(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 مهر 1391 - شماره 20337

تداوم كاهش قيمت سكه در بازار
تاكيد نمايندگان مجلس برحمايت از توليد ملي
اشتغال 495 هزار نفر در كارگاه هاي خوشه اي كسب و كار
كوتاه اقتصادي
اوجي:
زمستان امسال هيج مشكلي در تامين گاز خانگي نداريم
رويانيان:
مشكلي براي عرضه بنزين سهميه اي و آزاد نداريم
مركز آمار گزارش داد
افزايش 85 درصدي قيمت ميلگرد
شاخص بورس در 8 قدمي قله 30هزار واحدي
نيكزاد:
متقاضيان پرديس تا پايان دولت دهم صاحب خانه مي شوند
براساس گزارش تفريغ بودجه اعلام شد
 4 وزارتخانه صدرنشين عدم رعايت مفاد بودجه 89
بانك مركزي اعلام كرد
نرخ تورم شهريور ماه 24 درصد
صادرات 398 ميليون دلاري محصولات لبني
به دليل بي اعتنايي به تحريم ها
تاجر ايراني به 4 سال زندان در آمريكا محكوم شد


تداوم كاهش قيمت سكه در بازار

گزارش هاي ميداني از تداوم كاهش قيمت انواع سكه و طلا در بازار تهران در روز شنبه حكايت دارد.
بر اين اساس: قيمت سكه تمام بهار آزادي طرح جديد ديروز نسبت به روز چهارشنبه كاهش شديدي نشان مي دهد به طوري كه قيمت اين نوع سكه از يك ميليون و 500 هزار تومان به يك ميليون و 390 هزار تومان ارزان شده است.
همچنين سكه تمام طرح قديم از يك ميليون و 450 هزار تومان به يك ميليون و 360 هزار تومان، نيم سكه از 740 به 698 هزار تومان، ربع سكه از 370 به 350 هزار تومان و سكه گرمي از 185 به 180 هزار تومان كاهش يافته است.
در همين حال هر گرم طلاي 18 عيار نيز از 145 هزار تومان چهارشنبه به 137 هزار تومان در حال حاضر كاهش يافته، ضمن اينكه پيش بيني از تداوم كاهش قيمت انواع سكه و طلا در روزهاي آينده حكايت دارد.
سياست ما
كاهش نرخ ارز است
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به عملكرد مركز مبادلات ارزي گفت: سياست ما كاهش نرخ ارز است.
محمود بهمني درباره سپرده هاي ارزي گفت: بانكها موظف هستند عين ارز سپرده گذاري شده را همراه با سود آن به مشتري ارايه كنند.
وي افزود: هرگونه اقدام جايگزيني تخلف محسوب مي شود و هموطنان مي توانند موضوع را به روابط عمومي يا بازرسي بانك مركزي اطلاع دهند تا با شعبه متخلف برخورد قانوني شود.
بهمني درباره وضعيت قيمت سكه در بازار اظهار داشت: زماني كه قيمت سكه غيرواقعي افزايش پيدا مي كند، مطمئن باشيد در يك زماني قيمتها واقعي خواهد شد و عده اي ضرر خواهند كرد.
 


