(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23  آبان  1391 - شماره 20356

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چشم گرگان بيابان ! (يادداشت روز)
مثلث (گفت و شنود)
وزير امور خارجه:
ايران با ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه مخالف است
حجت الاسلام شجوني:
اصلاح طلبان فتنه گر مهر باطلي به كارنامه خود زدند
سخنگوي كميسيون خبر داد
مخالفت كميسيون فرهنگي با طرح اصلاح قانون انتخابات
كيهان و خوانندگان
نقد و نسيه پرداخت پول به مردم (خبر ويژه)
تكاپوي واشنگتن براي لغو كنفرانس خاورميانه عاري از سلاح اتمي (خبر ويژه)
تحريم هاي كودن و اپوزيسيوني كودن تر (خبر ويژه)


چشم گرگان بيابان ! (يادداشت روز)

گراني و افزايش لگام گسيخته قيمت كالا و خدمات مورد نياز مردم كه اين روزها سايه سنگين و آزاردهنده خود را بر شانه اقشار مستضعف و كم درآمد جامعه تحميل كرده است، واقعيتي تلخ و غيرقابل انكار است. درباره عوامل گراني و چرايي آن بحث هاي دامنه داري در جريان است كه در آن به عواملي نظير اثرگذاري تحريم ها، سوء مديريت ها، حضور فعال مافياي اقتصادي، رها شدگي ماجرا از سوي برخي مسئولان ذيربط و پرداختن به مسائل حاشيه اي، تلاش سازمان يافته و پنهان براي مؤثر جلوه دادن تحريم ها و يا مجموعه اي از عوامل ياد شده، اشاره مي شود. پاسخ اما، هر چه باشد، از دو نكته نبايد غفلت كرد، اول آن كه تحريم ها اگرچه در پيدايش پديده تلخ گراني بي تأثير نبوده و نيستند ولي ضريب اثر تحريم ها با ميزان گراني موجود و افزايش جهشي قيمت كالا و خدمات ضروري مردم كه اين روزها شاهد آنيم همخواني ندارد، بنابراين بايد روي عوامل ديگر و راه هاي مقابله با آن حساب ويژه و بيشتري باز كرد، چرا كه ظرفيت و توان اقتصادي كشور بسيار فراتر از آن است كه تحريم ها به تنهايي توان پديدآوردن آشفته بازار كنوني را داشته باشند.
نكته دوم اما، «بندبازي» جرياني است كه به گواهي مواضع و عملكرد گذشته خود، مخصوصاً در فصل 8 ماهه فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88، «شريك دزد» بوده اند و اين روزها، اصرار دارند در نقش «رفيق قافله»! ظاهر شوند. جريان مورد اشاره در جديدترين توطئه خود، دست به يك «تقسيم كار» زده است. شاخه اول شامل تعداد اندكي از اصحاب فتنه است كه متاسفانه شمار اندكي از خودي هاي ساده انديش نيز به آن دل بسته اند! وظيفه يا مأموريت اين شاخه، آن است كه براي عبور از عقبه پيش روي، «آدرس غلط» بدهد. نگاهي به مصاحبه هاي پي درپي افراد اين شاخه نشان مي دهد كه «ترجيع بند» و «گزاره تكراري» اين مصاحبه ها و سخنراني ها، نفي راه طي شده و ناديده گرفتن گام هاي بلندي است كه طي چند سال اخير برداشته شده است، نظير اين توهم پراكني ها كه بعد از انتخابات 88 بسياري از دلسوزان نظام! كنار گذارده شده اند! نگاه خودي و غير خودي به وحدت ملي آسيب رسانده است! نبايد در سياست خارجي تنش آفريني كرد! ما كه بوديم چنين و چنان كرديم! و اگر بيائيم چنين و چنان خواهيم كرد و....
شاخه دوم ، مأموريت دارد با فضاسازي و انگاره پردازي آدرس غلطي را كه شاخه اول ارائه مي دهد نجات بخش! معرفي كند. اين شاخه از طريق رسانه هاي پرشماري كه در داخل كشور در اختيار دارد و صدها سايت اينترنتي كه از خارج كشور بارگذاري مي شود و دهها شبكه راديو تلويزيوني فارسي زبان نظير بي بي سي، صداي آمريكا، صداي اسرائيل، راديو فردا، راديو تلويزيون فارسي زبان آمريكا، شبكه تلويزيوني فارسي زبان يورونيوز و... كه براي پشتيباني از جريان ياد شده، راه اندازي شده است، وظيفه سياه نمايي درباره شرايط كنوني كشور، بي آينده نشان دادن فضاي پيش روي و نهايتاً معرفي آدرس غلط شاخه اول- به عنوان تنها راه عبور از عقبه گراني- را برعهده دارد.
هر دو شاخه روي دو نقطه به طور مشترك انگشت مي گذارند و درباره آن وارونه نمايي مي كنند. اول؛ گراني هاي اخير و نسبت دادن آن به مقاومت در برابر باج خواهي بيگانگان و دوم؛ تلاش براي پاك كردن وطن فروشي، خيانت و جنايتي كه در فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 مرتكب شده اند.
جريان ياد شده اگرچه رسواتر از آن است كه بتواند از سد بصيرت مثال زدني مردم و هوشياري مسئولان عبور كند ولي از يكسو ديده مي شود كه برخي از خودي هاي ساده انديش- هرچند اندك و كم شمار- نسبت به سوابق اين جريان دچار نوعي فراموشي شده اند و يا دست هاي پنهان و آشكار اعضاي شاخه اول را در فتنه 88 ناديده گرفته اند و با استناد به سوابق آنان، در اين تصور- بخوانيد توهم- به سر مي برند كه گردن كشي قبلي آنها عليه نظام نبوده بلكه تنها از دولت نهم و دهم دل خوشي نداشته اند!... و از سوي ديگر جريان مورد اشاره روي موج گراني هاي اخير سوار شده و با اين اميد كه دوران حاكميت آنها بر مجلس و دولت از يادها رفته باشد، درباره سياست هاي اقتصادي خود در آن دوران، دروغ پردازي مي كنند. دقيقا به اين علت است كه اشاره اي هرچند گذرا به بينش و منش اقتصادي جريان ياد شده در دولت هاي گذشته، ضروري به نظر مي رسد.
الف: به جرأت بايد گفت كه در دولت هاي گذشته هيچ پرونده فساد اقتصادي را نمي توان آدرس داد كه در آن مفسدان كلان اقتصادي آشكارا از سوي اعضاي اين جريان- كه آن هنگام در دولت يا مجلس حضور داشتند- حمايت نشده باشند!
