(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 21  آبان  1391 - شماره 20354

نگراني فعالان اقتصادي از پيمان سپاري ارزي
در ادامه سياست هاي ارزي دولت واردات 77 قلم كالا ممنوع شد
كوتاه اقتصادي
برگزاري اجلاس اسكاپ در تهران از امروز با حضور 67 كشور
معاون سازمان هدفمندي:
پرداخت يارانه نقدي عطف به ماسبق نمي شود
اجراي 900 طرح آبرساني در سراسر كشور
توزيع شير مدارس از ماه آينده
رئيس سازمان بازنشستگي خبر داد
واريز سومين مرحله مطالبات بازنشستگان كشوري از امروز
حذف سود مشاركت از قرارداد فروش محصولات ايران خودرو
معاون برنامه ريزي رئيس جمهور:
 امسال نيازي به ارائه متمم بودجه نداريم
سود 13هزار ميليارد توماني شركت هاي بورسي براي سهامداران
از اول آذرماه عملياتي مي شود
جمع آوري كالاهاي فاقد كد شبنم از سطح بازار


نگراني فعالان اقتصادي از پيمان سپاري ارزي

نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: در حالي كه بخش خصوصي توافق 6 بندي مبني بر تخصيص ارز صادراتي براي واردات را پذيرفته است اميدواريم دولت نيز اصراري بر بازگرداندن صادرات به وضعيت پيمان سپاري نداشته باشد.
پدرام سلطاني در گفت و گو با ايسنا درباره توافق 6 بندي بين دولت و صادركنندگان مبني بر تخصيص ارز صادراتي به واردكنندگان اظهار كرد: هر چار چوب و ساختار جديدي كه بخواهد محدوديت جديدي بوجود آورد صادرات را با مشكلات مواجه مي كند.
وي ادامه داد: اما توافقي كه ايجاد شده حاصل يك مذاكره بين صادركنندگان و دولت بوده و طبيعي است كه ما هم به جهت اين تعامل در شرايط فعلي بايد نشان دهيم كه يكسري از محدوديت ها را پذيرفته و در مقابل دولت نيز يك سري از خواسته هاي صادركنندگان را بپذيرد.
نايب رئيس اتاق ايران با بيان اين كه به اعتقاد ما اين توافق نامه پايه اوليه خوبي است، خاطرنشان كرد: به شرطي كه واقعاً در دولت به اين توافق پايبند باشند و به آن عمل كنند در همين شرايط مي توان اميدوار بود كه صادرات پوياي خود را ادامه دهيم.
وي افزود: اما اخباري كه جسته و گريخته به گوش مي رسد مبني بر اين است كه تفكراتي در داخل بدنه دولت كماكان اصرار بر بازگرداندن صادرات به وضعيت پيمان سپاري دارد كه اين موضوع نگران كننده است و قطعاً ضربه جدي به صادرات و ارز آوري كشور آن هم در شرايطي كه نياز به تحصيل ارز داريم وارد مي كند.
سلطاني با بيان اين كه در حال حاضر صادركنندگان ارز خود را با نرخ توافقي به فروش مي رسانند گفت: در حال حاضر بسياري از ارز حاصل از صادرات به واردكنندگان فروخته مي شود و در مذاكره به قيمت مورد توافق طرفين رسيده و معامله را انجام مي دهند.
نايب رئيس اتاق ايران در پايان اظهار كرد: اما طي اين روند اگر درصد كمي از ارز صادراتي احياناً خريداران ديگري داشته كه مصارف غير از واردات كالا دارند آنها در اين سيستم حذف مي شوند و ارز حاصل صادرات بيشتر در مجراي واردات كالا قرار مي گيرد.
در ماه اوليه توافق بين صادركنندگان و سازمان توسعه تجارت آمده است، مبناي محاسبه ميزان تعهدات صادركنندگان، اظهارنامه گمركي است و پيمان سپاري ارزي محلي از اعراب ندارد؛ بلكه ملاك عمل اظهارنامه هاي صادراتي است.
در عين حال با توجه به اينكه قيمت صادراتي كالاها نسبت به گذشته تفاوت داشته است، كميته قيمت گذاري كالاهاي صادراتي كه در سازمان توسعه تجارت ايران مستقر است، مكلف شده است كه قيمت جديد كالاهاي صادراتي را ارزيابي كرده و قيمت هاي جديد را پس از ابلاغ مصوبه، اعلام كند تا صادركنندگان دچار مشكل نشوند.
همچنين در ماده دوم آمده است، نحوه تخصيص ارز بايد به گونه اي باشد كه صادركنندگان با ارز حاصل از صادرات خود بتوانند واردات كالاهاي مجاز و خدمات تجاري را صورت دهند؛ ضمن اينكه صادركنندگان مي توانند ارز حاصل از صادرات را به واردكنندگان به نرخ توافقي اختصاص دهند.ماده سوم تصريح شده، چنانچه صادركننده اي به سيستم بانكي بدهي ارزي داشته باشد، مي تواند اين بدهي را با ارز حاصل از صادرات تسويه كند، اين در شرايطي است كه تمام اولويت هاي 10گانه كالايي اجازه خواهند داشت كه از ارز حاصل از صادرات براي واردات استفاده كنند.
در ماده چهارم آمده است: دوره زماني بازگشت ارز با توجه به اينكه كالاهاي مختلف، شرايط مختلفي را دارند، متفاوت خواهد بود؛ به اين معنا كه كالاهايي كه از طريق ناوگان هوايي تجارت مي شوند، 4 ماه از طريق زميني و دريايي 7 ماه، فرش و صنايع سنگين 12 ماه حداكثر زمان بازگشت خواهند داشت.
همچنين در ماده پنجم آمده است: تخلفات ناشي از اين مصوبه چه براي صادركننده و چه براي واردكننده مدنظر قرار خواهد گرفت. بر اين اساس جرائمي نيز پيش بيني شده است كه توسط اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران و ايران و نيز سازمان توسعه تجارت ايران تعيين خواهد شد.
در ماده شش اين توافق آمده است: زمان اجراي اين مصوبه از زمان تصويب در دولت و ابلاغ آن خواهد بود. همچنين محمد مهدي رئيس زاده رئيس كميسيون سرمايه گذاري و تأمين مالي اتاق تهران با اشاره به توافقي بودن نرخ ارز صادركنندگان اظهار كرد: در طول جلساتي كه قرار بود ارز صادركنندگان در اختيار واردكنندگان گذاشته شود مقرر شد نرخ توافقي مبناي اين معاملات قرار گيرد.وي ادامه داد: قرار نبود كه نرخ ثابتي براي اختصاص ارز صادراتي به واردات اعلام شود و اين نرخ ثابت مبناي خريد و فروش ارز صادراتي قرار گيرد.رئيس زاده با تأكيد بر اين كه با اين نوسانات نمي شود نرخي را به صورت ثابت براي تخصيص ارز صادراتي به واردات اعلام كرد، خاطرنشان كرد: اصولاً بايد اين نرخ توافقي باشد زيرا اين نوسانات موجب بالا يا پايين رفتن نرخ ارز مي شود كه در نهايت بايد يك نرخ توافقي مبناي عمل قرار گيرد.
در همين رابطه مجيدرضا حريري رئيس كميسيون واردات اتاق ايران نيز گفت: زماني كه قرار بود شش بند توافقي بين صادركنندگان و دولت در راستاي اختصاص ارز صادراتي به واردكنندگان حاصل شود اين موضوع مطرح شد كه نرخي براي اين ارز تعيين شود.وي افزود: البته اين جلسات با محوريت تعيين نرخ ارز صادركنندگان براي واردكنندگان نبود.
رئيس كميسيون واردات اتاق ايران بيان كرد: از نظر من امكان توافق بر سر نرخ ارز صادراتي به اين دليل كه امكان كنترل آن وجود ندارد غيرممكن است. بنابراين گزارش: در خبرها آمده بود كه درجلسات نمايندگان بخش خصوصي و دولتي، صادركنندگان رقم 3000 تومان را مبناي اختصاص ارز صادراتي به واردات پيشنهاد داده اند ولي نمايندگان دولت با رقم 2500 تومان موافق هستند.
 