تاكيد نمايندگان مجلس برحمايت از توليد ملي

عضو كميسيون ا قتصادي مجلس گفت: با توجه به تحريم هاي خارجي حداقل تحريم هاي داخلي را در جهت عمل به فرمايشات مقام معظم رهبري در زمينه توليد ملي برداشته و در اين راه دولت، بانك مركزي و مسئولان كمك كنند.
ناصر موسوي لارگاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص فرمايشات اخير مقام معظم رهبري در سفر به استان خراسان شمالي درباره توليد ملي و اينكه دولت براي تقويت توليد ملي راه برون رفت از مشكلاتي مانند بيكاري و گراني چه اقداماتي را بايد در دستور كار قرار دهد، بيان داشت: يكي از ابزارهايي كه دولت از طريق آن قادر به كمك كردن به توليد ملي است بانك هاست.
وي افزود: بانك ها بايد به صنايع كه بعضا درخواست سرمايه در گردش براي برطرف كردن برخي از نيازهايشان همچون ماشين آلات دارند كمك كرده و موانع را از سر راه توليدكنندگان بردارند.
عضو كميسيون اقتصادي با اشاره به ابلاغيه بانك مركزي در خصوص باز نشدن ال سي هاي ريالي حتي براي صنعتگران و توليدكنندگان گفت: اين بدين معناست كه براي توليد ملي اهميت قائل نيستند، به دليل تحريم ها ال سي ارزي نمي توانيم باز كنيم و در اين شرايط اگر بياييم در داخل هم تحريم ايجاد كنيم و ال سي ريالي هم باز نكنيم بيانگر اين مطلب است كه به فرمايش مقام معظم رهبري بها نداده ايم بنابراين دولت، بانك مركزي، وزير اقتصاد و مسئولين بايد براي رفع مشكلات كمك كنند.
موسوي لارگاني اظهار داشت: به پيشنهاد مقام معظم رهبري صندوق توسعه ملي تاسيس شد، اين صندوق براي آيندگان پيش بيني شده و ميزان ارزي كه در اين صندوق ذخيره شده براي كمك به توليد بايد به صورت وام در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد تا مشكلات توليد را برطرف و سپس به صندوق بازگردانده شود.
وي گفت: صنعتگران ما واقعا دلسوزانه كار مي كنند و برخي از كارگران حتي با وجود چند ماه عدم دريافت حقوق، مشتاقانه در جهت توليد ملي فعاليت مي كنند.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: توليد ملي وابستگي به كشورهاي ديگر را كم و اشتغال ايجاد مي كند، همچنين باعث از بين رفتن مشكلات اجتماعي مي شود.
موسوي لارگاني با بيان اينكه اميدواريم دولت زمينه را براي توليد ملي مهيا و موانع را برطرف كند، گفت: مجلس كميسيون ويژه اي تشكيل داده تا اگر در جايي موانع و كمبودي براي تصويب قانوني لازم است برطرف شود.
وي در خصوص سامان دهي واردات كالا اظهار داشت: وضعيت كنوني واردات به نفع توليد و اشتغال نيست، زيرا مشابه برخي كالاهاي وارداتي و حتي بهتر از آن در كشور توليد مي شود، واردات برخي كالاها تنها در انحصار گروهي خاص قرار دارد و هيچ شخص ديگري قادر نيست آن كالا را وارد كند و در نتيجه سود كثيري هم به جيب آن عده خاص مي رود.
دولت و مجلس
در آشفتگي ا خير مقصرند
ناصر عاشوري يكي ديگر از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه اقتصاد كشور بدون حضور بخش خصوصي نمي تواند حتي نفس بكشد، گفت: در جريان آشفتگي اخير مجلس و دولت هر دو مقصر هستند.
وي با اشاره به لزوم توجه به بخش توليد كشور در راستاي بيانات مقام معظم رهبري، اظهار داشت: در واقع مشكل اصلي در مرحله اجرا مشاهده مي شود ولي اين بدين معنا نيست كه مجلس اصلا مقصر نيست.
عاشوري گفت: مجلس با توجه به شرايط فعلي بايد قوانين متمايزي براي بهبود وضع اقتصاد كشور مصوب و راهكارها و پارامترهاي جديدي را براي دولت تكليف و تقنين كند.
وي افزود: دولت در روند شعار امسال بيشتر به سخنراني و تحليل پرداخت و بايد از دولت سوال كرد كه در اين مدت چه تعداد از سرمايه داران مقيم خارج را شناسايي و براي امر سرمايه گذاري در كشور دعوت كرده است.
وي با تاكيد بر لزوم جذب سرمايه براي كشور، ادامه داد: آيا دولت اقدامي و يا مشوق هايي براي ترغيب سرمايه گذاران ايراني كه خارج از كشور زندگي مي كنند انجام داده است.
اين عضو كميسيون اقتصادي تاكيد كرد: در زمينه جذب سرمايه هاي خارجي دولت كمبود قانون نداشت چرا كه اخيرا يكي از نگراني هاي سرمايه گذاران عدم تضمين سرمايه شان بود كه براساس قانون، بانك مركزي را مكلف به تضمين كل سرمايه سرمايه گذاران در كشور كرده ايم.
نماينده مردم گيلان در مجلس با اشاره به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، تصريح كرد: در انجام اصلاحات مربوط به حامل هاي انرژي و قيمت هاي مربوط در آن، قيمت تمام شده كالا براي يك توليدكننده منهاي شرايط فعلي بازار ارز، 30 درصد نسبت به چند ماه ا خير افزايش داشته است.
وي افزود: هم اكنون به توليدكننده تكليف مي كنند كه حق افزايش قيمت ندارد و اين در حالي رخ مي دهد كه قيمت تمام شده كالا با توجه به شرايط اخير افزايش داشته است.
عاشوري تاكيد كرد: در صورت عدم اقدامات لازم توسط دولت در خصوص توجه به توليدكنندگان شاهد تعديل نيرو، كاهش توليد، كم فروشي و در نهايت تعطيلي كارخانه ها خواهيم بود.
مشكل واحدهاي صنعتي كمبود نقدينگي است
همچنين روح الله بيگي نايب رئيس كميسيون اقتصادي نيز با اشاره به اينكه طبق آخرين آمارها 68 درصد مشكلات واحدهاي صنعتي نقدينگي است، گفت: ايجاد صندوق حمايت بيمه اي از سرمايه گذاران و تشكيل كميته عارضه يابي با محوريت وزارت صنعت راهگشاست.
روح الله بيگي با انتقاد از اينكه متأسفانه در مرحله اجرا نظرات كارشناسي صاحب نظران حوزه اقتصاد دريافت نمي شود، گفت: از ابتداي سال تاكنون صحبت ها و نظرات كارشناسي بسياري در راستاي حمايت از توليد ملي به دولت ارائه شده كه در عمل كمتر از اين نظرات استفاده شده است.
اين عضو كميسيون اقتصادي با بيان اينكه بسياري از كارخانجات و شهرك هاي صنعتي در حال تعطيلي و يا نيمه تعطيلي قرار دارند، گفت: طبق آخرين آمار طي يك ماه گذشته، 68 درصد مشكلات شهرك هاي صنعتي و توليدكنندگان مربوط به عدم وجود نقدينگي كافي در آنهاست.وي افزود: 15درصد مشكلات توليدكنندگان فقدان بازار و بازاريابي نامناسب، 7 درصد اختلاف ميان شركا، 4 درصد مشكلات مربوط به تامين ابزار و ماشين آلات و 6 درصد تامين مواد اوليه بوده است.
بيگي گفت: اين آمار استخراج شده از شهرك هاي صنعتي و توليدي مربوط به يك ماه گذشته است و امكان تغيير در برخي مؤلفه هاي آن با توجه به تغييرات بازار وجود دارد.
نايب رئيس كميسيون اقتصادي با بيان اينكه كمبود نيروي متخصص، انجام واردات بي رويه كالاها و عدم توجه كافي به لزوم حمايت از بخش هاي خصوصي و توسعه اقتصادي از ديگر مشكلات فعلي است، يادآور شد: عدم مديريت صحيح مصرف داخلي نيز به مشكلات فعلي دامن مي زند.
بيگي تأكيد كرد: تدوين، تصويب و اجراي كامل لايحه اي با عنوان استراتژي توسعه صنعتي كشور به لحاظ كمي و كيفي با هدف افزايش بيشتر سهم صنعت در اقتصاد ملي و ايجاد امنيت اقتصادي بايد مدنظر دولت قرار گيرد.
وي با اشاره به اينكه بايد از طريق اصلاح برخي قوانين امنيت اقتصادي را براي كشور رقم بزنيم، يادآور شد: ايجاد صندوق حمايت بيمه اي از سرمايه گذاران صنعتي و تشكيل كميته هاي عارضه يابي با محوريت وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبات اقتصادي را براي كشور رقم خواهد زد.
دولت توليد ملي را دريابد
دبير كميسيون اقتصادي مجلس هم با بيان اينكه بسياري از كارآفرينان از شرايط فعلي ابراز نارضايتي مي كنند، گفت: اشتغال ايجاد شده توسط كارخانجات توليدي در معرض خطر قرار گرفته است.سعيد اربابي با اشاره به اينكه دولت بايد تمام دغدغه و توان خود را بر اتمام پروژه هاي نيمه تمام متمركز كند، اظهار داشت: اكثر توليدكنندگان با ابراز خرسندي از شرايط فعلي وضعيت توليد را نگران كننده توصيف مي كنند.
وي ادامه داد: به عنوان مثال يكي از كارآفرينان برتر در جلسه اي از اخراج حدود يك هزار كارگر در صورت ادامه روند فعلي خبر داده و خواستار تسهيل شرايط براي توليدكنندگان توسط دولت شده است.دبير كميسيون اقتصادي با بيان اينكه بسياري از مواد اوليه اين كارخانه ها از محل واردات از خارج كشور تأمين مي شود، گفت: مشكلات اخير ارزي تامين مواد اوليه را با مشكل مواجه كرده است.
اربابي تاكيد كرد: بايد با جلوگيري از واردات هرگونه كالاي غيرضروري و در ادامه تامين مواد اوليه توليدات داخل بر روند توليد ملي كمك كنيم.
 


