(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


 شنبه 20  آبان  1391 - شماره 20353

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
داستان اوباما و تحريم ها (يادداشت روز)
مقصر (گفت و شنود)
احمدي نژاد با اشاره به انتخابات آمريكا:
تغيير افراد مهم نيست سياست ها بايد عوض شود
روسيه:
دليلي براي به تاخير افتادن مذاكرات ايران و 1+5 وجود ندارد
تعويق نشست سه جانبه ايران، تركيه و مصر درباره سوريه
كيهان و خوانندگان
ايران در سياست خارجي اوباما حرف اول را مي زند (خبر ويژه)
مي خواستيم با نردبان شكسته از ديوار نظام بالا برويم! (خبر ويژه)
ارزيابي عوامل فتنه از ريسك نزديكي تاكتيكي به هاشمي (خبر ويژه)


داستان اوباما و تحريم ها (يادداشت روز)

 به فاصله دو روز پس از انتخابات 6 نوامبر در آمريكا و باقي ماندن اوباما در كاخ سفيد، سياست واشنگتن درباره جمهوري اسلامي ايران در دوره جديد- كه البته از قبل نيز قابل پيش بيني بود- عيان و نمايان گشت.
عصاره اصلي اين سياست بر اين گزاره استوار است كه سياست ها و برنامه هاي «آقاي تغيير» درباره ايران تغيير نخواهد كرد.
هرچند دولت آمريكا چهار سال پيش و در ابتداي ورود اوباما به كاخ سفيد اعلام كرد كه درباره ايران، استراتژي به اصطلاح قدرت هوشمند(تركيبي از قدرت نرم و سخت) را به كار خواهد بست اما مشكلات و بحران هاي اقتصادي و افول سياسي آمريكا منجر به آن شد كه اين استراتژي به استراتژي به اصطلاح تحريم هاي هوشمند تنزل پيدا كند چرا؟ علت روشن بود آمريكايي ها فهميده بودند به كارگيري گزينه قدرت سخت- بخوانيد گزينه نظامي- عليه ايران اسلامي امكان پذير نيست.
از همين روي، اذعان تحليلگران و رسانه هاي آمريكايي به توانمندي هاي دفاعي جمهوري اسلامي و پيامدهاي غيرقابل پيش بيني حمله احتمالي به ايران، تصوير شفافي را در مراكز و كانون هاي تصميم گيري واشنگتن به وجود آورده بود. به عبارت ديگر؛ مراكز اصلي تصميم گيري هاي حساس و خطير آمريكا نمي توانست شواهد و قرائن آشكار كه از سوي منابع داخلي و رسانه اي نيز به بيرون درز پيدا مي كرد را انكار نمايند. بنابراين نيمه اي از استراتژي دولت اوباما درباره قدرت سخت در برابر ايران در حالي مطرح مي شد كه واقعيات موجود اين اقدام را شدني نمي دانست.
از ميان حجم انبوه كدها و گزارش هاي مستند مي توان به گزارش روزنامه نگار كهنه كار نيويورك تايمز اشاره كرد كه به خاطر اهميت به كتاب نيز تبديل شد.
استفان كينزر كه استاد دانشگاه نورث وسترن آمريكا هم بود براساس مستندات غيرقابل خدشه چهار سال پيش نوشت؛ «ايران يكي از سه ضلع مثلث قدرت در قرن 21 است.»
بعدها و در زمان دولت اول اوباما مجله «تايم» نيز خط بطلان بر هرگونه گزينه نظامي احتمالي عليه ايران كشيد.
مجله تايم در گزارش خود اعتراف كرد چهار عامل اصلي يعني 1- نفت 2- تنگه هرمز 3- توانايي نظامي و موشكي و 4- قدرت نيروي هوايي ايران، گزينه نظامي عليه اين كشور را متوقف كرده است.
نكته اي كه اينجا بايد بدان اشاره كرد اين است كه همين واقعيات درباره بايگاني شدن گزينه نظامي عليه ايران است كه طي يك سال گذشته اوباما مدام ادعا مي كرد؛ «همه گزينه ها روي ميز است»! زيرا تلاش داشت تا در فضاي رسانه اي- و نه در فضاي واقعي- وانمود كند كه نيمه سخت استراتژي واشنگتن درباره ايران توخالي نيست. اما آنچه كه در نهايت طي 4 سال گذشته دولت اوباما در مواجهه با ايران اسلامي برگزيد پروژه تحريم ها بود.
اكنون نيز دو روز پس از انتخابات جديد آمريكا، تحريم هاي جديدي بر ضد جمهوري اسلامي ايران از سوي كاخ سفيد اعمال مي شود. پنجشنبه گذشته، دولت اوباما به طور تلويحي اعلام كرد كه قصد ندارد به دنبال انتخاب مجدد اوباما، فشار تحريم ها عليه كشورمان را كاهش دهد.
گفتني است؛ در دور جديد تحريم هاي آمريكايي عليه ايران چهار مقام و پنج موسسه و نهاد ايراني تحريم شده اند.
طرفه آنكه ويكتوريا نولند سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در حالي اين تحريم ها را عليه ايران اعلام و تشريح مي كند كه وي علت اين تحريم ها را مسايل حقوق بشري جا مي زند و مدعي مي شود؛ «اين اقدامات در راستاي تعهد آمريكا براي مقابله با سوءاستفاده مقامات ايران عليه شهروندان انجام شده است!
درباره تحريم هاي جديد آمريكا عليه ايران كه در پي انتخاب مجدد اوباما صورت گرفته است، نكاتي قابل اعتناست؛
1- آمريكايي ها در مواجهه با ايران يك گزينه پيش روي دارند و آن گزينه تحريم هاي ضد ايراني است. بنابراين تبليغ و برجسته سازي رسانه اي اين موضوع براي نفوذ در افكار عمومي كه «همه گزينه ها روي ميز است» تنها يك بلوف است و آنچه عينيت دارد اين است كه «همه گزينه ها» ناظر بر «تحريم»ها است.
2- تداوم سياست تحريم هاي ضد ايراني از سوي اوباما نشان داد كه او و دولتش قصد ندارند در مواجهه با ملت بزرگ ايران «اعتمادسازي» كنند و حقيقت و جان مطلب همان نكته اي است كه پيش از همه رهبر بصير انقلاب چهار سال پيش هوشمندانه دريافتند و حكيمانه به سياست دست چدني اوباما كه درون دستكش مخملين پنهان شده است، اشاره كردند.
از سوي ديگر؛ اوباما در چهار سال اخير با پيش كشيدن تحريم هايي كه مستقيماً مردم ايران را نشانه گرفته است ثابت كرد دست دراز او براي مذاكره با ايران يك فريب است و پشت پرده آن چنگال خونين كاخ سفيد است كه به دست درازي به حقوق ملت ها عادت كرده است.
3- تحريم هاي جديد آمريكا در دولت اوباما به بهانه موضوعات و مسايل حقوق بشري نشان مي دهد سياست مرموزانه و مزورانه كاخ سفيد در پي آن است تا علاوه بر بهانه اي به نام «برنامه هسته اي ايران» و پرونده سازي عليه كشورمان در مجامع بين المللي، اينك اين سياست خبيث و توطئه آميز را به موضوع حقوق بشر كشانده و در اين باره هم عليه ايران، پرونده سازي نمايند.
اين در حالي است كه طي 4 سال گذشته اوباما كارنامه سياهي در نقض حقوق بشر در آمريكا داشته است و حتي زندان گوانتانامو با آن همه فجايع و جنايات بسته نشد و سركوب معترضان جنبش 99 درصدي وال استريت و نقض فاحش حقوق شهروندان به آن سياهه افزوده شده است.
4- همچنين ژست دولتمردان اوباما در پي تحريم هاي جديد عليه ايران با بهانه حقوق بشري و دفاع از حقوق شهروندان كشورمان[!] در حالي است كه جناب اوباما سه سال پيش در اقدامي مداخله جويانه و گستاخانه جانب اغتشاشگران و آشوبگران را گرفت و توده هاي ميليوني مردم ايران را ناديده گرفت. آيا اوباما يا ويكتوريا نولند يا هر مقام ديگر كاخ سفيد كم حافظه شده اند كه چطور در جريان فتنه آمريكايي-اسرائيلي سال 88 از جماعتي اغتشاشگر و آشوب طلب صريحاً حمايت كردند و اكنون در نفاقي ناشيانه سخن از حقوق شهروندان ايران به ميان مي آورند؟!
5- آيا تحريم هاي يكجانبه و غيرقانوني اوباما و دولت او كه طي 4 سال گذشته بارها و در ابعاد مختلف عليه ايران به صحنه آمده است مصداق بارز نقض حقوق ملت و مردم ايران نيست؟
بي شك اين تحريم ها كه فاقد وجاهت حقوقي بوده و حتي در تضاد با منشور ملل متحد و قوانين بين المللي است و مستقيماً مردم ايران را نشانه گرفته است از حافظه مردم كشورمان پاك نمي شود كه اكنون بتوانند براي انحراف افكار عمومي، ادعاي واهي دفاع از حقوق شهروندان ايران را پيش بكشند.
آنچه محرز است و جاي كمترين ترديدي در آن وجود ندارد اين است كه نفرت مردم ايران هر روز از سياست هاي آمريكا بيشتر شده و در 4 سال گذشته اوباما منفور مردم ايران بوده و هست و تداوم سياست هاي او -از جمله تحريم هاي جديد- بر نفرت مردم كشورمان از دولت اوباما خواهد افزود.
6- دولت اوباما در 4 سال قبل شديدترين و سنگين ترين تحريم ها را عليه ايران به تصويب رسانده و از اول ژوئيه تحريم نفتي ايران را نيز اعمال كرد.
در 4 سال جديد اوباما تلاش خواهد كرد تا اثرگذاري اين تحريم ها به سمت و سوي مسايل اقتصادي ايران و ساختار حقوقي نظام كشيده شود تا در وهله اول «نارضايتي اقتصادي» شكل بگيرد و بعد به اين آرزو دل بسته تا از بذر نارضايتي اقتصادي، «نافرماني مدني» حاصل شود و در نهايت تضعيف ساختار حقوقي نظام را پيگيري نمايد اما طرفي نخواهد بست چرا؟
پاسخ اين پرسش به اين موضوع برمي گردد كه تحريم ها اين قابليت را ندارد كه بتواند سناريوها و ترفندهاي مورد اشاره را متحقق سازد.
سهم تحريم ها در بروز مشكلات اقتصادي را نمي توان ناديده گرفت ولي عوامل و متغيرهاي ديگري لازم است تا دولت اوباما بتواند بر ديوار تحريم ها، يادگاري بنويسد اما ساختار امت- امامت در نظام جمهوري اسلامي و ديده باني رهبري و بصيرت ملت اين اجازه را نمي دهد و تغييري در ناكامي «آقاي تغيير» در مواجهه با ايران طي دوره جديد رخ نخواهد داد. مخصوصا آن كه آمريكا و متحدانش در اروپا از بحران شديد و شكننده اقتصادي و نافرماني هاي همراه با شورش مردم عليه نظام سرمايه داري رنج مي برند و در يك چالش فرسايشي، قبل از آن كه با تحريم هاي وضع شده ايران اسلامي را در تنگنا قرار بدهند، خود به نقطه پايان نزديك خواهند شد. اين واقعيت را امروزه به وضوح مي توان در ارزيابي ها و بررسي هاي مراكز استراتژيك غرب مشاهده كرد، ضمن آن كه آثار بيروني آن نيز در ابراز نارضايتي عمومي و شرايط سخت اقتصادي و مالي حاكم بر آمريكا و متحدانش به آساني قابل ديدن است.
حسام الدين برومند
 


