(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22  آبان  1391 - شماره 20355

خانم عزيز؛ مراقب باش دير نشود!
«خطرات بارداري بعد از 40 سالگي»
تلاش براي اثبات جايگاه اجتماعي
كودكان را در برابر رفتارهاي مقابله جويانه تنبيه نكنيد
كودكان بي خواب
اسرار خوراكي ها
ماهي را همراه با تيغه مياني اش بپزيد
كمر درد
جرم دندان
رژيم لاغري با عسل


خانم عزيز؛ مراقب باش دير نشود!

«خطرات بارداري بعد از 40 سالگي»

فرزنددار شدن يكي از تمايلات هميشگي بشر بوده و هست و معمولا به ندرت ديده مي شود كه كسي چنين آرزويي نداشته باشد.
ورود فرشته كوچولو به زندگي، شور و شعف خاصي را براي پدر و مادر به همراه دارد. درگذشته زوج هاي جوان بيشتر دوست داشتند كه در ابتداي زندگي مشترك، صاحب بچه شوند؛ اما امروزه سن بارداري نسبت به گذشته افزايش يافته است. خانم هايي كه دير ازدواج مي كنند يا بچه دار مي شوند بايد اين مسئله را مدنظر داشته باشند كه بالا رفتن سن مي تواند عواقبي را براي خود و فرزندشان به همراه داشته باشد. اگر اين موضوع براي شما نيز جالب است، خواندن اين مقاله را از دست ندهيد.
چرا سن بارداري نسبت به گذشته بالاتر رفته است؟
مهم ترين دليل اين است كه امروزه تقريبا همه خانم ها به دنبال ادامه تحصيل و سپس اشتغال هستند. از آنجا كه بچه دار شدن براي مادران كارمند با مشغله ها و گرفتاري هاي زيادي همراه است و گاه حتي ممكن است شغل خود را نيز از دست بدهند، برخي از آنها ترجيح مي دهند تا بارداري را به تعويق بيندازند تا نخست در زمينه كاري به موفقيت برسند.
در مواردي هم زوجين از مشكلات بارداري در سنين بالا اظهار بي اطلاعي مي كنند و توجهي به اين مسئله نداشته اند.
مورد آخر نيز در مورد زوجيني است كه با اينكه خانم از وضعيت جسماني و سلامت مطلع است، اما همسر آمادگي يا تمايلي به بچه دار شدن ندارد كه همين مسئله بارداري را به تعويق مي اندازد.
خطرات بارداري پس از40 سالگي براي مادر
گرچه خانم ها در سن 40 سالگي هنوز شادابي ظاهري را دارند، اما دستگاه توليد مثل تقريبا پير شده است. امروزه بروز ناراحتي هايي از قبيل ناهنجاري هاي كروموزومي، فشار خون بالا، ديابت، زايمان زودرس در اين بارداري ها شناخته شده است. همچنين خطراتي مانند سقط جنين(در 30درصد موارد) و سزارين(تقريبا 40درصد در مورد بچه اول و 20 تا 30درصد در بارداري هاي بعدي) نيز مادر را تهديد مي كند. از طرف ديگر، گرچه به خاطر پيشرفت علم پزشكي و بهداشت خطر مرگ نوزاد هنگام تولد تقريبا به صفر رسيده است، با اين حال با افزايش سن، اين خطر همچنان وجود دارد. همچنين آمارهاي مربوط به سال هاي 2002-2001 در مورد خانم هاي 40 تا 45 ساله نشان مي دهد كه از بين 100000تولد، 33 مورد فوت و اين رقم پس از 45 سالگي به 215 افزايش مي يابد؛ در حالي كه در مورد خانم هاي 30 تا 34 ساله تنها 3/6 است.
خطراتي كه جنين را تهديد مي كند!
نخستين مشكل، ناهنجاري كروموزومي است كه 2/2درصد نوزادان مادران 40 ساله و 4درصد مادران 42 ساله را تهديد مي كند. با اينكه خطر سقط جنين و مرگ هنگام تولد نوزادان در مادران 40 تا 45 ساله افزايش مي يابد، اما در كل بايد گفت كه اين بچه ها مانند ديگران زندگي خوب و سالمي خواهند داشت. مطالعات زيادي در اين زمينه نشان مي دهد كه تولد نوزادان نارس يا با وزن كم در اين شرايط بسيار ديده مي شود. حاملگي پس از 45 سالگي نيز خطرات بسياري براي مادر و جنين به همراه دارد.
توصيه هايي براي بارداري پس از 35 سالگي.
- مصرف داروها را كم كنيد و در مورد بيماري هاي مزمن تحت نظر پزشك باشيد.
- در صورت چاقي، وزن خود را به مقدار ايده آل برسانيد.
- ورزش كنيد.
- روش هاي مراقبت از خود را توجه داشته باشيد.
¤ در آخر بايد گفت خانم هاي عزيز! اگر قصد بچه دار شدن داريد، منتظر منزل خوب، موقعيت مالي خوب، شغل عالي و... نشويد. دوران جواني و خصوصا فاصله سني بين 20 تا 30 سال بهترين زمان براي مادر شدن است.متاسفانه خانم هايي هستند كه به دلايل مختلف بارداري را به تعويق انداخته اند و براي هميشه شانس مادر شدن را از دست داده اند.
مترجم: مريم سادات كاظمي
 


