(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22  آبان  1391 - شماره 20355

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ما فديه چه داريم ؟ (يادداشت روز)
اجل (گفت و شنود)
جزئيات جديد از فرار پهپاد آمريكايي از خاك ايران
با محوريت برنامه هسته اي ايران
 نمايندگان 1+5 اول آذرماه در بروكسل ديدار مي كنند
فضاسازي آمانو در آستانه مذاكره با ايران
نخست وزير عراق
خواستار حل و فصل مسالمت آميز پرونده هسته اي ايران شد
در پي واژگوني قطار تهران- زاهدان
احمدي نژاد جان باختن تعدادي از هموطنان را تسليت گفت
كيهان و خوانندگان
لطفاً براي چندمين بار اپوزيسيون را «آينه عبرت» نكنيد (خبر ويژه)
پاسخ هاي آن روز براي امروز (خبر ويژه)
دموكراسي آمريكا بدتر از برده داري شده اما دريغ از يك ذره تغيير! (خبر ويژه)


ما فديه چه داريم ؟ (يادداشت روز)

محرم الحرام، ذي الحجه حسينيان است و عاشورا، روز قربان كربلائيان. تمام حج به قرباني است. آنجا «وفديناه بذبح عظيم» است و اينجا «انّ الله شاء ان يراك قتيلا»؛ هرچند كه در هر دو حج بايد نفس را قرباني كرده باشي و از من و مايي گذشته باشي. ما در اين ميان براي محرم اباعبدالله الحسين(ع) و حاجي شدن به رسم او، آماده كدام فديه هستيم؟ و براي گذشتن از چه چيز مهيا شده ايم يا نشده ايم؟
1-اين روزها اولين سالگرد شهادت «سردار عاليقدر»ي است كه با گمنامي سر كرد و نخواست سري در ميان سرها و آوازه اي ميان صاحبان شهرت و عنوان دست و پا كند؛ سردار حسن تهراني مقدم كه عنوان شريف و مدال ويژه «دانشمند برجسته و پارساي بي ادعا» را از مقتداي خود- نايب امام زمان عجل الله تعالي فرجه ا لشريف- گرفت. تا معلوم شود در هياهو و غوغاي بازار مسگران سياست، عرصه از خدمتگزاران و فدائيان پركار و بي ادعا خالي نيست. او توپخانه اش را فقط به جانب دشمن گرفت و مدام بر قدرت و برد اين توپخانه افزود. او توپخانه و توان موشكي را ارث پدري كه هرجور خواستي و به سوي هركس كه دلت كشيد شليك كني، نمي دانست. دانشمند برجسته و پارساي بي ادعاي ملت، معتقد بود منحصرا بايد پشت دشمنان خبيثي را لرزاند كه مي خواهند پشت ملت مظلوم ايران را بلرزانند. شيطان اكبر در نگاه اين حجت خدا، آمريكا و اسرائيل و انگليس بود و بس. 21 آبان سال گذشته، خداوند او را شاهد و گواه گرفت براي همه ما.
امثال او نه راي اندوزي كردند، نه تريبون زده بودند و نه حلقه و باند قدرت ساختند اما از كيان ملت پاسداري كردند. مي شود از عمر و زيد و بكر سياست گذشت و به اين شاهدان الهي تأسي كرد كه خشم و كينه و دشمني خود را فقط براي دشمنان خدا ذخيره و خرج كردند، و نه براي گريبانگيري و عداوت و لجاجت و خودخواهي در جبهه خودي. تهراني مقدم عزيز، پيمان را با محبت حسين(ع) به سر آورد؛ از خود گذشت تا فدايي سالار شهيدان شد. او براي تبعيت از ولايت، نه اين دست و آن دست كرد و نه حكايت كسي را داشت كه گفته بود من از همه عبادت ها، روزه را دوست دارم، چون مي شود خورد! رابطه تهراني مقدم با مقتدايش، ستودني و سزاوار تأسي بود كه توانست پشت دشمنان را بلرزاند.
2- شايد نسبت خلوت و جلوت ما- بعضي از ماها- به هم خورده باشد كه بيشتر دنبال اصلاح و تغيير ديگران هستيم اما كمتر وقت مي كنيم سري به خودمان بزنيم. چه عيبي دارد ساعتي را مقابل آينه بنشينيم و به چشمان خود زل بزنيم و بگوييم برادر من! تو كه بالاتر از پيامبران خدا- حضرت محمد(ص) و يونس بن متي(ع)- نيستي، هستي؟! بگوييم عزيز برادر! از سر خشم و لجبازي و بغض تصميم گرفتن، آدمي را بدبخت مي كند، خودت را بپا كه اين مرض، كشنده است. از خود بپرسيم در مقابل همان آينه كه چرا اين قدر از خود متشكر و خاطرجمع هستيم و هرچه سوءظن را صرفا نثار ديگران مي كنيم؟ بپرسيم از خود كه چرا به چشم متهم به خود نمي نگريم و اعتماد به نفس ما نسبت به جناب خودمان كامل است، به نحوي كه توپ هم اين اعتماد آميخته به خودشگفتي را تكان نمي دهد. رد خور ندارد وقتي پيامبر خدا(ص) مي فرمايد «3 چيز نجات دهنده و 3 چيز هلاك كننده است. نجات دهنده ها: 1-پيشه كردن عدالت هنگام رضايت و غضب 2- ميانه روي در توانگري و نداري 3- خشيت الهي در پنهان و آشكار است. و هلاك كننده ها: 1-حرص و بخلي است كه اطاعت شود 2-هواي نفسي كه تبعيت گردد 3- احساس شگفتي انسان نسبت به خود است».
چه عيبي دارد كه سياستمداران ما ميل به ماندگاري و جاودانگي داشته باشند. اين در فطرت آدمي است اما به چه قيمت و با كدام سمت و سو؟ با كار بست حرص و خشم و لجاجت و خودشگفتي و عدم تعادل در حب و بغض ها؟! شيطان را تفاخر و تكبر از درگاه خدا راند و آدم و حوا را حرص از رضوان خدا تاراند و قابيل را حسد و كينه به قتل برادر كشاند. آيا ما در عبادت خدا از سابقه بندگي 6 هزار ساله ابليس بالاتر و از جناب آدم برگزيده تريم؟! اگر نه اين است، پس چرا ترمزهاي ما در زندگي آنجاها كه بايد خوب كار نمي كند؟ ترمز اي بي اس پيشكش، يك دست ترمز معمولي هنگام مكاتبه و مصاحبه و پرسش و پاسخ كنار خودت داشته باش! در مكاتبه و مصاحبه و سوال كه ايرادي نيست، هزار تا از اين كارها را بكن اما پايت را كه روي پدال گاز گذاشتي، پدال ترمز را هم بپا!
