(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 دی 1389- شماره 19829

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله سيستاني: بايد همه همت خود را حول محور ولايت فقيه صرف كنيد
كدخدايي با اشاره به گزارش كارگروه حل اختلاف دولت و مجلس:
شوراي نگهبان منتظر نظر رهبر معظم انقلاب است
رد درخواست مداخله جويانه مارگارت تاچر از سوي امام خميني(ره)
ايران در توليد پلاسما خودكفا شد
برقراري امنيت در جنوب شرق كشور با همكاري سران قبايل
دولت مصر از ورود كمك هاي ايراني به غزه جلوگيري كرد
سومين همايش سراسري شعر عاشورايي قروه به پايان رسيد
برگزاري هفتمين شب درگذشت خبرنگار جوان كردستان در روستاي ژنين
امام جمعه اهل سنت سنندج: ملت ايران ثابت كرد در دفاع از رهبر عاليقدر كوتاه نمي آيد
اختصاص 500 ميليارد تومان به بهسازي راه هاي كشور
ساخت 101 سد ملي در كشور
اخبار ادبي و هنري



در ديدار دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي مطرح شد
آيت الله سيستاني: بايد همه همت خود را حول محور ولايت فقيه صرف كنيد

دبير كل حزب مؤتلفه گفت: آيت الله سيستاني فرمودند كه كساني كه مي خواهند براي اسلام و مسلمين خدمت كنند بايد همه همتشان را حول محور ولايت صرف كنند.
محمد نبي حبيبي دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي در گفت وگو با فارس توضيحاتي درباره ديدار اخير خود با آيت الله سيستاني بيان كرد.
وي گفت: سفر به عراق هر چند يك سفر زيارتي بود، اما از قبل هماهنگي هايي انجام داديم كه به عنوان دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي با حضرت آيت الله سيستاني ملاقات داشته باشم و اين ملاقات در نهايت تكريم و احترام انجام شد.
دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي با اشاره به سخنان آيت الله سيستاني در اين ديدار گفت: از آنجا كه ايشان يكي از مراجع تقليد شيعيان هستند، يك نوع كسب تكليف و وظيفه نيز از ايشان پرسيديم كه فرمودند كساني كه مي خواهند براي اسلام و مسلمين خدمت كنند «بايد همه همتشان را در حول محور ولايت صرف كنند» و اين جمله را دوبار تكرار كردند.
حبيبي ادامه داد: نكته اي كه تا به حال رسانه اي نكرده ام اين است كه زماني كه صحبت از مقام معظم رهبري شد، ايشان با احترام و تكريم لفظ «آقا» را به كار گرفتند لذا زماني كه يك مرجع تقليد، مقام معظم رهبري را همچون ساير ارادتمندان «آقا» با تكريم و احترام ويژه خطاب مي كنند، معناي ويژه اي دارد.
وي اظهار داشت: مايل بودم درباره مسائل داخلي ايران اگر آيت الله سيستاني لازم مي دانند مطالبي بفرمايند كه ايشان پاسخ عالمانه اي با اين مضمون بيان كردند كه «من در مورد ايران و ساير كشورهاي اسلامي به منزله پزشك عمومي هستم بنابراين پزشك عمومي حق ورود به كار تخصصي پزشكي را ندارد، لذا شما در ايران بايد به متخصص امور مراجعه كنيد».
دبير كل مؤتلفه افزود: ايشان خيلي متواضعانه ما را به متخصصين امر يعني «مراجع داخل كشور» ارجاع دادند كه بيان عالمانه زيبايي از ايشان بود و احساس من اين بود كه ايشان روي كليات جهان اسلام تسلط ويژه دارند.
دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي در بخش ديگري از اين گفت وگو با اشاره به ارائه توضيحاتي از گذشته و عملكرد حزب مؤتلفه اسلامي خدمت آيت الله سيستاني، بيان داشت: در اين ديدار درباره برخورد مسلحانه با نظام شاهنشاهي و اعدام انقلابي حسنعلي منصور مطالبي ذكر كردم و گفتم كه براي اين كار مقدماتي را طي كرده و سپس اقدام به اين كار كرديم و آن مقدمات اين بود كه در يك جلسه 12 ساعته، شوراي مركزي مؤتلفه براي اين كار تصميم گرفت و از مرحوم آيت الله ميلاني نيز مجوز شرعي دريافت كرد.
دبير كل مؤتلفه ادامه داد: به آيت الله سيستاني گفتم كه رژيم شاه در آن زمان با گذر از 15 خرداد و آن كشتار وسيع، خودش را قدرت مطلق مي دانست و متأسفانه عده اي در آن زمان از ادامه مبارزه مأيوس شده بودند.
حبيبي در ادامه به بيان ناگفته هاي ديگري از ديدار با آيت الله سيستاني پرداخت و يادآور شد: زماني كه گفتم شهيد آيت الله مطهري در يك جلسه گفته بودند كه «بايد چند نفر از سران رژيم شاه را به خاك افكند تا اين جو فعلي شكسته شود» آيت الله سيستاني متعجب شدند و فرمودند كه آقاي مطهري اين را گفتند؟!؛ چون در آن زمان وجهه آقاي مطهري، وجهه علمي و فقهي و فلسفي شهرتش بيشتر بود.
وي در ادامه توضيحاتش اظهار داشت: خدمت ايشان گفتم كه بعد از مسجل شدن شرعي بودن اين كار، تيم مسلح مؤتلفه اين كار را انجام داد، كه براي آيت الله سيستاني جالب بود.

