(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2  آبان  1391 - شماره 20339

بررسي اوضاع منطقه و فلسطين در ديدار چامسكي و هنيه در غزه
افراد مسلح ناشناس در پاكستان
80 فروند موشك به افغانستان شليك كردند
همزمان با مراسم تشييع جنازه «وسام الحسن»
آشوبگران 2 شهر لبنان رابه ميدان جنگ تبديل كردند
مردم سوريه: از كشورمان در برابر توطئه ها دفاع مي كنيم
چها رسوي پنج قاره
يورش نيروهاي امنيتي كويت به معترضان
114 مجروح برجاي گذاشت
درگيري شديد با ماموران آل خليفه در حومه منامه
ارتش كره جنوبي در پي هشدار پيونگ يانگ به حال آماده باش درآمد
سفر دوره اي كاترين اشتون به خاورميانه از اردن آغاز شد
وزير دفاع مصر:
جنگ هر لحظه ممكن است شعله ور شود
حمله معترضان در ليبي
به ساختمان پارلمان و ايستگاه تلويزيوني بنغازي
انتقاد مسكواز شنود مكالمات شهروندان در آمريكا
دو هفته مانده به انتخابات رياست جمهوري آمريكا
سرمايه داران تصميم مي گيرند


بررسي اوضاع منطقه و فلسطين در ديدار چامسكي و هنيه در غزه

نوام چامسكي انديشمند آمريكايي در غزه با اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين ديدار و درباره مسائل مهم منطقه از جمله اوضاع فلسطين گفت و گو كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، چامسكي در ديدار با اسماعيل هنيه به گسترش همبستگي با ملت فلسطين پس از جنگ غزه اشاره و تاكيد كرد، پس از جنگ 22 روزه ديدگاه محافل بين المللي نسبت به اسرائيل تغيير يافت و بدين گونه افكار عمومي در آمريكا نيز تغيير كرد و همبستگي با ملت فلسطين افزايش يافت.هنيه نيز در اين ديدار ضمن تمجيد از اين انديشمند آمريكايي و انساني خواندن مواضع وي در قبال ملت فلسطين از حمايت و همبستگي گسترده وي با ملت فلسطين و آرمان آن تقدير كرد.
وي افزود، سرآغاز تمامي مشكلات ملت فلسطين مخالفت آمريكا با پذيرش نتايج انتخابات سال 2006 بود كه موجب شد وضعيت به اينجا برسد.
 


افراد مسلح ناشناس در پاكستان

80 فروند موشك به افغانستان شليك كردند

افراد مسلح ناشناس از داخل خاك پاكستان مناطق مرزي استان «كنر» افغانستان را با 80 موشك هدف قرار دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «واصف الله واصفي» سخنگوي استانداري كنر افغانستان گفت، افراد ناشناس ديروز از داخل خاك پاكستان مناطق مختلف شهرستان «دانكام» را هدف 80 فروند موشك قرار دادند. به گفته وي، كسي در اين حمله آسيبي نديد. طي ماه هاي اخير 600 موشك از داخل خاك پاكستان به خاك افغانستان در استان كنر اصابت كرده است.
در همين حال از شرق افغانستان گزارش رسيد هواپيماهاي ناتو شماري از غيرنظاميان را هدف قرار دادند و كشتند. در استان ننگرهار نيز پنج عضو يك خانواده به دست افراد ناشناس كشته شدند.
 


همزمان با مراسم تشييع جنازه «وسام الحسن»

