(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 3 آذر 1388- شماره 19520
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نوري همداني: فقه شيعه ظلم ستيز است
آيت الله ري شهري : چرا با دشمنان امام هم صدا مي شويد
جامعه مدرسين ارتحال آيت الله قاضي را تسليت گفت
در روز عرفه خانه خدا با گلاب ناب كاشان شست و شو مي شود
رئيس جمهور: فرهنگ بسيج افتخارآفرين و عزت بخش است
مسئول بسيج سازندگي كشور:واحد درسي محروميت زدايي در دانشگاه ها تدريس مي شود
معاون وزير مسكن و شهرسازي: مجلس براي كاهش تخلفات پيش فروش مسكن همكاري كند
مخترع خوزستاني دستگاه كنترل امواج شبكه هاي ماهواره اي ساخت
استقبال گسترده هنرمندان از جشنواره فيلم فجر
هنرمند فرانسوي: در فرانسه فقط ثروتمندان آزادي دارند
اجراي طرح اميدان بسيج در مدارس كشور
اخبار ادبي و هنري
عضو كميسيون عمران مجلس: كشور با كمبود 2ميليون واحد مسكوني روبه روست
وزير علوم، تحقيقات و فناوري: جناحي فكر كردن در دانشگاه ها خيانت به كشور است



نوري همداني: فقه شيعه ظلم ستيز است

سرويس شهرستانها-
يكي از مراجع تقليد گفت: فقه شيعه، فقه حركت و جهاد و ظلم ستيزي است.
به گزارش دفتر آيت الله حسين نوري همداني، اين مرجع تقليد در ديدار با جمعي از فرماندهان نيروي انتظامي با بيان اين مطلب افزود: فضيلت هايي كه براي علما و گروه جهادگر نزد خداوند بيان شده براي هيچ صنفي بيان نشده و اين دليل برعظمت كار آنان است.
آيت الله نوري همداني تصريح كرد: در يك دست پيامبر (ص) قرآن و در دست ديگرشان شمشير بود و با دشمنان مي جنگيد و اسلام با همين جهاد و ولايت پيشرفت كرده است.
وي با اشاره به اينكه جهاد با جنگ تفاوت دارد گفت: در 10 جاي قرآن عبارت في سبيل الله بيان شده است كه بايد جلوي كفر و نفاق را گرفت و اين مهم ترين هدف جهاد اسلامي است. اين مرجع تقليد با تأكيد بر پويايي فقه شيعه گفت: اين فقه خاموش نيست، فقه شيعه، فقه جوش و خروش است.
آيت الله نوري همداني انقلاب مخملي و تهاجم فرهنگي را از اشكال مختلف جنگ هاي امروزي دانست و گفت: رزمندگان با شناخت مرزهاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي بايد جلوي نفوذ دشمنان را بگيرند.

 



