(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22  آبان  1391 - شماره 20355

يادداشت خبرنگار
سفير هند از روستاي تاريخي ابيانه ديدن كرد
با حضور رئيس سازمان بهزيستي كل كشور
طرح آفتاب در گنبدكاووس اجرا شد
ايران در كيهان
مدير كل كتابخانه هاي استان يزد:
آمار مطالعه كتاب و روزنامه در يزد نگران كننده است
معاون شهردار شيراز:
مديريت واحد شهري دوباره كاريها را حذف مي كند
ادارات دولتي رشت 60 ميليارد ريال به شهرداري بدهكارند
گنبدكاووس مقام اول استانداردسازي مدارس را در گلستان دارد
زعفران قاينات شناسنامه دار مي شود
مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي مازندران:
حمايت از توليدات داخلي كليد اقتصاد مقاومتي است
عراق بازار عمده كالاهاي صادراتي از استان يزد است
دبير كميته حوزه و مدارس همدان:
ارتباط حوزه با آموزش و پرورش از دبستان آغاز شود
نايب رئيس شوراي اسلامي شهرستان:
قيمت قير خدمت رساني در بابل را دشوار ساخت
ارائه درس آشنايي با دفاع مقدس در دانشگاه هاي همدان
جشنواره زعفران در روستاي وامنان آزادشهر برگزار شد
طرح ايجاد كتابخانه هاي روستايي اجرا مي شود
بانوان ساروي به بيمارستان ويژه مي روند


يادداشت خبرنگار

جشنواره هاي ملي طلاي سرخ و دستاوردهاي آن
اولين جشنواره ملي طلاي سرخ در آبان ماه 1381 با پيام رئيس جمهور وقت در قاين افتتاح و دبيرخانه دائمي جشنواره طلاي سرخ (زعفران) نيز در آبان ماه 1385 رسما و به دستور دكتر احمدي نژاد در قاينات تاسيس و پنج دوره اين جشنواره در شهرستان برگزار شد.
موضوع اين جشنواره ها، زعفران يكي از قديمي ترين محصولات توليدي با قدمت چند صدهزار ساله و مهم ترين كشت كشاورزان و منبع درآمد و معيشت شهروندان قايني بود كه با آداب، رسوم و فرهنگ مردم شهرستان عجين شده و شهرت جهاني يافته است.
شرايط اقليمي و آب و هوايي و وجود عشق پاك در تمام مراحل كاشت، داشت و برداشت زعفران در شهرستان آن را به توليد با كيفيت ترين محصول در سطح دنيا مبدل كرده است و عنوان محصول استراتژيك و طلاي سرخ را به آن داده است. به رغم هزينه هاي بالاي مراحل توليد، نگهداري، عرضه و سود بسيار اندك آن كه قيمت فعلي آن دقيقا برابر با قيمت عرضه ده سال گذشته است، مردم را از پرداختن به آن باز نداشته و كشاورزان قاينات همچنان مهم ترين كارخود را زعفران كاري و زندگي با گل هاي ارغواني زعفران در مزارع سرسبز زعفران مي دانند و حاضر نيستند اين اشتغال گره خورده با روح و جان و فرهنگ بومي خود را ترك كنند.
همه اين وابستگي و عشق بازي زارعان قاينات در رقص پاييزي گل هاي معطر زعفران نبايد مانع از مسئوليت و عمل به وظيفه مسئولان شهرستان در توسعه همه جانبه اين محصول ملي و حمايت از آن باشد. برگزاري پنج جشنواره ملي با پيام و يا حضور بالاترين مسئول اجرايي كشور و شركت نمايندگان كميسيون هاي كشاورزي و اقتصاد مجلس شوراي اسلامي و وزراي اقتصاد، كشاورزي و در اين جشنواره ها و نيز تاليف و تدوين چندين كتاب، قطعنامه پاياني و مقاله علمي و كارشناسي پيرامون زعفران در ادوار جشنواره نبايد همه هدف و اعتبار اين حركت ارزشمند و حمايتي از زعفران باشد، بلكه به نظر مي رسد جشنواره ملي طلاي سرخ بايستي دستاوردهاي ارزشمندي در افزايش توليد، ورود زعفران به صنعت، فرآوري محصولات غذايي و بهداشتي، در اختيار گرفتن بازار جهاني و اشتغال جوانان مستعد منطقه و توسعه شهرستان و اعتبار محصول توليدي كشور در بازار جهاني را به همراه مي داشت و پرداختن به اين مسائل نقطه صفر اولين جشنواره مردمي شهرستان و اولين نامه مسئول جشنواره مردمي قاين به رياست محترم جمهوري اسلامي در تقاضاي استخراج و عملياتي كردن دستاوردهاي بر زمين مانده پنج دوره جشنواره به اصطلاح ملي نمي بود بلكه بايد تمركز جشنواره مردمي زعفران قاينات در اوج تحريم ناجوانمردانه كشور، ايجاد تعجب جهاني و موج افزايش كمي و كيفي توليد در شرايط تحريم با قدرت مردمي و تاثير شگرف آن در عرصه بين المللي تعريف مي شد و از دوباره گويي ها و دوباره كاريها خودداري مي شد.
در جشنواره مردمي قاينات، مردم شهرستان به دليل نبود هتل و مهمانسرا در قاين كه 10 سال است كلنگ زني شده است و هنوز از دل خاك سر بر نياورده اند، براي اسكان ميهمانان، طرح شهروند مهمانپذير را به اجرا مي گذارند تا ضمن پذيرش ميهمانان، از نزديك با آداب و رسوم مردم و زعفران قاينات بيشتر آشنا شوند و با معرفي قابليت ها و توانايي ها، نيازها و ضرورت هاي زعفران و زارعان را به ميهمانان معرفي كنند.
سخن آخر اينكه آيا شهروندان قايني، در حمايت از توليد و بازار داخلي و صادراتي كشور در بازار جهاني و مصرف كنندگان خوش سليقه زعفران قاينات در دنيا، باز هم بعد از برگزاري اين جشنواره و شنيدن سخنان زيباي مسئولان كشاورزي، اميدي در آينده زعفران و حفظ جايگاه آن در رتبه جهاني به دست خواهند آورد يا جدال بر سر انتقال غيرمنطقي دبيرخانه طلاي سرخ و يا عنوان شهرستاني و استاني بودن افتخار زعفران، مانع از پرداختن به حقيقت غارت نام و عنوان زعفران از جمهوري اسلامي ايران توسط كشورهاي همسايه خواهد بود؟
قاينات- خبرنگار كيهان
 


