(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6  آبان  1391 - شماره 20342

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بازتاب پيام رهبر معظم انقلاب به حجاج
پيام ولي امر مسلمين به كنگره جهاني حج
دشمن براي خروج از بن بست ميان فرقه هاي اسلامي فتنه انگيزي مي كند
درپرتو وحي
ادعاي ديپلمات هاي غربي درباره سايت فردو
در حرم رضوي
زائران دعاي عرفه را در جوار خلبانان شهيد زمزمه كردند
استقبال كشورهاي مختلف از حضور امنيت آفرين ايران در آب هاي منطقه
با حضور وزير آموزش و پرورش
هفتمين روز درگذشت جان باختگان حادثه كاروان راهيان نور برگزار شد
پرده كعبه نو شد
گزارشي از عيادت مصدومان حادثه كاروان راهيان نور بروجن
مهسا چفيه اش را دوست دارد...
اخبار ادبي و هنري
بزرگترين مراسم قرباني كشور در ابركوه برگزار شد
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان همدان:
والدين، شخصيت هاي عروسكي غربي را وارد خانواده نكنند
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان خبرداد
توليد فيلم دوران تبعيد رهبر معظم انقلاب در ايرانشهر
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
ساخت فيلم موهن واكنش غرب به بيداري اسلامي بود
مديرعامل راه آهن:
عمليات برقي كردن خط آهن تهران- مشهد آغاز شد
توضيحات بورس درباره تغيير قوانين معاملات عمده
گمرك اعلام كرد
صادرات برخي كالاهاي اساسي منوط به كسب مجوز از سازمان حمايت


بازتاب پيام رهبر معظم انقلاب به حجاج

يك نماينده مجلس لبنان پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي به حجاج را دعوت به رهايي از تعصبات ديني و مذهبي و حركت به سوي فضايي آزاد در امت اسلامي و توجه به قضاياي بزرگ و مشترك اين امت توصيف كرد.
«كامل الرفاعي» نماينده مجلس لبنان با اشاره به پيام اخير حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب به حجاج بيت الله الحرام گفت: اين پيام در راستاي تأكيد هميشگي ايشان بر وحدت امت اسلامي و توجه به قضاياي بزرگ امت و حمايت از مسلمانان در مقابل توطئه هاي فتنه برانگيز دشمنان است.
وي افزود: رهبر انقلاب اسلامي در تمامي پيام ها در مناسبت هاي مختلف همواره بر وحدت اسلامي و تكيه بر عوامل قدرت امت با هدف رويارويي با توطئه هاي دشمنان تأكيد كرده اند.
اين نماينده اهل سنت مجلس ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامي با توجه به اهميت برگزاري مراسم حج كه اجتماع بزرگ مسلمانان جهان با تمامي مليت ها و مذاهب است، مسلمانان را به توجه به قضاياي مهم جهان اسلام دعوت كردند.
به گزارش ايرنا، الرفاعي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران دژ محكم حمايت از اسلام است؛ از اين رو بايد با تكيه بر آن به سوي رويارويي با توطئه هاي فتنه جويانه دشمن رفت و تمامي موانع سر راه پيشرفت امت اسلامي را برطرف كرد.
احمد الحاج علي پژوهشگر سياسي سوري از پيام روشنگرانه مقام معظم رهبري به كنگره عظيم حج تقدير كرد. به گزارش شبكه العالم، احمد الحاج علي در گفت وگو با اين شبكه تصريح كرد: تبيين امور منطقه از سوي مرجعي بزرگ مانند آيت الله سيد علي خامنه اي به معناي قطع مسير هر گونه جعل يا تفسير به رأي است. وي افزود: رهبر معظم انقلاب، رهبر همه مسلمانان هستند. بيانات ايشان نه فقط بازگوكننده خواست مسلمانان بلكه بيانگر آرزوهاي همه آزاديخواهان جهان است. به گفته اين شخصيت سوري، رهنمودهاي مقام معظم رهبري همچنين ماهيت توطئه دشمنان براي ويراني و انهدام سوريه را مشخص كرد خصوصاً كه اوضاع سوريه براساس فرموده رهبر انقلاب، نوعي انتقام گيري است. وي با اشاره به اين كه سوريه از چند دهه قبل در كنار مقاومت، حزب الله، مقاومت فلسطين و عراق ايستاده است، يادآور شد: هدف غرب از كمك به افراد مسلح، معرفي مسلمانان به عنوان ابزار تروريسم و خشونت است. الحاج علي تصريح كرد: هدف ديگر غرب، سلطه مجدد بر منطقه براي حمايت از رژيم اسرائيل به ويژه پس از شكست كاخ سفيد در عراق و شكست تل آويو در جنگ ژوئن 2006 لبنان است. وي افزود: غرب، رژيم صهيونيستي و صهيونيسم جهاني هنوز درك نكرده اند كه مقاومت به يك اصل در برابر همه توطئه هاي استعماري، اسرائيلي، اروپايي و آمريكايي در منطقه تبديل شده است.
شبكه عرب زبان الميادين نيز به انعكاس پيام آيت الله خامنه اي به حجاج پرداخت.
به گزارش اين شبكه، آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران در پيام سالانه خود به مناسبت مراسم حج، آمريكا، اسرائيل و همپيمانانشان را مسئول كشته شدن مردم سوريه و وقوع عمليات تروريستي در اين كشور دانست. آيت الله خامنه اي با ابراز ترديد درباره راست گويي كشورهاي خواهان دموكراسي در سوريه، گفت: مواضع اين كشورها يك ماجراي انتقام گيري از دمشق است كه به تنهايي در برابر رژيم صهيونيستي ايستاده و از گروه هاي مقاومت در فلسطين و لبنان دفاع كرده است. رهبر معظم انقلاب همچنين درباره اقدامات آمريكا، ناتو و صهيونيسم كه براي فتنه انگيزي در بين مردم و فرقه هاي اسلامي تلاش مي كنند، هشدار داد.
 