مقصر (گفت و شنود)

گفت: اين روزها گروه هاي اپوزيسيون خارج نشين با مدعيان اصلاحات در داخل كشور بدجوري با هم درگير شده اند و در سايت هاي خود اره مي دهند و تيشه مي گيرند.
گفتم: چرا؟! پدر بيكاري بسوزه! مگه دوباره چي شده؟!
گفت: گروه هاي خارج نشين مي گويند، اصلاح طلبان عامل شكست و بدبختي ما هستند و مدعيان اصلاحات مي گويند گروههاي اپوزيسيون خارج نشين عامل شكست بوده اند.
گفتم: هر دو طرف دست هايشان در يك كاسه است و با اين جنگ زرگري مي خواهند علت اصلي شكست مفتضحانه خود را كه اقتدار جمهوري اسلامي ايران و حضور يكپارچه مردم در صحنه است، انكار كنند.
گفت: چه عرض كنم؟!
گفتم: يارو با نيسان رفته بود توي يك مغازه وقتي افسر اومد كروكي بكشه يواشكي بهش گفت؛ مرگ من بنويس مغازه مقصره!
 


احمدي نژاد با اشاره به انتخابات آمريكا:

تغيير افراد مهم نيست سياست ها بايد عوض شود

محمود احمدي نژاد در حاشيه اجلاس بالي در اندونزي با اشاره به مشاركت پايين مردم آمريكا در انتخابات اين كشور گفت؛ تغيير افراد اهميتي ندارد و بايد سياست ها و رفتارها تغيير كند.
رئيس جمهور كشورمان كه براي شركت در پنجمين اجلاس دموكراسي به بالي اندونزي سفر كرده بود، طي سخنراني در اين نشست اظهار داشت؛ دموكراسي هرگز از لوله هاي تفنگ مستقر نخواهد شد.
احمدي نژاد در اين نشست با انتقاد از رويه سياسي غرب گفت؛ «دموكراسي در عمل به حاكميت اقليت تبديل شده است و اكثريت مردم در تصميمات اساسي جوامع نقش تعيين كننده ندارند. به وضع اروپا و آمريكا نگاه كنيد.
انتخابات كه يكي از صحنه هاي اصلي تجلي اراده مردم است به صحنه مبارزات تبليغاتي سرمايه داران و هزينه هاي سنگين تبديل شده است و بسياري از عناصر مستقل، پاك و كارآمد فرصت حضور در حاكميت پيدا نمي كنند.»
رئيس جمهور كشورمان با تاكيد بر اينكه؛ «دموكراسي هرگز از لوله هاي تفنگ و يا ديگر شيوه هاي تحميلي مستقر نخواهد شد»، پيشنهاد كرد؛ «اصلاحات اساسي در شوراي امنيت و سازمان ملل و مراكز وابسته به آن به نفع عدالت و به نفع مردم و مشاركت عمومي ملت ها در مديريت جهاني انجام شود.»
همچنين در حاشيه اين اجلاس محمود احمدي نژاد با رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه ديدار و گفت وگو كرد.
نشست با رسانه ها
احمدي نژاد در اندونزي نشستي با رسانه هاي بين المللي نيز داشت و به سوالات آنان پاسخ داد.
رئيس جمهور در پاسخ به سوالي درباره انتخابات اخير آمريكا و پيروزي آقاي اوباما در اين انتخابات اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران هيچگاه در امور داخلي ديگران دخالتي نداشته است، اما بنده خوشحال مي شدم اگر اكثريت قاطعي از مردم آمريكا در اين انتخابات شركت مي كردند، چرا كه كاهش مشاركت مردم در انتخابات، هرگز نشانه خوبي نبوده و نشان مي دهد كه برآيند و سياست هاي عمومي در اين كشور به سمت مناسبي پيش نمي رود.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه تغيير افراد چندان داراي اهميت نبوده بلكه بايد سياست ها و رفتارها تغيير پيدا كند، گفت: بايد به دنبال روزي باشيم كه در آن پايگاه هاي نظامي آمريكا در مناطق مختلف جهان برچيده شده و روحيه دشمني مسئولان پياپي آمريكايي در مقابله با ملت ها به دوستي و عدالت تغيير كند.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه اگر دولت آمريكا بجاي تخاصم و مخالفت با ملت ايران همراهي و دوستي كند، خود نيز سود خواهد برد، اظهار داشت: ادبيات و رفتار جنگ طلبانه و سلطه جو در جهان از جانب هركس كه باشد بايد از بين برود، چرا كه امروز جهان نياز به امپراطور نداشته و نيازمند عدالت است.
رئيس جمهور تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران دست همه كساني كه بخواهند در اين چارچوب حركت كنند را مي فشارد و اميدواريم دولت آمريكا نيز به اين نتيجه برسد.
رئيس جمهور در پاسخ به سوالي درباره اينكه جمهوري اسلامي ايران به چه شكل قصد ميانجيگري ميان طرفين درگير در سوريه را دارد، خاطرنشان كرد: موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال سوريه كاملا روشن است و دو بخش مكمل دارد؛ اول اينكه عدالت، آزادي و انتخابات آزاد، حق همه ملت ها و ملت سوريه است و آنها حق دارند كه حاكمانشان را خود انتخاب كنند و هيچ استثنايي وجود ندارد؛ موضع دوم ايران در قبال سوريه نيز درباره روش احقاق اين حق است.
احمدي نژاد تفاهم و برگزاري انتخاباتي آزاد را بهترين و مهمترين راهكارهاي حل مشكل سوريه برشمرد و اظهار داشت: ملت سوريه بايد آينده اين كشور را انتخاب كنند و همه بايد به اين انتخاب مردم احترام بگذارند.
رئيس جمهور تاكيد كرد: همه كساني كه امروز در سوريه تلاش مي كنند تا شعله هاي جنگ را برافروخته كنند، بايد در جهت ايجاد تفاهم ملي در اين كشور و برگزاري انتخاباتي آزاد تلاش داشته باشند.
احمدي نژاد درباره كشتار مسلمانان ميانمار و اقدامات جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص گفت: درباره وضعيت ميانمار اطلاعات دقيقي ندارم، اما در اين جريانات رد پاهايي از استعمار و دولت هاي استعماري بوضوح ديده مي شود.
رئيس جمهور تصريح كرد: معتقدم مستكبران در اين كشور به دنبال تشديد اختلافات مذهبي و قومي هستند تا بتوانند به اهداف سلطه طلبانه خود دست پيدا كنند.
ديدار با رئيس جمهور اندونزي
احمدي نژاد صبح ديروز در ملاقات با يوديودنو ، رئيس جمهور اندونزي ضمن تقدير از ميزباني و برگزاري مناسب اجلاس مجمع دموكراسي بالي اظهار داشت: اين مجمع ابتكار بسيار خوبي بود و اميدواريم به سرعت جايگاه خود را در مناسبات جهاني پيدا كند. رييس جمهور در ادامه با بيان اينكه در زمينه هاي سياسي روابط ديپلماتيك بسيار خوبي ميان جمهوري اسلامي ايران و اندونزي برقرار است، گفت: امروز اين فرصت و ظرفيت به طور كافي در دو كشور مهياست تا روابط خوب خود در حوزه ديپلماسي را به صحنه هاي اقتصادي، تجاري و فرهنگي نيز گسترش دهيم.
يوديودنو ، رييس جمهور اندونزي نيز در اين ديدار ضمن تقدير از حضور جمهوري اسلامي ايران در اجلاس مجمع دموكراسي بالي برگزاري موفق شانزدهمين اجلاس عدم تعهد در ايران را به دكتر احمدي نژاد تبريك گفت و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران و اندونزي روابط بسيار مناسب و خوبي با يكديگر دارند و ما از اين جهت بسيار خرسند هستيم و در جهت گسترش همكاري ها و ارتقاء سطح مناسبات همه جانبه تلاش خواهيم كرد.
گفتني است بعدازظهر ديروز، احمدي نژاد وارد ويتنام شد و مورد استقبال همتاي ويتنامي خود قرار گرفت.
 