سفير هند از روستاي تاريخي ابيانه ديدن كرد

بادرود- خبرنگاركيهان:
سر بوات ور سفير هندوستان پس از بازديد از روستاي تاريخي ابيانه گفت: اين روستا به عنوان يك گنجينه تاريخي- فرهنگي است.
وي افزود: ميهمان نوازي و دوست داشتني بودن مردم ايران از جمله ارمغان هايي است كه از اين سفر با خود به هند خواهم برد و اين سفر هيچ گاه از ذهنم كمرنگ نخواهد شد.
محمدرضا قنبري معاون فرماندار نطنز نيز با بيان اينكه عصاره گردشگري نطنز را مي توان در ابيانه جست وجو كرد گفت: ابيانه با توجه به موقعيت خاص و برخورداري از پشتوانه عظيم تاريخي، مذهبي، فرهنگي و شرايط و ويژگي هاي منحصر به فرد به عنوان يكي از مقاصد مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي تعريف شده است.
وي با بيان اينكه تاكنون بيش از يك هزار و 800اثر تاريخي، طبيعي و فرهنگي در شهرستان نطنز شناسايي شده كه بيش از 120مورد آن به ثبت آثار ملي كشور رسيده است گفت: طي سال هاي اخير روستاي تاريخي ابيانه، مسجد جامع و بقعه شيخ عبدالصمد نطنزي و امامزادگان عظيم الشان آقا علي عباس و شاهزاده محمد عليهما السلام بيشترين بازديدكننده را به خود اختصاص داده اند.
 


با حضور رئيس سازمان بهزيستي كل كشور

طرح آفتاب در گنبدكاووس اجرا شد

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان بهزيستي كل كشور در قالب طرح آفتاب با بيش از 50 مددجوي اين سازمان از شرق گلستان ديدار و مشكلات آنان را بررسي كرد.
رئيس سازمان بهزيستي كشور در جمع مددجويان بهزيستي گفت: طرح آفتاب كه مخفف آموزش فرهنگي و توانمندسازي اجتماعي جامعه هدف اين سازمان است و شامل برنامه هاي متنوع فرهنگي و اجتماعي است كه با هدف توانمندسازي مددجويان اجرا مي شود.
همايون هاشمي، ضمن ديدار چهره به چهره با مددجويان و بررسي مسائل ومشكلات آنان، برگزاري جشنواره هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي و اعزام مددجويان به سفرهاي زيارتي و سياحتي را از جمله برنامه هاي طرح آفتاب اعلام كرد و افزود: اين طرح كه از سال گذشته آغاز شده است اثرات بسيار خوبي برجامعه هدف داشته است.
همچنين مزكز توانبخشي ومراقبتي شبانه روزي سالمندان گنبدكاووس با حضور رئيس سازمان بهزيستي كشوربه بهره برداري رسيد.
براي عمليات اجرايي اين مركز توانبخشي كه ظرفيت نگهداري 300 سالمند را دارد حدود 12 ميليارد ريال توسط بخش غيردولتي و تسهيلات بانكي هزينه شده است، و هم اكنون حدود 50 سالمند آقا و خانم در آن نگهداري مي شود و براي 17 نفر نيز ايجاد شغل شده است.
 


