(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول دی 1388- شماره 19541
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس جمهور در جلسه هيات دولت: اقتصاد آمريكا وابسته به مصرف انرژي ارزان فسيلي است
رهبر انقلاب در ديدار دست اندركاران حج: غلبه اراده الهي بر اراده طاغوت بارها در اين كشور تجربه شده است
80 درصد ايراني ها به برنامه هاي «بي بي سي» و «صداي آمريكا» اهميت نمي دهند
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس: 286 نفراز فرزندان مسئولان در لندن تحصيل مي كنند
لاريجاني در نشست خبري قاهره: نگاه ايران و مصر به روابط آينده دو كشور مثبت است
در مصاحبه با اي بي سي نيوز احمدي نژاد : گزارش روزنامه تايمز ساختگي است
ديزل قطار بزودي در كشور توليد مي شود
اعتبار 200 ميليارد ريالي دولت براي ذخيره سازي مركبات شب عيد در كشور
دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در 5 استان برگزار مي شود
سركنسول فدراتيو روسيه خواستار شد تامين مواد غذايي مردم مسكو توسط كشاورزان ايراني
براي نخستين بار در خاورميانه سوخت سبز جايگزين نفت گاز در كشور مي شود
اخبار ادبي و هنري
مردم قم 19دي با رهبر معظم انقلاب ديدار مي كنند
معاون اول رئيس جمهوري: مشكلات كارخانه واگن پارس اراك بررسي مي شود
وزير آموزش و پرورش: پيش دانشگاهي حذف شده نه مقطع راهنمايي



رئيس جمهور در جلسه هيات دولت: اقتصاد آمريكا وابسته به مصرف انرژي ارزان فسيلي است

رئيس جمهور در جلسه هيات دولت عنوان كرد اقتصاد آمريكا وابسته به مصرف انرژي ارزان فسيلي است و اگر توليد خود را پايين بياورد دچار بحران داخلي مي شود.
دكتر احمدي نژاد روز گذشته در جلسه هيئت دولت با تسليت ايام شهادت حضرت سيدالشهدا(ع) و ماه محرم گفت: مكتب عاشورا راه نجات همه بشريت است، مكتب حسيني مكتب تعالي، كرامت انساني، عدالت و يكتاپرستي است اين مكتب سفينه نجات است، تنها راه نجات بشريت بازگشت به منطق حسيني يعني پافشاري بر حق و عدالت، يكتاپرستي و كرامت است.
وي ادامه داد: منطق حسيني منطقي است كه بشريت امروز به شدت به آن نياز دارد. هر جا منطق حسيني باشد عزت، كمال، پيروزي، صلح و برادري است.
وي با اشاره به كنفرانس كپنهاگ گفت: آب و هوا تنها نقطه اي است كه همه در آن مشترك هستند، چرا كه اگر آب و هوا آلوده شود، همه آسيب مي بينند و كسي از آن مستثني نيست.
رئيس جمهور افزود: بيشترين آلودگي هوا را آمريكا و پس از آن چين ايجاد مي كنند. حدود 80 درصد آلودگي جهان را 15 تا 20 كشور ايجاد مي كنند. اما چرا آن ها نمي توانند ميزان آلودگي را كاهش دهند.
وي با اشاره به اقتصاد آمريكا اظهار كرد: اقتصاد آمريكا وابسته به مصرف انرژي ارزان فسيلي است، اگر توليد خود را پايين بياورد دچار بحران داخلي مي شود و اگر بخواهد با كمك فناوري سيستم توليد خود را اصلاح كند بايد سرمايه گذاري عظيمي انجام دهد. در حقيقت آن ها در يك دوگانگي گرفتار شده اند و نمي توانند از آن خارج شوند.
در اين جلسه تعدادي از پيشنهادهاي دستگاههاي دولتي پس از بحث و بررسي به شرح زير به تصويب نهايي دولت رسيد:
1- برقراري مقررات لغو رواديد يك ماهه براي دارندگان گذرنامه هاي سياسي و خدمت بين دولت جمهوري اسلامي ايران و پاراگوئه
2- لايحه موافقت نامه همكاري و هماهنگي امنيتي بين جمهوري اسلامي ايران و عمان
3- تمديد زمان اجراي تصويب نامه موضوع عضويت دارندگان كارت بازرگاني در مركز شماره گذاري كالا و خدمات
4- مجوز امضا مقدماتي موافقت نامه بازرگاني بين ايران و كشورهاي اكوادور و بوليوي
5- اعلام نظر موافق دولت در خصوص طرح دفاع از موضع دولت نسبت به طرح اصلاح قانون نحوه حفظ آثار حضرت امام خميني(ره)
6- كليه امور مربوط به تنظيم بازار مواد پروتئيني به وزارت بازرگاني محول گرديد. براساس اين مصوبه قيمت انواع محصولات پروتئيني در بازار به گونه اي برنامه ريزي مي شود كه از هر دو گروه توليد كننده و مصرف كننده حمايت لازم به عمل آيد. در ادامه وزارت بازرگاني موظف شد تا به منظور برنامه ريزي پشتيباني و ايجاد هماهنگي و تعامل با دستگاه هاي مربوطه اقدامات لازم را در جهت تامين و توزيع كمي و كيفي مواد پروتئيني و ايجاد تمهيدات لازم جهت جلوگيري از نوسانات شديد قيمت ها، كاهش عرضه در بازار از طريق ذخيره سازي مطمئن از محل توليد داخل و يا واردات توسط بخش خصوصي به عمل آورد.
هر نوع ناامني در عراق
به زيان همه كشورهاي منطقه است
رئيس جمهوري كشورمان همچنين با نخست وزير اقليم كردستان عراق ديدار و گفت وگو كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد در ديدار «برهم صالح» نخست وزير اقليم كردستان عراق، با اشاره به تلاش دشمنان براي ايجاد ناامني در منطقه اظهار كرد: عراق امن، متحد و قانونمند به نفع مردم اين كشور و كل منطقه است و جمهوري اسلامي ايران در اين راه در كنار مردم عراق قرار دارد.
وي همدلي، همكاري و تعامل كشورهاي منطقه را موجب ايجاد امنيت پايدار و پيشرفت ملت هاي منطقه دانست، و خاطرنشان كرد: همه كشورها و ملت هاي منطقه بايد پيشرفت كنند و قرار گرفتن در اين مسير به مصحلت همه ملت ها و دولت هاي منطقه است.
وي با بيان اين كه «وجود هر نوع ناامني در عراق نه تنها به زيان مردم اين كشور بلكه به زيان همه كشورهاي منطقه است» تصريح كرد: دشمنان همواره به دنبال ايجاد ناامني در منطقه هستند و ملت هاي منطقه با وحدت و برادري مي توانند همه طراحي آنان را در اين زمينه خنثي كنند.
برهم صالح نخست وزير اقليم كردستان عراق نيز در اين ديدار همسايگي و برادري را از اصول ثابت در روابط جمهوري اسلامي ايران و عراق دانست و تحكيم و تقويت هر چه بيشتر روابط و همكاري هاي دوجانبه را مورد تاكيد قرار داد.
وي با قدرداني از حمايت ها و كمك هاي جمهوري اسلامي ايران از مردم عراق براي رهايي از استبداد و ايجاد امنيت، اظهار كرد: ملت و دولت ايران در شرايط سخت در كنار مردم عراق قرار داشتند و اين كار بسيار ارزشمند و مهمي بود كه عراقي ها هرگز آن را فراموش نخواهند كرد.
دكتر احمدي نژاد همچنين در نامه اي به اسفنديار رحيم مشايي، خواستار تشكيل گروهي از صاحبنظران حقوقي، اقتصادي، تاريخي و سياسي براي ارزيابي و استيفاي حقوق مسلم ملت ايران به منظور پيگيري ابعاد خسارت وارده به ايران در جنگ جهاني دوم و اشغال توسط «سه كشور به اصلاح فاتح اين جنگ» در مجامع جهاني شد.

