(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8  آبان  1391 - شماره 20344

يادداشت خبرنگار
فريدونشهر؛ بهشت گمشده ايران
ايران در كيهان
240 دانشجوي استعداد درخشان در دانشگاه تبريز تحصيل مي كنند
نماينده مجلس بهاباد يزد:
انتقال آب به معدن چادرملو را متوقف كنيد
رئيس دانشگاه علوم پزشكي همدان:
تكميل پروژه بيمارستان قلب فرشچيان نيازمند اعتبار است
واقعه غدير در شهرستان اليگودرز بازسازي مي شود
بيش از 70درصد درياچه اروميه خشك شد
خط لوله سراسري گاز به گيلان متصل شد
تحصيل بيش از 5هزار دانش آموز در مدارس استثنايي مازندران
30درصد زمين هاي استان بوشهر موقوفي است
اعزام دانش آموزان گنبدي به مناطق عملياتي دفاع مقدس
انتصابات جديد در شهرستانها
فرماندار بندرعباس خبر داد
اخراج 200تبعه غيرمجاز بنگلادشي از هرمزگان
راه اندازي درمانگاه ويژه نوار عصب و عضله در قزوين


يادداشت خبرنگار

جاده اي كه به انتها نرسيد
ييلاق زيبا و بكر «خشكه دريا»ي بخش شاندرمن در
35 كيلومتري شهرستان ماسال از معدود ييلاقات شناسنامه دار كشور محسوب مي شود. معروفيت ييلاق «خشكه دريا» به واسطه درياچه زيبايي بود كه حدود 200 سال پيش با رانش كوه و مسدود شدن مسير رودخانه مرغك شاندرمن در بلنداي كوههاي البرز و در دل قله هاي آن پديدار شد.
در جريان سيل بنيان كن سال 1372، سيلاب اين درياچه زيبا را انباشته از گل و لاي و تخته سنگ هاي بزرگ كرد و موجبات خشك شدن اين درياچه را فراهم آورد.
از آن تاريخ پيشنهادات مختلفي براي بازسازي اين درياچه صورت گرفت كه هيچ كدام عملياتي نشد. از پا پيش گذاشتن محيط زيست گرفته تا نقش منابع طبيعي به عنوان مجري بازسازي درياچه «خشكه دريا» و بازگردان آن به دامن طبيعت كه بعد از چند سال انتظار هيچ نتيجه اي عايد نشد.
در آخرين حلقه تصميمات براي بازسازي ييلاق «خشكه دريا»، مسئولان تصويب كردند، اين ييلاق به عنوان منطقه نمونه گردشگري شناخته شود و ضمن انجام پروژه راه سازي و احياي ييلاق «خشكه دريا»، از درياچه آن براي جذب گردشگر، پرورش ماهي و آبياري شاليزارهاي پايين دست و اشتغال دهها نفر استفاده شود.
براي عملياتي شدن اين مصوبه، ابتدا مي بايست پروژه جاده سازي در آن اجرا مي شد كه مسئوليت اين كار به عهده جهاد كشاورزي گذاشته شد.
جهاد كشاورزي با بازسازي و مرمت جاده اي كه قبلا زيرسازي آن انجام شده بود، جاده را به يك كيلومتري درياچه رساند و اگر يك هفته به كار خود ادامه مي داد، باتوجه به وفور شن و ماسه در داخل درياچه، جاده به «خشكه دريا» اتصال پيدا مي كرد و نخستين گام براي احياي آن برداشته مي شد اما با كمال تاسف پروژه به حال خود رها شد و كسي سراغي از يك كيلومتر باقيمانده جاده نگرفت.
جا دارد به اين نكته اشاره شود كه در فصل پاييز و زمستان و شروع بارش هاي فصلي، عمليات راهسازي در مناطق ييلاقي كاري بسيار مشكل و شايد غيرممكن باشد اما معلوم نيست مسئولان به چه علت ماههاي گرم سال را براي انجام كار به راحتي از دست دادند و در انتظار فصل بارش نشستند.
انگار نمي خواهد طلسم احياي درياچه خشكه دريا حتي در زماني كه به عنوان منطقه نمونه گردشگري شناخته شده پس از حدود 20 سال از پر شدن، شكسته شود.
ماسال شاندرمن- خبرنگار كيهان
 


