(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 شهريور 1388- شماره 19465
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نامه وارده
رئيس قوه قضائيه: آشوبگران از نظام طلبكار شده اند
با حكم آيت الله آملي لاريجاني معاون اداري مالي قوه قضائيه منصوب شد
كلينتون: با استراتژي چماق و هويج به مذاكرات اكتبر مي رويم
وزير دفاع: به زودي درباره اس 300 اطلاع رساني مي شود
توجه به عظمت خداوند دركارهاي منفي و مثبت
سفير ايران در بغداد: عراق در اخراج منافقين از اين كشور جدي است
تاكيد مصلحي بر تشكيل وزارت اطلاعات 70 ميليوني
سومين همايش تجليل از اسطوره هاي ارتش برگزار شد
روز قدس تداوم انقلاب



نامه وارده

مراقب عاقبت خود باشيد
اشاره: نويسنده اين نامه در توضيحي كه براي روزنامه فرستاده است، اظهار مي كند؛ 20 خرداد سال 1342 به اتفاق آقاي كروبي در جريان مبارزه عليه رژيم ستمشاهي دستگير و زنداني شده است. وي از سال 1338 تاكنون با ايشان سابقه دوستي دارد.
آنچه در پي مي آيد متن كامل نامه آقاي سيدابوالحسن طباطبايي خطاب به آقاي كروبي است.
آقاي كروبي سلام عليكم
شما به خوبي مي دانيد كه قيام امام خميني(ره) كه منجر به حكومت جمهوري اسلامي شد را مي توان با صدر اسلام كه حكومت اسلامي توسط پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) برپا گرديد، و زمان كنوني را با زمان علي ابن ابي طالب(ع)، مقايسه نمود كه حضرت آقاي خامنه اي در راس جامعه مسلمين قرار دارند. من و امثال من فكر مي كرديم شما نيز مانند ابوذر از كيان اسلام و انقلاب دفاع خواهي كرد و در مقابل كساني كه مانند عثمان و معاويه قصد انحراف اسلام و انقلاب را دارند خواهي ايستاد، ولي اكنون كه سي سال از انقلاب اسلامي عزيز ما مي گذرد شما را در كنار كساني كه قصد انحراف اسلام و انقلاب را دارند مي بينيم، نمي دانم از سادگي شما استفاده مي كنند و يا از شهرت طلبي و حب مقام (كه در زمان پيري بيشتر مي شود) و يا... اين افراد تا جايي در شما نفوذ كرده اند كه حاضر شدي تهمتي را به نيروهاي متدين انقلاب- كه همه از دوستان شهداي عزيز اين مرز و بوم اند- بزني كه تاكنون هيچ دشمن و منافقي نزده بود چه برسد يكي از افراد نظام، چون ظاهراً آنها بهتر از شما مي دانستند كه اين تهمت ها به نيروهاي جمهوري اسلامي نمي چسبد.
حتماً يادتان هست زمان رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني شما در انتخابات مجلس راي نياورديد به شما گفتم علت راي نياوردن شما اين بود كه مردم شما را در كنار رهبري نمي بينند و شما ناراحت شديد، گفتيد اين طور نيست، گفتم حالا هم خودتان را كنار نكشيد و به فعاليت هايتان ادامه دهيد كه گفتيد اين هاشمي آدمي است كه افراد را زير پاي خود له مي كند و فرصت فعاليت نمي دهد. يكبار ديگر حدود دو سال پيش از شما پرسيدم اختلاف شما با آقاي خاتمي چيست؟ گفتيد خاتمي درست نمي شود و هر چه به او مي گويم رابطه ات را با اين افراد تندرو قطع كن گوش نمي دهد و در ادامه گفتيد كه خاتمي در زمان رياست جمهوري اش با همين تندروها كار مي كرد و بارها به صورت رهبرانقلاب آقاي خامنه اي چنگ انداختند. به خاطر داريد روزي در مجلس مقابل اين تندروها ايستاديد و از حكم حكومتي رهبر دفاع كرديد.حالا چه شده كه با آنها هم پيمان شده ايد، چگونه همان تندروها دور و بر شما را گرفته اند، چه شده كه در كنار موسوي- كه از ناتوان ترين افراد بوده- باعث فريب مردمي شده ايد كه بسياري از آنها به خاطر گذشته شما پا به خيابان ها گذاشتند، ولي بيشترين سود از اين تلاش هاي شما نصيب دشمنان خارجي، منافقين، سلطنت طلب ها و ساير مخالفين انقلاب شد كه هر روز و شب در راديوها، تلويزيون ها و سايت هاي خود به تعريف و تمجيد شما مي پردازند. حتماً شما هم از اين كه مشهور شده ايد و نامتان بر سر زبان ها افتاده خوشحاليد، اما بدانيد طيفي از دوستان شما كه علاقه مند به انقلاب، اسلام، امام خميني(ره) و آيت الله خامنه اي هستند از مواضع شما بسيار ناراحتند.
از آنجايي كه انسان هميشه اميدوار است، ما هم اميدواريم كه شما خود را از جريان عظيم انقلاب جدا نكنيد. شما فرزند جانبازي مانند آقا تقي داريد، شما همسر محجبه داريد، شما فرزند پدري عارف، بزرگوار و انقلابي هستيد راضي نشويد عاقبت كار شما مانند طلحه و زبير شود، سعي كنيد ابوذر باشيد.
با تحركاتي كه بعد از انتخابات 22 خرداد و با پشتيباني نيروهاي - به قول خودشان اپوزيسيون- انجام داديد چهره نظام را كه مايه افتخار و اميد شيعيان و دنياي اسلام است خدشه دار كرديد و موقعيت آن را تضعيف نموديد. كمي فكر كنيد زمان چنداني به رفتن من و شما از اين دنيا باقي نمانده، بايد كاري كرد كه مورد رضاي باري تعالي قرار گيرد و باعث شادي دل امام زمان (عج) شود.
يقين بدان حكومت حقي كه خون هزاران شهيد ريشه هاي آن را آبياري كرده روز به روز عزتمند تر مي شود، خوشحال نباش كه عده اي از دختران و پسران آنچناني براي شما كف مي زنند، آن ها دوستدار واقعي شما نيستند، آن ها از لباس شما و چادر همسرتان كه نشاني از مذهب است متنفرند، آنها فكر مي كنند با مواضعي كه شما و يارانتان گرفته ايد مي توانيد در تخريب انقلاب اسلامي موثر باشيد، فريب آنها را نخوريد و متدينين و دوستداران واقعي و انقلابي خود را از دست ندهيد.
من اهل قلم نيستم لذا با ادبياتي عاميانه، به عنوان فردي كوچكتر از شما و فقط به خاطر اين كه اداي تكليف كرده باشم اين نامه را نوشتم. البته حرف هاي زيادي براي گفتن با شما دارم كه اگر توفيق داشته باشم در نامه هاي بعدي خواهم نوشت. والسلام علي عبادالله صالحين.
نگران عاقبت شما و خانواده محترمتان
سيدابوالحسن طباطبائي