1- در جلسه محاكمه شهردار وقت نزديك به 20 نفر از وزيران و معاونان آنها حضور يافته و سعي در ارعاب دادگاه، انحراف افكار عمومي و نهايتا تطهير مجرم داشتند. و در همان حال روزنامه هاي زنجيره اي از شهردار مجرم با عنوان «اميركبير ايران»! ياد مي كردند. در آن هنگام، شهرداري با نزديك به يكصد و بيست مورد شكايت، كيهان را به دادگاه كشيد كه هيچيك از آنها وارد دانسته نشد.
2- وقتي كيهان پرونده فساد اقتصادي شركت مارين سرويس را با ارائه اسناد مربوطه برملا كرد، بلافاصله مشاور رئيس جمهور وقت و تعدادي از نمايندگان مدعي اصلاحات در مجلس ششم به حمايت از مفسد اقتصادي اين پرونده برخاستند و در حالي كه وزير دادگستري وقت فساد اقتصادي كلان انجام شده از سوي مفسد اين پرونده را تاييد مي كرد، آقاي انصاري راد رئيس كميسيون اصل 90 مجلس اصلاحات اعلام كرد «من مديرعامل اين شركت را نه گناهكار مي دانم و نه تبرئه مي كنم» و در حالي كه 15هزار شكايت به كميسيون اصل 90 ارائه شده بود، اين كميسيون رسيدگي به شكايت مفسد اقتصادي ياد شده را در اولويت قرار داد و سپس اعلام كرد مديرعامل مارين سرويس مرتكب هيچ جرمي نشده است!
3- بعد از بازداشت شهرام جزايري به جرم فساد اقتصادي كلان
- كه هنوز در زندان است- مدعيان اصلاحات كه در آن هنگام دولت و مجلس را در اختيار داشتند، به حمايت آشكار از وي برخاستند. و چند روز بعد معلوم شد كه ده ها تن از نمايندگان مدعي اصلاحات مجلس ششم و تعدادي از ديگر مدعيان اصلاحات مبالغ كلاني از شهرام جزايري دريافت كرده اند. پشتيباني و حمايت اصلاح طلبان از اين مفسد اقتصادي تا آنجا بود كه وزارت بازرگاني وقت و نمايندگان مدعي اصلاحات دست به تغيير قانون براي نجات وي زدند و روزنامه هاي زنجيره اي از شهرام جزايري با عنوان «كارآفرين جوان»! ياد كردند! فساد اقتصادي در شركت پتروپارس، قطعات فولادي و .... كه مي گذاريم و مي گذريم.
4- وقتي به آقاي خاتمي اعتراض شد كه چرا نسبت به معيشت مردم و سامان دهي اقتصاد كشور، بي تفاوت هستيد، پاسخ مدعيان اصلاحات اين بود كه آقاي خاتمي در جريان انتخابات خود شعار اقتصادي نداده اند! و هنگامي كه كيهان ده ها نمونه از شعار اقتصادي ايشان را بازگو كرد، پاسخ اين بود كه ما(اصلاح طلبان) براي توسعه سياسي آمده ايم.
5- در مجلس ششم اين اعتراض مطرح شد كه چرا به جاي طرح ها و لوايحي نظير «مصونيت مجرمان بعد از ورود به دانشگاه ها»، «لغو گزينش ها» و... به مشكلات اقتصادي مردم رسيدگي نمي كنيد، آقاي مزروعي نماينده وقت مجلس ششم كه امروزه به بلژيك پناهنده شده و با مقر اتحاديه اروپا در بروكسل و آيپك (لابي صهيونيست ها) در آمريكا فالوده مي خورد، پشت تريبون رفت و با بي ادبي گفت؛ اگر مرگ موش هم توزيع شود، مردم براي گرفتن آن صف مي بندند! و يكي ديگر از مدعيان اصلاحات با وقاحت از مردم مستضعف با عنوان «لشكر قابلمه به دست ها»! ياد كرد.
6- وقتي سوءاستفاده هاي كلان در وزارت نفت دولت اصلاحات برملا شد و از نمايندگان مدعي اصلاحات پرسيده شد كه چرا وظيفه نظارتي خود را رها كرده و ميلياردها دلار از ثروت ملي را به باد داده اند؟! پاسخ اين بود كه «ما فرصت بررسي قراردادها را نداريم»!
و ده ها نمونه ديگر كه بيرون از محدوده اين نوشته محدود است.
ب: مدعيان اصلاحات در فتنه 88 آشكارا و بي پرده نقش ستون پنجم مثلث آمريكا، اسرائيل و انگليس را برعهده داشتند و دست به وطن فروشي و ده ها خيانت و جنايت آشكار زدند كه خود ماجراي مفصلي است و فصل جداگانه اي را مي طلبد. بنابراين بدون كمترين ترديدي مي توان نتيجه گرفت؛ آدرسي كه جريان ياد شده براي عبور از عقبه پيش روي ارائه مي كند، آدرس تنگه اي است كه مثلث آمريكا، اسرائيل و انگليس در پشت صخره هاي آن براي مقابله با نظام اسلامي و مردم پاكباخته اين مرز و بوم به كمين نشسته اند. و به قول شاعر؛
شايد آن نقطه نوراني دشت، چشم گرگان بيابان باشد!
ج: و بالاخره گفتني است انبوه خدمات دولت نهم و دهم- و مخصوصا دولت نهم- با هيچيك از دولت هاي سازندگي و اصلاحات نه فقط قابل مقايسه نيست، بلكه نمره خدماتي آن با دو دولت ياد شده فاصله اي پرناشدني دارد. برخي از اين خدمات بي نظير و بي سابقه بوده است، دولت نهم، حلقه مديريتي ثابت و كدگذاري شده را شكست، ثروت ملي را به ميان مردم برد، امكانات و داشته هاي نظام را به دوردست ترين نقاط كشور كشيد، در سياست خارجي و مقابله با باج خواهي دشمنان- مخصوصا در دولت نهم- خوش درخشيد، طرح هدفمندي يارانه ها را كه هر دو دولت سازندگي و اصلاحات، اجراي آن را ضروري مي دانستند ولي جرأت انجام آن را نداشتند با شجاعت و جسارت عملياتي كرد و... اما متاسفانه در مواردي نيز دچار خطا شده و لغزيد كه كم توجهي اخير به مسائل معيشتي مردم و يا حاشيه سازي به جاي پرداختن به مسائل اصلي از جمله آنهاست. ولي در اين ميان نكته بسيار بااهميت و عبرت انگيزي هست و آن اينكه، خطاهاي دولت كنوني دقيقا در آن نقاط است كه به جاي مشي اصولگرايانه به راه و روش دولت هاي سازندگي و اصلاحات روي كرده است. نظير پرداختن به حاشيه ها به جاي مسائل اصلي، استفاده از مشاوراني كه برخي از آنها با كارگزاران دو دولت قبلي گره خورده اند و...
حسين شريعتمداري
 