پيام ولي امر مسلمين به كنگره جهاني حج

دشمن براي خروج از بن بست ميان فرقه هاي اسلامي فتنه انگيزي مي كند

حضرت آيت الله خامنه اي ولي امر مسلمين جهان طي پيامي به مناسبت كنگره عظيم حج، مراسم پررمز و راز حج را فرصتي عظيم براي بررسي راه هاي اصلاح امت اسلامي و تامل و تعمق در قضاياي مهم جهان اسلام دانستند و تاكيد كردند كه تلاش هاي قدرت هاي زخم خورده براي به انحراف كشاندن انقلاب هاي منطقه، نقشه هاي خائنانه براي اختلاف افكني ميان مسلمانان و تبليغات اسلام ستيزانه دولت هاي غربي از جمله مسايل حياتي دنياي اسلام هستند.
متن پيام رهبر معظم انقلاب به اين شرح است؛
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين و صلوات الله و سلامه علي الرسول الاعظم الامين و علي آله المطهرين المنتجبين و صحبه الميامين.
موسم حج، سرشار از رحمت و بركت، فرا رسيد و بار ديگر سعادتمنداني را كه شرف حضور در اين ميعاد نوراني يافته اند، در معرض فيض الهي قرار داد. اينجا زمان و مكان، يكايك شما حج گزاران را به ارتقاي معنوي و مادي فرا مي خواند. اينجا زن و مرد مسلمان، با دل و زبان، دعوت خداي بزرگ به صلاح و رستگاري را لبيك مي گويند. اينجا همه فرصت مي يابند كه برادري و يكرنگي و پرهيزگاري را تمرين كنند. اينجا اردوگاه تربيت و تعليم است؛ نمايشگاه وحدت و عظمت و تنوع امت اسلامي است؛ آوردگاه مبارزه با شيطان و طاغوت است. اينجا را خداي حكيم و قدير، جايگاهي قرار داده است كه مومنان، منافع خويش را در آن مشاهده خواهند كرد. آنگاه كه ما چشم خرد و عبرت را بگشاييم اين وعده آسماني، همه گستره زندگي فردي و اجتماعي ما را فرا مي گيرد. ويژگي شعائر حج درآميختگي دنيا و آخرت و آميختگي فرد و اجتماع است. كعبه بي پيرايه و پرشكوه؛ طواف جسم ها و دلها بر گرد يك محور استوار و ابدي؛ سعي و تلاش مداوم و منظم ميان يك مبدا و منتهي؛ كوچ همگاني به عرصه هاي رستاخيزي عرفات و مشعر و حال و حضوري كه دلها را در اين محشر عظيم، صفا و طراوت مي بخشد؛ هجوم همگاني براي مقابله با نماد شيطان؛ و آنگاه همگامي همه، از همه جا و همه رنگ و همه گون، در همه اين مراسم پر رمز و راز و لبريز از معني و نشانه هاي هدايت، ويژگي هاي انحصاري اين فريضه پرمعني و پرمضمون است.
بيعتي دوباره با پيامبر عظيم الشأن اسلام
چنين مراسمي است كه هم دلها را با ياد خدا پيوند مي زند و خلوت دل آدمي را به نور تقوي و ايمان روشن مي سازد، و هم فرد را از حصار خودي بيرون آورده و در جمع متنوع امت اسلامي حل مي كند؛ هم لباس پرهيزگاري را كه حافظ جان او از پيكان هاي زهرآلود گناه است بر او مي پوشاند، هم روحيه تهاجم به شيطان ها و طاغوت ها را در او برمي انگيزد؛ در اينجاست كه حج گزار، هم نمونه اي از دامنه گسترده امت اسلامي را به چشم مي بيند و به ظرفيت و توانايي آن پي مي برد و هم به آينده اميد مي بندد؛ و هم براي نقش آفريني در آن احساس آمادگي مي كند؛ و هم نيز اگر توفيق و كمك الهي را دريابد بيعتي دوباره با پيامبر عظيم الشأن و ميثاقي مستحكم با اسلام عزيز مي بندد و براي اصلاح خود و اصلاح امت و اعلاء كلمه اسلام، عزمي راسخ در خود مي آفريند.
اين هر دو يعني اصلاح خود و اصلاح امت، دو فريضه تعطيل ناپذير است. راه كارهاي آن با ژرف نگري در وظايف ديني و بهره گيري از خردورزي و بصيرت، براي اهل تدبر و تامل، دشوار نيست.
اصلاح خويش از مبارزه با هوس هاي شيطاني و كوشش براي پرهيز از گناه آغاز مي شود، و اصلاح امت از شناخت دشمن و نقشه هاي او، و مجاهدت براي بي اثر كردن ضربه ها و خدعه ها و دشمني هاي او، و آنگاه از پيوند دلها و دستها و زبانهاي آحاد مسلمان و ملت هاي اسلامي، سامان مي گيرد.
فرصت عظيم حج براي اصلاح امت اسلامي
در اين مقطع زمان، يكي از مهمترين مسائل جهان اسلام كه به سرنوشت امت اسلامي پيوند خورده است، حوادث انقلابي در شمال آفريقا و در منطقه است كه تاكنون به اسقاط چند رژيم فاسد و مطيع آمريكا و همدست صهيونيسم انجاميده و رژيم هاي ديگري از اين قبيل را به لرزه درآورده است. اگر مسلمانان اين فرصت عظيم را از دست بدهند و از آن در راه اصلاح امت اسلامي بهره نگيرند، خسران بزرگي كرده اند. اكنون همه تلاش استكبار متجاوز و مداخله گر، براي منحرف كردن اين حركت هاي عظيم اسلامي به كار افتاده است.
در اين قيام هاي بزرگ، مرد و زن مسلمان، بر ضد استبداد حاكمان و سيطره آمريكا كه به تحقير و تذليل ملتها و هم پيماني با رژيم جنايتمدار صهيونيستي انجاميده بود به پا خاستند. عامل نجات بخش خود در اين مبارزه مرگ و زندگي را اسلام و تعاليم و شعارهاي نجات بخش آن دانستند و اين را به صداي رسا اعلام كردند. دفاع از ملت مظلوم فلسطين و مبارزه با رژيم غاصب را سرلوحه خواسته هاي خود قرار دادند. دست دوستي به سوي ملت هاي مسلمان گشوده و خواستار اتحاد امت اسلامي شدند.
اينها پايه هاي اساسي قيام هاي مردمي در كشورهايي است كه در دو سال اخير پرچم آزادي و اصلاح برافراشته و با جسم و جان خود در ميدان هاي انقلاب حضور يافتند؛ و همين ها است كه مي تواند پايه هاي اساسي اصلاح امت بزرگ اسلامي را استوار سازد. ايستادگي بر سر اين اصول اساسي، شرط لازم براي پيروزي نهايي قيام هاي مردمي در اين كشورها است.
تلاش دشمن براي خروج از بن بست
دشمن در پي آن است كه همين پايه هاي اصلي را متزلزل كند. ايادي فاسد آمريكا و ناتو و صهيونيسم با استفاده از برخي غفلت ها و سطحي نگري ها مي كوشند حركت سيل آساي جوانان مسلمان را منحرف ساخته و آنان را به نام اسلام به جان يكديگر بيندازند و جهاد ضد استعماري و ضد صهيونيستي را به تروريسم كور در كوچه و خيابان هاي جهان اسلام تبديل كنند، تا خون مسلمانان به دست يكديگر بر زمين بريزد و دشمنان اسلام از بن بست نجات يابند و اسلام و مجاهدانش بدنام و زشت چهره جلوه كنند.
آنان پس از نوميدي از حذف اسلام و شعارهاي اسلامي، اكنون به فتنه انگيزي ميان فرقه هاي اسلامي رو آورده و با توطئه شيعه هراسي و سني هراسي بر سر اتحاد امت اسلامي مانع تراشي مي كنند.
انتقام گيري از سوريه
آنان با كمك عوامل خود در منطقه، در سوريه بحران مي آفرينند تا ذهن ملت ها را از مسائل مهم كشورهاي خود و خطراتي كه در كمين آنها است، منصرف ساخته و به ماجراي خونيني كه خود تعمدا به وجود آورده اند معطوف كنند. جنگ داخلي در سوريه و كشتار جوانان مسلمان به دست يكديگر، جنايتي است كه به وسيله آمريكا و صهيونيسم و دولت هاي مطيع آنان، آغاز شده و در آتش آن دميده مي شود. چه كسي مي تواند باور كند كه دولت هاي حامي ديكتاتوري هاي سياه در مصر و تونس و ليبي، اكنون حامي دموكراسي خواهي ملت سوريه شده اند؟ ماجراي سوريه، ماجراي انتقام گيري از حكومتي است كه سه دهه به تنهايي در برابر صهيونيست هاي غاصب ايستاده و از گروه هاي مقاومت در فلسطين و لبنان دفاع كرده است.
ما طرفدار ملت سوريه و مخالف هرگونه تحريك و دخالت خارجي در آن كشوريم. هرگونه اصلاح در آن كشور بايد به وسيله خود ملت و با روش هاي كاملا ملي صورت گيرد. اينكه سلطه طلبان بين المللي به كمك دولت هاي منطقه اي گوش به فرمان، در كشوري به بهانه اي بحران بيافرينند و آنگاه به دستاويز وجود بحران، خود را به ارتكاب هر جنايتي در آن كشور مجاز شمارند، خطري جدي است كه اگر دولت هاي منطقه بدان نپردازند بايد منتظر فرا رسيدن نوبت خود از اين خدعه استكباري باشند.
قضاياي مهم جهان اسلام
برادران و خواهران! موسم حج، فرصت تامل و تعمق در قضاياي مهم جهان اسلام است. سرنوشت انقلاب هاي منطقه و تلاش هايي كه از سوي قدرت هاي زخم خورده از اين انقلاب ها براي انحراف آنها به كار مي رود، در شمار اين قضايا است. نقشه هاي خائنانه براي اختلاف افكني ميان مسلمانان و ايجاد سوءظن ميان كشورهاي به پا خاسته با جمهوري اسلامي ايران؛ مساله فلسطين و كوشش براي منزوي كردن مبارزان و خاموش كردن جهاد فلسطيني؛ تبليغات اسلام ستيزانه دولت هاي غربي و حمايت آنان از اهانت كنندگان به مقام قدسي پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله؛ زمينه سازي براي جنگ هاي داخلي و تجزيه برخي از كشورهاي مسلمان، ترساندن دولت ها و ملت هاي انقلابي از معارضه با سلطه خواهان غربي و ترويج اين توهم كه آينده آنان در گرو تسليم در برابر آن متجاوزان است، و مسائل مهم و حياتي ديگري از اين قبيل، در شمار قضاياي مهمي است كه در فرصت حج و در سايه همدلي و همگرايي شما حج گزاران بايد مورد تامل و تعمق قرار گيرد.
بي شك هدايت و دستگيري الهي، راه هاي امن و سلامت را به مومنان تلاشگر نشان خواهد داد: «والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا...»
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
سيدعلي خامنه اي
30 مهر 1391 مصادف با پنجم ذي الحجه 1433
 