اشتغال 495 هزار نفر در كارگاه هاي خوشه اي كسب و كار

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران با اشاره به شناسايي 192 پروژه توسعه خوشه اي اعلام كرد: هم اكنون حدود 495 هزار نفر در بنگاه هاي توليدي تحت حمايت خوشه هاي كسب و كار مشغول بكار هستند.
فخراله مولايي، توسعه خوشه هاي كسب و كار را راهكار مناسبي براي كاهش هزينه هاي توليد، افزايش كيفيت و سطح قدرت رقابت پذيري واحدهاي صنعتي عنوان كرد و گفت: خوشه هاي كسب و كار يكي از الگوهاي موفق سازماندهي صنايع كوچك و متوسط است كه كاستيهاي اين صنايع را رفع و مزيتهاي مختلف صنايع كوچك، چون انعطاف پذيري و تنوع را تقويت مي بخشد.
وي با اشاره به اينكه حدود 60 هزار شغل جديد در بنگاه هاي تحت حمايت برنامه توسعه خوشه اي ايجاد شده است، گفت: تعداد اشتغال در خوشه هاي كسب و كار در ابتداي آغاز پروژه 434 هزار و 475 نفر بود كه در اثر اجراي برنامه توسعه خوشه اي ضمن تثبيت اشتغال قبلي اين ميزان به 494 هزار و 486 نفر رسيده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به شناسايي 192 خوشه كسب و كار در سطح كشور اشاره و تصريح كرد: آنچه كه اهميت خوشه ها را در ايران دو چندان مي كند اين است كه در زير بخشهاي صنعت ايران بيش از 94 درصد موسسات و شركتهاي صنعتي را بنگاه هاي كوچك و متوسط تشكيل مي دهند كه به صورت منفرد فعاليت مي كنند و همواره با مشكلات و مسائل مختلف درگيرند.
وي ارتباط كمرنگ بين واحدهاي توليدي را يكي از معضلات ساختار صنعتي كشور برشمرد و تصريح كرد: فعاليت بنگاه ها به صورت خوشه هاي كسب و كار باعث استفاده مشترك از منابع انساني، ماشين آلات، تجهيزات و آزمايشگاه ها مي شود.
مولايي تجميع هزينه هاي واحدهاي توليدي را در كاهش هزينه توليد موثر دانست و گفت: افزايش تعداد بنگاه ها در فرآيند توسعه حاكي از رونق گرفتن كسب و كار خوشه ها در اثر اجراي برنامه توسعه خوشه اي است، بررسي انجام يافته نشان مي دهد كه تعداد پروژه هاي توسعه خوشه اي در حال اجرا به 67 مورد افزايش يافته است.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران تصريح كرد؛ همچنين تعداد بنگاه هاي موجود در محدوده خوشه نيز به 50 هزار و 58 واحد توليدي افزايش يافته كه اين موضوع نشان مي دهد 2 هزار و 946 واحد توليدي طي مدت اجراي پروژه ها به واحدهاي فعال خوشه ها افزوده شده است.
مولايي خاطرنشان كرد: در اثر اجراي پروژه هاي توسعه خوشه اي، تعداد شبكه ها از 58 مورد به 211 مورد افزايش يافته است. همچنين تعداد ارائه دهندگان خدمات توسعه كسب و كار در زمان آغاز پروژه هاي توسعه خوشه اي در حدود 260 مورد بوده كه با تلاش متخصصان پروژه هاي توسعه خوشه اي به 652 مورد افزايش يافته است.
وي ادامه داد: علاوه بر اين، در زمان آغاز پروژه ها در حدود 224 نهاد يا سازمان ملي و محلي با 67 خوشه صنعتي در ارتباط بوده اند كه در فرآيند اجراي پروژه هاي توسعه خوشه اي، ميزان مشاركت آنها به لحاظ كمي و كيفي افزايش يافته است، به گونه اي كه تعداد سازمان هاي درگير به 498 نهاد و سازمان افزايش يافته است.
 


