(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول شهریور 1390- شماره 20006

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آزمايش موفقيت آميز جديدترين رادار ايراني با برد چند هزار كيلومتر
دادستان تهران خبر داد عامل شهادت «علي محمدي» امروز محاكمه مي شود
تبيين علمي ولايت فقيه (14) معناي ولايت مطلقه فقيه
فرمانده عمليات نيروي زميني سپاه: سركوب پژاك تاوان شهادت 397 شهروند ايراني است
رئيس سازمان پدافند غيرعامل: مانور «تست نفوذ» در مقابل حملات سايبري امسال برگزار مي شود
سفير سابق ايران در دمشق: سوريه پيروزمندانه از بحران خارج مي شود
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي: برخي به دنبال فاصله گرفتن جامعه از حجاب و عفاف هستند
پاسخ هاي مستند معتضد به كلهر: چادر سياه هيچ ارتباطي به شاه هوسران قاجار ندارد
سردار نقدي: ابهت بين المللي ايران ناشي از توكل به خدا و ايستادگي در مقابل زورگويان است
گاردين: انقلاب اسلامي ايران جرقه انقلاب بحرين بود
آيت الله مصباح: اندك آلودگي در روحانيت در جامعه تأثيرگذار است
قدرداني احمدي نژاد از موضع گيري تركيه عليه ناتو و غرب



آزمايش موفقيت آميز جديدترين رادار ايراني با برد چند هزار كيلومتر

مديرعامل صا ايران از تست اوليه و موفقيت آميز جديدترين رادار ايراني با برد چند هزار كيلومتر در عرصه فضايي خبر داد.
«ابراهيم محمودزاده» صا ايران را متولي اصلي بخش راداري در كشور دانست و افزود: ما توان تامين تمامي نيازهاي اعلام شده از سوي نيروهاي مسلح را داريم.
وي ادامه داد: امروز رادارهاي بردبلند در اختيار نيروهاي مسلح است كه البته ما براي طراحي و ساخت راداري با بردهاي به مراتب طولاني تر برنامه هايي در دست داريم.
مديرعامل صا ايران اظهار داشت: در حوزه فضايي نيز راداري با برد چند هزار كيلومتر در دست طراحي است كه نمونه اوليه آن تست شده و اميدواريم اين رادار در سال هاي آتي عملياتي شود.
محمودزاده خاطرنشان كرد: در گذشته، نيروهاي مسلح تمامي نيازهاي خود را از طريق ما و در داخل تامين نمي كردند، اما امروز ما به جايي رسيديم كه مي توانيم اين نيازها را با توليد پيشرفته ترين تجهيزات داخلي برطرف كنيم و طبق ارزيابي هاي صورت گرفته در اكثر قريب به اتفاق حوزه ها از قبيل الكترونيك، اپتيك، ليزر، مخابرات، جنگال، رادار، امنيت، آي تي و قطعات، جمهوري اسلامي ايران جزو 10 كشور پيشرفته جهان قرار دارد.
وي گفت: اخيرا يكي از سايت هاي تحليلي غربي در مطلبي كه البته بنده قصد تاييد يا تكذيب آن را ندارم، اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران توانسته راداري را طراحي و توليد كند كه اين رادار تنها در اختيار دو يا سه كشور جهان است و اين رادار را به عنوان گل سرسبد نمايشگاه اخير دفاعي معرفي كرده بود.
وي درباره تجهيزات راداري مورد استفاده در سامانه هاي موشكي نيز اظهار داشت: آنچه در زمينه موشكي مورد تاكيد است برد و دقت آن است كه نياز به هدايت و كنترل هوشمند دارد. در اين خصوص هر چه سامانه ها كوچكتر و سبكتر باشد، كنترل آن دقيق تر خواهد بود.
مديرعامل صا ايران، دقت موشك در اصابت به هدف را نيز در رابطه مستقيم با سامانه هاي مخابراتي دانست و افزود: در رزمايش اخير سپاه، ما به مرز نقطه زني موشك ها رسيديم كه اين خود يك دستاورد بسيار بزرگ است.
محمودزاده كه با فارس گفت وگو كرده است در خصوص توان سريع و دقيق شناسايي دشمن توسط سامانه هاي راداري هم اظهار داشت: سامانه هاي جنگال ما هميشه فعال هستند و به محض استارت هواپيماي بيگانه، از آنجايي كه سيستم هاي ارتباطي آن نيز فعال مي شود، ما مي توانيم سيگنال آن، مبدا و مسير هواپيما و نوع سلاح را شناسايي كنيم و اين يك شعار نيست بلكه كساني كه در موضوع جنگال كار كرده باشند به اين امر واقف هستند.
وي ايران را جزو 5 كشور اول دنيا در حوزه الكترواپتيك و ليزر عنوان كرد و گفت: ما سيستم هايي داريم كه مي توانند به دو صورت اكتيو و پسيو سراسر خليج فارس را رصد كنند. يعني ما در حالت پسيو مي توانيم بدون ارسال سيگنال، هرگونه تهديد عليه مرزهاي جنوبي كشور را رصد كنيم.
وي ادامه داد: با استفاده از سامانه هاي اپتيكي ما مي توانيم در سقف بالايي از ديدباني نه تنها در مرزهاي آبي بلكه در سرتاسر مرزهاي كشور و يا در شهرهاي خاص به رصد مناطق مختلف بپردازيم كه اين ظرفيت امروز در تمامي نيروهاي مسلح عملياتي شده است.
محمودزاده در بخش ديگري از اين گفت وگو به عرصه فضايي به عنوان يكي از ظرفيت هاي حاكميتي غيردفاعي اشاره و اعلام كرد كه به زودي ماهواره هاي حرفه اي با عمر طولاني تر به فضا پرتاب خواهيم كرد.
برگزاري رزمايش بزرگ نيروي هوايي ارتش در شهريورماه
معاون هماهنگ كننده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از برگزاري رزمايش بزرگ اين نيرو در شهريورماه خبر داد.
امير سرتيپ «عزيز نصيرزاده» با تاكيد بر اقتدار و توان نيروي هوايي براي پاسخگويي به هرگونه تهديدي اظهار داشت: نيروي هوايي با اقتدار قادر به تامين امنيت آسمان كشور است.
وي خاطرنشان كرد: نه رژيم صهيونيستي و نه ساير دشمنان، هيچ يك، توان و جرأت حمله هوايي به ايران را ندارند و تهديدات آنها تنها ياوه سرايي است.
امير سرتيپ نصيرزاده همچنين با اشاره به برگزاري احتمالي رزمايش نيروي هوايي در نيمه دوم شهريورماه گفت: در اين رزمايش همه هواپيماهاي جنگي مانند هواپيماي صاعقه شركت مي كنند.
معاون هماهنگ كننده نيروي هوايي كه با ايرنا گفت وگو كرده اين رزمايش را جزو رزمايش هاي سالانه اين نيرو عنوان كرد و اظهار داشت: در اين رزمايش انواع مختلف تاكتيك هاي رزم هوايي اجرا مي شود.
وي همچنين از بكارگيري انواع مهمات هوشمند ساخت داخل توسط هواپيماهاي جنگي در اين رزمايش خبر داد و گفت: در اين رزمايش قدرت هوايي اين نيرو براي مقابله با تهديدات به نمايش گذاشته مي شود.