درپرتو وحي

ساز و كار انذار مردم!
قرآن عظيم:
برخيز و انذار كن!(و مردم را از عواقب وحشتناك گناهانشان بترسان).
و پروردگارت را بزرگ بشمار
و لباست را پاك كن
و از پليدي دوري كن
و (بر كسي) منت نگذار و افزون طلب نباش
و بخاطر پروردگارت (در عرصه انذار مردم) صبوري كن!
سوره مدثر
آيات 2 تا 7
 


ادعاي ديپلمات هاي غربي درباره سايت فردو

ديپلمات هاي غربي مدعي شدند كه ايران نصب سانتريفيوژها در سايت هسته اي فردو را به پايان رسانده است.
خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: ديپلمات ها گفتند كه با توجه به آن چه شنيده اند ايران حدود 640 سانتريفيوژ آخر از 2800 سانتريفيوژ برنامه ريزي شده را در سايت فردو نصب كرده است اما آن ها را راه اندازي نكرده است.
براساس اين گزارش يك ديپلمات غربي گفت: تا جايي كه مي دانم آن ها همه سانتريفيوژها را در آن جا (فردو) نصب كرده اند.
ديپلمات ديگري گفت كه به عقيده وي نيز سانتريفيوژها در جاي شان قرار گرفته اند، اما لوله كشي و ساير اقدامات مقدماتي لازم براي راه اندازي آن ها هنوز تكميل نشده است.
رويترز در ادامه گزارش خود نوشت: ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي هنوز واكنشي نسبت به اين ادعاها نشان نداده اند. انتظار مي رود كه آژانس در اواسط ماه نوامبر گزارش بعدي خود درباره برنامه هسته اي ايران را ارائه كند.
آژانس در گزارش قبلي خود در ماه اوت اعلام كرد كه ايران تعداد سانتريفيوژهايش را در عرض سه ماه در سايت فردو دو برابر كرده است، اما ديپلمات ها گفتند كه تعداد سانتريفيوژهايي كه فعال هستند (700 سانتريفيوژ) تغييري نكرده است.
يكي از ديپلمات ها در اين باره گفت: آخرين باري كه شنيدم به من گفته شد كه سانتريفيوژهايي كه به تازگي نصب شده اند راه اندازي نشده اند.
رويترز گزارش داد كه معلوم نيست دليل تاخير راه اندازي اين رآكتورها فني است يا سياسي و اين كه آيا سانتريفيوژهايي كه هنوز راه اندازي نشده اند براي غني سازي 5 درصد مورد استفاده قرار مي گيرند يا 20 درصد يا هر دو.
 


در حرم رضوي

زائران دعاي عرفه را در جوار خلبانان شهيد زمزمه كردند

همزمان با روز عرفه و برگزاري مراسم پرفيض دعاي عرفه پيكرهاي پاك 7شهيد خلبان دوران هشت سال جنگ تحميلي در حرم رضوي طواف داده شدند.
به گزارش مهر، پيكر پاك شهداي والا مقام هشت سال دفاع مقدس، پس از طواف در حرم رضوي توسط خادمين بارگاه منور حضرت ثامن الحجج(ع) در مراسم پر فيض دعاي عرفه حضور يافتند.
پيكر پاك هفت شهيد خلبان دوران دفاع مقدس پس از طواف و حضور در مراسم دعاي عرفه به تهران منتقل و بعد از تشييع توسط مردم تهران در زادگاه هايشان به خاك سپرده شدند.
پيكر مطهر هفت تن از خلبانان شهيد نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي در منطقه كوت عراق كشف شده و براي طواف در حرم رضوي به مشهد انتقال يافته بودند.
شهيدان محمد صالحي، محمد حاجي، قدرت الله كيان و خالد حيدري چهار تن از شهداي داراي نام و سه تن ديگر اين شهدا گمنام هستند كه در دوران هشت سال دفاع مقدس در خاك عراق مدفون شدند.
 


