(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول شهریور 1390- شماره 20006

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ضيافت افطاري هلال احمر براي روزه داران سوماليايي
مراسم سوگواري شهادت حضرت علي(ع) در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد
حضور پرشور سوگواران علي(ع) در شب هاي قدر ... اي نفس بيا برگرديم
انهدام شبكه هاي مجازي دين ستيز در دستور كار وزارت اطلاعات
خدايي خبر داد اعلام نتايج نهايي كنكور كارشناسي ارشد در هفته اول شهريور
كتاب رياضي مقطع ابتدايي 100درصد تغيير مي كند
ايران موفق به طراحي و اجراي روش هاي نو در ازدياد برداشت نفت شد
با اختصاص يك هزار ميليارد ريال خطوط انتقال گاز گيلان بازسازي مي شود
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور:اعتبارات خشكسالي وفرهنگي هفته آينده توزيع مي شود
عزيمت آيت الله صافي گلپايگاني به حرم رضوي با پاي پياده
رئيس كل گمرك ايران: 10 گمرك كشور به سامانه الكترونيكي مجهز مي شوند
لزوم حضور مستمر نيروي دريايي ايران در درياي خزر
آيت الله سبحاني: تحولات سوريه به نفع رژيم صهيونيستي است
اخبار ادبي و هنري
ابراز شگفتي مقامات تركيه از موفقيت هاي ايران در توليد علم و فناوري



ضيافت افطاري هلال احمر براي روزه داران سوماليايي

نيروهاي اعزامي جمعيت هلال احمر ايران روز يكشنبه در يك حركت نمادين براي 500 نفر از روزه داران نيازمند سوماليايي در اردوگاه سفره افطاري پهن كردند.
بنابر گزارش خبرنگار كيهان، نيروهاي اعزامي جمعيت هلال احمر ايران روز يكشنبه در يكي از اردوگاههاي سومالي واقع در شهر موگاديشو 500 نفر از روزه داران را اطعام كردند.
اين حركت با استقبال قابل توجه مسلمانان روزه دار سوماليايي مواجه شد.
ارسال دو محموله ويژه امدادي
روز دوشنبه همزمان با روز همبستگي با مردم قحطي زده سومالي در محموله امدادي ويژه از طريق هوايي به سومالي ارسال مي شود.
بنابر گزارش رسيده اين محموله ها شامل اقلام غذايي و دارويي هر يك به وزن 40تن است.
بنابراين گزارش براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته مقررشد كمك هاي مردمي در روز همبستگي با مردم قحطي زده سومالي، در ساختمان سازمان امداد و نجات بسته بندي و اين كمك هاي مردمي به همراه ديگر كمك هاي جمعيت هلال احمر به سومالي ارسال مي شود.
گفتني است جمعيت هلال احمر از طريق شماره حساب هاي كمك هاي مردمي 99999 بانك ملي شعبه مركزي و 0199999999003 سيبا بانك ملي و صندوق هاي جمع آ وري وجوه نقدي در محل شعب هلال احمر، ميادين اصلي شهرها و مصلي هاي نمازجمعه سراسر كشور آماده دريافت كمك هاي ملت ايران اسلامي براي مردم نيازمند و قحطي زده سومالي است.
ارسال كمك 5 ميلياردي كميته امداد به مردم سومالي
معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد از ارسال كمك 5 ميليارد توماني امداد تا پايان ماه رمضان به مردم سومالي خبر داد.
سعيد ستاري تصريح كرد: در كل كشور بيش از يكصد هزار پايگاه امداد فعال است كه در همين راستا نيروي مقاومت بسيج نيز مجموعه امداد را ياري مي كند.
وي تاكيد كرد: بنا داريم در روز قدس پايگاههاي امداد را در سراسر كشور گسترش دهيم و از فرصتي كه در پيش است، نهايت استفاده را براي كمك به مردم سومالي داشته باشيم.
ستاري افزود: استفاده از تمام ظرفيت ها براي ساماندهي و جمع آوري كمك هاي مردمي يكي از برنامه هاي اصلي امداد است همچنين خانواده ها مي توانند از طريق تلفن، به مردم سومالي كمك كنند.
وي اضافه كرد: در مرحله نخست كميته امداد بنا دارد از نظر تغذيه و پوشاك، مردم سومالي را حمايت كند و ضمن اينكه به زودي برنامه هايي را نيز براي حمايت از ايتام و زنان بي سرپرست سومالي خواهيم داشت.