 



كدخدايي با اشاره به گزارش كارگروه حل اختلاف دولت و مجلس:
شوراي نگهبان منتظر نظر رهبر معظم انقلاب است

سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينكه اظهاراتش در مورد نتايج كارگروه حل اختلاف دولت و مجلس شخصي نبود گفت: منتظر نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص گزارش اين كارگروه هستيم.
به گزارش خبرگزاري ها، دكتر عباسعلي كدخدايي در نشست خبري ديروز خود ابتدا با اشاره به حماسه 9 دي تصريح كرد: 9 دي روز عظمت اسلام و مردم بود كه در آن ملت به صورت خودجوش در حمايت از اسلام، ارزش هاي انقلاب و ولايت فقيه به ميدان آمدند و پاسخ محكمي به فتنه گران دادند.
اظهارنظر شخصي نكردم
وي سپس در پاسخ به سوال خبرنگاري كه مدعي بود اظهارنظرهاي وي در خصوص كارگروه رفع اختلاف دولت و مجلس انتقاداتي را برانگيخته است گفت: بنده هيچ وقت اظهارنظر نكردم بلكه گزارش دادم.
كدخدايي افزود: بنده در نشست خبري قبلي بخش هايي از نامه آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان را كه پس از جمع بندي هاي لازم خدمت مقام معظم رهبري تقديم شده بود گزارش دادم و در حال حاضر هم منتظر نظر رهبر معظم انقلاب هستيم.
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينكه اظهارنظر در مورد مسئله اشكالي ندارد، گفت: فكر مي كنم دوستان مجلس كمي در اظهارنظر خود عجله كردند چرا كه جمعي از نمايندگان در جلسه كارگروه حضور داشته و از مفاد آن آگاه بودند؛ آنچه ما اعلام كرديم، نگفتيم كه نظر مجلس است بلكه در اين كارگروه نمايندگاني از دولت و مجلس و كارشناسان نيز حضور داشتند.
وي گفت: نمايندگان مجلسي كه عجولانه اعلام نظر كردند مي توانستند زودتر به ما اظهارنظر كنند. نامه از سوي شوراي نگهبان در تاريخ 20 آبان ماه خدمت مقام معظم رهبري ارسال شد اما چند روز بعد نامه نمايندگان به دست ما رسيد. آن هم در پي اين بود كه يكي از نمايندگان مجلس از من سوال كرد و من گفتم كه قرار است شوراي نگهبان نظر خود را خدمت مقام معظم رهبري اعلام كند.
سخنگوي شوراي نگهبان يادآور شد: از تاريخ پنجم مهرماه كه جلسات كارگروه به پايان رسيد مجلس هنوز نظرش را ارسال نكرده بود ولي ما رعايت امانت را كرديم و هم مشروح مذاكرات همراه با نامه و هم چنين پاسخ مجلس را خدمت مقام معظم رهبري تقديم كرديم. اصل قضيه بايد در شوراي نگهبان و در روند تفسير اصول مورد اختلاف، انجام شود.
وي تصريح كرد: همه اين اقدامات، اوليه و پيشنهادي بود و بايد منتظر ماند كه به عنوان تفسير از اصول مورد اختلاف، چه نظري استخراج خواهد شد. مجددا تاكيد مي كنم كه نظر شخصي ندادم و عين نامه را خواندم. ما از ابتدا نيز اعلام كرديم كه در اين كارگروه سه نفر از اعضاي شوراي نگهبان، جمعي از نمايندگان مجلس، دولت و برخي از كارشناسان حضور داشتند.
كدخدايي در ادامه با اشاره به لايحه برنامه پنجم و با بيان اين كه «پاسخ رسمي شوراي نگهبان در اين مورد، پايان ساعات اداري روز چهارشنبه به مجلس ارسال شد» گفت: اين لايحه بسيار مفصل بوده و داراي بيش از 200 ماده است كه علاوه بر بررسي در مجلس شوراي اسلامي مدت ها نيز در دولت مورد بررسي قرار گرفت. ما نيز تلاش كرديم از زماني كه مجلس وارد رسيدگي شد، بررسي هاي غيررسمي خود را آغاز كنيم و در سه نوبت بررسي هاي غيررسمي ما براي مجلس شوراي اسلامي ارسال شد.
مغايرت مصوبه مجلس
با قانون اساسي
وي پس از تشريح ايرادات شوراي نگهبان به برنامه لايحه پنجم، در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه ايراد شوراي نگهبان به تركيب اعضاي بانك مركزي به طور شفاف چيست؟ گفت: با توجه به اين كه بانك مركزي از نهادهاي حاكميتي به شمار مي رود عضويت افرادي غير از افرادي كه در قواي سه گانه حضور دارند (از جمله اقتصاددانان)، مغاير اصل 44 قانون اساسي شناخته شد.
خبرنگار ديگري سوال خود را چنين مطرح كرد كه آيا اكنون مشخص شده كه تعيين رئيس بانك مركزي برعهده مجمع عمومي است يا رئيس جمهور؟ كه كدخدايي در پاسخ گفت: اين مباحث از جمله مباحث مصلحت سنجي است كه بايد در قانون بيايد. ايراد شوراي نگهبان اين بود كه با توجه به تركيب و وظايفي كه برعهده دارد، حضور افرادي غير از افرادي كه در قواي سه گانه حضور دارند مغاير با اصل 44 قانون اساسي است.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه آيا ايراد شما درباره حذف رئيس جمهور از تركيب اعضاي بانك مركزي نبود؟ گفت: شوراي نگهبان نسبت به حذف افراد بحثي به صورت رسمي نداشته است. تركيبي كه در اين شوراها يا مجامع به چشم مي خورد با توجه به وظايف آن ها مورد توجه واقع مي شود. به همين دليل تركيبي كه براي بانك مركزي در نظر گرفته شده، تركيبي غير حاكميتي بود كه ما آن را مغاير قانون اعلام كرديم.
لايحه مجازات اسلامي
ايراد و ابهام دارد
كدخدايي در ادامه نشست خبري خود با اصحاب رسانه، با اشاره به ايرادات شوراي نگهبان پيرامون لايحه مجازات اسلامي، اظهار كرد: شوراي نگهبان 178 ايراد به لايحه مجازات اسلامي گرفته كه عمده آن ها ايرادات شرعي است، البته ايرادات قانوني نيز وجود دارد. هم چنين برخي ابهامات نيز در آن به چشم مي خورد.
تمام سوابق و اقدامات افراد در بررسي صلاحيت ها مورد توجه قرار مي گيرد
خبرنگاري با بيان اين كه آقاي جنتي اعلام كرده تا زماني كه وي در شوراي نگهبان حضور دارد يكي از اطرافيان رئيس جمهور در صورت كانديدا شدن تاييد صلاحيت نخواهد شد، خواستار ارزيابي كدخدايي شد كه وي پاسخ داد: موضع رسمي شوراي نگهبان اين است تا زماني كه ثبت نام صورت گيرد، اظهارنظر نمي كنيم و طبعا تمام سوابق و اقدامات افراد در بررسي ها مورد توجه قرار مي گيرد.
كدخدايي درباره برخي اظهارنظرها در مورد تاييد يا رد صلاحيت برخي چهره ها نيز گفت: مصلحت سنجي اين كه چه كسي صحبت كند يا خير با بنده نيست و نمي توانم بگويم كه چه كسي اين كار را انجام دهد يا ندهد. اما ما در شوراي نگهبان در زمان ثبت نام افراد و زمان قانوني براي بررسي صلاحيت ها، اعلام نظر مي كنيم.