تلاش براي اثبات جايگاه اجتماعي

عليرضا صدقي
پژوهش هاي يك مطالعه جديد، در مورد وابستگي جوانان به تلفن هاي همراه و نوع كاربري آنها نشان مي دهد كه تلفن هاي همراه، جوانان را قادر مي سازد تا جايگاه اجتماعي خود را اثبات كنند. يعني جوانان از طريق استفاده و مالك شدن تلفن هاي همراه، مشاركتشان رادر گروه بندي هاي جامعه بيان كرده و مرزهاي پايگاه اجتماعي شان را مشخص مي كنند.
پس از انجام بررسي ها معلوم شد كه بين تمام افراد جوانان، به طور وسيعي از تلفن هاي همراه استفاده مي كنند. 90 درصد جوانان بين 18 تا 23 سال گزارش كرده اند كه موبايل دارند و اين نسبت در بين 24 تا 28 ساله ها به 98 درصد مي رسيد. ميزان آشنايي جوانان با وسايل و خدمات تلفن هاي همراه نيز در سطح بالايي است. نوع خدمات ارتباطي كه جوانان استفاده مي كردند، به كسي كه با آن ها تماس مي گرفت، بستگي داشت.
زماني كه يكي از اعضاي خانواده با آن ها تماس مي گرفت، آن ها معمولا با او صحبت مي كردند، درحالي كه براي ارتباط با گروه همسالان خود، از پيام هاي كوتاه (متني) استفاده مي كردند.
پژوهش ها نشان مي دهد كه تلفن هاي همراه براي جوانان بسيار باارزش است زيرا در آن ها يك نوع حس اجتماعي بودن را ايجاد مي كند. تلفن همراه به جوانان اين امكان را مي دهد تا نشان دهند كه بخشي از شبكه اجتماعي هستند و در درون آن، چه جايگاهي دارند.
شيوه اي براي بيان اعتبار ظاهري
استفاده از تلفن همراه براي صحبت يا پيام فرستادن، به آنها اجازه مي دهد تا در فعاليت هاي اجتماعي شان درگير شوند. هم ظاهر فيزيكي تلفن و هم وضعيتي كه در آن تلفن مورد استفاده قرار مي گيرد، ارزش هاي نماديني را كه ضامن ثبات شبكه اجتماعي است، حفظ مي كند.
براي مثال جوانان مصاحبه شونده بر اين كه تلفن آن ها توسط ديگران چگونه ديده مي شود، اهميتي اساسي قايل مي شدند. شركت سازنده، اندازه، مدل يا رنگ تلفن هاي همراه آنها، شيوه اي براي بيان اعتبار ظاهري آن ها در نظر گرفته مي شد. علاوه بر اين استفاده از ويژگي هاي تلفن هاي همراه مثل دفترچه تلفن، بازي ها و پيام هاي كوتاه متني براي جوانان باارزش بود.
براي مثال جوانان به اين خاطر از پيام هاي كوتاه استفاده مي كردند تا به گروه خودشان انسجام بخشند و آن را از ديگر گروه ها و بزرگسالان متمايز كنند.
جوانان در پيام هاي كوتاه خود از نمادها و كلمات خاصي استفاده مي كردند و با اين كار وجهه و هويت و اهميت اعضاي گروه خود را مشخص كرده و افراد خارج از گروه را معين مي كردند.
بررسي همچنين نشان مي داد كه جوانان از تلفن هاي همراه براي نشان دادن نقش اجتماعي خود استفاده مي كردند. همان طور كه از ديگر فرآورده هاي مصنوعي فرهنگي استفاده مي كنند. يكي از نوجوانان مصاحبه شونده مي گويد: تلفن همراه مثل مربي آدم است. هر كسي به باشگاه مي رود به مربي فرد نگاه مي كند. اگر شما مربي بدي داشته باشيد، انگشت نما مي شويد، تلفن همراه هم همين طور است.
فعاليت انساني تحت تاثير زمينه اجتماعي، فرهنگي
به طور كلي جوانان با استفاده از موبايل هايشان سعي دارند به روابط همسالانشان انسجام ببخشند، خودشان را از خانواده يا روابط خانوادگي متمايز سازند و در حس استقلال از خانواده و جمع در ميان همسالانشان شركت جويند. به طور خلاصه، ارتباط برقرار كردن با تلفن هاي همراه باعث تداوم ارتباط هاي اجتماعي در اجتماع هاي محلي مي شود.
محققان معتقدند كه فعاليت هاي افراد از طريق استفاده از ابزار تكنولوژي تعديل مي شود. بنابراين فعاليت انساني تحت تأثير زمينه اجتماعي، فرهنگي و تاريخي است. درون اين زمينه، فعاليت ها از طريق مبادله بين مردم و مصنوعاتي كه استفاده مي كنند، شكل مي گيرد.
