(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 مهر 1391 - شماره 20337

پيشي گرفتن ايران در توليد داروهاي بايوتكنولوژي
خطر مسموميت
سيگار دشمن ايمپلنت
پهباد رادارگريز ايراني
توليد لباس ضدآتش از پنبه
درمان تشنج با استفاده از بافت زنده مغز
ثبت 28 هزار و 341 عنوان مقاله ايراني در ISI
كدهاي امنيتي نامرئي براي مبارزه با جعل اسناد
خوراك كودكان گرسنه در كارخانه هاي بمب اتم


پيشي گرفتن ايران در توليد داروهاي بايوتكنولوژي

معاون تحقيقات وفناوري وزارت بهداشت با اعلام پيشي گرفتن ايران از چين، روسيه و هند در توليد داروهاي بايوتكنولوژي گفت: گردش مالي صنعت دارو در كشور ما سالانه حدود 4 هزار ميليارد تومان است كه يك چهارم آن براي خريد 5 درصد داروهاي وارداتي هزينه مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت مصطفي قانعي گفت: صنعت داروي كشور 4 هزار ميليارد تومان گردش مالي سالانه دارد كه از اين مقدار هزار ميليارد تومان آن فقط به واردات 5 درصد كل داروهاي مصرفي كشور اختصاص مي يابد.
وي اظهار داشت: به عنوان نمونه كشور به 12 گرم داروي فاكتور 8 نياز داشت كه براي هر گرم آن 5 ميليارد تومان و در مجموع 60 ميليارد تومان اختصاص مي داديم ولي هم اكنون خوشبختانه اين دارو به توليد داخل رسيده است.وي با اعلام اينكه بقيه اقلام دارويي مورد نياز مردم در داخل توليد مي شود، افزود: عمده اين واردات به داروهاي بيوتكنولوژي اختصاص دارد.قانعي ادامه داد: در كل دنيا 147 قلم داروي بيوتك توليد مي شود كه ما توانسته ايم 19 قلم آن را به توليد داخل برسانيم. معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت گفت: هم اكنون ا يران در توليد داروهاي بيوتك از كشورهايي نظير چين، روسيه و هند پيشي گرفته است.
 