خطاب به برخي خواص
 آيت الله ري شهري : چرا با دشمنان امام هم صدا مي شويد

آيت الله ري شهري به عنوان «احساس تكليف» خطاب به منتقدان و حاميان نظام توصيه هايي مطرح كرد و بر ضرورت وحدت با محوريت رهبر معظم انقلاب و در چارچوب نظام جمهوري اسلامي تأكيد كرد.
آيت الله محمد محمدي ري شهري، نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در همايش روحانيون كاروان هاي حج طي سخناني به تشريح معناي بصيرت در قرآن و احاديث پرداخت و مهمترين كاربرد بصيرت در جامعه امروز را حمايت از ولايت فقيه و نظام جمهوري اسلامي دانست.
آيت الله ري شهري بصيرت و بينايي حقيقي در فرهنگ قرآن و حديث را جامع نگري و آينده نگري علمي و عملي دانست و تأكيد كرد حمايت از رهبري معظم انقلاب اسلامي يك وظيفه ملي و تكليف عيني است و پاسداري از خون شهدا و دفاع مقدس و تداوم انقلاب اسلامي تا نهضت جهاني اسلام بستگي به اداي اين تكليف دارد.
نماينده ولي فقيه تقويت بصيرت در عصر حاضر را ضروري ترين مسئله فرهنگي براي مردم ايران و مسلمانان جهان به خصوص نسل جوان دانست و گفت: تقويت بصيرت كه مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي است مي تواند زمينه ساز برپايي حكومت جهاني حضرت ولي عصر(عج) باشد.
آيت الله ري شهري با اشاره به روايتي از امام علي(ع) گفت: انسان هاي بصير كه عقل جامع نگر دارند مي دانند كه خانه اصلي ابدي و حقيقي جاي ديگري است آنان دل از دنيا برمي گيرند و دلبستگي و وابستگي ندارند. از دنيا براي آخرت توشه تهيه مي كنند.
وي تقويت بصيرت را يك ضرورت سياسي اجتماعي براي هر مسلمان دانست و گفت: اگر انقلاب اسلامي ايران پس از قرن ها به پيروزي رسيد به دليل بصيرت اكثريت مردم و حمايت از امام بود. اگر نظام اسلامي تا امروز در برابر اين همه دشمن پابرجاست و در برابر شرق و غرب ايستاده است به دليل عنايت و حمايت خاص خداوند و ولي عصر(عج) است و مجراي اين اراده، بصيرت اكثريت مردم است.
نماينده ولي فقيه با اشاره به توصيه هاي مقام معظم رهبري به فرهنگيان و نخبگان براي تقويت بصيرت مردم گفت: كجا بهتر از سرزمين وحي كه روحانيون بتوانند افزايش بصيرت را به داخل كشور منتقل كنند.
آيت الله ري شهري سپس به عنوان «احساس تكليف» خطاب به منتقدين و حاميان نظام توصيه هايي مطرح كرد و بر ضرورت وحدت با محوريت رهبر معظم انقلاب و در چارچوب نظام جمهوري اسلامي تأكيد كرد.
وي خطاب به منتقدين و خصوصاً ياران امام گفت: هيچ كس مدعي عصمت نيست. اشتباه و تخلف وجود دارد ولي مسئله مهم كه بصيرت مي خواهد چگونگي تصحيح اشتباهات است. آيا بين خود و خدا، راه تصحيح اشتباهات همصدا شدن با كساني است كه خون به دل امام كردند و امام از دست آنها از خداوند طلب مرگ كرد؟ آيا براي تصحيح اشتباه بايد دوستان امام در كنار دشمنان امام حرفشان گفته و نوشته شود؟ و يا از طرف دشمنان امام زده شود.
وي افزود: قبول داريم اشتباهاتي وجود دارد اما منتقدان هم احتمال بدهند راهشان اشتباه است، آيا آنها معصومند؟! آيا واقعاً منتقدان بين خود و خدا دلشان بيشتر از رهبري براي انقلاب مي سوزد؟ آيا كسي بيش از رهبري براي نظام اسلامي دلسوزي دارد؟ چرا جوانان را منحرف مي كنيد، آيا بهتر نيست به جاي همصدا شدن با دشمنان نظام كمك كنيد كه مشكلات كاهش يابد. همصدايي با دشمنان مشكلات را افزايش مي دهد. آيا مطلب به اين سادگي قابل فهم نيست؟
آيت الله ري شهري با استناد به تجربه 30 سال انقلاب اسلامي گفت: تجربه 30 سال انقلاب اسلامي نشان داد هر كسي در برابر نظام و رهبري حضرت امام و خلف صالح ايشان حضرت آيت الله خامنه اي موضع گيري كند، عاقبت به خير نمي شود. البته نبايد تصور كرد اين انتقادات و تحركات به اصل نظام ضربه مي زند، مشكل ايجاد مي كند اما اين نظام به فضل خدا و با بصيرت اكثرت مردم تداوم خواهد يافت و همان گونه كه حضرت امام پيش بيني كرده اند اسلام موانع بزرگ داخلي و خارجي مقابل خود را برطرف مي كند. نماينده ولي فقيه حاميان نظام را مخاطب قرار داد و گفت: حاميان نظام كه با قلم، زبان و قدرت امنيتي و قضايي از نظام و رهبري حمايت مي كنند نبايد تصور كنند نيازي به بصيرت ندارند. مدافعان نظام و رهبري بيش از ديگران به بصيرت نيازمندند.
وي افزود: نبايد تصور كرد براي دفاع از نظام هركاري مي شود انجام داد و براي دفاع از رهبري هرچه مي توان گفت و يا نوشت. رهبر معظم انقلاب رضايت ندارند حتي يك مكروه در حمايت از ايشان و نظام انجام شود؛ چه برسد به تهمت، دروغ يا گناه، با بي انصافي نمي توان از رهبري نظام حمايت كرد.
رئيس موسسه دارالحديث با اشاره به روايات اسلامي گفت: با دشمن نيز بايد با عقل و انصاف رفتار كرد. در قيامت به انسانهاي منصف كه با برخورداري از قدرت قلم و زبان انصاف دارند بالاترين پاداش داده خواهد شد.
آيت الله ري شهري با استناد به روايتي از امام علي(ع) گفت: كم مي شود زبان و قلم، انصاف داشته باشد. انسان هايي كه مي خواهند باانصاف تعريف يا انتقاد كنند كمتر وجود دارند.
نماينده ولي فقيه از رسانه ها و سايت هاي خبري خواست انصاف را رعايت كنند و به اختلافات دامن نزنند.
وي تأكيد كرد: هر رسانه اي با هر گرايشي به اختلافات دامن بزند به انقلاب اسلامي ضربه زده است.
نماينده ولي فقيه افزود: من در كنار خانه خدا حقيقتاً براي همه دعا مي كنم، شما هم دعا كنيد دلها به هم مهربان شود.
نماينده ولي فقيه در بخش ديگري از سخنان خود از روحانيون كاروان ها به دليل تلاش هاي خوبي كه در هدايت و راهنمايي زائران داشته اند تشكر و ابراز اميدواري كرد كه در روزهاي آينده كه عمليات سخت حج در پيش است تلاش هاي روحانيون مضاعف شود.
وي افزود: براساس گزارش معاونت برنامه ريزي و نظارت بعثه در سال جاري تاكنون روحانيون بالاترين رتبه را كسب كرده اند و اين پيشتازي بايد تا پايان عمليات حج تداوم داشته باشد.

