(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول دی 1388- شماره 19541
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فاصله ما تا آن سياهچاله !
آيت الله نوري همداني: يزيديان همواره عليه نظام توطئه چيني كرده اند
بررسي صلاحيت ديوان عدالت در ورود به تصميمات قوه قضائيه
غدير خونين كربلا ـ 5 عناصر محوري نهضت امام حسين (ع)
آيت الله موحدي كرماني: سكوت برخي خواص در حوادث اخير ناشي از مقام پرستي و حب دنيا بود
پيكر آيت الله منتظري در حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد
وزير دفاع: همكاري دفاعي كشورهاي حوزه خليج فارس ثبات منطقه را تضمين مي كند
يك مقام نظامي رژيم صهيونيستي: تحريم بر ضد ايران اتحاد اين كشور را به دنبال خواهد داشت
توضيح



 



فاصله ما تا آن سياهچاله !

عليرضا طلابي
غرور و بي بصيرتي انسان را به سياه چاله تعصب، لجاجت و خودآرايي مي كشاند و از عنصر «سياه چاله زيست» جز بحران و سياه نمايي برنمي خيزد.
طي اين ماهها، شاهد تاكيدات مستمر مقام معظم رهبري بر حفظ هوشياري و بصيرت ورزي در گفتار و كردار سياسي جامعه و نخبگان هستيم. در اين ميان هيچ وجه تمايزي بين جناح ها و خطوط سياسي نيست چه آنها كه در مقام عملند و چه آنها كه در مقام نظر.
بر همه فرض است كه با حفظ حرمت يكديگر و مصالح عاليه نظام جمهوري اسلامي و منافع ملي راه بهانه گيري و شانتاژ را بر بدخواهان و دشمنان داخلي و خارجي نظام سد كنند. چه آنكه دود اين اختلافات و منازعات به چشم همگان خواهد رفت و ثمراتش نصيب دشمنان خواهد شد.
در اين ميان مسئوليت هاي اسلامي دلسوزان، خطيبان و صاحبان قلم ايجاب مي كند كه صادقانه و بي هيچ حب و بغض شخصي و دنيوي، با تحليل هاي به هنگام، در راستاي ارتقا بصيرت سياسي- اجتماعي كمك كنند. و احيانا اگر برخي جريانات يا باندهاي منحرف قصد جبران مافات را ندارند، با افشاي آنها، جامعه را از آسيب تركش هاي تاكتيك هاي سياسي و مخرب آنها در امان دارند.
همانقدر كه بصيرت و شناخت درست مسير، رحمت و بركت و آرامش به دنبال دارد، از بي بصيرتي، جز زحمت و نكبت و بحران و اضطراب، برنمي خيزد. البته بصيرت به معناي خاموشي، چشم بستن بر نقاط ضعف و خودآرايي نيست. همراهي در حرف با انقلاب و ساختن كلاه از نمد نظام براي خود و كنج عافيت اختيار كردن و پرداختن به ترف و حرف، عيش و راحتي و تظاهر به دين داري و ولايتمداري نيست. به بياني، بصيرت يعني فدا كردن اغراض، اميال و آمال شخصي- باندي و خانوادگي در پاي آرمان هاي انقلاب اسلامي و مايه نگذاشتن از انقلاب و نظام براي پوشيدن بي مايگي خويش و خويشان، ارجحيت دادن به منافع و مصالح ملي اسلامي بجاي منافع باندي حزبي.
در اين مقال قصدي براي مطلق انگاري (ديونمايي رقبا و منتقدين منصف درون نظام و فرشته نمايي يا تقديس دولت يا هيچ شخصي نيست) چه آنكه خدمات و تلاش هاي هر دولتي در جاي خودش قابل تقدير است و صدالبته معايب و انحرافاتش نيز قابل نقد و تعبير.
انقلاب اسلامي و ملت شريف ايران، دولت هاي مختلفي را طي يك روال طبيعي به چشم خود ديد و در جاي خود قدرشناس زحمات آنها نيز بود و كم و بيش خاطرات تلخ و شيريني نيز از آنها به يادگار دارد. فارغ از برخي خلأهايي كه متاثر از فضاي تحميلي و تبليغي قبل از انتخابات دهم در سطح رسانه ملي و رسانه هاي نوشتاري ايجاد شد، آنچه طي اين دو انتخابات اخير رياست جمهوري عجيب مي نمايد، رفتار توام با تفرعن و تنفري است كه يك جريان از مدت ها قبل نسبت به منتخب ملت از خود بروز داده و به هيچ وجه قائل به احترام به انتخاب مردم نبود و در ادامه با فرافكني و در پي توجيه ناكامي خويش گردابي ديگر را براي خود تدارك ديد.
بسياري از كدورت ها طي اين چند سال نيز حاصل كنش هايي بود كه اين جريان از خود بروز داد و واكنش هايي را باعث شد.
اين جريان به گونه اي متناقض (پارادوكسيكال) رفتار مي كند چگونه؟
از يكسو ادعا مي كند به قانون تن مي دهد، از سويي قانون و ساز و كارهاي آن را زير سؤال مي برد. از يكسو خواهان حضور حداكثري ملت مي شود، از سويي حضور حداكثري را خدشه دار مي كند، از يكسو بر قانون و قانونمندي تاكيد مي كند، از سويي به قواعد و لوازم قانونگرايي حمله مي كند.
اين جريان آگاهانه يا ناآگاهانه، به گونه اي طلبكارانه رفتار مي كند، در عين افتراق از اتحاد دم مي زند. از ويژگي هاي برجسته اين جريان اين است كه هيچ گاه تكليف خود را با مردم و انقلاب به طور شفاف مشخص نمي كند. معلوم نيست انقلاب را براي خود مي خواهد يا خود را فداي انقلاب! دولت ها را براي مردم مي خواهد يا در چنبره انگاره ها و منافع خويش.
معلوم نيست منافع ملي را تابع خود مي داند يا خود را تابع منافع ملي. مرز منافع باندي و جناحي را با منافع ملي مشخص نمي كند.
مشخص نمي كند كه اصول و رموز اعتلا و اقتدار ملي- اسلامي بويژه در برابر دشمنان مستكبر خارجي چيست.
اين جريان، ميدان سياست و عقلانيت را با سياست بازي و بهانه گيري اشتباه مي گيرد. ژست مردمسالارانه مي گيرد و عملش ضد مردمسالاري است.
شايد بتوان اين جريان را بسان سياه چاله اي دانست كه خيلي ها را در خود سردرگم مي كند و چه فرصت هايي را كه بر باد نمي دهد و چه شيريني ها و اميدهايي كه تلخ نمي كند، جرياني كه فرصت را به ضد فرصت و قدرت را به ضد قدرت تبديل مي كند.
خوراك اين سياه چاله بحران زا، مغز ساده انديشان، و ابزارش نيزه سفسطه- جدل، با لعابي از رنگ ننگين نفاق و تظاهر است.
فقط يك لحظه غفلت كافي است تا هر يك از ما، بله هر يك از ما در هر موقعيتي كه هستيم مست هواي قدرت و ثروت و شهوت شويم و تا چشم باز مي كنيم خودمان را اسير سياه چاله اي بيابيم و دهشتناك تر آنكه خود سياه چاله اي شويم و خلقي را در خود فرو بريم. براستي فاصله ما تا اين سياه چاله چقدر است؟!!

