(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 24  آبان  1391 - شماره 20357

يادداشت خبرنگار
نقش مساجد در پيشگيري از معضلات و آسيب هاي اجتماعي
عزاداران حسيني(ع) در بناب به استقبال محرم رفتند
طرح ياوران نماز در يزد اجرايي مي شود
ايران در كيهان
برنامه هاي هفته كتاب در نيشابور اعلام شد
مديرعامل شركت گاز مازندران:
زمستان امسال مشكل قطعي گاز در مازندران نداريم
امام جمعه گنبدكاووس:
كيفيت برگزاري آيين عزاداري نبايد فداي كميت آن شود
برگزاري مسابقات قرآني بين كارگران استان مركزي
110 مدرسه تخصصي قرآن در فارس راه اندازي شد
برگزاري همايش «سيب به جاي سيگار» در راوند كاشان
برگزاري همايش احياي امر به معروف و نهي از منكر در شهركرد
جشن روز مازندران در مرزن آباد برگزار شد
با حضور معاون وزير جهاد كشاورزي انجام شد
برگزاري جشنواره ملي پسته در سيرجان
مشكلات مالي برپايي جشنواره ملي را با مشكل مواجه مي كند
فرماندار سمنان خواستار برخورد شديد با گرانفروشان شد
روستاييان كاظم آباد شفت جشن خرمن برگزار كردند


يادداشت خبرنگار

زنگار خرافات از چهره عزاداري ها بشوييم
بار ديگر تقويم ها ورق مي خورند و دوباره به روزهايي مي رسند كه پس از قرن ها همچنان حرف هاي بسياري براي گفتن دارند. لباس هاي عزا، بيرق هاي سياه، حسينيه هاي عزا، چشم هاي به اشك نشسته و صداي طبل، سنج و زنجير از جمله آيين هاي ماه محرم است كه هرساله با شور خاصي در نقاط مختلف برگزار مي شود.
اين روزها همچون سال هاي گذشته بار ديگر محرم چهره و حال و هواي شهرها را دگرگون كرده و مردم در تكاپوي برپايي هيات ها، تكايا و دستجات عزاداري هستند.
اگرچه هدف اصلي از برپايي مراسم عزاداري محرم زنده نگهداشتن نهضت عاشورا در دل مردم بويژه نسل جوان است اما به نظر مي رسد همزمان با تغيير شرايط جامعه در طول سال ها، مراسم عزاداري ماه محرم نيز دستخوش تغيير و تحولاتي شده كه منجر به فراموش شدن برخي آيين هاي عزاداري و ورود برخي بدعت ها و نوآوري ها به محافل سوگواري شده كه ممكن است بيش از آنكه مطلوب و سازنده باشد مخرب و ويرانگر شود.
ورود برخي خرافات به آيين هاي عزاداري طي سالهاي اخير در برخي از شهرهاي كشور خصوصا كرج موجب شده تا كارشناسان مسائل اجتماعي و آگاهان مباحث ديني و مذهبي هشدار دهند.
قمه زني، تيغ زني، نصب شمايل منتسب به ائمه معصومين و واقعه كربلا و... كه هيچ يك با آيين عزاداري سالار شهيدان نزديكي نداشته و ندارد و به نام عزاداري و اداي احترام به امام حسين(ع) انجام مي گيرد و هرساله شاهد اجراي آنها هستيم.
متاسفانه طي سالهاي اخير شاهد پررنگ شدن مظاهر غلط عزاداري در بخشي از كلانشهر كرج هستيم كه ريشه در ناآگاهي و عدم شناخت برگزاركنندگان آن از فرهنگ عاشورايي دارد.
اميد است زنگار خرافات از چهره عزاداران حسيني بشوييم.
فرزانه سيداسحاقي- خبرنگار كيهان كرج
 


نقش مساجد در پيشگيري از معضلات و آسيب هاي اجتماعي

اروميه- خبرنگار كيهان:
مساجد بزرگترين ظرفيت براي تقويت باورهاي ديني براي پيشگيري از بروز معضلات و آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي هستند.
مدير كل تبليغات اسلامي آذربايجان غربي در كار گروه پيشگيري هاي فرهنگي و اجتماعي استان با بيان اين مطلب اظهار كرد: برگزاري مشاوره هاي خانواده، اجراي برنامه هاي متنوع اخلاقي و تربيتي و ترويج رعايت حقوق شهروندي باحضور روحانيان و اساتيد مجرب در مساجد، نقش موثري در كاهش جرائم دارد.
حجت الاسلام والمسلمين فخري همچنين گذشت و بردباري و برخورد منطقي در حل دعاوي را بهترين شيوه پيشگيري از وقوع جرائم دانست و افزود: نقش روحانيان و معتمدان محلي در حل اختلافات و انحرافات خانواده ها و جوانان براي كسي پوشيده نيست.
 


