(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20  آبان  1391 - شماره 20353

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در نامه اي به رئيس شوراي امنيت و دبيركل سازمان ملل
ايران اظهارات جنگ طلبانه نتانياهو را محكوم كرد
آيت الله جنتي در خطبه هاي نمازجمعه تهران:
در شرايط فعلي هر مسئله اي به جز مسئله اقتصادي حاشيه اي است
درپرتو وحي
اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران
اولين اقدام خصمانه اوباما پس از پيروزي در انتخابات
درخواست ژاپن از آمريكا براي معافيت از تحريم ايران
امام جمعه قم:
تورم و گراني با انكار يا جوسازي قابل حل نيست
اولين پهپاد عمود پرواز ايراني با موفقيت آزمايش شد
مناظره زارعي و مطهري در مورد طرح سؤال از رئيس جمهور
امير اسماعيلي تشريح كرد
جزئيات رزمايش مدافعان آسمان ولايت 4
سفير ايران در كوبا:
تحريم هاي ظالمانه آمريكا تاثيري بر اراده و عزم ملت ايران ندارد
سفير اوكراين در تهران مطرح كرد
علاقمندي اوكراين به تقويت مناسبات با ايران
توصيه سياستمدار اتريشي به اوباما درباره ايران
رئيس ديوان محاسبات:
 5/12ميليارد دلار مازاد فروش نفت به خزانه واريز شده است
اعضاي هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراي شهر و روستا مشخص شدند
اخبار ادبي و هنري
چهارمين همايش سراسري
شعر هيئت و زيبايي شناسي مداحي در همدان برگزار شد
وزير راه و شهرسازي:
كشور از گردنه تحريم اقتصادي به سلامت عبور خواهد كرد
در مراسم اختتاميه دهمين اجلاس پيرغلامان حسيني انجام شد
تجليل از 30 پيرغلام حسيني در اردبيل
معاون پژوهش حوزه هاي علميه خواهران كشور:
30 هزار طلبه خواهر در حوزه هاي علميه كشور تحصيل مي كنند
معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
سينما منبر جهاني است و ما آن را رها كرده ايم
اتوبوس ديابت در پارك ملت


در نامه اي به رئيس شوراي امنيت و دبيركل سازمان ملل

ايران اظهارات جنگ طلبانه نتانياهو را محكوم كرد

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل طي نامه اي به رئيس شوراي امنيت و دبيركل اين سازمان اظهارات جنگ طلبانه مقامات رژيم صهيونيستي را تحريك آميز و تجاوزي آشكار به مقررات بين المللي خواند و شديدا محكوم كرد.
محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك در نامه اي به رئيس شوراي امنيت و دبيركل اين سازمان اظهارات جنگ طلبانه نخست وزير و ديگر مقامات رژيم صهيونيستي را تحريك آميز و تجاوزي آشكار به مقررات بين المللي و غيرقابل توجيه دانست و آن را شديدا محكوم كرد.
سفير و نماينده دائم كشورمان در نامه خود توجه مقامات ارشد سازمان ملل را به اظهارات نخست وزير رژيم صهيونيستي در تاريخ پانزدهم آبان ماه سال جاري، كه تهديد به حمله عليه تاسيسات هسته اي ايران كرده بود، جلب كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين اظهارات تحريك آميز، غيرقابل توجيه و غيرمسئولانه نخست وزير و ديگر مقامات رژيم صهيونيستي شديدا اعتراض كرده و آن را محكوم مي كند.
خزاعي تصريح كرد: اينگونه اظهارات نقض آشكار مباني اصلي منشور ملل متحد و حقوق بين الملل كه اقدام به تجاوز را منع كرده است.
وي افزود: مضحك است كه اين اظهارات جنگ طلبانه و ادعاهاي بي اساس عليه ايران از سوي مقامات رژيمي بيان مي شود كه سلاح هاي اتمي اين رژيم و توسعه مخفيانه آن مهمترين تهديد براي صلح و امنيت منطقه اي و بين المللي محسوب مي شود، همچنين اين رژيم داراي سابقه منحصر به فردي از جنايت و بي رحمي در حد جنايت عليه بشريت است.
سفير و نماينده دائم كشورمان تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچگاه آغازگر جنگ نبوده و قصدي براي حمله به سايرين نداشته، اما لازم است تاكيد كنم كه براساس حق مسلم دفاع از خود تحت ماده 51 منشور ملل متحد، در صورت بروز حمله عليه مردم و يا سرزمين خود، ايران در پاسخ قاطعانه به اينگونه حملات و هرگونه اقدام ضروري ترديد نخواهد كرد.
خزاعي اضافه كرد: بدون ترديد تهديد به استفاده از زور و اقدامات تجاوزكارانه مورد نظر مقامات رژيم صهيونيستي باعث به خطر انداختن صلح و امنيت در منطقه خواهد شد و سازمان ملل بايد سريعا به آن واكنش نشان دهد و اقدامات لازم را براي جلوگيري از آن انجام دهد.
سفير و نماينده دائم كشورمان عنوان كرد: بايد تاكيد كنم كساني كه آغازگر هرگونه درگيري و حمله نظامي باشند، پاسخگوي ابعاد مختلف حقوقي آن و عواقب بد ناشي از اين اقدام خود خواهند بود.
خزاعي در پايان از دبيركل و رئيس شوراي امنيت سازمان ملل خواست تا اين نامه به عنوان سند رسمي آن سازمان ثبت و منتشر شود.
انتقاد ايران از وضعيت حقوق بشر در كشورهاي غربي
از سوي ديگر؛ يك عضو هيئت نمايندگي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به وضعيت وخيم حقوق بشر در غرب و ضمن تقبيح موارد عديده نقض حقوق بشر از سوي كشورهاي آمريكا، انگليس، كانادا، استراليا و اعضاي اتحاديه اروپا سياست هاي مغرضانه و گزينشي آنان در برخورد با موضوع حقوق بشر در ساير كشورها را به باد انتقاد گرفت.
به گزارش ايسنا نماينده كشورمان در جريان نشست كميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك، در سخناني با اشاره به مواردي همچون نژادپرستي و تبعيض نژادي، اسلام ستيزي و همچنين تبعيض فزاينده عليه بوميان و اقليت هاي قومي و نژادي و نيز سركوب تجمعات و تظاهرات مسالمت آميز در اروپا و آمريكا تاكيد كرد: چنين كشورهايي با اين سابقه طولاني در نقض حقوق بشر در داخل و خارج مرزهايشان به هيچ وجه در جايگاهي نيستند كه مدعي حمايت از حقوق بشر و دفاع از مردم ساير كشورها باشند و به جاي آن بهتر است در جهت بهبود وضعيت وخيم حقوق بشر در داخل كشورهايشان تلاش كنند.
وي همچنين با اشاره به وضعيت وخيم بوميان و اقليت هاي قومي و نژادي در كانادا درخواست اين كشور براي لغو ماموريت گزارشگر ويژه نقض حقوق بشر در سرزمين هاي اشغالي فلسطين را مضحك و قابل تامل دانست.
 


