(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20  آبان  1391 - شماره 20353

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر معظم انقلاب:
مرحوم آيت الله گلپايگاني از برجسته ترين مراجع در نيم قرن اخير بودند
گزارش مستند يك روزنامه آلماني
غرب دچار توهم است ايران با قدرت از تحريم ها عبور مي كند
در مكتب امام
معاون اول قوه قضائيه:
دادگاه اخلالگران بازار ارز به زودي برگزار مي شود
كنگره بزرگداشت حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني(ره)
در قم و گلپايگان برگزار شد
گزارش خبري
هفته نامه المنار به نقل از يك سياستمدار آمريكايي اعلام كرد
حل ديپلماتيك بحران سوريه بدون مشاركت ايران موفقيت آميز نيست
مهدي هاشمي با دستور قضايي راهي اوين شد
پورمختار خبرداد
 بررسي عملكرد قوا در كميسيون اصل 90
آغاز اعطاي تجهيزات به هيئت هاي مذهبي
در دهمين نمايشگاه «عطر سيب»
سردار علي عباس زاده به خيل ياران شهيدش پيوست
امير عبداللهيان :
حزب الله كوچكترين مداخله اي در بحرين داشت وضعيت به گونه ديگري بود
اولين سالگرد شهيد تهراني مقدم برگزار شد


رهبر معظم انقلاب:

مرحوم آيت الله گلپايگاني از برجسته ترين مراجع در نيم قرن اخير بودند

صلابت در امر دين و ايستادگي بر سر مواضع از ويژگيهاي ايشان بود
رهبر معظم انقلاب، روز پنجشنبه با ارسالي پيامي به كنگره بزرگداشت آيت الله العظمي گلپايگاني از خدمات علمي و ويژگيهاي برجسته اين مرجع تقليدشيعيان تجليل كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رهبر معظم انقلاب، متن اين پيام كه از سوي حجت الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني، رئيس دفتر ايشان در مركز فقهي ائمه اطهار(ع) قم قرائت شد، بدين شرح است :
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحوم آيت الله العظمي آقاي گلپايگاني در شمار برجسته ترين مراجع تشيع در نيم قرن اخيرند، دوران مرجعيت طولاني 32 ساله ايشان مشحون از فعاليت ها و اقداماتي است كه از يك مرجع ذي نفوذ و عظيم الشان مورد انتظار است.
احداث مدارس و مساجد و بيمارستان و نمايندگي در خارج از كشور و ورود در عرصه نوآوري هاي خدماتي از قبيل كارهاي رايانه اي و ساختن مدرس مخصوص تدريس از جمله مجموعه كارهاي برجسته آن مرحوم است .
بجز علم و تقوا كه شرط اصلي مرجعيت شيعه است آن بزرگوار از خصلت ها و خصوصيات برجسته اي برخوردار بود كه بارزترين آن صلابت در امر دين و ايستادگي بر سر مواضعي است كه بر اساس تشخيص دين اتخاذ مي نمودند .
رحمت خدا بر اين عالم بزرگوار و جزاه الله عن العلم و اهله خيرالجزاء
سيد علي خامنه اي
17 آبان1391
 