 



رئيس قوه قضائيه: آشوبگران از نظام طلبكار شده اند

رئيس قوه قضائيه گفت: پس از انتخابات كساني كه مي خواستند از طريق غيرقانوني و با كشاندن مردم به خيابان ها و اغتشاش و انجام امور غيرقانوني به اهداف خود برسند اكنون طلبكار هم شده اند و نظام را بدهكار جلوه مي دهند.
به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، آيت الله صادق لاريجاني رئيس قوه قضائيه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي در حمايت از سخنان حكيمانه رهبرمعظم انقلاب در خطبه هاي نمازجمعه اخير و با تاكيد بر قاطعيت دستگاه قضايي در مقابله با هرگونه قانون شكني در نظام جمهوري اسلامي ايران، گفت: تمام كساني كه در اغتشاشات اخير به سمت قانون شكني و زيرسوال بردن اصل نظام رفتند در هر جايگاهي كه هستند بدانند دستگاه قضايي ساكت نمي ماند و حسب مقررات نسبت به آنان تصميم گيري خواهد كرد.
وي افزود: دستگاه قضايي به تمام كساني كه در مسير اشاعه كذب و حتي اظهار كذب با هدف تشويش افكار عمومي و بالاتر از آن هتك حرمت نظام حركت مي كنند اعلام مي كند كه در مقابل اين اقدامات غيرقانوني و ادعاهاي كذب خواهد ايستاد.رئيس قوه قضائيه اين اظهارنظر را «اگر اصل نظام و اعتبار و جايگاه نظام اسلامي مورد هتك قرار گرفت نظام نبايد از حق خود دفاع كند» نادرست توصيف كرده و تاكيد كرد: همانگونه كه هتك حرمت افراد قابل پيگيري است نظام نيز مي تواند و بايد نسبت به اصل و جايگاه خود و تعدي عده اي قانون شكن نسبت به آن واكنش نشان دهد.
آيت الله لاريجاني در ادامه تاكيد كرد: متاسفانه بعد از انتخابات كساني از طريق غيرقانوني مي خواستند به خواسته هاي خود برسند، همان افراد كه با كشاندن مردم به خيابان ها و اغتشاش و انجام امور غيرقانوني قصد رسيدن به اهداف خود را داشتند اكنون طلبكار هم شده اند و نظام جمهوري اسلامي را كه در ازاي اقدامات غيرقانوني اين عده دچار هزينه شده است بدهكار جلوه مي دهند.
وي تصريح كرد: معتقديم در مسير مقابله با اين فتنه و كارهاي غيرقانوني افراط و تفريط هايي نيز صورت گرفته است اما همگان بدانند كه بناي نظام برخورد با تخلف است و اگر ماموري خلاف كرده است قطعاً با او نيز مقابله خواهد شد.
رئيس قوه قضائيه از زحمات هيئت سه نفره قضايي تشكر كرده و گفت: اميدوارم تمام افراد درون خانواده نظام اسلامي بتوانند با تدبير سعه صدر نسبت به حل و فصل مسائل اخير گام بردارند.
آيت الله لاريجاني به برگزاري دادگاه متهمان حوادث اخير اشاره كرده و اظهار داشت: برخي افراد و گروه ها به دنبال تصميم گيري در خصوص عدم پخش نام و مشخصات متهمان اعلام كرده اند كه قوه قضائيه تحت فشار چنين تصميمي گرفته است؛ اينجانب اعلام مي كنم كه اين مسئله نص صريح قانون است و قوه قضائيه موظف است مطابق قانون عمل كند و كساني كه مي خواهند درخصوص تصميمات و اقدامات قوه قضائيه اظهارنظر كنند نيز موظفند كه مطابق قانون و كاملاً مستند صحبت كنند.
رئيس قوه قضائيه در ادامه با اشاره به روز جهاني قدس و ضرورت برگزاري هر چه باشكوهتر آن گفت: روز قدس علاوه بر اينكه نماد وحدت و انسجام جهان اسلام عليه ظلم و تجاوز صهيونيست ها و استكبار است محكي براي ثابت شدن ادعاهاي كذب حاميان صهيونيست ها و استكبار در عمل به شعارهاي دفاع از حقوق بشر است و مي بينيم كه اين مدعيان حقوق بشر و آزادي چگونه در مقابل ظلم ها و فجايع عليه ملت مظلوم فلسطين سكوت اختيار كرده اند و به حمايت از اين فجايع نيز مي پردازند.
در ادامه اين جلسه راجع به موضوعات مطروحه پيرامون ماده 18 قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب بحث و تبادل نظر شد.

 



با حكم آيت الله آملي لاريجاني معاون اداري مالي قوه قضائيه منصوب شد

رئيس قوه قضائيه معاون جديد اداري مالي دستگاه قضايي را منصوب كرد.
به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، آيت الله صادق آملي لاريجاني با صدور حكمي نوروز كهزادي را به عنوان معاون جديد اداري مالي قوه قضاييه منصوب كرد.
كهزادي دركارنامه مسئوليت خود مدير عاملي بانك توسعه صادرات و رياست بيمه مركزي ايران را دارد.

