(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 24  آبان  1391 - شماره 20357

سلفون هاي جادويي براي نگهداري ميوه ها و سبزي ها
مضرات بطري هاي يكبار مصرف
دردهايي كه بايد جدي گرفت
روبات هايي كه دوست انسان مي شوند!
سونوگرافي و ام آر آي جاي ماموگرافي را نمي گيرند
آنتي بيوتيك در درمان سرماخوردگي اثر ندارد
محافظت از چشم ها
دست مصنوعي پيشرفته
سربند فاش كننده مغز


سلفون هاي جادويي براي نگهداري ميوه ها و سبزي ها

يك شركت ژاپني دست به ساخت سلفون جديد زده كه مي تواند سبزي ها و ميوه ها را براي ماه ها تازه نگه دارد.
به گزارش ايسنا، اين محصول با عنوان «Aura Pack» قدرت حفظ طراوت خود را با كنترل تبخير آب و تنفس بيش از حد به دست آورده است.
سبزيجات از يك ميزان آب حداقل 90 درصدي برخور دارند و تا زماني كه اين آب در آن باقي بماند، تازه و شاداب باقي مي ماند.
اين سلفون از غشاي Belle Green Wise استفاده كرده كه كار تبخير آب گياه را دشوارتر مي كند.
سبزي ها اكسيژن را گرفته و دي اكسيد كربن آزاد مي كنند. هرچقدر ميزان تجانس محيط بيشتر باشد، اين فرآيند ثابت تر بوده و خراب شدن سبزي ها ديرتر اتفاق مي افتد.
اين غشا همچنين در برابر تغليظ مقاومت و شكل گيري رطوبت را دشوارتر مي كند.
سبزي هاي برگ دار مانند اسفناج با اين بسته بندي مي توانند دو تا سه روز بيشتر تازه بمانند. در ذخيره هاي طولاني مدت خرمالوهاي مهر و موم شده در اين غشا براي سه تا چهارماه تازه ماندند. اين حيات طولاني تر بدين معني است كه مي توان سبزي ها را با شيوه هاي حمل و نقل آهسته تر با هزينه كمتر ارسال كرد.
اگرچه اين دستاورد در ذخيره غذايي تحول بزرگي ايجاد نكرده اما مسلما يك ايده جالب براي تازه نگه داشتن سبزي ها براي دوره هاي زماني بيشتر محسوب مي شود.اين سلفون ها مي توانند جلوي دورريزي و فساد ميوه ها و سبزي ها را در مدت بيشتري بگيرند.
 


مضرات بطري هاي يكبار مصرف

بطري هاي آب معدني و نوشابه ها از جمله مواد يكبار مصرفي هستند كه نبايد از آنها به دفعات زياد استفاده كرد.
به گزارش مشرق، بسياري از خانواده هاي ايراني از بطري هاي يكبارمصرف بيش از يك بار يا حتي دوبار استفاده مي كنند اين در حالي است كه اين امر مي تواند باعث بروز بيماري هاي بسيار سخت و همچنين مسموميت هايي شود. سازمان هاي جهاني بهداشت و همچنين متخصصان سلامت نكاتي را در باب استفاده از اين ظروف هميشه آورده اند كه بايد به دقت آنها را رعايت كرد.
بطري و مواد اسيدي
يكي از بدترين رفتارهايي كه مي توان با بطري ها داشت ريختن مواد اسيدي در داخل آنهاست. بسيار ديده شده است كه خانواده ها و حتي مغازه دارها نيز براي فروش آبغوره يا آبليمو آنها را در بطري هاي نوشابه و يكبار مصرف مي ريزند. اين كار باعث مي شود تا مواد اسيدي با تركيبات بطري به هم بپيوندند و باعث مسموميت شما شود. ظروف شيشه اي بهترين جايگزين براي اين موارد هستند.
بطري و نوشيدني
بطري هاي يكبار مصرف مي توانند تا يك ماه از آب يا آب ميوه و دوغ هاي بدون گاز محافظت كنند اما باز هم شرايطي براي آن وجود دارد كه بايد رعايت شود. در اين مدت يك ماه به هيچ عنوان نبايد بطري ها تحت گرما و يا سرماي شديد باشند چرا كه باعث مي شود تا آلودگي هايي وارد مايع داخل آن شود.
بطري و نگهداري كوتاه مدت
گاهي اوقات براي يك حمل و نقل ساده نيز شايد بخواهيد از بطري هاي يكبارمصرف كمك بگيريد اما بازهم اين كار در مورد برخي ازمايعات بسيار اشتباه است. حمل كردن مايعات اسيدي حتي اگر براي مدت بسيار كوتاهي نيز باشد مي تواند باعث بروز آلودگي هايي در مايع شود. اين كه تا به حال بيمار نشده ايد نشانه اي از سلامت ظروف يكبار مصرف نيست. اين گونه بيماري ها به مرور خود را نشان مي دهند.
بطري و نوشيدني داغ
يكي ديگر از كارهايي كه بايد از آن بپرهيزيد ريختن نوشيدني هاي داغ درون ظروف يكبار مصرف است. ريختن نوشيدني هايي مانند چاي يا قهوه داغ مي تواند باعث آزادشدن مواد سمي و سرطان زا در مايع شود. از اين كار به شدت بپرهيزيد.
بطري و سرما و گرما
بطري هاي يكبارمصرف با توجه به موادي كه در تركيب شان موجود است حساسيت خاصي به سرما و گرما دارند. اين بطري ها در سرما و يا گرماي شديد دچار دگرگوني هايي مي شوند كه مي تواند آلود گي و يا مسموميت هايي را در مايعات درون شان ايجاد كند. بهتر است از قراردادن اين ظروف در فريزر يا در مقابل نور آفتاب خودداري كنيد.
 