ام سلمه نيمه شب از خواب برخاست و پيامبر خدا(ص) را نيافت. به كنجكاوي دنبال رسول خدا مي گشت كه آن حضرت را مشغول دعا و ابتهال يافت و شنيد كه حضرت با تضرع تمام عرض مي كند «اللهم لاتنزع مني صالح ما اعطيتني ابدا. اللهم ولاتكلني الي نفسي طرفه عين ابدا... خداوندا آنچه از خوبي و شايستگي به من عطا كرده اي هرگز از من نگير! خدايا هرگز مرا به اندازه چشم بر هم زدني به خود وامگذار! خداوندا مرا مايه شادماني و شماتت دشمن و حسود قرار نده! خدايا مرا به بدي و بلايي كه از آن نجاتم داده اي، باز مگردان!» .ام سلمه از مشاهده اين حال به گريه افتاد. «چرا گريه مي كني ام سلمه؟». ام سلمه در پاسخ پيامبر خدا(ص) عرض كرد «پدر و مادرم به فداي شما اي رسول خدا، چرا گريه نكنم؟ شما با وجود مقامي كه نزد خداوند داريد و گناهان گذشته و آينده شما آمرزيده است، از خدا چنين درخواست مي كنيد.» پيامبر اعظم(ص) در پاسخ فرمودند «اي سلمه چه چيز مرا ايمن و مطمئن مي سازد در حالي كه خداوند يونس بن متي را اندازه چشم برهم زدني به خود واگذاشت، پس به سر او آمد آنچه كه آمد». حضرت يونس(ع) لحظه اي بر توسن غضب نشست كه از ظلمت سر درآورد و سالها چنان در رنج سر كرد. «وذالنّون اذ ذهب مغاضبا...». اما آن پيامبر خدا جبران كرد تا به ما هم بياموزد لازمه به خطا رفتن، جبريت و لجاجت تا دروازه هلاكت نيست. «پس در همان تاريكي ها ندا داد كه لااله الا انت، ما هم او را اجابت كرديم. و كذلك ننجي المومنين». «كذلك» يعني اينكه هر بن بست خودساخته اي راه خروج و نجات دارد، اگر به لوازم آن ملتزم باشيم. بيخود نبود كه پيامبر اعظم(ص) هر روز از صميم جان دست كم 70 بار توبه و استغفار مي كرد. توبه مدام براي مردان خدا نه عار كه عزت و افتخار است؛ توبه يعني مدام دستگاه موقعيت ياب خود را روشن نگاه داشتن و خود را با آن سنجيدن و با استقامت در صراط مستقيم، پيش رفتن.
3- شرايط امروز كشور به رغم برخي چالش ها، اصلا قابل مقايسه با دهه اول انقلاب يا حتي 10-12سال پيش نيست. كشور ما شرايطي به مراتب سخت تر را سپري كرده كه در آن محتاج سيم خاردار صادراتي بوديم و دشمنان راه صادرات همان را بسته بودند. روزگاري را سپري كرديم كه رئيس جمهور وقت مامور كددار سازمان سيا بود و قائم مقام رهبري، بازيچه دست گروهك هاي نفاق. نيز دوره تلخي را پشت سر گذاشتيم كه دولت و مجلس وقت يكجا كمر به بايكوت نظام بسته بودند و جام زهر تسليم در برابر دشمن را تعارف مي كردند. چالش هاي امروز در برابر چنان بحران هاي تو درتويي به چشم نمي آيد. ما به فضل الهي، مرحله فعلي را نيز كه نقطه عطف و پيچ مهم تاريخ محسوب مي شود، با موفقيت پشت سر خواهيم گذاشت اما دغدغه اين است كه اين گذار با كمترين هزينه و بيشترين استفاده از فرصت ها براي كشور و جهان اسلام انجام شود. در فضاي الفت و همدلي، حتي تحريم هاي ناجوانمردانه دشمن خبيث نيز فرصت بزرگ و مهمي براي ساماندهي و اصلاح و اعتدال زيست ملي ماست. از چنين چشم اندازي نه سوال و نامه نگاري تابو است و نه اختلاف نظر و سليقه، خوف انگيز. اما مسئله مهم اين است كه اين قبيل مجادلات و مشغله انگيزي ها، چه قدر ما را متوجه اولويت ها و مصلحت هاي كلي مي كند يا از مسائل مهم كشور و منطقه و جهان دور مي سازد؟
واقعيت ترديدناپذير اين است كه تنش ها و فرسايش هاي داخلي ضمن اينكه ما را از مسائل مهم منطقه و جهان غافل مي كند، مقدمه ضعف در برابر دشمناني مي شود كه بازي را در جاي جاي منطقه به تدبير و حكمت و عزت و شجاعت ما باخته اند. وقتي قرار شد بخش هايي از دولت يا مجلس- يا ديگر نهادها و چهره هاي سياسي- گريبان گيري و مجادله و تسويه حساب هاي انباشته از گذشته را اهتمام اصلي خود قرار دهند، نتيجه اش همين مي شود كه دشمن جسورتر، و زبان معاندين و بدخواهان و بدكردگان در حق ملت دراز شود. با اين وصف گزينه ديگري جز تفاهم و تعامل مثبت و هم انديشي و هم افزايي توانايي ها وجود ندارد حتي اگر فلان رجل سياسي از آن يكي خوشش نيايد يا آن يكي رقيب ديگري بوده باشد.مردم ما مسئولان را با وجود رقابت هاي سياسي، در كنار هم و كمربسته براي خدمت مي خواهند و نه در حال پرخاشگري و مچ گيري و اصطكاك و فرسايش همديگر. تنها با اتفاق افتادن الفت و همدلي است كه كارها به صلاح و سامان نزديك مي شود.
توقع دشمن از مهندسي فشار تحريم، افزايش مجادله و بگومگو و تخطئه و متهم ساختن و فرسودن يكديگر است. خائناني هم با آنها همكاري مي كنند. پادزهر اين حركت معطوف به فلج سازي حاكميت، صميميت بيشتر و تصميم سازي بر مبناي همفكري و همدلي و حسن ظن و البته از خودگذشتگي براي مصالح بزرگتر است. اگر نوع تعامل ميان صاحب منصبان و اصحاب رسانه و تريبون داران ما شكل مجادله به خود گرفت، قطعا كمترين خيري عايد مردم و نظام نخواهد شد. به تصريح امير مومنان علي عليه السلام «بر شما باد پرهيز از مجادله و خصومت كه اين دو خلق، دلها را نسبت به برادران بيمار مي كند و نفاق را مي روياند.» مكاتبه، مصاحبه، مناظره، مصوبه، بخشنامه و بازخواست و پاسخگويي ما اگر در قالب مجادله و منازعات گلادياتوري درآمد، شك نكنيم كه دست به انتحار زده ايم. دارويي كه علاج تمام اين دردهاي مرگبار باشد، كدام است؟ فروتني و از خودگذشتگي و پاييدن خويش و مرزبندي با حلقه هايي كه فساد برمي انگيزند و با مباني اسلام و انقلاب اسلامي درگيرند و به هيچ صراطي مستقيم نمي شوند. در اين ميان باندبازها و قبيله گرايان و عناصر كم ظرفيت تندرو- در جبهه هاي سياسي مختلف- عارضه مهم اما مغفولي هستند.
4-براي محرم اباعبدالله الحسين(ع) و حاجي شدن به رسم او آماده كدام فديه هستيم؟ ما كه مدام به شاهدان شهيدان كربلا عرض كرده ايم «فياليتنا كنا معكم فنفوز معكم فوزا عظيما»، اكنون در آستانه عاشورايي ديگر مهياي كدام مجاهدت و ايثار هستيم؟ براي همه آنها كه عمري را در آرزو و اشتياق جهاد سپري كرده اند، همين روزگار- و همه روزها و روزگاران- همان روز موعود و مطلوب است. بسم الله! بي كراهت بايد استقبال كرد و به سينه دشمن زد. روزگار نشاط و اميد و ايمان و انگيزه هاي راسخ است. اما چگونه به قلب دشمن بزند هر آن كه از پس خود برنيامده است؟
بدكارنامه تر از حّربن يزيد رياحي كه نيستيم؟ نه راه بر امام معصوم بسته و نه رعب و تشنگي را مسلط بر اهل بيت او ساخته ايم. از حرّيت جناب حرّ در آستانه محرمي ديگر مدد بگيريم و زنگار از قلب بزداييم. زير خيمه تولّا و تبّراي سرور آزادگان مي توان گرد آمد و عذر تقصير آورد. اين آيت الهي است كه «واتقوا الله و يعلّمكم الله.» شما تقوا پيشه كنيد، خداوند راه خروج و گشايش را به شما مي آموزد. بايد سرمايه اي بدهي تا غنايم گرانمايه به تو ببخشند. من و تو فديه چه آورده ايم در محضر امام حسين عليه السلام كه جريمه بزرگي روحش را با نثار جان و خانواده و آبرو پرداخت؟!
محمد ايماني
 