گزارش مستند يك روزنامه آلماني

غرب دچار توهم است ايران با قدرت از تحريم ها عبور مي كند

يك نشريه معتبر آلماني ضمن ارزيابي تحريم هاي غرب عليه ايران، برخي از دروغ هاي بزرگ غرب را در اين زمينه بازگو كرد.
روزنامه يونگه ولت در گزارش تحليلي مبسوط خود نوشت: آمريكايي ها و انگليسي ها مي پرسند آيا تحريم ها عليه ايران عمل مي كنند؟ سياستمداران و روزنامه نگاران آلماني مي پرسند آيا تحريم ها تاثيري دارند؟ پرسش اين است كه آيا تحريم ها افزون بر آسيب اقتصادي، قادر هستند كه رهبري ايران را مجبور به عقب نشيني و چشم پوشي از بخش هاي اساسي برنامه هسته اي اين كشور كنند؟ آنچه مورد مناقشه و ترديد است اثرگذاري اين تحريم هاست. آيا علائمي به چشم مي آيند كه نشان دهند غرب مي تواند خواست هاي گسترده خود را كه در واقع از دعوا بر سر برنامه اتمي بسيار فراتر مي روند، به رهبري ايران تحميل كند؟ پاسخ به اين پرسش سياستگران و روزنامه نگاران غربي را دچار محذور مي كند؛ زيرا آنها از يك سو مجبورند واكنش هايي خيالي براي رهبري ايران بسازند كه «استراتژي» ادامه تشديد اقدامات تنبيهي را موجه جلوه دهد و از سوي ديگر نيز مي خواهند موضع گيري اساسي خود را حفظ كنند و بگويند كه ايران حاضر به مذاكره و سازش است. چون بالاخره بايد به نحوي توضيح بدهند كه چرا غرب مذاكرات را در ماه ژوئن قطع كرد و از آن پس نيز آن را دنبال نكرده است.
يونگه ولت افزود: اين مشكل، پريشان گويي هاي درهم برهمي را به بار مي آورد كه فاقد منطق دروني است. مثلا ريچارد هرزينگر در «دي ولت» كه يك روزنامه تبليغاتي جهت دار است مي نويسد «تحريم هاي ناشي از دعواي اتمي به رژيم تهران ضربه زده است. ولي غرب نبايد تصور كند كه پس جمهوري اسلامي كوتاه مي آيد». واقعيت اين است كه اقتصاد ايران در معرض فروپاشي قرار ندارد.
روزنامه آلماني در ادامه اين گزارش، عنوان «جامعه جهاني» را دروغي بزرگ در عرصه تحريم ها خواند و نوشت: طبق زبان و اصطلاحات يكسان سازي شده در خط تبليغاتي مسلط بر رسانه هاي هوادار سرمايه داري غرب، ايران در برابر جبهه متحد «جامعه بين المللي» قرار دارد. ولي اگر واقعيت را آن گونه كه هست بنگريم درمي يابيم كه اين ادعا يك دروغ تبليغاتي است.
اين روزنامه نوشت: تحريم هاي سازمان ملل يك دكور خوش منظر براي سياست آمريكا و هم پيمان هاي آمريكاست، در واقع فقط زينتي است براي تاييد آن دروغي كه خواست «جامعه جهاني» خوانده مي شود. به معني واقعي كلمه تمام تحريم هاي صورت گرفته عليه ايران «يك جانبه» هستند، يعني اين تصميمات نه مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل بلكه تصميمات برخي از كشورها هستند. برخي از اين تصميمات عليه ايران هستند، مثلا تحريم خريد نفت از سوي اتحاديه اروپا كه از اول ماه ژوئيه به اجرا درآمد، ولي هدف واقعي اين تصميمات كشورهاي طرف معامله با ايران هستند.
گزارشگر يونگه ولت اذعان مي كند: در واقع فقط چند كشور هستند كه خود تاجي بر سر خويش نهاده و به خود لقب «جامعه جهاني» داده اند. اينها عبارتند از؛ آمريكا، برخي اعضاي اتحاديه اروپا، كانادا- و البته فراموش نشود، اسرائيل- همين! بقيه كشورهاي جهان با اين استراتژي اخاذي كه نقاب «ديپلماسي» بر چهره خود مي گذارند، همراهي نمي كنند. در ميان آنها كشورهايي هستند كه بي ترديد به «اتحاديه غرب» تعلق دارند، مانند ژاپن، كره جنوبي و تركيه و كشورهاي وابسته به آمريكا مانند پاكستان، افغانستان، عراق و مصر. اما حتي در خود اتحاديه اروپا هم در مورد تحريم اتفاق نظر وجود ندارد. نمونه آن مقاومت كشورهايي مانند يونان و سوئد است. روسيه و چين هم كه جاي خود دارند.
روزنامه چاپ برلين در بخش ديگري از اين تحليل مي نويسد: ايران با در نظر گرفتن گرايش هاي مقاوم در برابر حكمراني آمريكا ابراز اطمينان مي كند كه هم مي تواند تحريم ها را از سر بگذراند و هم سرانجام حتي مناسبات گسترده بازرگاني با اتحاديه اروپا را باز يابد. ايران مجهزتر از آن است كه در بسياري از تصورات سطحي ادعا مي شود. براساس كتابي كه سازمان اطلاعاتي آمريكا هر ساله به نام Factbook منتشر مي سازد توليد ناخالص ملي ايران (GDP) براساس قدرت خريد آن در سال 2011 در حدود 930 ميليارد دلار بوده است. براين اساس در مقياس جهاني ايران در مرتبه 17 يا 18 قرار دارد.ترازنامه بازرگاني جهاني ايران پيوسته مثبت است و موجب شده است كه ايران بين 70 تا 100 ميليارد دلار ذخيره طلا و ارز داشته باشد.
