(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 اسفند 1389- شماره 19876

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله مهدوي كني براي رياست مجلس خبرگان كانديدا مي شود
كوهكن با اشاره به عزم مجلس در تصويب بودجه تا پايان سال:
جلسات علني و كميسيون تلفيق براي بررسي بودجه 90 همزمان برگزار مي شود
شجوني خبر داد تقدير جامعه روحانيت مبارز از كانديداتوري آيت الله مهدوي كني براي رياست خبرگان
صالحي : اشتباه غرب ورود به پروسه نيت خواني است
قشقاوي : وزارت خارجه پيگير وضعيت امام موسي صدر است
نقدي : امروز قرن حاكميت اسلام بر ملت هاست
برگزيدگان سومين جشنواره داستان انقلاب معرفي شدند
استقرار كامل رادارهاي 3000 كيلومتري در مناطق عملياتي از سال آينده
كاروان پياده روي از اهواز تا يادمان شهداي شلمچه
اعلام آمادگي بسيج جامعه پزشكي براي كمك به مجروحان كشورهاي اسلامي



پاسخ مثبت به درخواست 50 تن از اعضا
آيت الله مهدوي كني براي رياست مجلس خبرگان كانديدا مي شود

سرويس سياسي-
در حالي كه گمانه زني ها و شايعات درباره چند و چون انتخابات آينده خبرگان ادامه دارد، آيت الله مهدوي كني در پاسخ به درخواست بيش از 50 تن از اعضاي اين مجلس، نامزدي رياست خبرگان را پذيرفت.
مسئول دفتر آيت الله مهدوي هم روز گذشته اخبار منتشر شده در خصوص عدم كانديداتوري ايشان را به طور كلي تكذيب كرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمصطفي ميرلوحي در گفت وگو با فارس گفت: بيش از 50 تن از اعضاء مجلس خبرگان رهبري از آيت الله مهدوي كراراً تقاضا كردند كه در انتخابات آتي هيئت رئيسه، نامزد رياست مجلس شوند كه ايشان هم به درخواست آنها پاسخ مثبت داد.
وي همچنين تأكيد كرد: خبري كه برخي سايت ها از قول آقاي اسدالله بادامچيان در خصوص عدم نامزدي آيت الله مهدوي كني براي رياست مجلس خبرگان به احترام آقاي هاشمي منتشر كردند، كذب محض است.
ميرلوحي در عين حال خبر ارسال 2 پيام از هاشمي رفسنجاني براي ورود آيت الله مهدوي كني به انتخابات هيئت رئيسه را تاييد كرد.
اشاره وي البته به خبري بود كه فارس از قول يك مقام آگاه نقل كرد كه هاشمي، آيت الله مهدوي كني را دعوت به نامزدي براي رياست خبرگان كرده بود.
به گفته اين منبع آگاه، آيت الله هاشمي رفسنجاني به واسطه يكي از ائمه جمعه موقت تهران اخيراً به آيت الله مهدوي كني پيغام داد كه ايشان براي رياست مجلس خبرگان كانديدا شود.
عضو مجلس خبرگان كه حامل اين پيام بود، از قول هاشمي رفسنجاني نقل كرده است كه: «من اصراري براي آمدن ندارم. آيت الله مهدوي كني حتماً كانديدا شوند.»
نامبرده همچنين به نقل از هاشمي گفته است: من هر باري كه براي رياست مجلس خبرگان كانديدا مي شدم، نزد مقام معظم رهبري مي رفتم و ايشان تأكيد مي كردند كه شما بياييد اما اين بار كه به ديدار مقام معظم رهبري رفتم، حضرت آقا فرمودند: من نظر نفي و اثباتي ندارم.
اين موضع هاشمي اما با واكنش هاي بسياري از سوي اعضاي خبرگان مواجه شد. آيت الله عبدالمحمود عبداللهي با بيان اينكه مقام معظم رهبري در امور انتخابات مجلس خبرگان هيچ گاه دخالت نفرموده اند، تصريح كرد: اطلاع موثق از كانال هاي مختلف دارم كه رهبر انقلاب در نفي و اثبات كانديداتوري هاشمي اظهارنظر نفرموده اند.
با اين همه به گفته اين منبع آگاه چند روز پس از اين ماجرا، واسطه آقاي هاشمي مجدداً طي تماسي با آيت الله مهدوي كني به ايشان اعلام مي كند تصميم آقاي هاشمي رفسنجاني عوض شده و مي خواهد كانديداي رياست شود.
اين در حالي است كه هاشمي در هفته گذشته براي نخستين بار طي دو سال گذشته به موضع گيري عليه فتنه 88 پرداخته است. اين موضع گيري ها در آستانه انتخابات خبرگان و در حالي انجام مي شود كه بسياري از اعضاي خبرگان طي اظهارنظرهاي مختلف تأكيد كرده اند تداوم اين مرزبندي در صحنه عمل جزو مطالبات جدي آنها از هاشمي در اجلاس 17 و 18 اسفند خواهد بود.
از جمله آيت الله عبدالنبي نمازي هم با طرح همين انتقاد نسبت به مواضع اخير هاشمي گفت: در حقيقت موضع گيري هاشمي رفسنجاني عليه فتنه گران در حال حاضر و در شرايط كنوني موضعي ديرهنگام است. اين عضو خبرگان رهبري با بيان اينكه پايان مواضع مبهم آقاي هاشمي به نفع خود اوست ادامه داد:«وي بايد در سال گذشته و در مقابل توهين به عاشورا و امام(ره)، موضع مي گرفت.»
آيت الله حسن ممدوحي نيز معتقد است كه اكثريت مجلس خبرگان بر اين موضوع تأكيد دارند كه آقاي هاشمي بايد مرزبندي شفافي با فتنه گران داشته باشد. با اين همه آنچه تاكنون قطعي شده، حضور و رقابت دو كانديدا براي رياست خبرگان است كه اضافه شدن به آنها امري بعيد به نظر مي رسد. اين در حالي است كه بيش از 50 تن از اعضاي اين مجلس تاكيد جدي بر حضور آيت الله مهدوي كني داشته و از سوي ديگر حجم بالايي از انتقادات پيش روي هاشمي رفسنجاني قرار دارد.