استقبال كشورهاي مختلف از حضور امنيت آفرين ايران در آب هاي منطقه

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي با تاكيد بر اينكه حضور ما در منطقه امنيت ايجاد مي كند از استقبال ديگر كشورها از اين حضور امنيت آفرين خبر داد.
دريادار «حبيب الله سياري» درباره تحركات دزدان دريايي در آب هاي تحت كنترل ايران اظهار داشت: در حال حاضر دزدان دريايي در آب هاي منطقه وجود دارند و به سرقت مشغول هستند.
وي افزود: ولي در حال حاضر تمام كشتي هايي كه از منطقه عبور كرده و يا مي كنند از اسكورت نيروي دريايي برخوردار بوده و همه اين كشتي ها به سلامت از منطقه عبور كرده اند.
دريادار سياري با بيان اين كه مقابله با دزدان دريايي يكي از كارهاي جانبي نيروي دريايي است، تصريح كرد: حضور ما در منطقه خود به خود باعث ايجاد امنيت مي شود كه اين امنيت هم براي ما و هم براي ديگران مثبت است.
وي با تاكيد بر اين نكته كه كشورهاي ديگر هم از حضور ايران در آب هاي منطقه استقبال كرده اند، به فارس گفت؛ يك قسمت از كار ما مبارزه با تروريسم دريايي است كه اين مسئله اتفاق افتاده و هم اكنون نيز تمام كشتي ها به سلامت در منطقه رفت و آمد مي كنند و اگر هم اتفاقي افتاده، خارج از منطقه اي بوده كه ما حضور داريم.
 


با حضور وزير آموزش و پرورش

هفتمين روز درگذشت جان باختگان حادثه كاروان راهيان نور برگزار شد

شهركرد- خبرنگاركيهان:
مراسم هفتمين روز درگذشت جان باختگان حادثه تصادف اتوبوس كاروان راهيان نور در حسينيه مصلاي شهرستان بروجن برگزار شد.
در اين مراسم وزير آموزش و پرورش، فرمانده بسيج مستضعفان، نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد، اعضاي كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي، استانداران كهگيلويه وبويراحمد و اصفهان، استاندار، نماينده ولي فقيه در استان چهارمحال و بختياري و امام جمعه شهركرد، نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
حاضران در اين مراسم با قرائت فاتحه ياد و خاطره 22 نفر دانش آموز، مدير و معاون و مسئول بازرسي كاروان راهيان نور را گرامي داشته و از درگاه خداوند متعال براي اين جان باختگان در جبهه فرهنگ شهادت علو درجات و براي بازماندگان آنان صبر و اجر مسئلت كردند.
بنابراين گزارش، وزير آموزش و پرورش به اتفاق همراهان خود، قبل از ظهر پنج شنبه هفته گذشته در بيمارستان آيت الله كاشاني شهركرد حضور يافت و از دانش آموزان مجروح حادثه واژگوني اتوبوس عيادت كرد.
حميدرضا حاجي بابايي به دانش آموزان مجروح يك شاخه گل و لوح سپاس اهدا كرد و خطاب به آنان گفت: رهبري معظم انقلاب، روساي سه قوه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ديگر مسئولان نظام اسلامي و اقشار مختلف مردم در سراسر كشور از حادثه واژگون شدن اتوبوس ناراحت هستند. ما وظيفه خود دانستيم كه به اتفاق جمعي از مسئولان كشور خدمت شما عزيزان برسيم و از شما دلجويي كنيم و آرزو مي كنيم كه هرچه زودتر بهبودي خود را بدست آوريد و از بيمارستان مرخص شويد.
وزير آموزش و پرورش در اين ديدار اظهار كرد: در هفته جاري همايش مشتركي بين مديران كل آموزش و پرورش و ستاد راهيان نور در استان خوزستان برگزار مي شود. حاجي بابايي افزود: در اين همايش در زمينه استفاده از همه ظرفيت ها براي برگزاري هرچه بهتر اردوهاي راهيان نور، بدون هيچگونه حادثه اي بحث خواهد شد.
 


پرده كعبه نو شد

پرده جديد كعبه طي مراسمي، پس از شستشوي كعبه با گلاب ناب كاشان، روي كعبه نصب شد.
به گزارش ايسنا، در حالي كه زائران خانه خدا در صحراي عرفات حضور دارند و مكه مكرمه خلوت شده است، مطابق سنتي ديرينه پرده خانه خدا نو شد.
اين پرده جديد كه با صرف هزينه اي حدود 20 ميليون ريال سعودي تهيه شده از جنس حرير طبيعي خالص و به رنگ مشكي، منقش به آيات قرآن كريم است كه با خط زيبا، با نخ هاي طلا و نقره بافته و ده ها كيلو طلا و نقره در بافت آن به كار رفته است.
ارتفاع اين پرده 14متر و نوار دور آن به عرض 95 سانتيمتر است كه از 16 قطعه به شكل مربع تشكيل شده است. نوار اطراف اين پرده منقش به آيات قرآن كريم است كه در فواصل معين عبارات «يا حي و يا قيوم»، «يا رحمن و يا رحيم» و «الحمدلله رب العالمين» با رنگ طلايي دوخته شده اند.
پوشش در كعبه نيز از حريري به ارتفاع 5/6 متر و عرض 5/3 متر منقش به آيات الهي و تزئينات اسلامي با طلا و نقره است. پرده خانه خدا از پنج قطعه تشكيل شده است كه هر قسمت يك طرف كعبه را مي پوشاند و قطعه پنجم هم در كعبه را دربر مي گيرد. هنگام نصب، وزن اين پرده به حدود دو تن مي رسد.
 


گزارشي از عيادت مصدومان حادثه كاروان راهيان نور بروجن

مهسا چفيه اش را دوست دارد...