 



جامعه مدرسين ارتحال آيت الله قاضي را تسليت گفت

سرويس شهرستانها
جامعه مدرسين، شوراي عالي و مركز مديريت حوزه علميه قم با انتشار بيانيه مشتركي ارتحال آيت الله حاج شيخ مهدي قاضي خرم آبادي را تسليت گفت.
در اين بيانيه آمده است: از سوابق درخشان آيت الله قاضي مي توان به شركت فعال آن مرحوم در نهضت امام خميني(ره) قبل و بعد از انقلاب همچنين پذيرفتن مسئوليت هايي همچون عضويت در شوراي عالي قضايي، همكاري با شوراي مديريت حوزه علميه قم و رياست دانشگاه قم اشاره كرد.
در اين بيانيه تصريح شده است: آيت الله قاضي به منظور تربيت نيروهاي متعهد و متخصص جزو بنيانگذاران مدرسه عالي قضايي، تربيت مدرس و دانشگاه قم بود كه تا آخرين روز حيات خويش نيز در مسئوليت رياست دانشگاه قم به تربيت نسل جوان اهتمام داشت. پاكي و ساده زيستي و خدمت بي اجر و مزد از خصوصيات بارز اين انسان سالم و فداكار بود.
در پايان اين بيانيه آمده است جامعه مدرسين، شوراي عالي و مركز مديريت حوزه علميه قم ارتحال آيت الله قاضي را به محضر حضرت بقيه الله الاعظم «ارواحنا له الفداء»، مقام معظم رهبري «مدظله العالي»، مراجع عظام تقليد «دامت بركاتهم»، و عموم دانشگاهيان خاصه اساتيد، كادر علمي و دانشجويان دانشگاه قم تسليت عرض كرده؛ علو درجات را براي آن فقيد و صبر و اجر فراوان براي بازماندگان آن مرحوم خواستار است.
همچنين دانشگاه قم با انتشار بيانيه اي ارتحال آيت الله قاضي را به محضر امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب، حوزه علميه و ساير نهادهاي فرهنگي و سياسي تسليت گفت.

 



در روز عرفه خانه خدا با گلاب ناب كاشان شست و شو مي شود

كاشان- خبرنگار كيهان:
خانه خدا در روز نهم ذي الحجه و روز عرفه با گلاب ناب كاشان شست و شو مي شود.
در مراسم شست و شو كه از ساعت 7 صبح روز نهم ذي الحجه آغاز مي شود مطاف كعبه بسته مي شود و ابتدا زمين كعبه با آب زمزم مرطوب شده و سپس با گلاب ناب و دو آتشه كاشان شست و شو و عطرافشاني مي شود.
شست و شو و عطرافشاني خانه كعبه در سال 2 مرتبه با حضور مقامات كشورهاي اسلامي و زائران در روز اول ماه شعبان و روز نهم ماه ذي الحجه (روزعرفه) انجام مي شود.
براي هر مرحله از اين شست و شوها 40 كيلوگرم گلاب ناب كاشان استفاده مي شود. پيشينه شست و شوي خانه خدا با گلاب كاشان به پيش از عصر صفويه برمي گردد اما در زمان شاه عباس بود كه اين رسم با ارسال گلاب كاشان به شهر مقدس مكه رسميت يافت.