آشوبگران 2 شهر لبنان رابه ميدان جنگ تبديل كردند

هواداران سعدالدين حريري با چراغ سبز آمريكا و عربستان با حمله به مقر دفتر نخست وزيري لبنان، سازمان هاي دولتي را به محاصره در آوردند و در مناطق مختلف با ارتش و مردم درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، افراد مسلح وابسته به جريان 14 مارس به رهبري سعدالدين حريري پس از سخنراني تحريك آميز فواد سينيوره رئيس فراكسيون المستقبل مجلس لبنان در جريان مراسم تشييع وسام الحسن رئيس بخش اطلاعات نيروهاي امنيتي لبنان به كاخ نخست وزيري حمله كردند و با نيروهاي محافظ آن درگير شدند.
فواد سينيوره دولت ميقاتي را مسئول ترور وسام الحسن معرفي كرد و از مردم خواست دولت را بركنار كنند.
در اين درگيري ها بيش از 15 تن از عناصر امنيتي زخمي شدند. اين حمله در حالي صورت گرفت كه تك تيراندازان جريان 14 مارس از پشت بام منازل به سوي عابران تيراندازي مي كردند و افراد مسلح اين جريان در مناطق مختلف با مردم و ارتش درگير شدند.
افراد وابسته به حريري همچنين به مراكز دولتي بيروت حمله ور شدند و اين مراكز را به محاصره خود در آوردند.
نيروهاي امنيتي لبنان براي متفرق كردن اين افراد از گاز اشك اور استفاده كردند و اين در حالي بود كه افراد مسلح جريان 14 مارس از سلاح هاي مختلف و آرپي جي استفاده مي كردند.
در طرابلس نيز درگيري ها شدت يافت و در جريان آن دست كم يك دختر 9 ساله كشته شد. در جريان اين حادثه 19 نفر ديگر نيز زخمي شدند.
طرفداران جريان المستقبل همچنين خيابان هاي شهر صيدا را بستند كه ارتش براي بازگشايي آنها وارد عمل شد.
اين آشوبگران در منطقه المدينه الرياضه نيز با سلاح سرد به مردم حمله كردند كه باعث زخمي شدن يك شهروند به نام «ايهاب الغري» شد.
دفتر نخست وزيري لبنان با انتشار بيانيه اي افكار عمومي لبنان را به قضاوت فراخواند و جريان 14 مارس را مسبب اصلي درگيري ها و حمله به كاخ نخست وزيري خواند.
درگيري ها در مناطق مختلف لبنان همچنان ادامه دارد و صداي تيراندازي و شليك مسلسل و آرپي جي از گوشه و كنار شهرها به گوش مي رسد.
برخي از جاده هاي مواصلاتي مسدود شده و طرفداران 14 مارس همچنان به تعرض به مردم و اماكن عمومي مشغول هستند.
نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان تاكيد كرد استعفا نكرده است و صرفا چند ماه پيش به رئيس جمهور اعلام كرده در صورت توافق نهايي براي تشكيل دولت وحدت ملي آماده است.
در همين رابطه حزب الله و ميشل عون رئيس حزب مسيحي آزاد ملي لبنان نسبت به استعفاي دولت ميقاتي و ايجاد بحران جدي در كشور هشدار دادند.
مفتي اعظم سني هاي لبنان نيز اقدام برخي جريان ها به تلاش براي براندازي دولت از طريق آشوب هاي خياباني را كاملا مردود دانست و تاكيد كرد، كساني كه به دنبال اين موضوع هستند كاملا در اشتباهند.
از سوي ديگر سرلشگر اشرف ريفي فرمانده نيروهاي امنيت ملي لبنان پس از مشورت با مردان شربل وزير كشور لبنان تصميم گرفت عماد عثمان را به عنوان جانشين وسام الحسن رئيس بخش اطلاعات نيروهاي امنيتي لبنان معرفي كند.
سليمان فرنجيه رئيس حزب مسيحي المرده نيز گفت، گروهي در لبنان در انديشه رسيدن به دولت از طريق خون وسام الحسن هستند ولي ما اجازه تكرار سناريوي سال 2005 ميلادي پس از ترور رفيق حريري را كه جريان 14 مارس با سوء استفاده از آن به قدرت رسيد به آنها نخواهيم داد.
