(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 19 آذر 1390- شماره 20092

شطرنج ايراني و قهر انگليسي
جنبش دانشجويي چگونه مي تواند پاسخ گوي دغدغه هاي رهبري باشد؟
زيباترين و مبارك ترين فصول دوران جواني
پيام وزير علوم به مناسبت روز دانشجو :
پيشگامي در علم براي مقابله با جنگ نرم استكبار جهاني وظيفه قطعي است
بزرگ ترين دسته عزاداري دانشجويي كشور
با اشاره به افزايش ظرفيت دانشجويان و اساتيد؛
متكان خواستار اختصاص بودجه متمم براي دانشگا ه ها شد
انتشار دو كتاب درباره ديدگاه هاي مقام معظم رهبري در حوزه دانشگاه و دانشجو
انقلاب، جوان تر از هميشه



شطرنج ايراني و قهر انگليسي

روابط جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي غربي هميشه در فراز و فرودهايي چالشي سپري شده است. البته سابقه اين چالش ها فقط به مدت سي و چند ساله عمر جمهوري اسلامي بر نمي گردد. بلكه در زمان قاجاريه و پهلوي نيز بارها شاهد بحراني شدن رابطه آنها با ايران بوده ايم با اين تفاوت كه در دوران قبل از انقلاب چالش هاي پيش آمده عموما به ضرر مردم ايران بوده است. چه در دوران دخالت انگليسي ها در قتل امير كبير و جدايي افغانستان از ايران و چه شيطنت هاي آنها در به انحراف كشيده شدن نهضت مشروطه! و بعد ها سلطه كامل بر منابع نفتي ايران، چه در روي كار آوردن رضاخان و محمد رضا و چه در سرنگوني دولت مصدق .
روس ها رقيب انگليسي ها در چپاول ايران، در دوران قاجار بيشترين فشار ها و سهم خواهي ها را از ايران داشتند و قسمت هاي بزرگي از ايران را جدا كردند و قرارداد هاي تركمنچاي و گلستان را در قسمت سياه حافظه تاريخي ايراني ها ثبت كردند. روس هاي قدرت طلب، گاه بر سر تقسيم ايران حاضر بودند با رقيب حيله گر خود يعني انگليس توافق كنند و اين چنين در ماجراي جنگ جهاني دوم شمال ايران به دست روس و جنوب به دست انگليسي ها افتاد .
اما در دوران انقلاب حمايت از شاه پهلوي توسط انگليسي ها در مقابل اعتراضات مردم در دهه 50 و در دهه 60، حمايت از صدام و منافقين در حمله به جمهوري اسلامي نام انگليس را در ناخودآگاه ذهن ايراني سياه و زشت كرده است. گرچه نقش انگليسي ها بعد از كودتاي 28 مرداد 1332 كمرنگ تر مي شود و شريك استراتژيك آنها يعني ايالات متحده در ايران صحنه گردان اصلي مي شود. اما انقلاب 57 مجالي براي آمريكايي ها براي حضور در ايران را نمي دهد؛ چرا كه انقلابيون سفارت آمريكا را به عنوان لانه جاسوسي و محل خيانت به ايرانيان فتح مي كنند و عملا دستان آمريكايي در ايران بسته مي شود. از آن به بعد است كه سفارت انگليس بار ديگر نقش اصلي را در مداخلات خارجي در امور داخلي كشور ايفا مي كند .
ايران و انگلستان؟ چه كسي از رابطه سود برده است؟
نمي شود به اين راحتي ذهن ايراني را از چند دهه دروغ و حيله و چپاول انگليسي ها در حق مردم ايران پاك كرد، همانطور كه نمي شود اميركبير و شيخ فضل الله و مدرس را فراموش كرد، نمي شود هزاران هزار شهيد انقلاب و دفاع مقدس را فراموش كرد! رابطه با انگلستان براي ايران تلخ بوده است و تاريك ! براي انگلستان هم چپاول منابع نفتي و معدني در قبل از انقلاب و جاسوسي و فتنه گري در بعد از انقلاب !
حركت انقلابي دانشجويان ايراني در تسخير موقت لانه روباه پير، جوابي تحقير آميز بود به ده ها سال خيانت انگليس به ايرانيان! آنچه انگلستان در واكنش به حركت انقلابي دانشجويان نشان داد دست و پا زدن براي برگرداندن آبرو و عزت پوشالي اش بود! قطع كامل رابطه با انگلستان همان خواسته اي بود كه دانشجويان تسخير كننده سفارت مي خواستند و عملا دولت انگليس در بازي شطرنج ايراني، كه با مصوبه مجلس شوراي اسلامي كيش شده بود و با تسخير دانشجويي سفارت مات !
حال نوبت حركت انگليس ها فرا رسيده بود و تنها راه حل آبرومند برايشان قهر كردن و خارج كردن مهره ها از صفحه نبرد بوده يعني دقيقا خواسته تاريخي ايرانيان را عملي بنمايند و اين يعني پيروزي براي ايران .
براي ايرانيان نبود سفارت استعمارگر پير منفعتي بزرگ است ولي براي انگليسي ها شكستي ذلت بار! چرا كه شريك استراتژيك شان، ساكنان كاخ سفيد واشنگتن، بعد از سي سال قطع رابطه و تحقير شدن توسط ايرانيان با زبان هاي مختلف براي تهران پيام مي فرستند و در خواست خط ارتباطي مستقيم مي كنند با تهران! و زماني كه نااميد مي شوند از داشتن سفارت در خاك ايران، توهم تاسيس يك سفارت مجازي تسكين شان مي دهد. لندن نشينان هم هرگز نمي خواهند به سرنوشت آمريكايي ها دچار شوند و اظهارات گوشه و كناري كه از انگلستان شنيده مي شود تاييد همين مدعاست كه قطع رابطه كامل به سود انگلستان نخواهد بود .