 



دادستان تهران خبر داد عامل شهادت «علي محمدي» امروز محاكمه مي شود

دادستان تهران از برگزاري دادگاه عامل ترور شهيد علي محمدي در روز سه شنبه خبر داد.
عباس جعفري دولت آبادي صبح يكشنبه در نشستي با خبرنگاران از برگزاري دادگاه عامل ترور شهيد مسعود علي محمدي در اول شهريور ماه خبر داد و گفت: متهم اصلي اين پرونده علي جمالي فشي است كه پس از انجام ترور دستگير شد و تحقيقات مفصلي از وي صورت گرفت.
جعفري دولت آبادي اضافه كرد: اين متهم چهار عنوان اتهامي دارد كه مهمترين آنها محاربه از طريق ترور است.
وي اظهار كرد: اين متهم با سفر به اسرائيل و همچنين شركت در دوره هاي موساد آموزش هاي زيادي ديده بود كه براساس اظهارات خودش 120 هزار دلار به وي پرداخته بودند.
وي در مورد نحوه اقدام جمالي فشي خاطرنشان كرد: اين متهم يك نوبت موتور را به محل برده اما به دليل اينكه شرايط مناسب نبوده اين كار را انجام نداده است. او در نوبت دوم موتور را به محل وقوع برده و با اقدام خود موجب شهادت مسعود علي محمدي شده است.
دادستان تهران تاكيد كرد: جلسه روز سه شنبه در حقيقت محاكمه متهم اصلي اين پرونده و در راستاي نشان دادن دست هاي پنهان و آشكار رژيم صهيونيستي در ترور دانشمندان هسته اي ماست.
جعفري دولت آبادي يادآور شد: در كنار اين پرونده، پرونده ديگري نيز در هفته هاي آينده به دادگاه ارسال خواهد شد كه حداقل 15 متهم مرتبط با شبكه جاسوسي اسرائيل دارد. از اين متهمان نيز تحقيقات بسيار گسترده اي صورت گرفته و ان شاءالله ظرف 10 روز آينده اين پرونده نيز به دادگاه ارسال مي شود.
وي گفت: اين 15 نفر از افراد فريب خورده هستند كه برخي آموزش ديده اند و برخي نيز از طريق ديگران وارد شده اند.
دادستان تهران تصريح كرد: يكي از علل ارسال جداگانه پرونده عامل ترور شهيد علي محمدي به دادگاه اين بود كه اتهام و كيفرخواست صادره با عنوان محاربه است.
پرونده باقي متهمان نيز به دادگاه ارسال خواهد شد و تشخيص علني يا غيرعلني بودن جلسه رسيدگي برعهده قاضي رسيدگي كننده به پرونده است كه اگر علني برگزار شود رسانه ها مي توانند در جلسه دادگاه حضور داشته باشند.
نوبت دوم تحقيقات درباره ضميمه روزنامه ايران شروع شده است
دادستان تهران در خصوص آخرين وضعيت پرونده ضميمه روزنامه ايران نيز خاطرنشان كرد: همانطور كه پيش از اين اعلام شد دادستاني در اين رابطه اعلام جرم كرده بود.
تحقيقات آغاز شده و اميدواريم پس از تكميل تحقيقات اتخاذ تصميم شود. پرونده به جديت ادامه دارد و از نظر ما نوبت دوم تحقيقات شروع شده و اميدواريم به زودي اعلام نظر شود.
خبرنگاري با نشان دادن تيتر يكي از روزنامه ها مبني بر اينكه «هركس مشايي را بكشد من پولش را مي دهم» از دادستان خواستار توضيح شد كه وي پاسخ داد: در اين رابطه بايد بررسي بيشتري صورت گيرد و اگر از جنبه خصوصي اعلام جرم شود قابل بررسي است.
دادستان انقلاب تهران همچنين اظهار كرد: راي متهم پرونده معروف به انرژي درماني صادر شده اما به دليل اينكه قطعيت پيدا نكرده نمي توانيم آن را اعلام كنيم. اين پرونده منجر به صدور راي 100 صفحه اي شده است.
جعفري دولت آبادي گفت: كساني در حوزه انرژي درماني اين موضوع را پيگيري مي كردند تا به نتيجه برسد؛ البته متهم در محاكمات شركت نكرد ولي وكيل وي حضور داشت. راي پرونده نيز به دليل عدم قطعيت قابل اعلام نيست.
دادستان تهران با اشاره به حمله چند شرور به خودروهاي مردم در شرق تهران گفت: چهار متهم در اين رابطه دستگير شده اند.
وي همچنين با اشاره به مجروح كردن يك نفر به دليل امر به معروف در غرب تهران يادآور شد: هنوز متهم دستگير نشده است و از پليس مي خواهيم كه با اين گونه جرايم هر چه سريعتر برخورد كند.
دادستان عمومي و انقلاب تهران اعلام كرد: دادستاني دستورالعملي را در 15 بند در خصوص رسيدگي به پرونده اشرار صادر كرده است.
جعفري دولت آبادي همچنين در خصوص پرونده ملك زاده خاطرنشان كرد: تحقيقات از وي ادامه دارد و اين پرونده از جمله پرونده هايي است كه اميدواريم هرچه زودتر تعيين تكليف شود.
خبرنگاري از دادستان سوال كرد كه آيا ملك زاده در انفرادي به سر مي برد كه دادستان پاسخ داد: وي در انفرادي نيست.
دو تبعه آمريكايي هركدام
به 8 سال حبس محكوم شدند
پس از ماهها رسيدگي دقيق به پرونده سه تبعه آمريكايي كه به جرم جاسوسي و ورود غيرقانوني به خاك جمهوري اسلامي ايران بازداشت شده بودند، دو نفر از آنها، هركدام به 8 سال حبس محكوم شدند.
«عباس جعفري دولت آبادي» دادستان تهران، صبح يكشنبه در نشستي با خبرنگاران در خصوص راي صادره از سوي دادگاه انقلاب براي دو تبعه آمريكايي تصريح كرد: راي دادگاه صادر و به متهمان ابلاغ شد. هر كدام به هشت سال حبس محكوم شده اند كه مي توانند طبق قانون به راي دادگاه اعتراض كنند. پرونده سارا شورد نيز در دادگاه مفتوح است؛ البته وي گفته كه در ايران حاضر نخواهد شد ولي محاكمه او از نظر ما بلامانع است و مي توان وي را غيابي محاكمه كرد.
وي اتهام اين دو تبعه آمريكايي را ورود غيرمجاز و جاسوسي عنوان كرد.
«رامين مهمانپرست» سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان نيز درباره خبر صدور حكم محكوميت دو شهروند آمريكايي اظهار كرد: پرونده سه شهروند آمريكايي به اتهام جاسوسي و ورود غيرقانوني به خاك جمهوري اسلامي ايران در قوه قضاييه رسيدگي شده است و بر همين اساس مجازات آقايان شين بائر و جاش فتال مشخص شده است.
وي افزود: البته پرونده خانم سارا شورد با توجه به قرار صادره قبلي مفتوح مي باشد.
وي درباره روند دادرسي گفت: دادگاه براساس رويه صحيح قضايي و استقلال قوه قضاييه مراحل قانوني پرونده را طي نموده و بديهي است كه متهمين در ادامه اين روند قانوني و پس از ابلاغ حكم قضايي از حق درخواست تجديدنظر برخوردارند.
حجت الاسلام «حيدر مصلحي» وزير اطلاعات نيز پس از پايان جلسه هيات دولت با تاكيد بر اينكه اتباع بازداشت شده آمريكا در ايران با برنامه ريزي قبلي وارد كشور شده بودند تصريح كرد كه جرم جاسوسي اين افراد محرز است.
وي با اشاره به احكام صادر شده براي اين دو تبعه گفت: اين احكام از سوي دستگاه قضايي و براساس قوانين و ضوابط صادر شده است و نمي توان در دستگاه قضا دخالت كرد.
وزير اطلاعات اضافه كرد: اما اينكه اين افراد چه وضعيتي داشته؛ جاسوس يا كوهنورد بوده اند، مربوط به دستگاه اطلاعاتي است.
مصلحي ادامه داد: به عنوان دستگاه اطلاعاتي، در بررسي ها، صحبت ها و بازجويي هايي كه از آمريكايي هاي دستگير شده داشتيم، براي ما به خوبي روشن است كه اين افراد مسئوليت هايي داشته اند.
وي تاكيد كرد: به خوبي روشن است كه اين افراد ماموريت داشته اند.
در همين رابطه مسعود شفيعي وكيل مدافع سه تبعه آمريكايي در گفت وگو با ايسنا، گفت: صبح يكشنبه به دادگاه انقلاب مراجعه كردم و راي صادره از سوي شعبه 15مبني بر محكوميت هر يك از دو موكلم به 8 سال حبس به من ابلاغ شد.
وي با يادآوري اين نكته كه راي صادره قابل تجديدنظرخواهي است، خاطرنشان كرد: به طور طبيعي از تمام ظرفيت هاي قانوني در جهت استيفاي حقوق موكلانم استفاده خواهم كرد.
واكنش آمريكا
وزارت امور خارجه آمريكا نسبت به صدور هشت سال حبس براي هر يك از دو جاسوس آمريكايي ابراز دلسردي كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير امور خارجه آمريكا روز يكشنبه گفت: از اين كه مقامات قضايي ايران شين بائر و جاش فتال را به هشت سال حبس محكوم كرده اند عميقا دلسرد شده ايم.
وي افزود: ما به درخواست و كار براي آزادي فوري آنها ادامه مي دهيم؛ اكنون زمان آن است كه آنها به خانه بازگردند و به خانواده هايشان ملحق شوند.
وزير امور خارجه آمريكا در بيانيه خود افزود: من به رئيس جمهور اوباما و ملت آمريكا در ابراز حمايت مان از شين، جاش، سارا و خانواده هايشان در اين دوران سخت ملحق مي شوم.
«ويكتوريا نولاند» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد: واشنگتن مشغول بررسي گزارشات مربوط به محكوميت دو تبعه اين كشور به هشت سال زندان به اتهام جاسوسي در ايران، است.
درخواست هاي غيرقانوني مقامات آمريكايي براي آزادي جاسوسان اين كشور در حالي مطرح مي شود كه طي سالهاي گذشته و بخصوص در جريان يورش وحشيانه نظاميان آمريكايي به كنسولگري كشورمان در اربيل عراق 5 ديپلمات ايراني با اتهام هاي واهي بازداشت و طي دو سال بدون هرگونه رسيدگي حقوقي به پرونده آنها در بازداشت نظاميان آمريكا به سر بردند.