 



در محضر رهبر معظم انقلاب
مراسم سوگواري شهادت حضرت علي(ع) در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد

در سالروز شهادت مظلومانه اسوه فضائل، ابوالائمه علي بن ابيطالب(ع)، مراسم سوگواري و عزاداري آن حضرت ظهر ديروز با حضور قشرهاي مختلف مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامي در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، در اين مراسم، بعد از نمازجماعت ظهر شركت كنندگان در عزاي شهادت جانكاه و مظلومانه مولاي متقيان حضرت علي(ع) به سوگواري پرداختند.
خاطرنشان مي شود، مراسم عزاداري و سوگواري مولي الموحدين، اميرالمومنين حضرت علي(ع) در روزهاي نوزدهم ، بيستم و بيست ويكم ماه مبارك رمضان در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد.

 



حضور پرشور سوگواران علي(ع) در شب هاي قدر
... اي نفس بيا برگرديم

همزمان با شب شهادت اميرالمؤمنين(ع) ايران اسلامي دومين شب قدر رمضان 1432 را با شكوهي مثال زدني پشت سر گذاشت.
به گزارش كيهان، يكشنبه شب و در شب شهادت مظلومانه اول مظلوم عالم، حضرت علي(ع) ايران اسلامي سراسر سوگ و ماتم و اندوه بود و غم جانسوز شهادت اميرالمؤمنين(ع) را در قنوت هاي «العفو العفو» و «يارب يارب» در جغرافياي عاشقي روزه داران با ملائك منتشر كرد.
ايران اسلامي در دومين شب قدر رمضان المبارك امسال، شبي نوراني را پشت سر گذاشت و كوچه كوچه و خيابان خيابانش لبريز از ارادت به اهل بيت(ع) و دلدادگي به حضرت محبوب بود. جمعيت مشتاق و مؤمن مردم تا سحرگاه دوشنبه ضمن راز و نياز با حضرت حق و قدم زدن در دالان سبز مشيت و حكمت الهي، از هواي معطر نام و ياد حضرت محبوب تنفس كردند و جان خود را در چشمه زلال علوي صفا دادند.
حضور بي نظير جوانان از قشرها و صنف هاي مختلف در اين شب نيز ضمن يادآوري پيمان عاشقانه ملت ايران با نماد بي بديل ولايت در تاريخ بشريت، رنگين كماني از ذوق و شيريني بازگشت به آغوش پروردگار را در دل شب و زير گنبد فيروزه اي آسمان رقم زده بود.
در تهران همگام با سراسر ايران اسلامي و برخي كشورهاي جهان اسلام، مردم بويژه جوانها، تا پاسي از سحر 21رمضان المبارك، خيابانهاي شهر را با ندبه هاي خود نورباران كرده بودند و طعم شيرين شب زنده داري با حضرت دوست را در جان باصفا و روزه دار خود چشيدند و قدر شب قدر را دانستند.
يكشنبه شب مردم عزادار عاشق اهل بيت با حضور مثال زدني و ميليوني خود در بارگاه نوراني ثامن الائمه(ع)، لحظه هاي طلايي شب قدر را با ذكر طلب بخشش از خداي متعال سپري كردند و در جوار معين الضعفا، در سوگ شهادت اول امام شيعيان، اشك ماتم ريختند.
مردم قم و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) نيز همانند حاضران مرقد مطهر امام هشتم و ديگر عزاداران حاضر در اقصي نقاط كشور اسلامي مان، در كنار هم تا سحرگاه دوشنبه، اشك ماتم ريختند و از آستانش ظهور منتقم خون آل محمد(ص) را مسئلت كردند كه شركت گسترده قشر جوان، حال و هواي خاصي به اين مراسم داده بود.
در اين شب هاي سوگ و ماتم، عزاداران شيرازي نيز كه ميزبان خيل عظيمي از زوار حرم شاهچراغ برادر امام رضا(ع) هستند نيز با ذكر توبه و درخواست رهايي از آتش جهنم، چنگ بر دامان صاحب روز جزا زدند و حضورشان آنقدر پررنگ بود كه سياهي شب پيش همت آنها رنگ باخت... دوم شب قدر رمضان امسال هم همانند ديگر سالها، پر بود از امواج دل شكسته مردمي كه براي جلا دادن قلوب خود به درياي توبه و بازگشت به آغوش ايزد منان زده بودند.
مردم مؤمن و روزه دار و شب زنده دار ايران اسلامي اين شب ها علاوه بر ياد مظلوميت علي(ع) و خاندان مطهرش، به ياد بي پناهان مسلمان در سراسر جهان بويژه مسلمانان سومالي نيز به درگاه حق تعالي دعا و با ايشان همدردي كردند. صندوق هاي ويژه جمع آوري كمك هاي مردمي براي مردم سومالي فضاي شب زنده داري مردم را عوض كرده بود.