فريدونشهر؛ بهشت گمشده ايران

فريدونشهر را بايد قطعه اي از بهشت گمشده خدا دانست مردم اين شهرستان در نهايت صميميت، لحظه اي از تلاش براي پيشرفت و آباداني منطقه خود غفلت نمي كنند.
فريدونشهر به عنوان غربي ترين شهرستان استان اصفهان با مساحت 2350كيلومتر مربع از طرف شمال و شرق با شهرستان فريدن و از طرف شمال غرب و غرب با استان لرستان و از طرف جنوب با استان چهارمحال و بختياري هم مرز است.
اين شهرستان به استناد مدارك تاريخي درگذشته دور و پس از اسلام پرتيكان نام داشته و از ايالت هاي مهم ايران به شمار مي رفته كه مدارك آن برروي سنگ قبرها در مزرعه اي به نام «قهستجان» موجود است.
شهر فريدونشهر كه سنگ بناي آن در سال1013 گذاشته شد در سال1360 از شهرستان فريدن به عنوان بخش منتزع و با مركزيت شهر فريدونشهر به شهرستان تبديل شده است.
پنج قوم در اين شهرستان زندگي مي كنند كه همزيستي مسالمت آميز اقوام گرجي، بختياري، ترك، ارامنه و فارس از ساكنان اصلي اين شهرستان، اين شهر را به شهر اقوام ايران مشهور ساخته است.
اين شهر «بام ايران» لقب گرفته كه با وجود ارتفاعات متعدد از يكي از بلندترين كوه هاي استان به نام «شاهان كوه» با ارتفاع 4040متر و چندين كوه مرتفع در اين شهرستان از مناطق پربارش به شمار مي آيد.
وجود آبشارهاي متعدد از جمله مهم ترين آنها آبشار پونه زار آبشار پشندگان و تزره دشت هاي لاله هاي واژگون متعدد، پيست هاي اسكي فريدونشهر و جنگل هاي پشتكوه موگويي با چشمه ساران متعدد از اين شهرستان به عنوان يك منطقه بكر طبيعي و دست نخورده و مستعد براي گرشگري بوجود آورده است.
بي شك نديدن منطقه كوهستان فريدونشهر با آن همه جاذبه هاي طبيعي و چشمه ساران متعدد براي هر ايراني مثل آن است كه ايران را نديده باشد.
شهرستان فريدونشهر با آب و هوايي مطبوع و مراتع و مناطق طبيعي به درستي شهر طبيعت زيبا نام نهاده اند و از آن جمله مي توان به پارك سراب، پارك جنگلي شهدا، چشمه بابااحمد، چشمه لنگان، آبشار پونه زار، آبشار طرزه، غار پشندگان، جوب دختر، آبشار پشندگان، آبشار رودك، دره سپستان، چشمه آبلت، دشت لاله هاي واژگون، غار كبوتر، غار پيرهشتاد، تنگه حنا و چشمه لپه نام برد.
از جمله ويژگي هاي اين خطه بايد به سطح علمي مردم اين شهرستان اشاره كرد كه علي رغم اشتغال آنان به كشاورزي و دامپروري بالغ بر 99درصد مردم چه شهري و روستايي باسواد هستند به طوري كه در گروه سني 10 تا 49سال شهري اعم از زن و مرد فقط 70نفر بي سواد هستند.
دانش آموزان مقاطع مختلف در امر يادگيري بسيار سخت كوش هستند به طوري كه گوي سبقت را از ساير مناطق استان ربوده اند و با 40/99درصد قبولي از رتبه ممتازي در سطح استان برخوردارند. اين مسئله در شرايطي رقم خورده است كه دانش آموزان فريدونشهري علي رغم محروميت هاي مختلف موفق به اين امر شده اند.
به گفته فرماندار جوان فريدونشهر اين شهرستان با دو شهر و 85روستاي داراي سكنه و 25روستاي فصلي از 5دهستان برف انبار، پشتكوه موگويي، چشمه لنگان، پشتكوه موگويي و عشايري تشكيل شده است و 38هزار و 334نفر جمعيت داد.
مهدي سليمي با اشاره به 75مسجد و 125هيئت مذهبي در اين شهر به وجود 117شهيد و 256جانباز اشاره كرده و گفت: از اين تعداد شهدا 66نفر شهري 42نفر روستايي و 9نفر عشايري هستند.
فرماندار فريدونشهر به احداث 64كيلومتر راه صعب العبور در دولت نهم اشاره كرد و افزود: روستاي هيران از صعب العبورترين روستاهاي فريدونشهر است كه به واسطه قرار گرفتن بين كوه ها راه سازي آن بسيار مشكل و جاده سازي در نقاط صعب العبور با هزينه هاي زيادي همراه است و در برخي موارد با چندين پروژه معمولي برابري دارد.
سليمي گفت: جاده دو بانده فريدونشهر به طول 18كيلومتر درحال اجراست كه با تخصيص مابقي اعتبارات 2كيلومتر پاياني آن تا پايان سال آينده به بهره برداري مي رسد.
وي همچنين با اشاره به اينكه برقرساني به روستاي گوراب باتوجه به پراكندگي كه بين كوه ها دارد امكان پذير نبود، اضافه كرد: براي نخستين بار در سطح استان اصفهان در اين روستا از انرژي خورشيدي براي توليد برق استفاده شد و پس از ساليان دراز اين روستا از نعمت برق برخوردار شد.
فرماندار فريدونشهر گفت: باتوجه به اينكه 7ماه از سال سرما به شكلي است كه امكان فعاليت را از مردم مي گيرد گازكشي يكي از مهم ترين اقدامات صورت گرفته در اين منطقه است.
وي افزود: هم اكنون 14روستاي فريدونشهر گازكشي شده است.
وي با اشاره به تصويب 2منطقه نمونه گردشگري در فريدونشهر اضافه كرد: ايجاد زيرساخت هاي لازم در آبشار پونه زار و پارك معلم فريدونشهر، مرمت و حفظ و نگهداري آثار تاريخي از جمله دو كليساي روستاي خويگان احداث دهكده فرهنگي تفريحي خوش بهار از جمله اقدامات موثر انجام پذيرفته توسط دولت در اين بخش بوده است.
فرماندار فريدونشهر با اشاره به اينكه در بخش بهداشت و درمان زيرساخت هاي لازم فراهم شده است، از عدم وجود پزشك متخصص و كمبود پزشك عمومي خبر داد و گفت: شهرستان به 17پزشك عمومي نياز دارد كه درحال حاضر فقط 6پزشك وجود دارد و شهر برف انبار هفته اي سه روز پزشك ندارد!
گزارش از: خبرنگار كيهان در اصفهان
 