مثلث (گفت و شنود)

گفت: يك سايت وابسته به جريان فتنه 88 كه از خارج كشور بارگذاري مي شود نوشته است «بايد قبول كنيم كه هم ما و هم آمريكا و اروپا يعني همه ما، گيج مي زنيم»!
گفتم: حرف حساب زده! حالا منظورش چيه؟!
گفت: نوشته است «قرار بود جمهوري اسلامي تغيير كند ولي بقيه رژيم هاي خاورميانه هم مثل ايران شده اند.»
گفتم: اين حرفش هم حرف حسابه! خب، ديگه چي؟!
گفت: نتيجه گرفته كه «بايد ببينيم چه عاملي باعث اين فاجعه شده است»!
گفتم: خب! ضربه اي كه از ايران اسلامي دريافت كرده اند....مي گويند يك پرگار ضربه مغزي شده بود، به جاي دايره، مثلث مي كشيد.
 

وزير امور خارجه:
ايران با ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه مخالف است

 

وزير امور خارجه گفت: تصميم گيرنده گفت وگوي جامع و شاملي كه ابعاد سياسي بين ايران و آمريكا را بخواهد در بر بگيرد رهبر معظم انقلاب است.
علي اكبر صالحي در حاشيه دومين همايش بين المللي حقوق بشر و تنوع فرهنگي جنبش غيرمتعهدها در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه معاون وزير خارجه روسيه و نماينده اين كشور در 1+5 گفته است از گفت وگوي مستقيم تهران-واشنگتن براي حل مسئله هسته اي استقبال مي كنيم گفت: گفت وگوي مستقيم بين ايران و آمريكا در مسائل موضوعي چون بحث افغانستان و عراق صورت گرفته است و الان نيز درباره پرونده هسته اي تقريبا مي توان گفت به صورت غير مستقيم با آمريكا گفت وگو در چارچوب 1+5 انجام مي شود.
وي ادامه داد: گفت وگوي موضوعي با گفت وگوي دوجانبه سياسي كه بخواهد در برگيرنده همه مسائل سياسي باشد فرق مي كند زيرا تصميم چنين گفت وگوي جامع و شاملي كه ابعاد سياسي بين دو كشور را بخواهد در بر بگيرد با رهبر معظم انقلاب است.
آثار آلودگي هسته اي را نمي توان پاك كرد
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه با اشاره به اظهارات اخير آمانو در بغداد درباره پارچين گفت؛ اينكه گفته شود آثار آلودگي را مي توان پاكسازي كرد از نظر فني قابل قبول نيست. آثار آلودگي هسته اي را نمي توان پاك كرد، اين اظهارات غير فني است و فقط مورد سوءاستفاده قرار مي گيرد و افكار عمومي را به سمت غيرصحيحي مي برد.
صالحي ادامه داد: اميدواريم با گام مثبتي كه ايران در جهت حل و فصل اين مسئله برداشته است و آقاي سلطانيه نيز نشستي با كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي داشته است اين نشست (ايران و آژانس كه 23 آذر در تهران برگزار مي شود) چارچوب همكاري را درباره موضوع بازديد از پارچين مشخص كند.
برخي در بحرين علاقه مند به حل بحران نيستند
صالحي در پاسخ به سوال ديگري درباره آخرين تحولات در بحرين و درخواست مقامات اين كشور براي ميانجيگري ايران در حل اين بحران گفت: جمهوري اسلامي ايران براساس درخواست و تماس مسئولان بحرين مبني بر كمك به حل بحران اين كشور، اعلام آمادگي كرد.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان تصريح كرد: متاسفانه به نظر مي آيد برخي در بحرين علاقه مند نيستند كه بحران در اين كشور حل شود.
مخالفت ايران با ايجاد منطقه پرواز ممنوع
بر فراز سوريه
صالحي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر تلاش آمريكا و انگليس براي ايجاد يك منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه گفت: جمهوري اسلامي ايران با هر روشي كه برخلاف هنجار و كنوانسيون هاي بين المللي باشد و شائبه دخالت در امور داخلي كشورها را ايجاد كند، مخالف است.
وي افزود: نه فقط ما بلكه افكار عمومي در جهان نيز با اين گونه روش ها مخالف هستند.
وزير امور خارجه تصريح كرد نبايد اين گونه شيوه ها كه بر پايه قدرت است، رايج شود چرا كه در گذشته نيز شاهد نتايج بكارگيري چنين شيوه هايي بوده ايم.
سفارت ايران در ميانمار دائر مي شود
صالحي با بيان اين كه قرار شده در آينده نزديك به كشور ميانمار سفر كند، افزود: در گفت وگوي مستمر با دولت ميانمار هستيم و آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي كمك به مستضعفين اين كشور اعلام كرديم.
صالحي اضافه كرد: در حال برنامه ريزي هستيم تا هم بنده سفري به ميانمار داشته باشم و هم سازمان هلال احمر گروهي را به اين كشور بفرستد.
وزير امور خارجه اظهار اميدواري كرد با مذاكراتي كه در حال انجام است در آينده نزديك سفارت جمهوري اسلامي ايران در ميانمار دائر شود.
حقوق بشر به گفتمان
همه كشورها تبديل شود
وزيرخارجه كشورمان همچنين در مراسم افتتاحيه دومين همايش بين المللي حقوق بشر و فرهنگ ها تحت عنوان «فرهنگ هاي حقوقي در حمايت از عدالت قضايي انسان دوستانه» كه در محل دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت خارجه برگزار شد، گفت: حقوق بشر نبايد مايملك شخصي بخش كوچكي از جامعه بين المللي باشد بلكه بايد به گفتماني براي همه كشورها و ملت ها تبديل شود.
 