ايران در كيهان

افتتاح مركز درماني بسيجيان
اروميه- خبرنگار كيهان: موسسه تامين درمان بسيجيان آذربايجان غربي آغاز به كار كرد.
شريفي مسئول سرپرستي موسسه تامين درمان بسيجيان آذربايجان غربي گفت: ساختمان اين مركز با 235 مترمربع زيربنا در 3طبقه و بقيه در ميدان 9 پله اروميه احداث و آماده خدمت رساني به بسيجيان است.
افزايش آمار كلاهبرداري
¤ 31درصد كلاهبرداري در استان آذربايجان غربي افزايش يافته است.
رئيس پليس آگاهي فرماندهي انتظامي آذربايجان غربي گفت: در هفت ماه گذشته 503 فقره كلاهبرداري در استان گزارش شده است كه اين ميزان در مدت زمان مشابه سال قبل 383 فقره بود.
سرهنگ النقي پور افزود: از آغاز سال جاري تاكنون 386 فقره از موارد كلاهبرداري كشف شده است.
شناسايي خوشه هاي كسب و كار
يزد- خبرنگار كيهان: 30 خوشه كسب و كار در استان يزد شناسايي و استعداديابي شده است.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان يزد با اعلام خبر فوق گفت: اين پروژه مطالعاتي در سه بخش صنعت، خدمات و كشاورزي، كسب و كارهايي كه پتانسيل پياده سازي و اجراي برنامه توسعه خوشه اي دارند را براساس روش ها و متدلوژي علمي شناسايي خوشه ها مورد بررسي و شناسايي قرار داده است.
وي مهم ترين خوشه هاي استعداديابي شده را خوشه هاي نساجي، كاشي و سراميك، محصولات كنجدي، سنگ ساختماني و مصنوعات طلا، قند و نبات در بخش صنعت، گردشگري و فرش دستباف در حوزه خدمات و صنايع دستي، حنا و رناس، پسته، محصولات باغي، زردآلو و انگور و پرورش اسب در بخش كشاورزي نام برد.
تاكيد بر سند ارتقاي امنيت اجتماعي
ساري- خبرنگار كيهان: دستگاه هاي اجراي براي تدوين سند ارتقاي امنيت اجتماعي اهتمام كنند.
سيد عباس حسيني نژاد فرماندار ساري در اولين جلسه كميسيون امنيت اجتماعي مركز استان با اعلام مطلب فوق گفت: گسست فرهنگ بين نسل ها را بايد جدي گرفت و رويكرد به آن را يك رويكرد علمي و تحقيقاتي براي پديده امنيت اجتماعي به كار برد.
وي به تنظيم سند ارتقاي امنيت اجتماعي در مركز استان اشاره كرد و اظهار داشت: تمامي دستگاه هاي اجرايي و نهادهاي مرتبط بايد نسبت به تهيه تدوين سند ارتقاي امنيت اجتماعي اهتمام كنند.
ثبت احوال سمنان اول شد
سمنان- خبرنگار كيهان: رتبه برتر ارزيابي عملكرد سازمان ثبت احوال به اداره كل ثبت احوال سمنان رسيد.
طالب سيدختي مدير كل ثبت احوال استان سمنان با اعلام خبر فوق افزود: پس از ارزيابي عملكرد تمام ادارات كل ثبت احوال در سراسر كشور اداره كل استان سمنان به دليل پيش برد برنامه هاي راهبردي سازمان رتبه برتر را كسب كرد.
راه اندازي پايگاه سنجش بينايي
بادرود- خبرنگار كيهان: پايگاه سنجش دائم بينايي در بهزيستي شهرستان نطنز راه اندازي شد.
مهدي قيصري سرپرست اداره بهزيستي شهرستان نطنز با اشاره به اهميت معاينه چشم كودكان سه تا شش سال گفت: 24 مركز از ابتداي آبان ماه تا 15 آذر ماه به صورت ويژه براي تشخيص تنبلي چشم كودكان مجهز شده اند و والدين مي توانند كودكان سه تا شش سال خود را حتي در صورت معاينه در سال قبل و اطمينان از سلامت چشم بار ديگر براي سلامتي بينايي كودكان خود اقدام كنند.
