(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22  آبان  1391 - شماره 20355

با كمك 100 ميليارد توماني رئيس جمهور
همه بازنشستگان كشوري بيمه طلايي مي شوند
در نخستين روز اجلاس اسكاپ مطرح شد
اقتصاد آسيا كمترين آسيب پذيري را از بحران جهاني داشته است
معاون وزير جهاد كشاورزي خبر داد
صادرات گندم داخلي با قيمت خريد تضميني
بانك مركزي:
مديران بانك هايي كه در پرداخت وام 10 ميليوني كارشكني مي كنند بركنار مي شوند
پيشنهاد ايران به اكو براي ساخت ماهواره مخابراتي مشترك
معاون وزير صنعت و تجارت:
دولت كالاي اساسي وارداتي را توزيع مي كند
وزير نيرو خبر داد
سرمايه گذاري ميلياردي دولت براي بهينه سازي مصرف آب كشاورزي
مديركل استاندارد استان تهران اعلام كرد
 تخلف كم فروشي در موادغذايي
كالاهاي صادرات ممنوع به 39 قلم كاهش يافت
شيوه جديد ايران براي مقابله با دزدان دريايي
برگزاري نخستين نمايشگاه بين المللي تخصصي دريايي ايران


با كمك 100 ميليارد توماني رئيس جمهور

همه بازنشستگان كشوري بيمه طلايي مي شوند

رئيس جمهور اعلام كرد: دولت 100 ميليارد تومان به منظور اجراي طرح بيمه طلايي براي بازنشستگان كشوري اختصاص خواهد داد.
محمود احمدي نژاد ديروز در مراسم تجليل از بازنشستگان نمونه كشوري در واكنش به درخواست هاي مكرر جهت اجراي طرح بيمه طلايي بازنشستگان گفت: دولت بدين منظور 100 ميليارد تومان اختصاص خواهد داد.
وي از عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه در جلسه حضور داشت خواست كه در اسرع وقت طرحي را براي تصويب به هيئت دولت ارائه دهد.
رئيس جمهور همچنين وعده داد در بودجه سال آينده حقوق بازنشستگان كشوري متناسب با تورم تعيين شده و اصلاح قانون به منظور پرداخت حقوق پلكاني متناسب با نظام هماهنگ پرداخت پيگيري شود.
وي خاطرنشان كرد: دولت در اين سه ماهه تنظيم بودجه تصميماتي خواهد گرفت كه موجبات شادماني همه ملت به ويژه جامعه بزرگ پيشكسوتان و بازنشستگان خواهد شد.
رئيس جمهور با بيان اينكه اگر خزانه دولت پر پول باشد اولويت اول حل مسائل و مشكلات بازنشستگان است دو مشكل عمده را پيش روي دولت دانست.
احمدي نژاد گفت: يك مشكل اين است كه دشمن دست و پا مي زند تا براي ما محدوديت ايجاد كند اما ان شاءالله به سرعت از اين مرحله عبور مي كنيم و رو سياهي براي كساني خواهد ماند كه مي خواهند فضا را زمستاني كنند.
وي ادامه داد: مشكل ديگر اين است كه به محض تصميم دولت براي اينكه پولي در جيب مردم برود، از 80 جا افراد بسيج مي شوند كه نگذارند اين اتفاق بيفتد.
احمدي نژاد گفت: اين كشور متعلق به ملت است و دولت، مجلس و قوه قضائيه نوكر ملت هستند اما همين كه مي خواهيم نصف پول هايي كه برخي برده اند و پس نياورده اند به بازنشستگان بدهيم فريادها بلند مي شود.
رئيس جمهور ادامه داد: اينكه فردي 100 ميليارد بگيرد و پس نياورد اقتصاد كشور را به هم نمي ريزد اما اگر بخواهيم به يك نفر 5 ميليون وام قرض الحسنه بدهيم تلاش مي كنند مانع شوند و مي گويند اقتصاد به هم مي ريزد.
احمدي نژاد افزود: اكنون وام هاي كلان در دست حدود 10 درصد جمعيت است كه 3 هزار نفر مي شوند و ما به آنها مي گوييم شما كه پول را برده و كار خود را انجام داده ايد برگردانيد تا ديگران هم از اين سرمايه بهره مند شوند.
وي ادامه داد: 90 درصد مردم تنها از 10 درصد وام ها بهره مندند كه به جايي بر نمي خورد و اگر از آن 80 درصد، 20 درصدشان معوقات بانكي را برگردانند همه مشكلات حل خواهد شد.
رئيس جمهور گفت: به هر حال در شرايط جنگ اقتصادي دشمن فشار وارد مي كند و ما مي بينيم قيمت ارز به صورت مصنوعي بالا مي رود و مي خواهيم براي جبران مسئله به مردم كمك كنيم.
احمدي نژاد افزود: برخي اين كار را به ضرر اقتصاد مي دانند اما اينكه عده اي ده ها ميليارد ببرند، از نظر آنها بلااشكال است. در حالي كه خدمت و حمايت از مردم وظيفه حاكميت است.
وي ادامه داد: مردم اصل كار هستند و بايد معيشت آنها را تامين كنيم و در صورتي كه مردم مورد توجه قرار گيرند، همه امپراتورها و دزدهاي تاريخ هم جمع شوند نمي توانند لطمه اي وارد كنند.
رئيس جمهور گفت: كشور ايران بزرگ و ثروتمند و اقتصاد ما در حال رشد است اما وقتي به خاطر چاله كني دشمن دست اندازهايي ايجاد شود بايد از مردم حمايت كنيم.
احمدي نژاد افزود: متاسفانه در اين ميان عده اي مانع مي تراشند و هر راهي كه مي رويم بر آن قفل مي زنند و اگر از راهي ديگر برويم قفل هاي بيشتري به آن مي زنند.
وي ادامه داد: ما مي خواهيم پولي كه از ملت مي گيريم به خودشان بدهيم و كسي كه بنزين بيشتر مصرف مي كند پول بيشتري بدهد تا به اقشار ضعيف كمك شود اما مي گويند اين تورم زا است و نقدينگي ايجاد مي كند.
رئيس جمهور گفت: ملت ايران با وحدت از همه موانع سنگين و گذشته عبور كرده و به لطف خدا از اين مرحله نيز عبور كرده و بر دشمن فائق مي شود.
احمدي نژاد افزود: هر كس تحت هر عنوان و با هرچهره و به هر بهانه اي در مسير پيشرفت حركت و منافع ملت بخواهد بايستد، از هر دسته و باندي كه باشد ملت به لطف خدا او را زير پاي خود له مي كند و با عبور از او قله هاي پيشرفت و عدالت را فتح خواهد كرد.
رئيس جمهور همچنين در اين مراسم از هفت بازنشسته نمونه كشوري با اهدا لوح تقدير، تجليل كرد.
 