كوتاه اقتصادي

 ¤ سخنگوي مركز مبادلات ارزي گفت: يورو از معاملات مركز مبادلات ارزي حذف نشده است. صمد كريمي در پاسخ به اين سوال كه برخي توليدكنندگان در مراجعه به مركز مبادلات ارزي با توقف گشايش ال سي با يورو روبرو شده اند، آيا يورو از معاملات حذف شده است؟ اظهار داشت: يورو از معاملات حذف نشده ولي ممكن است در برخي روزها با محدوديت در عرضه روبرو باشيم.وي تصريح كرد: هم روز پنج شنبه و هم ديروز عرضه يورو در مركز مبادلات ارزي انجام شده است. همچنين طبق اعلام بانك مركزي قيمت انواع ارز در مركز مبادلاتي ارزي در روز شنبه 29 مهرماه اعلام شد كه طبق آن قيمت دلار و يورو در اين مركز نسبت به پنجشنبه كاهش يافته است.بر همين اساس، قيمت دلار مبادلاتي ديروز از 2545 تومان به 2544 و يورو از 3332 تومان به 3314 تومان كاهش يافته است.همچنين نرخ درهم 693 تومان و لير تركيه 1417 تومان است.
¤ مدير بازاريابي و فروش محصولات شركاي تجاري گروه خودروسازي سايپا گفت: براساس مصوبه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان مشترياني كه موعد تحويل خودروي آنها قبل از تاريخ دوازدهم مهرماه جاري باشد، خودروي خود را با قيمت هاي سابق دريافت مي كنند. اميرحسن اميري درخصوص تحويل خودرو به مشتريان محصولات پارس خودرو نيز، افزود: دعوتنامه مشتريان محصولات شركت پارس خودرو كه تحويل خودروي آنها تا دوازدهم مهرماه بوده نيز با قيمت هاي سابق صادر شده است و در صورتي كه مشتريان وجه مازادي به حساب شركت پارس خودرو واريز كرده باشند، اين مبلغ به آنان بازگردانده خواهد شد.
¤ تالار صادراتي بورس كالاي ايران ديروز و در اولين روز كاري هفته، شاهد عرضه 50هزار تن زغال سنگ كك شوي معادن كرمان به نرخ پايه 155 دلار در هر تن خواهد بود. در تالار محصولات صنعتي و معدني نيز شركت ايرالكو نسبت به عرضه 600 تن انواع شمش آلياژ و بيلت اقدام كرد كه در صورت وجود تقاضا، 460تن ديگر بر ميزان عرضه خواهد افزود.براساس اين گزارش: در اين روز در تالار فرآورده هاي نفت و پتروشيمي نيز 2300 تن انواع آمونياك، اسيدنيتريك، آرگون و كربنات سديم سبك و سنگين پتروشيمي شيراز عرضه شد كه تا 800 تن ديگر در صورت وجود تقاضا قابل افزايش است.
¤ فاز نخست بيمارستان فوق تخصصي حضرت فاطمه(س) شهرستان ساوه كه با مشاركت و همكاري بانك صادرات ايران ساخته شده به بهره برداري رسيد. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران اين بانك در راستاي انجام رسالت هاي اجتماعي خود حمايت از ساخت بيمارستان فوق تخصصي حضرت فاطمه(س) ساوه را برعهده گرفت كه طي مراسمي با حضور داورپناه مدير امور اعتبارات و جمعي از مديران اعتباري و استاني اين بانك فاز نخست آن به بهره برداري رسيد.همچنين مقرر شد تأمين منابع مالي به منظور بهره برداري از مرحله دوم اين طرح نيز توسط بانك صادرات ايران صورت مي گيرد.
¤ سخنگوي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور گفت: در زمان حاضر پنج توليدكننده مخزن گازطبيعي فشرده (سي.ان.جي) در كشور فعال است اما با اين حال، خودروسازان باز هم به وارد كردن مخازن هندي و چيني اصرار دارند كه بايد از اين كار خودداري شود. حسين هاشمي واردات قطعاتي كه در داخل توليد مي شود را يكي از مشكلات اين بخش عنوان كرد و گفت: در بخش توليد برخي از قطعات، قطعه ساز داخلي در حال فعاليت است اما خودروسازان همان قطعه را از چين وارد مي كنند.
 