 



در يك سند تازه منتشر شده در لندن افشا شد
رد درخواست مداخله جويانه مارگارت تاچر از سوي امام خميني(ره)

در اسنادي كه به تازگي براساس قانون افشاي 30 ساله در انگليس منتشر شد براي اولين بار سندي وجود دارد كه نشان مي دهد امام خميني(ره) به تقاضاي مداخله جويانه مارگارت تاچر نخست وزير وقت انگليس بي اعتنايي كرده است.
به گزارش روزنامه انگليسي ديلي تلگراف، اسناد تاريخي كه روز پنجشنبه در انگليس منتشر شده نشان مي دهد كه «مارگارت تاچر» نخست وزير وقت انگليس براي آزادي گروگان هاي آمريكايي داخل ايران تلاش ناموفقي انجام داده است.
اين اسناد كه مربوط به سال 1980 است و براساس قانون افشاي 30 ساله انگليس منتشر شده همچنين به اختلافات تاچر با بانك مركزي، ديپلمات ها و مقامات سلطنتي اين كشور اشاره كرده است.
تاچر كه از سال 1979 تا 1990 نخست وزير انگليس از حزب محافظه كار بود به دليل موضع سختگيرانه اش عليه كمونيسم به عنوان «بانوي آهني» مشهور شده بود و در بسياري از رويدادهاي بين الملل دخالت داشت.
اسناد تاريخي تازه منتشر شده در انگليس محدوديت هاي تلاش هاي تاچر براي تحميل خود به صحنه جهان را نشان مي دهد؛ اين اسناد فاش مي كند كه چگونه تلاش هاي وي براي آزادي گروگان هاي آمريكايي در ايران و تلاش براي ترغيب ورزشكاران براي عدم شركت در بازيهاي المپيك 1980 مسكو به شكل قابل توجهي ناموفق بود.
براساس اين اسناد، پس از اتمام ماجراي گروگان گيري جدايي طلبان عرب در سفارت ايران در لندن كه د رسال 1980 روي داد، تاچر تلاش كرد تا در ماجراي آمريكايي هاي گروگان گرفته شده در سفارت آمريكا در تهران كاري انجام دهد.
تاچر در آن زمان به امام خميني(ره) نامه اي نوشت و درخواست كرد تا كساني كه در سفارت آمريكا گروگان گرفته شده اند را به عنوان قدرشناسي از نيروهاي انگليسي كه عمليات آزادسازي ديپلمات هاي ايراني در لندن را انجام دادند، آزاد كند.
يادداشت ديگري كه براساس همان قانون 30 ساله منتشر شده و اكنون در اختيار «آرشيوهاي ملي انگليس» قرار دارد نشان مي دهد كه تاچر در ديدار «پرينس چارلز» با سايت هاي نظامي فرانسه مخالفت كرد زيرا فرانسه در آن زمان عضوكامل ناتو نشده بود.
براساس اسناد فوق، تاچر در آن زمان با رئيس بانك انگليس درخصوص ناديده گرفتن راهبرد اقتصادي دچار اختلاف شده بود.
در سندي ديگر «پاپ ژان پل دوم» رهبر وقت كاتوليك هاي جهان در نامه اي به تاچر از وي خواسته بود تا با مداخله خود به اعتصاب غذاي هفت زنداني «ارتش جمهوريخواه ايرلند» كه در زندان «ميز» در ايرلند شمالي زنداني بودند، پايان دهد. اعتصاب غذاي افراد فوق پس از آن شروع شد كه دولت انگليس تصميم گرفته بود تا با زندانيان جمهوريخواه به مانند جنايتكاران رفتار كند نه زنداني سياسي.
براساس اسناد فوق تاچر درخواست پاپ را رد كرد و پس از آن با اينكه اعتصاب غذا متوقف شده بود 10 زنداني با انجام اعتصاب غذا در سال 1981 جان خود را از دست دادند.