 



انهدام شبكه هاي مجازي دين ستيز در دستور كار وزارت اطلاعات

وزير اطلاعات اعلام كرد كه ضربات اين وزارتخانه به شبكه هاي مجازي دين ستيز با شدت ادامه خواهد داشت.
حجت الاسلام «حيدر مصلحي» در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به انهدام يك شبكه دين ستيز در فضاي مجازي اينترنت گفت: سربازان گمنام امام زمان«عج» به اقدامات خود عليه اين گونه شبكه ها ادامه خواهند داد.
وي درباره جزئيات اين شبكه دين ستيز افزود: استكبار در اين موضوع تلاش كرده بود اهداف خود را از طريق افرادي كه از كشور خارج مي شوند عملي كند و در همين خصوص سه نفر در سطح دكترا بودند كه هيچ اطلاعاتي از مسائل ديني نداشتند و تحت تاثير طراحي هاي استكبار قرار گرفتند.
مصلحي گفت: اين افراد در قدم نخست شبكه اجتماعي براي مقابله با دين ايجاد كردند كه توانستيم در گام نخست جمع 28 نفره اي را در سراسر كشور دستگير كنيم و مجموعه ديگري هم هستند كه در اقدام بعدي ضربه هاي محكمي خواهند خورد.
وزير اطلاعات افزود: البته مردم از اين شبكه هاي دين ستيز استقبال چندان نداشتند اما افرادي كه از مسائل ديني كم اطلاع بودند با آنها همراهي كردند.
وي گفت: وجود چنين شبكه هايي تكليف دستگاه هاي فرهنگي را سنگين تر مي كند و بايد اين دستگاه ها جوانان را هرچه بيشتر با مسائل ديني آشنا كنند.
وزير اطلاعات در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه اين شبكه هاي دين ستيز در چه جوامعي رخنه كرده اند گفت: اين شبكه ها به دنبال اغواي جوانان بودند.
مصلحي در خصوص فعاليت هاي اين وزارتخانه در شناسايي شبكه هاي جاسوسي افزود: به زودي اخبار بسيار خوشي در زمينه ضربات شديدي كه بر پيكره جاسوس هاي موساد وارد كرده ايم به اطلاع مردم خواهيم رساند.