ايران در كيهان

افزايش قيمت خودروهاي وارداتي
جزيره كيش-خبرنگار كيهان: با اعلام تمديد دو ساله تردد خودروهاي وارداتي به منطقه كيش از سوي سازمان منطقه آزاد كيش قيمت انواع خودرو 20 تا 30درصد افزايش پيدا كرد. در پي تقاضاهاي بعضي از دارندگان خودرو براي افزايش و يا تمديد مدت بيشتر براي تردد خودروهايشان سازمان منطقه آزاد كيش با هماهنگي شوراي ترافيك جزيره كيش به مدت 2 سال با شرايط ويژه و خاصي 10 سال را به 12 سال براي خودروهاي شخصي و 8 سال به 10 سال را براي خودروهاي عمومي تمديد كرد كه بلافاصله قيمت خودرو در جزيره كيش 20 تا 30درصد افزايش پيدا كرد.
افتتاح طرح مهرماندگار
خرم دره-خبرنگار كيهان: دومين طرح مهر ماندگار استان زنجان در خرم دره اجرايي شد.
استاندار زنجان بااعلام خبر فوق گفت:دومين طرح مهرماندگار استان زنجان در خرم دره طرح آبرساني تحت فشار به شهرهاي ابهر و خرم دره است كه براي اين طرح 75 ميليون تومان سرمايه گذاري شده است.
رئوفي نژاد افزود: 31 طرح مهرماندگار در استان زنجان در حال اجرا است كه بيش از 3 هزار ميليارد تومان بودجه به آنها اختصاص يافته كه بايد در وقت مقرر اين پروژه ها به اتمام برسد.
برگزاري دوره آموزش قرآن
قائمشهر- خبرنگار كيهان: 42 هزار دانش آموز پايه اول دبستان مازندران شروع دوره آموزش قرآن را جشن گرفتند.
در مراسم نمادين جشن قرآن آموزي دانش آموزان استان مازندران كه در مصلاي جمعه قائمشهر برگزار شد خانم موحدي معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش مازندران، تعامل و جلب اعتماد و همكاري همگان خصوصاً متوليان نظام تعليم و تربيت و خانواده ها در حسن اجراي برنامه درسي قرآن در مدارس ابتدايي و در پايه اول تحصيلي را از اهداف اصلي برپايي اين دوره آموزشي قرآن اعلام كرد كه امسال با انجام ويژه برنامه هاي خاصي در ساير مدارس اجرا مي شود.
مشاركت عمومي لازمه توسعه كشاورزي
بندرعباس- خبرنگار كيهان: توسعه كشاورزي در گرو مشاركت عمومي است معاون برنامه ريزي استاندار هرمزگان با اعلام مطلب فوق گفت:
وسعت زمين هاي كشاورزي هرمزگان 152 هزار هكتار مي باشد كه با توليد سالانه دو ميليون و 400 هزار تن محصول باغي و زراعي به ويژه محصولات سبزي و صيفي خارج از فصل تاثير بسزايي در تنظيم بازار دارد.
ناطق افزود: با بيان اينكه طي دو دهه گذشته تاكنون در هرمزگان نزديك به 75 هزار هكتار از مجموع 100 هزار هكتار زمين كشاورزي كه قابليت اجراي پروژه هاي آبياري نوين را دارند به اين سيستم مجهز شده اند كه در نتيجه ميزان راندمان آب از 35 تا 40درصد به بيش از 80درصد افزايش يافته است.
تقدير از انجمن هاي نمونه اوليا
¤ از انجمن هاي نمونه اولياء و مربيان شهرستان بندرعباس تقدير شد. در اين مراسم مديركل آموزش و پرورش استان با اشاره به شعار هفته پيوند اوليا و مربيان، اظهار داشت: هفته پيوند اوليا و مربيان زمينه ساز ارتباط عميق و تاثيرگذار خانه و مدرسه و نماد كارگروهي در مدرسه براي تحقق اهداف آموزشي و پرورشي است. احمد آخوندي افزود: هفته پيوند زمينه ساز ارتباط عميق خانه و مدرسه است و بايد زمينه ارتباط منطقي و عاطفي بين خانه و مدرسه را برقرار كنيم.