 



كلينتون: با استراتژي چماق و هويج به مذاكرات اكتبر مي رويم

به رغم تبليغات فراوان محافل و رسانه هاي غربي براي صادقانه جلوه دادن نيت مقامات كاخ سفيد جهت مذاكره و تعامل با ايران، وزير امور خارجه آمريكا، بار ديگر از سياست سوخته چماق و هويج عليه برنامه هسته اي كشورمان نام برد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هيلاري كلينتون روز سه شنبه در جمع خبرنگاران مدعي شد: ايران بايد در مذاكرات اول اكتبر مستقيماً به همه نگراني ها درباره برنامه هسته اي اش پاسخ دهد.
وي افزود: هدف مذاكرات روز اول اكتبر با حضور ايران، آمريكا، انگليس، روسيه، چين، فرانسه و آلمان اين است كه تمايل تهران به گفت وگو درباره اين نگراني ها به بوته آزمايش گذاشته شود.
وزير امور خارجه آمريكا گفت: ما آشكارا به ايران گفته ايم كه هرگونه مذاكراتي كه در آن شركت داشته باشيم بايد مستقيماً به مساله هسته اي تهران بپردازد. اين مساله نمي تواند ناديده گرفته شود.
وي افزود: ايران مي گويد كه مايل است درباره پاره اي از مسايل با ما صحبت كند اما آن چه نگران آن هستيم گفت وگو درباره سوالاتي است كه پيرامون برنامه هسته اي آن ها قرار دارد.
كلينتون در ادامه مدعي شد: ما هيچ گونه توهمي درباره دولت ايران نداريم. هدف اين است كه با ايراني ها ديدار كنيم و رودررو گزينه هايي را كه پيش روي آن ها قرار دارد برايشان توضيح دهيم تا ببينيم آيا آن ها آماده تعامل با ما درباره برنامه هسته اي شان هستند يا خير.
وزير امور خارجه آمريكا تصريح كرد: كه اين ملاقات نشان دهنده «تحقق» قول باراك اوباما- رئيس جمهور آمريكا- براي تعامل با ايران به رقم سه دهه خصومت و دشمني بين تهران و واشنگتن است.
كلينتون افزود كه واشنگتن رويكرد دوگانه خود يعني رويكرد چماق و هويج را به اين نشست خواهد برد.
وي گفت: ما از يك طرف در تلاشيم ببينيم آيا نشست اول اكتبر نتيجه مثبتي خواهد داشت يا خير و از طرف ديگر به همراه جامعه بين المللي روي عواقبي كه در صورتي كه ايران به وظايف بين المللي خود در زمينه برنامه هسته اي اش عمل نكند با آن روبه رو خواهد شد، كار مي كنيم.
در همين رابطه، روساي جمهور فرانسه و آمريكا پيرامون برنامه هسته اي ايران تلفني گفت وگو كردند.
كاخ سفيد در بيانيه اي اعلام كرد: باراك اوباما و نيكلاساركوزي درباره روش هاي متقاعدكردن ايران به پيروي از قطعنامه هاي سازمان ملل درباره برنامه هسته اي اش پيش از مذاكرات ديپلماتيك گفت وگو كردند.

 



وزير دفاع: به زودي درباره اس 300 اطلاع رساني مي شود

وزير دفاع از اطلاع رساني اخبار مربوط به سامانه ضد موشكي «اس 300» در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برنامه هايش براي وزارت دفاع گفت: ارتقاي قابليت دفاعي، افزايش منزلت و معيشت نيروهاي مسلح، توسعه همكاري هاي دفاعي با كشورهاي منطقه از جمله برنامه هاي من براي وزارت دفاع است.
وي در خصوص سطح تغييرات در وزارت دفاع اظهار داشت: ما در وزارت دفاع هيچگونه تغييرات جدي نداريم.
وزير دفاع در خصوص اينكه آيا مشكل جدي در وزارت دفاع وجود دارد يا خير اظهار داشت: يكي از شعارهاي ما افزايش سرعت است و همه چيز خوب و جهت گيري ها صحيح است و طبيعتا موظف به افزايش سرعت در همه زمينه ها در اين وزارتخانه هستيم.
وحيدي در پاسخ به سوالي در خصوص برنامه وي در بخش هوا و فضا گفت: بخشي از اخبار طبقه بندي شده و محرمانه است و ما نمي توانيم اين موارد را اعلام كنيم و اگر در حوزه محصولات جديد كارهايي صورت گرفت حتما آن را اعلام خواهيم كرد.
وزير دفاع در خصوص سامانه ضد موشكي اس300 كه قرار بود از روسيه خريداري شود، گفت: به موقع اخبار مربوط به سامانه ضدموشكي اس300 را اعلام خواهيم كرد.
دكترين هاي دفاعي بايد
با فناوري هاي روز
در هم آميخته شود
احمد وحيدي همچنين در يادداشتي كه خبرگزاري فارس آن را منتشر كرده است با اشاره به ضرورت بهره برداري از قدرت نرم براي مقابله با دشمنان نوشت: بهره برداري از قدرت نرم مي تواند دامنه تهديدات را به زمينه هاي فرصت ساز تبديل كند كه نتيجه آن در حوزه تعاملات با واحدهاي سياسي، اعتمادسازي بيشتر است.
وحيدي تاكيد كرد: بسياري از كشورها فاقد دكترين دفاعي و دكترين امنيت ملي هستند چرا كه نمي توانند امنيت و دفاع مستقل را براي خود تعريف كنند ولي امروز جمهوري اسلامي از معدود كشورهايي است كه دكترين دفاعي و امنيت ملي دارد. دكتريني مستقل و متكي بر توانمندي هاي ذاتي همين ملت بزرگ، از ويژگي هاي اين دكترين انسجام بخش و يكپارچه گرا، نگاه محوري به آينده است.
وحيدي در اين يادداشت تاكيد كرده است: اين دكترين بر مبناي واقع گرايي در دامن يك آرمان گرايي بزرگ است و بر مبناي قانون اساسي انقلاب اسلامي و اسلام ترسيم شده است.
امروز روشن است كه دكترين هاي دفاعي در قالب ترسيمي از جنگ هاي نسل جديد بايد با ابزار و فناوري هاي روز در هم آميخته شود، بنابراين بخش دفاع و وزارت دفاع بايد اين حلقه را تكميل كند.