وي با اظهار تعجب از اقدام گروه 14 مارس در تحميل مسئوليت ترور وسام الحسن به ميقاتي ادامه داد: در زماني كه گروه 8 مارس به دنبال بركناري الحسن از رياست بخش اطلاعات نيروهاي امنيتي بودند، ميقاتي در كنار الحسن قرار داشت.
فرنجيه گفت: ميقاتي در واقع به گروه 14 مارس بيش از گروه 8 مارس خدمت كرده و به آنها نزديك تر است؛ بنابراين ما عقيده داريم كه اعمال فشار گروه 14 مارس عليه ميقاتي تنها به منظور بركنار كردن وي از پست نخست وزيري است.
رئيس جريان المرده با تأكيد بر ادامه كار دولت ميقاتي اظهار كرد: وجود دولت ميقاتي عامل استقرار و ثبات در لبنان است.
«مروان خيرالدين» مشاور دولت لبنان نيز در مصاحبه اي با اشاره به ترور وسام الحسن، خواستار تمسك كليه گروه هاي لبناني به شيوه عقلاني، درايت، حكمت و دوري از كينه ورزي با هدف اداره صحيح كشور در شرايط حساس كنوني شد.
همچنين «زياداسود» عضو فراكسيون تغيير و اصلاح در پارلمان لبنان تأكيد كرد، در پشت تلاش هاي 14 مارس براي ايجاد ناامني در كشور اهداف ديگري نهفته است.
وي افزود، رويكردي وجود دارد تا با سرنگون كردن دولت لبنان در كشور ناامني ايجاد شود.
از سوي ديگر، روزنامه شرق الاوسط پروژه مرتبط كردن پرونده ترور وسام الحسن به دادگاه حريري را كليد زد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه شرق الاوسط نوشت كه پاريس امكان ارجاع پرونده ترور وسام الحسن رئيس اداره اطلاعات امنيت داخلي لبنان به كميته تحقيق بين المللي مرتبط با دادگاه حريري را بررسي كرده است.
اين روزنامه نوشت كه براين مبنا پرونده ترور وسام الحسن نيز به پرونده ترور رفيق حريري الحاق خواهد شد و به اين ترتيب تحقيق در اين زمينه از اختيارات دادگاه بين المللي ترور حريري خواهد بود.
اين در حالي است كه كارشناسان لبناني موضوع ترور وسام الحسن را يك جنايت كاملاً لبناني مي دانند و معتقدند كه براساس قوانين حقوق بين الملل اين پرونده نبايد به دادگاه هاي بين المللي سپرده شود.
هشدار حزب الله به آمريكا
معاون دبيركل حزب الله در مورد پيشنهاد آمريكا مبني بر مشاركت در پرونده تحقيقات ترور وسام الحسن رئيس دستگاه امنيتي لبنان هشدار داد و گفت: همه تلاش ها در راستاي بين المللي كردن اين پرونده هيچ اثري در نتيجه كار آن نخواهد داشت چرا كه تنها مسئولان قضايي لبنان صلاحيت بررسي آن را دارند.
شيخ «نعيم قاسم» معاون دبيركل حزب الله روز گذشته در اولين موضع گيري حزب الله در خصوص تحولات اخير لبنان در مصاحبه با خبرنگار ايرنا در بيروت، گفت: دولت تصميم گرفته كه پرونده ترور وسام الحسن را به شوراي عالي دادگستري به عنوان بالاترين مقام قضايي كشور ارسال كند و اين پرونده بايد به طور طبيعي از سوي مسئولان قضايي لبنان مورد پيگيري قرار گيرد.
وي افزود: همه ما بايد در برابر توطئه ايجاد بي ثباتي و ناآرامي در لبنان دست به دست هم دهيم به ويژه آن كه اوضاع كشور به علت بحران سوريه در آستانه بي ثباتي قرار گرفته است.
معاون دبيركل حزب الله اظهار كرد: ما در برابر دوراهي وجود لبنان بدون دولت از يكسو و ادامه كار دولت كنوني با هدف تامين استقرار و ثبات كشور از سوي ديگر قرار گرفته ايم ولي هر عقل سليمي، وجود دولت كنوني براي تامين مصلحت لبنان را راه درست مي داند.
وزارت خارجه آمريكا روز يكشنبه گفته بود: آمريكا به ماموران تحقيق در مورد بمب گذاري اخير بيروت كمك خواهد كرد.