يونگه ولت نوشت: ايران از لحاظ منابع نفتي پس از عربستان سعودي و كانادا در جهان در مرتبه سوم و از لحاظ منابع گازي پس از روسيه در مرتبه دوم جهاني قرار دارد. كارشناسان ايراني اين نظر كاملا پذيرفتني را مطرح كرده اند كه اگر جمع ظرفيت منابع نفت و گاز را مبنا قرار دهيم ايران از لحاظ منابع Hydrokarbon در جهان مقام اول را دارد. برخلاف برخي از ديگر كشورهاي صاحب نفت بويژه در شبه جزيره عربستان، ايران از سالها پيش بخشي از سود حاصله از توليدات صنعتي خود را به سرمايه گذاري دوباره اختصاص داده است. هدف اين برنامه آن است كه اين كشور در آينده از ميزان صادرات نفت خام بكاهد و بر صادرات كالاهايي كه خود با استفاده از نفت خام توليد مي كند بيفزايد.
اين گزارش خاطر نشان مي كند: از آنجا كه واردات نفتي كشورهاي اروپايي از ايران حتي به يك پنجم از توليد ايران نيز نمي رسيد و واردات نفتي آمريكا از ايران نيز از سالها پيش قطع شده بود، تاثير تحريم خريد نفت ايران از همان آغاز اندك بود. در سال 2010، 20درصد از نفت ايران به چين، 17 درصد به ژاپن، 16درصد به هند و 9 درصد به كره جنوبي صادر شده است. افزون بر اين تركيه يكي از واردكنندگان مهم نفت و گاز طبيعي ايران است. هدف آمريكا و اتحاديه اروپا، در درجه اول، فشار آوردن بر اين كشورهاست تا بتوانند به مقصود نهايي خود دست يابند.
روزنامه آلماني با اشاره به تدابير ايران براي دور زدن تحريم ها نوشت: يكي از اهرم هاي آمريكا موقعيت آن در بازارهاي بين المللي مالي است. امروز ايران بهاي بخش مهمي از صادرات خود را به پول كشور خريدار دريافت مي كند. مثلا به «يوآن» چيني، روپيه هندي و يا از طريق مبادله كالا. مثلا پاكستان در برابر دريافت نفت، گندم به ايران مي دهد. به اين صورت در اثر تحريم هاي آمريكايي- اروپايي نه تنها اندك اندك موقعيت دلار بعنوان ارز رايج براي معاملات بين المللي متزلزل مي شود بلكه موازين بين المللي بازرگاني و اعتماد به اين موازين منهدم و يا دست كم متزلزل مي گردد.ترديدي نيست كه كشورهايي مانند روسيه، چين يا هند از اين وضع نتيجه گيري هاي استراتژيك خود را خواهند كرد؛ جنگ سرد پايان نيافته است.
در ادامه گزارش آمده است: آيا اين سياست به اين هزينه مي ارزد؟ طبق اطلاعات منتشره از سوي سازمان جهاني بازرگاني (WTO) ارزش كل صادرات ايران در سال گذشته 131 ميليارد دلار بوده است. بيش از 100ميليارد دلار آن حاصل فروش نفت بوده است. طبق تخمين هاي غربي صادرات نفت ايران در سال جاري مي تواند به 70 ميليارد دلار كاهش يابد. فاصله اين وضع با فروپاشي اقتصادي بسيار زياد است، اين كاهش صادرات حتي فاجعه آميز هم نيست. براي درك اين نكته بايد نگاهي به سير تحولات اقتصاد ايران بيفكنيم. در آغاز دعوا بر سر برنامه اتمي ايران، در سال 2003، ارزش صادرات ايران فقط 30 ميليارد دلار بود. در سال 2006 كه نخستين تصميم به تحريم گرفته شد صادرات ايران به 60 ميليارد دلار بالغ شده بود. در سال 2004 درآمد ايران از فروش نفت بدليل كاهش شديد بهاي نفت در بازار جهاني 37 ميليارد دلار بود. در سال 2006 درآمد ايران 46 ميليارددلار بود يعني به مراتب كمتر از تخمين هاي غربي براي سال جاري. در آن سالها هيچ كس سخن از «وضعيت دراماتيك» نمي گفت.
يونگه ولت اضافه كرد: همين وضع در مورد واردات ايران نيز مشاهده مي شود: در سال 2000 واردات ايران 7/13 ميليارد دلار بود، در سال 2009 به 2/55ميليارد بالغ گرديد كه افزايشي است بيش از 4 برابر. و سرانجام در سال 2011 به 1/76 ميليارد دلار ارتقاء يافته است. ايران در دوازده سال پيش، برغم وارداتي به مراتب كمتر، فرو نپاشيد. با توجه به اين زمينه روشن مي گردد كه اين كشور را نمي توان با قحطي روبرو كرد، آنطور كه برخي از هواداران تحريم ها در غرب مي خواهند بباورانند.
اين روزنامه در پايان خاطر نشان كرده است: مارك دوبوويتس، رئيس بنياد دفاع از دموكراسي، كه يك بنياد نومحافظه كار در واشنگتن است، در مقاله اي در «جروزالم پست» تصريح كرد: «طبق تحليل ما از ترازنامه پرداختي ايران، ذخاير ارزي كنوني اين كشور و در شرايط موجود، دست كم براي دو سال ديگر كافي است.» اين محاسبه بر مبناي بدترين شرايط صورت گرفته است، شرايطي كه وقوع آن ممكن به نظر نمي رسد، يعني در حالتي كه ايران كليه درآمد صادراتي خود را از دست داده باشد. آمريكا و غرب در خوش بينانه ترين قضاوت به 10 سال زمان نياز دارند تا تحريم ها موثر واقع شود، تازه مشروط به اينكه روسيه، چين و ديگر كشورهاي سنگين وزن جهان اجازه ادامه اين بازي را به واشنگتن بدهند. اما هشدار و فشار هيستريك دستگاه هاي تبليغاتي غرب را تا 10 سال ديگر نمي شود ادامه داد.
 