 



توجه به عظمت خداوند دركارهاي منفي و مثبت

... همه ما موظفيم هم خود را حفظ بكنيم، و هم دين مان را مصون نگه بداريم، و هم امت اسلامي را از هر خطري برهانيم و هم كشورهاي اسلامي را تضمين كنيم. اين كارهاي مهم نسبت به ما دشوار است، ولي نسبت به ذات أقدس اله بسيار سهل است؛ ان ذلك علي الله يسير (1). همانطوري كه در مسائل منفي و گناه گفتند: هيچ گناهي كوچك نيست، زيرا شما نگاه نكنيد چه مي كنيد، نگاه كنيد حرف كي را زير پا مي گذاريد؛ با اين نگاه هيچ گناهي كوچك نيست، در كارهاي مثبت هم به شرح ايضا. به ما مي گويند: شما نگاه نكنيد كار، چقدر بزرگ است، ببينيد صاحب كار چقدر بزرگ است! و اگر ديديد صاحب كار خداست، احساس مي كنيد اين كارها كوچك است؛ از او كاملاً برمي آيد.
اين مطلب اول كه به ما منظر مي دهد ما چه عينكي را روي چشم بگذاريم؛ چه در گناه، چه در ثواب. چه دركارهاي منفي، چه در كارهاي مثبت. با كي روبرو هستيم، از كي مي طلبيم و با كي مخالفت مي كنيم؛ چون هو معكم أينما كنتم (2). اينكه به ما گفتند: هر كاري كه انجام مي دهيد، بگوئيد: بسم الله الرحمن الرحيم، يعني كار طوري باشد كه انسان بتواند به خدا اسناد بدهد؛ بگويد: خدايا! به نام تو.
برخورد باورنكردني خداي سبحان با يهوديان مقتدر مدينه
مطلب ديگر اين است كه ذات أقدس اله همين معارف را در قالب داستان هاي آموزنده براي ما مشخص كرد. در سوره مباركه حشر فرمود: ما كارهاي بي سابقه در عالم، زياد كرده ايم. براي شما مسلمانهاي مدينه جريان بيرون راندن يهودي هاي مقتدر و سرمايه دار، افسانه بود. شما يك مشت مسلمان فقير پابرهنه كوخ نشين بوديد، آنها يك مشت سرمايه داران معروف يهود بودند و در كاخ ها زندگي مي كردند، قلعه داشتند. هيچ وسيله اي براي بيرون راندن آنها از اين قلعه هاي ستبر در اختيارتان نبود. نه دوستان تان فكر مي كردند كه اين يهودي هاي مقتدر از مدينه متواري مي شوند، نه دشمن ها!
در بخش اول سوره مباركه حشر فرمود: هو الذي اخرج الذين كفروا من اهل الكتاب من ديارهم لاول الحشر. ما ظننتم ان يخرجوا و ظنوا انهم مانعتهم حصونهم من الله. (3). فرمود: خداي سبحان بود كه يهودي هاي مقتدر و سرمايه دار را از مدينه بيرون كرد و متواري شان ساخت. نه آنها فكر مي كردند كه فراري مي شوند، و نه شما! نه دوست خيال مي كرد، نه دشمن. زيرا شما امكاناتي نداشتيد، و همه امكانات مدينه در اختيار يهودي هاي مقتدر كاخ نشين بود. آنها در قلعه ها و دژها زندگي مي كردند، شما در صفه و ايوان مسجد، و ديگران هم در همين سطح بودند. اگر هم احياناً وام مي خواستيد، بايد از آنها كمك مي گرفتيد؛ گاهي هم به شما وام نمي دادند.
كي اين يهودي هاي مقتدر را بيرون كرد؟ فرمود: او اولين بار اين كارها را كرده.ما ظننتم ان يخرجوا؛ هرگز شما فكر نمي كرديد كه اينها متواري مي شوند! آنها هم فكر نمي كردند كه مجبور به فرار مي شوند. و ظنوا انهم مانعتهم حصونهم من الله. اينها فكر مي كردند اين قلعه هاي محكمي كه دارند، اينها را حفظ مي كند.
تجلي قدرت خدا در داستان (بني اسرائيل)
و (انقلاب اسلامي ايران)
در جريان مبارزه با فرعون، اين محرومان بني اسرائيل كه جزء پيروان وجود مبارك حضرت موساي كليم (ع) بودند، خدا فرمود: ما كاري كرديم كه شما باورتان نمي شد كه ما در دريا جاده خاكي فراهم بكنيم و شما را عبور بدهيم و آنها را غرق كنيم.
در انقلاب اسلامي هم همين طور بود. يعني همه مي گفتند: مشت و درفش نمي شود، هرگز انسان با دست خالي نمي تواند پيروز بشود و مانند آن. هم ارتش ايران قوي بود، و هم حمايت هاي خارج. ولي وقتي انسان با اعتماد به قدرت لايزال الهي بخواهد يك كاري را انجام بدهد، آن كار به ثمر مي رسد؛ اين در بخش هاي مثبت. خداي ناكرده در بخش هاي منفي هم همين طور است. اگر كسي مخفيانه يك خلافي را انجام بدهد؛ اين كار خلاف مخفيانه انجام دادن، يعني حرمتي براي ذات أقدس اله قائل نشدن، او را ناديده گرفتن. فرمود: اين كار را نكنيد.
نگوئيد اين كار، كار كوچك است و پشت درهاي بسته است؛ ببينيد در حضور كي داريد به او هتك حرمت مي كنيد! گاهي خداي سبحان آدم را زود مفتضح مي كند.
سر مخفي بودن (شب قدر)، (ولي خدا) و (مهر و قهر الهي)
مطلب ديگر آنكه گفتند: همانطوري كه شب قدر بين شب هاي سال يا شب هاي ماه مبارك رمضان مخفي است، ولي خدا هم در بين مردم مخفي است؛ معلوم نيست كي (ولي الله) است! چه اينكه معلوم نيست كدام طاعت در بين اعمال عبادي را خدا قبول مي كند. چه اينكه انتقام و قهر خدا در برابر گناه هم مشخص نيست كه خدا نسبت به كدام گناه آدم را مي گيرد. در خيلي از موارد عفو مي كند، در بخشي هم فرمود: «انا من المجرمين منتقمون(4). اما كجا خدا انتقام مي گيرد، كجا يعفوا عن كثير(5)؛ معلوم نيست.
اين است كه فرمودند: شما هيچ مؤمني را هتك نكنيد، معلوم نيست اين، جزء اولياي خدا باشد يا نه! چون اولياي الهي مستور است. فرمود: هرگز دست به تباهي دراز نكنيد، معلوم نيست خدا چه وقت آدم را مي گيرد! گناه، وضعش اين است. چون انتقام خدا و قهر خدا مثل مهر خدا مستور است. اگر شب قدر مخفي است، يعني خيلي از شب ها را انسان بايد احياء بگيرد، زنده نگه بدارد تا به ليله قدر برسد. و اگر ولي خدا در بين مؤمنان مستور است، بايد مؤمنان را گرامي بدارد تا ولي خدا را تكريم كرده باشد. و اگر قهر خدا نسبت به گناهان مستور است، بايد از همه گناهان بپرهيزد تا محكوم قهر خدا نشود.
مبادي اساسي همه علوم
وجود مبارك رسول گرامي(ص) آن درس هاي اساسي اي را كه به جهان بيني برمي گردد، به خدا شناسي برمي گردد، به قيامت شناسي برمي گردد، به پيغمبر و امام شناسي برمي گردد، به روح شناسي و جان شناسي و تجرد روح شناسي برمي گردد، و بالاخره به انسان شناسي برمي گردد، فرمود: اينها 3 تا عنصر محوري دارد كه آدم بايد از اين 3عنصر ياد بگيرد. فرمود: مبدأ علم و منشأ رشد علم، 3چيز است: يكي «كتاب الله» است، يكي «سنه ماضيه»، يكي هم «لا ادري».
يعني انسان مراجعه كند به كلام كسي كه عالم و آدم را آفريد و ربط بين عالم و آدم را هم او آفريد؛ يعني (خدا). اولين منبع معرفتي ما قرآن است. بعد سنت انبياي الهي، اهل بيت عصمت و طهارت(ع)، و سومي (لا ادري)؛ اين لا ادري يعني اعتراف به جهل. هرگز انسان نگويد: من اين مقدار درسي كه خواندم، بس است.
ضرورت اعتراف به «جهل» و تلاش در كسب علم بيشتر
اگر كسي بگويد: اين مقدار دانشي كه من فرا گرفتم، بس است، بيش از اين لازم نيست؛ اولين روز جهل اوست. و اگر كسي خود را كافي و خودكفا تلقي كند كه من در درك مسائل و معارف به جائي رسيده ام كه ديگر نيازي ندارم، مصداق اصيبت مقاتله است(6). پس لا ادري گفتن، يعني نمي دانم، اعتراف به جهل؛ اين راهگشاست، اين عنصر سوم است. چون جهل ما در برابر علم ما قابل قياس نيست.
يك شمه ز فقر خويش اظهار كنم
چندان كه خدا غني است، ما محتاجيم
به قدري كه خدا عليم است، ما جاهليم؛ به قدري كه خدا غني است، ما نيازمنديم. ما يك راه طولاني در پيش داريم كه هزارها مسائل قدم به قدم در پيش است، از بسياري از اينها غافليم. همين كه گفتيم: اين مقدار درس براي ما بس است، اين اولين روز جهل ماست. پس وقتي انسان به مقام علم بار مي يابد كه هم به قرآن مراجعه كند، هم به سنت معصومان و اهل بيت(ع) مراجعه كند، و هم اعتراف به جهل را از دست ندهد؛ نگويد: من عالم شدم، و همين مقدار بس است!
سخنراني آيت الله جوادي آملي(مدظله العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمع كثيري از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم، قم- فروردين .1382
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) حج/ 07 (2) حديد/ 4 (3) حشر/ 2
(4) سجده/ 22 (5) مائده/ 51 (6) نهج البلاغه/ كلمات قصار/58
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان، هر روز منتشر مي شود