اوجي:

زمستان امسال هيج مشكلي در تامين گاز خانگي نداريم

مديرعامل شركت ملي گاز تاكيد كرد: زمستان امسال هيچ گونه مشكلي در تامين گاز مشتركان نداريم.
جواد اوجي در گفتگو با مهر با بيان اينكه در حال حاضر تعميرات اساسي و دوره اي تمامي خطوط لوله و تاسيسات تقويت فشار گاز به پايان رسيده است، گفت: همچنين تاكنون تعميرات تمامي پالايشگاه هاي گاز به پايان رسيده و بخش ناچيزي از عمليات تعميرات برخي از واحدهاي پالايشگاهي تا چند روز آينده به طور كامل به پايان خواهد رسيد.
مديرعامل شركت ملي گاز با اشاره به آمادگي كامل تاسيسات، خطوط لوله و پالايشگاه هاي گاز كشور براي تامين سوخت زمستاني مشتركان، تصريح كرد: همچنين به زودي و به منظور افزايش ظرفيت انتقال و پايداري شبكه ملي گاز چندين پروژه خطوط لوله و تاسيسات تقويت فشار گاز به ويژه در استان هاي شمالي كشور در مدار بهره برداري قرار مي گيرد.
معاون وزير نفت در ادامه به آماده بودن خط لوله گاز لوشان - رشت براي بهره برداري اشاره كرد و اظهار داشت: با تكميل و راه اندازي اين بخش از خط لوله، امكان ارسال گاز طبيعي توليدي فازهاي پارس جنوبي به استان هاي حاشيه درياي خزر به طور مستقيم فراهم مي شود.
اين عضو هيات مديره شركت ملي گاز با يادآوري اينكه علاوه بر خط لوله لوشان -رشت، به زودي 2 تاسيسات جديد تقويت فشار در استان هاي شمال و شمالغرب كشور راه اندازي خواهد شد، بيان كرد: پارچين و سمنان تاسيسات تقويت فشار جديدي هستند كه همراه با اتصال خط لوله انتقال گاز لوشان-رشت به خط سوم سراسري، شبكه گاز در مناطق شمالي كشور را تقويت خواهند كرد.
وي با بيان اينكه براي سال جاري افتتاح و بهره برداري رسمي از 5 ايستگاه جديد تقويت فشار گاز در دستور كار شركت ملي گاز قرار گرفته است، اعلام كرد: در مجموع با تدابير انجام شده هيچگونه مشكلي در تامين گاز مشتركان خانگي، صنايع و نيروگاه هاي در فصل سرد سال به وجود نخواهد آمد.
اين مقام مسئول همچنين خواستار همكاري بيشتر مردم در رعايت الگوهاي مصرف گاز به ويژه در بخش خانگي، تجاري و صنايع غير عمده شد و افزود: در مجموع امسال مناسب ترين خدمات به مشتركان گاز طبيعي كشور ارائه خواهد شد.
معاون وزير نفت همچنين از آمادگي شركت ملي گاز براي گازرساني به تمامي نيروگاه ها خبر داد و خاطرنشان كرد: با افزايش مصارف گاز خانگي، بخشي از كمبود گاز طبيعي نيروگاه ها توسط سوخت مايع به طور كامل جبران خواهد شد.
وي با اعلام اينكه مجموعه وزارت نفت براي تامين سوخت زمستاني نيروگاه ها برنامه ريزي و تدابير لازم را انديشيده است، گفت: با مجموعه اقدامات انجام شده جاي نگراني وجود ندارد.
 


رويانيان:

مشكلي براي عرضه بنزين سهميه اي و آزاد نداريم

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با تكذيب شايعاتي كه در عرضه بنزين سهميه اي و آزاد مطرح شده است گفت: هيچگونه مشكلي در عرضه بنزين سهميه اي و آزاد در كشور وجود ندارد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت، محمد رويانيان با بيان اين مطلب افزود: در زمينه ارائه بنزين آزاد هيچگونه مشكلي وجود ندارد و متقاضيان به ميزان لازم مي توانند بنزين مورد نياز خود را تهيه كنند.
وي ادامه داد: شركت نفت نيز بايد سريعاً جايگاه هاي بنزين را توجيه كند تا چنانچه داراي مشكلي باشند فوراً موضوع را حل كنند؛ زيرا از نظر دولت ارائه بنزين سهميه اي براساس سقف سهميه موجود در كارت ها و همچنين بنزين آزاد هيچگونه مشكلي ندارد و لذا بايد در اين مورد خدمات لازم ارائه شود.
رويانيان همچنين با اشاره به مصوبه كارگروه توسعه حمل ونقل در مديريت مصرف سوخت گفت: به منظور رفاه حال موتورسيكلت سواران فرصتي دوباره به افرادي كه هنوز پلاك ملي دريافت نكرده اند داده شد تا با مراجعه به نيروي انتظامي پلاك ملي را دريافت كنند.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت ادامه داد: اين افراد با اين مصوبه فعلاً سهميه بنزين خود را مي گيرند ولي بايد به سمت قانونمندي حركت كرده و در مهلت ارائه شده پلاك موتورسيكلت هاي خود را به پلاك ملي تغيير دهند.
عبدالله جلالي قائم مقام اين ستاد نيز از تثبيت سهميه بنزين نيمه يارانه اي براي آبان ماه مانند گذشته و واريز آن در ساعت24 سي ام مهر ماه خبر داد.
وي در گفت و گو با خبرگزاري فارس با اشاره به ثابت ماندن سهميه بنزين در آبان ماه گفت: براساس جلسات تشكيل شده در ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت، سهميه بنزين نيمه يارانه اي 60 ليتر و همانند مهر ماه بدون تغيير ماند.
قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل سوخت ادامه داد: بر اين اساس سهميه موتورسيكلت ها نيز 25 ليتر در نظر گرفته شده است كه در ساعت 24 روز سي ام مهر ماه در كارت هاي سوخت واريز مي شود.
 


مركز آمار گزارش داد

افزايش 85 درصدي قيمت ميلگرد

مركز آمار ايران اعلام كرد: قيمت مصالح ساختماني در نيمه نخست امسال نسبت به نيمه دوم سال گذشته، 08/32 و نسبت به نيمه نخست همان سال 11/55 درصد افزايش يافته است.
براساس قيمت گزارش «قيمت مصالح ساختماني-نيمه نخست سال 91» كه از سوي مركز آمار ايران انتشار يافته است، بيشترين افزايش قيمت مصالح ساختماني، نسبت به نيمه دوم سال 90 براي گوني چتايي با 1/59 درصد و كمترين افزايش بلوك سفالي آجر تيغه با 4/5 درصد بوده است.
همچنين بيشترين و كمترين افزايش قيمت مصالح ساختماني نسبت به نيمه نخست سال 90 درخصوص ميلگرد آجدار نمره 12 با 89 درصد و بلوك سفالي آجر تيغه با 5/12 درصد بوده است.
براساس اين گزارش: سنگ پلاك صيقلي تراور تن سفيد درجه يك نسبت به نيمه دوم سال 90 معادل 2/26 درصد و نسبت به نيمه نخست سال 90 معادل 9/33 درصد افزايش داشته است.
بيشترين افزايش قيمت مصالح ساختماني در نيمه نخست سال جاري درخصوص ميلگرد بوده كه نسبت به نيمه نخست سال 90 بيش از 85 درصد افزايش يافته است.
يادآور مي شود: نتايج تفصيلي طرح ياد شده بزودي در وبگاه مركز آمار ايران انتشار مي يابد.
 


شاخص بورس در 8 قدمي قله 30هزار واحدي

شاخص كل بورس تهران با رشد روزافزون خود به مرز 30 هزار واحد رسيد.
به گزارش مهر، پايان بخش معاملات ديروز بورس تهران افزايش 490 واحدي شاخص كل بازده نقدي و قيمت را در پي داشت به طوري كه اين نماگر رقم 29 هزار و 992 واحد را براي خود ثبت كرد.
شاخص بازار اول اما با 372 واحد افزايش به عدد 24هزار و 501 واحد رسيد. شاخص بازار دوم نيز با افزايش 917 واحدي رقم 43 هزار و 765 واحد را تجربه كرد. از طرفي ارزش كل معاملات ديروز تالار شيشه اي به بيش از 102ميليارد تومان بالغ شد.
در معاملات ديروز بازار سهام بانك ملت با 61 واحد افزايش و ايران خودرو با 7 واحد كاهش بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص كل بورس بر عهده داشتند.
آماده باش شاخص براي عبور از مرز 30 هزار واحدي اينك بورس تهران را در كانون توجه صاحبان سرمايه هاي خرد وكلان و در صدر بازارهاي پولي و مالي كشور قرار داده است.
برخي تحليلگران بازار سرمايه با نگاهي به روند شاخص بورس، گام بعدي اين نماگر را جاي گيري در محدوده 33 هزار واحدي اعلام مي كنند.
براساس اين گزارش، نوسان شديد در بازار ارز و سكه و نيز نااطميناني به دورنماي مقطعي آن در كنار عدم جذابيت ساير بازارهاي رقيب با بازار سرمايه باعث شده تا صاحبان نقدينگي سرگردان براي گرايش مجدد به بازار سهام و تحصيل دارايي هاي ارزان قيمت به اجماع برسند؛ دارايي هايي كه از يك طرف تحت تأثير رشد نرخ ارز و افزايش سودآوري شركت ها و صنايع بورسي با آزاد شدن پتانسيل هاي نهفته خود روبرو هستند و از سويي ديگر، تحت تأثير آزادسازي قيمت تدريجي كالاهاي اساسي و مصرفي با رشد نسبت قيمت بر درآمدي سهام همراه شده اند در شرايط فعلي جذاب ترين گزينه براي سرمايه گذاراني است كه حفظ ارزش پول اصلي ترين هدف آنها است.
 