در مكتب امام

راه روشن بيني را ترسيم كنيد
تمام آزادي خواهان بايد با روشن بيني و روشنگري، راه سيلي زدن بر گونه ابرقدرتها و قدرتها، خصوصا آمريكا را بر مردم سيلي خورده كشورهاي مظلوم اسلامي و جهان سوم، ترسيم كنند.
صحيفه نور - ج20 - ص 325
 


معاون اول قوه قضائيه:

دادگاه اخلالگران بازار ارز به زودي برگزار مي شود

معاون اول دستگاه قضا گفت: افرادي كه از طريق وزارت اطلاعات به عنوان اخلالگران ارزي به دستگاه قضايي معرفي شده بودند، دستگير شده و تحقيقات از آنان در حال انجام است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي در حاشيه برگزاري همايش سالانه سخنرانان برجسته كشور در قم گفت: افرادي كه از طريق وزارت اطلاعات به عنوان اخلالگران ارزي به دستگاه قضايي معرفي شده بودند، دستگير شده و تحقيقات از آنان در حال انجام است.
وي با بيان اين كه برنامه دادگاه اين افراد به زودي به اطلاع مردم مي رسد، گفت: دستگاه قضايي، اراده جدي براي برخورد قاطع با اخلالگران اقتصادي كشور دارد اما علاوه بر اين مسئله، دولتمردان هم بايد به صورت فعال توطئه ها و فتنه هاي دشمنان را در جنگ اقتصادي با جمهوري اسلامي رصد و به موقع اقدام كنند.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي افزود: در اين جنگ اقتصادي بايد سهم هر بخش مانند محاصره اقتصادي، اخلالگران اقتصادي و بعضي بي تدبيري ها مشخص شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، معاون اول قوه قضاييه تاكيد كرد: دشمنان مي خواهند با اين روش ها ملت ايران را به سازش وادارند، غافل از آنكه ملت ايران 30 سال محاصره اقتصادي را پشت سر گذاشته است.
 