فناوري، با معناي اجتماعي، فرهنگي و تاريخي خود، ماهيت فعاليت را شكل مي دهد و به دنبال آن معين مي كند كه چه نوع فعاليت هايي بايستي انجام شود. هر چند فناوري، ماهيت فعاليت را تعيين مي كند اما خود نيز از طريق آن شكل مي گيرد، چرا كه معنا و آگاهي در فعاليت روزمره واقع شده است.
در هر حال اين نظريه راهي را فراهم مي آورد تا از اين داده ها براي طراحي هاي مختلف استفاده كرد. براي مثال باتوجه به زمينه تاريخي، اين نظريه كمك مي كند تا راههايي را كه در آن فناوري در فعاليت هاي روزمره، معني پيدا مي كنند مشخص شود.
از ديدگاه تاريخي يافته ها نشان مي دهند كه جوانان تنها به جنبه هاي كاركردي ابزارهاي ديجيتالي توجه ندارند بلكه آن ها را به عنوان شيئي كه حامل معناي ويژه وابسته به گروه بندي هاي اجتماعي و هويتي است، مي بينند.
بنابراين جوانان با تلفن، همچون وسيله اي اجتماعي برخورد مي كنند و به تلفن همچون وسيله اي مي نگرند كه به وسيله آن مي توانند بخشي از خودشان و شخصيت شان را در خانواده و در بين همسالانشان نشان دهند. از اين ديدگاه، تلفن همراه بين جوانان و نقش اجتماعي آن ها واسطه است.
زمينه تاريخي به ما اجازه مي دهد تا دريابيم چگونه يك ابزار ديجيتالي چنين نقشي را برعهده دارد. زمينه تاريخي آشكار مي كند كه جوانان معمولا وسايلي را كه استفاده مي كنند، با معنا مي سازند. استفاده از تلفن بخشي از عمل مشترك بزرگي است كه در آن بيان معنا همراه با گروه و هويت فردي، اساسي است. اين كه چرا جوانان از ويژگي هاي بي تناسب تلفن هاي همراه، مثل پيام هاي كوتاه استفاده مي كنند از طريق اين نظريه قابل توضيح است.
وسيله اي براي برقراري ارتباط، جوانان
كاركرد كلي تلفن همراه و استفاده عملي روزمره آن براي جوانان تناقض آميز است. علاوه بر استفاده از تلفن به عنوان وسيله اي براي برقراري ارتباط، جوانان همچنين از آن براي اثبات فعاليت هاي اجتماعي شان استفاده مي كنند.
اين مسئله باعث ايجاد تناقض هاي خاصي مي شود. براي مثال قواعدي كه واسطه ارتباط جوانان و اجتماع آنان است با هدف اثبات شبكه اجتماعي در تضاد است. قواعد خانه و مدرسه، محدوديت هايي را در اين كه جوانان چه موقع و چگونه از تلفن هايشان استفاده كنند، ايجاد مي كند.
در مقابل جوانان براي اثبات نقش اجتماعي شان، خود را با روش هايي انطباق مي دهند كه هزينه ها را كم مي كند و از قواعد خانه و مدرسه نيز سرپيچي نمي كند.
استفاده از پيام هاي كوتاه نتيجه چنين محدوديت هايي است. ميزان استفاده از پيام هاي كوتاه نشان مي دهد كه چگونه تناقض ها بر چگونگي استفاده از تلفن همراه تأثير مي گذارد. علي رغم آن كه تلفن براي فرستادن پيام هاي متني بسيار دست و پاگير است، اما به دليل وجود اين تناقض ها، بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد.
در واقع تناقض به خاطر كاركردي بودن تلفن هاي همراه به وجود مي آيد. به خاطر محدوديت هاي تلفن همراه، افراد نمي توانند با گروه هايي از همسالانشان كه به لحاظ جغرافيايي پراكنده اند، ارتباط برقرار كنند.
تلفن، تنها اجازه مي دهد ارتباط بين يك تماس گيرنده و يك دريافت كننده برقرار شود، بنابراين در زمينه فعاليت، مانع مستقيمي براي تقسيم كار در درون جامعه است. روانشناسان اين نكات را در اين زمينه برجسته تر مي دانند:
- يكي از انگيزه هاي استفاده از تلفن هاي همراه براي جوانان، اثبات فعاليت هاي اجتماعي شان است؛ يعني برقراري پيوند با همسالانشان و تعريف مرزهاي اجتماعي خودشان. از اين روي آنها صرفا بر جنبه ارتباطي تلفن همراه توجه نمي كنند بلكه به مناسب بودن آن براي نشان دادن پايگاه اجتماعي نيز توجه دارند.
- تلفن همراه همچون ابزارهاي اجتماعي و فرهنگي ديگر در زمينه تاريخي محقق مي شود. حالتي كه در آن تلفن به وسيله جوانان درك مي شود، به طور عميقي با تاريخ اجتماعي آن ها مرتبط است. جوانان لوازم را همچون فراهم آوردن وسيله ميان هويت فردي و گروهي مي بينند.
 