روسيه:

دليلي براي به تاخير افتادن مذاكرات ايران و 1+5 وجود ندارد

معاون وزير خارجه روسيه تاكيد كرد كه با توجه به اتمام انتخابات رياست جمهوري آمريكا، دور بعدي مذاكرات ايران و 1+5 بايد هر چه سريع تر برگزار شود.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «نووستي»، «سرگئي ريابكوف» روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران تاكيد كرد كه بعد از پايان انتخابات رياست جمهوري در آمريكا ديگر دليلي براي به تاخير افتادن دور كامل مذاكرات نمايندگان ايران و كشورهاي گروه «1+5» در خصوص برنامه هسته اي اين كشور وجود ندارد.
ريابكوف گفت: ما بار ديگر در مورد ضرورت آغاز سريع دور بعدي اين مذاكرات به شركاي غربي خود گوشزد كرده و از آنان خواهيم خواست تا هر چه زودتر به اين موضوع بازگردند.
اين ديپلمات بلندپايه روس همچنين يادآور شد كه ما در تماس با همتايان ايراني خود نيز بر ضرورت اين مسئله تاكيد خواهيم كرد.
نماينده روسيه در گروه 1+5 افزود: اكنون هم مقامات تهران و هم ديگر پايتخت هاي جهان مي دانند كه چه كسي سياست خارجي آينده دولت آمريكا را رقم خواهد زد و مواضع واشنگتن در اين زمينه مشخص است، بنابراين اكنون لازم است تا دست از حرف زدن برداشت و دست به عمل زد.
لازم به يادآوري است، شركت كنندگان در سومين دور مذاكرات ايران و گروه «1+5» كه در تاريخ هاي 19 و 18 ماه ژوئن گذشته (خردادماه سال جاري) در مسكو برگزار شد، در خصوص ادامه گفت و گوها به توافق رسيدند. دور نخست اين مذاكرات (14 آوريل) در استانبول و دور دوم آن (24- 23 ماه مه) در بغداد برگزار شده بود.
تمامي اين مذاكرات به دليل وجود اختلاف در مواضع طرفين بدون داشتن نتيجه مشخصي در خصوص راه حل مسائل مربوط به برنامه هسته اي ايران به اتمام رسيد. پيش از اين مذاكرات ايران و نمايندگان 5 كشور عضو شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان براي مدت بيش از يك سال متوقف شده بود.
اواخر شهريورماه سالجاري نيز ديدار دوجانبه اي ميان جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان و كاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در استانبول تركيه برگزار شد كه پس از اين ديدار طرفين اعلام كردند دور بعدي مذاكرات ايران و 1+5 بر مبناي نتيجه مذاكرات كارشناسي 13 تيرماه سال جاري كارشناسان دوطرف، برگزار خواهد شد.
 