 



رئيس جمهور: فرهنگ بسيج افتخارآفرين و عزت بخش است

تبريز- خبرنگار كيهان:
رئيس جمهور در سفر اخير هيئت دولت به آذربايجان شرقي، بمناسبت آغاز هفته بسيج دست نوشت خود را ثبت كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد در دست نوشته خود تاكيد كرده است: «هفته بسيج، هفته گرامي داشت بازگشت ملت بزرگ ايران به ارزش هاي الهي و بزرگي هاي تاريخي خويش است و فرهنگ بسيجي، فرهنگ فداكاري در راه آرمان هاي الهي است و تشكيل بسيج وفرهنگ بسيج، بازيابي هويت انسان، انسان ساز، افتخارآفرين و عزت بخش است.»
در بخش ديگري از پيام رئيس جمهوري آمده است: فرهنگ بسيج، رودخانه زلال ايمان و غيرت است كه به فضل الهي امروز در سرزمين ايران، جاري و پايدار است و درود خدا بر بسيج و بسيجيان و فرهنگ بسيج، سلام و درود خدا بر شهداي تاريخ ساز بسيج و سلام خدا بر امام عزيز كه اين راه نوراني را كه راه ولايت و امامت است به روي ملت ما گشودند.

 



مسئول بسيج سازندگي كشور:واحد درسي محروميت زدايي در دانشگاه ها تدريس مي شود

سرويس شهرستانها-
مسئول بسيج سازندگي كشور از اضافه شدن واحد درسي محروميت زدايي در دانشگاه هاي كشور خبر داد.
به گزارش مركز اطلاع رساني بسيج سازندگي، سرتيپ مجيد خراساني با بيان مطلب فوق اظهار داشت: طرح آشنايي دانشجويان با مناطق محروم كشور از جمله طرح هاي مثبت و تاثيرگذاري است كه به تصويب رسيده و در آينده نزديك هر دانشگاه معين و حمايت گر يك منطقه محروم خواهد شد.
وي درخصوص اثربخشي اين طرح در مناطق كم برخوردار و دور افتاده تصريح كرد: ريشه يابي نيازهاي اجتماعي،فرهنگي،پزشكي و آموزشي مناطق محروم از جمله اهداف اين طرح به شمار مي رود و با عملياتي شدن آن غبار محروميت از چهره كشور رخت برخواهد بست.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي: مجلس براي كاهش تخلفات پيش فروش مسكن همكاري كند

براي كاهش مشكلات و تخلفات در بخش پيش فروش واحدهاي مسكوني در كشور نيازمند همكاري مجلس در تصويب هرچه سريعتر لايحه پيش فروش مسكن هستيم.
به گزارش ايرنا، معاون تلفيق و امور مجلس وزارت مسكن و شهرسازي روز يكشنبه افزود: لايحه پيش فروش مسكن يكي از مهمترين لوايح در مورد مسكن است كه روابط فروشنده و خريدار را مشخص مي كند و اين لايحه در كميسيون قضايي مجلس در حال بررسي است.
عليرضا محفوظي گفت: اين لايحه با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي و قوه قضاييه به مجلس ارسال شده و معتقديم مي تواند بسياري از مشكلات در اين زمينه را حل كند.
محفوظي اظهار اميدواري كرد: با توجه ويژه مجلس و نمايندگان كميسيون قضايي و همكاري نمايندگان در صحن علني مجلس شوراي اسلامي اين لايحه تا پايان سال تصويب شود.
وي، هدف اين لايحه را تعريف روابط بين پيش خريداران و پيش فروشان و كاهش روزافزون تخلفات عنوان كرد.
وي همچنين از تقديم لايحه اصلاح ماده 100 قانون شهرداري ها توسط وزارت مسكن و شهرسازي به مجلس شوراي اسلامي خبر داد و افزود: اين لايحه نيز از لوايح مهمي است كه كليات آن تصويب شده و در كارگروه كميسيون عمران مجلس تعيين تكليف مي شود.

 



مخترع خوزستاني دستگاه كنترل امواج شبكه هاي ماهواره اي ساخت

اختراع «فرزين نجفي پور»، محقق و مخترع خوزستاني مبني بر ساخت دستگاهي براي كنترل امواج شبكه هاي مختلف ماهواره اي در اداره مالكيت هاي صنعتي به ثبت رسيد.
نجفي پور در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين دستگاه با قرار گرفتن در مسير امواج شبكه هاي ماهواره اي مي تواند امواج ارسالي آنها را كنترل كرده و پس از تغيير نمايش دهد.
اين مخترع 44 ساله ساكن اهواز اظهار داشت: كاربرد اين دستگاه به گونه اي است كه در زمان پخش شبكه هاي ماهواره اي مانند bbc در صورتي كه مطالب يا تصاويري عليه كشور و يا نامتناسب با شئون اخلاقي و اسلامي پخش مي شود آنها را دريافت كرده و تغيير دهد.
نجفي پور خاطرنشان كرد: با استفاده از اين دستگاه ديگر نيازي به فيلتر كردن كه بار مالي بسياري براي كشور در پي دارد نيست و تمامي هزينه هاي تغيير امواج و ارسال دوباره آنها براي پخش در شبكه هاي داخلي به عهده شبكه ماهواره اي ارسال كننده است.
وي ادامه داد: از طريق اين دستگاه با استقرار در مسير امواج ماهواره اي آنچه كه مورد نظر است دريافت شده و پخش مي شود.
نجفي پور گفت: به مدت يك سال و نيم روي اين اختراع كار و تلاش كرده است.