خطر مسموميت

عليرضا صدقي
اگر نگاهي دقيق به اطرافمان بيندازيم انواع مواد شيميايي را مي بينيم كه در قالب شوينده، دارو و حتي مواد خوراكي در زندگي راه پيدا كرده اند.
انواع مختلف مواد شيميايي معمولا در هر خانه اي پيدا مي شود. اما مصرف اشتباه و افراطي چنين مواد شيميايي موجب ايجاد مسموميت هاي دارويي و شيميايي مي شود. بنابراين بايد روش هاي مقابله با اين مشكل را بلد باشيم.
مواد خارجي كه وارد بدن مي شود، مي تواند سمي يا غيرسمي باشد. بنابراين بايد بدانيد كه تنها مواد سمي نيستند كه موجب مسموميت در انسان مي شوند، حتي اكسيژن يا آب كه از عناصر حياتي براي زندگي انسان هستند اگر بيش از حد مورد نياز وارد بدن شوند موجب صدمه و آسيب به انسان مي شوند.
بنابراين موضوع اصلي در مورد مسموميت ها، ميزان مصرف مواد است كه افراد بايد آن را رعايت كنند.
گونه هاي استفاده غلط و بيش از حد معمول از مواد شيميايي و دارو كه با آنها سروكار داريم آسيب جدي به سيستم دفاعي بدن وارد مي كند، سلامت انسان را به خطر مي اندازد و در بعضي موارد حتي منجر به مرگ مي شود.
انواع مسموميت ها
به طور كلي براساس طبقه بندي مواد نوع مسموميت ها متفاوت هستند. در حقيقت سم مي تواند شيميايي، دارويي يا غذايي باشد و در اين صورت نوع آسيب ، عوارض بعد از مسموميت و روش هاي درماني بسته به نوع سموم كمي با هم فرق دارند و البته اين را هم نبايد فراموش كرد كه مسموميت ها مي توانند به صورت عمدي يا غيرعمدي هم باشند كه در اين مورد براساس انگيزه و موقعيت افراد دسته بندي صورت مي گيرد.
مسموميت ها با شاخه هاي گوناگوني طبقه بندي مي شوند. به طور كلي مي توان مسموميت ها را براساس اعضاي بدن كه سم وارد آن شده است يا ماده مصرفي كه افراد را مسموم مي كند، به دو دسته تقسيم كرد. در مورد اول مسموميت باتوجه به اينكه در كدام ناحيه از بدن انسان موجب آسيب مي شود به دو قسمت مسوميت خارجي و مسموميت داخلي تقسيم مي شود.
در مسموميت خارجي اثر سم روي پوست و مخاط ديده مي شود و از نظر ظاهري آسيب جدي به آن وارد مي كند. مسموميت هاي داخلي شامل سمومي مي شوند كه از طريق مجراي گوارشي، وارد بدن مي شوند و از راه مري به نواحي ديگر بدن مي رسند، حتي ممكن است وارد جريان خون انسان شوند و مشكلات داخلي به وجود بياورند.
در دسته دوم، مسموميت ها براساس نوع ماده مصرفي متفاوت هستند. سم مي تواند از طريق مواد طبيعي مثل گياهان دارويي، سم مار و حشرات وارد بدن شود، همچنين مواد غيرطبيعي و در واقع شيميايي- مانند داروهاي شيميايي و بسيار از مواد شيميايي ديگر كه به طور معمول در دسترس انسان ها قرار دارند و در محيط زندگي آنها ديده مي شوند مثل سموم دفع آفات نباتي و انواع شوينده ها كه در منزل استفاده مي شوند باعث بروز مسموميت در افراد مي شوند.
دوري از منشأ و محل مسموميت
به عقيده متخصصان در اين زمينه درمان هاي عمومي معمولا براي تمام مسموميت ها به صورت مشترك است كه شامل درمان هايي مي شوند كه در ابتدا هنگام بروز مسموميت در فردي به طور معمول انجام مي شود. درمان هاي اختصاصي نيز جزو روش هاي درماني محسوب مي شود و بسته به نوع مسموميت اقدامات لازم و تخصصي به وسيله همكاران پزشك صورت مي گيرد.
هنگام روبرو شدن با كسي كه مسموم شده خونسردي تان را حفظ كنيد و بلافاصله او را از محيط دور كنيد.
مثلا در مواردي اگر فرد دچار گاز گرفتگي يا پاشيدن اسيد يا مسموميت از طريق تنفسي شده، بهتر است در ابتدا او را فورا به هواي آزاد برسانيد يا او را از منطقه اي كه ماده سمي در آن وجود دارد، دور كنيد. حفظ تعادل روحي و آرام كردن مريض از مواردي هستند كه باعث عكس العمل درست و به موقع شما مي شود. مسئله بعد سم زدايي است.
در مواردي كه سم با بدن تماس پيدا مي كند و جزو مسموميت هاي خارجي نيز محسوب مي شود، بايد محل آسيب ديده را با آب و صابون شست وشو داده و در صورتي كه سم از طريق مجراي گوارشي وارد بدن شده باشد. بايد توسط روش هاي پيشنهادي سموم را از بدن خارج كرد.
روش هاي دفع سموم؛ استفراغ كردن يا استفاده از مواد جاذب مثل پودر زغال فعال كه در آب حل و براي بيماران مسموم شده پيشنهاد مي شود تا حالت تهوع به آنها دست دهد و ماده سمي از طريق سيستم گوارشي از بدن خارج شود.
جدي گرفتن مسموميت هاي دارويي
ممكن هم هست كه سم وارد سيستم گردش خون و بعد از گذشت كمي زمان به سرعت در بدن پخش شود. بنابراين اقدامات لازم در جهت دفع سم از بدن در اين حالت بايد طوري باشد كه سموم از جريان خون و بافت هاي بدن خارج شود. براي انجام چنين كاري از روش هاي دياليز يا اقدامات مشابه استفاده مي كنند.
داروهايي به صورت اختصاصي براي هر سمي ساخته شده است و در واقع كار آن خنثي كردن سمومي است كه فرد را مسموم مي كند و عوارض ناشي از آن را از بين مي برد. استفاده از پادزهرهاي مخصوص اثرات سم وارد شده به بدن را نابود مي كند.
شايع ترين نوع مسموميت هاي دارويي مسموميت با داروهاي سيستم اعصاب مركزي است. چرا كه استفاده بيش از حد مجاز آنها موجب مسموميت دارويي و آسيب به بدن مي شود. در ميان داروهاي اعصاب، داروهاي آرام بخش يكي از شايع ترين علل مسموميت دارويي است. در مورد مسموميت با مواد كشاورزي مثل سموم دفع آفات نباتي يا علف كش ها و آفت كش ها اگر مجبور شديد از چنين سمومي استفاده كنيد، سعي كنيد نكات بهداشتي و ايمني را رعايت كنيد.
نوع ديگري از مسموميت ها، مسموميت هايي هستند كه به صورت ناخواسته ايجاد مي شوند كه بيشتر در منازل رخ مي دهد و در اكثر موارد چنين مسموميت هايي به وسيله مواد شوينده يا سمومي ديگر باعث ايجاد مسموميت در بدن افراد مي شوند.
در چنين مواردي پنجره هاي خانه را باز كنيد و فرد مسموم را به هواي آزاد و تازه برسانيد و از او بخواهيد نفس هاي عميق بكشد و اگر دچار حالت تهوع شد يك يا دو ليوان شير يا آب فراوان به او بدهيد. همچنين اگر در مواردي شاهد اين بوديد كه اثرات سمي زياد است سريعا به مراكز درماني مراجعه كنيد.
مواد سمي را دور نگه داريد
مواد شيميايي را حتما دور از چشم كودكان و در جاهاي دور از دسترس آنها قرار دهيد. از نگهداري مواد سمي و شيميايي در ظروفي كه مواد غذايي در آن مي گذاريد، بپرهيزيد چون ممكن است با مواد خوراكي اشتباه گرفته و موجب بروز مسموميت شديد شود. حتما مواد شيميايي و سمي را در ظرف هايي كه در آنها محكم باشد و كودكان قادر به باز كردن آنها نباشند، نگهداري كنيد.
دقت كنيد كه ظروف حاوي مواد سمي سوراخ و نشتي نداشته باشد چون ممكن است سموم در هوا پراكنده شوند و مورد استشمام اعضاي خانواده قرار گيرد و آنها را مسموم كند؛ بنابراين از سالم بودن ظروف مطمئن شويد.
اگر متوجه شديد ظروف حاوي مواد سمي نشتي دارد حتما ظرف را عوض كنيد و در هنگام انجام چنين كاري رعايت نكات ايمني و انجام اين كار در هواي آزاد را از ياد نبريد.
از سوي ديگر فرد مسموم را وادار به استفراغ نكنيد، چون استفراغ باعث ورود مواد غذايي به داخل سيستم ريوي مي شود. بنابراين حالت تهوع و استفراع عمدي راه مناسبي براي دفع سم نيست.
البته در صورتي كه بيمار خود احساس تهوع كرد، بايد با تغيير جهت استفراع كند، يعني اگر فرد به صورت خوابيده حالت تهوع داشت، بايد به پهلو خوابانده شود تا از ورود مواد به داخل ريه خودداري شود. شير و آب گزينه هاي بهتري براي مسموميت غذايي هستند.
از آنجايي كه كودكان سيستم دفاعي ضعيف تري دارند در صورت بروز مسموميت سريعا آنها را به هواي آزاد منتقل كنيد يا موضع خارجي را كه با سم برخورد كرده با آب به خوبي بشوييد و سپس كودك را به بيمارستان نزديك محل زندگي خود برسانيد تا به خوبي تحت معاينه پزشك قرار گيرد و خطر سم از بدن او رفع شود.
بررسي ها نشان مي دهد هرگونه ماده اسيدي يا قليايي به فرد مسموم خطرساز است. مثلا موادي چون جوش شيرين، ترشيجات و مواد اسيدي مانند آبليمو شيوه درمان مناسبي براي مسموميت نيست.