 



خدايي خبر داد اعلام نتايج نهايي كنكور كارشناسي ارشد در هفته اول شهريور

قائم مقام سازمان سنجش آموزش كشور از اعلام نتايج نهايي كنكور كارشناسي ارشد تا هفته اول شهريورماه خبر داد.
ابراهيم خدايي قائم مقام سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با فارس با بيان اينكه نتايج نهايي كنكور كارشناسي ارشد 90 تا هفته اول شهريورماه اعلام مي شود، گفت: براساس آمار اعلام شده دفترچه راهنماي انتخاب رشته در آزمون كارشناسي ارشد 75 هزار داوطلب پذيرش مي شوند.
وي گفت: با احتساب داوطلبان استعداد درخشان در كنكور كارشناسي ارشد 90 حدود 85 هزار داوطلب در اين آزمون پذيرش مي شوند.

 



كتاب رياضي مقطع ابتدايي 100درصد تغيير مي كند

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از تغيير 100درصدي كتاب رياضي مقطع ابتدايي در سال تحصيلي جديد خبر داد.
سعدالله نصيري قيداري در گفت وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در برنامه هاي چند روز اخير با بررسي تغييرات كتاب هاي مقطع ابتدايي تصميمات مهمي در اين زمينه اتخاذ كرده است.
وي با بيان اينكه در راستاي ادامه طرح تحول بنيادين در آموزش و پرورش چهار كتاب دوره ابتدايي مورد بررسي قرار گرفت، تصريح كرد: در سال جاري تغييرات اساسي در اين كتاب ها ارائه شده است و كتاب هاي جديد در اختيار اين مقطع قرار مي گيرد.
نماينده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي از تغيير 100درصدي كتاب رياضي مقطع ابتدايي خبر داد و گفت؛ تغييرات اساسي در اين كتاب براي استفاده مطلوب دانش آموزان داده شده و بررسي هاي كارشناسي در اين خصوص صورت گرفته است.
وي بر ضرورت تغيير كتاب هاي مقطع ابتدايي تأكيد كرد و افزود: با كار كارشناسي انجام شده اين كتاب ها در سال جاري در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد، تا شاهد رشد و تحول آموزش و پرورش در اين مقطع بيش از گذشته باشيم.

 



ايران موفق به طراحي و اجراي روش هاي نو در ازدياد برداشت نفت شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
جمهوري اسلامي ايران، موفق به طراحي و اجراي روش هاي نو، در ازدياد برداشت نفت شده است.
رئيس مركز تحقيقات نفت دانشگاه صنعتي سهند تبريز با اعلام اين خبر گفت: پژوهشگران و محققان اين دانشگاه، موفق به طراحي و اجراي اين طرح كه برخي از آنها در سطح منطقه خاورميانه، براي اولين بار صورت مي گيرد، شدند.
دكتر عليرضا طباطبايي نژاد يادآور شد: طراحي سيستم مطالعات انواع روش هاي ازدياد برداشت نفت و نيز ساخت دستگاه مطالعات افزايش برداشت نفت با استفاده از امواج ميكروويو، از مهمترين طرح هايي است كه در مركز تحقيقات نفت دانشگاه صنعتي سهند، به انجام رسيده است.
رئيس مركز تحقيقات نفت دانشگاه صنعتي سهند گفت: هم اكنون در اين مركز در خصوص افزايش برداشت نفت، شبيه سازي مخازن نفتي، اندازه گيري و مدل سازي رسوبات نفتي واكس و آسفالتين طراحي هاي گوناگوني در حال اجرا است.

 