 



كوهكن با اشاره به عزم مجلس در تصويب بودجه تا پايان سال:
جلسات علني و كميسيون تلفيق براي بررسي بودجه 90 همزمان برگزار مي شود

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس با تأكيد بر اراده نمايندگان براي اتمام بررسي بودجه 90 تا پايان سال جاري، از برگزاري همزمان جلسات علني و كميسيون تلفيق مجلس خبر داد.
محسن كوهكن سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي صبح دوشنبه در نشستي خبري به تشريح تصميمات هيئت متبوعش در خصوص نحوه بررسي لايحه بودجه 1390 كل كشور پرداخت و گفت: در شرايط عادي زمان مورد نياز براي بررسي لوايح بودجه 45 روز است.
وي افزود: نمايندگان 10 روز از زمان چاپ و تكثير لايحه بودجه فرصت دارند پيشنهادات خود را ارائه دهند و كميسيون هاي تخصصي نيز 15 روز فرصت دارند مصوبات كميسيون در خصوص لايحه بودجه و پيشنهادات كميسيون را تقديم كنند و همچنين كميسيون تلفيق لايحه بودجه به عنوان كميسيون تخصصي لايحه 15 روز فرصت بررسي بودجه را دارد كه اين زمان مي تواند تمديد شود.
كوهكن با بيان اينكه نمايندگان ملت در جلسات علني مجلس هم مي توانند در دو يا سه شيفت كاري طي چند روز بررسي لايحه بودجه را انجام دهند، تصريح كرد: پس از اتمام كار بررسي لوايح بودجه در مجلس، اين لايحه براي تطبيق با قانون اساسي و شرع به شوراي نگهبان ارسال مي شود كه اگر همه اين مراحل به سرعت انجام شود، 45 روز وقت نياز است.
عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: دولت از آنجا كه بايد بودجه سال آينده را براساس قانون برنامه پنجم توسعه تدوين مي كرد، به همين دليل اين لايحه را با تأخير به مجلس تقديم كرد و از زمان تكليف دولت براي ارائه بودجه به مجلس كه 15 آذر ماه بود گذشت.
كوهكن در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه هيئت رئيسه مجلس در دو جلسه نحوه بررسي لايحه بودجه 90 را مورد بررسي قرار داد، اظهار داشت: جلسات هيئت رئيسه با محوريت آئين نامه داخلي مجلس برگزار شد و هيئت تصميم را براي بررسي لايحه بودجه 90 اتخاذ كرد.
وي بر همين اساس متذكر شد: هيئت رئيسه مجلس تصميم گرفت وكلاي ملت در نهاد قانون گذاري كه معمولاً در ماه پاياني سال براي آخرين جمع بندي هاي كاري به حوزه هاي انتخابيه مي رفتند و مردم نيز چنين انتظاري از آنها داشتند، امسال با حضور در مجلس به بررسي لايحه بودجه 90 بپردازند؛ چرا كه لايحه بودجه سند دخل و خرج كشور است و نمايندگان ملت بايد در اين خصوص با همكاري و تعامل بررسي بودجه را انجام دهند.
كوهكن دومين تصميم هيئت رئيسه مجلس را در اين زمينه لغو تمام ماموريت ها و مرخصي هاي نمايندگان تا پايان سال جاري عنوان كرد و گفت: از امروز كار بررسي لايحه بودجه در كميسيون هاي تخصصي و كميسيون تلفيق آغاز مي شود و از آنجا كه دو نفر از همكاران ما به دولت پيوستند و آيت الله فاكر و آقاي حياتي نيز به ديار باقي شتافتند، عملاً آمار نمايندگان مجلس به 286 نفر رسيد و استعداد اعضاي كميسيون تلفيق نيز 51 نفر است.
وي خاطرنشان كرد كه مقرر شد كميسيون تلفيق مصوبات خود را براي استفاده حداكثري از زمان باقي مانده تا پايان سال به صورت جزء به جزء به صحن علني ارائه دهد تا مجلسي ها با تشكيل جلسات علني كار بررسي لايحه بودجه را همزمان با كميسيون تلفيق آغاز كنند.
كوهكن گفت كه جلسات علني مجلس با دو سوم تعداد نمايندگان رسمي مي شود و اگر يك نفر هم كمتر باشد، نمي توان جلسه علني برگزار كرد و به همين دليل از همكاران خود كه درخواست مرخصي كرده بودند يا بنا به دلايلي قرار بود به مأموريت بروند، عذرخواهي و ابراز اميدواري كرد در سال همت و كار مضاعف بتوان از زمان باقي مانده تا پايان سال با استفاده از حداكثر فرصت، رسيدگي به لايحه بودجه 1390 پايان يابد.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: براي مطرح شدن يك پيشنهاد در خصوص لايحه بودجه هم پيشنهاددهنده اصرار دارد و هم موافقان و مخالفان مي خواهند صحبت كنند و همين طور نماينده كميسيون تلفيق و نماينده دولت و هيئت رئيسه مجلس تدابيري انديشيده تا انشاء الله دولت در سال 90 با مشكلي در خصوص پرداخت ها و دريافت ها مواجه نشود.