 



تبيين علمي ولايت فقيه (14) معناي ولايت مطلقه فقيه

مسئله ولايت مطلقه، يكي از شبهات شايعي است كه در اين چند دهه مطرح شده است. شايد كساني از روي اشتباه ترديد كرده باشند يا انكار، اما قطعاً كساني از روي غرض و در واقع براي سست كردن پايه ولايت فقيه اين شبهات را مطرح مي كنند، ولي ما به انگيزه هاي افراد كاري نداريم، براي ولايت مطلقه دست كم سه جور معنا تصور مي شود، تنها تصور هم نيست كساني هم گفتند، اما معناي صحيح اين كلمه و علت اينكه بزرگاني امثال حضرت امام آن را مطرح كردند يك اختلافي است كه بين بعضي از فقهاي بزرگ در مقام بحث پديده آمده است. اين نكته را هم اينجا عرض كنم كه داب بزرگان ما اين بوده كه در مقام بحث فقهي، كاملا طرفين بحث را تا آن جا كه مي شده تقويت كنند، در مقام بحث، به شبهه خيلي ميدان مي دادند و همچنين به نظر مخالف، هر چند كه خودشان خيلي در عمل معتقد به اين حرف نبودند. من اين چند سالي كه خدا توفيق داد درس هاي بزرگاني امثال مرحوم آيت الله العظمي بروجردي و حضرت امام و بعضي ديگر از بزرگان را درك كردم با مصاديقي مواجه بودم كه در مقام بحث يك چيزهايي را مي فرمودند، تقويت مي كردند، ولي فتوايشان اين نبود. اخيراً هم در خدمت يكي از اعاظم بودم. مطلبي را گفتند. من سؤال كردم كه آقا فتوايتان هم همين است؟ ايشان فرمودند نه. شيوه بزرگان اين است كه مسئله اي را بحث مي كنند براي اينكه خوب حلاجي بشود.
از طرف ديگر گاهي در يك زمان يك نظري دارند و در يك زمان ديگري آن را تغيير مي دهند. بيشتر كه تحقيق مي كنند نظرشان تغيير مي كند. همه اينها در در اين جا باب ولايت فقيه مصداق دارد. اجمالا يك بحثي است كه در ظاهر كلمات شيخ انصاري(رض) در مكاسب استفاده مي شود. ايشان براي مسئله ولايت فقيه بالاترين دليل را اين مي داند كه ما علم داريم كه بعضي از احكام شرعي را شارع راضي نيست كه بر زمين بماند. يقين داريم كه شارع مي خواهد اينها اجرا بشود. اجراي اينها هم يا بايد به وسيله فقيه باشد يا غير فقيه. اگر غيرفقيه باشد ما ايمن نيستيم كه اشتباه كند. عادتا احتمال خطايش زياد است، پس بايد متصدي آن، فقيه باشد؛ البته علاوه بر تفقه بايد تقوا هم داشته باشد تا اطمينان بيابيم همان طور كه مي فهمد همان طور هم عمل مي كند. به هر حال، نتيجه گرفته است كه اين ولايتي كه ما براي فقيه اثبات مي كنيم در همان چيزهايي است كه يقين داريم كه شارع به ترك آن راضي نيست. حالا اين را بنده اضافه مي كنم چيزي كه در اصطلاح ما مرسوم است مي گوييم امور حسبيه.
امور حسبيه
امور حسبيه چيزهايي است كه مي دانيم شارع راضي نيست ترك بشود يعني راضي نيست كه مثلا ايتام بي سرپرست بمانند. يك كسي را حتماً شارع مي خواهد كه به امور اينها رسيدگي كند يا اموال مسلميني كه سرپرست ندارد و نبايد رها شود. كسي است وارثي ندارد اموال فراواني هم دارد كه اگر كسي متصدي اين اموال نشود اين اموال كم كم تلف مي شود. قطع داريم شارع راضي نيست اين گونه بشود. مي گوييم اينجا فقيه بايد متصدي اين امور بشود و اين اموال را مديريت بكند و امثال اين مسايل. لازمه اش اين است كه فقط ولايت براي فقيه در آن اموري باشد كه يقين داريم كه شارع مقدس به تركش راضي نيست، اما در مواردي كه شك داشته باشيم مثلا فرض كنيد در امور حكومتي كه در جوامع فعلي محل بحث ماست مثلا مي گويند يك جايي را براي فضاي سبز بگذارند. شهرداري ها تأكيد مي كنند ميداني باشد، خيابان ها توسعه پيدا كند، گاهي براي ضرورت است گاهي هم براي زيبايي شهر، براي اينكه شهر اسلامي مركز اسلامي دنيا، قم فرض كنيد، زيبا باشد و ديگراني كه مي آيند اينجا از ديدنش بدشان نيايد، خوب است كه ميدان هاي زيبا داشته باشد. لازمه اين كار اين است كه گاهي در اموال مردم تصرف شود يا جلوگيري شود از اينكه در آنجا بنايي بسازند، ولي اگر گفت نمي خواهم بفروشم، چه كار كنيم؟ اتفاقاً اطراف حرم را كه مي خواستند بسازند اين مسئله پديد آمد و اشخاصي مايل نبودند بفروشند اما به هر حال حكومتها در اين مسايل دخالت مي كنند و مي گويند اينجا چيزهايي هست كه براي شهر لازم است، هر چند طرف هم راضي نباشد. حالا سؤال اين است كه آيا در يك چنين جايي فقيه مي تواند بگويد چند تا خانه را خراب كنيد تا براي زيبايي شهر فضاي سبز ساخته شود؟ فقيه اين اندازه هم ولايت دارد يا خير؟ در جايي كه ضرورتي هست مثلا اگر كوچه هاي باريكي كه ممكن است براي رفت و آمد ماشين يا بردن مريض به بيمارستان بايد جاده وسيع تر باشد آنجا را بگويند خراب كنيد، يك مسئله است؛ اما اگر فقط براي زيبايي شهر باشد، آيا فقيه مي تواند اين كاري را كه ساير حكومتها مي كنند انجام بدهد؟ آيا ولايت دارد يا ندارد؟