 



استقبال گسترده هنرمندان از جشنواره فيلم فجر

گروه ادب و هنر -
بيست وهشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در حالي تا سه ماه ديگر برگزار خواهد شد كه تا پايان مهلت ارسال آثار، با استقبال گرم سينماگران مواجه شده است.
مهدي مسعود شاهي كه خود از بنيانگذاران جشنواره فيلم فجر است، امسال دبيري دوره بيست وهشتم اين رويداد مهم فرهنگي را برعهده دارد و روز گذشته در نشستي خبري، بخشي از برنامه هاي آن را شرح داد و گفت: تاكنون 30 فيلم سينمايي، 37 فيلم ويديويي، 60 اثر پويانمايي و 140 فيلم مستند در دبيرخانه جشنواره فجر ثبت شده است.
مسعود شاهي با تأكيد بر اينكه در جشنواره امسال تمامي فيلم هايي كه داراي پروانه ساخت هستند، مي توانند شركت كنند درباره تفاوت جشنواره امسال با سال هاي گذشته افزود: بخش در جستجوي حقيقت امسال تغيير نام پيدا كرد و تفاوت ديگري در بخش هاي جشنواره رخ نداده است.
دبير بيست وهشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر همچنين درباره بخش بين الملل اين جشنواره اظهار داشت: امسال در بخش بين الملل تعداد زيادي فيلم داريم و هيئت انتخاب از ميان حدود 130 فيلم، آثار اين بخش را گزينش مي كنند.

 



هنرمند فرانسوي: در فرانسه فقط ثروتمندان آزادي دارند

گروه ادب و هنر-
هنرمند و كمدين برجسته فرانسوي، از محدوديت شديد آزادي بيان و نبود عدالت در كشور فرانسه انتقاد كرد و گفت: در اين كشور فقط ثروتمندان آزادي دارند.
به گزارش خبرنگار كيهان، امبلا امبلا ديو دونه، هنرمند سياه پوست و ضد صهيونيست تئاتر و سينماي فرانسه كه به عنوان داور بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، در كشورمان به سر مي برد، روز گذشته در نشستي خبري حاضر شد و گفت: به خاطر محدوديت هايي كه در فرانسه وجود دارد، يك نمايش درباره هولوكاست و يك فيلم با موضوع برده داري را در ايران توليد خواهم كرد.
وي درباره دليل توليد و اجراي اين دو اثر در ايران توضيح داد: به دليل نفوذ شديد لابي صهيونيستي، صحبت كردن از هولوكاست در فرانسه ممنوع است. همچنين هيچ گاه در فرانسه به هنرمندان اجازه داده نمي شود كه فيلمي با موضوع برده داري بسازند. زيرا برده داري جزيي از تاريخ فرانسه است و اين كشور نقش مهمي در تجارت برده داشته است.
اين هنرمند درباره علت كار در زمينه كمدي اظهار داشت: اصالتا فردي هستم كه خودم را در مقابل جرياناتي كه انسان ها را قرباني مي كنند و از انسان به عنوان يك ابزار استفاده مي كنند، مي دانم.
در فرانسه هم اين رنج بر سياه پوستان و برده ها تحميل مي شد. در شرايطي كه در كشورم عدالت حاكم نيست، من راهي ندارم جز اين كه از طريق كمدي و خنده حرف هايم را بزنم. در وضعيتي كه نمي توانيم حرفي را به طور مستقيم بگوئيم، از كمدي استفاده مي كنيم.
ديودونه در پاسخ به سؤال خبرنگار كيهان مبني بر اين كه چطور در كشور فرانسه كه خود را مهد آزادي و دموكراسي مي داند، اين همه محدوديت وجود دارد، گفت: در فرانسه آزادي است، اما فقط براي ثروتمندان سفيدپوست. ضمن اينكه فرانسه يك كشور استعمارگر است و هنوز هم چهارراه استعمار محسوب مي شود.
وي افزود: من فرانسه را دوست دارم، اما لابي صهيونيسم در حال تقسيم اين كشور است و خودش را بر تمام زمينه هاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي ما تحميل كرده و ما مجبور هستيم كه در مقابل آن ايستادگي كنيم.
اين هنرمند، از ممنوعيت اجراي نمايش هايش در تالارهاي نمايشي فرانسه خبر داد و گفت: در نمايشي كه در تاريخ 26 دسامبر گذشته اجرا شد و مورد استقبال 6 هزار نفر قرار گرفت، به دليل تقدير از يك دانشمند منكر هولوكاست، اين ممنوعيت برايم پيش آمد. از آن زمان تاكنون حداقل 200 نمايش من به خاطر داشتن مضمون ضد صهيونيستي در فرانسه اجازه اجرا پيدا نكرد. به همين دليل مجبور شده ام كه يك اتوبوس بزرگ بخرم و در آن نمايش اجرا كنم تا مردم بتوانند آنها را تماشا كنند.
وي اضافه كرد: تاكنون 30 پرونده براي من در دادگاههاي فرانسه تشكيل شده است و هر چند روز يك بار به خاطر آنها محاكمه مي شوم. يك بار نيز در حين اجراي يك نمايش مورد تهاجم چند صهيونيست قرار گرفتم.
ديودونه همچنين درباره مسائل مطرح شده در ديدارش با رئيس جمهور ايران گفت: در اين ديدار از اهميت و نقش هنر در آزادي ملت ها و اين كه جهان در كنترل امپرياليسم و سرمايه داري است صحبت شد. در اين جلسه احمدي نژاد بر بهره بيشتر از هنر، بر ضد اين موضوعات تاكيد كرد.
گفتني است، گفت وگوي مشروح كيهان با ديو دونه، هنرمند ضد صهيونيست فرانسوي به زودي در صفحه تصوير روز به چاپ مي رسد.