 



رهبر انقلاب در ديدار دست اندركاران حج: غلبه اراده الهي بر اراده طاغوت بارها در اين كشور تجربه شده است

رهبرانقلاب تاكيد كردند پيروزي اراده الهي بر طاغوت بارها در جمهوري اسلامي تجربه شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي در ديدار دست اندركاران مراسم حج با اشاره به ظرفيت عظيم حج تاكيد كردند: هر بخش از اعمال و مناسك حج علاوه بر تاثير شگرف در تربيت روحي انسان، از قابليت زيادي براي تبليغ و روشنگري برخوردار است.
ايشان با تشكر از تلاش هاي مجموعه دست اندركاران برگزاري حج افزودند: كشف ظرفيت هاي ناپيداي حج، نياز به يك اطاق فكر متشكل از مجموعه اي از متفكران دارد كه وظيفه و كار خود را كشف اين ظرفيت ها قرار دهند ضمن آنكه مي توان كيفيت و اثرگذاري برنامه ها و همايش هاي برگزار شده را ارتقا بخشيد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تفضل ويژه خداوند به حج امسال خاطر نشان كردند: خداوند به ما نشان داد كه چگونه اراده الهي بر اراده طواغيت و الهه پندارهاي مادي غلبه مي كند و اين موضوع بارها در جمهوري اسلامي تجربه شده است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: طرح برخي شبهات مي تواند باب جديدي براي تبيين و تبليغ باز كند ضمن آنكه پاسخگويي به شبهات ضروري است.
ايشان با اشاره به برگزاري باشكوه تر مراسم برائت از مشركين و دعاي پرفيض كميل در مدينه النبي افزودند: توسل پشتوانه اقدامات شماست و بايد اين عروه الوثقي را حفظ كرد و امروز حج با تلاشهاي صورت گرفته، به پايگاه روشنگري تبديل شده است كه بايد اين اقدامات با قوت ادامه يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي به تدبير دولت براي پيشگيري از شيوع آنفلوانزاي نوع آ اشاره و خاطر نشان كردند: با توجه به احتمالات، اين تدابير و پيش بيني ها خوب و لازم بود.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين محمدي ري شهري نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني طرح مساله بصيرت و وحدت به عنوان ويژگي منتظران واقعي را موضوع حج امسال بيان كرد و گفت: مناسك و برنامه هاي معنوي حج به رغم حجم سنگين تبليغات منفي و برخي نگرانيها، بدون كم و كاست و بهتر از هر سال در آرامش كامل برگزار شد.
وي به برپايي سمينارها و همايشهايي با موضوعات مختلف در بعثه مقام معظم رهبري و ارتقاي كيفي و كمي اين همايشها اشاره كرد و افزود: تبيين مسايل فقهي و طرح موضوعاتي از قبيل وحدت و برائت، نگاه نو به مساله تبليغات، پاسخ به شبهات، وحدت امت اسلام، جايگاه نظام جمهوري اسلامي از موضوعاتي بود كه در اين همايشها مطرح شد همچنين در حج امسال از توان قاريان در مسجد الحرام و در بين كاروانهاي داخلي استفاده شد.
آقاي خاكسار قهرودي رئيس سازمان حج و زيارت نيز در گزارشي از روند اجرايي حج، آمادگي و تعامل قويتر بين بخشي، توجه جدي به مصرف بهينه و جلوگيري از اسراف، پشتيباني بيشتر از بخش فرهنگي و توجه به مساله بهداشت را از جمله ويژگي هاي حج امسال برشمرد.