در ادامه سياست هاي ارزي دولت واردات 77 قلم كالا ممنوع شد

معاون سازمان توسعه تجارت از ممنوعيت واردات 77 قلم كالاي لوكس به كشور خبر داد.
كيومرث فتح الله كرمانشاهي در گفت وگو با «ايسنا» با بيان اين كه فهرست كالاهاي ممنوعه وارداتي در حال پالايش است، گفت: اين فهرست به زودي نهايي و اعلام مي شود.
او با اشاره به برخي اظهارنظرها و انتقادها درباره فهرست كالاهاي اولويت 9 و 10 كه واردات آن ها ممنوع اعلام شده است، گفت: البته فعلا فقط ثبت سفارش اين كالاها ممنوع شده و اين فهرست در حال پالايش است.
وي با بيان اين كه براي حمايت از توليد داخل بايد برخي محدوديت ها در واردات صورت گيرد در پاسخ به اين سوال كه برخي كالاهاي اعلام شده در فهرست ممنوعيت واردات نمونه داخلي ندارند، بنابراين نياز بازار از اين پس چگونه تامين خواهد شد؟ گفت: پس از اين كه فهرست پالايش شده منتشر شد مي توان در اين باره اظهارنظر كرد.
گفتني است خودرو، رايانه، لوازم خانگي، كيف و كفش، لوازم بهداشتي، و برخي محصولات كشاورزي از جمله كالاهايي هستند كه ثبت سفارش واردات آنها متوقف شده است.
ثبات ارزي
سخنگوي مركز مبادلات ارزي درباره اينكه مطابق با اعلام وزارت صنعت و معدن، ثبت سفارش و واردات كالاهاي مشمول اولويت 9 و 10 حدود 77 قلم كالا ممنوع شد اظهار كرد: بيشتر اين كالاها، كالاهاي لوكس و غير ضرور هستند كه با ممنوع شدن ورود اين نوع كالاها به دليل كاهش تقاضاي ارز آثار آن را در ثبات بازار ارز در آينده خواهيم ديد.
صمد كريمي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب تأكيد كرد: برنامه بانك مركزي اين است كه جانب عرضه ارز را تقويت و جانب تقاضا را با همكاري وزارت صنعت و معدن و تجارت مديريت كنيم.
وي افزود: در فاز اول فعاليت اين مركز فقط دو بانك ملت و بانك كشاورزي در مركز حضور داشتند و در فاز دوم همه بانك هاي عامل حضور يافتند و پذيراي مشتريان خود بودند و از تاريخ 14 آبان ماه مركز وارد فاز سوم كاري خود شده است كه در آن كليه امور ارزي مشتريان توسط شعب ارزي انجام مي شود.
وي با بيان اين كه در حال حاضر از اولويت سه تا اولويت هفتم در مركز پوشش داده مي شود گفت: در برخي ارزها مازاد تقاضا و در برخي ارزها مازاد عرضه وجود دارد كه با هدايت وارد كنندگان به كشورهاي طرف عمده تجاري همانند هند، كره، چين و تركيه و غيره منابع قابل عرضه توسط مركز تا سه برابر مي تواند افزايش يابد.
نامه براي
واردات لوازم خانگي
رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي با بيان اينكه براي غضنفري نامه نوشته ايم، اظهار داشت: واردات لوازم خانگي ضروري با هماهنگي وزارت صنعت از هفته آينده از سر گرفته مي شود.
محمد طحان پور در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: ممنوعيت واردات لوازم خانگي موقتي است و تا هفته آينده در خصوص برخي از اقلام لوازم خانگي واردات از سر گرفته مي شود.
وي با بيان اينكه براي آقاي غضنفري وزير صنعت نامه نوشته ايم، اظهار داشت: برخي از اقلام لوازم خانگي مثل: ظرفشويي، تلويزيون هاي بالاي 46 اينچ، يخچال فريزرهاي بالاي 5 ميليون تومان و اجاق گازهاي گران قيمت بايد در ليست ممنوعيت واردات قرار گيرند اما برخي كالاها مثل لباسشويي تا 7 كيلوگرم، يخچال تا 20 فوت و تلويزيون تا 46 اينچ جزء كالاهاي ضروري لوازم خانگي است و عموم مردم از آن استفاده مي كنند لذا ممنوعيت واردات آن باعث مي شود تا بازار به هم بريزد، لذا از وزارت صنعت خواسته ايم تا اين كالاهاي عمومي و ضروري ارز مبادله اي دريافت كنند.
رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي با ابراز اميدواري بر اينكه تا هفته آينده اين كالاها از ارز مبادله اي استفاده كنند، گفت: ما هم مثل وزارت صنعت معتقديم لوازم خانگي لوكس نبايد ارز مبادله اي دريافت كنند اما در عوض لوازم خانگي ضروري بايد از اين ارز استفاده كنند.
واردات
100 ميليون دلار گوشي
در حالي ثبت سفارش واردات گوشي تلفن همراه تا اطلاع ثانوي متوقف شد كه در هفت ماهه امسال واردات اين كالا از مرز 100 ميليون دلار گذشت.
آمارهاي گمرك ايران نشان مي دهد واردات گوشي تلفن همراه به ايران در هفت ماهه امسال به 100 ميليون و 392 هزار دلار رسيد، اين در حالي است كه اين ميزان در مدت مشابه سال قبل 30 ميليون و 216 هزار دلار بود.
به عبارت ديگر، واردات گوشي تلفن همراه در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشي 25/232 درصد افزايش و از لحاظ وزني 23/119 درصد افزايش نشان مي دهد.
امارات متحده عربي، جمهوري كره و چين 3 كشور عمده مبدأ واردات گوشي تلفن همراه به ايران در هفت ماهه اول امسال نام گرفتند. بر همين اساس، در اين مدت 64 ميليون و 942 هزار دلار گوشي تلفن همراه از امارات متحده عربي، 13 ميليون و 512 هزار دلار گوشي تلفن همراه از جمهوري كره، 8 ميليون 87 هزار دلار گوشي تلفن همراه از چين و 13 ميليون و 850 هزار دلار گوشي تلفن همراه از ساير كشورها وارد كشور شد.
در همين حال، بنابر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات گوشي تلفن همراه تا اطلاع ثانوي متوقف شده است. البته حميد صافدل معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به مهر گفته است: اگرچه موبايل، رايانه و اجزاي آن فعلاً در فهرست توقف ثبت سفارش واردات قرار گرفته اند اما احتمال خروج از اين فهرست و دريافت ارز مبادله اي براي آنها وجود دارد، زيرا اينها يا توليد مشابه داخل ندارند يا ميزان توليد داخلي پاسخگوي نيازها نيست.
 