 


سيگار دشمن ايمپلنت

قائم مقام دبير علمي نخستين كنگره بين المللي ICOI در منطقه خاورميانه با تأكيد بر ضرورت رعايت بهداشت دهان و دندان براي داشتن ايمپلنت هاي بادوام تر گفت: استعمال دخانيات و سيگار دشمن شماره يك ايمپلنت هاي دنداني است.
به گزارش انجمن دندانپزشكي ايران، امير رضا ركن با بيان اين مطلب اظهار داشت: استعمال دخانيات و سيگار كشيدن براي ايمپلنت هاي دنداني بسيار مضر است از اين رو كساني كه روزانه بيش از 10 نخ سيگار مي كشند شرايط مناسبي براي انجام ايمپلنت هاي دنداني ندارند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه كاشت دندان يك درمان مولتي فاكتوريال است، ادامه داد: براي داشتن يك ايمپلنت دنداني موفق بايد به عوامل متعددي چون مبتلا نبودن به بيماري هاي سيستميك چون ديابت، ابعاد (طول و قطر) و كيفيت استخوان فك، بافت لثه و بيماري هاي آن به عنوان بافت نگهدارنده توجه كرد.
ركن با بيان اينكه در ايمپلنت هاي دنداني برخلاف دندان هاي طبيعي پوسيدگي دندان مطرح نيست، افزود: در فلز به كار رفته در ايمپلنت هاي دنداني (تيتانيوم) بحث خوردگي مطرح نيست اما افرادي با ايمپلنت هاي دنداني استعداد بيشتري براي ابتلاء به بيماري هاي لثه دارند از اين رو اين افراد بايد با مسواك زدن، استفاده از نخ دندان و ويزيت دندانپزشك هر سال 2 بار مراقب دندان هاي كاشته شده باشند.
قائم مقام كميته علمي نخستين كنگره بين المللي ICOI در منطقه خاورميانه با بيان اينكه ايمپلنت هاي دنداني براي افرادي با عادت دندان قروچه نمي تواند درمان مناسبي براي دندان هاي از دست رفته باشد، گفت: طول عمر مشخصي براي ايمپلنت هاي دنداني نمي توان اعلام كرد ولي مطالعات متعددي حاكي از اين است كه ميزان موفقيت اين درمان پس از 10 سال حدود 90 درصد است.
اين جراح لثه با بيان اينكه در كاشت دندان در فك فوقاني احتمال ورود پيچ ايمپلنت به درون حفره سينوي ماگزيلاري وجود دارد، ادامه داد: از اين رو بايد پيش از جراحي همه محاسبات به كمك راديوگرافي سي تي اسكن به درستي انجام شود اما در عين حال ورود هر ايمپلنتي به درون حفره سينوس خطا نيست.
ركن درباره استفاده از سلول هاي بنيادين در درمان دندان هاي از دست رفته نيز يادآور شد: امروزه ثابت شده كه از سلول هاي بنيادين مي توان در توليد بافت هاي از دست رفته از جمله دندان استفاده كرد اما اين موضوع هنوز در حد رؤيا و آرزوست و نمي توان انتظار داشت كه تا 2 سال آينده براي بازسازي دندان هاي از دست رفته از اين تكنيك استفاده كرد.
 