 



آيت الله نوري همداني: يزيديان همواره عليه نظام توطئه چيني كرده اند

آيت الله نوري همداني گفت: پس از رحلت امام خميني «ره» حضرت آيت الله العظمي خامنه اي همان راه امام راحل را در پيش گرفتند.
به گزارش رسانيوز، اين مرجع تقليد در ديدار با جمعي از فرماندهان نواحي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بيان اين مطلب افزود: از روزي كه انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني پيروز شد يزيديان زمان يك لحظه هم بيكار ننشسته و همواره عليه اين انقلاب توطئه كرده اند.
وي تصريح كرد: امروز بيش از هر زمان ديگر به ايستادگي در برابر دشمنان نياز داريم. آيت الله نوري همداني در بخش ديگري از سخنانش ضمن تسليت فرا رسيدن ماه محرم بر ضرورت بهره گيري بيش از پيش مومنان از اين ماه تاكيد كرد و گفت: مكتب امام حسين (ع) مكتبي جاويد و جهاني است و رمز آن هم هماهنگي و هم خواني با فطرت انسان ها است.
اين مرجع تقليد، مكتب امام حسين (ع) را مكتبي فراگير خواند و با اشاره به عشق و ارادت مثال زدني مردم به سيدالشهدا تصريح كرد: مردم و حتي غيرمسلمانان هم حضرت سيدالشهدا را دوست دارند، چون قيام ايشان براي تامين عدالت و برچيده شدن ظلم و فساد بود.
وي در پايان با مثبت ارزيابي كردن برگزاري دوره هاي بصيرت با بيان توصيه هايي خطاب به فرماندهان سپاه تاكيد كرد: شما بايد با تقويت ايمان و اراده، هميشه آمادگي خود را جهت دفاع از دين و نظام حفظ كنيد.

 



با حضور آملي لاريجاني در جلسه هيئت عمومي ديوان عدالت اداري مطرح شد
بررسي صلاحيت ديوان عدالت در ورود به تصميمات قوه قضائيه

رئيس قوه قضاييه در جلسه هيئت عمومي ديوان عدالت اداري در خصوص مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه رسيدگي به تصميمات هيئت هاي مميزي دانشگاهها را مشمول رسيدگي در ديوان نمي داند، ايراداتي مطرح كرد.
آيت الله صادق آملي لاريجاني با حضور در جلسه صبح ديروز هيئت عمومي ديوان عدالت اداري با اشاره به بحث صلاحيت ديوان عدالت اداري در پرداختن به آيين نامه ها، تصويب نامه و مقررات فراتر از قوه مجريه تصريح كرد: پيش از اين در هيئت عمومي ديوان مصوباتي مطرح بوده و گمان مي كنم بيش از آن چه كه قبلا بحث شده، اين موضوع نيازمند گفت وگو است.
لاريجاني در اين نشست دو موضوع ابطال آيين نامه ها و تصميمات در قوه قضاييه به ويژه حوزه رياست و مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را كه رسيدگي به تصميمات هيئت هاي مميزي دانشگاهها را مشمول رسيدگي در ديوان عدالت اداري نمي داند، مورد اشاره قرار داد و با اعضاي هيئت عمومي ديوان در اين موارد به بحث و تبادل نظر پرداخت.
رئيس دستگاه قضا افزود: دستور كار جديدي را به بنده داده اند و مطرح شده كه مصوبات شوراي مشورتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را به خود مصوبات شورا ملحق كردند كه بر اين اساس، آن هم از صلاحيت ورود ديوان خارج باشد.
به گزارش ايسنا، وي در پايان اظهاراتش در مورد موضوع صلاحيت ديوان در ورود به تصميمات قوه قضاييه به ويژه حوزه رياست خطاب به هيئت عمومي ديوان گفت: در مرحله نخست نسبت به استدلال هاي مهم فكر كنيد كه اگر نظر آقايان نزديكي يافت، مساله حل است.