 



نظرسنجي دانشگاه مريلند آمريكا
80 درصد ايراني ها به برنامه هاي «بي بي سي» و «صداي آمريكا» اهميت نمي دهند

براساس نظرسنجي كه توسط دانشگاه مريلند آمريكا انجام شد تنها 20 درصد از پرسش شوندگان اعلام كرده اند كه برنامه هاي «بي بي سي» و «صداي آمريكا» را دنبال مي كنند و 80 درصد پرسش شوندگان به اين پرسش پاسخ منفي داده اند.
به گزارش فارس، سازمان «ورلد پابليك آپينين» ]WorldPublicOpinion[ طي پروژه اي كه توسط دانشگاه مريلند آمريكا اداره مي شود به انجام نظرسنجي در ايران پرداخته است.
اين نظرسنجي در استان هاي مختلف ايران صورت گرفته و شماره تلفن ها نيز به صورت اتفاقي انتخاب مي شده است.
در بخشي از اين نظرسنجي از پرسش شوندگان پرسيده شده است كه «آيا شما برنامه هاي ماهواره اي و راديويي «VOA» ]صداي آمريكا[ يا بي بي سي را دنبال مي كنيد؟.» براساس گزارشي كه اين مركز نظرسنجي دانشگاه مريلند مطرح كرده است تنها 20 درصد پرسش شوندگان به اين سوال راي مثبت دادند و 80 درصد پرسش شوندگان به اين سوال راي منفي داده اند.
اعضاي سازمان «ورلد پابليك آپينين»، پيشتر نيز مطالعاتي در ايران انجام داده بودند و از مصاحبه هاي چهره به چهره نيز استفاده كرده اند. تمام مصاحبه كنندگان فارسي زبان بودند. اين نظرسنجي در روزهاي 27 آگوست تا 10 سپتامبر سال 2009 ]5 شهريور تا 19 شهريور[ صورت پذيرفته و از هزار و 3 ايراني از سن 18 سال به بالا نظرسنجي صورت پذيرفته است. حاشيه خطاي اين نظرسنجي نيز 3 درصد در نظر گرفته شده است.

 



عضو كميسيون امنيت ملي مجلس: 286 نفراز فرزندان مسئولان در لندن تحصيل مي كنند

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با انتقاد از اظهارات رفسنجاني در مشهد درباره سفر خارجي مهدي هاشمي گفت: تمام مشكلات ما در لندن است زيرا حدود 286 نفر ازفرزندان مسئولان در لندن تحصيل مي كنند.
كريم عابدي نماينده مردم فردوس در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در جريانات اخير فاصله گرفتن آقاي هاشمي از قانون اساسي و ولايت فقيه به وضوح مشخص شد، چرا كه وي حاضر نشد مشكل اطرافيان خود را بيان كند و نقد مردم را بپذيرد.
نماينده مردم فردوس اضافه كرد: حضرت امام (ره) زماني كه حسين فرزند حاج آقا مصطفي فريب حرف هاي بني صدر را خورده و از مسائل اصلي انقلاب زاويه گرفته بود را سه روز در پشت منزل خود نگه داشت و به او حق رفتن و سخن گفتن در جايي را نداد.
عابدي تاكيد كرد: آقاي هاشمي اگر پيرو و مقلد امام است و زهد و راه امام و رفتار او را با خانواده قبول دارد بايد آن ها را در مورد خود نيز در نظر داشته باشد.
عضو كميسيون امنيت ملي خاطرنشان كرد: آقاي هاشمي بايد تجديدنظر اساسي در مسائل رفتاري، خانوادگي و سياسي خود داشته باشد.
وي تاكيد كرد: شايد آقاي هاشمي با آقاي احمدي نژاد مشكلاتي داشته باشد ولي وقتي ملت آقاي احمدي نژاد را تاييد كردند وي نبايد در مقابل اراده مردم بايستد چرا كه امام در مقابل راي مردم در انتخاب بني صدر نماند با وجود اينكه همه ما و از همه مهمتر امام مي دانست كه بني صدر هيچ فايده اي براي ايران ندارد.
عابدي خاطرنشان كرد: احمدي نژاد در دوره نهم با راي مردم به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد كه بايد به دنبال آن همه براي وي احترام قائل مي شدند ولي شاهد بوديم هاشمي هرگز حاضر به اين كار نشد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: احمدي نژاد در دوره دهم نيز راي بالايي به دست آورد ولي مي بينيم هاشمي به راي مردم شك دارد كه اين عمل او شك به نظام است.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص سخنان هاشمي در دانشگاه مشهد در رابطه با خروج مهدي هاشمي از كشور، اظهار داشت: تمام مشكلات ما در لندن است، زيرا حدود 286 نفر از فرزندان مسئولين در لندن تحصيل مي كنند كه بنابراين شعار مرگ بر انگليس از زبان آنها قلابي است.
وي تاكيد كرد: آقايان بايد آقازاده هاي خود را به دانشگاه هاي عالي كشور برگردانند چرا كه ما به علومي كه در انگليس تدريس مي شود احتياجي نداريم زيرا علوم آنها در جهت مشكل آفريني است.
عابدي افزود: فرزندان مسئولان بايد در دانشگاه هايي باشند كه بار سياسي براي مملكت نداشته باشد.
وي اظهار داشت:دو موضوع باعث معضلات امروز شده است، اول عشق به قدرت و دوم عشق به ثروت كه همين موضوعات آقايان را به دروغ پردازي و زير سوال بردن نظام و حتي حاضرشدن به شعار جمهوري ايراني و بي احترامي به تصوير امام وادار كرده است.
عابدي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با سخنان هاشمي در خصوص تقابل بسيج و سپاه با نخبه و دانشجو اظهار داشت: اين يك دروغ بزرگ است زيرا بسياري از فرهيختگان بسيجي هستند.ارتش، نيروي انتظامي و بسياري از دانشجويان ما بسيجي هستند و ما امروز ارتش 20 ميليوني امام را به ارتش 40 ميليوني تبديل كرديم و همه مردم ما بايد بسيجي باشند. اگر خود هاشمي بسيجي نيست اشكال همين جا است ولي بايد گفت كه هاشمي زماني افتخار مي كرد كه بسيجي است و اگر امروز از بسيجي بودن و روحيه ايثار و شهادت فاصله گرفته است نبايد به آن توهين كند.