 



سفير ايران در بغداد: عراق در اخراج منافقين از اين كشور جدي است

سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق از عزم جدي دولت عراق در اجراي تصميم اخراج منافقين از اين كشور خبر داد.
«حسن كاظمي قمي»- سفير ايران در عراق - در گفت وگو با ايسنا با اشاره به مواضع دولت عراق براي اخراج منافقين از اين كشور اظهار كرد: دولت عراق در چارچوب برنامه اخراج منافقين از عراق وارد اقدام شده است.
وي در عين حال تصريح كرد: اقدام دولت عراق در اخراج منافقين نيازمند هماهنگي كشورهايي است كه با پذيرش اين افراد موافقت كرده اند.
كاظمي قمي تاكيد كرد: دولت عراق در اجراي اين تصميم جدي است؛ چرا كه اين تصميم را به مصلحت ملت و كشور عراق مي داند.
او درباره تعدادي از منافقين كه از مجرمان تحت تعقيب دستگاه قضايي و اينترپل هستند، گفت: اين افراد حساب شان با افرادي كه اظهار ندامت و پشيماني كرده اند جداست. در عين حال فهرست اين مجرمان مشخص شده و تسليم محاكم قضايي مي شوند. سفير ايران در عراق درباره زمان ارجاع اين افراد به كشورهاي ثالث و آن تعدادي كه براي بازگشت به ايران اعلام آمادگي كرده اند، تصريح كرد: نمي توان يك زمان دقيق را براي اين امر اعلام كرد، خروج آن ها از عراق تابع آمادگي كشور پذيرش كننده نيز هست كه كار ساده اي نيست. درباره بازگشت برخي از اين افراد به ايران، ما براساس رافت اسلامي و انساني كه در گذشته شامل حال تعدادي از اين افراد شده است، رفتار خواهيم كرد. اين افراد شامل كساني هستند كه ابراز ندامت و فريب خوردگي كرده اند.