ولايت مطلقه مي گويد بله. هر كاري شأن حاكم است و حاكم اين كار را براي شهر لازم مي داند، فقيه هم حق دارد در آنجا دخالت كند حتي اگر برخلاف رضايت صاحبش هم باشد مي تواند اين كار را انجام بدهد. اگر شهرهاي اسلامي، زيبا نباشند ما در مقابل كشورهاي كفر سرشكسته هستيم، اين باعث وهن اسلام مي شود. مي گويند مسلمانان اينقدر كثيفند، اينقدر آلوده اند، شهر خودشان را هم بلد نيستند اداره كنند. چون شأن حاكم اين است كه اين كار را بكند، فقيه ولايت دارد كه در اينجا هم دستور بدهد خانه ها را خراب كنيد و فضاي سبز ايجاد كنيد. اين معناي ولايت مطلقه است. در مقابل آن، ولايت مقيده يعني فقط در جايي كه ما يقين داريم شارع به ضرورت لازم مي داند اين كار را و به تركش راضي نيست. اين يك اختلافي است ظاهر فرمايش شيخ انصاري در مكاسب اين حرف است با اينكه ادعا كردند ايشان بعدا از اين نظرشان برگشتند. ظاهر آنچه از مكاسب استفاده مي شود اين است كه ولايت فقيه در همان حدي است كه ما يقين داريم كه شارع راضي است و در امور مشكوك جاري نيست، اما آن كسي كه قائل به ولايت مطلقه است مي گويد: در آنچه عقلا شأن حكومت است و حاكم حق دخالت دارد، فقيه حق دارد در آنجا حكم كند. اين معناي ولايت مطلقه در مقابل ولايت مقيده است. يعني مقيد به موارد اضطرار و ضرورت.
ولايت مطلقه اين قيد را ندارد؛ هر جا شأن حاكم است فقيه حق تصرف دارد.
تفسيرهاي غلط از ولايت فقيه
بعضي آمده اند از اين مسأله دو تفسير غلط ارائه داده اند. از اول كساني كه نه علاقه اي به مسائل اسلامي داشتند و نه به حكومت اسلامي، گفتند اين مسأله ولايت فقيه ديكتاتوري است ولايت فقيه يعني هر چه فقيه مي گويد بي چون و چرا بايد قبول كرد و اين معنايش ديكتاتوري است. اينجا بود كه اگر يادتان باشد امام فرمود اگر ولايت فقيه نباشد ديكتاتوري مي شود. ولي فقيه هميشه احكام اسلام را رعايت مي كند، مصالح مسلمين را رعايت مي كند، نه منافع شخصي خودش را. ديكتاتور كسي است كه به دلخواه خودش دستور بدهد. فقيه اگر به دلخواه خودش دستور بدهد و خلاف حكم شرعي باشد با همان دستورش، از ولايت ساقط مي شود. معنايش ديكتاتوري نيست، فقيه حتما بايد احكام شرعي را طبق فقاهتي كه دارد عمل كند؛ پس اين معناي ولايت فقيه به معناي ديكتاتوري غلط است. يك معناي جديد و رسواتر از اين هم مطرح كرده اند. بنده اين را چند سال پيش خودم از بعضي مسئولان وقت كشور شنيدم؛ آن هم به عنوان تمجيد از امام، گفتند ما در سابق يك ولايت عامه داشتيم و يك ولايت خاصه، در كتاب هاي فقهي اهل سنت هم مطرح مي شد كه حاكم اسلامي بر عامه امور مسلمين ولايت دارد. يعني همين چيزهايي كه در حوزه حكومت قرار مي گيرد اين ولايت عامه است نه مطلقه. اين بحث بود كه آيا فقيه در عموم موارد حكومت دخالت مي كند يا نه تنها موارد خاصي است، اما ولايت مطلقه از ابتكارات امام است يا به تعبير ديگري امام درست كرده است؛ البته آنها تعبير مؤدبانه به كار مي بردند و به خاطر مقاصد خودشان مي گفتند اين چيزي است كه امام آورده، اين از افتخارات امام است. معناي اين جمله اين است كه احكامي كه ولي فقيه صادر مي كند مقيد به اسلامي بودن نيست؛ ولي فقيه مي تواند حكمي برخلاف اسلام صادر كند و اين را دستاويز قرار دادند براي اينكه خودشان هر جوري مي خواهند با احكام اسلام بازي كنند. اين از اكاذيب عالم و خلاف نصوص فرمايشات امام است. اين چيزي است كه اينها درست كردند براي اينكه اسلام را از بين ببرند، چون خودشان معتقد به احكام اسلام نبودند همان طور كه الان هم كساني همين گونه اند اما جرأت ابراز آن را ندارند. من اين را خودم از زبان يكي از مسئولان عالي رتبه كشور در مجلسي كه به يادبود مرحوم حاج احمدآقا در دانشگاه تهران برقرار شده بود شنيدم و همان جا بعدش نوبت سخنراني من بود رفتم اين حرف را رد كردم. به هر حال اين هم معنايي بود كه اينها ارائه مي كردند كه ولايت مطلقه يعني مطلق از موافقت با اسلام، شرط اين ولايت هم اين نيست كه حكمش حكم اسلامي باشد، ضد اسلام هم كه باشد اين ولايتش معتبر است! يعني اسلام آمده تجويز كرده حكم ضداسلام را. اين از اكاذيب عالم و از القائات شيطان براي نابود كردن اسلام و ولايت فقيه است. اينها همه اش غلط است. ولايت مطلقه در مقابل آن ولايت مقيده است. اولا در مسائل سياسي اجتماعي جاري است نه مسائل تكويني و ربطي به تكوينيات ندارد يعني همان ولايت شرعي اعتباري قانوني است كه براي فقيه ثابت است، و مقيد به موارد اضطرار نيست و در ساير مواردي هم كه شأن حاكم دخالت در آن است مي تواند دخالت بكند هر چند ضرورتي نباشد. اين معناي مطلق بودن است و آن دو معناي ديگر غلط است و از القائات شياطين است، لعنهم الله.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام ظله) در همايش تبيين علمي ولايت فقيه، قم- مدرسه فيضيه-23/1/1389
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشرمي شود.