اجل (گفت و شنود)

گفت: اين روزها برخي از عوامل فتنه و مدعيان اصلاحات از گراني كالا و خدمات مورد نياز مردم به شدت انتقاد مي كنند.
گفتم: خب! قابل انتقاد هم هست.
گفت: ولي اصلاح طلبان در حالي كه دولت و مجلس را در اختيار داشتند در عرصه اقتصاد و معيشت مردم هيچ قدمي برنداشتند، حالا چي شده كه به فكر معيشت مردم افتاده اند؟!
گفتم: مي گويند دولت اصلاحات مي خواست براي سامان دادن به شرايط اقتصادي يك گام بزرگ بردارد ولي عمرش كفاف نداد!
گفت: اين هم يكي ديگر از همان ترفندها و كلك هاي مدعيان اصلاحات است.
گفتم: چه عرض كنم؟! يارو مي گفت؛ موقع مرگم به بچه هام ميگم صد ميليارد تومن براي شما گذاشته ام زير... زير... زير... و بعد در همين حال مي ميرم و بچه هام تا آخر عمر ميگن؛ اين باباي بنده خدا به فكر ما بود و پول كلاني براي ما به ارث گذاشته بود، اما حيف كه اجل بهش مهلت نداد تا جاي اون صد ميليارد تومن را نشون بده!
 


جزئيات جديد از فرار پهپاد آمريكايي از خاك ايران

معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح جزئيات جديدي از فرار پهپاد آمريكايي از خاك ايران را تشريح كرد.
سردار سيد مسعود جزايري با اشاره به ورود يك پهپاد به حريم هوايي ايران گفت: يك پرنده ناشناس عصر روز پنجشنبه حدود 9 روز پيش (تا روز يك شنبه جاري) مورد رهگيري نيروهاي مسلح قرار گرفت كه در چهارچوب مواضع بين المللي با آن برخورد شد.
وي ادامه داد: با ورود اين پرنده به فضاي فوقاني بخش سرزميني خليج فارس در ايران، به هواپيماي متجاوز با شليك هشدار داده شد و سپس اين پرنده خاك ايران را ترك كرد.
جزايري در رابطه با نوع اين پهپاد اظهار داشت: اين نوع پهپاد از نوع پيشرفته ترين پهپادها بوده و پس از بررسي دقيق اطلاعات را در اختيار افكار عمومي قرار خواهيم داد.
معاون فرهنگي و تبليغاتي ستاد كل نيروهاي مسلح با بيان اينكه ايران رصد كامل اطلاعاتي نسبت به دشمن داشته، گفت: مايل نبوديم كه در اين زمينه اقدامات تبليغاتي داشته باشيم و اين مسئله را اعلام كنيم و اين خبر از بخش هاي درون حاكميتي آمريكا افشا شد.
وي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، خاطرنشان كرد: حق طبيعي نيروهاي مسلح ايران بوده تا هر زمان كه متوجه نفوذ و حضور نيروهاي دشمن شود، با آن برخورد كند و آمريكا بايد مراقب رفتار خود بوده و منطقه را بيش از اين متشنج نكند.
در همين حال، جانشين فرمانده سپاه نيز به شليك به پهپاد آمريكايي واكنش نشان داد.
سردار حسين سلامي در حاشيه اولين سالگرد شهيد طهراني مقدم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر ادعاي آمريكا در خصوص اينكه پهپاد اين كشور در خارج از مرزهاي ايران بوده گفت: اسناد اين موضوع موجود است، ما هيچ وقت خارج از مرزهاي بين المللي تعرض به هيچ پرنده اي نخواهيم داشت.
وي افزود: ما دقيقا تمام قوانين بين المللي را در مورد برخورد با پرنده ها و تهاجمات بيگانه مي دانيم و آنها را مراعات مي كنيم و اسناد اين موضوع نيز موجود است.
به گزارش فارس، سلامي در پاسخ به اين سوال كه در اين صورت اين پهپاد داخل مرزهاي ما بوده گفت: حتما اينطور بوده در غير اين صورت شليكي صورت نمي گرفت.
 


