(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2  آبان  1391 - شماره 20339

سخنگوي مركز مبادله اعلام كرد
مشكلي در انتقال ارز به بانك هاي خارجي نداريم
مديرعامل اتحاديه دامداران خبر داد
سود 40 درصدي دلالان از هركيلو گوشت
قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي:
بنزين تك نرخي نمي شود
وزارت جهاد كشاورزي:
ايران رتبه اول توليد محصولات باغي خاورميانه را دارد
طي 9 ماه كره جنوبي 39 ميليون بشكه نفت از ايران خريداري كرد
معاون وزير نفت:
تراز صادرات گاز ايران مثبت است
معاون سازمان حمايت خبر داد
جريمه 10ميليارد ريالي گرانفروشان لوازم التحرير
واكنش به برخي ادعاها
بورس كالا هيچ نقشي در افزايش قيمت كالاها ندارد


سخنگوي مركز مبادله اعلام كرد

مشكلي در انتقال ارز به بانك هاي خارجي نداريم

سخنگوي مركز مبادلات ارزي اطلاعات جديدي از فعاليت هاي اين مركز اعلام كرد.
صمد كريمي ديروز با بيان اين كه امكان تخصيص ارز به دانشجويان غيربورسيه نيز فراهم شده است، گفت: دانشجويان غيربورسيه مي توانند با ارائه اسناد مثبت به مركز مبادله ارزي از امكانات اين مركز استفاده كنند.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا حذف يورو از اين مركز صحت دارد يا خير؟ گفت: يورو از مركز مبادلات حذف نشده اما واكنش ما در مقابل تحريم هاي اتحاديه اروپا اين است كه در بلند مدت يورو و ارزهاي مشابه از مركز مبادلات ارزي حذف شوند و ارزهاي محلي جاي آن ها را بگيرند.
كريمي در گفت وگو با ايسنا در مورد اين كه برخي از واردكنندگان اعلام مي كردند يورو به آنها اختصاص داده نمي شود و يا خيلي زود يوروي تخصيص داده شده براي هر روز به پايان مي رسد، گفت: تقاضا براي دريافت يورو در كشور بالاست كه بايد براي حل اين مساله دو كار انجام دهيم يكي آنكه اگر ارز براي كالاهاي اولويت يك و دو مي خواهيم اختصاص دهيم در صورتي كه واردات از كشور هند انجام مي شود، آن ارز را به روپيه تبديل مي كنيم و ثبت سفارش ها را به اين سمت ببريم اما متاسفانه برخي از شركت هاي واردكننده كه مي توانند كالاهاي اولويت يك و دو را از شركت هاي معتبر در هند خريداري كنند، اين كار را انجام نمي دهند و حتي ثبت سفارش را به صورت يورو انجام مي دهند.
وي افزود: كساني كه رقم ثبت سفارش و تقاضايشان براي يورو بالاست اعلام مي كنيم كه در چند مرحله مراجعه كنند، اما براي عمده مشتريان كه سطح پايين است پوشش داده مي شود. البته در اين بين مشكلاتي داريم و عده اي مدت زيادي در اينجا حضور دارند و حتي مي خوابند و ما هم راضي به اين كارها نيستيم و هدف ما آن است كه مشتريان بانك ها به شعب خود مراجعه كنند و شعب بررسي هاي لازم را انجام داده و به نمايندگانشان فكس كنند و آن نماينده بانك مربوطه براساس تاريخ و ساعت فكس و هم چنين براساس اولويت كالايي ارزي را كه به آنها اختصاص داده ايم، به مردم بدهند و هم چنين ارز از بانك مركزي خريداري كنند.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي گفت: كساني كه كد تخصيص ارز گرفته اند به معناي آن است كه مذاكرات خود را با بانك انجام داده و ميزان يورو يا ارز ديگري كه مي خواسته به آن اختصاص داده شده است و تا 15 روز كاري فرصت دارند تا به نرخ روز ريال خود را به حساب بانك بريزند و بانك براي آنها ارز خريداري كند. لذا كساني كه كد تخصيص ارز گرفته اند تا 15 روز كاري مي توانند ارز خود را دريافت كنند.