قهرهاي تبليغاتي سفراي غربي !
ماجراي قهرهاي سفراي كشورهاي غربي در ايران در ماجراي حكم ارتداد سلمان رشدي براي ايرانيان تجربه مفيدي بود، مخصوصا آنكه در دادگاه ميكونوس بار ديگر آن حادثه تكرار شد و نشان داد عزت ايران آنقدر رفيع است كه قهرهاي تبليغاتي چند سفير نتواند آن را بشكند. انتظار كشورهاي غربي در دو بار فراخواندن سفرا به كشورهايشان، تسليم شدن ايران و درخواست و خواهش ايرانيان از آنها براي ارتباط ديپلماتيك خواهد بود ولي نگاه عزت مدارانه رهبر انقلاب نشان داد آنكه بازنده ميدان آن جنگ ديپلماتيك خواهد بود غربي ها هستند كه با خفت و بدون هيچ دستاوردي دوباره سفرايشان را به ايران باز گرداندند .
براي همين است كه نروژي ها كه عجولانه تصميم به تعطيلي سفارت خود در پي تسخير سفارت انگليس توسط دانشجويان گرفته بودند ساعتي بيشتر بر سر تصميم خود استوار نباشند! لذا غربي ها كه از شكست خورده بودن سناريوي خارج كردن سفراي خود از ايران مطمئن بودند دست به كارناوال تبليغاتي سفرا در خيابان هاي تهران زدند .
كشورهاي غربي اگر به دنبال حق بودند بايد در ماجراي حمله به سفارت هاي مختلف ايران در كشورهاي مختلف اروپايي هم كارناوالشان راه مي افتاد و يا در همين ايران سري به آسايشگاه هاي جانبازان اعصاب و روان مي زدند تا ببينند حمايت هاي آلمان ها و انگليسي ها از صدام چه بر سر جوانان ايراني آورده است در جنگ تحميلي !
اما مطمئنا اين سناريوي غربي هم به شكست خواهد كشيد؛ چرا كه امروز نقش توده هاي مردم در تعيين معادلات بين المللي پر رنگ شده و همان گونه در ايران حضور مردم در ميدان هاي چالش زاي انقلاب اسلامي باعث حل بسياري از مشكلات شده است از جمله تسخير سفارت آمريكا، دفع فتنه منافقين و حضور مردم در 9 دي دفع فتنه 88، تا تسخير سفارت انگليس در آذر 90 و مجاب كردن سياست مداران نسبت به همراهي كردن مردم و هم جهت كردن اقداماتشان با خواست مردم، در ديگر كشورها هم با قوت و ضعف همين اتفاق مي افتد .
امروز مردم مصر با تسخير سفارت اسراييل و حضور خود در ميدان التحرير مخالفت خود را با داشتن رابطه با اسرائيل اعلام داشته اند. به آتش كشيده شدن پرچم هاي آمريكا و انگليس و اسرائيل در منطقه خاورميانه از سوي مردم يك پيام مهم براي دولتمردان كشورهاي اسلامي و غربي دارد و آن اينكه امت اسلامي در داشتن دشمن مشترك و مصداق آنها به وحدت رسيده است. فلذاست كه اقدام دانشجويان ايراني در تسخير سفارت و يا آتش زده پرچم به سرعت قابليت الگوگيري در كشورهاي ديگر را دارد .
كشورهاي غربي هم با تمام جنگ رسانه اي كه بر عليه ايران براي انحراف افكار عمومي خود از مشكلات اقتصادي به سمت ايران راه انداخته اند ولي در عمل خود بر بي اثر بودن آن اطمينان داشتند؛ چرا كه نتوانستند آن را در اتحاديه اروپا تصويب كنند. غرب عملا امروز در بحراني اقتصادي گرفتار شده است كه تبعات سياسي و فرهنگي آن خود را به مرور نشان داده است. از سقوط سه دولت اروپايي تا كنون و الگوگيري مردم در جنبش وال استريت از جوانان مسلمان خاورميانه در جنبش هاي بيداري اسلامي منطقه در نحوه اعتراضات و راه پيمايي ها .
آنچه در روابط ايران با كشورهاي ديگر در روزهاي اخير اتفاق افتاده است كاملا تحت تاثير واكنش ملت هاي آنهاست، ملت ايران با تاريخ سياهي كه از استعمارگر و روباه پير دارد هرگز حاضر نيست به دوران سلطه انگليسي ها برگردد و براي حفظ عزتش در ميدان نبرد حاضر ايستاه است؛ اما حريفي كه قرار است به ميدان بيايد به همراه هم پيمانانش در جبهه خود متزلزل است؛ چرا كه بنيان ساختار اقتصادي شان امروز مورد نقد جدي مردمشان، تحت عنوان جنبش وال استريت، قرار گرفته است .
فلذاست كه حاضر با رودررويي مستقيم نيستند و حملات رواني و تبليغاتي را در دستور كارشان قرار داده اند كه آنهم ديگر كارايي خود را از دست داده است كه اگر موفق بود اول مردم كشورهاي خود را از خيابان ها جمع مي كردند و به خانه هايشان مي بردند تا مشكلاتشان كمتر شود .