دردهايي كه بايد جدي گرفت

در بسياري مواقع برخي از حالات و دردهايي را كه به طور موقتي به سراغ مان مي آيد را جدي نمي گيريم. اما در صورتي كه اندكي زمان اين حملات ناگهاني بيشتر باشد بايد آن را جدي گرفت.
بعضي وقت ها در حال تماشاي تلويزيون يا روزنامه خواندن هستيم كه ناگهان سردرد شديدي به سراغ مان مي آيد كه اصلا انتظارش را نداشته ايم. تقريباً هر وقت كه سردرد شديدي به سراغ مان مي آيد، اين ناشي از ميگرن است. اما اگر از نشانه هاي ديگر ميگرن خبري نبود درد شديد و ناگهاني مي تواند نشانه مشكلات عروقي و آنوريسم مغز باشد. البته منظور ما قطعاً بدترين و شديدترين نوع درد است.
ورم كردن غيرعادي رگ ها در 10 درصد مردم ظاهر مي شود، اما در بيشتر موارد مشكل ساز نيستند و تا زماني كه از آن ناحيه خونريزي به وجود نيايد، حتي از آن آگاه هم نمي شويد. اگر چنين اتفاقي بيفتد، جريان خون از محيط بافت بيرون مي زند و همراه با سردردي بسيار شديد ذخيره اكسيژن آن ناحيه را قطع مي كند. سيگار كشيدن و سابقه بيماري آنوريسم در خانواده احتمال بروز آن را افزايش مي دهد.
در اين صورت احتمالا عصب پاره شده در عرض فقط چند ثانيه مي تواند موجب ضايعه مغزي شود، پس لازم است سريع اورژانس را خبر كنيد. دكتر فورا آزمايش سي تي اسكن مي گيرد تا در فضاي دور مغز محل خونريزي را پيدا كند. اگر پزشك متوجه ناحيه خونريزي شود، بلافاصله شما را به منظور ترميم رگ خوني به اتاق عمل مي برد.
درد عذاب آور دندان
بدترين اتفاقي كه گاهي اوقات مخصوصاً موقع خوردن اتفاق مي افتد، تير كشيدن دندان است. وقتي دندان با هر چيز سردي تماس پيدا مي كند، احساس مي كنيد نبض دندان شما مي زند يا شديداً تير مي كشد.
معمولا به خاطر ترك خوردن يا پوسيدگي قسمت سفيد رنگ و مرواريد شكل دندان ممكن است به نظر برسد كه به عصب دندان شما آسيب وارد شده. در چنين مواقعي بايد به دندانپزشك مراجعه كنيد تا دندان شما را پانسمان كند در غير اينصورت باكتري هاي داخل دهان باعث عفونت دندان مي شوند. كه حتي ممكن است به ساير نقاط بدن سرايت كند.
در صورتي كه دچار پوسيدگي شده باشد و عصب آن در معرض عوامل خارجي قرار گرفته باشد، بايد پر شود اما اگر عفونت كرده باشد، نياز به روت كانال دارد تا پالپ دنداني مملو از باكتري بيرون آورده و ماده اي پلاستيكي جايگزين آن شود. آنتي بيوتيك ها نيز هرگونه عفونت را از بين مي برند.
پهلو درد
در صورتي كه پهلوي ما درد بگيرد دلايل متعددي دارد. قطعاً درد ناشي از جاي بخيه هايي كه در پهلوي يك دونده زده شده نسبت به درد كسي كه پهلويش را شكافته اند، سبك تر است اما يادتان باشد كه هميشه شدت درد خطرناك بودن آن را تعيين نمي كند.
خيلي وقت ها اين درد با يك قرص مسكن رفع مي شود اما اگر احساس كرديد كه پهلوي تان درد زيادي دارد، حالت تهوع داريد و تب كرده ايد احتمال دارد آپانديس شما تركيده باشد. آپانديسيت زماني اتفاق مي افتد كه چيز زايدي وارد فضايي كه آپانديس به روده بزرگ منتهي مي شود، شده و راهش را مسدود كرده باشد.
در چنين حالتي آپانديس به طور خطرناكي متورم مي شود. يكي از احتمال هاي ديگري كه براي پهلو درد وجود دارد، كيست تخمدان است. غالبا اين كيسه هاي حاوي مايع بي خطرند و خود به خود ناپديد مي شوند. اما اگر يكي از آنها بچرخد يا بتركد، درد بسيار شديدي احساس خواهيد كرد.
متاسفانه در هر مورد نياز به عمل جراحي وجود دارد. اگر آپانديس متورم برداشته نشود، ممكن است بتركد و موجب ورم بافت موجود در اطراف اعضاي شما شود كه بسيار خطرناك است. چنانچه كيست چرخيده باشد بايد سريعاً برداشته شود. در غير اين صورت جريان خوني را در عرض چند ساعت مسدود مي كند.
احساس تنگي نفس
در صورتي كه هر از گاهي كوتاه قلب تان درد مي گيرد و احساس تنگي و خفگي مي كنيد اين حالت ها را جدي بگيريد.
خيلي اوقات فكر مي كنيد كه اين ناشي از پيتزاي پپروني خيلي تندي است كه خورده ايد اما اگر به شما بگويند قلب تان در معرض خطر قرار دارد و اين تندي ربطي به فلفل پيتزا ندارد بايد احتمال حمله قلبي را بدهيد.