آيت الله جنتي در خطبه هاي نمازجمعه تهران:

در شرايط فعلي هر مسئله اي به جز مسئله اقتصادي حاشيه اي است

خطيب موقت نمازجمعه تهران گفت: دشمن بر روي مسائل اقتصادي انگشت گذاشته و مي خواهد مردم را مقابل نظام قرار دهد. مسئولان بدانند كه هر مسئله اي به جز مسئله اقتصادي حالت جنبي و حاشيه اي دارد.
به گزارش فارس، آيت الله احمد جنتي، خطيب موقت جمعه تهران در خطبه دوم نماز عبادي- سياسي جمعه تهران، رحلت آيت الله ملك حسيني را تسليت گفت و اظهار داشت: اين ضايعه را به مردم ولايتمدار استان هاي فارس و كهگيلويه و بويراحمد تسليت عرض مي كنم؛ آيت الله ملك حسيني مانند سنگي نفوذناپذير بود و قدرتي بود كه با جريانات انحرافي و طاغوتي مبارزه كرد.
وي همچنين در ادامه به زلزله جديد ورزقان اشاره و تصريح كرد: اين زلزله جديد ما را بسيار ناراحت كرد و خانه هموطنانمان در ورزقان و اهر را تخريب كرد.
خطيب نمازجمعه تهران در بخشي از سخنان خود سوال از رئيس جمهور كه توسط مجلس شوراي اسلامي كليد خورده است را حق مجلس دانست و گفت: نمايندگان بايد بيانديشند كه آيا در شرايط فعلي سوال از رئيس جمهور به مصلحت است يا خير؛ خود آقايان فكر كنند آيا اين مسئله اختلاف بين سران قوا را مطرح نمي كند.
آيت الله جنتي ادامه داد: اگر هم احيانا رئيس جمهور به مجلس رفت، دوستان بدانند كه سوال از رئيس جمهور بحث جنگ و جدل سياسي نيست، البته ما نظرمان اين بود كه سوال از رئيس جمهور در يك جلسه خصوصي و دوستانه مطرح مي شد، حال خود نمايندگان مختار هستند.
وي با تاكيد بر اينكه سوال از رئيس جمهور نبايد تبديل به كينه ورزي بشود، اظهار داشت: كينه ورزي و جنگ و جدل در بحث سوال از رئيس جمهور هم خلاف اخلاق اسلامي و هم خلاف وحدت است.
خطيب نمازجمعه تهران با بيان اينكه اصلي ترين مشكل جمهوري اسلامي در شرايط فعلي مسائل اقتصادي است، گفت: دشمن بر روي مسائل اقتصادي انگشت گذاشته و مي خواهد مردم را در مقابل نظام قرار دهد. مسئولان بدانند كه هر مسئله اي به جز مسئله اقتصادي حالت جنبي و حاشيه اي دارد.
وي با بيان اينكه مسئولان بايد بنشينند و درباره مسائل فعلي كشور چاره انديشي كنند، گفت: بايد محورهايي را ترسيم كرد كه بتوان تهديدهاي دشمن را به فرصت تبديل كند.
دبير شوراي نگهبان با تاكيد بر اينكه مسئله ارزي مردم را كلافه كرده است، گفت: نبايد وضعيت ارزي به اينجا مي رسيد كه در ماست و پنير مردم هم تاثير بگذارد؛ مسئولان روي واردات و صادرات كار كنند و مردم نيز تا جايي كه مي شود در مواد مصرفي خود صرفه جويي كنند.
آيت الله جنتي همچنين به برخي نشست ها و جلسات غيرضروري در درون دولت اشاره و تصريح كرد: خود مسئولان بنشينند و ارزيابي كنند كه آيا اين نشست ها با آن هزينه اي كه صرف مي شود خروجي مثبتي دارد يا خير.
وي در بخشي از سخنان خود به اوضاع و شرايط كشور سوريه اشاره كرد و گفت: مردم سوريه دچار مشكل مضاعف شدند و همه دنيا مي دانند كه عربستان، قطر، تركيه، آمريكا، انگليس و اسرائيل به تروريست هاي سوريه كمك مي كنند و ما از اين در عجب هستيم كه اين كشورهايي كه بحث موضوع مبارزه با تروريست را مطرح مي كنند آيا خودشان نمي انديشند كه اين كاري را كه انجام مي دهند با سخنانشان متضاد است.
خطيب نمازجمعه تهران در بخش پاياني سخنان خود انتخابات رياست جمهوري آمريكا را يك رسوايي و بي آبرويي دانست و گفت: اگر اين آمار مشاركت در كشور ما رخ مي داد بوق و كرنا سر مي دادند.
آيت الله احمد جنتي، همچنين در خطبه اول نماز جمعه تهران، با بيان اينكه ايام ذي الحجه ماه نوراني و عجيب و غريبي است، اظهار داشت: عرفه، غدير، حج عمره و روز مباهله كه روز بسيار شريفي است در اين ايام اتفاق افتاده است و يكي از مواردي كه در اين ماه ذي الحجه صورت گرفته كه افتخاري است براي اسلام و شيعيان صدقه دادن اميرالمومنين در حال ركوع است و ما بايد همچنان سپاسگزار خداوند منان باشيم كه نعمتي چون علي(ع) را به ما داد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به بررسي اعمال و دعاهاي مسلمانان پرداخت و گفت: بسياري از مسلمانان هستند كه هم در مناسك حج، شب هاي قدر و روز عرفه و ديگر مناسبت ها شركت مي كنند اما حسن نورانيت و قرب به خدا را در خود آنچنان كه بايد مشاهده نمي كنند.
آيت الله جنتي افزود: اعمال ما گاهي اوقات در بدو تولد فاسد زاده مي شود و عمل صالحي كه با ريا انجام شود فايده اي ندارد. البته عمل ممكن است صالح باشد و در قربت صورت بگيرد و بالاخره زنده و سالم متولد شود اما بعد خود ما آن را خراب مي كنيم كه به آن هبط مي گويند.
خطيب نمازجمعه تهران تصريح كرد: خداوند در آيه اي به پيامبر خطاب مي كند شماي پيامبر با همه خوبي هايي كه داريد اگر شرك بورزيد تمام اعمالتان باطل مي شود. البته داد زدن سر پيامبر نيز سبب هبط شدن اعمال مي شود و خاصيت نماز و روزه را مي زدايد.
وي با تاكيد بر اينكه روابط اجتماعي اسلامي در ميان ما ضعيف است، گفت: برادري، مودت، محبت، عاطفه، دوستي، و كمك به يكديگر در اسلام از اصول روابط اجتماعي است و مسلمان كسي است كه مردم از زبان و دست او آسوده باشند. حال بياييم خودمان را ارزيابي كنيم كه كدام مان در عمل چنين رفتار مي كنيم.
اگر در اقتصاد موفق شويم
به توانايي دست خواهيم يافت كه پيروزي ملت خود را
نهايي كنيم
محسن رضايي در سخنراني پيش از خطبه ها با اشاره به ضرورت بحث اقتصاد مقاومتي گفت: اگر ما بتوانيم در اقتصاد موفق شويم در مسئله فرهنگي نيز توانايي خوبي را پيدا مي كنيم تا موفقيت ملت خود را نهايي كنيم.
به گزارش فارس، محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام طي سخناني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران با اشاره به فرا رسيدن سالروز شهادت شهيد حسن تهراني مقدم از دانشمندان بزرگ صنايع نظامي ايران و ياد و خاطره تمام كساني كه به همراه ا يشان به شهادت رسيدند، گفت: همچنين بايد در اينجا از رحلت آيت الله ملك حسيني نيز ياد كرد و از خداوند متعال تقاضاي رحمت الهي براي ايشان و تمام علماي اسلام كرد.
وي با اشاره به اينكه موضوع اصلي بحث وي اقتصاد مقاومتي و چشم انداز بيست ساله نظام است، افزود: با توجه به تحريم هاي فعلي، مقام معظم رهبري موضوع مهمي به نام اقتصاد مقاومتي را مطرح كردند كه باز كردن اين موضوع بحث هاي مهمي را مي طلبد.
وي افزود: مقام معظم رهبري در آبان ماه سال 1382 سندي را به نام سند چشم انداز 20 ساله نظام به دستگاه ها و قواي مختلف ابلاغ كردند كه بعد از قانون اساسي دومين سند مكتوب مديريتي كشور است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: موضوع به اينجا مربوط مي شد كه بر اثر مطالعات كارشناسان كشور ما متوجه شديم كه به نوعي عدم توازن دچار هستيم، در يك بخش بسيار جلو هستيم ولي در بخشي ديگر عقب هستيم. ما در سياست، دفاع و امنيت با قدرت جلو مي رفتيم اما در رابطه با جامعه دچار يك عقب ماندگي بوديم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: در چشم انداز 20 ساله نظام معلوم بود كه آمريكايي ها دير يا زود به اين منطقه خواهند آمد. مهمترين نقطه طرح آمريكايي ها ايران است، ايران مثل يك سد بزرگ دفاعي هم براي مردم خود عمل مي كند و هم مردم منطقه و در دو جبهه مهم مي جنگد.
رضايي گفت: جبهه اول تحريم اقتصادي و جبهه دوم خنثي كردن طرح خطرناك آمريكايي هاست كه با همكاري كشورهاي منطقه انجام مي شود.
وي افزود: ايران و رهبر انقلاب واقعا تنهاست. يك فكر رهبر انقلاب در سوريه است. يك فكر ديگر ايشان در خليج فارس و ديگري در تحريم هاي اقتصادي است و آيا اينكه مسئولان درست عمل مي كنند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: ما بايد هوشيار باشيم و فريب اقاي اوباما را نخوريم. ما نبايد به دنبال جنگ باشيم چرا كه همان چيزي است كه آنها به دنبال آن هستند. آنها در مقابل فرهنگ، ايدئولوژي و حرف هاي منطقي ما كم آوردند وگرنه وارد تحريم اقتصادي نمي شدند.
وي افزود: ما هم توانستيم تهديد را كنار بزنيم و هم يك قدرت دفاعي را درست كنيم. بعد از 15-14 سال آتش بس ما وارد يك رويارويي سوم با غرب شديم كه من آن را مبارزه تمدني مي نامم. مشكل ما با غرب تنها بر سر مسائل سياسي نيست. مسئله اين است كه يك مبارزه تمدني بين ما و غرب آغاز شده است. ما الگو بفرستيم يا آنها الگوي اقتصاد و زندگي را تعيين كنند. دعوا يك دعواي تمدني است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: چه زيبا مقام معظم رهبري در خراسان شمالي فرمودند كه تمدن ما از سطح زندگي عبور مي كند. ابزار چنين درگيري بحث اقتصادي، ماهواره ها، حمله به سوريه و بحرين است. در اين مبارزه اقتصاد مقاومتي در كانون اين مبارزه است.
رضايي گفت: اگر ما بتوانيم در اقتصاد موفق شويم در مسئله فرهنگي نيز توانايي خوبي را پيدا مي كنيم تا موفقيت ملت خود را نهايي كنيم. اقتصاد مقاومتي به معناي اقتصاد رياضتي نيست. نه تنها وضعيت زندگي مردم بايد بهبود پيدا كند كه مورد نظر مقام معظم رهبري نيز است بلكه اقتصاد مقاومتي بايد به نفوذ فرهنگي اقتصادي و معماري ما در سطح منطقه منجر شود.
وي افزود: اقتصاد مقاومتي يك مبارزه تمدن ساز است. اقتصاد مقاومتي به اين معنا نيست كه مردم به اندازه نياز خود نخورند. اسراف در كشور زياد است و از وسايل منابع الهي كه خداوند به ما داده است ميلياردها دلار در حال اسراف است. اقتصاد مقاومتي نمي گويد كه مردم بايد در رياضت باشند.
 