با محوريت برنامه هسته اي ايران

نمايندگان 1+5 اول آذرماه در بروكسل ديدار مي كنند

يك خبرگزاري آمريكايي از توافق مذاكره كنندگان ارشد گروه 1+5 به منظور نشست اول آذر آنها در بروكسل با محور بحث درباره برنامه هسته اي ايران خبر داد.
به گزارش «آسوشيتدپرس»، مذاكره كنندگان ارشد 6 كشور عضو گروه موسوم به 1+5 همزمان با برنامه ريزي براي برگزاري يك دور جديد از مذاكرات هسته اي با تهران، قرار است به منظور بحث درباره برنامه انرژي هسته اي ايران در بروكسل با يكديگر ديدار كنند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از يك مقام آگاه غربي نوشته است كه مذاكره كنندگان هسته اي كشورهاي آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين به علاوه آلمان به توافق رسيده اند تا در تاريخ 21 نوامبر (اول آذر) در بروكسل با يكديگر ديدار داشته باشند.
نشست برنامه ريزي شده در بروكسل مقدمه اي براي از سرگيري احتمالي مذاكرات ميان ايران و 1+5 در اوايل سال آتي ميلادي خواهد بود.
به گزارش فارس، خبر نشست گروه 1+5 در بروكسل در شرايطي منتشر مي شود كه «هلگا اشميد» معاون «كاترين اشتون» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه نماينده گروه 1+5 در مذاكره با ايران است، اوايل ماه جاري ميلادي اعلام كرد كه زمان جودر تضمن نتيجه مذاكرات با ايران پيرامون برنامه هسته اي تهران بسيار با اهميت است.
گفتني است: اين خبر در شرايطي گزارش مي شود كه دور جديد مذاكرات ميان آژانس بين المللي انرژي اتمي و ايران قرار است در تاريخ 23 آذر ماه در تهران برگزار شود.
 


فضاسازي آمانو در آستانه مذاكره با ايران

مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه سناريوي پارچين ادعا كرد كه ايران اخيرا فعاليت هاي مشكوكي در سايت پارچين داشته است.
به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، ديده بان آژانس بين المللي انرژي اتمي ادعا كرد كه ايران در آستانه بازديد مقامات آژانس از ايران كه ماه آينده صورت مي گيرد تلاش مي كند يك سايت مشكوك هسته اي خود را پاكسازي كند.
براساس اين گزارش، آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره آنچه كه مربوط به فعاليت هاي مرتبط با سلاح هاي هسته اي در سايت پارچين در جنوب شرق تهران خوانده ابراز نگراني كرد.
آژانس ادعا كرده كه ايران ممكن است در اين سايت هسته اي درحال انجام اقداماتي در زمينه آزمايشات انفجار اتمي باشد.
«يوكيو آمانو» مديركل آژانس انرژي اتمي روز يكشنبه در طول سفر خود به عراق به خبرنگاران گفت: فعاليت هايي در سايت پارچين مشاهده شده است.
آمانو جزئيات بيشتري ارائه نكرد. براساس اين گزارش، ايران هرگونه فعاليات مربوط به سلاح هاي هسته اي را قويا تكذيب مي كند.
اين خبر در شرايطي گزارش مي شود كه دور جديد مذاكرات ميان آژانس بين المللي انرژي اتمي و ايران قرار است در تاريخ 23 آذرماه در تهران برگزار شود.
 


نخست وزير عراق

خواستار حل و فصل مسالمت آميز پرونده هسته اي ايران شد

نوري المالكي نخست وزير عراق بار ديگر خواهان حل و فصل مسالمت آميز پرونده هسته اي ايران و عاري سازي تمام منطقه خاورميانه بدون استثناء از تسليحات هسته اي شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه القدس العربي چاپ لندن، مالكي در ديدار با يوكيا آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي هسته اي در بغداد، حمايت كشورش از تلاشهاي آژانس براي پيشگيري از گسترش تسليحات هسته اي را اعلام كرد.
نخست وزير عراق خاطرنشان ساخت: مستثني شدن هر يك از كشورهاي منطقه از اصل خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي باعث گسترش مسابقه تسليحات هسته اي و عدم كنترل اين فرآيند خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، تأكيد مالكي بر رژيم صهيونيستي بوده است كه بنابر گزارشهاي منتشر شده داراي 400 كلاهك هسته اي است.
مالكي گفت: بغداد آماده است تمام امكانات خود را در جهت دستيابي به راه حل مسالمت آميز در راستاي استقرار صلح و ثبات و آرامش در منطقه بكار گيرد؛ زيرا عراق بخشي از منطقه است و هر گونه تحولي در خاورميانه بر اين كشور تأثيرگذار خواهد بود.
از سوي ديگر مديركل آژانس بين المللي انرژي هسته اي از مواضع عراق در حمايت از صلح و امنيت و عدم گسترش تسليحات كشتار جمعي قدرداني كرد.
به نوشته القدس العربي، آمانو ابراز اميدواري كرد كه سال آينده، سال حل وفصل مسالمت آميز پرونده هسته اي ايران باشد.
بر اساس اين گزارش، آمانو كه ديروز براي انجام گفت وگو در خصوص پرونده هسته اي ايران و تحولات منطقه وارد بغداد شده است، با هوشيار زيباري وزير خارجه عراق نيز ديدار داشت.
گفتني است ،عراق در ماه مه گذشته ميزبان مذاكرات گروه پنج به علاوه يك براي بررسي پرونده هسته اي ايران بوده است.
 


