(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8  آبان  1391 - شماره 20344

آسيب شناسي به تعويق افتادن اجراي قانون حذف كنكور(بخش دوم)
اصلاح قانون سنجش= هموار شدن رشد تحصيلي




آسيب شناسي به تعويق افتادن اجراي قانون حذف كنكور(بخش دوم)

اصلاح قانون سنجش= هموار شدن رشد تحصيلي

«زماني كه برگه هاي آزمون كنكور را مقابلش ديد، ديگر نتوانست تاب بياورد، دنيا پيش چشمش سياه شد، همه اطرافيانش در سرش مي چرخيدند، مدادها يكي يكي از دستش افتادند و طنين صدايشان در گوش هايش منفجر شد و فقط يك جمله تمام سلول هاي خاكستري مغزش را به اسارت گرفته بود: «اگر قبول نشوم چه!»
علي، تنها يك نفر از صدها هزار دانش آموزي است كه تمام آمال و آرزوهايش را خلاصه در كنكور مي بيند. او سال قبل به دليل نگراني و استرس زياد در امتحانات موفق نشد و پشت كنكور ماند. او كه شاگرد زرنگ مدرسه بود، اما دلهره و اضطراب امتحان مانع از قبولي او در كنكور شد. وقتي اسم كنكور را مي شنود، رنگ از رويش رخت برمي بندد و از همه چيز نااميد مي شود، مي گويد: «اگر چيزي به اسم كنكور پيش رو نبود با تمركز و علاقه بيشتري به كارها و برنامه هاي درسي اش مي رسيد. اسم كنكور لرزه بر اندام هر بچه درسخواني مي اندازد.» اما اين روزها براي افرادي مثل علي كه بحث حذف كنكور مطرح و دائماً به تعويق مي افتد و امسال و سال بعد مي شود، حال و هواي ديگري دارد.
چند سالي است كه هر چند وقت يك بار بخصوص با شروع سال تحصيلي جديد فقط و فقط زمزمه حذف كنكور شنيده مي شود و اميدي در دل اكثر جوانان و خانواده ها و به خصوص پشت كنكوري ها به وجود مي آيد، اما ظاهراً اين اميد تنها در حد يك خواب و خيال است و به رويايي دست نيافتني تبديل گرديده است. چه در دولت هاي قبل و چه در دولت فعلي كه ديگر چيزي به روزهاي پاياني اش نمانده است. كنكور موضوعي است كه از چند سال قبل مطرح شده و هر بار هم به 2 يا 3 سال بعد موكول مي شود.
مصوبه حذف كنكور
بد نيست قبل از آنكه به نقطه نظر مثبت يا منفي خود دانش آموزان و كارشناسان ذي ربط در مورد حذف كنكور و دلايل به تعويق افتادن آن بپردازيم، نگاهي به تاريخچه مصوبه حذف كنكور و آمادگي وزارتخانه ها و كار گروه هاي ويژه در آن زمان بيندازيم. براساس مصوبه دوم خرداد 1386 مجلس شوراي اسلامي، كنكور بايد تا سال 1390 به تدريج حذف مي شد و ملاك پذيرش دانشجويان براي ورود به دانشگاه ها معدل سه امتحان نهايي سالانه و كشوري، در سه سال دوره دبيرستان قرار مي گرفت. همچنين براساس قانون حذف كنكور متولي برگزاري اين امتحانات وزارت آموزش و پرورش است كه وزير سابق نيز اعتقادي به حذف كنكور نداشت و به گفته رئيس سابق كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس عملا گامي در اين زمينه بر نداشت. «بستر حذف كنكور آماده نيست.» اين جمله اي بود كه عليرضا علي احمدي، وزير سابق آموزش و پرورش چهار ماه پس از تصويب قانون حذف كنكور در مجلس يعني در 21 اسفند 86 اعلام كرد و گفت: «اجراي قانون حذف كنكور را باتوجه به سطح آموزشي متفاوتي كه در مناطق مختلف كشور حاكم است، ناعادلانه مي دانم البته چون ما مجري هستيم وظيفه خود را انجام مي دهيم ولي قطعاً اين قانون تبعاتي دارد كه بايد هزينه هاي آن را بپردازيم.»
وزارت علوم ديگر دستگاه دخيل در اجراي قانون حذف كنكور است كه در دولت نهم بارها آموزش و پرورش را مقصر اجرا نشدن قانون حذف كنكور قلمداد كرد. محمد مهدي زاهدي، وزير سابق علوم درباره حذف كنكور اعلام كرد كه اجراي قانون حذف كنكور وابسته به تلاش وزارت آموزش و پرورش براي برگزاري آزمون هاي هماهنگ است. اما به هر روي با وجود ابلاغ قانون حذف كنكور، دستگاه هاي مسئول براي اجراي اين قانون تاكنون اقدامي جدي انجام نداده اند، تا اينكه دكتر كامران دانشجو وزير علوم در شهريور ماه از احتمال به تعويق افتادن حذف كنكور تا سال 93-92 خبر داد.