 



جنبش دانشجويي چگونه مي تواند پاسخ گوي دغدغه هاي رهبري باشد؟

الهه خاني
قدرت گفتمان سازي انقلاب اسلامي، اساسي ترين مؤلفه ي نظام جمهوري اسلامي در غلبه بر چالش هاي گوناگون، پيشرفت روزافزون كشور و الهام بخشي آن در منطقه، جهان اسلام و ملت هاي آزاده بوده است. دال مركزي اين گفتمان، اسلام ناب محمدي بوده و مهم ترين نقش در اين گفتمان سازي، بر عهده ي حضرت امام-ره- و مقام معظم رهبري قرار داشته است.
استكبار ستيزي و عدالت خواهي مهم ترين رهاورد امام(ره) در پيروزي انقلاب اسلامي بود كه در فضاي دانشگاهي تقويت شد. پيام امام(ره) براي تشكيل تشكل آرماني خويش -بسيج دانشجو و طلبه- به همراه ارايه ي چارچوب هاي اسلام ناب به ساير اقشار، عدالت خواهي و مردم گرايي و مقابله با التقاط، تحجّر، اشرافيّت و استكبار زدگي تلاشي است كه ايشان در گفتمان سازي ـ به طور خاص ـ در دانشگاه صورت مي دهند .
تدقيق در سير گفتمان سازي مقام معظم رهبري نشان مي دهد كه مجموعه ديدگاه هاي ايشان نظام منسجمي در حوزه ي مفاهيم، ايده ها و نظريّات در هوه حوزه ها بوده كه عدالت يكي از عناصر اثباتي اين گفتمان است؛ ضمن آن كه نگاه اسلامي ايجاب مي كند كه جنبش دانشجويي به مثابه بخش پيش روي امت در چارچوب اصول كلي تبيين شده به وسيله ي رهبري ديني، وارد صحنه شود و با تكيه بر آرمان ها به ياري حاكميّت اسلامي و در صورت لزوم امر به معروف و نهي از منكر در چارچوب همان آرمان ها عمل نمايد .
سير گفتمان سازي و مطالبات رهبري در محيط دانشجويي
گفتمان «عدالت و پيشرفت» با تأكيد بر «عدالت خواهي» به مثابه مهم ترين گفتمان انقلاب اسلامي همواره از سوي معظم له در تخاطب با لايه هاي گوناگون سياسي و اجتماعي به ويژه مسئولان سه قوه، نخبگان، دانشگاهيان، روحانيّون و ... مطرح شده است.
در اين ميان دانشگاه و جنبش دانشجويي اصيل به دليل برخورداري از شاخص هاي ذاتي و ممتاز خود -جواني، برآمدن از حوزه هاي علمي، آكادميك و استقلال از جريان هاي حزبي و جناحي- و گستردگي و تأثيرگذاري اجتماعي آن، افزون بر پيش تازي و پرچم داري گفتمان عدالت خواهي، تاكنون در خرده گفتمان هاي ديگري هم چون «نهضت نرم افزاري و بومي سازي علم»، «برپايي كرسي هاي نظريّه پردازي، آزادانديشي، نقد و نوآوري»، «نخبه پروري» و «مقابله با جنگ نرم دشمن» به اقتضاي شرايط و الزامات خاص، نيز مخاطب اصلي مطالبات و فرمايشات ايشان بوده است.
به همين منظور، مقام معظم رهبري دو محور گفتماني «حفظ سيرت و صورت انقلاب» و «پيشرفت و عدالت» در دهه ي چهارم را به موازات يك ديگر به پيش برده اند؛1 و در هر دو محور دانشجويان را به استمداد طلبيده اند به ويژه با وقوع فتنه ي 88، خرده گفتمان «مقابله با جنگ نرم دشمن» از سوي افسران جوان جنگ نرم -دانشجويان- جهت تحقق محور نخست گفتمان ايشان صورت مي گيرد؛ چنان كه يكي از كاركردهاي «كرسي هاي آزاد انديشي» نيز براي تحقق همين وجه كليدي، طرح شده است .
اوايل دهه ي 80 با پيام هاي رهبر انقلاب و نام گذاري سال ها از سوي ايشان، سرآغاز گفتمان عدالت در ايران اسلامي بود. پس از آن، عدالت خواهي فرماني بود كه رهبر انقلاب در 6 آبان ماه 81 طي پيامي به تشكل هاي دانشجويي اعلام داشتند و از دانشجويان خواستند به عنوان پرسش گران و مطالبه گران به ميدان بيايند و از مسؤوليني كه مظنون به فساد هستند، مطالبه كنند؛ پيامي كه البته يك سال قبل از اين،
رهبر انقلاب طي فرماني هشت ماده اي به مسؤولين سه قوا و نمايندگان دستگاه اطلاعاتي و سازمان بازرسي امر به برخورد با مفاسد اقتصادي نموده بودند اما اين پيام عدالت خواهي به دانشجويان بود كه سر منشأ حركتي نو در ميان نسل جوان دانشجوي انقلابي و عدالت خواه گرديد و توانست عدالت خواهي و گفتمان امام(ره) و انقلاب اسلامي را دوباره احيا و باز توليد نمايد .
معظم له خود در اين خصوص مي فرمايند: «مسأله ي عدالت خواهي را كه من با شما و جوانان مطرح مي كنم، به معناي اين نيست كه با غير جوانان مطرح نكرده ام . قبل از اين نامه اي كه دو، سه سال پيش به يك تشكل دانشجويي نوشتم، مسأله ي عدالت خواهي را ده ها بار با مسئولاني كه وظيفه ي اجرايي دارند، مطرح كرده ام ... اما همه ي اين حركت ها براي ماندگاري و عمق يابي، پشتوانه مي خواهد كه آن پشتوانه، مطالبه و خواست، شما هستيد.»2