 



غدير خونين كربلا ـ 5 عناصر محوري نهضت امام حسين (ع)

وجود مبارك رسول گرامي (ص)معلّم كتاب و حكمت بود، و علوم فراواني را به جوامع بشري اهداء كرد و به آنها آموخت، و مهم ترين علم، همين 3 رشته اساسي است كه: نّما الع لم ثلاثه آيأ محكمه او فر يضأ قائ مه او سنّأ عاد ل ه (1)؛ همين 3 رشته را حسين بن علي (ع) تعقيب كرد. غالب سخنان و پيام هاي آن حضرت، گفتمان و گفتگوي آن حضرت، نامه هاي نوراني آن حضرت در مدار همين اين 3 رشته بود، آيأ محكم ه او فر يضأ قائ مه او سنّأ عاد ل ه. يا درباره جهان بيني توحيدي و الهي سخن مي گفت، يا درباره احكام فقهي و حقوقي سخن مي گفت، يا درباره مسائل اخلاقي. البتّه علوم فراوان ديگر زير مجموعه همين 3 علم مندرجند.
اهميّت اطاعت خالق در برابر معصيت مخلوق
درباره مسائل « توحيدي »، وجود مبارك آن حضرت اين جمله را از رسول گرامي نقل مي كرد كه: لا طاعه ل مخلوق ف ي معص يه الخال ق (2). اين به منزله قانون اساسي در همه كارهاي امت است. يعني پيامبر (ص) فرمود: هيچ كسي نمي تواند بگويد من معذور بودم، يا متعذرم و معصيت مخلوق را بر اطاعت خالق ترجيح داده ام ! اين را وجود مبارك حسين بن علي به صورت رسمي از جد بزرگوارش نقل مي كرد. چه در مسائل خونين كربلا، چه در مسائل عادي.
يعني آنچه كه مي تواند و بايد اوّلين قانون پيروي ما باشد، حكم خداي سبحان است و لا غير ! زيرا بر اساس توحيد ذاتي، توحيد خلقت مطرح است، بر اساس توحيد خالق، توحيد ربوبيّت مطرح است، بر اساس توحيد ربوبي، توحيد شريعت مطرح است. » شرع »، يعني راهي كه خداي سبحان ارائه مي دهد، فقط اطاعت اوامر او و پرهيز از نواهي اوست. اين جمله: لا طاعه ل مخلوق ف ي معص يه الخال ق، در بيانات نوراني حسين بن علي بن أبيطالب مي درخشيد، به عنوان « آيأ محكم ه ».
و همين بيان را در جريان « فريضه عادله » منطبق مي كرد. احكام فقهي فراواني از آن حضرت نقل شد، ولي منتشر نشد و به ديگران نرسيد، روي همين اصل كلّي لا طاعه ل مخلوق ف ي معص يه الخال ق بود.
سالار شهيدان (ع)، جانشين راستين پيامبر أعظم (ص)
عصاره « غدير خونين كربلا » اين است كه من كنت مولاه فهذا حس يأ مولاه. چرا حسين بن علي (ع) همتاي علي بن أبيطالب (ع)، جانشين راستين رسول گرامي است ؟ زيرا او انسان كامل معصوم و منصوب و منصوص از طرف خداي سبحان است، و پيام ها را از پيامبردريافت كرده و درست دريافت كرده، و درست ضبط كرده، و درست بيان كرده است.
اگر پيامبر (ص) در اين 3 بخش،معصومانه وحي را دريافت مي كرد، يعني معصومانه دريافت، معصومانه ضبط، معصومانه املاء و انشاء و ابلاغ مي كرد، وجود مبارك انسان كاملي مثل حسين بن علي از راه پيامبر و به وسيله پيامبر (ص) همه معارف الهي و ح كم حق را معصومانه دريافت، معصومانه ضبط، و معصومانه ابلاغ مي كرد. لذا جريان من كنت مولاه فهذا حس يأ مولاه درباره آن حضرت صادق است، و تفاوت اصلي غدير كربلا و غدير خم اين است كه آن بركه را آب پر مي كرد، و اين گودال قتلگاه را خون.
« حكمت »، « عدل » و «عزّت »، عناصر محوري نهضت حسيني
مطلب ديگر كه در همين راستا وجود مبارك حسين بن علي (ع) مطرح مي كند اين كه: ( حكمت ) را از يك سو، ( عدل ) را از سوي ديگر، ( عزّت ) را از سوي سوّم به عنوان عناصر محوري نهضت و قيام خود قرار داد. بر اساس توحيد، تنها راهي كه سعادت را تأمين مي كند، « عدل » است.
برخي از سياستمدارها يا برخي از اقتصاد دانان، طرفدار تعادل و اعتدالند. يعني هر چه مردم مي طلبند، ما بايد عرضه كنيم، يعني تعادل تقاضا و عرضه. خواه تقاضاي آنها به مقتضاي فطرتشان باشد، يا نباشد، خواه تقاضاي آنها به اقتضاي دين باشد، يا نباشد، خواه تقاضاي آنها به اقتضاي وحي الهي منظّم شده باشد ، يا نباشد ! اينها كالاي سياست مي فروشند. اينها سياست فروشند، مثل كالا فروش، اينها جامعه فروشند، مثل كالا فروش.