 



ايران در توليد پلاسما خودكفا شد

جشن خودكفايي تامين داروهاي استحصالي از پلاسماي ايراني برگزار شد.
وحيد دستجردي، وزير بهداشت صبح ديروز در مراسم جشن خودكفايي ايران در توليد پلاسما كه در سازمان انتقال خون ايران برگزار شد. گفت: تا پايان امسال شاهد بهره برداري خط توليد فاكتور 7 و 8 نوتركيب براي اولين بار در كشور خواهيم بود.
وي افزود: در حال حاضر يك ميليون و 800 هزار واحد خون در سال توسط مردم اهدا مي شود كه مي تواند بسياري از نيازهاي خوني كشور را تأمين كند.
وحيد دستجردي اضافه كرد: از سال گذشته برنامه ر يزي هاي متنوعي داشتيم كه امسال براساس آن توانستيم تمام ايمونوگلوبين وريدي كشور، تمام فاكتور 9 و 45 درصد آلبومين مورد نياز بيماران را از پلاسماي ايراني توليد كنيم.
وحيد دستجردي با بيان اينكه از سال 84 تا امروز 500 هزار ليتر پلاسما براي توليد دارو به خارج از كشور ارسال شد خاطر نشان كرد: اميدواريم با ساختن پالايشگاه پلاسما در داخل كشور كه در فاز دوم و سوم آن قرار داريم اين مشكل هم حل شود.
وزير بهداشت با بيان اينكه تاكنون با توليد پلاسما در كشور 200 ميليون دلار صرفه جويي ارزي داشتيم يادآور شد: علاوه براين درآمدها ما مي توانيم براي مشترياني كه در منطقه به اين دارو نياز دارند صادرات داشته باشيم.
وي گفت: در سال 6 تا 7 ميليون دلار صرف واردات سرم ضد هاري مي شود كه با همين توان فعلي به راحتي مي توانيم ايمونوگلوبين ضد هاري و ضد هپاتيت B و ضد كزاز را در داخل كشور توليد كنيم.
وزير بهداشت يادآور شد: حدود 10 ميليارد تومان براي واردات ايمونوگلوبين كزاز و ضد هپاتيت نيز هزينه مي كنيم و اميدواريم در سال آينده طي 8 تا 9 ماهه پيش رو توليد آن را توسط فناوري هاي جديد و به كمك شركت پالايش و پژوهش خون اعلام كنيم.
به گزارش فارس وي افزود: سياست ما در توليد فرآورده هاي خوني، توليد پلاسما و به خودكفايي رسيدن آنها و توليد فرآورده هاي خوني در پالايشگاه پلاسما در تمام فازهاي آن است تا بتوانيم فرآورده هاي پلاسما را صادر كنيم.
وحيد دستجردي گفت: ايمونوگلوبين وريدي امروز روند رو به رشد مصرفي در دنيا پيدا كرده است و كليد درمان بسياري از بيماري هاي روماتولوژي و ايمني و حتي آلزايمر شده است.

 