 



اجراي طرح اميدان بسيج در مدارس كشور

ساري- خبرنگار كيهان:
در راستاي تحقق ارتش 20 ميليوني طرح اميدان بسيج با شناسايي دانش آموزان مستعد در مدارس كشور تشكيل شد.
سرهنگ پاسدار «محسن نجيب زاده» مسئول بسيج دانش آموزي و فرهنگيان مازندران با اعلام اين خبر افزود: با اجراي اين طرح نشاط و شادابي بسيج دانش آموزي را فرا گرفته است.
وي با تأكيد بر پيشتازي بسيج دانش آموزي در جبهه نرم افزاري گفت: دانش آموزان بسيجي در خط مقدم مقابله با تهديدات نرم دشمنان قرار دارند.
وي بسيج را خاستگاه بالندگي و سرافرازي ايران اسلامي خواند و افزود: مأموريت اساسي و رسالت ذاتي بسيج پيگيري عزت و اقتدار ايران اسلامي است.
نجيب زاده با تأكيد بر ضرورت هم افزايي توان ها براي ارتقاي عظمت انقلاب اسلامي خواستار وحدت هر چه بيشتر آحاد مردم و مسئولان حول محور ولايت فقيه شد.
اين مقام نظامي با يادآوري توطئه هاي استكبار عليه انقلاب اسلامي گفت: علي رغم تلاش استكبار ايران اسلامي امروز به قدرت برتر فرامنطقه اي و تأثيرگذار در مناسبات بين المللي تبديل شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