بي ترديد پشت اين همه بالا و پايين كردن هاي اجراي قانون حذف كنكور آن كس كه بيش از همه آسيب مي بيند دانش آموزان هستند چرا كه تير پيكان استرس فقط به سوي آنها نشانه مي رود.
دانش آموزان چه مي گويند؟
محمد احسان اردلان، دانش آموز سال سوم است كه در رشته رياضي تحصيل مي كند. او از اينكه مسئولان سازمان سنجش دائم اجراي حذف كنكور را به تعويق مي اندازند خيلي گله مند است و مي گويد: «كنكور بايد هرچه زودتر حذف شود چون يك روش ناعادلانه براي ورود دانش آموزان به كرسي هاي دانشگاه است. كسي كه در اين رقابت برنده مي شود بايد در تست زني قوي باشد، اين معيار و سنجشي دقيق براي ارزيابي اطلاعات دانش آموزان نمي تواند باشد. كنكور واقعاً استرس و اضطراب ما را بيشتر مي كند و شانس قبولي را كاهش مي دهد.»
زرياب يكي ديگر از بچه هاي كلاس سوم رياضي دبيرستان خواجه نصير است كه دوست دارد هرچه زودتر شاخ غول كنكور شكسته شود و همه بچه ها باتوجه به ميزان اطلاعات درسي و معلومات عمومي كه دارند به دانشگاه مورد علاقه خود راه يابند.
حميدرضا كريمي كه معدل سال قبلش 47/18 است به گزارشگر كيهان مي گويد: «برايم فرقي نمي كند كنكور حذف شود يا نشود چون ما تابع نظام آموزشي در كشور هستيم.» او خود را براي ورود در هر نوع جلسه امتحاني اعم از تستي يا تشريحي آماده مي كند و با توكل به خداوند اميدوار است سدهاي پيش رو را بشكند و پيروز ميدان شود.»
استرس هايي كه براي دانش آموزان ايجاد مي شود
سيدپيام سيدعلي خاني و محمود روحي دو دانش آموز نمونه و بسيار درسخوان در مقطع پيش دانشگاهي هستند كه وقتي نظر آنها را در مورد حذف كنكور و اضطراب هايي كه براي ورود به دانشگاه دارند مي پرسم سيد علي خاني در ابتدا مي گويد: «برگزاري كنكور اضطراب زيادي به ما وارد مي كند چون ظاهراً سرنوشت ما قرار است در عرض چند ساعت مشخص شود، ساعت هايي كه دلهره و استرس زيادي را براي همه دانش آموز به دنبال دارد چه ضعيف چه قوي و اين اصلا عادلانه نيست. اما از سوي ديگر سنجشي دقيق تر هم نداريم چون امتحانات نهايي نمي تواند سنجش دقيقي باشد، اگرمسئولان آموزش و پرورش سوالات امتحانات نهايي را سخت طرح كنند خيلي از دانش آموزان قادر به پاسخگويي نخواهند بود و اگر آسان هم باشد همه بچه ها به راحتي وارد دانشگاه مي شوند، بنابراين فكر مي كنم در چنين شرايطي مسئولان ذي ربط بايد به فكر كاهش اضطراب ما دانش آموزان در راه يابي به دانشگاه ها و رشته هاي مورد علاقه مان باشند و با اين اخبار فكر ما را درگير نكنند.» محمود روحي كه خيلي كم حرف تر از دوستش به نظر مي آيد و بيشتر شنونده است و تفكر مي كند مي گويد: «ظاهرا بايد براي دستيابي به موفقيت استرس ها را هم تحمل كرد. اما با وجود معلمان خوبي كه داريم و برنامه ريزي هاي دقيقي كه مديريت و كادر آزموزشي براي ما پيش بيني كرده اند چه كنكور باشد چه نباشد پله هاي ترقي را ان شاءالله يكي يكي طي خواهيم كرد. چون فكر نمي كنم كنكور به اين راحتي قابل حذف شدن باشد.»
سيدعلي خاني در ادامه صحبت هاي دوستش به نكته بسيار درست و ظريفي اشاره مي كند و مي گويد: «اگر بازار كار مناسب در جامعه وجود داشته باشد بچه ها خيلي دغدغه ورود به دانشگاه را نخواهند داشت چون مي دانند پس از پايان دوره تحصيلات دبيرستاني به جاي اتلاف وقت مي توانند به آساني وارد بازار كار شوند و بدين ترتيب از خيل مشتاقان ورود به دانشگاه صرفا براي بازار كار كم خواهد شد.» جنابي، اسديان، نبوي، محمدرضا احمدي و هزاران نفر از دانش آموزاني كه پشت صندلي هاي مدرسه نشسته و درس مي خوانند و به فكر برگزاري كنكور يا حذف آن هستند همه سرنوشت خود را اول به خداوند سپرده اند و بعد منتظر انتخاب بهترين راه حل براي ادامه تحصيل و كار و زندگي هستند و از مسئولان ذي ربط مي خواهند زمينه را براي پيشرفت تحصيلي آنها با كمترين نگراني فراهم كنند.»