عزاداران حسيني(ع) در بناب به استقبال محرم رفتند

بناب- خبرنگار كيهان:
عزاداران و عاشقان حسيني(ع) در شهرستان بناب با اجراي آيين هاي مختلف و سياه پوش كردن محلات، مساجد و تكايا به استقبال ماه محرم رفتند.
نصب پارچه نوشته ها در ذكر مصائب اهل بيت(ع) در محوطه مساجد و تكايا و تشكيل هيات هاي عزاداري در سطح شهر و روستاهاي تابع از جمله اقدامات عزاداران اين شهرستان براي استقبال از ماه عزاداري حسيني(ع) است.
هيات هاي عزاداري در سطح بناب با برپايي مراسم عزاداري و دعوت از مداحان شهرستان ها و استان هاي همجوار تا ساعاتي از شب در عزاي امام حسين(ع) در محلات به عزاداري مي پردازند.
يكي از سنت هاي مردم بناب در ايام محرم نذري دادن در مساجد و حسينيه هاست كه تا اربعين حسيني(ع) نيز ادامه دارد.
گفتني است هم اكنون 120 هيات حسيني(ع) و 175 مسجد شهري و روستايي در اين شهرستان وجود دارد.
شهرستان بناب با 130 هزار نفر جمعيت در 120 كيلومتري جنوب مركز استان آذربايجان شرقي قرار دارد.
 


طرح ياوران نماز در يزد اجرايي مي شود

طبس- خبرنگار كيهان:
راهكارهاي رونق روز افزون نماز در بين مردم و جوانان در جلسه شوراي اقامه نماز طبس مورد بررسي قرار گرفت.
در اين جلسه دبير شوراي اقامه نماز استان يزد در مورد توجه ويژه به برپاي نماز جماعت تاكيد كرده و گفت: طرح ياوران نماز به طور آزمايشي در 10 مسجد يزد آغاز شده و در صورت موفقيت به تمام شهر يزد و مناطق ديگر استان تعميم داده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمين حبيبيان افزود: در اين طرح در محلات مختلف و مساجد آن كه نماز جماعت اقامه مي شود يك شوراي سياست گذاري متشكل از امام جماعت، رئيس هيئت امنا، رئيس پايگاه، مديران مدارس همجوار مسجد و رئيس كانون فرهنگي هنري مسجد عضو اين شورا هستند.
وي در پايان اظهار داشت: بسياري از مساجد شهرستان و نمازخانه هاي بين راهي به علت نبود روحاني نماز به صورت فرادا اقامه مي شود و بعضي از نمازخانه ها به دليل عدم تامين آب و برق و ساير امكانات بلااستفاده مانده است.
خاطر نشان مي شود در شهرستان طبس 288 مسجد فعال وجود دارد كه در حال حاضر در 24 مسجد شهر و 26 روستا و در 14 اداره نماز جماعت اقامه مي شود. اين در حالي است كه بعضي از روحانيون نمازظهر و عصر را در 2 نوبت به جماعت اقامه مي كنند.

 