افتتاح همزمان نهمين دوسالانه كاريكاتور تهران در اهواز و تهران
نهمين دو سالانه بين المللي كاريكاتور تهران، اول آذرماه، همزمان در موزه هنرهاي معاصر اهواز و موسسه فرهنگي-هنري صبا در تهران افتتاح شد.در مراسم افتتاحيه تهران، محمدحسين ايماني خوشخو معاون هنري وزير ارشاد و در مراسم افتتاحيه اهواز، محمود شالويي رئيس دفتر هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد حضور يافتند.
ايماني خوشخو در مراسم تهران گفت:نهمين دو سالانه بين المللي كاريكاتور تهران نسبت به دوره قبل رشد قابل توجهي داشته است و اين رشد و پيشرفت را در دوره هاي آتي نيز شاهد خواهيم بود.
شالويي هم در اهواز گفت: نهمين دو سالانه كاريكاتور تهران، با حضور 91 كشور موجبات شگفتي همگان را فراهم كرده است و توانسته درصدر مهم ترين رويدادهاي هنري بين المللي قرار بگيرد؛ اين خيل عظيم هنرمندان داخلي و خارجي اين دو سالانه ركورد جديدي را در آمار كشورهاي شركت كننده بر جاي گذاشته است.او همچنين از راه اندازي دبيرخانه دائمي دو سالانه كاريكاتور در اهواز خبر داد. گفتني است، در نهمين دو سالانه كاريكاتور تهران 750 اثر از كاريكاتوريست هاي 91 كشور به نمايش درآمده است. اين نمايشگاه تا 25 آذرماه برپاست.
تاثير حضور آمريكا در افغانستان بر انزواي زبان فارسي
محمدكاظم كاظمي شاعر افغاني مقيم ايران نسبت به منزوي شدن زبان فارسي در افغانستان و افول اين زبان در كشورش هشدار داد. اين شاعر در گزارشي به دلايل مختلف اين تهديد پرداخته كه يكي از اين علل حضور آمريكا در افغانستان است.
او درباره اشغال نظامي افغانستان توسط آمريكا و متحدانش و تاثير اين مساله در به انزوا رفتن زبان فارسي در مناطق فارسي زبان افغانستان معتقد است: حضور نظامي آمريكا نيز مي تواند بر اين مساله دامن بزند، به ويژه اين كه در كنار حضور لشكر غربيان، برخي نهادهاي فرهنگي هم حضور دارند كه به رغبت مردم براي كنار گذاشتن زبان فارسي دامن مي زنند و آن ها را در فراگيري زبان انگليسي و به كارگيري بيش تر اين زبان تشويق مي كنند.از سويي، ما پس از طرح مساله بازسازي افغانستان، شاهد حضور بسياري از شركت هاي عمراني و مهندسي هستيم كه كارمندان افغان اين نهادها براي كار كردن با آن ها ناگزير به فراگيري زبان انگليسي و گاه فراموشي زبان فارسي هستند.
برندگان دومين جايزه جلال آل احمد معرفي شدند
مراسم اختتاميه و اهداي جوايز دومين دوره جايزه ادبي جلال آل احمد با حضور علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و محسن پرويز معاون امور فرهنگي وزير ارشاد ديروز در تالار وحدت برگزار شد.دبيرخانه دومين دوره جايزه ادبي «جلال آل احمد»، اسامي آثار برگزيده اين جايزه را به اين شرح اعلام كرد:
در بخش مستندنگاري كتاب «دا» اثر «سيده زهرا حسيني» و گردآوري و تدوين «سيده اعظم حسيني» برنده 110 سكه شد. در بخش «نقد ادبي»، كتاب هاي «زبان عرفان»، تاليف «عليرضا فولادي» و «تماشاخانه اساطير» تاليف «نغمه ثميني» هر كدام برنده 55 سكه شدند. در بخش جنبي و ويژه، كتاب «اطلس شيعه» اثر «رسول جعفريان» برنده 55سكه شد. اين بخش براي نخستين بار در جايزه جلال آل احمد گنجانده شده است.
بخش داستان كوتاه و بلند اين دوره از جايزه جلال آل احمد نيز هيچ برگزيده نداشت.
توجه به مستند سياسي در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
رئيس مركز سينماي مستند و تجربي گفت:ساخت مستندهاي سياسي و تحليل جريانات روز سياسي در نقاط مختلف جهان توسط فيلم مستند مورد توجه قرار مي گيرد.
اعضاي هيئت مديره انجمن صنفي تهيه كنندگان سينماي مستند در نشستي با شفيع آقا محمديان مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، به بيان ديدگاه ها و پيشنهادات خود پيرامون جايگاه تهيه كنندگي در سينماي مستند و همكاري هاي مشترك پرداختند.
آقامحمديان در اين نشست ضمن تقدير از حضور نمايندگان انجمن تهيه كنندگان سينماي مستند، تاكيد كرد كه بحث حمايت از فيلم اولي ها، و آثار مستند حرفه اي در اين مركز، با قدرت ادامه خواهد يافت.
بزرگداشت امير قويدل توسط مجمع هنرمندان خراساني
مراسم بزرگداشت امير قويدل كارگردان پيشكسوت سينماي ايران با همت مجمع هنرمندان خراساني و معاونت هنري سازمان فرهنگي-هنري شهرداري تهران در روز چهارشنبه 4 آذر ماه ساعت 18 در محل سالن همايش هاي بوستان گفتگو برگزار مي شود. در اين مراسم كه هنرمندان سينما، تئاتر، تلويزيون، نويسندگان و روزنامه نگاران خراساني مقيم تهران و همچنين جمعي از مديران فرهنگي و اهالي فرهنگ و هنر حضور خواهند داشت، همكاران و دوستان قويدل در يادمان اين هنرمند تازه درگذشته سخن خواهند گفت و در كنار برنامه هاي ديگر فيلم هايي از اين فيلمساز فقيد به نمايش گذاشته خواهد شد.