كودكان را در برابر رفتارهاي مقابله جويانه تنبيه نكنيد

يك فوق تخصص اعصاب و روان كودكان و نوجوانان با تاكيد بر اين كه در برابر رفتارهاي مقابله جويانه كودكان از تنبيه بپرهيزيد، مي گويد: بايد در ابتدا با تشويق، فرد را به سوي دور كردن از رفتارهاي مقابله اي سوق داد، سپس به سراغ گزينه تنبيه رفت.
دكتر «هوشنگ اميريان» مي افزايد: در كودكان يك حس قوي استقلال طلبي و عدم وابستگي وجود دارد كه اين حس در بسياري از موارد تاثيرات مثبتي دارد كه ممكن است قاطعيت را در فرد افزايش دهد.
اگر اين حس شدت زيادي داشته باشد فرد را به سوي سركشي و جسارت سوق مي دهد و به صورت رفتارهاي مقابله جويانه بروز مي كند، پس در كنار تقويت جنبه هاي مثبت استقلال طلبي، بايد جنبه هاي منفي آن را كاهش داد.
از مهم ترين خصوصيات كودكاني كه رفتارهاي مقابله جويانه دارند اين است كه در برابر بسياري از كارها مانند لباس پوشيدن، حمام رفتن و... مقاومت مي كنند.
اين كودكان راجع به هر موضوعي بحث مي كنند و در برابر والدين پرخاشگري دارند و يا بهانه مي گيرند.
اين كودكان براي پيش برد كارشان بسيار گريه مي كنند، توجه دائمي مي خواهند و غيرقابل پيش بيني اند و براي دريافت پاسخ خواسته هاي خود با وجود عدم پاسخگويي مناسب والدين، آنها را دنبال مي كنند و تا دريافت پاسخ پيش مي روند.
وي با بيان اينكه رفتارهاي مقابله اي در كوكان مي تواند علل متفاوتي داشته باشد، مي گويد: برخي كودكان به لحاظ ذاتي و ژنتيكي رفتارهاي مقابله جويانه اي دارند اما در برخي موارد، والدين با هم تعامل سازنده اي ندارند و كودك از نظر تربيتي با روش هاي ناصحيح تربيت مي شود و در برخي موارد نيز كودكان اين رفتارها را از جامعه ياد مي گيرند.
زماني كه گفته مي شود فرد به لحاظ ذاتي و ژنتيكي رفتارهاي مقابله جويانه دارد اين بدان معناست كه در سرشت فرد اين خصيصه وجود دارد و بايد توسط تربيت صحيح به موارد مثبت سوق داده شود.
وي با تاكيد بر اينكه انطباق وجود و ذات كودك با روش هاي تربيتي والدين در اين مساله بسيار مهم است، مي گويد: اگر كودكي داراي اين ذات باشد و والدين نيز به آن دامن بزنند، كودك با مشاهده رفتار والدين تهاجمي تر شده و رفتار مقابله اي و زورگويانه او نمايان مي شود.
البته در برخي اوقات عدم ثبات در پاسخ هاي رفتاري و واكنش هاي متفاوت از سوي والدين نسبت به رفتار كودك سبب مي شود رفتار والدين نشان دهنده عدم تعامل سازنده با هم باشد و كودك را براي انجام رفتار مقابله اي تحريك كند.
اگر والدين با هم مشكل و اختلاف نظري داشته باشند و با حالت پرخاشگري با يكديگر رفتار كنند، كودك از رفتارهاي مقابله اي والدين الگو گرفته و خود او اين رفتار را بروز مي دهد.
از طرفي استرس هاي خانوادگي مانند طلاق، اعتياد، تعارض، مصرف مواد مخدر و الكل سبب مي شود كه كودك نتواند محيط را تحمل كند و پرخاشگر شود.
همچنين استفاده نابه جا از تلويزيون و سي.دي سبب كاهش خلاقيت و تعامل كودك باخانواده و دوستان مي شود و اگر با نمايش صحنه هاي هيجاني و خشن نيز همراه باشد، رفتارهاي مقابله اي يا لجبازي را در كودكان تقويت مي كند.
والدين در برابر رفتارهاي مقابله اي كودك بايد پيش از تنبيه، براي دوري از انجام رفتارهاي مقابله اي چندين بار تشويق شوند و سپس از عدم پاسخ صحيح از طرف كودك، تنبيه را جايگزين كنند.
تنبيه در اين زمينه بايد نه به صورت تهديدهاي غيرعملي بلكه به صورت تهديدي باشد كه امكان عملي شدن آنها وجود داشته باشد.
والدين نبايد پيام هاي نابجا و برچسب هاي نامناسب به كودكانشان بزنند و يا با ديگر كودكان، او را مقايسه كنند. چون در اين صورت احساس گناه در كودك شكل مي گيرد و زمينه رفتارهاي مقابله اي را در كودك ايجاد مي كند.
 