با اختصاص يك هزار ميليارد ريال خطوط انتقال گاز گيلان بازسازي مي شود

رشت- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت انتقال گاز كشور با اشاره به توسعه شبكه گازي از تقويت ارتباطات جنوب به شمال و شرق به غرب كشور خبر داد.
الماسي در بازديد ميداني از خطوط انتقال گاز منطقه اسالم گيلان، بازسازي و تغيير كلاس خطوط انتقال گاز در اين استان را از اولويت هاي مهم شركت گاز برشمرد و تاكيد كرد: با اجراي طرح بازسازي و تغيير كلاس خطوط انتقال گاز در گيلان ضريب ايمني در اين بخش در استان افزايش خواهد يافت.
وي از تخصيص 500 ميليارد ريال اعتبار به منظور تغيير كلاس خطوط انتقال گاز در گيلان خبر داد و افزود: در همين ارتباط و براي بازسازي و تغيير خطوط انتقال گاز گيلان سالانه افزون بر 200 ميليارد ريال در نظر گرفته شده است كه در مجموع اين پروژه با سرمايه گذاري يك هزار ميليارد ريال در مدت 5 سال اجرايي خواهد شد.
مهدي سعادتي استاندار گيلان هم در جريان اين بازديد گفت: در حال حاضر در استان گيلان گسترده ترين عمليات تعمير خطوط لوله گاز در سطح كشور در حال انجام است و در 8 نقطه عمليات تعمير و بازسازي خطوط انتقال گاز انجام خواهد شد.

 



معاون بودجه معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور: اعتبارات خشكسالي و فرهنگي هفته آينده توزيع مي شود

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و راهبردي رئيس جمهوري گفت: اعتبارات خشكسالي و فرهنگي هفته آينده بين استان هاي كشور توزيع مي شود.
به گزارش ايرنا، «رحيم ممبيني» يكشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در بوشهر بدون اشاره به ميزان اعتبارات خشكسالي و فرهنگي در سال 90 افزود: امسال اعتبارات خشكسالي براساس چهار شاخص مهم بين استان هايي كه ظرف سه سال گذشته درگير پديده خشكسالي بوده اند، به صورت قانون مند توزيع خواهد شد.
وي افزود: ميانگين متوسط بارش در سال زراعي 89 با مقايسه ميانگين بارندگي 30 ساله، سطح زير كشت منطقه، وضعيت امرار معاش مردم در اين نواحي به همراه ميزان درصد صنعتي و كشاورزي از شاخص هاي تخصيص اعتبارات است.
ممبيني اضافه كرد: اعتبارات فرهنگي نيز در دو بخش بودجه استان ها و اعتبارات خاص فرهنگي ابلاغ و تا هفته آينده توزيع خواهد شد.
وي درباره سامانه هوشمند الكترونيكي ورود و خروج كالا در گمرك بوشهر گفت: آنچه در اين استان به شكل نمونه انجام شده است رضايت مند است و تا شش ماه آينده در اكثر گمرك هاي ايران نصب و راه اندازي مي شود.
ممبيني عنوان كرد: پيش بيني مي شود با مكانيزه شدن گمرك، سهم دولت از درآمدهاي گمركي ظرف سه سال آينده سه برابر شود.

 



عزيمت آيت الله صافي گلپايگاني به حرم رضوي با پاي پياده

آيت الله صافي گلپايگاني در سالروز شهادت امام علي(ع) با پاي پياده در قالب دسته عزاداري رهسپار حرم رضوي شد.
به گزارش دفتر آيت الله صافي گلپايگاني، به مناسبت شهادت مولاي متقيان حضرت اميرالمؤمنين علي(ع)، آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني روز دوشنبه همگام با سوگواران و عزاداران علوي، براي عرض تسليت به ساحت مقدس آستان حضرت علي بن موسي الرضا(ع) با پاي پياده به طرف حرم مطهر مشرف شد.
اين مراسم در ساعت چهار بعدازظهر و از مدرسه مرحوم آيت الله العظمي خويي در مشهد مقدس، با حضور علما، فضلا و طلاب حوزه علميه مشهد مقدس و جمعي از مردم ولايت مدار خراسان رضوي برگزار شد.