ايران در كيهان

توسعه شبكه برق شهري
سمنان- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت برق منطقه اي استان سمنان گفت: با توجه به توسعه منطقه شركت برق اقدام به احداث يك دستگاه پست برق 63/230 كيلوولت در شهرستان شاهرود كرده است.
وي اعتبار احداث اين پروژه را 120 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: با توجه به احداث اين پست در محل پست قبلي صرفه جويي خوبي در هزينه هاي احداث پست جديد صورت گرفته است.
نظارت بر مهد كودك ها
اصفهان- خبرنگار كيهان: طرح نظارت فراگير بر مهد كودك هاي استان اصفهان آغاز شد.
دكتر سعيد صادقي معاون امور اجتماعي بهزيستي استان اصفهان با اعلام اين خبر گفت: با توجه به برنامه ريزي هاي به عمل آمده و ضرورت ارزشيابي از عملكرد مديران و مربيان در حوزه آموزش و مراقبت كودكان زير 6 سال در مهدهاي كودك، دفتر كودكان و نوجوانان اين حوزه اقدام به برنامه ريزي و تهيه چك ليست هاي ارزيابي كرده و با ارزيابي حضوري از مهدهاي كودك شهر اصفهان توسط 8 كارشناس اين طرح آغاز شده است.
كمك بلاعوض به كشاورزان
سمنان- خبرنگار كيهان: 23 ميليارد تومان براي اجراي سيستم آبياري تحت فشار در استان سمنان هزينه شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي سمنان با اعلام خبر فوق گفت: جهاد كشاورزي به منظور حمايت از كشاورزان براي اجراي سيستم تحت فشار در دو هكتار سه و نيم ميليون تومان كمك بلاعوض پرداخت مي كند و مابه التفاوت قيمت لوله پلي اتيلن و ارائه تسهيلات 7 درصدي براي خودياري طرح هاي آبياري را به همين منظور انجام مي دهد.
انتقاد از سيستم حمل و نقل شهري
رشت- خبرنگار كيهان: رئيس شوراي شهر رشت از وضعيت كمي و كيفي اتوبوس راني رشت انتقاد كرد.
رئيس شوراي شهر رشت با اعلام خبر فوق گفت: سازمان اتوبوسراني در حال حاضر با 70 دستگاه اتوبوس جمعيت 700 هزار نفري رشت را جابه جا مي كند و اين تعداد اتوبوس در مقايسه با شهري كم جمعيت و محروم، تاسف بار است.
پورفخريان اضافه كرد: درحال حاضر 40 دستگاه اتوبوس مستهلك در سازمان موجود است كه نياز به خريد قطعات دارد كه براي خريد آن به 400 ميليون ريال اعتبار نياز است.
اجراي طرح هاي كشاورزي
اهواز- خبرنگار كيهان: 1165 طرح با اعتبار 26 ميليارد تومان در استان خوزستان به بهره برداري رسيد.
سيدجعفر حجازي استاندار خوزستان در نشست كارگروه توسعه كشاورزي استان با اعلام خبر فوق گفت: فرمانداران مي بايست از طرح هاي بهره برداري شده ديدن كرده و بهره برداران را تشويق كنند تا طرح هاي سرمايه گذاري شده را زودتر به سرانجام برسانند.
وي خاطرنشان كرد: توسعه باغات و مزارع جزء اهداف مهم است كه در جلسات آينده كارگروه هاي توسعه، ميزان توسعه باغات و زمين هاي زراعي در استان خوزستان بررسي خواهد شد.
تسريع در تكميل پروژ ه هاي عمراني
اردبيل- خبرنگار كيهان: سرپرست معاونت عمراني استانداري اردبيل تسريع در اجراي پروژه هاي عمراني شهرستان نيز را خواستار شد.
كمال الدين ميرجعفريان در بازديد از پروژه هاي عمراني شهرستان نيز گفت: در اين شهرستان 11 پروژه آموزش و پرورش با پيشرفت فيزيكي 95 درصد در حال اجرا است كه از اين تعداد، پنج پروژه در ايام الله دهه فجر افتتاح خواهد شد.
برگزاري ستاد اجرايي هفته كتاب
مانه و سملقان- خبرنگار كيهان: جلسه ستاد اجرايي هفته كتاب با حضور مسئولان شهرستان سملقان برگزار شد.
اسماعيل مقدس رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان سملقان در اين جلسه گفت: امروزه جامعه بيش از گذشته نيازمند فرهنگ كتاب خواني است كه به همين مناسبت نمايشگاه كتاب در شهرستان با حضور ناشران كشوري استاني و شهرستاني و برنامه هاي متنوع در مدت اين هفته برگزار خواهد شد.
افزايش ماندگاري گردشگر
رشت- خبرنگار كيهان: مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان از افزايش بيش از 57 درصدي ماندگاري گردشگر در استان خبر داد.
اميد عزيزي افزود: گردشگر در تابستان سال جاري به 15 ميليون و 525 هزار و 733 نفر رسيده بود كه اين ميزان نسبت به 9 ميليون و 864 هزار و 347 نفر ماندگاري سال قبل، 39/57 درصد رشد داشته است.
كتابخواني معيار توسعه يافتگي
يزد- خبرنگار كيهان: يكي از پارامترهاي توسعه يافتگي و پيشرفت در دنيا تعداد كتاب و كتابخانه و كتابخوان هاي هر منطقه است.
فرماندار يزد با اعلام مطلب فوق گفت: اقدامات بسيار خوبي صورت گرفته اما هنوز در برخي از كتابخانه ها از نظر نور كافي براي مطالعه، كمبود سالن مطالعه، نگهداري فضاي كتابخانه ها و مشكلاتي در پرداخت قبوض كتابخانه ها مواجه هستيم كه اميدواريم با مساعدت مسئولان اين مشكلات برطرف شود.
آغاز ساخت اورژانس
بادرود- خبرنگار كيهان: با حضور مسئولان شهرستان نطنز عمليات ساخت اورژانس بيمارستان خاتم الانبياء در اين شهر آغاز شد.
اين پروژه در زميني به مساحت يك هزار و 560 متر مربع و با زيربناي حدود سه هزار متر مربع، در دو طبقه در فاز اول اجرا مي شود و شامل فضاهاي پاراكلينيكي، اورژانس و ICU است و در فازهاي بعدي طبقاتي، شامل فضاهاي بستري و اطاق عمل نيز به آن افزوده خواهد شد.
رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان نطنز افزود: اعتبار مورد نياز براي اين پروژه 30 ميليارد ريال پيش بيني شده است كه تمامي آن از سوي خيران اين شهرستان تامين خواهد شد.
وحدت رمز موفقيت
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: جامعه متحد هرگز از بين نمي رود.
آيت الله محسن اراكي دبير كل مجمع جهاني مذاهب در جمع اهل سنت گنبدكاووس با اعلام خبر فوق گفت: اگر امروز مي بينيم كه مسلمانان دارند متحدين اسرائيل در مصر، سودان و ليبي را از بين مي برند و پيروز مي شوند. در سايه اراده و لطف الهي و وحدت اسلامي است.
وي افزود: ما اگر بتوانيم جامعه مسلمانان را به وحدت و همگرايي تشويق كنيم جهان اسلام قدرتمندترين خواهد شد.
 


