نقش بهائيت در پيدايش و استمرار رژيم پهلوي (36)
نقش هوشنگ سيحون در ترويج ابتذال بين دانشجويان
مريم صادقي
E-Mail:shayanfar@kayhannews.ir
از ديگر عناصر بهائي كه در اين عرصه نفوذ گسترده اي داشت، مهندس هوشنگ سيحون، بهائي
يهودي تبار، رئيس دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و عضو كلوب روتاري شمال، بود.
سيحون در سال 1299ش، در تهران و در يك خانواده بهائي به دنيا آمد پس از اخذ ليسانس
در سال 1323ش، در رشته معماري از دانشگاه تهران با بورس اعطاي دولت فرانسه براي
ادامه تحصيل به اين كشور رفت. در اين زمان دولت فرانسه با هدف نفوذ دادن هر چه
بيشتر فرهنگ و هنر يهود و تأثيرگذاري بر ايرانيان اين دانشكده و دانشجويان آن را
تحت كنترل داشت و استادان فرانسوي بدون دريافت دستمزد از دولت ايران تدريس مي كردند
و در هر دوره عده اي از دانشجويان را با بورس تحصيلي اعطايي دولت فرانسه به كشور مي
فرستادند.
مهندس هوشنگ سيحون پس از اتمام تحصيلات خود در سال 1328ش، به ايران آمد و بلافاصله
با درجه ي دانشياري به استخدام دانشگاه تهران درآمد و به تدريس پرداخت و تا سال
1341ش، به عنوان استاد به فعاليت آموزشي و تدريس مشغول بود.
در سال 1341ش، پس از بركناري محسن فروغي (پسر محمدعلي فروغي) ، به خاطر اختلاس و
سوء استفاده ي كلان دركار ساختمان مجلس سنا از رياست دانشكده هنرهاي زيبا هوشنگ
سيحون، براساس دستور دكتر فرهاد (رئيس دانشگاه تهران) به رياست دانشكده فوق منصوب
شد.608
سيحون در زمان رياست اين دانشگاه به دانشجويان آزادي هاي زيادي داده بود كه بتوانند
هر گونه كه بخواهند رفتار كنند. دانشكده ي هنرهاي زيبا در زمان سرپرستي او به سمت
ابتذال حركت مي كرد و بدون شك در جهت رواج فرهنگ و آموزه هاي غربي و دامن زدن به
بي بندوباري و كشاندن جوانان و هنرمندان به از خود بيگانگي بود. در دوران رياست او
نابهنجاري هاي فراواني در تمام اركان دانشكده مشاهده شد. اين نابهنجاري هاي
غيراخلاقي متاثر از فرهنگ و رفتار غربي، در بسياري از دانشجويان و محيط دانشكده و
حتي مسئولان و استادان آن به وفور مشاهده مي شد. به عنوان نمونه، ريختن رنگ بر روي
سر و لباس دانشجويان تازه وارد، انداختن دانشجويان در حوض آب دانشكده، اعتياد به
مواد مخدر به گونه اي كه مرگ چند دانشجو را در محوطه دانشگاه به همراه داشت.609
هدف اصلي او از برگزاري اين برنامه ها، دورنگه داشتن دانشجويان اين دانشكده از
مسائل سياسي و اجتماعي بود. وي در راستاي دامن زدن به اين وضع، فضايي ايجاد مي كرد
تا دانشجو احترام استاد را نگه ندارد. خود دراين باره چنين مي گويد: «من از
دانشجويان مي خواستم كه اداي استادان را درآورند.»
يكي ديگر از اقدامات سيحون، در دوره ي رياست دانشكده ي هنرهاي زيبا، استفاده از مدل
هاي زنده و عريان در كلاس هاي درس بود.610
هوشنگ سيحون در سال 1347ش، از رياست دانشكده هنرهاي زيبا كناره گرفت و به عضويت
انجمن شهر تهران انتخاب شد و همزمان عهده دار مقام رياست شوراي شهرسازي و نوسازي
تهران گرديد.
يكي از چهره هاي معروف بهائي در عرصه فرهنگ در روزگار اقتدار محمدرضا پهلوي، احسان
يار شاطر بود. وي متهم به ارتباط پنهاني و آشكار با
آژانس هاي جاسوسي غرب و كانون هاي قدرت وابسته به جريان جهاني سلطه داشت و هنوز هم
در سال هاي پاياني عمر، در خدمت اين مجامع و محافل است. او بسياري از
سال هاي عمرش را در خدمت تحكيم صورت بندي اجتماعي-سياسي و فرهنگي رژيم پهلوي گذاشت
و به عنوان دستيار در كنار افرادي همچون ابراهيم پورداود611، به عنوان نظريه پرداز،
مفاهيم مرتبط با سلطنت و شاهنشاهي و مقولاتي چون ناسيوناليسم و باستان گرايي را
تئوريزه مي كرد.612
وي متولد سال 1298ش، بود. دوران تحصيلش را در دبيرستان شرف و تربيت و دانشكده
ادبيات سپري كرد. در همين ايام با افرادي چون نعمت نصيري ( رئيس ساواك محمدرضا شاه)
و عده اي ديگر از افرادي كه بعدها از صاحب منصبان در زمان حاكميت محمدرضا پهلوي
مبدل شدند آشنا شد و پايه و اساس بسياري از ارتباطات وي با كانون هاي قدرت وابسته
به بيگانه و رشد او در تشكيلات اداري و ديوانسالاري پهلوي، توسط همين افراد صورت مي
گرفت.
پس از گرفتن درجه دكتراي دانشگاه تهران به عنوان عضو هيات علمي و دانشيار دانشكده
مشغول به كار شد. البته اشتغال يار شاطر و ديگر افراد بهائي در دانشگاه هاي كشور از
نكات قابل تعمق مي باشد.
پس از كودتاي 1299ش و روي كار آمدن حكومت رضاخان، ترويج باستان گري با تأكيد عظمت
شاهنشاهي ايران همراه با ضديت و كين توزي تبليغات مغرب عليه زبان عربي و آداب و سنن
اسلامي، از سوي رژيم دنبال و تقويت مي گرديد. يار شاطر يكي از عناصر رژيم در جهت
تئوريزه كردن مفاهيم مرتبط با شاهنشاهي ايران بود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
608 - دفتر موسسه پژوهش هاي كيهان، معماران تباهي، ج4، ص 76.
609 - دفتر پژوهش هاي مؤسسه كيهان، معماران تباهي، ج4، ص 58.
610 - محمدحسن طباطبايي، نفوذ فراماسونري در مديريت نهادهاي فرهنگي ايران، ص 136.
611 - پورداود متولد 1264ش، در رشت، زرتشتي مذهب مي باشد. بنيانگذار تحصيلات
دانشگاهي در زمينه ايران باستان و اولين استاد رشته زبان هاي اوستايي بود. او در
دانشگاه تهران افزون بر دوره ليسانس، در دوره هاي فوق ليسانس و دكترا نيز تدريس مي
كرد.دفتر موسسه پژوهش هاي كيهان، نيمه پنهان، ج 12، ص 19.
612 - عبدالله شهبازي، نظريه توطئه، ص 153.
پاورقي
|