در پي واژگوني قطار تهران- زاهدان

احمدي نژاد جان باختن تعدادي از هموطنان را تسليت گفت

رئيس جمهور در پيامي كشته و زخمي شدن جمعي از هموطنان را در سانحه واژگوني قطار تهران- زاهدان تسليت گفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري در بخشي از اين پيام آمده است: اينجانب مصيبت وارده را به بازماندگان اين حادثه، تسليت عرض كرده براي جانباختگان غفران الهي و براي آسيب ديدگان و مجروحان، آرزوي سلامتي و شفاي عاجل مسألت مي نمايم؛ از مسئولين مربوطه مي خواهم در اسرع وقت علل وقوع اين حادثه را دقيقا مورد بررسي قرار داده و ضمن ارائه گزارش آن و پيگيري و رسيدگي هاي لازم از تكرار چنين اتفاقاتي در كشور جلوگيري كنند.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ معيار و ملاك اصولگرايي و اصلاح طلبي واقعي مسئولين كشور صداقت آنان در پيروي از رهنمودهاي رهبري و جلب اعتماد مقام ولايت مي باشد نه با ادعا و سخنراني.
0962---0918
¤ به سران فتنه و اراذل و اوباش و حاميان آنها بفرماييد از اربابان خود ياد بگيرند كه پس از انتخابات چگونه رفتار مي كنند.
روشنايي
¤ با ديدن مناظره تلويزيوني آقاي علي مطهري با يكي ديگر از نمايندگان مجلس براي ايشان واقعاً متأسف شدم كه بطور كل منكر تمام خدمات رئيس جمهور محترم است. كسي آقاي احمدي نژاد را معصوم نمي داند قطعا اشتباهاتي در مديريت خود دارد ولي اينكه آقاي مطهري هيچ كدام از عملكردهاي مثبت رئيس جمهوري را نمي بيند ريشه در جاي ديگر دارد و بايد به خدا پناه برد.
حبيبي از اراك
¤ اعضاي خانواده از بنده سؤال مي كنند چرا هر از گاهي تعدادي قاچاقچي مواد مخدر در كشور اعدام مي شوند و به سزاي اعمال خود مي رسند ولي تاكنون ديده نشده كه فردي به جرم احتكار اعدام بشود يا با او برخورد سنگين عبرت آموز بكنند. حقيقت امر نتوانستم جواب اين سؤال آنان را بدهم. لطفاً راهنمايي كنيد دليل تفاوت اين دو نوع رفتار چيست؟
توراني
¤ ماه محرم با مجالس وعظي كه تشكيل مي شود بهترين فرصتي است كه سخنرانان و صاحبان منبر مي توانند ضمن تبيين فلسفه قيام امام حسين(ع) به موضوعاتي مثل حجاب در جامعه و فوايد آن نيز بپردازند و جلوي آسيب ها را بگيرند.
7352---0912
¤ شركت صنايع غذايي همدانيان بر روي قوطي هاي رب كه وارد بازار كرده تبليغ همچنان فرزند كمتر زندگي بهتر را نموده است. بنويسيد اين تبليغ با سياست كلي كشور كه ازدياد نسل مي باشد در تضاد است. چرا اصلاح نمي كنند؟
كماسي
¤ در اين آشفته بازار ارز دولت تا توانست كسري بودجه ريالي خود را جبران كرد، آيا براي مسئولين مهم نيست كه بر سر مردم چه آمده و چه مي آيد؟
1710---0910
¤ تقاضا داريم دولت اجناس و مايحتاج عمومي مردم را از طريق كالا برگ توزيع بكند. در اين صورت دست احتكاركنندگان براي ايجاد نوسان در بازار بسته خواهد شد. در ضمن اكثريت مردم نيز راضي خواهند بود.
5170---0914
¤ به اعضاي محترم شوراي شهر شوشتر و شهردار شهر عرض مي كنم اگر رمالي و تكدي گري شغل محسوب مي شود لطف كنند براي صاحبان اين حرفه مجوز صادر كنند و الا پاسخ بدهند چرا در خصوص ورود روزانه يك ميني بوس متكدي و رمال از دزفول به اين شهرستان هيچ واكنشي نشان نمي دهند؟
2148---0937
¤ منطقه حسن آباد جاده تهران- قم با 40 هزار نفر جمعيت فاقد بيمارستان، پليس+10 و پزشك متخصص مي باشد در ضمن از داشتن جاده كمربندي نيز محروم است. مسئولين لطفاً به نقشه تهران نگاه كنند و ما را در اين منطقه محروم دريابند.
1252---0919
¤ پارك مدرس در نزديكي حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) در شهرري به قرق كامل افراد معتاد و فروشنده مواد مخدر درآمده و باعث خجالت و شرمندگي ساكنين منطقه شده است. به عنوان همسر شهيد در ملاقات با شهردار منطقه 20 فقط رسيدگي به وضع و اوضاع اين پارك را تقاضا كردم افسوس كه مورد توجه قرار ندادند. در حال حاضر اين وضع آزاردهنده را شاهديم و عذاب مي كشيم.
محمدي از شهرري
¤ اين امكان براي مسئولين رسانه ملي كشور وجود دارد كه سطح برنامه هاي شبكه پويا را ارتقا بدهند و با فيلم هايي با محتوي غني تر يا به عبارت بهتر ديني تر پخش كنند.
2513---0919
پاسخ سازمان اتكا
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 26/7/91 مبني بر:«جمع آوري ارزاق عمومي از داخل قفسه هاي فروشگاه مركزي مشهد» به اطلاع مي رساند:
«با توجه به اينكه همكاري اغلب تأمين كنندگان كالاهاي سوپري فروشگاه هاي زنجيره اي اتكا در قالب فروش اماني است، در زمان ايجاد نوسانات قيمتي، اقلام نامنطبق از سطح فروش جمع آوري و به شركت هاي تأمين كننده كالا مرجوع و اقلامي با قيمت هاي روز و منطبق با سيستم جامع بازرگاني به فروشگاه هاي اتكا راه مي يابد. بنابراين يكي از دلايل اصلي جمع آوري اين دسته از اقلام سوپري نامنطبق بودن نرخ قيمت مصرف كننده (مندرج بر روي كالا) با نرخ سيستمي (قابل درج بر روي فاكتور صندوق) است و مسئولين فروشگاه ها با در نظر گرفتن منافع مشتريان، نسبت به جمع آوري كالاهايي كه قيمت فروش آن بالاتر از قيمت مصرف كننده است، اقدام مي كنند.»
 