برنامه هاي هفته كتاب در نيشابور اعلام شد

نيشابور- خبرنگار كيهان:
همزمان با بيستمين هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران شهرستان نيشابور با برنامه هاي متنوع به استقبال هفته كتاب مي رود.
دبير اجرايي بيستمين هفته كتاب شهرستان نيشابور با اعلام مطلب فوق عنوان داشت: امسال نيشابور با شعار «كتاب، يادگار ماندگار» با رويكردي تازه با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور و تشكيل ستاد بزرگداشت اين هفته با حضور تمامي نهادهاي مسئول نسبت به برگزاري بيستمين هفته كتاب در سطح شهر و بخشهاي تابعه شهرستان نيشابور اقدام كردند.
محمد زماني گفت: همزمان با بيستمين هفته كتاب جمهوري اسلامي كلنگ احداث كتابخانه مركزي نيشابور در محل بوستان ارغوان با حضور مردم و مسئولين به زمين زده شد.
وي يادآور شد: بازديد دانش آموزان، دانشجويان و فرهنگيان از كتابخانه هاي عمومي و عضويت رايگان و نيم بها در كتابخانه هاي عمومي در هفته كتاب، برگزاري مسابقه كتابخواني براي عموم مخاطبين و نيز به صورت ويژه براي دانشجويان، زنان و مادران خانه دار و دانش آموزان مقاطع راهنمايي و دبيرستان در سطح كتابخانه هاي عمومي و تبليغات و پارچه نوشته در سطح شهر توسط كليه دستگاه هاي اجرايي انجام شد.
زماني خاطرنشان كرد: برگزاري جلسات نقد كتاب نيز در تمام روزهاي هفته كتاب در كتابخانه عمومي شريعتي انجام شد.
اين مقام مسئول به افتتاح بخش تازه هاي كتاب آيت الله محمديان امام جمعه فقيد زاهدان در كتابخانه عمومي دكتر شريعتي اشاره كرد و گفت: برگزاري مسابقه كتابخواني بصورت آنلاين، مكتوب و پيامكي در هفته كتاب در كليه كتابخانه هاي عمومي با جوايز ارزنده، نشست صميمانه كتابداران با ائمه جمعه شهرستان، معاون استاندار و فرماندار شهرستان، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از ديگر برنامه هاي اين هفته بود.
 