آسيب هاي به تعويق افتادن
حذف كنكور
احمد جاني، معاونت آموزشي و مسئول پيش دانشگاهي دبيرستان خواجه نصير در گفت وگو با گزارشگر كيهان به آسيب هاي پيش روي به تعويق افتادن حذف كنكور و مزايا و معايب آن اشاره مي كند و به بيان دو ديدگاه در آموزش و پرورش و نظام سنتي و آموزش عالي و نظام سازمان سنجش مي پردازد و مي گويد: «در نظام سنتي به اندازه اي كه مي نويسيم و به سوالات پاسخ مي دهيم در آزمون ها نمره مي گيريم و اگر فرمول، رابطه يا مطالب راحتي بدون ورود به اصل مطلب بنويسيم معمولا حداقل نمره را مي گيريم و اگر جواب آخر يا نكات انتهايي را ننويسيم، معمولا حداكثر نمره را مي گيريم و اگر مطالبي را هم بنويسيم و غلط باشد نمره منفي نمي گيريم و حد اين نظام فهم نسبي است و به واسطه مهم بودن انتقال دانش آموزان به پايه هاي بالاتر و اهميت درصد قبولي و درنظر گرفتن دانش آموزان در سراسر كشور امكان طراحي سوالات دقيق حتي عين كتاب درسي هم وجود ندارد و طبيعتا امكان غربالگري مناسب وجود ندارد و دانش آموزان به اندازه درصدي از مطالب كه آموخته اند نمره مي گيرند.»
مجلس به قانوني كه خود وضع كرده نقد دارد
در شماره قبل منتظر برگزاري جلسه نهايي كميته و كارگروه پنج گانه آموزش وپرورش و آموزش عالي موسوم به كميته ماده 4 درمورد آخرين خبرها از زمان حذف كنكور بوديم. در همين راستا با عبدالامير عرفي، رئيس مركز سنجش وزارت آموزش وپرورش گفت و گويي تلفني انجام داديم تا خبرهاي خوشي از زبان ايشان بشنويم. اما او خبري خوش براي دانش آموزان، والدين و معلمان و مديران آموزش وپرورش نمي دهد و از نتايج اين جلسه براي ما اين طور مي گويد: «مجلس نسبت به اين قانوني كه خودش وضع كرده و آن را تصويب نموده است نقد دارد، لذا بايد قانون حذف كنكور با حضور نمايندگان مجلس، نمايندگان سازمان سنجش، وزارت علوم و ديگر اعضاي كميته و كارگروه پنج گانه مجددا مورد بازنگري قرار گيرد و در آنجا دلايل به تعويق افتادن حذف كنكور بحث و بررسي شود.»
عرفي مي گويد: «ما مجري هستيم و هر تصميمي كه مجلس بگيرد به آن احترام مي گذاريم و تا الان هم قدم هاي خوبي برداشته شده است. در سال قبل سابقه تحصيلي 824هزار نفر از داوطلبان را در سراسر كشور درآورده و پس از بررسي و تاييد در اختيار سازمان سنجش قرار داديم اما اينكه ميزان اين تاثيرگذاري چقدر باشد بستگي به نظر نمايندگان دارد. البته امسال هم 25درصد سوابق تحصيلي دانش آموزان سال سوم را در 11 دروس اختصاصي در رشته هاي مختلف آماده كرده ايم و منتظر پاسخ نهايي از سوي مجلس هستيم.»
قانون را اصلاح مي كنيم
بسياري از كارشناسان معتقدند كه نحوه پذيرش دانشجو بايد مورد بازنگري دقيق و همه جانبه قرار بگيرد.
ابراهيم خدايي، رئيس سنجش و آموزش كشور در اين باره مي گويد: «ساماندهي نظام سنجش پذيرش دانشجو از نظر سياست گذاري و اجرا در كليه مقاطع به سازمان سنجش و آموزش كشور داده شده كه با توجه به آن كارگروهي در اين زمينه فعاليت مي كند.»
وي به مصوبات اخير اين كارگروه اشاره مي كند و مي گويد: «تاثير 25درصدي سوابق تحصيلي مانند سال هاي گذشته در اين كارگروه تصويب شد و باتوجه به مباحثي كه در رابطه با نقايص پذيرش دانشجو در قانون سال86 وجود دارد جمع بندي كارشناسان اين است كه قانون پذيرش دانشجو در يك سري از مقاطع تحصيلي قابليت اجرايي ندارد كه براي رشته هاي پررقابت قانون را اصلاح خواهيم كرد.»
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14