در نخستين روز اجلاس اسكاپ مطرح شد

اقتصاد آسيا كمترين آسيب پذيري را از بحران جهاني داشته است


نخستين روز نشست بين المللي اسكاپ با حضور كارشناسان اقتصادي 62 كشور جهان در تهران برگزار شد.
در اين نشست كه در سالن همايش هاي صداوسيما انجام شد ابتدا معاون دبيركل سازمان ملل متحد و مدير اجرايي كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد در آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) گفت: هم اكنون 800 ميليون نفر در كشورهاي آسيا و اقيانوسيه در فقر به سر مي برند و نشست اسكاپ براي مهار اين موضوع و توسعه اقتصادي در اين كشورها است.
نويلين هيزر افزود: نشست اسكاپ استفاده بهتر از منابع طبيعي را مورد توجه قرار داده است و براي اين منظور بايد توسعه زيرساختها را افزايش دهيم.
وي اظهار داشت: هم اكنون سالانه 700 هزار ميليارد دلار صرف توسعه زيرساختها در جهان مي شود و اين ميزان را نمي توان به تنهايي از منابع دولتي تامين كرد.
هيزر با ياد آوري اينكه نيروگاه سازي و سدسازي از مواردي است كه براي اهداف توسعه پايدار استفاده مي شود، ضمن اشاره به بحران مالي جهاني تصريح كرد: بحران كنوني ميزان سرمايه گذاري براي توسعه زيرساختها را كاهش داده است.
وي تاكيد كرد: كشورهاي عضو اسكاپ بايد سرعت استفاده از الگوهاي موفق را بين خود افزايش دهند و نشست اسكاپ اين امر را فراهم خواهد كرد.
همكاري برد-برد دولت
و بخش خصوصي
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران نيز در اين اجلاس با تاكيد بر گسترش همكاري هاي برد-برد دولت، جامعه مدني و بخش خصوصي گفت: اصلاح ساختاري كه وظايف دولت، بخش خصوصي و منافع عمومي ساماندهي و بازمهندسي شود، 5 محور اصلي دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر، محمد نهاونديان افزود: محور نخست اصلاح ساختار افزايش رقابت پذيري است و دولت بايد براي افزايش رقابت پذيري در بازارها و ساختارهاي اقتصادي تلاش كند كه به توانمند كردن بخش خصوصي و ايجاد فضاي مناسب براي رقابت و ايجاد سامانه هاي اطلاع رساني براي بخش خصوصي براي افزايش رقابت پذيري نياز دارد.
نهاونديان، افزايش شفافيت را محور دوم اصلاحات دانست و افزود: افزايش شفافيت در توسعه روابط بخش خصوصي و دولتي براي بهبود وضع اقتصادي مهم است و شائبه فساد اداري و نحوه رابطه كارمند دولت و فعال اقتصادي هم رفع شود.
وي گفت: سومين محور اصلاح ساختار عادلانه كردن مناسبات دولت و بخش خصوصي است و نبايد در مقررات و قوانيني كه با نگاه دولت سالارانه نوشته شود هميشه حق با دولت باشد.
نهاونديان تصريح كرد: محور چهارم حضور بخش خصوصي در فرآيند تصميم سازي است و مردم بايد در جريان و فرآيند قوانين حضور داشته باشند.وي گفت: گفتگوي دولت و بخش خصوصي جايگاه جدي و موثري دارد و بايد نهادهايي در اين زمينه ايجاد شود تا نهادهاي دولتي و خصوصي با يكديگر گفتگو كنند و بازخورد آن هم مدنظر باشد.
نهاونديان تاكيد كرد: محور پنجم نيز پاسخگويي بخش دولتي به بخش خصوصي است و رابطه بالا به پايين در سطح فرآيند هاي اقتصادي بايدبه پاسخ گويي تبديل شود. وي در ادامه افزود: اقتصاد آسيا اهميت روزافزوني در اقتصاد جهاني دارد و بسياري از كارشناسان قرن 21 را اقتصاد آسيا ناميده اند و براساس آمارها اقتصاد آسيا كمترين آسيب پذيري را از بحران جهاني داشته است.
نهاندويان گفت: رونق اقتصاد آسيا نيازمند تامين مطمئن انرژي، زيرساخت ها و توجه به الگوهاي توسعه است.
 