گفتني است در اين آيين همچنين با حضور مسئولان ياد شده از خانواده برتر كارآفرين، خانواده هاي برتر قرآني و انجمن هاي نمونه اوليا و مربيان تقدير شد.
يادواره شهداي روستايي
اصفهان- خبرنگار كيهان: يادواره شهداي روستاي هونجان شهرضا برگزار شد.
در اين مراسم كه خانواده هاي معظم شاهد، ايثارگران، جانبازان و بسيجيان و عموم مردم حضور داشتند. سرتيپ محمدجعفر اسدي فرمانده اسبق نيروي زميني سپاه و مسئول بازرسي قرارگاه خاتم الانبياء طي سخناني گفت: شهدا همانند خون در رگ جامعه اند و زنده نگهداشن ياد و خاطره شهدا از بهترين كارهاست.
از ديگر برنامه هاي مراسم رونمايي از كتاب شهداي روستاي هونجان با عنوان لاله هاي ماندگار را مي توان نام برد.
تاكيد بر سرمايه گذاري در حوزه گردشگري
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: كرمانشاه شرايط ويژه اي براي سرمايه گذاري گردشگري دارد.
جليل رحيمي مديركل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه با اعلام مطلب فوق گفت: وجود 50 منطقه نمونه گردشگري مصوب هيئت دولت، 14 روستاي هدف گردشگري و 4 هزار اثر تاريخي شناسايي شده كه تاكنون بيش از 2 هزار آن به ثبت ملي رسيد و همچنين اثر ارزشمند كتيبه بيستون كه ثبت جهاني هم شد كه انگيزه خوبي براي سرمايه گذاران در بخش گردشگري است.
ميزان افراد تحت پوشش كميته امداد
يزد- خبرنگار كيهان: 4 درصد مردم يزد تحت پوشش كميته امداد امام خميني هستند.
مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) استان يزد گفت: نزديك به 4 درصد از مردم استان يزد از خدمات حمايتي اين نهاد بهره مندند.
محمد اكبري افزود: اكنون 41 هزار و 787 نفر در قالب 21 هزار و 761 خانوار از حمايت هاي كميته امداد امام خميني(ره) استان يزد استفاده مي كنند.
شوراي حل اختلاف ويژه گردشگري
كرج- خبرنگار كيهان: طي مراسمي شوراي حل اختلاف ويژه گردشگري استان البرز راه اندازي شد.
رئيس شوراي حل اختلاف استان البرز نيز در اين مراسم با اعلام خبر فوق گفت: هدف از ايجاد شعب تخصصي اين است كه با همكاري كساني كه در آن عرصه موضوع تخصصي دارند استفاده شود و آن افراد بتوانند نظر دهند.
لقمان كيا پاشا يادآور شد: اين شورا نهادي از زيرمجموعه هاي قوه قضائيه است و نهاد جدايي محسوب نمي شود.
تعطيلي كوره ها و آلودگي زيست محيطي
اصفهان- خبرنگار كيهان: سوخت رساني به تعدادي از كوره هاي گچ در منطقه محمدآباد قهاب در شرق اصفهان متوقف شد.
رئيس انجمن صنفي كار فرمايي توليدكنندگان گچ و آهك اصفهان با اعلام خبر فوق گفت: باتوجه به اينكه واحدهاي تعطيل شده همگي مجوز فعاليت داشته و آسيب هاي وارد شده به خاك منطقه، مربوط به گچ برداري از معادن بوده و ربطي به كوره ها ندارد، اظهار داشت: ما بارها اعلام كرده ايم آمادگي هرگونه همكاري براي رفع آلودگي هاي زيست محيطي در اين منطقه را داريم.
طباطبايي افزود: در حالي كه زمين جديدي براي انتقال به ما معرفي نشده و زيرساخت ها براي جابه جايي كوره هاي گچ فراهم نيست، جلوي فعاليت اين كوره ها را گرفته اند.