 


مردم سوريه: از كشورمان در برابر توطئه ها دفاع مي كنيم

شهروندان سوري با محكوم كردن بمب گذاري ها و اقدامات تروريستي افراد مسلح تاكيد كردند، بشار اسد رئيس جمهور ماست و بمب گذاري ها مردم را براي مقابله با توطئه ها و دفاع از كشور متحدتر مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، شهروندان سوري با برگزاري تجمع تاكيد كردند از رياست جمهوري بشار اسد حمايت مي كنند.
مردم سوريه اظهار داشتند به تروريست ها و حاميان آنها مي گوييم كه هرچه قدر دست به اقدامات جنايت آميز بزنند ما ايستادگي مي كنيم و به مقاومت خود ادامه مي دهيم.
شهروندان سوري همچنين تاكيد كردند، تروريست ها هيچ گاه نمي توانند مردم را به وحشت بيندازند چون مردم در مقابل اين بحران متحد هستند و از كشورشان دفاع مي كنند.
يكي از شهروندان گفت، كساني كه در پي آتش بس هستند در واقع مي خواهند تروريست ها تجديد قوا كنند و با گرد آوردن و فرا خواندن مجدد نيروهاي پراكنده به حملات تروريستي خود ادامه دهند.
در همين رابطه «وائل حلقي» نخست وزير سوريه تاكيد كرد، سوريه با يك توطئه بين المللي با هدف بي ثبات كردن امنيت، ايجاد شكاف در وحدت ملي و خنثي كردن نقش مقاومت در منطقه براي تحقق جاه طلبي كشورهاي غربي و در راس آنها آمريكا و رژيم صهيونيستي مواجه است.
وي افزود، سوريه با عزم و اراده و پايداري، وحدت ملي مردم و ارتش شجاع خود در انتها پيروز خواهد شد.
اين در حالي است كه اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب مشغول رايزني با مقامات كشورهاي منطقه براي برقراري آتش بس موقت در سوريه است.
نبيل العربي دبير كل اتحاديه عرب با تاكيد بر ضرورت پايان خونريزي در سوريه از همه طرف هاي دخيل در بحران سوريه خواست كه حامي تلاش هاي نماينده دبير كل سازمان ملل در سوريه باشند.
آخرين وضعيت ميداني سوريه نيز با كشته شدن ده ها تروريست در حلب و حومه دمشق و خنثي شدن نفوذ چندين گروه مسلح از داخل لبنان همراه است.
در يك عمليات ويژه در محله هاي الشيخ خضر و سليمان الحلبي در حلب ده ها تروريست كشته و شماري ديگر زخمي شدند و خسارت هاي سنگيني به آنها وارد شد.
همچنين در جريان درگيري بين گروه هاي مسلح تروريستي با ارتش اردن در مرز سوريه و اردن يك گروهبان اردني كشته شد.
گروهي از افراد مسلح نيز در منطقه البحصات در نزديك درياچه قطينه در شهر حمص در درگيري با ارتش سوريه كشته شدند.
ارتش سوريه همچنين موفق شد تلاش افراد مسلح براي نفوذ به محله الجلبيه در شهر ديرالزور را خنثي و آنها را بكشد.
هشت فرد مسلح در يك كارگاه ساخت بمب در محله الورشه شهر حمص كشته و 13 نفر ديگر زخمي شدند.
افراد مسلح به خودروي يك عضو شوراي شهر حلب در شمال سوريه حمله كردند و احمد فاعور و يكي از همراهان وي كشته شدند. مهاجمان مسلح همچنين يك عضو دفتر اجرايي استانداري دمشق را در مقابل منزلش در منطقه ركن الدين اين شهر كشتند.
از سوريه خبر مي رسد كه گروه هاي وهابي از 11 كشور عربي، آسيايي و اروپايي در شهرهاي مختلف سوريه مستقر شده و در حال اجراي عمليات تروريستي هستند.
شبكه خبري العالم در اين باره گزارش داد براساس اطلاعاتي كه كارشناسان مستقل در سازمان ملل ارائه كرده اند گروه هاي سلفي وهابي از كشورهاي مختلف براي انجام عمليات تروريستي، ارعاب و به وحشت انداختن مردم و وادار كردن آنان به فرار از محل سكونت خود عازم سوريه شده اند.
 