كوتاه اقتصادي

¤ بانك مركزي اعلام كرد: براساس تصميم كميته ويژه وزرا و به منظور تسهيل در امر بازپرداخت اقساط توسط تسهيلات گيرندگان، بازپرداخت تسهيلات از محل حساب ذخيره ارزي به نرخ مبادله اي امكان پذير است.در اطلاعيه روز شنبه بانك مركزي تاكيد شده است: براساس شرايط و ضوابط اعطاي تسهيلات از محل حساب ذخيره ارزي، بازپرداخت تسهيلات بايستي به صورت ارزي باشد.در اين اطلاعيه آمده است، براساس تصميمات ارزي جديد، ارز مرجع فقط به واردات كالاي اساسي و دارو اختصاص مي يابد.
¤ هشتمين كنفرانس توسعه منابع انساني با موضوع نقش سرمايه انساني در حمايت از توليد ملي از سوي سازمان مديريت صنعتي و باحضور مديران و كارشناسان حوزه منابع انساني طي روزهاي 29 و 30 آبان ماه امسال در مركز همايش هاي صدا و سيما برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت صنعتي، تبيين سياست هاي نظام اداري، سياست هاي كلي اشتغال و تاثير آن بر توسعه سرمايه انساني در سازمان هاي دولتي و بنگاه هاي اقتصادي از محورهاي هشتمين كنفرانس توسعه منابع انساني است.براساس اين گزارش قانون كار، چالش ها و راهكارهاي بهبود روابط كارگر و كارفرما و همچنين بهره گيري از فناوري، مديريت دانش و رويكردهاي نوين در توسعه منابع انساني، از ديگر محورهاي اين كنفرانس است.
¤ مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور از بازگشت 40 هزار نفر از حجاج خبر داد و ميانگين تاخير پروازهاي بازگشت را حدود 32 دقيقه اعلام كرد.محمود رسولي نژاد با اشاره به آغاز پروازهاي بازگشت حجاج از 10 آبان و ادامه آن تا 30 ماه جاري گفت: بالغ بر 75 هزار حاجي با پرواز شركت هاي ماهان و هما به كشور وارد مي شوند.وي با بيان اين كه براي پروازهاي رفت 16 فرودگاه كشور در نظر گرفته شده بود، افزود: با توجه به آماده شدن فرودگاه تبريز حجاج از 17 فرودگاه وارد كشور مي شوند.
¤ معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري طي نامه اي خطاب به مهندس پيشرو مديرعامل بانك صادرات ايران، ميزان رضايتمندي 88 درصد مراجعان بانك صادرات ايران خبر داد.براساس نتايج اجراي طرح سنجش ميزان رضايت مراجعان از نحوه ارائه خدمات دستگاه هاي عمومي و دولتي كه در راستاي تحقق و اجراي ايده هاي دولت محترم و عمل به شعار «دولت پاسخگو» صورت پذيرفت، ميزان رضايتمندي مراجعان به بانك صادرات ايران بالغ بر 80 درصد اعلام گرديد. در اين نظرسنجي 6 هزار و 798 نفر از مراجعان اين بانك مورد پرسش واقع شده اند كه شاخص هاي اعلام شده از رشد چشمگيري نسبت به سال 89 برخوردار بوده و در كليه عوامل ارزيابي شده (ميزان رضايت مندي مراجعان، تعداد دفعات براي انجام يك كار خاص، ميزان اطلاع رساني، ميزان اعتماد مراجعان و...) نيز شاهد عملكرد مطلوبتر اين بانك نسبت به ساير دستگاه ها مي باشيم.براساس اين گزارش، مديريت هاي شعب اين بانك در استان هاي سمنان، ايلام، خراسان جنوبي و يزد رضايتمندي بيشتر و رتبه بهتري نسبت به ساير استان ها كسب كرده اند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2244 الي 2249، 2219، 6660 الي 6669، 6628 و 4463 الي 4469 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.