كريمي در مورد كساني كه وجه ريالي را براي بانك هاي عامل ريختند اما هنوز نتوانستند ارز خود را دريافت كنند نيز گفت: اگر آن بانك از بانك مركزي ارز مورد نياز را خريداري كرده باشد بايد آن را به متقاضي ثبت سفارش اختصاص دهد و در غير اين صورت آن بانك تخلف انجام داده است و كساني كه با اين موارد مواجه شده اند بايد به همكاران ما در بخش نظارت كه در اين مركز مستقر هستند مراجعه كنند و مشكلات خود را عنوان كنند.
وي يادآور شد كه در حال حاضر پورتال ارزي در سيستم جديد راه اندازي شده است و براساس آن بانك عامل، سازمان توسعه تجارت، بانك مركزي و گمرك همه با هم كنترل مي شوند و 15 روز كاري به آن معني است كه وقتي مشتري ريال خود را به حساب بانك عامل ريخت و ارز خريداري كرد با توجه به اين كه ما مشكل نقل و انتقال ارز از بانك مركزي و بانك عامل نداريم اين انتقال انجام خواهد شد بنابراين اگر بانكي ارزي اختصاص نداده كوتاهي از آن بانك مربوطه بوده است و آن مشتري حق دارد كه به همكاران بخش نظارت ما اطلاع رساني كند تا كارش انجام شود.
كريمي همچنين با تأكيد بر اين كه روند انتقال ارز در بانك هاي خارجي هم اكنون حالت عادي دارد و مشكلات در اين زمينه برطرف شده است، گفت: همه تلاش ما اين است كه ارز مورد نياز كالاهاي اولويت يك و دو به هر شكل ممكن تامين شود.
قيمت انواع ارز مركز مبادله
در همين حال عضو شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي در گفتگو با مهر گفت: از آغاز فعاليت مركز مبادلات ارزي تاكنون (29روز) بيش از يك ميليارد و 200 ميليون دلار به فعالان اقتصادي و ساير متقاضيان فروخته شده است.
محمدرضا بهرامن افزود: تعداد ثبت سفارشات در اين مركز نيز تاكنون به بالغ بر 3 هزار و 850 مورد رسيده است.
خاطرنشان مي شود بانك مركزي قيمت انواع ارز در روز دوشنبه در مركز مبادلات ارزي را اعلام كرد كه براساس آن، قيمت دلار، يورو، لير و درهم در اين مركز نسبت به روز قبل آن افزايش يافته بود.
بر همين اساس، قيمت دلار مبادلاتي ديروز (دوشنبه) از 2544 به 2545تومان و يورو از 3314 به 3320 تومان افزايش يافته بود، ضمن اينكه درهم 693 تومان و لير تركيه 1418تومان بود.
پيشنهاد ارزي صادركنندگان به دولت
بنابر پيشنهادي كه از سوي صادركنندگان به دولت ارائه شده، گويا قرار است ارز حاصل از صادرات با قيمت توافقي به واردكنندگان فروخته شود، اما روند اجرايي اين كار قرار است در مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز انجام شود.
براين اساس، صادركنندگان با تزريق ارز خود به منابع وارد كنندگان، از يك سو از خروج ارز به صورت قاچاق يا تبديل آن به كالاي قاچاق جلوگيري مي كنند و از سوي ديگر منابع لازم براي واردكنندگان تأمين مي شود.
اين پيشنهاد به مفهوم آن است كه احتمالاً نرخ ارز جديدي در مركز مبادله ايجاد خواهد شد و آن هم نرخ توافقي ميان صادركنندگان و واردكنندگان است.
با اين روش ارز مورد نياز وارد كنندگان با اطمينان خاطر تأمين خواهد شد و ديگر صرافان يا دلالان ارز نقشي در تأمين ارز براي واردات نخواهند داشت.
جديدترين اطلاعات حاكي از آن است كه ارز تأمين شده از سوي صادركنندگان قرار است به واردات كالاهاي گروه 9 و 10 كه هم اكنون از دريافت ارز محروم اند، اختصاص يابد.
رئيس سازمان توسعه تجارت نيز ارائه چنين پيشنهادي از سوي صادركنندگان به دولت را تأييد كرده است.
به گفته صافدل اين پيشنهاد نيز در كنار چند پيشنهاد ديگر هم اكنون در حال بررسي است.
گفتني است تاكنون صادركنندگان ارز خود را به مركز مبادله نمي دادند زيرا ظاهراً مركز مبادله مي خواهد ارز اين عده را با قيمت مبادله اي خريداري كند، در حالي كه در صرافي ها همين ارز با قيمت آزاد خريداري مي شود.
اختلاف قيمت 800 تا 1000 توماني نرخ ارز در مركز مبادله و صرافي ها باعث شده كه صادركنندگان ارز خود را به صرافان بفروشند.
 