وي همچنين در خصوص تصويب بودجه چند دوازدهم براي سال 90 نيز گفت: خود قانون پيش بيني هايي براي بودجه چند دوازدهم كرده است اما تاكنون پيش نيامده كه بودجه چند دوازدهم بررسي و تصويب شود و با تدابيري كه هيئت رئيسه انديشيده، اگر زمان اجازه دهد و دولت همكاري كند، كار بررسي لايحه بودجه را تا پايان سال به اتمام مي رسانيم.
كوهكن ادامه داد: اگر اجماع و تفاهم بين نمايندگان مجلس وجود داشته باشد و نمايندگان پيشنهادات خود را ظرف 7 روز ارائه دهند و كميسيون ها نيز در كوتاه ترين زمان گزارشات خود را ارائه دهند چند روز در زمان در نظر گرفته شده صرفه جويي شود، شايد بتوانيم اختلاف زماني را كه وجود دارد، پر كنيم و بررسي بودجه را به پايان ببريم.
وي در عين حال توضيح داد: البته اگر كار بررسي لايحه بودجه 90 تا پايان سال به اتمام نرسد، ساز و كاري پيش بيني شده و اين موضوع نبايد به عدم تعامل مجلس و دولت تلقي شود و آنچه مسلم است، اين است كه ما نخواهيم گذاشت دولت در سال آينده از نظر درآمدها و پرداخت ها با عدم وجود قانون و تكاليف قانوني مواجه شود.
به گفته اين نماينده ملت، با وضعيت و شرايط موجود اگر همراهي و اجماع نظر وجود داشته باشد، پيش بيني مي شود كه هفته آخر اسفندماه هفته آخر بررسي لايحه بودجه 90 خواهد بود و اگر زمان اجازه ندهد، بودجه چند دوازدهم تصويب خواهد شد.
وي با بيان اينكه با راي نمايندگان مجلس افزايش جلسات علني امكان پذير است، در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا بررسي سريع بودجه در مجلس موجب عادي شدن ارائه ديرهنگام لوايح بودجه براي دولت نمي شود، گفت: ما بايد هميشه در قضاوت ها قانون را در نظر بگيريم اما واقعيات هم بايد در نظر گرفته شود.
كوهكن افزود: از طرفي سال آينده اولين سال اجراي قانون برنامه پنجم توسعه است و مورد قبول نبود كه بودجه 90 بدون توجه به احكام برنامه پنجم نوشته شود و به همين دليل دولت تا اتمام كار بررسي قانون برنامه نمي توانست تدوين لايحه بودجه را به اتمام رسانده و آن را به مجلس ارائه دهد.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس در پايان خاطرنشان كرد: اراده هيئت رئيسه مجلس بر اين است كه كار بررسي لايحه بودجه 90 تا پايان سال 89 به اتمام برسد و همچنين كار بررسي اين لايحه خلاف آئين نامه داخلي نباشد و نمايندگان ملت همكاري كنند تا از زمان باقي مانده تا پايان سال جاري حداكثر استفاده را ببريم.
اتمام كار كميسيون ها
تا پايان هفته جاري
رئيس كميسيون اقتصادي هم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اراده مجلس شوراي اسلامي بر تصويب بودجه 90 تا پايان سال است لذا سناريوهاي مختلفي را براي بررسي لايحه بودجه با توجه به كمبود زمان در نظر گرفته است.
ارسلان فتحي پور با اشاره به تاخير دولت در ارائه بودجه 90، اظهار داشت: توجه به لزوم درج احكام برنامه پنجم توسعه و قانون هدفمندسازي يارانه ها در بودجه 90 دولت زمان بيشتري براي تدوين آن نياز دانست لذا بودجه 90 كمي با تاخير نسبت به سنوات گذشته به مجلس ارائه شد.
وي با اشاره به اراده مجلس براي تصويب بودجه در سال جاري گفت: نمايندگان تلاش دارند با تسريع در روند و اصل بررسي بودجه، لايحه بودجه را با فشردگي تا آخر اسفند ماه تصويب كند.
رئيس كميسيون اقتصادي با بيان اينكه در هفته جاري لايحه بودجه در كميسيون هاي مختلف بررسي مي شود تصريح كرد: در اين هفته بررسي لايحه بودجه در كميسيون ها به پايان رسيده و به كميسيون تلفيق فرستاده خواهد شد.