تعويق نشست سه جانبه ايران، تركيه و مصر درباره سوريه

يك رسانه ترك از به تعويق افتادن نشست سه جانبه ايران، تركيه و مصر درباره سوريه در آنكارا خبر داد.
به گزارش هفته نامه «تركيش ويكلي» احمد داوداغلو، وزير خارجه تركيه روز پنج شنبه اعلام كرد: نشست سه جانبه ايران، تركيه و مصر درباره بحران سوريه كه قرار بود در روزهاي آينده در آنكارا برگزار شود تا مدت نامعلومي به تعويق افتاده است.
اين هفته نامه در ادامه اين گزارش مدعي شد كه به تعويق افتادن اين نشست به دليل عذرخواهي علي اكبرصالحي، وزير امورخارجه ايران به شركت در آن بود.
پيش از اين رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه پيشنهاد برگزاري يك نشست سه جانبه درباره سوريه را با حضور تركيه، ايران و مصر داده بود.
اردوغان در ديدار با محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران در نشستي در حاشيه نشست سازمان همكاري اقتصادي در باكو اين درخواست را مطرح كرد.
نخست وزير تركيه پس از بازگشت به كشورش اعلام كرد اين نشست مي تواند به دو شكل صورت گيرد؛ يكي از آنها شركت داشتن تركيه، روسيه و ايران و ديگري شركت داشتن تركيه، مصر و عربستان است.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ با توجه به رهنمود صريح رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالي و در ديدار دانش آموزان بمناسبت 13 آبان شايسته است همه مسئولين از طرح اختلاف بپرهيزند و به رفع مشكلات كشور همت گمارند.
بوربور
¤ تاريخ پرفراز و نشيب انقلاب اسلامي پيچ و خم ها و پستي و بلندي هاي بسياري به خود ديده و دسيسه ها و شيطنت هاي بسياري را از بدو تولد تاكنون پشت سر گذاشته و سكانداران با خرد و عبد صالحي چون امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب به پشتوانه اراده الهي و دلدادگي به اهل بيت(ع) به خوبي توانسته اند هدايت كشتي نظام اسلامي را عهده دار باشند و در قضاياي پيچيده اقتصادي كنوني نيز با الهام بخشي از سيره نبوي هدايت گري بي نظيري از خود نشان داده اند كه اگر سران قوا فرمانبري خوبي از خود نشان دهند دغدغه و كاستي هاي مردم نيز به فضل الهي مرتفع خواهد شد. دعا براي طول عمر با بركت او داريم و خدا را سپاسگزاريم از سايه پر مهر و محبت او.
محمودي
¤ فتنه گران پس از ناكامي فتنه 88 و حماسه مردم در 9 دي 88 به فاز جنگ زيرزميني روي آوردند و حركتهاي زيرپوستي ضدفرهنگي را آغاز كردند كه يكي از جلوه هاي توطئه جديد اين فتنه گران چاپ مجله هاي زنجيره اي مختلف است. تعدد يافتن اين مجله هاي ليبرال و سكولار در اين ايام حاكي از سرمايه زياد صاحبان آنهاست. آن ها افكار ليبرالي و روش زندگي غربي را بين مردم ترويج مي كنند و سعي دارند بي بندوباري و بي حجابي را در جامعه رواج دهند. همه آنها از يك اطاق فكر خط مي گيرند و يك تيم ثابت دارند. در اين شرايط بايد هوشيار بود و فريب اين افكار پوچ و توخالي را نخورد.
يك شهروند.
¤ تاثير تحريم ها بر ايران شبيه سرقت مسلحانه با اسلحه پلاستيكي است.
0164---0912
¤ بعد از چندين سال كه با مطالعه روزنامه هاي زنجيره اي عمرم هدر رفت و فردي احساسي بار آمده بودم خدا خواست كه به خواندن روزنامه كيهان نيز روي بياورم و به داشته هاي مردم و كشورم افتخار كنم و خلاصه در زندگي منطقي بشوم. در حال حاضر خوشحال هستم كه آرامش خود را پيدا كرده ام.
9424---0935
¤ بوي توطئه گري هاي جديد در خاورميانه به مشام مي رسد يكي از آنها اين است كه مقامات امنيتي فرانسه به لبنان سفر كرد و به ظاهر به دنبال توافقنامه امنيتي با لبنان به عنوان تقويت و همكاري با آنها هستند و اعلام كردند فرانسه آماده است در بررسي ترور بسام الحسن دستگاه امنيتي و پليس لبنان را ياري كند و سرويس هاي امنيتي را تقويت كند اين يك توطئه خزنده از سوي غربي ها و فقط به قصد نفوذ در دستگاههاي امنيتي لبنان است تا در اختيار رژيم صهيونيستي قرار دهند.
اميد بيدار
¤ به عنوان فردي مطلع عرض مي كنم اگر در مصرف آب، برق، گاز، تلفن و... همچنين برگزاري همايش هاي غيرضرور در وزارت بهداشت و درمان صرفه جويي بشود با پول حاصل از اين صرفه جويي مي توان طرح درمان رايگان را در كشور اجرايي كرد مشروط به اينكه گوش شنوايي در كار باشد.
4730---0938
¤ مي خواستم به كساني كه نيازمنديهاي مردم را احتكار كرده و به اميد گران تر كردن كالا هستند بگويم، تصور مي كنيد كه آيا حتما زنده هستيد كه بتوانيد پولهاي كسب شده از اين راه را بخوريد؟ ممكن است ديگران بخورند و بر قبر شما صلوات هم نفرستند و خود دنيا خسر و الاخره شويد.
يك دبير
¤ از مسئولين سيماي جمهوري اسلامي مي خواهيم مستند حاج والي ساخته سهيل كريمي در مورد گذشته و حال منطقه بشاگرد در استان هرمزگان را در ساعت مناسب پخش كنند.
0541---0917
¤ با توجه به قول وزارت آموزش و پرورش براي توزيع شير در مدارس از اول آبان متاسفانه با گذشت بيش از 2 هفته از آبان و با توجه به هشدار وزارت بهداشت درباره شيوع پوكي استخوان و ..و در آينده، از وزيرمحترم درخواست حل مشكل ياد شده را دارم.
3492---0919
¤ بيمه تامين اجتماعي هزينه هاي جراحي و درماني ناباروري را تقبل نمي كند در حالي كه اين هزينه ها بسيار سنگين است و زوجين جوان از عهده آن ها برنمي آيند.
يك شهروند
¤ آقاي رئيس جمهور چرا پيگيري نمي شود كه وقتي در چنين شرايط تحريم استكباري هستيم، اختصاص 280 ميليارد توماني براي شهربازي تبريز واجب تر است يا تجهيز كارخانه آلومينيوم سراب كه باعث اشتغال هزاران جوانان بيكار مي شود.
رضا سراب
¤ فرزند يك شهيد از شهداي سازمان آب منطقه تهران هستم. براي كاري به شركت مراجعه كردم. مدت 2 ماه است كه پشت اتاق مديرعامل معطل مانده ام. براي كاري كه حق من است و تمام مدارك و شواهد موجود است. آنقدر به من توهين كردند كه دلم به درد آمد و با شما تماس گرفتم.
8805---0930
¤ در تاريخ 5/8/ خودروي ال 09 از سايپا تحويل گرفتم كه در تاريخ 11/8/ در اتوبان قم به دليل نداشتن واسكازين چهار چرخ آن قفل كرد و خوشبختانه چون سرعتم كم بود اتفاقي برايمان نيفتاد و اگر كمي سرعتم زياد بود با تمام خانواده ام دچار حادثه مي شديم. چرا مسئولان شركت و سازمان استاندارد نظارت بيشتري بر ساخت خودروها ندارند. البته اين را هم بگويم كه از طريق امدادخودروي سايپا به تعميرگاه رفتم و كارم را انجام دادند.
3296---0912
¤ با توجه به نقش كودكان در آينده از مسئولين شبكه پويا درخواست مي شود از پخش برنامه هاي بي محتواي غربي براي كودكان بپرهيزند و با تكيه بر كتبي مثل داستان و راستان و قصه هاي قرآني و... نسبت به ساخت برنامه هاي آموزشي مفيد براي آينده سازان همت نمايند.
1900---0936
¤ با توجه به اينكه اكثر مسافرين مسير مشهد مقدس آن هم با شركت رجا براي پابوسي امام رئوف مي روند شايسته است مسئولين فرهنگي وزارت راه و شهرسازي و شركت رجا نسبت به پخش فيلم هاي مناسب از زوار پذيرايي نمايند نه فيلم هاي مسئله دار و غربي مآب هرچند كه برخي از اين فيلم ها مجوز نيز دريافت كرده اند.
5290---0913 و 6188---0913
¤ آقاي قاليباف وقتي كه به شهرداري تهران انتخاب شدند اعلام كردند كه پس از يك سال تمام محله ها تغيير را احساس خواهند كرد. به ايشان بفرماييد پس از گذشت بيش از 7 سال هنوز خيابان شوش، مولوي و ميدان محمديه و اطراف آنها هيچ تغييري را حس ننموده اند.