سرلشكر جعفري تأكيد كرد
برقراري امنيت در جنوب شرق كشور با همكاري سران قبايل

فرمانده كل سپاه اعلام كرد كه گام هاي نخست امنيت با همكاري مردم بخصوص قبايل و طوايف در جنوب شرق كشور برداشته شده است.
به گزارش ايسنا سرلشكر محمدعلي جعفري در سفر به زاهدان با بيان اين مطلب، افزود: رويكرد سپاه براساس مصوبه ابلاغ شده از سوي شوراي عالي امنيت ملي واگذاري امنيت به خود مردم است كه خوشبختانه تاكنون موفقيت آميز بوده است.
وي اظهار داشت: بهترين راه برقراري امنيت استفاده از حضور مردم است كه اين طرح به خوبي توانسته امنيت را تامين كند.
وي بيان داشت: سپاه پاسداران تلاش كرده است تا مشكل امنيت را حل و زمينه را براي حضور دستگاه ها و سرمايه گذاران توسعه و عمران منطقه فراهم كند.
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به فعاليت هاي محروميت زدايي اين نهاد در سيستان و بلوچستان افزود: قرارگاه سازندگي سپاه كارهاي بزرگي در زمينه عمران و آباداني و رشد اقتصادي اين استان آغاز و بخش هايي از آنها را نيز تاكنون اجرا كرده است.
جعفري گفت: با اين وجود به منظور سازندگي و توسعه منطقه بايد اقدامات گسترده تر و بزرگتري توسط دولت انجام شود.
وي بيان كرد: سپاه پاسداران و ساير دستگاه هاي دست اندركار بخش امنيت، زمينه را براي فعاليت هاي گسترده سازندگي و توسعه و پيشرفت فراهم كرده اند و اكنون نوبت وزارتخانه ها و سرمايه گذاران بخش خصوصي است تا تلاش به سمت توسعه را در اين استان آغاز كنند.
فرمانده سپاه با اشاره به فعاليت هاي سپاه در زمينه ايجاد زيرساخت هاي بخش كشاورزي در سيستان و بلوچستان گفت: ايجاد گلخانه توسط سپاه يكي از اقدام هاي محروميت زدايي در منطقه است كه از عموم مردم به ويژه جوانان درخواست مي شود با سرمايه گذاري و تلاش در اين بخش، كشاورزي منطقه را متحول كنند.
جعفري با اشاره به توسعه همكاري دشمنان براي جلوگيري از پيشرفت و توسعه ايران اسلامي اظهار داشت: دشمنان نظام اسلامي با اجير كردن برخي افراد و گروه ها در تلاشند تا از پيشرفت ايران اسلامي با سوء استفاده از موقعيت جغرافيايي و اوضاع اجتماعي و مذهبي مناطقي خاص مانند سيستان و بلوچستان جلوگيري كنند.
وي افزود: ايجاد ناامني و اختلاف ميان مذاهب و اقوام مختلف از جمله ترفندهاي دشمنان در اين زمينه است.
فرمانده كل سپاه پاسداران اظهار داشت: آدم ربايي، سرقت، راهزني و آزار و اذيت افرادي كه مشغول فعاليت هاي سازندگي در استان هايي مانند سيستان و بلوچستان هستند از ديگر شگردهاي دشمنان براي جلوگيري از پيشرفت و توسعه اين مناطق است.
وي گفت: با تدبير رهبر معظم انقلاب سپاه پاسداران با حضور و سرمايه گذاري و فعاليت هاي سازندگي در استان هاي كردستان و سيستان و بلوچستان زمينه را براي سرمايه گذاري و فعاليت بخش خصوصي و دولتي در اين مناطق فراهم كرده است.

 



گامي ديگر از همراهي با رژيم صهيونيستي
دولت مصر از ورود كمك هاي ايراني به غزه جلوگيري كرد

سرويس سياسي-
دولت مصر در راستاي همراهي با رژيم غاصب صهيونيستي از ورود افراد و كمك هاي ايراني به غزه جلوگيري كرد.
شبكه تلويزيوني المنار در اين باره گزارش داد: مقامات مصري مانع از ورود كمك هاي ارسالي از ايران به نوار غزه شدند. سيصد تن از كمك هاي ارسال شده براي انتقال به غزه منتظر اجازه مقامات مصري است.
«انس ازرق» خبرنگار اين شبكه در لاذقيه با تهيه گزارشي در اين خصوص اعلام كرد: مقامات مصري به كمك رسانه هاي ايراني و شش تن از اتباع اردن كه در كاروان ارسال كمك هاي بشردوستانه به نوار غزه شركت دارند اجازه ورود به خاك مصر و رفتن به نوار غزه را ندادند. همچنين سفارت مصر در دمشق به مسئولان اين كاروان اعلام كرد كه از كمك هاي ايران به خاك مصر و سپس ورود آنها به نوار غزه جلوگيري خواهد شد.
«فيروز ميتي بورولا» رئيس كاروان «همبستگي آسيا يك» در اين خصوص به خبرنگاران گفت: جواناني كه از مناطق مختلف آسيا آمده اند براي آزاد كردن فلسطين بسيار مشتاق هستند اين مايه رنج ماست كه از ورود جوانان ايراني به غزه و شركت در خوشحالي ما جلوگيري شود. ما خاضعانه از دولت مصر مي خواهيم كه در اين خصوص تجديدنظر كند زيرا ما بر اين باوريم كه ملت ايران نبايد قرباني رابطه دولت مصر و ايران شوند.
همچنين حسين رويوران رئيس هيات ايراني نيز در جمع خبرنگاران گفت: انتظار نداشتم دولت مصر مانع از ورود صلح دوستان به غزه شود و همچنين انتظار نداشتيم كه از ورود كمك هاي ايراني به غزه جلوگيري شود.
گزارشگر اين شبكه افزود: با وجود اين امر مسئولان كاروان تصميم گرفتند راه خود را به طرف غزه ادامه بدهند و اين تصميم با حمايت گروه ايراني صورت گرفت.
خبرگزاري رويترز نيز در اين باره گزارش داد: دولت مصر به دلايل امنيتي و سازماني از عبور كاروان ايراني از مرز رفح جلوگيري كرده است.

 