از منظر رهبر انقلاب، عدالت خواهي شأن و تكليف هميشگي و ثابت جنبش دانشجويي است و بايد به گفتمان غالب محيط هاي دانشجويي مبدل شود: «اين نامه ي ما، مطالبه ي ما، مال سال 1380 است؛ تاريخش آن وقت است اما هميشه تاريخ روز دارد. -5/4/87- مطالبه ي عدالت به معناي اين است كه عدالت، گفتمان غالب در محيط هاي جوان و دانشجويي شود؛ عدالت را مطالبه كنند و آن را از هر مسؤولي بخواهند.»3
«يك لحظه از درخواست و مطالبه ي عدالت كوتاهي نكنيد؛ اين شأن شماست.»4 هم چنين «تئوريزه كردن پايه هاي معرفتي عدالت، مطالبه ي عدالت از مسئولان در همه ي ابعاد آن -22/2/82- و ترويج «فرهنگ مطالبه ي عدالت» از مسئولان در جامعه»5 و تبديل كردن آن به گفتماني ملي، محورهاي وظايفي است كه مقام عظماي ولايت براي دانشجويان در تحقق گفتمان عدالت برشمرده اند .
گفتمان عدالت خواهي با ورود به دهه ي چهارم انقلاب اسلامي در سطح كلان تحت عنوان «گفتمان عدالت و پيشرفت» به گفتمان و خواست اصلي رهبر انقلاب به عنوان گفتمان آينده ساز كشور - مطرح شد و باز هم «دانشگاه و جنبش دانشجويي» محمل و ميزبان مطالبه ي رهبر انقلاب گرديد. پيام نوروزي رهبر انقلاب در فروردين 87 و پيام ايشان به مجلس هشتم به مناسبت آغاز به كار هشتمين دوره ي مجلس شوراي اسلامي6 سرآغاز گفتمان «پيشرفت و عدالت» كه هم چون گفتمان عدالت خواهي در آغاز دهه ي 80، جنبش دانشجويي مهم ترين نقطه ي اميد ايشان براي تثبيت اين گفتمان بود .
سخنان رهبر معظم انقلاب در دانشگاه علم و صنعت در آذرماه 87 كليد ورود دانشجويان به اين گفتمان بود و سپس ايشان در ديدار با دانشجويان دانشگاه هاي كردستان در آستانه ي انتخابات دهم رياست جمهوري، زواياي ديگري از اين گفتمان را طرح كردند كه در جهت دادن به مطالبات و تقاضاهاي اجتماعي نقش آفرين و مؤثر بود. پس از انتخابات نيز مطالبه ي اين گفتمان در جمع نخبگان در 7 مهر 89 از سوي ايشان مغفول نمانده است.
دانشگاه هم چنين اين صلاحيّت را داشته است كه نقطه ي آغاز و رشد ساير خرده گفتمان ها، مطالبات و منويات رهبر انقلاب قرار گيرد. «نهضت نرم افزاري»، -9/12/79 - بومي سازي و توليد علم يكي از اين گفتمان هاست كه رهبر انقلاب خود در اين باره مي فرمايند: «ببينيد بنده وقتي مسأله ي نهضت نرم افزاري را خواستم مطرح كنم، قبل از همه در دانشگاه با دانشجوها مطرح كردم؛ حدود ده سال قبل. نه با وزارت ها صحبت كرده بودم، نه با رييس جمهور وقت صحبت كرده بودم، نه حتّي با اساتيد صحبت كردم؛ اول بار در دانشگاه اميركبير اين فكر را به ميان آوردم. امروز شما ببينيد اين يك گفتمان است، يك مطالبه ي عمومي است.»7
همان گونه كه طرح موضوع آزادانديشي به عنوان مسأله ي روز جامعه و دانشگاه و تشريح آن براي اولين بار از سوي رهبري در ديدار با اعضاي انجمن اهل قلم8 صورت گرفت و در ارديبهشت 1382 در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه شهيد بهشتي بار ديگر دانشگاه مخاطب اين دغدغه ي معظم له قرار گرفت. در بحبوحه ي فتنه ي 88 در 5 شهريور اين سال رهبر انقلاب، دانشگاه - يعني خط مقدم جنگ نرم و ميدان اصلي جنگ فكري و فرهنگي عليه دشمنان - را موظف به مقابله با جنگ نرم دشمن فرا مي خواند و آگاهي سياسي و حركت نكردن در ميدان تنظيم شده ي دشمن را لازمه ي اين جنگ پيچيده معرفي مي فرمايد .
پي گيري مطالبات و منويات مقام معظم رهبري و دست آوردهاي جنبش دانشجويي
نقش جنبش دانشجويي در صيانت گفتماني انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري، صفحات پر افتخاري دارد كه ناديده گرفتن يا انكار آن شايسته نيست. ترويج گفتمان عدالت خواهي، بي ترديد يكي از مهم ترين كاركردهاي جنبش دانشجويي در طول حيات آن بوده است كه نمونه ي آن - به فرموده ي رهبر معظم انقلاب - گفتمان سازي اصول گرايانه ي دانشجويان در سال هاي منتهي به روي كار آمدن اصول گرايان در عرصه ي خدمت به مردم بوده است. ظهور مجلس هفتم و از آن بارزتر روي كار آمدن رييس جمهوري با شعار عدالت خواهي در سوم تير نشان داد كه جنبش دانشجويي توانسته با موفقيت گفتمان انقلاب اسلامي و عدالت خواهي را باز توليد و به عرصه ي اجتماعي و سياسي بكشاند و از اين پس بايد به تثبيت آن در ساختارهاي سياسي و نهادي بپردازد .