اكبر خدارحمي
¤ آزاده اي هستم كه به دليل آثار روحي و جسمي دوران اسارت در حال وداع با زندگي در دنيا مي باشم. بنويسيد مطالبات ما آزادگان در اين مدت پرداخت نشده و به نظر مي رسد مسئولين روزي تصميم به پرداخت حق و حقوق آزادگان بگيرند كه آنها در قيد حيات نباشند و كار آنان حكم نوشدارو بعد از مرگ سهراب را پيدا كند!
5389---0936
¤ چرا با وجود قانون اعلام شده از سوي وزارت بهداشت باز شاهد تبليغات فروش ... در تلويزيون هستيم؟ اين خوراكي هاي مضر متاسفانه از همين طريق بي توجهي به قانون در جامعه رواج پيدا كرده و مي كند.
6171---0913
¤ كاركنان نيشكر هر سال در جاده اهواز- خرمشهر در اثر تصادف كشته مي دهند. اگر نوبتي هم باشد نوبت اصلاح و تبديل اين جاده به بزرگراه فرا رسيده است.
4525---0916
¤ براي چندمين بار پيام مي فرستم و عرض مي كنم چرا حقوق بازنشسته هاي فولاد با تاخير 02روزه پرداخت مي شود؟
1835---0912
¤ از طريق اين ستون، كار زيبا و تاثيرگذار شب آفتابي را كه هر شب در پارك ولايت تهران برگزار مي شود ستايش مي كنيم و به تمام دست اندركاران اجراي اين برنامه موفق، خدا قوت و خسته نباشيد مي گوييم.
7352---0912
¤ حدود 01 مجتمع منازل سازماني ارتش واقع در جاده اهواز- ملاثاني در حال تخريب است. از مسئولين امر مي خواهم يا آنها را بازسازي نمايند و يا به مسكن مهر و يا كميته امداد امام راحل(ره) واگذار كنند.
محمدرضا رضايي روزبهاني
¤ با دعوت صدا و سيما از افرادي مانند اصغرزاده براي مناظره به شدت مخالفم ولي از پاسخ هاي مستند آقاي شريعتمداري در برنامه ديروز امروز فردا واقعا لذت بردم.
3294-0913
¤ حدود 4 ماه پيش براي تك برگي كردن سند ملك خود آن را به اداره ثبت اسناد و املاك اسلامشهر تحويل نمودم. علي رغم گذشت اين مدت به جاي حل مشكل اعلام مي دارند كه سند و پرونده شما مفقود شده است؟! از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
مرداني
¤ ما امت مسلمان ايران به پاس لبيك گويي سران سه قوه به فرمان وحدت بخش رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه اي سجده شكر به درگاه خداوند مي گذاريم.
9005-0913
¤ آمريكا مي خواست ما را فلج كند اما لشكريان خدا در قالب طوفان آمريكا را فلج كردند.
9313-0912
¤ آيا نمايندگان مي دانند كه با طرح سؤال از رئيس جمهوري موجبات شادي دشمنان داخلي و صهيونيست هاي خونخوار را فراهم مي كنند؟
1430-0917
¤ از مسئولين استان درخواست مي شود نسبت به برقي نمودن پل عابر پياده مقابل پايانه زاگرس اهواز اقدام نمايند واقعا امثال ما و افراد سالخورده قادر به استفاده از اين پل نيستيم.
حاجي زاده 55 ساله
¤ به خدا قسم زندگي به اقشار ضعيف جامعه خيلي سخت مي گذرد چرا قوه قضائيه با اخلال گران اقتصادي و افراد محتكر برخورد جدي و قاطع نمي كند.
0251-0916
¤ جايگاه سوخت گاز خاتون آباد پاكدشت مدت زمان زيادي است كه تعطيل مي باشد از مسئولين محلي شهرستان پاكدشت تقاضاي رسيدگي و رفع مشكل داريم.
7642-0919
¤ بيشتر كاغذ بازي هاي معمول در شركت هاي گاز، آب، برق و شهرداري ها به منظور دريافت پول از شهروندان صورت مي گيرد. عرض مي كنم ملتي كه در طول 43 سال در مقابل زورگيري هاي دشمنان مقاومت كرده و همراه مسئولين و دولت ها بوده شايسته نيست كه مورد چنين بي مهري ها از سوي مسئولين دستگاه هاي اجرايي قرار بگيرد. اگر اين ملت را مورد تشويق قرار نمي دهند حداقل آنها را ناراحت نكنند.
بوربور از ورامين
¤ تماس گرفتم كه بابت خوب ظاهر شدن آقاي شريعتمداري در مناظره با آقاي اصغرزاده و دفاع مستدلي كه از راه طي شده انقلاب در مبارزه با آمريكا ارائه دادند تقدير و تشكر كرده باشم.
كامي زاده
¤ امام سجاد (عليه السلام) مي فرمايد: با رسيدن به قدرت به كبر مبتلا نشويد. قابل توجه مسئولين ولايت محور. «فرازي از دعاي مكارم اخلاق»
6934-0913
¤ فرموده امام كه اختلاف شيطاني است
اين خصلت و ريشه اش نفساني است
با وحدت و اتحاد كشور آباد كنيم
زنهار مباد كه دشمنان شاد كنيم
قبل از سخن ابتدا كمي فكر كنيم
فرمايش رهبري مدام ذكر كنيم
انوار كلام وحي و عترت گيريم
از عاقبت امور عبرت گيريم
مردم همه گوش به حرف رهبر هستند
تنها به مقام رهبري دل بستند
بايد همگي مطيع آقا باشيم
سرباز آن مقام عظمي باشيم
علي شايان
¤ امروز آرايش كشور بايد براي مقابله و دفاع با جنگ اقتصادي نوين دشمن مهيا باشد.
9570-0916
¤ چه كسي يا نهادي متولي نظارت بر پوشش خانم هايي كه در دفاتر ثبت اسناد كار مي كنند است؟ متاسفانه برخي پوشش هاي نامناسبي دارند.
0907-0912
¤ رهبر معظم انقلاب اسلامي: بسيج سياسي است اما سياست زده، سياسي كار و جناحي نيست.
8342-0919
¤ از مسئولين شهرداري كرمانشاه درخواست مي شود نسبت به آسفالت خيابان هاي شهرك شهيد اسكندر نوكاني كه در ابتداي ورودي شهر واقع شده ولي هنوز توسط شوراي روستايي اداره مي شود اقدام نمايند. ما در زمستان با سيلاب و گل و لاي و در تابستان با گرد و خاك دست و پنجه نرم مي كنيم.
4178-0936
¤ در مدرسه «الف» واقع در افسريه بابت هوشمند كردن كلاس ها هر دانش آموز بايد مبلغ 09هزار تومان پرداخت نمايد، طرحي كه مسئولين مي گويند براي آن هيچ وجهي نبايد گرفته شود.
8045-0910
¤ مدير مدرسه راهنمايي «ن» واقع در افسريه نزديك امتحانات كه مي شود از هر دانش آموز مبلغ 57هزار تومان طلب مي كند در ضمن تهديد مي كند هر دانش آموزي كه اين كمك را به مدرسه نكند اجازه ورود به جلسه آزمون به او داده نمي شود. ما اولياء تا كي نسبت به كارهاي خلاف قانون مديران مدارس شكايت بكنيم و مسئولين بالاتر ترتيب اثر ندهند.
م.پ
¤ چون دستم به جايي نمي رسد دعا مي كنم خداوند نسل احتكاركنندگان كالاهاي مورد نياز مردم را از روي زمين بردارد تا بيش از اين محيط زيست را آلوده نكنند.
6275-0913
¤ مرسي، رئيس جمهوري مصر به هنيه نخست وزير دولت غزه پيام داده كه مقابل تجاوز اسرائيل به نوار غزه مي ايستد. بايد ديد او اين حرف را از روي شكم زده يا به طور جد پاي كار مي ماند ولي بنده معتقدم او بند جورابش را به گردنش آويخته و نمي توان به گفته اش اطمينان پيدا كرد.
8516-0919
¤ چرا بايد لايحه خدمات كشوري در خصوص جانبازان مدت ها در مجمع تشخيص مصلحت نظام بلاتكليف بماند.
2438-0919
¤ اين روزها به بهانه سفرهاي ماموريتي و شركت در مراسم افتتاح پروژه ها توسط بعضي از مسئولين شاهد ژست هاي انتخاباتي از سوي آنان هستيم. بنويسيد نامزدهاي ديگر كه اين امكان براي آنان فراهم نيست چه بايد بكنند. پس عدالت چه مي شود؟
2645-0912
¤ خدمتگزار يك دبيرستان در اصفهان هستم. متاسفانه به دليل ضمانت از يك فردي كه بعد از مدتي كلاهبردار از آب درآمد حقوق ماهيانه ام توقيف شده است. در حال حاضر شرمنده زن و بچه شده ام. از افراد نيكوكار تقاضاي كمك و مساعدت دارم.
7745-0913
¤ سه سال پيش به عنوان سرايدار در يك مجتمع مسكوني مشغول به كار شدم همان موقع مدير ساختمان از بنده يك امضا پاي يك ورقه سفيد گرفت. در حال حاضر كه مشغول تسويه حساب مي باشم اين برگه را تحويل بنده نمي دهند لطفا راهنمايي كنيد چه كار بايد بكنم؟
4887-0919