واگذاري زمين به كشاورزان
شرق گلستان- خبرنگار كيهان: بيش از 5 هزار هكتار عرصه طبيعي به روستائيان شهرستان مراوه تپه واگذار شد.
علي اصغر كرماني فرماندار مراوه تپه ضمن اعلام خبر فوق افزود: براساس پيگيري هاي صورت گرفته از طريق وزارت جهاد كشاورزي، سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور همچنين دستگاه هاي اجرايي مرتبط در استان و شهرستان ، با واگذاري عرصه منابع طبيعي به اهالي روستاهاي قازان قايه، گوگ دره و پست دره از توابع بخش مركزي شهرستان مراوه تپه موافقت و منجر به صدور سند مالكيت شد.
درخواست راه اندازي بيمارستان
¤ فرماندار مراوه تپه خواستار راه اندازي بيمارستان در اين شهرستان شد.
فرماندار مراوه تپه با اعلام مطلب فوق گفت: دولت در كنار تلاش هايي كه در جهت تامين امنيت داشته، در ارائه خدمات بهداشتي درماني نيز در اين شهرستان تلاش هاي ارزنده اي داشته است. احداث و راه اندازي 13 خانه بهداشت روستايي در قالب طرح شكوفايي، راه اندازي اورژانس و استقلال شبكه بهداشت و درمان شهرستان در اين راستا است.
آبياري تحت فشار
شاهرود- خبرنگار كيهان: 616 هكتار از اراضي شاهرود توسط سيستم آبياري تحت فشار قرار مي گيرد.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان شاهرود با اعلام خبر فوق گفت: براي اجرايي شدن آن بيش از 2156 ميليون ريال اعتبار بلاعوض دولتي هزينه خواهد شد و درخواست اجراي سيستم آبياري در سطح 33 هكتار ديگر نيز در دست بررسي است.
برگزاري دوره فني و حرفه اي براي زندانيان
مراغه- خبرنگار كيهان: 65 نفر از زندانيان مراغه مدرك آموزش هاي مهارتي كسب كردند. رئيس زندان مراغه با اعلام خبر فوق گفت: اين دوره با همكاري مركز فني و حرفه اي اين شهرستان در سه رشته نصب تجهيزات برق ساختمان، سرويس و نگهداري خودرو و خياطي بصورت سري دوزي براي زندانيان برگزار شد.
تسهيلات براي خانواده هاي مرزنشين
سلماس- خبرنگار كيهان: سرپرست خانوارهايي كه تا شعاع 30 كيلومتري مرزها قرار دارند از مبادلات مرزي بهره مند مي شوند.
معاون توسعه تجارت خارجي سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربايجان غربي با اعلام خبر فوق گفت براساس مصوبه جديد هيئت دولت سرپرست خانوارها با دريافت كارت مبادلات مرزي هر ماه مي توانند علاوه بر صادرات به ارزش 20 ميليون ريال كالاي مجوزدار از جمله مواد غذايي وارد كنند.
برداشت چغندر قند
بوكان- خبرنگار كيهان: 250 هزار تن چغندر قند از زمين هاي بوكان برداشت شد.
عباسي فرماندار بوكان با اعلام خبر فوق از آغاز احداث كارخانه قند جديد توسط بخش خصوصي در اين شهرستان خبر داد و افزود: اين كارخانه در زميني به مساحت 72 هكتار فاز اول آن با ظرفيت جذب بيش از 300 هزار تن چغندر قند در سال را خواهد داشت و براي 600 نفر فرصت اشتغال مستقيم فراهم خواهد شد.
 