هر ساله، تقريبا 10 هزار زن و مرد زير 45 سال به اين مشكل مبتلا مي شوند. علايم آن در خانم ها به شدت آقايان نيست، پس ممكن است فقط در ناحيه سينه فشاري را احساس كنيد، گلو درد يا نفس هاي كوتاه داشته باشيد و احساس خستگي كنيد.
اگر بعد از خوردن غذاي تندي احساس سوزش مي كنيد، طبيعي است. اما اگر بعد از كار زياد احساس مي كنيد كه يك مار سمي شما را گزيده است و در حال مردن هستيد پس شرايط شما نرمال نيست. در خانم ها و آقايان جوان، حمله قلبي معمولا هنگام فعاليت شديد و عرق ريختن اتفاق مي افتد.
در چنين مواقعي اورژانس را خبر كنيد. دكتر آزمايش هايي تجويز مي كند تا مطمئن شود آيا قلب تان آسيب ديده يا نه، سپس در مورد بهترين راه مداوا تصميم مي گيرد. مثل تجويز داروهاي ضد لخته يا عمل جراحي براي باز كردن شريان ها گاهي اوقات ماهيچه ساق پا كه در يك ناحيه حساس است، به طور قابل توجهي آماس مي كنند و وقتي به آن دست مي زنيد، سرخ و گرم هستند.
اگر احساس كرديد ماهيچه ساق يكي از پاها به شدت درد گرفته، احتمالا به بيماري عروق عمقي پا مبتلا شده ايد كه به آن لخته شدن خون هم مي گويند. تصور كنيد پرواز با هواپيما از اين سر دنيا تا آن سر دنيا چه مدت شما را به يك صندلي مي چسباند.
در اين مدت خون در قسمت پاييني بدن شما جمع مي شود و تشكيل لخته مي دهد. اين لخته مي تواند بزرگ شود و راه رگ را ببندد و باعث شود ناحيه اطراف آن دردناك و متورم شود. سيگاري ها و خانم هايي كه قرص مصرف مي كنند، بيشتر در معرض خطر ايجاد لخته خوني قرار دارند.
تا جايي كه ممكن است از ماساژ دادن اين نواحي خودداري كنيد و آن را به حال خودش بگذاريد. اگر لخته باز شود در رگ هاي شما به جريان مي افتد و ممكن است وارد ريه ها شود و اكسيژن را قطع كند. در عوض فورا پيش دكتر برويد تا برايتان سي تي اسكن تجويز كند. اگر لخته خون داشته باشيد گاهي تا يك سال بايد داروهاي رقيق كننده خون مصرف كنيد.
علائم خطرناك سرطان
در صورتي كه احساس مي كنيد نسبت به گذشته زودتر سير مي شويد اين نشان مي دهد دستگاه گوارش شما خوب كار نمي كند. گاهي اوقات احساس مي كنيد آن قدر گاز در معده شما جمع شده كه مثل بالن آماده هوا رفتن هستيد. اگر اين حالت در شما تكرار شد و مشكل جديدي برايتان ايجاد كرد بدترين فكري كه مي تواند در خانم ها اتفاق بيفتد، اين است كه سرطان تخمدان داشته باشند.
در سال 2007، بنياد سرطان زنان آمريكا اولين آمار ملي خود را در مورد علايم اوليه سرطان تخمدان منتشر كرد كه از اين قرار بود: نفخ، درد شكم و درد ناحيه لگن و دشواري در غذا خوردن. اگر بيش از دو يا سه هفته تقريبا هر روز با اين مشكلات مواجه شديد، فورا سراغ پزشك برويد. سرطان تخمدان مثل سرطان سينه و ريه كه تقريبا يك زن از هر 70 زن در طول زندگي اش به آن مبتلا مي شود، چندان پيش پاافتاده نيست. خطر ابتلا به اين سرطان زماني بيشتر است كه در خانواده خود سابقه سرطان داشته باشيد يا هرگز باردار نشده باشيد.
متخصص زنان و زايمان بايد وجود اين علايم را در شما بررسي كند.اگر به سرطان مظنون شود شما را براي انجام سي تي اسكن پيش متخصص غدد مي فرستد تا ببيند تومور داريد يا نه. اما زناني كه در آنها زود و به موقع تشخيص بيماري داده شود تا 90درصد بعد از پنج سال بهبودي كامل پيدا مي كنند.
كمردرد
گاهي اوقات هيچ قرص مسكن و كمپرس آب گرمي نمي تواند كمردرد را آرام كند. ممكن است پاهايتان هم بي حس و كرخ شوند. اگر تازه به كسي در اسباب كشي به منزل جديد كمك كرده ايد، داروهاي ضدورم مي توانند درد شما را تسكين دهند. اما اگر كارساز نبود، هر جور كه هست خودتان را به متخصص ارتوپد برسانيد زيرا ممكن است ديسك كمر داشته باشيد. اگر به اين موضوع كم توجهي كنيد به عصب ها براي هميشه آسيب رسانده ايد.
تابش اشعه ايكس يا ام آر اي نشان مي دهد كه ديسك كمر شما در چه وضعيتي قرار دارد، چرخيده يا از هم باز شده. از آنجا كه در بي حسي تغييري ايجاد نمي شود دكتر براي شما فيزيوتراپي همراه با داروهاي مسكن و ضدالتهاب تجويز مي كند تا التهاب عصب ها فروكش كند. اما اگر بعد از چند ماه هنوز در رختخواب بوديد بايد تحت عمل جراحي قرار بگيريد تا ديسك شما برداشته شود.
عليرضا صدقي
 