¤ تمام شركت هايي كه سيگار وارد كشور كرده اند اين كار را با دلار زير دوهزار تومان انجام داده اند ولي الان روي هر كارتن سيگار مبلغ 200 هزار تومان اضافه كرده اند و هيچ ترسي هم از تعزيرات ندارند. لطفا بنويسيد چرا مملكت بايد تا اين حد رها باشد و يك عده به ثروت هاي قاروني برسند.
سميعي
¤ حال كه دشمن خبيث و بي منطق براي ملت بزرگ ايران اسلامي چنگ و دندان نشان مي دهد و به جنگ رواني عليه كشورمان روي آورده و از همه از ظرفيت هاي خود بهره مي جويد بجاست مسئولين قواي سه گانه و ساير نهادهاي حاكميتي با اتحاد و همدلي طرح ها و توطئه دشمنان قسم خورده را عقيم نمايند. واگر اختلاف هاي جزئي دارند آن را رسانه اي نكنند و خوراك تبليغاتي براي بيگانگان و نامحرمان فراهم نسازند.
مراد بختياري
¤ از كارمندان رسمي (نيروي خدمه و نگهباني) حوزه علميه قم هستم كه تا به حال سهام عدالت نگرفته ام از مسئولين امر انتظار رسيدگي دارم.
7201:0919
¤ علت حضور تماشاچيان بدون حجاب كره اي در استاديوم آزادي چه بود و پخش مستقيم تصوير تماشاچيان بي حجاب كره از رسانه ملي چه توجيهي داشت؟
6956:0912
¤ چرا در اين جوايز و مبالغ كلاني كه به بازيكنان تيم ملي بعد از بازي با تيم كره جنوبي پرداخت كرده اند كسي صداي اعتراضش بلند نشد و دردش نيامد؟
132:0935
¤ از افراد خير و نيكوكار تقاضا مي كنم به خاطر رضاي خداوند از فرزندانم دستگيري كنند.
0229-0936
¤ در ستون دور دنيا در يك روز در روزنامه كيهان آمده:ارتش انگليس به يك سگ وفادار كه بعد از مرگ صاحب نظامي اش در جنگ افغانستان مرده است نشان شجاعت داد. به راستي اين ضرب المثل كه مي گويند سگ فلاني بعض خودش است مصداقش همين اتفاقي است كه در ارتش انگلستان روي داده است.
يك هموطن
¤ هر هفته در جاده تهران شمال تردد مي كنم. براي اطلاع مسئولين بنويسيد برگه هاي عوارضي كه در ايستگاه عوارض بزرگراه قزوين-شمال به دست رانندگان عبوري مي دهند و پول مي گيرند همه تاريخ گذشته است. چرا هيچ حساب و كتابي در كار نيست و هيچ مسؤلي به اين تخلف پاسخ نمي دهد.
شعبانيان
¤ به خدا قسم شرايط اقتصادي كشور سخت شده است به مسئولين فشار بياوريد به فكر چاره انديشي باشند و نسبت به گرفتاري هاي مردم حساسيت نشان بدهند.
9553-0912
¤ اتحاديه اروپا، اتحاديه اي ضداسلامي است كه براي آينده ما مهندسي و ساخته شده است البته اين بحران ها و تحريم ها هم فرصت بسيار مغتنمي براي ما و نظام مقدس جمهوري اسلامي است اگر بتوانيم به نحوي بين آنها رخنه ايجاد كنيم و جذابيت اقتصادي براي آنها به وجود بياوريم، مي بينيم كه از داخل فرو مي ريزند و از هم مي پاشند.
يك شهروند
¤ درج خبر كشتن پلنگ اين حيوان نادر كه نسل آن در حال انقراض است، ضعف مديريت در كشور را مي رساند. وقتي هزينه هاي ميلياردي براي ورودحيوانات ديگر از خارج صرف مي شود، نداشتن راهي جز كشتن حيوانات كمياب براي محيط بانان خيلي جاي تاسف دارد.
مجيدي
¤ تعاوني 01 شهرستان نطنز واقع در بلوار سرابان كه قبلا 3 دستگاه اتوبوس براي مسير تهران- نطنز و بالعكس داشت اما الان اين رقم به يك دستگاه كاهش يافته است و مردم براي سفر با مشكلات زيادي مواجه هستند. از اداره كل راه و ترابري استان اصفهان تقاضاي رسيدگي دارم.
حسين شفيعي ابيانه
¤ بازنشسته هستم با حقوق ماهي 400 هزار تومان و 2 فرزند دانشجو چگونه زندگي كنم؟
شمشيري
¤ جريان انحرافي به شدت از يادداشت ها، روشنگري و افشاگري هاي روزنامه كيهان عصباني است، بنابراين شما بايد هوشيار و مراقب خود باشيد تا گرفتار كيد دشمنان در داخل نشويد.
يك شهروند
¤ حيف آن نان كه از الطاف شما من خوردم
من دلت را چقدر با عملم آزردم
ظاهرم وجه خدا بود ولي كو باطن
آبروي همه اهل خدا را بردم
من رها نيستم از بند خدا آقاجان
من دلم را به كسي غير شما بسپردم
يك نگه بار دگر بردل بيمارم كن
بي خيالم به خدا توخودت اجبارم كن
بوربور از ورامين
¤ براي اطلاع رئيس فدراسيون فوتبال كشور عرض مي كنيم در استان خراسان جنوبي جواناني مستعد براي بازي فوتبال در سطح ملي وجود دارند كه نياز است شناسايي و دعوت بشوند.
2773-0913
¤ خورشيد چراغكي زرخسار علي است
هر نقطه كوچكي زپرگار علي است
هر كس كه فرستد به محمد صلوات
همسايه ديوار به ديوار علي است
0142-0913
¤ اوايل شهريورماه اسم بنده را به عنوان برنده مسابقه ايستگاه نهج البلاغه در تلويزيون خواندند. اما كسي جوابگوي خط تلفني كه براي دادن شماره حساب اعلام كرده اند نيست. بنويسيد چرا بي جهت و به خاطر سوءمديريت ذهنيت منفي در مخاطبين ايجاد مي كنند.
9762-0914
¤ چرا در رسانه ملي براي طرح به اصطلاح- هزاران لبخند- همراه اول 52ميليون تومان به عنوان كمك هزينه خريد خودرو جزو جوايز اعلام مي شود؟ يعني مبلغ كمك هزينه براي خريد خودروي ملي 52ميليون است؟! از دستگاه هاي نظارتي و مسئول انتظار برخورد با متخلفين را دارم.
8516-0919
¤ گفتم اول عشق را معنا كنم
بلكه جاي خويش را پيدا كنم
آمدم ديدم كه جاي لاف نيست
عشق غير از عين و شين و قاف نيست
آمدم گفتم به آواي جلي
عين يعني عدل مولايم علي
شين يعني شورالله الصمد
قاف يعني قل هوالله احد
6656-0919
¤ مسئولين به جاي بازيهاي سياسي فكري اساسي براي دوبرابر شدن اجاره بها و قيمت مسكن و به كمتر از نصف رسيدن ارزش پول ملي ظرف چند ماه اخير و گراني هاي كمرشكن و ركود كارها و... نمايند. سزاوار نيست ملت تاوان بازيهاي سياسي برخي افراد را بدهد.
0767-0912
¤ روي سخن من با آقاي اصغرزاده و دوستانش است:
درد تو از خودت هست و تو نمي بيني، داروي تو در خودت هست و تو نمي داني. روزنامه نگار پليس اجتماع است و هر پليسي كه نادرستي را ببيند و سكوت كند خيانتكار است.
جانباز حشمت زمانيان
¤ ساكن فاز 4 پرديس هستيم و هر روز 3هزار تومان براي رفت و برگشت بايد عوارض بپردازيم. پرداخت اين هزينه از عهده ما خارج است. در اين مورد براي ساكنان پرديس بايد فكر جداگانه اي بكنند.
7606-0912
¤ خدا را هزار بار روزانه شكر مي كنم كه در ايران زندگي مي كنم و رهبري چون آيت الله خامنه اي را داريم. ما همه مريدان ايشان هستيم و تا پاي جان در راه آرمان هاي والاي ايشان ايستادگي مي كنيم.
اسفندياري
¤ به شهرستان تنكابن سفر كردم و مادرم را به علت بيماري در بيمارستان شهيد رجايي بستري كرديم. از رفتار عالي پرسنل اين مركز كه به كليه بيماران سرويس مي دادند تشكر و قدرداني مي كنم. واقعا چنين برخوردهاي انسان دوستانه اي را در كمتر مركز درماني مشاهده كرده بودم.
دلجويي- كرج
¤ نقش عربستان در ايجاد بحران در سوريه و انفجار در لبنان نقشي غيرقابل انكار است.
قاسمي
¤ هشدارهاي رهبرانقلاب به سران سه قوا براي پرهيز از هر نوع اختلاف ناشي از نامه نگاري ها و امثالهم و پريشان نكردن احساسات مردم، نشانه حسن دقت و نظر ايشان و نقش وصف ناپذير ولايت در اقتدار آفريني براي كشور است.
سليمان بلغار
¤ يكي از بهترين اقدامات صدا و سيما در مناسبت هاي مختلف به ويژه عيد غدير، تبليغ و ترويج سخنان حضرات معصومين(ع) است. پخش پيام هاي حضرت امام خميني و رهبر معظم انقلاب نيز مي تواند داراي اثرات خوبي باشد.
يك شهروند
¤ بار غمي كه با پلشتي هاي برخي مسئولان پرمدعا بر دلهاي ما نشسته بود، با سرود و نغمه آسماني جوانان رعناي ايران در حضور مقام ولايت در روز 31 آبان از دلهاي ما زدوده شد. خدايا اين نوجوانان رعنا و ارادتمندان ولي امر را حفظ كن و سايه مولايشان را بر سر مردم مستدام بدار.
رنجبر
 