مدير كل كتابخانه هاي استان يزد:

آمار مطالعه كتاب و روزنامه در يزد نگران كننده است

يزد- خبرنگار كيهان:
مدير كل كتابخانه هاي استان يزد گفت: سرانه مطالعه در اين استان شامل كتاب غيردرسي، روزنامه، قرآن، ادعيه و كتب الكترونيك حدود 74 دقيقه است.
محمدحسين پارساييان با اشاره به نتايج يك تحقيق كه از 400 نفر از مردم استان يزد در سال 88 صورت گرفته است افزود: استان يزد از نظر ميزان مطالعه روزنامه در كشور رتبه 30 و مطالعه كتب غيردرسي رتبه 15 را در كشور داراست كه وضعيت خوبي نيست.
به گزارش خبرنگار ما، وي با بيان اينكه 6/87 درصد افراد مورد پرسش در اين تحقيق داراي سواد خواندن بوده اند، افزود: نتايج تحقيق نشان داد كه 45 درصد افراد در يك سال گذشته مطالعه غيردرسي نداشته اند.
به گفته وي: 1/17 درصد افراد در يك سال گذشته دو عنوان كتاب و كمتر، 21 درصد 3 تا 5 عنوان كتاب و 4/16 درصد 6 عنوان و بيشتر كتاب غيردرسي مطالعه كرده اند.
مدير كل كتابخانه هاي استان يزد به برنامه هاي اين اداره كل براي افزايش سرانه مطالعه اشاره كرد و گفت: اداره كل كتابخانه هاي استان مسابقات كتابخواني مختلفي را اجرا كرده است و اكنون به طور متوسط ماهيانه 25 مسابقه كتابخواني آنلاين در يزد برگزار مي شود.
وي برگزاري مسابقه كتابخواني براي اقشار مختلف مردمي نظير طلاب، سربازان و فرهنگيان را از ديگر برنامه ها عنوان كرد و افزود: در سال جاري اداره كل كتابخانه هاي استان يزد از منابع خود 10 ميليون تومان جايزه به برندگان شهرستاني مسابقات كتابخواني اهدا كرده است.
 


معاون شهردار شيراز:

مديريت واحد شهري دوباره كاريها را حذف مي كند

شيراز- خبرنگار كيهان:
اجراي قانون مديريت واحد شهري از دوباره كاري ها و صرف هزينه هاي موازي پيشگيري مي كند.
معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري شيراز با بيان اين مطلب اظهار داشت: اساسنامه سازمان فرهنگي اجتماعي شهرداري به اندازه اي جامع است كه تمام فعاليت هاي اجتماعي، فرهنگي، هنري، گردشگري و ورزشي در آن به خوبي ديده شده و امكان ورود در هر عرصه اي فراهم است كه از اين ابزار براي مشاركت با ديگر سازمان ها استفاده خواهيم كرد.
محمد فرخ زاده با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه هاي اجتماعي به ويژه در بخش كودك و نوجوان به راه اندازي خانه هاي شهروند كوچولو، مركز مشاوره تخصصي خانواده، فعاليت هاي آموزش شهروندي، برگزاري برنامه هاي عمومي و تعريف كتب آموزشي مشترك با آموزش و پرورش خواستار همكاري بيشتر در انجام كارها شد.
 


ادارات دولتي رشت 60 ميليارد ريال به شهرداري بدهكارند

رشت- خبرنگار كيهان:
ادارات دولتي رشت 60 ميليارد ريال به شهرداري اين شهر بدهكارند.
اين مطلب را رئيس شوراي اسلامي كلانشهر رشت در جلسه شورا عنوان و طي سخناني اظهار داشت: شهرداري از برخي سازمانهاي دولتي مطالبه دار د كه در مجموع 60 ميليارد ريال است و شهردار رشت با مكاتبه به ادارات مذكور، خواستار تسريع در مطالبات معوقه شده است.
مباحي با ابراز نگراني از تأخير در پرداخت حقوق كاركنان شهرداري افزود: پيشتر 30 ميليارد ريال هزينه حقوق و مزاياي كاركنان شهرداري بود كه هم اينك با افزايش نيرو در بدنه شهرداري، ماهانه 50 ميليارد ريال مي بايست هزينه جاري كاركنان در نظر گرفته شود.
وي همچنين با تاكيد بر تسريع دراتمام پروژه هاي نيمه تمام تا پايان سال گفت: پيمانكار جديد براي اتمام پل شهيد باستاني شعار با شهردار وارد مذاكره شده است كه تا پايان سال اين تقاطع غيرهمسطح مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
 


گنبدكاووس مقام اول استانداردسازي مدارس را در گلستان دارد

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي گلستان گفت: آموزش و پرورش گنبدكاووس مقام اول در زمينه آموزش و ترويج استاندارد در مدارس استان را كسب كرده است.
منصور قليچ لي افزود: مديران و نيروهاي آموزش و پرورش گنبدكاووس از تلاشگران ترويج استاندارد در همه زمينه ها هستند و از اين شهرستان بيش از 500اثر شامل مقاله، نقاشي و كاريكاتور در خصوص استاندارد به ستاد مركزي استان رسيده است كه نشان دهنده علاقه و فعال بودن دانش آموزان اين شهرستان در زمينه استاندارد است. قليچ لي همچنين در زمينه گسترش فرهنگ استاندارد در جامعه گفت: استاندارد بايد در همه زمينه ها از جمله صنعتي و غيرصنعتي و كشاورزي رعايت شود و حتي ما بايد در رفتارهاي اجتماعي و آموزشي خود هم تابع استانداردهاي لازم باشيم.
 