كنگره بزرگداشت حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني(ره)

در قم و گلپايگان برگزار شد

با حضور آيات عظام و مسئولان كشوري كنگره بزرگداشت حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني درشهرهاي قم و گلپايگان برگزار شد.
به گزارش فارس، كنگره بزرگداشت حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني طي روزهاي 18 در شهر مقدس قم و19 آبان ماه در شهرستان گلپايگان برگزار شد.
در شهر مقدس قم كنگره بزرگداشت حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني باپيام رهبر معظم انقلاب و سخنراني آيت الله صافي گلپايگاني، حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام و المسلمين سيد جواد گلپايگاني فرزند ارشد آن عالم وارسته و آيت الله حسيني بوشهري مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور و محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
حضرت آيت الله سيد علي خامنه اي رهبر معظم انقلاب، در پيامي به كنگره فقيه آگاه كه به مناسبت بزرگداشت آيت الله العظمي محمدرضا گلپايگاني برگزار شده بود، ابراز كردند: مرحوم آيت الله العظمي آقاي گلپايگاني در شمار برجسته ترين مراجع تشيع در نيم قرن اخيرند. دوران مرجعيت طولاني 32 ساله ايشان مشحون از فعاليت ها و اقداماتي است كه از يك مرجع ذي نفوذ و عظيم الشأن مورد انتظار است.
آيت الله صافي گلپايگاني از مراجع تقليد كه از سخنراني قبل از قرائت پيام رهبر معطم انقلاب خودداري كرده بود، در اين مراسم تاكيد كرد: مقام فقهي آيت الله العظمي گلپايگاني بسيار بالا بود و از فقهاي معاصر شنيده بودم كه مقام فقهي ايشان را مي ستودند و به مقام فقهي بالا قبول داشتند.
وي با اشاره به اينكه آيت الله گلپايگاني را بايد با محقق، صاحب شرايع و شهيد اول مقايسه كرد اذعان داشت: فتوا از اختلاف طريقت پيدا شده است با اين حال در فتاواي آيت الله گلپايگاني فتواي شاذ و حتي يك فتوايي كه كسي بتواند بگويد ضعف اجتهاد در اينجا هست، وجود ندارد و مقام علمي ايشان از حواشي آن مرحوم هويداست.
حجت الاسلام والمسلمين سيد جواد گلپايگاني فرزند حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني در همايش فقيه آگاه با اشاره به يادآوري بخشي از زندگي پدرابراز كرد: اميدواريم اين سخنان سرفصل پژوهشي نو در حيات حوزه علميه شود.
وي افزود: بدون شك مطالعه شخصيت بزرگان حوزه و حوادث پيرامون آنها و نيز بررسي رخدادهاي گذشته سبب پيشرفت ثبات و برنامه هاي آتي و پايندگي حوزه خواهد شد.
آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري نيز در اين كنگره اظهار كرد: در فرهنگ اهل بيت(ع) از عالمان دين به عنوان ورثه الانبياء، امناء الله، حصون الاسلام، مصابيح الله في الارض و مرابطون ياد شده است.
وي تصريح كرد: اگر ما اكنون كنگره بزرگداشت براي بزرگان و علما برگزار مي كنيم اهل بيت(ع) قبل از ما با اين عناوين براي فقهاي دين بزرگداشت برگزار كردند.
بنابراين گزارش، دكتر سيد محمد حسيني وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در كنگره فقيه آگاه در سخناني مرحوم گلپايگاني را فردي وارسته و متواضع خواند و افزود: تواضع ايشان بدون ترديد مقدمه شاگردپروري است آن گونه كه ايشان مقابل يك قاري مصري تقاضاي اصلاح حمد و سوره خود را مي كند.
در همايش فقيه آگاه كه در مركز فقهي ائمه اطهار برگزار شد مقالات ارائه شده از سوي آيت الله جعفر سبحاني، محسن مس چي، غلامرضا گلي زواره اي، محمدمهدي ارگاني بهبهاني و شكرالله جهان مهين مورد تجليل قرار گرفتند.
همچنين در اين مراسم موحد ابطحي، بندرچي و صفايي هريسي لوح تقدير دريافت كرده و از طاهر گلپايگاني و شهاب تشكري آراني در بخش شعر تجليل شد.
در حاشيه اين همايش با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس انجمن آثار و مفاخر كشور و حجت الاسلام والمسلمين سيدجواد گلپايگاني تمبر يادبود آيت الله العظمي موسوي گلپايگاني رونمايي شد.
همچنين در اين مراسم 14 كتاب نوشته شده توسط فضلاي حوزه با موضوع آيت الله العظمي گلپايگاني با عناويني چون چلچراغ خاطره ها، كتابخانه آيت الله العظمي گلپايگاني، الهدايه الي منورالولايه ، رساله توبه، نوري از ملكوت، اسناد ساواك، هديه خدا، هبه الله، بر منبر خاطره ها و چند نرم افزار رونمايي شد.
در دومين روز اين كنگره در تالار فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان گلپايگان شخصيت ها و مسئولان استاني و كشوري، ائمه جمعه برخي استان ها، نمايندگان مجلس، اساتيد حوزه، مقلدان، مريدان و علاقمندان به فقه و فقاهت حضور خواهند داشت و آيت الله سبحاني و آيت الله مقتدايي به ايراد سخنراني پرداختند.
آيت الله جعفر سبحاني در كنگره حضرت آيت ا لله العظمي گلپايگاني كه در گلپايگان برگزار شد، بيان كرد: در قرآن مجيد حدود 57 مثل در مورد شخصيت هايي كه به مانند يك شجره طيبه همواره ميوه اي شيرين به بار مي آورند، وجود دارد كه آيت الله گلپايگاني(ره) از جمله اين موارد است.
استاد برجسته حوزه علميه قم با بيان اينكه خدمات ولايي آيت الله گلپايگاني كمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اثر گذاري كتاب ايشان در مورد قيام عاشورا بر هيچ كس پوشيده نيست.
وي ساخت يك مركز علمي در لندن را از خدمات برجسته اجتماعي ايشان عنوان كرد و ادامه داد: اين خدمت پس از ايشان الگو برداري شد.
آيت الله سبحاني تاكيد كرد: به طور حتم امام(ره) پيشگام انقلاب ايران بودند، اما حمايت بزرگاني مانند آيت الله گلپايگاني(ره) را نيز پشت سر داشتند.
همچنين، نماينده ولي فقيه در شهرستان گلپايگان در اين مراسم با تاكيد بر اينكه بايد جايگاه فقه و فقاهت در جامعه نهادينه شود، گفت: حضرت آيت الله گلپايگاني مجاهدي فقيه و پارسا بوده اند و در عرصه هاي مختلف كشوري و بين المللي فعاليت داشته اند و اين وظيفه ماست كه اين افكار و انديشه ها را به نسل جوان منتقل كنيم.
امام جمعه گلپايگان يادآور شد: به واسطه اين كنگره دين خود را به اين فقيه آگاه و جامع الشرايط مي توانيم، ادا كنيم.
گفتني است، در حاشيه برپايي كنگره حضرت آيت الله گلپايگاني، نمايشگاهي با يك صد عنوان اثر از تصاوير، تأليفات، كتب و رساله هاي علمي آيت الله گلپايگاني در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.
در اين نمايشگاه كتاب سلسله نسب شناسي، رجال شناسي سياسي، كتاب رساله توبه، ولايت فقيه و اسناد ساواك در مباحث تاريخي، اجتماعي و اخلاقي براي بهره مندي طلاب و علما عرضه شد.
 


