(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6 شهریور 1390- شماره 20010

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله مصباح يزدي: بايد با براندازان نظام از عمق وجود دشمني كرد
صالحي : دخالت آمريكا در سوريه وقيحانه است
تذكر رسمي كميسيون اصل 90 به دولت درباره عدم تخصيص بودجه مترو
كالبد شناسي جنگ نرم (1)
آيت الله كعبي : روز قدس امسال نويد دهنده خاورميانه اسلامي بدون اسرائيلي ها بود
كميسيون قضايي و حقوقي بررسي مي كند؛طرح تحريم و تعقيب برخي از مقامات آمريكايي
دهمين اجلاس خبرگان رهبري نيمه شهريور تشكيل مي شود
محسني اژه اي: ايران جاسوسان آمريكايي را با اقتدار محاكمه كرد
فعال حقوق بشر در راهپيمايي روز قدس لندن: زمان آزادي قدس فرا رسيده است
هشدار پدافند ايران به 2 هواپيماي جاسوسي كه خيال مي كردند ديده نمي شوند
معاون سياسي سپاه با اشاره به برگزاري دادگاه عامل ترور شهيدعليمحمدي:
رسانه ها فرصت افشاگري عليه مدعيان دروغين حقوق بشر را از دست ندهند
منابع غربي: ايران به نرم افزار طراحي راكتورهاي هسته اي دست يافت
شوراي نگهبان اظهارات موسوي لاري را تكذيب كرد



آيت الله مصباح يزدي: بايد با براندازان نظام از عمق وجود دشمني كرد

رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) گفت: كساني كه قصد براندازي نظام را دارند بايد از عمق وجود با آنها دشمني كرد.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي، شامگاه جمعه در جلسه تفسير شرح نصايح امام محمدباقر(ع) به جابر بن يزيد جعفي كه به مناسبت ماه مبارك رمضان در دفتر مقام معظم رهبري در قم برگزار شد، در سخناني اظهار داشت: ما نسبت به گناه وظيفه داريم كه در هر حال از هر كسي سر بزند بايد از آن بيزاري جست و كساني كه قصد براندازي نظام دارند بايد از عمق وجود با آنها دشمني كرد.
وي با اشاره به نام گذاري امسال به نام جهاد اقتصادي از سوي رهبر معظم انقلاب عنوان كرد: جهاد اقتصادي هم شعبه اي از جهاد است كه در برابر تحريم اقتصادي دشمنان به كار گرفته مي شود.
رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) در ادامه واژه امر به معروف و نهي از منكر را از واژگاني دانست كه تدريجاً و در طول زمان تغييراتي پيدا كرده گرچه اصل معناي آن محفوظ مانده است و افزود: معروف با معرفت هم خانواده است كه اصل معنايش يعني شناخته شده و نقطه مقابل آن يعني منكر به معناي ناشناس است كه معناي آن در عرف تغييراتي يافته است.
عضو جامعه مدرسين حوزه در تعريف امر به معروف و نهي از منكر اظهار داشت: معروف در عرف به معناي هر چيزي كه فرد عاقل مي تواند آن را به خوبي و در مجموعه نيكي ها بشناسد و نقطه مقابل آن منكر يعني چيزي كه عاقلان آن را امر خوبي نمي دانند.
آيت الله مصباح يزدي تصريح كرد: امروزه اينگونه عنوان مي كنند كه اجراي امر به معروف يعني اينكه اول مردم بايد خوبي ها و معروف را بشناسند و بعد عمل كنند كه اين يك مغالطه است و در واقع معروف آن چيز شناخته شده است كه در شرع آن را خوبي و نيكي مي دانند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه در هر جامعه اي كساني وجود دارند كه بدترين گناهان را خوب مي دانند افزود: اگر جلوي بسياري از مفاسد در جامعه گرفته نشود معروف ها مشخص نمي شود و مطرح كردن اين تفكر كه بايد اول معروف ها را به جامعه شناخت و بعد امر به معروف كرد برداشت غلطي است تا بزرگترين واجب اسلام ترك شود و اين نوع فكر از وسوسه هاي شيطاني است.
رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اينكه امر به معروف و نهي از منكر دو نمونه از شاخصه هاي جهاد است افزود: جهاد فرهنگي و اقتصادي بالاتر از جهاد نظامي است كه در اين مسير با اسلحه نمي توان كاري از پيش برد و جهاد اقتصادي در واقع تلاشي است در عرصه اقتصاد بر عليه دشمن.
وي عنوان كرد: اولين مرتبه امر به معروف و نهي از منكر حالت قلبي خود امركننده است وقتي در جامعه با بزهكاري ها و بي بند و باري ها مواجه مي شويم شخص مؤمن بايد در دلش احساس ناراحتي كند و وظيفه مؤمن در برابر كساني كه مرتكب گناه مي شوند اين است كه از آن ها روي برگرداند و در مرحله بعدي بايد با زبان آنها را ارشاد كند.
آيت الله مصباح يزدي در پايان گفت: اگر مؤمني اتفاقاً دچار گناه شد نبايد او را طرد و با او دشمني كرد ولي اگر كسي پايبند دين نبوده و از هيچ گناهي روي گردان نيست چنين انساني بايد با خود او دشمني كرد.