با معرفي نفرات برتر
سومين همايش سراسري شعر عاشورايي قروه به پايان رسيد

سنندج-خبرنگار كيهان:
با معرفي نفرات برتر سومين همايش سراسري شعر عاشورايي قروه به پايان رسيد.
سومين همايش شعر عاشورايي اين نخستين پيام آور حسيني در سه بخش شاعران بالاي 30 سال، زير 30 سال و بخش ويژه شهداي مظلوم كردستان در محل سالن سردار شهيد هوشنگ ورمقاني مجتمع فرهنگي هنري فردوسي قروه در فضايي معنوي و روحاني و با استقبال پرشور مردم برگزار شد كه در پايان و براساس راي داوران نفرات برتر اينگونه معرفي شدند.
در بخش شاعران بالاي 30 سال: نفر اول بهروز سپيد نامه از استان ايلام با لوح سپاس تنديس همايش و مبلغ چهار ميليون ريال مورد تجليل قرار گرفت. به نفر دوم حبيب الله بخشوده از استان ايلام لوح سپاس تنديس همايش و مبلغ سه ميليون ريال اهدا شد و نفر سوم رضا يزداني از استان قم لوح سپاس و مبلغ دو ميليون ريال را دريافت كرد.
در اين بخش هيئت داوران، خدابخش صفا دل و نورالله عجم نوروزي از شاهرود را شايسته تقدير دانست.
در بخش شاعران زير 30 سال، نفر اول اعظم كاوه از سريش آباد كردستان با دريافت لوح سپاس تنديس همايش و مبلغ سه ميليون ريال تجليل شد و به نفر دوم معصومه سادات شاكري از نيشابور استان خراسان رضوي لوح سپاس و مبلغ دو ميليون ريال و نفر سوم زهرا كاظم پور از كاشان استان اصفهان لوح سپاس و مبلغ 1 ميليون و پانصد هزار ريال اهدا شد.
در اين بخش نيز هيئت داوران مريم انبارلو از نيشابور و علي سليماني از همدان را مورد تقدير قرار داد.
در بخش ويژه همايش شهداي مظلوم كردستان و براساس نظر داوران، علي احسان فريدوني از بيجار كردستان در بخش شعر فارسي، يزدان بابائي از صحنه استان كرمانشاه در بخش شعر كردي و نادر بيات از بيجار كردستان در بخش شعر تركي حائز رتبه اول تا سوم شدند كه با اهداي لوح سپاس تنديس همايش و جايزه نقدي از آنان تجليل شد.
در بخش ويژه همچنين مادح نظري از سنندج در بخش شعر كردي، منصور دولتي از قروه در بخش شعر تركي و سارا سادات باختر از آران و بيدگل و فرزانه دهقان نژاد از تبريز در بخش شعر فارسي مورد تقدير قرار گرفتند.
در ابتداي مراسم اختتاميه، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان گفت براي حضور در اين همايش 250 شاعر از 26 استان كشور بيش از 670 اثرخود كه به سه زبان فارسي، تركي و كردي سروده شده بود را به دبيرخانه همايش فرستادند.
قباد ميمنت آبادي در بخشي از سخنانش پيوند شعر عاشورايي و حماسه نهم دي را نقطه عطفي در تاريخ فرهنگ كردستان دانست و افزود: پيوند نهم دي و عاشوراي حسيني با هنر شاعران و هنرمندان ولايت مدار ماندگار شد.
وي ا ز روز نهم دي به عنوان روز مرگ فتنه گران نام برد و يادآور شد در چنين روزي ملت فهيم و ولايي ايران بزرگ با حضور حماسي خود نشان دادند لحظه اي از ارزشهاي اسلام و پيمان با ولايت كوتاه نخواهند آمد و پس از فتنه دشمنان در روز عاشورا در روز نهم دي با خلق حماسه اي عظيم نشان دادند كه همواره در صحنه حضور دارند و با اين حركت تاريخي پشتيباني خود را از ولايت فقيه و نظام مقدس اسلامي به جهانيان اعلام كردند.

 



برگزاري هفتمين شب درگذشت خبرنگار جوان كردستان در روستاي ژنين

سنندج- خبرنگار كيهان:
مراسم هفتمين شب درگذشت خبرنگار با اخلاق و جوان استان كردستان، امروز در روستاي ژنين، زادگاه آن مرحوم، برگزار خواهد شد.
كاظم محمدپور خبرنگار متوفي رسانه هاي مكتوب كشورمان، هفته قبل در منزل مسكوني خود در شهر سنندج به دليل گازگرفتگي جان خود را از دست داده بود. وي سال گذشته به اصحاب مطبوعات كشور ملحق شد و در همين مدت كوتاه ارتباط خوبي با همكاران و مخاطبان خود برقرار كرده بود.
پس از فوت اين جوان اهل رسانه، رضا محمدي مشاور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان نيز نزد خانواده او حاضر شد و مراتب ناراحتي و تسليت خود و وزير را تقديم بازماندگان كرد.
فرستاده ويژه وزير فرهنگ و ارشاد ضمن دلجويي از اعضاي خانواده كاظم محمدپور ابراز اميدواري كرد جوانان حاضر در رسانه هاي مختلف كشور اسلامي مان، آن مرحوم را الگوي اخلاقي خود قرار دهند و با پايبندي به اصول اخلاقي و حرفه اي، راه را براي طي كردن پله هاي ترقي خود هموار سازند.

 



امام جمعه اهل سنت سنندج: ملت ايران ثابت كرد در دفاع از رهبر عاليقدر كوتاه نمي آيد