 



لاريجاني در نشست خبري قاهره: نگاه ايران و مصر به روابط آينده دو كشور مثبت است

رئيس مجلس شوراي اسلامي نگاه ايران و مصر به روابط آينده دو كشور را مثبت خواند و تأكيد كرد كه اين نقطه كليدي است و بايد از اين ظرفيت مثبت استفاده كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني خانه ملت، علي لاريجاني روز دوشنبه پس از ديدار با حسني مبارك رئيس جمهور مصر با حضور در نشستي خبري جزئيات اين ديدار را تشريح كرد و به سأالات خبرنگاران پاسخ داد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي مسائل منطقه اي را از محورهاي گفت وگو با مبارك عنوان كرد و گفت: گفت وگوهاي خوب و سازنده اي با رئيس جمهوري مصر داشتيم و درباره مسائل منطقه اي صحبت كرديم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سأال خبرنگاري درباره ارزيابي وي از روابط ايران و مصر در آينده گفت: نگاه هر دو طرف به موضوع مثبت است و اين نقطه كليدي است و بايد از اين ظرفيت مثبت استفاده كرد.
وي درباره جايگاه غزه در مذاكرات وي با رئيس جمهور مصر اظهار كرد: ما براي دفاع از حماس و حزب الله به خود افتخار مي كنيم، چون اين ها گروه هايي هستند كه در مقابل رژيم صهيونيستي ايستاده اند.
رئيس مجلس در ادامه در پاسخ به خبرنگاري درباره آن چه توسط برخي رسانه ها مبني بر حضور نيروهاي نظامي ايران در حوزه نفتي فكه در خاك عراق در روزهاي اخير مطرح شده است و تأثير اين موضوع بر روابط دو كشور گفت: تعجب مي كنم اين مسئله اين همه بعد رسانه اي گرفت، شايد بعضي ها دوست داشتند اين موضوع را بزرگ كنند.
لاريجاني با بيان اينكه اين موضوع حل شد و مشكلي با عراق نداريم، تأكيد كرد: براي دولت عراق احترام و اهميت زيادي قائل هستيم و به همين دليل از تماميت ارضي عراق دفاع مي كنيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص نقش عربستان سعودي در مسائل اخير يمن و موضع ايران در قبال اين حوادث افزود: ما با دولت يمن دوست و براي آنها احترام زيادي قائل هستيم و گفت وگو و رايزني هاي بسيار نزديكي هم در اين خصوص داشته ايم.
لاريجاني در اظهاراتي عجيب افزود: ما در مسئله يمن، اشكال مان به برادران سعودي بود، نه يمني. چرا كه مصلحت نمي دانيم آن جا به برادر كشي متهم شويم، اما از هر كمكي كه از دست ما برآيد، براي حل مسئله دريغ نمي كنيم.
رئيس قوه مقننه در پاسخ به اين سأال كه پيش بيني شما از مذاكرات ايران با غرب درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته اي در سال جديد ميلادي چيست؟ با بيان اين كه در شرايط فعلي مذاكرات مي توانست مسير متعارفي داشته باشد، گفت: اگر اوباما به همان حرف هايي كه در قاهره بيان كرد، پايبند بود، حتماً اين مشكل حل مي شد.
وي با يادآوري برخي اظهارات رئيس جمهور آمريكا در قاهره مبني بر اين كه گوش وي با اذان آشنا است و مي خواهم حقوق مسلمانان را ادا كنم، رفتارهاي وي را در اين زمينه دوگانه دانست.
وي متذكر شد: مشكل ما با آمريكايي ها از همين سنخ است، آنها زياده خواهي مي كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سأالي در مورد واكنش ايران به حمله احتمالي رژيم صهيونيستي با مشاركت اين رژيم با آمريكا در حمله به جمهوري اسلامي ايران، با يادآور شدن شكست هاي رژيم صهيونيستي در جنگ هاي 33 روزه با لبنان و 22 روزه در غزه، تصريح كرد: بعيد مي دانم كه صهيونيست ها چنين حماقتي را دوباره مرتكب شوند.
لاريجاني در اين سفر با احمد ابوالغيظ وزير خارجه و عمر سليمان وزير اطلاعات مصر و همچنين احسان اوغلو دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي ديدار و گفت وگو كرد. گفتني است؛ روزنامه «المصري اليوم» از ارائه نامه رئيس جمهور كشورمان به همتاي مصري خود توسط علي لاريجاني خبر داد.