گزارش خبري

فرار پهپاد آمريكايي با شليك جنگنده هاي ايراني
سرويس سياسي-
در پي اعلام مقامات پنتاگون مبني بر حمله جنگنده هاي ايراني به يك پهپاد آمريكايي در خليج فارس، مقامات كشورمان تأكيد كردند كه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي هر گونه تجاوزي را با قاطعيت پاسخ خواهند داد.
وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد هفته پيش دو جنگنده ايراني به سوي يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي بر فراز خليج فارس شليك كرده اند. پنتاگون مدعي شده هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي برفراز آب هاي بين المللي در حال پرواز بوده است. پيشتر نيز شبكه «سي ان ان» آمريكا مدعي شد هفته گذشته دو جنگنده سوخو 25 ايران به سوي يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي بر فراز خليج فارس شليك كردند.
سي ان ان در ادامه به نقل از يك مقام آمريكايي مدعي شد اين هواپيماي بدون سرنشين بر فراز حريم هوايي بين المللي كويت پرواز مي كرد و در حال انجام فعاليت هاي شناسايي عادي خود بود.
اين شبكه خبري آمريكايي اعلام كرد اگر چه شليك جنگنده هاي ايراني به هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي برخورد نكرده اما نگراني وزارت دفاع آمريكا را برانگيخته است.
براساس اين گزارش همچنين دو مقام آمريكايي اعلام كردند اين دو جنگنده سوخوي 25 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بودند البته سي ان ان اعلام نكرد چگونه متوجه شده كه اين جنگنده ها متعلق به سپاه بوده است. دولت اوباما اين حادثه را كه چند روز پيش از انتخابات آمريكا روي داده فاش نكرده است اگرچه سه مقام برجسته آمريكايي بروز اين حادثه را تأييد كرده اند. سي ان ان اعلام كرد: اين مقامات آمريكايي به دليل حساسيت موضوع خواستند تا نامشان فاش نشود. براساس خبر سي ان ان، فيلمي كه هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي گرفته، نشان مي دهد دو جنگنده سوخوي ايران در حال نزديك شدن به اين هواپيما بوده و به سوي آن شليك كردند.
سي ان ان ادامه داد: خلبانان ايراني به شليك خود ادامه دادند اما شليك هاي آنان به هواپيماي بدون سرنشين برخورد نكرد.
براساس گزارش سي ان ان، آمريكا به اين اقدام ايران اعتراض كرده اما هيچگونه پاسخي از ايران دريافت نكرده است.
خبرگزاري رويترز هم در اين باره به نقل از مقامات پنتاگون گزارش داد: دو هواپيماي ايراني در ساعت 45:4 دقيقه صبح اول نوامبر يك پهپاد آمريكايي كه عمليات نظارتي معمول و محرمانه خود را بر فراز آب هاي خليج فارس و در حدود 16 مايلي سواحل ايران انجام مي داد، ديدند.
ادعاي پنتاگون مبني بر پرواز اين پهپاد در حريم هوايي بين المللي در حالي مطرح شده است كه سخنگوي وزارت دفاع آمريكا اذعان كرد كه اين پهپاد در حال دور شدن از حريم هوايي ايران بود.
جورج ليتل، گفت كه اين هواپيماها چندين بار به پهپاد پريديتور شليك كردند و در حالي كه پهپاد از حريم هوايي ايران دور مي شد تا چندين مايل آن را تعقيب كردند.
ليتل گفت: ما معتقديم كه آنها حداقل دو بار شليك كردند. وي در عين حال مدعي شد كه اين پهپاد به هيچ عنوان وارد حريم هوايي ايران نشده بود.
به گفته ليتل، لئون پانتا، وزير دفاع آمريكا و اعضاي كنگره و كاخ سفيد بلافاصله در جريان اين حادثه قرار گرفتند و آمريكا با ارسال هشداري به ايران از طريق كانال هاي ديپلماتيك گفت كه واشنگتن از دارايي هاي نظامي خود دفاع مي كند و به فرستادن هواپيما براي عمليات هاي نظارتي ادامه خواهد داد.
سخنگوي پنتاگون گفت: اين اتفاق بي سابقه بود. اين اولين باري است كه يك هواپيماي ايراني به پهپادمان شليك مي كند.
ليتل در پاسخ به اين سؤال كه آيا هواپيماهاي ايراني به منظور هشدار دست به شليك زدند گفت: فرض ما بر اين است كه آنها با هدف سرنگوني پهپاد به آن شليك كردند، ولي دليلش را بايد از ايرانيان بپرسيد.
پاسخ قاطع ايران
در همين رابطه، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به ادعاي اخير پنتاگون مبني بر حمله جنگنده هاي ايراني به پهپاد آمريكايي در خليج فارس، گفت: هفته گذشته يك فروند هواپيماي ناشناس به فضاي فوقاني درياي سرزميني جمهوري اسلامي ايران در منطقه خليج فارس وارد شد كه با اقدام به هنگام، هوشمندانه و قاطع نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران مجبور به فرار شد.
سرتيپ پاسدار احمد وحيدي در اين رابطه گفت: اين تجربه و نيز سوابق قبلي حاكي از آن است كه جمهوري اسلامي ايران با هوشياري لازم، همه تحركات را به طور دقيق رصد كرده و با اقتدار مؤثر، اقدام هاي قاطع، لازم و به موقع را معمول خواهد كرد.
وي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران با استفاده از همه ظرفيت هاي ذي ربط از جمله مراجع ذي صلاح بين المللي موضوع را در دست پيگيري دارد.
سرتيپ پاسدار «سيد مسعود جزايري» معاون ستاد كل نيروهاي مسلح نيز در واكنش به ادعاي مقامات پنتاگون تأكيد كرد: مدافعان جمهوري اسلامي ايران هر گونه تجاوز هوايي، زميني و دريايي را با قاطعيت پاسخ مي دهند.
وي تصريح كرد: چنانچه هرگونه پرنده بيگانه اي بخواهد وارد فضاي كشورمان شود نيروهاي مسلح ما با آن برخورد خواهند كرد.
«محمد صالح جوكار» عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به برخي اخبار مبني بر حمله هوايي به دو هواپيماي بدون سرنشين آمريكا توسط نيروهاي نظامي ايران گفت: اوايل هفته گذشته يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكا در حالي كه وارد حريم هوايي جمهوري اسلامي ايران شده بود با پاسخ قاطع نيروهاي نظامي مستقر در منطقه مواجه شدند.
وي افزود: هواپيماي بدون سرنشين آمريكا با قصد جمع آوري اطلاعات وارد حريم هوايي كشورمان شده بود چرا كه هيچ گونه توجيهي براي حضور در حريم هوايي قانوني ايران را ندارند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: هرگونه تجاوزي به حريم هوايي، دريايي و زميني با پاسخ محكم جمهوري اسلامي ايران مواجه خواهد شد.
تجاوز پهپاد آمريكايي به خاك كشورمان و پاسخ قاطع نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به اين تجاوز در حالي صورت گرفته است كه 13 آذر سال گذشته نيز يك پهپاد فوق مدرن و پيشرفته آمريكايي با عنوان (RQ170) توسط نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران در يك عمليات پيچيده سرنگون و در اختيار متخصصان اين نيرو براي انجام مهندسي معكوس بر روي پهپاد آمريكايي قرار گرفت.
بازتاب گسترده فرار پهپاد آمريكايي
در رسانه هاي عربي
پس از عمليات اخير پهپاد ايوب در نفوذ به عمق استراتژيك رژيم صهيونيستي، ادعاي پنتاگون درباره حمله به يك فروند پهپاد آمريكايي در خليج فارس بازتاب گسترده اي در رسانه هاي منطقه داشته است.
شليك دو جنگنده سوخو ايراني به يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي بازتاب گسترده در رسانه هاي عربي داشته است. شبكه خبري بي بي سي عربي در گزارشي اعلام كرد: ايران اخيرا به يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي شليك كرده است .
روسيا اليوم نيز در خبري امروز نوشت: «جرج ليتل» سخنگوي رسمي وزارت دفاع آمريكا روز گذشته از حمله جنگنده هاي ايراني به يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي از نوع پرديتور خبر داد .
خبرگزاري كويت نيز اعلام كرد: پنتاگون ايران را مسئول حمله رخ داده در روز اول نوامبر گذشته به يك پهپاد آمريكايي معرفي كرد.
اين خبر ديروز در رسانه هاي ديداري و نوشتاري عربي همچون روزنامه الغد اردن، المصريون، روزنامه اللواء، روزنامه القدس، شبكه العربيه، روزنامه الرياض و الخيلج نيز بازتاب داشته است .
 