 


برگزاري اجلاس اسكاپ در تهران از امروز با حضور 67 كشور

سومين اجلاس وزراي اسكاپ از امروز در تهران آغاز مي شود.
دبير اين اجلاس با اعلام مطلب فوق گفت: سومين اجلاس وزراي كشورهاي عضو كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد در آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) از 21 تا 24 آبان در تهران برگزار مي شود.
غلامحسين فيروزفر افزود: برگزاري اين اجلاس بعد از اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد در تهران در شرايط تحريمي داراي ارزش فوق العاده اي است.
وي گفت: نخستين اجلاس اسكاپ در سال 2007 در سئول كره جنوبي، دومين اجلاس در 2010 در جاكارتاي اندونزي و در 2012 سومين اجلاس آن در تهران با حضور بيش از 67 كشور برگزار مي شود.
دبير سومين اجلاس در تهران در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: در روز نخست اجلاس كارشناسان ارشد در روز دوم اجلاس هيئت هاي بخش خصوصي و دولت ها، در روز سوم اجلاس نمايندگي ها و در روز چهارم اجلاس وزراي اسكاپ در تهران برگزار مي شود.
فيروزفر تاكيد كرد: معاون دبيركل سازمان ملل متحد نيز در اين اجلاس سخنراني خواهد كرد.
وي گفت: اين اجلاس فرصت مناسبي براي معرفي اقتصاد ايران به سرمايه گذاران خارجي و كشورهاي عضو اسكاپ است كه در پروژه هاي زيرساخت راه و ترابري، ارتباطات، نفت، نيرو و آب و فاضلاب ايران سرمايه گذاري كنند.
فيروزفر افزود: براساس قانون برنامه پنجم سالانه بايد 200 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري در كشور انجام شود در حالي كه بودجه عمراني سالانه بين 35 تا 40 هزار ميليارد تومان بيشتر نيست. بنابراين بايد از مشاركت بخش خصوصي و عمومي در اجراي پروژه هاي عمراني استفاده كرد و اتكاي كامل پروژه هاي عمراني به بودجه عمومي دولت را كاهش داد.
 


معاون سازمان هدفمندي:

پرداخت يارانه نقدي عطف به ماسبق نمي شود

معاون يارانه هاي مستقيم سازمان هدفمندي يارانه ها تاكيد كرد: پرداخت يارانه نقدي عطف به ماسبق نمي شود.
سيدجلال الدين عارفيان در گفت وگو با ايرنا افزود: در صورت دريافت اطلاعات ديرهنگام در مراحل بعدي امكان پرداخت يارانه واريز شده ماه هاي گذشته و مراحل قبلي ديگر وجود ندارد.
وي افزود: خانوارهايي كه داراي تغييراتي در اطلاعات خود هستند بايد به فرمانداري در شهرستان ها و دبيرستان البرز در تهران مراجعه كنند.
اين مقام مسئول افزود: همچنين اين خانوارها بايد اطلاعات را در مراكز پليس +10 نيز ثبت كنند.
عارفيان افزود: در صورتي كه خانوارها از اول تا پنجم هر ماه بتوانند اطلاعات خود را به اين مراكز ارايه و شماره حساب خود را نيز در همين مدت زمان با مراجعه به شعب بانك ها در bank- e ثبت كنند بلافاصله امور مربوط به واريز يارانه نقدي نيز انجام مي شود.
معاون يارانه هاي مستقيم سازمان هدفمندي يارانه ها گفت: در صورتي كه از زمان پرداخت يارانه در هر ماه تا اصلاح اطلاعات به مراكز مذكور فاصله زماني ايجاد شود پرداخت يارانه نيز زمان بر مي شود.
يادآور مي شود، خانوارهايي كه داراي تغيير در خانوار اعم از فوت، ازدواج، طلاق و غيره باشند براي اصلاح اطلاعات خانواده بايد با ارائه اصل كارت ملي كليه اعضاي خانوار به دفاترپليس +10 مراجعه كنند.
اما درباره خانوارهايي كه با واقعه تولد يا فوت روبرو مي شوند، مي توانند يك ماه پس از واقعه با ارسال شماره ملي عضو متولد شده يا متوفي به سامانه 3001000 از ثبت اتوماتيك واقعه اطلاعات كسب كنند. اما در صورتي كه اطلاعات عضو متولد شده يا فوت شده به صورت اتوماتيك ثبت نشده باشد سرپرست خانوار بايد نسبت به اضافه كردن اطلاعات متولد و متوفي به دفاتر پليس+10 مراجعه كند.
براساس اين گزارش در صورتي كه طلاق رخ داده باشد و طرفين در صورت جداسازي دريافت يارانه توافق دارند بايد به مراكز پليس +10 مراجعه كنند اما در صورت عدم تفاهم نسبت به جداسازي اعضاي خانواده بايد فرمانداري شهرستان محل اقامت خود مراجعه كنند.
در مورد ازدواج نيز افراد با مراجعه به دفاتر پليس +10 ابتدا بايد اعضاي موردنظر خود را از خانواده قبلي حذف كرده و نسبت به ايجاد خانوار جديد اقدام كنند.
در برخي موارد سازمان ثبت احوال برخي از افراد زنده را فوت شده اعلام مي كند. بنابراين افرادي كه با چنين مشكلي روبرو هستند بايد به سازمان ثبت احوال كشور مراجعه كنند.
در صورت كه ثبت نام براي دريافت يارانه نقدي صورت گرفته باشد و سرپرست به هر دليلي غايب بوده يا فاقد صلاحيت سرپرستي است و براي نحوه دريافت يارانه در خانوار اختلاف وجود دارد افراد بايد به فرمانداري شهرستان مراجعه كنند.
همچنين در صورتي كه به هر دليل خانوار به دو يا چند خانوار جديد تجزيه شده يا افراد مايل به تجميع خانوار يا تغيير در تعداد افراد خانواده خود هستند بايد به دفاتر پليس+10 مراجعه كنند.