 


240 دانشجوي استعداد درخشان در دانشگاه تبريز تحصيل مي كنند

تبريز- خبرنگار كيهان:
240 دانشجوي استعداد درخشان، بدون آزمون در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري، در دانشگاه تبريز جذب شدند.
معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه تبريز گفت: 215 نفر از اين دانش جويان در كارشناسي ارشد و 25نفر در دكتري تحصيل خواهند كرد.
به گفته حميدرضا قاسم زاده امسال بيش از 740نفر متقاضي استفاده از سهميه استعداد درخشان براي پذيرش بدون آزمون در اين دانشگاه بودند.
به گزارش كيهان، قاسم زاده تصريح كرد: هم اكنون 88دانشجوي استعداد درخشان در دكتري، 145نفر در كارشناسي ارشد و 254 دانشجو نيز در دوره كارشناسي دانشگاه تبريز، تحصيل مي كنند.
 


نماينده مجلس بهاباد يزد:

انتقال آب به معدن چادرملو را متوقف كنيد

بهاباد يزد- خبرنگار كيهان:
اشتغال پايدار 3000 نفر در بهاباد در صورت قطع آبي كه به معدن چادرملو مي برند.
نماينده مردم بهاباد در مجلس شوراي اسلامي در جمع مردم بهاباد با اعلام خبر فوق گفت: با آبي كه از بهاباد مي برند مي توان براي 3000 نفر اشتغال ايجاد كرد.
به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام دخيل عباس زارع زاده در سفر خود به بهاباد در جمع نمازگزاران جمعه اين شهرستان افزود: با همين آبي كه از بهاباد به معدن چادرملو مي برند و استخراج مي كنند مي توان براي 3000 نفر شغل ايجاد كرد. وي خطاب به مسئولين مربوط اظهار داشت: اگر با سرعت حقوق اين مردم داده نشود من كار ديگري مي كنم. زارع زاده خاطر نشان كرد: من وظيفه دارم از حقوق تك تك مردم با جرات و جسارت مبتني بر قانون دفاع كنم اگر دفاع نكنم اجحاف كرده ام. افرادي كه خيال مي كنند مي توانند با خانه ملت بازي كنند بايد بدانند هر كس با هويت اين ملت بازي كند بايد نابود شود.
 