ساعت 15:2 بعدازظهر بود كه با آقاي حافظي، مسئول روابط عمومي بيمارستان گلستان تماس گرفتيم تا از بازماندگان بروجني حادثه دردناك تصادف اتوبوس و كشته شدن 26 دانش آموز اين شهر و زخمي شدن 18 نفر ديگر، گزارش تهيه كنيم.
آقاي حافظي به ما مي گويد حال بازماندگان اين حادثه كمي بهبود پيدا كرده است و قرار است تا لحظاتي ديگر با يك هواپيماي اختصاصي راهي استان چهارمحال و بختياري شوند. ما هم به سرعت راهي بيمارستان گلستان اهواز شديم تا آخرين وضعيت اين مصدومان حادثه ديده را منعكس كنيم.
رسيدن ما به بيمارستان همزمان بود با تجمع مردمي كه براي بدرقه آمده و يا همراهان اين مصدومان بودند. عده اي هم از اين جريان خبر نداشتند و كنجكاوانه مي پرسيدند چه خبر است؟ از سوي ديگر تكاپوي اهالي رسانه، براي انعكاس اين صحنه ها، هيجان ديگري به فضاي اين ميزباني به پايان رسيده، داده بود و ما سريع خودمان را به يكي از مصدومان كه روي ويلچر نشسته بود در حالي كه دست راستش در گچ بود و آتلي بر گردنش بسته بودند، رسانديم.
به حضرت علي(ع)
متوسل شدم
از گفت وگو با خانم زينب خدادادي دريافتيم كه او مبلغي بوده كه در اين اردو بچه ها را همراهي مي كرد. وي در مورد شهداي دانش آموز اين طور مي گويد: خوش به سعادتشان، آنها گلچين شدند و با معرفت از سفر برگشته بودند. ان شاءالله در آخرت ما را شفاعت كنند.
وي در مورد ديدگاه هاي منفي نسبت به اين اتفاق اين گونه سخن مي گويد: نمي بخشم منفي نگران به شهدا و راهيان نور را. ما بعد از اينكه از شلمچه آمديم، بچه ها مدام سؤال هاي اعتقادي مي پرسيدند، عمده سؤالاتشان اين بود كه چه كار كنند تا شناختشان در مورد شهدا بيشتر شود و حال و هواي شهدا را داشته باشند. سؤال ديگرشان اين بود كه چه طور نسبت به امام زمان(عج) معرفت و شناخت پيدا كنند و سؤال آخرشان اين بود كه چه طور توبه كنند.
پس از كمي مكث در مورد آخرين لحظات حادثه اين طور ادامه مي دهد: بعد از اينكه زيارت عاشورا و دعاي توسل خوانديم چند دقيقه بعد متوجه شديم ترمز ماشين مشكل پيدا كرده است و من روي صندلي نشستم و كمربند را بستم و قرآنم را درآوردم و به حضرت علي(ع) متوسل شدم. (گفت وگوي ما با آمدن پرستاران براي انتقالش نيمه تمام مي ماند و ما براي تكميل مصاحبه به سراغ مصدوماني مي رويم كه هنوز نوبت انتقالشان نشده است).
اين اردو به هيچ وجه اجباري نبود
بعد از گفت وگو با خانم خدادادي، خودمان را به حادثه ديده ديگري رسانديم. به سن و سالش نمي خورد كه دانش آموز باشد و همين طور بود، خانم مقدسي معلم درس آمادگي دفاعي و علوم اجتماعي بود. صورتش زخم شده بود و بدنش نيز بد جوري آسيب ديده بود. او در مورد شاگردان شهيدش اين گونه مي گويد: چه بچه هاي خوبي بودند، چقدر منظم و مؤدب بودند. علاوه بر اين بچه ها، برادر پاسدار جواني به نام آقاي جهان پناه همراه ما بود كه در اين سه روز نهايت حجب و حيا را داشتند و او هم شهيد شد. اين اردو به هيچ وجه اجباري نبود. ما در اين مدرسه 63 نفر داشتيم كه تنها 35 نفر آنها به اردو آمده بودند و برخي ها از اين مي گويند كه بچه ها به خاطر نمره عملي آمده بودند ولي من به تمام بچه ها گفته بودم كه هيچ اجباري در اين كار نيست و آخرين حرف من اين است در مورد انتخاب وسايل حمل و نقل اردوها و در مورد بچه ها و امانت هاي مردم خوب امانتداري كنند.
با تلاش فراوان خودمان را به دختري لبخند بر لب اما با زخم هايي بر صورت به نام الناز اعلايي رسانيديم و او در مورد قبل و بعد از حادثه اين طور مي گويد: ما در يك باغ شام خورديم و بعد سوار اتوبوس شديم تا برگرديم. در موقع برگشت، اتوبوس آرام مي آمد ولي لحظاتي بعد ماشين خراب شد و سرعتش زياد شد كه همه جيغ مي زدند. من چشمهايم را بستم و ديگر چيزي نفهميدم و تا لحظاتي بعد كه ديديم روي يك تپه هستيم و آمبولانس هم رسيده است.
او با چشماني پر از اشك در مورد بهترين دوستش كه شهيد شده است، مي گويد: مريم خاقاني بهترين دوست من بود، ما از يك سالگي با هم بزرگ شديم.
با صدايي بغض گرفته مي گويد: خيلي دلم مي خواست از او خداحافظي كنم اما نشد. در اردو عمداً بالاي تخت من مي خوابيد به خاطر اينكه مرا از خواب بيدار كند. با من شوخي مي كرد و روي تخت بالا بازي مي كرد و بچه ها مي خنديدند. بچه هايي كه شهيد شدند محجبه و اهل نماز بودند.
چفيه ام را دوست دارم
به سراغ مهسا عبداللهي نيا رفتيم، او مي گويد: آمنه خاكسار كه صميمي ترين دوست من بود شهيد شده است. او در مورد آمنه و ديگر دوستانش اين طور مي گويد: من خيلي متأسفم و به خانواده هاي آنها تسليت مي گويم.
او حادثه را اين طور توصيف مي كند: لحظه حادثه، پدرم با من تماس گرفته بودند و ما در حال صحبت بوديم كه پدرم پرسيد چرا بچه ها اين قدر جيغ و داد مي كنند، گفتم اتوبوس كنترلش را از دست داده است و بعد گوشي تلفن از دستم پرت شد و ديگر نفهميدم چه اتفاقي افتاد.
مهسا در مورد چفيه اي كه به جاي روسري بر سر دارد سخن مي گويد: در مناطق جنگي آن را به من دادند و چفيه ام را دوست دارم. من و دوستانم براي اينكه با شهدا بيشتر آشنا شويم به اين اردو رفته بوديم.
او در مورد نگاه هاي منفي به اجباري بودن اين اردو مي گويد: همه ما از والدينمان رضايت نامه گرفته بوديم و اين واقعاً صحت ندارد كه مي گويند اردو اجباري بوده است و حتي برخي از دوستان من به خاطر اينكه اولياي آنها رضايت نداده بودند، به اين اردو نيامدند. حرف آخر من اين است كه از پرسنل بيمارستان تشكر مي كنم و به همه خانواده هايي كه بچه هايشان را از دست دادند، تسليت مي گويم.
مصاحبه ما با به راه افتادن وسيله نقليه ويژه حمل مصدومين نيمه تمام به پايان مي رسد و ما با ذهني در تكاپوي تحليل اتفاقات افتاده، راه خروج از بيمارستان را دنبال مي كنيم.
گزارش از: فاطمه ظاهري بيرگاني
خبرنگار كيهان در اهواز
 