 



رئيس كل گمرك ايران: 10 گمرك كشور به سامانه الكترونيكي مجهز مي شوند

رئيس كل گمرك ايران گفت: تا پايان آذرماه امسال10 گمرك كشور كه بيش از 85 درصد تجارت ايران در آنها انجام مي شود مجهز به سامانه ورود و خروج كالا به صورت الكترونيكي مي شوند.
به گزارش ايرنا، عباس معمارنژاد روز يكشنبه در نشست با استاندار بوشهر افزود: يكي از مهمترين برنامه هاي اين سازمان توسعه زيرساخت هاي گمركي به صورت الكترونيك است تا ضمن بالا بردن سرعت ارائه خدمات مورد نياز گمركي، هزينه هاي مرتبط نيز كاهش يابد و زمينه انجام مقررات قانوني گمركي نيز تسهيل شود.
وي اظهار داشت: هم اكنون تمامي فرايندهاي توزيع، بارگيري و خروج كاميونها از گمرك به صورت الكترونيكي در دست انجام است.
معمارنژاد اضافه كرد: يكي از برنامه هايي كه اكنون در دستور كار گمرك ايران قرار دارد پيگيري تبادل مجوزهاي مابين سازمانهاي مختلف به صورت الكترونيكي است تا صادركنندگان و افراد داراي اظهارنامه بتوانند از طريق يك سامانه در زمان و هزينه ها صرفه جويي كنند.
وي در مورد كمبود نيروي انساني در گمرك هاي كشور بويژه گمرك بوشهر گفت: براي رفع اين مشكل به صورت كوتاه مدت از توان استانهاي ساحلي استفاده مي شود كه در مورد استان بوشهر با توجه به اينكه گمرك استان مازندران به عنوان گمرك معين استان بوشهر تعيين شده در آينده كمبود نيروي اين گمرك برطرف خواهد شد.
معمارنژاد افزود: اما در درازمدت با تصويب قوانين امور گمركي در شوراي نگهبان اختياراتي به گمرك داده مي شود كه مي تواند بر حسب نياز نيروهايش در سراسر كشور را جابجا كند.

 



فرمانده نيروي دريايي ارتش تاكيد كرد
لزوم حضور مستمر نيروي دريايي ايران در درياي خزر

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بر لزوم حضور مستمر اين نيرو در 20 درصد سهم كشورمان در درياي خزر تاكيد كرد.
امير دريادار «حبيب الله سياري» شنبه شب در حاشيه محفل انس با قرآن در هتل سبلان بندرانزلي اظهار داشت: حضور قدرتمند نيروي دريايي در آب هاي خزر موجب حفظ منافع كشور است.
وي با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب و فرمانده كل قوا به منطقه يكم دريايي بندرعباس در تاريخ اول و دوم مردادماه افزود: فرمانده كل قوا طي 20 ماه سه بار از يگان ها، شناورها و سايت هاي مختلف نيروي دريايي در كشور بازديد كردند كه اين امر نشان دهنده اهميت دريا و نيروي دريايي در كشور است.
وي بهره گيري از دريا در زمينه تجارت، منابع غذايي، انرژي، حمل و نقل و تردد مسافر را الزامي دانست.
وي يادآور شد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران تاكنون 15 ناوگروه به آب هاي آزاد اعزام كرده و يك هزار كشتي تجاري و نفتكش را اسكورت كرده است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه داد: حفاظت و حراست از اين منابع، مستلزم توانمند شدن هر چه بيشتر ما در عرصه دريا و حضور ما در آب هاي آزاد است.
به گزارش ايرنا، در پايان اين مراسم از كاركنان نمونه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منطقه چهارم و نيروهايي كه با ناوگروه ها براي مقابله با دزدان دريايي اعزام شده بودند، تجليل و تقدير شد.

 



آيت الله سبحاني: تحولات سوريه به نفع رژيم صهيونيستي است

يكي از مراجع تقليد كشورمان گفت: تحول در سوريه به نفع رژيم صهيونيستي و به ضرر مسلمانان است.
به گزارش ايرنا، آيت الله جعفر سبحاني بعدازظهر يكشنبه در ادامه تفسير سوره مباركه «جمعه» در مدرسه عالي فقه و معارف اسلامي قم با اشاره به اينكه من طرفدار شخص نيستم افزود: دست يهود و آمريكا در حوادث سوريه در كار است چون سوريه تنها كشور عربي است كه در مقابل رژيم صهيونيستي ايستاده و بقيه كشورهاي عربي يا با آن رابطه دارند يا خواهان رابطه هستند اما از مردمشان مي ترسند.