رئيس دانشگاه علوم پزشكي همدان:

تكميل پروژه بيمارستان قلب فرشچيان نيازمند اعتبار است

همدان -خبرنگاركيهان:
تكميل پروژه بزرگ ترين بيمارستان فوق تخصصي قلب و عروق غرب كشور، به تسريع در تزريق اعتبارات نياز دارد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي همدان؛ با اعلام اين مطلب افزود: بنياد خير بزرگوار مرحوم محمد علي فرشچيان پس از احداث بيمارستان تخصصي روانپزشكي در همدان، ساخت بيمارستان فوق تخصصي قلب و عروق غرب كشور را نيز در اين شهر تقبل كرد و مقرر شد اين پروژه در قالب 40 درصد كمك خير و 60 درصد مشاركت دولت انجام شود.
دكتر رضا صفي آريان ادامه داد: بنياد فرشچيان با صرف 120ميليارد ريال اعتبار، سهم خود از احداث پروژه را انجام داده و به پايان رسانده است و تكميل ساختمان اين بيمارستان نيازمند 100 ميليارد ريال اعتبار دولتي است.
وي اضافه كرد: بيمارستان مذكور تاكنون داراي 85 درصد پيشرفت فيزيكي است و در رديف پروژه هاي ملي و نيز طرح هاي مهرماندگار قرارگرفته است.
دكتر صفي آريان اعلام كرد: سال گذشته در سفر چهارم رئيس جمهور و هيئت دولت به استان، مبلغ 100ميليارد ريال براي اين پروژه در نظر گرفته شد كه در صورت واگذاري به موقع اين اعتبارات،ساختمان بيمارستان قلب فرشچيان تا پايان كار دولت دهم تكميل و به بهره برداري مي رسد.
 


واقعه غدير در شهرستان اليگودرز بازسازي مي شود

اليگودرز- خبرنگار كيهان:
همزمان با عيد غدير خم حادثه غدير در شهرستان اليگودرز بازسازي مي شود.
فرمانده ناحيه مقاومت بسيج اليگودرز با اعلام خبر فوق گفت: اين اقدام در سال 1389 در شهرستان قم اجرا شد و امسال نيز در يك صد شهر از جمله شهرستان اليگودرز اجرا مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، سرهنگ هداوند افزود: پس از اينكه نواحي مقاومت بسيج استان متقاضي اجراي اين طرح شدند سپاه ناحيه حضرت ابوالفضل(ع) ضمن بازديد ميداني و بررسي هاي لازم با برگزاري اين مراسم در اليگودرز موافقت كردند.
وي با اشاره به اينكه براساس روايات عيد غدير خم بزرگ ترين عيد مي باشد اظهار داشت: براي اجراي اين طرح مبحث تاريخي و منابع مالي مورد بررسي قرار گرفته است.
وي از تمامي دستگاهها و نهادها خواست جهت نهادينه شدن اين طرح همكاري لازم را انجام دهند.
 


بيش از 70درصد درياچه اروميه خشك شد

اروميه- خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استاندار آذربايجان غربي در بازديد 13ساعته، آخرين وضعيت پارك ملي درياچه اروميه را بررسي كرد.
جواد محمدي دومين مدير دولتي استان بعد از مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي است كه با پاي پياده اقدام به نمك نوردي و بازديد 13ساعته از پارك ملي و جزاير درياچه اروميه براي بررسي آخرين وضعيت آنها كرد.
درياچه اروميه به طول 130 تا 140 و عرض 15 تا 50كيلومتر بزرگ ترين درياچه داخلي ايران است كه در ارتفاع هزار و 267 متري از سطح دريا قرار دارد.
درياچه اروميه با مساحت بيش از 570هزار هكتار داراي 102 جزيره و شبه جزيره است كه از اهميت گردشگري، جغرافيايي، بيولوژيكي و اكولوژيكي قابل توجهي برخوردار هستند، ولي از سال آبي 75-74 تاكنون سطح تراز آب درياچه اروميه سير نزولي پيدا كرده و امروز به وخيم ترين وضعيت خود نسبت به 50سال گذشته يعني خشك شدن بيش از 70درصد عرصه آبي رسيده است.
معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي در بازديدهاي ميداني از پارك ملي درياچه اروميه با حضور در جزاير بزرگ اين درياچه از نزديك آخرين وضعيت گونه هاي حيات وحش مستقر در جزاير و روند كمك رساني به حيوانات و شرايط آبي درياچه اروميه را بررسي كرد.
وي ضمن تقدير از تلاش محيط بانان پارك ملي درياچه اروميه در كمك رساني به وحوش جزاير افزود: در اين سفر ضمن مشاهده شرايط درياچه و تلاشهاي محيط بانان محيط زيست، آخرين وضعيت حيات گوزن زرد ايراني بررسي و براي حفظ اين گونه با ارزش تصميمات لازم نيز اتخاذ شد.
 