روبات هايي كه دوست انسان مي شوند!

محققان درحال طراحي نسل پيشرفته اي از ربات هاي شبه انساني هستند كه علاوه بر توانايي انجام طيف وسيعي از عملكردها مي توانند در آينده دوست انسان شوند.
به گزارش ايسنا، لابراتوار بريستول و دانشگاه اسكس از جمله مراكزي هستند كه درحال طراحي نسل پيشرفته از روبات هاي شبه انساني بوده و مي توانند در ماموريت هاي امداد و نجات، خنثي سازي بمب، تعميرات نيروگاه هاي اتمي، عمليات نظامي و شناسايي، اعمال جراحي و حتي ورزش، انسان را همراهي كنند.
برخي از اين روبات ها شبه انساني مي توانند مانند انسان راه بروند، فوتبال بازي كنند، تا 20كلمه را بر زبان بياورند، به 40زبان خارجي صحبت كنند يا با واكنش هاي صورت و دست با انسان تماس برقرار كنند.
ربات iCub عملكردي مشابه يك كودك 5/3ساله دارد و مي تواند نحوه يادگيري كودك در محيط را براي محققان مشخص كند. روبات Rovothespian نيز يك روبات قابل برنامه ريزي براي تقليد رفتار انسان و در حقيقت يك روبات بازيگر است.
«جولز» و «ايوو» سرهاي روباتيك شبه انساني هستند كه قادر به صحبت كردن و تغيير دادن حالت چهره در واكنش به صداي انسان هستند. روبات Nao نيز از توانايي راه رفتن و واكنش به صداي انسان برخوردار است.
در طراحي بسياري از اين روبات ها از طبيعت الهام گرفته شده و طبيعت بسياري از مشكلات پيش روي مهندسان در امر طراحي را برطرف كرده است.
اين روبات ها قادر به انجام طيف وسيعي از عملكردهاي نسبتا پيچيده هستند.
برخي از روبات ها مانند «ماهي روباتيك» حركاتي مشابه ماهي طبيعي دارند و مي توانند آلودگي آب درياچه ها را شناسايي كنند و براي هدايت و خارج كردن ماهيان از مناطق آلوده مورد استفاده قرار بگيرند. روبات هاي پرنده نيز كه با الهام از پرندگان و حشرات طراحي شده اند، داراي كاربردهاي نظامي و شناسايي هستند.
روبات هاي ديگري مانند Shrewbot و SCRATCHbot مجهز به سبيل هاي حساسي هستند كه در ماموريت هاي امداد و نجات و جست و جو در غارها كاربرد دارند.
روبات EcoBot III با تغذيه از پساب فاضلاب شارژ مي شود. فاضلاب شامل مواد مغذي براي شارژ سلول هاي سوخت روبات و توليد برق هستند.
 