مديرعامل شركت گاز مازندران:

زمستان امسال مشكل قطعي گاز در مازندران نداريم

ساري - خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت گاز مازندران گفت: زمستان امسال مشكل قطعي گاز در مازندران نداريم.
محسن عرب مقصودي در نشست خبري با رسانه ها افزود: مانور بحث مصرف بهينه گاز در مازندران بايد مورد توجه همه مشتركان قرارگيرد تا شاهد افت گاز در بخش مصرف خانگي نباشيم.
وي به برگزاري مانور مقابله با افت فشارگاز با حضور استان هاي گلستان، گيلان در بابل اشاره كرد و گفت: اين مانور فقط براي واحدهاي توليدي و صنعتي، ادارات، واحدهاي تجاري، دامداري ها، گلخانه ها، مدارس و آموزشگاه هاي عالي، نانوايي ها برگزار شد.
مديرعامل شركت گاز مازندران گفت: ميزان آمادگي پيمانكاران شركت گاز مازندران نيز در اين مانور محك جدي خورد و سرعت العمل خارج كردن مصارف غيرخانگي در زمان افت فشار نيز تمرين شد.
عرب مقصودي از راه اندازي خط گاز ميامي تا دشت دامغان اشاره كرد و گفت: اين خط با ظرفيت 40 ميليون مترمكعب مي تواند جبران كننده گاز از شرق مازندران باشد.
مديرعامل شركت گاز مازندران در ادامه به وجود ظرفيت هايي كه براي جبران افت فشار گاز در چهار سال اخير در مازندران بوجود آمده است اشاره كرد و گفت: اكنون از خط سوم انتقال گاز عسلويه تا رشت با ظرفيت 110 ميليون متر مكعب در روز بهره برداري مي شود.
 


امام جمعه گنبدكاووس:

كيفيت برگزاري آيين عزاداري نبايد فداي كميت آن شود

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
فلسفه اصلي برگزاري آيين هاي سوگواري سرور و سالار شهيدان، انتقال پيام هاي نهضت امام حسين(ع) است كه بايد به آن توجه شود لذا كيفيت برگزاري آيين هاي عزاداري ماه محرم نبايد فداي كميت آن شود.
امام جمعه گنبدكاووس در حاشيه ستاد احياء امر به معروف و نهي از منكر اين شهرستان، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: حضور پرشور در آيين هاي عزاداري امام حسين(ع) خوب و سفارش شده است اما نحوه و كيفيت برگزاري آيين هاي سوگواري مهم تر است كه بايد دست اندركاران فرهنگي و نيز هيئت هاي مذهبي، به آن توجه ويژه و از همه امكانات شهرستان در اين جهت استفاده كرد.
به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين سبحاني همچنين با انتقاد از برپايي خيمه ها و چادرهاي عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) در جاهايي كه مسجد و حسينيه وجود دارد گفت: برپايي اين چادرها جز در جاهايي كه مسجد و حسينيه نيست، نه تنها به مصلحت اسلام نيست بلكه نوعي ترويج منكر نيز به حساب مي آيد.
وي همچنين با گراميداشت هفته امر به معروف و نهي از منكر كه از اول تا هفتم ماه محرم است گفت: از بهترين معروف ها در شرايط فعلي كشور، تبيين صحيح بيانات رهبري به ويژه در حوزه اقتصاد مقاومتي و ترويج فرهنگ قناعت و درست مصرف كردن براي مردم است.
محمد تقي قزل سفلي سرپرست فرمانداري گنبدكاووس نيز در اين جلسه با ضروري دانستن انجام فريضه واجب امر به معروف و نهي از منكر در جامعه گفت: امروز تهاجم فرهنگي دشمنان اسلام جدي است و عمل به اين فريضه الهي راهكار مناسبي براي مقابله با اين تهاجم دشمنان است.
سرهنگ بادلي فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه گنبدكاووس انجام فعاليت هاي گسترده تبليغاتي در سطح شهرستان، انجام مانور تذكر لساني، برگزاري نشست خبري با اصحاب رسانه، برگزاري چند يادواره شهدا، از جمله يادواره شهداي اهل سنت و يادواره شهداي گمنام، برگزاري همايش ائمه جمعه و جماعات و فرماندهان پايگاه هاي بسيج، برگزاري همايش اصناف و بازاريان با موضوع اقتصاد مقاومتي و نواختن زنگ محرم در مدارس و نيز برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها را از جمله برنامه هاي پيش بيني شده هفته بزرگداشت امر به معروف و نهي از منكر شهرستان گنبدكاووس برشمرد.
در اين جلسه همچنين مقرر شد امسال از برپايي هرگونه چادرهاي عزاداري در سطح اين شهرستان جلوگيري شود.
 