 



فرمانده عمليات نيروي زميني سپاه: سركوب پژاك تاوان شهادت 397 شهروند ايراني است

فرمانده عمليات نيروي زميني سپاه ضمن تشريح اقدامات كشورمان در مبارزه با گروهك تروريستي پژاك گفت اين گروهك تاكنون 397 نفر از هموطنان ما را به شهادت رسانده است.
سرهنگ پاسدار احمدي فرمانده عمليات نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با حضور در جمع سفرا و روساي نمايندگي هاي سياسي مقيم كشورمان در محل وزارت امور خارجه، آخرين اقدامات سپاه پاسداران در مبارزه با گروهك تروريستي پژاك را تشريح كرد.
سرهنگ احمدي در اين نشست ضمن ارائه توضيحاتي از آخرين اقدامات انجام شده در مقابله با اقدامات تروريستي گروهك مزبور در مناطق مركزي شمال غرب كشورمان، به نمايندگان سياسي كشورها گفت: جمهوري اسلامي ايران به منظور حفظ و تامين امنيت و پاسداري از مرزها با هرگونه تجاوز در مرزهاي خود برخورد خواهد كرد.
وي افزود: گروهك تروريستي پژاك تاكنون تعداد 397 نفر از هموطنان بيگناه ما را كه بيشتر از اقوام كرد و بومي اعم از زنان و كودكان بودند، به شهادت رسانده اند و مايه تاسف است كه برخي كشورهاي غربي به سران اين گروهك پناه داده اند و از اعمال تروريستي و ضدانساني اين افراد حمايت مي كنند.
در پايان اين نشست مدعوين از نمايشگاه عكسي كه به همين مناسبت از اقدامات ضدانساني گروهك تروريستي پژاك برپا شده بود بازديد كردند.