معاون وزير جهاد كشاورزي خبر داد

صادرات گندم داخلي با قيمت خريد تضميني

معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: براساس آمار فائو، امسال 13 ميليون و 800 هزار تن گندم در ايران توليد شده در حالي كه مصرف كشور بيش از 9 ميليون تن نيست لذا مازاد گندم داريم.
ناصر توكلي در پاسخ به ايسنا افزود: اگر خريد تضميني به موقع صورت مي گرفت نيازمند واردات نبوديم و اين شرايط تلنگر مديريتي به وزارت تجارت است كه براي سال آينده خريد تضميني را به موقع انجام دهد.
توكلي در پاسخ به اين كه چرا علي رغم توليد حدود 14 ميليون تني گندم و اعلام خودكفايي در توليد اين محصول استراتژيك اكنون بايد واردكننده باشيم؟ وزارت جهاد كشاورزي مدعي است كه اين ميزان توليد صورت گرفته و آمار فائو در اين زمينه نيز مستند است شايد اگر خريد بخش خصوصي و كارخانه هاي آرد را مديريت مي كرديم آمار دقيقي از ميزان خريد تضميني گندم داشتيم.
معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي افزود: اين جاي سوال است كه چرا بايد گندم داخلي با قيمت تضميني از كشاورز خريداري و صادر شود؟
وي درباره اينكه پايين بودن كيفيت گندم ايراني عامل صادرات آن بوده است، اظهار كرد: زماني كه طرح خودكفايي گندم مطرح شد، برخي مسئولان ابراز كردند با گندم داخلي به تنهايي نمي توان نان خوبي پخت در صورتي كه براساس دو سال ارزيابي صورت گرفته مشخص شد گندم هاي داخلي از نظر پروتئين و همچنين ورآوري خمير مطلوب هستند.
توكلي تاكيد كرد: شايد گندم هاي خارجي بودند كه بايد به دليل اين كه از آنها نمي توان به تنهايي نان تهيه كرد بايد با گندم هاي ايراني مخلوط مي شدند.معاون وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به اين كه آيا با توجه به پايين بودن قيمت تضميني گندم و همچنين افزايش قيمت علوفه هيچ ميزاني از گندم توليدي ايران در سال جاري خوراك دام نشده است؟ گفت: با توجه به افزايش قيمت جو و ذرت اين احتمال وجود داشت كه بخشي از گندم داخلي براي خوراك دام مصرف شود، اما نهايتا بيش از يك ميليون تن گندم خوراك دام و طيور نشده است.
 