پهباد رادارگريز ايراني

محققان كشور هواپيماي بدون سرنشين رادار گريزي را طراحي كردند كه قادر است با استفاده از دو موتور، با حمل 100كيلوگرم بار به مدت 3ساعت در آسمان پرواز كند.
مهندس عباس جم از محققان تيم تحقيقاتي پهباد «ليكو» در گفت و گو با مهر، با اشاره به جزئيات اين پهباد، افزود: وزن اين پهباد كه با نام «ليكو» طراحي و ساخته شده است، حدود 53كيلوگرم و قادر به حمل بار به ميزان 100كيلوگرم است.
وي با بيان اينكه سوخت اين هواپيما بنزين معمولي است، اظهار داشت: ظرفيت سوخت گيري اين پهباد 30ليتر است كه با اين ميزان بنزين توانايي 3ساعت پرواز مداوم در سقف پروازي 16هزار پايي را از سطح زمين دارد.
جم با بيان اينكه پهباد طراحي شده از راه دور كنترل مي شود، خاطر نشان كرد: همچنين برد كنترلي اين پرنده بدون سرنشين 100كيلومتر است.
اين محقق با اشاره به ويژگي هاي سيستم هاي پيشرانش اين پهباد، ادامه داد: سيستم پيشرانش اين پرنده توسط 2موتور با مجموع توان 35اسب بخار تامين مي شود. اين 2موتور توانايي پرواز پهباد در ارتفاع كمتر از 70متر از سطح زمين را فراهم مي كند.
جم طول بال اين پهباد را 95.متر و طول بدنه آن را 4متر ذكر كرد و يادآور شد: حداكثر سرعت اين پهباد 220كيلومتر بر ساعت است و براي فرود نياز به باند پروازي به طول 200فوت دارد.
وي تصويربرداري را از ماموريت هاي اين پهباد دانست و در اين باره توضيح داد: اين هواپيما به گونه اي طراحي شده كه قابليت نصب انواع سيستم هاي الكترونيكي و مخابراتي را دارد كه از آن جمله مي توان به نصب دوربين ها برروي اين پهباد اشاره كرد.
جم يادآور شد: تصاوير دريافتي از اين دوربين ها به ايستگاه ارسال و توسط سيستم ها با استفاده از هوش مصنوعي تصاوير ارسال شده پردازش مي شود.
مديرعامل شركت توسعه ارتباط سامانه رادارگريز بودن را از ديگر مزاياي پهباد ساخته شده عنوان كرد و افزود: اين هواپيماي بدون سرنشين مجهز به سيستم رادار گريز است. علاوه بر اين دو GPS برروي آن نصب شده است.
جم اضافه كرد: سيستم خلبان خودكار يكي ديگر از ويژگي هاي «ليكو» است، اين سيستم كمك مي كند تا اين هواپيما در مسافت هاي طولاني براساس برنامه مسير، حركت كرده و مجددا به پايگاه باز گردد.
وي با اشاره به كاربردهاي پهباد طراحي شده، افزود: از اين هواپيما مي توان در مقاصد امداد و نجات، شناسايي، گشت زني در مواقع بحراني، حمل بارهاي سبك و مقاصد نظامي و فيلمبرداري استفاده كرد همچنين هزينه قطعات يدكي و تعمير و نگهداري اين هواپيما بسيار كم بوده و در صورت تجاري سازي صرفه جويي ارزي زيادي را براي كشور درپي خواهد داشت.
 