بازخواني و تكرار گفتمان امام-ره- و خط امام-ره- به صورت عيني، تئوري پردازي گفتمان عدالت، بررسي تحليلي بعضي موارد فسادزا، توليد محتوا، راه حل و مطالبه از مسئولين در آن حوزه، احساس مسئوليت در مقابل اصل 44 و خصوصي سازي هاي افسارگسيخته و طرح هدفمندي يارانه ها، زنده كردن آرمان هاي اصيل انقلاب اسلامي هم چون مسأله ي فلسطين و بيداري اسلامي با تجمع هاي پي در پي مقابل سفارت خانه ي كشورهاي عربي و غربي و فعاليت هاي گسترده و پرحجم شهري در ايام محاصره و جنگ غزه، نقد بي پرواي درون گفتماني جناح ها و حاكميّت مانند انتقاد از مدرك دكتراي مرحوم «كردان» وزير كشور دولت عدالت خواه نهم، به صحنه آوردن هنر انقلابي و استفاده از پتانسيل نيروهاي انقلابي خارج از دانشگاه، تغيير روابط دروني تشكل هاي مختلف جنبش دانشجويي، شكستن انحصار و هژموني يك جناح سياسي خاص در دانشگاه ها، حل برخي مسايل اجتماعي مانند كارتون خوابي، مقابله با تخريب مزار شهدا و خصوصي شدن آموزش عالي، نظام سلامت، آموزش و پرورش و رواج فرهنگ مطالبه از مسؤولين، مقابله با تجديد نظر طلبان و ساختار شكنان، مطالبه ي جدّي درباره ي مفاسد اقتصادي و تجمع ها در برابر دستگاه قضا و ... عرصه هايي است كه محل ورود دانشجويان عدالت خواه بوده و نشان مي دهد جنبش دانشجويي در تحقق بخشيدن به گفتمان عدالت خواهي مصمم است .
هم چنين در جريان فتنه ي 88 ، جريان دانشجويي سبز به پشت گرمي اساتيد سكولار و روشنفكران به همراهي با فتنه گران برخاست؛ اما در مقابل جنبش اصيل دانشجويي با پشتوانه ي اراده ي ملت مستضعف و حمايت امام امت تاب مقاومت نيافت. نقش دانشجويان به عنوان «افسران جنگ نرم» در مقابله ي تئوريك و تشكيلاتي با انقلاب مخملي غرب و جريان اپوزيسيون و حضور دانشجويان آگاه در گردهمايي روزهاي 16، 17 و 18 آذر 88 و نيز حماسه ي 9 دي و 22 بهمن مصاديق روشني از اين ادعاست .
رشد تحقيقات و نوآوري هاي علمي و غلبه ي گفتماني نهضت نرم افزاري، از ديگر دست آوردهاي جنبش دانشجويي در تحقق منويات رهبر انقلاب است كه با ابراز خرسندي و البته درخواست شتاب بخشي به آن از سوي ايشان قرار گرفته است: «به علت عقب ماندگي هاي عميق، بايد شتاب حركت علمي خود را در تمامي عرصه ها هرچه بيش تر افزايش دهيم و با نظريّه پردازي در علوم مختلف از جمله علوم انساني، به دانش بشري بيفزاييم و لازم است توجه به توليد علم در تبيين الگوي پيشرفت ملي مورد توجه كامل باشد.»9
اما «پيشرفت چشم گير» و «عدالت محسوس»انتظار رهبري از گفتمان پيشرفت و عدالت است كه هنوز به طور كامل محقق نشده است. نظريّه پردازي و تئوريزه كردن گفتمان پيشرفت و عدالت شايد يكي از مصاديق بي مهري و يا غفلت جنبش دانشجويي بوده است، تا جايي كه رهبر معظم انقلاب، خود شخصاً براي تحقق اين امر به تشكيل نشست هاي انديشه هاي راهبردي اقدام نموده اند. رهبر معظم انقلاب در دومين نشست انديشه هاي راهبردي از پي گيري مطالبه ي عدالت ابراز ناخرسندي كرده و مي فرمايند: »وضع فعلي، مطلقاً راضي كننده نيست چرا كه نظام اسلامي به دنبال اجراي حداكثر عدالت و تحقق كامل عدالت به مفهوم يك ارزش مطلق و همگاني است.»10
كم كاري تشكل ها و جنبش هاي دانشجويي در زمينه ي راه اندازي كرسي هاي آزادانديشي مصداق ديگر اهمال كاري جنبش دانشجويي بوده كه متأسفانه گلايه ي مقام معظم رهبري را در پي داشته است. ايشان در جمع دانشجويان و دانشگاهيان دانشگاه سمنان به نهضت آزاد فكري اشاره كرده و اظهار مي دارند كه هنوز «عملاً آن كاري كه من گفته بودم، انجام نشده است؛ نه در حوزه، نه در دانشگاه» و بار ديگر تأكيد مي كنند كه«مديريت اين كار بر عهده ي نخبگان، اساتيد فعال و مجموعه هاي دانشجويي است.»11
نكته ي ديگر آن كه بر سر راه عملياتي كردن مطالبات رهبري، موانع و چالش هايي نيز وجود دارد. فرمايشي كردن آن ها در قالب همايش ها و كنگره ها، محول كردن مسؤوليت ها به يك ديگر، نبود عزم و اراده ي جدّي در اجراي آن ها، عدم درك و برداشت صحيح در مفهوم مطالبات و دامنه ي دربرگيري آن، جناحي و سياسي كردن آن، مصادره به نفع خود و بالاخره نبود نهادي مسئول و پي گير مطالبات، را بايد از مهم ترين اين موانع برشمرد. هم چنين از آسيب هايي كه جنبش هاي دانشجويي و مطالبات آرمان خواهانه ي آنان را متوجه خود مي سازد، همانا وارد شدن به مصاديقي خاص در مطالبه است كه رهبر معظم انقلاب نيز بارها از آن تحذير كرده اند. دانشجويان با تشكيل اتاق هاي فكر و فعاليت هاي بيش تر در برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي مي توانند گامي بلند جهت تحقق مطالبات رهبري بردارند. امري كه بدون فراهم آوردن بستري سالم و مناسب جهت پرورش نخبگان علمي و سياسي كشور، ميسر نيست.