 



صالحي : دخالت آمريكا در سوريه وقيحانه است

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واكنش به اظهارات مقامات امريكايي مبني بر لزوم كناره گيري بشار اسد رئيس جمهور سوريه اين نوع اظهارات را مغاير با ميثاق ها و كنوانسيون هاي بين المللي، وقيحانه و ناشي از خوي استكباري دانست.
علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران در گفتگو با مهر در خصوص اظهارات مقامات امريكايي مبني بر لزوم كناره گيري رئيس جمهور سوريه گفت: آمريكا هنوز در حال و هواي جهان تك قطبي است و فكر مي كند ژاندارم جهان است و متاسفانه از اين نوع اظهار نظرها مي كنند.
وي اضافه كرد: خيلي اين اظهار نظرها را نبايد جدي گرفت چون اگر اين اظهار نظرها مي توانست كارساز باشد ميبايست اين ها مسئله افغانستان تا الان حل كرده بودند.
وزير خارجه بيان كرد: در ارتباط با سوريه بايد تاكيد كرد سوريه كشور مستقلي است كنوانسيون هاي بين المللي ميثاق هاي بين المللي اجازه نمي دهند كه مقامات كشوري مداخله جويانه درباره كشور ديگري موضع گيري كنند از يك طرف اينها مي گويند نبايد در امور داخلي كشورها دخالت كرد و اين را به عنوان يك اصل سياست خارجي ادعا مي كنند و از طرفي وقيحانه چنين اظهاراتي دارند. علت اين سخن ها تكبر و استكباري است كه دارند.
صالحي در خصوص قرار دادن نام ايران در ليست كشورهاي حامي تروريسم از سوي آمريكا نيز گفت: چه چيز ديگري هست كه آمريكا ايران را به آن متهم نكرده است؟! من به مزاح جايي گفتم كه سونامي كه در ژاپن آمده را ممكن است بگويند علتش ايران بوده و يا زلزله اندونزي مي گويند سرمنشا اش ايران است! يعني ديگر مسخره شده است.
وي يادآور شد: نمي خواهم از برخي اتفاقات 20 يا 25 سال پيش نام ببرم اما مثلا در قضيه لاكربي اولش گفتند ايران بوده! يعني هر اتفاقي مي افتد اول ايران را مي گذارند و اين اقدامات منفي عليه ايران حالت مسخره به خود گرفته است.
صالحي در خصوص اخرين وضعيت ارتقاي روابط ايران و مصري گفت: مصري ها علاقه مندند كه با ايران رابطه داشته باشند ما نيز علاقه منديمان را اظهار كرده ايم اين دو ملت سزاوار روابط عميق و گسترده اند.
وزير خارجه گفت: ما مطمئنيم در آينده اي نه چندان دور سطح روابط ارتقاء خواهد يافت خيلي هم بحث يك ماه يا سه ماه زمان طولاني نيست بايد صبر كنيم تا شرايط براي مصري ها به گونه اي باشد كه بتوانند قدم مورد نظر را بردارند.
وي در پايان گفت: ما اعلام كرده ايم هر لحظه اي كه مصري ها آمادگيشان را اعلام كنند همان لحظه حاضريم سفيرمان را به مصر بفرستيم.

 



تذكر رسمي كميسيون اصل 90 به دولت درباره عدم تخصيص بودجه مترو

عضو كميسيون اصل 90 مجلس از تذكر رسمي كميسيون متبوعش به دولت درباره عدم تخصيص بودجه مترو خبر داد.
سيدفاضل موسوي عضو كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي گفت: به جز شكايتي كه برخي نمايندگان در خصوص عدم تخصيص بودجه مترو از دولت كرده اند، كميسيون اصل 90 نيز در رابطه با رعايت قانون بودجه به دولت تذكر داده است.
وي در اين باره افزود: دولت براساس قانون بودجه موظف بود كه بودجه مترو را پرداخت كند؛ لذا كميسيون اصل 90 نيز ضمن تذكر به دولت، اعلام كرده است كه دولت در زمينه تخصيص اعتبار مترو تخلف كرده است.
عضو كميسيون اصل 90 مجلس تصريح كرد: وقتي چنين تخلفاتي به دولت يا وزرا اعلام مي شود، نسخه اي از آن نيز در اختيار قوه قضائيه قرار گرفته و دستگاه قضا هم قانوناً موظف به رسيدگي به تخلف احصا شده است.
موسوي كه با فارس گفت وگو مي كرد، ادامه داد: زماني كه تخلفات ارجاع شده از كميسيون اصل 90 به قوه قضائيه بررسي مي شود، اگر محكوميتي صادر شود، قرار محكوميت در مورد اشخاص متخلف خواهد بود.
وي افزود: اگر وزارتخانه موظف به انجام كاري بوده باشد، وزارتخانه محكوم خواهد شد اما اگر دولت موظف به انجام كار باشد، دولت محكوم اعلام مي شود، لذا محكوميت ها بستگي به مسئوليت افراد دارد.
عضو كميسيون اصل 90 مجلس با تأكيد بر اينكه گزارش بند بند بودجه به كميسيون اصل 90 واصل مي شود، ادامه داد: در مورد تخلف در تخصيص اعتبار دستگاه ها، ديوان محاسبات و سازمان بازرسي گزارش تخلفات را به كميسيون اصل 90 ارجاع مي دهند و كميسيون نيز طي مكتوبه اي، از دولت در رابطه با تخلف اعلام شده، توضيح مي خواهد.