توليد لباس ضدآتش از پنبه

محققان جهاد دانشگاهي واحد صنعتي اميركبير براي نخستين بار در كشور موفق به توليد صنعتي پارچه ضدآتش و پاشش مذاب از الياف پنبه اي شدند.
مهندس حميدرضا علي بابايي، مدير گروه نساجي جهاد دانشگاهي واحد اميركبير، در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: پوشاك مقاوم در برابر آتش عموما از الياف نسوز مانند «نامكس» و «كولار» تهيه مي شوند كه تكنولوژي و قيمت بسيار بالايي دارند و راحتي لباس توليد شده از آنها بسيار كم است.
وي ادامه داد: الياف پنبه اي، ذاتا آتش گير هستند اما راحتي پوشاك تهيه شده از آنها نسبت به ساير الياف بيشتر است. در اين طرح تحقيقاتي اين پارچه هاي پنبه اي با افزودن موادي، ضدآتش شده اند و مي توانند دو ويژگي مقاومت در برابر شعله و پاشش مذاب و نيز راحتي براي استفاده كنندگان را توامان داشته باشند.
به گفته مدير گروه نساجي جهاد دانشگاهي واحد اميركبير اين پارچه توليد شده قابل رقابت با انواع خارجي موجود آن در بازار است و هم اكنون نيز در مرحله توليد تجاري براي سه واحد ذوب و فرآوري فازات است.
بابايي همچنين درباره مراحل مختلف توليد اين پارچه توضيح داد: فاز نخست اين طرح شامل مطالعات جامع در زمينه هاي احتراق، عوامل آتش زا و روش هاي آزمايش نمونه هاي توليدي براي سنجش ميزان مقاومت آنها در شرايط محيطي مختلف بود كه در آن نوع پليمر و الياف مناسب براي اين گونه منسوجات، عملكرد الياف مختلف در برابر گرما و سوختن، روش هاي ضدآتش كردن پارچه و مواد تكميلي براي اين گونه پارچه ها ارزيابي شد.
وي خاطرنشان كرد: در ادامه اين فاز همچنين تاثير ساختار پارچه و شكل نهايي لباس بر چگونگي سوختن و ميزان راحتي لباس هاي محافظ با توجه به مصرف نهايي آنها، بررسي شد كه با جمع بندي مطالعات انجام شده، استراتژي كلي فاز دوم طرح، تدوين گرديد.
مدير گروه نساجي جهاد دانشگاهي واحد اميركبير درباره فاز دوم اين پروژه به ايسنا گفت: اين بخش شامل سه بخش «انتخاب مواد اوليه» (نوع ليف)، «بافت پارچه» و «تكميل شيميايي» بود كه طي آن الياف مناسب انتخاب و پارچه پنبه اي با تراكم و ساختمان بافت مناسب طراحي و توليد شد.
به گفته علي بابايي پس از توليد نمونه صنعتي اين محصول، پوشاك توليد شده از آن توسط كارفرماي طرح شركت فولاد خوزستان- در شرايط واقعي آزمايش شده و تاييد نهايي آن اخذ شد. پارچه ضدآتش و پاشش مذاب پنبه اي توليدي، علاوه بر ثبت در اداره كل شركت ها و مالكيت صنعتي ايران به عنوان يك اختراع، از مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت و بهداشت كار وزارت كار، رفاه و تامين اجتماعي تاييديه دريافت كرده است.
پيش از توليد اين پارچه، واحدهاي بزرگ فولادسازي كشور براي تهيه لباس ضدآتش و پاشش مذاب براي تمامي كاركنان خود با مشكلات مالي روبه رو بودند كه توليد پارچه ضدآتش پنبه اي استفاده از لباس كار ايمن در واحدهاي صنعتي كشور را افزايش داده است.
 


درمان تشنج با استفاده از بافت زنده مغز

مدير بيمارستان خاتم الانبياء، از ايران به عنوان چهارمين كشور دنيا نام برد كه با دستيابي به دانش پزشكي در نگهداري بافت زنده مغز بيرون از جمجمه، به دنبال درمان تشنج است.
پيرحسين كوليوند با اعلام اين خبر به مهر گفت: بافت زنده مغز در حالت عادي تنها مي تواند 3 دقيقه بيرون از جمجمه زنده بماند ولي تلاش محققان ما براي انجام درمان بيماريهاي صرع و تشنج باعث شد تا بتوانيم به مرحله اي از پيشرفت برسيم كه بافت زنده مغز را براي 48 ساعت بيرون از جمجمه نگهداري كنيم.
وي با اشاره به تلاش تيمهاي تحقيقاتي و درماني بيمارستان خاتم الانبياء و مركز تحقيقات علوم و اعصاب شفاء براي كنترل تشنج و صرع، اظهار داشت: ما با استفاده از اين روش به دنبال درمان تشنج هستيم. كوليوند در ادامه از كارهاي تحقيقاتي در اين مركز براي درمانهاي نوين تشنج خبر داد و افزود: هدف از اين كارهاي تحقيقاتي، كمك به بيماراني است كه از مشكلات بيماريهاي عصبي رنج مي برند.
مدير بيمارستان خاتم الانبياء با اشاره به كارهاي انجام شده در چند سال گذشته براي انجام درمانهاي بيماران مصروع در داخل كشور، گفت: يكي از مشكلات بيماران مبتلا به صرع در كشور، وضعيت آن دسته از بيماريهاي صرع است كه مقاوم به درمان شده و بيماران دچار حملات صرعي مي شوند.
وي از همكاري مشترك تيمهاي پزشكي و تحقيقاتي كشور آلمان با متخصصان مغز و اعصاب اين بيمارستان خبر داد و افزود: انتقال د انش فني پزشكي،يكي از اهدافي است كه از اين طريق دنبال مي شود.
 