ولي وجود مبارك حسين بن علي بن أبيطالب (ع) مانند معصومان و انبياء و اولياء ديگر، حامي عدلند. حوزه اقتضاء را تشريح مي كنند، برابر مقتضاي آن اقتضاء، كالا عرضه مي كنند، نه برابر تقاضا ! آنكه برابر ( تقاضا ) كالا عرضه مي كند، او گرفتار تعادل است و از عدل محروم است. آنكه برابر « اقتضاء » كالا عرضه مي كند، او حامي عدل است، هم خودش سعيد است، و هم جامعه را به سعادت مي رساند. فطرت انسان، هويت انسان، حق را مي طلبد.
خواسته هاي كاذب انسان و جواب منفي اولياي خدا به آنها
اگر او را به دنبال سراب فرستادند، اين يك طلب كاذب است، يك عطش كاذب است. فرق عطش صادق و كاذب را آن پزشك معالج و حاذق مي داند، كه به بيماري كه تازه از اتاق عمل آمده، اجازه نوشيدن آب نمي دهند، مي گويند: گرچه او تشنه است، اين عطش، عطش كاذب است، نه عطش صادق ! اگر كسي خواسته هر جواني را در هر شرائطي عملي كند، اين به عطش كاذب پاسخ داده است، نه عطش صادق !! همانطوري كه تشخيص عطش صادق و كاذب به عهده پزشك متخصص و حاذق است، تشخيص صبح صادق و كاذب به عهده منجّم ماهر است، تشخيص تمدّن صادق و كاذب، خواسته صادق و كاذب به عهده « حكيم الهي » است كه شاگردان انبياء و اوليائند.
شناخت « فطرت »، تنها راه شناخت نيازهاي واقعي انسان
بنابراين وجود مبارك حسين بن علي برابر با عدل حركت كرد، نه برابر با اعتدال ! آنها كه مي گفتند : حجاز آشوب است، مدينه و مكه و عراق و كوفه و سائر مناطق كلاً آشوب است و آنجا نرويد، آنها برابر اعتدال و تعادل سخن مي گفتند، برابر تقاضا و عرضه حرف مي زدند. امّا وجود مبارك حسين بن علي برابر «عدل» قيام كرد، گفت: اقتضاء مهم است، نه تقاضا.
هويت جوامع بشري مقتضي تمدّن صادق است، مقتضي نهضت خونين است، مقتضي كربلاي صادق است، مقتضي حكومت عدل است، بايد به آن مقتضاي مقتضي دروني پاسخ داد، نه طبق تقاضا كه نشأت گرفته است در بخش انديشه از وهم و خيال، و در حوزه انگيزه از شهوت و غضب. اگر چيزي در بخش انديشه از عقل نظري تام مدد بگيرد، و در بخش انگيزه از عقل عملي كامل كه ب ه عب د الرّحمن و اكتس ب الج نان (3) استمداد كند، آن اقتضاء حق است، مقتضاي آن اقتضاء،حق است، بايد به او پاسخ داد، ولو به ريختن خون و تحمّل شهادت و اسارت.
قيام حسيني، پاسخ به نياز حقيقي جامعه، و نه تقاضاي مردم
امّا آنها كه سياست باز بودند، نه سياستمدار، آنها دلالان سياسي اند، نه سائس، آنها دلالان اقتصادي اند، نه مقتصد، آنها برابر اعتدال و تعادل حركت مي كنند، كه تا جامعه چه مي طلبد، آنها مطابق طلب جامعه عطا كنند. مثل آنكه اگر فيلم هاي مبتذل، صحنه هاي بد آموز به يك سلسله جوانها بدهند، اين درست است كه تعادل وپاسخ دادن به عطش جوانها است، امّا آن عطش كاذب است، و اين پاسخ دادن تعادل است، نه عدل ! و اگر كسي بخواهد جواني را يا جامعه اي را هدايت كند، اوّل جامعه شناس باشد. جامعه شناسي بدون انسان شناسي ميسّر نيست، انسان شناسي بدون فطرت شناسي ميسّر نيست.
سياستمداري معصومين (ع)، در حمايت از « عدل » و دوري از ( اعتدال )
بايد انسان را با انسان شناخت، نه انسان را با بيرون از انسان ! اگر ما انسان را با انسان شناختيم، يعني عناصر محوري انسان را كه هويت و ماهيّت وفطرت و عقل اوست كه خدا به او عطا كرده است، ارزيابي كرديم، مي فهميم كه اين هويت، مقتضي چه چيزي است، برابر اقتضاي صحيح هويت و فطرت ما مقتضا را به مقتضي عطا خواهيم كرد، اين مي شود ( سياست ). اگر در زيارت جامعه به خاندان عصمت و طهارت (ع) عرض مي كنيم: شما ساسه الع باد (4) هستيد، سياستمداران بندگانيد، براي همين جهت است، كه اينها حامي عدلند، نه اعتدال ! اينها برابر اقتضاي هويت حركت مي كنند، نه تقاضاي وهم و خيال، يا تقاضاي شهوت و غضب. اگر اينچنين شد، نموداري از نهضت حسيني و سالار شهيدان (ع) روشن مي شود.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در برنامه تلويزيوني ( غدير خونين كربلا ) قم ـ دي 1387
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي / 1 / 32 (2) بحار الأنوار / 43 / 297 (3) الكافي / 1 / 11 ـ ك تاب العقل و الجهل
(4) من لا يحضره الفقيه / 2 / 610 ـ ز ياره جام عه ل جميع الائمه (ع)
خوان حكمت دردهه اول محرم هر روز منتشر مي شود

 