لطفاً براي چندمين بار اپوزيسيون را «آينه عبرت» نكنيد (خبر ويژه)

يك پايگاه اينترنتي وابسته به اپوزيسيون از گروهك هاي ضد انقلاب خواست از اينكه مجدداً «آيينه عبرت» شوند بپرهيزند و به وابستگي علني به دولت هاي بيگانه تظاهر نكنند.
سايت اينترنتي روز آن لاين با اشاره تلويحي به سرنوشت برخي گروه ها نظير سازمان منافقين مي نويسد: برخي تلاش هاي طيف هايي از اپوزيسيون مورد ابهام و انتقاد است؛ ابهام ها و انتقادهايي كه از نظر نگارنده وارد و منطقي است. يك سمت اين تلاش متوجه كسب ياري از خارج و نداشتن مرز با مداخله خارجي است. اين آميختگي با انواعي از دخالت خارجي آيينه هاي عبرتي دارد.
مليحه-م نويسنده اين تحليل كه سابقه عضويت در گروهك فدائيان خلق و سپس اتحاد جمهوري خواهان را در كارنامه خود دارد، مي افزايد: در اين زمينه نمي توانم به خودم اجازه ابراز اتهامات معيني را بدهم ولي مي توانم با اطمينان بگويم كه اين نگراني زمينه واقعي دارد و از عيني ترين شواهد آن نحوه حضور اين طيف از اپوزيسيون در منازعات بين المللي است. در حالي كه در جامعه جهاني، كه اين دوستان اغلب آن را به جامعه دول تعبير مي كنند، بخش هاي وسيع روشنفكران و آزاديخواهان منتقد و معترض دائمي سياست هاي دولت ها در برخورد با كشورهاي ضعيف تر هستند، و سياست هاي خارجي آن را در بخش هاي مختلف جهان نقد مي كنند. اما ما اين دوستان را مي بينيم كه همواره و به ويژه، در چالش هاي ميان دولت ايران و دولت هاي غربي تمام قد در كنار اين دولت ها ايستاده اند و هر حكم و حتي فرضي كه از جانب آنان عليه دولت ايران صادر شود، براي ايشان عين عدالت است. ادبيات ظاهراً جديد و بواقع در نهايت كهنه اي،توسط برخي از اين نيروها، ترويج مي شود كه در آن شوراي امنيت و اتحاديه اروپا و همه ملحقات آن ارج و تقدس پيدا مي كنند و هر نقدي به سياست هاي كشورهاي قدرتمند در اين نهادها، راديكاليسم و غرب ستيزي تفسير مي شود.
وي همچنين ادعاي ائتلاف ميان انواع گروهك ها با شعارهاي متناقض را به چالش كشيده و نوشت: نكته دومي كه مورد نقد است، تلاش براي ايجاد اتحاد وسيع ميان همه نيروهاي مخالف جمهوري اسلامي است كه اطلاق صفت دموكرات به آنها در عين حالي كه به نوعي شرط محسوب مي شود، فقط به صرف ادعاي هر نيرويي تأمين مي شود. چنين اتحادهايي، تا جايي كه اشخاص غير متعهد به حزب و تشكيلات را دور يكديگر گرد مي آورد، و با همين صفتي كه اين روزها رسم شده، يعني «همگرايي» بيان مي شود، كمتر از آن اهميت دارد كه بحث جدي اي را در فضاي سياسي بگشايد. ولي مشكل و پرسش از آنجا آغاز مي شود كه دوستاني از اين طيف گمان و سوداي پيوستن سازمان ها و احزابي را دارند، با شناسنامه و هويت هاي متفاوت، تا حد حاميان بازگشت پادشاهي به ايران و جمهوريخواهان كه نه تنها از يكديگر دور كه انكار يكديگر هستند و وجود هر يك از اين دو ساختار در گروي نبود ديگري است. آيا اين فهم و رسم معقولي از اتحاد سياسي است؟ نه،اين اتحادي ناموزون و جز اتلاف وقت و انرژي نيست. چگونه مي توان حزب و سازمان سياسي با هدف و استراتژي معين تشكيل داد و سپس با مخالف خود وحدت كرد و گفت بگذار مردم انتخاب كنند؟
نويسنده روز آن لاين ادامه مي دهد: آيا جمهوري خواهان توانسته اند فلسفه جمهوريت در مقابل استبداد را روشن كنند؟ آيا سلطنت طلبان توانسته اند به نسل امروز ايران توضيح بدهند كه چرا در قرن بيست و يكم و پس از سرنگوني سلطنت، خواهان بازگشت دوباره آن به ايران هستند؟ آيا اينكه پادشاهي انگلستان يا دانمارك طي قرون متمادي بتدريج توسط پارلمان و مردم خلع يد شده و تبديل به نشانه هايي از تاريخ گذشته شده اند، مي تواند رهنمودي براي بازگشت جوامع در قرن بيست و يكم باشد؟ مردمي كه مي بينند سلطنت طلب و جمهوريخواه با هم نشسته اند چرا بايد تصور كنند با دو سياست و دو راهبرد و اساساً با دو آينده روبرو هستند؟ چرا بايد آنها را جدي بگيرند؟
وي خاطرنشان كرد: من هميشه تأكيد كرده ام كه اگر زيركي و درايتي در اين حركت هاي «همگرايي» هست نزد سلطنت طلبان است. آنها از جمهوريخواهان هوشيارترند زيرا خوب مي دانند كه حضور جريان هايي كه در سرنگوني نظام سلطنت نقش داشته اند، در كنار آنان يعني نمايش ندامت و پشيماني و تابلويي كه از طرح تصوير مي شود يعني بازگشت به دامان سلطنت. يعني اگر قسم دوستان را باور كنيم كه هنوز جمهوريخواهي را پيشه سياسي خود مي دانند و گرفتار رنگ و لعاب هايي نشده اند، آنان دارند عليه انديشه خود و عليه آينده خود با رقيب متحد مي شوند و جز خسران توشه اي نمي بندند.
اشاره اين عنصر گروهكي به چند نشست اخير ميان گروه هاي سلطنت طلب، ماركسيست، ملي- مذهبي، برخي اعضاي حزب مشاركت و شماري از اعضاي گروهك هاي تروريستي نظير كومله و دموكرات به ميزباني سلطنت طلباني چون شهريار آهي و رضا خادم در شهرهايي نظير استكهلم، كلن و پاريس و لندن است.