هفته نامه المنار به نقل از يك سياستمدار آمريكايي اعلام كرد

حل ديپلماتيك بحران سوريه بدون مشاركت ايران موفقيت آميز نيست

هفته نامه فلسطيني المنار در راس اخبار خود به نقل از يك منبع سياسي آمريكايي نوشت: حل ديپلماتيك بحران سوريه بدون مشاركت ايران موفقيت آميز نخواهد بود.
يك منبع سياسي آمريكايي به هفته نامه فلسطيني المنار گفت: دولت آمريكا اين را مي داند كه هر راه حل سياسي براي بحران سوريه و ديگر بحران هاي منطقه بدون مشاركت ايران موفقيت آميز و ثمربخش نخواهد بود.
اين منبع افزود: واشنگتن مي داند كه اگر به دنبال راه حل براي بحران سوريه باشد بايد روسيه و عراق را نيز در اين زمينه مشاركت بدهد.
به گزارش فارس، منبع آمريكايي تاكيد كرد: ايران در صحنه منطقه اي و بين المللي به طور گسترده و با شكل ها و صورت هاي مختلف حضور دارد و ارتباط ايران با ديگر كشورها به سودان، سوريه، لبنان و عراق محدود نمي شود.
 


مهدي هاشمي با دستور قضايي راهي اوين شد

پس از مشخص شدن جواب تست كليه مهدي هاشمي وي با دستور قضايي راهي زندان اوين شد.
به گزارش فارس، در پي مشخص شدن نتيجه تست كليه مهدي هاشمي و محرز شدن سلامت جسمي وي نامبرده با دستور قضايي راهي زندان اوين شد.
گفتني است، مهدي هاشمي روز دوشنبه به بهانه انجام عمل آنژيوگرافي از زندان خارج و به بيمارستان دي منتقل شده بود و قرار بود روز گذشته با مشخص شدن وضع سلامتش به اوين بازگردد كه به بهانه انجام تست كليه نيز تاكنون در بيمارستان بستري بود.
 


پورمختار خبرداد

بررسي عملكرد قوا در كميسيون اصل 90

رئيس كميسيون اصل 90 گفت: اين كميسيون در نظر دارد ميزان اجرايي كردن فرامين رهبري در بين مسئولان در قواي مختلف را رصد كند و بعد از آن علاوه بر قرائت گزارش در صحن آن را تقديم رهبري كند.
علي پورمختار در گفت وگو با ايسنا پيگيري نحوه و چگونگي اجراي فرامين رهبر معظم انقلاب را به عنوان يك اولويت مهم كميسيون اصل 90 برشمرد و اظهار كرد: رهبر معظم انقلاب در مناسبت هاي مختلف پيام ها و فراميني را به دستگاه ها و قواي مختلف صادر مي كنند كه اين فرامين در قالب ابلاغيه و يا فرمايشات شفاهي است.
وي با اشاره به بيانات اخير رهبري در جمع دانشجويان استان خراسان شمالي گفت: در اين جلسه ايشان توصيه هاي موكدي به روساي قوا داشتند كه اين توصيه ها بايد از سوي مسئولان در نظر گرفته شده و اجرايي گردد.
پورمختار با اشاره به فرامين و تاكيدات رهبر معظم انقلاب در مورد مبارزه با مفاسد و حمايت از توليد، كنترل واردات و حمايت از صادركنندگان، اظهار كرد: رهبري تاكيداتي در مورد برخورد با سوءاستفاده كنندگان از تسهيلات و يا ارتقاي كيفيت و كسب رضايت مردم داشتند كه كميسيون اصل 90 درصدد است تمامي اين توصيه ها را جمع آوري و ميزان اجرايي شدن آن را در بين مسئولان مختلف مورد بررسي قرار دهد. رئيس كميسيون اصل 90 مجلس ادامه داد: كميسيون اصل 90 بعد از رصد ميزان اجراي فرامين رهبر انقلاب در بين مسئولان مختلف در قواي سه گانه، جلساتي را با مسئولان ذيربط برگزار كرده و گزارش نهايي آن را علاوه بر قرائت در صحن به رهبري تقديم مي كند.
 