 



شجوني خبر داد تقدير جامعه روحانيت مبارز از كانديداتوري آيت الله مهدوي كني براي رياست خبرگان

اعضاي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز از كانديداتوري آيت الله مهدوي كني براي رياست مجلس خبرگان رهبري تقدير مي كنند.
به گزارش فارس، جلسه شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز امروز در محل دانشگاه امام صادق (ع) به رياست آيت الله مهدوي كني برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين جعفر شجوني عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در اين باره گفت :اعضاي جامعه روحانيت مبارز امروز از آيت الله مهدوي كني به خاطر اعلام كانديداتوري براي رياست مجلس خبرگان تقدير خواهند كرد. وي افزود: جامعه روحانيت مبارز از كانديداتوري آيت الله مهدوي كني براي رياست خبرگان استقبال مي كند؛ چراكه ايشان، از شأن فقهي و علمي لازم براي رياست خبرگان رهبري برخوردار است.


 



صالحي : اشتباه غرب ورود به پروسه نيت خواني است

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با يكديگر ديدار و گفت وگو كردند.
علي اكبر صالحي كه براي شركت در شوراي حقوق بشر و كنفرانس خلع سلاح به ژنو سفر كرده است، روز دوشنبه به درخواست كاترين اشتون، با وي ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار صالحي با اشاره به فعاليت هاي هسته اي ايران در مسير قانوني و شفافش اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران همانند ديگر كشورها بر حقوق و تعهدات خود پايبند است اما اشتباه غربي ها اينجاست كه وارد پروسه نيت خواني مي شوند و نيت خواني، قابل راستي آزمايي نيست.
صالحي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره به دنبال ايجاد همكاري و تعامل به جاي تقابل بوده و آماده همكاري در چارچوب موازين و مقررات پذيرفته شده بين المللي است و لازمه اين امر آن است كه از طرف مقابل علامت هايي مبني بر حسن نيت و همكاري ديده شود.
كاترين اشتون هم در اين ديدار با ابراز خرسندي از ديدار خود با صالحي گفت: ما به دنبال تعامل و همكاري هستيم و بايد زمينه هاي اين امر را فراهم كنيم.
او در اين باره كه ايران به دنبال حقوق خود در استفاده صلح آميز از فن آوري هسته اي است، تاكيد كرد: براي ايجاد زمينه جهت اعاده وضعيت به شرايط عادي بايد اقدامات و تلاش هايي صورت پذيرد.