كودكان بي خواب

بررسي و شناخت علائم بي خوابي در كودكان بسيار دشوار است زيرا الگوهاي خواب كودكان براساس سن و طبيعت آنهاست. مشكل به خواب رفتن و بيدار نشدن در طول خواب دو مشخصه مهم در بي خوابي كودكان و حتي بزرگسالان است. تا دير وقت بيدار ماندن، ساعتها در خواب غلت زدن، بيدار شدن هاي ناگهاني و ناتواني در دوباره به خواب رفتن نيز از علائم بي خوابي است.
علل بي خوابي در كودكان
علت بي خوابي در كودكان بستگي به محيط، سن و ميزان نياز آنها به خواب دارد.
عادت به كم خوابي
نداشتن زمان خواب منظم، تغيير فعاليت هاي روزانه، تا دير وقت بيدار ماندن، عوامل باز دارنده خواب مانند سرگرمي ها، انجام تكاليف مدرسه و فعاليت بيش از حد قبل از خواب، استفاده بيش از حد از نوشيدني هاي كافيين دار، خوردن شيريني ها و غذاهاي چرب قبل از خواب و يا حتي مشاجره ميان خواهر و برادرها از عواملي است كه منجر به بي خوابي كودكان و نوجوانان مي شود.
عوامل فيزيكي و عاطفي
سرما، گوش درد، دل درد، دندان درد، آلرژي، آسم، اگزما، شب ادراري، خر و پف با صداي بلند و اختلال تنفسي از جمله عوامل فيزيكي هستند كه خواب كودك را مختل مي كنند. بي خوابي كودكان همچنين ريشه در مسائل عاطفي مانند اضطراب هاي ناشي از طلاق والدين و ترس هاي شبانه دارد، افسردگي، استرس و توهم نيز تاثير مستقيمي در فرايند خواب كودكان دارد.
محيط خواب
اتاق خواب گرم يا سرد، روشن و يا پر سر و صدا باعث بي خوابي كودك مي شود. پوشك مرطوب، لباس خواب نامناسب، تخت خواب غيراستاندارد، ملافه زبر و به طور كلي يك محيط نامناسب مانع از به خواب رفتن كودك مي شود.
والدين و مشكل بي خوابي كودكان
بي خوابي مشكلي است كه بسياري از مردم با آن دست و پنجه نرم مي كنند. برخي از مردم به خواب مي روند اما در طول شب به طور دائم بيدار مي شوند. برخي ديگر تنها پس از چند ساعت خواب بيدار مي شوند و ديگر به خواب نمي روند. برخي هم هرگز نمي توانند بخوابند. معمولا بي خوابي به عنوان يك وضعيت دردناك تنها براي بزرگسالان معرفي شده است. در حالي كه بسياري از كودكان به همان اندازه بزرگسالان از آن رنج مي برند. والديني كه در تنظيم خواب فرزندشان ناموفق هستند بايد بدانند كه اين موضوع به خواب رفتن آنها را دچار مشكل مي كند. برخي از كودكان ناآرام و لجباز هستند و دوست ندارند كه والدينشان به آنها بگويند وقت خوابشان است. و از طرفي ديگر والديني كه تا دير وقت بيدار مي مانند و با صداي بلند موزيك گوش مي كنند، سيگار مي كشند، و يا مهماني مي دهند مزاحم استراحت و خواب فرزندشان مي شوند. خواب كودكان به واسطه دود دخانياتي كه والدينشان مصرف مي كنند با مشكل مواجه مي شود. برخي از والدين حتي شيوه زندگي بزرگسالان را به فرزندان خود تحميل مي كنند. برخورد اصلي با اين مشكل درمان سنتي و معمول است. برطبق آكادمي داروي خواب در آمريكا به طور رايج براي درمان بي خوابي كودكان داروهاي ضدافسردگي تجويز مي شود. اما چنين درماني باعث اعتياد آنها به داروهاي ديگر مي شود و اين معضل حتي مي تواند بزرگ تر از مشكل بي خوابي باشد. والديني كه با تجويز دارو براي درمان بي خوابي فرزندشان موافق نيستند مي توانند با تغذيه سالم و تغيير شيوه زندگي آنها اين مشكل را از ميان بردارند.