سنندج-خبرنگار كيهان:
امام جمعه موقت سنندج، در خطبه هاي نماز جمعه مسجد جامع اين شهر با اشاره به توطئه فتنه گران، نداشتن بصيرت را عامل اصلي گمراهي آنهاو غلتيدن اين طيف به دامن دشمنان ايران اسلامي توصيف كرد.
ماموستا حاج محمد امين راستي، شعور و فهم بالا و آگاهي نسبت به مسائل روز جامعه را از صفتهاي بارز انسان هاي مومن برشمرد و با تقدير از حضور خودجوش ملت ايران در حماسه بزرگ نهم دي، اين روز را يكي ا ز روزهاي پرافتخار در تاريخ انقلاب دانست و افزود: بعد از شنيدن اظهارات روشنگرانه رهبر عزيز، در نهم دي ماه سال گذشته موج انسانهاي آگاه و با بصيرت به راه افتاد و فتنه گران را به حاشيه راند.
امام جمعه موقت سنندج گفت: ملت ايران بارها ثابت كرده اند كه در برابر اهانت به دين مبين اسلام و رهبري عاليقدر كوتاه نمي آيند و در برابر هر چيز و هر كس به نشانه حمايت از اين دو ارزش والا مي ايستند.
وي با اعلام اينكه حركت نسنجيده فتنه گران اميد به دخالت بيگانگان را در امور داخلي ايران افزايش داد گفت: همچنانكه رهبر انقلاب فرمودند، پناه بردن به دشمن و خالي كردن پشت ملت بزرگ ترين گناهي بود كه سران فتنه مرتكب آن شدند.
وي يادآور شد عظمت راهپيمايي نهم ديماه سال 1388 را مي توان در قطع اميد بيگانگان به كشور دانست.

 



معاون وزير راه و ترابري خبر داد
اختصاص 500 ميليارد تومان به بهسازي راه هاي كشور

مشهد- خبرنگار كيهان:
معاون وزير راه و ترابري از اختصاص 500 ميليارد تومان به منظور بهسازي و اصلاح طرح هندسي راه هاي كشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و ترابري خراسان رضوي شهريار افندي زاده گفت: اصلاح هندسي مسيرهايي كه تغيير و ارتقا داشته اند، از جمله مهمترين فعاليت هاي انجام شده با هدف افزايش ايمني جاده ها توسط وزارت راه و ترابري است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور در خصوص افزايش ماشين آلات راهداري، بيان داشت: هر ساله 500 دستگاه جديد يا نوسازي شده به ناوگان راه و ترابري افزوده شده و همينك تعداد آن به 7 هزار و 300 دستگاه رسيده است.
وي همچنين از تجهيز بيش از يك هزار دستگاه از ماشين آلات راهداري كشور به دستگاه مكان ياب خبر داد.
افندي زاده در ادامه گفت: به منظور استقرار ماشين آلات راهداري و ذخيره مخلوط شن و نمك در گردنه هاي كشور، 120 آشيانه طي سال هاي 88 و 89 در گردنه هاي كشور ايجاد شده است.
معاون وزير راه و ترابري همچنين از وجود 605 راهدارخانه ثابت و سيار در كل كشور خبر داد و گفت: در هر 200 كيلومتر از راه هاي كشور يك راهدارخانه وجود دارد كه سعي شده عمده آن ها در كنار گردنه ها باشد.
وي با اشاره به وجود 26 هزار كيلومتر راه اصلي در كشور، تصريح كرد: يك هزار و 100 اكيپ راهداري در طول فصل سرما با ادارات راه و ترابري همكاري داشته و د رمجموع 10 هزار نيرو در طرح زمستاني مشغول به فعاليت هستند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور خاطرنشان كرد: با هماهنگي انجام شده با سازمان هواشناسي كشور اكيپ هاي توانمند و مطلع از اوضاع جوي، در طي زمستان امسال در قبل، حين و بعد از بارش به انجام عمليات ويژه در محورهاي پرخطر كشور خواهند پرداخت.

 



مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور خبر داد
ساخت 101 سد ملي در كشور

مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور از ساخت 101 سدملي در كشور خبر داد.
عليرضا الماسوندي در حاشيه سفر به استان مازندران در گفت وگو با فارس در ساري اظهار داشت: 101 سد ملي در كشور در حال ساخت است كه از اين تعداد 31 سد تا پايان امسال آبگيري مي شود.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور با اشاره به اينكه 108 سد ملي در دست بهره برداري است، افزود: ساخت 172 سد ملي نيز در دست مطالعه است.
وي مهم ترين سدهايي كه تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد را شامل سد البرز با 150 ميليون مترمكعب ظرفيت آبگيري، سد گتوند خوزستان با 4 ميليارد و 97 ميليون مترمكعب ظرفيت آبگيري و سد كارون 4 با ظرفيت آبگيري 2 ميليارد و 190 ميليون متر مكعب ظرفيت آب را برشمرد.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور افزود: با گذشت دو هفته از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها در كشور، پنج درصد در ميزان مصرف آب صرفه جويي شد كه اميدواريم با مشخص شدن تعرفه ها اجراي اين طرح در مديريت منابع آب اثر مثبتي داشته باشد.
الماسوندي ساخت سد و توسعه آب بندان ها را از ديگر اولويت هاي اين شركت بيان كرد و گفت: با ساخت سد هراز در مازندران و طرح كانال كشي سراسري آب هاي سطحي استان را بهينه تر مي كنيم و از هدر رفت آب جلوگيري مي شود.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور بر ضرورت اجراي طرح زهكشي تأكيد و افزود: با اجراي اين طرح در 370 هزار هكتار از زمين هاي مازندران مي توانيم منابع آب را در استان مديريت كنيم.
وي با اشاره به مصرف 90 درصد منابع آب كشور در بخش كشاورزي اظهار داشت: سالانه در بخش كشاورزي بيش از 89 ميليارد مترمكعب آب مصرف مي شود.
الماسوندي به كاهش باران در كشور به ويژه در استان هاي مركزي و جنوبي كشور اشاره كرد و افزود: استان هاي اين مناطق براي سال زراعي جاري با مشكل كمبود آب به ويژه در بخش كشاورزي مواجه هستند.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور با اشاره به حفظ منابع آب سطحي كشور و جلوگيري از خسارت در اين بخش گفت: حفظ حريم رودخانه ها نياز به بازنگري قانوني دارد و اگر تصرفي در اين حريم صورت گيرد بايد بلافاصله ترميم و اصلاح شود.وي اضافه كرد: امسال 67 ميليارد ريال براي ساماندهي برداشت هاي شن و ماسه در رودخانه هاي شمال كشور اختصاص يافت.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب كشور اظهار داشت: اين اعتبار از محل اعتبارات ملي است و به تفكيك استان ها و اعتبار استاني اختصاص مي يابد.