 



اخبار ادبي و هنري

انتقاد از حمايت مالي جريان انحرافي از خانه سينما
در حضور رئيس جمهور
رئيس اتحاديه تهيه كنندگان در حضور محمود احمدي نژاد گفت: جناب رئيس جمهور! متاسفانه برخي از درون دولت هزينه هايي را براي كمك به خانه سينما خارج از چهارچوب هاي اداري پرداخت كردند كه اين كار به تضعيف صنف واحد تهيه كنندگان مي انجامد.
به گزارش فارس، در ضيافت افطار هنرمندان سينما با رئيس جمهور، سيدضياء هاشمي گفت: اي كاش جناب رحيم مشايي حضور داشتند تا شكايت مان را به خود ايشان ابراز داريم. جناب رئيس جمهور! متاسفانه بعد از حمايت هاي اوليه براي ايجاد صنف واحد تهيه كنندگان، برخي از درون دولت هزينه هايي را براي كمك به خانه سينما خارج از چهارچوب هاي اداري پرداخت كردند كه اين كار به تضعيف صنف واحد تهيه كنندگان مي انجامد.
سيدضياء هاشمي در ادامه گلايه خود، از پرداخت هزينه هنگفتي براي ساخت يك محصول هنري سخن گفت.
جهانگير الماسي ديگر هنرمند سينماي كشورمان نيز در اين مراسم، بعد از پرداختن به اهميت سينما در دنياي امروز و جايگاه آن در سينماي ايران، مهم ترين موضوعي را كه مطرح كرد واريز نشدن بودجه سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد بعد از گذشت پنج ماه از سال است و اين را بسيار عجيب دانست و با اطمينان اعلام كرد كه جشنواره فجر امسال خالي از آثار فاخر است.
مصاحبه با شبكه جمهوري اسلامي جرم اعلام شد!
روند محاكمه رئيس شعبه حزب اسلام جمهوري آذربايجان در شهرستان آستارا و اتهامات وارد شده به وي حكايت از اين دارد كه نظام قضايي جمهوري آذربايجان مصاحبه كردن با شبكه جهاني سحر را جرم تلقي كرده است.
سيماي آذري شبكه جهاني سحر گزارش داد، در جلسه دادگاه جرايم سنگين باكو براي رسيدگي به اتهامات مسئولان حزب اسلام و روحانيون اعتراض كننده به ممنوعيت حجاب در مدارس جمهوري آذربايجان كه مشروح آن در سايت فاكت خبر اين كشور درج شده است، اكثر سوالات مدعي العموم از روح الله آخوندزاده رئيس شعبه حزب اسلام در شهرستان آستارا به مصاحبه هاي وي با شبكه سحر مربوط است.
به اذعان رسانه هاي غربگراي جمهوري آذربايجان، سرويس آذري شبكه جهاني سحر تنها رسانه ديداري آذري زبان است كه به پوشش و اطلاع رساني دقيق و همه جانبه از ماجراي حجاب ستيزي در اين كشور اسلامي مي پردازد. اين روند از ابتداي سال تحصيلي گذشته و با اعلام ممنوعيت استفاده از حجاب در يونيفورم متحدالشكل ابلاغي به مدارس متوسطه دخترانه در جمهوري آذربايجان آغاز شد و اعتراضات فراگير مردمي و در پي آن دستگيري گسترده فعالان ديني، سياسي و اجتماعي را به دنبال داشت.
مبارزه با عرفان هاي دروغين در عرصه كتاب جدي است
معاون فرهنگي وزير ارشاد از مبارزه جدي با نشر كتاب هاي مبلغ عرفان هاي دروغين خبر داد. بهمن دري معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در ديدار با جمعي از مسئولان و فعالان فرهنگي انجمن هاي اسلامي دانش آموزان سخن مي گفت، در پاسخ به يكي از سؤالات مطرح شده از سوي حاضرين در جلسه درباره مقابله با ترويج عرفان هاي كاذب و انحرافي گفت: مبارزه با ترويج اين انحرافات در حوزه كتاب جدي است و بي امان و هوشمندانه تداوم خواهد يافت.
وي ادامه داد: با اقدامات هوشمندانه اي كه پي گرفته شده خوشبختانه براساس مراجع ذي صلاح حجم كتاب هاي مجوزدار فرقه اي در كشور رو به كاهش رفته است و در بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران نيز برخلاف سال هاي گذشته تعداد كتاب هاي تبليغي فرقه ها، خصوصاً عرفان هاي انحرافي كاهش چشمگيري داشته است. بنابراين در اين مورد حركت ما هدفمند و هوشمندانه است.
تجليل از خانواده احمد متوسليان توسط هنرمندان بسيجي
ضيافت هنري بيداري اسلامي با حضور هنرمندان متعهد در آستانه روز قدس برگزار مي شود.
در اين آئين كه روز دوم شهريور در محل خانه هنرمندان برگزار خواهد شد در كنار تجليل از 30 سال شكيبايي خانواده سردار احمد متوسليان، ديپلما ت ربوده شده ايراني به دست صهيونيست ها، از هنرمنداني كه آثار شاخص در حوزه بيداري اسلامي توليد و عرضه كرده اند، تقدير مي گردد.
نكوداشت موسوي گرمارودي برگزار مي شود
مراسم بزرگداشت دكتر سيدعلي موسوي گرمارودي، شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن كريم و صحيفه سجاديه، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگي كشور برگزار مي شود.
در اين مراسم كه سه شنبه اول شهريور با حضور اهالي فرهنگ و ادب، اساتيد حوزه و دانشگاه، دانشجويان و علاقمندان به استاد گرمارودي برگزار مي شود، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهاءالدين خرمشاهي، جلال الدين كزازي، حجت الاسلام كوشا، مهدي محقق و برخي ديگر از استادان در زمينه مقام علمي و خدمات فرهنگي و ادبي اين شاعر و پژوهشگر برجسته كشور به سخنراني مي پردازند.