 


اجراي 900 طرح آبرساني در سراسر كشور

مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور از اجراي 900 طرح آبرساني شهري و روستايي در سراسر كشور خبر داد.
سيدمهدي ثمره هاشمي گفت: در راستاي تامين و پاسخ به نيازهاي آب شرب جمعيت شهري و روستايي كشور، تعداد 600 مجتمع آبرساني و بيش از 300 طرح آبرساني شهري در كشور در دست اجرا است.
مشاور وزير نيرو افزود: شركت آبفا افزون بر طرح هاي آبرساني، تعداد 237 طرح فاضلاب را نيز در دست اجرا و بهره برداري دارد.
وي اضافه كرد: تا پايان دولت دهم در قالب پروژه هاي مهر ماندگار 69 طرح آبرساني و فاضلاب شهري به بهره برداري خواهند رسيد.
ثمره هاشمي تاكيد كرد: به منظور تسريع در روند احداث و عمليات پروژه هاي در دست اقدام از جمله خط انتقال دوم آب از زابل به زاهدان در قالب پروژه هاي مهر ماندگار برنامه ريزي شده كه تا پايان دولت دهم به بهره برداري خواهند رسيد.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور همچنين از برگزاري نخستين جشنواره توانمندي هاي بهره برداري در صنعت آب و فاضلاب از 21 تا 24 آبان ماه جاري در فضايي به وسعت 3 هزار متر مربع در مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كودكان و نوجوانان در تهران خبر داد.
وي مبادله دستاوردهاي علمي و فني، ارج نهادن به تلاش هاي بخش بهره برداري شركت هاي آب و فاضلاب و قدرداني از بهره برداران نمونه، معرفي دستاوردهاي شركت هاي آب و فاضلاب در بهره برداري و معرفي محصول ها و تجهيزات مورد نياز بهره برداري و با قابليت ساخت داخل را از اهداف مهم برگزاري اين جشنواره عنوان كرد.
ثمره هاشمي ادامه داد: معرفي نيازهاي صنعت آب و فاضلاب در بخش بهره برداري، آسيب شناسي فرآيندهاي تصفيه آب و فاضلاب و ارايه راهكارهاي ارتقا و بهينه سازي و ارتقاي سطح خدمات به مشتركان و اصلاح الگوي مصرف از ديگر اهداف برگزاري نخستين جشنواره توانمندي هاي بهره برداري در صنعت آب و فاضلاب است.
مديرعامل آبفاي كشور همچنين پروژه هاي بهبود بهره برداري و ارتقا در سامانه هاي مورد بهره برداري، تجهيزات صنعتي توليد شده مرتبط با بهره برداري در داخل كشور و ابداع ها، اختراع ها و نوآوري ها (فرآيند، نرم افزاري و سخت افزاري) در بهره برداري را محورهاي اين جشنواره مطرح كرد.
وي ادامه داد: طرح هاي پژوهشي ( با هدف حل مشكلات بهره برداري در مقياس صنعتي و نيمه صنعتي)، كتاب (تاليف و ترجمه) مرتبط با موضوع هاي بهره برداري از ديگر محورهاي اصلي نخستين جشنواره توانمندي هاي بهره برداري در صنعت آب و فاضلاب است.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: تاسيسات و تجهيزات انتقال، تصفيه و توزيع آب، تاسيسات و تجهيزات جمع آوري، انتقال و تصفيه فاضلاب و مديريت تقاضا و مصرف آب و كاهش آب بدون درآمد از جمله زمينه هاي تخصصي جشنواره است.
وي مديريت انرژي و سامانه هاي كنترل و SCADA، سامانه اطلاعات جغرافيايي (GIS)، بهداشت، ايمني و محيط زيست (HSE)، مديريت شرايط اضطراري منابع تامين آب و روش هاي بهسازي آنها، اقتصاد و مديريت در بهره برداري تاسيسات آب و فاضلاب و برون سپاري و خصوصي سازي در بهره برداري و نگهداري تاسيسات آب و فاضلاب را از ديگر موضوعات نخستين جشنواره توانمندي هاي بهره برداري در صنعت آب و فاضلاب ذكر كرد.
ثمره هاشمي تعداد آثار رسيده به جشنواره را يك هزار و 290 اثر عنوان كرد و گفت: 948 ا ثر از شركت آبفا و 342 اثر از بخش خصوصي به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است.
وي همچنين در خصوص طبقه بندي آثار و محصول هاي رسيده به دبيرخانه جشنواره، اظهار داشت: اين آثار 107 كتاب، 202 توليد صنعتي، 322 ابداع، اخترا و نوآوري و 659 پروژه مطالعاتي و تحقيقاتي است.
 