 



تاكيد مصلحي بر تشكيل وزارت اطلاعات 70 ميليوني

حجت الاسلام حيدر مصلحي تاكيد كرد كه با توجه به جمعيت كشور بايد وزارت اطلاعات هفتاد ميليوني تشكيل دهيم.
وزير اطلاعات ديروز پس از جلسه هيات دولت گفت: زماني كه جمعيت كشور 36 ميليون نفر بود امام (ره) فرمودند بايد وزارت اطلاعات 36 ميليوني داشته باشيم و اكنون كه جمعيت كشور 70 ميليون نفر است، وزارت اطلاعات ما بايد هفتاد ميليوني باشد. وي افزود: يكي از راهكارها براي تحقق اين هدف، ارتباط با رسانه ها و فعال كردن آن است به نحوي كه با اطلاع رساني شفاف بتوانيم اين هدف را محقق كنيم. مصلحي تصريح كرد: البته يكي از بحث ها در اين باره بحث اعتماد سازي براي مردم است كه در چارچوب مسائل مختلفي كه در كشور روي مي دهد احساس مسئوليت كنند و درباره مسائل مختلف به وزارت اطلاعات اطلاع رساني كنند. وي ادامه داد: مردم بايد براي حفظ كشور و نظام و مسائلي كه به منافع ملي مربوط مي شود وزارت اطلاعات را مجموعه اي از خود بدانند.
وزير اطلاعات خاطرنشان كرد: وظيفه مسئولان نيز همين طور است و يكي از بحث هاي جدي در اين باره كه در مجلس هم بيان كردم بحث ارتباط با نخبگان است يعني كساني كه براي اثرگذاري در مردم نقش دارند كه بايد با آن مجموعه ها نيز مسال مختلف اطلاع رساني شود.

 