مديرعامل اتحاديه دامداران خبر داد

سود 40 درصدي دلالان از هركيلو گوشت

مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران افزايش قيمت گوشت قرمز در بازار را به دليل وجود دلالان و واسطه ها دانست و گفت: آنها از هر كيلوگرم گوشت قرمز 40 درصد سود مي برند.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با ايرنا افزود: افزايش قيمت گوشت قرمز در بازار مصرف به ميزان توليد و تأمين اين محصول ارتباطي ندارد، بلكه به دليل وجود دلالان و واسطه گران، نرخ اين محصول به صورت چشمگيري افزايش مي يابد.
به گفته وي، هم اكنون بخش عمده گوشت قرمز مورد نياز در داخل كشور تأمين مي شود و كمبودي در زمينه تأمين اين محصول وجود ندارد.
اين فعال بخش خصوصي بر تأمين نهاده هاي دامي مورد نياز براي توليد گوشت قرمز تأكيد كرد و گفت: بايد از بروز مشكل براي توليدكنندگان اين بخش جلوگيري كرد.
وي ادامه داد: با نوسانات قيمت ارز، واردات دام زنده به كشور نيز با مشكل مواجه شده كه ادامه اين روند در طولاني مدت مي تواند كشور را در تأمين گوشت قرمز مورد نياز با مشكل مواجه كند.
سلطاني سروستاني تصريح كرد: هر كيلوگرم لاشه گوسفندي در ماه هاي گذشته در محل دامداري ها حدود 16 هزار و 500 تومان بوده و قيمت اين محصول در محل دامداري تغييري نداشته است، در حالي كه قيمت گوشت گوسفندي در بازار مصرف روند رو به رشد را طي مي كند.
وي اظهار كرد: در حال حاضر براي توليد شيرخام نهاده دامي به دامداران تحويل داده مي شود، بنابراين براي حمايت از توليد گوشت قرمز نيز نهاده مور نياز در اختيار دامداران قرار گيرد تا گوشت مورد نياز كشور با انگيزه بيشتري توليد و تأمين شود.
سلطاني سروستاني، تأمين علوفه دامي و تعيين نرخ خريد تضميني از سوي دولت را در كاهش هزينه هاي تمام شده توليد مؤثر دانست و افزود: با كاهش هزينه هاي تمام شده علاوه بر توليد كننده، مصرف كننده نهايي نيز متضرر نخواهد شد.
خودكفايي در توليد
مرتضي ذوالانواري مديرعامل صندوق عشايري درباره خودكفايي در توليد گوشت قرمز مي گويد: در صورت تأمين مالي توسط دولت و پرداخت تسهيلات به دامداران عشايري، توليد گوشت قرمز در داخل كشور به خودكفايي خواهد رسيد.
وي از اجراي طرح زنجيره در دو استان الگو خبر داد و گفت: طرح زنجيره در حال حاضر در خراسان رضوي و خراسان شمالي به عنوان استان هاي الگو در حال اجرا شدن است.
ذوالانواري درباره اين طرح افزود: براساس اين طرح حدود 60 هزار رأس دام در اين دو استان پروار مي شوند و سپس در قيمت هاي قابل رقابت به بازار مصرف عرضه خواهند شد.
به گفته وي، اين طرح پس از اجراي آزمايشي در اين دو استان به كل استان هاي عشايري كشور تعميم داده مي شوند.
ذوالانواري خاطرنشان كرد: در صورتي كه دولت با ارائه تسهيلات ارزان قيمت به تأمين مالي اين طرح بپردازد گوشت مورد نياز كشور از داخل تأمين خواهد شد.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه طرح توليد گوشت قرمز از تيرماه سال جاري اجرا شده است، ادامه داد: دوره پرواربندي حدود چهار ماه است كه دو ماه نيز براي بحث بازاريابي، فروش و بازگشت سرمايه در نظر گرفته مي شود. به اين ترتيب اين طرح در شش ماه كامل اجرا خواهد شد.
وي تصريح كرد: با اجراي اين طرح از 60 هزار رأس دام، بيش از دو هزار تن گوشت قرمز توليد مي شود.ذوالانواري با اشاره به اينكه اين طرح براي 850 هزار رأس دام در سراسر كشور برنامه ريزي شده است، يادآور شد: با اجراي اين طرح به طور سراسري، 20 هزار تن گوشت قرمز توليد خواهد شد كه توليد اين ميزان گوشت قرمز نياز به پرداخت 130 ميليارد تومان تسهيلات دارد.
وي به واردات گوشت اشاره كرد و اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به هزينه هاي سرسام آور خوراك و نگهداري دام و پرواربندي در صورتي كه در زمان توليد گوشت قرمز در داخل كشور، واردات نيز انجام شود توليدكنندگان متحمل ضررهاي سنگيني خواهند شد.
ذوالانواري از نگراني توليدكنندگان به دليل كاهش قيمت گوشت قرمز و عدم توانايي براي رقابت خبر داد و تأكيد كرد: دولت بايد واردات گوشت را كنترل كند زيرا توليدكنندگان داخلي ظرفيت و پتانسيل توليد گوشت قرمز تا مرز خودكفايي را دارند.
شيريني واردات
