلگران همان موقع پيش بيني كردند سركوب شورش هاي انگليس آن هم با «بزهكار و دزد» خطاب كردن آنها مشكل اين كشور را حل نخواهد كرد!
 


مذاكرات اخضر ابراهيمي در دمشق براي اجراي طرح آتش بس سوريه

فرستاده ويژه سازمان ملل در ديدار با وزير خارجه سوريه چگونگي برقراري آتش بس در تعطيلات عيد قربان را با وي مورد بررسي قرار داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «اخضرابراهيمي» ديروز با «وليد معلم» در دمشق ديدار كرد. در اين ديدار طرفين در مورد نحوه اجراي آتش بس ميان ارتش سوريه و افراد مسلح گفت وگو كردند. اين آتش بس قرار است طي چهار روز تعطيلي به مناسبت عيد قربان برقرار شود. دمشق پيشنهاد ابراهيمي را پذيرفته است، اما مخالفان در مورد آن، دچار اختلاف شده اند. گروهك موسوم به «ارتش آزاد» اين پيشنهاد را رد كرده است.
ابراهيمي در دومين سفر منطقه اي خود، به چند كشور از جمله تركيه، عربستان سعودي، ايران، عراق و لبنان سفر كرد تا ضمن ديدار با مقامات اين كشورها، از نظرات و ديدگاه هاي آنها درباره بحران سوريه اطلاع حاصل كند.
در همين حال، «بان كي مون» دبير كل سازمان ملل و «نبيل العربي» دبير كل اتحاديه عرب از طرف هاي درگير در سوريه خواستند به مناسبت عيد قربان، آتش بس را بپذيرند.
درگيري در شمال سوريه
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ارتش سوريه طي درگيري با شورشيان در دو استان شمالي اين كشور ده ها نفر از مخالفان مسلح را كشتند و 20 دستگاه خودروي مسلح به مسلسل آنها را منهدم كردند.
17 فرد مسلح لبناني نيز كه قصد داشتند از منطقه دره بقاع وارد سوريه شوند، در نزديكي شهرك «جوسيه» در دام ارتش سوريه گرفتار و كشته شدند.
يك كشيش سوري ساكن حلب نيز به خبرنگاران گفت، تروريست ها چون مي دانند نيروهاي دولتي با مناطق مسيحي نشين كاري ندارند، در اين مناطق مستقر مي شوند و منازل مسيحيان را به نفع خود و افراد تك تيرانداز مصادره مي كنند.
خبر ديگر اينكه به گزارش العالم، نام نويسي نامزدهاي انتخابات ميان دوره اي مجلس سوريه از پنجشنبه آغاز شده است و تا پايان وقت اداري چهارشنبه ادامه دارد. به گفته «خلف العراوي» قاضي ارشد دادگستري سوريه، اين انتخابات در استان هاي «حسكه»، «حلب»، «ادلب» و «حماه » برگزار مي شود. تاريخ برگزاري انتخابات بعداً اعلام خواهد شد.
ساير رويدادها
¤ ارتش تركيه برخي مناطق داخل سوريه را با گلوله هاي توپ هدف قرار داد.
¤ به نوشته «واشنگتن تايمز»، همكاري اطلاعاتي آمريكا و تركيه در پي بحران سوريه گسترده تر شده است.
 


تحليلگران مسايل راهبردي:

پهپاد حزب الله سامانه دفاع موشكي اسرائيل را به هم ريخت

صاحبنظران مسايل راهبردي از تزلزل اساسي در سامانه دفاع موشكي رژيم صهيونيستي پس از پرواز پهپاد ايوب خبر دادند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه تحليلي «ولترنت»، اعلام پرواز هواپيماي بدون سرنشين بر فراز خاك اسرائيل از سوي سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله زلزله اي راهبردي در رژيم صهيونيستي ايجاد كرد.
براساس اين گزارش، مهم ترين تاثيري كه اين هواپيما با قابليت پرواز بلندمدت بر فراز سرزمين هاي اشغالي داشت، اين بود كه تحولي راهبردي در معادلات دفاعي منطقه و به خصوص لبنان و اسرائيل ايجاد كرد.
در گزارش تحليلي ولترنت كه به نقل از «پيرخلف» محقق ارشد مركز عربي و بين المللي مطالعات راهبردي بيروت خاطرنشان شده است: پرواز هواپيماي بدون سرنشين حزب الله روحيه ملت لبنان را در مقابل دشمن هميشگي اش بالا برده است.
در اين گزارش، تحليلگر با اشاره به اين موضوع كه پرواز پهپاد ايوب تمامي معادلات دفاعي اسرائيل را به هم ريخته است خاطرنشان كرد: اگر دشمن صهيونيست خود به خاطر موفقيت مقاومت در تكميل اين اقدام وحشت كرده است، هرگونه اقدام خلاف اين، ترس از سوي لبناني ها تلقي مي شود و به نوعي خدمت به دشمن است و از اهميت اقدامي مي كاهد كه با قابليت هاي دشمن برابري مي كند.
وي با انتقاد از اين موضوع كه كساني از حزب الله انتقاد مي كنند كه رژيم صهيونيستي را براي حمله به لبنان تحريك كرده است اظهار داشت: ما اكنون در لبنان با جرياني مواجه هستيم كه مصمم است با هر قيمتي كه شده، از دست مقاومت خلاص شود.
 


11شهيد و50 زخمي درانفجارهاي كاظمين

وقوع دو انفجار در شهر كاظمين واقع در شمال پايتخت عراق به شهادت11 نفر و زخمي شدن بيش از 50 نفر انجاميد.
به گزارش خبرنگار فارس ، يك منبع امنيتي عراق گفت كه بر اثر وقوع دو انفجار در مركز شهر كاظمين 11 نفر شهيد و بيش از 50 نفر ديگر زخمي شدند. بر اساس اين گزارش، دو بسته انفجاري كه در جاده اي در منطقه« باب الدروازه» در مركز شهر كاظمين كار گذاشته شده بودند، با فاصله كمي از يكديگر منفجر شدند.
در همين حال مقامات حج و زيارت كشورمان اعلام كردند هيچ يك از شهدا و مجروحان اين حادثه تروريستي ايراني نبودند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14