پي نوشت ها :
1- بيانات مقام معظم رهبري در دانشگاه علم و صنعت، 24/9/87
2- بيانات مقام معظّم رهبري در ديدار جمعي از اعضاي تشكل ها، كانون ها، نشريات، هيأت هاي مذهبي و شماري از نخبگان دانشجويي، 15 آبان 1382
3- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در جلسه ي پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي، 82/2/22
4- بيانات مقام معظم رهبري در دانشگاه شيراز، 14/2/87
5- بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از اعضاي تشكل ها و... ، 15 آبان 1382
6- در تاريخ 7/3/1387
7- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه هاي شيراز، 87/2/14
8- در تاريخ 8/11/1381
9- در تاريخ 27/2/1388
10- در تاريخ 27/2/1390
11- در تاريخ 18/8/1385

 



زيباترين و مبارك ترين فصول دوران جواني

جوانان عزيز حضور در صحنه ي پرشور دانش اندوزي كه از زيباترين و مباركترين فصول دوران جواني است، هنگامي كه با مجاهدتهاي اسلامي و تلاش در راه گسترش فهم و معرفت درست ديني و سياسي همراه باشد، يكي از برترين آميزه هاي معنوي براي نسل جوان كشور را پديد مي آورد. اكنون شما اين امتياز بزرگ را داريد كه در حال تحصيل علم، به آن فعاليت ايماني نيز اشتغال جسته ايد و مجموعه ي شما يكي از تشكلهايي است كه به دانشگاه كشور، جلوه ي مضاعفي از بروز تواناييهاي معنوي و فكري جوانان بخشيده است. اين را قدر بدانيد و اين موجودي ارزشمند را هرچه مي توانيد عمق و كيفيت دهيد .
پيام مقام معظم رهبري به مناسبت برگزاري دومين كنگره جامعه اسلامي دانشجويان 08/07/1377

 



پيام وزير علوم به مناسبت روز دانشجو :
پيشگامي در علم براي مقابله با جنگ نرم استكبار جهاني وظيفه قطعي است

وزير علوم طي پيامي به مناسبت روز دانشجو تأكيد كرد كه براي مقابله با جنگ نرم استكبار جهاني، تجهيز به آخرين دستاوردهاي علمي و پيشگامي در عرصه علوم و فنون يك وظيفه قطعي است .
به گزارش خبرگزاري ها، كامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوري به مناسبت فرا رسيدن شانزدهم آذرماه روز دانشجو پيامي صادر كرد و در اين پيام با اشاره به اينكه يوم ا... 16 آذر امسال در شرايطي فرا ميرسد كه جهان اسلام با بهره گيري از معارف قرآني و تعاليم عاليه اسلام، دوران بيداري اسلامي را تجربه مي كند اظهار داشته است: امروز در قطببندي قدرتها در جهان، كشورهاي اسلامي و جهان اسلام واقعيت قدرتمند و غيرقابل انكار خود را جلوه گر ساخته اند و در ميان صفوف درهم فشرده ملتها، نقش ممتاز و متمايز دانشجويان همچنان برجسته و قابل توجه است .
وزير علوم در بخش ديگري از اين پيام با اشاره به حق طلبي دانشجويان كشورمان گفته است: در ايران اسلامي نيز دانشجويان غيور با بهره گيري از رشادتها و شهادتهاي نهضت حسيني پيشگام در مبارزات حق طلبانه مردم مسلمان ايران عليه نقش آفريني استعمار پير در تصميم سازي جهاني به منظور انصراف ايران از حقوق حقه خويش حضور فعال و مؤثر داشته اند .
در ادامه اين پيام آمده است: دانشجويان مسلمان هماهنگ با اهداف عاليه نظام مقدس جمهوري اسلامي در ايفاي رسالت تاريخي خويش، بر پيگيري آرمانهاي اسلامي جنبش دانشجويي و منافع ملي ايران اسلامي در مقطع حساس كنوني پايداري مي كنند و در راستاي همين رسالت بزرگ، از وظيفه اصلي خود كه فعاليت جدي و جهادي در عرصه دانش و پژوهش است، غافل نخواهند شد و راز و رمز فرزانگي و فرهيختگي دانشجويان عزيز ما همين نكته است كه توجه به وظايف مختلف، آنها را از وظيفه ذاتي و اصلي شان منصرف نميكند .
دانشجو در اين پيام با بيان اينكه در مقاطع حساس و مهم، ملاحظه اولويتها و مهم دانستن مأموريتها يك ضرورت اجتناب ناپذير است، گفته است: اگر در دوره ستمشاهي، مبارزه عليه رژيم و در دوره 8 سال دفاع مقدس، حضور در جبهه هاي جنگ و در دوره سازندگي، پيشتازي در فرآيند نوسازي كشور مهم ترين رسالت جنبش دانشجويي بوده است، امروز براي مقابله با جنگ نرم استكبار جهاني، تجهيز به آخرين دستاوردهاي علمي، پژوهشي و فناوري و پيشگامي در عرصه علوم و فنون يك وظيفه قطعي است .
در بخش پاياني اين پيام آمده است: اينك در سال روز حماسه 16آذر موجب مباهات جامعه دانشگاهي كشور است كه دانشجويان ايران اسلامي در داخل كشور و در رقابتهاي علمي داخلي و بين المللي، مدا ل آور و افتخارآفرين هستند، همچنان كه در عرصه مبارزات و بيداري اسلامي كه به بركت انقلاب اسلامي ايران در ساير كشورها تسري يافته است حضوري فعال و اثربخش دارند .