برگزاري مسابقات قرآني بين كارگران استان مركزي

اراك- خبرنگاركيهان:
هشتمين دوره مسابقات قرآن كريم ويژه كارگران و تعاونگران استان مركزي، در اراك برگزار شد.
در اين دوره از مسابقات تعداد 130نفر زن و مرد در 3 رشته قرائت، مفاهيم و حفظ كل 15و پنج جزء قرآن كريم به رقابت پرداختند.
نفرات برتر اين مسابقات به رقابت هاي كشوري اعزام مي شوند.
 


110 مدرسه تخصصي قرآن در فارس راه اندازي شد

شيراز- خبرنگار كيهان:
110 مدرسه تخصصي ابتدايي قرآن در سال تحصيلي جاري در استان فارس راه اندازي شده است.
رئيس سازمان آموزش وپرورش فارس با بيان اين مطلب در گردهمايي مديران و مربيان مدارس قرآني استان با اشاره به فلسفه تشكيل مدارس قرآني گفت: اين مدارس شالوده و زيربناي نظام آموزشي كشور است.
به گزارش خبرنگار ما، محمدحسين روزي طلب اظهار داشت: خروجي اين مدارس بايد دانش آموزاني باشند كه خدامحوري و معرفت الهي شاخصه اصلي آنهاست و اگر اين طور باشد تمام رفتارهاي اجتماعي و اقتصادي نيز قرآن مي شود.
وي ضمن تجليل از مديران و مربيان قرآني خواستار توجه به گسترش فرهنگ قرآني و اهتمام به آن شد و گفت: مي بايست فضاي تربيتي مدارس مملو از اشارات و دروس قرآني باشد و تربيت دانش آموزان بر مبنا و معيار قرآن صورت پذيرد.
وي اضافه كرد: در تربيت دانش آموزان و دعوت آنان به فراگيري مفاهيم قرآني بايد با توجه به ظرفيت هر دانش آموز از روشها و رفتارهاي گوناگون و متنوع استفاده كرد. ولي ايجاد رابطه محبت آميز ميان معلم و دانش آموز نقطه مشترك تمام روشها است.
 


برگزاري همايش «سيب به جاي سيگار» در راوند كاشان

كاشان- خبرنگاركيهان:
به جاي همايش سيگار، همايش سيب در دبيرستان شهداي صنايع راوند كاشان برگزار شد.
مدير دبيرستان شهداي راوند كاشان در اين همايش با اشاره به اينكه از زمان هاي گذشته سيب به عنوان نماد سلامت ميان جوامع و سنن مختلف شناخته شده است، گفت: انتخاب سيب به عنوان نماد سلامت به اين دليل است كه مي تواند باعث سلامت دستگاه گوارش شود.
سيدمحمد جعفرپور يكي از حقوق اساسي دانش آموزان را دانستن و آگاهي ذكر و خاطرنشان كرد: آگاهي دادن و اطلاع رساني به مردم در زمينه مضرات سيگار به عنوان يك معضل اجتماعي و يك مسئله بهداشتي، ابتدايي ترين حق دانش آموزان است.
وي با اشاره به اينكه سيگار شايع ترين علت قابل پيشگيري مرگ در جهان و عامل بروز بسياري از انواع سرطان ها است متذكر شد: بيش از4 هزار نوع ماده سمي در سيگار وجود دارد كه بيشتر آنها سرطان زا هستند.
اين همايش كه باحضور دانش آموزان و خانواده آنها انجام شد همراه با برگزاري مسابقه و نقاشي همگاني بود.
 