چها رسوي پنج قاره

گور جمعي در جنوب بغداد
ارتش عراق از كشف يك گور جمعي شامل 40 جسد در يك منطقه جنوب بغداد خبر داد.
به نظر مي رسد كه اين افراد به دست تروريست هاي فعال در عراق قتل عام شده اند.
تسليم 10عضو «پ.ك.ك»
10 عضو حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) در استان «شيرناك» خود را تسليم نيروهاي دولتي كردند. ارتش تركيه طي هفته هاي اخير سرگرم عمليات گسترده اي عليه پ.ك.ك در جنوب شرق اين كشور است.
من مخالفم!
در حالي كه كشتار غيرنظاميان در شمال غرب پاكستان توسط هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به امري روزانه تبديل شده است، «آصف علي زرداري» رئيس جمهوري پاكستان، گفت: ما با حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به پاكستان مخالف هستيم!
2 شهيد و 4 زخمي در غزه
جنگنده هاي رژيم صهيونيستي ديروز با حمله به مناطقي از نوار غزه، دو نفر را شهيد و چهار تن ديگر را زخمي كردند. اسرائيل ظاهراً در اين حملات از هواپيماهاي بدون سرنشين نيز استفاده كرده است.
درگيري در فرودگاه لاهور
در پي ممانعت نيروهاي امنيتي فرودگاه لاهور از ورود هواداران حزب مردم به سالن فرودگاه، بين دو طرف درگيري روي داد و ده ها نفر در اين درگيري مجروح شدند. هواداران قصد استقبال از يك رهبر حزب مردم را داشتند.
 


يورش نيروهاي امنيتي كويت به معترضان

 114 مجروح برجاي گذاشت

پليس و نيروهاي امنيتي كويت با يورش به تجمع اعتراض آميز مخالفان اصلاح قانون انتخابات 114 نفر از آنها را زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش پس از محاصره تجمع معترضان با شليك گاز اشك آور و بمب هاي صوتي به آنها يورش بردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، درگيري ها ميان نيروهاي پليس و معترضان در سه نقطه شهر كويت كه راهپيمايي هاي اعتراض آميز از آن آغاز شده بود، به وقوع پيوست و ده ها تن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
معترضان كه منابع خبري تعداد آنها را ده ها هزار تن تخمين زده اند قصد داشتند تا خود را به «قصر السيف»، كاخ محل اقامت پادشاه كويت در مركز پايتخت برسانند، اما با ممانعت نيروهاي امنيتي مواجه شدند.
شاهدان عيني گفتند علاوه بر پليس و نيروهاي امنيتي، معترضان توسط هلي كوپترهاي ارتش از آسمان كنترل مي شدند ولي تلاش دولت براي ارعاب مخالفانش بي تاثير بود.
براساس اين گزارش، روز يكشنبه تدابير شديد امنيتي در پايتخت كويت اتخاذ شد و مقامات كويتي صدها نيروي غيرمسلح پليس و ده ها گشتي امنيتي و زرهپوش را در مناطق نزديك به تجمع مخالفان مستقر كرده بودند.
اين در حالي است كه منابع دولتي تظاهركنندگان را حدود 5000 نفر عنوان كردند اما مخالفان دولت گفتند نزديك به 50هزار نفر در تظاهرات اعتراض آميز روز يكشنبه حضور داشتند و علاوه بر مجروح شدن 114 نفر، پليس 15 نفر از مخالفان را بازداشت كرد.
مخالفان دولت، هدف از اصلاح سيستم انتخاباتي را دستكاري در روند انتخابات و فرستادن هواداران دولت به مجلس الامه (پارلمان) مي دانند و با دستور پادشاه به مخالفت برخاسته اند.
همچنين انتخابات پارلماني كويت كه قرار است اول ماه دسامبر برگزار شود، از سوي مخالفان دولت تحريم شده است.
 