اخبار ادبي و هنري

حمايت فرانسه از رژيم صهيونيستي
براي راه اندازي سه شبكه خبري
رژيم صهيونيستي شبكه خبري به سه زبان عربي، انگليسي و فرانسوي را با كمك فرانسه در سال 2013 راه اندازي مي كند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري المنار، شبكه بين المللي خبري رژيم صهيونيستي با رياست «فرانك ميلول» به صورت سه زبانه در سال 2013 آغاز به كار مي كند.
ميلول كه پيش از اين مدير هيئت نظارت بر برنامه هاي راديو تلويزيوني در مؤسسه رسانه هاي عمومي فرانسه بوده، گفته است اين شبكه تلويزيوني به چند زبان نگاه اسرائيلي را تبليغ مي كند.
وي گفته است: بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در كنيست آرزو كرده بود كه اسرائيل بتواند صاحب شبكه «فرانس 24» شود و اين آرزو در حال به حقيقت پيوستن است.
مستند زندگي نخستين شهيد بيداري اسلامي
ساخته شد
مستندي با عنوان «عاشق صادق» درباره نخستين شهيد بيداري اسلامي ساخته شد.
علي روئين تن در گفت وگو با مهر درباره مستندي كه ساخت آن را به پايان رسانده است، گفت: به تازگي ساخت مستندي درباره شهيد صادق گنجي اولين شهيد بيداري اسلامي را به پايان رسانده ام.
وي افزود: شهيد صادق گنجي رايزن فرهنگي ايران در پاكستان بود كه در مراسم توديع خود ترور شد. مستند به نوعي روايت عاشقانه اي دارد و همسر وي نقش اصلي را در اين مستند ايفا كرده است.
به گفته وي،هنوز براي ارائه اين مستند به هيچ جشنواره اي اقدام نشده است.
جنبش دانشجويي در برابر نمايش خيانت در سينما ساكت نمي نشيند
مسئول فرهنگي بسيج دانشگاه امام صادق(ع) توليد و نمايش برخي از فيلم ها كه مروج خيانتند را از قصور مديران سينمايي اعلام كرد و گفت: جنبش دانشجويي هرگز در اين باره سكوت نخواهد كرد و اگر آقايان ترتيب اثر ندهند با اعتراض شديد فرهنگي و فكري دانشجويان روبرو خواهند شد.
علي فروغي؛ مسئول فرهنگي بسيج دانشگاه امام صادق(ع) به مهر گفت: جنبش دانشجويي هيچ نگاه سياسي ندارد و اعتراضش كاملاً فرهنگي است. اين تم خيانت كه در فيلم هاست با قصور مديران سينمايي شروع شد و از اتفاق با همراهي آنان ادامه پيدا كرد.
وي در پايان تصريح كرد: مشكل ما با فيلمي مثل بيخود و بي جهت يا برف روي كاج ها براي چند سكانس نيست كه حذف كردند و اجازه پخش بدهند. مشكل نگاه نهيليستي و غيراخلاقي است كه در اين فيلم ها وجود دارد.
قيمت كاغذ شكست
سرانجام پس از مدت ها قيمت كاغذ كاهش و با تزريق آن به بازار شاهد افت اين كالاي سفيد در كشور هستيم.
به گزارش فارس، پس از مدت ها كه قيمت كاغذ سير صعودي خود را طي مي كرد و كمتر شاهد افت قيمت كاغذ تحرير و روزنامه بوديم،اما با تزريق كاغذ به بازار، قيمت ها شكسته و كاغذ تحرير با كاهش قيمت مواجه شد.
هزاران جلد كتاب به مناطق زلزله زده اهدا مي شود
هزاران جلد كتاب به مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي اهدا مي كند.
كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي به مناسبت ايام «هفته كتاب» نزديك به سه هزار جلد كتاب را به كتابخانه هاي عمومي مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي اهدا مي كند.
بيستمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار» از 20 تا 27 آبان سال جاري در سرتاسر كشور برگزار مي شود.
 


بزرگترين مراسم قرباني كشور در ابركوه برگزار شد

براي هشتمين سال متوالي، بزرگترين مراسم قرباني كشور با مشاركت مردمي در ابركوه در حال برگزاري است.
به گزارش خبرگزاري فارس در ابركوه، هشت سال قبل جوانان مسجد امام حسين(ع) اين شهرستان، اقدام به راه اندازي مراسم ويژه آيين ابراهيمي و قرباني دام به صورت مشاركتي كردند كه اين اقدام اكنون چند سالي است كه به صورت يك سنت در ابركوه برگزار مي شود.
بسياري از اشخاص مايل هستند كه به اندازه وسع خود و در روز عيد قربان در كمك به نيازمندان سهيم شوند و اين كار با هزينه هاي سنگيني كه دارد براي همگان امكان پذير نيست.
بعد از ابتكار اوليه جوانان كه با جمع كردن كمك هاي خود اقدام به ذبح دو گوسفند در روز عيد قربان و توزيع گوشت آن در بين نيازمندان كردند، فكر ايجاد ستادي براي گسترش اين كار ارزنده، آنان را به سمت تشكيل «ستاد احياي آيين حضرت ابراهيم(ع)» سوق داد.
اين كار كه براي نخستين بار در كشور صورت گرفت به يك كار شهرستاني و نه محله اي تبديل شده است و روز به روز گسترش مي يابد و نه تنها در عيد قربان محور اصلي فعاليت هاست بلكه در ديگر ايام سال با توزيع گوشت مرغ در بين نيازمندان ادامه پيدا كرده است.
ديروز و در روز عيد سعيد قربان از ساعت شش صبح اين برنامه آغاز شده است و به گفته مسئول اين ستاد مردمي،تا ساعت حدود 10 صبح، حدود 40 رأس گوسفند و يك نفر شتر به ارزش 150 ميليون ريال ذبح شده است.
علي اكبر قيومي افزود: كمك هاي مردمي تا پايان برنامه ادامه دارد و با توجه به فراخوان و فعاليت هاي رسانه اي كه ظرف چند روز گذشته انجام شده است، افرادي با مراجعه به محل يا ارتباطات تلفني كمك هاي خود را به اين مراسم اهدا مي كنند.
وي اظهار اميدواري كرد: اين برنامه با تجميع قرباني هاي شهرستان و امكان مشاركت دادن تمامي افراد جامعه با كمترين توان مالي، راهي براي احياي هرچه بيشتر اين كار ارزنده و سنت حسنه است.
 


مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان همدان:

والدين، شخصيت هاي عروسكي غربي را وارد خانواده نكنند

همدان- خبرنگار كيهان:
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان همدان گفت: والدين اجازه ورود شخصيت هاي عروسكي غربي را به خانواده ندهند.
پرويز ابراهيمي در گفت و گو با خبرنگاران افزود: جنگ نرم دنياي امروز، جنگ كودكان براي آينده و بين اسباب بازي هاست و هر تفكري كه بتواند ذهن كودكان را تسخير كند آينده مال او خواهد بود.
وي ادامه داد: قدرت هاي سياسي جهان، با يك سياست واحد روي كودكان نيز كار مي كنند و با ساختن قصه، فيلم و انيميشن سعي در القاي فرهنگ خود بر ملت هاي ديگر دارند.
وي با اعلام اينكه زبان كودك، زبان هنر و بازي است و هر كه اين ظرفيت ها را بشناسد و سرمايه گذاري كند، برنده است، تاكيد كرد: اسباب بازي ها تنها وسيله بازي و سرگرمي نيستند بلكه بايد به عنوان يك فرهنگ به آنها نگريسته شود.
اين مسئول فرهنگي خاطرنشان ساخت: امروز در غفلت خانواده ها، بازي هاي رايانه اي و عروسك هايي وارد خانه ها مي شود كه به القاي فرهنگ غربي و صهيونيستي مي پردازد.
ابراهيمي كانون را داراي ظرفيت هاي بالا در حوزه تربيت كودكان و نوجوانان معرفي كرد و افزود: كانون پرورش يك نهاد صرفا نظارتي نيست بلكه به طور عميقي در مباحث تربيتي حوزه كودك و نوجوان كار مي كند و هم مربي توليد مي كند و هم به آموزش مي پردازد.
وي ادامه داد: در مقابل عروسك هاي غربي، كانون تلاش دارد كه عروسك هايي براساس آداب و رسوم و شخصيت هاي مطرح در آيين ها و قصه هاي سنتي و محلي توليد كند.
وي اضافه كرد: در همين راستا طراحي و توليد عروسك هاي مراسم بومي محلي استان به نام «كوسه- گلين» مدنظر كانون همدان قرار دارد.