 



بزرگ ترين دسته عزاداري دانشجويي كشور

مراسم دسته عزاداري دانشجويان دانشگاه امام صادق در ظهر عاشورا برگزار شد.
دانشجويان دانشگاه امام صادق-ع- چندسالي است كه مراسم عزاداري دهه محرم را در دانشگاه خود برگزار مي كنند اما در اين بين دسته عزاداري اين دانشجويان چندسالي است كه به دليل ويژگي هاي خاص آن از محبوبيت خاصي برخوردار شده است.

 



با اشاره به افزايش ظرفيت دانشجويان و اساتيد؛
 متكان خواستار اختصاص بودجه متمم براي دانشگا ه ها شد

معاون مالي و اداري وزارت علوم خواستار بودجه متمم براي بار مالي ناشي از افزايش دانشجويان و اساتيد شد .
علي اكبر متكان معاون اداري مالي وزارت علوم در گفت وگو با فارس بودجه دانشگاه ها و ستاد وزارت علوم را هزار و 950 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: تا كنون با مساعدت معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري 70 درصد از اين اعتبار به دانشگاه ها پرداخت شده است .
وي خواستار بودجه متمم براي بار مالي ناشي از افزايش دانشجويان تحصيلات تكميلي شد و گفت: وزارت علوم نيازمند بودجه متمم براي بار مالي ناشي از جذب صدها استادي است كه در طول سال دانشگاه ها موظف به جذب شدند و بار مالي آن قبلاً درنظر گرفته نشده بود .
به گفته وي در صورت اختصاص بودجه متمم از سوي رياست جمهوري دانشگاه ها امسال را نيز همانند سال گذشته بدون كسري بودجه به پايان مي رسانند

 



انتشار دو كتاب درباره ديدگاه هاي مقام معظم رهبري در حوزه دانشگاه و دانشجو

به همت دفتر نشر معارف نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها كتاب « دانشجو و نو آوري هاي علمي از ديدگاه مقام معظم رهبري» منتشر شد.
به گزارش ماوا، اين كتاب از سوي عين اله عابدي تدوين و در پنج فصل نگارش يافته است .
براين اساس، فصل اول درباره وضعيت علم و پژوهش در دنيا و ايران، فصل دوم درباره مفهوم تحول و نوآوري، فصل سوم درباره الگوي رايج تحول و پيشرفت، فصل چهارم درباره الگوي مطلوب تحول و پيشرفت و در نهايت فصل پنجم درباره توصيه هاي مقام معظم رهبري به نخبگان و نوآوران دانشجو اختصاص يافته است .
در مقدمه اين كتاب مي خوانيم: پيشرفت بزرگ زماني اتفاق مي افتد كه كارها و برنامه ها نو و ابتكاري باشد . تحول زماني رخ مي دهد كه مديران در سايه تدبير درست و مديريت صحيح امور داخلي و خارجي كشور را پيگيري كنند. نوآوري و پيشرفت بزرگ زماني رخ مي دهد كه بتوانيم با برنامه ريزي مديرانه فرآيند عملياتي طرح ها را كوتاه و اصلاح كنيم .
همچنين جلد هفتم سايه سار ولايت، «منشور مطالبات مقام معظم رهبري از دانشگاه و دانشگاهيان» نيز به همت معاونت پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها منتشر شد.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها -ماوا-، گزيده اي و نكته اي بودن مهم ترين ويژگي اين مجموعه كتابهاست كه هر سخنراني بر اساس مهم ترين مطالب مطروحه در آن به بخش هاي مختلف تقسيم شده و هر بخش علاوه بر اينكه تيتر خورده است.
براين اساس، انتهاي هربخش داراي چكيده اي از همان بخش است در كنار صفحه است كه لب مطلب آن قسمت در اين چكيده بيان شده است.
لازم به ذكراست، جلد هفتم سايه سار ولايت، «منشور مطالبات مقام معظم رهبري از دانشگاه و دانشگاهيان» به همت پژوهشگران پژوهشگاه و نظارت علي دژاكام گردآوري و تدوين شده است.

 