درگيري شديد با ماموران آل خليفه در حومه منامه

مردم بحرين براي درهم شكستن حبس دستجمعي و محاصره دو روزه ساكنان روستاي «العكر»، با مزدوران آل خليفه درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز نيز براي دومين روز متوالي درگيري ميان مزدوران محاصره كننده روستاي «العكر» و مردم ساير مناطق بحرين كه خود را به آنجا رسانيده اند، ادامه داشت و پليس براي متفرق كردن معترضان خشمگين از هلي كوپتر نيز استفاده كرد.
در پي كشته شدن يك پليس بر اثر انفجار بمب كه روز جمعه در العكر اتفاق افتاد، نيروهاي امنيتي آل خليفه روستا را در محاصره كامل خود گرفتند و حتي از ارسال موادغذايي و دارويي به روستا نيز جلوگيري مي كنند.
رژيم آل خليفه در اين ماجرا به شيوه نازي ها عمل كرده است و قصد دارد كل ساكنان منطقه را به طور دستجمعي تنبيه كند.
اكنون اوضاع در العكر به گونه اي است كه مركز حقوق بشر بحرين نسبت به آن ابراز نگراني كرده است.از داخل روستا نيز خبر مي رسد، نيروهاي امنيتي طي روزهاي اخير به 35 خانه يورش برده اند و حتي به برخي از خانه ها بيش از يكبار حمله كرده اند. در طول اين حملات ترس و وحشت شديدي در ميان زنان و كودكان ايجاد مي شود و نيروهاي امنيتي آنان را مورد آزار جسمي و رواني قرار مي دهند. ظاهرا نيروهاي سعودي نيز در اين حملات مشاركت دارند.
 


ارتش كره جنوبي در پي هشدار پيونگ يانگ به حال آماده باش درآمد

در پي هشدار پيونگ يانگ به سئول درباره تكرار ارسال اطلاعيه هاي تبليغاتي از طريق بالن به سوي كره شمالي، نظاميان كره جنوبي به حالت آماده باش درآمدند.
به گزارش مهر به نقل از پايگاه الحيات، منابع نظامي كره جنوبي از آماده باش نظاميان اين كشور در برابر واكنش احتمالي كره شمالي به اطلاعيه هاي تبليغاتي كه قرار است، به سوي اين كشور فرستاده شود خبر داد.
اين منابع افزودند: آماده باش روز دوشنبه همزمان با ارسال 200هزار اطلاعيه تبليغاتي به سوي پيونگ يانگ از طريق بالن تشديد مي شود و اين اقدامات به منظور مقابله با هرگونه اقدام احتمالي كره شمالي صورت مي گيرد.
منابع فوق بيان كردند: آماده باش از زماني كه پيونگ يانگ جمعه گذشته سئول را تهديد به حمله به مناطق مرزي كرده، اعلام شده است.
شايان ذكر است كره شمالي تهديد كرده بود اگر تنها يك بار ديگر اطلاعيه هاي تبليغاتي از سوي كره جنوبي و از طريق بالن به سمت اين كشور فرستاده شود پاسخ دندان شكني به سئول خواهد داد.
 


سفر دوره اي كاترين اشتون به خاورميانه از اردن آغاز شد

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در نخستين گام از سفر خاورميانه اي خود وارد اردن شد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، كاترين اشتون روز دوشنبه تور پنج روزه اش به خاورميانه را با توقف در اردن و ديدار با پادشاه اين كشور آغاز كرد.
براساس اين گزارش، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در سفر خود با اردن از اردوگاه پناهندگان سوري در مرز دو كشور ديدار به عمل آورد.كاترين اشتون امروز به لبنان سفر مي كند و به گفت و گو و رايزني با رئيس جمهور و وزير امور خارجه اين كشور خواهد پرداخت.
همچنين انتظار مي رود اشتون در سفر روز چهارشنبه خود به سرزمين هاي اشغالي موضوع شهرك سازي را به عنوان محور اصلي گفت وگوي خود با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل قرار دهد. اين گزارش حاكي است، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز پنجشنبه نيز با «محمود عباس» رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار و گفت و گو خواهد كرد.كاترين اشتون در بيانيه اي اعلام كرده است كه هدف از اين سفر، پيشبرد همكاري هاي كنوني ميان اتحاديه اروپا و شركاي اين اتحاديه در خاورميانه است.
 