زعفران قاينات شناسنامه دار مي شود

قاين - خبرنگاركيهان:
اجراي طرح بهبود كيفيت توليد زعفران ايران در پنج روستاي شهرستان قاينات انجام و زعفران اين مناطق شناسنامه دار مي شود.
نايب رئيس شوراي ملي زعفران در بازديد از مراحل اجرايي اين طرح در قاينات گفت: پس از اجراي موفق اين طرح در سال گذشته، در سال جاري نيز اين طرح به صورت گسترده اجرا مي شود.
محسن احتشام هدف از اجراي اين طرح را بهبود كيفي زعفران ايران دانست و اظهاركرد: در قالب اين طرح مراحل برداشت و جداسازي زعفران به صورت استاندارد انجام مي شود و از ناخالصي هاي زعفران كاسته خواهد شد.
وي با بيان اينكه زعفران قاينات رتبه نخست را در بازار دارد و اجراي اين گونه طرح ها بايد با جديت بيشتري پيگيري شود، تاكيد كرد: همان گونه كه نتايج اجراي پايلوت طرح در سال گذشته نشان داد با اجراي اين طرح استانداردهاي توليد زعفران مرغوب رعايت مي شود و صادرات زعفران نيز بهتر خواهد شد.
احتشام به تفاوت قيمتي زعفران توليد شده در اين شيوه اشاره كرد و افزود: زعفران هاي توليدي در قالب اين طرح به علت كيفيت بالايي كه دارند با اختلاف قيمت 2 ميليون ريالي در بازار خريداري مي شوند.
 


مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي مازندران:

حمايت از توليدات داخلي كليد اقتصاد مقاومتي است

ساري- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي مازندران، حمايت از صنعت و توليدات داخلي را كليد اقتصاد مقاومتي در برابر تحريم ها دانست.
عباسعلي وفايي نژاد گفت: دستيابي به افق هاي اقتصاد مقاومتي در كنار توليد ملي و توجه به كار و سرمايه ايراني ميسر است و صنعت و توليد داخلي در پيروز شدن اقتصاد، حرف اول را مي زند.
مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي مازندران اظهار داشت: بي ترديد استفاده از توليد و صنعت داخلي كه ايستادن كشور روي پاي خود براساس توان و ظرفيت هاي موجود است يكي از راهكارهاي رسيدن به اهداف اقتصاد مقاومتي است.
وفايي نژاد افزود: براي شكست تحريم ها بايد با يك برنامه مدون در اقتصاد و صنعت، افزايش توليد و برنامه هاي مقاومتي را تدوين و تقويت كنيم.
وي تاكيد كرد: افزايش كيفي محصولات در جهت جذب بازار، معرفي، توليد و كيفيت مطلوب و براساس سليقه مردم در بازار از رسالت توليدكنندگان داخلي است.
وفايي نژاد بيان داشت: شهرك ها و نواحي صنعتي به عنوان بستر مناسب توسعه صنعتي محسوب مي شوند و بايد تمام توان و ظرفيت هاي موجود را براي حضور و جذب سرمايه گذار، به كار گرفته و از توليدات داخلي حمايت كنند.
 


عراق بازار عمده كالاهاي صادراتي از استان يزد است

يزد- خبرنگار كيهان:
بيش از 683 هزار تن كالا به ارزش 280 ميليون دلار از گمرك استان يزد به خارج از كشور صادر شده است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل گمرك استان يزد، بيش از 683 هزار تن كالا به ارزش بيش از 280 ميليون دلار از گمرك اين استان به خارج از كشور صادر شده كه اين رقم از نظر وزن و ارزش به ترتيب 89 و 37 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزايش داشته است.
به گزارش خبرنگار ما، عمده كالاهاي صادراتي از گمرك استان كه جزو 15 گمرك برتر كشور در بخش صادرات محسوب مي شود، شامل كاشي با 42درصد ارزش كل صادرات، قير جامد با 13درصد، تابلو برق با 5درصد، پسته و مغز پسته با 4درصد، كابل مخابراتي با 4درصد و شيشه ساختماني با 3درصد بوده است.
بر پايه همين گزارش؛ تنوع كالاهاي صادراتي استان يزد 119 قلم كالا بوده و كالاهاي استان يزد به 43 كشور جهان صادر شده است كه عمده ترين آنها عراق با سهم 45درصد، پاكستان با 18درصد، افغانستان با 14درصد، منطقه ويژه اقتصادي پارس با پنج درصد، سوريه با چهار درصد و هلند با سه درصد هستند.
 