 



رئيس سازمان پدافند غيرعامل: مانور «تست نفوذ» در مقابل حملات سايبري امسال برگزار مي شود

رئيس سازمان پدافند غيرعامل از برگزاري مانور سراسري «تست نفوذ» در مقابل حملات سايبري در سال 90 خبر داد.
سردار سرتيپ «غلامرضا جلالي» اظهار داشت: در مانور سايبري سال 1390 قرار است عمليات تست نفوذ توسط سازمان پدافند غيرعامل انجام شود.
وي هدف از برگزاري اين مانور را بررسي و ارزيابي ميزان آسيب پذيري سازمان ها و دستگاه ها در مقابل تهديدات سايبري عنوان كرد.
رئيس سازمان پدافند غيرعامل همچنين با اشاره به برگزاري مانور مقابله با تهديدات سايبري در سال گذشته گفت: با آغاز فعاليت مركز امنيت فناوري اطلاعات(ماهر) در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، دوره هاي آموزشي مشترك بين سازمان پدافند غيرعامل، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و دستگاه هاي اجرايي برگزار شد.
وي كه با ايرنا گفت وگو مي كرد، افزود: سال گذشته پس از برگزاري دوره هاي آموزشي در سازمان هاي دولتي، مرحله اول عمليات تست نفوذ توسط دستگاه هاي دولتي انجام شد و مراحل بعدي آن قرار است در سال جاري و توسط سازمان پدافند غيرعامل برگزار شود.

 



سفير سابق ايران در دمشق: سوريه پيروزمندانه از بحران خارج مي شود

سفير سابق كشورمان در دمشق گفت به زودي سوريه به طور پيروزمندانه از بحران فعلي خارج خواهد شد.
حجت الاسلام سيداحمد موسوي در مراسم افطار تعدادي از روزنامه نگاران محلي و خبرنگاران عرب در مقر سفارت در گفت وگو با روزنامه الوطن سوريه درباره ديدگاه هاي ايران در قبال تحولات فعلي در اين كشور بيان كرد: معتقدم اين تحولات با شكست رژيم صهيونيستي و شيطان بزرگ در منطقه پايان خواهد يافت و طومار امپرياليسم و قدرت آمريكا در خاورميانه پيچيده خواهد شد.
وي در ادامه اصطلاح «محور شرارت» را اصطلاحي قديمي دانست و گفت: اين اصطلاح بعد از شكست دشمن صهيونيستي در جنگ 2006 در جنوب لبنان، جنگ غزه در سال 2008 و جنگ هاي عراق و افغانستان ايجاد شد. دشمني كه هيچ شانسي نداشت، شانسش را يك بار ديگر در لبنان، غزه، عراق و افغانستان امتحان كرد كه در هر بار شكست خورد.
وي افزود: معتقدم آخرين ايستگاه شكست دشمن امت عربي و اسلامي، سوريه خواهد بود.
سفير سابق كشورمان در دمشق گفت: منطقه اي در جهان نيست كه نيازمند انجام اصلاحات نباشد؛ چرا كه حاكمان كشورها، از ملائكه نيستند، سوريه هم نيازمند انجام برخي اصلاحات است كه اين روند را آغاز كرده است. اما اصلاحاتي كه مدنظر دشمن است غير از اصلاحاتي است كه ملت در نظر دارد.
وي ادامه داد: دشمن خواهان آن است كه سوريه در برابر رژيم صهيونيستي زانو بزند كه اين اصلاحات موجود در كتاب قاموس دشمن است، اما اصلاحاتي كه ملت سوريه مي خواهد اصلاحاتي است كه مسئولان سوريه انجام دادند.
وي با تاكيد بر حمايت كشورش از سوريه گفت: موضع سوريه موضع عزت و شرافت است. هم چنين اتاق عمليات در سوريه نيست بلكه در خود رژيم صهيونيستي، آمريكا، انگليس و فرانسه است.
موسوي ادامه داد: افزايش اجماع خارجي براي اعمال فشارهاي بيشتر عليه سوريه تنها دلالت بر شكست و فروپاشي دشمن در داخل سوريه دارد.
وي هم چنين از مواضع برخي كشورهاي منطقه در دنباله روي از غرب در اعمال فشار عليه سوريه انتقاد كرد و گفت: متاسفانه با فراخواني سفراي كشورهاي عربي، شاهد اجماع كشورهاي عربي منطقه در قبال اين مساله هستيم كه معتقديم اين هماهنگي ها به دليل فروپاشي گروه هاي معارض و از دست دادن محبوبيت شان است.
وي در پايان بيان كرد: معتقدم سوريه در مسير درست اصلاحات و در خط مقدم كه خط عزت و شرافت است، گام برمي دارد و پيروز است. زمانيكه طرح آمريكا در سوريه با شكست مواجه شود، شاهد شكست دائمي شيطان بزرگ در خاورميانه خواهيم بود.
گفتني است روز شنبه به پيشنهاد علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه و با تائيد رئيس جمهور، محمد رئوف شيباني، معاون خاورميانه و مشترك المنافع وزارت امور خارجه، به عنوان سفير جديد كشورمان در سوريه منصوب شد.