بانك مركزي:

مديران بانك هايي كه در پرداخت وام 10 ميليوني كارشكني مي كنند بركنار مي شوند

معاون نظارتي بانك مركزي از برخورد قاطع با مديران بانكهايي كه در پرداخت وام زير 10 ميليون توماني كارشكني مي كنند خبر داد.
ابراهيم درويشي معاون نظارتي بانك مركزي در پاسخ به اين پرسش كه چرا شعبات بانكي زير بار بخشنامه بانك مركزي مبني بر ارائه يك ضامن براي دريافت تسهيلات زير 10 ميليون تومان نرفته اند؟ گفت: اين بخشنامه براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار صادر شده و مورد تاكيد رئيس كل بانك مركزي است.وي تاكيد كرد: هر شعبه بانكي كه بخشنامه بانك مركزي را اجرا نكند، با برخورد قاطعانه و شديد بانك مركزي مواجه و از كار بركنار خواهد شد.معاون نظارتي بانك مركزي از مردم خواست شعبات بانكي كه اين بخشنامه بانك مركزي را اجرا نمي كنند، به بخش نظارتي اين بانك منعكس كنند تا ظرف 48 ساعت با متخلفان برخورد قانوني شود.پيش از اين، سيد شمس الدين حسيني سخنگوي اقتصادي دولت و وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينكه موضوع يك ضامن براي وام هاي زير 10 ميليون تومان مصوبه شوراي پول و اعتبار است، گفته بود: اين مصوبه لازم الاجراست و رعايت نشدن آن تخلف محسوب مي شود.
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي نيز درباره پرداخت وام كمتر از 10 ميليون تومان تصريح كرده بود: براي اين وام ها فقط بايد يك نفر ضامن خواسته شود.

 


پيشنهاد ايران به اكو براي ساخت ماهواره مخابراتي مشترك

وزير ارتباطات كشورمان در مراسم افتتاحيه نخستين اجلاس وزيران ارتباطات كشورهاي عضو اكو با تأكيد بر اهميت همكاري هاي مشترك پيشنهاد ساخت ماهواره مخابراتي مشترك را مطرح كرد.
ر ضا تقي پور در اين مراسم با تأكيد بر اهميت همكاري هاي مشترك پيشنهاد ساخت ماهواره مخابراتي مشترك را مطرح كرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: امروزه رشد فزاينده ارتباطات اجتماعي در گستره جهاني و نقش بنيادين تبادلات علمي و فرهنگي در حيات اجتماعي ملل گوناگون و پيشرفت علم و فناوري و در عين حال افزايش روند همبستگي و نزديكي علمي و فرهنگي جوامع انساني ضرورت برقراري ارتباطي فعال و پويا در تمام عرصه ها را بيش از پيش نمايان مي سازد.
تقي پور اضافه كرد: كشورهاي عضو اكو از زمان تأسيس متناسب با اهداف در نظر گرفته شده، همواره تلاش كرده اند تا همكاري هاي خود را در زمينه هاي مختلف با هدف توسعه بيشتر و مؤثرتر كشورها در منطقه گسترش دهند؛ زيرا اين باور همواره مورد توجه بوده كه همكاري و هماهنگي ميان كشورها منجر به سهولت بيشتر در دستيابي به اهدف آن ها خواهد شد.
تقي پور در بخش ديگري از سخنان خود به چشم انداز 20 ساله كشور در زمينه ارتباطات و فناوري اطلاعات اشاره و تأكيد كرد: براساس برنامه پنجم توسعه لازم است ايران در زمينه عرضه خدمات الكترونيكي بين دستگاه هاي مختلف به شكل صددرصد الكترونيكي شود و خدمات الكترونيكي دستگاه ها و بنگاه ها به مردم نيز تا مرز 70 درصد به شكل الكترونيكي ارائه شود.
وي در ادامه جايگزيني اسكناس و شبه پول با پرداخت الكترونيكي به ميزان 80 درصد را از ديگر برنامه هاي مورد توجه قرار گرفته در برنامه پنجم توسعه برشمرد.
تقي پور همچنين تشكيل پرونده سلامت الكترونيك و ارائه كارت ملي هوشمند براي تمام مردم كشور را از ديگر اهداف برنامه پنجم توسعه برشمرد.
بنا به اظهارات تقي پور، طبق اين برنامه لازم است ايران به سهم 30درصدي در توسعه آموزش الكترونيك برسد و در زمينه تجارت الكترونيك نيز به سهم 20درصدي در داخل و 30 درصدي در خارج از كشور دست پيدا كند.
تقي پور، ضريب نفوذ كاربران اينترنت را 47 درصد عنوان كرد و يادآور شد: با تحت پوشش قرار دادن تمامي نقاط شهري و 97 درصد روستاهاي بالاي صد نفر جمعيت و با متوسط سرانه جابه جايي محموله هاي پستي به ميزان 8/14درصد ايران يكي از كشورهاي در حال توسعه در حوزه كشورهاي منطقه خاورميانه و اكو به شمار مي رود.
وي تعداد روستاهاي داراي ارتباط را بالغ بر 52 هزار روستا دانست و يادآور شد: در حال حاضر 119 كشور با ايران داراي ارتباط رومينگ هستند.
وزير ارتباطات همكاري و تبادل تجربيات در زمينه هاي نرم افزار و سخت افزاري، ارائه خدمات متعدد ICT، ايجاد زيرساخت ها و ارائه سرويس هاي دولت الكترونيك، همكاري ميان اپراتورهاي سيار در زمينه هاي مختلف و از جمله كاهش تعرفه هاي رومينگ بين الملل، ايجاد و ارتقاي امكانات در انجام آزمايش هاي فني رومينگ و ظرفيت دروازه بين الملل و... از جمله مسائلي هستند كه زمينه هاي مشترك فراواني براي همكاري ميان اعضاي اكو برخوردار است.
وي در عين حال پيشنهاد ديگري مطرح كرد و در قالب آن گفت: توصيه من اين است كه بررسي زمينه ساخت و توليد تجهيزات مخابراتي و استفاده از دانش مشترك در زمينه طراحي و ساخت ماهواره مخابراتي مشترك با استفاده از نقاط مداري كشورهاي عضو اكو در دست پيگيري قرار گيرد.
تقي پور همچنين توجه به مباحث امنيتي و مبارزه با جرايم حوزه سايبري را از ديگر مواردي دانست كه مي تواند مورد توجه كشورهاي عضو اكو قرار گيرد.
 