دبير كميته حوزه و مدارس همدان:

ارتباط حوزه با آموزش و پرورش از دبستان آغاز شود

بهار -خبرنگاركيهان:
دبير كميته همكاري حوزه و مدارس خواستار ارتباط حوزه هاي علميه با آموزش و پرورش از مقطع دبستان شد.
پرويز ابراهيمي درجلسه اين كميته در شهرستان بهار افزود: پرداختن به تربيت كودكان، از اساسي ترين وظايف وفعاليت هاي آموزش و پرورش به شمار مي رود و تاكيد بر اين موضوع در آموزه هاي ديني ما نيز مشهود است.وي ادامه داد: بر همين اساس، عمق بخشيدن به تربيت،هدف اصلي آموزش و پرورش از اجراي برنامه حضور روحانيان در مدارس است زيرا هر حركتي در جهان اسلام عليه دنياي كفر ايجاد مي شود از حوزه هاي علميه نشأت مي گيرد.
ابراهيمي اظهار داشت: سالانه، حدود 70 هزار سوال وشبهه ديني كه بيشتر از طريق برنامه هاي شبكه هاي ماهواره اي در جامعه گسترش مي يابد، در مدارس پاسخ داده مي شود و لذا قطعا بايد بين خانواده ها و مدارس ارتباط مستمر وجود داشته باشد. وي اعلام كرد: طرح «يك مبلغ -يك مدرسه» براي اولين بار در كشور، از سوي استان همدان ارايه و منجر به افزايش حضور روحانيان در مدارس شد. وي يادآور شد: همين كه توانستيم در مدارس پاسخگوي بسياري از شبهات ديني دانش آموزان باشيم، نشان دهنده موفقيت طرح مذكور است.
 


نايب رئيس شوراي اسلامي شهرستان:

قيمت قير خدمت رساني در بابل را دشوار ساخت

بابل- خبرنگار كيهان:
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر بابل گفت: قيمت سرسام آور قير خدمت رساني به شهروندان را دشوار ساخته است.
مهندس سيف الله علي نيا افزود: ترميم و انجام عمليات آسفالت معابر عمومي از مهم ترين خواسته هاي شهروندان است اما به دليل افزايش قيمت موداوليه آسفالت، شاهد كاهش حجم كاري و انباشت مشكلات دراين زمينه هستيم. وي اظهار داشت: در سال 86 قيمت هرتن قير 60هزار تومان بود ولي امسال به دليل دلال بازي و برخي واسطه ها در بورس اين قيمت به بالاي 700 هزار تومان رسيد. كه اين مبلغ 12 برابر رشد را نشان مي دهد. علي نيا تصريح كرد:با بيان اينكه بودجه بخش ترميم و آسفالت معابر امسال نسبت به سال 86 رشدي معادل 5/2 برابر داشته است گفت: اين بدان معناست كه توان پاسخگويي ما به نياز شهروندان بسيار پايين است و به همين دليل شاهد بروز مشكلات در معابر عمومي به ويژه خيابان هاي اصلي شهر هستيم.
 


ارائه درس آشنايي با دفاع مقدس در دانشگاه هاي همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
146 كلاس درس آشنايي با دفاع مقدس در نيمسال اول سال تحصيلي جاري در دانشگاه هاي استان همدان برگزار شده است.
مدير تحقيق و پژوهش اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس همدان گفت: در نيمسال اول تحصيلي جاري، 5 هزار و 141 دانشجوي دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي استان در حال گذراندن 2 واحد درس آشنايي با دفاع مقدس هستند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس همدان، سرهنگ پاسدار سيدعلي مساوات افزود: در ترم گذشته يك هزار و 650 دانشجو 2 واحد درس آشنايي با دفاع مقدس را گذراندند و هم اكنون افزايش 5/3 برابري دانشجويان در اين درس را شاهد هستيم.
وي بيان داشت: 30 نفر استاد 2 واحد درس آشنايي با دفاع مقدس را در دانشگاه هاي استان تدريس مي كنند.
مساوات يادآور شد: بيشترين تعداد دانشجويان متعلق به دانشگاه بوعلي سيناي همدان با 1298 دانشجو و تشكيل 38 كلاس است.
وي اظهار داشت: اين 2 واحد در دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي شامل؛ دانشگاه بوعلي و صنعتي همدان، ملي ملاير، ملي نهاوند، سيدجمال الدين اسدآبادي و دانشگاه هاي پيام نور در قالب 7 شعبه، دانشگاه هاي علمي كاربردي و فني حرفه اي در قالب 3 شعبه، تربيت معلم در قالب يك شعبه و 5 شعبه دانشگاه آزاد شهرستان هاي استان تدريس مي شود.
 