 



حجت الاسلام والمسلمين سعيدي: برخي به دنبال فاصله گرفتن جامعه از حجاب و عفاف هستند

توليت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) گفت متأسفانه برخي افراد به دنبال اين هستند كه جامعه از حجاب و عفاف زهرا(س) فاصله بگيرد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد سعيدي در مراسم احياي شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در جمع هزاران نفر از زائران و مجاوران كريمه اهل بيت(ع) اظهار داشت: شبهاي قدر داراي بركات بسيار زيادي است و همگان بايد از اين فرصت نهايت بهره را ببرند.
امام جمعه قم در ادامه به تشريح عوامل موثر در اجابت دعا پرداخت و با ذكر حديثي از معصومين(ع) گفت: معرفت به خداوند تعالي، حضور قلب، اخلاص، رعايت زمان مناسب و پيوستگي ياد و ذكر خداوند از جمله اين عوامل به شمار مي رود. توليت آستانه مقدس حضرت معصومه(س) همچنين گفت: حجاب و عفاف از مقوله هاي مهم و ضروري در جوامع اسلامي است و بانوان جامعه ما بايد در حجاب از حضرت زهراي اطهر(س) الگو بگيرند امامتأسفانه برخي افراد به دنبال اين هستند كه جامعه از حجاب و عفاف زهرا(س) فاصله بگيرد البته كساني هستند كه از سنگر حجاب دفاع مي كنند.

 



پاسخ هاي مستند معتضد به كلهر: چادر سياه هيچ ارتباطي به شاه هوسران قاجار ندارد

خسرو معتضد با انتقاد شديد از اظهارات اخير كلهر در رابطه با انتساب رنگ سياه چادر به ناصرالدين شاه، موارد نقض اين ادعا را به طور مستند برشمرد.
معتضد گفت: چادر سياه، نه سوغات سفر ناصرالدين شاه از مجالس اشرافي فرنگستان است، نه ارتباطي به شاه بوالهوس قاجار دارد. من نمي دانم برخي چه اصراري دارند، مطالبي بگويند كه سپس ناچار به تكذيب و ترميم و وصله زدن و رفو كردن آن شوند.
وي ادامه داد: اولاً ناصرالدين شاه چادر سياه را از اروپا به ايران به ارمغان نياورد و چيز ديگري آورد كه رنگ آن سفيد بود و نه سياه. همه كتابهاي تاريخي قاجار از يادداشتهاي دوستعلي خان معير الممالك نوه دختري ناصرالدين شاه و مداح او، تاعلي خان ظهير الدوله و كتاب مرحوم دكتر يحيي ذكا و كتاب تاريخ اجتماعي واداري قاجاريه نوشته عبدالله مستوفي و كتاب سردنيس رايت؛ «ايرانيان در ميان انگليسي ها و انگليسيها در ميان ايرانيان» را كه بخوانيد آگاه مي شويد. ناصرالدين شاه در سفر اول فرنگستان 1290/1873 خواهان مسلمان كردن و صيغه شدن و آمدن چند زن زيباي بالرين (رقاصه) فرنگي به ايران شد.
آن پادشاه بوالهوس، نه در سن پطرزبورگ، نه در لندن، نه در برلين، نه در وين و نه در ميلان كه از اپراخانه اسكالا ديدن كرد اما به هدف خود نرسيد و بالريني پيدا نشد به ايران بيايد و افتخار همسري شاهنشاه را بيابد!

 



سردار نقدي: ابهت بين المللي ايران ناشي از توكل به خدا و ايستادگي در مقابل زورگويان است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين با تاكيد بر ضرورت الگوپذيري از مكتب اهل بيت(ع) اعلام كرد كه قدرت كنوني ايران در عرصه بين المللي ناشي از توكل به خدا و ايستادگي در مقابل زورگويان بوده است.
سرتيپ بسيجي «محمدرضا نقدي» در جمع فرماندهان پايگاه ها و حوزه هاي ناحيه سلمان فارسي سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ با اشاره به 32 سال ايستادگي و پايداري ملت ايران در مقابل ابرقدرت ها گفت: تاريخ چنين پديده اي را در سابقه خود ندارد و دليل آن چيزي نيست به جز اين كه ملت با حركت مخلصانه بسيجي خود به قدرت بيكران الهي متصل شده است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين ادامه داد: آمريكايي كه به سادگي عراق و افغانستان و كويت را مي بلعد در مقابل ايران اسلامي به زانو درآمده است و اين پاداش الهي است و به يقين عظمت، امنيت و ابهت بين المللي ايران ناشي از توكل به خدا و ايستادگي و مقاومت است و خداوند دشمنان انقلاب را يكي پس از ديگري خوار و ذليل مي كند. وي افزود: امروز ما با دشمنان در جنگي تمام عيار، ولي نرم هستيم كه برخلاف جنگ نظامي مشهود و قابل احساس نيست. در جنگ نرم بايد عقل انسان آزاد باشد كه وجود دشمن را احساس كند. اين جنگ بر سر شهر و زمين و منطقه نيست، جنگ بر سر انسان هاست.

 



گاردين: انقلاب اسلامي ايران جرقه انقلاب بحرين بود

گاردين نوشت مردم بحرين با الهام گرفتن از انقلاب اسلامي ايران به خيابان ها آمدند.
گاردين در گزارشي نوشت: انقلاب اسلامي مردم ايران را مي توان انگيزه مهم مردم بحرين براي شروع و ادامه انقلاب خود دانست.
انقلاب هاي اخير در كشورهاي عربي موجب پيدايش نوعي روابط منسجم فرهنگي، سياسي و مذهبي بين ايران و جهان عرب شده است. مصر كه به عنوان بزرگترين متحد اسرائيل و غرب در خاورميانه مطرح بود، از جمله اولين كشورهايي بود كه عليه حاكم دست نشانده خود پس از 60 سال حكومت به پا خاست و موفق به سرنگوني آن شد.
براساس اين گزارش، سرنگوني حسني مبارك، حاكم سابق مصر موجب نااميدي قدرت هاي غربي و اسرائيل از اين كشور گرديد و اكنون ملك عبدالله، پادشاه عربستان تنها هم پيمان آمريكاست كه در منطقه هنوز پابرجاست.
گاردين اضافه كرد: حضور نظاميان آمريكايي در عراق و افغانستان را نيز مي توان يكي از سياست هاي غرب براي ممانعت از پيشرفت هاي ايران با ايجاد يك ترس هميشگي از حمله نظامي دانست. همچنين تقويت نظامي پادشاه عربستان براي جلوگيري از سرنگوني اين متحد آمريكا توسط آمريكا و كشورهاي اروپايي در همين راستا انجام مي گيرد.
آمريكا حدود 32 سال پيش با استفاده از محمدرضا پهلوي يكي از دست نشانده هاي خود به راحتي نظرات و منافع خود در اين كشور ثروتمند را دنبال مي كرد ولي انقلاب مردمي ايران موجب سرنگوني شاه و قطع دست استكبار جهاني از امور مملكت گرديد.
در انتهاي اين گزارش آمده است: مردم بحرين نيز با الهام گرفتن از اين انقلاب اسلامي ايران و با مشاهده تبعات خروج از يوغ قدرت هاي غربي، به خيابان ها آمدند و خواستار سرنگوني پادشاه دست نشانده غرب در كشورشان هستند.