 



كالبد شناسي جنگ نرم (1)

درباره جنگ نرم، مقدمه اي كوتاه بيان مي كنم كه در زمينه هاي ديگر نيز كاربرد دارد؛ پيدايش رشته هاي مختلف معرفتي و روش هاي مختلف علمي، از ديرباز سوابقي در زندگي انسان ها و بويژه متفكران داشته است. معمولاً براي پيدايش هر علم، تاريخي خاص معين مي كنند؛ براي مثال، مي گويند از فلان زمان بود كه اين علم پيدا شد و شكل گرفت و موسس آن نيز فلان شخص است، ولي توضيح مي دهند كه اين علم، پيشينه اي در محافل علمي و فكري داشته است.
شيطان، مبتكر جنگ نرم
در زمينه جنگ نرم نيز همين گونه است. جنگ رواني و مسائلي مانند آن، از پديده هاي جديد است كه مي توان سال پيدايش آن را تعيين و حتي بنيان گذاران آن را نيز معرفي كرد؛ اما اين چنين نيست كه به طور كلي هيچ پيشينه اي در زندگي انسان ها نداشته باشد. پيشينه اين پديده را بايد در زمان حضرت آدم(ع) جست وجو كرد. شايد اين حرف براي برخي خنده دار باشد كه وقتي هنوز جامعه و جنگ و صلحي وجود نداشت - نه جنگ نظامي نه غير نظامي- جنگ نرم چه معنايي داشت؟ اولاً بايد گفت درست است كه جنگي با اين عنوان وجود نداشت، اما روح اين مسئله حتي در آغاز خلقت حضرت آدم وجود داشت. داستان وسوسه حضرت آدم و حوا توسط شيطان را شنيده ايد: وقتي شيطان مي خواست حضرت آدم را وسوسه كند، دو مطلب را بيان كرد؛ يك مطلب جنبه فكري و نظري و مطلب ديگر جنبه رواني و عملي داشت. اول اين فكر را به حضرت آدم القا كرد كه آيا مي دانيد چرا خداوند فرمود از اين شجره تناول نكنيد؟ زيرا خوردن اين شجره باعث اين مي شود كه شما ملك بشويد يا زندگي جاويد پيدا كنيد. مسئله اين است كه خدا نخواسته است شما يك موجود هميشگي يا جزو فرشتگان باشيد، ولي من به شما مي گويم مسئله اين است.
حضرت آدم پيغمبر خداست، هرچند در آن شرايط شايد هنوز مسئله پيامبري مطرح نبود ولي به هر حال موجود برگزيده اي است و به اين سادگي اين حرف ها را قبول نمي كند. لذا وقتي شيطان اين فكر را به حضرت آدم و همسرش القا كند، براي اينكه حرفش را بپذيرند، اول سعي كرد اعتماد آنها را جلب كند. از اين روي، براي آنها قسم خورد. و قاسمهما. آنها هنوز باور نمي كردند كسي به اسم خدا جسارت كند و قسم دروغ بخورد. اصلا به ذهنشان خطور نمي كرد؛ شيطان اين را مي دانست. براي اينكه بتواند اين حرف را به آدم بقبولاند و وادارشان كند كه از اين شجره ممنوعه بخورند، سعي كرد اعتماد آنها راجلب كند، گفت: من خيرخواه شما هستم. اين دو مطلب با هم زمينه اي شد تا شيطان بتواند بر آدم و حوا تأثير بگذارد و آنها را به كاري كه مي خواست، وادار كند.
هدف شيطان از اين كار، دشمني با حضرت آدم و هبوط ايشان بود. اينكه تدبير كلي الهي چه بود، اينها مسائل ديگري است. در اين داستان مسئله اين بود كه شيطان به دليل دشمني اي كه با حضرت آدم و تكبري كه نسبت به او داشت و اينكه خدا به واسطه مخالفت او با امر سجده بر آدم دستور رجم او را داده بود: فاخرج منها فانك رجيم، به دنبال آن بود كه به شكلي به آدم لطمه بزند. بنابراين، اين نقشه را كشيد كه وادارشان كند از شجره ممنوعه استفاده كنند تا از بهشت خارج بشوند و هبوط كنند. پس مبتكر جنگ نرم، ابليس است و آنچه ادامه پيدا كرده و آن تحولاتي كه تا به امروز ما شاهد آنيم، مراتب تكامل يافته اين فرايند است.
تضاد در منافع؛ ساده ترين دليل دشمني
حقيقت اين ماجرا چيست و چرا اختلافي كه بين ابليس و حضرت آدم بود به ميان ديگر انسان ها منتقل شد، مسئله اي ديگر است. البته هنوز دشمني شياطين جن نيز وجود دارد كه آنها هم عامل كمكي اند. مسئله اين است كه در بين انسان ها افرادي پيدا مي شوند كه نسبت به هم دشمني دارند و به دلايل مختلفي خير همديگر را نمي خواهند. ساده ترين دليلش هم اين است كه تضاد در منافع دارند. براي نمونه، منافع عادي زندگي شان؛ چه در زماني كه در جنگل و صحرايي زندگي مي كردند و چه حال كه در كاخ ها زندگي مي كنند، تزاحم دارد؛ چون منابع بشر محدود و آرزوها و توقعات او نامحدود است و هرچه هم بدان ها برسند، باز سير نمي شوند؛ اگر در روي زمين همه چيز را مالك شود، به فكر كرات آسماني مي افتد؛ يعني روح كمال طلبي و نامتناهي بودن خواسته هاي انسان بر او اثر مي گذارد و اين موجب تزاحم در منافع مي شود. وقتي شخصي به دنبال منفعتي باشد و كس ديگري آن را تصرف كرده باشد، مي خواهد آن را از چنگش دربياورد، ولي او نمي گذارد. به اين صورت دشمني، ايجاد شده و او مي خواهد به هر شكلي شده است، او را مغلوب كند تا آن منفعت را به دست آورد. گاه منافع مادي است؛ مانند دستيابي به ميوه درخت يا گوشت شكار و يا تسلط بر كل سياره زمين و منابع زيرزميني و رو زميني آن. چه بسا فردي يا گروهي يا كشوري يا جامعه اي مي خواهند بر كل زمين تسلط داشته باشند، ديگران نمي گذارند. در نتيجه، دشمني به وجود مي آيد. تضاد است در اينكه سلطه بر روي زمين براي ما باشد يا تقسيم بشود يا در دست رقيب ما باشد. البته اين مسئله مراتب نازل تر و اشكال مختلف و مراتب پيچيده تري نيز دارد.