سونوگرافي و ام آر آي جاي ماموگرافي را نمي گيرند

يك جراح پستان با بيان اينكه مراجعه سالانه به پزشك جراح عمومي بايد از 20 تا 25سالگي انجام شود، گفت: از 25 سالگي خانم ها در هر شرايطي از سلامتي كه باشند هر 6ماه يك بار به صورت مادام العمر بايد معاينات را ادامه دهند.
دكتر لعبت گرانپايه عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران درگفت و گو با ايسنا با اشاره به شيوع بالاي سرطان پستان در دنيا وايران گفت: از هر 7تا 8 زن يك نفر به سرطان سينه مبتلا مي شود.
وي در ادامه با ابراز تاسف از اينكه سن ابتلا به اين سرطان در زنان ايراني 5 تا 10 سال كاهش يافته بر لزوم توجه بر غربالگري تاكيد كرد و گفت: در كشورهاي اروپايي خانم ها در دهه پنجم و ششم عمر به اين سرطان مبتلا مي شوند ولي سن ابتلا در زنان ايراني به دهه چهار و پنجم زندگي كاهش يافته است.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران يادآور شد: خانم هايي كه داراي مشكل خاصي نيستند و سابقه خانوادگي ابتلا به سرطان سينه را ندارند بايد هر ماه از سن20سالگي از روز هفتم تا دهم عادت ماهانه با انجام خودآزمايي امكان وجود هرگونه توده را بررسي كنند.
اين جراح پستان در خصوص زمان انجام ماموگرافي پايه اي گفت: از 35 تا 40 سالگي بايد اولين ماموگرافي پايه اي انجام شود و از 40 تا 50 سالگي نيز هر 2 تا 3 سال يك بار، براساس تجويز پزشك معالج، ادامه يابد.وي با بيان اينكه از 50 تا 60 سالگي بايد ماموگرافي سالانه انجام شود، گفت: در صورت طبيعي بودن ماموگرافي در تمامي دفعات انجام شد، از 60 سالگي به بعد مي توان هر 3 سال يكبار ماموگرافي را تكرار كرد.
دكتر گرانپايه در پايان بر اهميت استفاده از ماموگرافي در تشخيص توده هاي پستاني تاكيد كرد و يادآور شد: سونوگرافي و ام آر آي جايگزين ماموگرافي نيستند و براساس صلاحديد پزشك به صورت روشي مكمل، كاربرد دارد.
 