درپرتو وحي

ملاك اهليت
قرآن كريم:
اي كساني كه ايمان آورده ايد!
هرگاه پدران و برادران شما، كفر را بر ايمان ترجيح دهند،
آنها را ولي (و يار و ياور و تكيه گاه) خودتان قرار ندهيد!
و (بدانيد و آگاه باشيد!) كساني از شما كه آنها را ولي خود قرار دهند، ستمگرند.
سوره توبه
آيه 23
 


اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران

اولين اقدام خصمانه اوباما پس از پيروزي در انتخابات

دولت آمريكا از اعمال تحريم هاي جديد عليه چهار مقام و 5 موسسه ايراني در پي پيروزي اوباما در انتخابات اخير خبرداد.
به گزارش مهر به نقل از جروزالم پست، دولت «باراك اوباما» در اقدامي كه نشان از ادامه اقدامات خصمانه واشنگتن عليه برنامه هسته اي ايران دارد، تحريم هاي جديدي را عليه چهار مقام و 5 موسسه ايراني اعمال كرد.
در پي حضور مجدد باراك اوباما در كاخ سفيد، دولت آمريكا به صورت غيرمستقيم اعلام كرد كه در پي كاهش تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران نيست.
اوباما در اولين اقدام خصمانه خود پس از پيروزي در انتخابات 2012 چهار مقام و 5 موسسه ايراني را با طرح اين ادعا كه بر ماهواره ها پارازيت ارسال كرده و دسترسي كاربران به اينترنت را مسدود كردند، تحريم كرد.
در همين حال «ويكتوريا نولند» سخنگوي وزارت خا رجه آمريكا در اظهاراتي ادعا كرد كه اين اقدامات در راستاي تعهد آمريكا براي مقابله با سواستفاده مقامات ايران عليه شهروندان انجام داده است.
سخن پراكني شيمون پرز عليه ايران، اين بار در مسكو
شيمون پرز ايران را متهم كرده كه به دنبال راه انداختن هلوكاستي جديد عليه يهوديان است.
به گزارش فارس رئيس رژيم اشغالگر قدس در مراسم افتتاح «موزه يهودي و مركز تسامح مسكو» كه بزرگترين موزه يهودي جهان محسوب مي شود، ضمن يادآوري خاطرات كودكي و آنچه هلوكاست خوانده مي شود، سخناني را عليه ايران بر زبان آورد.
بنابر اين گزارش، وي كه به همراه «سرگئي لاوروف»، وزير امور خارجه روسيه در اين مراسم شركت كرده بود، ايران را متهم كرد كه مي خواهد هلوكاست ديگري را عليه يهوديان به راه اندازد.
وي مدعي شد:«رژيم ايران ادعا مي كند كه مذهبش آن را از توليد بمب اتمي باز مي دارد و در عين حال اين رژيم مشغول توليد بمب هسته اي است.»
وي از روس ها تقاضا كرد كه در مقابله با ايران در كنار اسرائيل قرارگيرند.
 


درخواست ژاپن از آمريكا براي معافيت از تحريم ايران

درپي بي اعتنايي برخي كشورها به اعمال تحريم ها عليه ايران دولت ژاپن نيز خواستار معافيت از اعمال اين تحريم ها شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، سايت حزب ضد صهيونيستي فرانسه نوشت: وزير دارايي ژاپن رسما از وزير خزانه داري آمريكا خواسته است اين كشور را از مجازات هاي تحميلي برضد جمهوري اسلامي ايران معاف كند.
براساس اين گزارش كوريكي جوجيما وزير دارايي ژاپن در ديدار خود با تميوتي گايتنر همتاي آمريكايي خود در يازدهم اكتبر گذشته خواسته بود بانك هاي ژاپن را از مجازات هاي بين المللي عليه صنايع نفتي ايران معاف كند.
وي پيش بيني كرده است كه ديگر كشورهاي واردكننده نفت ايران نيز همانند ژاپن مخالفت خود را با مجازاتهاي نفتي ايران اعلام كنند.
چندي پيش رويترز در گزارشي افشا كرد كه شركت نفتي رويال داچ شل در نظر دارد مجازات هاي بانكي را دور بزند و نفت ايران را در ازاي صادرات گندم بخرد.
 


امام جمعه قم:

تورم و گراني با انكار يا جوسازي قابل حل نيست

امام جمعه قم گفت: مشكل تورم و گراني با انكار، انداختن مشكلات بر گردن ديگري يا نسبت دادن همه آن به تحريم ها و برخي جوسازي ها حل نمي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله ابراهيم اميني در خطبه نخست نماز جمعه ديروز قم كه در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به دو روايت از پيامبر اكرم(ص) و امام صادق(ع) در مذمت عيب جويي ابراز كرد: اين خصلت در جامعه ما نيز ديده مي شود و افرادي با بررسي سخنراني ها، كتاب ها يا حتي سفرهاي خارجي ديگران سعي مي كنند نقاط ضعف آنها را شناخته و عيوبشان را در مواقع حساس از جمله انتخابات برملا ساخته و به اين ترتيب به تخريب چهره رقبا بپردازند. وي افزود: اسلام نمي خواهد عيب ها آشكار شود و ديگران نيز تشويق به انجام آنها شوند به همين دليل از عيب جويي و انتشار آنها به شدت منع كرده و عيب جويي را جزو گناهان كبيره قرار داده است.
امام جمعه قم با بيان اينكه سايت ها و روزنامه ها نيز آماده انتشار اينگونه موارد هستند گفت: اين كار موجب بدبيني پيروان ساير اديان نسبت به اسلام و مسلمانان خواهد شد.
وي ادامه داد: كساني كه براي دستيابي به سمت هاي مختلف به تخريب چهره رقيب از طريق برملا ساختن عيوب او مي كنند نمي توانند ادعا كنند اين كار را براي رسيدن به قدرت و خدمت به مردم انجام داده اند زيرا هيچ تضميني وجود ندارد كه پس از كسب قدرت كارهاي خلاف شرع ديگري نكرده و آن را توجيه نكنند.
آيت الله اميني در خطبه دوم نماز با اشاره به پيام مهم رهبر انقلاب به سران قوا مبني بر ترك اختلاف و پرهيز از رسانه اي كردن آن گفت: ايشان همه را به وحدت و همدلي براي حل مشكلات دعوت فرمودند و سران سه قوه هم اين پيام را درك كرده و به صورت كتبي قول همكاري و كنار گذاشتن اختلافات را داده اند و ما نيز اميدواريم به اين وعده خود عمل كنند.
خطيب نماز جمعه قم در ادامه موضوع تورم و گراني را مورد توجه قرار داد و افزود: گراني افسارگسيخته و بي حساب و كتابي كه اكنون در جامعه وجود دارد نيازمند راهكارهاي عملي است زيرا مردم بويژه بيكاران، افراد اخراج شده از كار و حقوق بگيران براي تحمل افزايش قيمت ها با مشكلات زيادي مواجه هستند.
وي ابراز كرد: تورم و گراني با انكار آن يا شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت و انداختن مشكلات بر گردن ديگري يا نسبت دادن همه آن به تحريم ها و نيز برخي جوسازي ها حل نمي شود.
آيت الله اميني با تأكيد بر ايجاد همدلي واقعي ميان سران قوا و همه مسئولان گفت: مديران كشور بايد با كارشناسان خبره در امر اقتصاد مشورت جدي كرده و از نظرات آنها در حل مشكل گراني كمك بگيرند و در اين صورت اگر مردم ببينند كه دولتمردان به صورت جدي در صدد حل مسائل برآمده اند همكاري و استقامت لازم را خواهند داشت زيرا نظام اسلامي و انقلاب را قبول داشته و براي حفظ آن تلاش مي كنند.
امام جمعه قم در ادامه به سالروز ارتحال علامه طباطبايي اشاره و ابراز كرد: ايشان از چهره هاي ماندگار در تاريخ تشيع بوده و خدمات فراواني به حوزه هاي علميه و جامعه ايران داشته است. وي افزود: از بين بردن مهجوريت علم تفسير در حوزه ها، نگارش تفسيري گرانسنگ به نام الميزان كه دايره المعارفي قرآني و اسلامي است و نيز زنده ساختن درس فلسفه در ميان طلاب و روحانيون از جمله اقدامات ارزشمند علامه طباطبايي به شمار مي روند.
آيت الله اميني با اشاره به برگزاري كنگره «فقيه آگاه» در قم بيان داشت: تجليل از بزرگان فقاهت اهميت فراواني دارد و آيت الله العظمي گلپايگاني نيز از جمله بزرگان و فقهاي مشهور شيعه بود كه عمر خود را صرف آموزش و تربيت شاگردان بسيار كرد به طوري كه برخي از مراجع كنوني تقليد از جمله شاگردان او محسوب مي شوند.
 


اولين پهپاد عمود پرواز ايراني با موفقيت آزمايش شد

نخستين پهپاد عمود پرواز دنيا كه با نام تجاري «كوكر1» توسط محققان كشورمان ساخته شده، تست آزمايشي پروازي خود را با موفقيت پشت سر گذاشت و قرار است فاز نخست آن در آذرماه در كيش رونمايي شود.
كوكر 1 (1 Koker ) اولين پهپاد عمود پرواز دنيا محسوب مي شود كه براي عمليات امداد و نجات، شناسايي و كنترل تصويري حريم دريايي و زميني توسط متخصصان و نخبگان كشور طراحي و پياده سازي شده است.
دانش فني و سازه اين هواپيماي بدون سرنشين عمود پرواز كاملا بومي بوده و فناوري آن جزء پهپادهاي فوق پيشرفته دنيا با سازه بسيار سبك به شمار مي رود.
كوكر 1 مجهز به چهار موتور كم صدا، رادار چند منظوره، سيستم ثابت سازي اپتيكي دوربرد و سيستم ارتباط ماهواره اي براي تبادل اطلاعات مجهز شده است كه قابليت رادار گريزي و عمليات تصوير برداري و پرواز مداوم 3 ساعته تا شعاع عملياتي 170 كيلومتري و تا ارتفاع 12 هزار پا را در شرايط آب و هوايي مختلف و در روز و شب را دارد؛ در همين حال حركت در نزديكترين سطح زمين و حتي بر روي آب از توانمندي هاي ويژه پهپاد عمود پرواز كوكر1 است.
تست پروازي اين پرنده هدايت پذير از دور فوق پيشرفته در روز عيد غدير خم در حضور مسئولان ارشد صنايع هوا فضا و سازمان پدافند غيرعامل با موفقيت انجام شد و قرار است نمونه نهايي آن در آذرماه طي مراسمي رونمايي شود.
بهره مندي از انرژي خورشيدي جهت تداوم پرواز، سيستم ناوبري هوشمند، قابليت بازيابي با چتر نجات، ارتباط ماهواره اي (جي پي اس)، خلبان و نشست و برخاست خودكار با امكان تصويربرداري برلحظه توسط فناوري اسكات، از ديگر امتيازات كوكر1 است.
كوكر1 هم اكنون در مراحل آزمايشات ساخت پروازي اوليه است و قرار است 21 تا 24 آذرماه در نمايشگاه هوايي كيش رونمايي و در دهه فجر انقلاب اسلامي بصورت محصول تجاري شده به سازمانهاي مربوطه ارائه شود.
به گزارش مهر، نام كوكر از نام پرنده زيباي ايراني اخذ شده و دپارتمان هوافضاي تيم تحقيقاتي گروه توسعه ارتباطات سامان يكي از شركتهاي مستقر در پارك علم و فناوري مازندران موفق به ساخت اين پهپاد عمود پرواز دنيا شده است.
اين تيم تحقيقاتي پيش از اين موفق به ساخت نمونه پروازي پهپاد «ليكو» با قابليت رادار گريزي شده بود.
 


مناظره زارعي و مطهري در مورد طرح سؤال از رئيس جمهور

مناظره علي مطهري و علي اصغر زارعي دو نماينده تهران در مجلس در مورد طرح سؤال از رئيس جمهور در برنامه تلويزيوني ديروز، امروز، فردا برگزار شد.
علي مطهري نماينده تهران در اين مناظره گفت: مردم بايد در جريان امور قرار بگيرند وقتي شما مشكلات را برايشان مي گوئيد مردم بهتر همكاري مي كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: يك مسئله اي كه مشكل اساسي در بين برخي از ما اصولگرايان است، نوع برداشتي است كه از اصل ولايت فقيه داريم، به جاي تبعيت از ولايت فقيه داريم نيت خواني مي كنيم كه نيت خواني براساس نظر و منفعت شخصي است، در حالي كه ايشان مي گويند من حرف پنهاني ندارم.
مطهري همچنين گفت: اين طرح باعث مي شود كه مردم بفهمند مجلس يك موجود منفعل نيست، مي گويند مجلس دكور است، ما داريم يك نمايش دمكراسي مي دهيم، همه چيز را از رهبري مي پرسيم و بعد عمل مي كنيم، اصلا مجلسي نيست و همه چيز را بايد سؤال كرد، اين كار ضربه به رهبري و نظام است.
وي ادامه داد: ما هي مي خواهيم بگوييم مجلس مستقل است و خودش كارش را مي كند، مگر در موارد اضطراري مثل قانون مطبوعات در مجلس ششم رهبري به حق وارد شدند و حق هم داشتند و اختيارش را دارند.
زارعي نيز گفت: هيئت رئيسه در اين زمينه خوب عمل نكرده و اعلام وصول عجولانه بوده و مطابق آئين نامه هم هيئت رئيسه نبايد اين كار را مي كرد.
وي ادامه داد: طرح سؤال اول از رئيس جمهور باعث شد از اول دولت با مجلس مشكل داشته باشد و دلخور شود، اگر قرار است كشور را با هم اداره كنيم نبايد به صورت هم چنگ بزنيم.
وي گفت: ما گفتيم رهبري در مورد اختلاف نظر صحبت كردند دقيقا مصداق اين طرح است، اتفاقات نبايد باعث هياهوي رسانه هاي بيگانه شود، شما ببينيد اين طرح سؤال باعث چه هياهو و سوءاستفاده اي شد؟
زارعي گفت: اصلا فرض كنيم رئيس جمهور آمد و به سوالات جواب داد و ما قانع نشديم و برود به قوه قضائيه، آيا مشكل حل مي شود؟
وي ادامه داد: ما فرمايش رهبري را نصيحت قلمداد نمي كنيم، مردم از ما مي پرسند اين چه كاري است كه مي كنيد.
 