در حالي كه توليدكنندگان داخلي قول خودكفايي در توليد گوشت قرمز البته با حمايت دولت را مدام بيان مي كنند، اما عده اي ترجيح مي دهند، واردات انجام شود. البته اين مسئله فقط در توليد كالايي مانند گوشت نيست. كساني كه شيريني واردات را بخاطر رانت آن چشيده اند، بسادگي اجازه خودكفايي كشور را نمي دهند. واردكنندگاني كه تعداد آنها انگشت شمار است ولي به ظاهر كسي قدرت مقابله با آنها را ندارد. از سال گذشته كه قيمت گوشت رو به افزايش رفت، واردات گوشت از برزيل آغاز شده اما پس از مدتي، فساد به اين بخش از واردات نيز رخنه كرد و گوشت وارداتي برزيل كه بايد حداكثر كيلويي 8 هزار تومان به فروش مي رسيد، قيمت آن به كيلويي 16 هزار تومان افزايش يافت.
ميرقاسم مومني رئيس انجمن دوستي ايران و برزيل اواسط اسفند ماه سال گذشته در اين باره طي گفت وگويي اعلام كرد:گوشتهاي برزيلي با ارز دولتي وارد شده و حداكثر بايد كيلويي 8 هزار تومان فروخته شود.
وي با تشريح دلايل گراني گوشت در بازار اظهار داشت: بعد از تصميم دولت به قطع واردات گوشت و مرغ از كشور برزيل برخي سودجويان و فرصت طلبان اقدام به احتكار اين اقلام كردند.
رئيس انجمن دوستي ايران و برزيل افزود: اين موضوع همزمان با افزايش نرخ دلار و يورو شد و آنها با اين بهانه، گوشتي را كه با ارز دولتي وارد كرده بودند به قيمت بالاتري عرضه كردند.
مومني افزود: گوشت هاي وارداتي كه با ارز دولتي وارد شده بود به قيمت 7 هزار و 500 الي 8 هزار تومان بايد عرضه مي شد اما سودجويان از 10 هزار تومان شروع و به بيش از 16 هزار تومان فروختند.
وي ادامه داد: طي چند روز اخير نيروي انتظامي و ستاد مبارزه با قاچاق كالا چندين سردخانه را كه در سطح كشور گوشت زيادي احتكار كرده بودند شناسايي كرده اند.
سلطان واردات گوشت
تير ماه امسال نيز نادر قاضي پور عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با انتقاد از عملكرد مسئولان در كنترل قيمت گوشت قرمز، از برخورد نمايندگان با سلطان واردات گوشت خبر داد. وي از وجود مستندات و مداركي دال بر دست داشتن عده اي خاص در واردات گوشت گفت: اين موضوع در اواخر مجلس هشتم مطرح شد اما بنابه دلايلي به نتيجه نرسيد ولي قطعا در مجلس نهم برخورد با سلطان واردات گوشت را در دستور كار قرار خواهيم داد. همچنين افشين صدر دادرس مديرعامل اتحاديه مركزي تعاوني هاي عشايري ايران، ماه گذشته از وجود دست هاي پشت پرده در بدنه دولت سخن گفت كه منافع خود را در واردات دام زنده و گوشت قرمز به كشور مي بينند و اجازه نمي دهند كشور در توليد گوشت قرمز خودكفا شود.
انحصار واردات دست 5 نفر
رئيس انجمن دوستي ايران و برزيل با بيان اينكه دست هاي پنهان اجازه ارزان شدن قيمت گوشت را نمي دهد، گفت: در سود تجارت اعداد 700 تا 800 ميليون دلار مطرح است و برخي حاضر به از دست دادن اين سود كلان نيستند.ميرقاسم مومني اظهار داشت: در حال حاضر تيمي در سه بخش «برزيل»، «ايران» و «دولتي ها» به عنوان سه گزينه، گوشت كشور شامل توليد، واردات، انتقال و توزيع را مديريت مي كنند. اما يك سري ارتباطات نامرئي هم بين اين سه بخش ايجاد شده كه تلاش آنها در جهت منافع خودشان است نه منافع مردم.
رئيس انجمن دوستي ايران و برزيل اضافه كرد: مسئوليت واردات را 5 نفر كه خودشان واردكننده هستند به عهده دارند.
وي افزود: چنين شرايطي وضعيت مونوپلي در واردات گوشت ايجاد كرده و اجازه نمي دهد افراد ديگري به پروسه واردات گوشت از برزيل وارد شوند.
مومني گفت: نتيجه آن مي شود كه بازار بدون رقابت مانده و گوشتي كه از برزيل وارد كشور مي شود، نسبت به كشورهاي ديگر 2 هزار و 300 دلار گران تر است.
وي تاكيد كرد: افرادي هستند كه براي اينكه منافعشان به خطر نيفتد، اجازه پايين آمدن قيمت گوشت را نمي دهند.
رئيس انجمن دوستي ايران و برزيل تصريح كرد: بحث منافع 700 تا 800 ميليون دلاري است كه باعث شده برخي نتوانند به راحتي از آن عبور كرده و منافع خود را فداي منافع مردم كنند.
مومني گفت: مدتي است واردات گوشت از برزيل قطع شده است، اما ظاهرا صحبت هايي مطرح است كه واردات از برزيل از سر گرفته شود.وي همچنين در مورد بازار مرغ گفت: در حال حاضر اگر اجازه واردات مرغ از برزيل داده شود حدود كيلويي 4500 تومان در كشور ما تمام مي شود.رئيس انجمن دوستي ايران و برزيل تصريح كرد: همچنين براي تامين خوراك دام و طيور نيز به دليل ظرفيت هايي كه در اين كشور وجود دارد امكان تبادل و واردات خوراك هست، اما واردات اين نوع نهاده ها هم به صورت انحصاري و مونوپلي صورت مي گيرد.
 


قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي:

بنزين تك نرخي نمي شود

 قائم مقام شركت ملي پخش، تك نرخي شدن بنزين را تكذيب كرد و گفت: قيمت بنزين فوب خليج فارس با نرخ ارز 1226 تومان همان 1000 تومان است.
سيد ناصر سجادي در نشست خبري گفت: هم اكنون هيچ يك از جايگاه هاي سوخت اقدام به توزيع بنزين با استاندارد يورو 4 و گازوئيل با استاندارد يورو 5 نكرده اند.
وي ادامه داد: پس از آنكه توليد بنزين و گازوئيل به حد قابل قبولي رسيد، كار توزيع آن را در برخي از جايگاه هاي تهران و سپس 7 كلان شهر ديگر انجام مي دهيم و سپس همه كشور مي توانند از گازوئيل و بنزين با استانداردهاي روز دنيا استفاده كنند.قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي تصريح كرد: قيمت عرضه اين بنزين هيچ تفاوتي با بنزيني كه اكنون در جايگاه ها توزيع مي شود، ندارد و اين قانون تا زماني اجرا مي شود كه قيمت هاي جديدي براي عرضه ابلاغ نشده است.
سجادي گفت: هزينه توليد بنزين با كيفيت يورو 4 بيشتر از بنزين فعلي توليدي پالايشگاه ها است، اما همانطور كه گفته شد، قيمت عرضه ثابت است.
قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در ادامه با اشاره به بحث هايي كه اخيراً پيرامون بنزين آزاد ايجاد شده گفت: نكته اي كه بايد مردم بدانند اين است كه بنزين آزاد به هيچ عنوان سهميه بندي نيست و هر مقدار كه مي خواهند مي توانند، از بنزين با نرخ 700 تومان استفاده كنند.
وي همچنين با اشاره به كمبود كارت هاي سوخت در جايگاه ها در روزهاي اخير خاطرنشان كرد: به هيچ عنوان اين موضوع صحت ندارد، زيرا در اواخر ماه و تا زماني كه سهميه هاي جديد واريز شود، معمولاً تقاضا براي استفاده از كارت هاي سوخت جايگاه داران افزايش مي يابد كه علل مختلفي دارد. به همين دليل اين اشتباه پيش مي آيد كه كارت سوخت جايگاه داران كمياب شده است.
سجادي با اشاره به رد هرگونه شايعه مبني بر تك نرخي شدن بنزين گفت: برخي افراد سعي مي كنند، از اين موارد سوءاستفاده كرده و شايعه تك نرخي شدن بنزين را اعلام كنند كه به هيچ عنوان صحت ندارد.
قائم مقام شركت ملي پخش گفت: با نرخ ارز 1226 تومان قيمت هر ليتر بنزين فوب خليج فارس 1000 تومان است، بنابراين گمانه زني ها كه گفته مي شود، قيمت بنزين فوب افزايش يافته اين گونه نيست و هم اكنون نيز دولت به ازاي بنزين 400 تومان و 700 توماني نيز يارانه پرداخت مي كند.
قائم مقام شركت ملي پخش در پايان با اشاره به آمادگي اين شركت براي تامين سوخت زمستاني گفت: هر ساله سعي مي كنيم در مدت گرم سال مخازن عمومي را كه مربوط به نيروگاه ها و صنايع بزرگ مي شوند، پر كنيم تا در مدت فصل سرد سال كه مصرف گاز خانگي افزايش مي يابد، نيروگاه ها از نظر سوخت با مشكل مواجه نشوند كه خوشبختانه امسال نيز شرايط ذخيره سازي سوخت نيروگاه ها بسيار ايده آل است.
 


وزارت جهاد كشاورزي:

ايران رتبه اول توليد محصولات باغي خاورميانه را دارد

مديركل دفتر امور ميوه هاي وزارت جهاد كشاورزي گفت: ايران جايگاه نخست توليد محصولات باغي در خاورميانه و آفريقا را دارد.
رحمت الله پريچهر در گفت وگو با فارس، با اشاره به ظرفيت هاي بسيار بالاي باغباني كشور اظهار داشت: بخش باغباني به دليل تامين ارزش غذايي، ارزآوري بالا و خواهان زيادي كه در بازارهاي بين المللي دارد مي تواند به عنوان راهكار تحقق اقتصاد مقاومتي كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري است، تلقي شود.
مديركل دفتر امور ميوه هاي وزارت جهاد كشاورزي در پاسخ به اينكه ميزان ارزآوري باغباني كشور سالانه چقدر است؟ گفت: سال گذشته 2 ميليارد و 172 ميليون دلار ميزان صادرات محصولات باغي كشور بوده و امسال پيش بيني مي شود از اين رقم فراتر رود.
پريچهر گفت: ايران جايگاه نخست توليد محصولات باغي در خاورميانه و شمال آفريقا و جايگاه هشتم تا نهم را در دنيا دارد و در توليد 13 تا 14 محصول باغباني رتبه هاي اول تا دهم دنيا را تصاحب كرده است.
پريچهر در خصوص پيش بيني ميزان توليد محصولات باغي گفت: پيش بيني مي شود امسال 18 ميليون تن توليد محصولات باغي داشته باشيم كه نسبت به سال گذشته حداقل يك ميليون تن افزايش خواهد داشت.
به گفته وي انجام عمليات مديريتي، هرس و مبارزه با علف هاي هرز نيز از عوامل موثر در توليد مناسب محصولات بوده است.
مديركل دفتر امور ميوه هاي وزارت جهاد كشاورزي گفت: سازمان هواشناسي كشور نيز بارش هاي مناسبي را پيش بيني كرده كه حاكي از توليد ميوه هاي فراوان و با كيفيت مطلوب در كشور است.
وي گفت: ايران تنوع قابل توجه اقليمي و آب و هوايي دارد و باغباني در ايران قدمت ديرينه اي دارد، باغ هاي زيادي كه در زمان هاي قديم به نام پرديس وجود داشته، انگليسي ها نام «پارادايس» را كه به نام بهشت است از نام اين باغها گرفته اند.
وي افزود: به غير از منطقه آب و هوايي گرم و مطلوب كه معمولا ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري نظير موز در آن توليد مي شود بقيه مناطق آب و هوايي در كشور ما وجود دارد.
پريچهر گفت: حتي ميوه موز در بخشي از مناطق سيستان و بلوچستان و هرمزگان نيز امكان رشد و توليد دارد.
پريچهر با بيان اينكه امسال از نظر وزني يك ميليون تن صادرات محصولات باغي خواهيم داشت، گفت: اين ظرفيت در كشور ما حدود 4 الي 5 برابر اين ميزان است.
وي در پاسخ به اينكه آيا پيش بيني مي كنيد امسال نيازي به واردات مركبات و سيب در ايام عيد وجود نداشته باشد، گفت: توليد سيب امسال يك ميليون تن بيش از نياز داخل است و در زمينه مركبات نيز همواره 96 درصد نياز داخل تامين شده است اما بخش اندكي از واردات كه هيچ وقت از 4 الي 5 درصد توليد داخل تجاوز نكرده است به دليل تنظيم بازار و توجه به مصرف كننده بوده است.
وي ميزان توليد سيب امسال را بالغ بر 3 ميليون و 400 هزار تن اعلام كرد كه نسبت به سال گذشته افزايش 500 هزار تني داشته است.
 