 


پاسخ هاي آن روز براي امروز (خبر ويژه)

بازخواني پاسخ هاي هاشمي رفسنجاني به سوالات تند چند سال پيش زيباكلام عبرت آموز است.
به گزارش فردا «بازخواني گذشته نقش مهمي در فهم حال دارد. از خلال اين بازخواني هاست كه فهم تحولات سياسي و اجتماعي عميق تر و متقن تر مي شود و ايضا تفاوت ها هم عيان مي شود. اين امر در سياست كار ويژه اي ممتازتر از ديگر شئون دارد. مرور گفته هاي سياسيون در سالهاي گذشته هم بستر تحليلي متناسب با شرايط سياسي آن روزها را فراهم مي كند و هم مي توان با مقايسه آن ها با شرايط فعلي به ميزان و عمق تحولات فكري و گفتماني افراد و جريان هاي سياسي پي برد».
اين سايت اينترنتي با مرور بخش هايي از مصاحبه هاشمي رفسنجاني با صادق زيباكلام كه چند سال پيش در قالب كتاب منتشر شد، خاطر نشان مي كند كه هاشمي درباره فضاي پرالتهاب سال 78 و مطالبات ساختارشكنانه مدعيان اصلاح طلبي مي گويد: يك بار همين آقاياني كه خيلي معروف هستند- شايد به شما گفتم- آقايان حميدرضا جلايي پور، ماشاءالله شمس الواعظين و محسن سازگارا هر سه نفرشان در اوج قضاياي 78 وقت گرفتند و آمدند همين جا نشستند و حرفهايي زدند و گفتند كه مطالبات مردم از حد گذشته و اينگونه نمي شود ديگر به حاكميت ادامه داد. من به آن ها هم همين بحث را كردم و گفتم شما روي همين موج كه خيال مي كنيد مال شماست فعلا سوار شده ايد. اما اينگونه فكر نكنيد و خودتان را جايي نيندازيد كه نتوانيد بعدا بلند شويد. نظام و حاكميت اينجوري است و همين جورها مي ماند. نظام وقتي كه احساس خطر مي كند، كار خودش را مي كند چون به اندازه كافي مي تواند خيابان ها را پر كند. همين طور كه 22 بهمن سال گذشته كرد (1382) و در انتخابات اسفندماه 82 هم بالاخره 40-50 درصد آمدند. ابزاري در دست حكومت است و اگر بخواهند شورش و شلوغ كنند، برخورد مي كند. به علاوه مردم طرفدار نظام هم به اندازه كافي برخورد مي كنند...»
زيباكلام در سوال بعدي مي گويد كه تجربه اصلاحات نشان داد اصلاحات قانوني و در بطن نظام كارآيي ندارد. هاشمي پاسخ مي دهد:«چرا انسان اينجور نتيجه گيري بكند كه شما مي كنيد؟ آن موقع هم كساني بودند (اوائل انقلاب) كه همين تفكرات را داشتند و فكر مي كردند از طريق پارلمان مي آيند و اصل نظام و قانون اساسي را كم كم تغيير مي دهند و چيز ديگري درست مي كنند (اما) فهميدند كه نمي شود. در توده مردم اين عقيده نيست. دليلش هم اين است كه در انتخابات شركت مي كنند... در اسفند 82 شما 22 يا 24 ميليون انسان را پاي صندوق راي آورديد. ديگر بدتر از اينكه نداشتيم. هيچ وقت اينقدر بمباران دلسرد كننده نداشتيم. با اين حال 51 درصد واجدين شرايط در انتخابات شركت كردند. اين 51 درصد در شرايطي بود كه 130 نفر از نمايندگان مجلس استعفا دادند و آن حرف ها را مي زدند. تريبون مجلس ما واقعا داشت لجن پراني مي كرد. بالاخره اين ها نماينده مردم بودند و طرفدار و خانواده داشتند و حرفهاي آن ها تاثير داشت. خارجي هم كه حرفهاي اين ها را رتوش و پخش مي كردند. همه امكانات را به كار گرفتند اما علي رغم همه اين ها (مردم) آمدند.»
 