حجت الاسلام شجوني:

اصلاح طلبان فتنه گر مهر باطلي به كارنامه خود زدند

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي گفت: فتنه 88 مهر باطلي بر كارنامه اصلاح طلبان فتنه گر بود و سيگنال هاي آنها به خارج موجب اميدواري ضدانقلاب شد.
حجت الاسلام والمسلمين جعفر شجوني در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به مطلب فوق اظهار كرد: اصلاح طلبان به دنبال ماهيگيري در درياي سياست ورزي كشور هستند و ماهيگيري بدون ابزارهاي لازم امكان پذير نيست.
عضو جامعه روحانيت مبارز خاطرنشان كرد: كسي براي اصلاح طلبان دعوتنامه حضور در انتخابات را نفرستاده است و آنان گمان مي كنند، مي توانند در انتخابات آتي پيروز شوند اما مردم ديگر اجازه چنين كاري را به آنان نخواهند داد.
همچنين معاون فرهنگي سپاه اظهار كرد: چهره هاي شاخصي از جريان اصلاح طلبي فتنه 88 را رقم زدند اما همه آنها فتنه گر نيستند.
حميدرضا مقدم فر به «مهر» گفت: برخي از اصلاح طلبان در قبال اين فتنه سكوت و موضع روشني را اعلام نكردند اما قلبا با اين ساختارشكني ها مخالف بودند.
وي موضع گيري به موقع در فضاي سياسي كشور را لازم دانست و تصريح كرد: اصولگرايان وقتي با موضع گيري هاي جريان انحراف روبه رو شدند به موقع واكنش نشان دادند، حتي مجلس در قبال اين نظرات و گفتمان جريان انحرافي ملاحظه اي نكرد و اعتراض كرد از اين رو از جريان اصلاحات و بعضي از اصلاح طلبان انتظار داشتيم در مقابل فتنه سكوت نمي كردند.
معاون فرهنگي سپاه خاطرنشان كرد: ما هنوز فراموش نكرده ايم كه در دوران حاكميت اصلاح طلبان چه حلقه ها و گروه هاي انحرافي شكل گرفته بود كه كاملا از اصول و ارزش هاي انقلاب منحرف شده بودند، در اين راستا مي توان به سكولارها، لائيك ها و گروه هاي براندازي اشاره كرد كه در دل اصلاحات دچار فسادهاي اعتقادي، مالي، اخلاقي و... شده بودند.
 