پس ريشه جنگ، دشمني است. دشمني گاهي به دليل تضاد در منافع به وجود مي آيد و گاهي نيز كينه توزي، حس انتقام، برتري طلبي و عواملي مانند اينها منشأ آن مي شوند. ممكن است جنگ فيزيكي و نظامي باشد كه شكل تكامل يافته آن، جنگ هاي نظامي اتمي است. گاهي نيز جنگ فكري و رواني و نرم است. پس موضوع جنگ نرم مانند جنگ نظامي، دشمني هاي بين انسان ها، يا تضادي است كه بين انسان ها به دليل كسب منافع مادي يا غيرمادي و به يك معنا معنوي ايجاد مي شود. چه بسا شخص درپي قدرت و تسلط بر ديگران است تا حرف او را گوش بكنند؛ براي صاحبان قدرت طلب و جاه طلبان، اينها بزرگ ترين منافع است؛ حاضرند از منافع مادي شان بگذرند، اما قدرت رياست و برتري شان محفوظ باشد. به هرحال، همه اينها موجب نوعي برخورد مي شود كه شخص مي خواهد طرف مقابلش را شكست دهد تا بتواند به خواسته اش برسد.
شناخت؛ اولين قدم در راه رسيدن به اهداف
تا آنجا كه مسئله مربوط به حركت هاي فيزيكي و برخوردهاي تن به تن و بعد هم نظامي و استفاده از صنايع و تكنولوژي باشد، مسأله ساده است. البته خود اين نيز مراحل ساده و پيچيده دارد؛ اما نسبت به آنچه جنگ نرم ناميده مي شود، جنگ نظامي، بسيار ساده تر است. اما جنگ نرم بسيار پيچيده است؛ زيرا هدف در اينجا تنها تسلط فيزيكي نيست، تصرف بر فكر و انديشه طرف مقابل است. گاهي خود آن، هدف است و گاهي نيز وسيله اي است براي ساير منافع. انسان بر اساس فطرتش وقتي مي خواهد به كمال خود و منافع و مصالح خود برسد، بايد حقايقي را بشناسد و آنها را درك كند. ما از منافع مادي و فيزيكي، بهداشت و سلامتي مان را مي خواهيم. بنابراين براي اينكه سالم باشيم، بايد بدانيم چه چيزي براي ما خوب و مفيد است و چه چيز مضر. اين حقيقت را بايد درك كنيم تا برسد به مسائل پيچيده معنوي، دنيوي، اخروي، اخلاقي، ارزشي، سياسي، اجتماعي و بين المللي كه همه اينها فرمول هاي پيچيده تري مي طلبد؛ به هرحال اگر بخواهيم منافع و مصالح صحيح خود را تأمين كنيم، بايد آنها را بشناسيم تا راه رسيدن بدان ها را بيابيم و براي رسيدن به آنها تلاش كنيم. پس راه رسيدن به منافع و مصالح خويش، داشتن شناخت درست از آنهاست.
تغيير و انحراف افكار؛ هدف جنگ نرم
اگر كسي با ما دشمن باشد، چه كار مي كند؟ دشمن مي كوشد شناخت ما را عوض كند؛ يعني با تبديل معرفت حقيقي ما به يك شناخت بدلي، منافع خود را تأمين كند. بنابراين، اگر ما منافع خود را درست بشناسيم و آن را تأمين كنيم، مانع مي شود كه او به اهداف خود برسد. براي اينكه منافع و مصالح ما تأمين نشود، دشمن مي كوشد تا ما در فكر و فهم خود اشتباه كنيم. از اين رو، ريشه جنگ نرم به تصرف در فكر ديگران برمي گردد؛ به گونه اي كه فكر آنان منحرف بشود. به بيان ديگر، روح جنگ نرم، منحرف كردن افكار است؛ يعني آنچه را كه بايد به صورت صحيح شناخته شود، به شكلي نادرست مي شناسانند. شيطان چه كار كرد؟ اگر خداي متعال امر كرد از اين شجره نخور، مصلحتي براي آن كار بود كه خودش مي دانست. شيطان آمد اين را نادرست نشان داد. گفت اين را كه خدا گفته نخور، به اين دليل بود كه خدا خير شما را نمي خواست؛ قرار بود شما براثر خوردن اين درخت ملك بشويد، گفت نخوريد. اما من به شما مي گويم بخوريد. من خير شما را مي خواهم :اني لكما لمن الناصحين، بخوريد تا ملك شويد و حيات ابدي پيدا كنيد. يعني شيطان تلاش كرد فكرشان را عوض كند. براي عوض كردن فكر، يك راه اساسي، القاي شبهه هاي گوناگون است. بايد اعتماد طرف ر ا هم جلب كرد. اگر حضرت آدم به ابليس اعتماد نمي كرد، شيطان نتيجه نمي گرفت. همچنين اگر شيطان چيزي را بيان مي كرد كه خواسته او نبود بازهم به نتيجه نمي رسيد. اينكه انسان حيات ابدي داشته باشد، خواسته فطري اوست. اينكه از اين مرتبه وجودي اش عالي تر بشود و جزو فرشتگان باشد، اين نيز خواسته اوست و به طور طبيعي و فطري اين را مي خواهد. شيطان از همين فرصت استفاده كرد و چيزي را مطرح كرد كه موافق ميل او باشد و بعد هم در اين القا به حرف او اعتماد كند.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دام ظله) در همايش جنگ نرم
- 9/2/1389
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