امير اسماعيلي تشريح كرد

جزئيات رزمايش مدافعان آسمان ولايت 4

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص)، اظهار داشت: ماهيت رزمايش هاي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران آمادگي دفاع از آرمان ها، حيثيت و نظام مقدس جمهوري اسلامي است.
سرتيپ «فرزاد اسماعيلي» در نشست خبري صبح پنج شنبه با اشاره به برگزاري رزمايش بزرگ پدافند هوايي كشور با نام مدافعان آسمان ولايت 4 از اوايل اين هفته گفت: اين رزمايش 7 روزه در وسعتي به ميزان 850 هزار كيلومتر مربع در استان هاي خراسان شمالي، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان، يزد و فارس برگزار مي شود.
اسماعيلي ادامه داد: اين رزمايش به صورت مشترك با نيروهاي زميني، هوايي و دريايي ارتش و نيروهاي هوافضا و زميني سپاه و بسيج با محوريت قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) اجرا مي شود.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) افزود: حدود 8 هزار نيروي عملياتي شامل پشتيباني رزمي و عمومي در كليه نيروهاي ارتش، سپاه و بسيج در اين رزمايش حضور دارند البته اين نفرات جداي از نفراتي است كه ماموريت هاي عادي خود متناسب با رزمايش را انجام خواهند داد.
وي گفت: نمايش گوشه اي از توانمندي هاي پدافند هوايي در گستره وسيع كشور و تمرين تاكتيك هاي جديد متناسب با تهديدات روز دنيا از جمله اهداف رزمايش مدافعان آسمان ولايت 4 است.
اسماعيلي در ادامه اظهار داشت: رزمايش هايي كه ساير كشورها انجام مي دهند يا در راستاي افزايش آمادگي نيروها و تقويت تجهيزات نظامي است و يا آن كه با هدف سياست هاي تهاجمي و حمله به اهداف و منافع ساير كشورها دنبال مي شود، اما در كشور ما اينگونه نيست و رزمايش ها در جمهوري اسلامي با هدف كسب آمادگي لازم براي دفاع از آرمان و ارزش هاي نظام اسلامي صورت مي گيرد.
 


سفير ايران در كوبا:

 تحريم هاي ظالمانه آمريكا تاثيري بر اراده و عزم ملت ايران ندارد

سفير ايران در كوبا گفت: تحريم هاي ظالمانه آمريكا بر عليه كوبا و ايران تأثيري بر اراده وعزم راسخ ملت هاي مقاوم وانقلابي دوكشور ندارد .
مراسم روز جمهوري اسلامي ايران در (سي امين) نمايشگاه بين المللي هاوانا برگزار شد . مراسم مذكور در چهارمين روز نمايشگاه در محل سالن نمايشگاهي شركت هاي ايراني و با حضور مقامات ارشد اقتصادي و بازرگاني كوبايي ، سفرا و رايزنان اقتصادي كشورهاي خارجي مقيم كوبا و جمع زيادي از خبرنگاران برگزار شد.
در اين مراسم اورلاندو هرناندز گيجن قائم مقام وزارت تجارت و سرمايه گذاري خارجي كوبا ضمن تبريك به مناسبت روز جمهوري اسلامي ايران و تشكر از حضور شركت هاي ايراني در سي امين نمايشگاه بين المللي هاوانا طي سخناني اظهار داشت : كوبا نيز مثل جمهوري اسلامي ايران توانسته است علي رغم تحريم هاي ناعادلانه و ظالمانه آمريكا طي پنجاه سال اخير با استقامت زياد در راه استقلال خود مقاومت و پايداري كند .
حضور57 كشور جهان در اين نمايشگاه به همراه صدها شركت خارجي نشانه شكست دشمنان كوبا مي باشد . كمك و مساعدت كشورهاي دوست مثل جمهوري اسلامي ايران در اين مبارزه بسيار مفيد بوده و خواهد بود.
در اين مراسم علي چگني سفير جمهوري اسلامي ايران در كوبا اظهار داشت:كوبا نيز مانند ايران با برگزاري اين نمايشگاه عظيم، بار ديگر ثابت كرد كه در دنيا تنها نيست و تحريم هاي ظالمانه و ناعادلانه آمريكا بر عليه آن تأثيري در ثبات و مقاومت اين كشور ندارد . بدون شك برگزاري اين گونه نمايشگاه ها كه مشابه آن نيز همه ساله در ايران برگزار مي گردد ،بيانگر اين نكته است كه تحريم هاي ظالمانه آمريكا بر عليه كوبا و ايران تأثيري بر اراده وعزم راسخ ملت هاي مقاوم وانقلابي دوكشور ندارد .
 


سفير اوكراين در تهران مطرح كرد

علاقمندي اوكراين به تقويت مناسبات با ايران

الكساندر مارسكي، سفير اوكراين در تهران با علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
بروجردي در ابتداي اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از روند توسعه و گسترش روابط دوستانه فيمابين در عرصه هاي گوناگون ابراز اميدواري كرد: با مساعي مشترك از ظرفيت ها و فرصت هاي دو كشور براي تقويت همكاري ها استفاده شود.
وي در همين زمينه با اشاره به برگزاري انتخابات پارلماني اخير در اوكراين بر نقش مهم همكاري هاي پارلماني در تتحكيم روابط دوجانبه تاكيد كرد و افزود: اميد است با آغاز دور جديد پارلمان اوكراين همكاري هاي پارلماني دو كشور وارد عرصه جديد مي گردد.
الكساندر سامارسكي، سفير اوكراين در تهران نيز در اين ديدار با اشاره به برگزاري موفق انتخابات پارلماني اوكراين بر علاقه مندي كشورش براي تقويت مناسبات دوستانه با ايران تاكيد كرد و افزود: استفاده از تمامي ظرفيت هاي موجود در روابط دو كشور به ويژه در عرصه پارلماني مورد توجه جدي رهبران اوكراين است و در اين چارچوب از ارتباطات بيشتر ميان مجالس دو كشور استقبال مي كنيم.
وي همچنين ضرورت بهره گيري از ظرفيت هاي جديد همكاري هاي صنعتي، اقتصادي و علمي فيمابين را يادآور شد.
 


توصيه سياستمدار اتريشي به اوباما درباره ايران

هاينس كريستن اشتراخه رييس حزب آزادي اتريش به باراك اوباما رييس جمهور آمريكا توصيه كرد كه راه حلي صلح آميز براي موضوع هسته اي ايران بيابد.
اين سياستمدار اتريشي ضمن تبريك انتخاب مجدد اوباما به عنوان رييس جمهور آمريكا گفت: اوباما در دور اول رياست جمهوري به خيلي از اهداف خود دست نيافت و نتوانست خيلي از كارهايي را كه قصد داشت انجام دهد به اجرا بگذارد.
اشتراخه تاكيد كرد كه اوباما وظيفه دارد راه حلي صلح آميز براي موضوع هسته اي ايران پيدا كند.
وي با بيان اينكه مقابله جنگجويانه در اين منطقه عواقب ناگواري براي تمام دنيا خواهد داشت، خاطرنشان كرد كه اين امر فقط بازنده خواهد داشت و برنده اي نخواهد داشت.
اشتراخه به وزارت خارجه اتريش نيز توصيه كرد كه در اين زمينه بيشتر تلاش كند.
به گزارش ايرنا، رييس حزب آزادي اتريش همچنين ابراز اميدواري كرد كه اوباما بتواند براي نيروهاي خشن و سوداگر سيستم مالي آمريكا حد و مرز تعيين كند و فضاي بازي آنها را محدودتر سازد.
 