معاون وزير صنعت و تجارت:

دولت كالاي اساسي وارداتي را توزيع مي كند

معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد: واردكنندگان كالاهاي اساسي نمي توانند خودشان اين كالاها را توزيع كنند.
حسن رادمرد در گفت وگو با با ايسنا بيان اين كه كالاهاي اساسي مانند برنج و گندم كه با ارز مرجع هم وارد مي شوند، بايد تحويل دولت شود گفت: شركت بازرگاني داخلي ايران اين كالاها را از واردكنندگان تحويل مي گيرد.
وي افزود: كالاهاي اساسي مشمول قيمت گذاري هستند، بنابراين توزيع آنها بايد توسط دولت انجام شود.
به گفته رادمرد هيچ تغييري در فهرست كالاهاي اساسي وارداتي با ارز مرجع صورت نگرفته و هم چنان ارز مرجع به آنها تخصيص مي يابد.
معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين كه واردات كالاهاي اساسي با ارز مبادله اي هم ممكن است، گفت: در اين صورت بايد اسناد و مدارك واردات اين كالاها به سازمان حمايت اعلام شود تا قيمت گذاري بر اين اساس صورت گيرد.

 


وزير نيرو خبر داد

 سرمايه گذاري ميلياردي دولت براي بهينه سازي مصرف آب كشاورزي

وزير نيرو گفت: دستيابي به اهداف وزارت نيرو در برنامه پنجم توسعه كشور نيازمند تزريق سالانه 26 هزار ميليارد تومان سرمايه به اين بخش است كه تأمين اين منابع از طريق خزانه غير ممكن است.
مجيد نامجو در مراسم گشايش نخستين جشنواره و نمايشگاه بهره برداري از توانمندي هاي صنعت آب و فاضلاب كشور افزود: طي 5 سال برنامه پنجم توسعه كشور بايد 130 هزار ميليارد تومان به بخش آب كشور تزريق شود و بايد در كنار استفاده از منابع عمومي، از ساير روشهاي تأمين منابع مالي هم بهره برد.
به گفته وزير نيرو، يك هزار و 300 ميليارد تومان در سال گذشته و 2 هزار و 800 ميليارد تومان در سال جاري براي بهينه سازي مصرف آب در بخش كشاورزي اختصاص يافته است.
وي تكميل شبكه هاي پايين دست سدها طي 3 سال را از ديگر مصوبات اين شورا ذكر كرد و افزود: اين مصوبه از سوي شوراي اقتصاد هم تصويب شده و قرار است 65 هزار ميليون يوان فاينانس چين به اين پروژه ها اختصاص يابد.
وزير نيرو تكاليف اين وزارتخانه در انتقال حوضه به حوضه آب و دخالت دادن استانداران در امور مربوط به آب را از ديگر تصميمات بخش آب ذكر كرد.
وي در بخش ديگر سخنان خود گفت: 5 سال است كه بارندگي هاي كشور زير حد معمول است و تصور اينكه بدون احداث سدها آب مورد نياز كشور چگونه تأمين مي شد، بسيار دشوار است.
نامجو كاهش 43 درصدي آبهاي سطحي، افزايش هزينه هاي سرمايه گذاري، افزايش مطالبات و رفاه عمومي جامعه را از ديگر چالش هاي بخش آب كشور ذكر كرد.
وزير نيرو در ادامه گفت: سالهاست طرحي در مجلس شوراي اسلامي وجود دارد كه براساس آن بايد مالكيت و اداره شركت هاي آب و فاضلاب به شهرداري ها منتقل شود.
به گفته وزير نيرو اين در حالي است كه وظايف شركت هاي آب و فاضلاب جزو وظايف اصلي شهرداري ها نيست و علاوه بر اين خيلي از شهرداري ها ظرفيت و توانايي اداره اين مجموعه ها را ندارند.
نامجو در ادامه به ادغام شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي اشاره كرد و افزود: در اين بخش كارهاي كارشناسي زيادي انجام شده و اگر بخش آب و فاضلاب و وزارت نيرو نتوانند در آينده نزديك اين فرايند را مطابق استراتژي خود اجرايي كند ناچاراً اين برنامه مطابق برنامه ديگران اجرا خواهد شد.
 