سومين همايش تجليل از اسطوره هاي ارتش برگزار شد

سومين همايش تجليل از اسطوره هاي ارتش با محوريت تجليل از امير سرتيپ خلبان « فرج الله براتپور» فرمانده دسته پروازي عمليات غرورآفرين
«اچ-3 » در سالن همايش هاي كوثر سازمان عقيدتي : سياسي ارتش برگزار شد.
در اين همايش، حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي فرد، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: بالندگي نظام اسلامي و حوادث روي داده براي آن در اين 30 سال آموزنده و استثنايي است. انقلابي كه خود را مديون آگاهي،هوشياري و فرزانگي يك ملت و درايت رهبري صالح مي داند. اين انقلاب نماد پيوند ستودني امتي بزرگ، عالماني هوشمند و شجاع است.
وي ادامه داد: انقلاب اسلامي بعد از پيروزي، آزمون هاي كوچك و بزرگي را با سرافرازي پشت سر گذاشت. يكي از اين آزمون ها جنگ تحميلي بود كه بي ترديد هر نظام نوپا ولو مقتدري را از پاي درمي آورد. انقلابي كه دوران خردسالي خود را طي مي كرد و ساختار مديريت سازمان يافته نداشت و نيروهاي مسلح آن كه خسته از بحران هاي سخت مي رفت جان تازه اي بگيرد از زمين وهوا به سركردگي صدام ملعون مورد هجوم قرار گرفت.
ابوترابي فرد اظهار كرد: به دنبال اين هجوم ناجوانمردانه، همه اقشار مردم براي دفاع از كشور نقش آفريدند و نيروهاي مسلح نيز وفاداري خود را به ملت و نظام برآمده از اراده آنان و آموزه هاي اسلام راستين به نمايش گذاشتند، در حالي كه دنياي استكبار با تمام قدرت در كنار عراق بود.
وي تصريح كرد: با اين شرايط هيچ تحليل گري كمترين اميدي به پيروزي ايران نداشت. تجزيه ايران و فروپاشي تدريجي نظام اسلامي حداقل هاي پيش بيني آنها بود، اما همه اميد هاي دشمنان به يأس تبديل و هر روز صفحه زريني بر افتخارات مردم ايران افزوده شد. در جنگ تحميلي روز به روز عزتي ستودني خلق مي شد و در پيشاپيش اين عزت آفريني ها، نيروي هوايي ارتش قرار داشت. اين نيرو وفاداري خود را در پيشاپيش نيروهاي مسلح به امام و انقلاب به اثبات رسانده بود و همين امر مسئوليت آن را در جنگ تحميلي دوچندان كرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش، «عمليات اچ : 3 » را يكي از شاهكارهاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در كنار صدها عمليات ديگر توصيف كرد و افزود: اين عمليات متهورانه در عين حال كاملا علمي انجام گرفت و در آن ابتكار، شجاعت و تحول موج مي زد.
ابوترابي فرد هم چنين با اشاره به از خودگذشتگي مردم در دوران دفاع مقدس گفت: امروزه نيز راه انقلاب از همين مسير مي گذرد و در سايه تعهد، فضائل اخلاقي برجسته و معارف انقلاب مي توانيم اين راه را هم طي و چالش هاي امروز را به قله هاي عزت تبديل كنيم و اگر در دفاع مقدس سرافراز نبوديم نظام اسلامي ما شاهد اين موفقيت ها نبود.
به گزارش ايسنا ابوترابي فرد به موفقيت هاي انقلاب اسلامي در عرصه هاي مختلف اشاره كرد و افزود: دنياي استكبار تحمل اين موفقيت ها را ندارد، بنابراين تنها راه چاره را در تهديد هاي نظامي عليه ايران مي بيند. اين تهديد ها و تصورات دنياي استكبار و در رأس آنها آمريكا هيچ گاه جامه عمل نخواهد پوشيد مگر اين كه سيلي سختي از ملت ايران دريافت كنند.
وي از اين موفقيت ها به عنوان ثروتي بزرگ ياد كرد و افزود: بايد اين ثروت را پاس بداريم. اين عظمت و شكوه نتيجه فرماندهي صالح ديروز حضرت امام راحل بود كه از افتخار فرماندهي ذات اقدس حق بر وجود نورانيش برخوردار بودند و امروز نيز فرماندهي انقلاب برعهده فرماندهي صالح است كه افتخارش عبوديت ذات اقدس الهي و ايستادگي در برابر دشمنان ملت ايران بدون كمترين ضعف و سستي است.
ابوترابي فرد گفت: همين پيوند مقدس بين نيروهاي مسلح و فرماندهي صالح آنان است كه اين مقطع از تاريخ انقلاب را به تاريخ سرافرازي تبديل كرده است.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان سخنانش با تقدير از برگزاري اين همايش، خواستار شناسايي و معرفي چهره هاي شاخص و ماندگار نيروهاي مسلح شد و افزود: اين چهره ها مي توانند به عنوان الگوي پرسنل امروزي و جوان نيروهاي مسلح تبديل شوند.
پيش از سخنان ابوترابي فرد، حجت الاسلام والمسلمين واحدي، معاون فرهنگي و روابط عمومي ارتش به سابقه آشنايي خود با امير سرتيپ براتپور اشاره كرد و افزود: به بركت تربيت هاي حضرت امام خميني (ره)، اين رادمردان در نيروهاي مسلح كم نيستند.
وي با اشاره به عمليات اچ : 3 گفت: اين عمليات دوست و دشمن را مبهوت كرد.
در اين همايش هم چنين از شهيد خلبان جواد فكوري، شهيد خلبان محمود خضرايي، سرلشگر خلبان شهيد مصطفي اردستاني، سرلشگر خلبان شهيد آذرفر، سرلشگر خلبان شهيد هاشم آل آقا، سرلشگر خلبان شهيد محمد ابراهيم توكلي، سرلشگر خلبان شهيد مرتضي فرجي، سرلشگر خلبان شهيد حميد قضاآلي، سرلشگر خلبان شهيد حسن حسين زاده، سرلشگر خلبان شهيد جهانگير انقطاع، سر لشگر خلبان شهيد اصغر هاشميان، سرهنگ خلبان مرحوم محمود اسكندري و سرلشگر خلبان شهيد حسين لشگري تجليل شد.
هم چنين سرتيپ دوخلبان ناصر كاظمي، سرتيپ دوخلبان ابراهيم پور، سرتيپ دو خلبان كاوه كوهپايه، سرتيپ خلبان منوچهر طوسي، سرتيپ خلبان محمدحسين نيكوكار، سرتيپ دوخلبان منوچهر روانگر، سرهنگ خلبان اصغر باقري، سرهنگ خلبان محمد جوانمردي، سرهنگ خلبان احمد سليماني، سرهنگ خلبان سيدشفيع حسين پور و سرهنگ خلبان احمد سليماني به عنوان همرزمان امير سرتيپ خلبان فرج اله براتپور فرمانده دسته پروازي در عمليات غرورآفرين اچ : 3 (حمله به پايگاه الوليد عراق) تجليل شد.
در پايان اين همايش با اهداي لوح تقدير و هدايايي از امير سرتيپ فرج الله براتپور به صورت ويژه تجليل شد.
در اين همايش هم چنين امير سرتيپ موسوي جانشين فرمانده كل ارتش، امير سرتيپ پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش، امير دريا دار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش، امير سرتيپ خلبان شاه صفي، فرمانده نيروي هوايي ارتش، امير سرتيپ خلبان ميقاني فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبياء، حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي آل هاشم رييس سازمان عقيدتي سياسي ارتش، امير سرتيپ حسام هاشمي رييس دفتر حفاظت عمومي فرماندهي كل قوا و جمعي ديگر از مقامات ارتش جمهوري اسلامي حضور داشتند.

 