برگزاري همايش احياي امر به معروف و نهي از منكر در شهركرد

شهركرد-خبرنگاركيهان:
همايش احياي امر به معروف و نهي از منكر با شركت پنج هزار نفر از مردم استان چهارمحال و بختياري در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) شهركرد برگزار شد.
دبير ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر استان چهارمحال و بختياري در اين همايش گفت: بصيرت افزايي راهكار مقابله با جنگ نرم است.
سرتيپ پاسدار رضا محمدسليماني افزود: با توجه به نفوذ روزافزون جنگ نرم دشمن تا اقصي نقاط كشور و حتي روستاهاي دورافتاده، بايد بصيرت افزايي محور كارها در مقابله با اين توطئه دشمنان قرارگيرد.
وي اظهار داشت: با برنامه مدون مي توانيم تذكر لساني را كه به فرموده رهبر معظم انقلاب كم هزينه ترين راهكارهاي مقابله با هجمه فرهنگي است در جامعه نهادينه كنيم و نگذاريم منكرات در جامعه عادي شود.
بنابراين گزارش، نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري و امام جمعه شهركرد به اين همايش پنج هزارنفري پيامي را ارسال كرد. در بخشي از اين پيام آمده است:
عهد و پيمان امروز ما با عاشوراييان نينوا آن است كه مي كوشيم آمر به معروف و ناهي از منكر در جامعه خود باشيم، بكوشيم تا معروف ها و ارزش هاي ديني در جامعه زنده باشند، بكوشيم تا منكر و گناهان و خباثت و زشتي ها رنگ و جلايي نداشته باشد، بكوشيم تا زير سايه اسلام و دستورات حيات بخش سعادت ابدي براي خود و خانواده و جامعه رقم بزنيم.
 


جشن روز مازندران در مرزن آباد برگزار شد

كلاردشت- خبرنگار كيهان:
جشن روز مازندران با استقبال مردم و با حضور مسئولان استان در شهر مرزن آباد چالوس برگزار شد.
در اين جشن فرهنگي مديركل فرهنگ و ارشاد استان مازندران گفت: برپايي اين جشن بدان معناست كه مردم ما مي توانند در مكتب تشيع و حكومت شيعي و در ولاي ولي امر مسلمين باشند.
حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي ابراهيمي افزود: پيروي از شهدا و تجديد بيعت با نياكان ما كه حكومت علويان را در طبرستان تأسيس كردند بايد سرلوحه كار خود قرار دهيم. وي تصريح كرد: برگزاري اين جشن باشكوه بيانگر عظمت نام مازندران است و مرزن آباد به عنوان اولين مكان بيعت علويان در مازندران روي تاريخ علويان آغوش باز كرده و اين جشن روز پاسداشت تاريخ نياكان ماست.
شهردار مرزن آباد با قدرداني از مهمانان همايش ملي تشيع و طبرستان و نيز جشن ملي مازندران گفت: برپايي اين دو همايش بزرگ ملي در شهر مرزن آباد روزي به ياد ماندني را براي اين شهر در حال توسعه رقم زده است.
مهندس جعفر ردايي افزود: مرزن آباد ظرفيت هاي پنهان و بالقوه اي دارد كه بايستي با تلاش بيشتر مسئولان شهري و كمك فرمانداري و استانداري شكوفا شوند. قدير رضايي و احمدي لاشكي فرماندار و نماينده مجلس هر يك در سخناني به اهميت برگزاري اين جشن باشكوه روز مازندران پرداختند.
 


با حضور معاون وزير جهاد كشاورزي انجام شد

برگزاري جشنواره ملي پسته در سيرجان

معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي گفت: سالانه 3/5 ميليارد دلار محصولات كشاورزي از ايران صادر مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از سيرجان، ناصر توكلي معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي در آيين گشايش جشنواره ملي پسته اظهار داشت: توليدات محصولات كشاورزي در ايران از 25 ميليون تن محصول باغي و زراعي در دوران پيروزي انقلاب اسلامي به 105ميليون تن افزايش يافته است.
توكلي با اشاره به اين كه سالانه 3/5 ميليارد دلار محصول توسط بخش كشاورزي از ايران صادر مي شود، عنوان كرد: اگر توجه ويژه اي به بخش كشاورزي شود، بخش كشاورزي محصولات آن مي تواند جايگاه خوبي براي تامين ارز مورد نياز كشور باشد.
وي از صادرات 3/5 ميليارد دلاري توسط بخش كشاورزي خبر داد و افزود: 50 درصد اين صادرات به محصولات باغي اختصاص دارد كه از اين ميزان پسته 50 درصد را شامل مي شود كه بيانگر ظرفيت هاي ايران است.
معاون وزير بيان داشت: از سطح زير كشت اراضي ايران 64 درصد به استان كرمان تعلق دارد و نشان از جايگاه ويژه اين استان است و اگر نتوانيم امور بعد از توليد محصول را ساماندهي كنيم نمي توان توليد را به صورت شايسته داشت.
وي عنوان كرد: برنامه اصلي در توسعه باغ ها و توليد پسته توجه به ظرفيت هاي موجود اصلاح و جايگزيني باغ ها و توجه به توليد محصولات سالم و توليد ارگانيك است.
 