آيت الله كعبي : روز قدس امسال نويد دهنده خاورميانه اسلامي بدون اسرائيلي ها بود

آيت الله كعبي راهپيمايي روز قدس امسال را نويد دهنده خاورميانه اسلامي بدون اسرائيلي ها دانست.
آيت الله عباس كعبي، عضو مجلس خبرگان رهبري به راهپيمايي باشكوه روز قدس امسال اشاره كرد و اظهار داشت: روز قدس نماد وحدت بين المللي در مبارزه با نظام سلطه و استكبار عليه رژيم صهيونيستي است؛ امام راحل آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان يك عمل واجب عبادي سياسي براي بسيج ظرفيت جهان اسلام عليه رژيم صهيونيستي و استكبار به نام «روز قدس» نام گذاري كردند.
وي بر همين اساس به ويژگي هاي راهپيمايي امسال روز جهاني قدس اشاره و اضافه كرد: راهپيمايي امسال با قيام ملت ها و پايان برخي ديكتاتوري ها همراه بود، هر چه اين نهضت ها بيشتر شكوفا شود عرصه بر رژيم صهيونيستي تنگ تر مي شود و زنده نگه داشتن آرمان قدس، ايستادگي و خلق مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي منجر به بيداري اسلامي منطقه شد.
آيت الله كعبي راهپيمايي روز قدس امسال را نويد خاورميانه اسلامي بدون اسرائيلي ها دانست و به فارس گفت: روز قدس نماد استكبارستيزي انقلاب اسلامي با شعار« آمريكا شيطان بزرگ» و «اسرائيل بايد از بين برود» است؛ بايد گفت يكي از عوامل اصلي رشد مجدد كشورهاي اسلامي، زنده شدن روحيه استكبارستيزي و آزادي خواهي ملت ها است.
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: روز قدس امسال آغاز نابودي استكبار و رژيم صهيونيستي و تداوم مسير پيشرفت پرشتاب ملت ايران در شكل گيري نهضت ها و ملت هاي منطقه و تداوم حزب الله و موفقيت هاي بي شمار مقاومت اسلامي در عرصه اخراج اشغالگران صهيونيستي و شكست آنها بود.
وي تاكيد كرد: راهپيمايي امسال نويد شكل گيري خاورميانه اسلامي با فرياد استقلال، آزادي خواهي، عدالت طلبي، استكبارستيزي، اسلام خواهي و عزت طلبي ملت ها بود، هر سال در روز قدس زنده شدن ملت هاي اسلامي، بازيابي هويت استكبار ستيز ملت هاي اسلامي در روز قدس تجليل پيدا مي كند.

 



كميسيون قضايي و حقوقي بررسي مي كند؛طرح تحريم و تعقيب برخي از مقامات آمريكايي

كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، طرح تحريم و تعقيب برخي از مقامات آمريكايي را طي هفته جاري در دستور كار دارد.
كميسيون قضايي و حقوقي طرح دائمي شدن قانون اصلاح موادي از قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور مصوب سال 1387 و طرح اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي مصوب سال 1385 را نيز در دستور كار دارد.
بررسي لايحه تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري اعاده شده از شوراي نگهبان نيز در دستور اين هفته كميسيون قضايي و حقوقي قرار دارد.
كارگروه هاي حقوق خصوصي و حقوق عمومي كميسيون نيز اين هفته لايحه تجارت و لايحه اصلاح قانون سازمان برق ايران را بررسي خواهد كرد.

 



دهمين اجلاس خبرگان رهبري نيمه شهريور تشكيل مي شود

دهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري 15 و 16 شهريور تشكيل مي شود.
دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري در اطلاعيه اي آورده است: به اطلاع نمايندگان مجلس خبرگان رهبري، دوره چهارم، مي رساند كه دهمين اجلاس رسمي اين مجلس، از 15 تا 16 شهريور، در تهران، ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي در خيابان امام خميني تشكيل مي شود. خواهشمند است، رأس ساعت 30/8 سه شنبه 15/6/90 در محل اجلاس حضور داشته باشند.