 



آيت الله مصباح: اندك آلودگي در روحانيت در جامعه تأثيرگذار است

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت سنگين بودن نقش روحانيون در جامعه موجب شده است كه اندك آلودگي در اين قشر، در جامعه تأثير بگذارد.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي يكشنبه شب در سخنراني خود در دفتر مقام معظم رهبري در قم به مسئله توبه و آثار آن اشاره كرد و اظهار داشت: توبه واقعي به گونه اي است كه انسان بعد از آن ديگر به سراغ گناه نرفته و مسير زندگي خود را تغيير دهد.
وي گفت: اگر حالت پشيماني در انسان قوي باشد او بر تصميم خود با اراده بيشتري ايستادگي خواهد كرد.
استاد حوزه علميه قم با تأكيد بر اينكه انسان ها به دنبال لذت جويي بوده و تا به لذت بالاتري دست نيابند از لذت هاي ديگر چشم پوشي نمي كنند، گفت: اگر انسان لذت درك خداوند را در اين جهان دريابد، از تمام گناهان دوري مي كند.
وي با ذكر سخني از آيت الله بهجت به شاگردان خود در ارتباط با لذت عبادت و به ويژه لذت نماز اظهار داشت: آيت الله بهجت گفته بود اگر سلاطين جهان لذت نماز خواندن را مي دانستنداز ديگر لذت هاي دنيوي دست برمي داشتند.
آيت الله مصباح يزدي همچنين به ذكر سخني از آيت الله قاضي پرداخت و گفت: از آيت الله قاضي نقل شده است كه اگر در بهشت نماز وجود نداشته باشد به آنجا نمي روم.
رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) همچنين به نقش روحانيون در جامعه اشاره كرد و يادآور شد: روحانيون در جامعه اسلامي وظيفه بسيار مهم و سنگيني بر دوش دارند و بايد نسبت به هدايت جامعه اهتمام ويژه اي داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: اهميت و نقش روحانيون در جامعه موجب شده است كه اگر اندك آلودگي در اين قشر ديده شود اين مسئله در جامعه تأثير خود را مي گذارد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينكه در بزرگي و كوچكي گناهان موقعيت اجتماعي افراد تاثير دارد، خاطرنشان كرد: به طور مثال در مورد شخص عالم گفته شده است كه گناه وي با ساير مردم برابر نخواهد بود و اعمال او داراي پاداش و جزاي بيشتري نسبت به ديگر اشخاص است.

 



قدرداني احمدي نژاد از موضع گيري تركيه عليه ناتو و غرب

رئيس جمهور در تماسي تلفني با نخست وزير تركيه از موضع گيري اين كشور عليه ناتو و قدرت هاي زورگو قدرداني كرد.
«محمود احمدي نژاد» در مكالمه تلفني با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با تاكيد بر اين كه دخالت غربي ها مسائل منطقه اي را پيچيده تر خواهد كرد از موضع گيري نخست وزير تركيه عليه دخالت ناتو و قدرت هاي بزرگ قدرداني كرد و گفت: دخالت آمريكا و اروپا در منطقه غيرقابل قبول است چرا كه مسائل منطقه راه حل غربي ندارد و مي توان با روش هاي اسلامي تمام مسائل منطقه را حل كرد به نحوي كه ملتها به حقشان برسند و هيچ كس هم آسيبي نبيند.
رئيس جمهور دخالت آمريكا، برخي دولت هاي اروپايي و ناتو در اوضاع كشورهاي منطقه را موجب تشديد و پيچيده تر شدن شرايط دانست و گفت: دموكراسي، آزادي و عدالت حق مردم است و همه بايد از آن برخوردار باشند؛ اما دخالت قدرت هاي زورگو به اين بهانه، شرايط را بدتر مي كند كه نمونه بارز آن در ليبي قابل مشاهده است.
وي افزود: اگر در ليبي به جاي نيروي نظامي، گروه ميانجي گر مورد اعتماد حكومت و معترضين اعزام مي شد، بي ترديد امروز شرايط بسيار بهتري در اين كشور حاكم بود و ايران و تركيه همراه با ساير ملت ها مي توانند اين ابتكار را در ساير كشورهاي منطقه كه مردم در آنجا مطالباتي دارند، بكار برده و مسائل را عادلانه و به سرعت حل و فصل كنند.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: پرونده غربي ها مملو از آدم كشي و جنايت است و تجربه نشان داده كه آنها دنبال حل مسئله در يمن، بحرين، سوريه و ليبي نيستند و صرفا به دنبال تسلط بر منطقه و نجات رژيم صهيونيستي هستند.
نخست وزير تركيه نيز در اين گفت وگوي تلفني با اشاره به اهميت روابط دو كشور اظهار داشت: در مسائل منطقه اي موضع گيري جمهوري اسلامي ايران از اهميت خاصي برخوردار است و تهران و آنكارا با همكاري يكديگر مي توانند در مسير حل و فصل مسائل منطقه اي گام هاي موثري بردارند. وي همچنين با ارائه گزارشي از وضعيت سومالي و اقدامات تركيه براي امدادرساني به مردم اين كشور، گفت: اوضاع سومالي بسيار دردناك است و شرايط مردم اين كشور را نمي توان در بيان توصيف كرد، مردم اين كشور نيازمند كمك هاي گسترده هستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14