توزيع شير مدارس از ماه آينده

دبيركميته ملي شير مدارس ايران با بيان اينكه طرح توزيع شير مدارس از آذرماه اجرا مي شود، گفت: 10 ميليون دانش آموز و معلم از آذر تا پايان سال تحصيلي 14 كيلو شير رايگان مي گيرند.
عليرضا كريميان در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام اين خبر اظهار داشت: طرح توزيع شير مدارس از آذرماه در مدارس كشور اجرا مي شود.
دبيركميته ملي شير مدارس ايران افزود: در اين طرح براي 10 ميليون دانش آموز كشور 14 كيلوگرم و در هر نوبت 200 سي سي شير رايگان داده مي شود.
كريميان كل اعتبار منظور شده در بودجه 91 براي اجراي طرح توزيع شير مدارس را 250 ميليارد تومان عنوان كرد كه به گفته وي 100 ميليارد تومان آن تاكنون تخصيص يافته است.
وي ادامه داد: 100 ميليارد تومان در اختيار استان ها قرار گرفته و به تناسب برنامه ريزي هر استان احتمال دارد از ابتدا، اواسط يا اواخر آذر طرح شير مدارس در استانها اجرا شود.
وي گفت: بقيه اعتبار همانند روال سال هاي قبل در طول سال تخصيص مي يابد و در اختيار استان ها براي تامين شير قرار داده مي شود.
كريميان در پاسخ به دليل تاخير دو ماهه در اجراي طرح توزيع شير مدارس گفت: هيچ قانون يا مصوبه اي تاكيد نكرده اين طرح حتما از ابتداي مهر اجرا شود بلكه آموزش و پرورش موظف است اين طرح را در طول سال تحصيلي و به ميزان شير گفته شده عملي كند.
دبير كميته ملي شيرمدارس ايران تصريح كرد: طرح توزيع شير مدارس بين 10 ميليون دانش آموز و معلم مدارس كشور اجرا خواهد شد.
 


رئيس سازمان بازنشستگي خبر داد

واريز سومين مرحله مطالبات بازنشستگان كشوري از امروز

رئيس سازمان بازنشستگي كشوري از پرداخت مرحله سوم مطالبات بازنشستگان ناشي از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري به مبلغ 200 هزار تومان به حساب بانكي 772 هزار بازنشسته مشمول خبر داد.
ايراندخت عطاريان در نشست خبري سازمان متبوعش كه به مناسبت روز خانواده و تكريم بازنشسته برگزار شده بود، از پرداخت مطالبات بازنشستگان طي پنج سال خبر داد.
وي در اين باره گفت: طبق ماده 126 قانون مديريت خدمات كشوري، 1830 ميليارد تومان مطالبات بازنشستگان از دولت بايد در قالب سهام به آنها پرداخت شود، اما از آنجايي كه بازنشستگان درخواست دريافت نقدي اين مطالبات را داشتند، سازمان بازنشستگي علاوه بر تكليف قانوني خود براي فروش سهام ها در پي پرداخت وجه نقدي آن به بازنشستگان، اقدام كرده است.
عطاريان در ادامه اظهار كرد: طبق قانون، وجوه حاصل از فروش سهام ها به صورت اقساط و در قالب يك پنجم نقد و چهار قسط ديگر پرداخت مي شود، لذا مطالبات بازنشستگان نيز مشمول اين قانون و پرداخت قسطي شد؛ لذا بازنشستگان بايد منتظر بمانند تا اقساط مطالباتشان پرداخت شود.
به گفته وي، در غير اين صورت بازنشستگان مي توانند براي دريافت سهام خود اقدام كنند و سازمان بازنشستگي آمادگي دارد از هم اينك تمام سهام بازنشستگان را به آنها ارائه كند كه بازنشستگان متقاضي مي توانند به امور مالي سازمان بازنشستگي مراجعه كنند.
بنابر اظهارات رئيس سازمان بازنشستگي تاكنون حتي يك بازنشسته نيز متقاضي دريافت سهام نبوده و اين در حالي است كه طبق مصوبه دولت بايد سهام دولتي در قالب بنگاه اقتصادي و به صورت خارج از بورس به بازنشستگان واگذار شود و دولت الزام قانوني خود را با احصاء و شناسايي و واگذاري سهام ها به سازمان بازنشستگي با همكاري كامل سازمان خصوصي سازي انجام داده است.
رئيس سازمان بازنشستگي كشوري در ادامه گفت: مبلغ 200 هزار تومان در سومين مرحله از پرداخت مطالبات 1830 ميليارد توماني بازنشستگان براي 772 هزار بازنشسته واريز مي شود كه از ساعت 24 روز يكشنبه در حساب آنها خواهد بود.
به گفته وي، بدين ترتيب با پرداخت مرحله سوم مطالبات 71 هزار بازنشسته تسويه كامل مي شوند.
عطاريان در ادامه با تشريح مطالبات بازنشستگان از دولت گفت: اين مطالبات يكهزار ميليارد تومان ناشي از قانون پاداش قبل از خدمت سال 79 و هزار و 830 ميليارد تومان ناشي از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري را شامل مي شود كه هزار ميليارد تومان ناشي از پاداش پيش از خدمت سال 79 به طور كامل تسويه شده است.
رئيس سازمان بازنشستگي در ادامه گفت: با پرداخت سومين مرحله از مطالبات بازنشستگان در مجموع 772 هزار بازنشسته، 620 هزار تومان دريافت كرده اند.
وي در ادامه ميانگين مطالبات بازنشستگان از سازمان بازنشستگي را 2 ميليون تومان عنوان كرد و گفت: تاكنون 620 هزار تومان از اين مبلغ پرداخت شده است و ضمن اينكه با اين پرداخت ها 71 هزار بازنشسته تسويه كامل شده اند.
در ادامه اين نشست، عطاريان از آغاز ثبت نام وام ضروري بازنشستگان خبر داد و گفت: پرداخت وام ضروري در نيمه دوم سال جاري از ديگر اقدامات حمايتي صندوق بازنشستگي كشوري است و بازنشستگان مي توانند از 21 آبان ماه تا 21 دي ماه سال جاري با تكميل فرم درخواست ثبت نام براي دريافت وام ضروري از طريق سايت صندوق بازنشستگي اقدام كنند.
رئيس سازمان بازنشستگي افزود: بودجه اختصاص يافته براي پرداخت وام ضروري 75 ميليارد تومان است و با هماهنگي هاي به عمل آمده با بانك عامل، مقرر شد پرداخت اقساط وام 36 ماهه و با كارمزد چهار درصد باشد.
وي مبلغ پرداختي وام ضروري به بازنشستگان را 5/1 ميليون تومان عنوان كرد و گفت: چنانچه تعداد متقاضيان در شرايط برابر افزون بر ميزان مقرر باشند، از طريق سيستم مكانيزه قرعه كشي و برندگان انتخاب مي شوند.
عطاريان توجه به بهداشت و درمان بازنشستگان را ضروري دانست و گفت: پژوهش ها و گزارش هاي ارائه شده از سوي متخصصان و فعالان حوزه بهداشت و درمان بيانگر آن است كه بيشتر بازنشستگان براي برخورداري از خدمات درماني نزديك به يك سوم حقوقشان را صرف مي كنند.
رئيس سازمان بازنشستگي كشوري در ادامه با اعلام افزايش اعتبار بيمه تكميلي درمان بازنشستگان به 200 ميليارد تومان گفت: بدين ترتيب امكان پوشش بسته بيمه تكميلي درمان براي 2 ميليون و 400 هزار نفر از بازنشستگان كشوري و خانواده هاي تحت تكفل آنها فراهم شد تا از مزايا و سقف تعهدات درماني بيمارستان ها و مراكز درماني طرف قرارداد شركت بيمه آتيه سازان حافظ مجري بيمه تكميلي درمان بازنشستگان برخوردار شوند.
عطاريان در ادامه گفت: تا پيش از سال 84 سازمان بازنشستگي صرفا به پرداخت حقوق بازنشستگان اقدام مي كرد، اما در طول سالهاي اخير در مقاطع مختلف در چارچوب اعتبارات، صندوق بازنشستگي اقدام به اجراي بيمه تكميلي براي بازنشستگان كرد.
وي در ادامه تاكيد كرد: در جايگاهي هستيم كه خارج از چارچوب قانون امكان حركت نداريم و در رابطه با بيمه تكميلي هم بايد گفت محور فعاليت هاي ما ماده 29 قانون اساسي است كه تكليف ما را مشخص كرده است. طبق اين ماده بيمه تكميلي درمان بايد با مشاركت بازنشستگان عملي شود.
عطاريان افزود: بازنشستگان اگر مي خواهند از خدمات بهتر برخوردار باشند بايد بيشتر مشاركت كنند.
 