 



در مصاحبه با اي بي سي نيوز احمدي نژاد : گزارش روزنامه تايمز ساختگي است

رئيس جمهور در مصاحبه با يك شبكه خبري آمريكايي ادعاي روزنامه تايمز انگليس مبني بر ساخت چاشني بمب هسته اي در ايران را رد كرد.
«محمود احمدي نژاد»، رئيس جمهور ايران در مصاحبه با شبكه تلويزيوني آمريكايي «اي بي سي نيوز» ادعاي روزنامه انگليسي تايمز مبني بر اينكه ايران بر روي يك چاشني بمب هسته اي كار مي كند، را رد كرد و مدارك ادعايي آن روزنامه را «ساختگي» خواند.
قرار است اين مصاحبه روز دوشنبه از طريق اين تلويزيون آمريكايي پخش شود، اما در بخش هايي از اين مصاحبه كه پيش از پخش منتشر شد، «دايان سوير»، مجري شبكه اي بي سي نيوز يك نسخه از مدرك ادعايي روزنامه تايمز را به احمدي نژاد داد كه رئيس جمهور ايران در پاسخ به او گفت: من نمي خواهم اينگونه مدارك را ببينم. آنها برگه هاي ساختگي هستند كه توسط دولت آمريكا منتشر شده اند.
همزمان با تلاش واشنگتن براي تشديد تحريم ها عليه ايران، روزنامه تايمز اخيرا در گزارشي با اشاره به يك سند اطلاعاتي محرمانه مدعي شد كه ايران بر روي آزمايش يكي از اجزاي مهم نهايي يك بمب هسته اي كار مي كند. تايمز بدون اشاره به منبع دقيق اين سند ادعا كرد: آژانس هاي اطلاعاتي خارجي آن را مربوط به تاريخ اوايل 2007 مي دانند. يك منبع اطلاعاتي آسيايي هفته گذشته در گفت وگو با تايمز تاييد كرد كه كشورش معتقد است كه كار تسليحات به ويژه كار بر روي چاشني نوترون در سال 2007 انجام مي شد.
اين گزارش ادامه داد: اين مدارك توسط آژانس هاي اطلاعاتي چندين كشور غربي از جمله انگليس مشاهده شده است. يك منبع ارشد در آژانس بين المللي انرژي اتمي تاييد كرد كه اين مدارك در اختيار آژانس اتمي نيز قرار گرفته اند.
انتشار اين گزارش در زماني صورت مي گيرد كه كشورهاي غربي به ويژه آمريكا از تشديد تحريم ها عليه ايران سخن به ميان مي آورند. چنين گزارش هايي را كه احتمالا با اهداف خاص براي ايجاد فضايي مطلوب براي جهان غرب در برابر ايران منتشر مي شوند، مي توان در راستاي جو رواني واشنگتن و متحدان آن عليه تهران ارزيابي كرد.

 



ديزل قطار بزودي در كشور توليد مي شود

اصفهان - خبرنگار كيهان:
ديزل قطار بزودي در كشور ساخته مي شود.
مديركل راه آهن استان اصفهان با اعلام اين خبر گفت: علاوه بر ساخت ديزل و لكوموتيو قطار بزودي شاهد افتتاح كارخانه توليد ريل و سوزن ملي در كشور خواهيم بود.
بهروز تاكي با اشاره به تفاهم اين اداره كل با ذوب آهن اصفهان براي ساخت ريل ملي افزود: توليد ريل ملي در كارخانه ذوب آهن اصفهان را ما به وزارت راه و ترابري پيشنهاد داده ايم.
وي با اشاره به ساخت 1300 كيلومتر خطوط ريلي در سال اظهار اميدواري كرد ذوب آهن اصفهان بتواند با تجهيز كارخانه نبرد در ساخت يو آي 60 براي قطارهاي پرسرعت و محل بار اقدام كرده تا كشور مجبور به واردات اين ريل نباشد.
وي با اشاره به پيشرفت 30 درصدي مسير قطار سريع السير اصفهان - تهران گفت: هم اكنون 40 درصد از اين مسير از تهران تا ايستگاه محمديه اجرا شده است اما در حوزه اصفهان به دليل قطره چكاني اعتبار در بخش زيرسازي فقط 30 درصد پيشرفت داشته است و نياز به اعتبار دارد.
تاكي اعتبار اين پروژه عظيم مالي را يك هزار ميليارد تومان عنوان كرد و يادآور شد: سالانه بالغ بر 200 ميليارد تومان اعتبار نياز است تا اين پروژه تكميل شود.
مديركل راه آهن استان اصفهان، قطار سريع السير اصفهان-تهران را جزو افتخارات بزرگ دولت دهم دانست و گفت: در صورت تكميل اين پروژه مسير اصفهان به تهران در زمان 90 دقيقه طي خواهد شد.

 



اعتبار 200 ميليارد ريالي دولت براي ذخيره سازي مركبات شب عيد در كشور

ساري - خبرنگار كيهان:
امسال 50 هزار تن مركبات موردنياز هموطنان در شب عيد از استان مازندران تامين مي شود.
مديرعامل اتحاديه باغداران مازندران با اعلام اين خبر افزود: مراحل ذخيره سازي مركبات موردنياز در مازندران آغاز شده است.
محمدرضا شعباني گفت: دولت براي ذخيره سازي مركبات شب عيد 200 ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده است.
وي افزود: 250 انبار ذخيره سازي مركبات در مازندران فعال شد.
شعباني خاطرنشان كرد: مركبات ذخيره سازي شده در انبارهاي مازندران از ابتداي اسفندماه جاري به استان هاي كشور ارسال خواهد شد.
به گفته وي در اجراي اين طرح تاكنون 5 هزار تن مركبات در مازندران ذخيره سازي شده است.