طي 9 ماه كره جنوبي 39 ميليون بشكه نفت از ايران خريداري كرد

شركت ملي نفت كره جنوبي اعلام كرد در 9 ماه سال جاري ميلادي حدود 39 ميليون بشكه نفت از ايران وارد كرده و واردات از اين كشور در ماه اكتبر به ميزان ماهانه 6 ميليون بشكه را از سر گرفته است.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، كره جنوبي واردات نفت ايران را در ماه اكتبر پس از توقف 2 ماهه به علت تحريم ها از سر گرفت. اين محموله ها تحت پوشش بيمه اي ايران انتقال يافته اند.
براساس اطلاعات شركت ملي نفت كره جنوبي، واردات نفت خام اين كشور در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته 8/2 درصد كاهش يافت و به 36/78 ميليون بشكه يا 6/2 ميليون بشكه در روز رسيد.
شركت ملي نفت كره جنوبي اعلام كرد: به عنوان پنجمين واردكننده نفت خام در جهان و يكي از بزرگ ترين واردكنندگان نفت خام از ايران در 9 ماه سال جاري، 77/38 ميليون بشكه نفت از ايران وارد كرده ايم كه 3/41 درصد كاهش را نسبت به سال گذشته نشان مي دهد.
پالايشگاه هاي كره جنوبي ماه گذشته واردات نفت خام از ايران را براي دريافت محموله ها در ماه اكتبر از سر گرفتند؛ بر اين اساس، ماهانه حدود 6 ميليون بشكه يا روزانه 200 هزار بشكه نفت از ايران به كره جنوبي صادر مي شود كه نشان دهنده اين است كه اين كشور به قراردادهاي با حجم كامل با ايران بازگشته است.
يك مقام كره اي گفت: هنوز انتظار مي رود، واردات نفت خام اين كشور از ايران در سال جاري نسبت به سال گذشته به علت 2 ماه وقفه، بيش از يك سوم كاهش يابد.
وي افزود: انتظار مي رود در سال جاري كاهش واردات از ايران بيش از 20 درصد مورد نياز براي اطمينان بخشي به آمريكا براي دريافت معافيت از تحريم هاي اين كشور باشد.
براساس اطلاعات شركت ملي نفت كره جنوبي در ماه آگوست، با وجود اعمال تحريم ها به علت تاخير محموله هاي ماه ژوئن، سئول در اين ماه به طرز پيش بيني نشده اي 137 هزار و 400 بشكه نفت در روز از ايران خريداري كرد.
ايران براي پوشش بيمه اي نفتكش هاي ايراني حمل كننده نفت خود به كره جنوبي بيش از يك ميليارد دلار اعتبار پيشنهاد كرده است.
 


معاون وزير نفت:

تراز صادرات گاز ايران مثبت است

مديرعامل شركت ملي گاز ايران با تاكيد بر آمادگي 100 درصدي اين شركت براي تامين گاز در زمستان امسال از مثبت شدن تراز صادرات گاز كشور در 6 ماه نخست امسال خبر داد.
جواد اوجي صبح ديروز در ادامه نشست هاي مديران ارشد صنعت نفت با نمايندگان رسانه هاي كشور افزود: با توجه به سلسله اقدام هاي انجام شده براي آماده سازي همه بخش هاي صنعت گاز كشور، تامين گاز به بخش هاي مختلف در زمستان امسال به صورت مطلوب انجام مي شود.
معاون وزير نفت در امور گاز با بيان اين كه تراز صادرات گاز نيز در 6 ماه نخست امسال مثبت بوده است، افزود: از ابتداي امسال تا پايان مهر ماه بيش از 5 ميليارد متر مكعب گاز به كشورهاي همسايه از جمله تركيه صادر شده است كه از يك درصد رشد در اين بخش حكايت دارد.
اوجي افزود: در مدت زمان ياد شده واردات گاز به كشور كه عمدتا از تركمنستان انجام مي شود 2 ميليارد و 700 ميليون متر مكعب بوده است كه 52 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش نشان مي دهد.
اوجي، علت كاهش حجم واردات گاز از تركمنستان را انجام تعميرات اساسي در تاسيسات گاز دو كشور در نيمه نخست امسال اعلام كرد.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران همچنين درباره تحويل گاز به نيروگاه هاي كشور در نيمه نخست امسال اظهار كرد: اين بخش در 6 ماهه نخست امسال همانند سال گذشته دريافت كننده 30 ميليارد متر مكعب گاز بوده است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با تاكيد بر روند مطلوب گازرساني در كشور به ويژه در بخش روستايي گفت: در چند سال گذشته انقلاب بزرگي در گازرساني به اين بخش ايجاد شده؛ به گونه اي كه هم اكنون 13 هزار روستاي كشور از اين موهبت بهره مند هستند و ضريب نفوذ گاز به اين بخش به 58 درصد رسيده است.
وي شمار شهرهاي بهره مند از گاز طبيعي را 929 مورد اعلام كرد و گفت: با گازرساني به اين تعداد شهر، ضريب خانوارهاي شهري بهره مند از گاز به 97 درصد رسيده است.
اوجي درباره گازرساني به صنايع كشور نيز گفت: هم اكنون 50 هزار و 506 واحد صنعتي در كشور گازرساني شده است كه با گازرساني به اين تعداد واحد صنعتي، صرفه جويي قابل توجهي در مصرف سوخت مايع ايجاد شده است.
معاون وزير نفت درباره آمادگي اين شركت براي سوخت رساني در فصل سرد نيز گفت: با توجه به پايان تعميرات اساسي پالايشگاه هاي گاز كشور همچنين خطوط لوله و تاسيسات تقويت فشار گاز و آمادگي فرآورش روزانه 30 ميليون متر مكعب گاز ترش پارس جنوبي در پالايشگاه هاي فجر جم و پارسيان، آمادگي مطلوبي براي گذر از زمستان امسال وجود دارد.
وي گفت: پارس جنوبي با 5/45 درصد فرآورش گاز، عمده ترين تامين كننده اين حامل انرژي در كشور است و پالايشگاه هاي فجر جم و پارسيان نيز هر يك با 5/17 درصد سهم، ديگر تامين كنندگان مهم بخش پالايشي كشور به شمار مي روند.
اوجي گفت: با بهره برداري از تاسيسات جديد تقويت فشار گاز، توان انتقال گاز در خطوط لوله به 720 ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد.
وي درباره ذخيره سازي گاز در سراجه قم گفت: هم اكنون روزانه 7 ميليون متر مكعب گاز به مخزن سراجه تزريق مي شود و حجم گاز ذخيره شده در اين مخزن به 410 ميليون متر مكعب رسيده است.
اوجي با بيان اين كه مشتركان خانگي در زمره بهترين مصرف كنندگان گاز و خوش حساب ترين مشتركان قرار دارند، افزود: در بازه زماني 20 شهريور و 25 مهرماه امسال 87 درصد مشتركان گاز را در سقف الگوي تعيين شده، 12 درصد در منطقه هشدار و تنها يك درصد در منطقه ممنوعه (پرمصرف و بالاتر از الگو) گاز مصرف كرده اند.
وي تصريح كرد: در اين بازه زماني، ميانگين گاز بهاي مشتركان اين بخش ماهانه 10 هزار تومان و اين رقم براي مشتركان پرمصرف بيش از 100 هزار تومان در ماه بوده است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران تاكيد كرد: مردم، خوش حساب ترين و بخش هاي نيروگاهي و صنايع، بدحساب ترين مشتركان بوده اند.
اوجي بدهي نيروگاه هاي كشور را 951 ميليارد تومان اعلام و اظهار كرد: اين ميزان بدهي در مورد بخش هاي صنعتي 640 ميليارد تومان است.
و ي بدهي بخش دولتي به شركت ملي گاز را 121 ميليارد تومان و بدهي بخش حمل ونقل (در بخش سي ان جي) به اين شركت را 380 ميليارد تومان اعلام كرد.
معاون وزير نفت درباره تحريم گازي اروپا نيز اظهار كرد: تحريم گازي اعلام شده از سوي اتحاديه اروپا يك بحث تبليغاتي است.
وي اظهار كرد: با توجه به در اختيار داشتن رتبه دوم جهان در ذخاير گاز، ايران مي تواند تامين كننده مطمئني براي صادرات گاز به كشورهاي اروپايي باشد و اگر تحريم گاز اعمال شود، اين اروپاست كه ضرر خواهد كرد.
 


معاون سازمان حمايت خبر داد

جريمه 10ميليارد ريالي گرانفروشان لوازم التحرير

معاونت بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت از جريمه 10ميليارد ريالي گرانفروشان لوازم التحرير در سراسر كشور خبر داد.
مجتبي فراهاني گفت: با برگزاري طرح نظارتي ويژه بازگشايي مدارس كه از تاريخ 15شهريورماه آغاز گرديد، بازرسين سازمان هاي صنعت،معدن و تجارت سراسر كشور بر فرايند توليد، توزيع، فروش و قيمت لوازم التحرير، كيف و كفش و ساير ملزومات تحصيلي نظارت كامل داشتند.
وي تعداد بازرسي هاي انجام شده تا پانزدهم آبان ماه را 144 هزار مورد اعلام و تصريح كرد: در اين بازرسي ها، بيشترين تمركز و نظارت ها بر كيف، كفش و مانتو مدارس با 76 هزار و 429 مورد، دفترچه دانش آموزي و لوازم التحرير با 33 هزار و 747 مورد و نحوه فعاليت فروشگاه هاي پاييزه و نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا با 34 هزار و 165 مورد بازرسي معطوف شده است.
وي ارزش ريالي پرونده هاي متشكله طي اين مدت را يك ميليارد و 195 ميليون ريال ذكر كرد و افزود: بيشترين پرونده تخلفات مربوط به پوشاك، كيف و كفش با 76 هزار و 429 مورد، دفترچه دانش آموزي و لوازم التحريري 2 هزار و نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا و حراجي ها با يك هزار و 221 فقره پرونده است كه جهت صدور حكم نهايي به سازمان تعزيرات حكومتي سراسر كشور ارسال گرديده اند.
فراهاني با بيان اين كه عدم درج قيمت بر روي كالاها، عدم ارائه فاكتور فروش به مشتريان و نداشتن فاكتور خريد و گرانفروشي از عمده ترين تخلفات بازار اين اقلام محسوب مي شود خاطرنشان كرد: شهروندان بايد در هنگام خريد به اين موارد توجه داشته و اگر فروشنده اي حاضر به ارائه فاكتور نشد و يا جنسي را با قيمتي بيش از قيمت مصوب به مشتري عرضه كرد بلافاصله موضوع را به بازرسان اطلاع دهند.
 