مديركل استاندارد استان تهران اعلام كرد

تخلف كم فروشي در موادغذايي

مديركل استاندارد استان تهران از كم فروشي 30 درصد از آب ميوه ها و نكتارهاي موجود در بازار خبر داد.
مسلم بيات با اشاره به اين كه امسال براي نخستين بار به دليل نگراني هاي به وجود آمده به صورت ويژه از بازار موادغذايي نمونه برداري شد توضيح داد: نتايج بررسي ما نشان داد كه 30 درصد از نمونه هاي نكتار و آب ميوه، 4/11 درصد از نمونه هاي كمپوت و كنسرو، 10 درصد از نمونه هاي روغن و 8/8 درصد از نمونه هاي فرآورده هاي لبني داراي مغايرت وزني با استاندارد اعلام شده هستند. همچنين 2/2 درصد از فرآورده هاي لبني از نظر ميزان چربي مغاير با استاندارد درج شده روي محصول هستند.
وي افزود: به صورت جزيي تر 25 درصد از شير، 20 درصد از ماست، 7/15 درصد از رب گوجه فرنگي، 2/14 درصد از كنسرو تن ماهي، 5/12 درصد از انواع كنسروهاي خورشت و 1/11 درصد از كنسروهاي لوبيا چيتي نمونه برداري شده از بازار نيز از نظر وزني مغاير با استاندارد بودند.
او با اشاره به كشف 17 مورد جعل علامت استاندارد در هفت ماهه امسال افزود: در همين مدت 800 مورد اعلام جرم در دادگاه ها عليه توليدكنندگان متخلف شد ضمن اين كه در هفت ماهه امسال 2000 كيلوگرم وزنه غير استاندارد نيز از بازار جمع آوري شد.
مديركل استاندارد استان تهران با اشاره به توقيف سه هزار و 45 گرم طلاي غيراستاندارد از نظر عياري و وزني در تهران طي هفت ماهه امسال خاطرنشان كرد: تاكنون 40 واحد توليد مصنوعات طلا در استان تهران پروانه كاربرد علامت استاندارد گرفته اند.بيات همچنين از پلمب و تعطيلي هشت شهربازي استان تهران خبر داده و گفت: به 22 شهربازي نيز اخطار داده شده كه تا زمان برطرف كردن نقص تجهيزات غيراستاندارد خود حق بهره برداري از آن ها را ندارند.
 