رئيس ديوان محاسبات:

5/12ميليارد دلار مازاد فروش نفت به خزانه واريز شده است

رئيس ديوان محاسبات كشور گفت: مبلغ 5/12ميليارد دلار مازاد فروش نفت به خزانه واريز شده در حالي كه بايد به حساب ذخيره ارزي واريز مي شد.
عبدالرضا رحماني فضلي رئيس ديوان محاسبات در حاشيه هفدهمين نشست هيئت رئيسه اكوساي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در مورد واريز شدن مبلغ 12و نيم ميليارد دلار از درآمد مازاد فروش نفت به حساب خزانه، اظهار داشت: بنده اين موضوع را هم در روزنامه ها ديدم كه اين موضوع اشتباه است چرا كه دولت اين رقم را به جاي واريز به حساب خزانه واريز كرده كه غيرقانوني است.
به گزارش فارس، وي افزود: طبق قانون بايد درآمدهاي نفتي به حساب ذخيره ارزي واريز شود؛ براساس قانون دولت هر ميزان ارز درآمد مازاد از فروش نفت را بايد به حساب ذخيره ارزي واريز كند كه طبق قانون اين ميزان در مصارف خاص خود همچون پروژه ها و طرح هاي عمراني مصرف مي شود.
رحماني فضلي ادامه داد: دولت در بودجه سال 89 به دليل مواجه با كسري بودجه رقم درآمد مازاد فروش نفت را به حساب ذخيره ارزي واريز نكرد و به جاي اين كار آن را به ريال تبديل و بعد به خزانه واريز كرد كه اين كار براي جبران كسري بودجه انجام شد.
رئيس ديوان محاسبات گفت: دولت براي كسري بودجه مي تواند از مجلس كمك بگيرد و يا لايحه متمم بودجه ارائه دهد كه مجلس آن را به تصويب برساند كه اين اتفاق نيفتاد.
 


اعضاي هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراي شهر و روستا مشخص شدند

هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراي شهر و روستا متشكل از نمايندگان 31 استان كشور كه وظيفه نظارت بر انتخابات را به عهده دارند، مشخص شدند.
حسين طلا نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: طبق قانون، نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا برعهده قوه مقننه است كه به همين دليل مجامع مختلف استاني در مجلس، هركدام سه نماينده را براي تشكيل هيئت مذكور به كميسيون امور شوراها معرفي كردند و بر همين اساس اعضاي هيئت نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاي استان هاي مختلف انتخاب شدند. بنابراين گزارش هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراي شهر و روستا متشكل از 93 نماينده مجلس شوراي اسلامي است، كه كار نظارت بر انتخابات را در 13 استان كشور به عهده دارند.
گفتني است، حسين طلا، مهرداد بذرپاش و ابراهيم نكو به عنوان اعضاي هيئت عالي نظارت بر انتخابات شهر و روستاي استان تهران انتخاب شدند.
 


اخبار ادبي و هنري

ماهواره جمهوري اسلامي ايران راه اندازي مي شود
ايران به زودي صاحب مدار ماهواره اي مستقل در آسمان مي شود.
رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در يازدهمين اجلاس توسعه و فناوري رسانه در زيباكنار، از ساخت ماهواره جمهوري اسلامي ايران براي پخش تصاوير تلويزيوني در آينده نزديك خبر داد و گفت: به زودي دنيا شاهد اين خواهد بود كه ماهواره ايران براي پخش تلويزيوني ساخته مي شود.
عزت الله ضرغامي سيگنال رساني ماهواره اي را يكي ديگر از برنامه هاي آينده اين نهاد اعلام كرد و افزود: بسياري از سايت هاي اينترنتي از طريق فضاي مجازي شبكه ما را دريافت مي كنند كه بيشترين توجه بايد به سيگنال رساني به اين سايت هاي اينترنتي باشد. وي همچنين آشنايي كامل و دقيق با ظرفيت هاي سازماني را مورد تأكيد قرار داد و گفت: بايد از تجهيزات موجود اين سازمان به درستي استفاده و نگهداري شود. ضرغامي برقراري ارتباط مستقيم 20 نقطه در اجلاس غيرمتعهدها را يكي از مهم ترين اقدام هاي سازمان صدا و سيما توصيف كرد و افزود: پس از اجلاس مسئولان سران درخواست كردند كه مديريت اين اجلاس به سازمان صدا و سيما داده شود.
بيستمين دوره «هفته كتاب» امروز آغاز مي شود
بيستمين دوره «هفته كتاب» با تقدير از خادمان نشر امروز شنبه 20 آبان آغاز مي شود.
مراسم افتتاحيه بيستمين دوره «هفته كتاب» و همچنين بيستمين دوره آيين تقدير از خادمان نشر با حضور سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سالن سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي امروز برگزار مي شود.
همچنين در اين مراسم از مرحوم محمدرضا عليان جاسبي مدير انتشارات «پيام آزادي» در حضور خانواده وي تقدير شد.
بيستمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار» از 20 تا 27 آبان سال جاري در سرتاسر كشور برگزار مي شود.
سرشار عضو هيئت تجديدنظر رسيدگي به تخلفات
ناشران شد
محمدرضا سرشار، به عنوان «عضو و نماينده تشكل هاي اهل قلم هيئت تجديد نظر رسيدگي به تخلفات ناشران» منصوب شد.
اين نويسنده پيشكسوت با حكم علي اسماعيلي- سرپرست معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- اين مسئوليت را پذيرفت.
در حكم سرشار آمده است: رعايت دقيق ضوابط و مقررات تشكيل جلسات منظم، رسيدگي دقيق، تصميم گيري به موقع و مناسب و متناسب با ماده 6 آيين نامه، مورد انتظار است.
گفتني است، محمدرضا سرشار مشهور به رضا رهگذر حدود 40 سال فعاليت ادبي دارد كه حاصل آن 17 سال اجراي برنامه راديويي قصه ظهرجمعه، نگارش ده ها كتاب و صدها مقاله و... بوده است.
عمليات هاي دفاع مقدس در يك انيميشن
به نمايش درمي آيد
براي نخستين بار در ايران، عمليات هاي مهم هشت سال دفاع مقدس در قالب مجموعه هاي انيميشن بانام «ژنرال هاي خاموش» به كارگرداني سام مهدويان ساخته مي شود.
«ژنرال هاي خاموش» كه با نام موقت «قاف نشينان» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پروانه ساخت گرفته، پروژه اي 32 قسمتي است كه در هر قسمت از آن يكي از عمليات هاي دفاع مقدس مورد توجه قرار مي گيرد و علاوه بر معرفي عمليات مورد نظر، به زندگي فرماندهان و چهره هاي مؤثر در آن عمليات اعم از ارتشي، بسيجي، سپاهي، نيروهاي مردمي و گمنام مي پردازد كه ابتكار عمل آنها باعث موفقيت عمليات شده به عنوان قهرمان ملي شناخته مي شوند.
براساس گزارش فارس، گروهي 50 نفره به كارگرداني «سام مهدويان» ساخت اين اثر را به عهده دارند.
 