آيت الله موحدي كرماني: سكوت برخي خواص در حوادث اخير ناشي از مقام پرستي و حب دنيا بود

عضو مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر اين كه فريب خوردگان حوادث اخير بايد در پيشگاه مردم توبه كنند اعلام كرد كه ريشه سكوت برخي خواص در اين حوادث نيز ناشي از مقام پرستي و حب دنيا بود.
آيت الله موحدي كرماني در گفت وگو با خبرنگاران كيهان، ايرنا و فارس با قرائت آيه «احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا امنا و هم لا يفتنون» افزود: قرآن هشدار مي دهد كه همه انسان ها قطعا گرفتار فتنه ها مي شوند و اين مساله مختص امروز نيست بلكه هم در گذشته بوده، هم در حال و هم در آينده.
وي ادامه داد: اگر كسي تصور كند، از فتنه مصون است، اشتباه مي كند. همه انسان ها بايد خود را براي اين كه بفهمند در مقابل فتنه ها چه بايد كرد، آماده كنند.
تحمل نظام و مردم هم
اندازه اي دارد
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: هر انتخاباتي كه برگزار شود، يك طرف آن مي تواند بگويد، ما نتيجه را قبول نداريم ولي اگر چيزهاي ديگري است كه سرنخ ها به بيگانه مي رسد و آنها مترصد سوء استفاده از اين بازار آشفته بودند كه عده اي را تحريك به اهانت به امام و رهبري و ولايت فقيه كنند، بايد به حال اين افراد كه آلت دست بيگانه شدن اند، تاسف خورد.
وي با تاكيد بر اينكه تحمل نظام و مردم هم اندازه اي دارد، افزود: مردم نمي توانند در قبال خون شهدا بي تفاوت باشند. مبارزان راه حق از متن مردم چه قبل از پيروزي انقلاب، متحمل شكنجه و اعدام شدند و چه بعد از پيروزي انقلاب، 8 سال در مقابل دشمن جنگيدند و اين درست نيست كه عده اي به خيابان ها بريزند و بخواهند تمام زحمات نخبگان، دانشمندان و دلسوزان را به باد دهند.
عقلا به اين حرف هاي آقاي كروبي مي خندند
از موحدي كرماني سوال شد كه برخي از سران فتنه معتقدند به دليل سوابق خود و نزديك بودن آن ها به امام راحل، اساسا خط امام و انقلاب با آن ها تعريف مي شود و حتي آقاي كروبي در نامه اخير خود خطاب به رييس قوه قضاييه با ادبياتي سخيف مي گويد «زماني كه شما شيرخوار بوديد ما در مبارزه بوديم و اصلا شما كه امام را نديده ايد چه مي گوييد»، آيا اين منطق، مبناي عقلي و ديني دارد؟
عضو مجلس خبرگان رهبري و از مبارزان قبل انقلاب عليه رژيم طاغوت تصريح كرد: اين چه حرفي است كه عده اي بگويند معيارهاي انقلاب را ما بايد تعيين بكنيم و انقلاب با آنچه ما مي گوييم، تعريف مي شود؟ راه شناخت انقلاب و امام مشخص است، قانون اساسي ميراث امام است، اين چه حرفي است كه چون ما امام را ديديم و شما نديديد، پس ما خط امامي هستيم؟
وي با بيان اينكه چه بسا افرادي كه در زمان پيامبر، او را ديدند و بعدا عليه ايشان فعاليت كردند و چه بسا عده اي كه او را نديدند و از ياران حقيقي اش بودند.
موحدي كرماني تصريح كرد: عقلا به اين حرف ها مي خندند، اغلب جوان هايي كه در جبهه جان باختند و شهيد شدند، هيچ كدام امام را نديدند، آيا بايد اينها را محكوم كنيم، آيا اين ارزش و ملاك درستي در كردار و رفتار و سخن است؟ آيا هر كس امام را ديده ولو خون به دل امام كرده باشد، آدم خوبي است؟
حب دنيا و جاه و مقام
علت مردوي خواص بود
از عضو مجلس خبرگان رهبري در اين زمينه سوال شد كه «آيا مردودي خواص و نخبگان در امتحان فتنه اخير ناشي از روحيه زياده خواهي برخي از آنان بود يا اشكال از ناحيه نظام در تعامل با آن ها است»، كه وي گفت: امام راحل فرمود اگر انبيا همگي در يك زمان با هم جمع شوند، هيچ اختلافي با هم نخواهند داشت، اين حب دنيا و جاه و مقام است كه اين اختلاف ها را پديد مي آورد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه چرا برخي از نخبگان مردود علي رغم فرصتي كه رهبر انقلاب براي بازگشت به آن ها داده است، از اين مسير غلط بازنمي گردند، اظهار داشت: شيطان به عزت خداوند قسم خورد كه همه را گمراه مي كنم، بايد از شر شيطان و نفس اماره به خدا پناه برد. راه روشن است و ابهام هم ندارد.
برخي خواص نمي خواهند ببينند و بشنوند
از آيت الله موحدي درخصوص بهانه برخي خواص مبني بر باز نبودن فضاي جامعه براي اظهارنظر سوال شد كه وي پاسخ داد: فضا باز است، رهبري كه همه از گروه ها دعوت مي كنند. هيچ كس دهان خواص را نبسته است، بلكه برخي از خود اينها هستند كه فضا را آلوده مي كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به سكوت نابجاي برخي خواص تصريح كرد: قرآن چند گروه را به طور جدي ملامت مي كند و مي فرمايد «صم بكم عمي فهم لا يعقلون» كر و گنگ و كور هستند. گنگ يعني حقايق را مي فهمد ولي حاضر نيست، بيان كند.
وي با با بيان اينكه نمونه هاي فراواني از علماي خود فروخته يهود و نصاري وجود دارد كه با وجود آنكه حقايق تورات و انجيل را خوب مي دانستند و پيامبر را مي شناختند به طوري كه قرآن مي فرمايد «يعرفونه كما يعرفون ابنائهم» مانند بچه هايشان پيامبر را مي شناختند ولي حب دنيا و مقام زبان آنها را بسته بود.