واكنش به برخي ادعاها

بورس كالا هيچ نقشي در افزايش قيمت كالاها ندارد

معاون عمليات و نظارت بورس كالاي ايران با رد ادعاهاي عدم دسترسي توليدكنندگان واقعي به مواد اوليه از طريق بورس، گفت: ساز و كاري بهتر از بورس براي كشف قيمت واقعي كالاها وجود ندارد.
در روزهاي اخير روند افزايش قيمت انواع كالاهاي پايه و مصرفي در حالي به اصلي ترين دغدغه هاي مسئولان همه دستگاه ها و نهادهاي ذيربط تبديل شده كه كاركرد يكي از نظام مندترين نهادهاي اقتصادي كشور كه مي تواند به عنوان يك بازو و پشتيبان قوي در راستاي كشف قيمت واقعي انواع كالاهاي پايه در اين زمينه عمل نمايد، يعني بورس كالا تا حدود زيادي مغفول باقي مانده است.
مهرزاد نامداري معاون عمليات و نظارت بورس كالاي ايران با تأكيد بر اين نكته كه براساس تجارب جهاني و همچنين تجربه چند سال اخير در ايران، ساز و كاري بهتر از بورس براي كشف قيمت واقعي كالاها وجود ندارد در پاسخ به نحوه قيمت گذاري انواع كالاها در اين بورس گفت: فرآيند معاملات در بورس كالا وكشف قيمت واقعي محصولات عرضه شده در اين بورس در حالي ارتباط مستقيم و منطقي با ميزان عرضه توليدكنندگان محصولات پايه و ميزان تقاضاي مصرف كنندگان دارد كه بورس كالا به عنوان يك ترازوي نظام مند و با همكاري مستقيم نهادهاي مسئول مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و شركت ملي صنايع پتروشيمي در اين زمينه عمل مي نمايد.
معاون عمليات و نظارت بورس كالاي ايران در پاسخ به برخي ادعاها در خصوص نقش بورس كالا در افزايش قيمت كالاهاي پايه خاطرنشان كرد: مديريت عرضه كه مهمترين و تأثيرگذارترين فاكتور تعيين قيمت كالاهاي پايه است، ارتباط مستقيم با ميزان توليد واحدهاي توليدي در كشور دارد و واضح است كه هرگونه كاهش توليد يك كالاي پايه در داخل كشور بطور اتوماتيك بر ميزان و محدوديت عرضه آن در بورس كالا و در نهايت افزايش قيمت احتمالي آن تأثيرگذار خواهد بود و بورس كالا به عنوان يك بازار هيچ نقشي در افزايش احتمالي قيمت كالاهاي پايه عرضه شده ندارد.
وي گفت: از سويي ديگر نوسانات نرخ كالاهاي پايه در بازارهاي جهاني و نرخ دلار نيز در افزايش قيمت اين دسته از كالاها مؤثر است.
معاون عمليات و نظارت بورس كالاي ايران ضمن بيان بي مهري و فرافكني برخي از مسئولان نهادهاي ذيربط در خصوص ربط افزايش قيمت برخي از كالاها به بورس گفت: بايد به اين نكته توجه كنيم كه كشف قيمت واقعي و انجام معاملات گروه هاي كالايي كه با كمبود توليد يا عرضه در كشور مواجه هستند، در فضايي به نام بورس كالا با مكانيزم دقيق و مشخصي كه كليه شرايط خريداران آن قبلاً بررسي و تائيد شده است و مكانيسم معاملات آن به صورت كامل در معرض قضاوت نهادهاي تصميم گيري قرار دارد؛ فرآيند تخصصي است كه بورس كالاي ايران به طور جدي مشغول انجام آن است.
وي سپس در پاسخ به برخي ادعاها در مورد عدم امكان دسترسي توليدكنندگان واقعي به مواد اوليه از طريق بورس كالا افزود: زماني كه خريداران محصولات پتروشيمي يا همان توليدكنندگان واقعي از قبل توسط سامانه بهين ياب با مكانيزم هاي معيني مشخص شده اند و به عنوان نمونه با همكاري مستقيم سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تبادل منظم اطلاعات خريداران و صنايع پائين دستي و تطابق آنها با ظرفيت هاي واقعي توليد صورت مي پذيرد و بطور مستمر با اعلام موارد مغاير با معاملات به بورس كالاي ايران به سرعت از خريدهاي بعدي جلوگيري مي گردد، نمي توان گفت كه مكانيسم كنوني عرضه در بورس كالا، توليدكننده واقعي را از دسترسي به مواد اوليه محروم مي كند چرا كه اسامي همين توليدكنندگان واقعي بطور مرتب از طريق سازمان صنعت، معدن و تجارت به بورس كالا اعلام مي شود و فقط آن دسته از توليدكنندگاني كه در سامانه بهين ياب ثبت نام كرده اند و اسامي آنها به بورس اعلام شده است، مي توانند نسبت به خريد مواد اوليه مورد نياز خود از بورس اقدام نمايند. لذا اميدوارم ادعاي چنين اشخاصي ناشي از بي اطلاعي آنها از ساز و كار بورس كالا باشد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14