حذف سود مشاركت از قرارداد فروش محصولات ايران خودرو

 

سود مشاركت و انصراف از شرايط فروش محصولات ايران خودرو حذف شد.
تاكنون خريداران بابت پيش خريد محصولات ايران خودرو از سود مشاركت 18 درصدي برخوردار مي شدند و در صورتي كه براي خريد قطعي خودرو، انصراف مي دادند سود 16 درصد به مبلغ پيش پرداختشان تعلق مي گرفت كه در قراردادهاي جديد ايران خودرو براي اين اعداد، صفر قيد شده است.
مدير فروش يكي از نمايندگي هاي ايران خودرو در اين مورد به فارس گفت: در قراردادهاي قبلي كه سود مشاركت و انصراف ذكر مي شد، قيمت خودرو در قرارداد به طور قطعي مشخص نبود، اما در قراردادهاي جديد با برداشتن اين دو مورد، قيمت قطعي خودرو ذكر مي شود.
يكي از متقاضيان خريد محصولات ايران خودرو نيز در اين مورد به فارس گفت: تا روز چهارشنبه جريمه تاخير و سود مشاركت بر روي سايت ايران خودرو ذكر شده بود اما از روز پنج شنبه به بعد، اين دو مورد حذف شده كه اطلاع رساني دقيقي در اين مورد انجام نشده است.
وي افزود: متقاضيان با مراجعه مجدد به سايت به راحتي متوجه اين تغييرات نمي شوند و با فرض شرايط قبلي نسبت به خريد اقدام مي كنند.
وي ادامه داد: در اين مورد با مركز پاسخگويي ايران خودرو تماس گرفتم كه به من اعلام كردند شرايط فروش همين است!
به گزارش فارس، سود مشاركت و انصراف در حالي از فروش محصولات ايران خودرو حذف شده كه طبق قانون ارتقاء كيفيت خودرو و آيين نامه فروش خودرو، خودروسازان موظفند اين موارد را در قرارداد فروش محصولات خود لحاظ كنند.
در حال حاضر فروش محصولات ايران خودرو شامل سمند، پژو 405، تندر، وانت، پژو پارس و سورن از طريق سايت اينترنتي اين شركت انجام مي شود.
 