 



قشقاوي : وزارت خارجه پيگير وضعيت امام موسي صدر است

معاون پارلماني وزارت امور خارجه اظهار داشت: وزارت خارجه پيگير وضعيت امام موسي صدر است و از قبل هم پيگيري هايي در اين مورد داشت .
به گزارش فارس، حسن قشقاوي معاون پارلماني وزارت امور خارجه در حاشيه مراسم ختم محمود بروجردي داماد ارشد امام (ره) با حضور در جمع خبرنگاران به تحولات اخير خاورميانه اشاره كرد و گفت: تحولات اخير خاورميانه خيزشي مردمي است .
وي افزود: از آنجا كه اكثر مردم اين مناطق مسلمان هستند، طبيعي است كه از اين تحولات به عنوان يك بيداري و خيزش اسلامي ياد كنيم .
معاون پارلماني وزارت امور خارجه با بيان اينكه كسي نمي تواند در حال حاضر فرجام تحولات اخير منطقه خاورميانه را پيش بيني كند، تأكيد كرد كه تحولات اخير خاورميانه آغاز يك حركت فراگير است و قطعا تحولات عظيم ديگري در سطح جهان ايجاد خواهد شد و هيچ كسي هم نمي تواند ادعا كند كه از مدت ها قبل توانسته اين مسائل را پيش بيني كند .
قشقاوي خاطرنشان كرد: مهم اين است كه تحولات اخير خاورميانه به نفع مردم منطقه باشد .
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره وضعيت امام موسي صدر اظهار داشت: وزارت خارجه پيگير وضعيت امام موسي صدر است و از قبل هم پيگيري هايي در اين مورد داشت .
معاون پارلماني وزارت امور خارجه امام موسي صدر را شخصيت بزرگ جهان اسلام دانست و گفت: آرزو داريم كه هر چه سريعتر وضعيت امام موسي صدر روشن شود .
قشقاوي در پايان گفت: ما در وزارت خارجه پيگير اين موضوع هستيم و قطعاً اگر به اخبار جديدي در اين زمينه دست يابيم، آن را منعكس مي كنيم .

 



نقدي : امروز قرن حاكميت اسلام بر ملت هاست

رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به تحولات كنوني منطقه تأكيد كرد كه آمريكا بايد ناوهايش را پيش از اين كه در كشورهاي اسلامي به غنيمت مردم درآيد، از منطقه بيرون ببرد.
سرتيپ بسيجي محمدرضا نقدي، كه ديروز در نخستين يادواره شهداي اصناف سخن مي گفت، افزود: امروز روز حاكميت ملت هاست و اسلحه، بمب و ناو ديگر خاصيتي ندارد و اين درسي است كه ملت ايران به مردم دنيا داده اند كه اگر با هم باشند و به خدا توكل كنند هيچ قدرتي نمي تواند با آنها مقابله كند.
وي با بيان اينكه شش تا از ايالت هاي جنوبي آمريكا درخواست استقلال دارند و ديگر نمي خواهند تحت حاكميت مركزي آمريكا باشند، افزود: امروز قرن حاكميت اسلام بر ملت هاست و الگويي كه در ايران ايجاد شده و روز به روز به سمت تعالي مي رود با استمرار راه شهدا درخشندگي اش در بين ملتها بيشتر شده و اين موج به اروپا و آمريكا نيز خواهد رسيد.
وي با بيان اينكه در زمان مبارزات انقلاب اسلامي، بازار قم 13 ماه و بازار تهران پنج ماه اعتصاب كردند، افزود: اينها 13 ماه به خاطر اسلام از منافع خود صرف نظر كردند و اين افتخارات عظيم ما مديون همين فداكاري هاست. بايد هر روز از اين شهدا تجليل كرد خصوصاً از هسته نوراني شهداي اصناف كه در شكل گيري انقلاب نيز نقش مهمي داشتند. اصناف و بازاري ها حلقه اول ولايت بوده و هستند.
سردار نقدي همچنين گفت: تحريم هايي كه اتفاق افتاد چيز كمي نبود و اين ايستادگي اصناف در مقابل تحريم ها در امتداد ايستادگي شهدا بود.
وي خاطرنشان كرد: اگر دولت توانست طرح كم نظير هدفمندي يارانه ها را با موفقيت و آرامش و بدون هيچ تنشي پيش ببرد به خاطر پيوستگي و حمايت اصناف از نظام اسلامي بود. اجراي هدفمندي يارانه ها يك افتخار براي كل ملت ايران بود كه در مقابل ديدگان مستكبرين ثبت شد و بازار در كنار دولت اين كار بزرگ را پيش برد تا از اين گردنه اقتصادي نيز عبور كنيم.