موحدي كرماني خاطرنشان كرد: عده اي گوش ظاهر دارند، اما حب دنيا و مقام پرده گوش آن ها را ضخيم كرده به طوري كه مي فرمايد «جعلنا من بين ايديهم سدا و من خلفهم سدا فاغشيناهم فهم لايبصرون».
وي با اشاره به ايام عزاي امام حسين(ع) افزود: سيدالشهدا(ع) روز عاشورا چندين بار احتجاج كردند و آنها را قسم دادند كه آيا من پسر پيغمبر شما نيستم؟ اما لشكر دشمن بعد از شنيدن اين سخنان مي گفتند ما اصلا نمي فهميم چه مي گويي؟
دستگاه قضايي بايد به وظيفه خود در برخورد با مسببين و مباشرين تحريك به بي قانوني عمل كند
از عضو مجلس خبرگان رهبري درخصوص حكم شرعي افرادي كه مردم را به بي قانوني تحريك كردند و زمينه ريخته شدن برخي خون ها پديد آمد، سوال شد كه وي تصريح كرد: قوانين مصوب در اين زمينه وجود دارد و بايد دستگاه قضايي به وظيفه خود عمل كند، البته اگر كساني تحريك كردند و باعث قتل و جرح شدند، بايد با آن ها برخورد جدي شود.
وي با اشاره به اينكه گاهي فرد در انجام جرم سبب است، گاهي مباشر و گاهي تحريك كننده، ادامه داد: ريز مسايل در قانون مشخص است و قوه قضاييه بايد بررسي كند كه اين عنصر، عامل محرك است يا مباشر است يا به عنوان نمونه سخن دروغي گفته كه موجب تحريك شده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه «يكي از ضررهايي كه به نظام در جريان فتنه پس از انتخابات وارد شد، مخدوش شدن وجهه بين المللي جمهوري اسلامي و ايجاد موج نگراني براي دوستان انقلاب در خارج از مرزهاي ايران بود، اين ضربه چگونه قابل جبران است؟» تاكيد كرد: برخي حالت عناد و دشمني دارند و دست برنمي دارند كه بايد مجازات سنگين شوند اما افرادي هستند كه كارهايي كردند كه براي نظام به ويژه از حيث بين المللي گران تمام شد، با اين حال، اگر اينها برگردند و اعتراف به اشتباه خود و فريب دادن مردم كنند و وارد صحنه تبيين و روشنگري شوند، آنچه در گذشته اتفاق افتاده قابل جبران است.
صداوسيما برحسب وظيفه خود روشنگري كرد
موحدي كرماني درخصوص اهانت به بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي در جريان حوادث اخير سوال شد و اينكه سران فتنه به جاي محكوم كردن اصل اين كار به محكوم كردن صداوسيما پرداختند، كه وي گفت: به اين صحنه غم انگيز دو نوع نگاه مي توان داشت، يكي اينكه صرفا عكسي را پاره كردند، اما نگاه ديگر اين است كه پيام اين اقدام اين است كه ما امام را قبول نداريم پس انقلاب و اسلامش را هم كه ايشان مرتبا دم از آن مي زنند، قبول نداريم.
وي خاطرنشان كرد: يك زمان انسان غافل و بي خبري كاري مي كند، ولي هنگامي كه اين به يك خط تبديل مي شود، پيام دارد. رسانه هاي بيگانه هم قبلا نمونه اين اهانت ها را نشان داده بودند و صداوسيما برحسب وظيفه خود گوشه اي از آن رفتار و نيت آن ها را نشان داد.
از موحدي كرماني سوال شد «سران فتنه مي گويند ما با اصل نظام و ولايت فقيه مشكل نداريم، بلكه با دولت مشكل داريم در حالي كه به نظر مي رسد اصل مشكل اينها با نظام است»، كه وي بيان داشت: اگر چنين چيزي هست، بايد صريح بگويند كه ما ولايت فقيه و شخص ولي فقيه را قبول داريم و بحث ما در ارتباط با دولت است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: اگر مي گويند با دولت حرف داريم، روشن كنند كه حرف آن ها چيست؟ اگر اين انتخابات و در نتيجه دولت منبعث از آن را قبول ندارند، به چه شيوه اي اعتقاد دارند
وي اضافه كرد: مردم راي دانند، به اعتراضات رسيدگي شد، برخي صندوق ها بازشماري شد، شوراي نگهبان تاييد كرد، تحليف و تنفيذ انجام شد، قانون اساسي هم همين را مي گويد، اگر قانون اساسي را قبول ندارند، بايد از نو، قانون جديدي را پيشنهاد دهند.
پيام رهبر انقلاب
براي آيت الله منتظري
نشانه بزرگواري ايشان است
از نماينده سابق ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درخصوص پيام كريمانه رهبري درپي درگذشت آيت الله منتظري و نقش رسانه ها و خواص در زمينه روشنگري حوادث منتهي به سال هاي پاياني ارتحال امام و نقش منتظري در آن ها سوال شد كه وي اظهار داشت: تبعيت از ولايت فقيه افتخار نظام است، از پيام مقام معظم رهبري چند نكته مشخص مي شود كه يكي بزرگواري شخص ايشان است.
وي ادامه داد: شك نداريم آقاي منتظري فقيه، درس خوانده و عالم بود، ولي روايات زيادي داريم كه «العلم نور يقذفه الله في قلب من يشآء» حالا اين كه آيا در قلب او اين نور تابش كرده بود يا نه خدا مي داند اما بايد ديد آيا او بعد از تمام زحمات علمي و سوابق مبارزاتي نسبت به انقلاب وفادار ماند يا نه؟
دشمن نمي تواند
به اصل نظام ضربه وارد كند
عضو جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه انقلاب آنقدر محكم است كه با اين حوادث از بين نخواهد رفت، اظهار داشت:معتقدم اين حوادث مانند كف روي آب است كه به زودي فرو مي نشيند و هيچ ضربه اساسي به اصل نظام نمي تواند وارد كند چرا كه مردم ايران به انقلاب، قانون و ولايت فقيه علاقه داشته و همواره پشتيبان آن هستند.