تغذيه سالم
كمبود مواد معدني و ويتامين هايي كه در زير ذكر شده باعث بي خوابي فرزند شما مي شود:
كلسيم: اين ماده خاصيت آرام بخشي بر بدن انسان دارد و كمبود آن باعث ناآرامي و ضعف شديد مي شود.
منيزيوم: اين ماده خاصيت ترغيب كنندگي براي خواب دارد.
ويتامين ب6 و ب12: آرام كننده اعصاب است.
اينوسيتل: اين ماده باعث بهتر شدن خواب مي شود.
رژيم غذايي بچه ها متشكل از فست فودها، غذاهاي كنسروي و تنقلات است. مواد معدني و ويتامين ها در جلوگيري از بي خوابي موثرند در حالي كه اين گونه غذاها فاقد آنها هستند. والدين بايد غذاهاي تازه و غير كنسروي را وارد رژيم غذايي كودكانشان كنند مانند غلات تازه. همچنين بايد مكملهايي را كه داراي مواد معدني و ويتامين ها هستند در نظر بگيرند.
تغيير شيوه زندگي
براي تغيير و يا اصلاح رژيم غذايي كودكتان بايد با تلاش هاي مداوم شيوه زندگي آنها را تغيير دهيد.
تنظيم زمان خواب
شما بايد زمان خواب كودك خود را تنظيم كنيد و آن را به اجرا بگذاريد. ساعت هشت شب براي خواب بسيار زود است. بهترين زمان براي خوابيدن ساعت نه ونيم شب مي باشد كه نه خيلي دير و نه خيلي زود است. ساعت شش و نيم صبح بهترين زمان براي بيدار شدن از خواب است زيرا كودك شما بايد هشت ساعت تمام بخوابد. فراموش نكنيد كه شما نيز بايد همزمان با او بخوابيد. تنظيم زمان خواب براي از بين بردن ميل كودكتان به بيدار ماندن، درمان بسيار خوبي است.
تكاليف درسي
شما بايد در طول سال تحصيلي كودك خود را از انجام تكاليف درسي زياد منع كنيد. تكاليف بيش از حد، زمان زيادي را در طول روز از او مي گيرد و او مجبور مي شود براي به اتمام رساندن آن تا دير وقت بيدار بماند در نتيجه زمان خواب او به عقب مي افتد. بنابراين شما بايد در اين زمينه دقت كافي را داشته باشيد.
بازي هاي ويديوئي و كامپيوترها
شما نبايد به كودكتان اجازه دهيد كه در طول سال تحصيلي، تمام هفته خود را با بازي هاي ويديوئي سرگرم كند. هنگامي كه فرزند شما شروع به بازي مي كند تقريبا دست كشيدن از آن براي او غير ممكن مي شود. بنابراين شما بايد قواعدي وضع كنيد كه اين بازي ها تنها در آخر هفته و در يك مدت زمان مشخصي كه معمولا نبايد بيش از دو ساعت باشد انجام شود. در طول تعطيلات تابستان به آنها اين اجازه را بدهيد كه اين بازي ها را بدون محدوديت زماني در آخر هفته انجام دهند. شما بايد در طول سال تحصيلي فرزندان خود را در استفاده از بازي هاي ويديوئي و كامپيوتر در اتاق شخصي شان محدود كنيد. زيرا در اين صورت آنها وسوسه نمي شوند كه تا دير وقت بيدار بمانند.
متاسفانه بسياري از كودكان از بي خوابي رنج مي برند اما با نظارت والدينشان مي توانند بر اين مشكل غلبه كنند. والدين بايد از مواد خوراكي سالم براي رژيم غذايي كودك خود استفاده كنند و با آگاهي و بينش كامل، از شيوه درست زندگي آنها مطمئن شوند. بايد بدانيم كه تغيير در رژيم غذايي و شيوه زندگي كودكانمان براي كمك به آنها در غلبه بر بي خوابي كافي نيست و در صورت نياز بايد به پزشك مراجعه كنيم و از درمان هاي دارويي نيز بهره مند شويم.
طاهره جليلوند
 