دموكراسي آمريكا بدتر از برده داري شده اما دريغ از يك ذره تغيير! (خبر ويژه)

«نظام سياسي و اقتصادي آمريكا بدتر از نظام برده داري شده اما دريغ از يك ذره تغيير!».
اين تحليل را پايگاه اينترنتي سكولاريسم نو (وابسته به اسماعيل نوري علاء از عناصر سلطنت طلب) منتشر كرد. سكولاريسم نو در اين مطلب كه به قلم شهباز نخعي منتشر شده تأكيد مي كند: آمريكا كشور شگفت انگيزي است. شگفت انگيزي اين كشور بويژه در تعدد شمار تناقض و تضادهايي است كه گرفتار آن است. از يك سو، با فاصله زياد نسبت به كشورهاي ديگر، قدرتمندترين نيروي نظامي دنيا را دارد كه به اندازه كل بودجه 50 كشور كوچك و متوسط دنيا هزينه آن است. از سوي ديگر، بيش از 11 سال است كه با وجود زور زدن و مايه گذاشتن از آبرو و حيثيت بين المللي خود از پس دست بالا چند ده هزار نفر اعضاء به قول خودش گروه هاي تروريستي طالبان و القاعده برنمي آيد. از يك سو، شمار ميلياردرهايش به تنهايي از مجموع ميلياردرهاي بقيه كشورهاي دنيا بيشتر است و، از سوي ديگر، بيش از سه ميليون نفر از مردم اش از حداقل حقوق انساني كه داشتن سرپناه است محرومند.
وي مي افزايد: آمريكا از يك سو، مدعي داشتن شامل و كامل ترين دموكراسي دنياست، از سوي ديگر، اگر شاخ و برگ هاي پول، نفوذ سياسي و مالكيت رسانه ها- كه آنها نيز غالباً از انباشت پول ناشي مي شوند - از درخت دموكراسي مورد ادعا هرس شوند، معلوم نيست تنه و ريشه درخت وزن و نقشي تعيين كننده داشته باشند و مردم بتوانند براستي در سرنوشت اقتصادي و سياسي كشور نقش عمده اي بازي كنند. از يك سو، شيوه زندگي آمريكايي را به عنوان مدل و نمونه مطلوب معرفي و تبليغ مي كند و سياست پيشگان اش از آن با تبختر به عنوان «رؤياي آمريكايي» ياد مي كنند- يعني تا چند وقت پيش ياد مي كردند و اكنون مدتي است كه به دليل پس بودن هوا در اين مورد خاص سكوت اختيار كرده اند-، از سوي ديگر، در مدتي كمي بيش از چهل سال- از آغاز دهه 1970 ميلادي به بعد- مردم بينواي خود را به بزرگترين بدهكاران دنيا كه شرايط زندگي شان تفاوت چنداني با برده هاي دوران برده داري ندارد- و در مواردي حتي از آنها هم بدتر است- تبديل كرده اند.
نويسنده سكولاريسم نو خاطرنشان كرد: در آغاز دهه 1970 ميلادي، بدهي دولت فدرال آمريكا حدود دو ميليارد و هفتصد ميليون دلار بود كه سرانه بدهي با توجه به جمعيت آن زمان آمريكا (حدود 150 ميليون نفر) براي هر نفر كمتر از 20 دلار و براي يك خانواده چهار نفره كمتر از 80 دلار مي شد. اگر حداقل دستمزد در آن زمان را ساعتي يك دلار بگيريم و فرض كنيم كه در خانواده چهار نفره تنها يك نفر كار مي كرده، اين شخص با 2000 دلار درآمد سالانه و حاصل 4 ساعت از كار سالانه اش مي توانسته ماليات لازم براي پرداخت بهره بدهي فدرال را تأمين كند. در اثر سياست هاي شگفت انگيز دولت هاي شگفت انگيز كشور شگفت انگيز آمريكا، امروز، 42 سال بعد، بدهي دولت فدرال آمريكا بيش از 16 هزار ميليارد دلار است كه تنها در 4 سال دوره نخست رياست جمهوري باراك اوباما بيش از 60 درصد افزايش يافته و از 10 هزار ميليارد دلار به 16 هزار ميليارد دلار رسيده است.
وي اضافه كرد: با اين ترتيب، با جمعيت 300 ميليوني كنوني آمريكا، هر آمريكايي كه از مادر متولد مي شود ناخواسته بايد بار سهم بدهي سرانه خود را به دوش بكشد و با پرداخت انواع ماليات پيدا و پنهان در تأمين بهره و هزينه هاي بدهي مشاركت كند. اگر مجموع بدهي هاي سطوح ديگر دولت، شامل دولت هاي ايالتي، شهرداري ها و... را نيز معادل بدهي دولت فدرال فرض كنيم، جمع بدهي سرانه هر آمريكايي از 100 هزار دلار تجاوز مي كند و براي يك خانواده 4 نفره بالغ بر 400 هزار دلار مي شود و اين در حالي است كه به علت كسر بودجه هاي فزاينده اين رقم ساعت به ساعت نيز افزايش مي يابد. به اين ترتيب، خانواده چهار نفره اي كه چهل سال پيش تنها 2 در هزار درآمد سالانه خود را براي تأمين بهره و هزينه هاي بدهي مي پرداخت، اكنون ناگزير است بيش از نيمي از درآمد حدود 40 هزار دلاري خود را براي تأمين بهره و هزينه هاي بدهي ها به صورت انواع متعدد ماليات بپردازد و اين معادله هر روز به نفع دريافت كنندگان بهره و به زيان مردم عادي در حال تغيير است.
نويسنده نتيجه گرفت: چنين نظام سياسي، اجتماعي و اقتصادي اي به مراتب از نظام برده داري بدتر است زيرا در نظام برده داري نه فقط برده دار در جهت حفظ ثروت خود- كه برده ها باشند- ناگزير بود كه از آنها مراقبت و نگهداري كند، بلكه برده نيز اگر پولي به دست مي آورد مي توانست آزادي خود را از برده دار بخرد. در حالي كه در آمريكاي كنوني حتي اگر كسي پول فراوان هم داشته باشد نمي تواند با پرداخت يكجاي سهم بدهي خود از پرداخت بدهي و هزينه هاي آن شانه خالي كند زيرا تأمين آنها در چنان شبكه تو در تو و پيچيده اي از نظام مالياتي تنيده شده كه كسي را از آن گريزي نيست.
در پايان اين تحليل آمده است: در حالي كه ضرورت تغيير بنيادين در جامعه آمريكا به خوبي مشهود است و باراك اوباما در 4 سال پيش با تأكيد بر اين ضرورت و شعار «تغيير» به كاخ سفيد راه يافت، مجموعه نتيجه انتخابات رياست جمهوري، كنگره و سناي آمريكا نشان مي دهد كه هيچ چيز- جز ميزان بدهي ها كه روز بروز بر آنها افزوده مي شود- نسبت به گذشته تغييري نكرده است.
انگار نه انگار كه انتخاباتي چند جانبه برگزار شده است. دريغ از كمترين «تغيير»، حتي يك ذره!»
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14