 



محسني اژه اي: ايران جاسوسان آمريكايي را با اقتدار محاكمه كرد

حجت الاسلام والمسلمين اژه اي گفت: محاكمه 3جاسوس آمريكا در ايران عين استقلال نظام جمهوري اسلامي است.
حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي دادستان كل كشور در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به محاكمه جاسوسان آمريكا در داخل كشور و ادعاهاي برخي مقامات آمريكايي مبني بر اينكه 2 آمريكايي محكوم گروگان گرفته شده اند، گفت: آمريكا بايد هم از اين حرف ها بزند؛ غير از اين هم نبايد از آنها انتظار داشت؛ چرا كه خودشان متاسفانه همه مسائل را با چنين ديدگاه هايي دنبال مي كنند و فكر مي كنند كه جمهوري اسلامي هم اين طور است.
وي در اين باره افزود: آمريكايي هاي بازداشت شده در ايران اتهاماتي داشتند كه اتهامات آنها تعقيب شد و در دادگاه هم محكوم شدند.
دادستان كل كشور همچنين تصريح كرد: مطلقاً چنين مسئله اي كه آنها گروگان گرفته شده اند، وجود ندارد.
اژه اي در ادامه اين گفت وگو تاكيد كرد كه محاكمه 3 جاسوس آمريكايي در ايران عين استقلال نظام جمهوري اسلامي است و اصولا در هر كشوري اگر فردي بيگانه بخواهد در آن كشور قوانين را زير پا بگذارد با وي برخورد خواهد شد. وي در پايان اظهار داشت: در جمهوري اسلامي ايران قوه قضائيه، قوه مستقل است و حتما اين معنا را اجرا خواهد كرد.
براساس اين گزارش، سارا شورد، جاش فتال و شين باوئر سه آمريكايي بودند كه در سال 88 در مناطق مرزي كشورمان به اتهام جاسوسي بازداشت شدند.
دادگاه اخيرا جاش فتال و شين باوئر را مجموعا به تحمل 16 سال حبس محكوم كرد.

 



فعال حقوق بشر در راهپيمايي روز قدس لندن: زمان آزادي قدس فرا رسيده است

خواهر زن توني بلر طي سخناني در روز قدس گفت برادران و خواهران من، زمان آن فرا رسيده تا قدس آزاد گردد.
«لورن بوس» روزنامه نگار و فعال حقوق بشر و همچنين خواهرزن «تولي بلر» نخست وزير سابق انگليس در جمع شركت كنندگان راهپيمايي روز قدس در لندن كه روز 21 آگوست برگزار شد، در حمايت از مقاومت مردمي فلسطين عليه رژيم صهيونيستي و جنايت هاي اين رژيم در سرزمين هاي اشغالي سخنراني كرد.
وي در اين سخنراني تاكيد كرد كه جنايت هاي اسرائيل قطره اي در يك اقيانوس و ذره شني در سال است.
وي در بخشي از سخنان خود تاكيد كرد: والله؛ اسرائيلي ها يك لحظه خوش براي خوابيدن نخواهند داشت و طعم شيرين زندگي را نخواهند چشيد، مادامي كه يك كودك فلسطيني در زندان باشد و يا يك كودك فلسطيني از بمب هاي اسرائيلي آسيب ببيند.
به گزارش فارس در بخش هاي ديگري از اين سخنراني آمده است: گروه حماس كيست؟ آنها دولت منتخب مردم فلسطين هستند كه مردم غزه آنها را انتخاب كردند و آنها اين حق را دارند كه تحت اشغال اسرائيلي ها به مقاومت بپردازند. مقاومت حق فلسطيني ها طبق قوانين بين المللي است و بايد بگويم ما از مقاومت شما حمايت مي كنيم.
شما مقاومت خواهيد كرد و بر اثر بمب هاي اسرائيلي در خانه هايتان نخواهيد مرد.
برادران و خواهران من، زمان آن فرا رسيده تا قدس آزاد گردد. قدس بايد براي اسلام و تمام مسلمانان جهان كه آرزو دارند در آنجا براي خداي واحد نماز برپا كنند، آزاد گردد. امروز به اسرائيل مي گوييم كه جرايم شما را مشاهده كرده و از آنها متنفريم.
براي ما دولتي به نام اسرائيل وجود ندارد چرا كه اين رژيم بي عدالت جنايتكار عليه بشريت است. بايد به اعضاي اتحاديه عرب كه امروز جلسه داشته بگويم كه از برادران فلسطيني خود حمايت كنيد. ما از كشورهاي لبنان، اردن و مصر مي خواهيم تا به مرزهاي خود رفته و آن (جنايت هاي اسرائيل) را متوقف كنيد. قدس را آزاد كنيد؛ غزه را آزاد كنيد و براي غزه مبارزه كنيد.

 