ثبت 28 هزار و 341 عنوان مقاله ايراني در ISI

رئيس مركز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي از ثبت بيش از 28 هزار عنوان مقاله ايرانيان در پايگاه ISI خبر داد.
مهندس افشين صندوقدار در گفت وگو با ايرنا، افزود: با گذشت 9 ماه از سال 2012 ميزان توليدات علمي ايران در پايگاه استنادي انستيتو اطلاعات علمي (ISI) به 28 هزار و 341 عنوان مقاله رسيده است.
صندوقدار ادامه داد: پيش بيني مي شود با توجه به ميزان اختلاف سال هاي گذشته و كاهش اختلاف در آمار اخير در سال آينده ميلادي ايران در زمينه توليدات علمي در پايگاه ISI در صدر كشورهاي منطقه قرار گيرد.
رئيس مركز اطلاعات علمي با اشاره به آمار مقالات ايرانيان در پايگاه Scopus گفت: روند پيشتازي ايران در زمينه توليد مقالات علمي در پايگاه Scopus نسبت به ساير كشورها ادامه داشته و تا پايان ماه سپتامبر ايران با 25 هزار و 82 عنوان مقاله در رأس كشورهاي منطقه قرار گرفته و تركيه به عنوان جدي ترين تعقيب كننده ايران با 22 هزار و 552 عنوان مقاله در جايگاه بعدي قرار گرفته است.
صندوقدار خاطرنشان كرد: اين روند پيشتازي از سال 2011 در پايگاه Scopus آغاز شده و تاكنون هم ادامه داشته است. در پايگاه ISI نيز اختلاف ايران با تركيه حدود 1200 عنوان مقاله است كه با همت و تلاش پژوهشگران و محققان ايراني اين اختلاف نيز از بين رفته و ايران اسلامي با اقتدار كامل به عنوان برترين كشور توليدكننده علم در منطقه شناخته خواهد شد.
صندوقدار با اشاره به اينكه بايد پارامترهاي رشد توليدات علمي كشور به تفكيك گروه هاي مختلف علمي بررسي و مطالعه شود، افزود: ميزان توليد علم در كشور بايد براساس ميانگين توليد در گروه هاي مختلف علمي باشد و از آنجا كه كشورهاي ديگر براي سنجش ميزان توليد علم در هر رشته تخصصي پارامترهاي خاص خود را دارند، براي تعيين ميزان رشد علمي، به تحليل و مطالعه فراوان در اين زمينه نياز است. رئيس مركز اطلاعات علمي در پايان ضمن اشاره به خدمات ارائه شده توسط پايگاه اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي (SID) گفت: تارگاه SID به عنوان يك بانك بزرگ اطلاعات علمي با نمايه رايگان مجموعه مقالات نشريات علمي پژوهشي كشور گام بزرگي در تأمين آسان منابع علمي براي محققان و پژوهشگران برداشته است. ضمن آنكه با ارائه گزارش هاي علمي و با استفاده از پارامترهاي استاندارد بين المللي تلاش مي كند تا در زمينه سنجش علم در كشور نقش ويژه اي را ايفا نمايد.
 