نيكزاد:

متقاضيان پرديس تا پايان دولت دهم صاحب خانه مي شوند

وزير راه و شهرسازي از اتمام ساخت تمامي خانه هاي مسكن مهر در منطقه پرديس تا پايان دولت دهم خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، علي نيكزاد در بازديد از طرح هاي مسكن مهر پرديس اظهار داشت: 35 هزار واحد مسكن مهر پرديس در سمت چپ راه تهران- دماوند (طرح دشت بهشت) و بقيه (45 هزار واحد) در سمت راست آن ساخته مي شود (طرح فاز 11 و فاز 9) براي ارتباط اين طرح ها و ساير قسمت هاي شهر 2 دستگاه تونل به طول 1500 متر و چند تقاطع غيرهمسطح ساخته مي شود.
وي افزود: شايد آورده اوليه متقاضيان مسكن مهر پرديس يك تا 2 ميليون تومان افزايش يابد، اما مردم صاحب خانه اي مي شوند كه تمام امكانات لازم خدماتي را دارد.
وزير راه و شهرسازي گفت: در توافقي كه با وزارت نيرو داشتيم مقرر شد سامانه فاضلاب را هم خودمان بسازيم و از پسآب فاضلاب براي آبياري فضاي سبز استفاده شود.
نيكزاد يادآور شد: به متقاضيان مسكن مهر جديد پرديس قول مي دهم تا پايان دولت دهم صاحب خانه اي با تمام امكانات لازم براي زندگي شوند.
نيكزاد درباره مترو پرديس گفت: عمليات ساخت مترو پرديس در حال طراحي و توافق است و تلاش مي كنيم در قالب قرارداد با تهاتر زمين در قبال ساخت مترو، اين طرح را انجام دهيم.

 


براساس گزارش تفريغ بودجه اعلام شد

 4 وزارتخانه صدرنشين عدم رعايت مفاد بودجه 89

وزارتخانه هاي نيرو و نفت به ترتيب با لااقل 894 و 638 مورد واخواهي (عدم رعايت قوانين و مقررات) صدرنشين دستگاه هاي دولتي در زمينه عدم رعايت مفاد بودجه 89 بوده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس گزارش تفريغ بودجه 89 كه از سوي ديوان محاسبات كل كشور در اختيار كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است، در مجموع 3 هزار و 201 گزارش حسابرسي درباره بودجه 89 انجام شده است. براين اساس ديوان محاسبات 7 هزار و 2 مورد واخواهي يعني مواردي كه قوانين و مقررات در آن رعايت نشده را در بودجه 89 گزارش داده است.
گزارش هاي حسابرسي و تعداد موارد واخواهي در تفريغ بودجه 89 در 4 سرفصل وصول و ايصال بدهي ها، مصرف اعتبارات، اقلام سنواتي و منابع و مصارف شركت ها مورد بررسي قرار گرفته اند.
براساس اين گزارش: وزارت نيرو صدرنشين تعداد واخواهي هاي بودجه يعني عدم رعايت قوانين و مقررات مرتبط با بودجه 89 است. وزارت نيرو 466 مورد واخواهي را درباره منابع و مصارف شركت ها، 385 مورد را درباره مصرف اعتبارات و 43 مورد واخواهي را در باره اقلام سنواتي بودجه به نام خود به ثبت رسانده است.
وزارت نفت با 638 مورد رتبه دوم تعداد واخواهي در تفريغ بودجه 89 را به خود اختصاص داده است. همه اين واخواهي ها در وزارت نفت درباره منابع و مصارف شركت ها ثبت شده اند كه موضوعي طبيعي است، چرا كه بودجه سالانه خود وزارت نفت چيزي بيش از چند ميليون تومان نيست و اصل بودجه صنعت نفت در اختيار شركت ملي نفت قرار مي گيرد.وزارت كشور با 624 مورد واخواهي رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. اغلب اين واخواهي ها درباره مصرف اعتبارات ثبت شده اند. وزارت كشور 26 مورد واخواهي را نيز در بخش وصول و ايصال بدهي ها به ثبت رسانده است.
رتبه چهارم تعداد واخواهي ها در تفريغ بودجه 89 به وزارت جهاد كشاورزي رسيده است. اين وزارتخانه 407 مورد واخواهي را در بخش مصرف اعتبارات و 15 مورد واخواهي را در بخش اقلام سنواتي به نام خود به ثبت رسانده است.
به صورت تفكيكي وزارت نفت در بخش منابع و مصارف شركت ها، وزارت نيرو در بخش اقلام سنواتي شامل پيش پرداخت، علي الحساب و امثال آن، وزارت كشور در بخش مصرف اعتبارات و وزارت امور اقتصادي و دارايي با 87 گزارش در بخش وصول و ايصال بدهي ها بيشترين تعداد واخواهي را در هر يك از بخش هاي چهارگانه در تفريغ بودجه 89 داشته اند.
گزارش تفريغ بودجه 89 نشان مي دهد: تعداد گزارش هاي حسابرسي نسبت به سال قبل از آن 34 درصد رشد داشته و در مقابل تعداد موارد واخواهي با كاهش 6 درصدي مواجه بوده است.
در عين حال ديوان محاسبات پس از ارائه گزارش تفريغ بودجه با برگزاري نشست هاي مشترك با دستگاه هاي اجرايي، 43 درصد از واخواهي ها را با ارائه اسناد و مدارك رفع كرده يا با تغيير عملكرد دستگاه اجرايي برطرف شده است.
 