سخنگوي كميسيون خبر داد

مخالفت كميسيون فرهنگي با طرح اصلاح قانون انتخابات

سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس از مخالفت اعضاي اين كميسيون با طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري خبر داد.
سيدعلي طاهري درباره جلسه اخير كميسيون فرهنگي مجلس گفت: اعضاي كميسيون با كليات طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري مخالفت كردند و توضيحات مسئولان وزارت كشور و دلايل آنها در مورد شرايط كساني كه مي توانند كانديدا شوند كميسيون را قانع كرد.
وي افزود: مشابه اين طرح و اين كه شرايط كساني كه مي توانند در انتخابات رياست جمهوري كانديدا شوند در مجالس گذشته نيز مطرح شده بود كه مورد مخالفت آنان نيز قرار گرفته چرا كه احساس مي شود با اصولي از قانون اساسي مخالفت دارد يا متضاد است.
طاهري تصريح كرد: مدير زيارتگاه آيت الله شهيد مدرس نيز در جلسه كميته فرهنگي حضور يافت و گزارشي از تمهيدات براي سالگرد عروج اين شخصيت والامقام در 10 آذر كه روز مجلس نيز است ارائه داد.
نماينده مردم گرگان در پايان به «فارس» گفت: كليات طرح اصلاح ماده 5 قانون شهرسازي و شوراي عالي استان ها نيز مورد موافقت كميسيون قرار گرفت.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ اين روزها خبر از روابط نامشروع وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي با شيوخ كشورهاي ثروتمند منطقه، روابط نامشروع سردمداران نظام آمريكا و سوءاستفاده هاي جنسي گردانندگان بي بي سي از كارمندان زن به گوش مي رسد، اين ها مشت نمونه خروار در اروپا است كه همه ابزارهاي قدرت و ثروت در خدمت شهوت راني عده اي در رأس نظام جهاني است كه هر روز به دست خودشان افشا مي شود. واقعاً چه كساني داعيه سردمداري جهاني را دارند!
9039---0917
¤ فراري دادن هواپيماي بدون سرنشين آمريكا از حريم هوايي جمهوري اسلامي ايران ادامه به رخ كشيدن اقتدار نظام اسلامي در مقابل دشمنان است. اين اقدام شايسته و بجا از يك سو مورد تحسين ملت غيور ايران از سوي ديگر موجب قهر و عذاب بيگانگان مي باشد. براي هميشه اعلان مي كنيم پهنه كشورمان هيچ گاه جولانگاه و محل عرض اندام استكبار جهاني نخواهد بود و جواب هر تعرض به ميهن اسلامي، سنگين تر داده خواهد شد.
محمودي
¤ بر دستان آيت الله خزعلي بوسه مي زنم؛ عالم وارسته و با بصيرتي هستند كه حتي فرزند ناخلف خود را به خاطر عملكرد ناصوابش در فتنه طرد نمود.
6858---0919
¤ مسئولين فعلي كشور بدانند اگر شهيد رجايي در نزد ملت ايران به صورت اسوه باقي مانده و خواهد ماند فقط و فقط به خاطر اخلاص ايشان در كارها و پيروي از مقام ولايت بود. فلذا مواظب باشند كه با اقدام و سخنان خود اسباب تفرقه، تشنج نشوند.
عليمرداني
¤ آيت الله جنتي توصيه هايي براي مقابله با گراني مطرح كردند كه جلوگيري از اسراف از جمله آنها بود، اسراف مظهر ناشكري و سلب نعمت، از آثار سوء آن است كه اميد است مسئولان در وهله اول با رعايت آن الگوي شايسته اي براي مردم باشند.
يك شهروند
¤ از سران قوا تقاضا مي كنم خروجي عملي جلساتشان را در خصوص احتكار و گراني به سمع و نظر مردم برسانند. اين كار به جامعه آرامش مي دهد.
8496---0937
¤ دو هفته قبل بليط قطار عادي تهران- اهواز را به مبلغ 4هزار و 600 تومان تهيه كردم و امروز كه براي تهيه بليط مجدداً مراجعه كردم با افزايش قيمت صددرصدي رو به رو شدم. چرا دولت با اين كار به گراني ها دامن مي زند. اين كار اصلاً درست نيست و فشار زيادي به مسافران ضعيف كه با اين وسيله نقليه سفر مي كنند، وارد مي آورد.