آنتي بيوتيك در درمان سرماخوردگي اثر ندارد

مسئول بيماري هاي واگيردار مركز بهداشت استان كرمانشاه بر خورداري از مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك ها در درمان عفونت هاي ويروسي مانند سرماخوردگي تاكيد كرد و اظهار داشت: اين قبيل داروها در درمان عفونت هاي ويروسي تاثيري ندارند.
دكتر حسين بيگلري در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به شيوع سرماخوردگي يا عفونت هاي ويروسي دستگاه تنفسي با آغاز فصل سرما، اظهار داشت: اين بيماري ها مي توانند در مكان هايي مانند خوابگاه ها، مدارس و دانشگاه ها به سرعت ايجاد همه گيري كنند زيرا به راحتي از طريق ترشحات تنفسي قابل سرايت هستند.
وي كوفتگي بدن، سردرد، عطسه، آبريزش و سرفه را از جمله علائم بارز بيماري سرماخوردگي عنوان كرد.
به گفته بيگلري، تعداد متنوعي از ويروسها قابليت ايجاد حالت سرماخوردگي را دارند.
بيگلري راه اصلي در پيشگيري از عفونت هاي ويروسي مانند سرماخوردگي را رعايت بهداشت فردي و عمومي، شست وشوي مكرر دست ها با آب و صابون، استفاده از دستمال كاغذي به هنگام عطسه و سرفه، دفع بهداشتي دستمال كاغذي استفاده شده توسط فرد بيمار و خودداري كردن از روبوسي و دست دادن با شخص بيمار عنوان كرد.
مسئول بيماري هاي واگير مركز بهداشت استان كرمانشاه راهكار اصلي در درمان بيماري سرماخوردگي را استراحت در منزل و استفاده از مايعات گرمي همچون سوپ، فرني و چاي كم رنگ عنوان كرد و افزود: اين دو راهكار در كاهش دوره بيماري بسيار تاثيرگذار است.
وي تصريح كرد: همچنين در درمان عفونت هاي ويروسي مانند سرماخوردگي بايد از مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك ها خودداري كرد زيرا اين قبيل داروها در درمان عفونت هاي ويروسي تاثيري ندارند.
بيگلري افزود: در درمان عفونت هاي ويروسي استفاده از داروهاي نگهدارنده كمكي مانند مسكن هاي تب بر، استامينوفن و شربت هاي خلط آور نيزمي تواند تاثيرگذار باشد.
وي هشدار داد: مصرف آسپرين در درمان عفونت هاي ويروسي بايد با احتياط بيشتري صورت گيرد، زيرا علائم سرماخوردگي، آنفلوآنزا و آبله مرغان در روز اول يكسان است و اگر بيماري آنفلوآنزا و آبله مرغان تشخيص داده شود مصرف آسپرين موجب عوارض شديد كبدي خواهد شد.
اين پزشك عمومي اظهار داشت: درمان سرماخوردي در افراد در معرض خطر مانند زنان باردار، سالمندان، بيماران مبتلا به آسم و بيماري هاي قلبي و عروقي مزمن و كودكان دچار سوءتغذيه بايد با احتياط بيشتري صورت گيرد و در صورت نياز براي درمان اين افراد بايد به پزشك مراجعه شود.
وي تصريح كرد: سرماخوردگي مي تواند موجب شعله ور شدن عفونت هاي كهنه مانند سينوزيت و برونشيت شود و اين افراد ممكن است به درمان كمكي كامل تري براي بهبودي خود نيازمند باشند.
وي درخصوص استفاده از واكسن آنفلوآنزا در پيشگيري از بيماري سرماخوردگي اظهار داشت: واكسن هاي موجود در بازار فقط در پيشگيري از آنفلوآنزا موثر بوده و در درمان سرماخوردگي نقشي ندارند.
بيگلري اظهار داشت: بدن شخصي كه از جاي گرمي مانند حمام بيرون آمده و باد سرد به آن مي خورد مستعد ابتلا به سرماخوردگي است و از آنجايي كه ويروس سرماخوردگي در هوا پراكنده است به اين ترتيب احتمال سرماخوردگي افزايش مي يابد.
 