اسرار خوراكي ها

ماش
ماش، در برنامه غذايي روزانه، جزومهم ترين منابع تامين پروتئين گياهي است و ارزش تغذيه اي بسيار بالايي دارد.
ميزان اسيدفوليك ماش بسيار بالاست
ماش براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي -عروقي بسيار مفيد است.
- پتاسيم ماش نيز فراوان است؛ومصرفش به افراد مبتلا به پرفشاري خون توصيه مي شود. ماش از نظر منگنز و سلنيوم كه خاصيت آنتي اكسيداني دارند نيز غني است و خوردن آن موجب پيشگيري از بيماري هاي مزمن مي شود.
- اين ماده غذايي كاهش دهنده قند و چربي خون است
ماش براي درمان اسهال نيز مفيد است؛ضمن اينكه زودهضم هم هست و از آنجا كه ماده غذايي متعادلي است، مصرفش به ديابتي ها هم توصيه مي شود. البته بهتر است كه اين ماده غذايي به صورت جوانه مصرف شود.
يادتان باشد كه استفاده از آن به اين شكل خواص ماش را چند برابر مي كند زيرا فرآيند جوانه زدن باعث مي شود همه مواد مغذي به خصوص آهن در دسترس افزايش يابد پس براي مبتلايان به كم خوني بسيار مفيد است. مصرف ماش هيچ گونه ممنوعيتي براي هيچ كس ندارد اما كساني كه اسيداوريك يا نقرس دارند، بايد موادغذايي پروتئين داري را كه پورين گياهي دارند، محدود كنند. البته تركيبات پوريني در ماش نسبتا كم است و لازم نيست اين افراد نيز ماش را از برنامه غذايي خود كاملا حذف كنند؛ بلكه تنها محدوديت به خرج دادن در مصرف آن كفايت مي كند.
بادام
بادام ها حاوي مقادير قابل توجهي از نوعي اسيدآمينه موسوم به آرجينين هستند كه اين اسيد آمينه در آرام كردن عروق خوني و تقويت جريان خون موثر است. همچنين ساير مواد خوراكي حاوي اين اسيد آمينه سودمند شامل نخودفرنگي، ماهي آزاد و گندم هستند.
چربي موجود در بادام از جنس همان چربي است كه درروغن زيتون يافت مي شود و به همين خاطر براي سلامت قلب مفيد است.
- بادام مي تواند ميزان كلسترول بد خون را پايين آورده و خطر بروز امراض قلبي را كاهش دهد.
-بادام همچنين براي درمان زخم روده، مثانه و اسهال مفيد بوده و بادام بو داده براي تقويت معده موثر است.
-بادام بسيار بيشتر از جو يا حتي اسفناج، ذخيره منيزيم دارد.
بادام در واقع يك منبع غذايي پرچرب است كه برخلاف ديگر غذاهاي چرب نه تنها براي سلامتي خطري ندارد، بلكه آن را تضمين مي كند. بادام داراي منيزيم و پتاسيم است.هنگامي كه به مقدار كافي منيزيم در بدن باشد در خون جريان مي يابد و اكسيژن و مواد مغذي را سريع تر حمل مي كند و از افزايش ضربان قلب پيشگيري مي كند. اين گياهان در داروهاي شيمي درماني و داروهاي قديمي استفاده مي شود. اين گياهان مفيد از عود بيماري نيز پيشگيري مي كند.
دارچين
- دارچين كليه را گرم مي كند، ضعف كمر و پاها را از بين مي برد وكم خوني را درمان مي كند .
-دارچين بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است
-از تشكيل لخته هاي خوني جلوگيري مي كند و داراي خواص ضدباكتريايي و ضدالتهابي است.
ميزان مصرف: روزانه يك چهارم تا نصف قاشق چايخوري معادل 1الي 2 ميلي گرم كافي است تا ميزان تري گليسيريد و كلسترول خونتان 12 الي 30 درصد كاهش يابد.
 


ماهي را همراه با تيغه مياني اش بپزيد

متخصصان اعلام كردند آنچه در انواع تكنيك هاي پخت ماهي اهميت دارد، دقت در زمان كافي براي پخت كامل ماهي است.
اگرچه امروزه تمايل به خريداري انواع فيله هاي ماهي وجود دارد، اما پژوهشگران توصيه مي كنند ماهي به صورت كامل همراه با تيغه مياني خريداري و طبخ شود.
تيغ ماهي در هنگام پخت باعث حفظ طعم واقعي ماهي مي شود و باحفظ آب ميان بافتي، از خشك شدن گوشت ماهي جلوگيري مي كند.
به گفته محققان، ماهي در هنگام خريد بايد كاملا سالم، داراي پوستي شفاف و چشمان تازه باشد. همچنين بهتر است رگه هاي قرمز رنگ در آبشش ها وجود داشته باشد.
پژوهشگران اظهار كردند: گوشت ماهي كه كاملا پخته شده صورتي رنگ، نرم و مطبوع است، اما در همه روش هاي پخت ماهي چنين نتيجه اي حاصل نمي شود.
بهترين روش، پخت در فر يا روي گريل، به همراه روغن زيتون و كمي نمك به مدت 3 تا 5 دقيقه است. خوردن پوست ماهي نيز اگرچه در اثر حرارت خشك شده باشد، توصيه مي شود.
 