خط لوله سراسري گاز به گيلان متصل شد

رشت-خبرنگاركيهان:
عمليات اتصال خط لوله دوم سراسري گاز به گيلان انجام شد.
استاندار گيلان با اعلام اين خبراظهارداشت: با اتصال اين خط لوله به ايستگاه تقويت فشار گاز لاكان 110 ميليون متر مكعب گاز، قابل انتقال به گيلان و استان هاي شمالي خواهد بود كه سبب افزايش امنيت سوخت در فصل زمستان براي مردم گيلان و استانهاي همجوار مي شود.
كيهان هاشم نيا افزود: عمليات تعمير و اتصال خط لوله دوم سراسري به ايستگاه تقويت فشار گاز لاكان از تير ماه سال جاري با تلاش شبانه روزي 250نفر از نيروهاي متخصص شركت ملي گاز كشور انجام شد.
وي با اشاره به اينكه روزانه در فصل سرما به طور ميانگين 25 ميليون متر مكعب گاز در گيلان مصرف مي شود گفت: اين اتصال خط لوله به استان نبايد مانع از صرفه جويي بخش خانگي و همچنين انجام ذخيره سازي سوخت مايع توسط واحدهاي صنعتي و نانواييها شود چرا كه اقدامات پيشگيرانه توسط مشتركان شركت گاز به مراتب مهم تر از افزايش ظرفيت انتقال خطوط لوله گاز است.
 


تحصيل بيش از 5هزار دانش آموز در مدارس استثنايي مازندران

قائمشهر- خبرنگار كيهان:
با هدف شكوفايي استعدادهاي نهفته فرزندان معلول جسمي و ذهني كليه داوطلبان به تحصيل در مدارس استثنايي مشغول به تحصيل شده اند.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي مازندران در مراسم بزرگداشت روز جهاني عصاي سفيد در مركز شبانه روزي دانش آموزان نابيناي استان در قائمشهر، گفت: دانش آموزان معلول و عقب مانده ذهني در 72 مدرسه استثنايي و 3 مركز شبانه روزي نگهداري در آمل و قائمشهر و ساري مشغول تحصيل هستند.
علي سياحي بالا بودن هزينه هاي عمومي، درماني و خدماتي در تأمين امكانات و تجهيزات و نگهداري و تربيت دانش آموزان استثنايي را از مشكلات جدي اداره آموزش و پرورش استثنايي مازندران اعلام كرد و خواستار كمك خيران و افراد نيك انديش به آموزش و پرورش استثنايي استان شد.
در اين مراسم، دانش آموزان نابيناي مركز شبانه روزي ناصر مهدوي قائمشهر با اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري و تأكيد بر لزوم توجه مسئولان و آحاد مردم به نيازهاي معلولين، روز جهاني عصاي سفيد را گرامي داشتند.
 


30درصد زمين هاي استان بوشهر موقوفي است

بوشهر- خبرنگار كيهان:
مديركل اداره اوقاف و امور خيريه استان بوشهر گفت: 30 تا 40 درصد زمين هاي استان بوشهر موقوفي است.
حجت الاسلام والمسلمين عباس صداقت اظهار داشت: بيشترين مشكلات ما در مورد اين زمين ها پايين بودن سطح پايه نرخ اجاره بها و عدم پرداخت به موقع اجاره بهاي آنها است.
وي افزود: عدم آشنايي مردم به ويژه مستاجران زمين هاي موقوفه استان با نحوه مصرف درآمدهاي حاصل از زمين هاي موقوفه اصلي ترين عامل پايين ماندن اجاره بهاي اين زمين هاست كه فرهنگ سازي در اين زمينه به دوش اصحاب رسانه و مطبوعات استان است.
صداقت در پايان گفت: كنگره امام جواد(ع) در دهه اول صفر در شهر بوشهر برگزار مي شود.
 


اعزام دانش آموزان گنبدي به مناطق عملياتي دفاع مقدس

گنبد كاووس- خبرنگار كيهان:
معاون پرورشي و تربيت بدني مدير آموزش و پرورش گنبد كاووس گفت: 4500 دانش آموز از پايه دوم متوسطه هستند كه طي سال تحصيلي جاري به مناطق عملياتي جنوب اعزام خواهند شد.
ابراهيم زارعي با بيان اينكه اين دانش آموزان به صورت جداگانه و در قالب 10 كاروان به مناطق عملياتي جنوب اعزام خواهند شد افزود: نخستين كاروان راهيان نور دانش آموزي به تعداد 470 دانش آموز دختر اعزام خواهند شد.
زارعي گفت: امسال مدت حضور دانش آموزان در مناطق عملياتي جنوب از 4 روز به 5 روز افزايش يافته است و در مجموع دانش آموزان گنبدي 20 هزار نفر روز در اين مناطق خواهند بود.
 