جشنواره زعفران در روستاي وامنان آزادشهر برگزار شد

شرق گلستان-خبرنگاركيهان:
به همت اداره كل دفتر امور روستايي استانداري گلستان، جشنواره زعفران در روستاي وامنان آزادشهر برگزار شد.
استاندار گلستان در اين جشنواره اظهاركرد: كشت زعفران و صادرات آن به كشورهاي مختلف يك كار استراتژيك و اولويت دار استان گلستان است.
جواد قناعت گفت: سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان با نظر كارشناسان اين بخش براي توسعه سطح زيركشت زعفران در منطقه وامنان برنامه ريزي شد و پژوهشكده اين سازمان نيز به منظور جلوگيري از بروز آفت هاي اين محصول در منطقه و همچنين بازدهي بيشتر آن طرح هاي پژوهشي انجام دهد.
گفتني است، روستاي وامنان داراي 475خانوار و فعاليت آنان دامداري، كشاورزي است. اين روستا در منطقه كوهستاني و در فاصله 70 كيلومتري مركز شهرستان آزادشهر و در ارتفاع 1300 متري از سطح دريا واقع شده و داراي آب و هوايي نسبتا سرد و خشك است.
 


طرح ايجاد كتابخانه هاي روستايي اجرا مي شود

شهركرد- خبرنگار كيهان:
طرح ايجاد كتابخانه هاي عمومي در روستاهاي سراسر كشور اجرا مي شود.
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان چهارمحال و بختياري كه در آستانه هفته كتاب با اعلام اين مطلب افزود: براساس اين طرح جديد، روستاهايي كه بيش از يك هزار و 500 نفر جمعيت دارند و مكان هاي مناسب در اختيار كتابخانه هاي عمومي كشور قرار مي دهند، كتابخانه ايجاد مي شود.
بهروز صادقي اظهار كرد: اين مكان ها، در كمترين زمان ممكن به كتاب و امكانات مورد نياز تجهيز مي شود و در اختيار روستاييان قرار مي گيرد.
وي دفاتر شركت هاي تعاوني روستايي را بهترين مكان براي ايجاد كتابخانه هاي روستايي دانست. صادقي، ايجاد كتابخانه هاي عمومي در روستاها را در راستاي تحقق منويات رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه «بايد كاري كنيم كه همه افراد جامعه كتابخوان شوند» اعلام كرد.
 


بانوان ساروي به بيمارستان ويژه مي روند

ساري- خبرنگاركيهان:
قائم مقام دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت: بيمارستان مخصوص بانوان در ساري افتتاح خواهد شد كه تمامي عوامل اجرايي اين بيمارستان را بانوان تشكيل مي دهند.
دكتر فرهنگ بابامحمودي در جلسه صيانت از حقوق شهروندي اظهار داشت: پياده كردن ارزش هاي ولايي در بيمارستان هاي استان امري ضروري است كه ما در اين راستا بسيار حساس هستيم.
وي افزود: بحث ايمني، كاهش مخاطرات و افزايش ميزان رضايت مندي از جمله مهم ترين دغدغه هاي وزارت بهداشت محسوب مي شود.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشكي مازندران در ادامه از اختصاص بيمارستان مهر براي انجام امور درماني بانوان مازندران خبر داد و اظهار داشت: اين بيمارستان توسط دانشگاه علوم پزشكي مازندران خريداري شد و اقدامات درماني اين بيمارستان اختصاص به بانوان پيدا مي كند.
وي با تاكيد بر رعايت حقوق شهروندي بيماران گفت: در اين راستا كميته اخلاق پزشكي از سال74 در راستاي صيانت از حقوق شهروندي در تمام بيمارستان هاي استان راه اندازي شده است.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشكي مازندران ادامه داد: به منظور ارتقاي خدمات درماني به بيماران حاكميت باليني در بيمارستان هاي مازندران به صورت جدي دنبال مي شود.
بابامحمودي با اعلام اينكه طرح پزشك خانواده شهري در سه سطح در مازندران درحال اجرايي شدن است، اظهار داشت: وزير بهداشت نيز از روند اجرايي شدن طرح پزشك خانواده در مازندران ابراز رضايت كرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14