 



دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در 5 استان برگزار مي شود

گروه ادب و هنر -
دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر از 12 بهمن تا 12 اسفند ماه در تهران، يزد، خوزستان، گلستان و سمنان برگزار مي شود.
محمود شالويي، مديركل مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در نشستي خبري با اشاره به اينكه جشنواره فجر مهم ترين برنامه تجسمي در كشور است، يادآور شد: از آنجا كه مهم ترين واقعه كشور ما انقلاب اسلامي است جشنواره تجسمي فجر نيز برگرفته از اين واقعه و نمايانگر عزم هنرمندان براي بازتاباندن ويژگي هاي منحصر به فرد اين حادثه كم نظير در ابعاد هنري است.
وي با اشاره به استقبال كم نظير مخاطبان از جشنواره تجسمي فجر اظهار داشت: اين جشنواره يك رويداد هنري و محل جامعي از آثار هنرمندان دانست كه نشانگر ارزش هاي انقلابي است.
شالويي، دليل برگزاري دومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در 5 استان را تمركززدايي دانست و گفت: در تلاش هستيم تا سال آينده بر تعداد شهرهاي برگزاركننده اين رويداد افزوده شود.
وي همچنين از برگزاري همزمان اكسپو در خانه هنرمندان؛ براي فروش آثار خبر داد.
دبير كل دومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر نيز با اشاره به اهداف برگزاري اين جشنواره گفت: شناسايي هنرمندان فعال و ارتقاي آثار هنري از جمله اهداف برگزاري جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر است.
عباس ميرهاشمي رويكرد جديد و شيوه نوين جشنواره امسال را حضور استادان برجسته در برگزاري اين جشنواره دانست و افزود: تجليل از هنرمندان فعال در زمينه هنرهاي تجسمي در استان هاي كشور را از جمله برنامه هاي امسال جشنواره هنرهاي تجسمي فجر است.
دبير كل دومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر با بيان اينكه موضوع رشته عكاسي در جشنواره امسال «آداب و سنن ايراني و زندگي اقوام ايراني» است، در بقيه رشته ها موضوع را آزاد اعلام كرد.
ميرهاشمي با بيان اينكه مهلت ارسال آثار به اين جشنواره تا 15 دي ماه است گفت: رشته هاي نقاشي، نگارگري، مجسمه سازي، كاريكاتور، عكاسي، خوشنويسي، سفال و سراميك و همچنين مقالات پژوهشي بخش هاي مختلف دومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر است.

 



سركنسول فدراتيو روسيه خواستار شد تامين مواد غذايي مردم مسكو توسط كشاورزان ايراني

ساري- خبرنگاركيهان:
سركنسول روسيه در ايران خواستار بهره گيري از تمامي ظرفيت هاي موجود در روند توسعه همكاريهاي دوجانبه شد.
«ولاديمير ايوانكو» در ديدار استاندار مازندران با تاكيد بر عزم كشورش براي توسعه مناسبات نامحدود با كشورمان گفت: در راستاي تقويت اين همكاريها نمايشگاه بزرگ كالاهاي ايراني ارديبهشت ماه سال آينده در آستاراخان روسيه برپا خواهد شد.
وي از واردات 130ميليون دلاري آستاراخان از ايران خبر داد و افزود: بزودي با ايجاد مركز بزرگ تجاري سطح همكاريهاي اقتصادي افزايش مي يابد.
وي با اشاره به افزايش جمعيت مسكو و نياز مردم آن به فرآورده هاي كشاورزي خواستار برنامه ريزي براي تامين محصولات زراعي، باغي و مركبات مورد نياز كشورش از سوي ايران شد.
استاندار مازندران نيز با تاكيد بر عزم قاطع ايران در توسعه همكاريهاي اقتصادي با همسايگان بر لزوم توسعه و تقويت مبادلات دريايي تاكيد كرد. سيدعلي اكبر طاهايي با اعلام موافقت براي تامين محصولات غذايي روسيه از سوي كشورمان خواستار بررسي اين موضوع در چارچوب اسناد و موافقت نامه هاي رسمي شد.

 



براي نخستين بار در خاورميانه سوخت سبز جايگزين نفت گاز در كشور مي شود

مشهد - خبرنگار كيهان:
براي نخستين بار در خاورميانه سوخت سبز در پالايشگاه فرآورده هاي سبز در مشهد به توليد رسيده است.
عضو هيئت مديره پالايشگاه فرآورده هاي سبز با بيان مطلب فوق افزود: در صورت توليد انبوه و جايگزيني آن با نفت گاز، جايگاه ايران از يورو 2 به يورو 5 ارتقا مي يابد.
هادي افشاري در حاشيه نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي خراسان رضوي و در گفتگو با خبرنگاران، ادامه داد:
اين سوخت داراي تاييديه سازمان حفاظت از محيط زيست كشور است كه در صورت توليد انبوه، نقش به سزايي در شتاب بيشتر خودرو، چرب ماندن و كاهش استهلاك قطعات و افزايش عمر خودرو خواهد داشت.
وي افزود: هم اينك مشتقات بيوديزل در اين پالايشگاه توليد مي شود كه در صورت حمايت دولت امكان توليد روزانه 300 هزار ليتر سوخت بيوديزل در اين كارخانه فراهم است و در صورت حمايت هاي بيشتر در مرحله دوم امكان توليد روزانه 10 ميليون ليتر سوخت سبز در كشور فراهم خواهد شد.
افشار با اعلام اين كه از ابتداي راه اندازي پالايشگاه تاكنون 4 ميليارد تومان اعتبار صرف شده افزود: اعتبار فوق بدون هيچ گونه حمايت دولتي هزينه شده و در حال حاضر پالايشگاه 5/1 ميليون دلار بدهكار است.
گفتني است سوخت سبز از دانه هاي روغني خوراكي و غيرخوراكي توليد مي شود.