كدهاي امنيتي نامرئي براي مبارزه با جعل اسناد

محققان آمريكايي موفق به ارائه روشي شدند كه با استفاده از آن مي توان كدهاي امنيتي روي سطوح مختلف ايجاد كرد. اين فناوري مي تواند جايگزين مناسبي براي باركدهاي رايج باشد.
به گزارش ايسنا، محققان براي افزايش امنيت اسناد و كاهش امكان جعل، كد پاسخ سريع نامرئي (QR) ساختند. امنيت اسناد يكي از موضوعاتي است كه دولت ها و بخش خصوصي سالانه ميلياردها دلار براي آن هزينه مي كنند. نتايج اين پژوهش در نشريه Nanotechnology به چاپ رسيده است.
اين گروه تحقيقاتي از دانشگاه داكوتاي جنوبي معتقدند كه كد QR جديد مي تواند براي حفظ امنيت هر سند جامدي مورد استفاده قرار گيرد.
در اين كدها از نانو ذرات حاوي جوهر فلورسانس آبي و سبز استفاده شده است كه در برابر نور ليزر مي درخشند. براي توليد اين ساختارها از طراحي كامپيوتري استفاده شده و در نهايت با استفاده از يك پرينتر آئروژل، چاپ روي سطح انجام مي شود.
پژوهشگران معتقدند كه با استفاه از اين فناوري جديد مي توان سطح امنيت در مقابل روش هاي فعلي جعل اسناد را افزايش داد. در اين فناوري مي توان رنگ هاي آبي و سبز را با هم تركيب كرده و به كار گرفت. بدين ترتيب، حروف و نشان هاي مورد استفاده در اسناد مي تواند رنگ ها و ابعاد مختلفي داشته باشد، براي مثال امكان ايجاد نشانه هاي ماكروسكوپي و ميكروسكوپي وجود خواهد داشت.
زير نور مرئي، كدهاي QR كاملا نامرئي هستند اما با قرار گرفتن در معرض نور مادون قرمز كاملا مرئي مي شوند. به اين فرآيند تبديل رو به بالا گفته مي شود، در واقع نانو ذرات پرتوهاي ارسالي را جذب كرده و سپس با طول موج كوتاه تري نشر مي دهند. با تابش نور مادون قرمز، كدهاي QR قابل خواندن توسط تلفن هاي همراه خواهند شد.
كدهاي QR مي توانند صد برابر بيشتر از باركدها در خود اطلاعات ذخيره كنند، بنابراين خريدار با اسكن اين كد توسط تلفن همراه خود مي تواند اطلاعات زيادي درباره محصول به دست آورد.
اين كدها از نظر شيميايي و فيزيكي كاملا پايدار هستند بنابراين در برابر فشار و تغيير شرايط محيط مقاوم خواهند بود. يكي از مزاياي اين كدها آن است كه مي توان آنها را روي سطوح مختلف نظير شيشه، فيلم هاي پلاستيكي انعطاف پذير چاپ كرد، بنابراين دايره كاربرد اين كدها نسبت به باركدهاي رايج بيشتر خواهد بود. از آنجايي كه اين كدها در نور مرئي، غيرقابل رؤيت هستند بنابراين تأ ثير منفي روي ظاهر كالا نخواهند داشت.
كل فرآيند طراحي، چاپ و اسكن تنها يك و نيم ساعت وقت مي گيرد، البته پژوهشگران معتقدند كه با توليد انبوه و تجاري سازي اين فرآيند، اين زمان به 10 تا 15 دقيقه تقليل مي يابد.
 