ايران در سياست خارجي اوباما حرف اول را مي زند (خبر ويژه)

تحليلگران رسانه هاي گوناگون در جهان درباره وجود معضلات سخت و بعضاً غيرقابل حل پيش روي اوباما اتفاق نظر دارند. اوباما در انتخاباتي كه حدود نيمي از آمريكايي ها آن را تحريم كرده بودند، بر ميت رامني پيروز شد.
روزنامه فرانسوي فيگارو در گزارش خود در اين زمينه نوشته: واقعيت ها مرد تغيير را تغيير داد. اوباما كيست؟ رئيس جمهوري كه نتوانسته طي چهار سال اقتصاد را از بحران در آورد و پاسخ سياسي خوبي به رقبايش كه در جبهه «رامني» قرار دارند بدهد؟ يا شخصي كه ربطي به موضع گيري هاي محكمش ندارد و ناچار شده در رو در رويي با مشكلات واقعي، رؤياهاي تغييراتش را تغيير دهد؟ اوباما در درون بركه پر از سوسمار در واشنگتن افتاده او با وجود همه شعارها به زودي 30 هزار سرباز به افغانستان فرستاد.
بي بي سي انگليس نيز در تحليلي به قلم جرمي بوئن خاطرنشان كرد: اوباما در اولين انتخاب گفته بود مهم ترين هدف او در خاورميانه دنبال كردن صلح ميان اسرائيل و فلسطين است. پس از 4 سال آمريكا همچنان به امنيت اسرائيل پايبند است اما اكنون از صلح خبري نيست و فلسطينيان نسبت به 4 سال گذشته اميد كمتري دارند. آمريكا مي خواهد كه در جريان تحولات خاورميانه تأثيرگذار باشد اما مردم منطقه نشان داده اند كه مي خواهند خود آنها، و نه دولتهاي خارجي و متحدان داخلي كاخ نشين آنها،سرنوشتشان را كنترل كنند. آقاي اوباما متوجه محدوديت هاي آمريكا هست و شايد ترجيح مي داد كه كلاً از خاورميانه بگذرد. او سال گذشته گفت اولويت جديد سياست خارجي آمريكا، آسيا و منطقه اقيانوس كبير خواهد بود. اما مشكل اين است كه خاورميانه آن قدر مهم است كه نمي توان از كنار آن گذشت. سوريه مي تواند اسرائيل را ناامن كند و ايران اهميت بسيار بيشتري دارد.
بي بي سي مي افزايد: علي رغم قدرت نظامي گسترده آمريكا،نفوذ سياسي آن كشور در خاورميانه در حال افول است. متحدان حرف شنو، قابل اعتماد و مستبد آمريكا در منطقه ساقط شده اند. نسل جديدي كه آمريكا را به عنوان رقيب مي بيند و نه دوست، در حال جايگزيني آنهاست.
وبسايت فارسي بي بي سي نيز در تحليلي خاطرنشان كرده است: هر چه پيروزي اوباما دشوار بود، چالش هاي پيش روي وي دشوارتر است. او با كسري بودجه بي سابقه مواجه است و جنگ در عراق و افغانستان هم به طرف بن بست رفت. روابط با جهان اسلام كماكان دچار چالش و تنش است. در قاهره پرچم آمريكا به آتش كشيده شد و در ليبي خون سفير اين كشور جاري شد. منازعه اسرائيل و فلسطين به قوت خود باقي است؛ و پرونده هسته اي ايران نيز به يك گره كور تبديل شده است و در حال تبديل به يك چالش جدي و دشوار است.
خبرگزاري رويتر ديگر رسانه انگليسي است كه به چالش هاي پيش روي باراك اوباما پرداخته است. «اوباما با دشواري هايي چون ايران، سوريه و احتمالاً چين مواجه است. اين پرسش همچنان باقي است كه آيا ديپلماسي فعلي در مورد ايران كارساز است. تحليلگران سياست خارجي آمريكا مي گويند اگر سير تحولات اجازه دهد اوباما در آسيا ضمن تلاش براي حفظ محوريت، به دنبال تغيير جهت سياسي خواهد بود تا از قدرت هاي نوظهوري چون هند و چين استفاده كند و به تدريج از خاورميانه خارج شود. هر چند، در اين ميان براي سياست خارجي آمريكا، ايران و سوريه حرف اول را خواهند زد.»
رويتر مي نويسد: انتظار مي رود مذاكرات هسته اي ميان ايران و قدرت هاي جهاني در اسرع وقت (احتمالاً در همين ماه) از سر گرفته شود. البته مشخص نيست اين مذاكرات بتواند به گونه اي باشد كه ايران را به پذيرش درخواست هاي غرب درباره برنامه هسته اي اش متقاعد كند.
در مورد سوريه، «جيمز دابينز»، مدير مركز بين المللي دفاعي و امنيتي «رند» بر اين باور است كه شايد سير رويدادها به گونه اي باشد كه اوباما را مجبور كند، با فرستادن سلاح در اين كشور مداخله كند؛ اما در مورد ايران، حمله آمريكا به اين كشور محتمل نيست.
رويتر ادامه مي دهد: تحليلگران بر اين باورند كه مهمترين چالش براي اوباما اين خواهد بود كه وقتي ايالات متحده عميقاً دچار بدهي است،ديگر قدرت ها در حال اوج گيري هستند و آمريكا با تهديدات فرامرزي از قبيل تروريسم و حملات سايبري روبرو است. محيط بين المللي را در راستاي منافع ايالات متحده شكل دهد.
مارتين اينديك معاون مطالعات سياست خارجي در مؤسسه بروكينز مي گويد: «ديدگاه من نسبت به اوباما اين است كه وي در اصل مي خواهد از خاورميانه فاصله گرفته و بر آسيا تمركز كند، بعيد است اوباما تلاش جديدي در راستاي صلح اسرائيل و فلسطين انجام دهد، براي تغيير دادن نتيجه درگيري ها در سوريه كوشش كند و يا به طور جدي باموضوع دولت هاي اسلامگرا در مصر و تونس درگير شود».
در همين حال خبرگزاري فرانسه پيش بيني كرد آمريكا فشار خود بر ايران را در چهارچوب مذاكرات هسته اي افزايش دهد اما به همين خاطر مذاكرات را معيوب توصيف كرد. فرانس پرس مي نويسد: «تحليل گران مي گويند انتظار مي رود دور تازه اي از گفت وگوها ميان ايران و شش قدرت بزرگ جهان تا پايان سال جاري ميلادي (كمتر از دو ماه ديگر) يا اوايل سال آينده ميلادي انجام شود. اما مارك فيتز پاتريك كارشناس مسائل هسته اي مؤسسه بين المللي مطالعات راهبردي در لندن مي گويد پرسش آن است كه موضوع و محتواي اين مذاكرات چه خواهد بود؟ به نظر نمي رسد كه ايران از مواضع خود عقب نشيني كند، مگر آنكه از شدت تحريم ها قدري كاسته شود.»
اين خبرگزاري اضافه كرد: با توجه به قدرتي كه كنگره براي كاهش يا حذف تحريم عليه ايران دارد، به نظر نمي رسد تغيير يا تحولي در اين خصوص به اين زودي اتفاق بيافتد، چون اوباما براي كاهش شدت تحريم ها قدرت محدودي دارد. برخي تحليلگران معتقدند در هر صورت، چرخه معيوب در مذاكرات وجود خواهد داشت.
در همين حال بنابرگزارش آسوشيتدپرس، اعضاي كنگره درصدد تشديد تحريم ها عليه ايران هستند تا بدون دادن امتياز ايران را وادار به از سرگيري مذاكرات هسته اي كنند.
 


مي خواستيم با نردبان شكسته از ديوار نظام بالا برويم! (خبر ويژه)