يك شهروند
¤ تعطيلي چند ماهه MRi ياسوج به علت كمبود هليوم باعث مشكلات اساسي براي بيماران و حتي فوت يكي از اهالي شد. اين گونه موضوعات بايد در اولويت تامين قرار بگيرد.
1363---0917
¤ چرا قيمت شيرخشك كه براي كودكان ما هم غذاست و هم دارو ناگهان حدود 100 درصد (يعني از10 هزار و 500 تومان به بيست هزار تومان) افزايش مي يابد؟ بعد هم در مصاحبه اعلام مي كنند 10درصد افزايش داشته است؟!
حميد داودي
¤ چرا شركت مخابرات قيمت هر پالس تلفن را بدون اطلاع قبلي افزايش داده است؟
منصور خامسي
¤ وقتي شركت هاي توليدكننده خودرو در داخل كشور اتومبيل را با قيمت گزاف در اختيار مشتريان قرار مي دهند علاوه بر آن سود مشاركت سپرده گذاران را نيز قطع كرده اند چرا دولت ارز مرجع (1260توماني) در اختيار آنها مي گذارد؟
صباغيان
¤بانك مركزي با پرداخت سود بانكي 5/6 درصد به سپرده هاي ارزي مردم (دلار و يورو) از طريق بانكها، مشوق سودجويان مي شود و مردم را به ذخيره سازي ارز خارجي حريص مي نمايد و اين كار خطرناكي از نگاه اقتصادي است.
شهباز-همدان
¤چگونه است كه تبليغات گسترده محصولات خارجي از سطح شهرهاي كشور بويژه تهران پايتخت برچيده نمي شود؟
8949---0912
¤با توجه به اينكه اكثر استانهاي كشور از شبكه هاي ديجيتالي صدا و سيما بهره مند هستند ساكنان لواسان كه تابع استان تهران هستند نه تنها هيچ يك از اين شبكه ها را دريافت نمي كنند بلكه در روزهاي بارندگي حتي برخي شبكه هاي آنالوگ را نيز دريافت نمي كنند. از مسئولين امر انتظار مي رود اين مشكل را مرتفع نمايند تا برخي افراد به سمت ماهواره ها گرايش پيدا نكنند.
3519---0912
¤يك سال تمام از آزمون استخدامي سازمان تامين اجتماعي براي جذب پرستار مي گذرد. علي رغم پشت سر گذاشتن مراحل مصاحبه و كلاسهاي آموزش بدو خدمت هنوز جذب نشده ايم. اعلان كرده اند رديف جذب نيرو ندارند. اگر چنين است چگونه اقدام به برگزاري آزمون استخدامي كرده و با سرنوشت گروهي از جوانان بازي كرده اند.
6720---0919
¤مربيان پيش دبستاني چندين سال است با دستمزد ماهيانه 130 هزار تومان مشغول به خدمت هستند. آيا نبايد بعد از اين چند سال يكي از مسئولين مثل وزير محترم آموزش و پرورش مشكل استخدامي آنها را در اين وزارتخانه حل بكند؟
7041---0914
¤قيمت كرايه اتوبوس از تهران به سمنان 5 هزار تومان بود الان به 7 هزار تومان افزايش يافته است. چرا اجازه مي دهند به اقشار ضعيف جامعه فشار وارد شود. زندگي براي ما بازنشسته ها سخت شده است.
0458---0912
¤دو ماه از تاريخ مصاحبه مدير كل سيماي افلاك لرستان درباره افتتاح شبكه ديجيتال در شهرهاي دلفان-ازنا و اليگودرز مي گذرد بنويسيد نه تنها كاري انجام نگرفته است بلكه كيفيت دريافت چند شبكه ديگر نيز تعريف ندارد. اين بدقولي تا كي ادامه خواهد داشت؟
8303---0916
¤از مسئولان صندوق بازنشستگي تقاضا داريم نسبت به افزايش حقوق بازنشستگاني كه با 10 سال سابقه و 60 سال سن بازنشسته شده اند نيز اقدام جدي به عمل آورند.
فواد كاسب
¤چه دليلي دارد كه ماشين آلات راه سازي مثل لودر و بيل از داشتن سهميه سوخت ولو آزاد محروم هستند؟ ما مجبوريم از طرق غيرقانوني سوخت اين خودروها و ماشين آلات را تهيه كنيم. اگر سهميه اي براي ما در نظر گرفته شود ديگر مجبور نمي شويم به صورت قاچاق سوخت تهيه كنيم.
6570---0912
 