محافظت از چشم ها

چشمان ما از جمله مهم ترين بخش هايي از بدن هستند كه در صورت مراقبت نكردن از آنها مي توانند تا سال هاي سال باعث دردسرهاي بزرگ شوند به همين علت بايد از آنها به دقت محافظت كنيم.
به گزارش مشرق، مانيتورهاي كامپيوتر به مراقبت هاي خاصي نياز دارند تا بتوانند به درستي براي شما كار كنند همچنين اگر شما با اين دستگاه ها زياد كار كنيد باعث مي شود تا چشمانتان دچار آسيب شود. براي جلوگيري از اين آسيب ها نيز بايد نكاتي را رعايت كنيد.
¤ سعي كنيد دستگاه را در محلي قرار دهيد كه گرد و خاك زيادي در آنجا وجود ندارد چرا كه ورود گرد و خاك به داخل دستگاه ممكن است سيستم هاي داخلي مانيتور را خراب كند يا به طور كامل دستگاه را از كار بيندازد.
¤ هميشه به شكاف هاي بالاي مانيتور توجه كنيد تا گرماي اضافي به راحتي دفع شود. اگر اين گرما دفع نشود، به قطعات الكترونيكي سرايت مي كند كه نتيجه آن به هم ريختگي رنگ و لرزش تصوير است.
¤ مهم ترين بخش از هر مانيتوري صفحه نمايش آن است پس بايد دقت ويژه اي به آن داشته باشيد، از برخورد هرگونه جسم تيزي با صفحه نمايش جلوگيري كنيد چرا كه اين كار باعث سوختن پيكس هاي ال سي دي مي شود و لكه هاي سياه روي صفحه را مي گيرد.
¤ براي محافظت از پنل مانيتور، هرگونه ضربه به آن به ويژه با هر وسيله نوك تيز جدا خودداري كنيد.
همچنين خرابي قابي كه دور آن قرار دارد باعث نفوذ گرد و خاك به داخل دستگاه مي شود و در نتيجه دستگاه شما از كار مي افتد.
¤ براي پاك كردن ذرات غبار مناسب ترين راه، استفاده از فشار هوا يا جاروب برقي هاي مخصوص غبارروبي كامپيوتر است.
¤ نكته مهم در پاك كردن اثر انگشت و لكه هاي چرب اين است هيچگاه از دستمال كاغذي استفاده نكنيد چون به تدريج باعث خراشيدگي صفحه تصوير مي شود. همچنين به كارگيري هرگونه مواد شيميايي كه در تركيب آنها آمونياك يا الكل به كار رفته باعث زرد شدن تدريجي صفحه تصوير شود.
¤ بهترين وسيله براي پاك كردن سطح ال سي دي ها استفاده از پارچه هاي بسيار نرم و لطيف مانند دستمال هاي عينك است. همچنين توجه داشته باشيد كه نيازي به استفاده از هيچ ماده اي حتي آب نيست اگر دستمال را به آرامي روي صفحه نمايش بكشيد لكه هاي آن پاك خواهند شد.
نكاتي براي سلامت چشم
¤ سعي كنيد به طور ارادي پلك بزنيد. اين كار سبب مي شود سطح چشم شما با اشك آغشته شده و خشك نشود. البته مي توانيد از قطره هاي اشك مصنوعي هم استفاده كنيد.
¤ مركز مانيتور بايد حدود 10 تا 20 سانتي متر پايين تر از چشمان شما باشد. اين وضعيت علاوه بر اينكه باعث مي شود پلك ها پايين تر قرار گيرند و سطح كمتري از چشم در معرض هوا باشد. از خستگي گردن و شانه ها نيز مي كاهد.
¤ مانيتور خود را طوري قرار دهيد كه نور پنجره يا روشنايي اتاق به آن نتابد. هنگام كار با كامپيوتر سعي كنيد پرده ها را بكشيد و روشنايي اتاق را نيز به نصف وضعيت معمولي كاهش دهيد.
¤ سعي كنيد هر 5 تا 10 دقيقه چشم خود را از مانيتور برداشته و به مدت 5 تا 10 ثانيه به نقطه اي دور نگاه كنيد. اين كار سبب استراحت عضلات چشم مي شود. همچنين به شما وقت مي دهد پلك بزنيد و سطح چشم تان را مرطوب كنيد.
¤ اگر مجبوريد به طور متناوب به يك صفحه نوشته و مانيتور نگاه كنيد، ممكن است چشم شما خسته شود زيرا بايد تطابق خود را تغيير دهد. براي جلوگيري از اين موضوع سعي كنيد صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانيتور قرار دهيد. براي اين كار مي توانيد از copyholder استفاده كنيد.
¤ ميزان روشنايي مانيتور بايد با روشنايي اتاق هماهنگي داشته باشد. يك روش براي تنظيم روشنايي مانيتور اين است كه به يك صفحه وب با زمينه سفيد نگاه كنيد. اگر سفيدي صفحه براي شما مثل يك منبع نور است، روشنايي مانيتور زياد است و بايد آن را كم كنيد.
 