 



برگزيدگان سومين جشنواره داستان انقلاب معرفي شدند

گروه ادب و هنر-
مراسم اختتاميه سومين دوره جشنواره «داستان انقلاب» با حضور جمعي از اهالي فرهنگ در حوزه هنري برگزار شد.
اميرحسين فردي، مدير مركز آفرينش هاي ادبي و دبير جشنواره «داستان انقلاب» در اين مراسم گفت: اين جشنواره منجر به تحول در ادبيات كشور خواهد شد.
فردي با اشاره به اتفاقات اخير در برخي از كشورهاي عربي، اظهار كرد: اين اتفاقات و انقلاب هاي اخير شبيه به انقلاب 57 است كه ناگهان فواره ها به آسمان سركشيدند و ناگهان همه غافلگير شدند و چه توفيقي است كه نسل امروز درباره اين انقلاب صحبت مي كند و چه خوشبختيم كه رفتار ما ملاك اين كشورهاست.
دبير جشنواره «داستان انقلاب» در ادامه اظهار كرد: در جشنواره نيز اتفاقاتي شبيه به خود انقلاب رخ داده است؛ فضاي ادبي كشور روزگاري آن قدر تحت تاثير نظريه هاي غربي بود كه صحبت از انقلاب را مشكل مي كرد و واقعا جرات مي خواست كه از ادبيات انقلاب صحبت شود. به هر حال اين جريان امروز شكل گرفته است و ما در سومين گام آن هستيم.
نويسنده رمان «اسماعيل» سپس با تاكيد بر اين كه جشنواره تحولي در ادبيات انقلاب و همچنين در ادبيات داستاني رقم خواهد زد، گفت: ويژگي جشنواره آن است كه كتاب ها را داوري نمي كند بلكه آثاري را بررسي مي كند كه هنوز منتشر نشده اند و پيش از اين وجود نداشته اند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر بيشتر شركت كنندگان در جشنواره نويسندگان گمنام و كمتر شناخته شده هستند كه در اين فضا قابليت رشد و پيشرفت شان فراهم شده است.
فردي تاكيد كرد كه ديد جشنواره حمايتي است و با نويسندگان آثار برگزيده و آثار خوبي كه رتبه نياورده اند قرارداد چاپ بسته خواهد شد.
رئيس حوزه هنري نيز در مراسم گفت: اگر ما هم غفلت كنيم و هنرمندان هم كوتاهي كنند ادبيات و هنر انقلاب در غربت نمي ماند و حتما هنرمنداني - حتي اگر ايراني نباشند - با پرداخت به انقلاب و امام(ره) و پيامشان، اين رويداد را جهاني و جاودانه مي كنند.
مومني تاكيد كرد: امروز كه پيام رهايي بخش و اميد آفرين انقلاب اسلامي در شمال آفريقا و جهان اسلام بازتاب يافته است بيش از پيش لازم است كه هنرمندان ما به اين رويداد بزرگ قرن بپردازند.
پيام فضلي نژاد، پژوهشگر و نويسنده نيز در اين مراسم با اشاره به ادبيات داستاني در ايران و جهان گفت: تحولاتي كه در ادبيات سياسي انقلاب اسلامي رخ داده، تكاپوهايي كه در حوزه صورت بندي مكتب اسلام ناب رخ داده چشمگير است، امروز از اين لحاظ با يك خيزش جهاني روبه رو هستيم كه نشان مي دهد اين مكتب پويا با رويكرد جهاني است.
به گفته وي اگر برخي غفلت ها در حوزه ها با رويكرد انقلابي رخ نمي داد چه بسا امروز ما سخنان عميق تر به يك صورت بندي مستحكم از انقلاب داشتيم اما مگر مي شود سخن از انقلاب و ادبيات داستاني آورده شود و نظريه سياسي در حوزه ادبيات نداشته باشيم.
فضلي نژاد در ادامه با اشاره به برخي عقايد درباره جشنواره هاي داستاني عنوان كرد: انواع و اقسام جوايز ادبي از جمله «يلدا» و «روزي روزگاري» با حمايت سفارت فرانسه در طول چهار سال برگزار مي شود و فردي به نام «مديا كاشيگر» از چهره هاي ادبي كشور آكادمي فانتزي راه مي اندازد كه در طول چهار سال 90 داستان توسط جوان هاي ايراني براي گسترش فرهنگ فانتزي غرب خلق مي شود كه همه تاثيرات را مي گذارد.
به گفته وي برگزاري سومين دوره جشنواره داستاني انقلاب را بايد به فال نيك گرفت و بايد نشان داد كه فرزندان حزب الله در مظلوميت و با هزينه هاي اندك چگونه به خلق اثر دست مي زنند.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به رسانه هاي غربي عنوان كرد: بايد در اين حوزه ها وارد شد. يكي از خروجي هاي رسانه هاي غربي اين است كه نگذارند كسي در حوزه ادبيات داستاني انقلاب وارد شود اما بايد با افتخار شعار دهيم در حوزه ادبيات رويكرد مكتبي داريم و براي استقرار اسلام ناب در جهان ادبيات انقلاب آرماني ندارد جز براندازي رژيم هاي استكباري و بحث ظلم ستيزي.
در انتهاي مراسم محمد ناصري به نمايندگي از هيئت داوران بيانيه را قرائت و برگزيدگان جوايز خود را دريافت كردند.
در اين مراسم برگزيدگان به اين شرح معرفي شدند: در بخش بزرگسال داستان هاي كوتاه «دفتر جلد قهوه اي» نوشته فرهاد كوه پيما، «پشت بام ها شاهدند» نوشته سودابه فرضي پور، «لطفا پيغام خود را بگذاريد» به قلم د.ع و داستان هاي بلند «ميوه هاي رسيده» نوشته سيدمهرداد موسويان، «از عشقاباد تا عشق آباد» نوشته منصور انوري و «خورشيد بر شانه هاي راست» نوشته جواد افهمي برگزيده شدند.
در بخش نوجوان نيز هيئت داوران داستان هاي كوتاه «آرايشگاه فرح» نوشته زهرا تيموري، «نخودهاي زرد و كشمش تيزابي» اثر سيدمهرداد موسويان، «من نگهبان جن خانه هستم» به قلم فاطمه فروتن اصفهاني و داستان هاي بلند «عقربه ها خوابشان مي آيد» نوشته معصومه عيوضي، «مبصر كلاس هشتم» نوشته سيدحسن حسيني ارسنجاني و «سكوت پنجم» اثر محمدرضا بايرامي را به عنوان برگزيده انتخاب كردند.
گفتني است در اين مراسم افرادي چون فرج الله سلحشور، محسن پرويز رئيس هيئت موسس انجمن قلم ايران مجتبي رحمان دوست مشاور رئيس حوزه هنري، محمد حمزه زاده قائم مقام معاونت هنري حوزه هنري و جمعي از اهالي قلم در تالار مهر حوزه هنري حضور داشتند.