خوراك كودكان گرسنه در كارخانه هاي بمب اتم

مواد غذايي و كشاورزي كه بايد خوراك بيش از يك ميليارد گرسنه شود تا هر 4ثانيه كودكي جان خود را از دست ندهد، صرف توليد انرژي در كارخانه هاي ساخت بمب اتم و جنگ افزارها مي شود، به اين ترتيب قدرت ها براي غذا جنگ به راه مي اندازند.
به گزارش فارس، شايد زماني كه سازمان ملل متحد در سال 1459پيشنهاد كرد 16اكتبر هر سال به عنوان روز جهاني غذا با هدف تامين غذاي مردم و برچيده شدن فقر و گرسنگي انتخاب شود، باور نمي كرد كه بعد از 67 سال يك ميليارد گرسنه در جهان باشد، هر 4 ثانيه يك كودك بر اثر گرسنگي بميرد و بسياري از فعاليت ها و يادگيري ها از فرط گرسنگي تعطيل شود.
در جهاني كه زندگي مي كنيم نياز به غذا روز به روز بيشتر مي شود قيمت ها بالاتر مي رود و منابع توليد غذا يعني كشاورزي هم با محدوديت هايي مواجه است. گرم شدن كره زمين، كم شدن ذخاير آبهاي زيرزميني به دليل استفاده بي رويه و نيز آبهاي روي زمين به دليل مصارف صنعتي كه امروزه غالبا صرف توليد سلاح و جنگ افزارهاي كشنده مي شود و كم شدن سطح زير كشت همه و همه وضعيت توليد كشاورزي را در جهان به مخاطره انداخته است.
در چنين شرايطي كشورهاي بزرگ كه معمولا از انرژي هاي فسيلي هم برخوردار نيستند با جنگ رودر رو با كشورها و ملت ها و يا جنگ با طبيعت به دنبال اين انرژي ها هستند كه در دنياي كنوني و آينده مانند مرگ و زندگي است.
امروزه اين كشورها زماني كه نمي توانند نفت ساير كشورها را با جنگ و خونريزي و چپاولگري به چنگ بياورند زراعتي را كه بايد براي تامين غذا استفاده شود از آنها سوخت ماشين و الكل براي تامين انرژي صنعت استفاده مي كنند.
سالانه صدها هزار هكتار از زراعت ذرت و چغندر كشور آمريكا براي چنين مصارفي استفاده مي شود و سطح اين گونه كشت ها نه تنها در آمريكا بلكه در ساير كشورهاي صنعتي هم رو به فزوني است.
حال اين سوال مطرح است كه چرا جنگ هايي كه در دنيا وجود دارد همواره از سوي كشورهاي بزرگ صنعتي عليه كشورهاي با منابع انرژي و ظرفيت توليد غذاي فراوان انجام مي شود، واقعيت اين است كه جنگ كشورها سر انرژي و غذاست و در آينده نزديك هم آب به اين عامل ها اضافه مي شود.
تامين غذا در آينده با مشكلات بسيار زيادي همراه خواهد بود همچنانكه در حال حاضر نيز بسياري از كشورهاي آمريكاي لاتين، آفريقا و آسيا به شدت با اين مشكل مواجهند، و كشورهاي بزرگ كه بيش از اندازه درگير صنعتي سازي شده اند براي تامين انرژي و نيز غذايي كه منابعش را ندارند به كشورهاي ديگر كه اين امكانات را بالقوه دارند چنگ اندازي مي كنند.
در حال حاضر توزيع نيز مشكل نبودن غذا نيست. خداوند براي تمام انسان هايي كه خلق كرده روزي داده است اما توزيع نابرابري آن در دنيا باعث شده كشورهايي كه اندكي زمين دارند اما بيشترين غذا را نسبت به كشورهاي فقير استفاده كنند.
در حال حاضر 58 درصد و در 40 سال آينده 72 درصد توليدات كشاورزي در كشورهاي پيشرفته به مصرف خواهد رسيد.
تنها راه چاره غلبه بر اين كشورهاي زورگو اتحاد كشورهاي در حال توسعه، توجه بيش از اندازه به بخش كشاورزي و سرمايه گذاري در اين بخش است.
براساس گزارش فائو طي 40 سال آينده جمعيت دنيا به بيش از 9 ميليارد نفر مي رسد نياز به غذا دو برابر شده، شرايط آب و هوايي كاملا تغيير يافته، دماي كره زمين افزايش مي يابد، ظرفيت توليد محصول كاهش يافته، قيمت محصولات بيشتر شده و در عين حال تقاضاي مردم نيز براي غذا بيشتر مي شود و در عين حال جهان با فاجعه شديد گرسنگي مواجه مي شود.
در حال حاضر برداشت از جنگل هاي دنيا به شدت رو به افزايش است كه باعث تغييرات شديد آب و هوايي، كاهش بارندگي، پراكنش نامناسب مي شود و كاهش آب يك چالش عمده در حال حاضر و چندين سال آينده خواهد بود و گستره توليد غذا را تعيين خواهد كرد.
طبق نظر كارشناسان با افزايش دو درجه دماي هوا عملكرد بالقوه بذر بين 20 تا 40درصد كاهش مي يابد.
براي تغذيه جهان در 40 سال آينده محصولات كشاورزي بايد 70 درصد افزايش يابد كه 90درصد اين افزايش تنها از طريق اصلاح نباتات و ايجاد واريته هاي پرمحصول و ورود فن آوري هاي نوين امكان دارد و تنها 10درصد از طريق افزايش سطح زير كشت مقدور خواهد بود.
40 سال آينده 370 ميليون نفر به گرسنگان جهان يعني حدود 5 درصد جمعيت كشورهاي توسعه يافته اضافه مي شود و حدود 70درصد جمعيت دنيا شهرنشين مي شوند. اما مشكل عمده اين است كه 72 درصد توليدات كشاورزي در آينده در كشورهاي پيشرفته به مصرف خواهد رسيد و در حال حاضر هم 58 درصد توليد دنيا در كشورهاي توسعه يافته كه سطح كمتري را در مقايسه دارند، مصرف مي شود.
اما با گرايش فزاينده دنيا به سمت صنعتي شدن و محدود بودن سوخت هاي فسيلي بخش زيادي از زمين هاي كشاورزي امروز در سال هاي آينده به سطح زير كشت محصولاتي كه بتوان سوخت زيستي استحصال كرد مي رود و بنابراين تامين غذا محدود و محدودتر خواهد شد. همچنين اين زمين ها تنها در چند كشور محدود يافت مي شود كه به دليل ساختار خاك و يا آلوده بودن به عوامل بيماري قابل استفاده نخواهد بود.
از سويي مصرف آب تا 40 سال آينده 11درصد افزايش مي يابد و مشكل كمبود آب در سال 2050 به واسطه تغييرات آب و هوايي و تغييرات بارندگي جدي خواهد شد.
اما آنچه مسلم است براي مقابله با بحران غذايي و گرسنگي نيازمند سرمايه گذاري روي تحقيقات كشاورزي است براساس نظر كارشناسان سازمان خوار و بار جهاني براي اينكه بتوان غذاي كافي تهيه كرد سرمايه گذاري در كشاورزي تا سال 2050 بايد 60 درصد افزايش يابد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14