 



اخبار ادبي و هنري

فيلمساز ضدصهيونيست انگليس در راه تهران
بيش از 20 فيلم از آثار تحسين شده سينماي جهان براي نمايش در بخش مسابقه بين الملل بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر تاييد شده اند كه از ميان آنها مي توان به «در جستجوي اريك» كن لوچ اشاره كرد. به گزارش مهر، كن لوچ فيلمساز سرشناس بريتانيايي كه در سال هاي اخير بارها عليه جنايت هاي رژيم صهيونيستي موضع گرفته و مانع نمايش فيلم هاي خود در رويدادهاي سينمايي مورد حمايت صهيونيست ها شده، امسال با تازه ترين ساخته خود « در جستجوي اريك» در يكي از بخش هاي رسمي جشنواره فيلم فجر حضور خواهد داشت.
شورجه: ميراث فرهنگي بايد از آثار عاشورايي حمايت كند
جمال شورجه، كارگردان سينما با اشاره به نقش نهادهاي دولتي مثل صداوسيما، شهرداري و نيروي انتظامي در ارتقاي سطح كمي و كيفي توليد آثار سينمايي ديني و عاشورايي، گفت: سازمان ميراث فرهنگي نيز بايد توليد اين گونه آثار را در دستور كار خود قرار دهد، چرا كه فرهنگ واقعي ما، دين ما است. كارگردان فيلم «شب دهم» در ادامه به تاثير آثار ديني در ارتقاي سطح فرهنگ شهروندي در جامعه اشاره كرد و گفت: سازمان فرهنگي و هنري شهرداري نيز با حمايت از توليد آثار ديني مي تواند سطح فرهنگ شهروندي را در جامعه ارتقاء بخشد. تهيه كننده فيلم «نفوذي» به فارس اظهار داشت: بخش فرهنگي نيروي انتظامي هم مي تواند از آثار ديني حمايت كند.
حمايت از موسساتي كه
در جهت سياست هاي ابلاغي رهبري حركت كنند
معاونت سينمايي وزارت ارشاد گفت: از تمامي موسسات رسانه هاي تصويري كه در راستاي اجراي سياست هاي 6 بندي ابلاغي رهبري حركت كنند حمايت ويژه اي به عمل خواهيم آورد. جواد شمقدري در نخستين نشست ادواري دست اندركاران شبكه نمايش خانگي تصريح كرد: مي توان با همكاري موسسات رسانه هاي تصويري با ساخت فيلم هايي با محوريت انقلاب اسلامي انقلاب خود را به ساير كشورها صادر كرد.
مداخله انگليس در امور ايران به روايت اسناد
مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري در راستاي تداوم انتشار اسناد تاريخ معاصر ايران به زودي چهار مجلد كتاب سند با عنوان كلي «مداخله انگليس در امور ايران به روايت اسناد نخست وزيري رژيم پهلوي» منتشر مي كند. به گزارش مهر، اين مجموعه به كوشش سجاد راعي سرپرست معاونت اسنادي مركز و پژوهشگر تاريخ معاصر تدوين با مساعي مشترك خانه كتاب تهران و مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري منتشر مي شود.
افتتاح سوگواره پوسترهاي عاشورايي
مراسم تقدير از برگزيدگان چهارمين سوگواره سراسري پوسترهاي عاشورايي و آيين گشايش نمايشگاه آثار برتر اين سوگواره، يكشنبه در سالن بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار شد. حسن بنيانيان، رئيس حوزه هنري در اين مراسم، فرهنگ جامعه ايراني را آميخته با نهضت عاشورا دانست و گفت: تا زماني كه اين پيوند و ارتباط وجود دارد، هيچ گزندي از سوي دشمنان و بدخواهان به اين ملك وارد نخواهد شد. وي جريان هاي فرهنگي همچون سوگواره پوسترهاي عاشورايي كه حوزه هنري متولي آن است را مثبت ارزيابي و اضافه كرد: وجود چنين مقولاتي مي تواند در هدايت اين اذهان كمك شاياني بكند؛ شايد فرصت مطالعه و تعمق در حوادث سرنوشت ساز تاريخي مثل عاشورا ميسر نباشد ولي صرف چند لحظه خيره شدن در برداشت تصويري يك هنرمند از آن در قالب پوستر، پيام هاي مفيد زيادي را منتقل مي كند. در اين مراسم همچنين برگزيدگان به اين شرح معرفي شدند: نفر اول: عليرضا جوادي، نفر دوم: مسلم علم زاده، نفر سوم: محمود حاجي وند. گفتني است، نمايشگاه چهارمين سوگواره سراسري پوسترهاي عاشورايي متشكل از 72 اثر راه يافته به مرحله نهايي تا 24 دي در نگارخانه هاي عالي حوزه هنري و مميز و ميرميران خانه هنرمندان ايران برپاست و در آن پوسترهاي سه دوره قبل اين سوگواره نيز به وسيله ويديو آرت مرور مي شوند.
دومين سوگواره نمايشي محرم در فرهنگسراهاي تهران
دومين سوگواره نمايشي محرم در دهه اول محرم برگزار مي شود. مجالس تعزيه شهادت مسلم، شهادت حر، شهادت علي اكبر و دو طفلان مسلم در فرهنگسراهاي بهمن، خاوران، بهاران، معرفت و انقلاب اجرا مي شود.
بزرگداشت آيت الله مجتهدي توسط فرهنگسراي ولا
دومين «بزرگداشت آيت الله مجتهدي تهراني؛ معلم اخلاق» توسط فرهنگسراي ولاء با همكاري حوزه علميه مجتهدي، سوم دي ماه در محل اين حوزه برگزار مي شود.