 



معاون قرارگاه خاتم الانبياء(ص) خبر داد
استقرار كامل رادارهاي 3000 كيلومتري در مناطق عملياتي از سال آينده

معاون عمليات قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) گفت: رادارهاي برد بلند پدافند هوايي، سال آينده در مناطق عملياتي نصب مي شوند.
سرهنگ «ابوالفضل فرمهيني» در گفت وگو با فارس، با اشاره به توليد رادارهاي برد بلند اين قرارگاه، گفت: پروسه ساخت و توليد رادارهاي برد بلند از سال 88 در پدافند هوايي پيگيري شده است و در حال حاضر مراحل پاياني را طي مي كند.
وي افزود: برابر دستورالعمل هاي قرارگاه پدافند هوايي، هر سامانه اي خصوصاً سامانه هاي راداري كه از حساسيت بالايي برخوردار هستند بايد پس از طي مراحل مختلف تست در اختيار معاونت عمليات قرار داده بشود.
فرمهيني با بيان اينكه اين رادارها بايد مورد ارزيابي عمليات نيز قرار بگيرند، گفت: اين تست ها در خصوص رادارهاي برد بلند نيز در حال انجام است كه پس از آن مرحله، اين رادارها در چرخه عملياتي قرارگاه پدافند هوايي قرار خواهند گرفت.
معاون عمليات قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) همچنين اعلام كرد: اين رادارهاي برد بلند در سال آينده در مناطق عملياتي مورد نظر نصب مي شوند.
وي در خصوص برد عملياتي اين رادارها نيز اظهار داشت: برد اين رادارها بيش از 3000 كيلومتر است و بخشي از فضاي داخل كشور كه توسط اين رادارها پوشش داده نمي شود با استفاده از يك رادار مكمل پوشش لازم داده مي شود.