روز قدس تداوم انقلاب

«... براي موفقيت همه عزيزاني كه در داخل سرزمين هاي اشغالي و يا در كنار اين كشور غصب شده، با تكيه بر سلاح ايمان و جهاد به اسرائيل و منافع آن ضربه مي زنند دعا مي كنم و اطمينان مي دهم كه ملت ايران، شما را تنها نخواهد گذاشت به خداي تبارك و تعالي توكل كنيد و از قدرت معنوي مسلمانان بهره جوييد و با سلاح تقوا و جهاد و صبر و مقاومت بر دشمنان حمله بريد كه ان تنصروا الله ينصركم و يثبت اقدامكم...»(1)
و با نگاه ملكوتي به زاويه ديگري از ماجرا نگريسته و مي فرمايند:
«... مگر تحقق ديانت جز اعلام محبت و وفاداري نسبت به حق و اظهار خشم و برائت نسبت به باطل است؟ حاشا كه خلوص عشق موحدين جز به ظهور كامل نفرت از مشركين و منافقين ميسر شود...»(2)
تداوم و تعميق مبارزات انبيايي با اعلام روز جهاني قدس در اولين ماههاي پيروزي انقلاب اسلامي (16/5/1358)
«... من طي ساليان دراز، خطر اسرائيل غاصب را گوشزد مسلمين نمودم... من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاي اسلامي مي خواهم كه براي كوتاه كردن دست اين غاصب و پشتيبانان آن به هم بپيوندند. و جميع مسلمانان جهان را دعوت مي كنم آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را كه از ايام قدر است و مي تواند تعيين كننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد به عنوان «روز قدس» انتخاب و طي مراسمي همبستگي بين الملل مسلمانان را در حمايت از حقوق قانوني مردم مسلمان اعلام نمايند. از خداوند متعال پيروزي مسلمانان را بر اهل كفر خواستارم...»(3)
و لازمه گسترش انقلاب را در تعهد به انتقام از كفر و نفاق و مقاومت و هوشياري و فداكاري ملت ايران در تمامي زمينه ها دانسته، ميفرمايند:
«... ملت شهيد پرور ايران بدانند اين روزها روز امتحان الهي است. روز پرخاش عليه كساني است كه با اسلام كينه ديرينه دارند. روز انتقام از كفر و نفاق است. روز فداكاري است. امروز روز عاشوراي حسيني است. امروز ايران كربلاست، حسينيان آماده باشيد «جهزوا انفسكم بالصلاح و السلاح نهراسيد كه نمي هراسيد كمربندهايتان را محكم كنيد اي آزادگان و احرار بپاخيزيد. قدرتهاي شرق و غرب مي خواهند شما را در زير چكمه ها و چنگالهاي كثيف و خونين خود خرد كنند كه حتي آخ هم نگوييد. امروز روز مقاومت است... درنگ امروز فرداي اسارتباري را به دنبال دارد امروز بايد لباس محبت دنيا را از تن بيرون نمود و زره جهاد و مقاومت پوشيد و در افق طليعه تا ظهور شمس به پيش تاخت و ضامن بقاي خون شهيدان بود...»(4) اعلام هدف محوري نابودي اسرائيل به منظور جهاني شدن انقلاب، علي رغم توطئه هاي گسترده مزدوران آمريكا و صهيونيزم جهاني در سرتاسر ايران در اولين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي (22/11/1358)
«... دست آمريكا و ساير ابرقدرت ها تا مرفق به خون جوانان ما و ساير مردم مظلوم رزمنده جهان فرو رفته است. ما تا آخرين قطره خون خويش با آنان شديدا مي جنگيم، چرا كه مرد جنگيم. ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مي كنيم، چرا كه انقلاب ما اسلامي است و تا بانگ لااله الاالله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنين نيفكند مبارزه هست و تا مبارزه در هر جاي جهان عليه مستكبرين هست ما هستيم، ما از مردم بي پناه لبنان و فلسطين در مقابل اسرائيل دفاع مي كنيم. و اسرائيل اين جرثومه فساد هميشه پايگاه آمريكا بوده است. من در طول نزديك به بيست سال خطر اسرائيل را گوشزد نموده ام بايد بپاخيزيم و اسرائيل را نابود كنيم و ملت قهرمان فلسطين را جايگزين آن گردانيم...»(5)
اگر تمامي مزدوران داخلي و خارجي انقلاب اسلامي با ريشه يابي دقيق از خط امام به اين سؤال اساسي پاسخ مي دادند كه چرا امام و امت ما از آغاز انقلاب اسلامي در پانزده خرداد 1342 تاكنون بهيچ عنوان دست از شيوه مبارزات انبيايي برنداشته و با اربابان بين المللي آنان آمريكا و صهيونيزم در نبرد دائمي بوده اند؟ خيلي زودتر به آينده نافرجام توطئه هاي خانه عنكبوتي داخلي در نظام جمهوري اسلامي پي مي بردند.
«... اين مسئله كه نظام در اهداف خود جدي است و با هيچ كس شوخي ندارد و در صورت بخطر افتادن ارزشهاي اسلامي با هر كس در هر موقعيت قاطعانه برخورد مي نمايد. بايد با عنوان يك اصل خدشه ناپذير براي تمامي دست اندركاران و مردم تبليغ گردد...»(6) مقام معظم رهبري در تشريح علل رهنمود فوق از طرف معمار انقلاب اسلامي مي فرمايند:
«... عده اي با اختلاف بنيادين و يا دعوا بر سر منافع، كار را به درگيري و معارضه با امام و انقلاب كشاندند و تلاش كردند مباني غلط را مانند سمي مهلك در روح و كالبد نظام رسوخ دهند كه امام وقتي اين خطر را احساس كردند مدارا را كنار گذاشتند و با آنها برخورد قاطع كردند...»(7)
از ديدگاه حضرت امام روز قدس و حضور ميليوني مسلمانان در دعاي جمعي پيروزي اسلام و آزادي قدس و مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل و مقابله با تمامي توطئه هاي آنان يك تكليف الهي و اصل خدشه ناپذير بوده و هست و خواهد بود.
«... اين روز قدس كه امسال من هرچه نگاه كردم به نظرم عظيمتر از سال قبل بود و نمي تواند انسان قدر اين نعمت را و شكر اين نعمت را به اندازه كافي بجا بياورد. اينها براي ما تكليف درست مي كند. تكليف ما را زياد مي كند. تكليف قوه مقننه را دوچندان مي كند، تكليف قوه مجريه را همين طور، قوه قضائيه را همين طور...»(8)
«... بايد تمامي قدرت ها و ابرقدرتها بدانند كه ما تا آخرين نفر و تا آخرين منزل و تا آخرين قطره خون براي اعلاي كلمه الله ايستاده ايم و برخلاف ميل تمامي آنان، حكومت نه شرقي و نه غربي را در اكثر كشورهاي جهان پايه ريزي خواهيم نمود و استكبار جهاني چه زود فراموش كرده است صحنه عظيم و تاريخي حضور مردم در «روز قدس» را كه اگر دهها بار هم تكرار شود، به ياري خداوند مردم ما همان مردمند و صحنه ها همان صحنه هاست...»(9)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- صحيفه امام ج 20 ص 321
2- صحيفه امام ج 20 ص 314
3- صحيفه امام ج 9 ص267
4- صحيفه امام ج 21 ص11
5- صحيفه امام ج 12 ص 148
6- صحيفه امام ج 21 ص 338
7- خطبه نماز جمعه مقام معظم رهبري 21/6/1388
8- صحيفه امام ج 20 ص 54
9- صحيفه امام ج 20 ص 199

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14