چهارمين همايش سراسري

شعر هيئت و زيبايي شناسي مداحي در همدان برگزار شد

همدان - خبرنگار كيهان:
در آستانه فرا رسيدن ماه محرم، چهارمين همايش سراسري شعر هيئت و زيبايي شناسي در همدان برگزار شد.
در اين همايش كه به مدت دو روز در مجتمع فرهنگي هنري بوعلي سينا برپا بود، تعداد 500 نفر از شعراي اهل بيت(ع) و مداحان نخبه از سراسر كشور و از استان ميزبان حضور داشتند و در اين مدت با اجراي برنامه هاي شعرخواني و مداحي و نوحه خواني، شور حماسه حسيني را پيش از فرا رسيدن محرم الحرام در استان دارالمومنين همدان برپا ساختند.
در مراسم اختتاميه اين همايش، دكتر محمدرضا سنگري از اساتيد و صاحبنظران شعر آئيني و مداحي، در سخناني، افق شعر آئيني را در وضعيت بسيار خوبي ارزيابي كرد و گفت: سطح شعر و شاعران آئيني ما امروز بسيار غني تر از گذشته شده و حتي در قياس با بزرگترين شعراي دوره هاي قبل، در جايگاهي بالاتر قرار گرفته است.
وي افزود: پاره هاي كشف نشده حماسه كربلا در شعر ما و به ويژه آثار شاعران جوان امروز ظهور پيدا كرده است اگرچه هنوز راههاي نرفته بسياري وجود دارد.
وي ادامه داد: در فرهنگ ما، نوحه عمدتا به معناي سوگ است در حالي كه قلمرو حماسه و عاطفه از نوع خشم آن نيز در واقعه كربلا بسيار وسيع است.
دكتر سنگري يادآور شد: يكي از موارد نامكشوف عاشورا، رجز خواني ها هستند كه بلندترين آنها را حضرت اباعبدا... الحسين(ع) خوانده است كه اين رجزها نياز به شناسايي و بهره برداري دارد.
وي اظهار داشت: حوزه منظومه عاشورايي در مبحث حماسه هنوز ناشناخته مانده و لازم است كه تراژديها و مرثيه ها را از بعد حماسي نيز نگاه كنيد.
وي خاطرنشان ساخت: تاكنون بيشتر حماسه ها را مرثيه ساخته ايم و اكنون بايد مرثيه ها را تبديل به حماسه كنيم.
در اين مراسم سيد مهدي حسيني يكي از كارشناسان و اساتيد حوزه شعر هيئت و نوحه، طي سخناني به شيوه هاي زباني و ادبي به كار رفته در نوحه ها و نيز آسيب شناسي آنها پرداخت.
در پايان 21 اثر برگزيده در سه بخش معرفي شده و به صاحبان اين آثار تنديس و لوح تقدير و جوايزي اهدا شد.
اسامي برگزيدگان همايش به شرح زير است:
¤ بخش محرم و صفر: عطيه سادات حجتي از تهران، رويا باقري از زنجان، انسيه سادات هاشمي از قم، محسن ناصحي از اصفهان، محمدجواد الهي پور از قم، علي اصغر ذاكري از ساوه، عباس شاه زيدي از اصفهان، عليرضا قنبري از البرز، محمدرضا سليمي از اصفهان، علي عباسي از تهران، محمد كامراني اقدام از قم، محمدحسين ملكيان از اصفهان و محمد ميرزايي از رودسر.
¤ بخش ويژه: (امام هادي و نه دي) عليرضا رجبعليزاده كاشاني از كاشان، زهرا بشري موحد از قم، فاطمه ناني زاده از تهران، زهرا شعباني از خوزستان، اعظم سعادتمند از قم.
¤ بخش نوحه: دكتر محمدمهدي سيار از تهران، دكتر عباس احمدي از قم، مهدي توزنده جاني و محسن طالبي پور از البرز.
يادآوري مي شود، پنج شنبه شب (18/8/91)، اولين شب نوحه كشور در چهارمين همايش شعر هيئت و زيبايي شناسي مداحي همدان، برگزار شد و شعرا و مداحان به ويژه جوانان به قرائت آثار خود پرداختند و فضايي سرشار از معنويت را به وجود آوردند.
همچنين نوحه خواني مداح سرشناس كشور و پيرغلام اهل بيت(س) حاج اصغر زنجاني در مراسم اختتاميه، فضايي آكنده از شور حسيني و عزاداري عاشورا در محل برگزاري ايجاد كرد و حاضران به همسرايي پرداخته و اشك ماتم ريختند.
 


وزير راه و شهرسازي:

كشور از گردنه تحريم اقتصادي به سلامت عبور خواهد كرد

قزوين- خبرنگار كيهان:
وزير راه و شهرسازي در جلسه شوراي حمل و نقل و مسكن استان قزوين گفت: دولت در صحنه حضور دارد تا امور را ساماندهي كند و هم و غم مجلس نيز همين است تا كشور به سامان شده و اين بار با سلامت به سرمنزل مقصود برسد.
نيكزاد تصريح كرد: اگر با همه توان وارد كار شويم و وضعيت كشور را درك كنيم و در خدمت به مردم كم نگذاريم مطمئن باشيد به سلامت از اين گردنه عبور خواهيم كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اين مسئول افزود: انقلاب اسلامي سختي هاي زيادي را پشت سر گذاشته و امروز هم هر كس دلسوز نظام است در هر جايگاهي بايد خدمت به مردم را سرلوحه كار خود قرار دهد و اجازه ندهد تا دشمنان با ايجاد مزاحمت براي مردم موجب نگراني آنها شوند.
نيكزاد در ادامه گفت: در سال سختي به سر مي بريم اما در هيچ شرايطي خدمات دولت متوقف نخواهد شد و هنوز تصميم خاصي براي عبور از اين پيچ گرفته نشده و كارها با تدبير مسئولان و همكاري مردم پيش خواهد رفت.
وي گفت: در وزارت راه و شهرسازي بايد كارهاي زيادي در بخش جاده، هوا، دريا، بافت فرسوده، ساخت مسكن انجام شود و گستردگي كارها به گونه اي است كه به تنهايي قادر به انجام آن نيستيم.
نيكزاد از همكاري تمامي دستگاه هاي اجرايي مانند اداره ماليات، ثبت اسناد، شركت هاي آب، برق، گاز، مخابرات، بانك ها در اجراي طرح هاي اين وزارتخانه بويژه مسكن مهر تقدير كرد و خواستار تداوم اين همكاري ها شد.
 


در مراسم اختتاميه دهمين اجلاس پيرغلامان حسيني انجام شد

تجليل از 30 پيرغلام حسيني در اردبيل

اردبيل - خبرنگار كيهان:
در دهمين اجلاس بين المللي پيرغلامان حسيني از 30 تن از پيرغلامان داخلي و خارجي تجليل شد.
در مراسم اختتاميه دهمين اجلاس بين المللي پيرغلامان حسيني كه در اردبيل برگزار شد، صادق كمالي از آذربايجان شرقي، سليم موذن زاده از اردبيل، جواد ابوعطا از اصفهان، ماندني فريد از بوشهر، عنايت الله كريم پور از تهران، محمد مطهري نسب از تهران، قاسم فرهمندزادگان از تهران، محمد تقي عطارپور از خراسان رضوي، داراب بدخشان از خراسان شمالي، عبدالرحيم شهروزيان از خوزستان، قاسم بصير از زنجان، سيداسماعيل داورپناه از سمنان، رحيم اكتفايي از فارس، ابوالحسن خاكي از قم و شهريار آل احمدي از استان كهكيلويه و بويراحمد مورد تجليل قرار گرفتند.
همچنين شيخ يعقوب ابراهيم الزكري از كشور نيجريه، سيدفضل الله قدسي از افغانستان، زهير اللواطي از عمان، علي العطار از لبنان، غسال كربلايي از عراق، مبارز السيايف از اوكراين، فرمان كيزماز از تركيه، ادگاردو روبين از آرژانتين ابراهيم خالدي از عراق و محمد صالح از عمان به عنوان چهره هاي بين المللي اين اجلاس مورد تجليل قرار گرفتند.
مديحه سرايي استاد سليم موذن زاده اردبيلي اوج مراسم اختتاميه بود. اين پيرغلام حسيني با صدائي جاودانه اشعاري به زبان هاي انگليسي، عربي، فارسي و آذري قرائت كرد.
همچنين مراسم تشت گذاري اردبيل به عنوان اثر معنوي به ثبت رسيد.
به گزارش فارس از اردبيل، در اين مراسم از تمبر يادبود دهمين اجلاس بين المللي پيرغلامان حسيني، دومين مجموعه نغمات آييني ويژه ماه محرم و صفر، مقتل خواني به صورت نمادين رونمايي شد. مدير روابط عمومي خانه مداحان كشور نيز گفت: قطعه اي در بهشت زهرا به نام روضه الحسين خريداري شده است تا پيكر مداحان متوفي در آنجا آرام بگيرد.
 