 


مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان خبرداد

توليد فيلم دوران تبعيد رهبر معظم انقلاب در ايرانشهر

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان گفت: فيلم داستاني و مستند دوران تبعيد رهبر معظم انقلاب به ايرانشهر توليد و در سينماهاي كشور اكران مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر از زاهدان حجت الاسلام والمسلمين عباس دانشي، اظهار داشت: توليد فيلم داستاني و مستند از رهبر معظم انقلاب در دوران تبعيد به ايرانشهر از ارديبهشت ماه سال جاري كليد خورده و آذرماه در سومين همايش خورشيد ولايت با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي مي شود.
وي افزود: مدت اين فيلم 45دقيقه است كه كار تصويربرداري آن در شهرهاي ايرانشهر، زاهدان، مشهد و تهران انجام مي شود. در اين فيلم كارگردان، به دوران قبل و بعد از تبعيد رهبر معظم انقلاب و مبارزات ايشان پرداخته است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: همايش خورشيد ولايت آذرماه سال جاري با حضور مسئولان استاني و كشوري در ايرانشهر برگزار مي شود.
رهبر معظم انقلاب سال 56 به دستور حكومت ستم شاهي به شهرستان ايرانشهر تبعيد شدند.
 


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

ساخت فيلم موهن واكنش غرب به بيداري اسلامي بود

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به قطع شبكه هاي برون مرزي ايران گفت: اين اقدام دشمنان به منظور تحريم خبري ايران است.
به گزارش خبرنگار مهر، سيد محمد حسيني صبح جمعه در آيين بهره برداري از مجتمع فرهنگي و هنري ولي عصر(عج) منوجان، بر لزوم توزيع عادلانه امكانات در همه نقاط كشور تأكيد كرد و افزود: انجام اقدامات فرهنگي در مناطق محروم از اولويت هاي كاري ماست.
حسيني همچنين تصريح كرد: با تلاش هاي انجام شده اميدواريم تالار مركزي كرمان تا پايان سال جاري به بهره برداري برسد.
وي از برگزاري جشنواره يادمان ولايت در جيرفت خبر داد و افزود: اين رخداد فرهنگي 30 آبان ماه برپا خواهد شد.
وي قطع شبكه برون مرزي ايران را خلاف آزادي بيان دانست و افزود: دشمنان از آگاهي جهان هراس دارند و به همين جهت با اين اقدام خود قصد دارند ايران را تحريم خبري كنند.
حسيني با اشاره به بيداري اسلامي بيان داشت: استكبار جهاني با اسلام مشكل دارد و با روش هاي گوناگون سعي در ضربه زدن به دين مبين اسلام را دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان داشت: ساخت فيلم موهن نيز به همين منظور بوده است و در اين فيلم نه تنها به پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص) بلكه به ساير پيامبران نيز اهانت شده است.
وي با اشاره به اعتراضات گسترده مسلمانان به اين اقدام بي شرمانه دشمنان گفت: توهين دشمنان به مقدسات تنها نشانه ترس و ضعف آنهاست.
به گزارش فارس، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست با استاندار هرمزگان و مسئولان فرهنگي استان از راه اندازي كتابخانه جامع و تخصصي خليج فارس در استان با هدف نگهداري كتاب ها و اسناد مربوطه خبر داد.
سيد محمد حسيني بر برگزاري با كيفيت تر جشنواره خليج فارس در دوره هاي آتي تأكيد كرد.
به گفته حسيني، در حال حاضر هرمزگان به يك ظرفيت بزرگ فرهنگي در كشور تبديل شده است.
وي تأكيد كرد: بايد با برگزاري جشنواره ها و ديگر اقدامات فرهنگي-هنري، زمينه معرفي هر چه بيشتر فرهنگ و تمدن خليج فارس را با توجه به ظرفيت هاي بالقوه موجود فراهم آورد.
 


مديرعامل راه آهن:

عمليات برقي كردن خط آهن تهران- مشهد آغاز شد

مديرعامل راه آهن گفت: پروژه برقي كردن قطار تهران- مشهد با سرمايه گذاري چهار هزار و100 ميليارد تومان اعتبار آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، عبدالعلي صاحب محمدي صبح پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در محل استانداري سمنان ضمن اشاره به اينكه فونداسيون تيرهاي برق عمليات برقي كردن پروژه قطار تهران- مشهد تهيه شده است، گفت: عمليات برقي كردن پروژه قطار تهران- مشهد با سرمايه گذاري چهار هزار و100 ميليارد تومان و با هدف ارتقاي خط، ناوگان جديد و افزايش ظرفيت ايستگاه هاي مبدا و مقصد از امسال آغاز شده است.
وي اظهار داشت: يك هزار و 600 ميليارد تومان در بخش زيرسازي و دو هزار و500 ميليارد تومان در بخش ناوگاني است.
مديرعامل راه آهن اظهار اميدواري كرد: مرحله اول اين طرح در يك برنامه سه ساله و مرحله دوم در يك برنامه پنج ساله به بهره برداري برسد.
وي افزود: سرعت اوليه قطار برقي تهران- مشهد 160كيلومتر در ساعت درنظر گرفته شده است كه اين سرعت به 200 كيلومتر در ساعت مي رسد و زمان مسافرت به مشهد شش ساعت كاهش مي يابد.
صاحب محمدي تصريح كرد: راه آهن تهران- مشهد مهمترين محور ريلي مسافري كشور و با طول 926 كيلومتر در دو خط رفت و برگشت و براي برقي كردن اين خط آهن اجراي شبكه بالاسري و تامين ناوگان برقي اعم از باري و مسافري مد نظر است.
وي افزود: در اين پروژه افزايش سرعت قطارها به 200كيلومتربر ساعت، افزايش ظرفيت مسير و كاهش زمان سفر به حدود 6 ساعت از مهمترين اهداف طرح است.
 