كالاهاي صادرات ممنوع به 39 قلم كاهش يافت

سازمان توسعه تجارت فهرست كالاهاي صادرات ممنوع را اصلاح كرد.
براساس بخشنامه جديد اين سازمان، تعداد كالاهايي كه صادراتشان ممنوع است از 52 قلم به 39 قلم كالا كاهش يافته است.
همچنين طبق بخشنامه فوق تعداد كالاهايي كه صادرات آنها مشمول پرداخت عوارض شده است از 21 قلم به 34 قلم كالا افزايش يافته است.
به گزارش ايسنا، در بين اقلامي كه به طور كلي مشمول ممنوعيت صادرات شده اند مي توان به كالاهايي مانند گندم، گوشت قرمز، شكر خام، جو، ذرت دامي، كنجاله سويا، انواع دانه هاي روغني، شيرخشك، انواع روغن هاي خام و خوراكي.
شمش فولادي، شمش آلومينيوم، قراضه فلزات، دام زنده سبك و سنگين، لاستيك خودرو، انواع چوب، پوست خام، انواع پنبه، دوده كربن، انواع كاغذ، انواع ضايعات پليمري، جوش شيرين و چند قلم كالاي ديگر اشاره كرد.
در همين حال كالاهايي مانند زعفران، انواع شكلات، انواع فرآورده هاي گوشتي، انواع مربا و شربت، لبنيات، انواع شيريني، باتري، شير، تخم مرغ خوراكي،... تيرآهن، ميلگرد، ماكاروني، چاي، خوراك دام و علوفه فرآوري شده، ورق فولادي، كنسانتره و گنداله سنگ آهن، نان، انواع نبات، مفتول سيمي، برنج، حبوبات، كاتد مسي و سبوس نيز مشمول عوارض صادراتي شده اند.
بيشترين ميزان عوارض صادراتي اعمال شده 200 و كمترين ميزان پنج درصد است.
از نكات جالب توجه در بخشنامه سازمان توسعه تجارت مي توان به اعمال صادرات 50 درصدي روي ماكاروني، 40 و 50 درصدي روي گندله و كنسانتره سنگ آهن و همچنين عوارض 20 و 30 درصدي روي شكلات و بيسكويت است كه مي تواند باعث افت شديد صادرات صنايع غذايي كشور شود.
همچنين تخم مرغ نيز كه در فهرست قبلي سازمان توسعه تجارت صادراتش ممنوع اعلام شده بود براساس فهرست جديد اين سازمان ممنوعيت صادراتش لغو مي شود و از 26 آبان ماه با اخذ عوارض 40درصدي مي تواند صادر شود.
گندم سياه، ارزن، ساير غلات، انواع تفاله كنجاله 80 درصد، شير 40 درصد، نخ پنبه 40 درصد، چاي 50 درصد، خوراك دام و علوفه فرآوري شده 50 درصد، يونجه و علوفه فشرده شده 100 درصد، برنج 100درصد، حبوبات 100 درصد و سبوس 200 درصد تعرفه گمركي در نظر گرفته شده كه از 26 ماه جاري اعمال مي شود.
فهرست كامل كالاهاي صادرات ممنوع
1- گندم 2- آرد گندم 3- شكر خام و سفيد و قرمز 4- گوشت قرمز 5- جو 6- ذرت دامي 7- كنجاله سويا 8- انواع دانه هاي روغني 9- شير خشك 10- انواع كره 11- انواع روغن هاي خام و خوراكي 12- شمش فولادي (اسلب، بيلت، بلوم) 13- شمش آلومينيوم 14- قراضه فلزات 15- دام زنده سبك و سنگين 16- لاستيك خودرو 17- آخال كاغذ 18- سولفور موليبدن 19- اكسيد موليبدن 20- انواع چوب 21- وت بلو 22- پوست خام 23- انواع پنبه 24- دوده كربن 25- سولفات سديم 26- كربنات سديم 27- اسيد سولفوريك 28- جوش شيرين 29- پلي پروپيلين PP 30- پلي اتيلن ترفتالات PET 31- پلي استايرن PS 32- دي اكتيل فتالات DOP 33- اكريلونيتريل بوتادين استايرن ABS 34- پلي بوتادين رابر PBR 35- وينيل استات مونومر VAM 36- استايرن بوتادين رابر SBR 37- اتانول آمين ها 38- انواع ضايعات پليمري 39- انواع كاغذ
فهرست كالاهاي مشمول پرداخت عوارض صادراتي
ا- الكيل بنزن خطي 2- بنزن 3- پلي اتيلن 4- پي وي سي 5- كريستال ملامين 6- دارو 7- زعفران (صادرات انواع زعفران فله اي در بسته بندي هاي بيش از 30گرم) 8- انواع شكلات 9- انواع سوسيس، كالباس و فرآورده هاي گوشتي 10- انواع مربا و شربت 11- لبنيات (شامل پنير، ماست، خامه و...) 12- انواع شيريني 13- باطري (خودرو و...) 14- انواع بيسكويت فله و بسته بندي 15- شير 16- تخم مرغ خوراكي 17- نخ پنبه 18- تيرآهن 19-ميلگرد 20- گندله سنگ آهن 21- ماكاروني 22- چاي 23- خوراك دام و علوفه فرآوري شده 24- ورق فولادي 25- كنسانتره سنگ آهن 26- نان 27- انواع نبات 28- گندم سياه، ارزن، ساير غلات، انواع تفاله كنجاله 29- مفتول مسي 30- يونجه و علوفه فشرده شده 31- برنج 32- حبوبات 33-كاتد مسي 34- سبوس.
 