معاون پژوهش حوزه هاي علميه خواهران كشور:

30 هزار طلبه خواهر در حوزه هاي علميه كشور تحصيل مي كنند

معاون پژوهش حوزه هاي علميه خواهران كشور از تحصيل 30 هزار خواهر طلبه شاغل به تحصيل در حوزه هاي علميه سراسر كشور خبر داد.
محمود خالقي در گفت و گو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر حدود 30 هزار خواهر طلبه در 50 حوزه علميه در دو مقطع سطح دو و سه مشغول به تحصيل هستند.
وي تصريح كرد: اين طلبه ها در مراكز تخصصي و در گرايش هاي فقه و اصول، تفسير، تاريخ، اصول اخلاق، تربيت، فلسفه و كلام و مطالعات زنان مشغول هستند.
خالقي با اشاره به نوپا بودن حوزه هاي علميه خواهران گفت: در حال حاضر 14 سال از عمر حوزه هاي علميه خواهران مي گذرد كه با توجه به نوپا بودن آن توسعه و افزايش رشته ها منوط به توسعه تعداد نيروهاي انساني چه در بحث مديريت و چه در بحث استاد است.
وي مهمترين عامل تبليغ براي جذب خواهران در حوزه هاي علميه را رفتار و كردار خواهران طلبه دانست و تاكيد كرد: خواهران طلبه از نظر علمي و اخلاقي و رفتاري بهترين عامل جذب خواهران به مراكز حوزه هاي علميه هستند.
معاون پژوهش حوزه هاي علميه خواهران كشور با اشاره به در پيش بودن ايام محرم خاطرنشان كرد: ماه محرم الحرام مهم ترين فصل تبليغي است، ما در حوزه هاي علميه در ماه محرم هميشه صحبت از حق و باطل داريم، هميشه نماد حق را در جريانات عاشورا و امام حسين(ع) و نماد باطل را يزيد مي دانيم و معتقديم بايد امام حسين و يزيد زمان خود را بشناسيم و با معيارهايي كه براي تشخيص حق و باطل داريم خودمان به حوزه حق ملحق شويم و حق را ترويج كنيم و ديگران را از حوزه باطل دور كنيم.
وي نماد حق را در زمان حاضر رهبر معظم انقلاب دانست و بر لزوم پيروي از دستورات ايشان تاكيد كرد.

 


معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

سينما منبر جهاني است و ما آن را رها كرده ايم

همدان-خبرنگار كيهان:
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: از توليدكنندگان معارف الهي و ديني جامعه مطالبات و انتظاراتي داريم.
جواد شمقدري در مراسم اختتاميه دومين جشنواره ملي فرهنگي هنري نماز در همدان، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان سينمايي به حق مورد مطالبه بسياري از گروه هاي جامعه قرار دارد مبني بر اين كه چرا وجهه ديني و اسلامي و انقلابي در همه عرصه هاي هنري و فرهنگي و سينمايي كشور جاري نيست.
به گزارش خبرنگار ما، وي ادامه داد: اما مطالبه ما نيز اين است كه عرصه ها و افراد و نهادهايي كه وظيفه توليد معارف ديني و الهي را در جامعه بر عهده دارند تاكنون براي هنر و سينما چه كاري انجام داده اند.
شمقدري سينما را يك منبر جهاني دانست و اظهار داشت: ما سال ها اين منبر را رها كرديم و حال انتظار داريم همه اتفاقات مثبت يكباره روي بدهد كه اين كار شدني نيست و به زمان و همكاري همگاني نياز دارد.
وي اظهار داشت: ما در جمهوري اسلامي اجازه نداريم كه به سينما بي توجهي كنيم و هر كسي را به بالاي اين منبر جهاني راه بدهيم بلكه وظيفه اين است كه فضا را آماده سازيم تا نماز دوستان و اهل صلاه حرف اول و آخر را در آن بزنند.
معاون سينمايي وزارت ارشاد يادآور شد: ماموريت انجام اين كار و ايجاد فضابر عهده همه ما و علما و بزرگان است كه بايد مسير را مشخص كنند. وي تأكيد كرد: فعاليت ها و كارهاي تحقيقي و پژوهشي و فيلم نامه هايي با موضوع نماز، از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حمايت مي شود.
در ادامه، حجت الاسلام مجتبي كلباسي قائم مقام ستاد اقامه نماز كشور، گفت: براي هنرمنداني كه تمايل و علاقه دارند، دوره هاي نمازشناسي برگزار مي شود تا بيشتر با مقوله نماز آشنا شوند.
وي افزود: لازم است در آثار هنري و به ويژه آثار تصويري و سينما، پايه ها، فوايد و اثرات نماز گنجانده شده و به تصوير كشيده شود.
وي ادامه داد: هنرمندان بايد توجه كنند كه نماز يكپارچه و هدفدار ديدن جهان و راه كسب نعمت است و به اين مباحث در آثار خود بپردازند.
شايان ذكر است محورهاي جشنواره شامل 6 موضوع پويانمايي، خاطره نويسي، فيلم نامه نويسي، داستان، فيلم كوتاه و فيلم 100 ثانيه اي بود كه در هر رشته 3 اثر به عنوان برتر انتخاب شدند.
در پايان برگزيدگان جشنواره به شرح زير معرفي شدند:
¤ فيلمنامه نويسي: مهدي صالح يار با اثر «گره يك دايره» اول، بهرام رضائيان و ميترا تمجيدي با اثر «تارا» مشتركاً دوم، حميد مقدسيان با اثر «پرواز»، شهنام سجودي زاده با «مسافر» و مسعود كريمي با «سياه و سفيد» مشتركاً سوم شدند.
¤ پويانمايي: فاطمه خديور با «يك قصه از آسمان» رتبه نخست، محمد حدادي پور با «مرمت» رتبه دوم، محمد نظيريوسفي با «خونه خوب خدا» و سيدحامد كشاني نوبري با «جشن تكليف» مشتركاً رتبه سوم را به دست آوردند.
¤ فيلم 100 ثانيه اي: هيچ اثري اول نشد، رتبه دوم به سيد مجتبي حسيني با «باروي خورشيد خشت» رسيد، رضا فقيهي با «روز هفتم» و علي كريمي با « كفش هاي زندگي» مشتركاً سوم شدند.
¤ فيلم كوتاه: هيچ اثري حائز رتبه نخست نشد، تيمور قادري با اثر «مي خورد بر بام خانه» و رستم نظري با «از فرش تا عرش» مشتركاً دوم، مرتضي عدلي با «عطش» و كامران رضايي با «از ماه تا ماهي» مشتركاً سوم شدند.
¤ داستان كوتاه: سيدحسين موسوي هاشمي پور با اثر «همه چيز از همين جا شروع مي شود» اول شد، الهام چراغ بيگي با داستان «در گذر لحظه احساس» و آريا معصومي با اثر «جوراب» مشتركاً دوم. سيد مهرداد موسويان با اثر «بفرما داخل» و سيمه يوسفي با اثر «ايستگاه اول» مشتركاً سوم شدند.
 


اتوبوس ديابت در پارك ملت

همزمان با هفته ديابت به همت اداره سلامت شهرداري منطقه 3 تهران اتوبوس ديابت در پارك ملت مستقر شد.
به منظور اطلاع رساني، آموزش، پيشگيري و كمك به بيماران ديابتي، از تاريخ هجدهم آبان تا اول آذر اتوبوس ديابت در پارك ملت مستقر شد.
مسايلي، رئيس اداره سلامت در اين باره تصريح كرد: اتوبوس ديابت خدمات ويژه اي را شامل تست قند خون، مشاوره پزشكي و تغذيه اي، كارگاه گروهي و آموزش چهره به چهره ويژه افرادي كه در معرض ابتلا به ديابت هستند را ارائه مي دهد.
رئيس اداره سلامت در ادامه، برپايي پياده روي نمادين را از ديگر برنامه هاي اين هفته عنوان كرد و افزود: به مناسبت هفته ديابت و از تاريخ 18 آبان الي 24 آبان پياده روي نمادين در خانه هاي اسباب بازي و مهد كودك هاي سطح منطقه برگزار خواهد شد كه در اين برنامه كودكان با در دست داشتن بادكنك هاي آبي با موضوع ديابت و راه هاي جلوگيري از اين بيماري آشنا خواهند شد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14