 



پيكر آيت الله منتظري در حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد

سرويس سياسي-
پيكر آيت الله حسين علي منتظري صبح ديروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
مرحوم آيت الله منتظري كه شنبه شب در اثر ابتلا به عارضه قلبي در منزل خود درگذشت، صبح ديروز حدود ساعت 11، در جوار مزار فرزندش شهيد محمد منتظري به خاك سپرده شد.
مطابق گزارش هاي خبرنگاران كيهان جمعيت تشييع كننده پيكر آقاي منتظري كه حداكثر حدود 5000 نفر تخمين زده مي شود، پس از تدفين پيكر ايشان بلافاصله متفرق شدند و اصلاح طلباني كه با هدف ايجاد «يك تجمع مردمي بزرگ» از تهران راهي قم شده بودند عملاً در دستيابي به هدف خود به طور كامل ناكام ماندند.
مطابق گزارش هاي دريافتي تشييع پيكر آيت الله منتظري با تنش هاي اندكي همراه بوده و برخي شعارهاي توهين آميز از جانب معدودي از تشييع كنندگان بلافاصله با پاسخ هاي قاطع انبوهي از طلاب و بسيجيان كه بخش بزرگي از جمعيت را تشكيل مي دادند مواجه شده است.
نماز ميت بر پيكر ايشان توسط آيت الله شبيري زنجاني اقامه شد و موسوي و كروبي در اين نماز شركت نكردند.
پس از تدفين پيكر آيت الله منتظري، اكثر حاضران در مراسم متفرق شدند و تنها جمعيتي حدود 200 نفر كه از قبل سازماندهي شده بودند جلوي حرم مطهر حضرت معصومه(س) تجمع كرده و به سر دادن شعارهاي افراطي پرداختند. اين اقدام از جانب اين عده معدود، با واكنش فوري خيل طلاب و فضلاي جوان و بسيجيان حوزه علميه قم مواجه شد، به طوري كه چند هزار نفر از آنان به جانب تجمع كوچك آشوبگران حركت كرده و آنها را با شعارهايي چون «شهر مقدس قم جاي منافقين نيست» پراكنده ساختند. آشوبگران كه ابتدا با بي اعتنايي و سپس خشم مردم قم مواجه شده بودند به سمت خانه مرحوم آقاي منتظري حركت كردند و بلافاصله پس از رسيدن به اين مكان و رخ دادن برخي درگيري هاي بسيار جزئي پراكنده شدند.
در مجموع گزارش ها حاكي از آن است؛ سران فتنه كه برخي از آنها همچون موسوي از يكشنبه شب به همراه افرادي چون غلامحسين كرباسچي، محمدرضا خاتمي و عماد باقي به قم رفته بودند و برخي ديگر چون مهدي كروبي كه صبح ديروز عازم قم شدند، هيچ موفقيتي در تبديل كردن تشييع جنازه به «آشوب» به دست نياوردند و نهايتاً آخرين فرصت خود براي غائله آفريني را هم از دست دادند. اين آبروريزي به فضاحت روزهاي 27 و 16 آبان اضافه شد و نشان داد كه فتنه گران بدنه اجتماعي خود را به طور كامل از دست داده اند. از حدود ساعت 14 ديروز وضع شهر قم كاملا عادي بوده است. گزارش هايي وجود دارد كه نشان مي دهد فتنه گران طي روز گذشته قصد داشته اند دانشگاه هاي تهران را سياه پوش كنند كه به دليل اشتغال قريب به اتفاق جامعه دانشگاهي تهران به عزاداري حضرت سيدالشهدا(ع) در اين اقدام خود ناكام مانده و از اين پروژه صرف نظر كرده اند. همچنين برخي پايگاه هاي اينترنتي وابسته به جريان فتنه كه از آن سوي مرزها مديريت مي شوند يكشنبه شب در ميدان محسني تهران تجمعي اعلام كرده بودند كه تعداد حاضران در آن به عدد انگشتان دو دست هم نرسيد.
كيهان به زودي كارنامه فتنه گران در اين ماجرا خصوصاً تجليل بدون مرزبندي آنان از آيت الله منتظري، اهانت به عكس امام و نهايتاً نسبت اين اقدامات با ادعاي پيروي از خط امام را به تفصيل بررسي خواهد كرد.