وزير دفاع مصر:

جنگ هر لحظه ممكن است شعله ور شود

وزير دفاع مصر با تأكيد بر لزوم حفظ توانايي رزمي نيروهاي مسلح اين كشور و ادامه تمرينهاي نظامي بدون اشاره به كشور يا دشمن خاصي اظهار داشت: جنگ هر لحظه ممكن است شعله ور شود .
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه القدس العربي ، سرلشكر عبدالفتاح السيسي روز دوشنبه با حضور در رزمايش نيروي هوايي مصر با استفاده از مهمات جنگي با عنوان مجد 2012در منطقه وادي النطرون اين كشور افزود: نيروها و تجهيزات نظامي مصر بايد همواره آماده نبرد احتمالي باشند .
بر اساس اين گزارش، وي به طرف مقابل مصر كه ممكن است جنگ با آن شعله ور شود، اشاره اي نكرد .
از سوي ديگر سرلشكر يونس المصري فرمانده نيروي هوايي مصر نيز اعلام كرد كه اين كشور در چارچوب افزايش توان رزمي ارتش خود در ماه ژانويه آينده نخستين محموله از جنگنده هاي اف - 16 خود را تحويل خواهد گرفت .
 


حمله معترضان در ليبي

به ساختمان پارلمان و ايستگاه تلويزيوني بنغازي

معترضان در دو شهر بزرگ ليبي به ساختمان پارلمان و يك ايستگاه تلويزيوني حمله كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، يكشنبه طرابلس پايتخت ليبي شاهد حمله تظاهركنندگان به ساختمان پارلمان بود. اين حمله به درگيري معترضان با پليس انجاميد. مهاجمان كه تعداد آنها به حدود 500 تن مي رسيد قصد هجوم به داخل پارلمان (كنگره ملي) را داشتند. پليس شماري از مهاجمان را دستگير كرد. افراد معترض خواستار توقف گلوله باران شهر «بني وليد» از سوي ارتش شدند.
در شهر بنغازي نيز اعتراضات مشابهي صورت گرفت. در اين شهر معترضان به يك ايستگاه تلويزيوني حمله كردند. آنها نيز به پخش تصاوير درگيري هاي بني وليد اعتراض داشتند. خبرگزاري جمهوري اسلامي گزارش داد تظاهركنندگان بنغازي دفاتر ايستگاه تلويزيوني «الحره»، را اشغال كردند و يكي از دفاتر را نيز به آتش كشيدند.
معترضان شعار «ورفله» سر مي دادند. ورفله نام قبيله اي در بني وليد است.
تظاهركنندگان مخالف حمله ارتش به بني وليد هستند و مي گويند در اين حمله غير نظاميان آسيب مي بينند.
بني وليد در 185 كيلومتري جنوب شرقي طرابلس واقع است و 100 هزار نفر جمعيت دارد.
علت حمله معترضان در طرابلس به پارلمان به اين خاطر بود كه حمله ارتش به بني وليد به دستور «محمد المقريف» رئيس پارلمان صورت گرفته بود.
درگيري هاي بني وليد تاكنون بيش از 30 كشته و دست كم 200 مجروح برجاي گذاشته است.
اين درگيري كه هنوز ادامه دارد باعث خروج اكثر ساكنان اين شهر شده است.
در همين حال، «بان كي مون» دبير كل سازمان ملل خواستار پايان يافتن درگيري ها در بني وليد شد. او از طرف هاي درگير خواست با يكديگر مذاكره كنند.
 