نقد و نسيه پرداخت پول به مردم (خبر ويژه)

 

صدر و ذيل سخنان اخير رئيس جمهور در مراسم تجليل از بازنشستگان با ابهاماتي همراه بود.
دكتر احمدي نژاد روز يكشنبه با بيان اينكه «مطالبات پرداختي به بازنشستگان، پاسخگوي نيازهاي آنها نيست»، گفته بود: در حال حاضر با توجه به وضعيت اقتصادي و فشارها نمي توان گفت پرداختي ها موثر است اما دولت از هيچ خدمتي در اين عرصه فروگذار نخواهد بود.
رئيس جمهور گفت: اگر خزانه دولت پرپول باشد اولويت اول حل مسائل و مشكلات بازنشستگان است. وي با اشاره به كارشكني هاي دشمن گفته بود: مشكل ديگر اين است كه به محض تصميم دولت براي اينكه پولي در جيب مردم برود، از 80 جا افراد بسيج مي شوند كه نگذارند اين اتفاق بيفتد. اين كشور متعلق به ملت است و دولت، مجلس و قوه قضائيه نوكر ملت هستند اما همين كه مي خواهيم نصف پول هايي كه برخي برده اند و پس نياورده اند به بازنشستگان بدهيم فريادها بلند مي شود.
رئيس جمهور اين را هم گفته بود كه «اينكه فردي 100 ميليارد بگيرد و پس نياورد اقتصاد كشور را به هم نمي ريزد اما اگر بخواهيم به يكنفر 5 ميليون وام قرض الحسنه بدهيم تلاش مي كنند مانع شوند و مي گويند اقتصاد به هم مي ريزد. اكنون وام هاي كلان در دست حدود 10 درصد جمعيت فعال اقتصادي است كه 3هزارنفر مي شوند و ما به آنها مي گوييم شما كه پول را برده و كار خود را انجام داده ايد برگردانيد تا ديگران هم از اين سرمايه بهره مند شوند. 90 درصد مردم تنها از 10 درصد وام ها بهره مندند كه به جايي برنمي خورد و اگر از آن 80درصد، 20درصدشان معوقات بانكي را برگردانند همه مشكلات حل خواهد شد.
وي همچنين گفت: ما مي خواهيم پولي كه از ملت مي گيريم به خودشان بدهيم و كسي كه بنزين بيشتر مصرف مي كند پول بيشتري بدهد تا به اقشار ضعيف كمك شود اما مي گويند اين تورم زا است و نقدينگي ايجاد مي كند.
درباره اين اظهارات كه حاوي نكات قابل دفاع و درستي هم هست، ملاحظاتي به نظر مي رسد:
1- اينكه « در حال حاضر با توجه به وضع اقتصادي، پرداختي ها موثر نيست» و «خزانه دولت پرپول نيست»، در بادي امر با موضوع «تصميم به پرداخت پول به مردم» سازگار نيست. هم اكنون بعضا در تأمين منابع مالي يارانه هاي نقدي و تأمين بودجه برخي دستگاه ها نيز مشكلاتي به چشم مي آيد كه طبيعتا انضباط مالي بيشتر را طلب مي كند. موضوع فشارهاي تحريم، اين انضباط مالي را مورد تأكيد مجدد قرار مي دهد.
2- ممكن است گفته شود منبع اين پرداخت ها «پول ها و وام هاي كلاني است كه برده اند و تبديل به معوقات بانكي شده» است. پرسشي كه پديد مي آيد، اين است كه اولا چگونه مي توان «تصميم به پرداخت پول» را- كه بودجه نقد مي خواهد- با اين گزاره كه «معوقات بانكي بايد برگردد» (نسيه) جمع كرد؟ البته اين معوقات بانكي حتماً بايد برگردد و از سوي مراكز ذي ربط پيگيري و مطالبه شود اما مسئله اين است كه فعلا تأمين كننده منابع مالي نيست. ثانيا حتي اگر اين معوقات بانكي كلان و مورد اجحاف عودت داده شود كه حتما بايد چنين شود، دارايي هاي بانكي مذكور را كه نوعا سهم بخش سرمايه گذاري و توليد و ايجاد اشتغال است، نمي توان هزينه مصرف كرد.
3- مسئله ديگر افزايش نقدينگي است. هر چند در ظاهر امر پرداخت پول به شهروندان جذاب به نظر مي رسد اما برآيند اين امر صرفا به افزايش تقاضا و متعاقبا تشديد تورم منجر مي شود و طبيعتا دود آن به چشم مردم مي رود و بدين ترتيب طبقات پايين بيش از آن كه سود كنند، زيان مي كنند. مكمل اين بخش از بحث، موضوع پرداخت يارانه هاي نقدي در روند فعلي است كه با وجود دستاوردهاي فراوان آن، متأسفانه هنوز هم تدبير لازم براي عادلانه كردن آن از سوي دولت و مجلس فراهم نشده است. به اين معنا كه در موضوع هدفمندي يارانه ها، هدفگذاري اصلي مبتني بر حذف يارانه هاي علي السويه غيرنقدي و پرداخت نقدي آن به صورت عادلانه به دهك هاي پايين تر درآمدي و اقشار آسيب پذير بوده است. با اين حال هم اكنون همه دهك هاي درآمدي پايين و بالا به يك ميزان مساوي- هر نفر 45 هزار تومان- يارانه نقدي دريافت مي كنند. طبعا اين اتفاق به اهداف اصلي طرح هدفمندي و اصلاحات اقتصادي مورد نظر لطمه مي زند. بنابراين سوال پيشيني اين است كه دولت محترم و دستگاه هاي ذي ربط چه تدبيري براي تحقق هدف «هدفمندي يارانه ها» انديشيده اند تا در ازاي تزريق نقدينگي، حق به حقداران برسد.
4- سخنان رئيس جمهور محترم درباره سوءاستفاده برخي دريافت كنندگان تسهيلات و وام هاي كلان بانكي- كه بعضا حتي رنگ و بوي غارتگري دارد- سخن حقي است اما بايد اين قبيل موضوعات را كه بخشي از فساد اقتصادي است شفافيت بخشيد نه اينكه به حوزه ابهام و تبادل اتهام كشاند. چه قدرخوب است دولت، مجلس و قوه قضائيه به جاي برخي كلي گويي ها و خطابه ها، فهرست دقيق و روشن و مستندي از اين قبيل تخلفات را تهيه كنند تا آنگاه نوبت به بررسي روشن تر اين مسئله شود كه چه كساني نمي گذارند برخورد با متخلفان اتفاق بيفتد؟ در غير اين صورت و با حذف «فاعل» از گزاره هاي مربوط به «عوامل» سوءاستفاده و «حاميان» آنها كه شيوه رايج برخي اظهارنظرهاست، بيشتر-ولو ناخواسته- كمك شده تا متخلفان در حاشيه جنجال ها و مچ گيري هاي سياسي پنهان شوند. حتما رئيس جمهور محترم دغدغه بازگرداندن معوقات كلان بانكي را دارد. در عين حال خوب است بررسي شود كه آيا برخي عناصر ناهمسو اما موثر و مدعي همراهي در برخي مراكز دولتي، در تداوم برخي سوءاستفاده هاي مشابه طي سالهاي اخير نقش آفريني نكرده اند؟ مثلا واگذاري پروژه جاده سازي در رامسر به متهم پرونده تخلف بانكي 3هزار ميلياردتوماني عملا مستمسكي براي نامبرده شد تا بتواند هزينه برنده شدن خود در مزايده فروش يكي از شركت هاي دولتي در جنوب را از جيب بيت المال تأمين كند و متأسفانه اين وسط توصيه و امضاي آقاي... در ميان بود. طبعا در چنين اتفاقاتي بايد خاطيان را مواخذه كرد و صرفاً به حمايت از تعقيب قضايي پرداخت.
با اين اوصاف مي توان گفت چاره تدبير معيشت مردم و حفظ ارزش پول ملي و قدرت خريد مردم، در درجه اول همدلي دستگاه هاي مسئول و هماهنگي در اتخاذ تصميمات انضباط بخشي در كنار صف آرايي مشترك در مقابل مفسدان و متخلفان است. اين توقع به يك اندازه از دولت، مجلس و قوه قضائيه وجود دارد و جاي آن را تبادل اتهام ميان يكديگر نمي گيرد.
 