 



ابراز شگفتي مقامات تركيه از موفقيت هاي ايران در توليد علم و فناوري

تبريز - خبرنگار كيهان:
ايران ، عليرغم وجود تحريم، توانسته است در توليد علم و فناوري به موفقيت هاي بزرگي دست يابد.
عضو عالي رتبه شوراي آموزش عالي تركيه (YOK) در جلسه روساي 7 دانشگاه تركيه با مسئولان دانشگاه تبريز در تالار علامه جعفري اين دانشگاه افزود: ايران در توليد علم و فناوري در زمينه هاي انرژي، نانو و پزشكي توانمند بوده و با وجود تحريم هايي كه عليه اين كشور اعمال مي شود، موفقيت هاي خوبي بدست آورده است.
پروفسور «دورموش - گوناي» افزود: ايران در دهه اخير، موفقيت هاي بزرگي كسب كرده است و مردم ايران، بايد به اين امر، افتخار كنند.
وي از توسعه و تعميق روابط با ايران استقبال كرد و وجود اشتراكات فرهنگي و تاريخي قوي را عاملي براي تسريع اين علايق دانست.
وي لزوم توجه به تبادل استاد و دانشجو، اجراي پروژه هاي مشترك، تبادل فرهنگي و ورزشي و همكاري هاي بنيادي و آموزشي را خواستار شد.
در اين ديدار، روساي دانشگاه هاي حاكاري، آتاتورك ارض روم، وان، مانيسا جلال باير، آك دنيز، ساكاريا، كايسري عبدالله گل به همراه دو عضو YOK و مشاور بين الملل دانشگاه وان حضور داشتند كه آمادگي خود را براي همكاري با دانشگاه تبريز در عرصه هاي آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و ورزشي اعلام و از بخش هاي مختلف اين دانشگاه ديدن كردند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14