دست مصنوعي پيشرفته

پدري كه 6 سال پيش يكي از دستان خود را در حادثه اي از دست داده بود، اكنون با يك دست مصنوعي داراي فناوري پيشرفته مي تواند حتي تايپ كرده و اجسام را احساس كند.
به گزارش ايسنا، «نيگل اكلاند» 53 ساله از يك دست مكانيكي فيبر كربن شبيه به ترميناتور برخوردار شده كه مي تواند با حركات بخش بالايي بازوي خود آن را كنترل كند.
اين دست مصنوعي جديد bebionic3 كه در بند انگشتان آن از آلومينيوم و آلياژ استفاده شده، مانند يك دست واقعي در واكنش به حركات بازوي نيگل كار مي كند.
جالب اين كه اين دست روباتيك بسيار حساس بوده و نيگل مي تواند روي يك صفحه كليد تايپ لمسي را انجام داده، پوست ميوه ها را جدا كرده و حتي خودش لباسش را تن كند.
اين بازو با ارسال همان علائمي از مغز كار كرده كه يك دست عادي عمل مي كند.
هنگامي كه ماهيچه ها در بازوي بالايي خم مي شوند، اين حركت با حسگرهاي مؤثر بر 14 چنگك از پيش برنامه ريزي شده دريافت شده و حركات انسان را تقليد مي كنند.
الگوهاي مختلف اين چنگكها شامل يك مشت گره كرده، يك انگشت در حال اشاره و يك حركت نيشگون گرفتن بر اساس شيوه سخت كردن بازوي بالايي هستند.
نيگل كه در سال 2006 دست خود را در يك دستگاه تركيب صنعتي در يك كارخانه ذوب آهن از دست داده، يكي از هفت انسان در جهان است كه در يك كارآزمايي چهار ماهه شركت پروتز RSLSteeper از بازوي روباتيك برخوردار شده است و اميد مي رود كه در آينده نزديك اين بازوي الكترونيكي بطور عمومي در دسترس قرار گيرد.
اين دست مصنوعي از يك ظاهر كاملا واقعي و الگوهاي چنگالي برخوردار است كه بطور بي سيم قابل برنامه ريزي و متناسب سازي براي نيازهاي هر فرد است.
براي ظاهر واقعي بخشيدن به اين پروتز، پوششهايي از پوست واقعي سيليكوني در 19 رنگ متفاوت وجود دارد.
 


سربند فاش كننده مغز

يك شركت فناوري كانادايي اقدام به توليد سربندهايي كرده كه به صورت بي سيم اطلاعات فعاليت عصبي مغز را از طريق يك برنامه اجرايي به دستگاه تلفن هوشمند يا تبلت منتقل مي كند.
به گزارش مهر، اگر علاقه به دانستن رخدادهاي مغز خود هستيد به زودي مي توانيد از يك سربند بي سيم كه همراه يك برنامه اجرايي عرضه شده استفاده كنيد و رخدادهاي مغزي را در دستگاه تلفن هوشمند يا تبلت خود مشاهده كنيد.
«اينترازون» يك شركت فناوري مستقر در تورنتو اقدام به ارائه يك دستگاه برق نگار مغزي (EEG) قابل حمل كرده كه به كاربران اين امكان را مي دهد كه فعاليتهاي عصبي خود را در لحظه از طريق دستگاه تلفن هوشمند يا تبلت خود مشاهده كنند.
ابتدا بايد پاسخ به اين پرسش مشخص شود كه چرا ممكن است فردي بخواهد فعاليت الكتريكي مغز خود را مشاهده كند؟
براساس اعلام شركت «اينترازون» مشاهده فعاليتهاي عصبي مغز مي تواند به كاربران كمك كند تا آرامش خود را حفظ كنند، تمركز كنند، اعتماد به نفس بيشتري به دست آورند و يا كنترل وضعيت مغزي خود را به دست گيرند.
استفاده از اين دستگاه اين امكان را به كاربر مي دهد تا امواج مغزي خود را به طور تصويري در تلفن هوشمند و يا صفحات تبلت خود مشاهده كند و خود را براي آرام شدن و دست يافتن به آرامش و قرارگيري در وضعيت مطلوب تعليم دهند.
محققان اين شركت اميدوارند بتوانند از اين دستگاه كه آن را ميوز (Muse) نامگذاري كردند عملكرد روي تلفنهاي هوشمند، كنسولهاي بازي، رايانه ها، دستگاه هاي خانگي و يا ساير دستگاه هاي الكترونيكي را كنترل كنند.
اين سربند مجهز به چهار حسگر داخلي است كه دو حسگر آن با پيشاني در ارتباط است و يكي در پشت گوش قرار دارد. اين حسگرها خروجي هاي الكتريكي مغز را مي گيرند و اطلاعات را به صورت بي سيم به دستگاه (تلفن هوشمند يا تبلت) كاربر منتقل مي كنند و در اين دستگاه (تلفن هوشمند يا تبلت) الگوريتم ها از طريق يك برنامه اجرايي به نمايش روي صفحه تبديل مي شوند.
اين برنامه اجرايي همچنين دربرگيرنده تمرينهاي ذهني است كه كاربر مي تواند با استفاده از اين سربند آن ها را انجام دهد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14