توضيحات بورس درباره تغيير قوانين معاملات عمده

رئيس سازمان بورس علت تغيير دستورالعمل معاملات عمده را تشريح كرد.
علي صالح آبادي در گفت وگو با ايسنا گفت: متناسب با قوانين پولشويي و اين كه خريداران بايد احراز هويت شوند، دستورالعمل معاملات عمده تغيير كرد زيرا در گذشته بعد از انجام معامله ليست خريداران اعلام مي شد كه اين بخش از دستورالعمل بايد اصلاح مي شد تا خريداران قبل از رقابت احراز هويت شوند.
وي با بيان اينكه اين اقدام احراز هويت خريداران حقيقي و حقوقي نزد كارگزار است كه طبق قانون مبارزه با پولشويي بايد انجام شود، توضيح داد: ممكن است فردي در معامله عمده شركت كرده و بعد از انجام معامله سهم خريداري شده را بين چند نفر تقسيم كند بنابراين بايد تعداد كامل خريداران در زمان ارائه تقاضا مشخص باشد زيرا نمي شود كه موقع خريد سهم به نام يك نفر باشد و در زمان تخصيص به نام افراد ديگري شود.
صالح آبادي با تأكيد بر اينكه مقررات مبارزه با پولشويي بايد اجرا شود،خاطرنشان كرد: علاوه بر اين بعضاً اتفاق افتاده است كه شركتي وارد رقابت شده و بعد از خريد مشخص مي شود كه خريدار بدهي عمده اي به سازمان خصوصي سازي دارد.
وي ادامه داد: به طوري كه بعد از اين كه هويت خريداران احراز شد، مشخص مي شود كه خريدار بدهي عمده اي به سازمان خصوصي سازي داشته و بدهي آن معوق شده است و شركت جديد آن هم با مشكل مواجه مي شود كه در اين صورت چرا بعد از رقابت و مشخص شدن خريدار معامله باطل شود؟ اين اوضاع را بدتر مي كند و بايد پيش از رقابت اين موارد مشخص باشد.
دبير شوراي عالي بورس با اشاره به اينكه بعضاً مشخص مي شود، خريدار بدهي هاي معوق سنگيني به ماليات يا سيستم بانكي دارد، تصريح كرد: كسي كه قصد دارد سهام عمده شركت را خريداري كند بايد برنامه خود را براي آينده شركت ارائه دهد تا تصوير آينده شركت مشخص شود همانطوري كه در عرضه هاي اوليه اميد نامه شركت ارائه مي شود؛ پس چرا نبايد در معاملات عمده كه مالك اصلي تغيير مي كند، خريدار برنامه آينده خود را در شركت ارائه دهد تا سهامداران از آينده شركت با خبر باشند؟
صالح آبادي در ادامه گفت: علاوه بر اين شخصي كه قصد دارد سهام شركتي را خريداري كند بايد توانايي مالي لازم را براي پرداخت اقساط داشته باشد و اين طور نباشد كه بعد از پرداخت حصه نقدي، ديگر نتواند مابقي اقساط را پرداخت كند.
او با طرح اين سؤال كه اگر مجموعه اي شركت را خريداري كرد و دو سال بعد شركت ورشكست شود چه اتفاقي مي افتد؟ اظهار كرد: البته ادعا نداريم با كنترل هايي كه مي شود چنين اتفاقاتي رخ ندهد ولي بايد احتمال آن را كاهش داده و از وقوع آن جلوگيري كنيم.
صالح آبادي تأكيد كرد: لذا اين اصلاحات در مقررات معاملات عمده ايجاد شد و هيچ ربطي به معامله ذوب آهن نداشت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا اين تغييرات در نيمه معاملات ذوب آهن انجام شد؟ گفت: بالاخره معاملات عمده هر روز جاري است و شوراي بورس در اين مقطع آن را تصويب و اعلام كرد كه به دليل اهميت از همان روز لازم الاجرا است لذا سازمان بورس اعلام كرد كه كل معاملات عمده به مدت چند روز متوقف شود تا اين دستورالعمل نهايي و ابلاغ شود و معاملات جديد بر مبناي آن انجام شود.
صالح آبادي خاطرنشان كرد: ترديد نكنيد كه مقررات جديد به نفع سهامداران و بازار سرمايه است زيرا هدف اين است كه هر گروهي كه مالكيت عمده شركتي را برعهده مي گيرد، باعث تضعيف شركت و از بين رفتن آن نشود. زيرا مواردي داشتيم كه افرادي آمدند و شركتي را خريداري كردند و باعث تضعيف و گرفتاري شركت شدند به طوري كه شركت از بورس اخراج شد.
گفتني است روز 12 مهر ماه رقابت براي تصاحب بلوك 53 درصدي ذوب آهن اصفهان بين دو خريدار بالقوه در جريان بود كه در اتفاقي عجيب ادامه رقابت در سومين روز به دليل بررسي بيش تر خريداران و تغيير دستورالعمل معاملات عمده از سوي سازمان بورس متوقف شد.
با اين اتفاق قرار شد بعد از ابلاغ دستورالعمل جديد معاملات عمده، بلوك 53 درصدي ذوب آهن از سر گرفته شود كه اين موضوع 20 روز به تأخير افتاد و در طول آن نيز مصوبه جديد هيأت وزيران مبني بر واگذاري 53 درصد از سهام ذوب آهن به صندوق فولاد و واگذاري اين صندوق به وزارت رفاه ابلاغ شد كه موضوع نيز انتقادهاي شديدي متوجه اصل 44 و خصوصي سازي كرد.
با اين حال روز سه شنبه ضوابط معاملات عمده در بورس و فرابورس مشتمل بر 6 ماده و 4 تبصره به تصويب شوراي عالي بورس و اوراق بهادار رسيد كه با ابلاغ اين مصوبه بايد ديد كه چه زماني عرضه هاي بلوكي بازار از سر گرفته مي شود.
 


گمرك اعلام كرد

صادرات برخي كالاهاي اساسي منوط به كسب مجوز از سازمان حمايت

گمرك ايران در تازه ترين بخشنامه خود صادرات برخي از كالاهاي اساسي توليد داخل را بدون كسب مجوز از سازمان حمايت ممنوع اعلام كرد.
در حالي چندي پيش سازمان حمايت صادرات مجدد كالاهاي وارداتي با ارز مرجع را ممنوع اعلام كرد كه گمرك ايران نيز در بخشنامه تازه خود ممنوعيت جديدي را در مورد صادرات كشور اعمال كرده است.
براساس بخشنامه گمرك، صادرات كالاهاي اساسي توليد داخل مانند روغن، شكر، شيرخشك، مواد شوينده، گوشت قرمز و گوشت مرغ تا اعلام نهايي فهرست از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با تاييد سازمان مذكور امكان پذير خواهد بود. بيشتر اين اقلام كالاهايي هستند كه واردات شان با ارز مرجع انجام شده است.
پيشتر رئيس سازمان حمايت گفته بود كه بايد مابه التفاوت ساخت كالاي در حال صادرات با ارز مرجع، با ارز مبادله اي از متقاضي دريافت شود؛ در غير اين صورت اجازه صادرات نخواهد داشت.
شيوه صادرات كليه كالاها در كشور به طور كلي از دو حالت خارج نيست. يا اين كه كالاهايي صدور آن به كلي ممنوع و غيرقانوني است. كالاهايي هم هستند كه با پرداخت عوارض صادراتي مي توانند از كشور خارج شوند كه مواد خام از اين دسته هستند. حالا بايد نوع جديدي از كالاها را هم به اين دو دسته اضافه كرد. كالاهايي كه صادرات آن ها منوط به كسب تائيديه از سوي سازمان حمايت است.
بنابراين گزارش: آمار گمرك ايران نشان مي دهد كه كشور به غير از مواد شوينده در ساير اقلام اساسي توليد داخل كه صادرات آنها منوط به كسب مجوز از سوي سازمان حمايت شده صادرات چندان قابل توجهي هم ندارد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14