آخرين خبر

آخرين اخبار دريافتي كيهان از قم حاكي از آن است كه تعداد بسيار زيادي از طلاب حوزه علميه قم در ساعات پاياني روز دوشنبه در مسجد اعظم قم حضور پيدا كردند. قرار بود ديشب مراسم ختمي براي آيت الله منتظري در اين مسجد برپا شود. طلاب جوان كه عكس هايي از امام و رهبري را به همراه داشتند با حضور در اين مسجد به سينه زني، نوحه خواني و سردادن شعارهايي در حمايت از امام و رهبري پرداختند. برخي گزارش ها حاكي است اين اقدام عده معدودي را كه قصد داشتند از اين مراسم براي به وجود آوردن يك فتنه جديد در قم استفاده كنند سردرگم كرده است. تا لحظه تنظيم اين گزارش (غروب روز دوشنبه) اطلاعي از تصميم نهايي برگزاركنندگان اين مراسم دريافت نشده است.

 



وزير دفاع: همكاري دفاعي كشورهاي حوزه خليج فارس ثبات منطقه را تضمين مي كند

وزير دفاع كشورمان در ديدار هيئت نظامي كشور عمان تاكيد كرد كه همكاري دفاعي كشورهاي حوزه خليج فارس ثبات منطقه را تضمين مي كند.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سردار احمد وحيدي در اين ديدار با اشاره به اهميت ژئوپليتيك خليج فارس و درياي عمان همكاري ميان كشورهاي منطقه بويژه در حوزه دفاعي را عامل بسيار مهمي در امنيت و ثبات اين منطقه ذكر كرد.
وزير دفاع تصريح كرد: كميسيون مشترك همكاري هاي نظامي ميان ايران و عمان وظيفه دارد ظرفيتهاي بسيار خوبي را كه در حوزه دفاعي ميان دو كشور، وجود دارد بطور ملموس فعال نمايد.
سردار وحيدي با بيان اينكه همكاري ايران و عمان در سطح بسيار خوب قرار دارد، گفت: بايد تلاش كنيم سطح روابط را بيش از پيش ارتقاء بخشيم.
وزير دفاع، قدرت دفاعي ايران را متعلق به همه كشورهاي اسلامي و منطقه دانست و گفت: اين قدرت در خدمت صلح، ثبات و آرامش منطقه قرار دارد. سردار وحيدي گفت: مسايلي كه در جهان پيرامون جمهوري اسلامي ايران مطرح مي شود، غيرواقعي است كه يا از روي عدم شناخت است يا از روي دشمني.
وي افزود: دشمنان تلاش مي كنند توان نظامي ايران را عليه كشورهاي منطقه معرفي كنند، در حاليكه موضع و رفتار ما بر واگذاري اين توانمندي به ساير كشورهاي منطقه خلاف اين ادعاها را اثبات مي كند.
در اين ديدار نيز سرتيپ ستاد راشدبن سيف محسن الشيدي رئيس هئيت عماني با ابراز خرسندي از سفر به ايران و ملاقات با وزير دفاع و برگزاري موفقيت آميز هشتمين اجلاس همكاري نظامي دو كشور گفت: ايران و عمان دو كشور همسايه هستند كه در چارچوب اراده سياسي رهبران دو كشور به توسعه روابط نظامي فيمابين تاكيد مي كنند.
وي با ستايش از توانمندي دفاعي جمهوري اسلامي ايران آمادگي كشورش را براي توسعه روابط دوجانبه دفاعي اعلام كرد.

 



يك مقام نظامي رژيم صهيونيستي: تحريم بر ضد ايران اتحاد اين كشور را به دنبال خواهد داشت

سرويس سياسي-
رئيس بخش اطلاعات ارتش رژيم صهيونيستي بحث تحريم بنزين ايران را بي اثر خواند و تصريح كرد كه اينگونه اقدامات تنها به تقويت اين كشور منجر خواهد شد.
به گزارش روزنامه صهيونيستي هاآرتص، آموس يادلين با طرح اتهاماتي به جمهوري اسلامي ايران مبني بر اين كه «اين كشور محور شرارت بود حتي پيش از آنكه جامعه جهاني درباره توان هسته اي نگران شود» گفت: «آيا شانس از بين بردن آزمايشگاه هاي غني سازي اورانيوم ايران وجود دارد؟ آيا اسرائيل خودش به تنهايي مي تواند اين بمباران را انجام دهد؟
وي با بيان اينكه مي توان بدون حملات نظامي ايران را تغيير داد گفت: تهديدي كه ما از ايران احساس مي كنيم بر مبناي توانايي و انگيزه آنهاست يادلين اظهار داشت: تحريم هاي گسترده درخصوص واردات بنزين به ايران اين كشور را تحت تاثير قرار نمي دهد.
وي افزود: اين اقدامات تنها به تقويت اتحاد ميان گروه هاي مختلف در ايران منجر مي شود.
اين مقام نظامي رژيم صهيونيستي در بخش ديگري از سخنانش مدعي شد: سوريه يك كشور سكولار است و برخلاف ايران، حزب الله و حماس افق دستيابي به توافق صلح با اسرائيل را رد نكرده است. اين بدان معناست كه سوريه به علت آنكه يك دولت سكولار است رابطه احساسي نزديكي با مذهب شيعه در ايران ندارد. اين در حالي است كه تمامي تلاش هاي اسرائيل براي ايجاد شكاف در محور مقاومت تاكنون ناكام مانده است.

 



توضيح

در شماره هاي گذشته بحث «غدير خونين كربلا» تاريخ بيانات آيت الله جوادي آملي اشتباهاً 1378 چاپ شده كه صحيح آن دي 1387 بوده كه بدينوسيله اصلاح مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14