بانك مركزي اعلام كرد

نرخ تورم شهريور ماه 24 درصد

بانك مركزي از افزايش نرخ تورم در 12 ماه منتهي به شهريور ماه امسال به 24 درصد خبر داد.
بانك مركزي گزارش داد: خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1383 در شهريور ماه 1391 نشان مي دهد شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در شهريور ماه 1391 به عدد 8/348 رسيد.
نرخ تورم در 12 ماه منتهي به شهريور ماه 1391 نسبت به 12 ماه منتهي به شهريور ماه 1390 معادل 24 درصد است.
پيش از اين، نرخ تورم در 12 ماه منتهي به مرداد ماه 391 1 معادل 5/23 درصد، تير ماه 9/22 درصد، خرداد ماه 4/22 درصد، ارديبهشت ماه 2/22 درصد و فروردين ماه
8/21 درصد اعلام شده بود.
 


صادرات 398 ميليون دلاري محصولات لبني

دبير انجمن صنفي توليدكنندگان فرآورده هاي لبني ايران اعلام كرد: در 6 ماهه نخست سال جاري 398 ميليون دلار صادرات محصولات لبني به كشورهاي مختلف داشته ايم.
رضا باكري در گفتگو با مهر در خصوص ميزان صادرات محصولات شيري در 6 ماهه نخست سال جاري اظهار داشت: براساس گزارشي كه گمرك ارائه كرده است طي اين مدت 398 ميليون دلار صادرات محصولات لبني به كشورهاي مختلف داشته ايم.
وي با بيان اينكه اين ميزان ارزآوري با احتساب صادرات شيرخشك براي كشور محقق شده است، افزود: حدود 2 ميليون و 300 هزار دلار از رقم 398 ميليون دلار مربوط به صادرات شيرخشك بوده است.
دبير انجمن صنفي توليدكنندگان فرآورده هاي لبني ايران با اشاره به اينكه سال گذشته ميزان كل صادرات محصولات لبني حدود 505 ميليون دلار بوده است، گفت: پيش بيني مي كنيم ميزان صادرات لبني تا پايان سال جاري به حدود 800 ميليون دلار برسد.وي خاطرنشان كرد: اگر ميزان صادرات محصولات لبني را در 6 ماهه نخست سال گذشته حدود 250 ميليون دلار حساب كنيم امسال حدود 5/1 برابر صادرات انواع محصولات لبني نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.باكري در ادامه در رابطه با اقدام انجمن براي عملياتي شدن مصوبه ستاد تنظيم بازار گفت: در جلسه هيات مديره انجمن مصوبه ستاد تنظيم بازار مبني بر لزوم برخورد با كارخانجاتي كه شيرخام خود را بيشتر از قيمت مصوب 930 تومان خريداري كنند مورد تاييد قرار گرفت.
وي افزود: براساس مصوبه ستاد تنظيم بازار كشور با دامداراني كه شيرخام خود را بيشتر از قيمت مصوب 930 تومان عرضه مي كنند و همچنين با كارخانجات صنايع لبني كه شيرخام را بيشتر از قيمت مصوب 930 تومان از دامداران خريداري مي كنند، برخورد تعزيراتي خواهد شد.
 


به دليل بي اعتنايي به تحريم ها

تاجر ايراني به 4 سال زندان در آمريكا محكوم شد

يك ايراني به اتهام بي اعتنايي به تحريم هاي آمريكا عليه ايران و صدور 15 ميليون دلار رايانه به كشورش از سوي دادگاهي در آمريكا به 4 سال حبس و پرداخت 10 ميليون دلار جريمه محكوم شد.
به گزارش فارس به نقل از بيزينس ژورنال، يك تبعه ايران مقيم شهر تمپاي ايالت فلوريداي آمريكا به اتهام نقض تحريم ايران به 4 سال حبس در آمريكا محكوم شد.
براساس بيانيه دادگاه فلوريدا، وي و سه شركت تحت مالكيت او در ماه جولاي گناهكار شناخته شدند.
در اين بيانيه آمده است: وي در سال هاي 2003 و پاييز 2011 به طور غيرقانوني رايانه هاي پيچيده و با سطح بالا و تجهيزات مرتبط با آنها را از آمريكا به ايران صادر كرده كه بر اين اساس از تحريم هاي آمريكا عليه ايران تخطي نموده است. اين محموله از طريق امارات با مشخصات جعلي و زبان رمزي فرستاده شده است. وي نزديك به 15 ميليون دلار رايانه و تجهيزات مربوط به آن را به ايران صادر كرده است.
بر اين اساس، دادگاه وي را به علت قانون شكني به پرداخت 10 ميليون دلار جريمه محكوم كرده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14