 



عضو كميسيون عمران مجلس: كشور با كمبود 2ميليون واحد مسكوني روبه روست

نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون عمراني مجلس گفت: براساس آمارهاي اعلام شده 5/19ميليون خانوار در
5/17ميليون واحد مسكوني زندگي مي كنند كه با توجه به اين شرايط در حال حاضر با كمبود دوميليون واحد مسكوني روبه رو هستيم.
به گزارش ايرنا، مهرداد لاهوتي در گفت وگو با خبرنگاران رسانه هاي استان گيلان در رشت افزود: طرح مسكن مهر يكي از راه حل هايي بود كه دولت براي اقشار آسيب پذير در راستاي تامين مسكن آنها به اجرا درآورد.
وي ادامه داد: در اين طرح با توجه به اختصاص زمين هاي ارزان و قرار گرفتن آنها در تعاوني هاي مسكن اين مشكل برطرف مي شود.
وي اظهار كرد: براساس آمارهاي ارائه شده بيش از سه ميليون نفر در سراسر كشور در طرح مسكن مهر ثبت نام كردند كه از اين تعداد يك ميليون و 374 هزار نفر واجدشرايط تشخيص داده شده و براي آنها برنامه ريزي هايي در زمينه تامين زمين، صدور پروانه ساخت و مراحل ديگر انجام شده است.
به گفته وي، يكي از چالش هاي مهم در راستاي اجراي طرح مسكن مهر، عدم توانايي برخي تعاوني ها در ساخت واحدهاي مسكوني و اجراي تعهداتشان است.
وي ادامه داد: اگر اين مشكل برطرف نشود با توجه به بحث ساماندهي يارانه ها و تورمي كه ايجاد خواهد شد، در مسكن نيز شاهد تورم و مشكل خواهيم بود.وي يادآور شد: اجراي به موقع طرح مسكن مهر مي تواند مشكلات قشر عظيمي از نيازمندان به مسكن را برطرف كند.

 



وزير علوم، تحقيقات و فناوري: جناحي فكر كردن در دانشگاه ها خيانت به كشور است

وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: جناحي فكر كردن در محيط هاي دانشگاهي بزرگترين خيانت به كشور است.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز كامران دانشجو در نشستي با اعضاي هيئت علمي دانشگاه تبريز كاربردي كردن تحقيقات در كشور را از اولويت هاي اين وزارتخانه عنوان كرد و افزود: پژوهش هاي صورت گرفته در كشور بايد مفيد به حال جامعه باشند البته بايد در نظر داشت حركت در مرزهاي دانش و انتشار مقالات ISI هم مفيد حال كشور است و اين دو مقابل هم نيستند.
كامران دانشجو با اشاره به سياست هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اجراي طرح جامع گسترش آموزش عالي را از برنامه هاي اين وزارتخانه براي توسعه دانشگاه ها و ايجاد رشته هاي جديد در كشور عنوان كرد و گفت: براساس اين طرح كه در دست تدوين قرار دارد، توسعه دانشگاه ها براساس آمايش سرزميني و نياز كشور در سال هاي آتي صورت مي گيرد.
وي اهميت تجاري سازي علم را يادآور شد و گفت: بايد كاري كنيم كه دانشجويان ما پس از فارغ التحصيلي بتوانند از دانشي كه به دست آورده اند در حوزه كاربرد استفاده و علم را به ثروت تبديل كنند.
دانشجو بر لزوم ارتباط ارگانيك ميان صنعت و دانشگاه تاكيد كرد و گفت: تلاش ما اين است كه صنعت را درون دانشگاه ها بياوريم و در اين راستا در برنامه پنجساله پيش بيني شده كه هر سال 11 وزارتخانه، 10 مركز پژوهشي در 10 دانشگاه كشور ايجاد كنند كه در صورت تاييد مجلس و اجراي آن، ظرف پنج سال 550 تا 600 مركز پژوهشي متعلق به صنعت در داخل دانشگاه ها خواهيم داشت كه هم استادان ما در آن فعاليت مي كنند و هم پژوهش هايي كه در آن انجام مي شود، ارزان تر در اختيار صنعت قرار مي گيرد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه خواستار حضور با نشاط دانشجويان در دانشگاه ها شد و گفت: دانشجوي منفعل به ضرر كشور است و بايد در چارچوب اخلاق و قانون شرايطي فراهم كنيم تا دانشجويان فعالانه در برنامه هاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي حضور يابند.
وي از استادان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها خواست تا ايده ها و نقطه نظرات خود را در بخش هاي مختلف براي توسعه آموزش عالي و فعاليت هاي پژوهشي ارائه دهند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14