كمر درد

كمر درد در اين روزها به عنوان طاعون مدرن شناخته مي شود. به طور كلي 7نفر از هر 10نفر از اين موارد رنج مي برد. كمر درد به عنوان يكي از بيماري هاي اصلي در كارمندان پشت ميز نشين شناخته مي شود، به طوري كه در انگلستان از آن به عنوان دومين مشكل بزرگ پس از استرس نام مي برند.
نشستن به مدت طولاني يكي از بدترين رفتارها براي پايين كمر است. قوز كردن و حالت هاي بد راه رفتن نيز مي توانند باعث ايجاد درد در گردن و بالاي كمر شما بشوند. رعايت نكات زير مي تواند به شما در رفع اين مشكل بزرك كمك كند:
¤توجه كنيد در طول روز و در حالي كه پشت ميز نشسته ايد پاهايتان با زمين در تماس باشند و در غير اين صورت از استراحتگاه پا استفاده كنيد. اين باعث مي شود تا فشار كمتري به ستون فقرات شما وارد شود و در نتيجه ميزان كمر درد را كاهش مي دهد.
¤اطمينان حاصل كنيد كه در انتهاي صندلي نشسته ايد و شانه هاي شما نيز به طور كامل در بالاي صندلي قرار گرفته باشد. لم دادن و از زير در رفتن باعث مي شود تا ستون فقرات از حالت اصل خود خارج شده و مشكلاتي را براي شما به وجود آورد.
¤ در هنگام نشستن دقت كنيد كه زانوهايتان از قسمت فوقاني بدنتان پايين تر باشد يعني پاهاي شما بايد شيبي به سمت پايين داشته باشد. اين كار به طور ناخود آگاه باعث مي شود تا كمر شما صاف قرار بگيرد.
¤ سعي كنيد به خودتان استراحت بدهيد. به هيچ عنوان بيش از 40 دقيقه مداوم پشت ميز ننشينيد و پس از هر ميزان پشت ميزنشيني حداقل 5 دقيقه در محيط كار راه برويد و كمي حركات كششي انجام دهيد.
¤ فضاي مناسبي را در مقابل پاهايتان ايجاد كنيد و از شلوغ كردن فضاي زير ميزتان پرهيز كنيد تا فضا براي تكان دادن پا باشد.هرچند دقيقه پاهايتان را از زمين جدا كنيد و مقداري آن ها را بكشيد تا خون در آن ها به جريان بيافتد.
 


جرم دندان

علت بروز جرم بر روي دندان ها، مسواك نزدن و عدم رعايت اصول بهداشت دندان و دهان است و همچنين ماندن جرم برروي دندان باعث ايجاد التهاب لثه و رسوب بيشتر جرم روي دندان ها كه يك سري ميكروب ها در آن محل فعاليت مي كنند.
در صورت عدم توجه باعث پيشرفت سير رسوب روي دندان ها شده و علاوه بر التهاب لثه باعث تحليل استخوان فك شده.
كنترل جهت انجام جرم گيري حداكثر 6ماه يك بار است و همچنين در بعضي افراد تعداد تشكيل جرم و رسوبات دنداني بيشتر از بقيه بوده و با تشخيص دندانپزشك فواصل زماني جرم گيري را مشخص كنند.
اوايل كه جرم گيري انجام مي شود نسج حساس دندان كه با جرم پوشيده شده وقتي در معرض مواد غذايي گرم و سرد، ترش و شيرين قرار مي گيرد حساسيت روي دندان ها ايجاد مي شود و به شرط رعايت بهداشت دندان و دهان و نخوردن غذاهايي خيلي سرد و گرم اين حساسيت ها برطرف خواهد شد.
براي جرم گيري از رفع حساسيت ها، از خمير دندان ضدحساسيت استفاده شود.
 


رژيم لاغري با عسل

عسل، مناسب ترين شيريني براي افراد چاق، داراي اضافه وزن و حتي در حال رژيم است؛ البته به شرطي كه بيشتر از يك قاشق غذاخوري در روز مصرف نشود.
عسل طبيعي از جمله مغذي ترين محصولاتي است كه سرشار از منيزيم، پتاسيم، كلسيم، آهن و برخي ويتامين ها مانند انواع ويتامين هاي گروه B است و به همين دليل مصرف روزانه آن هميشه توصيه مي شود.
در اين بين، گروهي از افراد به دليل ترس از بروز اضافه وزن سراغ عسل نمي روند اما اين يك باور نادرست است چرا كه عسل، مناسب ترين شيريني براي افراد چاق و داراي اضافه وزن و حتي در حال رژيم است؛ البته به شرطي كه بيشتر از يك قاشق غذاخوري در روز مصرف نشود.
از طرفي مصرف مداوم و به اندازه عسل طبيعي به از بين بردن چربي هاي بدن به ويژه چربي هاي اطراف قلب بسيار كمك مي كند و به همين دليل در پيشگيري از بروز سكته هاي قلبي نيز موثر است.
علاوه بر اين، عسل به دليل كالري بسيار كمي كه دارد، از جمله مواد غذايي شيرين محسوب مي شود كه مصرف روزانه آن براي افراد چاق مشكل ساز نيست؛ حتي درمانگران طب سنتي هندوستان به افراد مبتلا به اضافه وزن توصيه مي كنند، براي كاهش وزن هفته اي 3 تا 4بار، شربت عسل و دارچين بخورند.
براي تهيه اين شربت كافي است، يك فنجان آب جوش را با 2 قاشق چاي خوري عسل و يك قاشق چاي خوري دارچين تركيب كرده، پيش از مصرف صبحانه ميل كنند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14