انتقاد مسكواز شنود مكالمات شهروندان در آمريكا

نماينده تام الاختيار روسيه در امور حقوق بشر، سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا را به جاسوسي از زندگي مردم جهان متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «كنستانتين دولگوف» در نشستي در دوماي روسيه با انتقاد از جاسوسي دولت آمريكا از زندگي شهروندان و خارجيان ساكن اين كشور اظهار داشت: قوانين آمريكا به سازمان هاي اطلاعاتي اين كشور اجازه مي دهد، بدون حكم دادگاه به جاسوسي و كنترل تمام ارتباطات الكترونيك شهروندان آمريكايي و خارجيان مقيم اين كشور مبادرت كند.
وي گفت: در سال گذشته ميلادي، سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا بيش از يك ميليون و 300 هزار درخواست براي اعلام اطلاعات مكالمات تلفني مشتركان به شركت هاي مخابراتي اين كشور ارائه كردند.
نماينده تمام الاختيار روسيه با به سخره گرفتن ادعاي دولتمردان آمريكايي در مورد آزادي بيان و حقوق شهروندي آمريكا را به دخالت در امور شخصي و حريم زندگي مردم كشورش و جهان متهم كرد.به گفته دولگوف، اقدامات دولتمردان آمريكايي موجب آسيب پذيرتر شدن خارجيان در اين كشور شده است و آنها ممكن است بدون هيچ گونه مدرك و شاهدي به اتهام شركت در اعمال تبهكارانه بازداشت و راهي زندان شوند.
 


دو هفته مانده به انتخابات رياست جمهوري آمريكا

سرمايه داران تصميم مي گيرند

هفته نامه روسي «زافترا» نوشت: فرقي بين جمهوريخواهان و دموكرات هاي آمريكا در سياست خارجي نيست و اين «سرمايه داران» هستند كه تصميم مي گيرند چه كسي وارد كاخ سفيد شود.
هفته نامه روسي «زافترا» طي گزارشي كه روز دوشنبه و به قلم «آلكسي گورديف» منتشر كرد، به انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه دو هفته آينده برگزار مي شود، پرداخت.به نوشته اين هفته نامه هيچ تفاوتي در سياست خارجي «باراك اوباما» و «ميت رامني» وجود ندارد و واشنگتن بدون اينكه از چيزي تاثير بپذيرد همچنان براي تحكم سلطه خود بر جهان تلاش خواهد كرد. به اعتقاد «گورديف» سلطه بر جهان موضوعي است كه نخبگان آمريكايي روي آن هيچ اختلاف نظري ندارند.نويسنده در اين مقاله همچنين به «داد و ستدهاي پنهاني محافل قدرت در آمريكا» اشاره و خاطرنشان مي كند كه «اوباما پيش از راهيابي به كاخ سفيد يك سناتور دوم ايالت ايلينوي بود اما با همين گونه داد و ستدها و با مساعدت محافل سرمايه داري به مقام رياست جمهوري رسيد.»به اعتقاد اين تحليلگر روس، هدف اصلي از حمايت هاي گسترده «محافل مخوف سرمايه داري» از انتخاب اوباما به عنوان رئيس جمهور نيز، نه راه انداختن جنگ و ايجاد ناامني در جهان اسلام بلكه تضمين فعاليت مراكز مالي از سوي وي بود كه اين كار بايد تا دسامبر 2013 ادامه يابد!نويسنده سپس گريزي به شكست اوباما از رامني در نخستين مناظره انتخاباتي كه چندي پيش خبرساز شد زد و افزود: حاميان مالي اوباما براي گوشزد كردن وابستگي رئيس جمهور، زمينه شكست وي را در اين مناظره فراهم كردند!«گورديف» در انتها مي نويسد: تعيين كننده اصلي نتايج انتخابات رياست جمهوري آمريكا نه مردم بلكه محافل بزرگ سرمايه داري است و آنها هستند كه مي توانند اوباما يا هر رئيس جمهور ديگر را از رده خارج و با رقيب وي به توافق برسند!

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14