شيوه جديد ايران براي مقابله با دزدان دريايي

معاون فني كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از ابداع و ساخت سيستم حصار حفاظتي ولتاژ قوي عليه دزدان دريايي براي اولين بار در كشور با همت متخصصين توانمند اين شركت و موفقيت اين طرح در نمايشگاه تايوان خبر داد.
قاسم نبي پور از ابداع و ساخت سيستم حصار حفاظتي ولتاژ قوي عليه دزدان دريايي خبر داد و گفت: اين سيستم كه قابليت نصب بر روي هر شناور در هر سايز و تناژ منجمله كشتي هاي اقيانوس پيما را دارد براي پرسنل و كليه دستگاه هاي برقي الكترونيكي و حساس كشتي ايمن بوده و به هنگام حمله دزدان دريايي از كشتي و خدمه آن حفاظت مي كند.
معاون فني كشتيراني جمهوري اسلامي ايران افزود: با اينكه اين دستگاه با نيروي ولتاژ قوي كار مي كند اما به طور عادي جريان در حال گردش در آن وجود ندارد بنابراين در حالت بازدارندگي و تدافع عليه دزدان دريايي براي ايشان نيز همراه با شوك اعمالي خطر مرگ ايجاد نمي كند.
وي تصريح كرد: اين سيستم با هزينه اي معادل يك سوم نمونه خارجي در داخل كشور طراحي و ساخته شده و هم اينك بر روي شماري از كشتي هاي ناوگان اين شركت نصب و در حال بهره برداري است.
به گفته نبي پور، اين سيستم علاوه بر مزيت صرفه جويي ارزي كه براي شركت در ساخت و استفاده از آن ايجاد كرده است، در سال حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني در قبال ساخت هر دستگاه 30 نفر به طور مستقيم و يا غير مستقيم اشتغال ايجاد كرده و در مقام مقايسه با نمونه مشابه و خارجي كه در كشور هلند ساخته شده داراي قابليت حفاظتي موثرتر به دليل استفاده از هوش مصنوعي و توان خروجي بالاتر است.
وي افزود: سيستم حصار حفاظتي ولتاژ قوي بر عليه دزدان دريايي توسط دو تن از مهندسين توانمند كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به نام هاي حبيب حسن نژاد بهتاش و هاشم زينلي بروجني در شرايط اعمال تحريم هاي گسترده دول غربي عليه كشورمان طراحي و ساخته شده است.
نبي پور گفت: اين سيستم علاوه بر ثبت در كشور، موفق به حضور در نمايشگاه اختراعات و ابتكارات كشور تايوان در سال جاري (23- 21 سپتامبر) تحت نظارت WIPO (سازمان جهاني مالكيت معنوي و اختراعات) بوده و در ميان صدها طرح و ابتكار شركت داده شده از 30 كشور جهان شامل 10 كشور صنعتي مانند كانادا، آلمان، ژاپن، كره جنوبي، چين، اترايش، هند، مالزي، روسيه، لهستان و تايوان موفق به اخذ رتبه اول و دريافت مدال طلاي سفيد در رشته برق به عنوان طرح برگزيده و منتخب نمايشگاه و همين طور مدال و نشان ويژه و برگزيده موسسه و كنفدراسيون اختراعات و نوآوري آسيا (AICA) كه مقر آن در كشور كره جنوبي است نايل شد.

 


برگزاري نخستين نمايشگاه بين المللي تخصصي دريايي ايران

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي از برگزاري نخستين نمايشگاه بين المللي تخصصي دريايي جمهوري اسلامي ايران خبر داد.
سيدعلي استيري گفت: اين نمايشگاه با تاكيد بر توانمنديهاي ايران در بخش حمل و نقل دريايي از 9 الي 12 بهمن ماه سالجاري در تهران برگزار مي شود.
استيري افزود: اين نمايشگاه با هدف معرفي توانمندي ها و دستاوردهاي دريايي كشور، ترويج، اشاعه و گسترش فرهنگ دريايي ايران، ارائه توانمنديهاي علمي و فن آوري كشور در حمل و نقل دريايي و ارائه پتانسيل فعاليت هاي بين المللي اين بخش به شركت ها و فعالان حمل و نقل دريايي در جهان و معرفي زمينه هاي سرمايه گذاري بين المللي در حمل و نقل دريايي كشور برگزار خواهد شد.
وي توسعه سطح همكاري هاي بين المللي متخصصين و فعالان بخش دريايي و انتقال تكنولوژي نوين در امر دريانوردي به كشور، معرفي حمل و نقل دريايي در سطح عمومي، معرفي دستاوردهاي علمي، پژوهشي و تكنولوژي دريايي كشور، معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري در حوزه هاي بنادر و صنايع مرتبط با حمل و نقل دريايي را از ديگر اهداف برگزاري اين نمايشگاه عنوان كرد.
معاون سازمان بنادر و دريانوردي تصريح كرد: اين نمايشگاه با مشاركت كليه فعالان حمل و نقل دريايي و صنايع مرتبط با حوزه دريا و دريانوردي و با حضور نمايندگان كشورهاي خارجي برگزار خواهد شد.
استيري با اشاره به توانمندي هاي زياد براي رشد و توسعه حمل و نقل دريانوردي كشور، گفت: جمهوري اسلامي ايران با در اختيار داشتن سواحل وسيع در حاشيه مهمترين منطقه دريانوردي جهان (خليج فارس و درياي عمان)، بزرگترين درياچه جهان (درياي خزر) و دارا بودن تاريخ چند هزار ساله در امر دريانوردي بين المللي داراي پتانسيل بسيار زياد براي رشد و توسعه حمل و نقل دريانوردي است.
وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه بين المللي تخصصي دريايي جمهوري اسلامي ايران گفت: اين نمايشگاه با همكاري سازمان توسعه تجارت كشور و بعنوان نخستين نمايشگاه بين المللي تخصصي دريايي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14