 



كاروان پياده روي از اهواز تا يادمان شهداي شلمچه

اهواز- خبرنگار كيهان:
به ابتكار پايگاه مقاومت شهداي كربلا و هيأت فرهنگي- مذهبي و مشكات الهداي اهواز، برنامه پياده روي با عنوان «در مسير عرشيان» از اين شهرستان تا محل يادمان شهداي شلمچه برگزار خواهد شد.
دبير اجرايي اين برنامه در گفت وگو با خبرنگار ما، با عنوان اين مطلب افزود: روز 19 اسفند از محل حسينيه عاشقان ثارالله اهواز اين حركت آغاز و با پياده روي و عبور از خيابان هاي اصلي شهر اهواز در محل يادمان شهداي گمنام دانشگاه، پس از اقامه نماز و صرف ناهار با اتوبوس به سمت خرمشهر حركت و در محل بهشت شهداي خرمشهر حضور يافته و صبح روز 20 اسفند نيز حركت كاروان به صورت پياده روي انجام شده و پس از حدود 6 ساعت پياده روي در مكان يادمان شهداي شلمچه با حضور سخنرانان و مداحان كشوري، برنامه هاي جذاب و معنوي خود را اجرا خواهيم كرد.
حجت الاسلام والمسلمين صادق عيدي از جمله اهداف اين حركت را بيعت با مقام عظماي ولايت و رهبري و تجديد ميثاق با آرمان هاي امام و شهيدان اعلام كرد و گفت: در شرايطي كه خواص در مقابل حوادث جاري امتحان خوبي پس ندادند، بنا داريم به اين طريق پيام روشني به كساني كه همراهي لازم را با ولي فقيه ندارند اعلام كنيم. وي الگوسازي براي نسل جوان و عطرآگين كردن فضاي شهر و استان به نام و ياد شهيدان را از ديگر اهداف اين طرح اعلام كرد و گفت: ترويج فرهنگ جهاد و مقاومت در سطح شهر محور فعاليت هاي ما قرار دارد و براي اينكه فضاسازي مناسب صورت گيرد با نصب بنر، انتشار نشريه، راه اندازي سايت، توزيع كتاب و CD، برپايي نمايشگاه هاي شهداء و اجراي تئاتر خياباني و موارد ديگر در سطح شهر شرايط را براي اجراي هر چه بهتر اين طرح مهيا سازيم.

 



اعلام آمادگي بسيج جامعه پزشكي براي كمك به مجروحان كشورهاي اسلامي

سازمان بسيج جامعه پزشكي آمادگي خود را براي اعزام تيم هاي درماني به كشورهاي اسلامي مانند مصر، تونس و ليبي يا پذيرش مجروحان اين كشورها در ايران اعلام كرد.
به گزارش كيهان، دكتر محمد رئيس زاده يكي از اهداف تشكيل اين سازمان را ايجاد يك پل اضطراري در جامعه پزشكي و رساندن خدمات بهداشتي به مناطق محروم دانست و افزود: در شش سال اخير از سوي اين سازمان بالغ بر 48 بيمارستان صحرايي در مناطق محروم احداث شده كه در اين بيمارستان ها 2ميليون و 830 ويزيت تخصصي و 4815 عمل جراحي صورت گرفته است. علاوه بر اين در قالب تيم هاي درماني نيز، طي سال هاي اخير 32 هزار و 146 تيم درماني به نقاط مختلف كشور اعزام شده كه دو ميليون و 350 هزار نفر از مردم مناطق يادشده توسط آنها ويزيت تخصصي شده اند.
وي با اشاره به اينكه در سال 89 حدود 25 محفل انس تيم هاي اضطراري زمان جنگ و 28 بيمارستان صحرايي در مناطق محروم (دو بيمارستان ديگر تا پايان سال برپا مي شود) احداث شده، اظهار داشت: تاكنون 2هزار و 986 تيم اضطراري تشكيل داده ايم كه در اين تيم ها 15 هزار نفر از كاركنان بهداشت و درمان كشور را سازماندهي كرده ايم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14