معاون برنامه ريزي رئيس جمهور:

امسال نيازي به ارائه متمم بودجه نداريم

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تاكيد كرد: امسال نيازي به ارائه متمم بودجه نيست.
بهروز مرادي در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين كه با توجه به محدوديت هاي ايجاد شده در منابع بودجه سال جاري آيا دولت براي بودجه امسال متمم ارائه مي كند، تاكيد كرد: نياز نيست كه متمم بودجه ارائه دهيم.
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري تصريح كرد: پيش بيني صورت گرفته كامل است و همكاري به تمام معنا در كشور وجود دارد، لذا ارائه متمم براي بودجه 91 نياز نيست.
مرادي با اشاره به اين كه كسري بودجه موضوع جديد و خارق العاده اي نيست و همواره به صورت مزمن وجود داشته است، اضافه كرد: اين پديده امسال نيز در بودجه كل كشور وجود خواهد داشت و پيش بيني هاي لازم براي هماهنگي دخل و خرج كشور صورت گرفته و در اين راستا راهكارهايي اتخاذ مي شود.
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري با تصريح بر اينكه عدد 54 هزار ميليارد تومان اعلام شده براي كسري بودجه 91 را تاييد نمي كنم، اظهار كرد: عنوان كردن عدد گره اي را باز نمي كند.
وي همچنين درباره ميزان تحقق درآمدهاي ناشي از خصوصي سازي اظهار كرد: رقم دقيق بايد توسط سازمان خصوصي سازي اعلام شود اما در سال جاري در قانون بودجه مبلغ 6500 ميليارد تومان از محل خصوصي سازي ديده شده است.
 


سود 13هزار ميليارد توماني شركت هاي بورسي براي سهامداران

اداره آمار و اطلاعات معاونت بازار شركت بورس اعلام كرد: 266 شركت بورسي با برگزاري مجامع تا نيمه اول آبان، 175 هزار و 55ميليارد ريال درآمد واقعي محقق كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، شركت هاي بورسي در مجامعي كه تا نيمه آبان ماه جاري برگزار كردند با افزايش 7درصدي نسبت به سال گذشته، بيش از 130هزار ميليارد ريال سود براي سهامداران خود كنار گذاشتند.
اداره آمار و اطلاعات معاونت بازار شركت بورس، اعلام كرد: 266 شركت بورسي در مجامعي كه تا نيمه آبان ماه جاري برگزار كردند در مجموع مبلغ 175 هزار و 55 ميليارد ريال درآمد واقعي محقق كردند كه به طور متوسط 70 درصد از سود خود را تقسيم كردند.
گروه فلزات اساسي بيشترين سود را در ميان صنايع بورسي با مبلغ 32 هزار و 721 ميليارد ريال به دست آورد كه با سياست تقسيم سود 76 درصدي، مبلغ 25هزار و 422 ميليارد ريال را براي سهامداران خود كنار گذاشته است.
بانك ها، موسسات اعتباري و ساير نهادهاي پولي نيز 44هزار و 602 ميليارد ريال سود كسب كردند كه با تقسيم سود 56 درصدي، 25هزار و 35ميليارد ريال را ميان سهامداران خود تقسيم كرده است.
شركت مخابرات با 19 هزار و 266 ميليارد ريال، استخراج كانه هاي فلزي با 14 هزار و 159 ميلياردريال، محصولات شيميايي با 11 هزار و 869 ميليارد ريال، خودرو و ساخت قطعات با 7 هزار و 993 ميليارد ريال، سيمان، آهك و گچ با 4 هزار و 518 ميليارد ريال، فرآورده هاي نفتي، كك و سوخت هسته اي 4 هزار و 307 ميليارد ريال و مواد و محصولات دارويي 3هزار و 681 ميليارد ريال و خدمات فني و مهندسي با 3هزار و يك ميليارد ريال به ترتيب در رتبه هاي سوم تا دهم بيشترين توزيع سود قرار گرفتند.
براساس اين گزارش: گروه ماشين آلات دستگاه هاي برقي با تقسيم سود 126درصدي، كام سهامداران خود را شيرين كرد. همچنين گروه پيمانكاري صنعتي، دباغي، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش، ساخت راديو، تلويزيون و دستگاه ها و محصولات چوبي در مجامع خود سودي براي سهامدارانشان تقسيم نكردند.
 


از اول آذرماه عملياتي مي شود

جمع آوري كالاهاي فاقد كد شبنم از سطح بازار

  مدير پروژه شبنم گفت: واحدهاي صنفي مشمول طرح كه تاكنون اقدام نكرده اند تا اول آذر ماه فرصت دارند نسبت به كدگذاري كالاهاي خود در سطح عرضه اقدام كنند.
غلامرضا نوري زاده گفت: از اول آذرماه بازرسان شوراي اصناف در سطح بازار حضور خواهند يافت و اقدام به جمع آوري كالاهاي مشمول شبنم كه در فرصت مقرر كدگذاري نشده اند، خواهند كرد.
وي افزود: در دور دوم كد گذاري كالا در سطح عرضه تلاش شد تا نقاط ضعف اجراي پروژه در دوره قبل برطرف شده و نصب شبنم روي كالاها در اسرع وقت و با رعايت موارد امنيتي صورت گيرد.
نوري زاده ادامه داد: باركد دوبعدي شبنم روشي آزموده و به روز براي شناسنامه دار كردن كالا به شمار مي رود كه موجب مي شود فرآيند ورود كالاي قاچاق و تقلبي به بازار مسدود و پرهزينه شود.
مدير پروژه شبنم گفت: با همكاري و همراهي فعالان و واردكنندگان قانوني كالا و اتحاديه هاي مرتبط، اين پروژه روند موفقي را پشت سر مي گذارد و به زودي شاهد بازاري شفاف، امن و مديريت شده در سطح كشور خواهيم بود.
وي گفت: شبنم، پروژه اي ملي است كه ثمرات آن در نهايت شامل حال مصرف كنندگان نهايي كالا خواهد شد.
نوري زاده گفت: با وجود ثمرات مثبتي كه شناسنامه دار شدن كالا براي فعالان قانوني بازار دارد برخي از توليد كنندگان داخلي به منظور شناسه دار شدن كالاي خود و اينكه امكان بازشناسي كالاي اصل از تقلبي فراهم شود، براي دريافت شبنم اقدام كرده اند و اين روند رو به پيشرفت است.وي افزود: درج شبنم روي كالاي توليد داخل مانع از سواستفاده از برندهاي خوش نام و مطرح شده و از سابقه نيك اين كالاها پشتيباني مي شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14