هشدار پدافند ايران به 2 هواپيماي جاسوسي كه خيال مي كردند ديده نمي شوند

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) از توان اين قرارگاه براي تغيير دادن رفتار هواپيماهاي جاسوسي و شناسايي آمريكا در قبال جمهوري اسلامي ايران خبر داد.
«امير فرزاد اسماعيلي» در آستانه 10 شهريور، روز پدافند هوايي در گفت وگو با فارس با اشاره به دستاوردهاي حوزه پدافند هوايي كشور در سالهاي اخير، اظهار داشت: ما در بحث درگيري، از توپ هاي 23 و 35 ميليمتري كه ارتفاع پايين را پوشش مي دهند تا سامانه هايي كه به مقابله با اهداف در ارتفاع بالا مشغولند و همچنين در حوزه سامانه هاي كشف، دستاوردهاي خوبي داشتيم و اين در حالي است كه در گذشته ما فقط رادارهاي UHF را داشتيم ولي الان به رادارهاي VHF و رزونانس رسيده ايم.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص)، ادامه داد: در حال حاضر به رادارهاي HF و كيهاني فكر مي كنيم و در حال رسيدن به آنها هستيم كه اين اقدامات توسط سازمان صنايع هوافضا، صاايران و صنعت داخلي در حال انجام است.
اسماعيلي با بيان اينكه با وجود تحريم، چنين سامانه هايي از خارج اصلا به ما واگذار نمي شود و البته ما نيز خواهان واگذاري آنها نيستيم، تصريح كرد: قوي ترين مدافع و مشتري صنايع داخلي، قرارگاه پدافند هوايي است كه از همه تفكرات خوب و مثبت دفاعي استقبال مي كند.
وي با اشاره به پيشرفت هاي پدافند هوايي كشور خاطرنشان كرد: ما در بحث ديده بان همان قدر پيشرفت كرديم كه در بحث هواپيما پيشرفت داشتيم. در بحث سامانه هاي موشكي همان قدر جلو رفته ايم كه در بحث توپخانه، قوي ظاهر شديم.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) با اشاره به جايگاه تدبير در صحنه رزم، گفت: ما شاهد بوديم كه هواپيماي استيلس آمريكا در جنگ كوزوو توسط يوگسلاوي به راحتي منهدم شد كه همين امر، آتش بس را در پي داشت زيرا حيثيت آمريكا از بين رفت، چون با تكنولوژي اين كشور مبارزه شده بود و ما هم امروز در حال انجام همين كار هستيم.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) با اشاره به رزمايش ولايت 89 نيروي دريايي گفت: در اين رزمايش به دو فروند هواپيماي جاسوسي آمريكا كه فكر مي كردند ديده نمي شوند، اخطار داديم و از مرزهاي كشورمان دورشان كرديم كه اين نشان از قدرت رصد پدافند هوايي دارد.
پوشش راداري تا 3000 كيلومتر بيرون مرزها
معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش اعلام كرد كه با نصب رادارهاي جديد به زودي تا 3 هزار كيلومتر خارج از مرزهاي كشور تحت پوشش راداري قرار خواهد گرفت.
سرهنگ محمدحسين شمخالي در گفت وگو با ايسنا گفت: تغييرات بسيار گسترده اي در سامانه S200 داده ايم و حتي در آينده نزديك موشك هاي جديد ساخت داخل را بر روي اين سامانه نصب خواهيم كرد.
وي با بيان اين كه در تمام بخش هاي S200 تغييرات فراواني ايجاد كرده ايم، افزود: سيستم S200 به صورت لامپي بود، ولي در حال حاضر از تكنولوژي نيمه هادي در آن استفاده شده و در بخش هاي پردازش، فرستنده ها و گيرنده ها، جنگال (جنگ الكترونيك) و تحرك پذيري آن تغييرات عمده اي اعمال شده است و به جرات مي توان گفت كه S200 ديگر S200 نيست.
شمخالي اضافه كرد: ما حتي براي موشك S200 نيز برنامه ويژه اي داريم كه طي آن موشك هاي جديد ساخت داخل را به اين سامانه اضافه خواهيم كرد كه علاوه بر موشك اصلي خود، قابليت پرتاب چند موشك ديگر هم داشته باشد تا اين سامانه برد بلند، به توانمندي مقابله با اهداف برد متوسط نيز مجهز شود.
معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش، همچنين از ورود رادارهاي جديد برد بلند به چرخه عمليات در آينده نزديك خبر داد و گفت: انواع رادارهاي جديد برد بلند در آينده نزديك به چرخه عمليات وارد خواهد شد و بدين ترتيب تا 3 هزار كيلومتر خارج از مرزهاي جغرافيايي خود را پوشش خواهيم داد.
وي با اشاره به توان فعلي كشور براي پوشش راداري، گفت: در حال حاضر تا حدود 250 كيلومتر خارج از مرزها را پوشش مي دهيم و در نقاط مختلف داخل كشور نيز مشكلي براي پوشش راداري نداريم.
معاون تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي ارتش در تشريح نحوه عملكرد اين رادارهاي بردبلند جديد اظهار كرد: سامانه راداري جديد از تكنولوژي انعكاس امواج به اتمسفر استفاده مي كند و بدين ترتيب رصد مناطق تحت پوشش، از بالا خواهد بود و در نتيجه هيچ گپ و نقطه كوري نخواهد داشت.

 



معاون سياسي سپاه با اشاره به برگزاري دادگاه عامل ترور شهيدعليمحمدي:
رسانه ها فرصت افشاگري عليه مدعيان دروغين حقوق بشر را از دست ندهند