انتصابات جديد در شهرستانها

سمنان- خبرنگار كيهان: طي مراسمي حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا ميرزائيان به عنوان مسئول جديد حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان منصوب شد.
ايوان غرب- خبرنگار كيهان: فرمانده نيروي انتظامي استان ايلام با صدور حكمي سرگرد شهرام اميريان را به سمت فرمانده منطقه انتظامي ايوان غرب تعيين كرد.
بادرود- خبرنگار كيهان: با حكم استاندار اصفهان علي منتظرالقائم به عنوان شهردار طرق رود منصوب شد.
شهريار- خبرنگاركيهان: مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران با صدور حكمي حسين عرب نژاد را به رياست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهريار منصوب كرد.
سنندج- خبرنگاركيهان: طي مراسمي فرهاد ميمنت آبادي به عنوان مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان معرفي شد.
¤ رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، دكتر محمدقربان كياني را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي سنندج انتخاب كرد.
 


فرماندار بندرعباس خبر داد

اخراج 200تبعه غيرمجاز بنگلادشي از هرمزگان

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
قائم مقام سفير بنگلادش گفت: سفارتخانه اين كشور براي خروج اتباع غيرمجاز ساكن در هرمزگان هرگونه همكاري مورد نياز را با مديريت استان انجام مي دهد.
قائم مقام سفير بنگلادش با هدف خروج اتباع غيرمجاز بنگلادشي از شهرستان بندرعباس با معاون سياسي استاندار هرمزگان، مديركل اتباع و فرماندار شهرستان بندرعباس ديدار كرد.
عارف رحمان آپو درباره همكاري با مسئولان استان هرمزگان در راستاي خروج اتباع غيرمجاز بنگلادشي از اين استان قول مساعد داد و گفت: سفارت بنگلادش در ايران اقدامات لازم را براي انتقال اين اتباع غيرمجاز انجام خواهد داد.
مديركل دفتر اتباع استان نيز در اين ديدار ضمن تشريح تبعات حضور اتباع غيرمجاز در شهرستان بندرعباس گفت: حدود 200 نفر از اتباع غيرمجاز بنگلادشي كه در شهرستان هاي بندرعباس و ميناب حضور داشتند، توسط ماموران دستگيرشده و در اردوگاه نگهداري مي شوند.
فرماندار بندرعباس نيز گفت: تمهيدات لازم جهت انتقال 200 تبعه غيرمجاز بنگلادشي حاضر در اردوگاه مربوطه به وسيله هواپيما از بندرعباس به دبي و سپس به بنگلادش صورت خواهدگرفت.
 


راه اندازي درمانگاه ويژه نوار عصب و عضله در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
مدير مركز آموزشي درماني ولايت از راه اندازي درمانگاه ويژه نوار عصب و عضله در اين بيمارستان خبر داد.
محمدزكريا كيايي افزود: واحد نوار عصب و عضله اين بيمارستان با حضور دكتر علي اصغر مغاري متخصص طب فيزيكي و توانبخشي، 3 روز در هفته آماده ارائه خدمات به همشهريان است.
وي با اشاره به انجام نوار عصب و عضله و ويزيت بيماران به صورت سرپايي در اين كلينيك اضافه كرد: بيماران داراي مشكلات اسكلتي، عضلاني، تاندون، ضايعات ورزشي، دردهاي ستون فقرات و ديسكوپاتي مي توانند با مراجعه به اين كلينيك از خدمات آن برخوردار شوند.
كيايي ادامه داد: با راه اندازي اين درمانگاه هزينه هاي درماني به مقدار قابل ملاحظه اي براي شهروندان كه قبلا ناچار به مراجعه به بخش خصوصي بودند، كاهش مي يابد.
مديرمركز آموزشي درماني ولايت اظهار داشت: در اين مركز همچنين امكان انجام تمامي تزريقات عصبي در برگيرنده كيست ها و تزريقات بوتاكس براي بيماران وجود دارد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14