يك پايگاه اينترنتي وابسته به ضد انقلاب تقصير شكست فتنه سبز را به گردن موسوي و كروبي و اصلاح طلبان انداخت و اپوزيسيون را در اين زمينه تبرئه كرد.
«خودنويس» با بيان اينكه چشم اسفنديار جنبش سبز را يافته، مي نويسد: پس از 22بهمن 88، جنبش در خيابان كاملا فروكش كرد. اين به معني عقب نشيني و نااميدي از سران جنبش بود. موسوي و كروبي كه پيش از انتخابات سال 88 به هيچ روي پيشينه اي در پدافند از حقوق شهروندي و انتقاد جدي از حكومت نداشتند و به همين دليل نيز از غربال شوراي نگهبان گذر كرده بودند، با اعلام نتايج انتخابات، ناگهان بر روي موج سوار شدند و رهبران جنبش سبز نام گرفتند. بخشي از مردم اين دو را با ترديد و بي اطميناني مي نگريستند و برخي از آنها به علت كم اطلاعي و اينكه سالهاي اول انقلاب را درك نكرده بودند، به ستايش اين دو پرداختند و يا آنان را به چشم نردباني براي بالا رفتن از ديوار جمهوري اسلامي ديدند. گرچه اين دو تن از مواضع آغازين خود در سه سال گذشته كوتاه نيامدند ولي ادعاي آنها درباره وفاداري به نظام بخش بزرگي از بدنه جنبش را به سردرگمي و سرخوردگي دچار نمود.
نويسنده اين تحليل خاطر نشان مي كند: به مرور جمعيت معترضان كاهش چشمگيري پيدا كرد و براي فراخوان هاي بعدي عملا هيچ كس استقبال نكرد. بدين ترتيب به نظر مي رسد جنبش سبز به پايان خود نزديك شده است. پس از حصر خانگي موسوي و كروبي مباشران و مشاوران اين دو در رسانه هاي برون مرزي آفتابي شدند و پس از سال ها همراهي با جمهوري اسلامي، داعيه مديريت اپوزيسيون را نمودند. اينان آغاز به صدور فرمانهاي ناهماهنگ و بي برنامه براي كشاندن افراد به خيابانها كردند قابل پيش بيني بود كه از فراخوان اين اصلاح طلبان استقبال نشود و جنبش به تدريج به افول برسد. با نگاهي بي غرضانه به جنبش سبز و تحليل رويدادهاي سه سال گذشته، چشم اسفنديار اين خيزش كه موجب ناكامي آن شده است معلوم است؛ اول خواسته رهبران جنبش با خواسته بدنه و تنه اصلي جنبش در يك راستا نبود. در حالي كه موسوي از «دوران طلايي امام» سخن مي راند، هواداران جنبش شعار «جمهوري ايراني» به جاي «جمهوري اسلامي» مي دادند دوم، جنبش رهبر داشت ولي رهبري نداشت. فراخوان براي آمدن به خيابان بدون داشتن برنامه و راهبرد، جز ريزش نيروها و فرسوده كردن، پيامد ديگري نداشت.
اين سايت همچنين حزب مشاركت، نهضت آزادي، جبهه ملي، سازمان مجاهدين (منافقين) و گروه هاي سلطنت طلب را فاقد توانايي اداره جنبش معرفي كرد.
 


ارزيابي عوامل فتنه از ريسك نزديكي تاكتيكي به هاشمي (خبر ويژه)

ارگان گروهك ملي- مذهبي به بررسي موضع متناقض و فريبكارانه محافل اپوزيسيون در قبال هاشمي رفسنجاني پرداخت و سود و زيان نزديكي به وي را بررسي كرد.
پايگاه اينترنتي «ملي- مذهبي» كه از پاريس مديريت مي شود، در تحليل خود با عنوان «هاشمي؛ مهره اي سوخته، سوزاننده» نوشت: رفتار هاشمي و آنچه كه بر فرزندان او رفته اپوزيسيون (از جمله جريان ملي- مذهبي) را بر سر تصميم گيري مي نشاند. پرسش اساسي اين است كه با هاشمي چگونه بايد رفتار كرد؛ او كه در كارنامه اش قلع و قمع «ديگران» را به طور پررنگ دارد و در تصميم هاي بزرگ از جنگ تا اتفاقات سال 67، قتل هاي زنجيره اي [!؟] و... جزو تصميم سازان بوده و اكنون با دموكراسي خواهان افق مشترك پيدا كرده است.
نويسنده در ادامه مي پرسد: تكليف چيست؟ آيا بايد تاريخ هاشمي را به فراموشي سپرد يا اين كه به طور تاكتيكي فعلا در مورد او سكوت كرد تا اگر زوري دارد ضربه اش را به حكومت بزند و بعد كه نوبت خود او رسيد به حسابش رسيد، يا اين كه اصولا تاريخ او را فاش گويانه بر سر كوي و برزن فرياد زد و از هر سازش و حمايتي از او تن زد؟ جايي از مهندس سحابي ديدم كه گفته بود بزرگترين ايثار آن است كه يك مبارز از شرفش [!] هم براي آرمانش بگذرد و اين پارادوكسي سخت و ويرانگر است. حنيف نژاد زحمت دوستانش را بر گردن گرفت و سرافراز سينه به گلوله سپرد در حالي كه احتمالا در خود احساسي از سرافرازي داشته است، از ميان شوق و عشق دوستانش بدرقه مي شود و در برابر جوخه اعدام مي ايستد و گردنكشانه فرمان آتش مي دهد. اما اگر مجبور مي شد براي نگهداشتن سازماني كه چون خويشتن دوستش مي داشت با ساواك همكاري اي نسبي بكند و خود را و شرفش را به باد يغما بدهد چه حالي پيدا مي كرد.
ارگان گروهك ملي- مذهبي ادامه مي دهد: حال تكليف با هاشمي چيست، اگر بر اين باشيم كه بايد پراگماتيستي عمل كرد و به فراخور وضعيت، وزن قدرت را سنجيد و موضع خود را تعيين كرد؛ خيلي زود مي توان به اين رسيد كه پس حمايت از هاشمي به صلاح است. چرا كه او به نسبتي به تحقق خواسته هاي ما نيز كمك مي كند فارغ از اين كه ديگران در مورد ما چه فكر مي كنند و اگر آرمانخواهانه عمل كنيم هرگز به زير علم كسي چون هاشمي نخواهيم رفت چرا كه عملكرد او با آب كوثر هم پاك نخواهد شد و همدستي با او دامن آدمي را آلوده مي كند!
اين سايت وابسته به تقي رحماني و رضا عليجاني (دو عنصر فراري فعال در فتنه سبز) در ادامه تحليل خود نوشت: مي توان پرسش چه بايد كرد را در دو ساحت طرح افكند، در ساحت اخلاق و ديگري در عرصه سياست. بدين معني كه در يك سطح مي توان به خوبي و بدي اين رفتار و ارزش آن انديشيد و در سطحي ديگر به تبعات و نتيجه اين كنش در عرصه عمل و به طور مشخص در عرصه سياسي. در ساحت اخلاق پرسش اين است كه آيا گذشتن از خطاهاي كساني از اين نوع اخلاقي است و آيا چشم پوشي از كرده هاي اينان خود ظلمي نيست در حق آناني كه مظلوم واقع شده اند؟ و در ساحت سياست پرسش اين است كه آيا حمايت از هاشمي و ناديده گرفتن تاريخ و رفتار گذشته او مي تواند كمكي به پيشرفت در بستر دموكراسي بكند؟ هرچند پرسش دوم نفي سوال اول نيست اما پاسخ منفي به آن حداقل اين است كه آدمي را از پاسخ دادن به سوال دوم رها مي كند.
نويسنده مي افزايد: در عرصه اخلاق نگارنده معتقد است هرگز نبايد از گناه اينان گذشت اما بايد با ايشان تاكتيكي برخورد كرد يعني در برابر گناهان شان سكوت كرد تا وقت آن برسد. بنابراين چونان كه كنشگري با اين فرض در برابر امثال هاشمي سكوت كند اما يا هاشمي موفق نگردد تا وضعيت را تغيير دهد و يا سوژه در اين ميان وقتش به اتمام برسد و از بين برود، ايده در بيضه ميرد و سوژه نيز هرگز نمي تواند خود را و رفتارش را توجيه نمايد. چرا كه به كاري دست زده و آبرويي از خود به باد فنا داده كه بازگشت ناپذير است. بنابراين اين ميدان سخت خطرناك است.
سايت ملي- مذهبي در ادامه نوشت: اما در عرصه عملي كه تمركز بيشتري بر آن وجود دارد، هاشمي ارزش اين ريسك را ندارد چرا كه او از قدرت افتاده و توان تاثيرگذاري خويش را از دست داده است، پيش فرضي كه مي تواند اپوزيسيون را به حمايت از او وادارد در دوراني كه او كانديداي رياست جمهوري بود، درست بود، چرا كه در آن موقع اين استعداد در او بود كه قدرت را تصاحب كند و مثمر ثمر باشد. اما در اين شرايط به دلايلي كه خواهد آمد هرگونه حمايتي از او رنج بيهوده بردن است.
ارگان وابسته به گروهك نفاق ملي- مذهبي در پايان نتيجه گرفت: «در مختصات جديد، هاشمي و امثال او [...] اصلا داراي قدرت و نفوذي نيستند تا بخواهند تاثيري بگذارند. البته هاشمي در دوران رياست بر خبرگان اين نكته را فهميده بود و به زودي فهميد كه نظام بازي را برده است. هرچند در ناكامي او نقش يارانش را نيز نبايد از نظر انداخت. كساني كه هاشمي روي آنها حساب باز كرده بود و فقط قدرت و منافع ناشي از آن را مي بينند نه آرماني در سر دارند و نه ميلي براي فداكاري. از اين رو اتخاذ موضع حمايت از هاشمي فقط ريختن آبرويي [!؟] است كه با واسطه سالها در اپوزيسيون به دست آمده است. هزينه اي كه فايده اي نخواهد داشت. از اين رو اگر اين پيش فرض ها را بپذيريم اپوزيسيون بايد در برخورد با هاشمي ترديد و درنگ بيشتري به خرج بدهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14