معاون سياسي سپاه برگزاري دادگاه عامل ترور شهيد عليمحمدي را فرصت مناسبي براي افشاگري عليه مدعيان دروغين حقوق بشر دانست و گفت: افكار عمومي دنيا بايد متوجه شوند كه مدعيان حقوق بشر همان تروريست هاي بين المللي هستند.
سردار سرتيپ پاسدار يدالله جواني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به برگزاري دادگاه جمالي فشي عامل ترور دكتر شهيد عليمحمدي، افزود: برگزاري دادگاه عامل ترور دانشمند هسته اي كشورمان در بر دارنده چند نكته است اولين نكته اين است كه متهم پذيرفت قتل را انجام داده و به ارتباطش با رژيم صهيونيستي اعتراف كرد و اينكه عامل آنها بود و به نيابت از آنها اين اقدام را انجام داده كه مسئله بيانگر اينست كه مدعيان مبارزه با تروريسم و دفاع از حقوق بشر خود اقدامات تروريستي انجام مي دهند.
وي با تاكيد بر اينكه اين قاتل از عوامل رژيم صهيونيستي است، تصريح كرد: قاتل از طريق اين رژيم جعلي جذب حمايت شده و با آموزش هاي لازم يك ترور سفارشي را انجام داده است.
جواني با اذعان بر اينكه قدرت دستگاه اطلاعاتي امنيتي كشورمان يكي ديگر از ويژگي هاي دادگاه جمالي فشي است افزود: توانمندي دستگاه اطلاعاتي امنيتي ايران به حدي است كه به راحتي عوامل اصلي اين قبيل ترورها را شناسايي و دستگير كرد.
معاون سياسي سپاه با تاكيد بر اينكه مسئولان وزارت اطلاعات همواره تصديق بر قدرت و توانايي اين نهاد مقدس دارند اظهار داشت: نفوذ وزارت اطلاعات در سيستم هاي جاسوسي دشمن يك قوت براي نظام اسلامي است و نشان مي دهد كه سرويس هاي جاسوسي تا چه اندازه آسيب پذير هستند و براحتي مي توان توطئه هاي آنها را خنثي كرد.
وي با بيان اينكه ميزان عدالت نظام اسلامي حتي در خصوص عوامل يك ترور بسيار بالاست گفت: اين دادگاه نشان مي دهد كه به هر حال براي افرادي هم كه متهم به ترور و قتل هستند، براساس ضوابط و مقررات اسلامي دادگاه تشكيل مي شود و كيفرخواست در مورد متهم قرائت و وكيل نيز برايش در نظر گرفته مي شود تا وكيل از او دفاع كند تا يك قضاوت عادلانه درباره وي صورت گيرد تا براساس اين قضاوت عادلانه طبق قوانين جمهوري اسلامي مجازات انجام شود لذا در مجموع مي توان گفت كه با وجود اينكه اين ترور تلخ بود و به هر حال ضايعه اي بود كه يكي از دانشمندان ما ترور شده است اما اقدامات بعدي كه صورت گرفت از جمله دستگيري اين قاتل و لو رفتن آن شبكه جاسوسي و اينكه تروريست اعتراف مي كند كه چندين نفر از دانشمندان ديگر نيز در فهرست ترور بوده اند، نشان از قوت نظام اسلامي است.
معاون سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بيان اين مطلب كه اين دادگاه مي تواند بازتاب جهاني بسيار خوبي داشته باشد افزود: ديپلماسي عمومي كشورمان بايد براي بازتاب آثار اين دادگاه فعال شود تا افكار عمومي دنيا را متوجه اين معنا بكند كه امروز حقيقتا كساني دم از حقوق بشر، انسانيت و مبارزه با تروريسم مي زنند ولي در عمل خودشان پايمال كننده حقوق انسانها هستند و در راس تروريست عالم قرار دارند.

 



منابع غربي: ايران به نرم افزار طراحي راكتورهاي هسته اي دست يافت

انتشار اطلاعاتي در اين باره كه ايران ممكن است به يك نرم افزار شبيه سازي جريان نوترون ها در قلب راكتور دست يافته باشد، غربي ها را به شدت نگران كرده است.
منابع غربي در روزهاي اخير گزارش هايي منتشر كردند كه ممكن است ايران به نرم افزار MCNPX كه نام اصلي آن Monte Carlo N-Particle extended است، دست يافته باشد.
اين نرم افزار كه نخستين بار در آزمايشگاه ملي لس آلاموس آمريكا توسعه داده شده، يك برنامه كامپيوتري است كه روند رخدادهاي هسته اي از جمله جريان نوترون ها در قلب راكتور را محاسبه و شبيه سازي مي كند. محاسباتي كه اين نرم افزار انجام مي دهد براي طراحي و ساخت راكتورهاي هسته اي كه اساساً بر مبناي شليك نوتروني و واكنش هاي زنجيره اي ساخته مي شود، حياتي است.
روزنامه آلماني زددويچه سايتونگ روز جمعه 4 شهريور 1390 (26 اوت 2010) ادعا كرد كره شمالي اين نرم افزار را در اختيار ايران قرار داده است.
اگرچه اين روزنامه تلاش كرده اين نگراني را القا كند كه اين نرم افزار مي تواند براي ساخت سلاح هسته اي استفاده شود اما به ناچار در بخشي از گزارش خود اذعان كرده است كه اين نرم افزار «براي پيگيري اهداف غير نظامي كاربرد زيادي دارد».
آمريكا فروش اين نرم افزار به كشورهاي خارجي را به شدت محدود كرده است اما ظاهراً اين محدوديت ها قادر به كنترل روند گسترش جهاني آن نبوده است.
اگرچه منابع داخلي ايران گزارش را تأييد نكرده اند، اما دست يابي به اين نرم افزار گام بلندي در مسير طراحي راكتورهاي بومي خواهد بود.

 



شوراي نگهبان اظهارات موسوي لاري را تكذيب كرد

روابط عمومي شوراي نگهبان قانون اساسي،اظهارات وزير كشور دولت اصلاحات را تكذيب كرد.
به خبرگزاري فارس، در جوابيه اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان آمده است: فردي كه مصاحبه شونده، او را با اكبر گنجي اشتباه گرفته است، »حسن گنجي« بوده كه اكنون نيز در داخل كشور مي باشد و اكبر گنجي سابقه هيچگونه همكاري با شوراي نگهبان نداشته است و همكاري اكبر گنجي با شوراي نگهبان، كذب محض است.
جاي تأمل است كه افرادي با ادعاي سوابق سياسي، اين گونه اشتباهات فاحش را مرتكب مي شوند، مگر آنكه نيات سياسي خاصي را دنبال نمايند.
عبدالواحد موسوي لاري عضو مجمع روحانيون مبارز و وزير كشور دولت خاتمي ادعاي فوق را در مصاحبه با هفته نامه مثلث مطرح كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14