مشكلات مالي برپايي جشنواره ملي را با مشكل مواجه مي كند

همدان- خبرنگار كيهان
دبير ستاد اقامه نماز همدان گفت: نبود اعتبار، برگزاري جشنواره نماز را با مشكل مواجه مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد مرتضي حسني حلم در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در حالي كه دومين جشنواره ملي فرهنگي هنري نماز روزهاي 17 و 18 آبان ماه در همدان برگزار خواهد شد، تاكنون اعتبارات مورد نياز آن تأمين نشده است.
وي اضافه كرد: هزينه برگزاري اين جشنواره، فقط 700 ميليون ريال برآورد شده است در حالي كه برخي ديگر از برنامه هاي مشابه با هزينه هاي بسيار بالاتر و حتي ميلياردي برگزار مي شود.
حسني حلم يادآور شد: استانداري همدان و ستاد مركزي اقامه نماز تأمين هزينه مذكور را تقبل كرده اند اما در فاصله كمي كه تا برپايي جشنواره داريم، هنوز اين مبلغ تأمين نشده كه در صورت ادامه اين روند، با مشكل روبه رو مي شويم.
وي سپس به نحوه برپايي جشنواره اشاره كرد و اظهار داشت: براي برگزاري جشنواره فرهنگي هنري نماز كميته هاي 5گانه تشكيل شده و فراخوان به همه استانها ارسال شد كه تا پايان وقت پذيرش آثار، تعداد 551 اثر در 5 رشته شامل پويانمايي، داستان كوتاه، خاطره نويسي، فيلمنامه نويسي و فيلم كوتاه و 100 ثانيه به دبيرخانه رسيد.
 


فرماندار سمنان خواستار برخورد شديد با گرانفروشان شد

سمنان- خبرنگار كيهان:
فرماندار سمنان با اشاره به بازديد خود از بازار اين شهر و مشاهده گرانفروشي و اجحاف برخي كسبه به مردم خواهان برخورد شديد ستاد تنظيم بازار با گرانفروشان شد.
حسن سعدالدين كه در جلسه ستاد تنظيم بازار سخن مي گفت افزود: سوءاستفاده عده اي از وضعيت موجود كه ناشي از فشارهاي دشمن براي متوقف كردن روند پيشرفت ملت ايران است همراهي با دشمنان محسوب مي شود و سزاوار شديدترين برخوردها است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت نيز گفت: تاكنون يكصد پرونده در رابطه با عدم درج قيمت، كم فروشي و گرانفروشي تشكيل و براي رسيدگي به تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
رئيس تعزيرات حكومتي گفت: از اين پس فروشنده ها بايد براي فروش بيشتر از 10 هزار تومان فاكتور ارائه كنند كه اين كار در جلوگيري از افزايش كاذب قيمت ها بسيار موثر است.
 


روستاييان كاظم آباد شفت جشن خرمن برگزار كردند

صومعه سرا- خبرنگار كيهان:
هفتمين دوره جشنواره فرهنگي ورزشي تحت عنوان «جشن خرمن» در روستاي كاظم آباد شهرستان شفت برگزار شد.
اين جشنواره با هدف احياء آداب و رسوم بومي و فرهنگي منطقه و شكرگزاري يكسال زراعي پرخير و بركت از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان شفت و با همكاري هيئت ورزش هاي سنتي و بازي هاي بومي و محلي استان گيلان برگزار شد.
گفتني است در اين جشنواره بازيهاي بومي و محلي از جمله لافندبازي، عروس بران، عروس و غوله، كشتي گيله مردي و موسيقي محلي و همچنين نمايشگاه صنايع دستي استان به معرض نمايش گذاشته شد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14