 



مردم قم 19دي با رهبر معظم انقلاب ديدار مي كنند

رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي استان قم گفت: مردم قم همزمان با 19دي ماه ديداري با رهبر معظم انقلاب خواهند داشت.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، نصرت الله لطفي در جلسه شوراي اداري استان قم با اشاره به قيام مردم قم در 19دي ماه 1356 تصريح كرد: مردم قم هر سال اين روز بزرگ را گرامي مي دارند و اميدواريم امسال برنامه هاي 19 دي منسجم تر از سال هاي گذشته برگزار شود.
وي با بيان اينكه مردم ولايت مدار قم با آمادگي اول انقلاب در صحنه حضور دارند، اظهار داشت: ما مديران به عنوان خادمين مردم بايد مقدمات برگزاري مراسم اين روز رابه نحوي كه تداعي كننده حركت مردم در سال 56 باشد فراهم كنيم.
رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي استان قم اضافه كرد: بايد همه ارگان ها بسيج شوند و در راستاي اجراي هرچه بهتر و باشكوه تر برگزار شدن برنامه هاي 19دي فعاليت كنند.
وي افزود: مردم قم با انجام اين كار مشت محكمي بر دهان كساني كه در حال شيطنت هستند، مي كوبند. لطفي با بيان اينكه طبق سنوات قبل امسال نيز مردم قم همزمان با 19دي ماه ديداري با رهبر معظم انقلاب خواهند داشت، تصريح كرد: رهبر معظم انقلاب تاكنون در اين ديدارها عنايت ويژه اي به مردم قم داشته اند.
وي با اشاره به برنامه ريزي هاي انجام گرفته براي حضور پرشور مردم در ديدار امسال با رهبري گفت:در حال برنامه ريزي هستيم تا براي سال جاري 5 هزار نفر از اقشار مختلف را براي تجديد بيعت با آرمان هاي امام امت به حسينيه امام خميني و ديدار رهبر معظم انقلاب اعزام كنيم.
رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي استان قم با بيان اينكه جلسات هماهنگي با برخي دستگاه هاي مرتبط از جمله دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قم، شهرداري قم، نيروي انتظامي قم و ... به منظور اجراي مناسب برنامه هاي 19 دي انجام خواهد شد، گفت: جز اين دستگاه ها كه دخالت مستقيمي در اجراي برنامه هاي 19دي دارند، ساير دستگاه ها نيز بايد در زمينه تغيير چهره شهر همزمان با اين روز فعاليت داشته باشند.
وي همچنين خواستار همكاري ادارات گوناگون براي تهيه اقلام فرهنگي و اعزام افراد به ديدار با رهبر شد.
لطفي اظهار اميدواري كرد با توجه به حساسيت هاي موجود، مراسم امسال 19دي بايد باشكوه تر از هر سال برگزار شود.

 



معاون اول رئيس جمهوري: مشكلات كارخانه واگن پارس اراك بررسي مي شود

معاون اول رئيس جمهوري اعلام كرد: مسائل و مشكلات صنعتي استان مركزي به ويژه كارخانه واگن پارس اراك با اولويت خاص بررسي مي شود.
به گزارش ايرنا، محمدرضا رحيمي روز دوشنبه در بدو ورود به استان مركزي در فرودگاه اراك در گفت وگو با خبرنگاران افزود: واگن پارس از كارخانه هاي مهم كشور است كه به علت برخي بي مهري ها و بي توجهي ها، با مشكل مواجه شده است.
وي، بررسي مسائل و مشكلات اين كارخانه را در راس برنامه هاي سفر يك روزه خود به استان مركزي عنوان كرد و گفت: مشكلات اين واحد توليدي بايد برطرف شود.
وي افزود: داشتن مردمي خوب، وجود زادگاه امام خميني و صنعتي بودن از ويژگي هاي استان مركزي است و اين استان نقش بسزايي در اقتصاد ملي دارد.
كارخانه واگن پارس اراك، نخستين واحد صنعت ريلي كشور 25 سال سابقه فعاليت دارد.
به گزارش ايرنا در جريان اين سفر يك روزه علاوه بر بررسي مسائل و مشكلات برخي واحدهاي صنعتي، 10 طرح بزرگ عمراني كه در مجموع 391 ميليارد تومان هزينه دربرداشته با حضور معاون اول رئيس جمهوري به بهره برداري رسيد.

 



وزير آموزش و پرورش: پيش دانشگاهي حذف شده نه مقطع راهنمايي

وزير آموزش و پرورش گفت: پخش خبر حذف مقطع راهنمايي اشتباهي بود كه از سوي شوراي عالي آموزش و پرورش صورت گرفت در حالي كه پيش دانشگاهي حذف شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از چابهار، حيمدرضا حاجي بابايي در جمع مسئولان آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان در چابهار اظهار داشت: به منظور تحول در آموزش و پرورش، محققان اين وزارت، تحقيقاتي را از سال 1367 آغاز كردند كه تعدادي از اين كارهاي تحقيقاتي انجام شده، امروز به عنوان فلسفه آموزش و پرورش و بر مبناي سند ملي و سند راهبردي آماده پياده شدن است.
وي خاطرنشان كرد: براي پيشبرد اهداف آموزش و پرورش قرار است چهار دوره سه ساله در آموزش و پرورش شكل گيرد كه دو دوره سه ساله در مقطع ابتدايي و دو دوره سه ساله در مقطع دبيرستان است و براي دوره ابتدايي يك معاونت و براي دوره دبيرستان هم يك معاونت در نظر گرفته مي شود.
وزير آموزش و پرورش گفت: تا سال 90، آزموني به عنوان كنكور وجود ندارد و حذف مي شود به همين دليل پيش دانشگاهي هم حذف مي شود.
حاجي بابايي گفت: بايد آموزش و پرورش از حالت سنتي و حفظي خارج شود و به ابتكار، خلاقيت و نوآوري علمي - پژوهشي و تحقيقاتي تبديل شود كه نقش خود دانش آموزان در اين راه تعيين كننده است.
وي افزود: در حال حاضر، مدرسه محوري عمل مي شود يعني مدرسه بايد همه چيز در آن جاي گيرد پس بنا داريم در ساعات بعدازظهر زماني كه مدرسه تعطيل مي شود كانون قرآن و كانون فرهنگي را راه بيندازيم براي اينكه دانش آموزان علاقه مندتر شوند.
وي افزود: همچنين به هر مدرسه اي كه معلمانش توانايي داشته باشند به آنها اضافه كاري داده شود و از بازنشسته ها به مدت هشت ساعت در هفته استفاده شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14