 



اخبار ادبي و هنري

نظر آيت الله نوري همداني درباره پايان بندي مختارنامه
حضرت آيت الله نوري همداني با اشاره به نمايش مختارنامه، نظر خود را پيرامون لالايي پايان بندي اين مجموعه و نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) اعلام كرد.
اين مرجع تقليد، در ديدار مديركل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، درباره تيتراژ پاياني مختارنامه گفت: با توجه به اين كه كم است و مضر هم نيست و چهره كسي كه لالايي مي خواند نيز نشان داده نمي شود، اشكال ندارد.
وي همچنين درباره نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) در اين سريال افزود: نشان دادن چهره ائمه اطهار(ع) و كساني كه مقام خيلي بالايي دارند، درست نيست؛ چون فضائل و مناقب آن ها در امور روحي و معنوي است.
سازمان سينمايي كشور تاسيس مي شود
جمال شورجه نويسنده و كارگردان سينماي كشور كه در اولين جلسه شوراي عالي سينما شركت داشت، گفت: در اين جلسه به دستور رئيس جمهوري تاسيس سازمان سينمايي كشور در دستور كار قرار گرفت و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئول پيگيري آن شد.
وي درباره كاركرد اين سازمان توضيح داد: با تاسيس سازمان سينمايي كشور، سينما از شكل معاونت سينمايي خارج مي شود و به عنوان يك سازمان مستقل مي تواند در هيئت دولت، مسائل سينما را به طور مستقيم مطرح كند.
وي، آينده روشني را از اين جلسات متصور شد و خاطرنشان كرد: انتظارات مقامات عالي رتبه كشور مبني بر پويا و فعال تر شدن سينما در عرصه هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و علمي، مستلزم آن است كه آنها، آستين ها را بالا بزنند و وارد عرصه شوند كه اين امر با حضور رئيس جمهور در اولين جلسه شوراي عالي سينما اتفاق افتاد.
سلحشور: پاي اصلاح سينما مي ايستم
فرج الله سلحشور گفت: جريمه اي كه در برابر خانه سينما متحمل شدم بيشتر به مزاح شبيه است و حتي اگر به جرم بيشتري نيز محكوم شوم پاي اصلاح سينما مي مانم و وظيفه خود مي دانم در برابر انحرافات بايستم.
فرج الله سلحشور درباره پرداخت جريمه چهار هزار توماني به خانه سينما در گفت وگو با فارس گفت: خانه سينما در حال حاضر اتاق فرماندهي جبهه جنگ فرهنگي دشمن در قلب جمهوري اسلامي ايران است. كساني كه كارشناسان و داوران اسكار را به ايران دعوت كردند و فرزندانشان با سفارت سوئد، انگليس، بنياد سوروس و سبزهاي آلمان در ارتباط هستند را در جهت دشمن مي دانم و حركت كلي سينما را در جهت انقلاب اسلامي نمي دانم.
كارگردان مجموعه «يوسف پيامبر(ع)» در ادامه تصريح كرد: البته من روي سخنم با اهالي سينما نيست كه انسان هاي فرهيخته، هنرمندان باتجربه و دلسوخته فراوان دارد ولي متاسفانه حركت سينما و گردانندگان آن و آنهايي كه به اين اهالي سرويس مي دهند، صحيح نيست و مسير را غلط نشان مي دهند.
افزايش فشار بر شبكه تلويزيوني پرس تي وي در انگليس
معاون برون مرزي صدا و سيما بسته شدن حساب هاي شبكه تلويزيوني «پرس تي وي» در كشور انگليس را غيرقانوني اعلام كرد و گفت: بانك ها حق ندارند حساب بانكي رسانه اي را كه براساس قانون آن كشور عمل مي كند، بدون دليل ببندند.
محمد سرافراز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: پرس تي وي شركتي است در لندن كه براساس قوانين انگليس به ثبت رسيده است و مطابق قانون آن كشور نيز فعاليت رسانه اي مي كند.
وي اظهار داشت: كشورهاي غربي و به ويژه انگليس اقدامات خلاف قانون خود را عموما از طريق اهرم هاي اقتصادي و بانكي پيگيري مي كنند و تاكنون در چند مورد بعضي از حساب هاي مربوط به اين شبكه را در بانك هاي مختلف تعطيل كردند.
سرافراز به اسناد منتشر شده از پشت صحنه ارتباطات انگليس اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: مقامات امنيتي انگليس اشاره كرده بودند كه بايد كاري كنيم كه فعاليت هاي «پرس تي وي» در لندن تعطيل شود و به نظر مي آيد اينها به هم ارتباط دارد و اين اقدامات با چنين هدف هايي صورت مي گيرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14