آغاز اعطاي تجهيزات به هيئت هاي مذهبي

در دهمين نمايشگاه «عطر سيب»

گروه ادب و هنر-
در آستانه آغاز ماه محرم و با هدف اعطاي تجهيزات به هيات هاي عزاداري، دهمين نمايشگاه معنوي مذهبي عطر سيب در بوستان ولايت آغاز به كار كرد.
سخنگوي شهرداري تهران در مراسم افتتاح اين نمايشگاه گفت: در اين دوره از نمايشگاه عطر سيب برنامه هاي متعددي ارايه خواهد شد و هيات هاي مذهبي مي توانند با در دست داشتن برگه هيات از تسهيلات بن خريد براي اداي نذري خود استفاده كنند.
وي تصريح كرد: با توجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته، اين نمايشگاه ميزبان 16 هزار هيات مذهبي خواهد شد.
سيدمحمدهادي ايازي افزود: در اين نمايشگاه به هيأت هاي دانش آموزي 250 هزار تومان، هيأت هاي دانشجويي 400 هزار تومان، هيأت هاي مستمر 300 هزار تومان، تكايا، حسينيه ها و مساجد نيز 400 هزار تومان بن خريد پرداخت خواهد شد. وي گفت: در غرفه هاي اين نمايشگاه و نيز سازمان ميادين تره بار و حتي شهروند اقلام فرهنگي موردنياز هيات ها و نيز مواد غذايي از قبيل حبوبات، برنج، روغن نباتي، سيب زميني، گوشت و ساير اقلام با 15 تا 30 درصد تخفيف عرضه مي شود. اين نمايشگاه با ساماندهي 30 كانتر تمام تجهيزات هيئات نظير وسايل صوتي، پذيرايي و وسايل آشپزخانه تبليغات همچنين مذهبي اقلام موردنياز هيئات در ايام ماه هاي محرم و صفر را عرضه مي كند.
نمايشگاه عطر سيب از ساعت 10 تا 18 برپاست و 25 آبان به كار خود خاتمه مي دهد.
 


سردار علي عباس زاده به خيل ياران شهيدش پيوست

سردار علي عباس زاده از جانبازان دوران دفاع مقدس روز گذشته به خيل ياران شهيدش پيوست.
به گزارش خبرنگار كيهان سردار علي عباس زاده از فرماندهان دوران دفاع مقدس پس از سال ها تحمل ضايعات ناشي از جراحات دوران جنگ، صبح ديروز به شهادت رسيد. وي كه از مبارزان كاشان در دوران رژيم طاغوت بود در سال هاي دفاع مقدس و پس از آن در مسئوليت هايي مانند فرماندهي سپاه بانه و كامياران، جانشين اطلاعات سپاه و... مشغول به خدمت بود.
پيكر پاك اين شهيد ساعت 9 صبح امروز از مسجد الزهرا در شهرك شهيد محلاتي تشييع و در جوار ياران شهيدش تدفين خواهد شد.
 


امير عبداللهيان :

حزب الله كوچكترين مداخله اي در بحرين داشت وضعيت به گونه ديگري بود

معاون عربي و آفريقاي وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران گفت : اگر نيروهاي مقاومت حزب الله لبنان كوچكترين مداخله اي در اوضاع بحرين داشت وضعيت به گونه ديگري مي شد.
حسين امير عبداللهيان با بيان اينكه حزب الله لبنان كه قدرت ها را به زانو درآورده مداخله اي در بحرين ندارد گفت: اگر كوچكترين مداخله اي داشت وضعيت به گونه ديگري مي شد.
به گزارش مهر وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اتهام يك مقام بحريني به حزب الله لبنان در خصوص دست داشتن در انفجارات اخير بحرين اظهار داشت: مداخله نظامي خارجي در اين كشور فرصت تدبير را از برخي طرف ها در حكومت بحرين سلب كرده است. معاون وزير خارجه با انتقاد از تداوم كشتار و خشونت و اتخاذ روش هاي غير دموكراتيك همانند سلب تابعيت برخي از اتباع و نمايندگان سابق مجلس اين كشور راهكار بحرين را صرفا سياسي و مبتني بر گفت وگوي واقعي و موثر ملي دانست.
 


اولين سالگرد شهيد تهراني مقدم برگزار شد

مراسم اولين سالگرد شهادت سردار حسن تهراني مقدم و شهداي غدير صبح ديروز در گلزار بهشت زهرا برگزار شد.
در اين مراسم كه جمعي از مسئولان كشوري و لشكري، مردم انقلابي و شهيدپرور و خانواده آن شهيد حضور داشتند با قرائت فاتحه، ياد و خاطره اين عزيزان سفر كرده را گرامي داشتند.
در اين مراسم سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران با گراميداشت ياد و خاطره شهيد تهراني مقدم گفت: دغدغه شهيد تهراني در همه لحظات زندگي اش اين بود كه دشمنان حتي خيال كوچكترين تجاوز و تهديد عليه جمهوري اسلامي را نداشته باشند.
گفتني است مراسم اصلي شهداي غدير فردا از ساعت 15 تا 17 در حسينيه فاطمه الزهرا در ميدان سپاه تهران با حضور مسئولين لشكري و كشوري برگزار خواهد شد.
شهيد تهراني مقدم از فرماندهان دوران جنگ عراق و ايران و فرمانده جهاد خودكفايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود كه 12 آبان سال 09 بر اثر انفجار در پادگان اميرالمومنين شهرستان ملارد به همراه جمعي ديگر از پرسنل به شهادت رسيدند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14