تكاپوي واشنگتن براي لغو كنفرانس خاورميانه عاري از سلاح اتمي (خبر ويژه)

ديپلمات هاي مطلع مي گويند دولت آمريكا در پي لغو كنفرانس خاورميانه عاري از تسليحات اتمي است. اين كنفرانس قرار است ماه دسامبر (آذرماه) در هلسينكي فنلاند برگزار شود.
خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات ها گزارش داد: آمريكا با اعلام اين مطلب كه به دليل بالا بودن سطح تنش ها در منطقه اكنون زمان مناسبي براي برگزاري اين نشست نيست، احتمالا به زودي خبر رسمي لغو كنفرانس مذكور را منتشر مي كند. برگزاري اين كنفرانس از سال 2010 به تأخير افتاده است.
اين خبرگزاري با اشاره به اعلام آمادگي ايران براي حضور در كنفرانس هلسينكي، نوشت: اعلام حضور ايران جان تازه اي به كنفرانس داد. مقامات ايراني خبر حضور خود در كنفرانس هلسينكي را در سمينار خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي كه در بروكسل برگزار شد و كشورهاي عربي و اسرائيل در آن حضور داشتند اعلام كردند.
به گفته دو ديپلمات ياد شده تصميم لغو كنفرانس هلسينكي از زماني كه ايران سه شنبه گذشته اعلام كرد در اين كنفرانس حضور مي يابد اتخاذ شد.
به نوشته اين خبرگزاري با اين حال تصميم چشم پوشي از برگزاري اين كنفرانس به دنبال پذيرش آن از سوي اعضاي «ان پي تي»، بيش از همه بازتاب واقعيات خاورميانه است.
داريل كمبل رئيس انجمن كنترل تسليحاتي در واشنگتن هشدار داد لغو كنفرانس هلسينكي آن هم به دنبال انتظار طولاني براي برگزاري آن فقط تهديدهاي گسترش تسليحاتي را در آينده بيشتر خواهد كرد و به تضعيف «ان پي تي» منجر خواهد شد.
ايران، كشورهاي عربي و بسياري ديگر از كشورهاي در حال توسعه بر اهميت خلع تسليحاتي آمريكا و ديگر كشورهايي كه به رغم امضاي «ان پي تي» مجهز به تسليحات هسته اي هستند تاكيد دارند. اين كشورها همچنين غرب را به دليل حمايت از اسرائيل و برنامه هسته اي مبهم آن مورد انتقاد شديد قرار مي دهند.
پيشنهاد كشورهاي عربي براي ايجاد منطقه عاري از تسليحات كشتار جمعي و مخرب در خاورميانه و فشار بر اسرائيل براي نابودي زرادخانه هسته اي اعلام نشده اش كه در كنفرانس «ان پي تي» در سال 1995 به تصويب رسيد اما هيچگاه به اجرا درنيامد.
به نوشته آسوشيتدپرس دو ديپلماتي كه خبر لغو اين كنفرانس را اعلام كردند از اتباع كشورهاي دعوت شده به كنفرانس هلسينكي و از اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين هستند.
اين گزارش حاكي است يكي از ديپلمات ها تصديق كرد كه اين تصميم آمريكا براي لغو نشست هلسينكي عمدتا به دليل تصميم نگرفتن تل آويو براي مشاركت در آن اتخاذ شده است.
آسوشيتدپرس افزود: تل آويو از گذشته تاكنون طرح صلح كامل بين اعراب و اسرائيل را مقدمه ايجاد منطقه عاري از تسليحات كشتار جمعي در خاورميانه اعلام كرده است. اما كشورهاي مسلمان همسايه تل آويو در مقابل تاكيد دارند كه زرادخانه هسته اي اسرائيل بزرگ ترين تهديد صلح در خاورميانه است. آنها تاكيد دارند در صورتي كه اسرائيل ذخاير تسليحاتي خود را اعلام و «ان پي تي» را امضا كند در مذاكرات صلح شركت خواهند كرد.
اين خبرگزاري به نقل از ديپلمات مذكور نوشت هر چند اعلام لغو كنفرانس هلسينكي بايد با تاييد سه كشور حامي آن (آمريكا، روسيه و انگليس) انجام شود اما احتمالا اين خبر را فقط آمريكا اعلام خواهد كرد كه اين امر بازتاب تنش بين مسكو و واشنگتن بر سر اين مساله است. مسكو مخالف لغو كنفرانس است.
 


تحريم هاي كودن و اپوزيسيوني كودن تر (خبر ويژه)

مواضع برخي گروه هاي اپوزيسيون در دفاع از تحريم ها عليه مردم ايران بي شرمانه است.
پايگاه اينترنتي اخبار روز (وابسته به اپوزيسيون مقيم آلمان) با انتشار اين مطلب نوشت: برخي گروه هاي اپوزيسيون اخيرا در تظاهراتي در كانادا پلاكاردهايي در دست داشتند با مضمون تحريم، آري ماجراهايي از اين دست به گونه هاي مختلف تكرار شده، از اظهارنظرهاي صريح برخي سران اپوزيسيون در دفاع از تحريم تا برخي تحليل ها و موضع گيري ها كه نه صراحتا بلكه در قالبي پيچيده نهايتا تحريم و جنگ را توجيه مي كنند. بايد بررسي كرد كه تا چه اندازه مدافعان اين سياست، ضدمردمي هستند.
سايت مذكور مي نويسد: تحقيق منتشر شده از سوي Peterson Institute for International Economics كه 174 مورد از تحريم هاي اقتصادي را مورد بررسي قرار داده، نشان مي دهد كه سياست تحريم تنها در 34 درصد موارد موفق به دستيابي به اهداف مورد نظر شده كه البته اين آمار مربوط به كل انواع تحريم ها است، از تحريم هاي با اهداف محدود نظير آزادسازي يك زنداني گرفته تا اقدام به تحريم با هدف تلاش براي تغيير رژيم. بررسي فوق نشان مي دهد كه تحريم در كل سياست موفقي نبوده.
اين تحليل خاطرنشان مي كند: هم اكنون آنچه تحت عنوان تحريم هوشمند توسط آمريكا و اروپا در مورد ايران اعمال شده، به تمام بخش ها تسري پيدا كرده، حتي اگر آن بخش ها رسما در حيطه و دايره تحريم قرار نگرفته باشند. و البته اين مسيري است كه هوشمند بودن تحريم ها را منتفي مي كند. تمام هدف تحريم هوشمند آن بود كه حاكميت بر اثر تحريم ها تضعيف شود و نه مردم. البته، انگار براي اثر بخش كردن تحريم ها، تصميم گرفته اند كه بي سروصدا بخش «هوشمند» را هوشمندانه حذف كنند. تحريم بهتر است كودن باشد تا موثر واقع شود!
در ادامه اين تحليل آمده است: در نتيجه گيري تحقيقي كه CHATHAM HOUSE در ژانويه 2012 پيرامون تحريم صادرات نفت خام ايران منتشر كرده آمده است «تاريخ نشان داده كه از زمان ملي شدن نفت ايران در 1951 و وقايع منتهي به سرنگوني دكتر مصدق در 1953، تحريم هاي نفتي جواب نداده و ناكارآمد بوده اند. بازار بين المللي نفت بسيار پيچيده است با بازيگران بسيار و گزينه هاي بسيار متعدد جهت تغيير قيافه معاملات و دادن سر و شكلي ديگر به آن. تحريم هاي نفتي به تنهايي نمي تواند موفقيت آميز باشد.
نويسنده سپس با اشاره به اعمال تحريم هاي ضدانساني در حوزه هاي دارويي، تصريح كرد تحريم كنندگان سابقه كثيفي در كارنامه خود دارند و از اين جهت همراهي با تحريم هاي غرب از سوي اپوزيسيون بي شرمانه است.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14