انقلاب، جوان تر از هميشه

اكبر بهاري
مسئله ي پيري و جواني نظام ، مسئله اي كه بايد در حركات انقلابي دانشجويان در تسخير لانه جاسوسي انگليس يافت.هر چند انقلاب اسلامي ايران به اعتراف تمامي تئوريسين هاي غرب و شرق يك انقلاب بي بديل و بي نظيردر نوع خود بوده است كه شايد وجود رهبري عالم و فرزانه و همراهي و هميشه در صحنه بودن ملت گواهي بر اين ادعا باشد ولي همواره انقلاب ما همچو ن همه ي انقلاب ها از آفات و گزندها مصون نيست و دست اندازيها و توطئه گري هاي بدخواهان ، هميشه احتمال انحراف و نفوذ نااهلان را هر چند كم، دور نمي كند. ولي در اين 4دهه از انقلاب اسلامي كه اولين تجربه حكومت اسلامي در دنيا است. ما شاهديم كه انقلاب با صلابت تر از هميشه، پرتحرك تر و با تدبيرتر از ديروزش به مسيري كه سراسر از خطرها و فتنه هاي است با ايماني قوي و قلبي مطمئن به راه خود ادامه داده و هر سال با پوست اندازي سياسي و اجتماعي با شكلي نو و در قامتي نوتر پابه عرصه ها نهاده و قدم به جلو برداشته است. يعني هر سال انقلاب به جواني با تجربه تر تبديل مي شود كه شايد براي اولين بار است يك انقلابي مي تواند چنين ويژگي را به خود اختصاص دهد و شايد عمده دليلي را كه مي توان در انحراف و سرانجام نابودي انقلاب هاي بزرگي چون فرانسه و ... برشمرد همين يكنواخت شدن و خوپذيري به يك سري اهداف خوار و خفيف و كوتاه آمدن از آرمانها ودر نهايت تبديل شدن به يك سري افراد انقلابي با پست و مقام هاي بي شمار و مصلحت انديشي هاي بي خود و بي جهت و تبري جستن از رفتار انقلابي خود در چند سال پيش است.
در طول اين 4دهه عمر انقلاب اسلامي، ما شاهد همه نوع تحولات چه از نوع داخلي و چه از نوع خارجي بوديم كه شايد درصد بسيار كمي، از اين تحولات مي توانست پيكره هر نظامي را با چالش هاي جدي روبه رو نمايد.اشغال پادگان مهاباد توسط گروه هاي تجزيه طلب تنها 24 ساعت بعد از پيروزي انقلاب در 23بهمن 57تا جنگ هاي داخلي شكننده، استعفاي دولت موقت ، عزل قائم مقام رهبري و تا رحلت بنيان گذار كبيرش و انتخاب امام خامنه اي به رهبري تا ظهور دولتي كه با آن آرمانهاي اصيل بسي فاصله داشته و در نهايت ايجاد انحرافي جديد اين بار با شكل و گروهي جديد.همه اين ها مشتي كوچك ازخروارها تحولات عمده و عميقي است كه تابه حال هيچ انقلابي با هم و يكجا و به اين شدت تجربه نكرده است.ولي با اين وجود شاهديم همچنان با گذشت 4دهه روحيه آرمان خواهي و جهاني سازي انديشه ها كه ضامن بقا، نشاط و اميدواري يك نظام است تداوم دارد و حتي در نسل هايي كه هيچ يك از اينها را بخوبي نچشيده اند بيشتر و غليظ تر است.دانشجويان همواره به عنوان پيشقراولان و پيش آهنگان انقلاب ها مطرح بوده اند و اين در مورد انقلاب خودمان هم صدق مي كند و هميشه روحيه دانشجويي كه عجين شده با صداقت و پاكي هر جا احساس كرده آرماني به ورطه فراموشي سپرده شده و يا دچار روزمرگي شده با صلابت و با پشتيباني عقلانيت و بي هيچ مصلحت انديشي وارد شده و انقلاب را به مسير آرمانها برگردانده است.
بي شك تسخير جاسوسخانه هاي امريكا و انگليس از اين نوع است.دانشجوي مسلمان و پيرو خط ولايت كه سنگيني بار تكليف الهي را كه هيچ طريقي را براي تسلط بر مسلمين از سوي كفار قرار نداده بر دوش خود احساس مي كند، خالصانه و خودجوش اداي دين مي كند و روباه پيري را كه 200سال استثمار و غارت را تحميل اين نظام كرده است، انگليسي كه بي شك ام الفتنه بايد خواندش،ام الفتنه ي كه دستش در ريختن خون نازنين جوانان اين مرز و بوم چه در8سال جنگ تحميلي و چه در 8ماه فتنه 88 آغشته است،ريختن خون مجاهدان علمي كه صرفا به جرم دانشمند بودن مظلومانه شهيد شدند،كشتاري كه به اعتراف خودتوسط دستگاه جاسوسي خود انجام دادند، با خفت تمام از سرزمين خوبي ها، ايران عزيزمان فراري مي دهد كه جاي بسي شكر و تشكر دارد.
و اما مسئولين نظام بخصوص وزارت خارجه محترم به جاي اظهار نظرهاي عجولانه و سريع و عذر خواهي و دلجويي از مزدوران صهيونيستي، صحيفه امام را تورقي بكنند كه چگونه امام در ابتداي انقلاب با وجود مشكلات فراوان اقتصادي ،سياسي و نداشتن حتي يك نيروي نظامي منسجم 444روز ديپلماتهاي ابرقدرتمندترين كشور دنيا را اسير نگه مي دارد و آنها را به زانو در مي آورد برخي واژه هاي چون عرف ديپلماتيك ، قوانين بين المللي و تحريم و عدم ارتباط با انگليس و چند كشور اروپايي را مطرح مي كنند حال آنكه اسناد كشف شده در سفارت بخوبي نشان مي دهند كه خود سفارتخانه پايبند به هيچ قوانين ديپلماتيك نبوده است و در مورد قطع رابطه با انگليس،گويي مسئولين نمي دانند ارتباط چيست و يا نمي دانند انگليس كيست؟مگر تابه حال انگليس با ما رابطه ي كه حسنه و به نفع ايران داشته باشد برقرار كرده است جز اينكه همواره تنظيم كننده قطعنامه ها عليه ايران بوده؛ حال اين ارتباط را كدام عقل سليمي قبول مي كند!! و در آخر با فرموده امام سخن را پايان مي رسانيم كه فرمودند:« ما نمي ترسيم از اينكه در روزنامه هاي سابق ،در روزنامه هاي خارج از ايران ،براي ما چيزي بنويسند ما نمي خواهيم وجاهت در ايران و در خارج از كشور پيدا بكنيم. ما مي خواهيم به امر خدا عمل كنيم و خواهيم كرد»
¤ دبير انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه شهيد چمران اهواز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14